Nee het zijn zelfs dezelfde units, bv bij een mitsu Ecodan split 8kw is het buitendeel bijna exact het zelfde als een mr.Slim buitenunit.quote:Op zondag 24 december 2023 19:17 schreef CoolGuy het volgende:
Is zo'n buitenunit van een warmtepomp wezenlijk anders dan de buitenunit van een airco? Qua geluidsontwikkeling?
Bemoei je er niet mee kakelkipquote:Op zondag 24 december 2023 19:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De ventilatoren maken een hoop herrie, vooral lage tonen.
Die dingen moet je echt zover mogelijk plaatsen van bewoonbare kamers.
Dus dat hele geluidsargument is een beetje onzin. Ik had in mijn vorige huis 2 buitenunits voor totaal 3+1 binnen units en in mijn huidige huis heb ik 1 buitenunit voor 3 binnenunits (nog, de 28e komt de 2e buitenunit voor de 4e binnenunit), en die dingen hoor je....nou ja....eigenlijk gewoon niet.quote:Op zondag 24 december 2023 19:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee het zijn zelfs dezelfde units, bv bij een mitsu Ecodan split 8kw is het buitendeel bijna exact het zelfde als een mr.Slim buitenunit.
De monoblocs zijn uitgebreid met een pomp en warmtewisselaar.
Nee klopt. De betere units hoor je niet. Ook (zeker) geen lage tonen. Jij zult het weten.quote:Op zondag 24 december 2023 19:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus dat hele geluidsargument is een beetje onzin. Ik had in mijn vorige huis 2 buitenunits voor totaal 3+1 binnen units en in mijn huidige huis heb ik 1 buitenunit voor 3 binnenunits (nog, de 28e komt de 2e buitenunit voor de 4e binnenunit), en die dingen hoor je....nou ja....eigenlijk gewoon niet.
In het vorige huis zaten de buitenunits naast elkaar tegen de buitenmuur van de slaapkamer van ons dochtertje aan. Niks geen geluid of bromtoon.quote:Op zondag 24 december 2023 19:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee klopt. De betere units hoor je niet. Ook (zeker) geen lage tonen. Jij zult het weten.
Tegen een muur van een slaapkamer? Geen probleem.
Ze kunnen niet slapen vanwege de bromtoon?quote:Op zondag 24 december 2023 20:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
In het vorige huis zaten de buitenunits naast elkaar tegen de buitenmuur van de slaapkamer van ons dochtertje aan. Niks geen geluid of bromtoon.
Huidige huis zitten ze ook tegen een slaapkamermuur aan, maar op die slaapkamer slaapt niemand.
quote:Op zondag 24 december 2023 20:28 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ze kunnen niet slapen vanwege de bromtoon?
Is al een heel verschil of het buffervat in serie of parallel staat.quote:Op zondag 24 december 2023 22:13 schreef Wantie het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met buffervaten.
Als ik websites er op nalees, dan is dat een must, omdat de warmtepomp dan lange sessies kan draaien en niet meteen op de warmtevraag hoeft te reageren, en dat er voldoende capaciteit is om de buitenunit te ontdooien zonder dat het binnen afkoelt. Verder zou het pendelen beter bestrijden, wat dan weer beter is voor de levensduur.
Maar op bijvoorbeeld tweakers begreep ik dat als je vloerverwarming voldoende volume heeft een buffervat niet nodig is, en ook bij hybride warmtepompen met weinig watervolume in de vloerverwarming of convectoren is een buffervat niet nodig, omdat de cv dan kan bijspringen.
Een buffervat zou dan het rendement juist verlagen.
Maar wat is het nu?
Amen. Ik hoor ze/voel het in de woonkamer en slaapkamer en ik hoor ze in de slaapkamer ook van omliggende huizen.quote:Op zondag 24 december 2023 19:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De ventilatoren maken een hoop herrie, vooral lage tonen.
Die dingen moet je echt zover mogelijk plaatsen van bewoonbare kamers.
Klopt ik hoor ook steeds meer klachten om mij heen van de lage tonen die zo'n ding maakt.quote:Op maandag 25 december 2023 10:01 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Amen. Ik hoor ze/voel het in de woonkamer en slaapkamer en ik hoor ze in de slaapkamer ook van omliggende huizen.
Voor mij nog steeds 1 van de redenen dat ik niet zeker weet of ik hier wil blijven wonen.
ik zag op facebook een offerte voorbij komen:quote:Op zaterdag 23 december 2023 19:10 schreef Wantie het volgende:
https://www.weheat.nl/
Een new kid in the block volgens mij, na DeWarmte en Quatt een Nederlandse warmtepomp: de Blackbird!
Deze is wel geinig, hij ligt plat op het dak. En met R290 als koudemiddel.
Kent iemand deze waterpomp?
Met plaatsing?quote:Op maandag 25 december 2023 10:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
ik zag op facebook een offerte voorbij komen:
Hybride met buffervat: ¤11750
Best bedrag....
Ja, inclusief plaatsing, zonder subsidie.quote:Op maandag 25 december 2023 10:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Met plaatsing?
Dat ding mag max ¤5500 inkoop zijn anders doe ie niet mee.
Quat is verhoogd las ik.quote:Op maandag 25 december 2023 10:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, inclusief plaatsing, zonder subsidie.
Apparaat kost ex btw ¤5695,00
Maar blijft een hoop geld, vergeleken met Pomp AO, die 3400 kost inclusief plaatsing en subsidie, en de Quatt, die 2750 kost.
Ze op een betonnen vloer zetten zal idd veel schelen tov een houten balklaag.quote:Op maandag 25 december 2023 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt ik hoor ook steeds meer klachten om mij heen van de lage tonen die zo'n ding maakt.
Daarom: plaats die zo ver mogelijk van bewoonbare ruimtes en op de grond. Mensen die dit doen hebben er minder of geen last van.
Volgens mij kun je zelf 1-2 x per jaar het filter schoonmaken.quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand trouwens een idee wat je aan onderhoud moet doen aan een l/w warmtepomp?
Die bij mijn broertje (Mitsu ecodan) staat nu 3 jaar te draaien en op een enkele keer de vuilafscheider schoonmaken hebben wij er niets meer aan gedaan.
De cops lijken ook nog steeds goed afgelopen jaar bij:
Warmte 4,1
SWW 2,4
Koelen 3,8
Wij hebben een volledig open vloerverwarmingssysteem over 2 vloeren zonder buffervat.
Thermostaat in de woonkamer stuurt alles aan.
Vriend van mij heeft zo'n onderhoudsabbo afgesloten maar dat lijkt mij eerlijk gezegd net als bij ketels nogal overbodig.
Blijft over wat wel nodig is, keertje na laten kijken per 4 a 5 jaar?
Filtertjes schoonmaken?
Dat is heel vervelend. Wij horen ze soms als we buiten staan in de winter. Maar we ergeren ons er niet aan. Binnen horen wij niets. Wij hebben een Mitsubishi ecodan.quote:Op maandag 25 december 2023 10:01 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Amen. Ik hoor ze/voel het in de woonkamer en slaapkamer en ik hoor ze in de slaapkamer ook van omliggende huizen.
Voor mij nog steeds 1 van de redenen dat ik niet zeker weet of ik hier wil blijven wonen.
Maar dat zou toch niet alles moeten zijn?quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Volgens mij kun je zelf 1-2 x per jaar het filter schoonmaken.
Nee dat is het mooie.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar dat zou toch niet alles moeten zijn?
Die dingen hebben net als ketels toch wel iets van onderhoud nodig?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |