Ik weet ook niet zo goed wat ik van die acties van GreenPeace (oa op de radio en met die petitie, maar eerder ook bij de hofvijver) moet denken. Natuurlijk wil je geen klimaatontkenner in het torentje, maar nu je zo hard bemoeien met een nog te vormen kabinet vind ik toch ook niet echt passend.quote:Op zondag 3 december 2023 13:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat het mag wil niet zeggen dat het prudent, netjes of getuigend van gezond democratisch besef is. Ik stoor me er mateloos aan.
Natuurlijk is dit wel gericht tegen de verkiezingsuitslag. Anders had je het vorige week dinsdag moeten doen.
Precies hetzelfde. Het mag en dat is een groot goed. Maar bij vrijheid hoort ook verantwoordelijkheid. En ik vind dit ook onverantwoordelijk.quote:Op zondag 3 december 2023 13:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet ook niet zo goed wat ik van die acties van GreenPeace (oa op de radio en met die petitie, maar eerder ook bij de hofvijver) moet denken. Natuurlijk wil je geen klimaatontkenner in het torentje, maar nu je zo hard bemoeien met een nog te vormen kabinet vind ik toch ook niet echt passend.
Dat kon je ook lang van de PvdA zeggen, ik denk echt dat de groep 'wat er ook gebeurt, we stemmen VVD' helemaal niet zo groot meer is. 10-12 zetels, schat ik in. Kiezers zijn veel zwevender geworden.quote:Op zondag 3 december 2023 13:03 schreef Raw85 het volgende:
[..]
De basis is juist vrij constant. De laatste keer dat de VVD minder dan 20 zetels haalde was in 1971
Maar het gaat ook niet echt ergens heen.quote:Op zondag 3 december 2023 12:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
In de eerste anderhalve week tijdens de verkenning?
Ik heb het idee dat veel mensen ongeduldiger zijn dan ooit.
De slagzin voor een eventueel (moge God het verhoeden) Kabinet Wilders I.quote:Op zondag 3 december 2023 13:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar het gaat ook niet echt ergens heen.
Het is niet gericht tegen de verkiezingsuitslag in de zin dat die uitslag in twijfel wordt getrokken. Er is dus niets anti-democraisch aan.quote:Op zondag 3 december 2023 13:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat het mag wil niet zeggen dat het prudent, netjes of getuigend van gezond democratisch besef is. Ik stoor me er mateloos aan.
Natuurlijk is dit wel gericht tegen de verkiezingsuitslag. Anders had je het vorige week dinsdag moeten doen.
Het woord anti-democratisch heb ik niet gebruikt. Maar demonstraties die er op gericht zijn de stem van 25% van Nederland te marginaliseren en van invloed te beroven getuigen niet van gezond democratisch besef. En dat zeg ik als fervent tegenstander van de pvv.quote:Op zondag 3 december 2023 13:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is niet gericht tegen de verkiezingsuitslag in de zin dat die uitslag in twijfel wordt getrokken. Er is dus niets anti-democraisch aan.
Er is wel en gevoel van urgentie bij een deel van de bevolking omdat ze Wilders een gevaarlijk man vinden. En dat kan ik goed begrijpen. Of dergelijke demonstraties nodig, handig en netjes zijn, is vers twee. Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen iets willen zetten tegenover de uitlatingen van Wilders en zijn volgers. Wat er op de social media uitkomt nu men zich gelegitimeerd voelt door de verkiezingsuitslag vind ik tamelijk schokkend.
Nou ben ik zelf niet zo'n demonstrant en zou ik zelf sowieso niet met een dergelijke demonstratie meedoen, maar ik vind het niet fout dat er mensen zijn die daar anders in staan en van hun demonstratierecht gebruik maken.
Waarom niet gesprekken organiseren zoals in Arminius Rotterdam? Dit werkt alleen maar tegen.quote:Op zondag 3 december 2023 13:45 schreef Hexagon het volgende:
Waarom zou je niet mogen demonstreren tegen andermans stemkeuze?
Het mag en dat is een groot goed.quote:Op zondag 3 december 2023 13:45 schreef Hexagon het volgende:
Waarom zou je niet mogen demonstreren tegen andermans stemkeuze?
Ze zijn niet gericht tegen de stem van 25% van Nederland. Ze zijn gericht tegen de ideeën die Wilders al 20 jaar uitspuwt. Dat vind ik een belangrijk verschil.quote:Op zondag 3 december 2023 13:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het woord anti-democratisch heb ik niet gebruikt. Maar demonstraties die er op gericht zijn de stem van 25% van Nederland te marginaliseren en van invloed te beroven getuigen niet van gezond democratisch besef. En dat zeg ik als fervent tegenstander van de pvv.
Moet je je voorstellen dat er gedemonstreerd wordt tegen (invloed van) Moslims. Dan is het land te klein ter linkerzijde.
Hoezo is zo'n demonstratie erop gericht de stm van mensen te onderdrukken? Dat zie ik niet.quote:Op zondag 3 december 2023 13:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het mag en dat is een groot goed.
Alleen de pluriforme vertegenwoordigende democratie is juist er op gericht dat alle stemmen in de bevolking (van enige omvang) gehoord kunnen worden in het landsbestuur. Dit soort demonstraties zijn er juist op gericht de stem van 25% van Nederland te onderdrukken. Daarmee geven die mensen er blijk van het systeem niet te snappen.
Maar het is niet toevallig dat die demonstraties na de verkiezingen zijn? Want de partij bestaat langer dan deze verkiezingenquote:Op zondag 3 december 2023 13:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze zijn niet gericht tegen de stem van 25% van Nederland. Ze zijn gericht tegen de ideeën die Wilders al 20 jaar uitspuwt. Dat vind ik een belangrijk verschil.
Er wordt ook regelmatig gedemonstreerd tegen moslims, door Pegida bijvoorbeeld. Of tegen azielzoekers. Zou van mij ook niet hoeven, net als de demonstratie van gisteren.
Grappig hoeveel reacties uit het buitenland lijken te komen, niet heel verrassend eigenlijk. Geert doet het goed in Israël en bij de USA republikeinen.quote:Op zondag 3 december 2023 10:31 schreef miss_sly het volgende:
Hij doet niet eens echt moeite om zich een beetje waardig op te stellen he?
[ twitter ]
Nee het is niet om ze te onderdrukken. Het is om te zeggen "Hee waar zijn jullie in hemelsnaam mee bezig!"quote:Op zondag 3 december 2023 13:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het mag en dat is een groot goed.
Alleen de pluriforme vertegenwoordigende democratie is juist er op gericht dat alle stemmen in de bevolking (van enige omvang) gehoord kunnen worden in het landsbestuur. Dit soort demonstraties zijn er juist op gericht de stem van 25% van Nederland te onderdrukken. Daarmee geven die mensen er blijk van het systeem niet te snappen.
Nee, dat is zeker niet toevallig. Ze hebben nog nooit zoveel zetels gehad en dus potentieel zoveel mogelijkheden om de anti-rechtstatelijke en discriminerende zienswijzen in praktijk te brengen. En dus vinden sommige mensen dat hiervoor gewaarschuwd moet worden.quote:Op zondag 3 december 2023 13:59 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Maar het is niet toevallig dat die demonstraties na de verkiezingen zijn? Want de partij bestaat langer dan deze verkiezingen
Het hele doel van deze groeperingen is om de PVV uit te sluiten van het hoogtepunt van de machtsvorming in Nederland. Zijnde de kabinetsformatie.quote:Op zondag 3 december 2023 13:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoezo is zo'n demonstratie erop gericht de stm van mensen te onderdrukken? Dat zie ik niet.
quote:Op zondag 3 december 2023 14:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee het is niet om ze te onderdrukken. Het is om te zeggen "Hee waar zijn jullie in hemelsnaam mee bezig!"
Ik zie geen enkele reden waarom je dat niet tegen PVV-stemmers zou mogen zeggen. Het zijn geen zielige hulpeloze wezentjes.
Het werkt alleen maar polariserend. PVV stemmers zien er alleen maar de bevestiging in dat ze niet voor vol worden gezien. Het is net zo polariserend als wat Wilders zelf doet, alleen maar gedreven door morele superioriteit.quote:Op zondag 3 december 2023 14:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee het is niet om ze te onderdrukken. Het is om te zeggen "Hee waar zijn jullie in hemelsnaam mee bezig!"
Ik zie geen enkele reden waarom je dat niet tegen PVV-stemmers zou mogen zeggen. Het zijn geen zielige hulpeloze wezentjes.
Waarom leg je mij woorden in de mond; ik heb nu al meerdere keren gezegd dat het best mág en dat dat zelfs een heel groot goed is. Maar dat ik dan op mijn beurt ook mag vinden dat dit niet getuigt van gezond democratisch besef. Dat heb ik nu al een keer of 3 uitgelegd.quote:Op zondag 3 december 2023 14:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En waarom mogen ze dat niet vinden?
Waar wordt er gedemonstreerd tegen PVV-stemmers?quote:Op zondag 3 december 2023 13:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Moet je je voorstellen dat er gedemonstreerd wordt tegen (invloed van) Moslims. Dan is het land te klein ter linkerzijde.
Hoezo is het geen democratisch besef? Wilders heeft een minderheid aan stemmen. En bovendien is het ook democratisch om kritiek te uiten op het stemgedrag van een ander.quote:Op zondag 3 december 2023 14:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom leg je mij woorden in de mond; ik heb nu al meerdere keren gezegd dat het best mág en dat dat zelfs een heel groot goed is. Maar dat ik dan op mijn beurt ook mag vinden dat dit niet getuigt van gezond democratisch besef. Dat heb ik nu al een keer of 3 uitgelegd.
En waarom mag de pvv stemmer niet vinden wat het vindt? Waarom zijn de mensen die zeggen voor verbinding te zijn diegene die net zo hard tweedeling zaaien?quote:Op zondag 3 december 2023 14:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En waarom mogen ze dat niet vinden?
Dat mag 'ie prima, net als ik de PVV een fascistoide partij mag vinden en dit mag uiten.quote:Op zondag 3 december 2023 14:11 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
En waarom mag de pvv stemmer niet vinden wat het vindt?
Ik ben ook geen fan van deze demonstraties, maar ik vind het te ver gaan om te zeggen dat zal deze mensen geen democratisch besef hebben.quote:Op zondag 3 december 2023 14:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom leg je mij woorden in de mond; ik heb nu al meerdere keren gezegd dat het best mág en dat dat zelfs een heel groot goed is. Maar dat ik dan op mijn beurt ook mag vinden dat dit niet getuigt van gezond democratisch besef. Dat heb ik nu al een keer of 3 uitgelegd.
Omdat democratie niet de tirannie van de meerderheid is.quote:Op zondag 3 december 2023 14:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoezo is het geen democratisch besef? Wilders heeft een minderheid aan stemmen. En bovendien is het ook democratisch om kritiek te uiten op het stemgedrag van een ander.
Dat mogen ze. Maar daar mag iemand anders weer het zijne van vinden.quote:Op zondag 3 december 2023 14:11 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
En waarom mag de pvv stemmer niet vinden wat het vindt?
Nouja een grote groep mensen vind het kennelijk een geel goed idee om een dubieus figuur te kiezen met ideeen waar de honden geen brood van lusten. Dan mag je die mensen daar best op aanspreken dat ze ons land daar aan overleveren.quote:Dat dit allemaal na de verkiezingen plaatsvindt geeft aan dat het alles met de verkiezingen te maken heeft. En de uitslag respecteren en eerst de partijen de kans geven een inhoudelijke koers te bepalen is een democratisch gegeven. Maar zijn we al zover afgegleden dat we dit soort principes moeten juridiseren? Dan ben je niet veel beter bezig dan waar je zegt je tegen te verzetten.
Omdat het hele doel van deze demonstraties is om de stem van 25% van Nederland te marginaliseren en uit te sluiten van de machtsvorming. Dat past niet bij de principes van een pluriforme vertegenwoordigende democratie. Het hele idee daarvan is juist dat elke maatschappelijke stem van enige omvang een stem kan krijgen in het landsbestuur.quote:Op zondag 3 december 2023 14:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoezo is het geen democratisch besef? Wilders heeft een minderheid aan stemmen. En bovendien is het ook democratisch om kritiek te uiten op het stemgedrag van een ander.
Nee dat mag ie niet want de demonstraties hebben tot doel om überhaupt die partij uit te sluiten. Het inhoudelijke gesprek doet er nu toe, dan kan je niet beweren dat hun mening er toe doet.quote:Op zondag 3 december 2023 14:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat mag 'ie prima, net als ik de PVV een fascistoide partij mag vinden en dit mag uiten.
Ze daar op aanspreken is heel wat anders dan proberen te verhinderen dat ze met hun democratisch verkregen mandaat het gesprek over landsbestuur überhaupt mogen voeren.quote:Op zondag 3 december 2023 14:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat mogen ze. Maar daar mag iemand anders weer het zijne van vinden.
[..]
Nouja een grote groep mensen vind het kennelijk een geel goed idee om een dubieus figuur te kiezen met ideeen waar de honden geen brood van lusten. Dan mag je die mensen daar best op aanspreken dat ze ons land daar aan overleveren.
Het is vooral tegen 25% zeggen: Wij vinden het een rampzalig slecht idee van jullie om Geert en zijn plannen van een mandaat te voorzien.quote:Op zondag 3 december 2023 14:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat het hele doel van deze demonstraties is om de stem van 25% van Nederland te marginaliseren en uit te sluiten van de machtsvorming. Dat past niet bij de principes van een pluriforme vertegenwoordigende democratie. Het hele idee daarvan is juist dat elke maatschappelijke stem van enige omvang een stem kan krijgen in het landsbestuur.
Neu, het doel is ongenoegen uiten.quote:Op zondag 3 december 2023 14:14 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Nee dat mag ie niet want de demonstraties hebben tot doel om überhaupt die partij uit te sluiten. Het inhoudelijke gesprek doet er nu toe, dan kan je niet beweren dat hun mening er toe doet.
Niet waar. Er wordt gewoon opgeroepen tot een cordon sanitair of om Wilders geen premier te laten worden.quote:Op zondag 3 december 2023 14:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is vooral tegen 25% zeggen: Wij vinden het een rampzalig slecht idee van jullie om Geert en zijn plannen van een mandaat te voorzien.
Daar gaat het natuurlijk helemaal niet over. Ook in de politieke arena niet, het gaat erom of de pvv überhaupt mee mag doen en er wordt druk gezet op feit om dat niet te doen. De demonstraties zijn daar ook een middel voor. Daarmee zeg je nadat ze een mandaat hebben gekregen dat ze alsnog niet mee mogen doen in een poging een landsbestuur te vormen. Niet op basis van inhoud, want we weten helemaal nog niet hoe dat landsbestuur vorm krijgt, maar op basis de uitslag. En dat is weinig democratisch.quote:Op zondag 3 december 2023 14:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is vooral tegen 25% zeggen: Wij vinden het een rampzalig slecht idee van jullie om Geert en zijn plannen van een mandaat te voorzien.
Sorry, maar dit gelooft echt niemand. Alsof de demonstraties los staan van dat nu de formatie loopt. Kom op.quote:
quote:Op zondag 3 december 2023 14:22 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Sorry, maar dit gelooft echt niemand. Alsof de demonstraties los staan van dat nu de formatie loopt. Kom op.
En de demonstranten zijn net zo goed een minderheid.
Een cordon sanitair is net zo goed een democratisch meerderheidsbesluit. Dus als ze daarvoor demonstreren ook prima.quote:Op zondag 3 december 2023 14:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet waar. Er wordt gewoon opgeroepen tot een cordon sanitair of om Wilders geen premier te laten worden.
Als het puur om het stemgedrag gaat is het ook wel heel raar om dat na de verkiezingen te doen. Dat is natuurlijk een slap excuus.
Ik vind dit een beetje zwak van je hoor. Omdat er eentje staat met zo'n bord betekent het niet dat iedereen PVV of de stemmers wil uitsluiten.quote:Op zondag 3 december 2023 14:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ongenoegen uiten. Niets te maken met de formatie.
Lijkt me dat je prima mag vinden dat een partij uitgesloten mag worden, ze verbieden zelf niets he, en ze intimideren ook niemand.quote:Op zondag 3 december 2023 14:22 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Sorry, maar dit gelooft echt niemand. Alsof de demonstraties los staan van dat nu de formatie loopt. Kom op.
En de demonstranten zijn net zo goed een minderheid.
Dat zou ook het beste zijn. Met zon cordon sanitair gebruik je een democratisch middel om anti-democraten tegen te houden. De partijen hadden voor de verkiezing al aan moeten geven dat PVV en Wilders sowieso langs de zijlijn staan. Had PVV een hoop stemmen gekost.quote:Op zondag 3 december 2023 14:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet waar. Er wordt gewoon opgeroepen tot een cordon sanitair of om Wilders geen premier te laten worden.
Als het puur om het stemgedrag gaat is het ook wel heel raar om dat na de verkiezingen te doen. Dat is natuurlijk een slap excuus.
Maar ook niet die van de minderheid. Als een enge club opkomt die democratische rechtsstaat niks vindt, dan mag en misschien moet het zelfs benoemd worden. En als partijen daar niet mee willen regeren lijkt me dat van gezond verstand getuigen.quote:Op zondag 3 december 2023 14:12 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Omdat democratie niet de tirannie van de meerderheid is.
Verschuif even de doelpalen zeg. Het had toch niets met de machtsvorming te maken maar was gericht tegen de pvv-stemmer?quote:Op zondag 3 december 2023 14:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een cordon sanitair is net zo goed een democratisch meerderheidsbesluit. Dus als ze daarvoor demonstreren ook prima.
Verder is het juist prima dat mensen hun mond niet houden. Dat is het gevaar bij extreemrechts met macht.
Dus het heeft wel met de uitslag te maken, is dat ook opgehelderd.quote:Op zondag 3 december 2023 14:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een cordon sanitair is net zo goed een democratisch meerderheidsbesluit. Dus als ze daarvoor demonstreren ook prima.
Verder is het juist prima dat mensen hun mond niet houden. Dat is het gevaar bij extreemrechts met macht.
Niet tegen de stemmer, wel tegen de stem. Pegida demonstreert ook niet tegen moslims, wel tegen de Islam.quote:Op zondag 3 december 2023 14:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Verschuif even de doelpalen zeg. Het had toch niets met de machtsvorming te maken maar was gericht tegen de pvv-stemmer?
Wat een nonsens. Die partij heeft een aantal hele foute, walgelijke ideeën. Maar 25% van de kiesgerechtigden stemde pvv. Als 25% van Nederland met de rechterarm gestrekt door de straten zou marcheren hadden we hele andere problemen.quote:Op zondag 3 december 2023 14:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat zou ook het beste zijn. Met zon cordon sanitair gebruik je een democratisch middel om anti-democraten tegen te houden. De partijen hadden voor de verkiezing al aan moeten geven dat PVV en Wilders sowieso langs de zijlijn staan. Had PVV een hoop stemmen gekost.
Ik moet zeggen dat ik een vieze smaak in mijn mond krijg van mensen die het opnemen voor de PVV of hun stemmers. Als je democratische principes iets waard vindt zou je voor uitsluiting PVV en hun stemmers moeten zijn.
quote:Op zondag 3 december 2023 14:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Verschuif even de doelpalen zeg. Het had toch niets met de machtsvorming te maken maar was gericht tegen de pvv-stemmer?
Ik had even niet helemaal scherp wat op die spandoeken stond.quote:Op zondag 3 december 2023 14:26 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dus het heeft wel met de uitslag te maken, is dat ook opgehelderd.
Ik vind de tirannie van de meerderheid overigens geen democratie. Democratie kenmerkt zich met meer elementen.
We hebben een hele campagne gehad waarin het duidelijk genoemd is, de demonstraties begonnen pas na de uitslag, dat heeft niks meer met benoemen te maken.quote:Op zondag 3 december 2023 14:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar ook niet die van de minderheid. Als een enge club opkomt die democratische rechtsstaat niks vindt, dan mag en misschien moet het zelfs benoemd worden. En als partijen daar niet mee willen regeren lijkt me dat van gezond verstand getuigen.
Dat kan ja. En als dat voorafgaand aan de verkiezingen was geweest had ik er misschien nog wel bijgestaan ook. Maar dit is fundamenteel anders. Dit is niet gericht tegen de pvv als partij maar tegen de pvv als vertegenwoordiging van 25% van stemmend Nederland.quote:Op zondag 3 december 2023 14:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
[..]
Ik had even niet helemaal scherp wat op die spandoeken stond.
Maar hoe dan ook. Zowel tegen de keuzes van PVV-stemmer als tegen een regering met de PVV kun je heel democratisch demonstreren. En het is erg gezond dat mensen zich roeren tegen macht van extreemrechts.
Terwijl Wilders zowel de Islam als de moslim op de korrel neemt. Maar je mag vooral niet zeggen dat je dit niet wenselijk vind want dan sluit je PVV stemmers uit?quote:Op zondag 3 december 2023 14:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet tegen de stemmer, wel tegen de stem. Pegida demonstreert ook niet tegen moslims, wel tegen de Islam.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |