abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 december 2023 @ 14:48:46 #226
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506541
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:45 schreef trein2000 het volgende:
Het bezwaar tegen een cordon sanitaire is dat het zich slecht verhoudt tot de kern van een pluriforme vertegenwoordigende democratie als de onze waar de hele gedachte juist is dat ook minderheden gehoord moeten worden in het landsbestuur.
Dat kan, daar hebben we een prachtig orgaan voor dat nota bene de belangrijkste wetgever is. Voor het landsbestuur lijken fascisten me minder geschikt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_211506561
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:45 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik heb d66 gestemd en verwacht juist van die partij een betere reactie.
Niemand hier spreekt voor of namens een partij.
pi_211506562
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar we weten dondersgoed waar het probleem zit. Het is niet alsof we dat hoeven te onderzoeken want het is de luiheid en domheid van zowel politici als stemmers die liever een zondebok hebben en benoemen dan dat ze echt benoemen waar de problemen zitten en eerlijk zijn over de oorzaken en hoe lang het zal gaan duren om het op te lossen.
Dat is zeker waar. En een politicus die dat goed weet neer te zetten kan denk ik heel groot worden. En ook de pvv leegeten.
pi_211506575
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:50 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Dat is zeker waar. En een politicus die dat goed weet neer te zetten kan denk ik heel groot worden. En ook de pvv leegeten.
Dat betwijfel ik ten sterkste. De antwoorden zijn namelijk niet simpel, niet snel en niet goedkoop en landen niet lekker in de onderbuik.
pi_211506580
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:50 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Niemand hier spreekt voor of namens een partij.
Oh bedoelde dat ook niet hier. En niet eens rondom deze kwestie. Maar meer in algemene zin, een houding die niet bijdraagt aan polarisatie zoals nu door beide kampen gebeurd. Sorry, ik was wat te kort door de bocht
pi_211506594
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, partijen bij voorbaat uitsluiten is prima, dat weten kiezers dat ze op een partij zonder macht stemmen. Maar eerst zeggen dat je met ze in gesprek gaat en dan na de verkiezingen je terugtrekken zonder gesprek is niet alleen kiezersbedrog, het is ook echt gewoon spelen met de veiligheid in ons land.
Wat de VVD flikt is echt ongekend. Eerst forceren ze een kabinetsval op migratie (ik ben er nog steeds van overtuigd: in de veronderstelling zo Rutte optimaal te positioneren voor kabinet 5). Wetende dat op migratie de pvv het A-merk is en altijd zal blijven. Vervolgens zetten ze de deur wagenwijd open. Slaan hem in paniek weer dicht en doen hem toch weer open. Zwalken in het kwadraat. Daar hebben we deze ellende aan te danken.

Inderdaad gevaarlijk
zie email 27 oktober
  zondag 3 december 2023 @ 14:53:53 #232
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506597
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:05 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Op zich worden die gesubsidieerd ter tegenmacht, het is van hen dus niet zo heel gelukkig om zich dan met de machtsvorming zelf te bemoeien. Het zal er ook mee te maken hebben dat de PVV de subsidie van Greenpeace wil stoppen.

Edit: worden overigens niet gesubsidieerd (itt Milieudefensie), maar dan nog, fungeer als tegenwicht en extraparlementair controleur van de zittende macht.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_211506611
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:51 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat betwijfel ik ten sterkste. De antwoorden zijn namelijk niet simpel, niet snel en niet goedkoop en landen niet lekker in de onderbuik.
Misschien wat naïef van mij maar ik denk dat veel kiezers best een pijnlijke boodschap accepteren als ze zien dat het echt is. En dat er geprobeerd wordt perspectief te schetsen. Alle vaste kiezersblokken zijn wel grotendeels afgebroken, steeds meer mogelijk om kiezers vanuit allerlei richtingen aan te trekken. Ook meteen het probleem, iedereen is zo weer weg.
pi_211506621
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:55 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Misschien wat naïef van mij maar ik denk dat veel kiezers best een pijnlijke boodschap accepteren als ze zien dat het echt is. En dat er geprobeerd wordt perspectief te schetsen. Alle vaste kiezersblokken zijn wel grotendeels afgebroken, steeds meer mogelijk om kiezers vanuit allerlei richtingen aan te trekken. Ook meteen het probleem, iedereen is zo weer weg.
Laat ik het iets nuanceren, ik geloof niet dat de mensen die voor de PVV stemmen zich daardoor laten overreden.
pi_211506658
quote:
Het valt mij tegen van democraten en progressieven dat ze zo makkelijk een partij willen uitsluiten van het proces om een landsbestuur te kunnen vormen.

Voor de verkiezingen, geen demonstratie gezien. Geen enkele interesse zich te verdiepen waarom 2,5 mln mensen er toch op stemmen.

Maar wel jezelf moreel verheven voelen de ander uit te sluiten van democratische processen. Ironisch genoeg uit angst omdat de ander wel eens ondemocratisch kan zijn. Zo heb je geen pvv meer nodig om je eigen waarden achter de democratie te slopen.

Er wordt gedaan alsof het of demonstreren en uitsluiten van de pvv is, of dat je fascistisch gedachtegoed toestaat. Dat is ook een onterechte tegenstelling en sluit ook totaal niet aan bij de weken van voor de verkiezingen. Daarnaast moet je jezelf niet verlagen tot waar je bang voor bent dat de ander doet. Mensen wegzetten als halve gekken gaat ongetwijfeld heel goed werken in ze overtuigen dat het misschien niet zo handig is op de pvv te stemmen. Ik heb d66 gestemd en verwacht juist van die partij een betere reactie.
Uit deze post lijk jij je ook moreel verheven te voelen. Uitsluiting van anti-democraten is een strategie in democratie. Ik ben persoonlijk ervoor hem het te laten doen accelerationisme.
D66 was de partij die de foto van Wilders als campagnemateriaal gebruikte. Nogal raar dat je daarvan een effectieve reactie verwacht. Helemaal omdat normalisering van de uitspraken en toenadering zoeken jouw voorkeur lijkt te hebben. Je komt hier met een aanpak die compleet tegenovergesteld is als waar je voor hebt gestemd.

Misschien een idee om over dit soort dingen na te denken voor de verkiezing. In plaats van te wijzen naar anderen, die eveneens na de uitslag tot ander inzicht zijn gekomen.

Moet trouwens ook zeggen dat ik demonstreren tegen PVV of Wilders nu we de uitslag weten logischer vindt dan dat doen tijdens de verkiezing, tijdens de verkiezing vind ik dat je je eigen ideeen presenteert.
  zondag 3 december 2023 @ 15:04:46 #236
3542 Gia
User under construction
pi_211506701
quote:
7s.gif Op zondag 3 december 2023 13:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is niet gericht tegen de verkiezingsuitslag in de zin dat die uitslag in twijfel wordt getrokken. Er is dus niets anti-democraisch aan.

Er is wel en gevoel van urgentie bij een deel van de bevolking omdat ze Wilders een gevaarlijk man vinden. En dat kan ik goed begrijpen. Of dergelijke demonstraties nodig, handig en netjes zijn, is vers twee. Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen iets willen zetten tegenover de uitlatingen van Wilders en zijn volgers. Wat er op de social media uitkomt nu men zich gelegitimeerd voelt door de verkiezingsuitslag vind ik tamelijk schokkend.

Nou ben ik zelf niet zo'n demonstrant en zou ik zelf sowieso niet met een dergelijke demonstratie meedoen, maar ik vind het niet fout dat er mensen zijn die daar anders in staan en van hun demonstratierecht gebruik maken.
Dus, het is niet zo dat ze er iets mee willen bereiken, maar alleen willen huilen?
  zondag 3 december 2023 @ 15:06:26 #237
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506726
quote:
Het valt mij tegen van democraten en progressieven dat ze zo makkelijk een partij willen uitsluiten van het proces om een landsbestuur te kunnen vormen.

Voor de verkiezingen, geen demonstratie gezien. Geen enkele interesse zich te verdiepen waarom 2,5 mln mensen er toch op stemmen.

Maar wel jezelf moreel verheven voelen de ander uit te sluiten van democratische processen. Ironisch genoeg uit angst omdat de ander wel eens ondemocratisch kan zijn. Zo heb je geen pvv meer nodig om je eigen waarden achter de democratie te slopen.

Er wordt gedaan alsof het of demonstreren en uitsluiten van de pvv is, of dat je fascistisch gedachtegoed toestaat. Dat is ook een onterechte tegenstelling en sluit ook totaal niet aan bij de weken van voor de verkiezingen. Daarnaast moet je jezelf niet verlagen tot waar je bang voor bent dat de ander doet. Mensen wegzetten als halve gekken gaat ongetwijfeld heel goed werken in ze overtuigen dat het misschien niet zo handig is op de pvv te stemmen. Ik heb d66 gestemd en verwacht juist van die partij een betere reactie.
Joh, ik heb hier Wilders' vrijheid van meningsuiting altijd verdedigd. Het is ook prima dat hij in de Tweede Kamer zit en je kunt er zelfs samen wetsvoorstellen mee indienen en samenwerken in enquetecommissies en in de wandelgangen bij de koffieautomaat gewoon gesprekken mee aangaan maar er zijn gewoon een hoop mensen die liever geen fascist als premier zien.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 3 december 2023 @ 15:15:12 #238
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506803
Overigens onderschrijf ik ook echt het principe wel dat democratische inclusie van de rafelranden leidt tot matiging en democratisering van diezelfde randen maar wat mij betreft kan dat wat betreft regeren alleen met een volgende generatie PVV-politici (of in ieder geval zonder Wilders). De PVV als partij hoeft van mij niet eeuwig besmet te zijn, het is helemaal niet vreemd dat partijen een radicaal en in democratisch opzicht dubieus begin kennen om zich vervolgens richting vreedzaam centrum te bewegen maar Wilders zelf is net iets te vaak over de schreef gegaan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 3 december 2023 @ 15:17:59 #239
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_211506826

[ Bericht 100% gewijzigd door KoningWouter op 03-12-2023 15:18:18 ]
  zondag 3 december 2023 @ 15:18:13 #240
3542 Gia
User under construction
pi_211506827
[
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hoezo is het geen democratisch besef? Wilders heeft een minderheid aan stemmen. En bovendien is het ook democratisch om kritiek te uiten op het stemgedrag van een ander.
Alle partijen hebben een minderheid aan stemmen. Punt is dat politiek rechts gezamenlijk een meerderheid aan stemmen heeft. En welk kabinet er ook gevormd wordt en of Wilders in de oppositie op in de coalitie zit, hij heeft toch die 37 zetels.

[ Bericht 44% gewijzigd door Gia op 03-12-2023 17:50:58 ]
  zondag 3 december 2023 @ 15:20:54 #241
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506840
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 15:17 schreef KoningWouter het volgende:

Ja hoor. Ik zag een klein reportagetje met de nr 6 van de PVV lijst en dat lijkt me bijvoorbeeld een hartstikke prima vent, daar heb ik op zich geen moeite mee, en inderdaad zijn die 25 zetels aan achterban lang niet allemaal racisten en fascisten maar vermoedelijk vrij gewone mensen die om uiteenlopende redenen op de PVV gestemd hebben.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_211506844
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het bezwaar is dat je dan straks met 45 zetels PVV en 15 zetels BBB zit. En met onlusten, omdat je de stem van de grote meerderheid die een rechts kabinet wil negeert.
BBBis voor mij echt een heel andere klasse.
En het is zeker geen natuurwet dat zo'n partij dan zo groot blijft. Dit kan net zo goed een eenmalige uitschieter zijn. Daar wil ik wel op gokken om onze democratische rechtsstaat te beschermen.
  zondag 3 december 2023 @ 15:23:49 #243
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_211506864
- ik haal het even weg, ben niet goed in orde en vervolg liever een andere keer de discussie -
pi_211506895
quote:
10s.gif Op zondag 3 december 2023 15:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
BBBis voor mij echt een heel andere klasse.
En het is zeker geen natuurwet dat zo'n partij dan zo groot blijft. Dit kan net zo goed een eenmalige uitschieter zijn. Daar wil ik wel op gokken om onze democratische rechtsstaat te beschermen.
BBB laat Wilders volledig zijn gang gaan als hij hun het ministerie van landbouw geeft, dat is wat ik er mee bedoel.

En ik gok liever niet met onze democratie en de veiligheid in onze samenleving. PVV nu negeren is denk ik echt zeer gevaarlijk. En ook gewoon bedrog, Yeşilgöz wilde voor de verkiezingen nog met Wilders in gesprek. Dus laat ze nu dat gesprek beginnen, dan zien ze maar waar ze uit komen (PVV-VVD-BBB kunnen iig gaan praten, NSC vind ik een heel ander verhaal).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_211507072
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 15:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
BBB laat Wilders volledig zijn gang gaan als hij hun het ministerie van landbouw geeft, dat is wat ik er mee bedoel.

En ik gok liever niet met onze democratie en de veiligheid in onze samenleving. PVV nu negeren is denk ik echt zeer gevaarlijk. En ook gewoon bedrog, Yeşilgöz wilde voor de verkiezingen nog met Wilders in gesprek. Dus laat ze nu dat gesprek beginnen, dan zien ze maar waar ze uit komen (PVV-VVD-BBB kunnen iig gaan praten, NSC vind ik een heel ander verhaal).
Mee eens.

Maar het probleem is dat Wilders nu alweer wild om zich heen begint te slaan. Zijn fans juichen dat toe en omarmen tegelijkertijd de slachtofferrol, want de PVV zou opnieuw worden uitgesloten.

Zou fijn zijn als zowel de PVV als haar achterban eens in de spiegel kijkt. Het is toch Wilders' eigen schuld dat hij blijkbaar niet in staat is om een clubje coalitiepartners om zich heen te verzamelen.

Want je kunt wel de grootste worden, maar in ons stelsel moet je ook in staat zou om coalities te smeden. Rutte was daar zeer bedreven in, die kon zijn grootste criticasters aan zich binden. Wilders ontbeert dat talent. En als hij z'n zin niet krijgt begint hij nog wilder om zich heen te slaan.

Ik heb nog steeds het idee dat Wilders helemaal niet zit te wachten op deze rol. Maar hoe het ook zij, het is straks de schuld van iedereen behalve hemzelf als hij niet in staat is een coalitie te vormen.

[ Bericht 0% gewijzigd door KoosVogels op 03-12-2023 15:52:36 ]
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_211507155
Ik ben de stukken in de krant over de PVV wel meer dan zat. Je kan ze negeren maar goed t staat wel steeds op de voorkant.
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 16:19:38 #247
5428 crew  miss_sly
pi_211507424
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 15:04 schreef Gia het volgende:

[..]
Dus, het is niet zo dat ze er iets mee willen bereiken, maar alleen willen huilen?
Ja hoor, je kunt het vast niet denigrerender neerzetten? Ik doe daar verder niet aan mee.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 16:25:30 #248
5428 crew  miss_sly
pi_211507485
Overigens ben ik van mening dat deze mensen, zoals iedereen, mogen demonstreren en dat niet anti-democratisch is of deze mensen geen democratisch besef hebben. Ze maken zich, terecht denk ik, zorgen. Wilders zou daar met zijn houding en wat en wanneer hij wat zegt best iets aan kunnen doen, maar hij kiest wederom voor de twijfelachtige manieren waarop hij toch weer heel polariserende (op z'n minst) teksten uit.

Tegelijkertijd ben ik wel van mening dat er in de politieke verkenningen nu inderdaad met elkaar moet worden gesproken, en dan met name VVD en NSC met PVV. Dat betekent nog niet dat er een coalitie komt, maar wel dat moet worden onderzocht wat Wilders daadwerkelijk voor water bij de wijn wil doen om tot een coalitie te komen. Dit op voorhand al laten klappen, lijkt me zeer onverstandig. Maar zover zijn we dan ook nog niet. Ik ga er eigenlijk vanuit dat er nog wel stappen richting elkaar worden gezet en dit nog niet een definitief einde is.

De BBB zie ik er liever niet bij. Van der Plas staat kwispelend en kwijlend langs de lijn om met Wilders aan de slag te gaan en zullen hem kritiekloos zijn gang laten gaan zolang hij hun maar de boeren geeft. Dat lijkt me echt geen goed idee.
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 16:28:12 #249
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_211507513
quote:
7s.gif Op zondag 3 december 2023 16:25 schreef miss_sly het volgende:
Overigens ben ik van mening dat deze mensen, zoals iedereen, mogen demonstreren en dat niet anti-democratisch is of deze mensen geen democratisch besef hebben. Ze maken zich, terecht denk ik, zorgen. Wilders zou daar met zijn houding en wat en wanneer hij wat zegt best iets aan kunnen doen, maar hij kiest wederom voor de twijfelachtige manieren waarop hij toch weer heel polariserende (op z'n minst) teksten uit.

Tegelijkertijd ben ik wel van mening dat er in de politieke verkenningen nu inderdaad met elkaar moet worden gesproken, en dan met name VVD en NSC met PVV. Dat betekent nog niet dat er een coalitie komt, maar wel dat moet worden onderzocht wat Wilders daadwerkelijk voor water bij de wijn wil doen om tot een coalitie te komen. Dit op voorhand al laten klappen, lijkt me zeer onverstandig. Maar zover zijn we dan ook nog niet. Ik ga er eigenlijk vanuit dat er nog wel stappen richting elkaar worden gezet en dit nog niet een definitief einde is.

De BBB zie ik er liever niet bij. Van der Plas staat kwispelend en kwijlend langs de lijn om met Wilders aan de slag te gaan en zullen hem kritiekloos zijn gang laten gaan zolang hij hun maar de boeren geeft. Dat lijkt me echt geen goed idee.
Waarom zou je de nr. 2 willen uitsluiten?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 16:42:22 #250
5428 crew  miss_sly
pi_211507623
quote:
2s.gif Op zondag 3 december 2023 16:28 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Waarom zou je de nr. 2 willen uitsluiten?
Je doelt op GL/PvdA?
Dat is niet een logische partner nu dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')