quote:Op donderdag 5 januari 2023 08:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat ook, maar ik vind het hele principe dat een overheid al je bezit boven een bepaalde grens simpelweg in beslag kan nemen, totaal ongewenst en niet passend in een liberale democratie.
Maar dit soort ideeën worden wel vaker geroepen in de (extreem)linkse hoek, waar zaken als “bezit” en “winst” sowieso per definitie al vieze woorden zijn.
Maar het stuk wat je post is pure opinie. Dat heeft toch niks met kabinetsbeleid/het kabinet Rutte te maken?quote:
Nee klopt op zich, zat te twijfelen om een apart topic te openen maar uiteindelijk niet gedaan.quote:Op donderdag 5 januari 2023 08:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar het stuk wat je post is pure opinie. Dat heeft toch niks met kabinetsbeleid/het kabinet Rutte te maken?
Zelfs een apart topic voor 1 opiniemaker lijkt me nog veel eer, denk niet dat je veel mensen in Nederland gaat vinden die het volledig met hem eens zijn. Nog los van het feit of het technisch wel kan (mensen denken sowieso te makkelijk over het belasten van vermogen: vermogen is zelden geld op een bankrekening, je kunt geen belasting heffen waarbij delen van bedrijven moeten worden verkocht door DGA's, anders help je alleen buitenlandse investeringsfondsen met je belastingbeleid).quote:Op donderdag 5 januari 2023 08:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee klopt op zich, zat te twijfelen om een apart topic te openen maar uiteindelijk niet gedaan.
Nu kan dat niet nee, want wat we maar even de 'zeer kapitaalkrachtige' doelgroep noemen kiest een route die bij het huidige fiscale klimaat past. Als je weet dat je een gedeelde aan belasting verschuldigd bent, dan kun je dus niet alles in stenen of bedrijven steken want dan moet je inderdaad dingen verkopen. Let wel: ik doel hier niet op Joop met een glaszettersbedrijf, maar op miljonairs en meer. De groep die met geld meer geld maakt zeg maar. Dat zou je meer moeten kunnen belasten dan nu het geval is, want nu kunnen die uiteindelijk de hele samenleving leegzuigen. Ze voegen met al dat geldgeschuif uiteindelijk geen waarde toe namelijk.quote:Op donderdag 5 januari 2023 09:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zelfs een apart topic voor 1 opiniemaker lijkt me nog veel eer, denk niet dat je veel mensen in Nederland gaat vinden die het volledig met hem eens zijn. Nog los van het feit of het technisch wel kan (mensen denken sowieso te makkelijk over het belasten van vermogen: vermogen is zelden geld op een bankrekening, je kunt geen belasting heffen waarbij delen van bedrijven moeten worden verkocht door DGA's, anders help je alleen buitenlandse investeringsfondsen met je belastingbeleid).
Ik zou zeggen: belasting op winst door bezit. Belasting op bezit is echt heel erg lastig, dat merkten ze in Frankrijk waar eigenaren van oude grote huizen plots geld moesten betalen dat ze helemaal niet hadden. En het voorbeeld van de vele DGA's in Nederland die oo hun bankrekening helemaal niet zo rijk zijn, maar gewoon een bedrijf hebben dat veel waard is, is ook duidelijk.quote:Op donderdag 5 januari 2023 09:05 schreef Janneke141 het volgende:
Overigens is een 'bestaansmaximum' natuurlijk onzinnig en zoals je aangeeft meer iets voor communistische heilstaten, maar een verschuiving van de belasting op inkomen naar die op bezit is niet zo'n rare gedachte. Maar in het huidige politieke klimaat (of: in de huidige demografie) zal die verschuiving er echt niet snel komen.
Ik heb meerdere klanten bediend met een bedrijf dat ruim meer dan een miljoen (tot wel miljoenen) waard was, zonder dat ze zelf meer dan 50.000 euro op de bank hadden en zonder dat ze zelf een grote auto reden of een enorm huis hadden. Bedrijven waarin iemand een aanmerkelijk belang heeft zou je altijd uit dat vermogen moeten houden, voor het kan werken.quote:Op donderdag 5 januari 2023 09:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nu kan dat niet nee, want wat we maar even de 'zeer kapitaalkrachtige' doelgroep noemen kiest een route die bij het huidige fiscale klimaat past. Als je weet dat je een gedeelde aan belasting verschuldigd bent, dan kun je dus niet alles in stenen of bedrijven steken want dan moet je inderdaad dingen verkopen. Let wel: ik doel hier niet op Joop met een glaszettersbedrijf, maar op miljonairs en meer. De groep die met geld meer geld maakt zeg maar. Dat zou je meer moeten kunnen belasten dan nu het geval is, want nu kunnen die uiteindelijk de hele samenleving leegzuigen. Ze voegen met al dat geldgeschuif uiteindelijk geen waarde toe namelijk.
Bij vermogen dat niet liquide is, zou je de belasting moeten heffen op het moment dat het vermogen wel liquide wordt.quote:Op donderdag 5 januari 2023 09:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb meerdere klanten bediend met een bedrijf dat ruim meer dan een miljoen (tot wel miljoenen) waard was, zonder dat ze zelf meer dan 50.000 euro op de bank hadden en zonder dat ze zelf een grote auto reden of een enorm huis hadden. Bedrijven waarin iemand een aanmerkelijk belang heeft zou je altijd uit dat vermogen moeten houden, voor het kan werken.
Voor die geldschuivers kun je beter kijken naar belasting op winst uit vermogen: dividend, rente, verkoop aandelen of crypto met winst, verhuur huizen e.d. gewoon in box 1 belasten en dus gewoon 49% belasting.
Probleem is dat je die eerste altijd raakt en die tweede groep hun geld zo naar het buitenland brengt.quote:Op donderdag 5 januari 2023 09:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar dit issue gaat natuurlijk niet over het klein mkb of Piet met zijn gouden handdruk, het gaat over de prins Bernhardjes van deze wereld. En daar is op zich wel wat voor te zeggen.
Daar zou je Europese wetgeving voor kunnen optuigen. Zodra geld de EER verlaat en hier staat geen dienstverlening tegenover, dan x procent afdragen.quote:Op donderdag 5 januari 2023 09:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Probleem is dat je die eerste altijd raakt en die tweede groep hun geld zo naar het buitenland brengt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Onder aan de streep is het vooral veel gedoe dat de echte problemen niet oplost.quote:Op donderdag 5 januari 2023 09:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daar zou je Europese wetgeving voor kunnen optuigen. Zodra geld de EER verlaat en hier staat geen dienstverlening tegenover, dan x procent afdragen.
Maar dan krijg je ook wel weer constructies om het te omzeilen. Facturen voor “consultancy” enzo.
quote:Op donderdag 5 januari 2023 09:48 schreef Janneke141 het volgende:
Alle genoemde problemen in de uitvoering begrijp ik, maar ik denk toch dat we wel moeten zoeken naar wegen om die transitie in gang te zetten. Andere landen zullen, in grote lijnen, hetzelfde probleem ervaren. We kunnen de stijgende kosten van de verzorgingsstaat niet op blijven vangen door de burger te blijven stukbelasten. Het enorme circus aan toeslagen dat we in de lucht moeten houden is in feite al een aanwijzing dat we daarin te ver gaan.Wat je zegt klopt, we moeten het opbrengen met een steeds kleiner aantal werkenden en dat loopt uit de rails. Tegelijk: Nederland is eigenlijk al stukgenivelleerd. Voor mensen die modaal of minder verdienen, is het amper lonend en kan je bijna beter uit de staatsruif vreten, wat natuurlijk gewoon pervers is. Het probleem is dat lonen te laag zijn en werken amper lonend is door de bizarre lastendruk. Dit los je niet op door het uitdelen van nog meer gratis geld.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat het zinvoller is om het fiscale regime vanaf de grond opnieuw op te bouwen en anders vorm te geven.
ALs je geen geld hebt om belasting te betalen over vermogen,dan wordt het tijd dat je dat vermogen gaat aanspreken om je schulden te betalenquote:Op donderdag 5 januari 2023 09:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: belasting op winst door bezit. Belasting op bezit is echt heel erg lastig, dat merkten ze in Frankrijk waar eigenaren van oude grote huizen plots geld moesten betalen dat ze helemaal niet hadden. En het voorbeeld van de vele DGA's in Nederland die oo hun bankrekening helemaal niet zo rijk zijn, maar gewoon een bedrijf hebben dat veel waard is, is ook duidelijk.
Maar goed, een 100% belasting boven een bepaald vermogen is natuurlijk gewoon gekkenwerk.
Dat vermogen niet liquide is, betekent niet dat het nooit liquide kan worden. Als ik mijn belastingaanslag niet kan betalen door ontoereikend saldo zal ik ook een deel van mijn beleggingspositie moeten verkopen, dan kom ik ook niet weg met “kale kip”, want dat is natuurlijk pertinente onzin.quote:Op donderdag 5 januari 2023 10:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ALs je geen geld hebt om belasting te betalen over vermogen,dan wordt het tijd dat je dat vermogen gaat aanspreken om je schulden te betalen
juist hij kan hooguit uitstel vragenquote:Op donderdag 5 januari 2023 10:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat vermogen niet liquide is, betekent niet dat het nooit liquide kan worden. Als ik mijn belastingaanslag niet kan betalen door ontoereikend saldo zal ik ook een deel van mijn beleggingspositie moeten verkopen, dan kom ik ook niet weg met “kale kip”, want dat is natuurlijk pertinente onzin.
Ja, die man met een bedrijf met heel veel machines, moet maar een deel van zijn machines verkopen om belasting te betalen?quote:Op donderdag 5 januari 2023 10:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ALs je geen geld hebt om belasting te betalen over vermogen,dan wordt het tijd dat je dat vermogen gaat aanspreken om je schulden te betalen
Als ik belasting moet betalen over de overwaarde van mijn huis, dan moet ik dus mijn huis verkopen om belasting te betalen. Want dat geld heb ik niet en ga ik ook nooit krijgen.quote:Op donderdag 5 januari 2023 10:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat vermogen niet liquide is, betekent niet dat het nooit liquide kan worden. Als ik mijn belastingaanslag niet kan betalen door ontoereikend saldo zal ik ook een deel van mijn beleggingspositie moeten verkopen, dan kom ik ook niet weg met “kale kip”, want dat is natuurlijk pertinente onzin.
of terug leasenquote:Op donderdag 5 januari 2023 12:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, die man met een bedrijf met heel veel machines, moet maar een deel van zijn machines verkopen om belasting te betalen?
Echt, een bedrijf met een waarde van een miljoen is absoluut geen groot of bijzonder bedrijf, daar zit je zo.
Op zich eens, maar ik vind wel dat er een wezenlijk verschil zit tussen de eigen woning en overige beleggingen. De eigen woning dient ook niet als belegging maar als dak boven je hoofd. Gedwongen worden dat te verkopen is onzin. Maar voor andere beleggingen is dat natuurlijk niet per definitie zo.quote:Op donderdag 5 januari 2023 12:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ik belasting moet betalen over de overwaarde van mijn huis, dan moet ik dus mijn huis verkopen om belasting te betalen. Want dat geld heb ik niet en ga ik ook nooit krijgen.
Als je zulke constructies op gaat bouwen, ben je gewoon onzinnig bezig. De enigen die profiteren van zulke belasting zijn allerlei buitenlandse investeringsbedrijven.
Belasting op vermogen is gewoon een onhaalbaar verhaal; je moet de winst op vermogen belasten, niet het vermogen zelf.
Een bedrijf dat zijn schulden niet kan betalen heeft een liquiditeits- of solvabiliteitsissue. Maar daar gaat het niet over, het gaat over belasting afdragen over de waarde van niet-liquide zaken.quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of terug leasen
Maar een bedrijf die zijn schulden niet kan betalen dat is geen goed bedrijf
Gewoon alles uit China halen, klaar.quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of terug leasen
Het gaat vooral om eigen woning en eigen bedrijven (of familiebedrijven waar 3/4 mensen de aandelen delen). Maar omdat dat laatste automatisch een escape biedt voor iedereen met een vermogen, zeg ik dat je winst uit vermogen moet belasten en niet het vermogen zelf.quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Op zich eens, maar ik vind wel dat er een wezenlijk verschil zit tussen de eigen woning en overige beleggingen. De eigen woning dient ook niet als belegging maar als dak boven je hoofd. Gedwongen worden dat te verkopen is onzin. Maar voor andere beleggingen is dat natuurlijk niet per definitie zo.
dat is te ver , maar als dat erg veek goedkoper is dan wel, met het vleigtuigquote:Op donderdag 5 januari 2023 13:19 schreef loveli het volgende:
[..]
Gewoon alles uit China halen, klaar.
Je kan de spaarbv verbieden. Maar nu de rente stijgende is, wordt dat sowieso al minder interessant omdat het ingelegde bedrag steeds hoger moet zijn om uit de kosten te komen.quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat vooral om eigen woning en eigen bedrijven (of familiebedrijven waar 3/4 mensen de aandelen delen). Maar omdat dat laatste automatisch een escape biedt voor iedereen met een vermogen, zeg ik dat je winst uit vermogen moet belasten en niet het vermogen zelf.
Wat zit jij nu weer te verzinnen? Een bedrijf dat 3 machines heeft staan ter waarde van pakweg 3 miljoen, is geen goed bedrijf als de DGA geen belasting over de waarde van die machines kan betalen (we hebben het hier niet eens over belasting die het bedrijf moet betalen, het gaat namelijk over belasting die de eigenaar zou moeten betalen)? Weet je wel hoe onzinnig je aan het kletsen bent?quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of terug leasen
dan kan ie een lease bedrijf inschakelen en zorgen dat de financiering oip orde komtquote:Op donderdag 5 januari 2023 13:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat zit jij nu weer te verzinnen? Een bedrijf dat 3 machines heeft staan ter waarde van pakweg 3 miljoen, is geen goed bedrijf als de DGA geen belasting over de waarde van die machines kan betalen (we hebben het hier niet eens over belasting die het bedrijf moet betalen, het gaat namelijk over belasting die de eigenaar zou moeten betalen)? Weet je wel hoe onzinnig je aan het kletsen bent?
Dat is trouwens grappig. Bekende van mij heeft een webshop met troep van aliexpress, waar ze die meuk voor 10x de prijs verkoopt, en het loopt als een trein.quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat is te ver , maar als dat erg veek goedkoper is dan wel, met het vleigtuig
Maar dan nog kunnen vermogende mensen natuurlijk makkelijk een flink deel van hun vermogen in bedrijven hebben zitten.quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je kan de spaarbv verbieden. Maar nu de rente stijgende is, wordt dat sowieso al minder interessant omdat het ingelegde bedrag steeds hoger moet zijn om uit de kosten te komen.
Waarom zou je spullen huren als je het ook kan aankopen?quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan kan ie een lease bedrijf inschakelen en zorgen dat de financiering oip orde komt
Het bedrijf moet dus leasen omdat de directeur belasting moet betalen? Weet je wel hoeveel onzin je verkoopt? Dat liquide geld van dat bedrijf is vervolgens niet van de DGa, hoor...quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan kan ie een lease bedrijf inschakelen en zorgen dat de financiering oip orde komt
Stamrecht-BV is wel al sinds 2013 verboden. In een gewone BV hangen kan nog steeds maar is minder lucratief. Zeker nu de spaarrente ook omhoog gaat.quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dan nog kunnen vermogende mensen natuurlijk makkelijk een flink deel van hun vermogen in bedrijven hebben zitten.
Daarnaast is het idee van een spaarbv gewoon prima. Mijn schoonvader werd bijvoorbeeld op zijn 57e ontslagen met een flinke gouden handdruk, heel goed dat hij dat in een BV kon stoppen en gewoon 8 jaar een inkomen uit die BV kon trekken tot zijn pensioen. Zulke constructies opheffen lijkt me onwenselijk.
Cursusje jaarrekeningen lezen voor deze user was wellicht een mooi kerstcadeau geweestquote:Op donderdag 5 januari 2023 13:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het bedrijf moet dus leasen omdat de directeur belasting moet betalen? Weet je wel hoeveel onzin je verkoopt? Dat liquide geld van dat bedrijf is vervolgens niet van de DGa, hoor...
dat doen heel veel bedrijven leasebackquote:Op donderdag 5 januari 2023 13:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het bedrijf moet dus leasen omdat de directeur belasting moet betalen? Weet je wel hoeveel onzin je verkoopt? Dat liquide geld van dat bedrijf is vervolgens niet van de DGa, hoor...
Ik ben vooral benieuwd of het bedrijf waar hij in dienst is (een DGA is tenslotte eigenlijk gewoon een werknemer) ook zijn belastingen betaalt als hij ze zelf niet kan betalen...quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:29 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Cursusje jaarrekeningen lezen voor deze user was wellicht een mooi kerstcadeau geweest
oik ik heb net een nieuw auto gekocht en nu kan ik mijn IB niet betalen o arme ikquote:Op donderdag 5 januari 2023 13:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben vooral benieuwd of het bedrijf waar hij in dienst is (een DGA is tenslotte eigenlijk gewoon een werknemer) ook zijn belastingen betaalt als hij ze zelf niet kan betalen...
Maar je mist het punt. Dat bedrijf hoeft niks te betalen. Dus heeft helemaal niet nodig om extra kosten te maken. Jij doet alsof het geld van het bedrijf van de DGA is, dat is echt onzin.quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat doen heel veel bedrijven leaseback
jheel normaal ,
alle leaseautos bijvoorbeeld , geen eigendom van de zaak
\
\Als jebalsting moet betalen dna moet je dat regelen anders ga je failliet
En nu gaat jouw baas jouw belastingen betalen? Want dat stel jij voor. Het bedrijf moet gaan leasen om belastingen van een werknemer te betalen.quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
oik ik heb net een nieuw auto gekocht en nu kan ik mijn IB niet betalen o arme ik
wie er moet betalen die moet betalen , anderen nietquote:Op donderdag 5 januari 2023 13:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar je mist het punt. Dat bedrijf hoeft niks te betalen. Dus heeft helemaal niet nodig om extra kosten te maken. Jij doet alsof het geld van het bedrijf van de DGA is, dat is echt onzin.
mijn baas zal mijn auto verkopen en mijj een leaseauto gevenquote:Op donderdag 5 januari 2023 13:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
En nu gaat jouw baas jouw belastingen betalen? Want dat stel jij voor. Het bedrijf moet gaan leasen om belastingen van een werknemer te betalen.
Veel grote bedrijven zijn met zo'n constructie uitgekleed en kapot gegaan. Snel geld maken door eigendommen te verkopen en weer terug te huren (zoals V&D de voormalig eigen panden moest terughuren).quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waarom zou je spullen huren als je het ook kan aankopen?
Dat lijkt met anders toch een aardige vorm van legale belastingontwijking. Natuurlijk is het opheffen van zo'n constructie wenselijk. Je snapt toch ook wel dat - ondanks dat het mag - een BV niet is bedoeld voor het ontwijken van vermogensbelasting op spaargeld. Voortvloeisel van de veel te hoge vermogensrendement heffing op spaargeld waarmee de fiscus tijden heeft gerekend maar niet echt een oplossing om trots op te zijn om het zo te doen. Box-hoppen.quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dan nog kunnen vermogende mensen natuurlijk makkelijk een flink deel van hun vermogen in bedrijven hebben zitten.
Daarnaast is het idee van een spaarbv gewoon prima. Mijn schoonvader werd bijvoorbeeld op zijn 57e ontslagen met een flinke gouden handdruk, heel goed dat hij dat in een BV kon stoppen en gewoon 8 jaar een inkomen uit die BV kon trekken tot zijn pensioen. Zulke constructies opheffen lijkt me onwenselijk.
maar een reden dat je veel eigendommen van waarde hebt , is geen excuus is geen belasting te hoeven betalenquote:Op donderdag 5 januari 2023 13:41 schreef loveli het volgende:
[..]
Veel grote bedrijven zijn met zo'n constructie uitgekleed en kapot gegaan. Snel geld maken door eigendommen te verkopen en weer terug te huren (zoals V&D de voormalig eigen panden moest terughuren).
KLM heeft in de coronacrisis vooral financiële hulp nodig gehad, omdat het zijn vloot leasede en niet in eigen bezit had.
Hoe aantrekkelijk is het om als zelfstandige een bedrijf te hebben? Steeds minder.
Maar hoeveel keer moet je er belasting over betalen?quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar een reden dat je veel eigendommen van waarde hebt , is geen excuus is geen belasting te hoeven betalen
danj ga je maar lenen om je belasting te betalen , ofzoiets
Ik bezit zoveel eigendommen, ik kan geen belasting betalen , o , o , arme ik
Dat is niet noodzakelijk waar. Je kunt het nu niet doen (en ik zeg ook niet dat je het zou moeten doen trouwens), maar als je weet dat je per jaar een x-bedrag aan belasting over je huis moet betalen, dan moet je dat dus meerekenen met je lasten als je je hypotheek aangaat. Als je het goed uitvoert dan gaat je nettoloon omhoog, maar de belasting op je huis omhoog.quote:Op donderdag 5 januari 2023 12:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ik belasting moet betalen over de overwaarde van mijn huis, dan moet ik dus mijn huis verkopen om belasting te betalen. Want dat geld heb ik niet en ga ik ook nooit krijgen.
Als je zulke constructies op gaat bouwen, ben je gewoon onzinnig bezig. De enigen die profiteren van zulke belasting zijn allerlei buitenlandse investeringsbedrijven.
Belasting op vermogen is gewoon een onhaalbaar verhaal; je moet de winst op vermogen belasten, niet het vermogen zelf.
Mooi overblijfsel van een generatie die heel vroeg wilde kunnen stoppen met werken zonder daar de rekening voor te willen betalen. Nee, er is weinig verloren als je die mogelijkheid opheft.quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:47 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat lijkt met anders toch een aardige vorm van legale belastingontwijking. Natuurlijk is het opheffen van zo'n constructie wenselijk. Je snapt toch ook wel dat - ondanks dat het mag - een BV niet is bedoeld voor het ontwijken van vermogensbelasting op spaargeld. Voortvloeisel van de veel te hoge vermogensrendement heffing op spaargeld waarmee de fiscus tijden heeft gerekend maar niet echt een oplossing om trots op te zijn om het zo te doen. Box-hoppen.
Terwijl spaarloon e.d. dat voor mijn generatie in het leven was geroepen, al snel de nek om werd gedraaid. En daar kan ik best begrip voor hebben want ook dat was weer een regeling waar alleen de vermogenden van konden profiteren. Veel geitenpaadjes die er nu wel zijn, zijn ook alleen voor de rijken. Waardoor de kloof alleen maar groter wordt.quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mooi overblijfsel van een generatie die heel vroeg wilde kunnen stoppen met werken zonder daar de rekening voor te willen betalen. Nee, er is weinig verloren als je die mogelijkheid opheft.
Tja, iemand krijgt een bedrag mee omdat het bedrijf een vestiging op heft en hij een leeftijd heeft waarmee hij niet meer aan de slag komt. Dan vind ik het ook weer niet de bedoeling dat zo iemand zo veel moet inleveren van het bedrag, dat er alsnog een enorm gat over blijft.quote:Op donderdag 5 januari 2023 13:47 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat lijkt met anders toch een aardige vorm van legale belastingontwijking. Natuurlijk is het opheffen van zo'n constructie wenselijk. Je snapt toch ook wel dat - ondanks dat het mag - een BV niet is bedoeld voor het ontwijken van vermogensbelasting op spaargeld. Voortvloeisel van de veel te hoge vermogensrendement heffing op spaargeld waarmee de fiscus tijden heeft gerekend maar niet echt een oplossing om trots op te zijn om het zo te doen. Box-hoppen.
Het is elke keer hetzelfde verhaal. Als je arm bent krijg je gratis geld, subsidies en zijn er allerlei potjes waardoor je nog een redelijk inkomen bij elkaar kan scharrelen zonder er iets voor te hoeven doen.quote:Op donderdag 5 januari 2023 14:07 schreef alpeko het volgende:
[..]
Terwijl spaarloon e.d. dat voor mijn generatie in het leven was geroepen, al snel de nek om werd gedraaid. En daar kan ik best begrip voor hebben want ook dat was weer een regeling waar alleen de vermogenden van konden profiteren. Veel geitenpaadjes die er nu wel zijn, zijn ook alleen voor de rijken. Waardoor de kloof alleen maar groter wordt.
inkomstenbelasting en als je een woning koopt OZB en huurwaarde bijtellenquote:Op donderdag 5 januari 2023 13:54 schreef loveli het volgende:
[..]
Maar hoeveel keer moet je er belasting over betalen?
Dat er een verschuiving in belasting nodig is, is inderdaad duidelijk.quote:Op donderdag 5 januari 2023 14:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is elke keer hetzelfde verhaal. Als je arm bent krijg je gratis geld, subsidies en zijn er allerlei potjes waardoor je nog een redelijk inkomen bij elkaar kan scharrelen zonder er iets voor te hoeven doen.
Voor ondernemers en vermogende particulieren bestaan er allerlei fiscale loopholes.
De groep ertussenin betaalt hiervoor de rekening en wordt aan alle kanten een poot uitgedraaid maar kan nauwelijks ergens aanspraak op maken.
Ik snap uiteraard de aanleiding maar je bent het toch wel met me eens dat het een truc is? Een truc die dus ook ingezet kan worden voor mensen met tonnen aan spaargeld om minder vermogensbelasting te hoeven betalen. Je omzeilt hiermee ook nog eens de inkomens- en vermogenstoets voor toeslagen.quote:Op donderdag 5 januari 2023 14:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, iemand krijgt een bedrag mee omdat het bedrijf een vestiging op heft en hij een leeftijd heeft waarmee hij niet meer aan de slag komt. Dan vind ik het ook weer niet de bedoeling dat zo iemand zo veel moet inleveren van het bedrag, dat er alsnog een enorm gat over blijft.
In dit geval was het Arie die het machine-onderhoud deed bij de drukker van het AD. Echt niet iemand met een enorm goede baan. Zo'n gouden handdruk bij gedwongen ontslag terwijl het bedrijf wel gewoon blijft bestaan tikt gewoon behoorlijk aan.quote:Op donderdag 5 januari 2023 14:30 schreef alpeko het volgende:
[..]
... want Ferry de fabrieksarbeider krijgt die kans ook niet met z'n gouden handdrukje. Die krijgt ook de fiscus over de vloer.
Doet niks af aan de rest van mijn post. Prima gebruik gemaakt van de loophole dan maar dat kan niet iedereen die je dat ook zou gunnen en helaas kunnen ook mensen die constructie gebruiken terwijl die zwemmen in vermogen.quote:Op donderdag 5 januari 2023 14:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
In dit geval was het Arie die het machine-onderhoud deed bij de drukker van het AD. Echt niet iemand met een enorm goede baan. Zo'n gouden handdruk bij gedwongen ontslag terwijl het bedrijf wel gewoon blijft bestaan tikt gewoon behoorlijk aan.
Oude kantonrechtersformule wordt al jaren niet gegeven, de huidige handdruk is niet meer van edelmetaal.quote:
Tja, dat is een inhoudelijk verschil. Ik vind het prima als zo iemand het geld vast kan zetten en het als een soort pensioen per jaar uit kan laten betalen en daar op dat moment gewoon inkomstenbelasting over betaalt. Zo is die gouden handdruk ook bedoeld. Zie niet in wat daar nu mis mee is, eigenlijk.quote:Op donderdag 5 januari 2023 14:50 schreef alpeko het volgende:
[..]
Doet niks af aan de rest van mijn post.
Je kunt ook prima vast zetten met een deposito ladder bijv. Maar dan betaal je vermogensbelasting.quote:Op donderdag 5 januari 2023 14:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, dat is een inhoudelijk verschil. Ik vind het prima als zo iemand het geld vast kan zetten en het als een soort pensioen per jaar uit kan laten betalen en daar op dat moment gewoon inkomstenbelasting over betaalt. Zo is die gouden handdruk ook bedoeld. Zie niet in wat daar nu mis mee is, eigenlijk.
En je betaalt gelijk 49% op de dag dat die handdruk wordt uitgekeerd, daar ging het met name om. In de constructie dat je het gelijk vast zette, betaalde je dus pas inkomstenbelasting bij uitkeren.quote:Op donderdag 5 januari 2023 14:54 schreef alpeko het volgende:
[..]
Je kunt ook prima vast zetten met een deposito ladder bijv. Maar dan betaal je vermogensbelasting.
Maar nuchter bezien is het gewoon inkomen. Ik heb er geen moeite mee als er een regeling zou worden opgetuigd om er een soort pensioenvoorziening van te maken, maar dan moet het geld ook niet langer vrij opneembaar zijn.quote:Op donderdag 5 januari 2023 14:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
En je betaalt gelijk 49% op de dag dat die handdruk wordt uitgekeerd, daar ging het met name om. In de constructie dat je het gelijk vast zette, betaalde je dus pas inkomstenbelasting bij uitkeren.
Je kunt ook nog middelen volgens mij. Maar klopt. Ik betaal ook dik belasting over mijn extraatjes. Bonus, winstpercentage. Fair enough. Anderen krijgen niks. Kan ik in theorie ook in een BV stoppen om er dan belastingvrij aandelen van te kopen. Of een zakelijke auto.quote:Op donderdag 5 januari 2023 14:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
En je betaalt gelijk 49% op de dag dat die handdruk wordt uitgekeerd, daar ging het met name om. In de constructie dat je het gelijk vast zette, betaalde je dus pas inkomstenbelasting bij uitkeren.
je neef is ZZP er en heeft een aanneembedrijf en koopt laptops voor de kinderenquote:Op donderdag 5 januari 2023 14:59 schreef Spablauw214 het volgende:
t het verschil in fiscaliteit tussen zakelijk en particulier tot een minimum moet worden teruggebracht.
Als ik een MacBook koop, kost die ¤1500. Koop ik hem zakelijk, dan is hij 700-800. Daar moeten we vanaf.
En hij hoeft geen btw te betalen.quote:Op donderdag 5 januari 2023 16:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je neef is ZZP er en heeft een aanneembedrijf en koopt laptops voor de kinderen
tja
dan scheelt wel en zijn winst zakt een stukje dus ok zijn bealstingafdracht
vaak helemaal geen komma verkeerd maar gewoon ze stonden op de lijst met buitenlandse namen die gecontroleerd moesten wordenquote:Op donderdag 5 januari 2023 16:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
En hij hoeft geen btw te betalen.
Dit is pure belastingfraude, maar komt op grote schaal voor. Ik ken iemand die allerlei cosmetische ingrepen als zakelijke kosten heeft opgevoerd. Een beetje gehaaide boekhouder krijgt alles weggewerkt.
De realiteit is dat er amper controle op is. Zet dat eens af tegen de toeslagenouders die de vernieling in zijn geholpen omdat er een komma verkeerd stond in de aanvraag.
Kan je doen, maar dan ben je gewoon hard aan het frauderen.quote:Op donderdag 5 januari 2023 16:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je neef is ZZP er en heeft een aanneembedrijf en koopt laptops voor de kinderen
tja
dan scheelt wel en zijn winst zakt een stukje dus ook zijn belastingafdracht
joih frauderen, je moest eens weten, gohquote:Op donderdag 5 januari 2023 19:57 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Kan je doen, maar dan ben je gewoon hard aan het frauderen.
Het blijft frauderen. Ik zou het niet over mijn hart verkrijgen, diefstal plegen. Dat zulke dingen worden weggelachen tegenwoordig is toch ook wel een teken van de problemen van Nederland.quote:Op donderdag 5 januari 2023 20:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
joih frauderen, je moest eens weten, goh
klopt 900 miljoen voor de Sticting Open Nederlandquote:Op donderdag 5 januari 2023 20:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het blijft frauderen. Ik zou het niet over mijn hart verkrijgen, diefstal plegen. Dat zulke dingen worden weggelachen tegenwoordig is toch ook wel een teken van de problemen van Nederland.
https://www.trouw.nl/nieu(...)n-blij-mee~be1164e8/quote:Niet 925 miljoen, maar 1,1 miljard opzij gezet voor toegangstesten
quote:Op de tarieven voor commerciële testaanbieders gaat hij niet in, vanwege 'bedrijfsgevoelige informatie'. De Stichting Open Nederland antwoordde eerder op vragen van de Volkskrant dat in de proeffase een tarief gehanteerd wordt van 8,45 euro per test - nog exclusief de kosten voor de testmaterialen. Met de ambitie om 400 duizend toegangstests per dag te doen lonkt een miljoenenomzet voor testbedrijven die hun klandizie zagen opdrogen doordat de GGD inmiddels genoeg capaciteit heeft.
De megaklus voor testbedrijven was in de proeffase niet openbaar aanbesteed maar gegund aan één bedrijf: Lead Healthcare, dat 28 teststraten runt door het hele land. Dat is tegen het zere been van zo'n twintig andere commerciële testbedrijven. Die spanden daarom een kort geding aan, dat vandaag dient in de rechtbank in Amsterdam.
De Jonge verdedigt het besluit om niet aan te besteden vanuit de haast die gemaakt moest worden. '
Een verkorte aanbestedingsprocedure duurt al gauw minimaal 6-8 weken, waarna vervolgens het werk nog zou moeten beginnen.'
Ga jij nu fraude goedpraten door een besluit in de chaos van een pandemie aan te halen? Of komt er nog een post met 'fraude mag idd niet'...quote:Op donderdag 5 januari 2023 21:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt 900 miljoen voor de Sticting Open Nederland
nooit meer wat over gehoord
geen verslag , geen afrekening niets
https://www.volkskrant.nl(...)angstesten~b79106b7/
[..]
https://www.trouw.nl/nieu(...)n-blij-mee~be1164e8/
[..]
[ twitter ]
nee allebei wonen alleenstaand hequote:Op donderdag 5 januari 2023 21:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ga jij nu fraude goedpraten door een besluit in de chaos van een pandemie aan te halen? Of komt er nog een post met 'fraude mag idd niet'...
Of wacht, was jij niet degene die voor de AOW deed alsof hij alleenstand was en toch in feite samenwoont? Ook gewoon fraude, natuurlijk.
Zoek maar eens op 'pleitbaar standpunt'. Ondernemers zijn in de regel de grootste dieven van het landquote:Op donderdag 5 januari 2023 20:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het blijft frauderen. Ik zou het niet over mijn hart verkrijgen, diefstal plegen. Dat zulke dingen worden weggelachen tegenwoordig is toch ook wel een teken van de problemen van Nederland.
Vraag niet af hoe het kan maar profiteer er van.quote:Op donderdag 5 januari 2023 20:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klinkt wel weer typisch als Kaag. De arrogantie druipt er vanaf.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 15:21 schreef Smegma. het volgende:
Een apart topic openen leek mij overdreven, ook omdat het een serie twitterberichten betreft.
[ twitter ]
Kaag had een nevenfunctie, wat niet mag. Ze was bestuurslid bij de Global Preparedness Monitoring Board, opgericht door de WHO en de World Bank in 2018. Dit gaat er bij complotdenkers in als Gods woord in een ouderling.
Ja, Kaag is helaas voor de Nederlandse politiek toch echt niet de topper die ze even leek. Ze lijkt zich te ver verheven boven de rest te voelen, zo krijg je toch regelmatig het gevoel. Terwijl ze nu op financiën misschien juist wel één van de slechtste ministers op die post ooit is.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 15:23 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Klinkt wel weer typisch als Kaag. De arrogantie druipt er vanaf.
• Handelt in strijd met Handboek Integriteit
• Negeert 2x advies om geen zitting te nemen in GPMB
• Negeert meerdere adviezen om verantwoording af te leggen aan de 2e Kamer
• Pas na aantreden als min BuZa verlengt ze lidmaatschap niet.
Beetje ophef om niets, ze heeft die functie uiteindelijk als minister aanvaard. Het komt vaker voor dat ministers in allerhande internationale gremia zitten. Dan blijft over dat de Kamer mogelijk wat summier geïnformeerd is (want blijkens de stukken is het wel minsten ee keer gebeurd dus van achterhouden is ook geen sprake). Ik kan hier niet zo veel mee.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 15:21 schreef Smegma. het volgende:
Een apart topic openen leek mij overdreven, ook omdat het een serie twitterberichten betreft.
[ twitter ]
Kaag had een nevenfunctie, wat niet mag. Ze was bestuurslid bij de Global Preparedness Monitoring Board, opgericht door de WHO en de World Bank in 2018. Dit gaat er bij complotdenkers in als Gods woord in een ouderling.
Ja, Jetten valt ook flink tegen. Waar is de degelijke Wouter Koolmees als je hem nodig hebt? D66 pakt leuk uit met namen in het kabinet, maar helaas vallen ze grotendeels behoorlijk tegen. Doe mij maar een saaie bestuurder als Koolmees, die aan de kant is gezet voor de 'frisse start'.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 16:20 schreef trein2000 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)etten-ga-het-regelen
Aflevering vijfhonderdachtendertig van de Rob Jetten kan er niets van show. Die valt echt wel door de mand.
Hier staat toch echt dat ze, terwijl ze al zitting had, nooit iets aan de Kamer heeft gemeld:quote:Op vrijdag 6 januari 2023 16:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Beetje ophef om niets, ze heeft die functie uiteindelijk als minister aanvaard. Het komt vaker voor dat ministers in allerhande internationale gremia zitten. Dan blijft over dat de Kamer mogelijk wat summier geïnformeerd is (want blijkens de stukken is het wel minsten ee keer gebeurd dus van achterhouden is ook geen sprake). Ik kan hier niet zo veel mee.
quote:Op vrijdag 6 januari 2023 16:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier staat toch echt dat ze, terwijl ze al zitting had, nooit iets aan de Kamer heeft gemeld:
[ twitter ]
Of zie ik dat verkeerd?
Ja, ok. Maar het had natuurlijk op het moment van zitting nemen gewoon gelijk naar de Kamer gemoeten, zou standaard procedure moeten zijn (minister neemt zitting in X, gelijk even een brief naar de Kamer). Nu was de Kamer blijkbaar toen ze het wel hoorden ook niet echt geschokt, dus wat laat om hier nu wel ophef over te maken. Wellicht wel nog eens benadrukken dat gelijk informeren als een minister zitting neemt in wat dan ook, de Kamer gewoon een brief moet krijgen. Hoeft maar 1 regel te zijn "bij deze informeren we u dat minister Y zitting heeft genomen in X".quote:Op vrijdag 6 januari 2023 16:34 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[ twitter ]
Blijkbaar later wel gebeurd. Wellicht summier hoor, dat zou heel goed kunnen. Maar dat is wel wat anders dan wanneer je het echt achterhoudt.
1e foto in het rode kader.
Kaag laat continu doorschemeren dat de binnenlandse politiek beneden haar niveau is. Je ziet het aan haar hele houding en lichaamstaal. Die hoopte gewoon MP te kunnen worden, als opstapje naar iets in Europa of bij de VN.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 16:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, Kaag is helaas voor de Nederlandse politiek toch echt niet de topper die ze even leek. Ze lijkt zich te ver verheven boven de rest te voelen, zo krijg je toch regelmatig het gevoel. Terwijl ze nu op financiën misschien juist wel één van de slechtste ministers op die post ooit is.
Je merkt vooral tijdens wat meer in de techniek gaan debatten in de commissie financiën, dat zij de eerste in de zaal is die af haakt... eigenlijk een schande om dat zo te zien, want iemand met haar verstand zou dat in een jaar toch veel meer onder de knie moeten hebben. Er hebben vaak genoeg ministers gezeten zonder financiële achtergrond.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 19:48 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Kaag laat continu doorschemeren dat de binnenlandse politiek beneden haar niveau is. Je ziet het aan haar hele houding en lichaamstaal.
Die indruk wekt ze wel, misschien onbewust maar haar onderbewustzijn schijnt daar zo over te denken. Dat is ook de reden waarom ze nooit de PM van Nederland wordt, zolang haar onderbewustzijn dit denkt. Mensen houden er niet van als je op hen neerkijkt.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 19:48 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Kaag laat continu doorschemeren dat de binnenlandse politiek beneden haar niveau is. Je ziet het aan haar hele houding en lichaamstaal. Die hoopte gewoon MP te kunnen worden, als opstapje naar iets in Europa of bij de VN.
Ze schijnt ooit te hebben uitgesproken dat ze de eerste vrouwelijke SG van de VN wil worden.
Er is nog een reden: ik zie D66 echt de komende jaren nog geen 30 zetels halen, wie er ook lijsttrekker is.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 20:19 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Die indruk wekt ze wel, misschien onbewust maar haar onderbewustzijn schijnt daar zo over te denken. Dat is ook de reden waarom ze nooit de PM van Nederland wordt, zolang haar onderbewustzijn dit denkt. Mensen houden er niet van als je op hen neerkijkt.
Met de helft mogen ze al heel tevreden zijn denk ikquote:Op vrijdag 6 januari 2023 21:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is nog een reden: ik zie D66 echt de komende jaren nog geen 30 zetels halen, wie er ook lijsttrekker is.
Nou, ze hebben nu meer dan de helft natuurlijk. Maar dat lijkt ook wel een beetje het maximum, ze hebben PvdA en GL volledig leeggezogen.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 21:05 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Met de helft mogen ze al heel tevreden zijn denk ik
Dat bedoel ik ook, ze zitten aan de max, ik denk dat een redelijk aantal stemmers zich verkeken heeft op D66quote:Op vrijdag 6 januari 2023 21:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou, ze hebben nu meer dan de helft natuurlijk. Maar dat lijkt ook wel een beetje het maximum, ze hebben PvdA en GL volledig leeggezogen.
Er zijn simpelweg teveel mensen die wat meer naar de conservatieve kant neigen of niet onvoorwaardelijk in het Europese verhaal geloven. Die stemmen niet op D66. Hun aanhang bestaat hoofdzakelijk uit hoogopgeleiden in de steden, en dat is nou eenmaal een beperkte groep.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 21:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is nog een reden: ik zie D66 echt de komende jaren nog geen 30 zetels halen, wie er ook lijsttrekker is.
je hebt ook heel; veel mensen die helemaal niet in het europese verhaal geloven en tegen de europese grondwet stemmenquote:Op vrijdag 6 januari 2023 22:39 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er zijn simpelweg teveel mensen die wat meer naar de conservatieve kant neigen of niet onvoorwaardelijk in het Europese verhaal geloven. Die stemmen niet op D66. Hun aanhang bestaat hoofdzakelijk uit hoogopgeleiden in de steden, en dat is nou eenmaal een beperkte groep.
“Wie zijn toch die mensen?”quote:Op vrijdag 6 januari 2023 20:19 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Die indruk wekt ze wel, misschien onbewust maar haar onderbewustzijn schijnt daar zo over te denken. Dat is ook de reden waarom ze nooit de PM van Nederland wordt, zolang haar onderbewustzijn dit denkt. Mensen houden er niet van als je op hen neerkijkt.
Kaag wil weer Min BUZA worden , alleen dat ging mis de laatste keerquote:Op vrijdag 6 januari 2023 19:48 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Kaag laat continu doorschemeren dat de binnenlandse politiek beneden haar niveau is. Je ziet het aan haar hele houding en lichaamstaal. Die hoopte gewoon MP te kunnen worden, als opstapje naar iets in Europa of bij de VN.
Ze schijnt ooit te hebben uitgesproken dat ze de eerste vrouwelijke SG van de VN wil worden.
Ik moet zeggen dat het in deze generatie die sowieso al niet overloopt van talent wel heel knap is om zo negatief op te vallen op personeelsgebied. De Groot, Jetten, Kaag, Paternotte, Sjoerdsma; allemaal door de mand gevallen of anderszins negatief in het nieuws/opgevallen. En degene waar misschien nog wel het meeste van verwacht werd, Ernst Kuipers, speelt ook bijzonder weinig klaar.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 21:09 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook, ze zitten aan de max, ik denk dat een redelijk aantal stemmers zich verkeken heeft op D66
En ze doen ook heel hard hun best om dat zo te houden, als er nou een partij de kloof tussen wat tegenwoordig 'afgehaakt Nederland' en Den Haag heet dagelijks dieper maakt dan is het D66.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 22:39 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er zijn simpelweg teveel mensen die wat meer naar de conservatieve kant neigen of niet onvoorwaardelijk in het Europese verhaal geloven. Die stemmen niet op D66. Hun aanhang bestaat hoofdzakelijk uit hoogopgeleiden in de steden, en dat is nou eenmaal een beperkte groep.
Nou scheelt het echt een stuk dat de D66-stemmers te kwalificeren zijn als yuppig-stedelijk.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 00:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En ze doen ook heel hard hun best om dat zo te houden, als er nou een partij de kloof tussen wat tegenwoordig 'afgehaakt Nederland' en Den Haag heet dagelijks dieper maakt dan is het D66.
En ook Dijkgraaf valt nog niet echt op.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 00:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat het in deze generatie die sowieso al niet overloopt van talent wel heel knap is om zo negatief op te vallen op personeelsgebied. De Groot, Jetten, Kaag, Paternotte, Sjoerdsma; allemaal door de mand gevallen of anderszins negatief in het nieuws/opgevallen. En degene waar misschien nog wel het meeste van verwacht werd, Ernst Kuipers, speelt ook bijzonder weinig klaar.
Volgens mij zit afgehaakt Nederland al lang en breed bij partijen als de PVV en FvD en bij de VVD, PvdA, CDA en GL zie ik die ook niet aanhaken dus da's wel een breder probleem dan D66, zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 00:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En ze doen ook heel hard hun best om dat zo te houden, als er nou een partij de kloof tussen wat tegenwoordig 'afgehaakt Nederland' en Den Haag heet dagelijks dieper maakt dan is het D66.
Ik denk dat het leeuwendeel van afgehaakt Nederland überhaupt niet meer gaat stemmen. Dus het is best interessant om te kijken hoe je die stemmen alsnog kunt binnenharken.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 11:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Volgens mij zit afgehaakt Nederland al lang en breed bij partijen als de PVV en FvD en bij de VVD, PvdA, CDA en GL zie ik die ook niet aanhaken dus da's wel een breder probleem dan D66, zou ik zeggen.
En daar komen dan nog partijen als BBB bij maar juist die spreken niet echt D66 stemmers aan, wel CDA en VVD stemmers.
Ah, dus een nieuwe partij van Rutte?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 12:57 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat het leeuwendeel van afgehaakt Nederland überhaupt niet meer gaat stemmen. Dus het is best interessant om te kijken hoe je die stemmen alsnog kunt binnenharken.
Kern van de boodschap moet dan zijn: de overheid moet betrouwbaar zijn en moet er weer voor de burger zijn. Een goede lijst en voorman (m/v) en je hebt zo 25-30 zetels te pakken.
Bang voor die door de VVD en rechtse aanverwanten verzonnen 'aanzuigende werking' als dit het nieuws zou halen, zeker...quote:Op woensdag 11 januari 2023 16:07 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ] moet ik erg nog iets bij zeggen of is het zo ook wel duidelijk?
Waarom zou de CU afhaken? Zij wilden die beperking van tafel en dat is gelukt. Het is vooral de VVD die hier nu voor lul staat.quote:Op woensdag 11 januari 2023 16:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bang voor die door de VVD en rechtse aanverwanten verzonnen 'aanzuigende werking' als dit het nieuws zou halen, zeker...
VVD zakt inmiddels op dit dossier wel echt ver onder de ondergrens, wellicht moet de CU toch eens gaan overwegen wanneer de maat vol is.
De VVD wilde dit door blijven drukken, ondanks dat meerdere rechters al uitspraak hadden gedaan dat het niet kon. En als je dan als je toch overstag gaat, dat doet zonder iemand te informeren, dan is dat het zoveelste teken dat de VVD hier de rechten van statushouders totaal onbelangrijk vindt.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waarom zou de CU afhaken? Zij wilden die beperking van tafel en dat is gelukt. Het is vooral de VVD die hier nu voor lul staat.
Dat er niet eens meer ophef is over deze gang van zaken baart me eigenlijk veel meer zorgen.
Nou, dat gezeik van die Kamerleden om informatie moet maar eens klaar zijn! Gedoe altijd.quote:Op woensdag 11 januari 2023 16:07 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ] moet ik erg nog iets bij zeggen of is het zo ook wel duidelijk?
Vroeger had je nog een debatje voor de bühne met “kritische vragen” van de coalitiepartijen en een standaard MvW van Wilders, maar zelfs daar doen we tegenwoordig niet meer aan.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, dat gezeik van die Kamerleden om informatie moet maar eens klaar zijn! Gedoe altijd.
Als het CU deze manier van politiek bedrijven niet blieft, dan hadden ze niet in deze coalitie moeten stappen, want het is ook niet bepaald nieuw toch?quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VVD wilde dit door blijven drukken, ondanks dat meerdere rechters al uitspraak hadden gedaan dat het niet kon. En als je dan als je toch overstag gaat, dat doet zonder iemand te informeren, dan is dat het zoveelste teken dat de VVD hier de rechten van statushouders totaal onbelangrijk vindt.
CU wilde ook niet instappen, maar verder gaan met het demissionaire kabinet waarbij allerlei ministers moties met meerderheden voor zich kregen waar minstens een deel van het kabinet het niet mee eens was, werkte ook niet.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als het CU deze manier van politiek bedrijven niet blieft, dan hadden ze niet in deze coalitie moeten stappen, want het is ook niet bepaald nieuw toch?
Segers gaat gewoon weer een meloen slikken.
Maar Mark had beterschap beloofd hè. De ChristenUnie gelooft gewoon in de goedheid van de mens. Geen verkeerde eigenschap op zich, maar in de politiek wel wat naïef.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als het CU deze manier van politiek bedrijven niet blieft, dan hadden ze niet in deze coalitie moeten stappen, want het is ook niet bepaald nieuw toch?
Segers gaat gewoon weer een meloen slikken.
Lijkt me meer iets voor JA21. Ik sta sowieso niet raar te kijken als die straks gaan regeren.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:22 schreef michaelmoore het volgende:
BBB gaat hoge ogen gooien vooral op Migratie
als Omtzigt een eigen partij heeftquote:Op woensdag 11 januari 2023 17:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Lijkt me meer iets voor JA21. Ik sta sowieso niet raar te kijken als die straks gaan regeren.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit al lang en breed vooraf is besproken.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VVD wilde dit door blijven drukken, ondanks dat meerdere rechters al uitspraak hadden gedaan dat het niet kon. En als je dan als je toch overstag gaat, dat doet zonder iemand te informeren, dan is dat het zoveelste teken dat de VVD hier de rechten van statushouders totaal onbelangrijk vindt.
Ganselijk onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaadquote:Op woensdag 11 januari 2023 17:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar Mark had beterschap beloofd hè. De ChristenUnie gelooft gewoon in de goedheid van de mens. Geen verkeerde eigenschap op zich, maar in de politiek wel wat naïef.
Ik zie er nu al tegenop dat JA21, BBB, Omtzigt en/of de PVV gaan meeregeren of op een andere manier invloed krijgen op het beleid. Woningnood en problemen met klimaat en milieu worden nooit opgelost als JA21, BBB, Omtzigt en/of de PVV gaan meeregeren of op een andere manier invloed krijgen op het beleid en de boeren, de ouderen en de huizenbezitter blijven nog jaren buiten shot ten koste van de huidige jongeren.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Lijkt me meer iets voor JA21. Ik sta sowieso niet raar te kijken als die straks gaan regeren.
Nuchter bezien is er toch geen andere realistische optie meer dan alles uit het raam gooien en vanaf de grond opnieuw opbouwen?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 08:33 schreef Hanca het volgende:
Problemen bij de belastingdienst zijn nog groter dan gedacht: https://www.nrc.nl/nieuws(...)stingdienst-a4154053
Veel was al wel bekend, maar toch een ontnuchterend lijstje:
- bijvoorbeeld de omzetbelasting draait op computersystemen van meer dan 40 jaar oud (dat is ouder dan de eerste windows...). Maar tijd en ruimte voor verbetering en vernieuwing is er, mede dankzij steeds nieuwe wensen van kabinet en kamer, niet. Een ander BTW tarief hanteren dan 9 en 21 procent is t/m 2026 niet mogelijk.
- bij andere systemen wordt nu al 20 jaar aan vervanging gewerkt (dus 20 jaar geleden waren die al verouderd!!!). Maar 60% van de 'ict-dagen' gaat naar het puur in de lucht houden van het huidige systeem, kosten gaan richting de miljard per jaar.
- er zijn enorme personeelstekorten, de kans dat je aangifte wordt gecontroleerd wordt elk jaar weer kleiner. MKB'ers worden bijvoorbeeld nu eens in de 120 jaar gecontroleerd. Het lijkt er op dat dit ook in de aangiftes te zien is: de hoeveelheid opgehaald belastinggeld neemt af en ook de meldingen van criminaliteit verminderen sterk.
- er zijn honderden medewerkers die eigenlijk elders nodig bezig met het herstellen van politieke fouten: de toeslagen en box 3.
- dankzij steeds meer politieke wensen snappen zelfs hoogleraren fiscale economie het systeem niet meer.
In een reactie laat het MinFin trouwens weten dat de situatie beter zou zijn dan geschetst door het NRC.
Wordt nu ook niet opgelost dus ik prefereer een frisse wind boven voortmodderen onder leiding van de gevestigde partijen die aantoonbaar hebben gefaald (zie commentaar ombudsman).quote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:14 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Ik zie er nu al tegenop dat JA21, BBB, Omtzigt en/of de PVV gaan meeregeren of op een andere manier invloed krijgen op het beleid. Woningnood en problemen met klimaat en milieu worden nooit opgelost als JA21, BBB, Omtzigt en/of de PVV gaan meeregeren of op een andere manier invloed krijgen op het beleid en de boeren, de ouderen en de huizenbezitter blijven nog jaren buiten shot ten koste van de huidige jongeren.
frisse wind is prima maar zaken als volledige uitsluiting van hele groepen op basis van geloof of geen zak geven om het klimaat en maar toegeven aan de klimaatproblemen ipv ze oplossen is wel zorgelijk. Dan 'modder' ik liever aanquote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wordt nu ook niet opgelost dus ik prefereer een frisse wind boven voortmodderen onder leiding van de gevestigde partijen die aantoonbaar hebben gefaald (zie commentaar ombudsman).
Ik word ook wel moe van dat constante gesuggereer dat er geen alternatief zou zijn voor de huidige coalitie. Dat is ook wel een handig frame om jezelf in het zadel te houden hè.
Tja, helaas weinig wat we nog niet wisten. En de door spa voorgestelde oplossing, namelijk op 0 beginnen en een heel slank stelsel optuigen, heeft onvoldoende politiek draagvlak omdat ze dan hun belangrijkste speeltje kwijt zijn om punten te scoren. Dus het komende decennium gaan we nog wel op deze voet voort.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 08:33 schreef Hanca het volgende:
Problemen bij de belastingdienst zijn nog groter dan gedacht: https://www.nrc.nl/nieuws(...)stingdienst-a4154053
Veel was al wel bekend, maar toch een ontnuchterend lijstje:
- bijvoorbeeld de omzetbelasting draait op computersystemen van meer dan 40 jaar oud (dat is ouder dan de eerste windows...). Maar tijd en ruimte voor verbetering en vernieuwing is er, mede dankzij steeds nieuwe wensen van kabinet en kamer, niet. Een ander BTW tarief hanteren dan 9 en 21 procent is t/m 2026 niet mogelijk.
- bij andere systemen wordt nu al 20 jaar aan vervanging gewerkt (dus 20 jaar geleden waren die al verouderd!!!). Maar 60% van de 'ict-dagen' gaat naar het puur in de lucht houden van het huidige systeem, kosten gaan richting de miljard per jaar.
- er zijn enorme personeelstekorten, de kans dat je aangifte wordt gecontroleerd wordt elk jaar weer kleiner. MKB'ers worden bijvoorbeeld nu eens in de 120 jaar gecontroleerd. Het lijkt er op dat dit ook in de aangiftes te zien is: de hoeveelheid opgehaald belastinggeld neemt af en ook de meldingen van criminaliteit verminderen sterk.
- er zijn honderden medewerkers die eigenlijk elders nodig bezig met het herstellen van politieke fouten: de toeslagen en box 3.
- dankzij steeds meer politieke wensen snappen zelfs hoogleraren fiscale economie het systeem niet meer.
In een reactie laat het MinFin trouwens weten dat de situatie beter zou zijn dan geschetst door het NRC.
Met deze partijen krijg je alleen geen frisse wind, maar een hele gure. Afhankelijk van tot welk deel van de bevolking je behoort.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wordt nu ook niet opgelost dus ik prefereer een frisse wind boven voortmodderen onder leiding van de gevestigde partijen die aantoonbaar hebben gefaald (zie commentaar ombudsman).
Ik word ook wel moe van dat constante gesuggereer dat er geen alternatief zou zijn voor de huidige coalitie. Dat is ook wel een handig frame om jezelf in het zadel te houden hè.
Op zich eens, PVV en FvD zie ik ook niet als bestuurskandidaten eigenlijk, maar de huidige coalitie krijgt ook niets klaargespeeld.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Met deze partijen krijg je alleen geen frisse wind, maar een hele gure. Afhankelijk van tot welk deel van de bevolking je behoort.
Frisse wind is prima, maar het mag niet nog rechtser en conservatiever worden dan nu en ik zie JA21, de BBB, PVV en/of Omtzigt niet de huidige problemen rondom woningnood en klimaat en milieu oplossen. JA21, BBB, PVV en/of Omtzigt zijn vooral goed in het buiten schot houden van de boeren, de ouderen en de huizenbezitter ten koste van de huidige jongeren. Rutte-IV is waarschijnlijk het minste slechte kabinet van de jaren '20 van de 21ste eeuw naar mijn mening en helaas is een groot deel van de bevolking niet bereid om wat linkser te stemmen. Het moet vooral rechtser en conservatiever en daar baal ik van.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja, jij gaat even tegen alle ondernemers zeggen dat ze hun BTW teruggaves de komende jaren niet krijgen, bijvoorbeeld? En we stoppen met alle voorlopige teruggaves?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nuchter bezien is er toch geen andere realistische optie meer dan alles uit het raam gooien en vanaf de grond opnieuw opbouwen?
Op 0 beginnen gaat gewoon niet. De systemen zoals die nu zijn moeten blijven draaien en zolang dat zo is kan er met het huidige personeelstekort helemaal geen nieuw systeem worden opgebouwd, dat is exact wat er in dat artikel staat.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tja, helaas weinig wat we nog niet wisten. En de door spa voorgestelde oplossing, namelijk op 0 beginnen en een heel slank stelsel optuigen, heeft onvoldoende politiek draagvlak omdat ze dan hun belangrijkste speeltje kwijt zijn om punten te scoren. Dus het komende decennium gaan we nog wel op deze voet voort.
Ik zal het straks even lezen. Maar er moet toch iets. Als je jezelf in de hoek geverfd hebt zal je toch een keer vieze voeten moeten maken om eruit te komen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op 0 beginnen gaat gewoon niet. De systemen zoals die nu zijn moeten blijven draaien en zolang dat zo is kan er met het huidige personeelstekort helemaal geen nieuw systeem worden opgebouwd, dat is exact wat er in dat artikel staat.
Als het zo zou zijn dat alleen de Belastingdienst vieze voeten zou krijgen dan zou ik dat prima vinden maar het zal eerder zo zijn dat wij dan vieze voeten gaan krijgen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zal het straks even lezen. Maar er moet toch iets. Als je jezelf in de hoek geverfd hebt zal je toch een keer vieze voeten moeten maken om eruit te komen.
Ja, dat klopt. Daar zit ik ook niet op te wachten. Ik zie alleen geen alternatief, want in het hoekje blijven staan is op de lange termijn ook een vrij slecht idee.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als het zo zou zijn dat alleen de Belastingdienst vieze voeten zou krijgen dan zou ik dat prima vinden maar het zal eerder zo zijn dat wij dan vieze voeten gaan krijgen.
Ja, ik denk dat de enige oplossing is een (waarschijnlijk heel duur) extern bureau compleet nieuwe systemen op laten tuigen. Kost alleen misschien wel meer dan die 4/5 jaar waarop ze hopen voordat die systemen de huidige systemen kunnen vervangen. En dan kun je met die nieuwe systemen beginnen aan een nieuw belastingstelsel.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zal het straks even lezen. Maar er moet toch iets. Als je jezelf in de hoek geverfd hebt zal je toch een keer vieze voeten moeten maken om eruit te komen.
Yup. Er zal iets moeten gebeuren.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Daar zit ik ook niet op te wachten. Ik zie alleen geen alternatief, want in het hoekje blijven staan is op de lange termijn ook een vrij slecht idee.
Alles wordt extern of door externen gedaan bij de overheid als het om ICT gaat, dat is de erfenis van vele jaren beleid.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat de enige oplossing is een (waarschijnlijk heel duur) extern bureau compleet nieuwe systemen op laten tuigen. Kost alleen misschien wel meer dan die 4/5 jaar waarop ze hopen voordat die systemen de huidige systemen kunnen vervangen. En dan kun je met die nieuwe systemen beginnen aan een nieuw belastingstelsel.
Ben je waarschijnlijk miljarden verder en een heel aantal jaar kwijt, maar dan kom je wel uit die hoek waar je nu in zit.
Bij de belastingdienst momenteel niet, zie het artikel.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Alles wordt extern of door externen gedaan bij de overheid als het om ICT gaat, dat is de erfenis van vele jaren beleid.
De voorlopige teruggaves inkomstenbelasting gaan zovaak fout dat ik liever heb dat het systeem van voorlopige teruggaves wordt stopgezet. Mensen krijgen eerst inkomstenbelasting terug, wat ze later weer moeten terugbetalen. Stop je het systeem met voorlopige teruggaves dan komen mensen niet voor nare verrassingen te staan dat ze geld wat ze eerder hadden ontvangen terug moeten betalen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, jij gaat even tegen alle ondernemers zeggen dat ze hun BTW teruggaves de komende jaren niet krijgen, bijvoorbeeld? En we stoppen met alle voorlopige teruggaves?
Je kuntnhet systeem, of liever de systemen, nog geen seconde uit zetten, dat is het probleem.
Je weet dat de meeste ondernemers vrijgesteld zijn van BTW en dus de BTW op al hun investeringen terug kunnen vragen?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:47 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
En een goede ondernemer moet altijd btw betalen, kan nooit btw terugvragen.
De meeste ondernemers zijn niet vrijgesteld van btw en als je vrijgesteld bent van btw, kun je ook geen btw terugvragen. Verder moet een goede ondernemer altijd btw betalen. Krijg je btw terug, doe je iets niet goed.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet dat de meeste ondernemers vrijgesteld zijn van BTW en dus de BTW op al hun investeringen terug kunnen vragen?
Een ondernemer geeft de BTW die hij heeft gekregen van zijn klanten door (dat is al wat anders dan het betalen van BTW) en vraagt alle BTW die hij heeft betaald terug.
Bij de mensen die een beetje opletten gaat het gewoon goed. Ja, je doet er verstandig aan niet het onderste uit de kan te willen bij je voorlopige teruggave. Maar als je je inkomen wat conservatief in schat en aan aftrek bijvoorbeeld alleen je hypotheek mee neemt en niet andere aftrekbare kosten of giften, gaat het prima. Dan krijg je door het jaar heen het geld en aan het eind nog een beetje extra, of je moet misschien een heel klein bedrag terugbetalen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:47 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
De voorlopige teruggaves inkomstenbelasting gaan zovaak fout dat ik liever heb dat het systeem van voorlopige teruggaves wordt stopgezet. Mensen krijgen eerst inkomstenbelasting terug, wat ze later weer moeten terugbetalen. Stop je het systeem met voorlopige teruggaves dan komen mensen niet voor nare verrassingen te staan dat ze geld wat ze eerder hadden ontvangen terug moeten betalen.
Ja, sorry, vrijgesteld was het verkeerde woord. Maar ze hoeven geen BTW te betalen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:51 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
De meeste ondernemers zijn niet vrijgesteld van btw en als je vrijgesteld bent van btw, kun je ook geen btw terugvragen. Verder moet een goede ondernemer altijd btw betalen. Krijg je btw terug, doe je iets niet goed.
Het nu bestaande Rutte IV had nooit mogen komen en is naar mijn mening ook erg slecht, komt grotendeels door Rutte, die had daar niet meer mogen zitten, maar goed dat heb ik al vaker gezegd en hoe langer die man er zit hoe erger dat wordt naar mijn mening.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Frisse wind is prima, maar het mag niet nog rechtser en conservatiever worden dan nu en ik zie JA21, de BBB, PVV en/of Omtzigt niet de huidige problemen rondom woningnood en klimaat en milieu oplossen. JA21, BBB, PVV en/of Omtzigt zijn vooral goed in het buiten schot houden van de boeren, de ouderen en de huizenbezitter ten koste van de huidige jongeren. Rutte-IV is waarschijnlijk het minste slechte kabinet van de 21ste eeuw naar mijn mening en helaas is een groot deel van de bevolking niet bereid om wat linkser te stemmen. Het moet vooral rechtser en conservatiever en daar baal ik van.
Volgens mij kan dat prima gebeuren, als met name PvdA eens een goede lijsttrekker heeft.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 11:09 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Linksere kabinetten ben ik ook een voorstander van maar helaas zie ik dat niet gebeuren
Plannen zijn prima maar de uitvoering laat zeker te wensen over en wat je zegt, een aantal bewindspersonen falen opzichtig.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 11:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat prima gebeuren, als met name PvdA eens een goede lijsttrekker heeft.
Qua plannen vind ik dit trouwens een behoorlijk goed kabinet. De plannen komen alleen vaak laat en de vraag is of alles uitgevoerd wordt zoals gepland, maar zowel het regeerakkoord als de laatste miljoenennota zou ik beide voor tekenen. Ik snap dus wel wat @:Erno-BE bedoelt met het minst slechte kabinet.
Probleem is ook dat een aantal bewindspersonen (Jetten, bijvoorbeeld) er gewoon een puinhoop van maken.
En wie denk jij dat daar wel toe in staat zou zijn? Want ik zie maar weinig in het politieke landschap wat beter is.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 12:00 schreef Spablauw214 het volgende:
Er zit een onderscheid tussen de kwaliteit van de plannen en het vertrouwen in de huidige bewindslieden. De huidige kopstukken zijn niet meer in staat het vertrouwen terug te winnen en/of zitten er te lang.
Maar zo lang Rutte, Kaag en Hoekstra blijven zitten, verandert dat ook niet.
Zo veranderd er nooit wat het is inmiddels wel duidelijk dat je zo geen stap verder komt met deze mensenquote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En wie denk jij dat daar wel toe in staat zou zijn? Want ik zie maar weinig in het politieke landschap wat beter is.
Een nieuwe politiek leider van een partij hoeft niet per se iemand te zijn die er nu al zit en bekendheid geniet he. Je kan als partij ook iemand uit de lokale of provinciale politiek weghalen, of uit het bedrijfsleven.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En wie denk jij dat daar wel toe in staat zou zijn? Want ik zie maar weinig in het politieke landschap wat beter is.
Dat mag je vinden maar wie zijn dan degenen op wie jij je hoop vestigt in deze?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:12 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Zo veranderd er nooit wat het is inmiddels wel duidelijk dat je zo geen stap verder komt met deze mensen
En jij denkt dat iemand uit het bedrijfsleven het wel even op de rit krijgt? Als we naar de geschiedenis kijken van bewindslieden die uit het bedrijfsleven kwamen en het wel even gingen regelen in de politiek dan is het resultaat over het algemeen vrij bedroevend geweest.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:17 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een nieuwe politiek leider van een partij hoeft niet per se iemand te zijn die er nu al zit en bekendheid geniet he. Je kan als partij ook iemand uit de lokale of provinciale politiek weghalen, of uit het bedrijfsleven.
Dat zeg ik toch helemaal nergens? Wat ik zeg is dat ik denk dat het goed is dat er eens wat nieuwe figuren ten tonele verschijnen, omdat de huidige kopstukken onvoldoende vertrouwen genieten. En ik zie ze het vertrouwen ook niet meer herstellen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En jij denkt dat iemand uit het bedrijfsleven het wel even op de rit krijgt? Als we naar de geschiedenis kijken van bewindslieden die uit het bedrijfsleven kwamen en het wel even gingen regelen in de politiek dan is het resultaat over het algemeen vrij bedroevend geweest.
Ik vind dit soort geloof in een grote redder altijd heel vreemd, Baudet was ook zo'n messias een aantal jaren terug, het loopt bijna altijd verkeerd met dat soort verwachtingen.
Inderdaad, veel goede ministers zijn toch gewoon echte politieke dieren. Zo vind ik nog steeds dat Koolmees een betere minister was dan Kaag, Kuipers, Dijkgraaf nu zijn. Maar ja, Jetten is dan wel echt een politiek dier en Ollongren was een topambtenaar, dat is ook niet alles.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En jij denkt dat iemand uit het bedrijfsleven het wel even op de rit krijgt? Als we naar de geschiedenis kijken van bewindslieden die uit het bedrijfsleven kwamen en het wel even gingen regelen in de politiek dan is het resultaat over het algemeen vrij bedroevend geweest.
Ik laat het hierbij: De politiek is een afspiegeling van onze maatschappij.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch helemaal nergens? Wat ik zeg is dat ik denk dat het goed is dat er eens wat nieuwe figuren ten tonele verschijnen, omdat de huidige kopstukken onvoldoende vertrouwen genieten. En ik zie ze het vertrouwen ook niet meer herstellen.
Zodra iemand D66 achter zijn naam heeft staan, heeft hij of zij bij een deel van het land al standaard geen vertrouwen, zelfde bij de VVD of het CDA.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch helemaal nergens? Wat ik zeg is dat ik denk dat het goed is dat er eens wat nieuwe figuren ten tonele verschijnen, omdat de huidige kopstukken onvoldoende vertrouwen genieten. En ik zie ze het vertrouwen ook niet meer herstellen.
Dat is een lastige vraag maar om Rutte Kaag en Hoekstra meer hun gang te laten gaan omdat we niks beters hebben is een excuus wat ik helaas te vaak gehoord heb, al zou alleen Rutte al vervangen worden, dat zou ik al een hele verbetering vinden want die heeft het gewoon verprutst naar mijn meningquote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat mag je vinden maar wie zijn dan degenen op wie jij je hoop vestigt in deze?
De huidige kopstukken zitten er al zo lang, dat velen zich geen situatie zonder deze politici meer kunnen voorstellen. Ik vind dat ook geen gezonde ontwikkeling. Wat dat betreft vind ik de constatering van Segers wel terecht: macht moet niet normaal worden.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zodra iemand D66 achter zijn naam heeft staan, heeft hij of zij bij een deel van het land al standaard geen vertrouwen, zelfde bij de VVD of het CDA.
Dat wantrouwen in politici is ook niet iets landelijks, dat zie je eigenlijk in de complete westerse wereld.
Ik ben het helemaal met je eens dat zeker Rutte en eigenlijk ook Kaag en Hoekstra beter opzij kunnen stappen. Maar dat het een wondermiddel is dat het vertrouwen in de politiek zou herstellen, daar geloof ik niet in. Dan volg je de internationale ontwikkelingen niet goed genoeg.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:49 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De huidige kopstukken zitten er al zo lang, dat velen zich geen situatie zonder deze politici meer kunnen voorstellen. Ik vind dat ook geen gezonde ontwikkeling. Wat dat betreft vind ik de constatering van Segers wel terecht: macht moet niet normaal worden.
Nee, ik denk ook niet dat het neerzetten van andere poppetjes alle problemen meteen oplost. Dat zou erg naïef zijn. Ik denk wel dat het een beweging de goede kant op is. Een begin.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens dat zeker Rutte en eigenlijk ook Kaag en Hoekstra beter opzij kunnen stappen. Maar dat het een wondermiddel is dat het vertrouwen in de politiek zou herstellen, daar geloof ik niet in. Dan volg je de internationale ontwikkelingen niet goed genoeg.
Dat weet ik niet. Als het goed gaat met het land zie je dat het vertrouwen ook stijgt (of juist bij een diepe crisis als corona). De oplossing van wat problemen zou ook gewoon al helpen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee, ik denk ook niet dat het neerzetten van andere poppetjes alle problemen meteen oplost. Dat zou erg naïef zijn. Ik denk wel dat het een beweging de goede kant op is. Een begin.
We hebben over de hele linie dan ook echt een dramatische generatie. Ik zie bij diverse partijen wel talenten, een Wiersma, een Boswijk, een Kati Piri (alhoewel dat natuurlijk al wel een gearriveerd politicus is, maar nieuw in het Haagse). Maar op dit moment is het allemaal wel erg mager. Ik ben het wel met Spa rood eens, dat helpt het vertrouwen en het aanzien van de politiek ook niet vooruit.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zeker. Daar gaat het uiteindelijk allemaal om. Ik weet alleen niet of de huidige leiders daartoe in staat zijn. Nieuwe mensen kunnen ook bepaalde patronen doorbreken.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Als het goed gaat met het land zie je dat het vertrouwen ook stijgt (of juist bij een diepe crisis als corona). De oplossing van wat problemen zou ook gewoon al helpen.
Deels wel eens, maar ik maak daar wel de nuancerende opmerking bij dat dat wel echt een ander forum was. Met hele andere mensen ook. Die rare uil fan minerva speech was ook op de uitslagenavond van de PS, toen ging het bergafwaarts.quote:Op zondag 15 januari 2023 00:18 schreef capricia het volgende:
We gaan het snel genoeg zien. In de komende verkiezingen.
Bedenk dan ook even dat Forum de grootste werd, de vorige keer.
Zegt wel wat over hoe NL is, een glad rechts verhaal was het toen. Bij een compleet onbekende partij en politicus. En NL stemde er massaal op.
Dat was die avond ja. Die uil van Minerva. Jij en ik wisten toen al lang dat het geen zuivere koffie was.quote:Op zondag 15 januari 2023 00:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Deels wel eens, maar ik maak daar wel de nuancerende opmerking bij dat dat wel echt een ander forum was. Met hele andere mensen ook. Die rare uil fan minerva speech was ook op de uitslagenavond van de PS, toen ging het bergafwaarts.
quote:Op zondag 15 januari 2023 00:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat was die avond ja. Die uil van Minerva. Jij en ik wisten toen al lang dat het geen zuivere koffie was.![]()
Maar Nederland stemt kennelijk en masse op iemand onbekend met een glad rechts praatje en een goede uitstraling.
Dat hadden wij wel gezien ja… Was ook niet zo moeilijk, dia vond ging het masker af.quote:Op donderdag 21 maart 2019 09:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mwoah ik snap wat je zegt. Maar er zaten wel echt hele enge elementen in die speech hoor. Ook dat naar het front geroepen, dergelijke teksten ken ik ergens van....
Ik verbaas me vooral dat mensen populisme niet doorzien.quote:Op zondag 15 januari 2023 00:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[..]
Dat hadden wij wel gezien ja… Was ook niet zo moeilijk, dia vond ging het masker af.
Dat is niet waar ik op doelde. Mijn vraag is wie dan de vervangers zijn in wie men wel vertrouwen heeft.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat is een lastige vraag maar om Rutte Kaag en Hoekstra meer hun gang te laten gaan omdat we niks beters hebben is een excuus wat ik helaas te vaak gehoord heb, al zou alleen Rutte al vervangen worden, dat zou ik al een hele verbetering vinden want die heeft het gewoon verprutst naar mijn mening
En nu ga je de opmars van de BBB krijgen. Een lobbyclubje van de agro-industrie.quote:Op zondag 15 januari 2023 00:18 schreef capricia het volgende:
Zegt wel wat over hoe NL is, een glad rechts verhaal was het toen. Bij een compleet onbekende partij en politicus. En NL stemde er massaal op.
Neh, BBB is een beetje als Ritsma in '94: te vroeg gepiekt.quote:Op zondag 15 januari 2023 00:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En nu ga je de opmars van de BBB krijgen. Een lobbyclubje van de agro-industrie.
Gaat denk ik mee, of tegen, vallen. Als ze uiteindelijk met 3 zetels in de Eerste Kamer zitten mogen ze denk ik blij zijn.quote:Op zondag 15 januari 2023 00:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En nu ga je de opmars van de BBB krijgen. Een lobbyclubje van de agro-industrie.
Het ergste was nog dat Nederland in 2019 nog geen serieuze tegenslagen kreeg te verwerken. Van corona had nog niemand gehoord en Rusland was nog niet begonnen met de speciale militaire operatie in Oekraïne.quote:Op zondag 15 januari 2023 00:18 schreef capricia het volgende:
Huidige peilingen geven kabinet + GL + PvdA nog een meerderheid en meestal doen de gevestigde partijen het beter dan de peilingen, dus dit is nog helemaal niet zeker. Omtzigt doet niet mee in maart.quote:Op zondag 15 januari 2023 07:57 schreef Erno-BE het volgende:
[..] Neemt niet weg dat je waarschijnlijk na half maart wel afhankelijk wordt van of JA21, of van de BBB, of van Omtzigt, of van de PVV. En dat is wel een heel vervelend scenario.
Probleem is natuurlijk dat wanneer je je partij eigenlijk rondom één thema organiseert je ook afhankelijk bent van de mate waarin dat thema een rol speelt en de boeren / stikstofcrisis zijn alweer aardig naar de achtergrond verdwenen.quote:Op zondag 15 januari 2023 02:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Neh, BBB is een beetje als Ritsma in '94: te vroeg gepiekt.
Je krijgt geen goed werkend systeem als je de specificaties niet eerst op orde hebt. Daar gaat het vaak mis bij overheidsprojecten. Ik zou beginnen met het versimpelen van de regels. En die in laten gaan zodra je het nieuwe systeem werkend hebt.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat de enige oplossing is een (waarschijnlijk heel duur) extern bureau compleet nieuwe systemen op laten tuigen. Kost alleen misschien wel meer dan die 4/5 jaar waarop ze hopen voordat die systemen de huidige systemen kunnen vervangen. En dan kun je met die nieuwe systemen beginnen aan een nieuw belastingstelsel.
Ben je waarschijnlijk miljarden verder en een heel aantal jaar kwijt, maar dan kom je wel uit die hoek waar je nu in zit.
Dat zien ze best het interesseert ze gewoon niet. Altijd als ik een beetje doorvraag dan krijg je excuses dat nederland vol is oid nooit goh je hebt gelijk het klopt niet wat die lavendelnazi's zeggen.quote:Op zondag 15 januari 2023 00:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik verbaas me vooral dat mensen populisme niet doorzien.
Zowel de politici (die altijd te snel willen), als de ICTers van de belastingdienst en ik dacht ook een externe commissie die er al naar heeft gekeken geven aan dat voor 2026 echt niet haalbaar is. Dan reken ik eigenlijk niet voor 2028, aangezien een jarenproject ICT altijd uit loopt.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:00 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik heb toch eigenhandig redelijk complexe logica opgezet met een stuk meer entiteiten dan de Belastingdienst database. 4/5 jaar om een systeem op te zetten lijkt me rijkelijk lang. Je moet alleen wel een mandaat geven om te beginnen.
Probleem met overheid en IT is vaak dat in de loop van het proces nog 100 keer de eisen en specificaties worden aangepast. Een recept voor ellende, waar maar matig van geleerd lijkt te worden.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:00 schreef alpeko het volgende:
[..]
Je krijgt geen goed werkend systeem als je de specificaties niet eerst op orde hebt. Daar gaat het vaak mis bij overheidsprojecten. Ik zou beginnen met het versimpelen van de regels. En die in laten gaan zodra je het nieuwe systeem werkend hebt.
Ik heb toch eigenhandig redelijk complexe logica opgezet met een stuk meer entiteiten dan de Belastingdienst database. 4/5 jaar om een systeem op te zetten lijkt me rijkelijk lang. Je moet alleen wel een mandaat geven om te beginnen.
En je moet accepteren dat je impopulaire keuzes moet maken. Is zeker niet de sterkste kant van de zittende coalitie. HRA bijv. En al die Toeslagen eens tegen het licht houden. Al dat geschuif van de ene naar de andere broekzak is nodeloos complex.
Ik weet er alles vanquote:Op zondag 15 januari 2023 10:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Probleem met overheid en IT is vaak dat in de loop van het proces nog 100 keer de eisen en specificaties worden aangepast. Een recept voor ellende, waar maar matig van geleerd lijkt te worden.
Dat je massaal op een onbekende partij stemt die zegt dat het allemaal anders moet snap ik nog wel de meeste mensen kijken niet verder dan hun neus lang is.quote:Op zondag 15 januari 2023 00:18 schreef capricia het volgende:
Van de huidige coalitie hebben zowel D66 als CU een nieuw belastingplan geschreven, zonder toeslagen en met veel minder of zelfs geen HRA. Die keuzes willen ze best maken, zijn dus alleen niet voor 2026 op zijn vroegst uitvoerbaar.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:00 schreef alpeko het volgende:
[..]
En je moet accepteren dat je impopulaire keuzes moet maken. Is zeker niet de sterkste kant van de zittende coalitie. HRA bijv. En al die Toeslagen eens tegen het licht houden. Al dat geschuif van de ene naar de andere broekzak is nodeloos complex.
Een goed opgezet systeem kun je later altijd aanpassen. Maar nu is het ongetwijfeld een monoliet in een taal die niemand meer beheerst. Je moet zeker geen tijd gaan steken in bedenken wat er ooit nog allemaal aan regels verandert zou kunnen worden want dan krijg je het idd nooit af. Niet zoeken naar het gouden ei. Wel versimpelen en gelaagdheid.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zowel de politici (die altijd te snel willen), als de ICTers van de belastingdienst en ik dacht ook een externe commissie die er al naar heeft gekeken geven aan dat voor 2026 echt niet haalbaar is. Dan reken ik eigenlijk niet voor 2028, aangezien een jarenproject ICT altijd uit loopt.
En versimpelen klinkt leuk, maar je moet het systeem niet zo bouwen dat het alleen maar simpeler kan. Dan maakt het systeem namelijk keuzes die aan de politiek zijn, dat kan gewoon niet. Je moet rekening houden met een SP die aan de macht komt en een enorme vermogensbelasting en inkomensafhankelijke BTW (oid) wil invoeren en met een rechtse partij die aan de macht komt en een vlaktax wil invoeren.
Ergens zit een gulden middenweg. Natuurlijk moet je niet nu een belastingstelsel verzinnen dat tot het einde der tijden onveranderbaar is, maar in de afgelopen paar decennia is het Belastingstelsel als een soort kerstboom gebruikt waar iedere voorbijganger een paar ballen in mocht hangen om zijn achterban te plezieren, electoraal succes te boeken, koopkrachtplaatjes te redden of een coalitieakkoord te kunnen sluiten. Dat is onhoudbaar, dat zien we namelijk nu. Een onontwarbare spaghettihoop die zowel voor de belastingdienst als de gewone burger als de ondernemer als de politicus onmogelijk is geworden om nog mee te werken.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:09 schreef Hanca het volgende:
En versimpelen klinkt leuk, maar je moet het systeem niet zo bouwen dat het alleen maar simpeler kan. Dan maakt het systeem namelijk keuzes die aan de politiek zijn, dat kan gewoon niet. Je moet rekening houden met een SP die aan de macht komt en een enorme vermogensbelasting en inkomensafhankelijke BTW (oid) wil invoeren en met een rechtse partij die aan de macht komt en een vlaktax wil invoeren.
Toeslagen was er nooit, is ook gemaakt met het idee van de politiek dat dit makkelijk was door een innings instantie ook te laten uitbetalen , dus er was wel meedenken, echter men vraagt het niet aan de politiek of dit verstandig isquote:Op zondag 15 januari 2023 10:00 schreef alpeko het volgende:
[..]
Je krijgt geen goed werkend systeem als je de specificaties niet eerst op orde hebt. Daar gaat het vaak mis bij overheidsprojecten. Ik zou beginnen met het versimpelen van de regels. En die in laten gaan zodra je het nieuwe systeem werkend hebt.
En dat kan dus niet. Want wie mag die piketpaaltjes slaan? De toevallig nu aan de macht zijnde VVD? Of mag de SP ook wat dingen uitkiezen? Je kunt niet het systeem zo bouwen dat een aantal partijen hun programma niet kunnen uitvoeren.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je dat in de toekomst wil voorkomen nadat je opnieuw bent begonnen, dan moet je toch wel wat piketpaaltjes slaan lijkt me.
Het vertrouwen in de politiek is erg laag op moment, om dat te herstellen is tijd nodig met een club die elkaar niet de hand boven het hoofd houdt met leugens, wie die personen zijn weet ik niet, ben geneigd in de linkse hoek te zoeken dan, over nog rechtser dus met BBB en Ja21 bijvoorbeeld gaat het niet worden vrees iiquote:Op zondag 15 januari 2023 00:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is niet waar ik op doelde. Mijn vraag is wie dan de vervangers zijn in wie men wel vertrouwen heeft.
Tja kennelijk moet rechts stemmend Nederland het op de harde manier leren. Hebben ze weer wat om kwaad over te zijn als de ideeën van BBB onuitvoerbaar blijken.quote:Op zondag 15 januari 2023 00:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou ja, dan maar geen nieuw belastingstelsel hè. Tenzij jij een kristallen bol hebt voor ons natuurlijk.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat kan dus niet. Want wie mag die piketpaaltjes slaan? De toevallig nu aan de macht zijnde VVD? Of mag de SP ook wat dingen uitkiezen? Je kunt niet het systeem zo bouwen dat een aantal partijen hun programma niet kunnen uitvoeren.
Dat is echt onzin. Alsof je als GL zijnde maar alvast wat extra bossen langs de snelweg kapt omdat de VVD er mss nog wel twee extra stroken bij wilt laten aanleggen.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat kan dus niet. Want wie mag die piketpaaltjes slaan? De toevallig nu aan de macht zijnde VVD? Of mag de SP ook wat dingen uitkiezen? Je kunt niet het systeem zo bouwen dat een aantal partijen hun programma niet kunnen uitvoeren.
Nee, die heb ik niet. Maar dat is wel één van de problemen bij een nieuw systeem. Je moet een systeem bouwen dat altijd, ook tijdens het bouwen, enorm aangepast moet kunnen worden. De toeslagen zijn ook ooit verzonnen, zoiets moet er gewoon in kunnen worden gehangen. Als je een inkomensafhankelijke zorgpremie wil of, net als in andere landen, inkomensafhankelijke boetes, moet dat ook kunnen. En dat maakt de bouw van zo'n systeem gewoon complex.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou ja, dan maar geen nieuw belastingstelsel hè. Tenzij jij een kristallen bol hebt voor ons natuurlijk.
Ja dit dus, en je mag ook echt wel van politici (in de toekomst) verwachten dat ze leren van problemen uit het verleden, en dus niet het fiscale stelsel gaan gebruiken voor zaken waar het niet voor is bedoeld.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:20 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat is echt onzin. Alsof je als GL zijnde maar alvast wat extra bossen langs de snelweg kapt omdat de VVD er mss nog wel twee extra stroken bij wilt laten aanleggen.
Goed doordachte software houdt rekening met aanpassingen. Je kunt het e.e.a. parametiseren maar ergens moet je het afbakenen met het risico dat je bepaald beleid er niet direct in kwijt kunt. Anders komt het nooit af.
Dan pas je het later maar aan. De klassieke fout van ambtenaren. Dat de software standaard alles moet kunnen. Ook dat waar niemand om vraagt.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, die heb ik niet. Maar dat is wel één van de problemen bij een nieuw systeem. Je moet een systeem bouwen dat altijd, ook tijdens het bouwen, enorm aangepast moet kunnen worden. De toeslagen zijn ook ooit verzonnen, zoiets moet er gewoon in kunnen worden gehangen. Als je een inkomensafhankelijke zorgpremie wil of, net als in andere landen, inkomensafhankelijke boetes, moet dat ook kunnen. En dat maakt de bouw van zo'n systeem gewoon complex.
Het kan niet zo zijn dat je een systeem bouwt waarvan je weet dat als SP of aan de andere kant JA21 oid aan de macht komt, dat zij hun programma niet uit kunnen voeren.
Waarvan jij vindt dat het niet is bedoeld. Ik heb de SP de laatste week weer horen praten over inkomensafhankelijke zorgpremies en zelfs inkomensafhankelijk eigen risico. Zij vinden dus wel dat het systeem daarvoor is bedoeld.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja dit dus, en je mag ook echt wel van politici (in de toekomst) verwachten dat ze leren van problemen uit het verleden, en dus niet het fiscale stelsel gaan gebruiken voor zaken waar het niet voor is bedoeld.
Hoe denk je het anders inkomensafhankelijk te maken?quote:Op zondag 15 januari 2023 10:26 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom zou een inkomensafhankelijke zorgpremie een zaak van de belastingdienst moeten zijn eigenlijk?
Dat is dan leuk voor de SP, maar juist die gedachte (niet zo zeer van de SP in het bijzonder, werkelijk alle partijen hebben zich hier schuldig aan gemaakt) is de hoofdoorzaak van de ellende waar we nu in zitten. Als je daar heel erg graag in wil blijven zitten, dan moet je vooral op de oude weg doorgaan.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarvan jij vindt dat het niet is bedoeld. Ik heb de SP de laatste week weer horen praten over inkomensafhankelijke zorgpremies en zelfs inkomensafhankelijk eigen risico. Zij vinden dus wel dat het systeem daarvoor is bedoeld.
Door aan je zorgverzekeraar te laten weten wat je inkomen is. Daar betaal je namelijk je premie aan, niet aan de belastingdienst.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe denk je het anders inkomensafhankelijk te maken?
Maar heel veel mensen weten hun inkomen niet van te voren, het kan dus eigenlijk alleen via de belastingdienst. Al creëer je dan idd volgens mij een nieuw toeslagenschandaal, ik ben er ook niet voor. Maar de SP moet er wel voor kunnen kiezen als ze willen.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Door aan je zorgverzekeraar te laten weten wat je inkomen is. Daar betaal je namelijk je premie aan, niet aan de belastingdienst.
Ook maar voor de zekerheid verkeersborden aan beide kanten van de weg plaatsen omdat de SP mss wel links wil gaan rijden? Dat is dan gewoon de consequentie van die keuze. Dat dat dan x aan aanpassingskosten met zich meebrengt. Je mag best flexibel zijn maar moet ergens grenzen stellen anders kom je nooit vooruit.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar heel veel mensen weten hun inkomen niet van te voren, het kan dus eigenlijk alleen via de belastingdienst. Al creëer je dan idd volgens mij een nieuw toeslagenschandaal, ik ben er ook niet voor. Maar de SP moet er wel voor kunnen kiezen als ze willen.
Dat probleem is inherent aan iets dat je inkomensafhankelijk maakt. Of je dat probleem nu bij de Belastingdienst of ergens anders neerlegt, dat maakt op zich weinig uit. De enige manier waarop je dit werkend kan krijgen is volgens mij als het gebaseerd is op je inkomen van vorig jaar, of zelfs nog een jaar eerder. Een beetje zoals Duo omgaat met aanvullende beurzen. Kan ook tot ongewenste effecten leiden, maar het voorkomt in elk geval een heleboel verrekeningen achteraf, met alle ellende van dien.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar heel veel mensen weten hun inkomen niet van te voren
Als het niet erg is dat politieke keuzes worden beperkt door het systeem van de belastingdienst, voldoet het huidige systeem eigenlijk prima. Want juist dat is het grote bezwaar van dit moment.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:42 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ook maar voor de zekerheid verkeersborden aan beide kanten van de weg plaatsen omdat de SP mss wel links wil gaan rijden? Dat is dan gewoon de consequentie van die keuze. Dat dat dan x aan aanpassingskosten met zich meebrengt. Je mag best flexibel zijn maar moet ergens grenzen stellen anders kom je nooit vooruit.
Nee dat software systeem voldoet niet want het is verouderd en er zijn straks geen mensen meer die het de lucht in kunnen houden. En dan heb je een acuut probleem dat je zelf hebt gecreëerd door steeds maar de kop in het zand te steken.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het niet erg is dat politieke keuzes worden beperkt door het systeem van de belastingdienst, voldoet het huidige systeem eigenlijk prima. Want juist dat is het grote bezwaar van dit moment.
Dus ja, een nieuw systeem moet extreem flexibel zijn. Volledig omgooien van het belastingstelsel moet kunnen in korte tijd. Want als VVD of JA21 een nieuw stelsel bouwen, is dat een totaal ander stelsel dan als de SP hem bouwt. En het belangrijkste van het nieuwe systeem is juist dat het dat aan moet kunnen.
Het enige wat je effectief kunt doen is de mate van automatiseren verlagen en er veel meer handwerk van maken. Maar ja, dan krijgen we weer het probleem dat de belastingdienst straks miljoenen aangiftes achterloopt, er grootschalige fraude tussendoorglipt en ga zo maar door.quote:Op zondag 15 januari 2023 12:14 schreef alpeko het volgende:
[..]
Nee dat software systeem voldoet niet want het is verouderd en er zijn straks geen mensen meer die het de lucht in kunnen houden. En dan heb je een acuut probleem dat je zelf hebt gecreëerd door steeds maar de kop in het zand te steken.
Maar je snapt toch ook dat er geen systeem bestaat dat meteen alles kan als er niet bekend is wat alles is. Want zoals Janneke al zei je hebt geen kristallen bol. Mss wil men straks wel kunnen differentiëren op carbon footprint. Je weet het niet. Dus nu stoppen met al die mits en maren en aan de slag. Beginnen met een systeem waarmee in de basis veel mogelijk is maar trek een grens. Overheid![]()
Dat doe je voor jezelf toch ook niet? Als je een huis laat bouwen maak je ook keuzes. Tuurlijk houdt je rekening met dat het nog past als je een kinderwens hebt maar je gaat toch ook niet maar alvast een stal bouwen in de tuin omdat je toekomstige dochter mss wel een paard wel. Kom op!
Maar dit is dus exact wat ze aan het doen zijn en daarom duurt het dus nog 4 jaar. Niet alleen qua bouwen, ook testfases, aanpassingen en uitrol incl cursussen voor duizenden man personeel moet je daarbij rekenen.quote:Op zondag 15 januari 2023 12:14 schreef alpeko het volgende:
[..]
Nee dat software systeem voldoet niet want het is verouderd en er zijn straks geen mensen meer die het de lucht in kunnen houden. En dan heb je een acuut probleem dat je zelf hebt gecreëerd door steeds maar de kop in het zand te steken.
Maar je snapt toch ook dat er geen systeem bestaat dat meteen alles kan als er niet bekend is wat alles is. Want zoals Janneke al zei je hebt geen kristallen bol. Mss wil men straks wel kunnen differentiëren op carbon footprint. Je weet het niet. Dus nu stoppen met al die mits en maren en aan de slag. Beginnen met een systeem waarmee in de basis veel mogelijk is maar trek een grens. Overheid![]()
Dat doe je voor jezelf toch ook niet? Als je een huis laat bouwen maak je ook keuzes. Tuurlijk houdt je rekening met dat het nog past als je een kinderwens hebt maar je gaat toch ook niet maar alvast een stal bouwen in de tuin omdat je toekomstige dochter mss wel een paard wel. Kom op!
In mijn optiek - ik werk in de IT - echt ondenkbaar dat dat zo lang moet duren. Dat is vragen om problemen want in die tijd is er een enorm verloop in mensen en vertroebelen de eisen.quote:Op zondag 15 januari 2023 12:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dit is dus exact wat ze aan het doen zijn en daarom duurt het dus nog 4 jaar. Niet alleen qua bouwen, ook testfases, aanpassingen en uitrol incl cursussen voor duizenden man personeel moet je daarbij rekenen.
Wil je het sneller, krijg je een systeem waar dus niet in de basis veel mogelijk is.
Tja, mijn ervaring is dan weer dat tussen klaar zijn met de eerste versie en het daadwerkelijk gebruiken rustig 1,5 tot 2 jaar kan zitten. En dan kan dit systeem het misschien wel alleen op 1 januari overnemen. Dan lijkt 1 januari 2026 me al een heel ambitieuze datum.quote:Op zondag 15 januari 2023 12:41 schreef alpeko het volgende:
[..]
In mijn optiek - ik werk in de IT - echt ondenkbaar dat dat zo lang moet duren. Dat is vragen om problemen want in die tijd is er een enorm verloop in mensen en vertroebelen de eisen.
Dat is een groot probleem, natuurlijk, politieke besluiten nemen zonder naar uitvoerbaarheid te kijken of naar wie het moet uitvoeren, dat komt in het verhaal over de Belastingdienst ook naar voren maar was ook een groot probleem bij de automatisering van het UVW bijvoorbeeld.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:46 schreef Janneke141 het volgende:
We moeten sowieso wel een beetje af van het concept 'we maken een wet, en dan bekijken we later wel een keer of het ook uitvoerbaar is wat we bedacht hebben'. Met of zonder de Belastingdienst.
Dat is de ene kant van het probleem, de andere kant is natuurlijk als politieke besluiten teveel worden beperkt door uitvoerbaarheid je ook geen serieuze politiek kunt bedrijven. Ze kunnen nu niet eens het BTW percentage aanpassen, dat zou toch een simpele handeling moeten zijn (let wel: we hebben het hier niet over een extra vleestax oid, gewoon de huidige percentages aanpassen). Dus het werkt wel twee kanten op: je moet kijken naar uitvoerbaarheid, maar het systeem moet ook zo zijn dat je normale politieke wensen gewoon uit kunt voeren.quote:Op zondag 15 januari 2023 12:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is een groot probleem, natuurlijk, politieke besluiten nemen zonder naar uitvoerbaarheid te kijken of naar wie het moet uitvoeren, dat komt in het verhaal over de Belastingdienst ook naar voren maar was ook een groot probleem bij de automatisering van het UVW bijvoorbeeld.
Dat het systeem nu zo is vastgelopen is alleen niet het gevolg van moeilijke uitvoering, maar een opeenstapeling van gevolgen van politieke keuzes die nu achteraf gezien dit probleem geven. De politiek moet dat in vervolg vooraf meewegen bij de besluitvorming.quote:Op zondag 15 januari 2023 12:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is de ene kant van het probleem, de andere kant is natuurlijk als politieke besluiten teveel worden beperkt door uitvoerbaarheid je ook geen serieuze politiek kunt bedrijven. Ze kunnen nu niet eens het BTW percentage aanpassen, dat zou toch een simpele handeling moeten zijn (let wel: we hebben het hier niet over een extra vleestax oid, gewoon de huidige percentages aanpassen). Dus het werkt wel twee kanten op: je moet kijken naar uitvoerbaarheid, maar het systeem moet ook zo zijn dat je normale politieke wensen gewoon uit kunt voeren.
En 4 jaar geleden kon dat nog wel?quote:Op zondag 15 januari 2023 12:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is de ene kant van het probleem, de andere kant is natuurlijk als politieke besluiten teveel worden beperkt door uitvoerbaarheid je ook geen serieuze politiek kunt bedrijven. Ze kunnen nu niet eens het BTW percentage aanpassen, dat zou toch een simpele handeling moeten zijn (let wel: we hebben het hier niet over een extra vleestax oid, gewoon de huidige percentages aanpassen). Dus het werkt wel twee kanten op: je moet kijken naar uitvoerbaarheid, maar het systeem moet ook zo zijn dat je normale politieke wensen gewoon uit kunt voeren.
Ja, blijkbaar is het intussen verslechterd.quote:
Of ze hebben te lang geen tegengas gegeven en zijn nu doorgeslagen naar de andere kant door zelfs de eenvoudigste klussen te weigeren.quote:Op zondag 15 januari 2023 17:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, blijkbaar is het intussen verslechterd.
Daar is het personeel niet voor te vinden.quote:Op zondag 15 januari 2023 12:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het enige wat je effectief kunt doen is de mate van automatiseren verlagen en er veel meer handwerk van maken. Maar ja, dan krijgen we weer het probleem dat de belastingdienst straks miljoenen aangiftes achterloopt, er grootschalige fraude tussendoorglipt en ga zo maar door.
Dat snap ik, vandaar dat ik de achterstand noem.quote:Op zondag 15 januari 2023 19:52 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Daar is het personeel niet voor te vinden.
Het enige wat je volgens mij kunt doen is het belastingsysteem drastisch versimpelen. Stoppen met het rondpompen van geld via al die specifieke toeslagen en dat voor de lagere inkomens compenseren met een simpel systeem.
Leuk bundeltje, maar ook wel een hoog boomergehalte. Maar dat past wel bij die partij natuurlijkquote:Op zondag 15 januari 2023 18:22 schreef Smegma. het volgende:
Het wetenschappelijk instituut van het CDA heeft een essaybundel gepubliceerd over de aanpak van de coronacrisis. Hugo de Jonge wordt niet gespaard. Onder andere Mona Keijzer heeft een bijdrage geleverd.
Wat doet het er toe?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja, D66 en CU hebben een veel simpeler systeem verzonnen en laten doorrekenen.quote:Op zondag 15 januari 2023 20:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat snap ik, vandaar dat ik de achterstand noem.
En het zou natuurlijk mooi zijn als we een simpel elegant systeem zouden kunnen hebben, maar dan moet er heel veel meer om. Maak bijvoorbeeld kinderopvang gewoon gratis, want de manier waarop het nu werkt betekent dat zonder toeslag de helft van de ouders effectief net zo goed ontslag kan nemen.
Een "heel eenvoudig" systeem heeft natuurlijk als nadeel dat velen buiten de boot vallen, dus dan moet de menselijke maat wel gegarandeerd kunnen worden met uitzonderingen. Denk bijvoorbeeld aan chronisch zieken met flinke zorgkosten. Of maak ook zorg gelijk gratis voor iedereen.
Het is in mijn ogen altijd wat gemakkelijk om te roepen dat het systeem "gewoon simpel" moet zijn, want daarvoor moet in mijn ogen het gros van de overheidsdiensten op de schop.
Nou ja zoals je inderdaad in beide plannen ziet moet het systeem van de financiering van de kinderopvang dan ook op de schop. In mijn ogen is veel van de complexiteit ook inherent aan de wens om overal pseudo-marktwerking te introduceren waarbij de private sector diensten levert en de overheid de consument tegemoet komt met toelagen.quote:Op zondag 15 januari 2023 20:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, D66 en CU hebben een veel simpeler systeem verzonnen en laten doorrekenen.
D66: https://www.cpb.nl/doorre(...)belastingstelsel-d66
CU: https://www.cpb.nl/doorre(...)stelsel-christenunie
Ik vind dat nog steeds heel interessante berekeningen. Natuurlijk is er wel nog het nodige schaafwerk nodig.
Maar helaas is dat dus pas voor op zijn vroegst 2026.
Het vrijwel gratis maken van de kinderopvang is natuurlijk al een plan wat in 2025 al moet worden uitgevoerd, al zijn er wel stemmen die roepen dat het personeelstekort in de kinderopvang dan wel enorm gaat oplopen. Er is ook geen uitvoeringsorganisatie die het wil gaan doen: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20221116_96033149quote:Op zondag 15 januari 2023 20:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja zoals je inderdaad in beide plannen ziet moet het systeem van de financiering van de kinderopvang dan ook op de schop. In mijn ogen is veel van de complexiteit ook inherent aan de wens om overal pseudo-marktwerking te introduceren waarbij de private sector diensten levert en de overheid de consument tegemoet komt met toelagen.
Nogmaals, ik zeg nergens dat we niet zonder Rutte kunnen, ik vraag wie er dan momenteel in staat lijken om het beter te doen maar verder dan handwaving komt eigenlijk niemand.quote:Op zondag 15 januari 2023 20:46 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Wat doet het er toe?
Is Nederland ooit onbestuurbaar geweest?
Ik vind het echt bizar om te lezen dat zoveel mensen denken dat we niet meer zonder Rutte en vrienden kunnen, alsof Rutte groter is geworden dan de hele democratie.
Er staat vanzelf wel weer iemand op, dan kunnen we verder, zo is het altijd gegaan en zo zal het in de toekomst ook gaan.
Ik hoop nog steeds op Aboutaleb. Maar zal die ooit zijn veilige stad verlaten en zal die beter blijken dan de toch ook als burgemeester populaire Cohen?quote:Op zondag 15 januari 2023 21:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nogmaals, ik zeg nergens dat we niet zonder Rutte kunnen, ik vraag wie er dan momenteel in staat lijken om het beter te doen maar verder dan handwaving komt eigenlijk niemand.
Aboutaleb als premier? Dat zie ik niet gebeuren.quote:Op zondag 15 januari 2023 21:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik hoop nog steeds op Aboutaleb. Maar zal die ooit zijn veilige stad verlaten en zal die beter blijken dan de toch ook als burgemeester populaire Cohen?
Ja en ik zeg dat dat er niet toe doet.quote:Op zondag 15 januari 2023 21:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nogmaals, ik zeg nergens dat we niet zonder Rutte kunnen, ik vraag wie er dan momenteel in staat lijken om het beter te doen maar verder dan handwaving komt eigenlijk niemand.
Hoezo niet? PvdA lijkt me naast de VVD de enige partij die de premier kan leveren op dit moment, eigenlijk. En Aboutaleb lijkt me bij de PvdA het grootste stemmenkanon.quote:Op zondag 15 januari 2023 21:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Aboutaleb als premier? Dat zie ik niet gebeuren.
De wijze waarop kinderopvang gratis gaat worden lijkt mij het voorbeeld hoe het niet moet als vereenvoudiging en simpeler systeem een doelstelling is.quote:Op zondag 15 januari 2023 21:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het vrijwel gratis maken van de kinderopvang is natuurlijk al een plan wat in 2025 al moet worden uitgevoerd, al zijn er wel stemmen die roepen dat het personeelstekort in de kinderopvang dan wel enorm gaat oplopen. Er is ook geen uitvoeringsorganisatie die het wil gaan doen: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20221116_96033149
Ik denk dat we kinderopvang uiteindelijk moeten financieren zoals ook scholen worden gefinancierd, met een vast bedrag per kind.
De PvdA heeft de beste premierskandidaten (naast Aboutaleb bijvoorbeeld ook Timmermans), maar die zie ik niet meer de grootste partij worden.quote:Op zondag 15 januari 2023 21:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoezo niet? PvdA lijkt me naast de VVD de enige partij die de premier kan leveren op dit moment, eigenlijk. En Aboutaleb lijkt me bij de PvdA het grootste stemmenkanon.
D66 gaat de verkiezingen niet winnen, CDA niet, GL niet, PVV gaat nooit regeren. Dus de leider van de PvdA lijkt me best kansrijk. Enige joker is Omtzigt nog, maar dat is al helemaal geen type premier.
Gratis kinderopvang bestaat sowieso niet. Dus verzin wie je wil dat ervoor betaalt en doe dat dan zo direct mogelijk.quote:Op zondag 15 januari 2023 22:18 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
De wijze waarop kinderopvang gratis gaat worden lijkt mij het voorbeeld hoe het niet moet als vereenvoudiging en simpeler systeem een doelstelling is.
De EenVandaag peiling geeft de PvdA 11 zetels, een meer dan nu. GL staat op 12, VVD op 27....dus hoe de PvdA ooit een premier moet gaan leveren met een dergelijke stand van zaken is mij toch best een raadsel, het is de zesde partij qua grootte.quote:Op zondag 15 januari 2023 21:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoezo niet? PvdA lijkt me naast de VVD de enige partij die de premier kan leveren op dit moment, eigenlijk. En Aboutaleb lijkt me bij de PvdA het grootste stemmenkanon.
D66 gaat de verkiezingen niet winnen, CDA niet, GL niet, PVV gaat nooit regeren. Dus de leider van de PvdA lijkt me best kansrijk. Enige joker is Omtzigt nog, maar dat is al helemaal geen type premier.
Ja, met Kuiken als zeer onzichtbare lijsttrekker. Dat is natuurlijk niet de zetelstand na een verkiezingsstrijd met Aboutaleb. In 2012 stond PvdA 3 weken voor ze bijna 40 zetels scoorden nog op 15: https://nl.m.wikipedia.or(...)ingen_2012/Peilingenquote:Op maandag 16 januari 2023 01:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De EenVandaag peiling geeft de PvdA 11 zetels, een meer dan nu. GL staat op 12, VVD op 27....dus hoe de PvdA ooit een premier moet gaan leveren met een dergelijke stand van zaken is mij toch best een raadsel, het is de zesde partij qua grootte.
https://eenvandaag.avrotr(...)litiek/zetelpeiling/
Eén pot nat is natuurlijk totale nonsens, daar hoef je alleen de verkiezingsprogramma's maar voor te lezen of de debatten maar voor te volgen. En waarom iemand van die 3 partijen naar PvdA zou overstappen? Omdat stemmers op die 3 partijen vaak houden van politici die ook daadwerkelijk wat willen en kunnen bereiken, ipv roepen van de zijlijn. Die houden niet van de schreeuwers op de flanken. PvdA stemmen is dan gewoon een optie, zeker als die een premierwaardige lijsttrekker hebben. Voor veel kiezers is juist het stemmen op de flanken geen optie.quote:Op maandag 16 januari 2023 06:53 schreef Kickinalfa het volgende:
De PvdA is denk ik wel uitgespeeld, ik zie de partijen op de flanken eerder stemmen halen tov de huidige partijen dan een andere volledig inwisselbare partij "in het midden".
Waarom zou iemand van de vvd/d66/cda het overstappen naar met de PvdA? Lijkt me toch allemaal 1 pot nat.
Zodra je eenmaal aan de slag gaat met een regeerakkoord verwateren deze verkiezingsprogramma's helemaal en is er volgens mij echt geen zicht meer of iets een "pvda" standpunt of van GL/SP/D66/CDA is.quote:Op maandag 16 januari 2023 07:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eén pot nat is natuurlijk totale nonsens, daar hoef je alleen de verkiezingsprogramma's maar voor te lezen of de debatten maar voor te volgen. En waarom iemand van die 3 partijen naar PvdA zou overstappen? Omdat stemmers op die 3 partijen vaak houden van politici die ook daadwerkelijk wat willen en kunnen bereiken, ipv roepen van de zijlijn. Die houden niet van de schreeuwers op de flanken. PvdA stemmen is dan gewoon een optie, zeker als die een premierwaardige lijsttrekker hebben. Voor veel kiezers is juist het stemmen op de flanken geen optie.
Het geeft vooral aan dat ze eindelijk in de gaten hebben dat ze hun achterban niet helpen als de verschillende partijen op links vooral bezig zijn om elkaar vliegen af te vangen.quote:Op maandag 16 januari 2023 07:40 schreef Kickinalfa het volgende:
Gezien het feit dat ze willen fuseren met GL geeft toch al wel aan dat er voor de partij zelf geen toekomst meer is?
Ze willen fuseren met GL omdat dat wel 'één pot nat' lijkt, ze stemmen namelijk vrijwel altijd gelijk. Dat is natuurlijk niet efficiënt, zo versplinter je teveel.quote:Op maandag 16 januari 2023 07:40 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Zodra je eenmaal aan de slag gaat met een regeerakkoord verwateren deze verkiezingsprogramma's helemaal en is er volgens mij echt geen zicht meer of iets een "pvda" standpunt of van GL/SP/D66/CDA is.
Misschien een procentje meer of minder AOW/pensioen/uitkering en dat is het dan wel.
Gezien het feit dat ze willen fuseren met GL geeft toch al wel aan dat er voor de partij zelf geen toekomst meer is?
Ik snap precies hoe het systeem werkt, alleen denk ik niet dat het aan tafel zitten van de pvda een noemenswaardig verschil had gemaakt.quote:Op maandag 16 januari 2023 07:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze willen fuseren met GL omdat dat wel 'één pot nat' lijkt, ze stemmen namelijk vrijwel altijd gelijk. Dat is natuurlijk niet efficiënt, zo versplinter je teveel.
En blijkbaar snap jij het systeem hier niet. Inderdaad 'verwateren' de verkiezingsprogramma's bij consessies: logisch, geen enkele partij kan (gelukkig) alleen regeren. Maar wat er in het regeerakkoord staat, komt wel vrijwel volledig uit de verkiezingsprogramma's van de partijen die mee praten en de grootte van die partijen blijkt dan ook daadwerkelijk verschil te maken in hoeveel ze binnen kunnen halen. Wel of geen PvdA aan tafel maakt dus al een enorm verschil, dat wordt nog groter als PvdA als grootste aan tafel mee kan praten.
Ik denk dat, als een partij als de PvdA weer met een Wouter Bos/Job Cohen achtige stemmentrekker op de proppen komt, ze nog weleens hoge ogen kunnen gaan gooien. Ik weet enkel niet of dit type voorradig isquote:Op maandag 16 januari 2023 06:53 schreef Kickinalfa het volgende:
De PvdA is denk ik wel uitgespeeld, ik zie de partijen op de flanken eerder stemmen halen tov de huidige partijen dan een andere volledig inwisselbare partij "in het midden".
Waarom zou iemand van de vvd/d66/cda het overstappen naar met de PvdA? Lijkt me toch allemaal 1 pot nat.
Die blijven lekker zitten gezien de huidige peilingen.quote:Op maandag 16 januari 2023 09:32 schreef Hanca het volgende:
Ik dacht dat de parlementaire enquete Groningen in april/mei zou komen met hun rapport, nu blijkt het al in februari te zijn: https://www.tweedekamer.n(...)sies/commissies/peag
Dat is vlak voor de verkiezingen, dat kan nog wel eens een behoorlijk effect hebben. Maar durft het kabinet ook af te treden zo vlak voor verkiezingen? Dat vraag ik me serieus af, ik denk dat de kans dat ze blijven zitten nu groter is.
Ik heb de hele tijd geroepen dat de conclusies van dit rapport erger worden dan de conclusies van de toeslagenaffaire, eigenlijk kan de enige reactie straks aftreden zijn. Ook omdat de Groningers, die zich toch al tweederangsburgers voelen, met niks anders tevreden zullen zijn.quote:Op maandag 16 januari 2023 10:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die blijven lekker zitten gezien de huidige peilingen.
Moet het nog maar zien. Tot hiertoe is niet gebleken dat Rutte beschikt over veel zelfkastijding als het gaat om politieke (bewuste) dwalingen. Opstappen van het kabinet zou ook een einde kunnen betekenen van zijn carriere.quote:Op maandag 16 januari 2023 10:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb de hele tijd geroepen dat de conclusies van dit rapport erger worden dan de conclusies van de toeslagenaffaire, eigenlijk kan de enige reactie straks aftreden zijn. Ook omdat de Groningers, die zich toch al tweederangsburgers voelen, met niks anders tevreden zullen zijn.
"Ja, we hebben bewust decennialang de Groningers in gevaar gebracht en dat de laatste jaren nog verergerd door op het moment dat de risico's zeker bekend waren nog eens voor een recordwinning te gaan en in de ministerraad praten over de zwaarste aardbeving ooit op Nederlandse bodem vonden we niet nodig... dat spijt ons, maar we verbinden er geen conclusies aan." Dat leek me toch eigenlijk een zeer onwaarschijnlijk antwoord.
Maar nu het een paar weken voor de provinciale staten is? Ik denk dat de kans dat ze dan blijven zitten toch groter geworden is...
Het CU lid van de parlementaire enquêtecommissie is zelf een Groningse (al is ze geboren in Overijssel), ben benieuwd of zij het blijven steunen van dit kabinet zou kunnen verdedigen.quote:Op maandag 16 januari 2023 10:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zolang CU geen gekke dingen doet - wellicht krijgen ze er versoepelingen op immigratie voor - blijft dit kabinet wel zitten, ze gaan er allemaal op achteruit.
In Groningen zijn mensen willens en wetens in (levens)gevaar gebracht, met zelfs doden tot gevolg: https://nos.nl/collectie/(...)se-aardbevingsstressquote:Op maandag 16 januari 2023 10:49 schreef Kickinalfa het volgende:
Het hangt natuurlijk ook wel af van de conclusies.
In de toeslagen affaire zijn burgers onterecht weggezet/behandeld als criminelen.
In groningen lijkt het (van een afstand) vooral een zaak van veel foute keuzes, en slechte uitvoering door o.a. de nam/schadeherstelfondsen.
Volgens de peilingen blijft de VVD de grootste partij voorlopig dus dan rijst bij mij de gedachte "Waarom zou Rutte opstappen als zijn kiezers gewoon vertrouwen in hem lijken te hebben?"quote:Op maandag 16 januari 2023 10:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Moet het nog maar zien. Tot hiertoe is niet gebleken dat Rutte beschikt over veel zelfkastijding als het gaat om politieke (bewuste) dwalingen. Opstappen van het kabinet zou ook een einde kunnen betekenen van zijn carriere.
Zolang CU geen gekke dingen doet - wellicht krijgen ze er versoepelingen op immigratie voor - blijft dit kabinet wel zitten, ze gaan er allemaal op achteruit.
Krijg ineens een binnenpretje: zou Sophie Hermans als fractievoorzitter het kabinet eens flink doorhalen op dat onderwerp ?![]()
Nadat de Toeslagenaffaire de kiezer toch maar weinig leek te boeien, vind ik het moeilijk op voorhand in te schatten hoe heftig de reactie hierop gaat zijn. In hoeverre is de bevolking deze keer verontwaardigd voor een regionaal Noordoost-Gronings probleem? En hoe oprecht geïnteresseerd zijn de grote media in die mensen daar, in plaats van vooral in de politieke gevolgen ervan?quote:Op maandag 16 januari 2023 10:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Groningen zijn mensen willens en wetens in (levens)gevaar gebracht, met zelfs doden tot gevolg: https://nos.nl/collectie/(...)se-aardbevingsstress
Als je de ondervragingen gevolgd heb, zullen de conclusies enorm heftig zijn.
En kijk naar de partijen waarop dan wel te stemmen, en/of de keuze om na eventueel aftreden vervolgens toch als lijsttrekker weer terug te keren.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:31 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Nadat de Toeslagenaffaire de kiezer toch maar weinig leek te boeien, vind ik het moeilijk op voorhand in te schatten hoe heftig de reactie hierop gaat zijn. In hoeverre is de bevolking deze keer verontwaardigd voor een regionaal Noordoost-Gronings probleem? En hoe oprecht geïnteresseerd zijn de grote media in die mensen daar, in plaats van vooral in de politieke gevolgen ervan?
Het zou (terecht) heel onbevredigend zijn voor Groningen, maar het zou zomaar kunnen dat een aftredende minister en een nieuwe zak geld met nederige excuses hier al veel kou uit de lucht haalt.
Probleem is: die zak geld is al uitgedeeld (10.000 euro per huiseigenaar), dat kun je niet blijven doen. En de meest schuldige minister hier, naast Kamp, is toch echt Rutte zelf. Niemand hier in Groningen hoopt dat Vijlbrief, de staatssecretaris die over Groningen gaat, wordt geslachtofferd, want hem neemt niemand iets kwalijk.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:31 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het zou (terecht) heel onbevredigend zijn voor Groningen, maar het zou zomaar kunnen dat een aftredende minister en een nieuwe zak geld met nederige excuses hier al veel kou uit de lucht haalt.
Heb je wel een punt mee.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Volgens de peilingen blijft de VVD de grootste partij voorlopig dus dan rijst bij mij de gedachte "Waarom zou Rutte opstappen als zijn kiezers gewoon vertrouwen in hem lijken te hebben?"
...en in dezelfde campagne de wat onbekende Samsom die als een komeet omhoog schoot. Dat zie ik de PvdA met een goede lijsttrekker nu ook wel doen. Maar niet met Kuiken.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:49 schreef Spablauw214 het volgende:
Mooiste voorbeeld hiervan was Roemer die een landslide overwinning zou behalen, door Rutte voor lul werd gezet in een debatje en uiteindelijk eindigde met 12 zetels.
Geld is vaak de makkelijkste oplossing in dit soort zaken. En het gaat het kabinet ook niet alleen om een structurele oplossing voor Groningen, maar ook om dit onderwerp zo snel mogelijk van de voorpagina te krijgen, zodat de rest van Nederland er een streep onder zet.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Probleem is: die zak geld is al uitgedeeld (10.000 euro per huiseigenaar), dat kun je niet blijven doen. En de meest schuldige minister hier, naast Kamp, is toch echt Rutte zelf. Niemand hier in Groningen hoopt dat Vijlbrief, de staatssecretaris die over Groningen gaat, wordt geslachtofferd, want hem neemt niemand iets kwalijk.
Ik vind het prima, hoor. Kom maar op met nog een zak geld. Ik kan nog wel wat kozijnen vervangen of anders hang ik een warmtepomp in mijn huis. Maar die vorige zak heeft weinig geholpen (sterker, de manier van uitdelen heeft de Groningers in eerste instantie alleen maar veel bozer gemaakt).quote:Op maandag 16 januari 2023 11:59 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Geld is vaak de makkelijkste oplossing in dit soort zaken. En het gaat het kabinet ook niet alleen om een structurele oplossing voor Groningen, maar ook om dit onderwerp zo snel mogelijk van de voorpagina te krijgen, zodat de rest van Nederland er een streep onder zet.
Ze zijn sowieso niet van plan om af te treden. De enige partij die ik de stekker had zien trekken was de CU (mede omdat dat de enigen zijn die niet geslacht worden bij de komende verkiezingen), maar ik kan me niet voorstellen dat Bikker als eerste politieke daad een kabinet op gaat blazen.quote:Op maandag 16 januari 2023 09:32 schreef Hanca het volgende:
Ik dacht dat de parlementaire enquete Groningen in april/mei zou komen met hun rapport, nu blijkt het al in februari te zijn: https://www.tweedekamer.n(...)sies/commissies/peag
Dat is vlak voor de verkiezingen, dat kan nog wel eens een behoorlijk effect hebben. Maar durft het kabinet ook af te treden zo vlak voor verkiezingen? Dat vraag ik me serieus af, ik denk dat de kans dat ze blijven zitten nu groter is.
Een ramp dus helaasquote:Op maandag 16 januari 2023 12:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ze zijn sowieso niet van plan om af te treden. De enige partij die ik de stekker had zien trekken was de CU (mede omdat dat de enigen zijn die niet geslacht worden bij de komende verkiezingen), maar ik kan me niet voorstellen dat Bikker als eerste politieke daad een kabinet op gaat blazen.
Dus ik denk dat we tot het eind aan Rutte-IV vast zitten - en daarna nog een jaar of anderhalf gedurende de volgende formatie.
Weet ik niet. Ik ben geen fan van dit kabinet, maar toch veel liever dit kabinet dan een kabinet met BBB en/of JA21. Dat zou pas echt een ramp zijn.quote:
Die slachtofferen Vijlbrief. Dat is waarschijnlijk de enige reden dat zijn functie überhaupt bestaat.quote:Op maandag 16 januari 2023 10:16 schreef Hanca het volgende:
"Ja, we hebben bewust decennialang de Groningers in gevaar gebracht en dat de laatste jaren nog verergerd door op het moment dat de risico's zeker bekend waren nog eens voor een recordwinning te gaan en in de ministerraad praten over de zwaarste aardbeving ooit op Nederlandse bodem vonden we niet nodig... dat spijt ons, maar we verbinden er geen conclusies aan." Dat leek me toch eigenlijk een zeer onwaarschijnlijk antwoord.
Zou het zeer onbegrijpelijk vinden als D66 dat zou accepteren. De VVD is hier gewoon de hoofdschuldige. Ik zou Vijlbrief niet laten gaan zonder VVD'ers in de val mee te nemen.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die slachtofferen Vijlbrief. Dat is waarschijnlijk de enige reden dat zijn functie überhaupt bestaat.
Wat er met de VVD gebeurt is koffiedik, maar dat het CDA en D66 na de komende verkiezingen gedecimeerd worden lijkt me toch wel een zekerheidje. Dat is in elk geval echt geen gok die die partijen willen nemen.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:49 schreef Spablauw214 het volgende:
Rutte is bij de volgende verkiezingen gewoon weer lijsttrekker. Dat lijkt me wel een zekerheidje.
Of hij opnieuw de grootste kan worden lijkt me vooral afhankelijk van de kwaliteit van de andere lijsttrekkers en campagnes van de concurrentie.
Er wordt hier steeds op peilingen gewezen maar dat kan binnen een paar weken volledig verschuiven als er een uitdager ten tonele verschijnt of iemand een of andere stommiteit begaat. Mooiste voorbeeld hiervan was Roemer die een landslide overwinning zou behalen, door Rutte voor lul werd gezet in een debatje en uiteindelijk eindigde met 12 zetels.
quote:Op maandag 16 januari 2023 12:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die slachtofferen Vijlbrief. Dat is waarschijnlijk de enige reden dat zijn functie überhaupt bestaat.
quote:Op maandag 16 januari 2023 12:47 schreef trein2000 het volgende:
Ik verwacht eerder dat Hans Vijlbrief zijn vooraf bedachte rol als staatssecretaris van aftreden mag gaan waarmaken als ik eerlijk ben.
Maar wie dan? Micky Adriaansens? Dat zou strikt staatsrechtelijk wel kunnen, maar erg waarschijnlijk acht ik het niet. En als de pijlen op Rutte richt dan blaas je het kabinet op.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zou het zeer onbegrijpelijk vinden als D66 dat zou accepteren. De VVD is hier gewoon de hoofdschuldige. Ik zou Vijlbrief niet laten gaan zonder VVD'ers in de val mee te nemen.
Ja, dat laatste zou kunnen.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar wie dan? Micky Adriaansens? Dat zou strikt staatsrechtelijk wel kunnen, maar erg waarschijnlijk acht ik het niet. En als de pijlen op Rutte richt dan blaas je het kabinet op.
Overigens moeten we ook rekening houden met een scenario waarin het kabinet haar oordeel opschort tot na de PS, op de reactie op ongekend onrecht moesten we ook een aantal weken wachten.
Dat neem ik meteen van je aan. Maar dan lijkt excuus aanbieden en vol ‘niet aftreden maar optreden’ me waarschijnlijker dan dat de hele club naar huis gaat. Het klinkt heel cru, maar daarvoor ligt Groningen te ver van Den Haag.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat laatste zou kunnen.
Maar Vijlbrief is hier in Groningen relatief populair. Hem opofferen en de rest laten zitten, zou eerder averrechts werken en echt een ongekende blunder zijn.
Ja, ik gok dat ze het gaan combineren met de eerste uitvoering van deze motie:quote:Op maandag 16 januari 2023 13:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat neem ik meteen van je aan. Maar dan lijkt excuus aanbieden en vol ‘niet aftreden maar optreden’ me waarschijnlijker dan dat de hele club naar huis gaat. Het klinkt heel cru, maar daarvoor ligt Groningen te ver van Den Haag.
https://www.tweedekamer.n(...)24266&did=2022D52338quote:De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het Groningenveld de Nederlandse Staat ruim ¤ 363 miljard heeft opgeleverd en hiervan slechts een fractie in Groningen is geïnvesteerd;
overwegende dat de potentie van de provincie Groningen als economisch en academisch centrum van Noord-Nederland vraagt om een langetermijninvesteringsagenda voor het Noorden;
van mening dat Nederland een ereschuld heeft naar Groningen;
verzoekt het kabinet om na de parlementaire behandeling van het rapport van de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen een Conferentie voor het Noorden in Groningen te beleggen teneinde deze langetermijninvesteringsagenda op te stellen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Vast meer dan het aantal van 24 000 dat slachtoffer was van de Toeslagenaffaire.quote:Op maandag 16 januari 2023 13:13 schreef Janneke141 het volgende:
Hoeveel procent van de kiesgerechtigden woont er in Groningen? 3%? En als je alleen in het aardbevingsgebied kijkt nog veel minder.
Hoeveel kiesgerechtigden wonen er in Srbrenica? Toch viel er een kabinet over...quote:Op maandag 16 januari 2023 13:13 schreef Janneke141 het volgende:
Hoeveel procent van de kiesgerechtigden woont er in Groningen? 3%? En als je alleen in het aardbevingsgebied kijkt nog veel minder.
Let wel: ík zeg niet dat het daarom niet belangrijk is, maar rekenkundig electoraal gezien is dit maar matig interessant. In Friesland laten ze hun stemgedrag al niet leiden door schuddende Groningers, laat staan in Amsterdam. Om Zuid-Limburg in de tijd van de mijnsluitingen maakte ook niemand zich druk.
Daar is dan toch ook geen fuck (excusez Le mot) mee gebeurd? Ja een volstrekt gratis aftreden twee maanden voor de verkiezingen.quote:Op maandag 16 januari 2023 13:15 schreef alpeko het volgende:
[..]
Vast meer dan het aantal van 24 000 dat slachtoffer was van de Toeslagenaffaire.
Dat is twintig jaar geleden. Dat was wat mij betreft politiek gezien echt een andere tijd. Toen betekende verantwoordelijkheid nemen iets anders.quote:Op maandag 16 januari 2023 13:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoeveel kiesgerechtigden wonen er in Srbrenica? Toch viel er een kabinet over...
En we kregen er dezelfde partijen voor terug. Met dezelfde kapitein aan het roer. Gaaf landquote:Op maandag 16 januari 2023 13:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Daar is dan toch ook geen fuck (excusez Le mot) mee gebeurd? Ja een volstrekt gratis aftreden twee maanden voor de verkiezingen.
Volgens mij lag er een uiterst kritisch rapport van de toezichthouder met als strekking dat als je doet wat De Jonge deed de hele acute zorg voor kinderen in noord-Nederland in elkaar klapt. Dat lijkt me toch echt een zeer onwenselijk scenario.quote:Op maandag 16 januari 2023 13:21 schreef Hanca het volgende:
Kuipers gaat nu de woorden van De Jonge herhalen:
https://nos.nl/artikel/24(...)ver-kinderhartcentra
Wedden: de ziekenhuizen komen er niet uit, Kuipers maakt een keuze en van alle kanten vallen ze weer over hem heen. We gaan de geschiedenis gewoon bewust herhalen, was dan gewoon bij de keuze van De Jonge gebleven.
Tja, dat rapport stelde vervolgens voor om voor Noord-Nederland een samenwerking tussen Groningen en Leiden (als noordelijk centrum) in te stellen... Leiden is toch echt een stuk verder dan Utrecht. Een heel stuk.quote:Op maandag 16 januari 2023 13:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Volgens mij lag er een uiterst kritisch rapport van de toezichthouder met als strekking dat als je doet wat De Jonge deed de hele acute zorg voor kinderen in noord-Nederland in elkaar klapt. Dat lijkt me toch echt een zeer onwenselijk scenario.
Ja, dat is zo maar mocht het zo zijn dat de VVD de grootste blijft dan zal er vermoedelijk geen regering zonder de VVD gevormd kunnen worden en dan kunnen andere partijen nog zo weinig met Rutte op hebben maar zal men mischien toch met Rutte moeten samenwerken.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heb je wel een punt mee.
Maar de weerstand ook bij andere partijen groeit wel om weer met Rutte te moeten samenwerken, en die 27 zetels waag ik te betwisten of die nog gehaald gaan worden..
Ja, zelfs de "Buma en de 7 dwergen-variant" is wel echt weg. D66, GL, PvdA, SP, PvdD, CDA, CU, Volt is maar 72 zetels in de peilingen, nog los van het feit dat het CDA niks meer te winnen heeft in zo'n variant. Maar goed, ik schat de kans erg klein in dat de huidige peilingen lijken op de daadwerkelijke verkiezingsuitslag. CDA, PvdA en ik denk ook VVD en misschien D66 zullen een andere lijsttrekker hebben waarschijnlijk. Dat gaat de boel volledig omgooien.quote:Op maandag 16 januari 2023 14:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat is zo maar mocht het zo zijn dat de VVD de grootste blijft dan zal er vermoedelijk geen regering zonder de VVD gevormd kunnen worden en dan kunnen andere partijen nog zo weinig met Rutte op hebben maar zal men mischien toch met Rutte moeten samenwerken.
Ik kan hier wel in meegaan hoor, zeker beide partijen in een kabinet zou niet best vinden, ik hoop eerder op een linkser kabinet maar dat zit er niet in vrees ikquote:Op maandag 16 januari 2023 12:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Weet ik niet. Ik ben geen fan van dit kabinet, maar toch veel liever dit kabinet dan een kabinet met BBB en/of JA21. Dat zou pas echt een ramp zijn.
Zou Kuipers nu echt verwachten dat twee van die centra zichzelf vrijwillig de nek gaan omdraaien?quote:Op maandag 16 januari 2023 13:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Volgens mij lag er een uiterst kritisch rapport van de toezichthouder met als strekking dat als je doet wat De Jonge deed de hele acute zorg voor kinderen in noord-Nederland in elkaar klapt. Dat lijkt me toch echt een zeer onwenselijk scenario.
Ik ken de NZa eigenlijk vooral van de commissie Borstlap... en dat was niet positief.quote:Op maandag 16 januari 2023 17:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zou Kuipers nu echt verwachten dat twee van die centra zichzelf vrijwillig de nek gaan omdraaien?
En zijn die adviezen van de Nederlandse Zorgautoriteit vrijblijvend, of hoe moet ik dat voor me zien?
Dan is er ook nog het Omtzigt effect mocht hij daadwerkelijk een keer meedoen met de Tweede Kamer verkiezingen. Die 30 gepeilde zetels komen ergens vandaan en dat gaat ws. alles op zijn kop zetten.quote:Op maandag 16 januari 2023 14:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, zelfs de "Buma en de 7 dwergen-variant" is wel echt weg. D66, GL, PvdA, SP, PvdD, CDA, CU, Volt is maar 72 zetels in de peilingen, nog los van het feit dat het CDA niks meer te winnen heeft in zo'n variant. Maar goed, ik schat de kans erg klein in dat de huidige peilingen lijken op de daadwerkelijke verkiezingsuitslag. CDA, PvdA en ik denk ook VVD en misschien D66 zullen een andere lijsttrekker hebben waarschijnlijk. Dat gaat de boel volledig omgooien.
Tja, dat zou kunnen. Ik denk trouwens dat hij nooit 30 haalt, hij plukt nu bij PVV, SP, CU en VVD zetels vandaan, dat kan nooit als er een programma ligt. En gelukkig komen er zeker 10/12 zetels bij BBB en JA21 vandaan, wat dat betreft maakt het het makkelijker een regering te vormen.quote:Op maandag 16 januari 2023 17:28 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dan is er ook nog het Omtzigt effect mocht hij daadwerkelijk een keer meedoen met de Tweede Kamer verkiezingen. Die 30 gepeilde zetels komen ergens vandaan en dat gaat ws. alles op zijn kop zetten.
Allereerst zal BBB vooral het land nog verder vast laten lopen omdat ze gewoon niet aan de eisen van de rechter willen voldoen. Of ze moeten 100% toegeven op het onderwerp waar ze voor zijn opgericht: de bescherming van de grote bedrijven achter de boerenlobby.quote:Op maandag 16 januari 2023 22:57 schreef BasEnAad het volgende:
Ik snap die angst voor BBB en JA21 niet zo goed. Ook die partijen moeten water bij de wijn doen als ze eventueel een kabinet gaan vormen met andere partijen. Die dynamiek lijkt me juist heel gezond voor een democratie.
Groningen komt qua spreiding toch ook beter uit, anders moeten de patiënten voor ieder onderzoek het halve land doorrijden.quote:Op maandag 16 januari 2023 17:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ken de NZa eigenlijk vooral van de commissie Borstlap... en dat was niet positief.
Maar volgens mij stelt de NZa regels op waar aan moet worden voldaan, richting het ministerie zijn ze alleen adviserend. En er liggen natuurlijk ook stapels rapporten die zeggen dat het naar 2 locaties moet. Ik denk idd wel dat het naar Groningen gaat na dat rapport en omdat ze Groningen niet nog meer pijn willen doen op dit moment, maar dan moet Utrecht of Rotterdam dus opgeven. Leiden kan het sowieso vergeten, denk ik.
Het probleem is dat de mensen die op die partijen stemmen dat niet zo zien en die partijen werkelijk niets zullen doen om fatsoenlijk te regeren.quote:Op maandag 16 januari 2023 22:57 schreef BasEnAad het volgende:
Ik snap die angst voor BBB en JA21 niet zo goed. Ook die partijen moeten water bij de wijn doen als ze eventueel een kabinet gaan vormen met andere partijen. Die dynamiek lijkt me juist heel gezond voor een democratie.
Het gaat dus alleen om de complexe operaties, niet om ieder onderzoek.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 07:04 schreef vipergts het volgende:
[..]
Groningen komt qua spreiding toch ook beter uit, anders moeten de patiënten voor ieder onderzoek het halve land doorrijden.
Zo'n operatie heb je ook als hartpatiënt echt niet regelmatig.quote:Niet alle zorg verdwijnt
Minister Kuipers benadrukt dat met het sluiten van kinderhartcentra niet alle hartzorg uit die regio's verdwijnt, maar alleen de mogelijkheid voor complexe interventies. "Controles, poliklinische afspraken, voor- en nazorg en gesprekken over medicatie kunnen ook na concentratie van interventies voor patiënten plaatsvinden in het dichtstbijzijnde ziekenhuis. (...) Dat geldt uiteraard ook voor de acute zorg. Daarbij heeft dit concentratievraagstuk ook geen directe gevolgen voor de zorg voor alle mensen met hartproblemen, maar alleen voor mensen met een aangeboren hartafwijking."
Stel dat je zo'n operatie nog hebt. Zou het dan zo gaan dat het voor traject in een ander ziekenhuis plaatsvindt met een andere arts dat lijkt me ook onwenselijk.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 08:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat dus alleen om de complexe operaties, niet om ieder onderzoek.
[..]
Zo'n operatie heb je ook als hartpatiënt echt niet regelmatig.
Maar het is prima als het hier in Groningen komt, hoor.
Ik ken iemand die om een andere reden een aantal zeer specifieke operaties heeft gehad die maar in 1 ziekenhuis (ik dacht Rotterdam) plaatsvonden. Die had het voortraject ook dichter bij huis. Toen ik daar naar vroeg gaf hij aan dat hij ook in Rotterdam het voortraject met een andere arts zou hebben gehad: de bewuste specialist heeft helemaal geen tijd voor alle voor- en natrajecten, dan zou hij maar 1 iemand per dag kunnen opereren. Kan me voorstellen dat dat hier ook op gaat, al ken ik niemand die gebruik maakt van deze zorg.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 09:53 schreef vipergts het volgende:
[..]
Stel dat je zo'n operatie nog hebt. Zou het dan zo gaan dat het voor traject in een ander ziekenhuis plaatsvindt met een andere arts dat lijkt me ook onwenselijk.
Begin is in elk geval zeer goed.quote:Daar, aan die tafel, nemen we de grote beslissingen van ons leven.
We voelen er ook hoe groot de invloed van politieke keuzes op ons leven is.
Vaak maakte Den Haag ik-gerichte keuzes voor de korte termijn.
Groen moest wijken voor grenzeloze groei.
‘Samen leven’ werd steeds meer ‘ieder voor zich’.
Wie z’n best doet, kan een winnaar zijn.
Wie verliest, heeft het aan zichzelf te danken.
Maar zijn die keuzes niet de leugens van onze tijd?
Ik geloof van wel.
Want de gevolgen zien we om ons heen:
Meer mensen zonder huis.
Meer jongeren met schulden.
Gokken en drugs zijn bijna normaal.
Versteende wijken worden heter, onze sloten zijn vies.
Groningen trilt en Limburg overstroomt.
...
Samen leven in plaats van alleen.
Genoeg in plaats van meer, meer, meer.
Een bloeiende buurt, bloeiende natuur.
Goed stuk inderdaadquote:Op dinsdag 17 januari 2023 11:52 schreef Hanca het volgende:
Hele goede brief van Mirjam Bikker: https://www.christenunie.nl/teamcu
Met name dit stuk:
[..]
Begin is in elk geval zeer goed.
Geen speld tussen te krijgen. Het klinkt een beetje als een klassiek CDA-verhaal. Maar dat zegt denk ik meer over hoe ver het CDA is afgedreven dan over de CU.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 11:52 schreef Hanca het volgende:
Hele goede brief van Mirjam Bikker: https://www.christenunie.nl/teamcu
Met name dit stuk:
[..]
Begin is in elk geval zeer goed.
Ironisch dat je dat zegt. We hebben net 20 jaar afbraakbeleid achter de rug. Ik denk echt dat we ons laten regeren door angst als je steeds op diezelfde poppetjes blijft stemmen.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 06:50 schreef Hanca het volgende:
Stel je een kabinet voor waar 50 zetels van VVD, BBB en JA21 komen en je krijgt zo'n verschrikkelijk afbraakbeleid op letterlijk elk onderwerp, dat Nederland 20 jaar nodig zal hebben om te herstellen van 4 jaar die partijen aan de macht.
Door de VVD, moet je vooral nog rechtser dan de VVD stemmen. Dan gaat de afbraak nog harder. En VVD is dan nog enigszins constructief, met name BBB is puur destructief is al haar standpunten.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 15:02 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ironisch dat je dat zegt. We hebben net 20 jaar afbraakbeleid achter de rug. Ik denk echt dat we ons laten regeren door angst als je steeds op diezelfde poppetjes blijft stemmen.
VVD eruit of in ieder geval geen Rutte meer zou een verademing zijn, echter nog rechtser dan het nu is zou complete afbraak zijn wat het land nog verder zou afbreken dan wat onder 12 jaar Rutte al gebeurd is, maar altijd op steeds dezelfde poppetjes stemmen en met name Rutte is ook niet wenselijkquote:Op dinsdag 17 januari 2023 15:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Door de VVD, moet je vooral nog rechtser dan de VVD stemmen. Dan gaat de afbraak nog harder. En VVD is dan nog enigszins constructief, met name BBB is puur destructief is al haar standpunten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |