kloptquote:Op donderdag 13 april 2023 17:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Woningtekort komt hoofdzakelijk door de babyboomers, huisvestingsverdunning, sluiting bejaardentehuizen, buitenlandse studenten, expats en andere arbeidsmigranten en simpelweg beleid door te weinig te bouwen.
En maar wijzen naar asielzoekers.![]()
Ach gut, de boomers ja? Vertel: hoe komt het hoofdzakelijk door boomers? En wat zouden ze moeten doen?quote:Op donderdag 13 april 2023 17:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Woningtekort komt hoofdzakelijk door de babyboomers, huisvestingsverdunning, sluiting bejaardentehuizen, buitenlandse studenten, expats en andere arbeidsmigranten en simpelweg beleid door te weinig te bouwen.
En maar wijzen naar asielzoekers.![]()
En? Hun eigendom, hun zaak.quote:Op donderdag 13 april 2023 17:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En worden in veel gevallen een eenpersoonshuishouden met een vrij groot woonoppervlak.
Je mag vooral geen kritiek uiten op de burger, want dat is 'arrogant'. Dat is ook illustratief voor de hedendaagse mentaliteit.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nog maar eens: het gaat me om de arrogantie. De burger is te veeleisend, wil niets inleveren, is kennelijk begiftigd met de langetermijnvisie van een goudvis en moet eigenlijk niet zo zeuren... en als ze maar beter zouden nadenken zouden ze zien hoe fabelachtig fantastisch een VVD en D66 bezig zijn geweest om "moeilijke vraagstukken" te tackelen.
En ja, zorgplicht van de overheid zou je een ideologisch dingetje kunnen noemen. Voorheen was dat eigenlijk normaal, een overheid die er allereerst voor haar burgers was.
Nee hoor. Zie je eigen bijdragen.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je mag vooral geen kritiek uiten op de burger, want dat is 'arrogant'. Dat is ook illustratief voor de hedendaagse mentaliteit.
Als 'gewone, hardwerkende Nederlander' ben je boven alle kritiek verheven. O wee wie het waagt de burger ook maar enigszins aan te vallen.
Andersom is het uiteraard geen probleem voor diezelfde burger om bestuurders en politici voor stont uit te maken. En als een journalist iets schrijft wat die burger onwelgevallig is, dan trakteren we hem ook gewoon op een scheldkanonnade.
Ook zo'n vermoeiende term.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:12 schreef KoosVogels het volgende:
Als 'gewone, hardwerkende Nederlander'
jawel maar dat wil niet zegen dat het hun wens isquote:
dat weten we dan ook na 45.678.628 posts, Michael.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel maar dat wil niet zegen dat het hun wens is
mijn wens is het niet
Maar als je dat doet ben je dus blijkbaar 'arrogant' en is je kritiek 'hautain'. Waarna het door mij hierboven beschreven proces weer op gang komt.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor. Zie je eigen bijdragen.
dus is een te groot huis niet wenselijk, en de schuld van de VVDquote:Op donderdag 20 april 2023 21:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
dat weten we dan ook na 45.678.628 posts, Michael.
Pardon... de middenklasse? De middenklasse brengt geen offers?quote:Op donderdag 20 april 2023 21:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar als je dat doet ben je dus blijkbaar 'arrogant' en is je kritiek 'hautain'. Waarna het door mij hierboven beschreven proces weer op gang komt.
Nogmaals, kritiek op de overheid/het kabinet is (vaak) legitiem. Het gaat mij om de toon en het gebrek aan bereidheid van veel Nederlanders - met name de middenklasse - om offers te brengen. Dan is er sprake van een regering die ons haat en kapot wil maken.
Je zag dat ook tijdens de coronacrisis, al bleef de groen toen gelukkig relatief klein. Van burgers vragen offers te maken en concessies te doen werd gezien als een affront, een grove belediging van de 'normale burger'.
Niet wenselijk voor jou. Mijn ouders peinzen er niet over hun afbetaalde huis te verlaten voor een 'bejaardntehuis', laat staan een appartementje ergens in de binnenstad. Hun eigendom, keihard voor gewerkt, hun keuze.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dus is een te groot huis niet wenselijk, en de schuld van de VVD
zolang ze beiden nog leven / wonen, ok,quote:Op donderdag 20 april 2023 21:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet wenselijk voor jou. Mijn ouders peinzen er niet over hun afbetaalde huis te verlaten voor een 'bejaardntehuis', laat staan een appartementje ergens in de binnenstad. Hun eigendom, keihard voor gewerkt, hun keuze.
Klopt. Maar deze demografische verandering, samen met een aantal andere (het gegroeide aantal eenpersoonshuishoudens heeft nog wat andere oorzaken) heeft wel fors bijgedragen aan het woningtekort. Dat is niet een verwijt aan de oudere die alleen blijft wonen in zijn afbetaalde koophuis, maar een verwijt aan een blinde vlek in het beleid.quote:
Maar wel 25 miljard over de schutting flikkeren voor stikstofquote:Miljardengat begroting worsteling voor kabinet én D66
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE
Updated 1 uur geleden
3 uur geleden
in BINNENLAND
DEN HAAG - Het miljardengat in de begroting is een zware worsteling voor het kabinet en in het bijzonder D66. Die partij wil in plaats van bezuinigen liever de lasten voor vermogenden verhogen, maar stuit daarbij op de eigen partijleider Sigrid Kaag in haar rol als minister van Financiën. Intussen dreigt de pijn aan de pomp de komende tijd hard op te lopen.
Nog niet eens zo gek lang geleden...quote:Op donderdag 20 april 2023 21:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klopt. Maar deze demografische verandering, samen met een aantal andere (het gegroeide aantal eenpersoonshuishoudens heeft nog wat andere oorzaken) heeft wel fors bijgedragen aan het woningtekort. Dat is niet een verwijt aan de oudere die alleen blijft wonen in zijn afbetaalde koophuis, maar een verwijt aan een blinde vlek in het beleid.
alsof al die ZZP ers niks kosten , ouderen kregen voortaan zorg thuis, steunkousen aan en uit doen, terwijl de ouderen ook elkaar kunnen helpenquote:Op donderdag 20 april 2023 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nog niet eens zo gek lang geleden...
Want we gingen participeren! Jawel, ouderen moesten zo lang mogelijk thuis blijven wonen! Veel te duur, al die zorg in bejaardentehuizen.
Paar jaartjes later: die kut-boomers houden woningen 'bezet'.
Dat zeg ik, een blinde vlek in het beleid. Ik heb het idee dat de gevolgen voor de woningvoorraad na het sluiten van de meeste bejaarden- en verzorgingshuizen totaal gemist zijn.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nog niet eens zo gek lang geleden...
Want we gingen participeren! Jawel, ouderen moesten zo lang mogelijk thuis blijven wonen! Veel te duur, al die zorg in bejaardentehuizen.
Paar jaartjes later: die kut-boomers houden woningen 'bezet'.
Waarom dat niet 'aantrekkelijk' maken voor alle alleenstaanden? Of kinderloze koppels?quote:Op donderdag 20 april 2023 21:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat zeg ik, een blinde vlek in het beleid. Ik heb het idee dat de gevolgen voor de woningvoorraad na het sluiten van de meeste bejaarden- en verzorgingshuizen totaal gemist zijn.
Zoals je weet heb ik het eigendomsrecht hoog in het vaandel staan, dus mensen uit hun eigendom zetten is echt het laatste wat ik wil. Neemt niet weg dat je wel kan nadenken hoe je het aantrekkelijker kan maken voor alleenwonende senioren om een andere plek op te zoeken. En dat moet dan zowel qua financiën, locatie als faciliteiten aantrekkelijk zijn, want anders heeft het geen zin. Terecht of niet, maar we komen uiteindelijk gewoon woonruimte tekort en de bewoonde vierkante meters per inwoner stijgen al jaren, met name door het kleiner worden van de huishoudens. Daar is best moeilijk tegenaan te bouwen.
Sowieso wordt samen-wonen (niet als partners/gezin maar als huisgenoten) op allerlei manieren ontmoedigd, terwijl het best een goede manier is om betaalbaar te kunnen wonen.
Dat staat toch in de laatste alinea? Maar van ouderen spreekt het, voor de meesten, voor zich dat het hun laatste verhuizing is en hun leven als het ware krimpt. Die krijgen, gemiddeld genomen, minder behoefte aan ruimte en meer behoefte aan zorg. Dat is nogal verschillend van een alleenstaande van 30, wiens huishouden in veel gevallen nog zal gaan groeien.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom dat niet 'aantrekkelijk' maken voor alle alleenstaanden?
Dit is allemaal pure speculatie. Een zeventiger kan nog een relatie aangaan na weduwnaar te zijn geworden terwijl die dertiger eeuwig vrijgezel blijft.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat staat toch in de laatste alinea? Maar van ouderen spreekt het, voor de meesten, voor zich dat het hun laatste verhuizing is en hun leven als het ware krimpt. Die krijgen, gemiddeld genomen, minder behoefte aan ruimte en meer behoefte aan zorg. Dat is nogal verschillend van een alleenstaande van 30, wiens huishouden in veel gevallen nog zal gaan groeien.
We hebben het over andere behoeftes. Dan moet je ook andere ideeën maken.
Oh dit is voor mij verre, verre van een spelletje.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:48 schreef Janneke141 het volgende:
Het is goed met je, dit spelletje ga ik echt niet spelen.
jawel maar niet samenwonen , dan gaat de overheid je een strafkorting geven van bijna 400 euro per maand nettoquote:Op donderdag 20 april 2023 21:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een zeventiger kan nog een relatie aangaan na weduwnaar te zijn geworden
De ratten verlaten het zinkende schip?quote:Op donderdag 20 april 2023 22:33 schreef borisz het volgende:
[ twitter ]
En dat de vierde deze week....
Je baantje zeker stellen nu het nog kanquote:Op donderdag 20 april 2023 22:33 schreef borisz het volgende:
[ twitter ]
Helemaal als je de Kamer verlaat voor een rol als Adje (!) interim dus.quote:Op donderdag 20 april 2023 22:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De ratten verlaten het zinkende schip?
Geurts treft hier overigens een interessante partijgenoot als raadslid: Sjors Pardoel, die in een dronken bui een pony op een terras in Den Bosch achterliet. En overigens niet wordt vervolgd, omdat hij niets strafbaars gedaan heeft.quote:Op donderdag 20 april 2023 22:33 schreef borisz het volgende:
[ twitter ]
En als Kamerlid was hij ook nog voorzitter van de Cie. Landbouw. Dus er speelt daar wel wat meerquote:Op donderdag 20 april 2023 22:40 schreef borisz het volgende:
[..]
Helemaal als je de Kamer verlaat voor een rol als Adje (!) interim dus.
Dan moet je wel heel snel weg willen.
Waarnemer, dat is met een paar telefoontjes geregeld. Dit is niet iets waar een procedure van maanden aan vooraf gaat. Je zou het wel denken.quote:Op donderdag 20 april 2023 22:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De ratten verlaten het zinkende schip?
Ik ken wel een Vedder met een goede smoel. hoor.quote:Op donderdag 20 april 2023 23:14 schreef borisz het volgende:
Uitgaande dat Mona en anderen nu geen andere keuze maken.
Eline Vedder komt de Kamer in. CDA statenlid te Drenthe, boerin en LTO-dame.
Moet dat nu smoel geven aan de TK-fractie?
ik ben 70 en ik vind het leven helemaal primaquote:Op donderdag 20 april 2023 22:23 schreef Hawkxyz het volgende:
Apartementjes, Thuiszorg, Mantelzorg, Bejaardentehuis....
Als ik over mezelf mag spreken wil ik dit allemaal niet, ik wil dan gewoon dood.
Wat een idioot.quote:Op vrijdag 21 april 2023 08:22 schreef alpeko het volgende:
Wiersma in opspraak.
https://nos.nl/artikel/24(...)egen-zijn-ambtenaren
Niet heel schokkend allemaal maar wel weer een slechte beurt. Een Van Nieuwkerkje.
Ik vind de passage “geregeld door het lint ging en dat hij kon ontsteken in razernij” genoeg om iemand in die positie een idioot te vinden.quote:Op vrijdag 21 april 2023 08:49 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Je weet niet eens wat er is gebeurd.
Daar staat concreet helemaal niets.quote:Op vrijdag 21 april 2023 08:53 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik vind de passage “geregeld door het lint ging en dat hij kon ontsteken in razernij” genoeg om iemand in die positie een idioot te vinden.
Ok, Mark.quote:Op vrijdag 21 april 2023 08:55 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Daar staat concreet helemaal niets.
Technocratische "oplossing". Het eigen risico telt formeel niet mee in de collectieve lastendruk, maar helpt wel om de collectieve uitgaven te drukken. Waardoor je op papier dus binnen de begrotingskaders blijft. Dat het voor de burger met zorgkosten weinig uitmaakt of hij het linksom of rechtsom betaalt vergeten we voor het gemak even.quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:35 schreef BlackLining het volgende:
Wat is dat ook voor onzalig plan om de begroting rond te krijgen door het eigen risico omhoog te gooien? Hoe bedenk je zoiets in tijden met dikke inflatie en onzekerheid? Mensen ook nog eens medisch in de kou zetten?
Hier kan ik dus écht met m'n kop niet bij.
Wel waarnemend.quote:Op vrijdag 21 april 2023 08:17 schreef Hanca het volgende:
Aan Geurts missen we inderdaad niks, zijn laatste actie is een amendement waarmee hij een zeer noodzakelijke aanpassing van de huurmarkt torpedeert. Dat soort figuren kunnen we missen als kiespijn.
Maar hij heeft toch nog een boerderij in Scherpenzeel met 400 varkens, kan je dan wel burgemeester van een andere plaats worden?
Precies.. En dan verzwakt zo'n droeftoeter zijn gedrag door te zeggen dat hij 'misschien iets te fel en te veeleisend is geweest.' Nee beste kerel, je bent gewoon een hufter.. een paardenlul.. een klootzak.quote:Op vrijdag 21 april 2023 08:53 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik vind de passage “geregeld door het lint ging en dat hij kon ontsteken in razernij” genoeg om iemand in die positie een idioot te vinden.
De enige oplossing die dit kabinet kent is dingen duurder maken.quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:35 schreef BlackLining het volgende:
Wat is dat ook voor onzalig plan om de begroting rond te krijgen door het eigen risico omhoog te gooien? Hoe bedenk je zoiets in tijden met dikke inflatie en onzekerheid? Mensen ook nog eens medisch in de kou zetten?
Hier kan ik dus écht met m'n kop niet bij.
Voor een begrotingstekort is dat natuurlijk ook maar 1 van de 2 mogelijke oplossingen. De andere is bezuinigen. En dat valt momenteel ook niet in de goede aarde. Op die manier kan een kabinet het nooit goed doen.quote:Op vrijdag 21 april 2023 20:14 schreef Gehrman het volgende:
[..]
De enige oplossing die dit kabinet kent is dingen duurder maken.
Lastenverzwaringen in tijden van extreem hoge inflatie is haast crimineel te noemen. Bezuinigen is dan de betere oplossing want dat moet het klootjesvolk (waar deze technocraten zo op neerkijken) zelf ook.quote:Op vrijdag 21 april 2023 20:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor een begrotingstekort is dat natuurlijk ook maar 1 van de 2 mogelijke oplossingen. De andere is bezuinigen. En dat valt momenteel ook niet in de goede aarde. Op die manier kan een kabinet het nooit goed doen.
Al ben ik het er mee eens dat het eigen risico een slecht voorbeeld is, maar het lijkt me ook zeer waarschijnlijk dat dat plan sneuvelt.
Je kunt natuurlijk best iets voor iedereen verhogen om dan vervolgens de laagste inkomensgroepen te compenseren. Dat het dan zo is dat er 'minder overblijft om leuke dingen te doen', zoals in dat artikel staat, voor de iets hogere inkomensgroepen is een feit. Maar toch ook redelijk onontkoombaar als je niet heel drastisch wil bezuinigen.quote:Op vrijdag 21 april 2023 20:20 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Lastenverzwaringen in tijden van extreem hoge inflatie is haast crimineel te noemen. Bezuinigen is dan de betere oplossing want dat moet het klootjesvolk (waar deze technocraten zo op neerkijken) zelf ook.
Edit: 6 op de 10 huishoudens kan niet of moeilijk rondkomen en dan met allerlei plannetjes komen om het leven nog duurder te maken. Dit kabinet is totaal losgezongen van de realiteit.
Nog meer nivellering dus. De bovenlaag kan het prima lijden en de minima krijgen subsidie, waardoor onderaan de streep jan modaal weer de lul is.quote:Op vrijdag 21 april 2023 20:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk best iets voor iedereen verhogen om dan vervolgens de laagste inkomensgroepen te compenseren.
Of ze sleutelen aan de erfbelasting. Deze week nog een artikel gelezen in het fd dat de schatkist jaarlijks anderhalf miljard misloopt omdat de wijziging uit 2010 anders uitpakt dan gehoopt. Dan is jan modaal een keer niet de klos.quote:Op vrijdag 21 april 2023 20:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk best iets voor iedereen verhogen om dan vervolgens de laagste inkomensgroepen te compenseren. Dat het dan zo is dat er 'minder overblijft om leuke dingen te doen', zoals in dat artikel staat, voor de iets hogere inkomensgroepen is een feit. Maar toch ook redelijk onontkoombaar als je niet heel drastisch wil bezuinigen.
Natuurlijk hoop ik ook dat er vooral een pakket wordt gemaakt dat de hoge inkomens en rijke bedrijven raakt, maar als dat zo makkelijk was zouden ze dat altijd wel doen.
Ja, zulke voorstellen (mits juridisch houdbaar, niet nog een box 3 drama) zijn natuurlijk helemaal toe te juichen wat mij betreft. Alleen zit helaas de VVD ook aan tafel...quote:Op vrijdag 21 april 2023 22:28 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Of ze sleutelen aan de erfbelasting. Deze week nog een artikel gelezen in het fd dat de schatkist jaarlijks anderhalf miljard misloopt omdat de wijziging uit 2010 anders uitpakt dan gehoopt. Dan is jan modaal een keer niet de klos.
Visionair Sander Schimmelpenninck heeft hier heel goede ideeën over.quote:Op vrijdag 21 april 2023 22:28 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Of ze sleutelen aan de erfbelasting. Deze week nog een artikel gelezen in het fd dat de schatkist jaarlijks anderhalf miljard misloopt omdat de wijziging uit 2010 anders uitpakt dan gehoopt. Dan is jan modaal een keer niet de klos.
quote:Op vrijdag 21 april 2023 22:57 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Visionair Sander Schimmelpenninck
Grote vraag, kan de Belastingdienst en verandering aanquote:Op vrijdag 21 april 2023 22:28 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Kajsa Ollongren heeft ook wat uit te leggen. Beleid om integriteitsklachten niet te onderzoeken, kom op zeg.quote:Militairen die een misstand binnen de krijgsmacht melden, worden nog altijd ernstig tegengewerkt. Defensie had vijf jaar geleden na een kritisch rapport beloofd dat hier verandering in zou komen.
Tien militairen die de afgelopen jaren een melding deden, vertellen aan NRC dat zij te maken kregen met pesterijen, vastgelopen carrières of zelfs strafrechtelijk onderzoek.
Defensie heeft als nieuw beleid om meldingen van integriteitsschendingen bij ‘voorkeur’ níet te onderzoeken, maar af te doen met bijvoorbeeld mediation. Waar voorheen nog een kwart van alle meldingen werd onderzocht, was dat in 2021 nog maar het geval bij 11 van de 216 meldingen.
Valt of staat jouw mening over hem en zijn columns op het pure wanhoopsargument van de hypocrisie over zijn vlieggedrag? Want dan zijn we snel klaar denk ik.quote:Ik vind Schimmelpenninck een arrogante zak hooi en kan dat prima beargumenteren. Het is makkelijk om vanaf je hoge paard te roepen dat het plebs maar genoegen moet nemen met een onsje minder, als je je door je vermogen (dat je ook nog eens voor een aanzienlijk deel te danken hebt aan je adellijke afkomst) nergens zorgen over hoeft te maken. Of roepen dat we allemaal op vliegrantsoen moeten terwijl je zelf grootverbruiker bent bij KLM.
Ik snap echt niet dat er mensen weglopen met dit hypocriete figuur.
Neejoh niets aan de hand, deze samenleving richt zich met dit soort fophef te gronde. Op deze manier gaat er nooit meer iets besloten of doorgevoerd worden. Als iedere millenial eerst vriendelijk toegesproken en geknuffeld moet worden en er om elke niet zo vriendelijke opmerking praatsessies georganiseerd moeten worden terwijl de kern vaak is dat er waardeloos werk verzet wordt.quote:Op vrijdag 21 april 2023 08:22 schreef alpeko het volgende:
Wiersma in opspraak.
https://nos.nl/artikel/24(...)egen-zijn-ambtenaren
Niet heel schokkend allemaal maar wel weer een slechte beurt. Een Van Nieuwkerkje.
O ik kan nog wel even doorgaan maar dit topic gaat over het kabinetsbeleid en niet over de columns van Schimmelpenninck dus ik ga daar niet over uitweiden hier.quote:Op zaterdag 22 april 2023 07:49 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Getuige je eigen jijbak in post #64 heb je daar niet zo'n moeite mee. En dan een witregel later jammeren over hypocrisie, leer mij humor kennen.
[..]
Valt of staat jouw mening over hem en zijn columns op het pure wanhoopsargument van de hypocrisie over zijn vlieggedrag? Want dan zijn we snel klaar denk ik.
Je weet niet eens wat er is gebeurd.quote:Op zaterdag 22 april 2023 08:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Neejoh niets aan de hand, deze samenleving richt zich met dit soort fophef te gronde. Op deze manier gaat er nooit meer iets besloten of doorgevoerd worden. Als iedere millenial eerst vriendelijk toegesproken en geknuffeld moet worden en er om elke niet zo vriendelijke opmerking praatsessies georganiseerd moeten worden terwijl de kern vaak is dat er waardeloos werk verzet wordt.
Echt kutontwikkelingen dit. Maar het zal mijn tijd verder wel duren, als dit land zichzelf naar de klote wil helpen dan zij dat maar zo.
Jawel. Dat heeft Wiersma namelijk zelf aangegeven. Volledig eens met Derksen hierin.quote:Op zaterdag 22 april 2023 08:37 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Je weet niet eens wat er is gebeurd.
Op het gooien met deuren na is niets van alles wat er is gezegd of geschreven te concretiseren. Als razende tekeer gegaan, grensoverschrijdend, te fel, te hard zijn allemaal termen die genoemd of voorbijgekomen zijn die volledig aan eigen invulling onderhevig zijn. Je weet dus niet wat er is gebeurd, net zoals de hordes die klaarstonden om hem te lynchen.quote:Op zaterdag 22 april 2023 08:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Jawel. Dat heeft Wiersma namelijk zelf aangegeven. Volledig eens met Derksen hierin.
Jawel want Wiersma geeft toch zelf een verklaring.quote:Op zaterdag 22 april 2023 08:49 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Op het gooien met deuren na is niets van alles wat er is gezegd of geschreven te concretiseren. Als razende tekeer gegaan, grensoverschrijdend, te fel, te hard zijn allemaal termen die genoemd of voorbijgekomen zijn die volledig aan eigen invulling onderhevig zijn. Je weet dus niet wat er is gebeurd, net zoals de hordes die klaarstonden om hem te lynchen.
Oh, dan zal het wel exact precies stipt zo zijn en niet anders. De slager keurt zijn eigen vlees, zeer representatief.quote:Op zaterdag 22 april 2023 08:54 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Jawel want Wiersma geeft toch zelf een verklaring.
quote:Kwaadaardigheid
Dat burgers inmiddels in de kwaadaardigheid van de politiek geloven is verklaarbaar.
Niet iedereen is een fijnbesnaarde politieke analist.
Mensen vrezen ellende waarvan ze niet begrijpen waarom die plaatsvindt.
En ze zien heel wat ellende op ze afkomen, via besluiten waaruit alle redelijkheid en empathie verdampt lijkt.
In een tijd waarin werkenden hun energierekening en de boodschappen nauwelijks meer kunnen betalen en de middenklasse bij de voedselbank aanklopt, komt het kabinet met financiële treiterbesluiten.
De benzine wordt duurder.
Het eigen risico wordt duurder.
De vliegtaks naar de verre zon verdriedubbelt (waarmee Jetten bewust de onderbetaalden hun vakantiedromen afneemt). Vlees en zuivel worden duurder.
De nieuwe auto wordt duurder, want die moet elektrisch zijn (in een land met een tweedehandsmarkt die de opgedrongen vraag niet kan dekken).
Hardwerkende mensen die afhankelijk zijn van hun auto moeten forse schulden maken om van A naar B te komen. En het OV wordt ook duurder.
Zo maak je de middenklasse kapot.
Via schimmige Brusselse fondsen moeten burgers compensatie aanvragen; dat wordt een bureaucratische fuik die jaren van je leven kost.
De regering stopt alvast 25 miljard in een klimaatfonds, terwijl haar klimaatpolitiek bij de provinciale verkiezingen afgestraft is en haar voortbestaan onzeker is: elke dag is er ’topoverleg’ vanwege onenigheid in de coalitie.
In plaats van af te treden kondigen ze bezuinigingen aan.
Wat is dit voor onzinnige column vol incorrecte aannames, dat dit gepubliceerd mag worden zeg...quote:Op zaterdag 22 april 2023 09:20 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)r-zelf-radicaliseert
De politiek radicatliseert en is machtsgeil net als Brussel \\
[..]
de politiek woont in een cirkel van 30 km rondom Den Haag en de arme werkende deel van de bevolking woont in de krimpgebiedenquote:Op zaterdag 22 april 2023 09:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat is dit voor onzinnige column vol incorrecte aannames, dat dit gepubliceerd mag worden zeg...
quote:Bovenklasse
Ook het bestaan van een bestuurlijke en culturele bovenklasse die zich losgezongen heeft van lagere sociale klassen, op hen neerkijkt en het volk; onterecht als gevaar voor de democratie framet, is geen mythe van extremisten.
Al in de jaren zeventig waarschuwde de gevierde Amerikaanse journaliste en activiste Barbara Ehrenreich voor het ’anti-arbeidersklasse radicalisme’ van een nieuw establishment van hoogopgeleiden.
Ze bleek visionair. Begin van dit millennium ervoer zij undercover de ellende in het leven van onderbetaalden en schreef de bestseller Nickle and Dimed daarover.
Werkende armen zijn twintig jaar later ook Nederlandse werkelijkheid geworden.
Niet door een onfortuinlijke economische conjunctuur, maar door wanbeleid, door politici die niets om ze geven.
De kloof tussen ’hoog’ en ’laag’ – qua inkomen, opleiding, maatschappelijke waardering, kansen en levensverwachting – is immens.
De punten die worden genoemd zijn wel voorstellen die op tafel liggen nu. Het heeft een hoog onderbuikgehalte en ik ga ook niet uit van kwade intenties, maar dat het er voor de middenklasse zo niet gezelliger op wordt ben ik wel met de schrijver eens.quote:Op zaterdag 22 april 2023 09:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat is dit voor onzinnige column vol incorrecte aannames, dat dit gepubliceerd mag worden zeg...
Het leest eerder als een ingezonden brief.quote:Op zaterdag 22 april 2023 09:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nausicaa Marbe stuurt elke week zo’n aanklacht-achtig stuk in. Vanwege haar Roemeense komaf neem ik haar kijk op een onderdrukkende overheid wel serieus, alleen soms gaat ze wel een beetje in de overdrive ja.quote:Op zaterdag 22 april 2023 09:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het leest eerder als een ingezonden brief.
We moeten af van die natte washanden-mentaliteit.quote:Op zaterdag 22 april 2023 08:56 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Oh, dan zal het wel exact precies stipt zo zijn en niet anders. De slager keurt zijn eigen vlees, zeer representatief.
Dat is Gen-Z waar jij het over hebt. Die zijn zo overgevoelig en lichtgeraakt. Millenials zijn opgegroeid in een tijd toen dat soort progressieve gekte nog niet aan de orde was en er nog gelachen kon worden om politiek incorrecte humor.quote:Op zaterdag 22 april 2023 08:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Neejoh niets aan de hand, deze samenleving richt zich met dit soort fophef te gronde. Op deze manier gaat er nooit meer iets besloten of doorgevoerd worden. Als iedere millenial eerst vriendelijk toegesproken en geknuffeld moet worden en er om elke niet zo vriendelijke opmerking praatsessies georganiseerd moeten worden terwijl de kern vaak is dat er waardeloos werk verzet wordt.
Echt kutontwikkelingen dit. Maar het zal mijn tijd verder wel duren, als dit land zichzelf naar de klote wil helpen dan zij dat maar zo.
We moeten vooral af van mensen die zonder enige inzage in de feiten, laat staan de details hun (doorgaans voorspelbare) meninkje alweer klaar hebben liggen.quote:Op zaterdag 22 april 2023 11:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
We moeten af van die natte washanden-mentaliteit.
Gewoon onwaar. Bijvoorbeeld de 2 nieuwe kamerleden deze week: 1 uit Drenthe en 1 uit Groningen.quote:Op zaterdag 22 april 2023 09:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de politiek woont in een cirkel van 30 km rondom Den Haag...
Klopt hoor, het wordt elke lichting weer erger. Wat een rampzalige toekomst gaan we op deze manier tegemoet.quote:Op zaterdag 22 april 2023 11:43 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Dat is Gen-Z waar jij het over hebt. Die zijn zo overgevoelig en lichtgeraakt. Millenials zijn opgegroeid in een tijd toen dat soort progressieve gekte nog niet aan de orde was en er nog gelachen kon worden om politiek incorrecte humor.
Je liegt. "De politiek" woont overal in Nederland tot aan Leeuwarden en Maastricht toe.quote:Op zaterdag 22 april 2023 09:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de politiek woont in een cirkel van 30 km rondom Den Haag en de arme werkende deel van de bevolking woont in de krimpgebieden
De politiek is Groen Links en D66 is tegen kernenergie , gaat bos wandelen en stemt over 25 miljard voor nieuwe natuur
De werkende armen wonen met 8 mensen in een tijdelijk huurflatje en gaat flink hoger eigen risico en zorg premie dokken
[..]
Godzijdank mag iedere nieuwe lichting lekker zelf uitmaken hoe zij in het leven staan en hoeven ze niet naar verzuurde oude mannen te luisteren.quote:Op zaterdag 22 april 2023 12:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Klopt hoor, het wordt elke lichting weer erger. Wat een rampzalige toekomst gaan we op deze manier tegemoet.
Het is rampzalig als je niet meer ongevraagd aan mensen mag zitten, ze niet meer uit mag schelden en geen andere ongepaste opmerkingen meer mag maken? Lijkt me eerlijk gezegd alleen maar positief.quote:Op zaterdag 22 april 2023 12:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Klopt hoor, het wordt elke lichting weer erger. Wat een rampzalige toekomst gaan we op deze manier tegemoet.
Mij ook. Maar tegelijkertijd, overal gebeurd wel eens wat. Als je dat vervolgens netjes met elkaar oplost dan hoef je het ook niet groter te maken dan het is.quote:Op zaterdag 22 april 2023 14:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is rampzalig als je niet meer ongevraagd aan mensen mag zitten, ze niet meer uit mag schelden en geen andere ongepaste opmerkingen meer mag maken? Lijkt me eerlijk gezegd alleen maar positief.
Ja, dat schreef ik ook over Wiersma. Excuses maken, als het vaak gebeurt er aan werken. Als je maar toe geeft dat het niet hoort, dat je fout zat.quote:Op zaterdag 22 april 2023 14:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mij ook. Maar tegelijkertijd, overal gebeurd wel eens wat. Als je dat vervolgens netjes met elkaar oplost dan hoef je het ook niet groter te maken dan het is.
Het is ook geven en nemen. (Uiteraard binnen de grenzen van het redelijke, ik heb het niet over mishandeling, verkrachting en dst werk. Maar een keer schreeuwen of met de deuren slaan is niet goed. Maar wel menselijk.).
Je hebt zelf ook wel door dat als we het op deze manier gaan doen (met publieke excuses en publieke veroordelingen) dat juist ook een enorm machtig wapen in handen van 'slachtoffers' wordt? Want dat is namelijk wat er nu gebeurt. Ik vind het bespottelijk.quote:Op zaterdag 22 april 2023 14:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is rampzalig als je niet meer ongevraagd aan mensen mag zitten, ze niet meer uit mag schelden en geen andere ongepaste opmerkingen meer mag maken? Lijkt me eerlijk gezegd alleen maar positief.
Ik vind dit publiekelijk bekend maken echt lachwekkend eigenlijk. Dat geeft 'slachtoffers' zo'n gigantisch machtsinstrument, zeker als je er ook nog het woord grensoverschrijdend bij gaat gebruiken. Wiersma is de rest van zijn carrière besmet omdat hij een paar keer boos is geworden. Lekker gewerkt jongens.quote:Op zaterdag 22 april 2023 14:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mij ook. Maar tegelijkertijd, overal gebeurd wel eens wat. Als je dat vervolgens netjes met elkaar oplost dan hoef je het ook niet groter te maken dan het is.
Het is ook geven en nemen. (Uiteraard binnen de grenzen van het redelijke, ik heb het niet over mishandeling, verkrachting en dst werk. Maar een keer schreeuwen of met de deuren slaan is niet goed. Maar wel menselijk.).
Dat is het probleem van trial by media, maar dat heeft niks te maken met 'niks meer mogen'. Dat al die gevallen niet publiek hoeven ben ik het volledig mee eens.quote:Op zaterdag 22 april 2023 14:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Je hebt zelf ook wel door dat als we het op deze manier gaan doen (met publieke excuses en publieke veroordelingen) dat juist ook een enorm machtig wapen in handen van 'slachtoffers' wordt? Want dat is namelijk wat er nu gebeurt. Ik vind het bespottelijk.
Eens.quote:Op zaterdag 22 april 2023 14:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat schreef ik ook over Wiersma. Excuses maken, als het vaak gebeurt er aan werken. Als je maar toe geeft dat het niet hoort, dat je fout zat.
Ja, zo'n laatste zin zegt wel iets.quote:Op donderdag 20 april 2023 23:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ben 70 en ik vind het leven helemaal prima
tuurlijk zijn er enige ongemakken, hardlopen gaat niet meer en racefiets omk niet meer , maar verder prima
als je ouder bent dan wil je graag je wooncarriere afmaken , en dan komt een bejaardenhuis om de hoek kijken
zolang je geen 65plus bent dan kun je niet meepraten over zulks
mijn moeder woonde 22 jaar in een bejaardenhuis, heeft het heel fijn gehad
maar het leven als oudere is veel beter vaak dan het leven als jongere geloof me, en zeker een jongere die moet leven van thuiszorg
Ik heb trouwens net een nieuwe auto gekocht en geen rollator, dat ter informatie
Maar ga gerust dood hoor
zolang we nog maar een leuke vakantie kunnen boeken dan gaat het nog wel hequote:Op zaterdag 22 april 2023 17:42 schreef Hawkxyz het volgende:
[..]
Ja, zo'n laatste zin zegt wel iets.
Uiteraard wil ik niet dat mijn keus standaard word maar het is wel een keus die in principe tot de mogelijkheden mag behoren.
Ik kan ook het voorbeeld geven van mijn opa die het (aan het einde van de vorige eeuw) echt niet zo fijn had. Hij bleef maar roepen dat hij NAAR HUIS!! toe moest. En wij moesten dat dan gaan regelen...
Gezien zijn altzheimer ging ik hem elke keer geruststellen dat ik het wel zou 'regelen', gezien hij het dan toch 5 minuten later weer vergat.
En als ik dan zeg dat ik er niet aan moet denken dat ik wellicht over enkele tientallen jaren niet meer voor mijzelf kan zorgen, ja dan wil ik liefst wel een keuze hebben van 'voltooid leven' want op dat gebied.. euthanasie wetgeving is bij mijn weten nog steeds alleen mogelijk bij 'ondraaglijk lijden'.
Nou, zie dat maar eens aan te tonen op het moment dat de medici zeggen dat ik nog prima kan leven met 'enige verzorging'. De voorbeelden echter.. van zoals genoemd mijn opa maar ook huidige situaties zoals mijn oom, en een vriend van mijn vader.. ja daar wil ik toch echt niet aan denken.
En dan zijn er inderdaad de gevallen zoals jezelf, mijn tante, een vriendin van mijn moeder en in het verleden mijn oma.. waarvan er inderdaad een prima leven was / is.
Hij heeft toch gewoon gelijk? Dit slaat toch nergens op als PvdA of heeft PvdA Friesland ineens niets meer te maken met de rest van de PvdA?quote:Op zaterdag 22 april 2023 18:21 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ] Ik ben toch zo benieuwd wat ze bij D66 van dit sujet vinden. Wat een polariserend, haatdragend figuur is het toch.
Op zich staat het gekozen vertegenwoordigers natuurlijk vrij om af te wijken ban de partijlijn.quote:Op zaterdag 22 april 2023 18:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hij heeft toch gewoon gelijk? Dit slaat toch nergens op als PvdA of heeft PvdA Friesland ineens niets meer te maken met de rest van de PvdA?
Want daar zie ik 2030 WEL promiment vermeld worden: https://www.pvda.nl/verki(...)gramma/duurzaamheid/
De Groot is een aanjager van de opinie ten opzichte van D66: je bent ervoor, of je bent er héél erg tegen. En dat laatste is nogal onhandig als je ergens een compromis over wil sluiten. Of zwevende kiezers wil binden.quote:Op zaterdag 22 april 2023 18:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hij heeft toch gewoon gelijk? Dit slaat toch nergens op als PvdA of heeft PvdA Friesland ineens niets meer te maken met de rest van de PvdA?
Want daar zie ik 2030 WEL promiment vermeld worden: https://www.pvda.nl/verki(...)gramma/duurzaamheid/
Je citeert een (oud) verkiezingsprogramma. Voortschrijdend inzicht kan laten zien dat 2030 niet het belangrijkste is, er aan gaan beginnen wel. En dan kan meebeslissen in de provincies wel cruciaal zijn, want daar moet die start gemaakt worden.quote:Op zaterdag 22 april 2023 18:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
beginnen met 30 miljard over de balk flikkerenquote:Op zaterdag 22 april 2023 19:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je citeert een (oud) verkiezingsprogramma. Voortschrijdend inzicht kan laten zien dat 2030 niet het belangrijkste is, er aan gaan beginnen wel. En dan kan meebeslissen in de provincies wel cruciaal zijn, want daar moet die start gemaakt worden.
Ik het een uitstekende zaak als boeren op een zeer fatsoenlijke wijze uitgekocht kunnen worden en dat daar meer dan genoeg geld voor beschikbaar is, het zou pas extremistisch en schofterig zijn als dat fonds er niet was.quote:Op zondag 23 april 2023 15:16 schreef michaelmoore het volgende:
[ twitter ]
[..]
beginnen met 30 miljard over de balk flikkeren
ja prachtig maar er zijn heel weinig boeren die dat willen en je kent de overheid , die bent zunnig als het een ander betreftquote:Op zondag 23 april 2023 18:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik het een uitstekende zaak als boeren op een zeer fatsoenlijke wijze uitgekocht kunnen worden en dat daar meer dan genoeg geld voor beschikbaar is, het zou pas extremistisch en schofterig zijn als dat fonds er niet was.
Heb je ook een bron voor deze bewering?quote:Op zondag 23 april 2023 18:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja prachtig maar er zijn heel weinig boeren die dat willen en je kent de overheid , die bent zunnig als het een ander betreft
Die willen graag iedere boer onteigenen of hun vergunning afpakken ne de 25 miljard uitgeven aan adviesbureaus
nou daar gaat de BBB dus niet aan meewerkenquote:Op zondag 23 april 2023 18:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Heb je ook een bron voor deze bewering?
Er zijn ook landen waar je vergunning gewoon wordt ingetrokken en verder heb je het nakijken he. Denemarken oa als ik het goed heb onthouden.
Die ga je ook niet krijgen van hem.quote:
Fijn he, die flexibilisering.quote:Op zondag 23 april 2023 13:49 schreef Hanca het volgende:
Ik weet niet zo goed waar dit te plaatsen, maar ik vond dit nogal een schokkend voorbeeld over hoe het financieel mis kan lopen in het onderwijs: https://www.ad.nl/werk/ni(...)medewerker~a60d744d/
Allereerst is er dus een ex-roostermaker van 61 die 4700 euro per maand krijgt en daarvoor niet eens meer naar de hogeschool hoeft te komen, zijn functie is namelijk opgeheven maar hij mocht blijven.
En daarnaast is er dus een goede leerkracht die na 3 jaar tijdelijke contracten van 4000 euro in de maand weg moest, waarop hij wordt vervangen door iemand van het uitzendbureau die 12.000 in de maand kost. Nou weet ik wel dat een medewerker meer kost dan alleen het brutoloon, maar je gaat mij niet vertellen dat deze Hogeschool niet 2 keer heel veel geld per maand aan het weggooien is. Geld dat voor onderwijs bestemd is, niet voor de winst van het uitzendbureau en ook niet voor het betaald thuis zitten van ex-werknemers die nog best ergens zouden kunnen werken.
Nee, dat is waardeloos. Andere kant zijn trouwens al die zorgmedewerkers die ontslag nemen en zich vervolgens laten inhuren als ZZPer, ook waardeloos. Wat mij betreft doen ze aan beide wat: het moet aantrekkelijker worden om mensen vast in dienst te nemen en het moet aantrekkelijker zijn om vast in dienst te zijn (of liever: ZZPschap moet fors minder aantrekkelijk worden of in de zorg zelfs verboden, zoals De Jonge voorstelde).quote:
Helemaal mee eens; wat mij betreft worden ZZP'ers in de publieke sector zoveel mogelijk geweerd. Deze profiteurs ondermijnen de solidariteit.quote:Op zondag 23 april 2023 18:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat is waardeloos. Andere kant zijn trouwens al die zorgmedewerkers die ontslag nemen en zich vervolgens laten inhuren als ZZPer, ook waardeloos. Wat mij betreft doen ze aan beide wat: het moet aantrekkelijker worden om mensen vast in dienst te nemen en het moet aantrekkelijker zijn om vast in dienst te zijn (of liever: ZZPschap moet fors minder aantrekkelijk worden of in de zorg zelfs verboden, zoals De Jonge voorstelde).
Eens. Zoals ZZP nu is ingestoken, dus je zakken vullen en als de zaken minder gaan je handje ophouden, heeft op zich ook weinig met ondernemerschap te maken.quote:Op zondag 23 april 2023 18:54 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Helemaal mee eens; wat mij betreft worden ZZP'ers in de publieke sector zoveel mogelijk geweerd. Deze profiteurs ondermijnen de solidariteit.
Prima, maar dan ook geen 'zoek het maar uit en fijne wedstrijd' bij ziekte of arbeidsongeschiktheid.quote:Op zondag 23 april 2023 19:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Eens. Zoals ZZP nu is ingestoken, dus je zakken vullen en als de zaken minder gaan je handje ophouden, heeft op zich ook weinig met ondernemerschap te maken.
Op zich is het stimuleren van eigen ondernemerschap een goede zaak. Maar die schijnzelfstandigheid daar moeten we vanaf. Als je hele business is opgehangen aan 1 of enkele opdrachtgevers ben je de facto niet zelfstandig en wat mij betreft dien je dan ook niet als zodanig behandeld te worden (dus ook geen fiscale voordeeltjes etc).
In die zin zegt het al genoeg dat de tweede kamer het orgaan is dat zelf minst de hand in eigen boezem heeft gestoken na de toeslagenaffaire.quote:Op zondag 23 april 2023 23:26 schreef Janneke141 het volgende:
https://www.trouw.nl/binn(...)inspecteur~b33d512f/
De Inspecteur-Generaal van de Belastingen is inmiddels ook van mening dat het hele toeslagencircus moet worden afgeschaft omdat het alleen maar meer mensen in de problemen gaat brengen. Maar de politieke wil om met een alternatief te komen zal wel weer ontbreken. Dat doet het immers al jaren.
Wat een onzin.quote:Op zondag 23 april 2023 19:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Eens. Zoals ZZP nu is ingestoken, dus je zakken vullen en als de zaken minder gaan je handje ophouden, heeft op zich ook weinig met ondernemerschap te maken.
In de kamer is die politieke wil er wel, dat blijkt in alle debatten over de toeslagen, dat blijkt ook uit zulke moties: https://www.tweedekamer.n(...)40295&did=2022D40295quote:Op zondag 23 april 2023 23:26 schreef Janneke141 het volgende:
https://www.trouw.nl/binn(...)inspecteur~b33d512f/
De Inspecteur-Generaal van de Belastingen is inmiddels ook van mening dat het hele toeslagencircus moet worden afgeschaft omdat het alleen maar meer mensen in de problemen gaat brengen. Maar de politieke wil om met een alternatief te komen zal wel weer ontbreken. Dat doet het immers al jaren.
Als het kabinet echt wilde. Het lijkt er gewoon op dat ze er daar wel overtuigd van zijn dat de toeslagen moeten worden afgeschaft, maar er is verschil van mening tussen de partijen over het hoe. En dus schuiven ze het maar weer naar komende zomer (waar kennen we dat van?).quote:Op maandag 24 april 2023 08:31 schreef Janneke141 het volgende:
Kortom, als men echt wilde dan waren ze een hoop stappen verder dan nu.
Ik kan het me niet voorstellen eigenlijk. Veel te dichtbij.quote:Op maandag 24 april 2023 09:44 schreef Hanca het volgende:
Was deze gloednieuwe functie van voormalig kamerlid Bart Snels trouwens de beroemde 'functie elders' die Rutte in gedachten had voor Omtzigt?
12ft.io is je vriend voor de paywallquote:Op maandag 24 april 2023 10:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik kan het me niet voorstellen eigenlijk. Veel te dichtbij.
En voor degenen zonder Trouw-abo:
https://nos.nl/artikel/24(...)enstelsel-afschaffen
Voorzitter Tweede Kamer stond in de notities van Jorritsma.quote:Op maandag 24 april 2023 10:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik kan het me niet voorstellen eigenlijk. Veel te dichtbij.
En voor degenen zonder Trouw-abo:
https://nos.nl/artikel/24(...)enstelsel-afschaffen
Ik heb niet het idee dat het bestaan van ON die groep beter bereikbaar maakt of minder vatbaar voor complotten.quote:Op maandag 24 april 2023 13:55 schreef Hanca het volgende:
De staatssecretaris van media mag een moeilijke beslissing nemen: https://www.trouw.nl/cult(...)eke-bestel~b2f5266d/
Inhoudelijk lijkt me het verbannen van Ongehoord Nederland een goed idee, maar je laat wel dan wel een deel van de media die de groep bedient die zich toch al niet gehoord voelt en graag in een slachtofferrol kruipt sluiten. En dat zal voor die groep toch voelen als "Den Haag die ze de mond snoert" en juist nog meer complottheorieën aanwakkeren.
Nee, maar het afschaffen is wel een extra reden voor haat vanuit die kant. ON had nooit toegelaten moeten worden, maar nu het er is moet je wel voorzichtig zijn bij het weer uit het stelsel gooien van ON.quote:Op maandag 24 april 2023 14:17 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat het bestaan van ON die groep beter bereikbaar maakt of minder vatbaar voor complotten.
Welk genie was het ook alweer die ON toeliet?quote:Op maandag 24 april 2023 14:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar het afschaffen is wel een extra reden voor haat vanuit die kant. ON had nooit toegelaten moeten worden, maar nu het er is moet je wel voorzichtig zijn bij het weer uit het stelsel gooien van ON.
ik kijk programma's daarvan nooit, maar wat is precies het probleem?quote:Op maandag 24 april 2023 14:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar het afschaffen is wel een extra reden voor haat vanuit die kant. ON had nooit toegelaten moeten worden, maar nu het er is moet je wel voorzichtig zijn bij het weer uit het stelsel gooien van ON.
waarom zou een initiatief met voldoende draagvlak die voldoet aan de eisen vooraf al niet toegelaten moeten worden bij de publieke omroepen?quote:Op maandag 24 april 2023 14:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Welk genie was het ook alweer die ON toeliet?
Een minister die zei: ik zou ze niet willen toelaten, maar er bestaat geen enkele juridische grond om ze te weigeren. De enige eis was namelijk dat aantal leden. Meer eisen stonden niet in de wet, dus kon hij niks anders. Daarna is hij gaan ijveren voor een wetswijziging.quote:Op maandag 24 april 2023 14:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ze verspreiden 'onjuiste informatie', oftewel nepnieuws: https://www.ad.nl/show/np(...)-meer-over~a044e2a6/quote:Op maandag 24 april 2023 14:24 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ik kijk programma's daarvan nooit, maar wat is precies het probleem?
wie niet? denk ik danquote:Op maandag 24 april 2023 14:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze verspreiden 'onjuiste informatie', oftewel nepnieuws: https://www.ad.nl/show/np(...)-meer-over~a044e2a6/
De rest van de omroepen in het bestel niet, volgens de instanties die er over gaan.quote:
Hier heb je een onafhankelijk beoordeeld voorbeeld: https://nos.nl/artikel/24(...)journalistieke-codesquote:Op maandag 24 april 2023 14:57 schreef Mylene het volgende:
Wat is dan die onjuiste informatie? Beetje makkelijk zo.
Blijkbaar komen er dit jaar nieuwe criteria voor toetreding tot het bestel: https://nos.nl/artikel/24(...)-wil-andere-criteriaquote:Op maandag 24 april 2023 14:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarom moet de NPO er eigenlijk iets van vinden?quote:Op maandag 24 april 2023 14:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze verspreiden 'onjuiste informatie', oftewel nepnieuws: https://www.ad.nl/show/np(...)-meer-over~a044e2a6/
https://www.rtlnieuws.nl/(...)enstregeling-karigerquote:Maar dan nog resteert een tekort, dat de nieuwe concessiehouder – vermoedelijk NS – op mag vangen door een extra spitstoeslag. Om kosten te besparen zal de dienstregeling aangepast mogen worden aan de veranderende vervoersvraag. Dit betekent dat er minder treinen gaan rijden op rustige trajecten of op rustige momenten.
Spitstoeslag en op rustige momenten minder treinen. Ook een lekkere combinatie.quote:Op maandag 24 april 2023 18:11 schreef Janneke141 het volgende:
Praten die ministers onderling eigenlijk wel eens met mekaar, of is het gewoon een collectief plan om forenzen te pesten?
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)enstregeling-kariger
Vanaf 2024 mag NS een spitstoeslag gaan heffen in de trein. Dus als je van plan was om een alternatief voor je onbetaalbaar geworden auto te zoeken en met de trein te gaan dan moet ik je teleur stellen, ook dat maken we gewoon duurder.
Schiet mij maar lek. Men lijkt zich de laatste tijd echt totaal niet meer druk te maken over de maatschappelijke effecten van beleid. Als het op papier maar klopt, dan is het wel goed lijkt het.quote:Op maandag 24 april 2023 18:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Spitstoeslag en op rustige momenten minder treinen. Ook een lekkere combinatie.
Wat is hier toch het idee van? Werkende armen gaan creëren of wat?
Mensen gaan maar lekker wat dichter bij hun werk wonen. Onze huizenmarkt in de grote steden heeft genoeg ruimte om dat op te vangenquote:Op maandag 24 april 2023 18:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
PtdAquote:Op maandag 24 april 2023 18:11 schreef Janneke141 het volgende:
Praten die ministers onderling eigenlijk wel eens met mekaar, of is het gewoon een collectief plan om forenzen te pesten? Jetten maakt de benzine duurder, en Heijnen de trein.
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)enstregeling-kariger
Vanaf 2024 mag NS een spitstoeslag gaan heffen in de trein. Dus als je van plan was om een alternatief voor je onbetaalbaar geworden auto te zoeken en met de trein te gaan dan moet ik je teleur stellen, ook dat maken we gewoon duurder.
Maar hoe wil je dan de gestegen kosten voor de NS betalen? Meer belastinggeld naar de NS? Ik dacht dat jij daar een tegenstander van was.quote:Op maandag 24 april 2023 18:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Schiet mij maar lek. Men lijkt zich de laatste tijd echt totaal niet meer druk te maken over de maatschappelijke effecten van beleid. Als het op papier maar klopt, dan is het wel goed lijkt het.
Nee, dat heb ik nooit gezegd. Als je het OV tot een fatsoenlijk alternatief voor autoverkeer wil maken en houden, dan kost dat geld. Trein- en busverbindingen in standhouden buiten de grote agglomeraties krijg je sowieso niet snel rendabel, dus dat zal altijd belastinggeld kosten. Zoals ik al eerder opmerkte: je moet een pakket maatregelen nemen dat in balans is, en dat mensen daadwerkelijk de mogelijkheid geeft om hun gedrag aan te passen. En dat zou dus best kunnen betekenen dat je de extra belasting die je ophaalt aan de pomp of op Schiphol, in het spoor investeert.quote:Op maandag 24 april 2023 18:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar hoe wil je dan de gestegen kosten voor de NS betalen? Meer belastinggeld naar de NS? Ik dacht dat jij daar een tegenstander van was.
Dan moet je het OV in het weekend juist duurder maken. Daar is wat te kiezen, door de weeks in de spits meestal niet.quote:Op maandag 24 april 2023 19:02 schreef Spablauw214 het volgende:
Ze willen gewoon in z’n geheel minder vervoersbewegingen denk ik. Iets anders kan ik er eigenlijk niet van maken.
Wat wel een beetje een vreemde tegenstelling is: eerst door het ideaal van globalisering de wereld tot een groot dorp maken, om vervolgens mobiliteit onbetaalbaar te maken.
Schrappen van btw op treintickets en die 6% gebruiken voor personeel of de dienstverlening. En meer snijden in eigen vlees, bijvoorbeeld rustige sprinterseries geschikt maken voor eenmansbedrijf.quote:Op maandag 24 april 2023 18:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar hoe wil je dan de gestegen kosten voor de NS betalen? Meer belastinggeld naar de NS? Ik dacht dat jij daar een tegenstander van was.
Eens, ik vind dat je het dan over de hele linie duurder moet maken (liever helemaal niet maar bon). Nu laat je de forens ervoor opdraaien terwijl het ov voor het gros nu al amper een alternatief is.quote:Op maandag 24 april 2023 19:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan moet je het OV in het weekend juist duurder maken. Daar is wat te kiezen, door de weeks in de spits meestal niet.
Meer snijden in eigen vlees? Bij de NS? Het bedrijf waar kantoorpersoneel op de trein moet tegenwoordig? Het moet niet gekker worden....quote:Op maandag 24 april 2023 19:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Schrappen van btw op treintickets en die 6% gebruiken voor personeel of de dienstverlening. En meer snijden in eigen vlees, bijvoorbeeld rustige sprinterseries geschikt maken voor eenmansbedrijf.
Minder conducteurs inzetten wordt gewoon geblokkeerd door de eigen vakbond hè. Terwijl regionale vervoerders al 15 jaar met eenmansbedrijf rijden.quote:Op maandag 24 april 2023 19:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Meer snijden in eigen vlees? Bij de NS? Het bedrijf waar kantoorpersoneel op de trein moet tegenwoordig? Het moet niet gekker worden....
De treinen worden momenteel met de dag onveiliger, juist omdat er nooit meer conducteurs mee rijden. Bezuinigen op conducteurs is echt een heel slecht idee. Nee, er moet gewoon subsidie naar het OV.quote:Op maandag 24 april 2023 19:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Minder conducteurs inzetten wordt gewoon geblokkeerd door de eigen vakbond hè. Terwijl regionale vervoerders al 15 jaar met eenmansbedrijf rijden.
Het geld is op. Waar gaan we dat geld weghalen dan?quote:Op maandag 24 april 2023 19:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
De treinen worden momenteel met de dag onveiliger, juist omdat er nooit meer conducteurs mee rijden. Bezuinigen op conducteurs is echt een heel slecht idee. Nee, er moet gewoon subsidie naar het OV.
Het geld is op? Er zijn veel dingen op (vooral het politiek vertrouwen) maar geld is daar niet een van.quote:Op maandag 24 april 2023 19:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het geld is op. Waar gaan we dat geld weghalen dan?
Wel raak inderdaad.quote:Op maandag 24 april 2023 19:02 schreef Spablauw214 het volgende:
Ze willen gewoon in z’n geheel minder vervoersbewegingen denk ik. Iets anders kan ik er eigenlijk niet van maken.
Wat wel een beetje een vreemde tegenstelling is: eerst door het ideaal van globalisering de wereld tot een groot dorp maken, om vervolgens mobiliteit onbetaalbaar te maken.
Volgens mij wordt er nu gekeken waar we op gaan bezuinigen of we gaan over op lastenverzwaringen. Dan is het geld toch op, of niet?quote:Op maandag 24 april 2023 19:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het geld is op? Er zijn veel dingen op (vooral het politiek vertrouwen) maar geld is daar niet een van.
Neuh, bezuinigen of investeren is een keuze, neoliberalisme of Keynesianisme.quote:Op maandag 24 april 2023 19:49 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Volgens mij wordt er nu gekeken waar we op gaan bezuinigen of we gaan over op lastenverzwaringen. Dan is het geld toch op, of niet?
Nee, dat is het natuurlijk niet. Je kunt niet oneindig je kosten doorschuiven naar de volgende generaties.quote:Op maandag 24 april 2023 20:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Neuh, bezuinigen of investeren is een keuze, neoliberalisme of Keynesianisme.
Momenteel investeren anticiperend op een recessie heeft weldegelijk iets contracyclisch en we zitten tegen een recessie aan. Investeren in OV is natuurlijk ook niet 'doorschuiven naar volgende generaties' maar herstructurering.quote:Op maandag 24 april 2023 20:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat is het natuurlijk niet. Je kunt niet oneindig je kosten doorschuiven naar de volgende generaties.
Het is trouwens Keynesiaans om nu te gaan bezuinigen, we hebben namelijk economische groei.
Ik vermoed dat ze thuiswerk meer willen afdwingen.quote:Op maandag 24 april 2023 20:02 schreef Janneke141 het volgende:
Als je wil dat mensen hun gedrag aanpassen, dan moet je selectief belasten. Als je wil dat mensen meer moeten gaan betalen, dan moet je alle alternatieven tegelijk duurder maken.
En dat zijn niet zelden de lagerbetaalde banen.quote:Op maandag 24 april 2023 20:07 schreef Spablauw214 het volgende:
Buiten dat zijn er legio mensen die überhaupt niet eens kunnen thuiswerken.
We zullen het doorgeven aan de verpleegkundige, de vrachtwagenchauffeur en de chefkok.quote:Op maandag 24 april 2023 20:07 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik vermoed dat ze thuiswerk meer willen afdwingen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat ze hopen dat met een beetje wensdenken het probleem vanzelf verdwijnt he.quote:Op maandag 24 april 2023 20:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We zullen het doorgeven aan de verpleegkundige, de vrachtwagenchauffeur en de chefkok.
Dat hoeft niet eens, maar we zien dat we in tijden van hoogconjunctuur (sinds 2016) dat we begrotingen intensiveren ipv handhaven.quote:Op maandag 24 april 2023 20:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat is het natuurlijk niet. Je kunt niet oneindig je kosten doorschuiven naar de volgende generaties.
Het is trouwens Keynesiaans om nu te gaan bezuinigen, we hebben namelijk economische groei.
Kun je prima in cao's definiëren en daarop differentiëren. Die weg ga loopt dood.quote:Op maandag 24 april 2023 20:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We zullen het doorgeven aan de verpleegkundige, de vrachtwagenchauffeur en de chefkok.
Jij wil de prijs van de treinkaartjes en de benzine afhankelijk maken van je beroep? Ik denk niet dat de belastingdienst dat erbij kan hebben.quote:Op maandag 24 april 2023 20:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kun je prima in cao's definiëren en daarop differentiëren. Die weg ga loopt dood.
Neuh, we schieten weer eens in de aloude bezuinigingsreflex en visieloosheid.quote:Op maandag 24 april 2023 20:07 schreef Spablauw214 het volgende:
Nee.quote:Op maandag 24 april 2023 20:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jij wil de prijs van de treinkaartjes en de benzine afhankelijk maken van je beroep? Ik denk niet dat de belastingdienst dat erbij kan hebben.
Hoger mobiliteitsbudget = lager loonquote:Op maandag 24 april 2023 20:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee.
Een passage in de CAO waarin bepaalde functies een hogere/lagere vergoeding krijgen voor reiskosten.
Boekhouder ¤50
Productiemedewerker ¤75
Ja de welkebende "prijsprikkel"quote:Op maandag 24 april 2023 20:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Neuh, we schieten weer eens in de aloude bezuinigingsreflex en visieloosheid.
Lijkt me best zinnig om meer thuiswerk af te dwingen al was het maar om de wegen niet dicht te laten slibben. Tijdens de lockdowns hebben we gezien dat dit voor veel beroepen prima kan. Maar zoiets is al teveel gevraagd voor dit kabinet. Het enige wat ze kunnen is dingen duurder maken.quote:Op maandag 24 april 2023 20:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Zelf ben ik er niet onverdeeld positief over: sinds covid is het werk compleet verzakelijkt en is er van het sociale aspect amper meer sprake. Band binnen het team is nul, het draait vooral nog om productie. Zonde eigenlijk.
Buiten dat zijn er legio mensen die überhaupt niet eens kunnen thuiswerken.
Bezuinigen is ook gewoon af en toe nodig, zeker de zorgkosten moeten veel minder gaan groeien (want men noemt het bezuinigen, maar het is vooral de groei in de kosten beperken). Het begrotingstekort laten oplopen in deze tijd van economische groei zodat je met een recessie echt keihard moet bezuinigen is echt een heel erg slecht idee. Dat is pas visieloos.quote:Op maandag 24 april 2023 20:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Neuh, we schieten weer eens in de aloude bezuinigingsreflex en visieloosheid.
Oh, er is ook niks mis met het stimuleren van thuiswerken. Maar dat doe je dus niet door voor iedereen, ook degenen die helemaal niet kunnen thuiswerken al zouden ze het willen, de kosten te verhogen.quote:Op maandag 24 april 2023 20:31 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Lijkt me best zinnig om meer thuiswerk af te dwingen al was het maar om de wegen niet dicht te laten slibben. Tijdens de lockdowns hebben we gezien dat dit voor veel beroepen prima kan. Maar zoiets is al teveel gevraagd voor dit kabinet. Het enige wat ze kunnen is dingen duurder maken.
Bezuiniging op zorg is inderdaad proactief nodig maar dat doe je niet zo maar door bijvoorbeeld anders te gaan denken over zorg in de laatste levensjaren (die verreweg het meeste budget opslorpt) en niet alle mogelijkheid tot rekken benutten, niet door als een omgekeerde Dave Brailsford overal kleine beetjes weg te willen halen en dan denken dat die accumulatie het geheel ten goede komt.quote:Op maandag 24 april 2023 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bezuinigen is ook gewoon af en toe nodig, zeker de zorgkosten moeten veel minder gaan groeien (want men noemt het bezuinigen, maar het is vooral de groei in de kosten beperken). Het begrotingstekort laten oplopen in deze tijd van economische groei zodat je met een recessie echt keihard moet bezuinigen is echt een heel erg slecht idee. Dat is pas visieloos.
Nou dan is het opgelostquote:Op maandag 24 april 2023 20:33 schreef Hanca het volgende:
Maar zoals ik eerder al zei: woon-werkverkeer moet gewoon minstens 35 ct per kilometer worden vergoed en misschien nog wel meer. Die kosten moeten bij de werkgever liggen, niet bij de werknemer.
Dat lijkt me (voor nu) echt geen goed idee. Wellicht in combinatie met gespreid starten en eindigen.quote:Op maandag 24 april 2023 20:33 schreef Hanca het volgende:
Maar zoals ik eerder al zei: woon-werkverkeer moet gewoon minstens 35 ct per kilometer worden vergoed en misschien nog wel meer. Die kosten moeten bij de werkgever liggen, niet bij de werknemer.
Klopt, achter bezuinigingen moet wel een gedachte zitten. Maar dat we nu moeten gaan bezuinigen is wat mij betreft geen discussie over, dat is gewoon nodig om het begrotingstekort haalbaar te houden.quote:Op maandag 24 april 2023 20:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bezuiniging op zorg is inderdaad nodig maar dat doe je niet zo maar door bijvoorbeeld anders te gaan denken over zorg in de laatste levensjaren (die verreweg het meeste budget opslorpt) en niet alle mogelijkheid tot rekken benutten, niet door als een omgekeerde Dave Brailsford overal kleine beetjes weg te willen halen en dan denken dat dat het geheel ten goede komt.
Doe je het bij het OV nog drastischer: bij auto krijg je 35 cent, bij het OV gewoon je volledige kosten.quote:Op maandag 24 april 2023 20:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat lijkt me (voor nu) echt geen goed idee. Wellicht in combinatie met gespreid starten en eindigen.
Het wegennet zit al compleet aan z'n tax omdat men nog steeds niet wil af stappen van 9-5 (even gechargeerd) waardoor je enorme piekmomenten in de ochtend en avond hebt.. Met een hogere vergoeding wordt dat alleen maar erger, gezien het ov vaak geen alternatief is en klaarblijkelijk ook erg duur waardoor mensen alsnog de auto pakken.
Lijkt me financieel lastig te bewerkstelligen, maar ben het er wel mee eens.quote:Op maandag 24 april 2023 20:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Doe je het bij het OV nog drastischer: bij auto krijg je 35 cent, bij het OV gewoon je volledige kosten.
Dat laatste bedoel ik, benzine duurder en OV ook duurder, het OV is al belachelijk duur, er zijn geen alternatieven dusquote:Op maandag 24 april 2023 20:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Lijkt me financieel lastig te bewerkstelligen, maar ben het er wel mee eens.
Het OV moet in een land als Nederland toereikend zijn voor het gros van de bevolking, zowel qua locatie als kosten, nu pakt iedereen de auto. Dat kan gewoon niet.
Er zullen altijd mensen zijn die buiten de boot vallen, maar die moet je dan niet gaan afstraffen met kut regeltjes als een spitsheffing als ze geen alternatief hebben. Zat mensen die overigens met het OV naar het werk zouden komen als het niet zo hilarisch duur tov de punctualiteit en bereikbaarheid was.
Ik erger me vooral groen en geel aan de dromers die vinden dat het belasten van mobiliteit, in het bijzonder mobiliteit gestoeld op fossiele brandstof, zo zwaar mogelijk moet zijn want.. Ja, prikkels ofzo.quote:Op maandag 24 april 2023 20:42 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat laatste bedoel ik, benzine duurder en OV ook duurder, het OV is al belachelijk duur, er zijn geen alternatieven dus
Dat is hetzelfde gewauwel als de PvdA die aan kwam met de quote “klimaatbeleid moet pijn doen”. Alsof dat “pijn doen” een doel op zich is ofzoquote:Op maandag 24 april 2023 20:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik erger me vooral groen en geel aan de dromers die vinden dat het belasten van mobiliteit, in het bijzonder mobiliteit gestoeld op fossiele brandstof, zo zwaar mogelijk moet zijn want.. Ja, prikkels ofzo.
Dat zou geloofwaardig zijn als bedrijven als tata steel niet de omgeving zonder consequenties letterlijk kunnen verkankeren, andere bedrijven vervuild water in de rivieren mogen lozen, schiphol doodleuk stikstofrechten opkoopt etc etc etcquote:Op maandag 24 april 2023 20:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde gewauwel als de PvdA die aan kwam met de quote “klimaatbeleid moet pijn doen”. Alsof dat “pijn doen” een doel op zich is ofzo
Inderdaad laat ze dat aanpakken dan steeds maar weer de burgersquote:Op maandag 24 april 2023 20:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat zou geloofwaardig zijn als bedrijven als tata steel niet de omgeving zonder consequenties letterlijk kunnen verkankeren, andere bedrijven vervuild water in de rivieren mogen lozen, schiphol doodleuk stikstofrechten opkoopt etc etc etc
En ik moet betalen omdat ik een suzuki uit 1999 rijd zeker. En maar afvragen waarom veel mensen het idee hebben dat kapitaal bepaalt in dit land.
Kijk maar is naar de benzine prijs in België. Die is nu al goedkoper dan in Nederland en wordt alleen maar meer. Ik woon 10 minuten rijden van de Belgische grens dus 3 keer raden waar ik tank zeker als het verschil groter wordt. Voor dat de tijdelijke accijnsverlaging er kwam in Nederland stonden er gewoon files hier in de omgeving naar verschillende tankstations in België vlak over de grens. Genoeg mensen die meteen ook 2 a 3 jerrycans vullen met benzine dat zal nu ook weer allemaal gebeuren.quote:Op maandag 24 april 2023 20:53 schreef Spablauw214 het volgende:
Het verbaast me altijd dat in een land als Frankrijk of Duitsland de brandstof goedkoper is dan hier, de wegenbelasting per jaar even hoog is als hier per maand en auto’s in aanschaf ook nog eens fors goedkoper zijn dan hier.
Er wordt ons gewoon een poot uitgedraaid, dat kan niet anders. Mobiliteit is geen luxe maar pure noodzaak. Maar volgens de progressieve partijen is het alsnog “te goedkoop”. Hoe dan
Wij mogen 100 rijden voor het klimaat. Nog zo’n grapquote:Op maandag 24 april 2023 20:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat zou geloofwaardig zijn als bedrijven als tata steel niet de omgeving zonder consequenties letterlijk kunnen verkankeren, andere bedrijven vervuild water in de rivieren mogen lozen, schiphol doodleuk stikstofrechten opkoopt etc etc etc
En ik moet betalen omdat ik een suzuki uit 1999 rijd zeker. En maar afvragen waarom veel mensen het idee hebben dat kapitaal bepaalt in dit land.
Het ging me nu om woon-werkverkeer, is financieel niet zo lastig natuurlijk. Probleem is wel dat de overheid daar in principe niet tussen zit, maar je zou het volgens mij zelfs in een wet kunnen gieten.quote:Op maandag 24 april 2023 20:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Lijkt me financieel lastig te bewerkstelligen, maar ben het er wel mee eens.
Het OV moet in een land als Nederland toereikend zijn voor het gros van de bevolking, zowel qua locatie als kosten, nu pakt iedereen de auto. Dat kan gewoon niet.
Er zullen altijd mensen zijn die buiten de boot vallen, maar die moet je dan niet gaan afstraffen met kut regeltjes als een spitsheffing als ze geen alternatief hebben. Zat mensen die overigens met het OV naar het werk zouden komen als het niet zo hilarisch duur tov de punctualiteit en bereikbaarheid was.
Een goed anekdotisch verhaal is wel dat het voor mij goedkoper is om met de auto naar de stad te gaan ipv de trein, terwijl ik vijf minuten van het station af woon en het met de trein een kleine vijf minuten is, en met de auto een kwartier. En dat is inclusief parkeerkosten.
"je kunt een abo nemen!" ja goed verhaal, juist voor zulke incidentele ritjes moet het laagdrempelig zijn.
Eerst even dat gedoe met dividendbelasting door de kamer loodsenquote:Op maandag 24 april 2023 20:58 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Inderdaad laat ze dat aanpakken dan steeds maar weer de burgers
Snap ik, woon werk verkeer is wel het bulk van de verkeersbewegingen. Vandaar dat ik daar op inhaakte.quote:Op maandag 24 april 2023 21:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het ging me nu om woon-werkverkeer, is financieel niet zo lastig natuurlijk. Probleem is wel dat de overheid daar in principe niet tussen zit, maar je zou het volgens mij zelfs in een wet kunnen gieten.
Die is best uit te leggen hoor, maar niet geloofwaardig op deze manier.quote:Op maandag 24 april 2023 21:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wij mogen 100 rijden voor het klimaat. Nog zo’n grap
Het idee was dat er ruimte zou komen om huizen te bouwen maar is geen woning extra gebouwd.quote:Op maandag 24 april 2023 21:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Die is best uit te leggen hoor, maar niet geloofwaardig op deze manier.
Sterker nog, helemaal niet nodig..
Dat zou ik echt gringe vinden.quote:Op maandag 24 april 2023 22:43 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het idee was dat er ruimte zou komen om huizen te bouwen maar is geen woning extra gebouwd.
Altijd een welkome gedachte als je van Utrecht naar Maastricht sukkeltOverigens denk ik niet dat we ooit nog van dat 100 af komen. Ook niet als iedereen over is op elektrisch.
Vergeet het maar joh, het gezanik van VVN wordt alleen maar erger.quote:Op maandag 24 april 2023 22:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat zou ik echt gringe vinden.
De partij die vol voor terug naar 130 wil krijgt mijn stem.
Domste regel ooit (en sindsdien ook meer verkeersdoden)
Het gebrek aan actie / tegengas is ook stuitendquote:Op maandag 24 april 2023 22:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Vergeet het maar joh, het gezanik van VVN wordt alleen maar erger.
Die toename komt door de toename van bejaarden op electrische fietsen.quote:Op maandag 24 april 2023 22:45 schreef Lospedrosa het volgende:
Domste regel ooit (en sindsdien ook meer verkeersdoden)
Ook snelweg is alleen maar toegenomenquote:Op maandag 24 april 2023 23:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die toename komt door de toename van bejaarden op electrische fietsen.
Op zich wel. Dan gaat de werkgever meer afwegen of hij de reisbeweging het geld waard vindt.quote:
Dus wat doet de burger? Ze stemmen massaal op de plattelands VVD. Chapeau.quote:Op maandag 24 april 2023 21:03 schreef Frozen-assassin het volgende:
Nederland is echt dood- en doodziek. Je zou liever een pauzeknop indrukken en alles maar dan ook echt alles hervormen. Zoveel jaren aan wanbeleid. Schrijnend. Lage inkomens worden alleen maar op meer en meer kosten gejaagd.
Juist deze groep hebben vooral toeslagen, leeft in slecht geisoleerde woningen, hebben auto/OV nodig om naar werk te komen. Maar we knijpen ze liever nog verder uit.
“Maatregel X raakt mij niet, dus het is een goede maatregel”. Als jij graag 100 wil rijden is er toch niemand die je tegenhoudt? Ik rij regelmatig naar Zuid-Limburg of Zeeland en dan ben je (vanuit midden NL) gewoon 20-25 minuten langer onderweg. Bovendien is 130 ook gewoon de standaard in Europa, dus wat mij betreft zsm terugdraaien.quote:Op dinsdag 25 april 2023 00:11 schreef BlackLining het volgende:
Niks mis mee, 100 rijden. Betere doorstroming en het scheelt in tijd echt nauwelijks.
Ik reed sowieso al zelden harder dan 100, ook toen de max nog 130 was. Veel prettiger.
En mijn piemel is lang genoeg van zichzelf dus compenseren is ook niet echt nodig.
Dat is een hardnekkige fout. De doorstroming verslechterd wel met 30%. Omdat er geen snelheidsverschil tussen de banen zit stroopt het verkeer eerder op en er zijn minder voertuigen per uur te verwerken.quote:Op dinsdag 25 april 2023 00:11 schreef BlackLining het volgende:
Niks mis mee, 100 rijden. Betere doorstroming en het scheelt in tijd echt nauwelijks.
Ik reed sowieso al zelden harder dan 100, ook toen de max nog 130 was. Veel prettiger.
En mijn piemel is lang genoeg van zichzelf dus compenseren is ook niet echt nodig.
Ik rij toch met enige regelmaat van Groningen naar de Zuid-Hollandse eilanden. Op een reistijd van meer dan 3 uur scheelt het nog geen kwartier. Dat vind ik echt vrij verwaarloosbaar op zo'n afstand.quote:Op dinsdag 25 april 2023 06:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
“Maatregel X raakt mij niet, dus het is een goede maatregel”. Als jij graag 100 wil rijden is er toch niemand die je tegenhoudt? Ik rij regelmatig naar Zuid-Limburg of Zeeland en dan ben je (vanuit midden NL) gewoon 20-25 minuten langer onderweg. Bovendien is 130 ook gewoon de standaard in Europa, dus wat mij betreft zsm terugdraaien.
Gisteren was daar wel weer een mooi artikel over waarbij de helmplicht wordt aangehaald.quote:Op maandag 24 april 2023 23:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die toename komt door de toename van bejaarden op electrische fietsen.
Hij moet geen brief sturen maar het geld overmaken.quote:Op dinsdag 25 april 2023 07:54 schreef Hanca het volgende:
Vandaag presenteren Rutte en Vijlbrief in Groningen de plannen met Groningen. De maatregelen komen op rijksoverheid.nl/gaswinninggroningen.
Vijlbrief stuurde vandaag een ingezonden brief in bij het DvhN. https://dvhn.nl/meningen/(...)jullie-28384908.html
Het is de mondkapjesdiscussie all over. Zelfde verhaal met die maximumsnelheid. In plaats van zelf je gedrag aan te passen moet het van bovenaf opgelegd worden.quote:Op dinsdag 25 april 2023 07:52 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Gisteren was daar wel weer een mooi artikel over waarbij de helmplicht wordt aangehaald.
Dan is er weer een groep mensen die graag een helmplicht wilt want dat vinden ze veiliger.
Niemand houdt je tegen om er 1 op te zetten.
Ik begrijp dat Vijlbrief als een graag geziene gast is in Groningen. Maar deze quote:quote:Op dinsdag 25 april 2023 07:54 schreef Hanca het volgende:
Vandaag presenteren Rutte en Vijlbrief in Groningen de plannen met Groningen. De maatregelen komen op rijksoverheid.nl/gaswinninggroningen.
Vijlbrief stuurde vandaag een ingezonden brief in bij het DvhN. https://dvhn.nl/meningen/(...)jullie-28384908.html
Hoe vaak is dit nu al geroepen? Hoe krijg je het nog je strot uit manquote:We zullen als kabinet de fouten herstellen en het vertrouwen proberen terug te winnen.
De verlaging was bedoeld om de stikstofuitstoot te verlagen. Waarvan het effect verwaarloosbaar is. Niet om alle zaken die jij nu aanvoert, hè. Het had niks te maken met veiligheid, brandstofbesparing of wat dan ook.quote:Op dinsdag 25 april 2023 07:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik rij toch met enige regelmaat van Groningen naar de Zuid-Hollandse eilanden. Op een reistijd van meer dan 3 uur scheelt het nog geen kwartier. Dat vind ik echt vrij verwaarloosbaar op zo'n afstand.
En wat mij betreft rijdt het allemaal veel prettiger op de vierbaanssnelwegen die er in het grootste deel van het land liggen: het snelheidsverschil tussen de linker- en de rechterbaan is veel kleiner. Het verschil tussen 90 km/u van de vrachtwagens en (iets boven de) 130 km/u op de linkerbaan was eigenlijk gevaarlijk groot.
En inderdaad is de doorstroming beter, er passen namelijk meer auto's op eenzelfde stuk weg bij 100km/u dan het was bij 130km/u.
Verder is het met de benzineprijzen nogal absurd om 130 te gaan rijden: het verschil in verbruik tussen 100 en 130 is bij een gemiddelde auto 25%. Dus als je het nu naar 130 gooit wordt het alleen maar gevaarlijker, een hele grote groep mensen wil namelijk niet eens 130 meer rijden. En dus creëer je meer snelheidsverschillen, de grootste oorzaak van ongelukken op de snelweg.
Wat moet hij dan zeggen? Dat ze de fouten niet willen herstellen? Of dat er nooit iets fout is gegaan?quote:Op dinsdag 25 april 2023 08:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat Vijlbrief als een graag geziene gast is in Groningen. Maar deze quote:
[..]
Hoe vaak is dit nu al geroepen? Hoe krijg je het nog je strot uit man
Heb je gelijk in, al zijn die brandstofbesparing en de stikstofuitstoot verlaging (die niet verwaarloosbaar is, 4% is nog best veel) natuurlijk aan elkaar gekoppeld.quote:Op dinsdag 25 april 2023 08:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De verlaging was bedoeld om de stikstofuitstoot te verlagen. Waarvan het effect verwaarloosbaar is. Niet om alle zaken die jij nu aanvoert, hè. Het had niks te maken met veiligheid, brandstofbesparing of wat dan ook.
Ook een maatregel die wel mensen 'raakt' kan een prima maatregel zijn.quote:Op dinsdag 25 april 2023 06:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
“Maatregel X raakt mij niet, dus het is een goede maatregel”. Als jij graag 100 wil rijden is er toch niemand die je tegenhoudt? Ik rij regelmatig naar Zuid-Limburg of Zeeland en dan ben je (vanuit midden NL) gewoon 20-25 minuten langer onderweg. Bovendien is 130 ook gewoon de standaard in Europa, dus wat mij betreft zsm terugdraaien.
Onzin. Creatief bedacht, maar onzin.quote:Op dinsdag 25 april 2023 07:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is een hardnekkige fout. De doorstroming verslechterd wel met 30%. Omdat er geen snelheidsverschil tussen de banen zit stroopt het verkeer eerder op en er zijn minder voertuigen per uur te verwerken.
Wat er niks aan af doet dat het fijne bijkomstigheden zijn bij een maatregel die alleen sommige lieden in hun 'vrijheid beperkt', iets wat sowieso een vrij absurde suggestie is in een afgesloten auto op een eenrichting snelweg tussen de andere auto's.quote:Op dinsdag 25 april 2023 08:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De verlaging was bedoeld om de stikstofuitstoot te verlagen. Waarvan het effect verwaarloosbaar is. Niet om alle zaken die jij nu aanvoert, hè. Het had niks te maken met veiligheid, brandstofbesparing of wat dan ook.
Ja hoe gaat dit te combineren zijn met de duurzaamheidsdoelstellingen door het OV nog onaantrekkelijker te maken.quote:Op maandag 24 april 2023 18:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vorig jaar was het aantal verkeersslachtoffers anders het hoogste in 15 jaar, dus zo veel veiliger is het niet geworden sinds die introductie van 100 op de snelweg. En daar zullen uiteraard de nodige andere redenen voor zijn, maar zomaar de claim maken dat 'we zien dat het veiliger is geworden op de wegen' is iets wat je met deze cijfers niet kan doen.quote:Op dinsdag 25 april 2023 08:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heb je gelijk in, al zijn die brandstofbesparing en de stikstofuitstoot verlaging (die niet verwaarloosbaar is, 4% is nog best veel) natuurlijk aan elkaar gekoppeld.
Maar we zien nu dat het veiliger is op de wegen door 100 te rijden, dus dat is wel een argument dat je mee moet nemen als je het terug wil draaien. Willen we dat rijden weer onveiliger gaat worden? En hou je daarbij rekening met die vrij grote groep mensen die echt geen 130 meer gaat rijden, die je nu ook na 19u geen 130 ziet rijden?
Op de vierbaanssnelwegen lijkt me 130 invoeren echt een heel slecht idee. Op de zesbaanssnelwegen zou het misschien kunnen, vooral als een groter deel van het wagenpark straks vanaf 2025 snel electrisch wordt.
Verkeersslachtoffers, idd. Maar niet snelwegongelukken, die zijn fors afgenomen:quote:Op dinsdag 25 april 2023 10:25 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Vorig jaar was het aantal verkeersslachtoffers anders het hoogste in 15 jaar, dus zo veel veiliger is het niet geworden sinds die introductie van 100 op de snelweg. En daar zullen uiteraard de nodige andere redenen voor zijn, maar zomaar de claim maken dat 'we zien dat het veiliger is geworden op de wegen' is iets wat je met deze cijfers niet kan doen.
Dus het is gewoon veiliger met 100.quote:Op snelwegen waar de limiet tussen 06.00 en 19.00 uur naar 100 ging, daalde het aantal ongevallen veel harder dan op rijkswegen waar de maximumsnelheid onveranderd bleef. Op snelwegen met de verlaagde limiet vielen ruim de helft minder slachtoffers (-56 procent), op de overige snelwegen bedroeg de daling 31 procent.
Nu het alternatief is het buitenland met ellenlange rijen bij de Belgische grens. Nu loont dat niet echt meer maar dan wordt het prijsverschil iets van ¤0,41 per liter.quote:Op maandag 24 april 2023 20:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja de welkebende "prijsprikkel"
Waar je geen hol aan hebt als je geen alternatief hebt, dan is het louter een lastenerzwaring waar je op geen enkele manier onderuit komt. Idem voor de brandstofprijzen
Dit inderdaad.quote:Op dinsdag 25 april 2023 08:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit.quote:Op dinsdag 25 april 2023 07:27 schreef Lospedrosa het volgende:
Als je veel op de weg zit, begrijp je wat ik bedoel.
Wat ik het kutte vind aan 100 is dat het een gevoel van vrijheid wegneemt.
Normaal kon je je losrijden, meer dynamiek. Nu is het als een stel schapen die precies dezelfde snelheid rijden op elke baan.
Mensen zitten ook massaal op de telefoon ineens vandaar de toename van ongelukken.
En dit alles omdat bouwprojecten toen konden doorgaan door 4% stikstof afname.
Koop 1 varkensboer uit en je hebt meer winst.
Een fatsoenlijke treinlijn aanleggen. Waarover al jaren wordt geluld.quote:Op dinsdag 25 april 2023 07:58 schreef alpeko het volgende:
[..]
Hij moet geen brief sturen maar het geld overmaken.
Ja, we kunnen natuurlijk alles in het absurde trekken, of we kunnen serieus naar de feiten kijken. Ik kies voor dat laatste.quote:
Wat is daar niet serieus aan dan? Waarom vindt je 100 wel acceptabel en 50 niet dan? Waar ligt de grens. Doe nu niet alsof jij daar een serieuze onderbouwing voor hebt. Langzamer is veiliger en ergens spreken we met elkaar af waar die grens ligt.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, we kunnen natuurlijk alles in het absurde trekken, of we kunnen serieus naar de feiten kijken. Ik kies voor dat laatste.
Welk punt wil je maken? Dit kabinet voert vooral D66-beleid uit. Ook zijn de verschillen tussen VVD en D66 niet significant te noemen. Weg met de VVD, hup D66 gaat niets oplossen.quote:Op maandag 24 april 2023 23:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus wat doet de burger? Ze stemmen massaal op de plattelands VVD. Chapeau.
Het verschil tussen 130 en 100 is op meer dan 3 uur rijden nog geen kwartier, van 100 naar 50 zou de reistijd wel ongeveer verdubbelen. Oftewel: niet serieus te nemen.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:24 schreef alpeko het volgende:
[..]
Wat is daar niet serieus aan dan? Waarom vindt je 100 wel acceptabel en 50 niet dan? Waar ligt de grens. Doe nu niet alsof jij daar een serieuze onderbouwing voor hebt.
Dit gaat nog over 2021, midden in Coronatijd. In 2022 is het aantal verkeersdoden enorm gestegen, dus het is niet gezegd dat dit een blijvend effect is. Moeten we dan nu terug naar 80 km/h, om het nog veiliger te maken?quote:Op dinsdag 25 april 2023 10:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verkeersslachtoffers, idd. Maar niet snelwegongelukken, die zijn fors afgenomen:
https://www.parool.nl/ned(...)100-km-uur~babf3431/
Daar zat wat corona-effect bij, maar:
[..]
Dus het is gewoon veiliger met 100.
Je kunt moeilijk de schuld van het aantal ongelukken met e-bikes (de hoofdreden van de stijgende cijfers) aan de snelheidslimiet op de snelweg geven.
Dit is net zo kansloos als al die lui die roepen voor een fietshelmplicht als de cijfers eens tegenvallen. 100 is al gigantisch traag op de meeste snelwegen in dit land en wordt volledig genegeerd. Als je nooit lange stukken rijdt is het makkelijk roepen, maar dit is echt een gigantisch dom idee.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het verschil tussen 130 en 100 is op meer dan 3 uur rijden nog geen kwartier, van 100 naar 50 zou de reistijd wel ongeveer verdubbelen. Oftewel: niet serieus te nemen.
De 100 wegen naar 80 brengen en de 80 wegen naar 60 zou ik trouwens wel wat voor voelen. We accepteren te makkelijk een heleboel ongelukken op de weg, wat mij betreft.
Ik rij dus wel regelmatig lange stukken, ik woon in Groningen en mijn familie op de Zuid-Hollandse eilanden.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is net zo kansloos als al die lui die roepen voor een fietshelmplicht als de cijfers eens tegenvallen. 100 is al gigantisch traag op de meeste snelwegen in dit land en wordt volledig genegeerd. Als je nooit lange stukken rijdt is het makkelijk roepen, maar dit is echt een gigantisch dom idee.
quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik rij dus wel regelmatig lange stukken, ik woon in Groningen en mijn familie op de Zuid-Hollandse eilanden.
Ik bedoel dus ook geen 80 op de snelwegen, maar 80 op de N wegen.
Het aantal doden is juist gedaald: https://www.ad.nl/auto/po(...)rs-in-2022~a1ad212a/quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:31 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dit gaat nog over 2021, midden in Coronatijd. In 2022 is het aantal verkeersdoden enorm gestegen, dus het is niet gezegd dat dit een blijvend effect is. Moeten we dan nu terug naar 80 km/h, om het nog veiliger te maken?
Die weg ken ik heel goed. Is inderdaad zeker na alle verbouwingen van de laatste 10 jaar geen typische N weg meer, maar eerder een soort snelweg. Je zou er dan voor kunnen kiezen dit gewoon de A11 te laten worden, wat ooit ook de bedoeling was. Maar dit is echt een uitzondering, de meeste N wegen zien er echt niet zo uit.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Typische 80 weg dit ja.
Niks geen populistische onzin. Natuurlijk gebeuren de meeste ongelukken in een dorp waar kinderen tussen auto's vandaan springen en waar er fietsers op de weg rijden. Maar ik heb gewoon een gedegen bron, een onderzoeksrapport in opdracht van Rijkswaterstaat, gegeven.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:38 schreef Nattekat het volgende:
En om die populistische onzin eens en voor altijd de kop in te drukken, hier voor de grap nog even een mooi grafiekje waaruit blijkt dat het toch echt de gemeentelijke wegen zijn die het gevaarlijkst zijn
[ afbeelding ]
We hebben het over N wegen waar je 100 mag. Die zijn gigantisch zeldzaam.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die weg ken ik heel goed. Is inderdaad zeker na alle verbouwingen van de laatste 10 jaar geen typische N weg meer, maar eerder een soort snelweg. Je zou er dan voor kunnen kiezen dit gewoon de A11 te laten worden, wat ooit ook de bedoeling was. Maar dit is echt een uitzondering, de meeste N wegen zien er echt niet zo uit.
30 binnen de bebouwde kom ben je zeker ook voorstander van?quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niks geen populistische onzin. Natuurlijk gebeuren de meeste ongelukken in een dorp waar kinderen tussen auto's vandaan springen en waar er fietsers op de weg rijden. Maar ik heb gewoon een gedegen bron, een onderzoeksrapport in opdracht van Rijkswaterstaat, gegeven.
Ik vind janken om helmplicht voor fietsers populisme omdat het een veel te simpele conclusie is die tevens nergens op slaat. Om diezelfde reden vind ik meteen krampachtig schreeuwen dat de Vmax omlaag moet populisme, omdat dat nou eenmaal niet de oplossing is voor elke situatie.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niks geen populistische onzin. Natuurlijk gebeuren de meeste ongelukken in een dorp waar kinderen tussen auto's vandaan springen en waar er fietsers op de weg rijden. Maar ik heb gewoon een gedegen bron, een onderzoeksrapport in opdracht van Rijkswaterstaat, gegeven.
Wat verder totaal losstaat van de discussie over veiligheid op snelwegen op zich.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:38 schreef Nattekat het volgende:
En om die populistische onzin eens en voor altijd de kop in te drukken, hier voor de grap nog even een mooi grafiekje waaruit blijkt dat het toch echt de gemeentelijke wegen zijn die het gevaarlijkst zijn
[ afbeelding ]
Ik denk dat de toegenomen risico-aversie ook deels is terug te voeren op covid. Velen zijn het normaal gaan vinden dat de overheid maar maatregelen moet nemen om allerlei risico’s te verkleinen die lange tijd gewoon acceptabel waren en waar geen hond zich druk over maakte.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik vind janken om helmplicht voor fietsers populisme omdat het een veel te simpele conclusie is die tevens nergens op slaat. Om diezelfde reden vind ik meteen krampachtig schreeuwen dat de Vmax omlaag moet populisme, omdat dat nou eenmaal niet de oplossing is voor elke situatie.
Je haalt er weer iets irrelevants bij. Die helm is (vooralsnog en wat mij betreft blijft dat zo) een persoonlijke keuze waar verder niemand last van heeft. Zullen altijd wel lieden zijn die zich gekrenkt voelen in hun Hollandsche Trots bij het zien van een fietshelm maar dat moet je verder niet te serieus nemen.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik vind janken om helmplicht voor fietsers populisme omdat het een veel te simpele conclusie is die tevens nergens op slaat. Om diezelfde reden vind ik meteen krampachtig schreeuwen dat de Vmax omlaag moet populisme, omdat dat nou eenmaal niet de oplossing is voor elke situatie.
Moet dit nou weer zo? De vraag hoe ver je wil gaan om verkeersslachtoffers te voorkomen is toch gewoon legitiem?quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:49 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Je haalt er weer iets irrelevants bij. Die helm is (vooralsnog en wat mij betreft blijft dat zo) een persoonlijke keuze waar verder niemand last van heeft. Zullen altijd wel lieden zijn die zich gekrenkt voelen in hun Hollandsche Trots bij het zien van een fietshelm maar dat moet je verder niet te serieus nemen.
De maximale snelheid die ergens wordt gereden heeft gevolgen voor iedereen in het verkeer, van vrachtwagenchauffeur tot voetganger en kleuter op een driewieler.
Veel wegen in de bebouwde kom waar doden vallen zijn gewoon fout ingericht. Hier is 2 maanden terug een scholier omgekomen op een weg waar geen ruimte is voor fietsers die tevens dienst doet als gebiedsontsluitingsweg voor een bedrijventerrein. Zo'n weg kan je niet 30 maken, dat werkt niet.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:47 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat verder totaal losstaat van de discussie over veiligheid op snelwegen op zich.
Maar ja, in een hoop van die 50 km zones kan de snelheid ook gerust omlaag. Al zul je daarvoor de weg anders moeten inrichten, de snelheid aanpassen met een simpel bordje is niet effectief.
Zeker. Mag ik daarom niet benoemen dat haat jegens het concept fietshelm vrij ridicuul is?quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Moet dit nou weer zo? De vraag hoe ver je wil gaan om verkeersslachtoffers te voorkomen is toch gewoon legitiem?
Fietsdoden omhoog -> bepaalde figuren schreeuwen om een helmplichtquote:Op dinsdag 25 april 2023 11:49 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Je haalt er weer iets irrelevants bij. Die helm is (vooralsnog en wat mij betreft blijft dat zo) een persoonlijke keuze waar verder niemand last van heeft. Zullen altijd wel lieden zijn die zich gekrenkt voelen in hun Hollandsche Trots bij het zien van een fietshelm maar dat moet je verder niet te serieus nemen.
De maximale snelheid die ergens wordt gereden heeft gevolgen voor iedereen in het verkeer, van vrachtwagenchauffeur tot voetganger en kleuter op een driewieler.
Natuurlijk kan dat wel. Kwestie van prioriteiten.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Veel wegen in de bebouwde kom waar doden vallen zijn gewoon fout ingericht. Hier is 2 maanden terug een scholier omgekomen op een weg waar geen ruimte is voor fietsers die tevens dienst doet als gebiedsontsluitingsweg voor een bedrijventerrein. Zo'n weg kan je niet 30 maken, dat werkt niet.
Dit heeft bij mij niks te maken met covid. Ik vond bij de invoering voor covid de veiligheid al een hele goede reden voor de snelheidsverlaging.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:48 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat de toegenomen risico-aversie ook deels is terug te voeren op covid. Velen zijn het normaal gaan vinden dat de overheid maar maatregelen moet nemen om allerlei risico’s te verkleinen die lange tijd gewoon acceptabel waren en waar geen hond zich druk over maakte.
Wiskundig gezien is die aanname niet juist. Uiteraard hangt het af van de drukte en of je die snelheid dus kunt vasthouden maar als je 10 km/u harder rijdt win je per uur al ca. 5 minuten. Als je echt per uur 30 km meer kunt afleggen dan win je ca. 15 minuten per uur.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het verschil tussen 130 en 100 is op meer dan 3 uur rijden nog geen kwartier, van 100 naar 50 zou de reistijd wel ongeveer verdubbelen. Oftewel: niet serieus te nemen.
Nee, dat kan gewoon niet, doe niet zo dom. Je kan een gebiedsomsluitingsweg voor een bedrijventerrein niet inrichten als 30 weg.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:54 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat wel. Kwestie van prioriteiten.
Daarom ook gewoon 130 in de bebouwde komquote:Op dinsdag 25 april 2023 11:38 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Kan me niet schelen wat het wiskundig is, ik rij die afstand zeer regelmatig en dan scheelt het gewoon nog geen kwartier. Ook op de TomTom is dat verschil zo klein, of ik hem overdag invoer of na 19u.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:55 schreef alpeko het volgende:
[..]
Wiskundig gezien is die aanname niet juist. Uiteraard hangt het af van de drukte en of je die snelheid dus kunt vasthouden maar als je 10 km/u harder rijdt win je per uur al ca. 5 minuten. Als je echt per uur 30 km meer kunt afleggen dan win je ca. 15 minuten per uur.
Het is dezelfde Pavlov als tijdens de pandemie. Zodra dat soort cijfers naar buiten komt, begint het gejank om maatregelen. Waarbij er uiteraard altijd naar de overheid wordt gekeken ipv zelf in actie te komen.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Fietsdoden omhoog -> bepaalde figuren schreeuwen om een helmplicht
Doden omhoog -> bepaalde figuren schreeuwen om een verlaging Vmax
Het is dezelfde krampachtige conclusie die even onnozel is.
Waarom niet?quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:56 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, dat kan gewoon niet, doe niet zo dom. Je kan een gebiedsomsluitingsweg voor een bedrijventerrein niet inrichten als 30 weg.
Alhoewel ik het ermee eens ben dat er tijdens Covid idd soms even achterlijk werd gehandeld, is dat debat dusdanig gepolariseerd dat ik mijn vingers er niet eens aan ga branden.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:57 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is dezelfde Pavlov als tijdens de pandemie. Zodra dat soort cijfers naar buiten komt, begint het gejank om maatregelen. Waarbij er uiteraard altijd naar de overheid wordt gekeken ipv zelf in actie te komen.
N=1 Mijn ervaring is anders. Dan kijk je niet ver vooruit. Of je rijdt in de drukte. Dat kan ook. Voor mij maakt het op een kort ritje naar mijn ouders al 5 min uit sinds het niet meer overal 120/130 is.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan me niet schelen wat het wiskundig is, ik rij die afstand zeer regelmatig en dan scheelt het gewoon nog geen kwartier. Ook op de TomTom is dat verschil zo klein, of ik hem overdag invoer of na 19u.
Dit is wel een beetje N=1 en wat matig als weerlegging hè.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan me niet schelen wat het wiskundig is, ik rij die afstand zeer regelmatig en dan scheelt het gewoon nog geen kwartier. Ook op de TomTom is dat verschil zo klein, of ik hem overdag invoer of na 19u.
Zelf in actie komen?quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:57 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is dezelfde Pavlov als tijdens de pandemie. Zodra dat soort cijfers naar buiten komt, begint het gejank om maatregelen. Waarbij er uiteraard altijd naar de overheid wordt gekeken ipv zelf in actie te komen.
Akkoord, maar het gaat me meer om de stelling dat de maatschappij sinds de pandemie door de bank genomen meer risicomijdend is geworden en men gewend is geraakt aan overheidsingrijpen om allerlei risico’s te beteugelen die voorheen gewoon voor lief werden genomen zonder er acht op te slaan.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Alhoewel ik het ermee eens ben dat er tijdens Covid idd soms even achterlijk werd gehandeld, is dat debat dusdanig gepolariseerd dat ik mijn vingers er niet eens aan ga branden.
Weg met heel veel vrachtwagens kan je niet inrichten als 30 weg. Er zijn in dit land gewoon regels over hoe een 30 weg eruit moet zien, en daar vrachtwagens overheen laten rijden is gevaarlijk. Een 50 weg gewoon 30 maken is even gevaarlijk, want wegen moeten gewoon reflecteren wat hun Vmax is. Daarbovenop werkt het ook nog sluipverkeer in de hand, en ben je nog verder van huis.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:58 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Waarom niet?
Ik ken de specifieke situatie niet he, dus het zou zomaar kunnen dat ik het in dit geval net je eens ben. Maar het alles overkoepelende argument "het is een ontsluitingsweg dus het moet minstens 50 zijn" is flauwekul.
Nee, hij zei dat wat ik zei niet klopte, maar het klopt dus wel. Want ik gaf duidelijk mijn eigen verhaal als voorbeeld.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is wel een beetje N=1 en wat matig als weerlegging hè.
Dan speelt de discussie dus wel, of zijn PVV en FvD niet actief in politiek Den Haag?quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gelukkig speelt deze discussie in Den Haag helemaal niet, alleen PVV en FvD willen weer naar 130.
Minder ongelukken in 2020 en 2021? Niet normaal joh, hoe kan dat nou weerquote:Op dinsdag 25 april 2023 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, hij zei dat wat ik zei niet klopte, maar het klopt dus wel. Want ik gaf duidelijk mijn eigen verhaal als voorbeeld.
Maar goed, er zijn hier een stel 130 sympathisanten die daar eigenlijk geen enkel legitiem argument voor hebben. Blijkbaar valt daar niet mee te praten. Het bewezen aantal minder ongelukken doet er niet toe, verkeersdoden doen er niet toe, kosten in de zorg door langdurig letsel na ongelukken doen er niet toe, de veel betere doorstroming doet er niet toe en de waarheid qua beperkte tijdswinst doet er ook niet toe. Alles om maar lekker gas te kunnen geven.Tja, dan houdt het gewoon op.
Gelukkig speelt deze discussie in Den Haag helemaal niet, alleen PVV en FvD willen weer naar 130.
Die slaan nog geen deuk in een pakje boter.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:13 schreef Donaldson het volgende:
[..]
Dan speelt de discussie dus wel, of zijn PVV en FvD niet actief in politiek Den Haag?
Die partijen hebben geen invloed (ook niet als partij die het kabinet aan een meerderheid kan helpen), dus is er geen discussie.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:13 schreef Donaldson het volgende:
[..]
Dan speelt de discussie dus wel, of zijn PVV en FvD niet actief in politiek Den Haag?
Je leest dus niet, zie Hanca in POL / Het kabinet #145 Rutte IV Hoe lang nog?quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Minder ongelukken in 2020 en 2021? Niet normaal joh, hoe kan dat nou weer
Ongelukken op voormalige 130 wegen. Blijkbaar is een simpel rapport lezen nog te moeilijk als je begint na te denken over 'lekker gas geven'.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:16 schreef Nattekat het volgende:
Het aantal ongelukken op 130 wegen is ook flink gedaald, overheid
Heeft verder niets te maken met de extreme afname in aantal 130 wegen ofzo.
Het is ook weer typisch populisten om de cijfers te midden van een pandemie waarbij bijna iedereen thuis werkte als bewijs aan te voeren dat hun symbolische maatregel werktquote:Op dinsdag 25 april 2023 12:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je leest dus niet, zie Hanca in POL / Het kabinet #145 Rutte IV Hoe lang nog?
Nee, ik zeg toch echt overduidelijk 130 wegen. Lezen is niet zo moeilijk mag ik hopen?quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ongelukken op voormalige 130 wegen. Blijkbaar is een simpel rapport lezen nog te moeilijk als je begint na te denken over 'lekker gas geven'.
Het is zo’n ontzettende silver bullet dat alle andere, ons omringende landen het massaal overnemen. O wacht.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, hij zei dat wat ik zei niet klopte, maar het klopt dus wel. Want ik gaf duidelijk mijn eigen verhaal als voorbeeld.
Maar goed, er zijn hier een stel 130 sympathisanten die daar eigenlijk geen enkel legitiem argument voor hebben. Blijkbaar valt daar niet mee te praten. Het bewezen aantal minder ongelukken doet er niet toe, verkeersdoden doen er niet toe, kosten in de zorg door langdurig letsel na ongelukken doen er niet toe, de veel betere doorstroming doet er niet toe en de waarheid qua beperkte tijdswinst doet er ook niet toe. Alles om maar lekker gas te kunnen geven.Tja, dan houdt het gewoon op.
quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:23 schreef Spablauw214 het volgende:
Als dat probleem is verholpen, kan die vmax gewoon weer omhoog,
Het verschil tussen wegen die zijn verlaagd in snelheid en de wegen die niet zijn verlaagd in snelheid is gigantisch, maar die bron klopt niet met jouw wens en dus schiet je hem af. Bewijs zelf maar dat dit niet klopt. Jij stelt namelijk dat deze zeer legitieme bron niet klopt, dus mag jij bewijzen.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is ook weer typisch populisten om de cijfers te midden van een pandemie waarbij bijna iedereen thuis werkte als bewijs aan te voeren dat hun symbolische maatregel werkt
Tenzij je direct bewijs hebt dat 2022 vergelijkt met 2019, ga ik niet mee met die onzin.
Er zijn echt een miljoen factoren die een rol spelen hierin, het is een conclusie zonder bewijs. Ik heb geleerd dat je conclusie moet voortkomen uit de argumenten en dat je zo veel mogelijk parameters moet elimineren om zeker te weten dat het de parameter is die je onderzoekt. De meeste 100-wegen voor die symbolische maatreel waren gigantische knelpunten rond Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Daar zullen in verhouding wel meer ongelukken gebeurd zijn ja, want men rijdt niet meer stapvoets in de file in de spits als het rustiger is op de weg.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het verschil tussen wegen die zijn verlaagd in snelheid en de wegen die niet zijn verlaagd in snelheid is gigantisch, maar die bron klopt niet met jouw wens en dus schiet je hem af. Bewijs zelf maar dat dit niet klopt.
Ik ben geen 130 sympathisant iig. Ik heb het rapport er even bijgepakt. Rapport uit 2022 overigens. Specifiek over 2020. Is dat echt een hele goede graadmeter? Ze vergelijken er met 2019 en 2018.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus ja het klopt wel dat de afname sterker was dan de afname van het aantal auto's maar ja dat is ook niet perse een lineair verband. Het ligt in de lijn der verwachting dat een afname in aantal km's en groter effect heeft op het aantal ongevallen. Het is gewoon niet heel sterk om op dit rapport dat over 2020 gaat heel gewichtig te doen. Even 2 of 3 jaar wachten alvorens zulke harde conclusies te trekken. Houdt er ook nog eens rekening mee dat de verhouding woon/werk cq spitsverkeer versus privé km's ook anders ligt in dat jaar. Ik heb in 2021 bijv meer km's gemaakt dan ooit. Maar minder woon/werk.quote:"De afname in slachtofferongevallen op rijkswegen (30% ten opzichte van 2019) is sterker dan de afname in gereden kilometers (22%). Het aantal gereden kilometers op het rijkswegennet is in 2020 sinds de eerste
lockdown als gevolg van de COVID-19-pandemie met 22% gedaald (ten opzichte van 2019)."
Dat doe ik ook helemaal niet, ik ging even checken welke partijen hier nog iets over zeggen en dat zijn alleen PVV en FvD nog. Dat leek me relevant op een politiek forum.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:41 schreef alpeko het volgende:
[..]
Maar om nu iedereen die het niet met je eens is, weg te zetten in de hoek van PVV of FVD.
De rest van mijn reactie leek me ook relevant.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doe ik ook helemaal niet, ik ging even checken welke partijen hier nog iets over zeggen en dat zijn alleen PVV en FvD nog. Dat leek me relevant op een politiek forum.
Partijen erbij slepen om je tegenstander in een hoek te duwen is een drogreden, dat weet je? Doe eens gewoon niet, je verslechtert je positie alleen maar.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doe ik ook helemaal niet, ik ging even checken welke partijen hier nog iets over zeggen en dat zijn alleen PVV en FvD nog. Dat leek me relevant op een politiek forum.
Mijn reactie wordt voor de rest ook helemaal genegeerd, dus ik denk dat deze discussie wel klaar is nu.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:45 schreef alpeko het volgende:
[..]
De rest van mijn reactie leek me ook relevant.
Ja, jullie zetten gewoon betrouwbaar onderzoek met een heldere conclusie weg, zonder enig tegenbewijs. Dan houdt het inderdaad op. De veiligheid vinden jullie gewoon minder belangrijk dan gas geven, ik zie dat andersom. Dat kan.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mijn reactie wordt voor de rest ook helemaal genegeerd, dus ik denk dat deze discussie wel klaar is nu.
Dat deed ik dan ook niet, ik keek welke partijen voor waren. Als dat een ruime meerderheid was had ik dat ook genoemd.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Partijen erbij slepen om je tegenstander in een hoek te duwen is een drogreden, dat weet je? Doe eens gewoon niet, je verslechtert je positie alleen maar.
De conclusie van een onderzoek in twijfel brengen en een volledige paragraaf spenderen aan waarom het een zwakke conclusie is is gewoon alles wat je nodig hebt. Er bestaat geen tegenbewijs, net zoals dat er ook geen bewijs bestaat, want dit onderzoek rammelt aan alle kanten. Je negeert mijn voltallige post en denkt dat ik nu degene ben die niet met genoeg argumenten komt? Wat een zwaktebod. Ben niets anders gewend van populistische roeptoeters.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, jullie zetten gewoon betrouwbaar onderzoek met een heldere conclusie weg, zonder enig tegenbewijs. Dan houdt het inderdaad op. De veiligheid vinden jullie gewoon minder belangrijk dan gas geven, ik zie dat andersom. Dat kan.
Ik zeg nergens dat het onderzoek niet betrouwbaar is maar 2020 is geen normaal jaar terwijl ze er wel bepaalde conclusies aan verbinden. Ik weerleg dat ook met een voorbeeld en daar ga je niet op in. Niet sterk Hanca. Uiteraard zal 100 km/u veiliger zijn omdat als er dan ongelukken gebeuren de impact lager is maar de conclusie dat de snelheidsverlaging ook echt voor minder ongelukken heeft gezorgd in een jaar vol lockdowns en andere rare dingen niet heel sterk. Het kán kloppen maar het is niet zo vreemd om er enige vraagtekens bij te zetten. Met name de winters - waar er door donkerte en slecht weer - vaker ongelukken gebeuren die zaten we thuis. Met goed weer pakte we de auto naar het bos of strand en de vakantie vierde je in eigen land. 2020 is gewoon geen handig jaar om harde conclusies aan te verbinden.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, jullie zetten gewoon betrouwbaar onderzoek met een heldere conclusie weg, zonder enig tegenbewijs. Dan houdt het inderdaad op. De veiligheid vinden jullie gewoon minder belangrijk dan gas geven, ik zie dat andersom. Dat kan.
Voor 2022 heb ik die uitsplitsing ook niet kunnen vinden naar verschillende wegen. Er wordt gezegd dat ouderen op elektrische fietsen en druk verkeer op provinciale wegen erg gevaarlijk zijn, maar dat was altijd al zo en zegt weinig over 130 of 100-wegen. Het totaal aantal slachtoffers is wel drastisch omhoog gegaan in 2022, zelfs het hoogste sinds 2008, dus in het algemeen vind ik het heel voorbarig om te roepen dat de snelheidsverlaging een duidelijk effect heeft op de verkeersveiligheid.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:53 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat het onderzoek niet betrouwbaar is maar 2020 is geen normaal jaar terwijl ze er wel bepaalde conclusies aan verbinden. Ik weerleg dat ook met een voorbeeld en daar ga je niet op in. Niet sterk Hanca. Uiteraard zal 100 km/u veiliger zijn omdat als er dan ongelukken gebeuren de impact lager is maar de conclusie dat de snelheidsverlaging ook echt voor minder ongelukken heeft gezorgd in een jaar vol lockdowns en andere rare dingen niet heel sterk. Het kán kloppen maar het is niet zo vreemd om er enige vraagtekens bij te zetten. Met name de winters - waar er door donkerte en slecht weer - vaker ongelukken gebeuren die zaten we thuis. Met goed weer pakte we de auto naar het bos of strand en de vakantie vierde je in eigen land. 2020 is gewoon geen handig jaar om harde conclusies aan te verbinden.
Niet alleen minder. Ook op andere tijden. Met andere bestemming. Ook veel minder in de avond. Horeca was dicht of vroeg dicht.quote:Op dinsdag 25 april 2023 13:06 schreef Fred_B het volgende:
Je hebt inderdaad alleen dat rapport over de Corona-periode, waarin er veel minder verkeer was. Maar dat kan even goed een onderzoek zijn van het soort dat aantoont dat we tussen oktober en maart minder ijsjes zijn gaan eten dan in de maanden ervoor, en dat dit komt door de inflatie en vermoedelijk een permanente situatie is.
Dit dus. veel mensen kijken niet eens naar de borden maar alleen naar de vormgeving van de weg voor de Vmax. Daar is NL trouwens ook heel goed in door te spelen met structuur en textuur van de verschillende typen wegen.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Weg met heel veel vrachtwagens kan je niet inrichten als 30 weg. Er zijn in dit land gewoon regels over hoe een 30 weg eruit moet zien, en daar vrachtwagens overheen laten rijden is gevaarlijk. Een 50 weg gewoon 30 maken is even gevaarlijk, want wegen moeten gewoon reflecteren wat hun Vmax is. Daarbovenop werkt het ook nog sluipverkeer in de hand, en ben je nog verder van huis.
Verkeersstromen zijn gigantisch complex, net zoals wegindeling. Populisten roepen maar wat graag dat je alle problemen op een magische wijze oplost als je de Vmax verlaagt, maar dat is gewoon onzin.
Dat klopt wel, maar dan blijft er een significant verschil in daling tussen de voormalige 100 wegen en de voormalige 130 wegen.quote:Op dinsdag 25 april 2023 13:16 schreef alpeko het volgende:
[..]
Niet alleen minder. Ook op andere tijden. Met andere bestemming. Ook veel minder in de avond. Horeca was dicht of vroeg dicht.
Dat roep ik niet. Ik schrijf notabene twee posts daarboven nog dat het niet zo eenvoudig is als een bordje ophangen met een nieuwe snelheid.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Weg met heel veel vrachtwagens kan je niet inrichten als 30 weg. Er zijn in dit land gewoon regels over hoe een 30 weg eruit moet zien, en daar vrachtwagens overheen laten rijden is gevaarlijk. Een 50 weg gewoon 30 maken is even gevaarlijk, want wegen moeten gewoon reflecteren wat hun Vmax is. Daarbovenop werkt het ook nog sluipverkeer in de hand, en ben je nog verder van huis.
Verkeersstromen zijn gigantisch complex, net zoals wegindeling. Populisten roepen maar wat graag dat je alle problemen op een magische wijze oplost als je de Vmax verlaagt, maar dat is gewoon onzin.
noicequote:Op dinsdag 25 april 2023 13:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat klopt wel, maar dan blijft er een significant verschil in daling tussen de voormalige 100 wegen en de voormalige 130 wegen.
Maar als je een onderzoek hebt dat het tegendeel bewijst, prima. Ik denk alleen niet dat je dat gaat vinden, 100 is gewoon veiliger dan 130. Dat lijkt me nauwelijks een bediscussieerbaar feit. De discussie is: wat vinden we belangrijker, de grotere veiligheid of 130 rijden. Ik kies voor het eerste, je mag natuurlijk ook voor het laatste kiezen.
En daarbij weeg ik ook nog mee dat 100 rijden een stuk beter is voor het milieu. Gewoon minder uitstoot.
En dat de groep 100 rijders die 100 blijft rijden op een 130 weg mede door de brandstofprijzen en de gewenning fors gegroeid zal zijn, dus 130 rijden is er lijkt mij alleen maar onveiliger op geworden tov 2019.
Maar nogmaals: je mag een andere afweging maken. Maar doe dan niet alsof het significante verschil niet bestaat, want dat blijkt gewoon uit dat onderzoek.
Als je gebiedsontsluitingswegen 30 gaat maken, kan je de hele categorisering net zo goed op gaan heffen. Er zijn mensen die daar heel goed over na gedacht hebben, en die zeggen allemaal dat zulke wegen 50 moeten blijven. En die geloof ik meer dan een willekeurige internetgebruiker.quote:Op dinsdag 25 april 2023 13:55 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat roep ik niet. Ik schrijf notabene twee posts daarboven nog dat het niet zo eenvoudig is als een bordje ophangen met een nieuwe snelheid.
Dit zijn echt keuzes die je kunt maken. Als er nu ruimte is voor een een 50-weg volgens de Nederlandse voorschriften met een fietspad, want die moeten bij 50 apart aangegeven zijn, dan is er ook ruimte voor een 30-weg met losliggend fietspad. Die wegen zijn immers smaller.
Nogmaals, ik weet niet over welke situatie je het precies hebt. Maar "30 bij een ontsluitingsweg is onmogelijk!" als algemene stelling ophouden is flauwekul.
En wat mij betreft zoek je het maar lekker uit met deze kansloze vooringenomendheid. Typisch D66 weer, anti dit anti zo. Nu weer anti mensen die graag lekker door willen rijden.quote:Op dinsdag 25 april 2023 14:14 schreef BlackLining het volgende:
Ach dat is toch een beetje hetzelfde als de BBB die verkondigt dat visserij noodzakelijk is voor een gezond zeeleven.
Je snapt waarom ze het erbij betrekken, net zoals mensen die graag hard rijden gaan proberen te verkondigen dat dat veiliger is. Maar het is complete flauwekul en de tijd en moeite van de discussie eigenlijk niet waard.
Het leidt ook alleen maar af van de opzich valide discussie over hoe je kijkt naar die balans.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |