abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211493514
Topic over de Nederlandse politiek

Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
Ipsos
De Hond
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_211493573
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2023 09:29 schreef nostra het volgende:
Het draagvlak voor de EU is in Nederland belachelijk hoog, al zitten er nuances in waar die EU zich wel of niet mee moet bemoeien. Speculatie over een nexit of een referendum dat tot een 'ja' zou leiden, zijn echt nergens op gebaseerd.
Het vertrouwen in de EU is laag (38%), slechts 20% wil dat er meer bevoegdheden naar de EU gaan, slechts 8% is voor Europese belastingen en een Europese digitale munt: https://www.ioresearch.nl(...)bevoegdheden-krijgt/

Momenteel is 2/3e voor het in de gemeenschappelijke markt blijven (dat vind ik niet belachelijk hoog), maar neemt de EU een aantal besluiten waar de grote meerderheid tegen is (zoals belasting heffen) of ga je nu een heel erg pro-EU beleid voeren met meer bevoegdheden naar de EU, dan kan dat ook zo maar hard naar beneden gaan.

Het draagvlak voor de EU is gezien het beperkte vertrouwen en de huiver voor meer bevoegdheden denk ik eerder broos dan belachelijk hoog.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211493626
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 09:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt. En als je nu bijvoorbeeld de PVV negeert, dan wordt het risico op een nexit wel gewoon groter.
Dat weet ik niet. Wel met ze gaan regeren kan ook juist een eerste stap die kant op betekenen. Je normaliseert dan immers zo'n partij en haar dwaze standpunten…
pi_211493632
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 09:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het vertrouwen in de EU is laag (38%), slechts 20% wil dat er meer bevoegdheden naar de EU gaan, slechts 8% is voor Europese belastingen en een Europese digitale munt: https://www.ioresearch.nl(...)bevoegdheden-krijgt/

Momenteel is 2/3e voor het in de gemeenschappelijke markt blijven (dat vind ik niet belachelijk hoog), maar neemt de EU een aantal besluiten waar de grote meerderheid tegen is (zoals belasting heffen) of ga je nu een heel erg pro-EU beleid voeren met meer bevoegdheden naar de EU, dan kan dat ook zo maar hard naar beneden gaan.

Het draagvlak voor de EU is gezien het beperkte vertrouwen en de huiver voor meer bevoegdheden denk ik eerder broos dan belachelijk hoog.
En dat men bij referenda niet per se rationeel stemt weten we ook…
pi_211493634
Die vvd advertentie komt toch over alsof je denkt dat in capslock je argument wel gehoord wordt.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_211493689
In het laatste onderzoek, weliswaar al uit 2019, zou 8% voor een nexit stemmen.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-voor-europese-unie

85% steunt een monetaire en economische unie, ver boven het gemiddelde in de EU:

https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2693

Dus nee, ik maak me daar totaal geen zorgen om.

Maar inderdaad, méér bevoegdheden, belastingheffingen en dergelijke roepen wel weerstand op. Terecht, overigens.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_211493774
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2023 09:54 schreef nostra het volgende:

85% steunt een monetaire en economische unie, ver boven het gemiddelde in de EU:

[ afbeelding ]

Maar inderdaad, méér bevoegdheden, belastingheffingen en dergelijke roepen wel weerstand op. Terecht, overigens.
Waarom moer Nederland in een muntunie met een land als Finland, Griekenland of Portugal?

Die economieën hebben niets met elkaar gemeen en zijn gebaat bij ander monetair beleid.

De euro is echt een verkeerd geboren baby.
pi_211493867
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 10:04 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Waarom moer Nederland in een muntunie met een land als Finland, Griekenland of Portugal?

Die economieën hebben niets met elkaar gemeen en zijn gebaat bij ander monetair beleid.

Verkeerd geboren en vele malen doodverklaard maar stiekem ondertussen wel ruimschoots volwassen en succesvol.
  zaterdag 2 december 2023 @ 10:16:23 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211493874
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 december 2023 10:15 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Verkeerd geboren en vele malen doodverklaard maar stiekem ondertussen wel ruimschoots volwassen en succesvol.
En functioneert een stuk beter dan bitcoins.
pi_211493887
quote:

[ afbeelding ]

Dat onderzoek is 4 jaar ouder dan het onderzoek dat ik aan haal, dan kun je dus al zien dat het draagvlak enorm is gezakt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211493902
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 10:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ach, dat is gewoon gokken maar dan zonder de verplichte afdracht aan goede doelen :P.
pi_211494023
Pakweg 100 kamerleden zijn voor 3 minuten, 1 stemming, overal vandaan naar Den Haag gekomen op een zaterdag. Ik snap dat het zo moet en dat je een quorum nodig hebt, maar het blijft bizar.

En het meest vreemde is dat Tilburg dit niet gewoon zelf al voor gister heeft besloten, tientallen gemeentes zijn aan het hertellen geweest zondat dat daar de Kamer voor nodig was.
pi_211494024
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 10:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat onderzoek is 4 jaar ouder dan het onderzoek dat ik aan haal, dan kun je dus al zien dat het draagvlak enorm is gezakt.
Het is uit 2022 (het tweede onderzoek). Ook zaken als Oekraïne worden daar al in meegenomen.
Friedman on Donahue
pi_211494083
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 10:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
voor wie?
  zaterdag 2 december 2023 @ 10:53:19 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211494089
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 december 2023 10:52 schreef aTypisch het volgende:

[..]
voor wie?
Voor iedereen, behalve een paar miljonairs die goed gegokt hebben.
pi_211494424
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 10:42 schreef Hanca het volgende:
Pakweg 100 kamerleden zijn voor 3 minuten, 1 stemming, overal vandaan naar Den Haag gekomen op een zaterdag. Ik snap dat het zo moet en dat je een quorum nodig hebt, maar het blijft bizar.

En het meest vreemde is dat Tilburg dit niet gewoon zelf al voor gister heeft besloten, tientallen gemeentes zijn aan het hertellen geweest zondat dat daar de Kamer voor nodig was.
Dat PV was ook echt een bende. Bizar dat het GSB én de kiesraad dat geaccepteerd hebben.
zie email 27 oktober
pi_211494438
twitter

biljoenen hebben we nodig

over dit soort dingen gaat de EU-discussie dus :)
evenals de (digitale) euro een belangrijk onderwerp

maar je hebt er als individueel land als onderdeel van de unie geen reet over te zeggen

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2023 11:43:59 ]
  zaterdag 2 december 2023 @ 11:51:25 #18
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211494524
quote:

[ afbeelding ]

Ik kan mij dit niet voorstellen. NL zou niet voor een nexit stemmen onder huidige omstandigheden.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_211494774
Friedman on Donahue
pi_211494811
quote:
Moet zeggen dat het ook wel opvallend tam is in die hoek. De uitslag moet gewoon heel fors tegen zijn gevallen en als je uitgebrachte stemmen wat verder analyseert dan heeft men ook nog heel veel langs de oude partijlijnen gestemd. Wat meer zelfreflectie kan wellicht geen kwaad.
pi_211495249
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 10:04 schreef aTypisch het volgende:

[..]

Waarom zou amsterdam wel in een muntunie met drenthe gaan, die economieen hebben niks met elkaar gemeen. Drenthe heeft een hele andere economie, en dus baat bij een heel ander monetaire beleid.

PS finland heeft juist veel overheen met onze economie, want zijn beide kennis economieen, veel startups etc.
pi_211495264
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2023 13:18 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Waarom zou amsterdam wel in een muntunie met drenthe gaan, die economieen hebben niks met elkaar gemeen. Drenthe heeft een hele andere economie, en dus baat bij een heel ander monetaire beleid.
oke, lijkt mij prima om de geldmarkt een vrije markt te maken ja

quote:
PS finland heeft juist veel overheen met onze economie, want zijn beide kennis economieen, veel startups etc.
ja, en hoe zit dat in die andere landen in het lijstje bijvoorbeeld?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2023 13:21:40 ]
pi_211495283
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 09:38 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wat opvallend is er is meer vertrouwen in de EU (38%) dan in Denhaag (37%).

Plus ik wie groot voorstander ben van de EU en echt vind dat grenzen gezamelijk beleid moet worden, belasting etc.

Zou op de volgende vraagstelling

‘Er moeten meer bevoegdheden van de Nederlandse overheid naar de Europese Unie’ uit het onderzoek. Direct met nee beantwoorden.
pi_211495302
pi_211495351
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 13:25 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Wat opvallend is er is meer vertrouwen in de EU (38%) dan in Denhaag (37%).

dit kun je natuurlijk niet concluderen uit een meting met dan een enkele procent verschil

leuk ook dat je daarin laat doorschemeren dat je bent voor minder zelfbestuur en zelfbeschikking in NL, jammer

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2023 13:35:40 ]
pi_211495357
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 december 2023 13:21 schreef aTypisch het volgende:

[..]
oke, lijkt mij prima om de geldmarkt een vrije markt te maken ja
Dat was altijd zo, tot 1820 sloeg bijna elke vesting zijn eigen munt, dat werkte dus niet.

quote:
[..]
ja, en hoe zit dat in die andere landen in het lijstje bijvoorbeeld?
Hoezit het met Friesland en Limburg, Spakenburg en Assen? De euro is een succes eneen sterke munt. Geen enkele inhoudelijke economische argumenten om 50 vershcillende munt soorten te hebben in een vrijmarkt zone.

Alleen nationalistiche sentimenten alleen neonationalisme (is niet het zelfde als conservativsme of chaufanisme etc) is altijd het gene wat een land kapot maakt of verwaarloosd,alleen nationalisten geloven dat zij het hoogte punt zijn van de natiestaat. maar goed dat is net als aan Hooligans uitleggen dat hun manier van suporten de club en diens sfeer zal kapot maken.
pi_211495364
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 13:35 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Dat was altijd zo, tot 1820 sloeg bijna elke vesting zijn eigen munt, dat werkte dus niet.
[..]
Hoezit het met Friesland en Limburg, Spakenburg en Assen? De euro is een succes eneen sterke munt. Geen enkele inhoudelijke economische argumenten om 50 vershcillende munt soorten te hebben in een vrijmarkt zone.

Alleen nationalistiche sentimenten alleen neonationalisme (is niet het zelfde als conservativsme of chaufanisme etc) is altijd het gene wat een land kapot maakt of verwaarloosd,alleen nationalisten geloven dat zij het hoogte punt zijn van de natiestaat. maar goed dat is net als aan Hooligans uitleggen dat hun manier van suporten de club en diens sfeer zal kapot maken.
Waarom vind jij een vrije geldmarkt alleen voor nationalistische sentimenten?
pi_211495404
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 december 2023 13:36 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Waarom vind jij een vrije geldmarkt alleen voor nationalistische sentimenten?
Dit is juist niet wat ik zeg. vrijemarkt is juist anti nationalistisch.
pi_211495460
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 13:40 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Dit is juist niet wat ik zeg. vrijemarkt is juist anti nationalistisch.
dan weet je niet wat je zegt of waar je voor staat
in een vrije geldmarkt mag je het betaal- of spaarmiddel gebruiken die je wil, zonder (extra) ristricties

dat is het tegenovergestelde van de euro

als je pleit voor een grotere staat (europa) maakt dat je niet anti nationalistisch trouwens, maar allicht bedoel je daar ook wat anders?

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2023 13:48:05 ]
  zaterdag 2 december 2023 @ 14:56:53 #30
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211496016
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 december 2023 13:46 schreef aTypisch het volgende:

[..]
dan weet je niet wat je zegt of waar je voor staat
in een vrije geldmarkt mag je het betaal- of spaarmiddel gebruiken die je wil, zonder (extra) ristricties

dat is het tegenovergestelde van de euro

als je pleit voor een grotere staat (europa) maakt dat je niet anti nationalistisch trouwens, maar allicht bedoel je daar ook wat anders?

staat != natie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_211496109
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 13:35 schreef Korenfok het volgende:

[..]
[..]
Het economisch argument van een eigen munt is dat je deze kunt devalueren of revalueren en zo je handelsbalans op orde krijgt. Je ziet nu in de praktijk dat de euro voor de noordelijke landen te goedkoop en voor de zuidelijke landen te duur is.
pi_211496366
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 14:56 schreef -XOR- het volgende:

[..]
staat != natie.
Het gaat in beide gevallen om een land, maar bij natie ligt het accent op de bevolking en bij staat op het stuk grond of het territorium
pi_211496848
twitter
pi_211496867
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2023 16:36 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
NOU EN, GEERT.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_211496873
boeie
pi_211496875
Dikke crisis bij de VVD lijkt me.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  zaterdag 2 december 2023 @ 16:43:39 #37
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_211496890
quote:
[ twitter ]
Nice. Hopelijk begrijpt de rest eens dat het menens is.
pi_211496925
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 16:43 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Nice. Hopelijk begrijpt de rest eens dat het menens is.
Zijn er binnenkort verkiezingen dan?
pi_211496928
quote:
[ twitter ]
Geert vreet de VVD helemaal leeg!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zaterdag 2 december 2023 @ 16:49:14 #40
498210 KoningWouter
pi_211496931
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 december 2023 16:48 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Binnenkort is wat voorbarig maar dat er nieuwe verkiezingen komen is geen ondenkbaar scenario.
pi_211496941
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 december 2023 16:48 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Met een beetje geluk over een maandje of 3,4. Gaat lachen worden :D
pi_211496970
Waarom nu al fantaseren over nieuwe verkiezingen? Laat een formateur eens maar eens kijken welke coalities mogelijk zijn.
  zaterdag 2 december 2023 @ 16:58:55 #43
498210 KoningWouter
pi_211496997
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 december 2023 16:55 schreef xpompompomx het volgende:
Waarom nu al fantaseren over nieuwe verkiezingen? Laat een formateur eens maar eens kijken welke coalities mogelijk zijn.
Het lijkt me dat dat iets is wat iedereen graag zou zien.
pi_211497010
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 december 2023 16:55 schreef xpompompomx het volgende:
Omdat het zo maar een uitkomst kan zijn. Zeker als een partij denkt daar garen bij te spinnen. Geert droomt er al van blijkbaar gezien zijn tweet.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_211497026
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 16:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Met een beetje geluk over een maandje of 3,4. Gaat lachen worden :D
Waarschijnlijk zijn we dan wel van een hoop van die kleine flutpartijtjes af :Y

Jammer alleen dat de grootste flutpartij van al dan nog groter gaat worden :+
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  zaterdag 2 december 2023 @ 17:06:20 #46
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_211497058
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 16:49 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Binnenkort is wat voorbarig maar dat er nieuwe verkiezingen komen is geen ondenkbaar scenario.
Vooralsnog denk ik dat er een kans is dat PVV, NSC en VVD er gewoon uitkomen met z'n 3en. Laat ze op z'n minst een serieuze poging doen.
  zaterdag 2 december 2023 @ 17:10:17 #47
498210 KoningWouter
pi_211497093
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:06 schreef Tijn het volgende:

[..]
Vooralsnog denk ik dat er een kans is dat PVV, NSC en VVD er gewoon uitkomen met z'n 3en. Laat ze op z'n minst een serieuze poging doen.
De peilingen gaan daarbij dus hopelijk een beetje helpen. Alleen Pieter blijft steken op wat hij had. De VVD kan wel eens een heel ander gezicht gaan trekken over het meeregeren.
  zaterdag 2 december 2023 @ 17:11:28 #48
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_211497109
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:10 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
De peilingen gaan daarbij dus hopelijk een beetje helpen. Alleen Pieter blijft steken op wat hij had. De VVD kan wel eens een heel ander gezicht gaan trekken over het meeregeren.
Het lijkt me vooral afhangen van hoe Wilders zich gaat opstellen. Dat gedram van 'm op Twitter helpt niet bepaald om het vertrouwen te winnen :') Ik kan oprecht niet beoordelen of-ie nou echt denkt dat-ie zo een coalitie kan afdwingen, of dat-ie er eigenlijk helemaal geen zin in heeft.
  zaterdag 2 december 2023 @ 17:12:24 #49
498210 KoningWouter
pi_211497119
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:11 schreef Tijn het volgende:

[..]
Het lijkt me vooral afhangen van hoe Wilders zich gaat opstellen. Dat gedram van 'm op Twitter helpt niet bepaald om het vertrouwen te winnen :') Ik kan oprecht niet beoordelen of-ie nou echt denkt dat-ie zo een coalitie kan afdwingen, of dat-ie er eigenlijk helemaal geen zin in heeft.
Ja dat zijn X gedrag hem niet helpt ben ik ook van mening. :')
pi_211497197
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:11 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik denk dat dit gewoon de Wilders is die we al 20 jaar kennen. Dit is gewoon zijn gedrag. Het tegen de schenen schoppen, conflict zoeken, niet diplomatiek kunnen zijn (of iig niet langer dan een paar weken :D ). Dat is Geert, en die gaat ook nooit meer veranderen.

Ook als hij het wél voor elkaar krijgt om nu een kabinet te vormen gaat hij het echt niet vier jaar lang vol houden om Milde Geert te spelen. Ik durf er wel een kratje om te wedden dat als het zo ver komt dat hij voordat ze op het bordes staan al wel weer iets heeft geroepen wat bij de coalitiepartners de wenkbrauwen omhoog doet trekken.
  zaterdag 2 december 2023 @ 17:22:14 #51
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211497218
quote:
[ twitter ]
Gewoon communicerende vaten VVD NSC PVV en BBB
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zaterdag 2 december 2023 @ 17:22:55 #52
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_211497225
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Ik denk dat dit gewoon de Wilders is die we al 20 jaar kennen. Dit is gewoon zijn gedrag. Het tegen de schenen schoppen, conflict zoeken, niet diplomatiek kunnen zijn (of iig niet langer dan een paar weken :D ). Dat is Geert, en die gaat ook nooit meer veranderen.
Ja ok, maar wat denkt-ie ermee te kunnen bereiken? Wat is het doel van deze act?
pi_211497253
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:22 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ja ok, maar wat denkt-ie ermee te kunnen bereiken? Wat is het doel van deze act?
Dat is het 'm juist, het ís geen act! Zo zit hij gewoon in elkaar. :D
pi_211497259
Zou leuk zijn als VVD zich opsplitst.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  zaterdag 2 december 2023 @ 17:26:50 #55
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_211497267
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Dat is het 'm juist, het ís geen act! Zo zit hij gewoon in elkaar. :D
Ja ok, maar welk doel dient het? Ik begrijp het gewoon niet. Denkt-ie echt dat-ie anderen kan dwingen met 'm samen te werken als-ie maar hard blijft roepen? Of wil-ie stiekem geen echte verantwoordelijkheid dragen en houdt-ie ze hiermee daarom op afstand? Wat zit erachter?
pi_211497294
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:26 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Zie het nog niet gebeuren, misschien een enkeling die uit de fractie stapt (of wordt gezet), dat is de VVD wel vaker gebeurd. Maar een echte scheuring? Dat is zeldzaam.

Maar ze zijn daar nog lang niet bekomen van het feit dat ze niet meer de grootste zijn en dan is deze peiling wel olie op het vuur.
pi_211497337
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Zie het nog niet gebeuren, misschien een enkeling die uit de fractie stapt (of wordt gezet), dat is de VVD wel vaker gebeurd. Maar een echte scheuring? Dat is zeldzaam.

Maar ze zijn daar nog lang niet bekomen van het feit dat ze niet meer de grootste zijn en dan is deze peiling wel olie op het vuur.
Wat ik hoorde is dat 3/4 van hun achterban wel met PVV wil en een 1/4 dat absoluut niet ziet zitten en liever met GL/PvdA in zee gaat.
Er kan dan een brede middencoalitie worden gemaakt met ook voldoende steun in de eerste kamer. Een rechtse regering komt nog flink te kort in de eerste kamer.
pi_211497358
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:26 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ja ok, maar welk doel dient het? Ik begrijp het gewoon niet. Denkt-ie echt dat-ie anderen kan dwingen met 'm samen te werken als-ie maar hard blijft roepen? Of wil-ie stiekem geen echte verantwoordelijkheid dragen en houdt-ie ze hiermee daarom op afstand? Wat zit erachter?
Zijn doelen staan duidelijk in zijn verkiezingsprogramma en heeft hij de afgelopen 20 jaar ook luidkeels door de kamer geschreeuwd. Op de korte termijn hoopt hij vast dat zo'n peiling helpt de formatie wat vlot te trekken maar het boeit hem waarschijnlijk ook geen reet als er weer nieuwe verkiezingen komen zolang hij het goed doet in die peilingen.
pi_211497401
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:33 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Wat ik hoorde is dat 3/4 van hun achterban wel met PVV wil en een 1/4 dat absoluut niet ziet zitten en liever met GL/PvdA in zee gaat.
Er kan dan een brede middencoalitie worden gemaakt met ook voldoende steun in de eerste kamer. Een rechtse regering komt nog flink te kort in de eerste kamer.
Die middencoalities zijn ze bij de VVD ondertussen stikbeu. De 2e kamer is rechtser dan ooit en dat wil de achterban verzilverd zien.
pi_211497586
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:26 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Volgens mij hebben ze dat zojuist gedaan :P
  zaterdag 2 december 2023 @ 17:58:54 #61
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211497623
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:33 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Kleinrechts plus cda is ruime meerderheid 1e kamer
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_211497626
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 december 2023 09:47 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Die vvd advertentie komt toch over alsof je denkt dat in capslock je argument wel gehoord wordt.
God, ik lees het net pas dat ze dat gedaan hebben. _O-

Echt mega-kansloos :D
pi_211497807
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 16:41 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Dikke crisis bij de VVD lijkt me.
Sinds uitslagavond lijkt me.
Je wil er niet mee maar hebt jezelf ook in een traject gemanoeuvreerd dat je bijna niet zonder kan.
pi_211497889
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
God, ik lees het net pas dat ze dat gedaan hebben. _O-

Echt mega-kansloos :D
En ik zie nu pas het soort van bijbehorende filmpje. Als je na de verkiezingen nog moet uitleggen wat je met de stem van de kiezer gaat doen dan heb je een gigantische probleem. En qua communicatie in je campagne enorm gefaald. Dilan draait zich strategisch helemaal vast.
pi_211498033
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 18:12 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Je wil er niet mee maar hebt jezelf ook in een traject gemanoeuvreerd dat je bijna niet zonder kan.
Mooi afscheidskado wel van Rutte _O-

Hij had het kabinet op ieder onderwerp kunnen laten vallen maar deed het uitgerekend op migratie waar de VVD gewoon geen goed verhaal heeft na 13 jaar regeren.
  zaterdag 2 december 2023 @ 18:36:15 #66
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211498136
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 18:28 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hij had het kabinet op ieder onderwerp kunnen laten vallen maar deed het uitgerekend op migratie waar de VVD gewoon geen goed verhaal heeft na 13 jaar regeren.
Ben benieuwd hoe lang het nog geaccepteerd wort binnen de VVD dat Mark met de scepter zwaait. Het schijnt - ik lees dat - dat hij nog steeds gevraagd en ongevraagd zich bezighoudt met de strategische koers van de VVD.

Denk dat Mark wel genoeg gedaan heeft voor die partij.,
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_211498538
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 december 2023 18:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ben benieuwd hoe lang het nog geaccepteerd wort binnen de VVD dat Mark met de scepter zwaait. Het schijnt - ik lees dat - dat hij nog steeds gevraagd en ongevraagd zich bezighoudt met de strategische koers van de VVD.

Denk dat Mark wel genoeg gedaan heeft voor die partij.,
Ik weet nagenoeg zeker dat Rutte achter Yeşilgöz staat en haar zelfs aanmoedigt om aan de huidige koers vast te blijven houden.
.
Ooit zette Ruud Lubbers zijn opvolger Elco Brinkman te kakken door expliciet te melden dat hij op Ernst Hirsch Ballin zou gaan stemmen. Dat was het begin van het einde voor Brinkman. Zo kon Ruud (voorlopig) de laatste Grote Leider van het CDA blijven, en zeggen: "zo slecht deed ik het dus niet."
Mark kiest voor een andere tactiek. Yeşilgöz leek even echt populair(der) te worden, beloofde een omwenteling(kje) in de VVD en wordt nu alsnog door Rutte c.s. gepusht om gewoon de oude tactieken te volgen. Met als mogelijke afloop: het begin van het einde voor Yeşilgöz. Zo kan Mark (voorlopig) de laatste Grote Leider van de VVD blijven, en zeggen: "zo slecht deed ik het dus niet."

[ Bericht 0% gewijzigd door Toby56 op 02-12-2023 19:08:46 ]
Ik doe het ff rustig aan.
  zaterdag 2 december 2023 @ 19:04:56 #68
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_211498553
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 11:41 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat PV was ook echt een bende. Bizar dat het GSB én de kiesraad dat geaccepteerd hebben.
En de hertelling is afgerond:

quote:
Volgens burgemeester Theo Weterings zijn bijna alle telverschillen na de hertelling hersteld. Bij een stembureau is de uitslag kloppend, bij twee blijft er een onverklaarbaar verschil van een stem en bij het laatste stembureau gaat het om twee van zulke verschillen. "Het gaat veelal om menselijke fouten waarbij vermoeidheid hoogstwaarschijnlijk een rol heeft gespeeld."

Als voorbeeld geeft hij het stemmenaantal bij een kandidaat dat na correctie met twintig is gecorrigeerd. "Iemand op het stembureau heeft tijdens de telling 22 geroepen en de ander heeft twee opgeschreven. Ja, dan krijg je dit soort verschillen."
https://www.omroepbrabant(...)eede-kamerverkiezing
  zaterdag 2 december 2023 @ 19:08:37 #69
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_211498580
quote:

[..]

Van het demasqué van het lichtgewicht Ruben Brekelmans kan ik ook geen genoeg krijgen.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_211498617
quote:
[ twitter ]
Vind die instorting van de vvd relevanter. Dat kan wel eens leuk worden de komende weken.
zie email 27 oktober
pi_211498644
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 19:04 schreef freako het volgende:

[..]
En de hertelling is afgerond:
[..]
https://www.omroepbrabant(...)eede-kamerverkiezing
Conform verwachting. Raar toneelstuk zo. Maar vooral vreemd dag dat het GSB daar kennelijk heeft zitten slapen.
zie email 27 oktober
  zaterdag 2 december 2023 @ 19:25:15 #72
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211498722
quote:

[..]

Het slechtste verhaal van allemaal. De asielcrisis is 90% hun schuld.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_211498756
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 19:03 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Ik weet nagenoeg zeker dat Rutte achter Yeşilgöz staat en haar zelfs aanmoedigt om aan de huidige koers vast te blijven houden.
.
Ooit zette Ruud Lubbers zijn opvolger Elco Brinkman te kakken door expliciet te melden dat hij op Ernst Hirsch Ballin zou gaan stemmen. Dat was het begin van het einde voor Brinkman. Zo kon Ruud (voorlopig) de laatste Grote Leider van het CDA blijven, en zeggen: "zo slecht deed ik het dus niet."
Mark kiest voor een andere tactiek. Yeşilgöz leek even echt populair(der) te worden, beloofde een omwenteling(kje) in de VVD en wordt nu alsnog door Rutte c.s. gepusht om gewoon de oude tactieken te volgen. Met als mogelijke afloop: het begin van het einde voor Yeşilgöz. Zo kan Mark (voorlopig) de laatste Grote Leider van de VVD blijven, en zeggen: "zo slecht deed ik het dus niet."
Ik weet dan weer nagenoeg zeker dat Rutte nooit meer met de PVV had willen regeren.

Daarnaast is Rutte gewoon een gentleman als het gaat om zijn uitingen over het handelen van Yesilgoz. Hij heeft haar gewoon de ruimte.
pi_211498959
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Omdat het zo maar een uitkomst kan zijn. Zeker als een partij denkt daar garen bij te spinnen. Geert droomt er al van blijkbaar gezien zijn tweet.
Als dat er al van komt, dan duurt dat echt nog een eeuwigheid. Rutte IV viel in juli en we hadden in november verkiezingen. We hebben nog wel een paar maand nodig om tot een conclusie te komen, dan zou verkiezingen gecombineerd met die voor het EP (begin juni) misschien haalbaar kunnen zijn. Maar logischer is dat het over de zomer heen gaat. Dan ben je bijna een jaar na nu…
Daar is qua uitslag bijna niet op te gokken.
pi_211499035
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 18:12 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Merendeel van de VVD achterban wil juist met de PVV regeren.
pi_211499071
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 december 2023 19:58 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Als dat er al van komt, dan duurt dat echt nog een eeuwigheid. Rutte IV viel in juli en we hadden in november verkiezingen. We hebben nog wel een paar maand nodig om tot een conclusie te komen, dan zou verkiezingen gecombineerd met die voor het EP (begin juni) misschien haalbaar kunnen zijn. Maar logischer is dat het over de zomer heen gaat. Dan ben je bijna een jaar na nu…
Dat dus. Voorlopig is het 1 grote patstelling en wat er daarna gaat gebeuren al helemaal onzeker. Twents? ;)
Friedman on Donahue
pi_211499336
Op zich is instorten na een regeerperiode van 13 jaar niet zo gek. Alleen hebben ze dat zo gedaan dat ze strategisch nu al helemaal klem zitten.

En klopt hun taal niet meer bij de acties. Daar prikken mensen doorheen. Dilan leest nog steeds bullets algemeenheden voor. De gedoogrol wordt gekozen want de kiezer heeft ze hoegenaamd afgestraft met -10 zetels. Maar als ze de grootste waren geworden had ze echt iets anders gezegd. En intern leidt een afstraffing alleen tot 'beter luisteren'qua taal, wat qua actie betekent nog een keer uitleggen wat je eigenlijk gaat doen. Ze zijn gewoon niet consequent en Dilan is rap van tong maar intellectueel gewoon te licht.
  zaterdag 2 december 2023 @ 21:04:30 #78
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211499479
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 19:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vind die instorting van de vvd relevanter. Dat kan wel eens leuk worden de komende weken.
Wat verwacht je dan?

Ik blijf mij verbazen dat Rutte nog steeds de dinest uitmaakt daar.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_211499669
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2023 20:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat dus. Voorlopig is het 1 grote patstelling en wat er daarna gaat gebeuren al helemaal onzeker. Twents? ;)
Het is wat mij betreft nog te vroeg om echt van een patstelling te spreken. Het circus is pas anderhalve week bezig. En gelukkig niet ;).
pi_211499758
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 december 2023 21:23 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is wat mij betreft nog te vroeg om echt van een patstelling te spreken. Het circus is pas anderhalve week bezig. En gelukkig niet ;).
Inderdaad zeg. Dit gaat nog wel even duren en er komt echt wel een kabinet. Ongeveer 113 zetels hebben ook geen belang bij verkiezingen, nog los van de onwenselijkheid van dat in algemene zin.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_211499768
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 december 2023 19:58 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik zie Geert het best aandurven. Al duurt het een jaar. Je kan je rechtse 'vrienden' van de VVD en NSC er de hele campagne mee om de oren blijven slaan en de onvrede onder de bevolking zal er niet minder om worden. :D
pi_211499786
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 20:08 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Merendeel van de VVD achterban wil juist met de PVV regeren.
Ja, maar ik denk dat de achterban vooral haar vingers aflikt bij een rechts kabinet. Terwijl Yesilguz en haar consorten na moeten denken over hoe ze hier doorheen komen zonder de volgende verkiezing volledig gedecimeerd te worden.

Welke punten zullen Yesilguz en Wilders het wat gemakkelijk eens worden? Asielmigratie? Misschien wel, maar ik denk dat ze bij de VVD redelijk weten hoe deze verdragen vastzitten en niet graag een “opt out” willen. Betreft arbeidsmigratie zie ik de partij van de ondernemers, deze bron aan arbeidspotentieel niet graag opgeven. Terwijl Wilders de VVD en Europa keihard aan kan vallen op dat het niet lukt.

Betreffende de linkse sociale agenda van Wilders denk ik dat de VVD ook niet heel enthousiast wordt. AOW op 65, eigen risico weg, etc. etc. Terwijl de VVD vooral controle op overheidsfinanciën wil.

De VVD wil, volgens het programma, zich houden aan de klimaatakkoorden, wil doorgaan met de energietransitie en wil doorgaan met Europa. Een stuk of wat punten die ze de afgelopen jaren nooit hebben hoeven verdedigen omdat de progressieve partijen die wel wilden. Daar sta je dan als VVD, het in jou ogen noodzakelijk kwaad, bij de PVV en BBB weg te onderhandelen en elk protest van extinsion rebellion, elke scheet van een koe, elke rechtzaak van Vollenbroek kan Wilders je voor de leeuwen gooien omdat “dit net beleid is wat jullie willen.” En zo kan je volgens mij het nieuwe testament, het oude testament en de nu nog toegestane Koran vol schrijven met kleine en grote risico’s die een PVV kan en zal inzetten.

En voor degene die mij te zwartgallig noemt, Wilders retweette deze week al een column waarin Omtzigt een gluiperige katholiek genoemd werd en hij zette al weer een aanvalletje in op de pers. Of zoals Gert Leers liet optekenen in de NRC: “We kwamen bijvoorbeeld een lijn overeen over Europees beleid voor gezinshereniging. Ik kwam terug uit Brussel met wat we hadden afgesproken, maar direct sloeg Wilders om zich heen.”

Hoe zou jij dat aanpakken als VVD zijnde?
pi_211499803
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 21:36 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ja, maar ik denk dat de achterban vooral haar vingers aflikt bij een rechts kabinet. Terwijl Yesilguz en haar consorten na moeten denken over hoe ze hier doorheen komen zonder de volgende verkiezing volledig gedecimeerd te worden.

Welke punten zullen Yesilguz en Wilders het wat gemakkelijk eens worden? Asielmigratie? Misschien wel, maar ik denk dat ze bij de VVD redelijk weten hoe deze verdragen vastzitten en niet graag een “opt out” willen. Betreft arbeidsmigratie zie ik de partij van de ondernemers, deze bron aan arbeidspotentieel niet graag opgeven. Terwijl Wilders de VVD en Europa keihard aan kan vallen op dat het niet lukt.

Betreffende de linkse sociale agenda van Wilders denk ik dat de VVD ook niet heel enthousiast wordt. AOW op 65, eigen risico weg, etc. etc. Terwijl de VVD vooral controle op overheidsfinanciën wil.

De VVD wil, volgens het programma, zich houden aan de klimaatakkoorden, wil doorgaan met de energietransitie en wil doorgaan met Europa. Een stuk of wat punten die ze de afgelopen jaren nooit hebben hoeven verdedigen omdat de progressieve partijen die wel wilden. Daar sta je dan als VVD, het in jou ogen noodzakelijk kwaad, bij de PVV en BBB weg te onderhandelen en elk protest van extinsion rebellion, elke scheet van een koe, elke rechtzaak van Vollenbroek kan Wilders je voor de leeuwen gooien omdat “dit net beleid is wat jullie willen.” En zo kan je volgens mij het nieuwe testament, het oude testament en de nu nog toegestane Koran vol schrijven met kleine en grote risico’s die een PVV kan en zal inzetten.

En voor degene die mij te zwartgallig noemt, Wilders retweette deze week al een column waarin Omtzigt een gluiperige katholiek genoemd werd en hij zette al weer een aanvalletje in op de pers. Of zoals Gert Leers liet optekenen in de NRC: “We kwamen bijvoorbeeld een lijn overeen over Europees beleid voor gezinshereniging. Ik kwam terug uit Brussel met wat we hadden afgesproken, maar direct sloeg Wilders om zich heen.”
Conclusie: it sucks to be VVD right now.
pi_211499831
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 december 2023 21:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Waar VVD geschreven is zou je ook NSC kunnen schrijven.

De BBB kan mogelijk alle plannen met betrekking tot boeren nog een paar jaar traineren, dan is dat een prima lobbystrategie gebleken.
pi_211500359
quote:

[..]
Och, daar hoef je verder geen medelijden mee te hebben. Als je in deze hele klucht één hoofdverantwoordelijke moet aanwijzen is die partij toch wel een hele goede kandidaat.
pi_211500484
quote:

[..]
Tja, de VVD heeft de grootste strategische blunder van de afgelopen decennia begaan door het zittende kabinet te laten vallen op migratie. Vervolgens stapelden ze daar nog een grote fout bovenop door de deur open te zetten naar de PVV. Ze hebben de huidige problemen volledig aan zichzelf te wijten doordat ze het partijbelang boven het landsbelang stelden, dus ik heb er totaal geen medelijden mee.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2023 22:47:25 ]
pi_211500550
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 22:34 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Och, daar hoef je verder geen medelijden mee te hebben. Als je in deze hele klucht één hoofdverantwoordelijke moet aanwijzen is die partij toch wel een hele goede kandidaat.
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2023 22:43 schreef J.B. het volgende:

[..]
Tja, de VVD heeft de grootste strategische blunder van de afgelopen decennia gemaakt door het zittende kabinet te laten vallen op migratie. Vervolgens stapelden ze daar nog een grote fout bovenop door de deur open te zetten naar de PVV. Ze hebben de huidige problemen volledig aan zichzelf te wijten doordat ze het partijbelang boven het landsbelang stelden, dus ik heb er totaal geen medelijden mee.
Gezien de teringzooi van jarenlang VVD-beleid en idd het totaal onnodig laten klappen van het kabinet afgelopen zomer gun ik ze alle ellende die ze kunnen krijgen.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 2 december 2023 @ 23:06:52 #88
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211500809
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 17:10 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Volgens de peiling wel een gigantische verschuiving in wie er NSC stemt. De zwevende kiezer die twijfelde tussen PVV en NSC is weg, maar daarvoor in de plaats komen de twijfelaars tussen GLPvdA en NSC nu Omtzigt toch niet zo erg is als ze dachten dat ie was.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211500819
Mijn post ging ook niet zo zeer over medelijden met de VVD, het is meer een gedachtespinsel over waarom Yesilguz reageert hoe ze reageert.
pi_211500914
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 23:07 schreef KaheemSaid het volgende:
Mijn post ging ook niet zo zeer over medelijden met de VVD, het is meer een gedachtespinsel over waarom Yesilguz reageert hoe ze reageert.
Yesilguz is een lichtgewicht dat was tijdens de diverse debatten al duidelijk, veel te zwak om een partij als de VVD te leiden en al helemaal om MP te worden, ze leidt het begin in van het verval van de VVD, eindelijk!!!
pi_211501113
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 23:13 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Yesilguz is een lichtgewicht dat was tijdens de diverse debatten al duidelijk, veel te zwak om een partij als de VVD te leiden en al helemaal om MP te worden, ze leidt het begin in van het verval van de VVD, eindelijk!!!
Ja, en het resultaat is 37 zetels voor de PVV. Wees er maar blij mee.
pi_211501290
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2023 20:44 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Op zich is instorten na een regeerperiode van 13 jaar niet zo gek. Alleen hebben ze dat zo gedaan dat ze strategisch nu al helemaal klem zitten.

En klopt hun taal niet meer bij de acties. Daar prikken mensen doorheen. Dilan leest nog steeds bullets algemeenheden voor. De gedoogrol wordt gekozen want de kiezer heeft ze hoegenaamd afgestraft met -10 zetels. Maar als ze de grootste waren geworden had ze echt iets anders gezegd. En intern leidt een afstraffing alleen tot 'beter luisteren'qua taal, wat qua actie betekent nog een keer uitleggen wat je eigenlijk gaat doen. Ze zijn gewoon niet consequent en Dilan is rap van tong maar intellectueel gewoon te licht.
Vooral dat laatste. Ik overweeg de vvd altijd. Ben oud-lid. Maar die totale leegte van Yezilgoz stoot mij af.
zie email 27 oktober
pi_211501386
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 23:28 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, en het resultaat is 37 zetels voor de PVV. Wees er maar blij mee.
De vraag is wat erger is, een sociaaleconomische onderklasse die 13 jaar structureel genaaid is door de VVD of 37 zetels voor de PVV. Ik vind dat 1e erger. Wat dat betreft vind ik Yesilgöz dus prima, al vind ik Wilders en de PVV waardeloos.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2023 23:58:47 ]
pi_211501459
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2023 23:57 schreef J.B. het volgende:

[..]
De vraag is wat erger is, een sociaaleconomische onderklasse die 13 jaar structureel genaaid is door de VVD of 37 zetels voor de PVV. Ik vind dat 1e erger. Wat dat betreft vind ik Yesilgöz dus prima, al vind ik Wilders en de PVV waardeloos.
Dat eerste is ook erger maar de oplossing, zoals wel vaker het geval is, komt mij als nog erger voor. Out of the fire, into the frying pan, zeg maar.
pi_211501506
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 23:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vooral dat laatste. Ik overweeg de vvd altijd. Ben oud-lid. Maar die totale leegte van Yezilgoz stoot mij af.
Nou was Rutte ook niet bepaald een Groot Denker. Ik vind de VVD sowieso een visieloos zooitje. Ze slaan al jaaaaaren steeds waarschuwingen over, nou ja: alles in de wind en als de shit dan de fan raakt dan is het de schuld van alles en iedereen behalve van de VVD-bewindslieden.

Problemen in de zorg? Dat is de schuld van de zorgverzekeraars, die moeten het oplossen. Problemen op het spoor? Boos worden op Pro-Rail en NS. Stroomnet zit vol? ZIEDEND worden op de netbeheerders. Woningtekort? Ja hallo, dat ligt niet aan de VVD hè, wij hebben juist het ministerie voor volkshuisvesting opgedoekt, dus dan kan het onze schuld niet zijn. Bovendien zei Stef Blok dat de woningmarkt liep als een zonnetje en had hij héél veel sociale huurwoningen verkocht aan buitenlandse investeerders. Dus hoe is het dan onze schuld? :{w

Verder flikkeren we nog heel veel taken neer bij lagere overheden zonder ze voldoende middelen te geven of te kijken of ze de expertise wel in huis hebben of überhaupt in huis zouden kunnen halen. Zijn wij er mooi vanaf en is het dus ook niet onze schuld lol!1!!

Waarschuwingen over wetgeving die geen stand houdt voor de rechter? Ach, zien we dan wel weer....

Etc etc etc. Het heeft allemaal met fatsoenlijk besturen, plannen en vooruitzien gewoon geen réét te maken wat de VVD heeft laten zien deze eeuw.

Intellectuele en politieke leegheid ten top.

Ik verwacht overigens wel dat de PVV als ze aan de knoppen komen er een nóg grotere puinhoop van weten te maken maar dat is niet het onderwerp van deze post :+
pi_211501854
Nieuwe peiling, exact zoals te verwachten viel:

twitter
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 3 december 2023 @ 07:32:52 #97
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_211502342
Lekker geregeld hoor de zorg in Nederland.
quote:
GGZ-rapport wijst uit dat Psychiatrische patiënten aan hun lot worden overgelaten

Het rapport is in handen van NRC. Daarin worden ook oplossingen voorgesteld zoals palliatieve zorg. Wat zijn de grootste problemen in deze complexe zorg?

"Het gaat om de meest kwetsbare psychiatrische patiënten die er zijn, mensen met meerdere stoornissen. Het zijn mensen die moeilijk bereikbaar zijn en soms helemaal geen zorg willen", aldus Bas Haan in het NOS Radio 1 Journaal.

In de NRC wordt Tom Klaassen als voorbeeld genomen. Een atypisch voorbeeld, omdat hij in een mooi appartement aan de Amstel woont in Amsterdam en een zus en ouders heeft. Hij heeft psychiatrische problemen én een verslaving. "Hij had een omgeving die voor hem vochten en bij instanties op de deur klopte." Zijn dood zorgde ervoor dat tot de crisisketen van hulpverleners doordrong dat er iets moet veranderen en dat deze mensen, die tussen wal en schip vallen, niet aan hun lot overgelaten kunnen worden.

Minder bedden, meer thuis
De decentralisatie van de zorg heeft grote gevolgen voor de psychiatrische zorg, stelt Haan. "De zorg is in de afgelopen decennia zo veranderd en uitgekleed dat door de verantwoordelijkheid bij de gemeentes te leggen. Er is een deel bij de markt gelegd en een deel geambulantiseerd, dat betekent minder bedden en meer thuis te helpen. Juist voor die aller moeilijkste patiënten is de zorg vrijwel wegbezuinigd. Zij hebben de meest complexe hulp nodig en dat levert bot gezegd het minste op. Die bedden zijn verdwenen.

Dit rapport is door twee personen uit die crisisketen opgesteld, zij hebben gekeken hoe het ervoor staat in Amsterdam. Ze hebben een kraakhelder en ontzettend eerlijk rapport geschreven over hoe baggerslecht de zorg ervoor staat.

Een van de oplossingen is palliatieve zorg, staat in het rapport. "Dat is heel bijzonder. Toen Tom Klaassen overleden was werd achteraf in verschillende procedures vastgesteld dat hij uitbehandeld was en alleen maar zorg zou krijgen ter begeleiding naar de dood. Het probleem is dat Klaassen daar zelf niets van wist. Hij was helemaal niet uitbehandeld. Met andere woorden: Er werd een papieren werkelijkheid gecreëerd om een hele hoop ellende te verhullen.

"De rapporteurs noteren dat zij in het werkveld horen dat er meer behoefte is aan begeleiding naar de dood. "Dat kan een heel mooi initiatief zijn, maar in deze context waarbij je vanuit een zorgtekort het probleem deels gaat oplossen door mensen te begeleiden naar de dood, kan het heel makkelijk een heel gevaarlijk hellend vlak worden. Dat zeggen ook een aantal hoogleraren die ik in NRC interview, dit gaat gewoon een brug te ver."
https://www.nporadio1.nl/(...)t-worden-overgelaten
pi_211502364
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 23:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ze denkt dat ze slim is maar kan zelfs nog niet in de schaduw van Rutte staan.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_211502457
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 19:30 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Ik weet dan weer nagenoeg zeker dat Rutte nooit meer met de PVV had willen regeren.

Daarnaast is Rutte gewoon een gentleman als het gaat om zijn uitingen over het handelen van Yesilgoz. Hij heeft haar gewoon de ruimte.
Dat eerste heeft hij zelf vanaf de val van Rutte I sowieso wel duidelijk gemaakt.
W.b. het tweede: in zijn uitingen is Rutte bijna altijd een gentleman geweest. Hij was de man van het woord. Op de één heeft dat altijd indruk gemaakt, op de ander weer wat minder.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_211502564
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 01:37 schreef Montagui het volgende:
Nieuwe peiling, exact zoals te verwachten viel:

[ twitter ]
Zeker. Grappig genoeg maakt het een coalitie van PvdA/GL / VVD/ NSC / D66 alleen maar waarschijnlijker. VVD heeft er geen enkel belang bij om weer verkiezingen te hebben.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_211502582
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 07:32 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Lekker geregeld hoor de zorg in Nederland.
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)t-worden-overgelaten
Dit vond ik zo’n gemiste kans in dat SBS debat, allemaal medelijden met de GGZ man, maar niet Yesilguz voorhouden dat de VVD daar in de afgelopen twee kabinetten nogal wat op bezuinigd heeft.

Maarja er was nogal wat mis met de debatten.
  zondag 3 december 2023 @ 09:25:51 #102
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211502729
Het wordt eens tijd dat PVV, VVD en NSC met hun billen bloot gaan over de inhoud. Wat willen ze nu wel en niet in die coalitie.
  zondag 3 december 2023 @ 09:37:18 #103
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211502810
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 08:55 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dit vond ik zo’n gemiste kans in dat SBS debat, allemaal medelijden met de GGZ man, maar niet Yesilguz voorhouden dat de VVD daar in de afgelopen twee kabinetten nogal wat op bezuinigd heeft.

Maarja er was nogal wat mis met de debatten.
Oogkleppen op voor het verleden, oogkleppen op voor de toekomst.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_211502881
Het verbaast me eigenlijk meer dat er zoveel vraag is naar ggz zorg.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kickinalfa op 03-12-2023 10:01:06 ]
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 10:31:02 #105
5428 crew  miss_sly
pi_211503185
Hij doet niet eens echt moeite om zich een beetje waardig op te stellen he?

twitter
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_211503214
#premiervooralleNederlanders.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 3 december 2023 @ 10:35:52 #107
498210 KoningWouter
pi_211503221
quote:
7s.gif Op zondag 3 december 2023 10:31 schreef miss_sly het volgende:

[ twitter ]
Geef nou toe: het is ook wel een beetje een zielige vertoning.

Afgezien dat demonstreren tegen een democratische uitslag ook wel heel sneu is.
pi_211503262
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 10:35 schreef KoningWouter het volgende:

[..]

Dan nog zou de man die zich de volgende premier van Nederland waant zich toch wel wat waardiger op mogen stellen?
  zondag 3 december 2023 @ 10:42:53 #109
498210 KoningWouter
pi_211503273
quote:
10s.gif Op zondag 3 december 2023 10:41 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dan nog zou de man die zich de volgende premier van Nederland waant zich toch wel wat waardiger op mogen stellen?
Dat klopt dan weer wel. Tact is het Geert niet allemaal ingegeven.
pi_211503306
quote:

[ twitter ]
Geert wil als grootste partij oppositie blijven voeren en blijven demonstreren.

Ik snap het wel. Hij zou nu namelijk ook zijn harde toon om kunnen zetten in harde beleidspunten, maar dat is strategisch gezien niet handig. Dan is de virtuele PVV groei straks op een keerpunt.
pi_211503557
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 10:46 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Geert wil als grootste partij oppositie blijven voeren en blijven demonstreren.

Ik snap het wel. Hij zou nu namelijk ook zijn harde toon om kunnen zetten in harde beleidspunten, maar dat is strategisch gezien niet handig. Dan is de virtuele PVV groei straks op een keerpunt.
Ik denk dat 'ie niet anders kan ook. VVD ziet het niet zitten, het partijbestuur althans. Een groot deel van hun achterban juist weer wel en NSC gaat de vingers er niet aan branden ivm onstaatsrechtelijke standpunten en een Nexit. Dan heeft hij alleen BBB nog en van de agrarische sector is bekend dat ze grossier zijn inzake arbeidsmigratie dus dat gaat 'm ook niet worden.

Hij bindt ook totaal niet in op Twitter. Een coalitie zonder PVV door het midden kan theoretisch, maar gaat de VVD dan weer niet in mee en GL/PvdA kan geen meerderheid vinden zonder VVD.

We blijven dus voorlopig met een demissionair kabinet zitten waarbij er denk ik wel dossiers zijn die weer missionair worden omdat er dingen gewoon moeten gebeuren.

Herverkiezingen over een jaar of zo lijkt het en dan zal PVV ook wel over het momentum zijn.
pi_211503586
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 11:19 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik denk dat 'ie niet anders kan ook. VVD ziet het niet zitten, het partijbestuur althans. Een groot deel van hun achterban juist weer wel en NSC gaat de vingers er niet aan branden ivm onstaatsrechtelijke standpunten en een Nexit. Dan heeft hij alleen BBB nog en van de agrarische sector is bekend dat ze grossier zijn inzake arbeidsmigratie dus dat gaat 'm ook niet worden.

Hij bindt ook totaal niet in op Twitter. Een coalitie zonder PVV door het midden kan theoretisch, maar gaat de VVD dan weer niet in mee en GL/PvdA kan geen meerderheid vinden zonder VVD.

We blijven dus voorlopig met een demissionair kabinet zitten waarbij er denk ik wel dossiers zijn die weer missionair worden omdat er dingen gewoon moeten gebeuren.

Herverkiezingen over een jaar of zo lijkt het en dan zal PVV ook wel over het momentum zijn.
Bijzondere deadlock deze uitslag
pi_211503786
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 11:19 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]

Dat laatste lijkt me niet. Als er een serieuze poging is gedaan om er met de pvv uit te komen wel misschien. Maar anders verwacht ik 40-45 zetels pvv.
zie email 27 oktober
pi_211503819
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 09:25 schreef Hexagon het volgende:
Het wordt eens tijd dat PVV, VVD en NSC met hun billen bloot gaan over de inhoud. Wat willen ze nu wel en niet in die coalitie.
Daar is de informatie voor, volgens mij.
pi_211503820
Overigens is deze deadlock van A tot Z de verantwoordelijkheid van de VVD. En de manier waarop ze hun fout niet ‘ownen’ maar consequent bij andere proberen te leggen is treurig.
zie email 27 oktober
  zondag 3 december 2023 @ 12:06:03 #116
498210 KoningWouter
pi_211503825
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat laatste lijkt me niet. Als er een serieuze poging is gedaan om er met de pvv uit te komen wel misschien. Maar anders verwacht ik 40-45 zetels pvv.
Heel veel meer gaan dat realistisch gezien denk ik niet meer worden. De VVD'ers zijn overgelopen. De mensen die nu schermen met "heel veel meer" zetels zien dat denk ik te rooskleurig. Ik ben het eens met je schatting.

Maar alsnog een dikke winst. Ze zien maar dat ze er uit komen want de volgende keer wint de PVV gewoon weer.
  zondag 3 december 2023 @ 12:06:29 #117
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211503829
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Daar is de informatie voor, volgens mij.
Niet over eventuele concessies.
pi_211503842
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 09:25 schreef Hexagon het volgende:
In de eerste anderhalve week tijdens de verkenning?

Ik heb het idee dat veel mensen ongeduldiger zijn dan ooit.
pi_211503851
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:05 schreef trein2000 het volgende:
Overigens is deze deadlock van A tot Z de verantwoordelijkheid van de VVD. En de manier waarop ze hun fout niet ‘ownen’ maar consequent bij andere proberen te leggen is treurig.
Tsja, maar zo gaat het al jaren. Wel altijd regeren, maar nooit de oorzaak van een probleem... en hun omvangrijke achterban denkt er kennelijk net zo over.
pi_211503862
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:05 schreef trein2000 het volgende:
Ironisch genoeg is er minder deadlock nu dan bij de vorige verkiezingen, toen was er eigenlijk alleen maar de optie VVD + D66 aangevuld met andere partijen. Nu zijn er twee coalities mogelijk ;)
  zondag 3 december 2023 @ 12:10:34 #121
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_211503867
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:08 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, dat verbaast mij ook. We zijn pas net begonnen, dit gaat nog maanden duren, het is veel en veel te vroeg voor conclusies.
  zondag 3 december 2023 @ 12:11:44 #122
498210 KoningWouter
pi_211503878
quote:
2s.gif Op zondag 3 december 2023 12:10 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ja, dat verbaast mij ook. We zijn pas net begonnen, dit gaat nog maanden duren, het is veel en veel te vroeg voor conclusies.
We wilden toch nieuwe (snelle) politiek? :+
pi_211503887
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:11 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Ik wil juist oude trage saaie politiek. :@
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 12:13:09 #124
236264 crew  capricia
pi_211503892
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:11 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Hoe saaier hoe beter voor ons land. :+
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211503897
quote:
11s.gif Op zondag 3 december 2023 12:12 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Helemaal mee eens. Ik zou er nog degelijk bij zetten om het nog fijner te maken.
  zondag 3 december 2023 @ 12:15:25 #126
498210 KoningWouter
pi_211503916
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 12:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Helemaal mee eens. ;)
pi_211503921
quote:

Dit is wel zijn vriendelijkste tweet ooit, volgens mij:

twitter

Ben benieuwd hoe lang hij het vol houdt om zulke vriendelijke opmerkingen te maken...
pi_211503930
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:06 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Heel veel meer gaan dat realistisch gezien denk ik niet meer worden. De VVD'ers zijn overgelopen. De mensen die nu schermen met "heel veel meer" zetels zien dat denk ik te rooskleurig. Ik ben het eens met je schatting.

Maar alsnog een dikke winst. Ze zien maar dat ze er uit komen want de volgende keer wint de PVV gewoon weer.
Geert zit dicht bij z’n Max inderdaad. Er kunnen misschien nog een paar zeteltjes af bij de vvd en NSC of enkel zeteltje bij een ja21, sgp, SP. Maar meer dan 45 zie ik niet gebeuren.
zie email 27 oktober
pi_211503952
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 12:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Hoe een kabinet ook wordt, zelfs met een oerdegelijke CDA-PvdA meerderheid oid wordt de politiek zo lang social media bestaan vrees ik nooit meer saai en traag, maar altijd hijgerig en hyperig.
pi_211503960
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:16 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Geert zit dicht bij z’n Max inderdaad. Er kunnen misschien nog een paar zeteltjes af bij de vvd en NSC of enkel zeteltje bij een ja21, sgp, SP. Maar meer dan 45 zie ik niet gebeuren.
Zeg, laat Max er even buiten :P
pi_211503971
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:16 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ja, ik ben dan ook meer bang voor de PVV-BBB combi. PVV naar 45 en BBB naar 15 zou denk ik wel kunnen, NSCers zullen eerder naar BBB overstappen dan naar PVV denk ik. En dan zit je al aan 60 zetels voor dat vrij extreme blok.

VVD kan denk ik echt wel wegvallen naar 10-12 zetels, zo breed is hun basis niet.
  zondag 3 december 2023 @ 12:26:18 #132
498210 KoningWouter
pi_211504033
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 12:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, ik ben dan ook meer bang voor de PVV-BBB combi. PVV naar 45 en BBB naar 15 zou denk ik wel kunnen, NSCers zullen eerder naar BBB overstappen dan naar PVV denk ik. En dan zit je al aan 60 zetels voor dat vrij extreme blok.

VVD kan denk ik echt wel wegvallen naar 10-12 zetels, zo breed is hun basis niet.
NSC blijft denk ik een beetje zoals hij is. Pieter heeft weinig verkeerd gedaan door zijn vorige uitspraken juist te bekrachtigen. Hij hecht zeer en zeer veel waarde aan de Grondwet. En daar blijft hij achter staan. Ik zie niet in waarom kiezers op dit moment zouden weglopen bij het NSC. :)
pi_211504036
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe een kabinet ook wordt, zelfs met een oerdegelijke CDA-PvdA meerderheid oid wordt de politiek zo lang social media bestaan vrees ik nooit meer saai en traag, maar altijd hijgerig en hyperig.
Vrees dat je gelijk hebt. Het zou helpen als we dagelijks weer een/wat krant(en) zouden lezen en verder weg bleven van sociale media, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. En dat terwijl het 99% van de tijd echt helemaal niks uitmaakt of je iets een paar minuten, uren of zelfs dagen later hoort.
  zondag 3 december 2023 @ 12:27:13 #134
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_211504041
quote:
11s.gif Op zondag 3 december 2023 12:12 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Hear hear. Zou helemaal mooi zijn als politici niet zoveel in de media verschenen. Gewoon rustig hun werk doen zonder al teveel poeha.

Maar ja ;(
pi_211504052
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:26 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
NSC blijft denk ik een beetje zoals hij is. Pieter heeft weinig verkeerd gedaan door zijn vorige uitspraken juist te bekrachtigen. Hij hecht zeer en zeer veel waarde aan de Grondwet. En daar blijft hij achter staan. Ik zie niet in waarom kiezers op dit moment zouden weglopen bij de NSC. :)
Omdat ze toch op een rechtse coalitie hopen.

Bedenk ook dat veel Omtzigt stemmers ook gewoon 'anti-oude politiek' zijn, die kunnen ook naar BBB.
  zondag 3 december 2023 @ 12:29:54 #136
498210 KoningWouter
pi_211504091
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat ze toch op een rechtse coalitie hopen.

Bedenk ook dat veel Omtzigt stemmers ook gewoon 'anti-oude politiek' zijn, die kunnen ook naar BBB.
Die rechtse coalitie is nog steeds mogelijk, dan wel moeilijk.

Ik ken een aantal NSC stemmers en die overwegen nog niet over te stappen.

Maar wie weet heb je gelijk.
pi_211504122
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:29 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Die rechtse coalitie is nog steeds mogelijk, dan wel moeilijk.

Klopt, maar als NSC hem blijft blokkeren natuurlijk niet echt meer. In elk geval geen meerderheidscoalitie. En dit gaat natuurlijk voor het moment dat er nieuwe verkiezingen zouden komen, dan heeft Omtzigt blijkbaar voet bij stuk gehouden en de coalitie met PVV geblokkeerd. Dan zie ik echt wel NSC stemmers naar BBB over stappen. Niet allemaal, maar een zetel of 5-8 misschien wel.
  zondag 3 december 2023 @ 12:33:35 #138
498210 KoningWouter
pi_211504148
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, maar als NSC hem blijft blokkeren natuurlijk niet echt meer. In elk geval geen meerderheidscoalitie. En dit gaat natuurlijk voor het moment dat er nieuwe verkiezingen zouden komen, dan heeft Omtzigt blijkbaar voet bij stuk gehouden en de coalitie met PVV geblokkeerd. Dan zie ik echt wel NSC stemmers naar BBB over stappen. Niet allemaal, maar een zetel of 5-8 misschien wel.
Daar heb je gelijk in.

We gaan het meemaken.
pi_211504162
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:26 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Vrees dat je gelijk hebt. Het zou helpen als we dagelijks weer een/wat krant(en) zouden lezen en verder weg bleven van sociale media, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. En dat terwijl het 99% van de tijd echt helemaal niks uitmaakt of je iets een paar minuten, uren of zelfs dagen later hoort.
Een dag geen ophef is een dag niet geleefd, he? /s
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 12:37:40 #140
5428 crew  miss_sly
pi_211504201
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 10:35 schreef KoningWouter het volgende:

[..]

En gewoon een recht in onze democratie om te demonstreren waartegen of -voor je maar wil.

Deze demonstraties zijn ook niet tegen de uitslag, volgens mij, maar tegen Wilders met zijn polariserende (en erger) houding en plannen. Niemand roept toch op de verkiezingsuitslag ongeldig te verklaren?
pi_211504204
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:26 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
NSC blijft denk ik een beetje zoals hij is. Pieter heeft weinig verkeerd gedaan door zijn vorige uitspraken juist te bekrachtigen. Hij hecht zeer en zeer veel waarde aan de Grondwet. En daar blijft hij achter staan. Ik zie niet in waarom kiezers op dit moment zouden weglopen bij het NSC. :)
Omdat er een blok is in Nederland van wel een stuk of 20 zetels die “ontevreden rechts” zijn. Die mensen zijn niet ideologisch gedreven, maar willen dat hun problemen (of althans wat zij als problemen ervaren) opgelost worden. In maart zaten ze bij bbb, nu grotendeels bij de pvv. Maar ook deels bij NSC. Die stappen heel makkelijk over.
zie email 27 oktober
  zondag 3 december 2023 @ 12:38:55 #142
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_211504215
quote:
7s.gif Op zondag 3 december 2023 12:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En gewoon een recht in onze democratie om te demonstreren waartegen of -voor je maar wil.

Deze demonstraties zijn ook niet tegen de uitslag, volgens mij, maar tegen Wilders met zijn polariserende (en erger) houding en plannen. Niemand roept toch op de verkiezingsuitslag ongeldig te verklaren?
Inderdaad. Het gaat in geen geval in tegen grondrecht of wat dan ook dus Wilders had 'premier' zijnde gewoon niet moeten reageren. Het is wel duidelijk dat hij weet dat hij geen premier gaat worden dus gaat ie maar gewoon door met ophitsen.
  zondag 3 december 2023 @ 12:39:46 #143
498210 KoningWouter
pi_211504225
quote:

[..]

Klopt, maar dat iets mag wil niet zeggen dat je het moet doen. :)

Ach ze doen maar. Erg veel animo was er niet voor die demonstratie klaarblijkelijk.
  zondag 3 december 2023 @ 12:43:37 #144
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_211504288
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:39 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Klopt, maar dat iets mag wil niet zeggen dat je het moet doen. :)

Datzelfde geldt voor de tweet van Wilders. Beetje treurig om te zeggen dat je premier wordt van iedereen om vijf minuten later groepen weg te zetten.
  zondag 3 december 2023 @ 12:43:42 #145
498210 KoningWouter
pi_211504289
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:38 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Inderdaad. Het gaat in geen geval in tegen grondrecht of wat dan ook dus Wilders had 'premier' zijnde gewoon niet moeten reageren. Het is wel duidelijk dat hij weet dat hij geen premier gaat worden dus gaat ie maar gewoon door met ophitsen.
Ik denk dat Wilders gewoon Wilders is. Hij zit een beetje in een spagaat heb ik het idee. Als hij van 0 naar 100 premierwaardig gaat zijn herkennen mensen hem niet meer terug. :+
  zondag 3 december 2023 @ 12:44:29 #146
498210 KoningWouter
pi_211504305
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:43 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Datzelfde geldt voor de tweet van Wilders. Beetje treurig om te zeggen dat je premier wordt van iedereen om vijf minuten later groepen weg te zetten.
Ja als ik Wilders was geweest had ik die tweet ook niet geplaatst. :P Maar (gelukkig) ben ik hem niet.
  zondag 3 december 2023 @ 12:57:56 #147
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211504550
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:15 schreef Hanca het volgende:

[..]

[ twitter ]

:')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211504608
quote:

[..]

Dat het mag wil niet zeggen dat het prudent, netjes of getuigend van gezond democratisch besef is. Ik stoor me er mateloos aan.

Natuurlijk is dit wel gericht tegen de verkiezingsuitslag. Anders had je het vorige week dinsdag moeten doen.
zie email 27 oktober
pi_211504642
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 12:20 schreef Hanca het volgende:
De basis is juist vrij constant. De laatste keer dat de VVD minder dan 20 zetels haalde was in 1971
pi_211504683
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 13:03 schreef Raw85 het volgende:

[..]
De basis is juist vrij constant. De laatste keer dat de VVD minder dan 20 zetels haalde was in 1971
En toch kan juist deze dynamiek met de pvv daar wel eens voor gaan zorgen als ze niet oppassen. Voor de rechtse kiezer is migratie namelijk in toenemende mate het belangrijkste thema. En daarop is de pvv het orgineel.
zie email 27 oktober
pi_211504701
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 13:01 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat het mag wil niet zeggen dat het prudent, netjes of getuigend van gezond democratisch besef is. Ik stoor me er mateloos aan.

Natuurlijk is dit wel gericht tegen de verkiezingsuitslag. Anders had je het vorige week dinsdag moeten doen.
Ik weet ook niet zo goed wat ik van die acties van GreenPeace (oa op de radio en met die petitie, maar eerder ook bij de hofvijver) moet denken. Natuurlijk wil je geen klimaatontkenner in het torentje, maar nu je zo hard bemoeien met een nog te vormen kabinet vind ik toch ook niet echt passend.
pi_211504747
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 13:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik weet ook niet zo goed wat ik van die acties van GreenPeace (oa op de radio en met die petitie, maar eerder ook bij de hofvijver) moet denken. Natuurlijk wil je geen klimaatontkenner in het torentje, maar nu je zo hard bemoeien met een nog te vormen kabinet vind ik toch ook niet echt passend.
Precies hetzelfde. Het mag en dat is een groot goed. Maar bij vrijheid hoort ook verantwoordelijkheid. En ik vind dit ook onverantwoordelijk.
zie email 27 oktober
pi_211504795
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 13:03 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Dat kon je ook lang van de PvdA zeggen, ik denk echt dat de groep 'wat er ook gebeurt, we stemmen VVD' helemaal niet zo groot meer is. 10-12 zetels, schat ik in. Kiezers zijn veel zwevender geworden.
  zondag 3 december 2023 @ 13:28:16 #154
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211505106
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 12:08 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar het gaat ook niet echt ergens heen.
  zondag 3 december 2023 @ 13:30:07 #155
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_211505124
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 13:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar het gaat ook niet echt ergens heen.
De slagzin voor een eventueel (moge God het verhoeden) Kabinet Wilders I.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 13:32:24 #156
5428 crew  miss_sly
pi_211505168
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 13:01 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Het is niet gericht tegen de verkiezingsuitslag in de zin dat die uitslag in twijfel wordt getrokken. Er is dus niets anti-democraisch aan.

Er is wel en gevoel van urgentie bij een deel van de bevolking omdat ze Wilders een gevaarlijk man vinden. En dat kan ik goed begrijpen. Of dergelijke demonstraties nodig, handig en netjes zijn, is vers twee. Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen iets willen zetten tegenover de uitlatingen van Wilders en zijn volgers. Wat er op de social media uitkomt nu men zich gelegitimeerd voelt door de verkiezingsuitslag vind ik tamelijk schokkend.

Nou ben ik zelf niet zo'n demonstrant en zou ik zelf sowieso niet met een dergelijke demonstratie meedoen, maar ik vind het niet fout dat er mensen zijn die daar anders in staan en van hun demonstratierecht gebruik maken.
pi_211505357
quote:
7s.gif Op zondag 3 december 2023 13:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is niet gericht tegen de verkiezingsuitslag in de zin dat die uitslag in twijfel wordt getrokken. Er is dus niets anti-democraisch aan.

Er is wel en gevoel van urgentie bij een deel van de bevolking omdat ze Wilders een gevaarlijk man vinden. En dat kan ik goed begrijpen. Of dergelijke demonstraties nodig, handig en netjes zijn, is vers twee. Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen iets willen zetten tegenover de uitlatingen van Wilders en zijn volgers. Wat er op de social media uitkomt nu men zich gelegitimeerd voelt door de verkiezingsuitslag vind ik tamelijk schokkend.

Nou ben ik zelf niet zo'n demonstrant en zou ik zelf sowieso niet met een dergelijke demonstratie meedoen, maar ik vind het niet fout dat er mensen zijn die daar anders in staan en van hun demonstratierecht gebruik maken.
Het woord anti-democratisch heb ik niet gebruikt. Maar demonstraties die er op gericht zijn de stem van 25% van Nederland te marginaliseren en van invloed te beroven getuigen niet van gezond democratisch besef. En dat zeg ik als fervent tegenstander van de pvv.

Moet je je voorstellen dat er gedemonstreerd wordt tegen (invloed van) Moslims. Dan is het land te klein ter linkerzijde.
zie email 27 oktober
  zondag 3 december 2023 @ 13:45:47 #158
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211505425
Waarom zou je niet mogen demonstreren tegen andermans stemkeuze?
pi_211505479
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 13:45 schreef Hexagon het volgende:
Waarom niet gesprekken organiseren zoals in Arminius Rotterdam? Dit werkt alleen maar tegen.
pi_211505529
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 13:45 schreef Hexagon het volgende:
Het mag en dat is een groot goed.
Alleen de pluriforme vertegenwoordigende democratie is juist er op gericht dat alle stemmen in de bevolking (van enige omvang) gehoord kunnen worden in het landsbestuur. Dit soort demonstraties zijn er juist op gericht de stem van 25% van Nederland te onderdrukken. Daarmee geven die mensen er blijk van het systeem niet te snappen.
zie email 27 oktober
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 13:57:18 #161
5428 crew  miss_sly
pi_211505774
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 13:42 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het woord anti-democratisch heb ik niet gebruikt. Maar demonstraties die er op gericht zijn de stem van 25% van Nederland te marginaliseren en van invloed te beroven getuigen niet van gezond democratisch besef. En dat zeg ik als fervent tegenstander van de pvv.

Moet je je voorstellen dat er gedemonstreerd wordt tegen (invloed van) Moslims. Dan is het land te klein ter linkerzijde.
Ze zijn niet gericht tegen de stem van 25% van Nederland. Ze zijn gericht tegen de ideeën die Wilders al 20 jaar uitspuwt. Dat vind ik een belangrijk verschil.

Er wordt ook regelmatig gedemonstreerd tegen moslims, door Pegida bijvoorbeeld. Of tegen azielzoekers. Zou van mij ook niet hoeven, net als de demonstratie van gisteren.
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 13:59:10 #162
5428 crew  miss_sly
pi_211505817
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 13:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Alleen de pluriforme vertegenwoordigende democratie is juist er op gericht dat alle stemmen in de bevolking (van enige omvang) gehoord kunnen worden in het landsbestuur. Dit soort demonstraties zijn er juist op gericht de stem van 25% van Nederland te onderdrukken. Daarmee geven die mensen er blijk van het systeem niet te snappen.
Hoezo is zo'n demonstratie erop gericht de stm van mensen te onderdrukken? Dat zie ik niet.
pi_211505821
quote:
7s.gif Op zondag 3 december 2023 13:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ze zijn niet gericht tegen de stem van 25% van Nederland. Ze zijn gericht tegen de ideeën die Wilders al 20 jaar uitspuwt. Dat vind ik een belangrijk verschil.

Er wordt ook regelmatig gedemonstreerd tegen moslims, door Pegida bijvoorbeeld. Of tegen azielzoekers. Zou van mij ook niet hoeven, net als de demonstratie van gisteren.
Maar het is niet toevallig dat die demonstraties na de verkiezingen zijn? Want de partij bestaat langer dan deze verkiezingen
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 13:59:31 #164
375570 crew  Cyan9
pi_211505830
quote:

[ twitter ]
Grappig hoeveel reacties uit het buitenland lijken te komen, niet heel verrassend eigenlijk. Geert doet het goed in Israël en bij de USA republikeinen. :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door Cyan9 op 03-12-2023 14:04:53 ]
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  zondag 3 december 2023 @ 14:00:27 #165
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211505853
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 13:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nee het is niet om ze te onderdrukken. Het is om te zeggen "Hee waar zijn jullie in hemelsnaam mee bezig!"

Ik zie geen enkele reden waarom je dat niet tegen PVV-stemmers zou mogen zeggen. Het zijn geen zielige hulpeloze wezentjes.
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 14:02:06 #166
5428 crew  miss_sly
pi_211505898
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 13:59 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Maar het is niet toevallig dat die demonstraties na de verkiezingen zijn? Want de partij bestaat langer dan deze verkiezingen
Nee, dat is zeker niet toevallig. Ze hebben nog nooit zoveel zetels gehad en dus potentieel zoveel mogelijkheden om de anti-rechtstatelijke en discriminerende zienswijzen in praktijk te brengen. En dus vinden sommige mensen dat hiervoor gewaarschuwd moet worden.
pi_211505932
quote:
7s.gif Op zondag 3 december 2023 13:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Hoezo is zo'n demonstratie erop gericht de stm van mensen te onderdrukken? Dat zie ik niet.
Het hele doel van deze groeperingen is om de PVV uit te sluiten van het hoogtepunt van de machtsvorming in Nederland. Zijnde de kabinetsformatie.

Als het puur tegen de persoon Wilders gericht was dan was het effectiever geweest om dat in de aanloop naar de verkiezingen te doen. Dan kun je immers mensen overtuigen. De gedachte dat dit niets te maken heeft met de verkiezingsuitslag of daar niet op gericht zou zijn is of van een grenzeloze naïviteit of niet oprecht.
zie email 27 oktober
pi_211505956
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee het is niet om ze te onderdrukken. Het is om te zeggen "Hee waar zijn jullie in hemelsnaam mee bezig!"

Ik zie geen enkele reden waarom je dat niet tegen PVV-stemmers zou mogen zeggen. Het zijn geen zielige hulpeloze wezentjes.
zie email 27 oktober
  zondag 3 december 2023 @ 14:06:24 #169
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211505959
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het werkt alleen maar polariserend. PVV stemmers zien er alleen maar de bevestiging in dat ze niet voor vol worden gezien. Het is net zo polariserend als wat Wilders zelf doet, alleen maar gedreven door morele superioriteit.

Je neerleggen bij de uitslag is ook een democratisch gegeven. Laat de partijen eerst maar eens praten en zien welke kant het opgaat. Dan kan je protesteren tegen inhoud. Nu is het alleen maar om de winnaar van een uitslag in een hoek te zetten. Heb zelf d66 gestemd en voel mij enorm ongemakkelijk bij al die demonstraties en acties van zoals een Greenpeace.
  zondag 3 december 2023 @ 14:06:54 #170
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211505965
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:05 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
En waarom mogen ze dat niet vinden?
pi_211505981
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Waarom leg je mij woorden in de mond; ik heb nu al meerdere keren gezegd dat het best mág en dat dat zelfs een heel groot goed is. Maar dat ik dan op mijn beurt ook mag vinden dat dit niet getuigt van gezond democratisch besef. Dat heb ik nu al een keer of 3 uitgelegd.
zie email 27 oktober
  zondag 3 december 2023 @ 14:08:27 #172
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211505983
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 13:42 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Waar wordt er gedemonstreerd tegen PVV-stemmers?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 3 december 2023 @ 14:10:04 #173
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211506003
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Waarom leg je mij woorden in de mond; ik heb nu al meerdere keren gezegd dat het best mág en dat dat zelfs een heel groot goed is. Maar dat ik dan op mijn beurt ook mag vinden dat dit niet getuigt van gezond democratisch besef. Dat heb ik nu al een keer of 3 uitgelegd.
Hoezo is het geen democratisch besef? Wilders heeft een minderheid aan stemmen. En bovendien is het ook democratisch om kritiek te uiten op het stemgedrag van een ander.
  zondag 3 december 2023 @ 14:11:07 #174
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506017
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En waarom mag de pvv stemmer niet vinden wat het vindt? Waarom zijn de mensen die zeggen voor verbinding te zijn diegene die net zo hard tweedeling zaaien?

Dat dit allemaal na de verkiezingen plaatsvindt geeft aan dat het alles met de verkiezingen te maken heeft. En de uitslag respecteren en eerst de partijen de kans geven een inhoudelijke koers te bepalen is een democratisch gegeven. Maar zijn we al zover afgegleden dat we dit soort principes moeten juridiseren? Dan ben je niet veel beter bezig dan waar je zegt je tegen te verzetten.
  zondag 3 december 2023 @ 14:11:59 #175
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506032
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:11 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
En waarom mag de pvv stemmer niet vinden wat het vindt?
Dat mag 'ie prima, net als ik de PVV een fascistoide partij mag vinden en dit mag uiten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 14:12:06 #176
5428 crew  miss_sly
pi_211506033
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik ben ook geen fan van deze demonstraties, maar ik vind het te ver gaan om te zeggen dat zal deze mensen geen democratisch besef hebben.

Of dat mijn mening niet oprecht zou kunnen zijn.
  zondag 3 december 2023 @ 14:12:31 #177
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506040
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hoezo is het geen democratisch besef? Wilders heeft een minderheid aan stemmen. En bovendien is het ook democratisch om kritiek te uiten op het stemgedrag van een ander.
Omdat democratie niet de tirannie van de meerderheid is.
  zondag 3 december 2023 @ 14:12:33 #178
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211506041
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:11 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
En waarom mag de pvv stemmer niet vinden wat het vindt?
Dat mogen ze. Maar daar mag iemand anders weer het zijne van vinden.

quote:
Dat dit allemaal na de verkiezingen plaatsvindt geeft aan dat het alles met de verkiezingen te maken heeft. En de uitslag respecteren en eerst de partijen de kans geven een inhoudelijke koers te bepalen is een democratisch gegeven. Maar zijn we al zover afgegleden dat we dit soort principes moeten juridiseren? Dan ben je niet veel beter bezig dan waar je zegt je tegen te verzetten.
Nouja een grote groep mensen vind het kennelijk een geel goed idee om een dubieus figuur te kiezen met ideeen waar de honden geen brood van lusten. Dan mag je die mensen daar best op aanspreken dat ze ons land daar aan overleveren.
pi_211506062
quote:

[..]
Omdat het hele doel van deze demonstraties is om de stem van 25% van Nederland te marginaliseren en uit te sluiten van de machtsvorming. Dat past niet bij de principes van een pluriforme vertegenwoordigende democratie. Het hele idee daarvan is juist dat elke maatschappelijke stem van enige omvang een stem kan krijgen in het landsbestuur.
zie email 27 oktober
  zondag 3 december 2023 @ 14:14:05 #180
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506071
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat mag 'ie prima, net als ik de PVV een fascistoide partij mag vinden en dit mag uiten.
Nee dat mag ie niet want de demonstraties hebben tot doel om überhaupt die partij uit te sluiten. Het inhoudelijke gesprek doet er nu toe, dan kan je niet beweren dat hun mening er toe doet.
  zondag 3 december 2023 @ 14:16:30 #181
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506120
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat mogen ze. Maar daar mag iemand anders weer het zijne van vinden.
[..]
Nouja een grote groep mensen vind het kennelijk een geel goed idee om een dubieus figuur te kiezen met ideeen waar de honden geen brood van lusten. Dan mag je die mensen daar best op aanspreken dat ze ons land daar aan overleveren.
Ze daar op aanspreken is heel wat anders dan proberen te verhinderen dat ze met hun democratisch verkregen mandaat het gesprek over landsbestuur überhaupt mogen voeren.
  zondag 3 december 2023 @ 14:17:01 #182
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211506128
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Omdat het hele doel van deze demonstraties is om de stem van 25% van Nederland te marginaliseren en uit te sluiten van de machtsvorming. Dat past niet bij de principes van een pluriforme vertegenwoordigende democratie. Het hele idee daarvan is juist dat elke maatschappelijke stem van enige omvang een stem kan krijgen in het landsbestuur.
Het is vooral tegen 25% zeggen: Wij vinden het een rampzalig slecht idee van jullie om Geert en zijn plannen van een mandaat te voorzien.
  zondag 3 december 2023 @ 14:19:26 #183
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506167
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:14 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Nee dat mag ie niet want de demonstraties hebben tot doel om überhaupt die partij uit te sluiten. Het inhoudelijke gesprek doet er nu toe, dan kan je niet beweren dat hun mening er toe doet.
Neu, het doel is ongenoegen uiten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_211506201
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het is vooral tegen 25% zeggen: Wij vinden het een rampzalig slecht idee van jullie om Geert en zijn plannen van een mandaat te voorzien.
Niet waar. Er wordt gewoon opgeroepen tot een cordon sanitair of om Wilders geen premier te laten worden.

Als het puur om het stemgedrag gaat is het ook wel heel raar om dat na de verkiezingen te doen. Dat is natuurlijk een slap excuus.
zie email 27 oktober
  zondag 3 december 2023 @ 14:20:56 #185
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506213
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Daar gaat het natuurlijk helemaal niet over. Ook in de politieke arena niet, het gaat erom of de pvv überhaupt mee mag doen en er wordt druk gezet op feit om dat niet te doen. De demonstraties zijn daar ook een middel voor. Daarmee zeg je nadat ze een mandaat hebben gekregen dat ze alsnog niet mee mogen doen in een poging een landsbestuur te vormen. Niet op basis van inhoud, want we weten helemaal nog niet hoe dat landsbestuur vorm krijgt, maar op basis de uitslag. En dat is weinig democratisch.
  zondag 3 december 2023 @ 14:22:18 #186
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506236
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Neu, het doel is ongenoegen uiten.
Sorry, maar dit gelooft echt niemand. Alsof de demonstraties los staan van dat nu de formatie loopt. Kom op.

En de demonstranten zijn net zo goed een minderheid.
pi_211506266
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:22 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Sorry, maar dit gelooft echt niemand. Alsof de demonstraties los staan van dat nu de formatie loopt. Kom op.

Ongenoegen uiten. Niets te maken met de formatie.
zie email 27 oktober
  zondag 3 december 2023 @ 14:24:38 #188
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211506278
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Niet waar. Er wordt gewoon opgeroepen tot een cordon sanitair of om Wilders geen premier te laten worden.

Als het puur om het stemgedrag gaat is het ook wel heel raar om dat na de verkiezingen te doen. Dat is natuurlijk een slap excuus.
Een cordon sanitair is net zo goed een democratisch meerderheidsbesluit. Dus als ze daarvoor demonstreren ook prima.

Verder is het juist prima dat mensen hun mond niet houden. Dat is het gevaar bij extreemrechts met macht.
  zondag 3 december 2023 @ 14:25:30 #189
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_211506286
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Ongenoegen uiten. Niets te maken met de formatie.
Ik vind dit een beetje zwak van je hoor. Omdat er eentje staat met zo'n bord betekent het niet dat iedereen PVV of de stemmers wil uitsluiten.
  zondag 3 december 2023 @ 14:25:30 #190
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506287
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:22 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Lijkt me dat je prima mag vinden dat een partij uitgesloten mag worden, ze verbieden zelf niets he, en ze intimideren ook niemand.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_211506293
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat zou ook het beste zijn. Met zon cordon sanitair gebruik je een democratisch middel om anti-democraten tegen te houden. De partijen hadden voor de verkiezing al aan moeten geven dat PVV en Wilders sowieso langs de zijlijn staan. Had PVV een hoop stemmen gekost.

Ik moet zeggen dat ik een vieze smaak in mijn mond krijg van mensen die het opnemen voor de PVV of hun stemmers. Als je democratische principes iets waard vindt zou je voor uitsluiting PVV en hun stemmers moeten zijn.
pi_211506296
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:12 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Omdat democratie niet de tirannie van de meerderheid is.
Maar ook niet die van de minderheid. Als een enge club opkomt die democratische rechtsstaat niks vindt, dan mag en misschien moet het zelfs benoemd worden. En als partijen daar niet mee willen regeren lijkt me dat van gezond verstand getuigen.
pi_211506297
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Een cordon sanitair is net zo goed een democratisch meerderheidsbesluit. Dus als ze daarvoor demonstreren ook prima.

Verder is het juist prima dat mensen hun mond niet houden. Dat is het gevaar bij extreemrechts met macht.
Verschuif even de doelpalen zeg. Het had toch niets met de machtsvorming te maken maar was gericht tegen de pvv-stemmer?
zie email 27 oktober
  zondag 3 december 2023 @ 14:26:17 #194
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506302
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus het heeft wel met de uitslag te maken, is dat ook opgehelderd.

Ik vind de tirannie van de meerderheid overigens geen democratie. Democratie kenmerkt zich met meer elementen.
  zondag 3 december 2023 @ 14:26:38 #195
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506311
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Verschuif even de doelpalen zeg. Het had toch niets met de machtsvorming te maken maar was gericht tegen de pvv-stemmer?
Niet tegen de stemmer, wel tegen de stem. Pegida demonstreert ook niet tegen moslims, wel tegen de Islam.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_211506328
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat zou ook het beste zijn. Met zon cordon sanitair gebruik je een democratisch middel om anti-democraten tegen te houden. De partijen hadden voor de verkiezing al aan moeten geven dat PVV en Wilders sowieso langs de zijlijn staan. Had PVV een hoop stemmen gekost.

Ik moet zeggen dat ik een vieze smaak in mijn mond krijg van mensen die het opnemen voor de PVV of hun stemmers. Als je democratische principes iets waard vindt zou je voor uitsluiting PVV en hun stemmers moeten zijn.
Wat een nonsens. Die partij heeft een aantal hele foute, walgelijke ideeën. Maar 25% van de kiesgerechtigden stemde pvv. Als 25% van Nederland met de rechterarm gestrekt door de straten zou marcheren hadden we hele andere problemen.
Dat is dus niet het geval. Je moet juist de oorzaken van deze onvrede onderzoeken en deze mensen er bij betrekken. Zonder daarmee de idiotie van de pvv te normaliseren.
zie email 27 oktober
  zondag 3 december 2023 @ 14:28:42 #197
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211506341
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:26 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Dus het heeft wel met de uitslag te maken, is dat ook opgehelderd.

Ik vind de tirannie van de meerderheid overigens geen democratie. Democratie kenmerkt zich met meer elementen.
Ik had even niet helemaal scherp wat op die spandoeken stond.

Maar hoe dan ook. Zowel tegen de keuzes van PVV-stemmer als tegen een regering met de PVV kun je heel democratisch demonstreren. En het is erg gezond dat mensen zich roeren tegen macht van extreemrechts.
  zondag 3 december 2023 @ 14:29:09 #198
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506347
quote:
10s.gif Op zondag 3 december 2023 14:25 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Maar ook niet die van de minderheid. Als een enge club opkomt die democratische rechtsstaat niks vindt, dan mag en misschien moet het zelfs benoemd worden. En als partijen daar niet mee willen regeren lijkt me dat van gezond verstand getuigen.
We hebben een hele campagne gehad waarin het duidelijk genoemd is, de demonstraties begonnen pas na de uitslag, dat heeft niks meer met benoemen te maken.
En inderdaad, de minderheid ook niet. Daarom zijn er coalitiegesprekken, om te kijken wat wel in meerderheid kan. Om daar een minderheid voortijdig voor uitsluiten is weinig democratisch. Laat dat proces eerst maar plaatsvinden.
pi_211506362
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]
[..]

Maar hoe dan ook. Zowel tegen de keuzes van PVV-stemmer als tegen een regering met de PVV kun je heel democratisch demonstreren. En het is erg gezond dat mensen zich roeren tegen macht van extreemrechts.
Dat kan ja. En als dat voorafgaand aan de verkiezingen was geweest had ik er misschien nog wel bijgestaan ook. Maar dit is fundamenteel anders. Dit is niet gericht tegen de pvv als partij maar tegen de pvv als vertegenwoordiging van 25% van stemmend Nederland.

Ik vind dat echt een fundamenteel onderscheid.
zie email 27 oktober
pi_211506367
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Niet tegen de stemmer, wel tegen de stem. Pegida demonstreert ook niet tegen moslims, wel tegen de Islam.
Terwijl Wilders zowel de Islam als de moslim op de korrel neemt. Maar je mag vooral niet zeggen dat je dit niet wenselijk vind want dan sluit je PVV stemmers uit?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2023 14:32:39 ]
  zondag 3 december 2023 @ 14:31:22 #201
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211506375
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat een nonsens. Die partij heeft een aantal hele foute, walgelijke ideeën. Maar 25 van de kiesgerechtigden stemde pvv. Als 25% van Nederland met de rechterarm gestrekt door de straten zou marcheren hadden we hele andere problemen.
Dat is dus niet het geval. Je moet juist de oorzaken van deze onvrede onderzoeken en deze mensen er bij betrekken. Zonder daarmee de idiotie van de pvv te normaliseren.
Als je die "ontevreden" kiezers als zielige wezentjes, die er niets aan kunnen doen, gaat pamperen dan normaliseer je de PVV net zo goed.

Uiteindelijk kiezen ze voor een partij met foute, walgelijke ideeën en dat hoeft niet altijd maar met de mantel der liefde bedekt.
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 14:31:48 #202
5428 crew  miss_sly
pi_211506376
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:20 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Daar gaat het natuurlijk helemaal niet over. Ook in de politieke arena niet, het gaat erom of de pvv überhaupt mee mag doen en er wordt druk gezet op feit om dat niet te doen. De demonstraties zijn daar ook een middel voor. Daarmee zeg je nadat ze een mandaat hebben gekregen dat ze alsnog niet mee mogen doen in een poging een landsbestuur te vormen. Niet op basis van inhoud, want we weten helemaal nog niet hoe dat landsbestuur vorm krijgt, maar op basis de uitslag. En dat is weinig democratisch.
Het gaat natuurlijk wel over de inhoud. De inhoud waarover Wilders al 20 jaar roept en die nog steeds in zijn partijprogramma staan. Daarover maken mensen zich zorgen en dat laten ze weten.
Wilders heeft verder ook nog helemaal niet echt afstand genomen van al die punten. Hij zegt hier dat hij best een en ander in de koelkast wil zetten, en daar dat de moslim gevaarlijk is en tegengehouden moet worden. Voorzichtigheid lijkt me dan ook zeer geboden.
pi_211506382
quote:

[..]
Wat een nonsens. Die partij heeft een aantal hele foute, walgelijke ideeën. Maar 25% van de kiesgerechtigden stemde pvv. Als 25% van Nederland met de rechterarm gestrekt door de straten zou marcheren hadden we hele andere problemen.
25% steunde die foute walgelijke ideeen. Wat is het verschil tussen de geheven arm en de stem?

Die mensen willen en hebben een zondebok gevonden en we weten dondersgoed waar dat toe leidt door de eeuwen heen. Maar laten vooral doen alsof het zo fatsoenlijk en normaal is allemaal.
  zondag 3 december 2023 @ 14:33:55 #204
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506402
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Terwijl Wilders zowel de Islam als de moslim op de korrel neemt. Maar je mag vooral niet zeggen dat je dit niet wenselijk vind want de sluit je PVV stemmers uit?
Over de PVV mag niets naars worden gezegd want dan trap je 25 zetels op de ziel.

Willen jullie meer of minder Marokkanen?

"Minder, minder, minder"
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_211506407
quote:

[..]
Wat een nonsens. Die partij heeft een aantal hele foute, walgelijke ideeën. Maar 25 van de kiesgerechtigden stemde pvv. Als 25% van Nederland met de rechterarm gestrekt door de straten zou marcheren hadden we hele andere problemen.
De oorzaken zijn wel duidelijk, onafgebroken rechts beleid en een goed gekozen zondebok: migranten.

Wat wil je zeggen met het %age stemmers, wat denk je dat dat zegt? Ik denk dat het aangeeft dat je een groot probleem hebt. Zon anti-democratische tendens vergoeilijken zoals jij doet polariseert alleen maar.
Je moet kijken naar de oorzaken waarom mensen op dit soort extremisten stemmen, niet de extremistische stem vergoeilijken.
pi_211506424
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]
[..]

Ik heb het idee dat het doel van de demonstraties vooral is: "kijk ons eens even beter zijn, wij staan er boven". Anders waren er wel protesten voor de verkiezingen geweest. Nu kunnen ze maar 1 effect hebben: polariseren. Niemand kan zijn stem immers meer aanpassen.

Verder heb je denk ik geen enkel politiek gevoel als je nu op roept tot het negeren van de PVV, dan wens je gewoon een grotere PVV naar mijn mening.
  zondag 3 december 2023 @ 14:36:51 #207
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506430
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
25% steunde die foute walgelijke ideeen. Wat is het verschil tussen de geheven arm en de stem?

Die mensen willen en hebben een zondebok gevonden en we weten dondersgoed waar dat toe leidt door de eeuwen heen. Maar laten vooral doen alsof het zo fatsoenlijk en normaal is allemaal.
Oh dat hoeft ook niet, maar laten we dan niet doen alsof het democratisch is.
  zondag 3 december 2023 @ 14:38:02 #208
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506435
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Over de PVV mag niets naars worden gezegd want dan trap je 25 zetels op de ziel.

Willen jullie meer of minder Marokkanen?

"Minder, minder, minder"

Dat is natuurlijk het ridiculiseren van het punt dat trein hier probeert te maken. Er wordt nergens gezegd dat je geen kritiek zou mogen hebben.
pi_211506442
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:36 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Oh dat hoeft ook niet, maar laten we dan niet doen alsof het democratisch is.
Mijn stem verheffen tegen waar Wilders voor staat is niet democratisch? Schei uit.
pi_211506457
quote:

[..]

Dit vind ik een walgelijke vergelijking. Wilders heeft verschrikkelijke denkbeelden, maar is komt absoluut niet ook maar in de buurt van Hitler.

Sowieso hadden we dan nu al knokploegen in zwarte pakken in de straat gehad. Maar ook zijn denkbeelden gaan niet over het uitroeien van bevolkingsgroepen of het verbieden van een deel van de bevolking naar openbare plekken te gaan. Wilders heeft verschrikkelijke denkbeelden, maar is gewoon geen fascist of neo-nazi.
  zondag 3 december 2023 @ 14:39:58 #211
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211506463
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat het doel van de demonstraties vooral is: "kijk ons eens even beter zijn, wij staan er boven". Anders waren er wel protesten voor de verkiezingen geweest. Nu kunnen ze maar 1 effect hebben: polariseren. Niemand kan zijn stem immers meer aanpassen.

Verder heb je denk ik geen enkel politiek gevoel als je nu op roept tot het negeren van de PVV, dan wens je gewoon een grotere PVV naar mijn mening.
Het zou ook niet mijn strategie zijn om met de PVV af te rekenen. Maar ondemocratisch is het ook allerminst.

En die hele paternalistische houding van enkelen, dat PVV-stemmers allemaal zielige hulpeloze wezentjes zijn die er niets aan kunnen doen en waar je niks naars over mag zeggen, stoort me ook.
  zondag 3 december 2023 @ 14:40:15 #212
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506465
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk het ridiculiseren van het punt dat trein hier probeert te maken. Er wordt nergens gezegd dat je geen kritiek zou mogen hebben.
Het probleem is een beetje dat die 25 zetels aan kiezers op een fascist hebben gestemd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_211506469
quote:

[..]

Nee dat is niet normaal. Maar ik weiger ook te doen alsof 25% van Nederland een asociale teringlijer is die morgen alle Turken terug naar Casablanca wil sturen. Die zitten er zeker tussen, maar daarmee wordt je niet de grootste.

Het is ook gewoon een schreeuw om aandacht van een groep mensen aan de randen van de samenleving die dreigt te verdrinken. We moeten die mensen er juist bij blijven betrekken. Anders wordt de groep afgehaakten alleen maar groter.
zie email 27 oktober
pi_211506470
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het zou ook niet mijn strategie zijn om met de PVV af te rekenen. Maar ondemocratisch is het ook allerminst.

En die hele paternalistische houding van enkelen, dat PVV-stemmers allemaal zielige hulpeloze wezentjes zijn die er niets aan kunnen doen en waar je niks naars over mag zeggen, stoort me ook.
Die houding heb ik nog bij niemand gezien.
pi_211506475
Wat is eigenlijk het bezwaar tegen een cordon sanitaire? Lijkt me best verstandig eigenlijk. Je ziet nu wat er van komt als je de deur naar extreemrechts op een kier zet…

Overigens sluit Wilders zelf ook al jaren partijen en personen uit…
  zondag 3 december 2023 @ 14:41:27 #216
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506476
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit vind ik een walgelijke vergelijking. Wilders heeft verschrikkelijke denkbeelden, maar is komt absoluut niet ook maar in de buurt van Hitler.

Sowieso hadden we dan nu al knokploegen in zwarte pakken in de straat gehad. Maar ook zijn denkbeelden gaan niet over het uitroeien van bevolkingsgroepen of het verbieden van een deel van de bevolking naar openbare plekken te gaan. Wilders heeft verschrikkelijke denkbeelden, maar is gewoon geen fascist of neo-nazi.
Wilders is een textbook fascist. Van etnische zuivering is hij ook niet vies.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_211506489
quote:
10s.gif Op zondag 3 december 2023 14:41 schreef KareldeStoute het volgende:
Wat is eigenlijk het bezwaar tegen een cordon sanitaire? Lijkt me best verstandig eigenlijk. Je ziet nu wat er van komt als je de deur naar extreemrechts op een kier zet…
Het bezwaar is dat je dan straks met 45 zetels PVV en 15 zetels BBB zit. En met onlusten, omdat je de stem van de grote meerderheid die een rechts kabinet wil negeert.
pi_211506501
quote:
10s.gif Op zondag 3 december 2023 14:41 schreef KareldeStoute het volgende:

Overigens sluit Wilders zelf ook al jaren partijen en personen uit…
Het bezwaar tegen een cordon sanitaire is dat het zich slecht verhoudt tot de kern van een pluriforme vertegenwoordigende democratie als de onze waar de hele gedachte juist is dat ook minderheden gehoord moeten worden in het landsbestuur. Dat argument hoeft niet altijd doorslaggevend te zijn. Het is altijd een afweging. Maar doen alsof een cordon sanitaire een perfect democratisch middel is dat geen enkele systeemschade aanricht is ook onjuist. Het is een keuze tussen twee kwaden.

Meer praktisch ben je daar nu te laat mee. Had je voor de verkiezingen moeten doen (wat dat betreft heeft ‘links’ nog wel enig recht van spreken) & is met 37 zetels vooral wachten op een nog grotere pvv, want dan moet je over links.
zie email 27 oktober
  zondag 3 december 2023 @ 14:45:30 #219
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506503
Het valt mij tegen van democraten en progressieven dat ze zo makkelijk een partij willen uitsluiten van het proces om een landsbestuur te kunnen vormen.

Voor de verkiezingen, geen demonstratie gezien. Geen enkele interesse zich te verdiepen waarom 2,5 mln mensen er toch op stemmen.

Maar wel jezelf moreel verheven voelen de ander uit te sluiten van democratische processen. Ironisch genoeg uit angst omdat de ander wel eens ondemocratisch kan zijn. Zo heb je geen pvv meer nodig om je eigen waarden achter de democratie te slopen.

Er wordt gedaan alsof het of demonstreren en uitsluiten van de pvv is, of dat je fascistisch gedachtegoed toestaat. Dat is ook een onterechte tegenstelling en sluit ook totaal niet aan bij de weken van voor de verkiezingen. Daarnaast moet je jezelf niet verlagen tot waar je bang voor bent dat de ander doet. Mensen wegzetten als halve gekken gaat ongetwijfeld heel goed werken in ze overtuigen dat het misschien niet zo handig is op de pvv te stemmen. Ik heb d66 gestemd en verwacht juist van die partij een betere reactie.
  zondag 3 december 2023 @ 14:45:57 #220
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506508
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:40 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het probleem is een beetje dat die 25 zetels aan kiezers op een fascist hebben gestemd.
Dat was het punt van de discussie dan ook niet.
pi_211506510
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:41 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wilders is een textbook fascist. Van etnische zuivering is hij ook niet vies.
Wilders is een verschrikking, maar heeft nooit opgeroepen tot etnische zuiveringen, het verheffen van het arische ras, het opsluiten en/of vermoorden van bevolkingsgroepen, het verbieden van mensen om naar een openbare gelegenheid te gaan. Als je denkt dat Wilders een textbook fascist is, zou ik wat boeken over Mussolini gaan lezen. Dat was een textbook fascist.
  zondag 3 december 2023 @ 14:46:20 #222
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506512
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:38 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Mijn stem verheffen tegen waar Wilders voor staat is niet democratisch? Schei uit.
Dat zeg ik dan ook niet.
  zondag 3 december 2023 @ 14:47:47 #223
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211506528
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:40 schreef trein2000 het volgende:

Het is ook gewoon een schreeuw om aandacht van een groep mensen aan de randen van de samenleving die dreigt te verdrinken. We moeten die mensen er juist bij blijven betrekken. Anders wordt de groep afgehaakten alleen maar groter.
Misschien moeten die mensen dan op een wat handigere manier schreeuwen dan stemmen op een asociale teringlijer is die morgen alle Turken terug naar Casablanca wil sturen.

Net of het een soort hulpeloze wezentjes zijn die er niks aan kunnen doen en nergens verantwoordelijkheid voor hoeven nemen. Die paternalistische benadering normaliseert de PVV ook. Kennelijk is het als je boos bent dan ineens heel normaal en prima om op extreemrechts te stemmen.
pi_211506530
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nee dat is niet normaal. Maar ik weiger ook te doen alsof 25% van Nederland een asociale teringlijer is die morgen alle Turken terug naar Casablanca wil sturen. Die zitten er zeker tussen, maar daarmee wordt je niet de grootste.

Maar we weten dondersgoed waar het probleem zit. Het is niet alsof we dat hoeven te onderzoeken want het is de luiheid en domheid van zowel politici als stemmers die liever een zondebok hebben en benoemen dan dat ze echt benoemen waar de problemen zitten en eerlijk zijn over de oorzaken en hoe lang het zal gaan duren om het op te lossen.
pi_211506531
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:45 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het bezwaar tegen een cordon sanitaire is dat het zich slecht verhoudt tot de kern van een pluriforme vertegenwoordigende democratie als de onze waar de hele gedachte juist is dat ook minderheden gehoord moeten worden in het landsbestuur. Dat argument hoeft niet altijd doorslaggevend te zijn. Het is altijd een afweging. Maar doen alsof een cordon sanitaire een perfect democratisch middel is dat geen enkele systeemschade aanricht is ook onjuist. Het is een keuze tussen twee kwaden.

Meer praktisch ben je daar nu te laat mee. Had je voor de verkiezingen moeten doen (wat dat betreft heeft ‘links’ nog wel enig recht van spreken) & is met 37 zetels vooral wachten op een nog grotere pvv, want dan moet je over links.
Ja, partijen bij voorbaat uitsluiten is prima, dat weten kiezers dat ze op een partij zonder macht stemmen. Maar eerst zeggen dat je met ze in gesprek gaat en dan na de verkiezingen je terugtrekken zonder gesprek is niet alleen kiezersbedrog, het is ook echt gewoon spelen met de veiligheid in ons land.
  zondag 3 december 2023 @ 14:48:46 #226
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506541
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:45 schreef trein2000 het volgende:
Het bezwaar tegen een cordon sanitaire is dat het zich slecht verhoudt tot de kern van een pluriforme vertegenwoordigende democratie als de onze waar de hele gedachte juist is dat ook minderheden gehoord moeten worden in het landsbestuur.
Dat kan, daar hebben we een prachtig orgaan voor dat nota bene de belangrijkste wetgever is. Voor het landsbestuur lijken fascisten me minder geschikt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_211506561
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:45 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik heb d66 gestemd en verwacht juist van die partij een betere reactie.
Niemand hier spreekt voor of namens een partij.
  zondag 3 december 2023 @ 14:50:17 #228
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506562
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar we weten dondersgoed waar het probleem zit. Het is niet alsof we dat hoeven te onderzoeken want het is de luiheid en domheid van zowel politici als stemmers die liever een zondebok hebben en benoemen dan dat ze echt benoemen waar de problemen zitten en eerlijk zijn over de oorzaken en hoe lang het zal gaan duren om het op te lossen.
Dat is zeker waar. En een politicus die dat goed weet neer te zetten kan denk ik heel groot worden. En ook de pvv leegeten.
pi_211506575
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:50 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Dat is zeker waar. En een politicus die dat goed weet neer te zetten kan denk ik heel groot worden. En ook de pvv leegeten.
Dat betwijfel ik ten sterkste. De antwoorden zijn namelijk niet simpel, niet snel en niet goedkoop en landen niet lekker in de onderbuik.
  zondag 3 december 2023 @ 14:52:09 #230
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506580
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:50 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Niemand hier spreekt voor of namens een partij.
Oh bedoelde dat ook niet hier. En niet eens rondom deze kwestie. Maar meer in algemene zin, een houding die niet bijdraagt aan polarisatie zoals nu door beide kampen gebeurd. Sorry, ik was wat te kort door de bocht
pi_211506594
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, partijen bij voorbaat uitsluiten is prima, dat weten kiezers dat ze op een partij zonder macht stemmen. Maar eerst zeggen dat je met ze in gesprek gaat en dan na de verkiezingen je terugtrekken zonder gesprek is niet alleen kiezersbedrog, het is ook echt gewoon spelen met de veiligheid in ons land.
Wat de VVD flikt is echt ongekend. Eerst forceren ze een kabinetsval op migratie (ik ben er nog steeds van overtuigd: in de veronderstelling zo Rutte optimaal te positioneren voor kabinet 5). Wetende dat op migratie de pvv het A-merk is en altijd zal blijven. Vervolgens zetten ze de deur wagenwijd open. Slaan hem in paniek weer dicht en doen hem toch weer open. Zwalken in het kwadraat. Daar hebben we deze ellende aan te danken.

Inderdaad gevaarlijk
zie email 27 oktober
  zondag 3 december 2023 @ 14:53:53 #232
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506597
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:05 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Op zich worden die gesubsidieerd ter tegenmacht, het is van hen dus niet zo heel gelukkig om zich dan met de machtsvorming zelf te bemoeien. Het zal er ook mee te maken hebben dat de PVV de subsidie van Greenpeace wil stoppen.

Edit: worden overigens niet gesubsidieerd (itt Milieudefensie), maar dan nog, fungeer als tegenwicht en extraparlementair controleur van de zittende macht.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 3 december 2023 @ 14:55:04 #233
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_211506611
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:51 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat betwijfel ik ten sterkste. De antwoorden zijn namelijk niet simpel, niet snel en niet goedkoop en landen niet lekker in de onderbuik.
Misschien wat naïef van mij maar ik denk dat veel kiezers best een pijnlijke boodschap accepteren als ze zien dat het echt is. En dat er geprobeerd wordt perspectief te schetsen. Alle vaste kiezersblokken zijn wel grotendeels afgebroken, steeds meer mogelijk om kiezers vanuit allerlei richtingen aan te trekken. Ook meteen het probleem, iedereen is zo weer weg.
pi_211506621
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:55 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Misschien wat naïef van mij maar ik denk dat veel kiezers best een pijnlijke boodschap accepteren als ze zien dat het echt is. En dat er geprobeerd wordt perspectief te schetsen. Alle vaste kiezersblokken zijn wel grotendeels afgebroken, steeds meer mogelijk om kiezers vanuit allerlei richtingen aan te trekken. Ook meteen het probleem, iedereen is zo weer weg.
Laat ik het iets nuanceren, ik geloof niet dat de mensen die voor de PVV stemmen zich daardoor laten overreden.
pi_211506658
quote:
Het valt mij tegen van democraten en progressieven dat ze zo makkelijk een partij willen uitsluiten van het proces om een landsbestuur te kunnen vormen.

Voor de verkiezingen, geen demonstratie gezien. Geen enkele interesse zich te verdiepen waarom 2,5 mln mensen er toch op stemmen.

Maar wel jezelf moreel verheven voelen de ander uit te sluiten van democratische processen. Ironisch genoeg uit angst omdat de ander wel eens ondemocratisch kan zijn. Zo heb je geen pvv meer nodig om je eigen waarden achter de democratie te slopen.

Er wordt gedaan alsof het of demonstreren en uitsluiten van de pvv is, of dat je fascistisch gedachtegoed toestaat. Dat is ook een onterechte tegenstelling en sluit ook totaal niet aan bij de weken van voor de verkiezingen. Daarnaast moet je jezelf niet verlagen tot waar je bang voor bent dat de ander doet. Mensen wegzetten als halve gekken gaat ongetwijfeld heel goed werken in ze overtuigen dat het misschien niet zo handig is op de pvv te stemmen. Ik heb d66 gestemd en verwacht juist van die partij een betere reactie.
Uit deze post lijk jij je ook moreel verheven te voelen. Uitsluiting van anti-democraten is een strategie in democratie. Ik ben persoonlijk ervoor hem het te laten doen accelerationisme.
D66 was de partij die de foto van Wilders als campagnemateriaal gebruikte. Nogal raar dat je daarvan een effectieve reactie verwacht. Helemaal omdat normalisering van de uitspraken en toenadering zoeken jouw voorkeur lijkt te hebben. Je komt hier met een aanpak die compleet tegenovergesteld is als waar je voor hebt gestemd.

Misschien een idee om over dit soort dingen na te denken voor de verkiezing. In plaats van te wijzen naar anderen, die eveneens na de uitslag tot ander inzicht zijn gekomen.

Moet trouwens ook zeggen dat ik demonstreren tegen PVV of Wilders nu we de uitslag weten logischer vindt dan dat doen tijdens de verkiezing, tijdens de verkiezing vind ik dat je je eigen ideeen presenteert.
  zondag 3 december 2023 @ 15:04:46 #236
3542 Gia
User under construction
pi_211506701
quote:
7s.gif Op zondag 3 december 2023 13:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dus, het is niet zo dat ze er iets mee willen bereiken, maar alleen willen huilen?
  zondag 3 december 2023 @ 15:06:26 #237
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506726
quote:

Joh, ik heb hier Wilders' vrijheid van meningsuiting altijd verdedigd. Het is ook prima dat hij in de Tweede Kamer zit en je kunt er zelfs samen wetsvoorstellen mee indienen en samenwerken in enquetecommissies en in de wandelgangen bij de koffieautomaat gewoon gesprekken mee aangaan maar er zijn gewoon een hoop mensen die liever geen fascist als premier zien.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 3 december 2023 @ 15:15:12 #238
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506803
Overigens onderschrijf ik ook echt het principe wel dat democratische inclusie van de rafelranden leidt tot matiging en democratisering van diezelfde randen maar wat mij betreft kan dat wat betreft regeren alleen met een volgende generatie PVV-politici (of in ieder geval zonder Wilders). De PVV als partij hoeft van mij niet eeuwig besmet te zijn, het is helemaal niet vreemd dat partijen een radicaal en in democratisch opzicht dubieus begin kennen om zich vervolgens richting vreedzaam centrum te bewegen maar Wilders zelf is net iets te vaak over de schreef gegaan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 3 december 2023 @ 15:17:59 #239
498210 KoningWouter
pi_211506826

[ Bericht 100% gewijzigd door KoningWouter op 03-12-2023 15:18:18 ]
  zondag 3 december 2023 @ 15:18:13 #240
3542 Gia
User under construction
pi_211506827
[
quote:

[..]
Alle partijen hebben een minderheid aan stemmen. Punt is dat politiek rechts gezamenlijk een meerderheid aan stemmen heeft. En welk kabinet er ook gevormd wordt en of Wilders in de oppositie op in de coalitie zit, hij heeft toch die 37 zetels.

[ Bericht 44% gewijzigd door Gia op 03-12-2023 17:50:58 ]
  zondag 3 december 2023 @ 15:20:54 #241
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506840
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 15:17 schreef KoningWouter het volgende:

Ja hoor. Ik zag een klein reportagetje met de nr 6 van de PVV lijst en dat lijkt me bijvoorbeeld een hartstikke prima vent, daar heb ik op zich geen moeite mee, en inderdaad zijn die 25 zetels aan achterban lang niet allemaal racisten en fascisten maar vermoedelijk vrij gewone mensen die om uiteenlopende redenen op de PVV gestemd hebben.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_211506844
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het bezwaar is dat je dan straks met 45 zetels PVV en 15 zetels BBB zit. En met onlusten, omdat je de stem van de grote meerderheid die een rechts kabinet wil negeert.
BBBis voor mij echt een heel andere klasse.
En het is zeker geen natuurwet dat zo'n partij dan zo groot blijft. Dit kan net zo goed een eenmalige uitschieter zijn. Daar wil ik wel op gokken om onze democratische rechtsstaat te beschermen.
  zondag 3 december 2023 @ 15:23:49 #243
498210 KoningWouter
pi_211506864
- ik haal het even weg, ben niet goed in orde en vervolg liever een andere keer de discussie -
pi_211506895
quote:
10s.gif Op zondag 3 december 2023 15:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
BBBis voor mij echt een heel andere klasse.
En het is zeker geen natuurwet dat zo'n partij dan zo groot blijft. Dit kan net zo goed een eenmalige uitschieter zijn. Daar wil ik wel op gokken om onze democratische rechtsstaat te beschermen.
BBB laat Wilders volledig zijn gang gaan als hij hun het ministerie van landbouw geeft, dat is wat ik er mee bedoel.

En ik gok liever niet met onze democratie en de veiligheid in onze samenleving. PVV nu negeren is denk ik echt zeer gevaarlijk. En ook gewoon bedrog, Yeşilgöz wilde voor de verkiezingen nog met Wilders in gesprek. Dus laat ze nu dat gesprek beginnen, dan zien ze maar waar ze uit komen (PVV-VVD-BBB kunnen iig gaan praten, NSC vind ik een heel ander verhaal).
pi_211507072
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 15:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
BBB laat Wilders volledig zijn gang gaan als hij hun het ministerie van landbouw geeft, dat is wat ik er mee bedoel.

En ik gok liever niet met onze democratie en de veiligheid in onze samenleving. PVV nu negeren is denk ik echt zeer gevaarlijk. En ook gewoon bedrog, Yeşilgöz wilde voor de verkiezingen nog met Wilders in gesprek. Dus laat ze nu dat gesprek beginnen, dan zien ze maar waar ze uit komen (PVV-VVD-BBB kunnen iig gaan praten, NSC vind ik een heel ander verhaal).
Mee eens.

Maar het probleem is dat Wilders nu alweer wild om zich heen begint te slaan. Zijn fans juichen dat toe en omarmen tegelijkertijd de slachtofferrol, want de PVV zou opnieuw worden uitgesloten.

Zou fijn zijn als zowel de PVV als haar achterban eens in de spiegel kijkt. Het is toch Wilders' eigen schuld dat hij blijkbaar niet in staat is om een clubje coalitiepartners om zich heen te verzamelen.

Want je kunt wel de grootste worden, maar in ons stelsel moet je ook in staat zou om coalities te smeden. Rutte was daar zeer bedreven in, die kon zijn grootste criticasters aan zich binden. Wilders ontbeert dat talent. En als hij z'n zin niet krijgt begint hij nog wilder om zich heen te slaan.

Ik heb nog steeds het idee dat Wilders helemaal niet zit te wachten op deze rol. Maar hoe het ook zij, het is straks de schuld van iedereen behalve hemzelf als hij niet in staat is een coalitie te vormen.

[ Bericht 0% gewijzigd door KoosVogels op 03-12-2023 15:52:36 ]
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_211507155
Ik ben de stukken in de krant over de PVV wel meer dan zat. Je kan ze negeren maar goed t staat wel steeds op de voorkant.
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 16:19:38 #247
5428 crew  miss_sly
pi_211507424
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 15:04 schreef Gia het volgende:

[..]
Dus, het is niet zo dat ze er iets mee willen bereiken, maar alleen willen huilen?
Ja hoor, je kunt het vast niet denigrerender neerzetten? Ik doe daar verder niet aan mee.
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 16:25:30 #248
5428 crew  miss_sly
pi_211507485
Overigens ben ik van mening dat deze mensen, zoals iedereen, mogen demonstreren en dat niet anti-democratisch is of deze mensen geen democratisch besef hebben. Ze maken zich, terecht denk ik, zorgen. Wilders zou daar met zijn houding en wat en wanneer hij wat zegt best iets aan kunnen doen, maar hij kiest wederom voor de twijfelachtige manieren waarop hij toch weer heel polariserende (op z'n minst) teksten uit.

Tegelijkertijd ben ik wel van mening dat er in de politieke verkenningen nu inderdaad met elkaar moet worden gesproken, en dan met name VVD en NSC met PVV. Dat betekent nog niet dat er een coalitie komt, maar wel dat moet worden onderzocht wat Wilders daadwerkelijk voor water bij de wijn wil doen om tot een coalitie te komen. Dit op voorhand al laten klappen, lijkt me zeer onverstandig. Maar zover zijn we dan ook nog niet. Ik ga er eigenlijk vanuit dat er nog wel stappen richting elkaar worden gezet en dit nog niet een definitief einde is.

De BBB zie ik er liever niet bij. Van der Plas staat kwispelend en kwijlend langs de lijn om met Wilders aan de slag te gaan en zullen hem kritiekloos zijn gang laten gaan zolang hij hun maar de boeren geeft. Dat lijkt me echt geen goed idee.
pi_211507513
quote:
7s.gif Op zondag 3 december 2023 16:25 schreef miss_sly het volgende:
Overigens ben ik van mening dat deze mensen, zoals iedereen, mogen demonstreren en dat niet anti-democratisch is of deze mensen geen democratisch besef hebben. Ze maken zich, terecht denk ik, zorgen. Wilders zou daar met zijn houding en wat en wanneer hij wat zegt best iets aan kunnen doen, maar hij kiest wederom voor de twijfelachtige manieren waarop hij toch weer heel polariserende (op z'n minst) teksten uit.

Tegelijkertijd ben ik wel van mening dat er in de politieke verkenningen nu inderdaad met elkaar moet worden gesproken, en dan met name VVD en NSC met PVV. Dat betekent nog niet dat er een coalitie komt, maar wel dat moet worden onderzocht wat Wilders daadwerkelijk voor water bij de wijn wil doen om tot een coalitie te komen. Dit op voorhand al laten klappen, lijkt me zeer onverstandig. Maar zover zijn we dan ook nog niet. Ik ga er eigenlijk vanuit dat er nog wel stappen richting elkaar worden gezet en dit nog niet een definitief einde is.

De BBB zie ik er liever niet bij. Van der Plas staat kwispelend en kwijlend langs de lijn om met Wilders aan de slag te gaan en zullen hem kritiekloos zijn gang laten gaan zolang hij hun maar de boeren geeft. Dat lijkt me echt geen goed idee.
Waarom zou je de nr. 2 willen uitsluiten?
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 16:42:22 #250
5428 crew  miss_sly
pi_211507623
quote:
2s.gif Op zondag 3 december 2023 16:28 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Waarom zou je de nr. 2 willen uitsluiten?
Je doelt op GL/PvdA?
Dat is niet een logische partner nu dus.
  zondag 3 december 2023 @ 17:07:43 #251
66444 Lord_Vetinari
pi_211507795
quote:
7s.gif Op zondag 3 december 2023 16:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je doelt op GL/PvdA?
Dus je bent bereid om al die kiezers te negeren?
pi_211507958
quote:
7s.gif Op zondag 3 december 2023 16:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je doelt op GL/PvdA?
Daarnaast worden die door de PVV uitgesloten (waar dan weer weinig ophef over is) en ook voor de VVD is de PVV een veel aantrekkelijker partner dan GL/PvdA.

Mijn God, heb medelijden met dit arme volk.
  zondag 3 december 2023 @ 17:33:27 #253
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211507974
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat de VVD flikt is echt ongekend. Eerst forceren ze een kabinetsval op migratie (ik ben er nog steeds van overtuigd: in de veronderstelling zo Rutte optimaal te positioneren voor kabinet 5). Wetende dat op migratie de pvv het A-merk is en altijd zal blijven. Vervolgens zetten ze de deur wagenwijd open. Slaan hem in paniek weer dicht en doen hem toch weer open. Zwalken in het kwadraat. Daar hebben we deze ellende aan te danken.

Inderdaad gevaarlijk
Wat nog erger is dat de VVD georganiseerd lijkt rond mensen zoals Rutte, Jorritsma, Dijkhof, Nijpels en nog wat figuren die vuistdiep in de lobby structuren zitten.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_211507977
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 17:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Dus je bent bereid om al die kiezers te negeren?
Nou ja, in deze fase is het natuurlijk eerst even aan de boze rechtse mannetjes.
pi_211507984
quote:
7s.gif Op zondag 3 december 2023 17:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat nog erger is dat de VVD georganiseerd lijkt rond mensen zoals Rutte, Jorritsma, Dijkhof, Nijpels en nog wat figuren die vuistdiep in de lobby structuren zitten.
Niet meer dan BBB of NSC…
  zondag 3 december 2023 @ 17:36:23 #256
66444 Lord_Vetinari
pi_211507998
quote:
10s.gif Op zondag 3 december 2023 17:34 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Nou ja, in deze fase is het natuurlijk eerst even aan de boze rechtse mannetjes.
Waarom? Als het andersom was geweest had alles wat eng rechts is of steunt, moord en brand geschreeuwd als de PVV overgeslagen was.
pi_211508009
quote:

[..]
Daar noem je ook meteen de beste VVD'ers die er zijn. Weisglas en Van Aartsen mag je ook nog wel toevoegen aan dat lijstje.
pi_211508047
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 17:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Daar noem je ook meteen de beste VVD'ers die er zijn. Weisglas en Van Aartsen mag je ook nog wel toevoegen aan dat lijstje.
Nijpels? Ed Raket tot de beste VVD-ers, zegt genoeg over deze partij
pi_211508060
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 17:41 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Nijpels? Ed Raket tot de beste VVD-ers, zegt genoeg over deze partij
Nijpels is de meest groene VVD'er die er is. Daar scoor je bij mij punten mee.
pi_211508062
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 17:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Waarom? Als het andersom was geweest had alles wat eng rechts is of steunt, moord en brand geschreeuwd als de PVV overgeslagen was.
Dat denk ik niet. De winst van de combi was nogal beperkt. Met pakweg 25 zetels was Wilders in de praktijk gewoon weer genegeerd na wat babbels voor de sier.
pi_211508073
quote:

[..]
Jorritsma zou ik wel schrappen.

Maar goed, het liberale smaldeel van de VVD is al langer niet erg relevant meer…
pi_211508194
Plasterk gaat morgen weer met PVV, VVD, NSC en BBB praten, maar wel weer om de beurt. Ben benieuwd of er iets gaat schuiven.
  zondag 3 december 2023 @ 18:07:15 #263
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211508275
quote:

[..]
Was ik vergeten. Fijn dat we beiden weten om welke figuren het gaan ;)
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_211508549
quote:

[..]
Welke lobby heb je het zoal over dan?
  zondag 3 december 2023 @ 18:35:12 #265
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211508573
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 18:33 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Welke lobby heb je het zoal over dan?
Ik ga hier geen eindeloze bronnen oplepelen, maar vooruit een dan:
https://nos.nl/artikel/24(...)en-half-uur-voor-mij
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_211508604
quote:
7s.gif Op zondag 3 december 2023 18:35 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik ga hier geen eindeloze bronnen oplepelen, maar vooruit een dan:
https://nos.nl/artikel/24(...)en-half-uur-voor-mij
Je noemt Rutte maar hieruit blijkt toch juist dat Rutte keurig heeft gehandeld?
  zondag 3 december 2023 @ 18:39:16 #267
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211508607
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 18:38 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Je noemt Rutte maar hieruit blijkt toch juist dat Rutte keurig heeft gehandeld?
Rutte lijkt partij boven landsbelang te zetten (zie val kabinet), atm -naar alle waarschijnlijkheid- zware lobby ten kosten van alles voor secretaris generaal.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_211508617
quote:
7s.gif Op zondag 3 december 2023 18:39 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Rutte lijkt partij boven landsbelang te zetten (zie val kabinet), atm -naar alle waarschijnlijkheid- zware lobby ten kosten van alles voor secretaris generaal.
Volgens mij zit dat vooral tussen je oren
pi_211510049
Misschien een andere boeg, vvd/nsc/bbb met gedoogsteun van de pvv.
  zondag 3 december 2023 @ 21:07:56 #270
12221 Tijn