Ik denk 't welquote:Op zaterdag 2 december 2023 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik hoor van iedereen om me heen, minimaal eens per uur een defrost.
Dit wordt geen maand met hoge COPs
Het is wel leuk om met COP / sCOP te rekenen om het rendement van je warmtepomp te achterhalen.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Och, de voorspellingen van volgende week gaan alweer richting 10 graden middagtemperatuur met nachten die ook ruim boven het vriespunt blijven. Dan komt het wel weer goed.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Is dit nou een aanval op mij? Ik hoef helemaal geen voorwaardes te vermelden, ik praat van uit mijn eigen situatie. Ik plaats dat ding zelf en hoef dus niemand te betalen om hem te plaatsen, dus voor mij komt ie rond dat bedrag uit.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dus die 1000 euro is met allerlei voorwaarden wat niet vermeld is. Dan is mij dat duidelijk dat die 4000 tot 6000 euro wel realistisch is.
Mijn ervaring is dat de meeste installateurs doorgaans niets te maken willen hebben met materialen die zij zelf niet ingekocht en/of geleverd hebben. Ook als het dezelfde materialen/middelen zijn die men zelf gebruikt.quote:Op zondag 3 december 2023 12:03 schreef Makrolon het volgende:
Je moet het een installateur makkelijk maken, je koopt zelf die warmtepomp boiler, tilt hem naar boven met wat vienden, stuurt wat installateurs een duidelijke mail met alle info die ze nodig hebben, veel fotos en duidelijk maken dat je zorgt dat de boiler al op zn plek staat. Dan moet je iemand kunnen vinden die m voor 1000-1500 installeert.
Aah dat valt wel mee als je een kleine zelfstandige kunt vinden.quote:Op zondag 3 december 2023 13:31 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat de meeste installateurs doorgaans niets te maken willen hebben met materialen die zij zelf niet ingekocht en/of geleverd hebben. Ook als het dezelfde materialen/middelen zijn die men zelf gebruikt.
Op tweakers is er een topic over. Ook paar gebruikers als je op Google reviews kijkt.quote:Op zaterdag 23 december 2023 19:10 schreef Wantie het volgende:
https://www.weheat.nl/
Een new kid in the block volgens mij, na DeWarmte en Quatt een Nederlandse warmtepomp: de Blackbird!
Deze is wel geinig, hij ligt plat op het dak. En met R290 als koudemiddel.
Kent iemand deze waterpomp?
als ik dat zie dan denk ik uit ervaring aan 1 ding: die gaat mij toch een hoop geluidsoverlast in je huis geven.......quote:Op zondag 24 december 2023 14:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Op tweakers is er een topic over. Ook paar gebruikers als je op Google reviews kijkt.
Opzich lijkt het een leuk product.
Wel pure marketing gasten met veel blabla maar geen goed databoek van de unit, dat is jammer.
Maar het kan best wat zijn.
Geluidstests zijn 49dba op 1 meterquote:Op zondag 24 december 2023 15:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als ik dat zie dan denk ik uit ervaring aan 1 ding: die gaat mij toch een hoop geluidsoverlast in je huis geven.......
het gaat om de lage toon, die is heel storend, tenminste dat vond ik.quote:Op zondag 24 december 2023 15:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Geluidstests zijn 49dba op 1 meter
Je hebt deze unit ?quote:Op zondag 24 december 2023 16:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het gaat om de lage toon, die is heel storend, tenminste dat vond ik.
wat denk je zelf?quote:
Maar als hij op een plat dak van de berging of carport, dan valt dat toch mee?quote:Op zondag 24 december 2023 16:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wat denk je zelf?![]()
ze maken allemaal herrie vanwege de ventilator en compressor.
Die dingen zie ik altijd zo ver mogelijk van een bewoonde ruimte af staan en dat heb ik zelf ook gedaan in mijn vorige huis.
Ja, ik zag ook de thread op tweakers.quote:Op zondag 24 december 2023 14:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Op tweakers is er een topic over. Ook paar gebruikers als je op Google reviews kijkt.
Opzich lijkt het een leuk product.
Wel pure marketing gasten met veel blabla maar geen goed databoek van de unit, dat is jammer.
Maar het kan best wat zijn.
Als niet gebruiker is het beter dat je dan niet reageertquote:Op zondag 24 december 2023 16:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wat denk je zelf?![]()
ze maken allemaal herrie vanwege de ventilator en compressor.
Die dingen zie ik altijd zo ver mogelijk van een bewoonde ruimte af staan en dat heb ik zelf ook gedaan in mijn vorige huis.
Ik heb hem laatst bekeken op de Energiebeurs in Den Bosch. Mooi apparaat, zag er degelijk uit.quote:Op zaterdag 23 december 2023 19:10 schreef Wantie het volgende:
Een new kid in the block volgens mij, na DeWarmte en Quatt een Nederlandse warmtepomp: de Blackbird!
Onder de pootjes heeft men trillingsdempers ingebouwd. Hij kon er best flexibel op bewegen dus met resonantie zit het goed verwacht ik. Met m'n eigen monoblockje op het houten dak hebben we al amper overlast, met deze unit verwacht ik dat het beter is. Deels ook vanwege de oppervlakte van de unit, het gewicht is breder verdeeld dan over 2 big foots.quote:Op zondag 24 december 2023 15:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als ik dat zie dan denk ik uit ervaring aan 1 ding: die gaat mij toch een hoop geluidsoverlast in je huis geven.......
Ja dat gelde ook voor de eerste Tesla model S.quote:Op zondag 24 december 2023 16:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar als hij op een plat dak van de berging of carport, dan valt dat toch mee?
Ik denk wel dat op een dak het geluid wel meer door dreunt dan aan de gevel.
[..]
Ja, ik zag ook de thread op tweakers.
Eerst wordt het de grond in gestampt, maar uiteindelijk wel wat milder, en gaaf dat het bedrijf ook reageert.
Op zich heb ik wel een zwak voor dit soort initiatieven, en ze zijn vaak voordeliger dan de gevestigde merken.
Maar hoe zit het over 15 jaar met zo'n bedrijf?
Krijgen we dan VanMoof toestanden?
Na 6 jaar nieuwe pomp?quote:Op zondag 24 december 2023 16:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat gelde ook voor de eerste Tesla model S.
Maar ook voor Factory Zero.
(Maar eerlijk gezegd denk ik dat je voor een WP moet denken aan 6-10jaar Max)
Dat is ook het eerste wat ik dacht.quote:Op zondag 24 december 2023 16:23 schreef Wantie het volgende:
Ben ik ook wel geneigd te denken maar zo kan geen enkel bedrijf ooit een nieuw product op de markt brengen.quote:Op zondag 24 december 2023 17:18 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dat is ook het eerste wat ik dacht.
Horizontaal design, wie bedenkt dit voor Nederland?
Als ik er dan aan moet dan ga ik liever na een gerenommeerde fabrikant.
Met je Gazelle ben je ook beter uit dan met je vanmoof
Met het eerste argument ben ik het wel eens.quote:Op zondag 24 december 2023 18:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ben ik ook wel geneigd te denken maar zo kan geen enkel bedrijf ooit een nieuw product op de markt brengen.
Ja dat is een risico en dat kan altijd misgaan.
Maar een verticale unit en in zwart is juist ideaal in nederland, wand veel woningen met wel een platdak maar geen ruimte om het huis.
En het ontwerp kan idd veel schelen in geluid.
De grotere chillers en warmtepompen zijn al 40+ jaar verticaal. Wat is daar mis mee dan?
De ventilatoren maken een hoop herrie, vooral lage tonen.quote:Op zondag 24 december 2023 16:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar als hij op een plat dak van de berging of carport, dan valt dat toch mee?
Ik denk wel dat op een dak het geluid wel meer door dreunt dan aan de gevel.
[..]
Ja, ik zag ook de thread op tweakers.
Eerst wordt het de grond in gestampt, maar uiteindelijk wel wat milder, en gaaf dat het bedrijf ook reageert.
Op zich heb ik wel een zwak voor dit soort initiatieven, en ze zijn vaak voordeliger dan de gevestigde merken.
Nee het zijn zelfs dezelfde units, bv bij een mitsu Ecodan split 8kw is het buitendeel bijna exact het zelfde als een mr.Slim buitenunit.quote:Op zondag 24 december 2023 19:17 schreef CoolGuy het volgende:
Is zo'n buitenunit van een warmtepomp wezenlijk anders dan de buitenunit van een airco? Qua geluidsontwikkeling?
Bemoei je er niet mee kakelkipquote:Op zondag 24 december 2023 19:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De ventilatoren maken een hoop herrie, vooral lage tonen.
Die dingen moet je echt zover mogelijk plaatsen van bewoonbare kamers.
Dus dat hele geluidsargument is een beetje onzin. Ik had in mijn vorige huis 2 buitenunits voor totaal 3+1 binnen units en in mijn huidige huis heb ik 1 buitenunit voor 3 binnenunits (nog, de 28e komt de 2e buitenunit voor de 4e binnenunit), en die dingen hoor je....nou ja....eigenlijk gewoon niet.quote:Op zondag 24 december 2023 19:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee het zijn zelfs dezelfde units, bv bij een mitsu Ecodan split 8kw is het buitendeel bijna exact het zelfde als een mr.Slim buitenunit.
De monoblocs zijn uitgebreid met een pomp en warmtewisselaar.
Nee klopt. De betere units hoor je niet. Ook (zeker) geen lage tonen. Jij zult het weten.quote:Op zondag 24 december 2023 19:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus dat hele geluidsargument is een beetje onzin. Ik had in mijn vorige huis 2 buitenunits voor totaal 3+1 binnen units en in mijn huidige huis heb ik 1 buitenunit voor 3 binnenunits (nog, de 28e komt de 2e buitenunit voor de 4e binnenunit), en die dingen hoor je....nou ja....eigenlijk gewoon niet.
In het vorige huis zaten de buitenunits naast elkaar tegen de buitenmuur van de slaapkamer van ons dochtertje aan. Niks geen geluid of bromtoon.quote:Op zondag 24 december 2023 19:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee klopt. De betere units hoor je niet. Ook (zeker) geen lage tonen. Jij zult het weten.
Tegen een muur van een slaapkamer? Geen probleem.
Ze kunnen niet slapen vanwege de bromtoon?quote:Op zondag 24 december 2023 20:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
In het vorige huis zaten de buitenunits naast elkaar tegen de buitenmuur van de slaapkamer van ons dochtertje aan. Niks geen geluid of bromtoon.
Huidige huis zitten ze ook tegen een slaapkamermuur aan, maar op die slaapkamer slaapt niemand.
quote:Op zondag 24 december 2023 20:28 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ze kunnen niet slapen vanwege de bromtoon?
Is al een heel verschil of het buffervat in serie of parallel staat.quote:Op zondag 24 december 2023 22:13 schreef Wantie het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met buffervaten.
Als ik websites er op nalees, dan is dat een must, omdat de warmtepomp dan lange sessies kan draaien en niet meteen op de warmtevraag hoeft te reageren, en dat er voldoende capaciteit is om de buitenunit te ontdooien zonder dat het binnen afkoelt. Verder zou het pendelen beter bestrijden, wat dan weer beter is voor de levensduur.
Maar op bijvoorbeeld tweakers begreep ik dat als je vloerverwarming voldoende volume heeft een buffervat niet nodig is, en ook bij hybride warmtepompen met weinig watervolume in de vloerverwarming of convectoren is een buffervat niet nodig, omdat de cv dan kan bijspringen.
Een buffervat zou dan het rendement juist verlagen.
Maar wat is het nu?
Amen. Ik hoor ze/voel het in de woonkamer en slaapkamer en ik hoor ze in de slaapkamer ook van omliggende huizen.quote:Op zondag 24 december 2023 19:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De ventilatoren maken een hoop herrie, vooral lage tonen.
Die dingen moet je echt zover mogelijk plaatsen van bewoonbare kamers.
Klopt ik hoor ook steeds meer klachten om mij heen van de lage tonen die zo'n ding maakt.quote:Op maandag 25 december 2023 10:01 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Amen. Ik hoor ze/voel het in de woonkamer en slaapkamer en ik hoor ze in de slaapkamer ook van omliggende huizen.
Voor mij nog steeds 1 van de redenen dat ik niet zeker weet of ik hier wil blijven wonen.
ik zag op facebook een offerte voorbij komen:quote:Op zaterdag 23 december 2023 19:10 schreef Wantie het volgende:
Met plaatsing?quote:Op maandag 25 december 2023 10:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
ik zag op facebook een offerte voorbij komen:
Hybride met buffervat: ¤11750
Best bedrag....
Ja, inclusief plaatsing, zonder subsidie.quote:Op maandag 25 december 2023 10:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Met plaatsing?
Dat ding mag max ¤5500 inkoop zijn anders doe ie niet mee.
Quat is verhoogd las ik.quote:Op maandag 25 december 2023 10:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, inclusief plaatsing, zonder subsidie.
Apparaat kost ex btw ¤5695,00
Maar blijft een hoop geld, vergeleken met Pomp AO, die 3400 kost inclusief plaatsing en subsidie, en de Quatt, die 2750 kost.
Ze op een betonnen vloer zetten zal idd veel schelen tov een houten balklaag.quote:Op maandag 25 december 2023 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt ik hoor ook steeds meer klachten om mij heen van de lage tonen die zo'n ding maakt.
Daarom: plaats die zo ver mogelijk van bewoonbare ruimtes en op de grond. Mensen die dit doen hebben er minder of geen last van.
Volgens mij kun je zelf 1-2 x per jaar het filter schoonmaken.quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand trouwens een idee wat je aan onderhoud moet doen aan een l/w warmtepomp?
Die bij mijn broertje (Mitsu ecodan) staat nu 3 jaar te draaien en op een enkele keer de vuilafscheider schoonmaken hebben wij er niets meer aan gedaan.
De cops lijken ook nog steeds goed afgelopen jaar bij:
Warmte 4,1
SWW 2,4
Koelen 3,8
Wij hebben een volledig open vloerverwarmingssysteem over 2 vloeren zonder buffervat.
Thermostaat in de woonkamer stuurt alles aan.
Vriend van mij heeft zo'n onderhoudsabbo afgesloten maar dat lijkt mij eerlijk gezegd net als bij ketels nogal overbodig.
Blijft over wat wel nodig is, keertje na laten kijken per 4 a 5 jaar?
Filtertjes schoonmaken?
Dat is heel vervelend. Wij horen ze soms als we buiten staan in de winter. Maar we ergeren ons er niet aan. Binnen horen wij niets. Wij hebben een Mitsubishi ecodan.quote:Op maandag 25 december 2023 10:01 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Amen. Ik hoor ze/voel het in de woonkamer en slaapkamer en ik hoor ze in de slaapkamer ook van omliggende huizen.
Voor mij nog steeds 1 van de redenen dat ik niet zeker weet of ik hier wil blijven wonen.
Maar dat zou toch niet alles moeten zijn?quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Volgens mij kun je zelf 1-2 x per jaar het filter schoonmaken.
Nee dat is het mooie.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar dat zou toch niet alles moeten zijn?
Die dingen hebben net als ketels toch wel iets van onderhoud nodig?
Een warmtepomp zal inderdaad moeite hebben met het opwarmen bij zo'n temperatuurverschil.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:47 schreef Glider76 het volgende:
Ik wil deze zomer ook overstappen naar een warmtepomp. Een monoblock. Twijfel nog tussen Panasonic met R32 of Itho Amber 65 met R290 als gas.
Op Tweakers is er heel veel kennis en ervaring met de Panasonic, maar de Amber heeft ook al zijn eigen topic waar steeds meer verstand van het apparaat begint te komen.
Begin mij wel af te vragen hoe ik mijn huis terug warm moet stoken als ik lang op reis ben geweest. Momenteel is het ongeveer 6 graden bij mij in huis en ben pas eind van de maand thuis. Ga natuurlijk niet 5 weken lang mijn huis op 18 graden houden terwijl ik er niet ben.
Als ik dan thuis ben zet ik de pelletkachel, airco en cv ketel allemaal tegelijk bij en ben ik wel een flinke dag bezig om het weer een beetje op temperatuur te krijgen.
CV ketel staat op 30 graden dus dat gaat niet hard. Beneden geheel vloerverwarming 50 vierkante meter. Boven radiatoren die ik niet gebruik.
Niet dat dit mij tegenhoudt om over te stappen naar WP, maar op tweakers volg ik diverse topics en daaruit leer ik toch vooral dat het op temperatuur houden met een WP prima gaat, maar de temperatuur verhogen behoorlijk langzaam gaat. En dat is dan nog maar als iemand van bijv. 19 naar 21 graden wilt.
Iemand ervaring met een huis terug op leefbare temperaturen krijgen met enkel een warmptepomp?
Staat dat ding dan 3 dagen lang volaan te stampen?
Mijn situatie is niet helemaal standaard natuurlijk.
Vorige keer kwam ik thuis begin december. Het was ongeveer 6 graden in huis. hele dag pellet en cv bijgehad. Snachts enkel CV. Heeft hele nacht gedraaid, 2.6 kuub verstookt en de temperatuur in huis is van 16.3 naar 16.7 gegaan. 30 graden water.
Prima test voor of een warmtepomp gaat werken wat er dus wel op lijkt.
Dat zal ie wel moeten. Er zijn weinig warmtepompen die met een medium van 8C nog opstarten. Is software matig geblokkeerd.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een warmtepomp zal inderdaad moeite hebben met het opwarmen bij zo'n temperatuurverschil.
Maar de meeste warmtepompen hebben wel een App voor je telefoon, mijn Mitsubishi had dat in 2018 iig al.
Ik zou op afstand bijvoorbeeld 3 dagen van tevoren al kunnen instellen dat hij moet gaan opwarmen naar 18 graden.
En als je dan thuis komt zet je hem op 20 of 21.
Verder kan je natuurlijk de minimumtemperatuur wat hoger houden als je weg bent, bijvoorbeeld 12 graden Celsius.
Andere maar ergens wel vergelijkbare situatie hier: Oud huis, enkelsteen muren, monumentaal. Dus de isolatiewaarde is op zijn best matig. Daarom houd ik de boel ook niet op termperatuur als ik de hele dag weg ben, dat zou stoken voor de mussen zijn.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:47 schreef Glider76 het volgende:
Ik wil deze zomer ook overstappen naar een warmtepomp. Een monoblock. Twijfel nog tussen Panasonic met R32 of Itho Amber 65 met R290 als gas.
Op Tweakers is er heel veel kennis en ervaring met de Panasonic, maar de Amber heeft ook al zijn eigen topic waar steeds meer verstand van het apparaat begint te komen.
Begin mij wel af te vragen hoe ik mijn huis terug warm moet stoken als ik lang op reis ben geweest. Momenteel is het ongeveer 6 graden bij mij in huis en ben pas eind van de maand thuis. Ga natuurlijk niet 5 weken lang mijn huis op 18 graden houden terwijl ik er niet ben.
Als ik dan thuis ben zet ik de pelletkachel, airco en cv ketel allemaal tegelijk bij en ben ik wel een flinke dag bezig om het weer een beetje op temperatuur te krijgen.
CV ketel staat op 30 graden dus dat gaat niet hard. Beneden geheel vloerverwarming 50 vierkante meter. Boven radiatoren die ik niet gebruik.
Niet dat dit mij tegenhoudt om over te stappen naar WP, maar op tweakers volg ik diverse topics en daaruit leer ik toch vooral dat het op temperatuur houden met een WP prima gaat, maar de temperatuur verhogen behoorlijk langzaam gaat. En dat is dan nog maar als iemand van bijv. 19 naar 21 graden wilt.
Iemand ervaring met een huis terug op leefbare temperaturen krijgen met enkel een warmptepomp?
Staat dat ding dan 3 dagen lang volaan te stampen?
Dat denkt mijn zus ook altijd. Maar wat is er mis mee om je huis af te laten koelen? Schimmel zeggen ze dan, maar waarom zou je schimmel krijgen bij 6 of 8 of 10 graden en niet bij 14 of 15 graden?quote:Op maandag 8 januari 2024 15:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat zal ie wel moeten. Er zijn weinig warmtepompen die met een medium van 8C nog opstarten. Is software matig geblokkeerd.
Lijkt me sowieso voor je huis ook Heel verstandiger als je gewoon instelt op minimaal 14C of zelfs 15C
Ik weet van leegstandsbeheer wel dat een goed pand na een jaar niks stoken gewoon helemaal onbewoonbaar is en vol schimmel kromgetrokken plafonds ed.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 15:25 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Dat denkt mijn zus ook altijd. Maar wat is er mis mee om je huis af te laten koelen? Schimmel zeggen ze dan, maar waarom zou je schimmel krijgen bij 6 of 8 of 10 graden en niet bij 14 of 15 graden?
Zolang er maar geventileerd wordt in huis is er naar mijn idee niks mis mee om het binnen af te laten koelen.
De CV ketel staat volledig uit. Stekker zit via slim stopkontakt dus kan op afstand het wel aan zetten.
Mijn ketel stook al 0.3 kuub gas weg per dag om het warm water op temperatuur te houden en dat is al in eco stand.
Onnodige verspilling van gas vindt ik dat. Via hue sensors weet ik wat de temperatuur in huis is. Mocht het in de buurt van 0 komen dan zal ik wel wat bij gaan stoken. Maar het is nog nooit kouder dan 6 graden geweest.
Dag voordat ik naar huis ga cv aan en langzaam opwarmen. Het enige wat ik op afstand niet kan veranderen is de instelling van 30 graden cv water.
Maar ik zie dat ook maar weer gelijk als een goede test om te kijken hoe het gaat met 30 graden water. Omdat ik zo veel van huis ben heb ik geen goede verbruikscijfers wat ik in een heel seizoen aan gas verbruik om daarop het vermogen van mijn warmtepomp af te stemmen.
Dit jaar ongeveer 70 kuub gas verstookt. Meeste verwarming was airco en pellet. En de zon van Dubai doet ook wonderen voor je energie rekening.
Dat dus, in vochtige perioden proberen de temperatuur binnen een paar graden boven de buiten temperatuur te houden en het verschil tussen dag en nacht niet meer dan vijf graden om de zaak droog te houden.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 16:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik weet van leegstandsbeheer wel dat een goed pand na een jaar niks stoken gewoon helemaal onbewoonbaar is en vol schimmel kromgetrokken plafonds ed.
Ben j iets doorstoken niets ad hand, komt denk ik doordat je de relatieve vochtigheid lager houdt.
dat is mooi, schimmelgroei is complex en ontstaat alleen onder bepaalde condities. Niet elk huis is hetzelfde dus bij jou is het blijkbaar niet nodig.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:43 schreef Glider76 het volgende:
Ik doe dit al jaren zo. Ik zie niks in huis.
Zou elk tuinhuisje, schuur en garagebox in Nederland dan niet vol met schimmel moeten staan? Die worden doorgaans ook niet continue warm gehouden.
Als er nu ineens een golf warme, vochtige lucht aankomt zetten terwijl het huis nog koud is krijg je wel condens ja.
Ik ben van huis, er wordt dus geen extra vochtigheid geproduceerd door koken of douchen wat neer kan slaan op koude muren. Momenteel vrieskou dus droge lucht.
Ik ken de verhalen en adviezen van google.
Het is een combinatie van ventileren en licht stoken.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 16:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik weet van leegstandsbeheer wel dat een goed pand na een jaar niks stoken gewoon helemaal onbewoonbaar is en vol schimmel kromgetrokken plafonds ed.
Ben j iets doorstoken niets ad hand, komt denk ik doordat je de relatieve vochtigheid lager houdt.
en slechte ventilatie... bij genoeg ventilatie heb je er ook geen last van.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 20:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Condensvorming ontstaat in een huis waar geleefd wordt (vochtbronnen van de mens, koken, douchen, was drogen etc) in combinatie met wisselende temperatuur in huis.
Ik weet niet wat jij onder rooster verstaat, hoeveel open ruimte dus.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 20:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
en slechte ventilatie... bij genoeg ventilatie heb je er ook geen last van.
Voor voldoende luchttoevoer is in een normale woonkamer minstens één luchtrooster nodig met een oppervlak van 1 meter bij 10 centimeter. Beter nog is 2 roosters tegenover elkaar.
die moeten dan wel 24/7 open staan het hele jaar door.
10x50cm aan beiden kanten haal ik makkelijk gelukkig en nog is geregeld de co2 te hoog en niet zo'n beetje ook. Geregeld 2000 ppm. De ondegrens is 800 ppm.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 22:15 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jij onder rooster verstaat, hoeveel open ruimte dus.
Maar als ik dergelijke gaten aan beide kanten van mijn kamer zou hebben waait de kerstboom omver vrees ik.
Misschien beter een nieuwe co2 meter kopen dan.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 22:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
10x50cm aan beiden kanten haal ik makkelijk gelukkig en nog is geregeld de co2 te hoog en niet zo'n beetje ook. Geregeld 2000 ppm. De ondegrens is 800 ppm.
Toen ze dichtgepurred zaten was het structureel altijd 2000+.
Of minder scheten latenquote:Op dinsdag 9 januari 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Misschien beter een nieuwe co2 meter kopen dan.
Na 5 stuks?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Misschien beter een nieuwe co2 meter kopen dan.
Bedenk dat betaalbare meters eigenlijk altijd onbetrouwbaar zijn.quote:
Lastig toch als iemand iets schrijft war je vervelend vind?quote:Op woensdag 10 januari 2024 01:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Bedenk dat betaalbare meters eigenlijk altijd onbetrouwbaar zijn.
@:geluid warmtepomp:
Hangt onder mijn slaapkamer. Ik hoor hem, maar bij mechanische ventilatie om. Whats the problem?
@:huis warm stoken, gewoon een app openen en je kan drie dagen eerder beginnen te stoken, problem solved
Nee hoor, vind er weinig vervelend aan. Gaf gewoon mijn kijk er op.quote:Op woensdag 10 januari 2024 07:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Lastig toch als iemand iets schrijft war je vervelend vind?
Probeer de rest van de week eens of 40 dan wel 45 graden ook genoeg is. In dat geval dan is een warmtepomp een no brainer. Heb je nog kans in de loop der jaren je huis nog wat te isoleren of desnoods wat steviger radiatoren op te hangen? Dan ook sowieso voor een warmtepomp gaan. Die vloerverwarming werkt al op een lagere temperatuur dan vijftig graden dus gaat het alleen over de ruimtes waar die vloerverwarming niet zit. Hoe erg is het als die kamers bij extreem weer net niet de wenstemperatuur halen?quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:11 schreef Stansfield het volgende:
Op dit moment heb ik een cv ketel maar afgelopen zomer vloerverwarming aan laten leggen. Dus nu ben ik aan het kijken naar een volgende stap in het verduurzamen van mijn huis. Mijn cv ketel is uit 2009 en dus niet meer de nieuwste. Ik heb de temperatuur in de cv ketel nu op 50 graden staan en daarin kan ik mijn huis prima verwarmen met de vloerverwarming tijdens deze koude dagen.
Wat zou dan wijsheid zijn? En volledige warmtepomp, of een hybride warmtepomp waarbij ik dus ook een nieuwe cv ketel erbij zou kopen aangezien die wel een beetje aan vervanging toe begint te raken.
En dan gaat het om het kostenplaatje en of mijn huis geschikt is voor een warmtepomp.
Als je vloerverwarming hebt, stook je al met een lage aanvoertemperatuur dus kan je prima over op een warmtepomp.quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:11 schreef Stansfield het volgende:
Op dit moment heb ik een cv ketel maar afgelopen zomer vloerverwarming aan laten leggen. Dus nu ben ik aan het kijken naar een volgende stap in het verduurzamen van mijn huis. Mijn cv ketel is uit 2009 en dus niet meer de nieuwste. Ik heb de temperatuur in de cv ketel nu op 50 graden staan en daarin kan ik mijn huis prima verwarmen met de vloerverwarming tijdens deze koude dagen.
Wat zou dan wijsheid zijn? En volledige warmtepomp, of een hybride warmtepomp waarbij ik dus ook een nieuwe cv ketel erbij zou kopen aangezien die wel een beetje aan vervanging toe begint te raken.
En dan gaat het om het kostenplaatje en of mijn huis geschikt is voor een warmtepomp.
De eerste stap nu is om de cv aanvoertemperatuur nu het koud is zo snel mogelijk nog lager te zetten. Liefst 40 graden.quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:11 schreef Stansfield het volgende:
Hoe kom je daarbij?quote:Op zondag 24 december 2023 16:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat gelde ook voor de eerste Tesla model S.
Maar ook voor Factory Zero.
(Maar eerlijk gezegd denk ik dat je voor een WP moet denken aan 6-10jaar Max)
Wat is weinig geld en met factuur voor subsidie ?quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Heb trouwens nog een Mitsubishi Electric PUHZ 8KW split systeem warmtepomp met EHVD hydrodeel over nieuw in doos.
Als iemand belang heeft voor heel weinig geld deze ver te nemen hoor ik graag in DM.
Alleen voor belangstellenden en in DM graag.quote:Op woensdag 10 januari 2024 22:17 schreef machtpen het volgende:
[..]
Wat is weinig geld en met factuur voor subsidie ?
Hier nu trouwens 26 c achter de computer, verwarmen met airco's 1,5 kwh voor 1 kuub gas. Zoek nog iets voor warmwater.
Ben belangstellendquote:Op woensdag 10 januari 2024 23:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Alleen voor belangstellenden en in DM graag.
Gelijk even de cv op 40 graden gezet. Gaan we het even testen op de laatste echt koude dag.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:18 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Probeer de rest van de week eens of 40 dan wel 45 graden ook genoeg is. In dat geval dan is een warmtepomp een no brainer. Heb je nog kans in de loop der jaren je huis nog wat te isoleren of desnoods wat steviger radiatoren op te hangen? Dan ook sowieso voor een warmtepomp gaan. Die vloerverwarming werkt al op een lagere temperatuur dan vijftig graden dus gaat het alleen over de ruimtes waar die vloerverwarming niet zit. Hoe erg is het als die kamers bij extreem weer net niet de wenstemperatuur halen?
Hybride zou ik alleen doen als het echt niet lukt met een WP, dan kan je nog steeds niet van het gas af en dat kost dus ook weer.
Tnx voor de kw adviezen. Ik heb dit jaar 734m3 gas verbruikt. Vloerverwarming vanaf september. Vorig jaar heel weinig gas verbruikt dus denk dat ik met een heel jaar ongeveer op 800-900 uit ga komen. Ik heb ook nog een bad die wel gebruikt wordt. Dus dan zou ik inderdaad voor 7 of 8 KW gaan.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je vloerverwarming hebt, stook je al met een lage aanvoertemperatuur dus kan je prima over op een warmtepomp.
Stel dat je nu 1.200m3 aardgas per jaar verbruikt, dan kan je met een (1.200 x 8) / 1.650 = afgerond 6kW warmtepomp je woning warm houden. Heb je een bad en lig je daar graag in, dan zou je nog naar een 7 of 8kW model kunnen kijken zodat het water in je boilervat iets sneller warm is.
Zo spannend is dat niet.
Ik vervang hier 1.450m3 aardgas met 7kW aan WP-vermogen.
Je kunt ook een aparte voorziening treffen voor warm water. Bijv. warmtepomp boiler.quote:Op donderdag 11 januari 2024 09:46 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Gelijk even de cv op 40 graden gezet. Gaan we het even testen op de laatste echt koude dag.
Ik heb nu nog een niet geisoleerde garage aan mijn huis vast en door die deur komt nog wel een beetje kou maar dat valt me reuze mee. Maar de garage isoleren is nog wel een stap die ik wil maken inderdaad.
Ik heb de verwarming op de slaapkamers nu sowieso niet aan. Mogelijk dat dit in de toekomst wel wat aan gaat als mijn dochters wat groter zijn maar dat hoeft dan inderdaad geen 21 graden te halen bijvoorbeeld.
[..]
Tnx voor de kw adviezen. Ik heb dit jaar 734m3 gas verbruikt. Vloerverwarming vanaf september. Vorig jaar heel weinig gas verbruikt dus denk dat ik met een heel jaar ongeveer op 800-900 uit ga komen. Ik heb ook nog een bad die wel gebruikt wordt. Dus dan zou ik inderdaad voor 7 of 8 KW gaan.
Nog een vraagje. Wat is het totale aanschafbedrag ongeveer van zo'n installatie? Ik heb net een verbouwing achter de rug dus het zal nog wel even duren voordat ik het echt ga aanschaffen.
En de buiten unit kan prima op het dak van mijn garage toch? Dat zit aan mijn huis vast.
En boven op zolder is nog prima plek voor een koelkast achtig formaat wat ik las dus dat is ook geen punt.
Ik heb alleen zelf geen zonnepanelen alleen via een postcode roos regeling heb ik wel 10 zonnepanelen op het dak van een school liggen. Het is niet zo dat het stroom verbruik dan ineens uit de hand loopt? Ik 2023 heb ik 2384 kwh stroom verbruikt.
Bedankt voor de info. En het rekensommetje qua stroom verbruik. Ik ga eens verder rondkijken op tweakers en andere sites met informatie over de verschillende mogelijkheden.quote:Op donderdag 11 januari 2024 13:21 schreef Glider76 het volgende:
En ik zou geen zwaarder model WP nemen enkel omdat je een bad hebt. Je moet een iets groter boilervat hebben.
En ja daar is de WP dan iets langer mee bezig omdat er nu eenmaal iets meer water opgewarmd moet worden.
Maar het opwarmen van je boilervat doe je toch overdag.
Wat vooral belangrijk is, kan die onnodig grotere WP dan wel net zover terug moduleren als de WP die voldoende is voor jouw woning. Indien ja, kun je het gerust doen, enkel een soort van geldverspilling maar als je je daar prettig bij voelt maar doen. De subsidie is ook iets hoger.
Verder dan nog de keuze of je monoblock wilt waarbij je CV leiding naar buiten gaat en je geen binnendeel hebt, of een WP met binnendeel en boiler waarbij de koelleidingen je woning in gaan.
Maar begin eens op Tweakers te lezen, daar zit echt een wereld aan ervaring op dit gebied.
Sinds ik een warmtepomp heb verwarm ik elke kamer in mijn woning. Heerlijk.quote:Op donderdag 11 januari 2024 13:26 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Bedankt voor de info. En het rekensommetje qua stroom verbruik. Ik ga eens verder rondkijken op tweakers en andere sites met informatie over de verschillende mogelijkheden.
Tot nu toe is de cv ketel op 45 graden prima te doen en merk ik beneden geen verschil. Boven waar ik werk heb ik de verwarming even aangezet en die is inderdaad niet super warm maar zoals gezegd is dat ook niet echt nodig.
Je zou eigenlijk standaard een vrije wcd op eigen groep moeten krijgen in elke nieuwbouwwoning met een warmtepomp.quote:Op maandag 8 januari 2024 15:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Sowieso een paar elektrische kacheltjes in huis halen, heb ik hier ook altijd klaar staan voor nood.
Ze zijn uiteraard veel te duur in gebruik om 24/7 mee te gaan verwarmen.
Maar je zou er wel in 24 uur je huis warm genoeg mee kunnen krijgen om de warmtepomp even te ondersteunen.
Toen er bij m'n moeder verbouwd werd en de verwarming daardoor (in februari) even buiten gebruik was, waren die kacheltjes ook erg handig.
Heb je wel gelijk in hoor, ook van dat terugmoduleren.quote:Op donderdag 11 januari 2024 13:21 schreef Glider76 het volgende:
En ik zou geen zwaarder model WP nemen enkel omdat je een bad hebt. Je moet een iets groter boilervat hebben.
En ja daar is de WP dan iets langer mee bezig omdat er nu eenmaal iets meer water opgewarmd moet worden.
Maar het opwarmen van je boilervat doe je toch overdag.
Wat vooral belangrijk is, kan die onnodig grotere WP dan wel net zover terug moduleren als de WP die voldoende is voor jouw woning. Indien ja, kun je het gerust doen, enkel een soort van geldverspilling maar als je je daar prettig bij voelt maar doen. De subsidie is ook iets hoger.
Verder dan nog de keuze of je monoblock wilt waarbij je CV leiding naar buiten gaat en je geen binnendeel hebt, of een WP met binnendeel en boiler waarbij de koelleidingen je woning in gaan.
Maar begin eens op Tweakers te lezen, daar zit echt een wereld aan ervaring op dit gebied.
Ik heb hier uitgezocht welke stopcontacten op welke fase zitten (P1 meter live uitlezen en verbruiker aansluiten) dus ik kan in geval van nood, verspreid over de woning, makkelijk 3 kacheltjes op 2kW laten draaien zonder de meterkast te stressen. Dan moet ik oven en waterkoker misschien even niet gebruiken maar dat is in zo'n scenario ook geen ramp.quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je zou eigenlijk standaard een vrije wcd op eigen groep moeten krijgen in elke nieuwbouwwoning met een warmtepomp.
Ze gaan niet vaak kapot maar als ze kapot gaan is de hersteltijd vaak wel een stuk langer dan een simpele CV.
Naja juist de waterkoker is dan wel handig want je wil ook warmwater kunnen maken.quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb hier uitgezocht welke stopcontacten op welke fase zitten (P1 meter live uitlezen en verbruiker aansluiten) dus ik kan in geval van nood, verspreid over de woning, makkelijk 3 kacheltjes op 2kW laten draaien zonder de meterkast te stressen. Dan moet ik oven en waterkoker misschien even niet gebruiken maar dat is in zo'n scenario ook geen ramp.
Hoge vijf Broeder.quote:Op donderdag 11 januari 2024 15:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Naja juist de waterkoker is dan wel handig want je wil ook warmwater kunnen maken.
Zie trouwens mijn edit. Voor mijn nieuwbouw ga ik trouwens sowieso een aparte groep voor de hoofdslaapkamer, zolder en een weinig gebruikte wcd in de woonkamer aanleggen. Dan zijn 3 kacheltjes van 3,5kw voldoende.
Overigens krijg ik een bodempomp dus sowieso minder afhankelijk van de luchttemperatuur en de vochtigheid voor de COP van mijn installatie.
Nicequote:Op donderdag 18 januari 2024 17:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Warmtepomp is dit stookseizoen amper boven de 35 graden Celsius geweest.
Dit is gemeten op de aanvoerbuis van m'n CV-systeem, tussen buffervat en secundaire pomp.
De laagste temperatuur valt soms wat laag uit omdat de installatie in een onverwarmde garage staat, dus als de WP lang niet draait, kan het wat onder de 20 graden zakken. In de woning merk je daar niets van.
[ afbeelding ]
Dat is aardig vergelijkbaar dus.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nice![]()
Het hoogste wat ik zie bij mij is 34 graden, dit stookseizoen, tot nu toe. Momenteel is het 32 zo te zien.
Het gaat erom wat de Ta Tr primair doen (voor de cop van je WP). Voor get buffervat dusquote:Op donderdag 18 januari 2024 17:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Warmtepomp is dit stookseizoen amper boven de 35 graden Celsius geweest.
Dit is gemeten op de aanvoerbuis van m'n CV-systeem, tussen buffervat en secundaire pomp.
De laagste temperatuur valt soms wat laag uit omdat de installatie in een onverwarmde garage staat, dus als de WP lang niet draait, kan het wat onder de 20 graden zakken. In de woning merk je daar niets van.
[ afbeelding ]
Die sensor pakt ook de temperatuur van SWW mee, dus dan krijg je extremen naar de 56 graden Celsius.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het gaat erom wat de Ta Tr primair doen (voor de cop van je WP). Voor get buffervat dus
Nee, zeker niet in mijn situatie.quote:Zou je dat buffervat er niet eens uitslopen?
Hoe draai je dan qua COP?quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die sensor pakt ook de temperatuur van SWW mee, dus dan krijg je extremen naar de 56 graden Celsius.
Het is gewoon een simpele Raspberry met 4x DS18B20 temperatuursensoren.
Het gaat me ook niet om de COP-berekening, meer wat er aan temperaturen door m'n CV-systeem stroomt.
[..]
Nee, zeker niet in mijn situatie.
Ik heb een 14kW warmtepomp op 50% begrensd draaien voor een woning die meer dan genoeg heeft aan een 7kW warmtepomp.
Daarnaast heb ik alleen Jaga's met een kleine waterinhoud.
Minimale afgifte van die Zubadan (PUHZ-SHW140YHA) is iets van 5,1kW.
Als ik het buffervat er tussenuit haal, gaat dat ding wss pendelen als een malle.
Bij m'n volgende warmtepomp, over een jaar of 9, ga ik dat nog wel eens heroverwegen.
Dit is hoe het er vandaag uitziet, niet teveel runs, prima tevreden mee.
[ afbeelding ]
sCOP van 3,72 volgens meting van de WP (SWW + verwarmen). Kijk ik naar alleen verwarmen dan zit hij op een sCOP van 4,2.quote:
Nope.quote:Heb je er een kamstrup tussen?
Johquote:Je hebt deze wel heel erg overbemeten geselecteerd.
Klopt, echter draait de warmtepomp in de praktijk 40 tot 90 minuten, gaat dan uit en de secundaire pomp draait dan nog 20 tot 45 minuten na over het buffervat. Het werkt erg goed, temperatuur in huis is stabiel, het is warm en ik heb weinig runs op een dag. Zonder buffervat zou dat niet lukken.quote:Het is een misverstand dat een buffervat (daadwerkelijk) iets bijdraagt aan pendelgedrag.
Immers met jouw WP vermogen is het vat na 3 min op temp en kan dan geen energie meer accumuleren (bij stabiele Ta).
Ik ken het idee van een seriebuffer. Maar het draait goed zo, ik kijk er over 9 jaar wel eens naar.quote:Je kan eens proberen om het vat met een slang 1” flex-rvs, 2 tstukken en 2 of 4 afsluiters er tussen te zetten (t stuk na de pomp zetten) en dan eens zien hoe de installatie draait op je WP systeem pomp.
Snap je wat ik bedoel? Aan een van de 2 leidingen bv aanvoer om het vat heen.
Zodoende wordt het buffervat een seriebuffer en dat kan geen kwaad.
Laat het ze op tweakers niet horen dat je een parallel buffervat hebt!quote:Op donderdag 18 januari 2024 20:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
sCOP van 3,72 volgens meting van de WP (SWW + verwarmen). Kijk ik naar alleen verwarmen dan zit hij op een sCOP van 4,2.
Dat is bij de Mitsubishi redelijk nauwkeurig, praktijkmetingen met Kamstrup zitten soms net wat hoger op Tweakers in de spreadsheet (voor de Zubadan).
Ik vervang nu 1.450m3 aardgas met 3.150kWh stroom gemiddeld per jaar. Dat lijkt me redelijk netjes voor de oversized configuratie.
[..]
Nope.
[..]
JohMaar dat is 6 jaar geleden, het is wat het is.
[..]
Klopt, echter draait de warmtepomp in de praktijk 40 tot 90 minuten, gaat dan uit en de secundaire pomp draait dan nog 20 tot 45 minuten na over het buffervat. Het werkt erg goed, temperatuur in huis is stabiel, het is warm en ik heb weinig runs op een dag. Zonder buffervat zou dat niet lukken.
[..]
Ik ken het idee van een seriebuffer. Maar het draait goed zo, ik kijk er over 9 jaar wel eens naar.
Je bent een probleem aan het oplossen dat er niet is.
M'n runs zijn prima, het is warm, m'n verbruik is laag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |