abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211984511
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 14:11 schreef Stansfield het volgende:
Op dit moment heb ik een cv ketel maar afgelopen zomer vloerverwarming aan laten leggen. Dus nu ben ik aan het kijken naar een volgende stap in het verduurzamen van mijn huis. Mijn cv ketel is uit 2009 en dus niet meer de nieuwste. Ik heb de temperatuur in de cv ketel nu op 50 graden staan en daarin kan ik mijn huis prima verwarmen met de vloerverwarming tijdens deze koude dagen.

Wat zou dan wijsheid zijn? En volledige warmtepomp, of een hybride warmtepomp waarbij ik dus ook een nieuwe cv ketel erbij zou kopen aangezien die wel een beetje aan vervanging toe begint te raken.

En dan gaat het om het kostenplaatje en of mijn huis geschikt is voor een warmtepomp.
Probeer de rest van de week eens of 40 dan wel 45 graden ook genoeg is. In dat geval dan is een warmtepomp een no brainer. Heb je nog kans in de loop der jaren je huis nog wat te isoleren of desnoods wat steviger radiatoren op te hangen? Dan ook sowieso voor een warmtepomp gaan. Die vloerverwarming werkt al op een lagere temperatuur dan vijftig graden dus gaat het alleen over de ruimtes waar die vloerverwarming niet zit. Hoe erg is het als die kamers bij extreem weer net niet de wenstemperatuur halen?

Hybride zou ik alleen doen als het echt niet lukt met een WP, dan kan je nog steeds niet van het gas af en dat kost dus ook weer.
pi_211984654
quote:
Op dit moment heb ik een cv ketel maar afgelopen zomer vloerverwarming aan laten leggen. Dus nu ben ik aan het kijken naar een volgende stap in het verduurzamen van mijn huis. Mijn cv ketel is uit 2009 en dus niet meer de nieuwste. Ik heb de temperatuur in de cv ketel nu op 50 graden staan en daarin kan ik mijn huis prima verwarmen met de vloerverwarming tijdens deze koude dagen.

Wat zou dan wijsheid zijn? En volledige warmtepomp, of een hybride warmtepomp waarbij ik dus ook een nieuwe cv ketel erbij zou kopen aangezien die wel een beetje aan vervanging toe begint te raken.

En dan gaat het om het kostenplaatje en of mijn huis geschikt is voor een warmtepomp.
Als je vloerverwarming hebt, stook je al met een lage aanvoertemperatuur dus kan je prima over op een warmtepomp.

Stel dat je nu 1.200m3 aardgas per jaar verbruikt, dan kan je met een (1.200 x 8) / 1.650 = afgerond 6kW warmtepomp je woning warm houden. Heb je een bad en lig je daar graag in, dan zou je nog naar een 7 of 8kW model kunnen kijken zodat het water in je boilervat iets sneller warm is.

Zo spannend is dat niet.

Ik vervang hier 1.450m3 aardgas met 7kW aan WP-vermogen.
pi_211988005
quote:

De eerste stap nu is om de cv aanvoertemperatuur nu het koud is zo snel mogelijk nog lager te zetten. Liefst 40 graden.
Als het daarmee toch iets afkoelt in huis, verhoog het dan naar 45 graden.

Is 45 graden met huidige buitentemperaturen genoeg om het huis warm te houden wanneer je hooguit 2 a 3 graden nachtverlaging toepast, dan is je huis "all-electric ready".

Op lange termijn is all-electric bijna altijd voordeliger dan hybride. Hybride heeft weliswaar lagere investeringskosten, maar met hybride blijf je vast zitten aan de vaste kosten voor de gasaansluiting.
Met een all-electric huis bespaar je op de levensduur van een verwarmingsinstallatie zo'n ¤5000 aan vaste kosten voor de gasaansluiting en ook nog op de kosten voor cv-ketel onderhoud.
Dus zelfs als all-electric in energiekosten geen cent extra bespaart ten opzichte van hybride, is all-electric de voordeligste oplossing indien je huis er "klaar" voor is.

Wij vervangen zo'n 1700-1800m³ gas met een 8kW warmtepomp. Die houdt het ook deze dagen prima vol en draait nu op zo'n 60% van zijn maximum per etmaal. Dus ook als het hier nog een keer stevig gaat vriezen kunnen we het prima aan met de 8kW warmtepomp.
pi_211988680
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 16:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat gelde ook voor de eerste Tesla model S.
Maar ook voor Factory Zero.

(Maar eerlijk gezegd denk ik dat je voor een WP moet denken aan 6-10jaar Max)
Hoe kom je daarbij?

Gemiddelde compressor moet gewoon 100.000 draaiuren mee kunnen gaan.
Waarbij een start gelijk staat aan 1 draaiuur.
pi_211988731
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 12:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Heb trouwens nog een Mitsubishi Electric PUHZ 8KW split systeem warmtepomp met EHVD hydrodeel over nieuw in doos.
Als iemand belang heeft voor heel weinig geld deze ver te nemen hoor ik graag in DM.
Wat is weinig geld en met factuur voor subsidie ?

Hier nu trouwens 26 c achter de computer, verwarmen met airco's 1,5 kwh voor 1 kuub gas. Zoek nog iets voor warmwater.
pi_211989133
quote:
2s.gif Op woensdag 10 januari 2024 22:17 schreef machtpen het volgende:

[..]
Wat is weinig geld en met factuur voor subsidie ?

Hier nu trouwens 26 c achter de computer, verwarmen met airco's 1,5 kwh voor 1 kuub gas. Zoek nog iets voor warmwater.
Alleen voor belangstellenden en in DM graag.
Vakman pur sang
pi_211989157
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 23:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Alleen voor belangstellenden en in DM graag.
Ben belangstellend
pi_211989233
quote:
2s.gif Op woensdag 10 januari 2024 23:21 schreef machtpen het volgende:

[..]
Ben belangstellend
Okido, zie DM
Vakman pur sang
pi_211990750
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:18 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Probeer de rest van de week eens of 40 dan wel 45 graden ook genoeg is. In dat geval dan is een warmtepomp een no brainer. Heb je nog kans in de loop der jaren je huis nog wat te isoleren of desnoods wat steviger radiatoren op te hangen? Dan ook sowieso voor een warmtepomp gaan. Die vloerverwarming werkt al op een lagere temperatuur dan vijftig graden dus gaat het alleen over de ruimtes waar die vloerverwarming niet zit. Hoe erg is het als die kamers bij extreem weer net niet de wenstemperatuur halen?

Hybride zou ik alleen doen als het echt niet lukt met een WP, dan kan je nog steeds niet van het gas af en dat kost dus ook weer.
Gelijk even de cv op 40 graden gezet. Gaan we het even testen op de laatste echt koude dag.

Ik heb nu nog een niet geisoleerde garage aan mijn huis vast en door die deur komt nog wel een beetje kou maar dat valt me reuze mee. Maar de garage isoleren is nog wel een stap die ik wil maken inderdaad.

Ik heb de verwarming op de slaapkamers nu sowieso niet aan. Mogelijk dat dit in de toekomst wel wat aan gaat als mijn dochters wat groter zijn maar dat hoeft dan inderdaad geen 21 graden te halen bijvoorbeeld.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je vloerverwarming hebt, stook je al met een lage aanvoertemperatuur dus kan je prima over op een warmtepomp.

Stel dat je nu 1.200m3 aardgas per jaar verbruikt, dan kan je met een (1.200 x 8) / 1.650 = afgerond 6kW warmtepomp je woning warm houden. Heb je een bad en lig je daar graag in, dan zou je nog naar een 7 of 8kW model kunnen kijken zodat het water in je boilervat iets sneller warm is.

Zo spannend is dat niet.

Ik vervang hier 1.450m3 aardgas met 7kW aan WP-vermogen.
Tnx voor de kw adviezen. Ik heb dit jaar 734m3 gas verbruikt. Vloerverwarming vanaf september. Vorig jaar heel weinig gas verbruikt dus denk dat ik met een heel jaar ongeveer op 800-900 uit ga komen. Ik heb ook nog een bad die wel gebruikt wordt. Dus dan zou ik inderdaad voor 7 of 8 KW gaan.

Nog een vraagje. Wat is het totale aanschafbedrag ongeveer van zo'n installatie? Ik heb net een verbouwing achter de rug dus het zal nog wel even duren voordat ik het echt ga aanschaffen.

En de buiten unit kan prima op het dak van mijn garage toch? Dat zit aan mijn huis vast.
En boven op zolder is nog prima plek voor een koelkast achtig formaat wat ik las dus dat is ook geen punt.

Ik heb alleen zelf geen zonnepanelen alleen via een postcode roos regeling heb ik wel 10 zonnepanelen op het dak van een school liggen. Het is niet zo dat het stroom verbruik dan ineens uit de hand loopt? Ik 2023 heb ik 2384 kwh stroom verbruikt.
pi_211992516
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 09:46 schreef Stansfield het volgende:

[..]
Gelijk even de cv op 40 graden gezet. Gaan we het even testen op de laatste echt koude dag.

Ik heb nu nog een niet geisoleerde garage aan mijn huis vast en door die deur komt nog wel een beetje kou maar dat valt me reuze mee. Maar de garage isoleren is nog wel een stap die ik wil maken inderdaad.

Ik heb de verwarming op de slaapkamers nu sowieso niet aan. Mogelijk dat dit in de toekomst wel wat aan gaat als mijn dochters wat groter zijn maar dat hoeft dan inderdaad geen 21 graden te halen bijvoorbeeld.
[..]
Tnx voor de kw adviezen. Ik heb dit jaar 734m3 gas verbruikt. Vloerverwarming vanaf september. Vorig jaar heel weinig gas verbruikt dus denk dat ik met een heel jaar ongeveer op 800-900 uit ga komen. Ik heb ook nog een bad die wel gebruikt wordt. Dus dan zou ik inderdaad voor 7 of 8 KW gaan.

Nog een vraagje. Wat is het totale aanschafbedrag ongeveer van zo'n installatie? Ik heb net een verbouwing achter de rug dus het zal nog wel even duren voordat ik het echt ga aanschaffen.

En de buiten unit kan prima op het dak van mijn garage toch? Dat zit aan mijn huis vast.
En boven op zolder is nog prima plek voor een koelkast achtig formaat wat ik las dus dat is ook geen punt.

Ik heb alleen zelf geen zonnepanelen alleen via een postcode roos regeling heb ik wel 10 zonnepanelen op het dak van een school liggen. Het is niet zo dat het stroom verbruik dan ineens uit de hand loopt? Ik 2023 heb ik 2384 kwh stroom verbruikt.
Je kunt ook een aparte voorziening treffen voor warm water. Bijv. warmtepomp boiler.

Je stroomverbruik zal inderdaad wel flink stijgen. Daartegenover gaat je gasverbruik dus naar nul en onder de streep ben je voordeliger uit met je hogere elektra verbruik.

Je zonnepanelen doen in de winter toch al bijna niks, en salderen wordt afgebouwd. Maar je hebt nu ook geen gaspanelen liggen die je gasverbruik een beetje compenseren, dus waarom zou dat ineens wel nodig zijn als je een warmtepomp neemt?

Natuurlijk zijn zonnepanelen een goede investering, maar je moet dit los zien van je warmtepomp. Als je elektrisch gaat rijden gaat je elektra verbruik ook omhoog. En ook daarvoor hoef je geen zonnepalen te hebben want je hebt vast nu ook geen benzine paneeltje op het dak liggen.

Ik heb nooit zo begrepen waarom mensen paniekerig doen omdat elektra verbruik omhoog gaat in dit soort gevallen, je vervangt gewoon de ene energiedrager voor een andere.

800 kuub gas x 8 gedeeld door COP 3 is 2133 Kw elektra voor je warmtepomp. Maar de meeste installaties halen over het hele seizoen wel COP 4 dus dan is het nog maar 1600 Kwh.

1600 kwh x 0.35 cent is 560 euro
800 kuub gas x 1.30 euro is 1040 euro.

Dan nog je gasaansluiting de deur uit en je bespaart wederom ongeveer 300 euro vastrecht per jaar. En jaarlijks 100 euro service beurt CV ketel is ook niet meer nodig.
pi_211992591
En ik zou geen zwaarder model WP nemen enkel omdat je een bad hebt. Je moet een iets groter boilervat hebben.
En ja daar is de WP dan iets langer mee bezig omdat er nu eenmaal iets meer water opgewarmd moet worden.

Maar het opwarmen van je boilervat doe je toch overdag.

Wat vooral belangrijk is, kan die onnodig grotere WP dan wel net zover terug moduleren als de WP die voldoende is voor jouw woning. Indien ja, kun je het gerust doen, enkel een soort van geldverspilling maar als je je daar prettig bij voelt maar doen. De subsidie is ook iets hoger.

Verder dan nog de keuze of je monoblock wilt waarbij je CV leiding naar buiten gaat en je geen binnendeel hebt, of een WP met binnendeel en boiler waarbij de koelleidingen je woning in gaan.

Maar begin eens op Tweakers te lezen, daar zit echt een wereld aan ervaring op dit gebied.
pi_211992634
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 13:21 schreef Glider76 het volgende:
En ik zou geen zwaarder model WP nemen enkel omdat je een bad hebt. Je moet een iets groter boilervat hebben.
En ja daar is de WP dan iets langer mee bezig omdat er nu eenmaal iets meer water opgewarmd moet worden.

Wat vooral belangrijk is, kan die onnodig grotere WP dan wel net zover terug moduleren als de WP die voldoende is voor jouw woning. Indien ja, kun je het gerust doen, enkel een soort van geldverspilling maar als je je daar prettig bij voelt maar doen. De subsidie is ook iets hoger.

Verder dan nog de keuze of je monoblock wilt waarbij je CV leiding naar buiten gaat en je geen binnendeel hebt, of een WP met binnendeel en boiler waarbij de koelleidingen je woning in gaan.

Maar begin eens op Tweakers te lezen, daar zit echt een wereld aan ervaring op dit gebied.
Bedankt voor de info. En het rekensommetje qua stroom verbruik. Ik ga eens verder rondkijken op tweakers en andere sites met informatie over de verschillende mogelijkheden.

Tot nu toe is de cv ketel op 45 graden prima te doen en merk ik beneden geen verschil. Boven waar ik werk heb ik de verwarming even aangezet en die is inderdaad niet super warm maar zoals gezegd is dat ook niet echt nodig.
pi_211992922
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 13:26 schreef Stansfield het volgende:

[..]
Bedankt voor de info. En het rekensommetje qua stroom verbruik. Ik ga eens verder rondkijken op tweakers en andere sites met informatie over de verschillende mogelijkheden.

Tot nu toe is de cv ketel op 45 graden prima te doen en merk ik beneden geen verschil. Boven waar ik werk heb ik de verwarming even aangezet en die is inderdaad niet super warm maar zoals gezegd is dat ook niet echt nodig.
Sinds ik een warmtepomp heb verwarm ik elke kamer in mijn woning. Heerlijk.
pi_211993464
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 15:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Sowieso een paar elektrische kacheltjes in huis halen, heb ik hier ook altijd klaar staan voor nood.

Ze zijn uiteraard veel te duur in gebruik om 24/7 mee te gaan verwarmen.
Maar je zou er wel in 24 uur je huis warm genoeg mee kunnen krijgen om de warmtepomp even te ondersteunen.

Toen er bij m'n moeder verbouwd werd en de verwarming daardoor (in februari) even buiten gebruik was, waren die kacheltjes ook erg handig.
Je zou eigenlijk standaard een vrije wcd op eigen groep moeten krijgen in elke nieuwbouwwoning met een warmtepomp.
Ze gaan niet vaak kapot maar als ze kapot gaan is de hersteltijd vaak wel een stuk langer dan een simpele CV.
Bij mijn broertje hebben we trouwens de krachtaansluiting in de meterkast laten zitten en daar kan een 10kw warmtekanon op aangesloten worden moet het nodig zijn.
Moet raar lopen wil dat niet voldoende zijn want de 8 KW WP trekt het nu met gemak.

[ Bericht 5% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 11-01-2024 15:08:52 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211993482
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 13:21 schreef Glider76 het volgende:

Heb je wel gelijk in hoor, ook van dat terugmoduleren.

In de praktijk kunnen 6 tot 8kW modellen vaak even ver terugmoduleren omdat ze dezelfde compressor hebben die bij de 8kW versie iets meer werk mag verzetten. Tenminste, zo is het bij Mitsubishi wel bij de serie die ik voor m'n moeder heb uitgezocht.
En met 8kW kan je inderdaad makkelijker / sneller een groter boilervat warm krijgen.

Het is geen must maar het kan handig zijn.
pi_211993500
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 14:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Je zou eigenlijk standaard een vrije wcd op eigen groep moeten krijgen in elke nieuwbouwwoning met een warmtepomp.
Ze gaan niet vaak kapot maar als ze kapot gaan is de hersteltijd vaak wel een stuk langer dan een simpele CV.
Ik heb hier uitgezocht welke stopcontacten op welke fase zitten (P1 meter live uitlezen en verbruiker aansluiten) dus ik kan in geval van nood, verspreid over de woning, makkelijk 3 kacheltjes op 2kW laten draaien zonder de meterkast te stressen. Dan moet ik oven en waterkoker misschien even niet gebruiken maar dat is in zo'n scenario ook geen ramp.
pi_211993579
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 14:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb hier uitgezocht welke stopcontacten op welke fase zitten (P1 meter live uitlezen en verbruiker aansluiten) dus ik kan in geval van nood, verspreid over de woning, makkelijk 3 kacheltjes op 2kW laten draaien zonder de meterkast te stressen. Dan moet ik oven en waterkoker misschien even niet gebruiken maar dat is in zo'n scenario ook geen ramp.
Naja juist de waterkoker is dan wel handig want je wil ook warmwater kunnen maken.
Zie trouwens mijn edit. Voor mijn nieuwbouw ga ik trouwens sowieso een aparte groep voor de hoofdslaapkamer, zolder en een weinig gebruikte wcd in de woonkamer aanleggen. Dan zijn 3 kacheltjes van 3,5kw voldoende.
Overigens krijg ik een bodempomp dus sowieso minder afhankelijk van de luchttemperatuur en de vochtigheid voor de COP van mijn installatie.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator donderdag 11 januari 2024 @ 15:28:39 #93
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211993779
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 15:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Naja juist de waterkoker is dan wel handig want je wil ook warmwater kunnen maken.
Zie trouwens mijn edit. Voor mijn nieuwbouw ga ik trouwens sowieso een aparte groep voor de hoofdslaapkamer, zolder en een weinig gebruikte wcd in de woonkamer aanleggen. Dan zijn 3 kacheltjes van 3,5kw voldoende.
Overigens krijg ik een bodempomp dus sowieso minder afhankelijk van de luchttemperatuur en de vochtigheid voor de COP van mijn installatie.
Hoge vijf Broeder.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_212079850
Warmtepomp is dit stookseizoen amper boven de 35 graden Celsius geweest.
Dit is gemeten op de aanvoerbuis van m'n CV-systeem, tussen buffervat en secundaire pomp.

De laagste temperatuur valt soms wat laag uit omdat de installatie in een onverwarmde garage staat, dus als de WP lang niet draait, kan het wat onder de 20 graden zakken. In de woning merk je daar niets van.

Moderator donderdag 18 januari 2024 @ 17:20:36 #95
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212079950
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 17:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dit is gemeten op de aanvoerbuis van m'n CV-systeem, tussen buffervat en secundaire pomp.

De laagste temperatuur valt soms wat laag uit omdat de installatie in een onverwarmde garage staat, dus als de WP lang niet draait, kan het wat onder de 20 graden zakken. In de woning merk je daar niets van.

[ afbeelding ]
Nice ^O^

Het hoogste wat ik zie bij mij is 34 graden, dit stookseizoen, tot nu toe. Momenteel is het 32 zo te zien.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_212080001
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 17:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nice ^O^

Het hoogste wat ik zie bij mij is 34 graden, dit stookseizoen, tot nu toe. Momenteel is het 32 zo te zien.
Dat is aardig vergelijkbaar dus.
pi_212080026
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 17:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[ afbeelding ]
Het gaat erom wat de Ta Tr primair doen (voor de cop van je WP). Voor get buffervat dus
Zou je dat buffervat er niet eens uitslopen?
Vakman pur sang
pi_212080353
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 17:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het gaat erom wat de Ta Tr primair doen (voor de cop van je WP). Voor get buffervat dus
Die sensor pakt ook de temperatuur van SWW mee, dus dan krijg je extremen naar de 56 graden Celsius.
Het is gewoon een simpele Raspberry met 4x DS18B20 temperatuursensoren.

Het gaat me ook niet om de COP-berekening, meer wat er aan temperaturen door m'n CV-systeem stroomt.

quote:
Zou je dat buffervat er niet eens uitslopen?
Nee, zeker niet in mijn situatie.

Ik heb een 14kW warmtepomp op 50% begrensd draaien voor een woning die meer dan genoeg heeft aan een 7kW warmtepomp.

Daarnaast heb ik alleen Jaga's met een kleine waterinhoud.

Minimale afgifte van die Zubadan (PUHZ-SHW140YHA) is iets van 5,1kW.
Als ik het buffervat er tussenuit haal, gaat dat ding wss pendelen als een malle.

Bij m'n volgende warmtepomp, over een jaar of 9, ga ik dat nog wel eens heroverwegen.

Dit is hoe het er vandaag uitziet, niet teveel runs, prima tevreden mee.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-01-2024 18:15:08 ]
pi_212082075
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 18:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die sensor pakt ook de temperatuur van SWW mee, dus dan krijg je extremen naar de 56 graden Celsius.
Het is gewoon een simpele Raspberry met 4x DS18B20 temperatuursensoren.

Het gaat me ook niet om de COP-berekening, meer wat er aan temperaturen door m'n CV-systeem stroomt.
[..]
Nee, zeker niet in mijn situatie.

Ik heb een 14kW warmtepomp op 50% begrensd draaien voor een woning die meer dan genoeg heeft aan een 7kW warmtepomp.

Daarnaast heb ik alleen Jaga's met een kleine waterinhoud.

Minimale afgifte van die Zubadan (PUHZ-SHW140YHA) is iets van 5,1kW.
Als ik het buffervat er tussenuit haal, gaat dat ding wss pendelen als een malle.

Bij m'n volgende warmtepomp, over een jaar of 9, ga ik dat nog wel eens heroverwegen.

Dit is hoe het er vandaag uitziet, niet teveel runs, prima tevreden mee.

[ afbeelding ]
Hoe draai je dan qua COP?
Heb je er een kamstrup tussen?
Je hebt deze wel heel erg overbemeten geselecteerd. Het is een misverstand dat een buffervat (daadwerkelijk) iets bijdraagt aan pendelgedrag. Immers met jouw WP vermogen is het vat na 3 min op temp en kan dan geen energie meer accumuleren (bij stabiele Ta).
Je kan eens proberen om het vat met een slang 1” flex-rvs, 2 tstukken en 2 of 4 afsluiters er tussen te zetten (t stuk na de pomp zetten) en dan eens zien hoe de installatie draait op je WP systeem pomp.

Snap je wat ik bedoel? Aan een van de 2 leidingen bv aanvoer om het vat heen.
Zodoende wordt het buffervat een seriebuffer en dat kan geen kwaad.
Vakman pur sang
pi_212082678
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 19:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hoe draai je dan qua COP?
sCOP van 3,72 volgens meting van de WP (SWW + verwarmen). Kijk ik naar alleen verwarmen dan zit hij op een sCOP van 4,2.
Dat is bij de Mitsubishi redelijk nauwkeurig, praktijkmetingen met Kamstrup zitten soms net wat hoger op Tweakers in de spreadsheet (voor de Zubadan).

Ik vervang nu 1.450m3 aardgas met 3.150kWh stroom gemiddeld per jaar. Dat lijkt me redelijk netjes voor de oversized configuratie.

quote:
Heb je er een kamstrup tussen?
Nope.

quote:
Je hebt deze wel heel erg overbemeten geselecteerd.
Joh :D Maar dat is 6 jaar geleden, het is wat het is.

quote:
Het is een misverstand dat een buffervat (daadwerkelijk) iets bijdraagt aan pendelgedrag.
Immers met jouw WP vermogen is het vat na 3 min op temp en kan dan geen energie meer accumuleren (bij stabiele Ta).
Klopt, echter draait de warmtepomp in de praktijk 40 tot 90 minuten, gaat dan uit en de secundaire pomp draait dan nog 20 tot 45 minuten na over het buffervat. Het werkt erg goed, temperatuur in huis is stabiel, het is warm en ik heb weinig runs op een dag. Zonder buffervat zou dat niet lukken.

quote:
Je kan eens proberen om het vat met een slang 1” flex-rvs, 2 tstukken en 2 of 4 afsluiters er tussen te zetten (t stuk na de pomp zetten) en dan eens zien hoe de installatie draait op je WP systeem pomp.

Snap je wat ik bedoel? Aan een van de 2 leidingen bv aanvoer om het vat heen.
Zodoende wordt het buffervat een seriebuffer en dat kan geen kwaad.
Ik ken het idee van een seriebuffer. Maar het draait goed zo, ik kijk er over 9 jaar wel eens naar.

Je bent een probleem aan het oplossen dat er niet is.
M'n runs zijn prima, het is warm, m'n verbruik is laag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')