abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214015834
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 11:03 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dan draait die niet 5 uurtjes efficiënt maar bijvoorbeeld 1 of 2 uurtjes, en later weer, en later nog een keer.

Dat is je vergelijk.

Dat is intensiever voor je warmtepomp, maar tevens is de stroom net wat duurder.
Gigantische buffervaten heb je sowieso niet snel nodig, maar lage temperatuur werkt blijkbaar beter, qua ruimte gaat het weinig uitmaken, als je er een hoekje voor reserveert van je woning is dat hoekje nou eenmaal gevuld.
Helemaal niet, een goed bemeten warmtepomp draait gewoon runs van een paar uur bij mild weer.

Maar ik zou het lekker doen als ik jou was, iedereen zegt dat t een slecht onrendabel idee is maar jij wil t niet horen.
pi_214015877
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 21:49 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Helemaal niet, een goed bemeten warmtepomp draait gewoon runs van een paar uur bij mild weer.

Maar ik zou het lekker doen als ik jou was, iedereen zegt dat t een slecht onrendabel idee is maar jij wil t niet horen.
Ok en van die paar uur wil ik 5 uur maken. Met dus wat buffercapaciteit.
Zo moeilijk is het niet.
En dat buffervat kost je 3-4k Dat is echt niet het einde van de wereld. Rentabiliteit heeft nog niemand het over gehad en dat is begrijpelijk. Nogmaals, ik denk dat het 50% van de energierekening kan schelen, daar heb ik niet echt een argument tegen gehoord.
13.000 kwh, COP 5.... 2600 kwh elektriciteit... 10 cent korting... 260 euro... Misschien 300... Op dit moment.
Dat is een terugverdientijd van 10-13 jaar. Met de huidige prijzen. Maar die prijzen gaan nog wel wat meer jojo'en.
Bij 20 cent verdien je het terug in 5-7 jaar, bij 30 cent in 4.....

Als de installateur het keihard gaat afraden allemaal laat ik het wel zitten, maar ik zie vooralsnog echt niks tegen enige buffercapaciteit. Beter voor de warmtepomp, beter voor de energierekening, en de kosten zijn echt niet schrikbarend.

De aansturing daar krijg je professionele partijen voor in de nabije toekomst. De warmtepomp heeft de functie al (om een reden natuurlijk)
De inzetbaarheid van zo een systeem wordt natuurlijk drastisch groter met buffer.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 22:02:38 #278
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214015949
Ja, gewoon doen want dit is continue een herhaling van zetten, dan kom je er als ie staat wel achter wat de realiteit is.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_214015952
Veel succes met je haperende berekeningen en wegwuiven en negeren van alles waar je op gewezen wordt.

Ik regel het wel door in mn dagprogramma tijdens de typische piekuren even de temperatuur settings een graad te verlagen en overdag wanneer de PV installatie dus altijd nog wel iets doet de gevraagde kamertemperatuur een graad te verhogen.

Tijdens de ochtend- en avondpiek met hoge prijzen is onze warmtepomp dan ook rustig zonder dat we daar wat van merken.
pi_214016028
Ik heb op alles gereageerd. Negeer hier niks en wuif het ook niet weg.

Grotere warmtepomp is niet aan de orde, het gaat om dezelfde warmtepomp, maar dan een die 5 uur kan draaien op optimaal vermogen en daar buffer voor heeft. Als het koud is en hij moet langer dan 5 uur draaien zit dat buffer niks in de weg, maar sure, die gebruik je dan op zo een dag ook niet/nauwelijks, de grootste winst valt te behalen op de medium dagen waarin die met 5 uurtjes draaien voldoende warmte produceert voor de gehele dag.

Ieder antwoord dat daar dan vanaf wijkt is niet on point. De warmte allemaal in je huis bufferen, kan ook, maar dan gaat je temperatuur wat schommelen.

Als de prijzen erg laag worden kun je meer bufferen door de temperatuur hoger te stoken, daar is niks mis mee. De efficiënte aansturing zal op termijn door een 3e partij worden geregeld, die rekening houden met het weer en elektriciteitsprijzen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 22:12:00 #281
16180 crew  CoolGuy
pi_214016052
Ja dat zeg ik, herhaling van zetten. Dan zet gewoon de pomp neer die jij wil,dan ben je er zo achter of wat je zegt klopt.
pi_214016466
Ik zit nu op het warmtenet dus in theorie heb ik nu een installatie met infinite buffer.
Geen gezeur met stroompieken, of met trage verwarming vanwege te laag vermogen of wat dan ook, gewoon infinite verwarm vermogen en geen stroompiek, hatseflats.

Helaas is het veel te duur maarja, qua comfort lijkt het beter.
  Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 22:44:44 #283
16180 crew  CoolGuy
pi_214016736
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 22:28 schreef ludovico het volgende:
Ik zit nu op het warmtenet dus in theorie heb ik nu een installatie met infinite buffer.
Geen gezeur met stroompieken, of met trage verwarming vanwege te laag vermogen of wat dan ook, gewoon infinite verwarm vermogen en geen stroompiek, hatseflats.

Helaas is het veel te duur maarja, qua comfort lijkt het beter.
Het is hier gewoon jaar rond tussen de 21,5 en 22 in huis. Ik hoef verder nergens aan te denken. Dat vind ik prima comfortabel.
pi_214016837
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 21:49 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens. Eén heel groot buffervat kan best een oplossing zijn om straks zonder salderen de meest gunstige tijden te pakken voor het opslaan van energie.
Dat de COP dan (veel)slechter is doet er minder toe.
Laat m lekker gaan, vind dat wel mooi, mensen die iets buiten de gebaande paden bedenken.

Mooiste was als je ook gas, pellets en hout verbranding aan de buffer toevoegt.
Dan ben je helemaal vrij qua inkoop en prijs, je kunt een enorme zak water in je kruipruimte kwijt. ^)
Vakman pur sang
pi_214021065
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 22:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Eén heel groot buffervat kan best een oplossing zijn om straks zonder salderen de meest gunstige tijden te pakken voor het opslaan van energie.
Dat de COP dan (veel)slechter is doet er minder toe.
Laat m lekker gaan, vind dat wel mooi, mensen die iets buiten de gebaande paden bedenken.

Mooiste was als je ook gas, pellets en hout verbranding aan de buffer toevoegt.
Dan ben je helemaal vrij qua inkoop en prijs, je kunt een enorme zak water in je kruipruimte kwijt. ^)
Maar kun je dan niet gewoon een pelletkachel aanzetten als het heel koud is en daardoor stroom vrij prijzig is.

Wat betreft warmtebuffer in de winter: ik verwacht zelf niet dat er een dermate overschot aan kWh overdag ontstaat van de zonnepanelen, dat je daarmee een warmtebuffer kunt opladen.

Dan lijkt een zoutbatterij een betere oplossing, daarmee kun je kWh overschot in de zomer gebruiken voor warmte afgifte in de winter.
Voordeel is dat je geen rendementsverlies over tijd hebt.
Nadeel schijnt te zijn dat je er meer energie in moet stoppen dan je eruit kunt halen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  maandag 24 juni 2024 @ 16:02:04 #286
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_214033532
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 07:43 schreef Ivo1985 het volgende:
8kW doet het hier lekker in een woning die voorheen 1800m3 stookte (wel zijn ook de kozijnen vervangen en zit er nu triple glas in).

Voor een woning die 800 kuub stookt, uitgaande van een kamertemperatuur van 20 graden of hoger, zou een 5 a 6 kW warmtepomp echt al aan de ruime kant moeten zijn.
Klopt maar de 8Kw's kunnen vaak bijna net zover terug moduleren, leveren sneller warmwater en er blijft meer vermogen over bij lage temperaturen. Vandaar dat de 8Kw vaak geadviseerd wordt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 24 juni 2024 @ 16:17:59 #287
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_214033644
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 07:43 schreef Ivo1985 het volgende:
8kW doet het hier lekker in een woning die voorheen 1800m3 stookte (wel zijn ook de kozijnen vervangen en zit er nu triple glas in).

Voor een woning die 800 kuub stookt, uitgaande van een kamertemperatuur van 20 graden of hoger, zou een 5 a 6 kW warmtepomp echt al aan de ruime kant moeten zijn.
Klopt maar de 8Kw's kunnen vaak bijna net zover terug moduleren, leveren sneller warmwater en er blijft meer vermogen over bij lage temperaturen. Vandaar dat de 8Kw vaak geadviseerd wordt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 18:16 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Verklaar je nader. Ik begrijp je eerste alinea niet. Een warmtepomp pendelt niet als ie z'n minimumvermogen kwijt kan. Dat bereik je door voldoende afgifte oppervlak.

Chatgpt houdt geen rekening met accumulerend vermogen van een woning met betonvloer en stenen wanden denk ik. Dat is al een groot deel van de buffer die je zoekt.
Dit dus. Doordat je betonvloer constant op 20 graden blijft koelt je huis ook niet zo snel af ook niet wanneer de warmtepomp uitvalt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_214035001
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 16:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat kan inderdaad wel een overweging zijn om toch het 8kW model te kiezen.

Minimaal vermogen is minstens zo belangrijk als het maximaal vermogen. Want het minimaal vermogen icm buffercapaciteit in de vloer bepaalt doorgaans de mate van pendelen.
pi_214035910
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 16:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee dat is niet zo. De meeste series hebben bv een 4-6kw model waarbij de 4 een geknepen 6 is.
En een 8kw model heeft echt een grotere compressor.
Moderne DC inverters toeren de compressor terug tot ong 15tpm, hieronder werkt de olieretour niet meer goed.
Het is dus een (bijna) fysiek gegeven van de warmtepomp icm grootte van de compressor.
Vakman pur sang
pi_214036034
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2024 20:42 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee dat is niet zo. De meeste series hebben bv een 4-6kw model waarbij de 4 een geknepen 6 is.
Moderne DC inverters toeren de compressor terug tot ong 15tpm, hieronder werkt de olieretour niet meer goed.
Het is dus een (bijna) fysiek gegeven van de warmtepomp icm grootte van de compressor.
Hangt echt van het merk en de serie af.

De 8kW (SUZ-SWM80VA) die ik voor m'n 2e woning heb laten plaatsen heeft hetzelfde minimale vermogen als de 6kW.
Daarom toch de 8kW gekozen, destijds.
pi_214036100
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 20:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hangt echt van het merk en de serie af.

De 8kW (SUZ-SWM80VA) die ik voor m'n 2e woning heb laten plaatsen heeft hetzelfde minimale vermogen als de 6kW.
Daarom toch de 8kW gekozen, destijds.
De meeste, zeg ik ook.
Mitsubishi electric zit sowieso altijd wat (te) hoog in minimum vermogen. Maar die hebben dan (meestal) ook geen geregelde DC pomp.

Monoblocs waarvoor dit geldt:
Remeha, Daikin, Panasonic
Vakman pur sang
pi_214037305
quote:

[..]
Van WeHeat zijn de specificaties van de blackbird 6kw nog niet bekend omdat hij nog niet in de verkoop is. De Blackbird 8kw kan een vermogen van minimaal 1.8kw leveren.

De sparrow is een warmtepomp van 6kw en kan terug naar 1.4kw. Ik vermoed dat ze bij de Blackbird 6kw naar gelijkwaardige cijfers zullen gaan.

1.4kw of 1.8kw klinkt niet als veel verschil, maar procentueel zit daar wel 25% tussen natuurlijk.
  maandag 24 juni 2024 @ 22:19:39 #293
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_214037747
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 18:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat kan inderdaad wel een overweging zijn om toch het 8kW model te kiezen.

Minimaal vermogen is minstens zo belangrijk als het maximaal vermogen. Want het minimaal vermogen icm buffercapaciteit in de vloer bepaalt doorgaans de mate van pendelen.
Mee eens maar daarom moet je dan ook eigenlijk geen zone regeling nemen maar je hele huis naar 21 stoken.
  maandag 24 juni 2024 @ 22:31:38 #294
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_214037996
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2024 20:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De meeste, zeg ik ook.
Mitsubishi electric zit sowieso altijd wat (te) hoog in minimum vermogen. Maar die hebben dan (meestal) ook geen geregelde DC pomp.

Monoblocs waarvoor dit geldt:
Remeha, Daikin, Panasonic
Wat hebben die dan ipv een geregelde DC pomp?

Bij daikin zag ik idd andere waarden. Echter geen werelden van verschil.
pi_214038414
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 22:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Wat hebben die dan ipv een geregelde DC pomp?

Bij daikin zag ik idd andere waarden. Echter geen werelden van verschil.
Veel MEs (zoals de power inverter en de zubadan) hebben een pomp die je op stand 1,2,3,4 of 5 moet zetten en die blijven dan altijd zo staan.
Vakman pur sang
  maandag 24 juni 2024 @ 23:03:49 #296
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_214038759
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2024 22:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Veel MEs (zoals de power inverter en de zubadan) hebben een pomp die je op stand 1,2,3,4 of 5 moet zetten en die blijven dan altijd zo staan.
Ah je bedoelt de waterpomp. Dacht even de compressor.

Hoe weet je trouwens wat een goede waarde is om hem op te zetten?
pi_214041042
quote:

[..]
Voor die olieretour heb je gewoon een oil return cyclus die iedere paar uur gedaan wordt wanneer de compressorfrequentie onder een bepaald niveau blijft. Dus wanneer de warmtepomp in voor- en najaar lange tijd op een laag vermogen staat te draaien.

Vermogen is een lastig ding, want bij welke buitentemperatuur en aanvoertemperatuur wordt het vermogen van het typenummer afgegeven? Sommige merken geven dat tegenwoordig op bij A7/W35 terwijl anderen dat bij A-7/W35 of A-10/W35 doen.

Om daarin een goed vergelijk te maken heb ik specs vergeleken van mijn 4kW hybride met anderen zodat ik kon zien wat het geleverde maximale vermogen bij A7/W35 is. Dan kom ik er achter dat mijn uiteindelijke keuze 50% meer vermogen levert dan een Remeha Elga Ace 4kW, 30% meer dan een Intergas Xtend 5kW en exact gelijk aan een 8kW van deWarmte. Oftewel, door goed vergelijken is m'n besparing honderden euro's hoger per jaar dan bij een ander merk warmtepomp. Dat gaat ff over hybrides natuurlijk, maar bij all electric gaat hetzelfde principe op. Het vermogen op het typeplaatje zegt niks.
pi_214041470
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 23:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ah je bedoelt de waterpomp. Dacht even de compressor.

Hoe weet je trouwens wat een goede waarde is om hem op te zetten?
Normaal stem je dat af op de gebruikte buitenunit.
Ik heb bijvoorbeeld de EHSC-VM2C binnen-unit en daar zijn diverse buiten-units voor, qua vermogen (1- en 3-fase).

Bij 14kW zal je meer flow nodig hebben om het vermogen kwijt te raken dan een 7,5kW.

Ik zie zo niet hoeveel liter per minuut de pomp bij een bepaalde stand doet, zal ook afhangen van het leidingwerk en buffervat.

Maar je kan de flow wel uitlezen en dan waarschijnlijk matchen met onderstaande tabel.
Voorbeeld uit mijn databoek:

De actuele "flow rate" van de pomp kan ik opvragen met "request code 540".
pi_214144695
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Morgen tussen 10 en 19:00, negatieve prijzen.
Wat maakt mij het uit dat ik een super inefficiente warmtepomp ga inzetten en 75 graden warmte opstook?
Lekker man, buffervat x liter.
pi_214147959
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 17:28 schreef ludovico het volgende:
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Morgen tussen 10 en 19:00, negatieve prijzen.
Wat maakt mij het uit dat ik een super inefficiente warmtepomp ga inzetten en 75 graden warmte opstook?
Lekker man, buffervat x liter.
Zeker, ram in die bende
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')