abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208895478
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 08:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Heb je gelijk in, al zijn die brandstofbesparing en de stikstofuitstoot verlaging (die niet verwaarloosbaar is, 4% is nog best veel) natuurlijk aan elkaar gekoppeld.

Maar we zien nu dat het veiliger is op de wegen door 100 te rijden, dus dat is wel een argument dat je mee moet nemen als je het terug wil draaien. Willen we dat rijden weer onveiliger gaat worden? En hou je daarbij rekening met die vrij grote groep mensen die echt geen 130 meer gaat rijden, die je nu ook na 19u geen 130 ziet rijden?

Op de vierbaanssnelwegen lijkt me 130 invoeren echt een heel slecht idee. Op de zesbaanssnelwegen zou het misschien kunnen, vooral als een groter deel van het wagenpark straks vanaf 2025 snel electrisch wordt.
Vorig jaar was het aantal verkeersslachtoffers anders het hoogste in 15 jaar, dus zo veel veiliger is het niet geworden sinds die introductie van 100 op de snelweg. En daar zullen uiteraard de nodige andere redenen voor zijn, maar zomaar de claim maken dat 'we zien dat het veiliger is geworden op de wegen' is iets wat je met deze cijfers niet kan doen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208895581
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 10:25 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Vorig jaar was het aantal verkeersslachtoffers anders het hoogste in 15 jaar, dus zo veel veiliger is het niet geworden sinds die introductie van 100 op de snelweg. En daar zullen uiteraard de nodige andere redenen voor zijn, maar zomaar de claim maken dat 'we zien dat het veiliger is geworden op de wegen' is iets wat je met deze cijfers niet kan doen.
Verkeersslachtoffers, idd. Maar niet snelwegongelukken, die zijn fors afgenomen:
https://www.parool.nl/ned(...)100-km-uur~babf3431/

Daar zat wat corona-effect bij, maar:
quote:
Op snelwegen waar de limiet tussen 06.00 en 19.00 uur naar 100 ging, daalde het aantal ongevallen veel harder dan op rijkswegen waar de maximumsnelheid onveranderd bleef. Op snelwegen met de verlaagde limiet vielen ruim de helft minder slachtoffers (-56 procent), op de overige snelwegen bedroeg de daling 31 procent.
Dus het is gewoon veiliger met 100.

Je kunt moeilijk de schuld van het aantal ongelukken met e-bikes (de hoofdreden van de stijgende cijfers) aan de snelheidslimiet op de snelweg geven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_208895730
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 20:25 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ja de welkebende "prijsprikkel"

Waar je geen hol aan hebt als je geen alternatief hebt, dan is het louter een lastenerzwaring waar je op geen enkele manier onderuit komt. Idem voor de brandstofprijzen
Nu het alternatief is het buitenland met ellenlange rijen bij de Belgische grens. Nu loont dat niet echt meer maar dan wordt het prijsverschil iets van ¤0,41 per liter.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 25 april 2023 @ 11:11:58 #229
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208895871
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 08:06 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De verlaging was bedoeld om de stikstofuitstoot te verlagen. Waarvan het effect verwaarloosbaar is. Niet om alle zaken die jij nu aanvoert, hè. Het had niks te maken met veiligheid, brandstofbesparing of wat dan ook.
Dit inderdaad.

Dit was het narratief. Niet het gelul wat hanca aandraagt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 25 april 2023 @ 11:16:13 #230
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208895897
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 april 2023 07:27 schreef Lospedrosa het volgende:
Als je veel op de weg zit, begrijp je wat ik bedoel.
Wat ik het kutte vind aan 100 is dat het een gevoel van vrijheid wegneemt.
Normaal kon je je losrijden, meer dynamiek. Nu is het als een stel schapen die precies dezelfde snelheid rijden op elke baan.
Mensen zitten ook massaal op de telefoon ineens vandaar de toename van ongelukken.

En dit alles omdat bouwprojecten toen konden doorgaan door 4% stikstof afname.
Koop 1 varkensboer uit en je hebt meer winst.
Dit.
Het stroopt veel sneller op met 100. Veel meer dicht op elkaar treintjes rijden en een veel hoger gevoel van drukte.

Het verschil met vrachtwagens is ook veel te klein waardoor er veel sneller een soort tromboze effect is bij het inhalen van een vrachtwagen.
En jezelf even naar de ruimte rijden is vaak een hele goede oplossing. Het enige wat je nu kan doen is je gas loslaten en af laten zakken. Ook niet fijn want de rest stroopt achter jou op waardoor het nog drukker wordt en ergens achter je mensen op de rem moeten gaan staan.

100 overdag is echt helemaal kut. In de randstad kan ik het nog wel snappen omdat het daar gewoon drukker is, in de rest van het land echt gewoon niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 25 april 2023 @ 11:17:56 #231
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208895909
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 07:58 schreef alpeko het volgende:

[..]
Hij moet geen brief sturen maar het geld overmaken.
Een fatsoenlijke treinlijn aanleggen. Waarover al jaren wordt geluld.

Per meter duurt het bijna nog langer dan de a4 Midden Delfland.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208895927
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 april 2023 10:36 schreef Hanca het volgende:
Dus het is gewoon veiliger met 100.
Met 50 is het nog veiliger :)
pi_208895945
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 11:19 schreef alpeko het volgende:

[..]
Met 50 is het nog veiliger :)
Ja, we kunnen natuurlijk alles in het absurde trekken, of we kunnen serieus naar de feiten kijken. Ik kies voor dat laatste.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_208895977
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 11:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, we kunnen natuurlijk alles in het absurde trekken, of we kunnen serieus naar de feiten kijken. Ik kies voor dat laatste.
Wat is daar niet serieus aan dan? Waarom vindt je 100 wel acceptabel en 50 niet dan? Waar ligt de grens. Doe nu niet alsof jij daar een serieuze onderbouwing voor hebt. Langzamer is veiliger en ergens spreken we met elkaar af waar die grens ligt.
  dinsdag 25 april 2023 @ 11:26:55 #235
498131 Donaldson
Fight! Fight! Fight!
pi_208895994
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 23:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dus wat doet de burger? Ze stemmen massaal op de plattelands VVD. Chapeau.
Welk punt wil je maken? Dit kabinet voert vooral D66-beleid uit. Ook zijn de verschillen tussen VVD en D66 niet significant te noemen. Weg met de VVD, hup D66 gaat niets oplossen.
Zeer stabiel genie.
pi_208896017
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 11:24 schreef alpeko het volgende:

[..]
Wat is daar niet serieus aan dan? Waarom vindt je 100 wel acceptabel en 50 niet dan? Waar ligt de grens. Doe nu niet alsof jij daar een serieuze onderbouwing voor hebt.
Het verschil tussen 130 en 100 is op meer dan 3 uur rijden nog geen kwartier, van 100 naar 50 zou de reistijd wel ongeveer verdubbelen. Oftewel: niet serieus te nemen.

De 100 wegen naar 80 brengen en de 80 wegen naar 60 zou ik trouwens wel wat voor voelen. We accepteren te makkelijk een heleboel ongelukken op de weg, wat mij betreft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_208896036
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 april 2023 10:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Verkeersslachtoffers, idd. Maar niet snelwegongelukken, die zijn fors afgenomen:
https://www.parool.nl/ned(...)100-km-uur~babf3431/

Daar zat wat corona-effect bij, maar:
[..]
Dus het is gewoon veiliger met 100.

Je kunt moeilijk de schuld van het aantal ongelukken met e-bikes (de hoofdreden van de stijgende cijfers) aan de snelheidslimiet op de snelweg geven.
Dit gaat nog over 2021, midden in Coronatijd. In 2022 is het aantal verkeersdoden enorm gestegen, dus het is niet gezegd dat dit een blijvend effect is. Moeten we dan nu terug naar 80 km/h, om het nog veiliger te maken?
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 25 april 2023 @ 11:31:40 #238
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208896039
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 11:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het verschil tussen 130 en 100 is op meer dan 3 uur rijden nog geen kwartier, van 100 naar 50 zou de reistijd wel ongeveer verdubbelen. Oftewel: niet serieus te nemen.

De 100 wegen naar 80 brengen en de 80 wegen naar 60 zou ik trouwens wel wat voor voelen. We accepteren te makkelijk een heleboel ongelukken op de weg, wat mij betreft.
Dit is net zo kansloos als al die lui die roepen voor een fietshelmplicht als de cijfers eens tegenvallen. 100 is al gigantisch traag op de meeste snelwegen in dit land en wordt volledig genegeerd. Als je nooit lange stukken rijdt is het makkelijk roepen, maar dit is echt een gigantisch dom idee.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208896062
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 11:31 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dit is net zo kansloos als al die lui die roepen voor een fietshelmplicht als de cijfers eens tegenvallen. 100 is al gigantisch traag op de meeste snelwegen in dit land en wordt volledig genegeerd. Als je nooit lange stukken rijdt is het makkelijk roepen, maar dit is echt een gigantisch dom idee.
Ik rij dus wel regelmatig lange stukken, ik woon in Groningen en mijn familie op de Zuid-Hollandse eilanden.

Ik bedoel dus ook geen 80 op de snelwegen, maar 80 op de N wegen. Dus de snelweg naar 100, de N wegen naar 80 en de huidige 80 wegen naar 60.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 25 april 2023 @ 11:35:06 #240
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208896067
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 11:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik rij dus wel regelmatig lange stukken, ik woon in Groningen en mijn familie op de Zuid-Hollandse eilanden.

Ik bedoel dus ook geen 80 op de snelwegen, maar 80 op de N wegen.

Typische 80 weg dit ja.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208896083
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 11:31 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dit gaat nog over 2021, midden in Coronatijd. In 2022 is het aantal verkeersdoden enorm gestegen, dus het is niet gezegd dat dit een blijvend effect is. Moeten we dan nu terug naar 80 km/h, om het nog veiliger te maken?
Het aantal doden is juist gedaald: https://www.ad.nl/auto/po(...)rs-in-2022~a1ad212a/

Het aantal ongevallen gestegen en daar noemt de Nationale Politie gelijk de e-bike als reden. Niet zo gek: allemaal mensen die al decennia niet boven de 15 kwamen die nu plots 25 rijden. Die snelheid kunnen ze niet aan. Verder noemen ze dus de provinciale wegen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 25 april 2023 @ 11:38:17 #242
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208896085
En om die populistische onzin eens en voor altijd de kop in te drukken, hier voor de grap nog even een mooi grafiekje waaruit blijkt dat het toch echt de gemeentelijke wegen zijn die het gevaarlijkst zijn

100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208896100
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 11:35 schreef Nattekat het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Typische 80 weg dit ja.
Die weg ken ik heel goed. Is inderdaad zeker na alle verbouwingen van de laatste 10 jaar geen typische N weg meer, maar eerder een soort snelweg. Je zou er dan voor kunnen kiezen dit gewoon de A11 te laten worden, wat ooit ook de bedoeling was. Maar dit is echt een uitzondering, de meeste N wegen zien er echt niet zo uit.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_208896120
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 11:38 schreef Nattekat het volgende:
En om die populistische onzin eens en voor altijd de kop in te drukken, hier voor de grap nog even een mooi grafiekje waaruit blijkt dat het toch echt de gemeentelijke wegen zijn die het gevaarlijkst zijn

[ afbeelding ]
Niks geen populistische onzin. Natuurlijk gebeuren de meeste ongelukken in een dorp waar kinderen tussen auto's vandaan springen en waar er fietsers op de weg rijden. Maar ik heb gewoon een gedegen bron, een onderzoeksrapport in opdracht van Rijkswaterstaat, gegeven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 25 april 2023 @ 11:44:06 #245
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208896139
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 11:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die weg ken ik heel goed. Is inderdaad zeker na alle verbouwingen van de laatste 10 jaar geen typische N weg meer, maar eerder een soort snelweg. Je zou er dan voor kunnen kiezen dit gewoon de A11 te laten worden, wat ooit ook de bedoeling was. Maar dit is echt een uitzondering, de meeste N wegen zien er echt niet zo uit.
We hebben het over N wegen waar je 100 mag. Die zijn gigantisch zeldzaam.

De gemiddelde 80-weg is ook gewoon volledig ingericht als 80-weg. Het zijn gewoon sommige achterlijke indelingen die bepaalde plekken dodenwegen maken, maar dan pak je die plekken aan en niet de kaarsrechte weg bij mij om de hoek.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208896146
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 11:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niks geen populistische onzin. Natuurlijk gebeuren de meeste ongelukken in een dorp waar kinderen tussen auto's vandaan springen en waar er fietsers op de weg rijden. Maar ik heb gewoon een gedegen bron, een onderzoeksrapport in opdracht van Rijkswaterstaat, gegeven.
30 binnen de bebouwde kom ben je zeker ook voorstander van?

Mooi, zo’n rubbertegelsamenleving.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 25 april 2023 @ 11:45:47 #247
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208896158
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 11:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niks geen populistische onzin. Natuurlijk gebeuren de meeste ongelukken in een dorp waar kinderen tussen auto's vandaan springen en waar er fietsers op de weg rijden. Maar ik heb gewoon een gedegen bron, een onderzoeksrapport in opdracht van Rijkswaterstaat, gegeven.
Ik vind janken om helmplicht voor fietsers populisme omdat het een veel te simpele conclusie is die tevens nergens op slaat. Om diezelfde reden vind ik meteen krampachtig schreeuwen dat de Vmax omlaag moet populisme, omdat dat nou eenmaal niet de oplossing is voor elke situatie.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208896178
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 11:38 schreef Nattekat het volgende:
En om die populistische onzin eens en voor altijd de kop in te drukken, hier voor de grap nog even een mooi grafiekje waaruit blijkt dat het toch echt de gemeentelijke wegen zijn die het gevaarlijkst zijn

[ afbeelding ]
Wat verder totaal losstaat van de discussie over veiligheid op snelwegen op zich.

Maar ja, in een hoop van die 50 km zones kan de snelheid ook gerust omlaag. Al zul je daarvoor de weg anders moeten inrichten, de snelheid aanpassen met een simpel bordje is niet effectief.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_208896181
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 11:45 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik vind janken om helmplicht voor fietsers populisme omdat het een veel te simpele conclusie is die tevens nergens op slaat. Om diezelfde reden vind ik meteen krampachtig schreeuwen dat de Vmax omlaag moet populisme, omdat dat nou eenmaal niet de oplossing is voor elke situatie.
Ik denk dat de toegenomen risico-aversie ook deels is terug te voeren op covid. Velen zijn het normaal gaan vinden dat de overheid maar maatregelen moet nemen om allerlei risico’s te verkleinen die lange tijd gewoon acceptabel waren en waar geen hond zich druk over maakte.
pi_208896188
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 11:45 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik vind janken om helmplicht voor fietsers populisme omdat het een veel te simpele conclusie is die tevens nergens op slaat. Om diezelfde reden vind ik meteen krampachtig schreeuwen dat de Vmax omlaag moet populisme, omdat dat nou eenmaal niet de oplossing is voor elke situatie.
Je haalt er weer iets irrelevants bij. Die helm is (vooralsnog en wat mij betreft blijft dat zo) een persoonlijke keuze waar verder niemand last van heeft. Zullen altijd wel lieden zijn die zich gekrenkt voelen in hun Hollandsche Trots bij het zien van een fietshelm maar dat moet je verder niet te serieus nemen.

De maximale snelheid die ergens wordt gereden heeft gevolgen voor iedereen in het verkeer, van vrachtwagenchauffeur tot voetganger en kleuter op een driewieler.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')