abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 december 2023 @ 14:31:22 #201
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211506375
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat een nonsens. Die partij heeft een aantal hele foute, walgelijke ideeën. Maar 25 van de kiesgerechtigden stemde pvv. Als 25% van Nederland met de rechterarm gestrekt door de straten zou marcheren hadden we hele andere problemen.
Dat is dus niet het geval. Je moet juist de oorzaken van deze onvrede onderzoeken en deze mensen er bij betrekken. Zonder daarmee de idiotie van de pvv te normaliseren.
Als je die "ontevreden" kiezers als zielige wezentjes, die er niets aan kunnen doen, gaat pamperen dan normaliseer je de PVV net zo goed.

Uiteindelijk kiezen ze voor een partij met foute, walgelijke ideeën en dat hoeft niet altijd maar met de mantel der liefde bedekt.
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 14:31:48 #202
5428 crew  miss_sly
pi_211506376
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:20 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Daar gaat het natuurlijk helemaal niet over. Ook in de politieke arena niet, het gaat erom of de pvv überhaupt mee mag doen en er wordt druk gezet op feit om dat niet te doen. De demonstraties zijn daar ook een middel voor. Daarmee zeg je nadat ze een mandaat hebben gekregen dat ze alsnog niet mee mogen doen in een poging een landsbestuur te vormen. Niet op basis van inhoud, want we weten helemaal nog niet hoe dat landsbestuur vorm krijgt, maar op basis de uitslag. En dat is weinig democratisch.
Het gaat natuurlijk wel over de inhoud. De inhoud waarover Wilders al 20 jaar roept en die nog steeds in zijn partijprogramma staan. Daarover maken mensen zich zorgen en dat laten ze weten.
Wilders heeft verder ook nog helemaal niet echt afstand genomen van al die punten. Hij zegt hier dat hij best een en ander in de koelkast wil zetten, en daar dat de moslim gevaarlijk is en tegengehouden moet worden. Voorzichtigheid lijkt me dan ook zeer geboden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_211506382
quote:

[..]
Wat een nonsens. Die partij heeft een aantal hele foute, walgelijke ideeën. Maar 25% van de kiesgerechtigden stemde pvv. Als 25% van Nederland met de rechterarm gestrekt door de straten zou marcheren hadden we hele andere problemen.
Dat is dus niet het geval. Je moet juist de oorzaken van deze onvrede onderzoeken en deze mensen er bij betrekken. Zonder daarmee de idiotie van de pvv te normaliseren.
25% steunde die foute walgelijke ideeen. Wat is het verschil tussen de geheven arm en de stem?

Die mensen willen en hebben een zondebok gevonden en we weten dondersgoed waar dat toe leidt door de eeuwen heen. Maar laten vooral doen alsof het zo fatsoenlijk en normaal is allemaal.
  zondag 3 december 2023 @ 14:33:55 #204
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506402
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Terwijl Wilders zowel de Islam als de moslim op de korrel neemt. Maar je mag vooral niet zeggen dat je dit niet wenselijk vind want de sluit je PVV stemmers uit?
Over de PVV mag niets naars worden gezegd want dan trap je 25 zetels op de ziel.

Willen jullie meer of minder Marokkanen?

"Minder, minder, minder"
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_211506407
quote:

[..]
Wat een nonsens. Die partij heeft een aantal hele foute, walgelijke ideeën. Maar 25 van de kiesgerechtigden stemde pvv. Als 25% van Nederland met de rechterarm gestrekt door de straten zou marcheren hadden we hele andere problemen.
De oorzaken zijn wel duidelijk, onafgebroken rechts beleid en een goed gekozen zondebok: migranten.

Wat wil je zeggen met het %age stemmers, wat denk je dat dat zegt? Ik denk dat het aangeeft dat je een groot probleem hebt. Zon anti-democratische tendens vergoeilijken zoals jij doet polariseert alleen maar.
Je moet kijken naar de oorzaken waarom mensen op dit soort extremisten stemmen, niet de extremistische stem vergoeilijken.
pi_211506424
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]
[..]
Ik had even niet helemaal scherp wat op die spandoeken stond.

Maar hoe dan ook. Zowel tegen de keuzes van PVV-stemmer als tegen een regering met de PVV kun je heel democratisch demonstreren. En het is erg gezond dat mensen zich roeren tegen macht van extreemrechts.
Ik heb het idee dat het doel van de demonstraties vooral is: "kijk ons eens even beter zijn, wij staan er boven". Anders waren er wel protesten voor de verkiezingen geweest. Nu kunnen ze maar 1 effect hebben: polariseren. Niemand kan zijn stem immers meer aanpassen.

Verder heb je denk ik geen enkel politiek gevoel als je nu op roept tot het negeren van de PVV, dan wens je gewoon een grotere PVV naar mijn mening.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_211506430
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
25% steunde die foute walgelijke ideeen. Wat is het verschil tussen de geheven arm en de stem?

Die mensen willen en hebben een zondebok gevonden en we weten dondersgoed waar dat toe leidt door de eeuwen heen. Maar laten vooral doen alsof het zo fatsoenlijk en normaal is allemaal.
Oh dat hoeft ook niet, maar laten we dan niet doen alsof het democratisch is.
pi_211506435
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Over de PVV mag niets naars worden gezegd want dan trap je 25 zetels op de ziel.

Willen jullie meer of minder Marokkanen?

"Minder, minder, minder"

Dat is natuurlijk het ridiculiseren van het punt dat trein hier probeert te maken. Er wordt nergens gezegd dat je geen kritiek zou mogen hebben.
pi_211506442
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:36 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Oh dat hoeft ook niet, maar laten we dan niet doen alsof het democratisch is.
Mijn stem verheffen tegen waar Wilders voor staat is niet democratisch? Schei uit.
pi_211506457
quote:

[..]

Dit vind ik een walgelijke vergelijking. Wilders heeft verschrikkelijke denkbeelden, maar is komt absoluut niet ook maar in de buurt van Hitler.

Sowieso hadden we dan nu al knokploegen in zwarte pakken in de straat gehad. Maar ook zijn denkbeelden gaan niet over het uitroeien van bevolkingsgroepen of het verbieden van een deel van de bevolking naar openbare plekken te gaan. Wilders heeft verschrikkelijke denkbeelden, maar is gewoon geen fascist of neo-nazi.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 3 december 2023 @ 14:39:58 #211
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211506463
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat het doel van de demonstraties vooral is: "kijk ons eens even beter zijn, wij staan er boven". Anders waren er wel protesten voor de verkiezingen geweest. Nu kunnen ze maar 1 effect hebben: polariseren. Niemand kan zijn stem immers meer aanpassen.

Verder heb je denk ik geen enkel politiek gevoel als je nu op roept tot het negeren van de PVV, dan wens je gewoon een grotere PVV naar mijn mening.
Het zou ook niet mijn strategie zijn om met de PVV af te rekenen. Maar ondemocratisch is het ook allerminst.

En die hele paternalistische houding van enkelen, dat PVV-stemmers allemaal zielige hulpeloze wezentjes zijn die er niets aan kunnen doen en waar je niks naars over mag zeggen, stoort me ook.
  zondag 3 december 2023 @ 14:40:15 #212
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506465
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 14:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk het ridiculiseren van het punt dat trein hier probeert te maken. Er wordt nergens gezegd dat je geen kritiek zou mogen hebben.
Het probleem is een beetje dat die 25 zetels aan kiezers op een fascist hebben gestemd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_211506469
quote:

[..]

Nee dat is niet normaal. Maar ik weiger ook te doen alsof 25% van Nederland een asociale teringlijer is die morgen alle Turken terug naar Casablanca wil sturen. Die zitten er zeker tussen, maar daarmee wordt je niet de grootste.

Het is ook gewoon een schreeuw om aandacht van een groep mensen aan de randen van de samenleving die dreigt te verdrinken. We moeten die mensen er juist bij blijven betrekken. Anders wordt de groep afgehaakten alleen maar groter.
zie email 27 oktober
pi_211506470
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het zou ook niet mijn strategie zijn om met de PVV af te rekenen. Maar ondemocratisch is het ook allerminst.

En die hele paternalistische houding van enkelen, dat PVV-stemmers allemaal zielige hulpeloze wezentjes zijn die er niets aan kunnen doen en waar je niks naars over mag zeggen, stoort me ook.
Die houding heb ik nog bij niemand gezien.
pi_211506475
Wat is eigenlijk het bezwaar tegen een cordon sanitaire? Lijkt me best verstandig eigenlijk. Je ziet nu wat er van komt als je de deur naar extreemrechts op een kier zet…

Overigens sluit Wilders zelf ook al jaren partijen en personen uit…
  zondag 3 december 2023 @ 14:41:27 #216
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211506476
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit vind ik een walgelijke vergelijking. Wilders heeft verschrikkelijke denkbeelden, maar is komt absoluut niet ook maar in de buurt van Hitler.

Sowieso hadden we dan nu al knokploegen in zwarte pakken in de straat gehad. Maar ook zijn denkbeelden gaan niet over het uitroeien van bevolkingsgroepen of het verbieden van een deel van de bevolking naar openbare plekken te gaan. Wilders heeft verschrikkelijke denkbeelden, maar is gewoon geen fascist of neo-nazi.
Wilders is een textbook fascist. Van etnische zuivering is hij ook niet vies.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_211506489
quote:
10s.gif Op zondag 3 december 2023 14:41 schreef KareldeStoute het volgende:
Wat is eigenlijk het bezwaar tegen een cordon sanitaire? Lijkt me best verstandig eigenlijk. Je ziet nu wat er van komt als je de deur naar extreemrechts op een kier zet…
Het bezwaar is dat je dan straks met 45 zetels PVV en 15 zetels BBB zit. En met onlusten, omdat je de stem van de grote meerderheid die een rechts kabinet wil negeert.
pi_211506501
quote:
10s.gif Op zondag 3 december 2023 14:41 schreef KareldeStoute het volgende:

Overigens sluit Wilders zelf ook al jaren partijen en personen uit…
Het bezwaar tegen een cordon sanitaire is dat het zich slecht verhoudt tot de kern van een pluriforme vertegenwoordigende democratie als de onze waar de hele gedachte juist is dat ook minderheden gehoord moeten worden in het landsbestuur. Dat argument hoeft niet altijd doorslaggevend te zijn. Het is altijd een afweging. Maar doen alsof een cordon sanitaire een perfect democratisch middel is dat geen enkele systeemschade aanricht is ook onjuist. Het is een keuze tussen twee kwaden.

Meer praktisch ben je daar nu te laat mee. Had je voor de verkiezingen moeten doen (wat dat betreft heeft ‘links’ nog wel enig recht van spreken) & is met 37 zetels vooral wachten op een nog grotere pvv, want dan moet je over links.
zie email 27 oktober
pi_211506503
Het valt mij tegen van democraten en progressieven dat ze zo makkelijk een partij willen uitsluiten van het proces om een landsbestuur te kunnen vormen.

Voor de verkiezingen, geen demonstratie gezien. Geen enkele interesse zich te verdiepen waarom 2,5 mln mensen er toch op stemmen.

Maar wel jezelf moreel verheven voelen de ander uit te sluiten van democratische processen. Ironisch genoeg uit angst omdat de ander wel eens ondemocratisch kan zijn. Zo heb je geen pvv meer nodig om je eigen waarden achter de democratie te slopen.

Er wordt gedaan alsof het of demonstreren en uitsluiten van de pvv is, of dat je fascistisch gedachtegoed toestaat. Dat is ook een onterechte tegenstelling en sluit ook totaal niet aan bij de weken van voor de verkiezingen. Daarnaast moet je jezelf niet verlagen tot waar je bang voor bent dat de ander doet. Mensen wegzetten als halve gekken gaat ongetwijfeld heel goed werken in ze overtuigen dat het misschien niet zo handig is op de pvv te stemmen. Ik heb d66 gestemd en verwacht juist van die partij een betere reactie.
pi_211506508
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:40 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het probleem is een beetje dat die 25 zetels aan kiezers op een fascist hebben gestemd.
Dat was het punt van de discussie dan ook niet.
pi_211506510
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:41 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wilders is een textbook fascist. Van etnische zuivering is hij ook niet vies.
Wilders is een verschrikking, maar heeft nooit opgeroepen tot etnische zuiveringen, het verheffen van het arische ras, het opsluiten en/of vermoorden van bevolkingsgroepen, het verbieden van mensen om naar een openbare gelegenheid te gaan. Als je denkt dat Wilders een textbook fascist is, zou ik wat boeken over Mussolini gaan lezen. Dat was een textbook fascist.
pi_211506512
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:38 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Mijn stem verheffen tegen waar Wilders voor staat is niet democratisch? Schei uit.
Dat zeg ik dan ook niet.
  zondag 3 december 2023 @ 14:47:47 #223
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211506528
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:40 schreef trein2000 het volgende:

Het is ook gewoon een schreeuw om aandacht van een groep mensen aan de randen van de samenleving die dreigt te verdrinken. We moeten die mensen er juist bij blijven betrekken. Anders wordt de groep afgehaakten alleen maar groter.
Misschien moeten die mensen dan op een wat handigere manier schreeuwen dan stemmen op een asociale teringlijer is die morgen alle Turken terug naar Casablanca wil sturen.

Net of het een soort hulpeloze wezentjes zijn die er niks aan kunnen doen en nergens verantwoordelijkheid voor hoeven nemen. Die paternalistische benadering normaliseert de PVV ook. Kennelijk is het als je boos bent dan ineens heel normaal en prima om op extreemrechts te stemmen.
pi_211506530
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nee dat is niet normaal. Maar ik weiger ook te doen alsof 25% van Nederland een asociale teringlijer is die morgen alle Turken terug naar Casablanca wil sturen. Die zitten er zeker tussen, maar daarmee wordt je niet de grootste.

Maar we weten dondersgoed waar het probleem zit. Het is niet alsof we dat hoeven te onderzoeken want het is de luiheid en domheid van zowel politici als stemmers die liever een zondebok hebben en benoemen dan dat ze echt benoemen waar de problemen zitten en eerlijk zijn over de oorzaken en hoe lang het zal gaan duren om het op te lossen.
pi_211506531
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:45 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het bezwaar tegen een cordon sanitaire is dat het zich slecht verhoudt tot de kern van een pluriforme vertegenwoordigende democratie als de onze waar de hele gedachte juist is dat ook minderheden gehoord moeten worden in het landsbestuur. Dat argument hoeft niet altijd doorslaggevend te zijn. Het is altijd een afweging. Maar doen alsof een cordon sanitaire een perfect democratisch middel is dat geen enkele systeemschade aanricht is ook onjuist. Het is een keuze tussen twee kwaden.

Meer praktisch ben je daar nu te laat mee. Had je voor de verkiezingen moeten doen (wat dat betreft heeft ‘links’ nog wel enig recht van spreken) & is met 37 zetels vooral wachten op een nog grotere pvv, want dan moet je over links.
Ja, partijen bij voorbaat uitsluiten is prima, dat weten kiezers dat ze op een partij zonder macht stemmen. Maar eerst zeggen dat je met ze in gesprek gaat en dan na de verkiezingen je terugtrekken zonder gesprek is niet alleen kiezersbedrog, het is ook echt gewoon spelen met de veiligheid in ons land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')