Helemaal niet, een goed bemeten warmtepomp draait gewoon runs van een paar uur bij mild weer.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 11:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan draait die niet 5 uurtjes efficiënt maar bijvoorbeeld 1 of 2 uurtjes, en later weer, en later nog een keer.
Dat is je vergelijk.
Dat is intensiever voor je warmtepomp, maar tevens is de stroom net wat duurder.
Gigantische buffervaten heb je sowieso niet snel nodig, maar lage temperatuur werkt blijkbaar beter, qua ruimte gaat het weinig uitmaken, als je er een hoekje voor reserveert van je woning is dat hoekje nou eenmaal gevuld.
Ok en van die paar uur wil ik 5 uur maken. Met dus wat buffercapaciteit.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 21:49 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Helemaal niet, een goed bemeten warmtepomp draait gewoon runs van een paar uur bij mild weer.
Maar ik zou het lekker doen als ik jou was, iedereen zegt dat t een slecht onrendabel idee is maar jij wil t niet horen.
Het is hier gewoon jaar rond tussen de 21,5 en 22 in huis. Ik hoef verder nergens aan te denken. Dat vind ik prima comfortabel.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 22:28 schreef ludovico het volgende:
Ik zit nu op het warmtenet dus in theorie heb ik nu een installatie met infinite buffer.
Geen gezeur met stroompieken, of met trage verwarming vanwege te laag vermogen of wat dan ook, gewoon infinite verwarm vermogen en geen stroompiek, hatseflats.
Helaas is het veel te duur maarja, qua comfort lijkt het beter.
Daar ben ik het niet mee eens. Eén heel groot buffervat kan best een oplossing zijn om straks zonder salderen de meest gunstige tijden te pakken voor het opslaan van energie.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 21:49 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Helemaal niet, een goed bemeten warmtepomp draait gewoon runs van een paar uur bij mild weer.
Maar ik zou het lekker doen als ik jou was, iedereen zegt dat t een slecht onrendabel idee is maar jij wil t niet horen.
Maar kun je dan niet gewoon een pelletkachel aanzetten als het heel koud is en daardoor stroom vrij prijzig is.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 22:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Eén heel groot buffervat kan best een oplossing zijn om straks zonder salderen de meest gunstige tijden te pakken voor het opslaan van energie.
Dat de COP dan (veel)slechter is doet er minder toe.
Laat m lekker gaan, vind dat wel mooi, mensen die iets buiten de gebaande paden bedenken.
Mooiste was als je ook gas, pellets en hout verbranding aan de buffer toevoegt.
Dan ben je helemaal vrij qua inkoop en prijs, je kunt een enorme zak water in je kruipruimte kwijt.![]()
Klopt maar de 8Kw's kunnen vaak bijna net zover terug moduleren, leveren sneller warmwater en er blijft meer vermogen over bij lage temperaturen. Vandaar dat de 8Kw vaak geadviseerd wordt.quote:Op maandag 17 juni 2024 07:43 schreef Ivo1985 het volgende:
8kW doet het hier lekker in een woning die voorheen 1800m3 stookte (wel zijn ook de kozijnen vervangen en zit er nu triple glas in).
Voor een woning die 800 kuub stookt, uitgaande van een kamertemperatuur van 20 graden of hoger, zou een 5 a 6 kW warmtepomp echt al aan de ruime kant moeten zijn.
Klopt maar de 8Kw's kunnen vaak bijna net zover terug moduleren, leveren sneller warmwater en er blijft meer vermogen over bij lage temperaturen. Vandaar dat de 8Kw vaak geadviseerd wordt.quote:Op maandag 17 juni 2024 07:43 schreef Ivo1985 het volgende:
8kW doet het hier lekker in een woning die voorheen 1800m3 stookte (wel zijn ook de kozijnen vervangen en zit er nu triple glas in).
Voor een woning die 800 kuub stookt, uitgaande van een kamertemperatuur van 20 graden of hoger, zou een 5 a 6 kW warmtepomp echt al aan de ruime kant moeten zijn.
Dit dus. Doordat je betonvloer constant op 20 graden blijft koelt je huis ook niet zo snel af ook niet wanneer de warmtepomp uitvalt.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:16 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Verklaar je nader. Ik begrijp je eerste alinea niet. Een warmtepomp pendelt niet als ie z'n minimumvermogen kwijt kan. Dat bereik je door voldoende afgifte oppervlak.
Chatgpt houdt geen rekening met accumulerend vermogen van een woning met betonvloer en stenen wanden denk ik. Dat is al een groot deel van de buffer die je zoekt.
Dat kan inderdaad wel een overweging zijn om toch het 8kW model te kiezen.quote:Op maandag 24 juni 2024 16:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt maar de 8Kw's kunnen vaak bijna net zover terug moduleren, leveren sneller warmwater en er blijft meer vermogen over bij lage temperaturen. Vandaar dat de 8Kw vaak geadviseerd wordt.
Nee dat is niet zo. De meeste series hebben bv een 4-6kw model waarbij de 4 een geknepen 6 is.quote:Op maandag 24 juni 2024 16:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt maar de 8Kw's kunnen vaak bijna net zover terug moduleren, leveren sneller warmwater en er blijft meer vermogen over bij lage temperaturen. Vandaar dat de 8Kw vaak geadviseerd wordt.
Hangt echt van het merk en de serie af.quote:Op maandag 24 juni 2024 20:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat is niet zo. De meeste series hebben bv een 4-6kw model waarbij de 4 een geknepen 6 is.
En een 8kw model heeft echt een grotere compressor.
Moderne DC inverters toeren de compressor terug tot ong 15tpm, hieronder werkt de olieretour niet meer goed.
Het is dus een (bijna) fysiek gegeven van de warmtepomp icm grootte van de compressor.
De meeste, zeg ik ook.quote:Op maandag 24 juni 2024 20:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hangt echt van het merk en de serie af.
De 8kW (SUZ-SWM80VA) die ik voor m'n 2e woning heb laten plaatsen heeft hetzelfde minimale vermogen als de 6kW.
Daarom toch de 8kW gekozen, destijds.
Van WeHeat zijn de specificaties van de blackbird 6kw nog niet bekend omdat hij nog niet in de verkoop is. De Blackbird 8kw kan een vermogen van minimaal 1.8kw leveren.quote:Op maandag 24 juni 2024 20:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat is niet zo. De meeste series hebben bv een 4-6kw model waarbij de 4 een geknepen 6 is.
Moderne DC inverters toeren de compressor terug tot ong 15tpm, hieronder werkt de olieretour niet meer goed.
Het is dus een (bijna) fysiek gegeven van de warmtepomp icm grootte van de compressor.
Mee eens maar daarom moet je dan ook eigenlijk geen zone regeling nemen maar je hele huis naar 21 stoken.quote:Op maandag 24 juni 2024 18:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad wel een overweging zijn om toch het 8kW model te kiezen.
Minimaal vermogen is minstens zo belangrijk als het maximaal vermogen. Want het minimaal vermogen icm buffercapaciteit in de vloer bepaalt doorgaans de mate van pendelen.
Wat hebben die dan ipv een geregelde DC pomp?quote:Op maandag 24 juni 2024 20:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De meeste, zeg ik ook.
Mitsubishi electric zit sowieso altijd wat (te) hoog in minimum vermogen. Maar die hebben dan (meestal) ook geen geregelde DC pomp.
Monoblocs waarvoor dit geldt:
Remeha, Daikin, Panasonic
Veel MEs (zoals de power inverter en de zubadan) hebben een pomp die je op stand 1,2,3,4 of 5 moet zetten en die blijven dan altijd zo staan.quote:Op maandag 24 juni 2024 22:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat hebben die dan ipv een geregelde DC pomp?
Bij daikin zag ik idd andere waarden. Echter geen werelden van verschil.
Ah je bedoelt de waterpomp. Dacht even de compressor.quote:Op maandag 24 juni 2024 22:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Veel MEs (zoals de power inverter en de zubadan) hebben een pomp die je op stand 1,2,3,4 of 5 moet zetten en die blijven dan altijd zo staan.
Voor die olieretour heb je gewoon een oil return cyclus die iedere paar uur gedaan wordt wanneer de compressorfrequentie onder een bepaald niveau blijft. Dus wanneer de warmtepomp in voor- en najaar lange tijd op een laag vermogen staat te draaien.quote:Op maandag 24 juni 2024 20:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Normaal stem je dat af op de gebruikte buitenunit.quote:Op maandag 24 juni 2024 23:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ah je bedoelt de waterpomp. Dacht even de compressor.
Hoe weet je trouwens wat een goede waarde is om hem op te zetten?
Zeker, ram in die bendequote:Op woensdag 3 juli 2024 17:28 schreef ludovico het volgende:
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
Morgen tussen 10 en 19:00, negatieve prijzen.
Wat maakt mij het uit dat ik een super inefficiente warmtepomp ga inzetten en 75 graden warmte opstook?
Lekker man, buffervat x liter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |