Hmm. An sich gaat het om gewogen gemiddeld, de warmtepomp kunnen inzetten op de 5 goedkope uurtjes. Met 2000 liter 15 celcius zit je op 35 kwh. Daar zou de woning 19 uur op moeten kunnen overleven zegmaar. Gemiddeld gezien.Mij part wordt het 4000 liter, 15 celcius, ruimte technisch makat het allemaal ook niet meer uit las het al in de garage staat.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:44 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je 34 KWh veel vindt, wat versta jij dan onder een woning met "grote warmtevraag"?
Wanneer zonder buffers en dergelijke een 8kW warmtepomp nodig heeft dan jaag je op een koude winterdag (-10 's nachts, lichte vorst overdag) in iets meer dan 4 uurtjes die 34kWh buffer er doorheen. En 8kWh is niet echt een heel grote warmtepomp.
Per etmaal gaat er in een woning met "behoorlijke warmtevraag" op een koude winterdag fors meer dan 100kWh warmte doorheen.
Tjonge, dat is pakweg een 3000kWh elektrische energie als je overal vloerverwarming hebt liggen, je aanvoer daarmee de hele winter (ruim) onder 30 graden ligt en je sCOP voor verwarming daarmee de 5,0 zal naderen.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het blijft nieuwbouw wel hè, maar relatief groot. 900m3.
Beng berekening 13.000 kwh warmtevraag, inclusief tap geloof ik.
Uiteraard, voor nieuwbouw.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tjonge, dat is pakweg een 3000kWh elektrische energie als je overal vloerverwarming hebt liggen, je aanvoer daarmee de hele winter (ruim) onder 30 graden ligt en je sCOP voor verwarming daarmee de 5,0 zal naderen.
Dat is voor nieuwbouw niet weinig vanwege de omvang van het pand. Maar het is ook geen grote warmtevraag ofzo. Een doorsnee jaren 80 rijtjeshuis waar na de bouw geen extra isolatie is toegepast heeft een grotere warmtevraag.
Ja ik overdreef 14,76 kWh buffer je dan. Op koude dagen is dat met 2 uur weer weg. Normaliter is 300-500 l wel de grootste buffer die regulier is.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als die warmtepomp een netto vermogen van ruim 40 kW levert wel ja.
Misschien is het toch een slimmer idee om de WP installatie "simpel" te houden en goed afgestemd op je woning.quote:
Volgens mij is wat water goedkoper dan een accu. Dus daar zit het punt het meest.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Misschien is het toch een slimmer idee om de WP installatie "simpel" te houden en goed afgestemd op je woning.
De goedkope stroom zou je dan kunnen bufferen in een accu, zoals je mss toch al van plan was.
Voordeel is dat het universeel is, je kan je EV er uit opladen, je kan je warmtepomp er op laten draaien, je kan er je kookplaat op laten draaien, je jacuzzi mee verwarmen, wat je maar wil.
Warmte bufferen heeft alleen nut in het stookseizoen, stroom kan je het hele jaar wat mee.
Ik ben het snel met je eens dat het niet opschiet om méér vermogen neer te zetten dan initieel het idee.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tjonge, dat is pakweg een 3000kWh elektrische energie als je overal vloerverwarming hebt liggen, je aanvoer daarmee de hele winter (ruim) onder 30 graden ligt en je sCOP voor verwarming daarmee de 5,0 zal naderen.
Dat is voor nieuwbouw niet weinig vanwege de omvang van het pand. Maar het is ook geen grote warmtevraag ofzo. Een doorsnee jaren 80 rijtjeshuis waar na de bouw geen extra isolatie is toegepast heeft een grotere warmtevraag.
Met 1650 vollast uren per jaar kom je dan uit op een warmtepomp van 8kW als je uitgaat van een normale opstelling.
Als die op een koude dag een etmaal op gemiddeld 80% draait, betekent dat dat je op een koude dag dik 150kWh warmte nodig hebt.
Een 34kWh buffer is dan op héél veel dagen te klein. Pakweg vanaf het moment dat de temperatuur onder 10 graden komt.
Daarnaast moet je realiseren dat je die buffer moet kunnen laden in die paar uur. Je warmtepomp moet dus 3 tot 4 keer zo groot worden. Dan kom je bij 'industriële' modellen of een cascade opstelling van twee warmtepompen. Dat loopt aardig in de kosten. En dan kom je misschien door de grootte van de installatie ook uit op een verplichte jaarlijkse f-gassen controle die voor kleinere installaties niet verplicht is, dus voor jaarlijks extra kosten, naast de fors hogere aanschafkosten.
Opzicht is de rekensom dus niet eens zo moeilijk:quote:Dus er zit ongeveer 34.83 kilowattuur aan warmte-energie in 2000 liter water met een temperatuurverschil van 15 graden Celsius.
Krijgt die zijn kou niet weg? Of wat wordt het probleem? Minder efficiënt? Meer herrie?quote:Op zaterdag 22 juni 2024 10:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kan me wel voorstellen dat je warmtepomp dan wel veel vollast draait omdat de retour heel laag terug komt en hij dat met z'n vermogen probeert te compenseren.
Een warmtepomp zal meestal op een relatief hoog vermogen starten en zodra er water retour komt uit het systeem dat ~5 graden koeler is weet hij dat hij op het juiste spoor zit qua aangeleverd vermogen t.o.v. warmtevraag en dan moduleert hij terug naar een lager vermogen.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 10:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Krijgt die zijn kou niet weg? Of wat wordt het probleem? Minder efficiënt? Meer herrie?
Lijkt mij dat je aan alle kanten de stuurbaarheid van het systeem vergroot.
Uiteindelijk, als ik met de warmtepomp-boer aan tafel zit, laat ik me ook wel adviseren natuurlijk, als het echt een debiel idee is zal ik niet doordrukken, maar ik zie even niet de nadelen van wat buffervermogen.
Met dat bovenste had ik rekening gehouden in de som.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 10:31 schreef Ivo1985 het volgende:
Je kunt met een 8Kw warmtepomp tijdens het stookseizoen niet 40 kWh je buffer in pompen. Want tijdens de uren dat je de buffer probeert op te warmen, moet je ook nog je huis van warmte voorzien. Op een zachte winterdag gaat maar de helft van die 40kWh die je in 5 uur kunt produceren je buffer in.
Op koudere winterdagen gaat er in die 5 uur bijna niks je buffer in.
Vollast draaien zorgt voor een lager rendement en kortere levensduur. Bij temperaturen onder 5-7 graden zorgt vollast draaien bovendien voor meer defrosts. Simpelweg omdat meer energie uit de lucht gehaald moet worden, waardoor die lucht harder afkoelt en het vocht uit die lucht op de buitenunit vast vriest. Dus nog meer nadeel voor het rendement.
Wat die levensduur betreft: iedereen begrijpt dat je beter 100.000 kilometer met een auto kan rijden bij 100km/u dan diezelfde afstand afleggen met plankgas rijden.
Ja ok, dus er moet rekening gehouden worden met de instellingen, dat lijkt mij geen issue, de warmtepompen zijn tegenwoordig slim genoeg om extern te worden aangestuurd ook. Dat is natuurlijk het hele idee van dit systeem.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een warmtepomp zal meestal op een relatief hoog vermogen starten en zodra er water retour komt uit het systeem dat ~5 graden koeler is weet hij dat hij op het juiste spoor zit qua aangeleverd vermogen t.o.v. warmtevraag en dan moduleert hij terug naar een lager vermogen.
Je hebt dan een Delta T van 5 graden Celsius tussen aanvoer en retour en dat is vrij normaal.
Maar als je zo'n groot buffervat heb, zal het heel lang duren voor je die Delta T haalt en de warmtepomp zal langer op hoog vermogen draaien. Dat is voor het rendement wat minder goed, voor de compressor lijkt het me ook niet optimaal maar dat zou iemand met kennis van zaken moeten bevestigen.
Als je het vermogen van de warmtepomp zelf kan regelen (of eenvoudigweg begrenzen op 50 of 75% zoals bij mijn Zubadan) dan geeft dat weer wat opties natuurlijk.
Dat doe je door een warmtepomp te nemen die goed is afgestemd op de warmtevraag van je woning. Daar heb je geen gigantische buffervaten met alle extra regelingen van dien voor nodig.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 10:58 schreef ludovico het volgende:
Een warmtepomp efficiënt laten produceren voor 5 uurtjes achter elkaar
Dan draait die niet 5 uurtjes efficiënt maar bijvoorbeeld 1 of 2 uurtjes, en later weer, en later nog een keer.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 11:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat doe je door een warmtepomp te nemen die goed is afgestemd op de warmtevraag van je woning. Daar heb je geen gigantische buffervaten met alle extra regelingen van dien voor nodig.
Vooral als het hard waait zijn de dynamische tarieven ook in de winter behoorlijk dynamisch.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 16:02 schreef GrumpyFish het volgende:
Lopen die dynamische tarieven in de winter al zover uit elkaar gedurende de dag dan?
Zou pcm in de vloerverwarming leggen dan nog de moeite zijn?quote:Op zaterdag 22 juni 2024 16:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Vooral als het hard waait zijn de dynamische tarieven ook in de winter behoorlijk dynamisch.
Maar ik denk niet dat een ingewikkelde installatie zoals hier wordt bedacht echt zinvol is.
Zinvoller lijkt mij om op goedkope uren wat extra warmte in de vloer te bufferen door middel van een tariefgestuurde regeling.
Je krijgt dan alleen wel wat fluctuaties in de kamertemperatuur, omdat je tijdens de goedkoopste uurtjes "teveel" warmte in het beton pompt waardoor de kamertemperatuur hoger op zal lopen dan bij een continue regeling.
Je komt me over als iemand die er veel verstand van heeft, doch, denk ik dat je hierin wat te complex denkt, laat de normale warmtepomp, die je toch al hebt, nou gewoon op "ideaal vermogen" genoeg buffercapaciteit hebben om 5 uur op te draaien, dan ben je echt al een heel stuk. De grote prijsverschillen zitten in die 5 uurtjes, maar het is allicht niet veel additionele investering waard. We kwamen net al op een berekening van om en nabij 30 kwh aan warmte, 15 graden 2000 liter, bij wijze van.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 14:01 schreef Ivo1985 het volgende:
Maar zoals we hier al meermaals gemeld hebben moet je, om echt wat aan een buffer te hebben en toch een lage temperatuur aan te kunnen houden dus wel een hele grote buffer hebben.
Stel dat is 15% dan is dat minder dan de kostenreductie van die 5 uurtjes, ik verwacht dat die stroom 50% goedkoper is.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 14:01 schreef Ivo1985 het volgende:
Met 45 graden aanvoer naar je buffer in plaats van 25-30 graden rechtstreeks je vloer in lever je fors in op het rendement wat de warmtepomp kan halen.
Maar dat is dan nog niet zo erg, als de stroom die je gebruikt om en nabij 10ct kost.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 14:01 schreef Ivo1985 het volgende:
Over een heel jaar bezien ga je makkelijk 20-30% efficiëntie inleveren om telkens je buffervat te verwarmen tot een temperatuur waar je iets aan hebt.
Jawel, maar ik zoek volgens mij ook weer niet zo een extreme variant, bij veel accu systemen gaat het voornamelijk om de dure randjes die je eraf kan trimmen.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 14:01 schreef Ivo1985 het volgende:
En met 900m3 woning heb je ook echt geen buffer nodig om pendelen tegen te gaan, uitgaande van vloerverwarming in betonnen dekvloeren. Het beton is al een enorme buffer.
Maar dan wordt je huis dus gelijk warmer? Of pomp je daar zomaar zoveel kwh aan warmte energie bij dat het nauwelijks temperatuurstijging veroorzaakt?quote:Op zaterdag 22 juni 2024 16:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Zinvoller lijkt mij om op goedkope uren wat extra warmte in de vloer te bufferen door middel van een tariefgestuurde regeling.
Met een investering van 3k heb je dat probleem voor 20 jaar gecovered.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 16:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Je krijgt dan alleen wel wat fluctuaties in de kamertemperatuur, omdat je tijdens de goedkoopste uurtjes "teveel" warmte in het beton pompt waardoor de kamertemperatuur hoger op zal lopen dan bij een continue regeling.
Het punt dat iedereen als het écht koud wordt tegelijkertijd de warmtepomp aan heeft...... Dat gaat met giga stroomprijzen tegemoet. Dat gaan die systemen gewoon incalculeren.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 16:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Vooral als het hard waait zijn de dynamische tarieven ook in de winter behoorlijk dynamisch.
Als je niet een minstens anderhalf tot twee keer zo grote warmtepomp neerzet als wat nodig is om je woning normaal te verwarmen, heb jij als het écht koud is geen capaciteit om je warmtebuffer voldoende op te laden om vervolgens een paar uur te overbruggen zonder dat de warmtepomp draait.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 17:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het punt dat iedereen als het écht koud wordt tegelijkertijd de warmtepomp aan heeft...... Dat gaat met giga stroomprijzen tegemoet. Dat gaan die systemen gewoon incalculeren.
Oneens, 40kwh is dan ook gewoon 10kwh stroom van 50 cent, = 5 euro. Die hou je in je zak bij die erge kou in ieder geval. En ook op die dagen zul je wel weer 5 uurtjes hebben die gewoon weer een stuk goedkoper zijn dan overig. (ok daarmee haal je het dan niet, maar toch).quote:Op zaterdag 22 juni 2024 18:38 schreef Ivo1985 het volgende:
Als je niet een minstens anderhalf tot twee keer zo grote warmtepomp neerzet als wat nodig is om je woning normaal te verwarmen, heb jij als het écht koud is geen capaciteit om je warmtebuffer voldoende op te laden om vervolgens een paar uur te overbruggen zonder dat de warmtepomp draait.
En kun je dus ook niet of nauwelijks de prijs pieken ontwijken.
Helemaal niet, een goed bemeten warmtepomp draait gewoon runs van een paar uur bij mild weer.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 11:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan draait die niet 5 uurtjes efficiënt maar bijvoorbeeld 1 of 2 uurtjes, en later weer, en later nog een keer.
Dat is je vergelijk.
Dat is intensiever voor je warmtepomp, maar tevens is de stroom net wat duurder.
Gigantische buffervaten heb je sowieso niet snel nodig, maar lage temperatuur werkt blijkbaar beter, qua ruimte gaat het weinig uitmaken, als je er een hoekje voor reserveert van je woning is dat hoekje nou eenmaal gevuld.
Ok en van die paar uur wil ik 5 uur maken. Met dus wat buffercapaciteit.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 21:49 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Helemaal niet, een goed bemeten warmtepomp draait gewoon runs van een paar uur bij mild weer.
Maar ik zou het lekker doen als ik jou was, iedereen zegt dat t een slecht onrendabel idee is maar jij wil t niet horen.
Het is hier gewoon jaar rond tussen de 21,5 en 22 in huis. Ik hoef verder nergens aan te denken. Dat vind ik prima comfortabel.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 22:28 schreef ludovico het volgende:
Ik zit nu op het warmtenet dus in theorie heb ik nu een installatie met infinite buffer.
Geen gezeur met stroompieken, of met trage verwarming vanwege te laag vermogen of wat dan ook, gewoon infinite verwarm vermogen en geen stroompiek, hatseflats.
Helaas is het veel te duur maarja, qua comfort lijkt het beter.
Daar ben ik het niet mee eens. Eén heel groot buffervat kan best een oplossing zijn om straks zonder salderen de meest gunstige tijden te pakken voor het opslaan van energie.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 21:49 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Helemaal niet, een goed bemeten warmtepomp draait gewoon runs van een paar uur bij mild weer.
Maar ik zou het lekker doen als ik jou was, iedereen zegt dat t een slecht onrendabel idee is maar jij wil t niet horen.
Maar kun je dan niet gewoon een pelletkachel aanzetten als het heel koud is en daardoor stroom vrij prijzig is.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 22:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Eén heel groot buffervat kan best een oplossing zijn om straks zonder salderen de meest gunstige tijden te pakken voor het opslaan van energie.
Dat de COP dan (veel)slechter is doet er minder toe.
Laat m lekker gaan, vind dat wel mooi, mensen die iets buiten de gebaande paden bedenken.
Mooiste was als je ook gas, pellets en hout verbranding aan de buffer toevoegt.
Dan ben je helemaal vrij qua inkoop en prijs, je kunt een enorme zak water in je kruipruimte kwijt.![]()
Klopt maar de 8Kw's kunnen vaak bijna net zover terug moduleren, leveren sneller warmwater en er blijft meer vermogen over bij lage temperaturen. Vandaar dat de 8Kw vaak geadviseerd wordt.quote:Op maandag 17 juni 2024 07:43 schreef Ivo1985 het volgende:
8kW doet het hier lekker in een woning die voorheen 1800m3 stookte (wel zijn ook de kozijnen vervangen en zit er nu triple glas in).
Voor een woning die 800 kuub stookt, uitgaande van een kamertemperatuur van 20 graden of hoger, zou een 5 a 6 kW warmtepomp echt al aan de ruime kant moeten zijn.
Klopt maar de 8Kw's kunnen vaak bijna net zover terug moduleren, leveren sneller warmwater en er blijft meer vermogen over bij lage temperaturen. Vandaar dat de 8Kw vaak geadviseerd wordt.quote:Op maandag 17 juni 2024 07:43 schreef Ivo1985 het volgende:
8kW doet het hier lekker in een woning die voorheen 1800m3 stookte (wel zijn ook de kozijnen vervangen en zit er nu triple glas in).
Voor een woning die 800 kuub stookt, uitgaande van een kamertemperatuur van 20 graden of hoger, zou een 5 a 6 kW warmtepomp echt al aan de ruime kant moeten zijn.
Dit dus. Doordat je betonvloer constant op 20 graden blijft koelt je huis ook niet zo snel af ook niet wanneer de warmtepomp uitvalt.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:16 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Verklaar je nader. Ik begrijp je eerste alinea niet. Een warmtepomp pendelt niet als ie z'n minimumvermogen kwijt kan. Dat bereik je door voldoende afgifte oppervlak.
Chatgpt houdt geen rekening met accumulerend vermogen van een woning met betonvloer en stenen wanden denk ik. Dat is al een groot deel van de buffer die je zoekt.
Dat kan inderdaad wel een overweging zijn om toch het 8kW model te kiezen.quote:Op maandag 24 juni 2024 16:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt maar de 8Kw's kunnen vaak bijna net zover terug moduleren, leveren sneller warmwater en er blijft meer vermogen over bij lage temperaturen. Vandaar dat de 8Kw vaak geadviseerd wordt.
Nee dat is niet zo. De meeste series hebben bv een 4-6kw model waarbij de 4 een geknepen 6 is.quote:Op maandag 24 juni 2024 16:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt maar de 8Kw's kunnen vaak bijna net zover terug moduleren, leveren sneller warmwater en er blijft meer vermogen over bij lage temperaturen. Vandaar dat de 8Kw vaak geadviseerd wordt.
Hangt echt van het merk en de serie af.quote:Op maandag 24 juni 2024 20:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat is niet zo. De meeste series hebben bv een 4-6kw model waarbij de 4 een geknepen 6 is.
En een 8kw model heeft echt een grotere compressor.
Moderne DC inverters toeren de compressor terug tot ong 15tpm, hieronder werkt de olieretour niet meer goed.
Het is dus een (bijna) fysiek gegeven van de warmtepomp icm grootte van de compressor.
De meeste, zeg ik ook.quote:Op maandag 24 juni 2024 20:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hangt echt van het merk en de serie af.
De 8kW (SUZ-SWM80VA) die ik voor m'n 2e woning heb laten plaatsen heeft hetzelfde minimale vermogen als de 6kW.
Daarom toch de 8kW gekozen, destijds.
Van WeHeat zijn de specificaties van de blackbird 6kw nog niet bekend omdat hij nog niet in de verkoop is. De Blackbird 8kw kan een vermogen van minimaal 1.8kw leveren.quote:Op maandag 24 juni 2024 20:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat is niet zo. De meeste series hebben bv een 4-6kw model waarbij de 4 een geknepen 6 is.
Moderne DC inverters toeren de compressor terug tot ong 15tpm, hieronder werkt de olieretour niet meer goed.
Het is dus een (bijna) fysiek gegeven van de warmtepomp icm grootte van de compressor.
Mee eens maar daarom moet je dan ook eigenlijk geen zone regeling nemen maar je hele huis naar 21 stoken.quote:Op maandag 24 juni 2024 18:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad wel een overweging zijn om toch het 8kW model te kiezen.
Minimaal vermogen is minstens zo belangrijk als het maximaal vermogen. Want het minimaal vermogen icm buffercapaciteit in de vloer bepaalt doorgaans de mate van pendelen.
Wat hebben die dan ipv een geregelde DC pomp?quote:Op maandag 24 juni 2024 20:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De meeste, zeg ik ook.
Mitsubishi electric zit sowieso altijd wat (te) hoog in minimum vermogen. Maar die hebben dan (meestal) ook geen geregelde DC pomp.
Monoblocs waarvoor dit geldt:
Remeha, Daikin, Panasonic
Veel MEs (zoals de power inverter en de zubadan) hebben een pomp die je op stand 1,2,3,4 of 5 moet zetten en die blijven dan altijd zo staan.quote:Op maandag 24 juni 2024 22:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat hebben die dan ipv een geregelde DC pomp?
Bij daikin zag ik idd andere waarden. Echter geen werelden van verschil.
Ah je bedoelt de waterpomp. Dacht even de compressor.quote:Op maandag 24 juni 2024 22:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Veel MEs (zoals de power inverter en de zubadan) hebben een pomp die je op stand 1,2,3,4 of 5 moet zetten en die blijven dan altijd zo staan.
Voor die olieretour heb je gewoon een oil return cyclus die iedere paar uur gedaan wordt wanneer de compressorfrequentie onder een bepaald niveau blijft. Dus wanneer de warmtepomp in voor- en najaar lange tijd op een laag vermogen staat te draaien.quote:Op maandag 24 juni 2024 20:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Normaal stem je dat af op de gebruikte buitenunit.quote:Op maandag 24 juni 2024 23:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ah je bedoelt de waterpomp. Dacht even de compressor.
Hoe weet je trouwens wat een goede waarde is om hem op te zetten?
Zeker, ram in die bendequote:Op woensdag 3 juli 2024 17:28 schreef ludovico het volgende:
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
Morgen tussen 10 en 19:00, negatieve prijzen.
Wat maakt mij het uit dat ik een super inefficiente warmtepomp ga inzetten en 75 graden warmte opstook?
Lekker man, buffervat x liter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |