Een warmtepomp zal inderdaad moeite hebben met het opwarmen bij zo'n temperatuurverschil.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:47 schreef Glider76 het volgende:
Ik wil deze zomer ook overstappen naar een warmtepomp. Een monoblock. Twijfel nog tussen Panasonic met R32 of Itho Amber 65 met R290 als gas.
Op Tweakers is er heel veel kennis en ervaring met de Panasonic, maar de Amber heeft ook al zijn eigen topic waar steeds meer verstand van het apparaat begint te komen.
Begin mij wel af te vragen hoe ik mijn huis terug warm moet stoken als ik lang op reis ben geweest. Momenteel is het ongeveer 6 graden bij mij in huis en ben pas eind van de maand thuis. Ga natuurlijk niet 5 weken lang mijn huis op 18 graden houden terwijl ik er niet ben.
Als ik dan thuis ben zet ik de pelletkachel, airco en cv ketel allemaal tegelijk bij en ben ik wel een flinke dag bezig om het weer een beetje op temperatuur te krijgen.
CV ketel staat op 30 graden dus dat gaat niet hard. Beneden geheel vloerverwarming 50 vierkante meter. Boven radiatoren die ik niet gebruik.
Niet dat dit mij tegenhoudt om over te stappen naar WP, maar op tweakers volg ik diverse topics en daaruit leer ik toch vooral dat het op temperatuur houden met een WP prima gaat, maar de temperatuur verhogen behoorlijk langzaam gaat. En dat is dan nog maar als iemand van bijv. 19 naar 21 graden wilt.
Iemand ervaring met een huis terug op leefbare temperaturen krijgen met enkel een warmptepomp?
Staat dat ding dan 3 dagen lang volaan te stampen?
Mijn situatie is niet helemaal standaard natuurlijk.
Vorige keer kwam ik thuis begin december. Het was ongeveer 6 graden in huis. hele dag pellet en cv bijgehad. Snachts enkel CV. Heeft hele nacht gedraaid, 2.6 kuub verstookt en de temperatuur in huis is van 16.3 naar 16.7 gegaan. 30 graden water.
Prima test voor of een warmtepomp gaat werken wat er dus wel op lijkt.
Dat zal ie wel moeten. Er zijn weinig warmtepompen die met een medium van 8C nog opstarten. Is software matig geblokkeerd.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een warmtepomp zal inderdaad moeite hebben met het opwarmen bij zo'n temperatuurverschil.
Maar de meeste warmtepompen hebben wel een App voor je telefoon, mijn Mitsubishi had dat in 2018 iig al.
Ik zou op afstand bijvoorbeeld 3 dagen van tevoren al kunnen instellen dat hij moet gaan opwarmen naar 18 graden.
En als je dan thuis komt zet je hem op 20 of 21.
Verder kan je natuurlijk de minimumtemperatuur wat hoger houden als je weg bent, bijvoorbeeld 12 graden Celsius.
Andere maar ergens wel vergelijkbare situatie hier: Oud huis, enkelsteen muren, monumentaal. Dus de isolatiewaarde is op zijn best matig. Daarom houd ik de boel ook niet op termperatuur als ik de hele dag weg ben, dat zou stoken voor de mussen zijn.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:47 schreef Glider76 het volgende:
Ik wil deze zomer ook overstappen naar een warmtepomp. Een monoblock. Twijfel nog tussen Panasonic met R32 of Itho Amber 65 met R290 als gas.
Op Tweakers is er heel veel kennis en ervaring met de Panasonic, maar de Amber heeft ook al zijn eigen topic waar steeds meer verstand van het apparaat begint te komen.
Begin mij wel af te vragen hoe ik mijn huis terug warm moet stoken als ik lang op reis ben geweest. Momenteel is het ongeveer 6 graden bij mij in huis en ben pas eind van de maand thuis. Ga natuurlijk niet 5 weken lang mijn huis op 18 graden houden terwijl ik er niet ben.
Als ik dan thuis ben zet ik de pelletkachel, airco en cv ketel allemaal tegelijk bij en ben ik wel een flinke dag bezig om het weer een beetje op temperatuur te krijgen.
CV ketel staat op 30 graden dus dat gaat niet hard. Beneden geheel vloerverwarming 50 vierkante meter. Boven radiatoren die ik niet gebruik.
Niet dat dit mij tegenhoudt om over te stappen naar WP, maar op tweakers volg ik diverse topics en daaruit leer ik toch vooral dat het op temperatuur houden met een WP prima gaat, maar de temperatuur verhogen behoorlijk langzaam gaat. En dat is dan nog maar als iemand van bijv. 19 naar 21 graden wilt.
Iemand ervaring met een huis terug op leefbare temperaturen krijgen met enkel een warmptepomp?
Staat dat ding dan 3 dagen lang volaan te stampen?
Dat denkt mijn zus ook altijd. Maar wat is er mis mee om je huis af te laten koelen? Schimmel zeggen ze dan, maar waarom zou je schimmel krijgen bij 6 of 8 of 10 graden en niet bij 14 of 15 graden?quote:Op maandag 8 januari 2024 15:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat zal ie wel moeten. Er zijn weinig warmtepompen die met een medium van 8C nog opstarten. Is software matig geblokkeerd.
Lijkt me sowieso voor je huis ook Heel verstandiger als je gewoon instelt op minimaal 14C of zelfs 15C
Ik weet van leegstandsbeheer wel dat een goed pand na een jaar niks stoken gewoon helemaal onbewoonbaar is en vol schimmel kromgetrokken plafonds ed.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 15:25 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Dat denkt mijn zus ook altijd. Maar wat is er mis mee om je huis af te laten koelen? Schimmel zeggen ze dan, maar waarom zou je schimmel krijgen bij 6 of 8 of 10 graden en niet bij 14 of 15 graden?
Zolang er maar geventileerd wordt in huis is er naar mijn idee niks mis mee om het binnen af te laten koelen.
De CV ketel staat volledig uit. Stekker zit via slim stopkontakt dus kan op afstand het wel aan zetten.
Mijn ketel stook al 0.3 kuub gas weg per dag om het warm water op temperatuur te houden en dat is al in eco stand.
Onnodige verspilling van gas vindt ik dat. Via hue sensors weet ik wat de temperatuur in huis is. Mocht het in de buurt van 0 komen dan zal ik wel wat bij gaan stoken. Maar het is nog nooit kouder dan 6 graden geweest.
Dag voordat ik naar huis ga cv aan en langzaam opwarmen. Het enige wat ik op afstand niet kan veranderen is de instelling van 30 graden cv water.
Maar ik zie dat ook maar weer gelijk als een goede test om te kijken hoe het gaat met 30 graden water. Omdat ik zo veel van huis ben heb ik geen goede verbruikscijfers wat ik in een heel seizoen aan gas verbruik om daarop het vermogen van mijn warmtepomp af te stemmen.
Dit jaar ongeveer 70 kuub gas verstookt. Meeste verwarming was airco en pellet. En de zon van Dubai doet ook wonderen voor je energie rekening.
Dat dus, in vochtige perioden proberen de temperatuur binnen een paar graden boven de buiten temperatuur te houden en het verschil tussen dag en nacht niet meer dan vijf graden om de zaak droog te houden.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 16:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik weet van leegstandsbeheer wel dat een goed pand na een jaar niks stoken gewoon helemaal onbewoonbaar is en vol schimmel kromgetrokken plafonds ed.
Ben j iets doorstoken niets ad hand, komt denk ik doordat je de relatieve vochtigheid lager houdt.
dat is mooi, schimmelgroei is complex en ontstaat alleen onder bepaalde condities. Niet elk huis is hetzelfde dus bij jou is het blijkbaar niet nodig.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:43 schreef Glider76 het volgende:
Ik doe dit al jaren zo. Ik zie niks in huis.
Zou elk tuinhuisje, schuur en garagebox in Nederland dan niet vol met schimmel moeten staan? Die worden doorgaans ook niet continue warm gehouden.
Als er nu ineens een golf warme, vochtige lucht aankomt zetten terwijl het huis nog koud is krijg je wel condens ja.
Ik ben van huis, er wordt dus geen extra vochtigheid geproduceerd door koken of douchen wat neer kan slaan op koude muren. Momenteel vrieskou dus droge lucht.
Ik ken de verhalen en adviezen van google.
Het is een combinatie van ventileren en licht stoken.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 16:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik weet van leegstandsbeheer wel dat een goed pand na een jaar niks stoken gewoon helemaal onbewoonbaar is en vol schimmel kromgetrokken plafonds ed.
Ben j iets doorstoken niets ad hand, komt denk ik doordat je de relatieve vochtigheid lager houdt.
en slechte ventilatie... bij genoeg ventilatie heb je er ook geen last van.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 20:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Condensvorming ontstaat in een huis waar geleefd wordt (vochtbronnen van de mens, koken, douchen, was drogen etc) in combinatie met wisselende temperatuur in huis.
Ik weet niet wat jij onder rooster verstaat, hoeveel open ruimte dus.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 20:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
en slechte ventilatie... bij genoeg ventilatie heb je er ook geen last van.
Voor voldoende luchttoevoer is in een normale woonkamer minstens één luchtrooster nodig met een oppervlak van 1 meter bij 10 centimeter. Beter nog is 2 roosters tegenover elkaar.
die moeten dan wel 24/7 open staan het hele jaar door.
10x50cm aan beiden kanten haal ik makkelijk gelukkig en nog is geregeld de co2 te hoog en niet zo'n beetje ook. Geregeld 2000 ppm. De ondegrens is 800 ppm.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 22:15 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jij onder rooster verstaat, hoeveel open ruimte dus.
Maar als ik dergelijke gaten aan beide kanten van mijn kamer zou hebben waait de kerstboom omver vrees ik.
Misschien beter een nieuwe co2 meter kopen dan.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 22:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
10x50cm aan beiden kanten haal ik makkelijk gelukkig en nog is geregeld de co2 te hoog en niet zo'n beetje ook. Geregeld 2000 ppm. De ondegrens is 800 ppm.
Toen ze dichtgepurred zaten was het structureel altijd 2000+.
Of minder scheten latenquote:Op dinsdag 9 januari 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Misschien beter een nieuwe co2 meter kopen dan.
Na 5 stuks?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Misschien beter een nieuwe co2 meter kopen dan.
Bedenk dat betaalbare meters eigenlijk altijd onbetrouwbaar zijn.quote:
Lastig toch als iemand iets schrijft war je vervelend vind?quote:Op woensdag 10 januari 2024 01:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Bedenk dat betaalbare meters eigenlijk altijd onbetrouwbaar zijn.
@:geluid warmtepomp:
Hangt onder mijn slaapkamer. Ik hoor hem, maar bij mechanische ventilatie om. Whats the problem?
@:huis warm stoken, gewoon een app openen en je kan drie dagen eerder beginnen te stoken, problem solved
Nee hoor, vind er weinig vervelend aan. Gaf gewoon mijn kijk er op.quote:Op woensdag 10 januari 2024 07:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Lastig toch als iemand iets schrijft war je vervelend vind?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |