Als je die "ontevreden" kiezers als zielige wezentjes, die er niets aan kunnen doen, gaat pamperen dan normaliseer je de PVV net zo goed.quote:Op zondag 3 december 2023 14:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat een nonsens. Die partij heeft een aantal hele foute, walgelijke ideeën. Maar 25 van de kiesgerechtigden stemde pvv. Als 25% van Nederland met de rechterarm gestrekt door de straten zou marcheren hadden we hele andere problemen.
Dat is dus niet het geval. Je moet juist de oorzaken van deze onvrede onderzoeken en deze mensen er bij betrekken. Zonder daarmee de idiotie van de pvv te normaliseren.
Het gaat natuurlijk wel over de inhoud. De inhoud waarover Wilders al 20 jaar roept en die nog steeds in zijn partijprogramma staan. Daarover maken mensen zich zorgen en dat laten ze weten.quote:Op zondag 3 december 2023 14:20 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Daar gaat het natuurlijk helemaal niet over. Ook in de politieke arena niet, het gaat erom of de pvv überhaupt mee mag doen en er wordt druk gezet op feit om dat niet te doen. De demonstraties zijn daar ook een middel voor. Daarmee zeg je nadat ze een mandaat hebben gekregen dat ze alsnog niet mee mogen doen in een poging een landsbestuur te vormen. Niet op basis van inhoud, want we weten helemaal nog niet hoe dat landsbestuur vorm krijgt, maar op basis de uitslag. En dat is weinig democratisch.
25% steunde die foute walgelijke ideeen. Wat is het verschil tussen de geheven arm en de stem?quote:Op zondag 3 december 2023 14:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat een nonsens. Die partij heeft een aantal hele foute, walgelijke ideeën. Maar 25% van de kiesgerechtigden stemde pvv. Als 25% van Nederland met de rechterarm gestrekt door de straten zou marcheren hadden we hele andere problemen.
Dat is dus niet het geval. Je moet juist de oorzaken van deze onvrede onderzoeken en deze mensen er bij betrekken. Zonder daarmee de idiotie van de pvv te normaliseren.
Over de PVV mag niets naars worden gezegd want dan trap je 25 zetels op de ziel.quote:Op zondag 3 december 2023 14:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Terwijl Wilders zowel de Islam als de moslim op de korrel neemt. Maar je mag vooral niet zeggen dat je dit niet wenselijk vind want de sluit je PVV stemmers uit?
De oorzaken zijn wel duidelijk, onafgebroken rechts beleid en een goed gekozen zondebok: migranten.quote:Op zondag 3 december 2023 14:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat een nonsens. Die partij heeft een aantal hele foute, walgelijke ideeën. Maar 25 van de kiesgerechtigden stemde pvv. Als 25% van Nederland met de rechterarm gestrekt door de straten zou marcheren hadden we hele andere problemen.
Ik heb het idee dat het doel van de demonstraties vooral is: "kijk ons eens even beter zijn, wij staan er boven". Anders waren er wel protesten voor de verkiezingen geweest. Nu kunnen ze maar 1 effect hebben: polariseren. Niemand kan zijn stem immers meer aanpassen.quote:Op zondag 3 december 2023 14:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
[..]
Ik had even niet helemaal scherp wat op die spandoeken stond.
Maar hoe dan ook. Zowel tegen de keuzes van PVV-stemmer als tegen een regering met de PVV kun je heel democratisch demonstreren. En het is erg gezond dat mensen zich roeren tegen macht van extreemrechts.
Oh dat hoeft ook niet, maar laten we dan niet doen alsof het democratisch is.quote:Op zondag 3 december 2023 14:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
25% steunde die foute walgelijke ideeen. Wat is het verschil tussen de geheven arm en de stem?
Die mensen willen en hebben een zondebok gevonden en we weten dondersgoed waar dat toe leidt door de eeuwen heen. Maar laten vooral doen alsof het zo fatsoenlijk en normaal is allemaal.
Dat is natuurlijk het ridiculiseren van het punt dat trein hier probeert te maken. Er wordt nergens gezegd dat je geen kritiek zou mogen hebben.quote:Op zondag 3 december 2023 14:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Over de PVV mag niets naars worden gezegd want dan trap je 25 zetels op de ziel.
Willen jullie meer of minder Marokkanen?
"Minder, minder, minder"
Mijn stem verheffen tegen waar Wilders voor staat is niet democratisch? Schei uit.quote:Op zondag 3 december 2023 14:36 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Oh dat hoeft ook niet, maar laten we dan niet doen alsof het democratisch is.
Dit vind ik een walgelijke vergelijking. Wilders heeft verschrikkelijke denkbeelden, maar is komt absoluut niet ook maar in de buurt van Hitler.quote:Op zondag 3 december 2023 14:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
25% steunde die foute walgelijke ideeen. Wat is het verschil tussen de geheven arm en de stem?
Die mensen willen en hebben een zondebok gevonden en we weten dondersgoed waar dat toe leidt door de eeuwen heen. Maar laten vooral doen alsof het zo fatsoenlijk en normaal is allemaal.
Het zou ook niet mijn strategie zijn om met de PVV af te rekenen. Maar ondemocratisch is het ook allerminst.quote:Op zondag 3 december 2023 14:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het doel van de demonstraties vooral is: "kijk ons eens even beter zijn, wij staan er boven". Anders waren er wel protesten voor de verkiezingen geweest. Nu kunnen ze maar 1 effect hebben: polariseren. Niemand kan zijn stem immers meer aanpassen.
Verder heb je denk ik geen enkel politiek gevoel als je nu op roept tot het negeren van de PVV, dan wens je gewoon een grotere PVV naar mijn mening.
Het probleem is een beetje dat die 25 zetels aan kiezers op een fascist hebben gestemd.quote:Op zondag 3 december 2023 14:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk het ridiculiseren van het punt dat trein hier probeert te maken. Er wordt nergens gezegd dat je geen kritiek zou mogen hebben.
Nee dat is niet normaal. Maar ik weiger ook te doen alsof 25% van Nederland een asociale teringlijer is die morgen alle Turken terug naar Casablanca wil sturen. Die zitten er zeker tussen, maar daarmee wordt je niet de grootste.quote:Op zondag 3 december 2023 14:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Die houding heb ik nog bij niemand gezien.quote:Op zondag 3 december 2023 14:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het zou ook niet mijn strategie zijn om met de PVV af te rekenen. Maar ondemocratisch is het ook allerminst.
En die hele paternalistische houding van enkelen, dat PVV-stemmers allemaal zielige hulpeloze wezentjes zijn die er niets aan kunnen doen en waar je niks naars over mag zeggen, stoort me ook.
Wilders is een textbook fascist. Van etnische zuivering is hij ook niet vies.quote:Op zondag 3 december 2023 14:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit vind ik een walgelijke vergelijking. Wilders heeft verschrikkelijke denkbeelden, maar is komt absoluut niet ook maar in de buurt van Hitler.
Sowieso hadden we dan nu al knokploegen in zwarte pakken in de straat gehad. Maar ook zijn denkbeelden gaan niet over het uitroeien van bevolkingsgroepen of het verbieden van een deel van de bevolking naar openbare plekken te gaan. Wilders heeft verschrikkelijke denkbeelden, maar is gewoon geen fascist of neo-nazi.
Het bezwaar is dat je dan straks met 45 zetels PVV en 15 zetels BBB zit. En met onlusten, omdat je de stem van de grote meerderheid die een rechts kabinet wil negeert.quote:Op zondag 3 december 2023 14:41 schreef KareldeStoute het volgende:
Wat is eigenlijk het bezwaar tegen een cordon sanitaire? Lijkt me best verstandig eigenlijk. Je ziet nu wat er van komt als je de deur naar extreemrechts op een kier zet…
Het bezwaar tegen een cordon sanitaire is dat het zich slecht verhoudt tot de kern van een pluriforme vertegenwoordigende democratie als de onze waar de hele gedachte juist is dat ook minderheden gehoord moeten worden in het landsbestuur. Dat argument hoeft niet altijd doorslaggevend te zijn. Het is altijd een afweging. Maar doen alsof een cordon sanitaire een perfect democratisch middel is dat geen enkele systeemschade aanricht is ook onjuist. Het is een keuze tussen twee kwaden.quote:Op zondag 3 december 2023 14:41 schreef KareldeStoute het volgende:
Wat is eigenlijk het bezwaar tegen een cordon sanitaire? Lijkt me best verstandig eigenlijk. Je ziet nu wat er van komt als je de deur naar extreemrechts op een kier zet…
Overigens sluit Wilders zelf ook al jaren partijen en personen uit…
Dat was het punt van de discussie dan ook niet.quote:Op zondag 3 december 2023 14:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het probleem is een beetje dat die 25 zetels aan kiezers op een fascist hebben gestemd.
Wilders is een verschrikking, maar heeft nooit opgeroepen tot etnische zuiveringen, het verheffen van het arische ras, het opsluiten en/of vermoorden van bevolkingsgroepen, het verbieden van mensen om naar een openbare gelegenheid te gaan. Als je denkt dat Wilders een textbook fascist is, zou ik wat boeken over Mussolini gaan lezen. Dat was een textbook fascist.quote:Op zondag 3 december 2023 14:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wilders is een textbook fascist. Van etnische zuivering is hij ook niet vies.
Dat zeg ik dan ook niet.quote:Op zondag 3 december 2023 14:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mijn stem verheffen tegen waar Wilders voor staat is niet democratisch? Schei uit.
Misschien moeten die mensen dan op een wat handigere manier schreeuwen dan stemmen op een asociale teringlijer is die morgen alle Turken terug naar Casablanca wil sturen.quote:Op zondag 3 december 2023 14:40 schreef trein2000 het volgende:
Het is ook gewoon een schreeuw om aandacht van een groep mensen aan de randen van de samenleving die dreigt te verdrinken. We moeten die mensen er juist bij blijven betrekken. Anders wordt de groep afgehaakten alleen maar groter.
Maar we weten dondersgoed waar het probleem zit. Het is niet alsof we dat hoeven te onderzoeken want het is de luiheid en domheid van zowel politici als stemmers die liever een zondebok hebben en benoemen dan dat ze echt benoemen waar de problemen zitten en eerlijk zijn over de oorzaken en hoe lang het zal gaan duren om het op te lossen.quote:Op zondag 3 december 2023 14:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee dat is niet normaal. Maar ik weiger ook te doen alsof 25% van Nederland een asociale teringlijer is die morgen alle Turken terug naar Casablanca wil sturen. Die zitten er zeker tussen, maar daarmee wordt je niet de grootste.
Het is ook gewoon een schreeuw om aandacht van een groep mensen aan de randen van de samenleving die dreigt te verdrinken. We moeten die mensen er juist bij blijven betrekken. Anders wordt de groep afgehaakten alleen maar groter.
Ja, partijen bij voorbaat uitsluiten is prima, dat weten kiezers dat ze op een partij zonder macht stemmen. Maar eerst zeggen dat je met ze in gesprek gaat en dan na de verkiezingen je terugtrekken zonder gesprek is niet alleen kiezersbedrog, het is ook echt gewoon spelen met de veiligheid in ons land.quote:Op zondag 3 december 2023 14:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het bezwaar tegen een cordon sanitaire is dat het zich slecht verhoudt tot de kern van een pluriforme vertegenwoordigende democratie als de onze waar de hele gedachte juist is dat ook minderheden gehoord moeten worden in het landsbestuur. Dat argument hoeft niet altijd doorslaggevend te zijn. Het is altijd een afweging. Maar doen alsof een cordon sanitaire een perfect democratisch middel is dat geen enkele systeemschade aanricht is ook onjuist. Het is een keuze tussen twee kwaden.
Meer praktisch ben je daar nu te laat mee. Had je voor de verkiezingen moeten doen (wat dat betreft heeft ‘links’ nog wel enig recht van spreken) & is met 37 zetels vooral wachten op een nog grotere pvv, want dan moet je over links.
Dat kan, daar hebben we een prachtig orgaan voor dat nota bene de belangrijkste wetgever is. Voor het landsbestuur lijken fascisten me minder geschikt.quote:Op zondag 3 december 2023 14:45 schreef trein2000 het volgende:
Het bezwaar tegen een cordon sanitaire is dat het zich slecht verhoudt tot de kern van een pluriforme vertegenwoordigende democratie als de onze waar de hele gedachte juist is dat ook minderheden gehoord moeten worden in het landsbestuur.
Niemand hier spreekt voor of namens een partij.quote:Op zondag 3 december 2023 14:45 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik heb d66 gestemd en verwacht juist van die partij een betere reactie.
Dat is zeker waar. En een politicus die dat goed weet neer te zetten kan denk ik heel groot worden. En ook de pvv leegeten.quote:Op zondag 3 december 2023 14:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar we weten dondersgoed waar het probleem zit. Het is niet alsof we dat hoeven te onderzoeken want het is de luiheid en domheid van zowel politici als stemmers die liever een zondebok hebben en benoemen dan dat ze echt benoemen waar de problemen zitten en eerlijk zijn over de oorzaken en hoe lang het zal gaan duren om het op te lossen.
Dat betwijfel ik ten sterkste. De antwoorden zijn namelijk niet simpel, niet snel en niet goedkoop en landen niet lekker in de onderbuik.quote:Op zondag 3 december 2023 14:50 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat is zeker waar. En een politicus die dat goed weet neer te zetten kan denk ik heel groot worden. En ook de pvv leegeten.
Oh bedoelde dat ook niet hier. En niet eens rondom deze kwestie. Maar meer in algemene zin, een houding die niet bijdraagt aan polarisatie zoals nu door beide kampen gebeurd. Sorry, ik was wat te kort door de bochtquote:Op zondag 3 december 2023 14:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niemand hier spreekt voor of namens een partij.
Wat de VVD flikt is echt ongekend. Eerst forceren ze een kabinetsval op migratie (ik ben er nog steeds van overtuigd: in de veronderstelling zo Rutte optimaal te positioneren voor kabinet 5). Wetende dat op migratie de pvv het A-merk is en altijd zal blijven. Vervolgens zetten ze de deur wagenwijd open. Slaan hem in paniek weer dicht en doen hem toch weer open. Zwalken in het kwadraat. Daar hebben we deze ellende aan te danken.quote:Op zondag 3 december 2023 14:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, partijen bij voorbaat uitsluiten is prima, dat weten kiezers dat ze op een partij zonder macht stemmen. Maar eerst zeggen dat je met ze in gesprek gaat en dan na de verkiezingen je terugtrekken zonder gesprek is niet alleen kiezersbedrog, het is ook echt gewoon spelen met de veiligheid in ons land.
Op zich worden die gesubsidieerd ter tegenmacht, het is van hen dus niet zo heel gelukkig om zich dan met de machtsvorming zelf te bemoeien. Het zal er ook mee te maken hebben dat de PVV de subsidie van Greenpeace wil stoppen.quote:
Misschien wat naïef van mij maar ik denk dat veel kiezers best een pijnlijke boodschap accepteren als ze zien dat het echt is. En dat er geprobeerd wordt perspectief te schetsen. Alle vaste kiezersblokken zijn wel grotendeels afgebroken, steeds meer mogelijk om kiezers vanuit allerlei richtingen aan te trekken. Ook meteen het probleem, iedereen is zo weer weg.quote:Op zondag 3 december 2023 14:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik ten sterkste. De antwoorden zijn namelijk niet simpel, niet snel en niet goedkoop en landen niet lekker in de onderbuik.
Laat ik het iets nuanceren, ik geloof niet dat de mensen die voor de PVV stemmen zich daardoor laten overreden.quote:Op zondag 3 december 2023 14:55 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Misschien wat naïef van mij maar ik denk dat veel kiezers best een pijnlijke boodschap accepteren als ze zien dat het echt is. En dat er geprobeerd wordt perspectief te schetsen. Alle vaste kiezersblokken zijn wel grotendeels afgebroken, steeds meer mogelijk om kiezers vanuit allerlei richtingen aan te trekken. Ook meteen het probleem, iedereen is zo weer weg.
Uit deze post lijk jij je ook moreel verheven te voelen. Uitsluiting van anti-democraten is een strategie in democratie. Ik ben persoonlijk ervoor hem het te laten doen accelerationisme.quote:Op zondag 3 december 2023 14:45 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Het valt mij tegen van democraten en progressieven dat ze zo makkelijk een partij willen uitsluiten van het proces om een landsbestuur te kunnen vormen.
Voor de verkiezingen, geen demonstratie gezien. Geen enkele interesse zich te verdiepen waarom 2,5 mln mensen er toch op stemmen.
Maar wel jezelf moreel verheven voelen de ander uit te sluiten van democratische processen. Ironisch genoeg uit angst omdat de ander wel eens ondemocratisch kan zijn. Zo heb je geen pvv meer nodig om je eigen waarden achter de democratie te slopen.
Er wordt gedaan alsof het of demonstreren en uitsluiten van de pvv is, of dat je fascistisch gedachtegoed toestaat. Dat is ook een onterechte tegenstelling en sluit ook totaal niet aan bij de weken van voor de verkiezingen. Daarnaast moet je jezelf niet verlagen tot waar je bang voor bent dat de ander doet. Mensen wegzetten als halve gekken gaat ongetwijfeld heel goed werken in ze overtuigen dat het misschien niet zo handig is op de pvv te stemmen. Ik heb d66 gestemd en verwacht juist van die partij een betere reactie.
Dus, het is niet zo dat ze er iets mee willen bereiken, maar alleen willen huilen?quote:Op zondag 3 december 2023 13:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is niet gericht tegen de verkiezingsuitslag in de zin dat die uitslag in twijfel wordt getrokken. Er is dus niets anti-democraisch aan.
Er is wel en gevoel van urgentie bij een deel van de bevolking omdat ze Wilders een gevaarlijk man vinden. En dat kan ik goed begrijpen. Of dergelijke demonstraties nodig, handig en netjes zijn, is vers twee. Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen iets willen zetten tegenover de uitlatingen van Wilders en zijn volgers. Wat er op de social media uitkomt nu men zich gelegitimeerd voelt door de verkiezingsuitslag vind ik tamelijk schokkend.
Nou ben ik zelf niet zo'n demonstrant en zou ik zelf sowieso niet met een dergelijke demonstratie meedoen, maar ik vind het niet fout dat er mensen zijn die daar anders in staan en van hun demonstratierecht gebruik maken.
Joh, ik heb hier Wilders' vrijheid van meningsuiting altijd verdedigd. Het is ook prima dat hij in de Tweede Kamer zit en je kunt er zelfs samen wetsvoorstellen mee indienen en samenwerken in enquetecommissies en in de wandelgangen bij de koffieautomaat gewoon gesprekken mee aangaan maar er zijn gewoon een hoop mensen die liever geen fascist als premier zien.quote:Op zondag 3 december 2023 14:45 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Het valt mij tegen van democraten en progressieven dat ze zo makkelijk een partij willen uitsluiten van het proces om een landsbestuur te kunnen vormen.
Voor de verkiezingen, geen demonstratie gezien. Geen enkele interesse zich te verdiepen waarom 2,5 mln mensen er toch op stemmen.
Maar wel jezelf moreel verheven voelen de ander uit te sluiten van democratische processen. Ironisch genoeg uit angst omdat de ander wel eens ondemocratisch kan zijn. Zo heb je geen pvv meer nodig om je eigen waarden achter de democratie te slopen.
Er wordt gedaan alsof het of demonstreren en uitsluiten van de pvv is, of dat je fascistisch gedachtegoed toestaat. Dat is ook een onterechte tegenstelling en sluit ook totaal niet aan bij de weken van voor de verkiezingen. Daarnaast moet je jezelf niet verlagen tot waar je bang voor bent dat de ander doet. Mensen wegzetten als halve gekken gaat ongetwijfeld heel goed werken in ze overtuigen dat het misschien niet zo handig is op de pvv te stemmen. Ik heb d66 gestemd en verwacht juist van die partij een betere reactie.
Alle partijen hebben een minderheid aan stemmen. Punt is dat politiek rechts gezamenlijk een meerderheid aan stemmen heeft. En welk kabinet er ook gevormd wordt en of Wilders in de oppositie op in de coalitie zit, hij heeft toch die 37 zetels.quote:Op zondag 3 december 2023 14:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoezo is het geen democratisch besef? Wilders heeft een minderheid aan stemmen. En bovendien is het ook democratisch om kritiek te uiten op het stemgedrag van een ander.
Ja hoor. Ik zag een klein reportagetje met de nr 6 van de PVV lijst en dat lijkt me bijvoorbeeld een hartstikke prima vent, daar heb ik op zich geen moeite mee, en inderdaad zijn die 25 zetels aan achterban lang niet allemaal racisten en fascisten maar vermoedelijk vrij gewone mensen die om uiteenlopende redenen op de PVV gestemd hebben.quote:
BBBis voor mij echt een heel andere klasse.quote:Op zondag 3 december 2023 14:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het bezwaar is dat je dan straks met 45 zetels PVV en 15 zetels BBB zit. En met onlusten, omdat je de stem van de grote meerderheid die een rechts kabinet wil negeert.
BBB laat Wilders volledig zijn gang gaan als hij hun het ministerie van landbouw geeft, dat is wat ik er mee bedoel.quote:Op zondag 3 december 2023 15:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
BBBis voor mij echt een heel andere klasse.
En het is zeker geen natuurwet dat zo'n partij dan zo groot blijft. Dit kan net zo goed een eenmalige uitschieter zijn. Daar wil ik wel op gokken om onze democratische rechtsstaat te beschermen.
Mee eens.quote:Op zondag 3 december 2023 15:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
BBB laat Wilders volledig zijn gang gaan als hij hun het ministerie van landbouw geeft, dat is wat ik er mee bedoel.
En ik gok liever niet met onze democratie en de veiligheid in onze samenleving. PVV nu negeren is denk ik echt zeer gevaarlijk. En ook gewoon bedrog, Yeşilgöz wilde voor de verkiezingen nog met Wilders in gesprek. Dus laat ze nu dat gesprek beginnen, dan zien ze maar waar ze uit komen (PVV-VVD-BBB kunnen iig gaan praten, NSC vind ik een heel ander verhaal).
Ja hoor, je kunt het vast niet denigrerender neerzetten? Ik doe daar verder niet aan mee.quote:Op zondag 3 december 2023 15:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus, het is niet zo dat ze er iets mee willen bereiken, maar alleen willen huilen?
Waarom zou je de nr. 2 willen uitsluiten?quote:Op zondag 3 december 2023 16:25 schreef miss_sly het volgende:
Overigens ben ik van mening dat deze mensen, zoals iedereen, mogen demonstreren en dat niet anti-democratisch is of deze mensen geen democratisch besef hebben. Ze maken zich, terecht denk ik, zorgen. Wilders zou daar met zijn houding en wat en wanneer hij wat zegt best iets aan kunnen doen, maar hij kiest wederom voor de twijfelachtige manieren waarop hij toch weer heel polariserende (op z'n minst) teksten uit.
Tegelijkertijd ben ik wel van mening dat er in de politieke verkenningen nu inderdaad met elkaar moet worden gesproken, en dan met name VVD en NSC met PVV. Dat betekent nog niet dat er een coalitie komt, maar wel dat moet worden onderzocht wat Wilders daadwerkelijk voor water bij de wijn wil doen om tot een coalitie te komen. Dit op voorhand al laten klappen, lijkt me zeer onverstandig. Maar zover zijn we dan ook nog niet. Ik ga er eigenlijk vanuit dat er nog wel stappen richting elkaar worden gezet en dit nog niet een definitief einde is.
De BBB zie ik er liever niet bij. Van der Plas staat kwispelend en kwijlend langs de lijn om met Wilders aan de slag te gaan en zullen hem kritiekloos zijn gang laten gaan zolang hij hun maar de boeren geeft. Dat lijkt me echt geen goed idee.
Je doelt op GL/PvdA?quote:Op zondag 3 december 2023 16:28 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarom zou je de nr. 2 willen uitsluiten?
Dus je bent bereid om al die kiezers te negeren?quote:Op zondag 3 december 2023 16:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je doelt op GL/PvdA?
Dat is niet een logische partner nu dus.
Daarnaast worden die door de PVV uitgesloten (waar dan weer weinig ophef over is) en ook voor de VVD is de PVV een veel aantrekkelijker partner dan GL/PvdA.quote:Op zondag 3 december 2023 16:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je doelt op GL/PvdA?
Dat is niet een logische partner nu dus.
Wat nog erger is dat de VVD georganiseerd lijkt rond mensen zoals Rutte, Jorritsma, Dijkhof, Nijpels en nog wat figuren die vuistdiep in de lobby structuren zitten.quote:Op zondag 3 december 2023 14:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat de VVD flikt is echt ongekend. Eerst forceren ze een kabinetsval op migratie (ik ben er nog steeds van overtuigd: in de veronderstelling zo Rutte optimaal te positioneren voor kabinet 5). Wetende dat op migratie de pvv het A-merk is en altijd zal blijven. Vervolgens zetten ze de deur wagenwijd open. Slaan hem in paniek weer dicht en doen hem toch weer open. Zwalken in het kwadraat. Daar hebben we deze ellende aan te danken.
Inderdaad gevaarlijk
Nou ja, in deze fase is het natuurlijk eerst even aan de boze rechtse mannetjes.quote:Op zondag 3 december 2023 17:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dus je bent bereid om al die kiezers te negeren?
Niet meer dan BBB of NSC…quote:Op zondag 3 december 2023 17:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat nog erger is dat de VVD georganiseerd lijkt rond mensen zoals Rutte, Jorritsma, Dijkhof, Nijpels en nog wat figuren die vuistdiep in de lobby structuren zitten.
Waarom? Als het andersom was geweest had alles wat eng rechts is of steunt, moord en brand geschreeuwd als de PVV overgeslagen was.quote:Op zondag 3 december 2023 17:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nou ja, in deze fase is het natuurlijk eerst even aan de boze rechtse mannetjes.
Daar noem je ook meteen de beste VVD'ers die er zijn. Weisglas en Van Aartsen mag je ook nog wel toevoegen aan dat lijstje.quote:Op zondag 3 december 2023 17:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat nog erger is dat de VVD georganiseerd lijkt rond mensen zoals Rutte, Jorritsma, Dijkhof, Nijpels en nog wat figuren die vuistdiep in de lobby structuren zitten.
Nijpels? Ed Raket tot de beste VVD-ers, zegt genoeg over deze partijquote:Op zondag 3 december 2023 17:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daar noem je ook meteen de beste VVD'ers die er zijn. Weisglas en Van Aartsen mag je ook nog wel toevoegen aan dat lijstje.
Nijpels is de meest groene VVD'er die er is. Daar scoor je bij mij punten mee.quote:Op zondag 3 december 2023 17:41 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Nijpels? Ed Raket tot de beste VVD-ers, zegt genoeg over deze partij
Dat denk ik niet. De winst van de combi was nogal beperkt. Met pakweg 25 zetels was Wilders in de praktijk gewoon weer genegeerd na wat babbels voor de sier.quote:Op zondag 3 december 2023 17:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waarom? Als het andersom was geweest had alles wat eng rechts is of steunt, moord en brand geschreeuwd als de PVV overgeslagen was.
Jorritsma zou ik wel schrappen.quote:Op zondag 3 december 2023 17:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daar noem je ook meteen de beste VVD'ers die er zijn. Weisglas en Van Aartsen mag je ook nog wel toevoegen aan dat lijstje.
Was ik vergeten. Fijn dat we beiden weten om welke figuren het gaanquote:Op zondag 3 december 2023 17:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Welke lobby heb je het zoal over dan?quote:Op zondag 3 december 2023 17:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ga hier geen eindeloze bronnen oplepelen, maar vooruit een dan:quote:Op zondag 3 december 2023 18:33 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Welke lobby heb je het zoal over dan?
Je noemt Rutte maar hieruit blijkt toch juist dat Rutte keurig heeft gehandeld?quote:Op zondag 3 december 2023 18:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ga hier geen eindeloze bronnen oplepelen, maar vooruit een dan:
https://nos.nl/artikel/24(...)en-half-uur-voor-mij
Rutte lijkt partij boven landsbelang te zetten (zie val kabinet), atm -naar alle waarschijnlijkheid- zware lobby ten kosten van alles voor secretaris generaal.quote:Op zondag 3 december 2023 18:38 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Je noemt Rutte maar hieruit blijkt toch juist dat Rutte keurig heeft gehandeld?
Volgens mij zit dat vooral tussen je orenquote:Op zondag 3 december 2023 18:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Rutte lijkt partij boven landsbelang te zetten (zie val kabinet), atm -naar alle waarschijnlijkheid- zware lobby ten kosten van alles voor secretaris generaal.
Lijkt me heel sterk dat Geert daarmee akkoord gaat. Hij is immers de grootste. Hij wordt premier.quote:Op zondag 3 december 2023 20:46 schreef Kickinalfa het volgende:
Misschien een andere boeg, vvd/nsc/bbb met gedoogsteun van de pvv.
Welke etniciteiten wil hij dan zuiveren?quote:Op zondag 3 december 2023 14:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hij wil Israel (inclusief Gaza en de West Bank) zuiveren van Palestijnen.quote:Op zondag 3 december 2023 21:31 schreef soeverein het volgende:
quote:
Op zondag 3 december 2023 14:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Welke etniciteiten wil hij dan zuiveren?
De islam is een geloof en niet eem etniciteit. Ieder mens kan morgen moslim worden los van hun etnicit
Hij wordt premier is teveel gezegd. Hij wil premier worden. De kans dat hij het daadwerkelijk wordt lijkt me helemaal niet zo heel groot, gezien de uitspraken van Yeşilgöz vooraf en de eis van Omtzigt dat de premier moet kunnen verbinden.quote:Op zondag 3 december 2023 21:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Lijkt me heel sterk dat Geert daarmee akkoord gaat. Hij is immers de grootste. Hij wordt premier.
Gedogen heeft waarschijnlijk de voorkeur van Wilders. Hij hoeft dan geen bewindslieden te leveren, kan ongestoord blijven foeteren vanuit de Tweede Kamer en toch heeft hij een dikke vinger in de pap qua kabinetsbeleid.quote:Op zondag 3 december 2023 21:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Lijkt me heel sterk dat Geert daarmee akkoord gaat. Hij is immers de grootste. Hij wordt premier.
Natuurlijk wil hij premier worden, hij is over de 60, het premierschap zou de kroon op zijn werk zijn. Geert is echt niet bezig met de toekomst van de PVV te bestendigen, anders had hij er allang een ledenpartij van gemaakt.quote:Op zondag 3 december 2023 21:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gedogen heeft waarschijnlijk de voorkeur van Wilders. Hij hoeft dan geen bewindslieden te leveren, kan ongestoord blijven foeteren vanuit de Tweede Kamer en toch heeft hij een dikke vinger in de pap qua kabinetsbeleid.
Maar omdat de PVV de grootste is, is dat geen optie. Bovendien trapt de VVD geen tweede keer in die val. Het eerste gedoogkabinet is de VVD helemaal niet goed bevallen.
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Maar dan houdt Wilders zichzelf wel aardig voor de gek. Ik zie hem geen premier worden.quote:Op zondag 3 december 2023 21:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Natuurlijk wil hij premier worden, hij is over de 60, het premierschap zou de kroon op zijn werk zijn. Geert is echt niet bezig met de toekomst van de PVV te bestendigen, anders had hij er allang een ledenpartij van gemaakt.
Oh ja, ik bedoel, dit is zoals ik denk dat Wilders het ziet. Of het ook daadwerkelijk zo gaat lopen is een heeeel ander verhaal inderdaadquote:Op zondag 3 december 2023 21:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij wordt premier is teveel gezegd. Hij wil premier worden. De kans dat hij het daadwerkelijk wordt lijkt me helemaal niet zo heel groot, gezien de uitspraken van Yeşilgöz vooraf en de eis van Omtzigt dat de premier moet kunnen verbinden.
Ik vind dat hij zich behoorlijk in houdt.quote:Op zondag 3 december 2023 10:31 schreef miss_sly het volgende:
Hij doet niet eens echt moeite om zich een beetje waardig op te stellen he?
[ twitter ]
Het Russische nieuws was heel enthousiast over de winst van Wilders, dus ja...quote:Op zondag 3 december 2023 22:17 schreef Freak188 het volgende:
Is Wilders pro of anti Poetin? Indien het eerste moet hij uit alle macht uitgesloten worden.
Het is niet binair natuurlijk. Als jij tegen wapenleveranties aan UA bent en na MH17 nog een Russische onderscheiding aanneemt ben je natuurlijk fout. Maar het is volgens mij niet zo dat hij rechtstreeks instructies uit het Kremlin krijgt zoals je dat vermoedt bij FvD.quote:Op zondag 3 december 2023 22:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het Russische nieuws was heel enthousiast over de winst van Wilders, dus ja...
In israel is 25% palestijn. Lijkt mij dus behoorlijk overdreven.quote:Op zondag 3 december 2023 21:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hij wil Israel (inclusief Gaza en de West Bank) zuiveren van Palestijnen.
Als je 25% van een land weg wilt zuiveren stelt dat niet zoveel voor?quote:Op zondag 3 december 2023 23:22 schreef soeverein het volgende:
[..]
In israel is 25% palestijn. Lijkt mij dus behoorlijk overdreven.
Poetin staat te springen bij elke verzwakking van de democratische wereldorde.quote:Op zondag 3 december 2023 22:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het Russische nieuws was heel enthousiast over de winst van Wilders, dus ja...
Wilders heeft vaak genoeg afstand genomen van Poetin.quote:Op zondag 3 december 2023 22:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het is niet binair natuurlijk. Als jij tegen wapenleveranties aan UA bent en na MH17 nog een Russische onderscheiding aanneemt ben je natuurlijk fout. Maar het is volgens mij niet zo dat hij rechtstreeks instructies uit het Kremlin krijgt zoals je dat vermoedt bij FvD.
Het gaat geweldig worden als hij premier wordt. Als je op z’n Twitter kijkt is hij alleen maar bezig met zichzelf, met rare uitspraken tussendoor.quote:Op zondag 3 december 2023 21:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij wordt premier is teveel gezegd. Hij wil premier worden. De kans dat hij het daadwerkelijk wordt lijkt me helemaal niet zo heel groot, gezien de uitspraken van Yeşilgöz vooraf en de eis van Omtzigt dat de premier moet kunnen verbinden.
Wel zou een andere premier namens PVV of iemand van een andere partij met PVV in de coalitie misschien kunnen. Of anders idd een minderheidskabinet van VVD en NSC (met eventueel BBB, al heb ik het gevoel dat VVD en NSC hen er het liefst buiten houden) of een vreemde variant als een extraparlementair zakenkabinet. Als ik Wilders was zou ik er nog niet op rekenen dat hij straks in het torentje zit.
Het is meer een nuttige idioot inderdaad.quote:Op zondag 3 december 2023 22:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het is niet binair natuurlijk. Als jij tegen wapenleveranties aan UA bent en na MH17 nog een Russische onderscheiding aanneemt ben je natuurlijk fout. Maar het is volgens mij niet zo dat hij rechtstreeks instructies uit het Kremlin krijgt zoals je dat vermoedt bij FvD.
De Erasmus Universiteit (eerste google hit) definieert etniciteit als volgt:quote:Op zondag 3 december 2023 21:31 schreef soeverein het volgende:
[..]
Welke etniciteiten wil hij dan zuiveren?
De islam is een geloof en niet eem etniciteit. Ieder mens kan morgen moslim worden los van hun etniciteit.
quote:Intussen verwijst etniciteit over het algemeen naar de culturele identiteit van een persoon, die al dan niet een gemeenschappelijke taal, gemeenschappelijke gebruiken, gemeenschappelijke religieuze expressie of een gemeenschappelijke nationaliteit (vooral buiten de grenzen van het land) kan omvatten
Wilders wil de hulp aan Oekraïne stoppen, toch?quote:Op maandag 4 december 2023 08:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wilders heeft vaak genoeg afstand genomen van Poetin.
Bovendien moeten we ons wel realiseren dat er een tijd was van vóór 24-02-2022 en ná die datum.
Ja, maar niet om Poetin te plezieren.quote:Op maandag 4 december 2023 09:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wilders wil de hulp aan Oekraïne stoppen, toch?
Dat gaat 'ie sowieso niet worden. Roemenië gaat dat sowieso veto'en.quote:Op zondag 3 december 2023 18:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Rutte lijkt partij boven landsbelang te zetten (zie val kabinet), atm -naar alle waarschijnlijkheid- zware lobby ten kosten van alles voor secretaris generaal.
Hij liep ook trots met zijn Ruslandspeldje, en dat was na MH17 en de inval in de Krim.quote:Op maandag 4 december 2023 09:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja, maar niet om Poetin te plezieren.
Als ik kijk naar mijzelf: ik ben voor wapenleveranties omdat anders de Russen de Oekraieners overlopen. Maar ondertussen dringt zich wel de vraag steeds meer op of vrede niet te prefereren is boven gerechtigheid.
Zo zwartwit vind ik het ook niet, maar uiteindelijk kunnen alleen de twee partijen onderling vrede sluitenquote:Op maandag 4 december 2023 09:41 schreef miss_sly het volgende:
Of vrede te preferen is en op welke voorwaarden is aan Oekraine.
Je kan je afvragen wat een "vrede" met Rusland waard is. Hetzelfde Rusland dat a) alle gemaakte afspraken en verdragen mbt Oekraïne geschonden heeft en b) is één van de belangrijkste doelen van de oorlog in Oekraïne het doorbreken en afbreken van de in Russische ogen 'Westerse hegemonie' op de wereld.quote:Op maandag 4 december 2023 09:44 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Zo zwartwit vind ik het ook niet, maar uiteindelijk kunnen alleen de twee partijen onderling vrede sluiten
Wilders gaf aan dat hij de doema ná mh17 had bezocht om juist "deuren te openen" aldaar, sowieso niet vreemd dat je als fractievoorzitter van de grootste oppositiepartij wordt uitgenodigd. Hij maakt wel meer tripjes.quote:Op maandag 4 december 2023 09:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hij liep ook trots met zijn Ruslandspeldje, en dat was na MH17 en de inval in de Krim.
Of vrede te preferen is en op welke voorwaarden is aan Oekraine.
Ik heb geen enkele fiducie in beloftes en/of akkoorden met Rusland. Maar Rusland heeft ook niet zoveel vertrouwen in het Westen na het schenden van de Minks akkoorden, later door Merkel ook ronduit toegegeven.quote:Op maandag 4 december 2023 09:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je kan je afvragen wat een "vrede" met Rusland waard is. Hetzelfde Rusland dat a) alle gemaakte afspraken en verdragen mbt Oekraïne geschonden heeft en b) is één van de belangrijkste doelen van de oorlog in Oekraïne het doorbreken en afbreken van de in Russische ogen 'Westerse hegemonie' op de wereld.
Dus, wil agressor Rusland zelf eigenlijk wel 'vrede'? Ik ben bang van niet.
Iets zegt me dat als GL de grootste oppositiepartij was geweest, ze niet uitgenodigd zouden zijn om trots te doen in de Doema.quote:Op maandag 4 december 2023 10:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wilders gaf aan dat hij de doema ná mh17 had bezocht om juist "deuren te openen" aldaar, sowieso niet vreemd dat je als fractievoorzitter van de grootste oppositiepartij wordt uitgenodigd. Hij maakt wel meer tripjes.
Deze oorlog zal duren tot de laatste Russische soldaat Oekraïne heeft verlaten.quote:De militaire leveranties aan Oekraine worden afgestemd a.d.h. van de militaire behoefte zodat er geen terrein/verlies geboekt kan worden. Persoonlijk vind ik dat immoreel. Dus laat dit maar heel snel stoppen.
Het is niet "pro" Oekraiens om deze oorlog langer te laten duren dan strikt noodzakelijk.
Weet ik niet, GL beïnvloeden kan belangrijker zijn dan een PVV die sowieso al een neutrale houding had.quote:Op maandag 4 december 2023 10:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Iets zegt me dat als GL de grootste oppositiepartij was geweest, ze niet uitgenodigd zouden zijn om trots te doen in de Doema.
[..]
Deze oorlog zal duren tot de laatste Russische soldaat Oekraïne heeft verlaten.
Het westen heeft de Minsk Akoorden niet geschonden.quote:Op maandag 4 december 2023 10:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik heb geen enkele fiducie in beloftes en/of akkoorden met Rusland. Maar Rusland heeft ook niet zoveel vertrouwen in het Westen na het schenden van de Minks akkoorden, later door Merkel ook ronduit toegegeven.
Anyway, Oekraine moet gewoon veiligheidsgaranties gaan krijgen wanneer er vrede is gesloten.
Je bedoeld Rusland.quote:Op maandag 4 december 2023 10:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Weet ik niet, GL beïnvloeden kan belangrijker zijn dan een PVV die sowieso al een neutrale houding had.
Helaas helaas, de Russen gaan Oekraine niet meer verlaten. Ik heb dat lang gehoopt en gedacht, maar dat is gewoon niet de feitelijk situatie zoals die nu is. Behoudens eventuele wonderen natuurlijk. Bedank de Fransen en de Duitsers hier maar voor.
Oekraine zal dit niet winnen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |