abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 24 december 2023 @ 19:17:36 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211732140
Is zo'n buitenunit van een warmtepomp wezenlijk anders dan de buitenunit van een airco? Qua geluidsontwikkeling?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211732302
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 19:17 schreef CoolGuy het volgende:
Is zo'n buitenunit van een warmtepomp wezenlijk anders dan de buitenunit van een airco? Qua geluidsontwikkeling?
Nee het zijn zelfs dezelfde units, bv bij een mitsu Ecodan split 8kw is het buitendeel bijna exact het zelfde als een mr.Slim buitenunit.
De monoblocs zijn uitgebreid met een pomp en warmtewisselaar.
Vakman pur sang
pi_211732320
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 19:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De ventilatoren maken een hoop herrie, vooral lage tonen.
Die dingen moet je echt zover mogelijk plaatsen van bewoonbare kamers.
Bemoei je er niet mee kakelkip
Vakman pur sang
  Moderator zondag 24 december 2023 @ 19:44:00 #29
16180 crew  CoolGuy
pi_211732409
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 19:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee het zijn zelfs dezelfde units, bv bij een mitsu Ecodan split 8kw is het buitendeel bijna exact het zelfde als een mr.Slim buitenunit.
De monoblocs zijn uitgebreid met een pomp en warmtewisselaar.
Dus dat hele geluidsargument is een beetje onzin. Ik had in mijn vorige huis 2 buitenunits voor totaal 3+1 binnen units en in mijn huidige huis heb ik 1 buitenunit voor 3 binnenunits (nog, de 28e komt de 2e buitenunit voor de 4e binnenunit), en die dingen hoor je....nou ja....eigenlijk gewoon niet.
pi_211732458
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 19:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dus dat hele geluidsargument is een beetje onzin. Ik had in mijn vorige huis 2 buitenunits voor totaal 3+1 binnen units en in mijn huidige huis heb ik 1 buitenunit voor 3 binnenunits (nog, de 28e komt de 2e buitenunit voor de 4e binnenunit), en die dingen hoor je....nou ja....eigenlijk gewoon niet.
Nee klopt. De betere units hoor je niet. Ook (zeker) geen lage tonen. Jij zult het weten.
Tegen een muur van een slaapkamer? Geen probleem.
Vakman pur sang
  Moderator zondag 24 december 2023 @ 20:05:44 #31
16180 crew  CoolGuy
pi_211732709
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 19:46 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee klopt. De betere units hoor je niet. Ook (zeker) geen lage tonen. Jij zult het weten.
Tegen een muur van een slaapkamer? Geen probleem.
In het vorige huis zaten de buitenunits naast elkaar tegen de buitenmuur van de slaapkamer van ons dochtertje aan. Niks geen geluid of bromtoon.

Huidige huis zitten ze ook tegen een slaapkamermuur aan, maar op die slaapkamer slaapt niemand.
  zondag 24 december 2023 @ 20:28:29 #32
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211732943
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 20:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
In het vorige huis zaten de buitenunits naast elkaar tegen de buitenmuur van de slaapkamer van ons dochtertje aan. Niks geen geluid of bromtoon.

Huidige huis zitten ze ook tegen een slaapkamermuur aan, maar op die slaapkamer slaapt niemand.
Ze kunnen niet slapen vanwege de bromtoon? :P
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  Moderator zondag 24 december 2023 @ 20:29:48 #33
16180 crew  CoolGuy
pi_211732967
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 20:28 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ze kunnen niet slapen vanwege de bromtoon? :P
:D _!
pi_211734362
Hoe zit dat eigenlijk met buffervaten.
Als ik websites er op nalees, dan is dat een must, omdat de warmtepomp dan lange sessies kan draaien en niet meteen op de warmtevraag hoeft te reageren, en dat er voldoende capaciteit is om de buitenunit te ontdooien zonder dat het binnen afkoelt. Verder zou het pendelen beter bestrijden, wat dan weer beter is voor de levensduur.

Maar op bijvoorbeeld tweakers begreep ik dat als je vloerverwarming voldoende volume heeft een buffervat niet nodig is, en ook bij hybride warmtepompen met weinig watervolume in de vloerverwarming of convectoren is een buffervat niet nodig, omdat de cv dan kan bijspringen.
Een buffervat zou dan het rendement juist verlagen.

Maar wat is het nu?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_211734519
Zonder vloerverwarming absoluut aan te raden.
Met een volledige etage aan vloerverwarming (in beton gestort) niet nodig. Toen er in ons programma nog geen nachtverlaging zat, draaide met temperaturen onder de 12 a 13 graden de warmtepomp vol-continue.

Tijdens een defrost is in huis niet merkbaar dat er energie uit de vloer (vloerverwarming) onttrokken wordt. 20cm beton koelt niet zomaar even af.
pi_211734830
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 22:13 schreef Wantie het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met buffervaten.
Als ik websites er op nalees, dan is dat een must, omdat de warmtepomp dan lange sessies kan draaien en niet meteen op de warmtevraag hoeft te reageren, en dat er voldoende capaciteit is om de buitenunit te ontdooien zonder dat het binnen afkoelt. Verder zou het pendelen beter bestrijden, wat dan weer beter is voor de levensduur.

Maar op bijvoorbeeld tweakers begreep ik dat als je vloerverwarming voldoende volume heeft een buffervat niet nodig is, en ook bij hybride warmtepompen met weinig watervolume in de vloerverwarming of convectoren is een buffervat niet nodig, omdat de cv dan kan bijspringen.
Een buffervat zou dan het rendement juist verlagen.

Maar wat is het nu?
Is al een heel verschil of het buffervat in serie of parallel staat.
In serie is geen probleem maar met voldoende water inhoud heeft het ook geen nut.

Parallel aangesloten betekent een 2e pomp (systeempomp) toepassen. Die verbruikt dan al extra. De retourwater kan door bijmenging hoger dan gewenst worden waardoor de WP rendement verliest.
Bij een aan/uit WP is het wel zo dat deze pendelen kan tegengaan:

Maar bij moderne inverters (toerental compressor tussen de 10 - 120 rpm) kun je op hele lage vermogens de ruimte op temp houden zonder pendelen.

Waarom het vaak wordt aangeraden? Onkunde, ouderwets.
Vakman pur sang
pi_211739906
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 19:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De ventilatoren maken een hoop herrie, vooral lage tonen.
Die dingen moet je echt zover mogelijk plaatsen van bewoonbare kamers.
Amen. Ik hoor ze/voel het in de woonkamer en slaapkamer en ik hoor ze in de slaapkamer ook van omliggende huizen.
Voor mij nog steeds 1 van de redenen dat ik niet zeker weet of ik hier wil blijven wonen.
pi_211739931
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2023 10:01 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Amen. Ik hoor ze/voel het in de woonkamer en slaapkamer en ik hoor ze in de slaapkamer ook van omliggende huizen.
Voor mij nog steeds 1 van de redenen dat ik niet zeker weet of ik hier wil blijven wonen.
Klopt ik hoor ook steeds meer klachten om mij heen van de lage tonen die zo'n ding maakt.
Daarom: plaats die zo ver mogelijk van bewoonbare ruimtes en op de grond. Mensen die dit doen hebben er minder of geen last van.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211740222
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2023 19:10 schreef Wantie het volgende:
https://www.weheat.nl/

Een new kid in the block volgens mij, na DeWarmte en Quatt een Nederlandse warmtepomp: de Blackbird!

Deze is wel geinig, hij ligt plat op het dak. En met R290 als koudemiddel.

Kent iemand deze waterpomp?
ik zag op facebook een offerte voorbij komen:
Hybride met buffervat: ¤11750

Best bedrag....
pi_211740444
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2023 10:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
ik zag op facebook een offerte voorbij komen:
Hybride met buffervat: ¤11750

Best bedrag....
Met plaatsing?
Dat ding mag max ¤5500 inkoop zijn anders doe ie niet mee.
Vakman pur sang
pi_211740686
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2023 10:42 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Met plaatsing?
Dat ding mag max ¤5500 inkoop zijn anders doe ie niet mee.
Ja, inclusief plaatsing, zonder subsidie.
Apparaat kost ex btw ¤5695,00

Maar blijft een hoop geld, vergeleken met Pomp AO, die 3400 kost inclusief plaatsing en subsidie, en de Quatt, die 2750 kost.
pi_211740754
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2023 10:59 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, inclusief plaatsing, zonder subsidie.
Apparaat kost ex btw ¤5695,00

Maar blijft een hoop geld, vergeleken met Pomp AO, die 3400 kost inclusief plaatsing en subsidie, en de Quatt, die 2750 kost.

Quat is verhoogd las ik.

Maar idd te duur voor een monobloc ¤6890 incl
Vakman pur sang
pi_211917061
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt ik hoor ook steeds meer klachten om mij heen van de lage tonen die zo'n ding maakt.
Daarom: plaats die zo ver mogelijk van bewoonbare ruimtes en op de grond. Mensen die dit doen hebben er minder of geen last van.
Ze op een betonnen vloer zetten zal idd veel schelen tov een houten balklaag.
Maar echt brommen zou niet mogen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211917095
Iemand trouwens een idee wat je aan onderhoud moet doen aan een l/w warmtepomp?
Die bij mijn broertje (Mitsu ecodan) staat nu 3 jaar te draaien en op een enkele keer de vuilafscheider schoonmaken hebben wij er niets meer aan gedaan.

De cops lijken ook nog steeds goed afgelopen jaar bij:
Warmte 4,1
SWW 2,4
Koelen 3,8

Wij hebben een volledig open vloerverwarmingssysteem over 2 vloeren zonder buffervat.
Thermostaat in de woonkamer stuurt alles aan.

Vriend van mij heeft zo'n onderhoudsabbo afgesloten maar dat lijkt mij eerlijk gezegd net als bij ketels nogal overbodig.
Blijft over wat wel nodig is, keertje na laten kijken per 4 a 5 jaar?
Filtertjes schoonmaken?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_211917607
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand trouwens een idee wat je aan onderhoud moet doen aan een l/w warmtepomp?
Die bij mijn broertje (Mitsu ecodan) staat nu 3 jaar te draaien en op een enkele keer de vuilafscheider schoonmaken hebben wij er niets meer aan gedaan.

De cops lijken ook nog steeds goed afgelopen jaar bij:
Warmte 4,1
SWW 2,4
Koelen 3,8

Wij hebben een volledig open vloerverwarmingssysteem over 2 vloeren zonder buffervat.
Thermostaat in de woonkamer stuurt alles aan.

Vriend van mij heeft zo'n onderhoudsabbo afgesloten maar dat lijkt mij eerlijk gezegd net als bij ketels nogal overbodig.
Blijft over wat wel nodig is, keertje na laten kijken per 4 a 5 jaar?
Filtertjes schoonmaken?
Volgens mij kun je zelf 1-2 x per jaar het filter schoonmaken.
pi_211919763
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2023 10:01 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Dat is heel vervelend. Wij horen ze soms als we buiten staan in de winter. Maar we ergeren ons er niet aan. Binnen horen wij niets. Wij hebben een Mitsubishi ecodan.
pi_211922751
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Volgens mij kun je zelf 1-2 x per jaar het filter schoonmaken.
Maar dat zou toch niet alles moeten zijn?
Die dingen hebben net als ketels toch wel iets van onderhoud nodig?
pi_211922832
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 09:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Maar dat zou toch niet alles moeten zijn?
Die dingen hebben net als ketels toch wel iets van onderhoud nodig?
Nee dat is het mooie.
Zolang de buitenunit schoon blijft gewoon niet.
(En de waterfilters cv zijdig)

Alleen bij een tank of cilinderunit goed kijken of er een magnesium elektrode in zit. Deze moet vervangen worden!
Vakman pur sang
pi_211922906
Het enige wat hier in 5 jaar 1x aan onderhoud is gedaan is inderdaad vuilafscheider doorspoelen en het filtertje in de binnenunit uitspoelen.
En dat is dermate simpel dat ik het zelf gedaan heb.

Buitenunit gaat ook een doekje over, even de "vogelpoep" er weer af.

M'n buitenunit heeft binnenin wat roest (onderkant) in de bodemplaat dus dat behandel ik 1x per jaar met Fertan, al zal dat evengoed niet nodig zijn waarschijnlijk. Meer voor het gevoel.
pi_211961448
Ik wil deze zomer ook overstappen naar een warmtepomp. Een monoblock. Twijfel nog tussen Panasonic met R32 of Itho Amber 65 met R290 als gas.

Op Tweakers is er heel veel kennis en ervaring met de Panasonic, maar de Amber heeft ook al zijn eigen topic waar steeds meer verstand van het apparaat begint te komen.

Begin mij wel af te vragen hoe ik mijn huis terug warm moet stoken als ik lang op reis ben geweest. Momenteel is het ongeveer 6 graden bij mij in huis en ben pas eind van de maand thuis. Ga natuurlijk niet 5 weken lang mijn huis op 18 graden houden terwijl ik er niet ben.

Als ik dan thuis ben zet ik de pelletkachel, airco en cv ketel allemaal tegelijk bij en ben ik wel een flinke dag bezig om het weer een beetje op temperatuur te krijgen.

CV ketel staat op 30 graden dus dat gaat niet hard. Beneden geheel vloerverwarming 50 vierkante meter. Boven radiatoren die ik niet gebruik.

Niet dat dit mij tegenhoudt om over te stappen naar WP, maar op tweakers volg ik diverse topics en daaruit leer ik toch vooral dat het op temperatuur houden met een WP prima gaat, maar de temperatuur verhogen behoorlijk langzaam gaat. En dat is dan nog maar als iemand van bijv. 19 naar 21 graden wilt.

Iemand ervaring met een huis terug op leefbare temperaturen krijgen met enkel een warmptepomp?

Staat dat ding dan 3 dagen lang volaan te stampen?

Mijn situatie is niet helemaal standaard natuurlijk.

Vorige keer kwam ik thuis begin december. Het was ongeveer 6 graden in huis. hele dag pellet en cv bijgehad. Snachts enkel CV. Heeft hele nacht gedraaid, 2.6 kuub verstookt en de temperatuur in huis is van 16.3 naar 16.7 gegaan. 30 graden water.

Prima test voor of een warmtepomp gaat werken wat er dus wel op lijkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')