abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207577900
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 21:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik hoop nog steeds op Aboutaleb. Maar zal die ooit zijn veilige stad verlaten en zal die beter blijken dan de toch ook als burgemeester populaire Cohen?
Aboutaleb als premier? Dat zie ik niet gebeuren.
  zondag 15 januari 2023 @ 21:36:07 #227
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207577974
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 21:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nogmaals, ik zeg nergens dat we niet zonder Rutte kunnen, ik vraag wie er dan momenteel in staat lijken om het beter te doen maar verder dan handwaving komt eigenlijk niemand.
Ja en ik zeg dat dat er niet toe doet.
We moeten verder en als Rutte opstapt ligt alles weer open.

Ik hoop ontzettend op een opleving van de PvdA, maar dan sociaal. En economisch gericht op Europa en in het bijzonder Duitsland.
pi_207577986
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 21:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Aboutaleb als premier? Dat zie ik niet gebeuren.
Hoezo niet? PvdA lijkt me naast de VVD de enige partij die de premier kan leveren op dit moment, eigenlijk. En Aboutaleb lijkt me bij de PvdA het grootste stemmenkanon.

D66 gaat de verkiezingen niet winnen, CDA niet, GL niet, PVV gaat nooit regeren. Dus de leider van de PvdA lijkt me best kansrijk. Enige joker is Omtzigt nog, maar dat is al helemaal geen type premier.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_207578574
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2023 21:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het vrijwel gratis maken van de kinderopvang is natuurlijk al een plan wat in 2025 al moet worden uitgevoerd, al zijn er wel stemmen die roepen dat het personeelstekort in de kinderopvang dan wel enorm gaat oplopen. Er is ook geen uitvoeringsorganisatie die het wil gaan doen: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20221116_96033149

Ik denk dat we kinderopvang uiteindelijk moeten financieren zoals ook scholen worden gefinancierd, met een vast bedrag per kind.
De wijze waarop kinderopvang gratis gaat worden lijkt mij het voorbeeld hoe het niet moet als vereenvoudiging en simpeler systeem een doelstelling is.
pi_207578631
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 21:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoezo niet? PvdA lijkt me naast de VVD de enige partij die de premier kan leveren op dit moment, eigenlijk. En Aboutaleb lijkt me bij de PvdA het grootste stemmenkanon.

D66 gaat de verkiezingen niet winnen, CDA niet, GL niet, PVV gaat nooit regeren. Dus de leider van de PvdA lijkt me best kansrijk. Enige joker is Omtzigt nog, maar dat is al helemaal geen type premier.
De PvdA heeft de beste premierskandidaten (naast Aboutaleb bijvoorbeeld ook Timmermans), maar die zie ik niet meer de grootste partij worden.

De VVD heeft de grootste kans weer de grootste te worden, maar heeft geen premier kandidaat na Rutte. Alleen Edith Schippers misschien.
  zondag 15 januari 2023 @ 22:25:06 #231
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207578657
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2023 22:18 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
De wijze waarop kinderopvang gratis gaat worden lijkt mij het voorbeeld hoe het niet moet als vereenvoudiging en simpeler systeem een doelstelling is.
Gratis kinderopvang bestaat sowieso niet. Dus verzin wie je wil dat ervoor betaalt en doe dat dan zo direct mogelijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207580150
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 21:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

De EenVandaag peiling geeft de PvdA 11 zetels, een meer dan nu. GL staat op 12, VVD op 27....dus hoe de PvdA ooit een premier moet gaan leveren met een dergelijke stand van zaken is mij toch best een raadsel, het is de zesde partij qua grootte.

https://eenvandaag.avrotr(...)litiek/zetelpeiling/

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2023 01:13:48 ]
pi_207580334
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 01:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De EenVandaag peiling geeft de PvdA 11 zetels, een meer dan nu. GL staat op 12, VVD op 27....dus hoe de PvdA ooit een premier moet gaan leveren met een dergelijke stand van zaken is mij toch best een raadsel, het is de zesde partij qua grootte.

https://eenvandaag.avrotr(...)litiek/zetelpeiling/
Ja, met Kuiken als zeer onzichtbare lijsttrekker. Dat is natuurlijk niet de zetelstand na een verkiezingsstrijd met Aboutaleb. In 2012 stond PvdA 3 weken voor ze bijna 40 zetels scoorden nog op 15: https://nl.m.wikipedia.or(...)ingen_2012/Peilingen
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_207580358
De PvdA is denk ik wel uitgespeeld, ik zie de partijen op de flanken eerder stemmen halen tov de huidige partijen dan een andere volledig inwisselbare partij "in het midden".

Waarom zou iemand van de vvd/d66/cda het overstappen naar met de PvdA? Lijkt me toch allemaal 1 pot nat.
  maandag 16 januari 2023 @ 07:03:18 #235
346939 Janneke141
pi_207580370
Op de persoon.

Al denk ik niet dat Aboutaleb beschikbaar is.
pi_207580383
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 06:53 schreef Kickinalfa het volgende:
De PvdA is denk ik wel uitgespeeld, ik zie de partijen op de flanken eerder stemmen halen tov de huidige partijen dan een andere volledig inwisselbare partij "in het midden".

Waarom zou iemand van de vvd/d66/cda het overstappen naar met de PvdA? Lijkt me toch allemaal 1 pot nat.
Eén pot nat is natuurlijk totale nonsens, daar hoef je alleen de verkiezingsprogramma's maar voor te lezen of de debatten maar voor te volgen. En waarom iemand van die 3 partijen naar PvdA zou overstappen? Omdat stemmers op die 3 partijen vaak houden van politici die ook daadwerkelijk wat willen en kunnen bereiken, ipv roepen van de zijlijn. Die houden niet van de schreeuwers op de flanken. PvdA stemmen is dan gewoon een optie, zeker als die een premierwaardige lijsttrekker hebben. Voor veel kiezers is juist het stemmen op de flanken geen optie.
pi_207580459
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 07:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eén pot nat is natuurlijk totale nonsens, daar hoef je alleen de verkiezingsprogramma's maar voor te lezen of de debatten maar voor te volgen. En waarom iemand van die 3 partijen naar PvdA zou overstappen? Omdat stemmers op die 3 partijen vaak houden van politici die ook daadwerkelijk wat willen en kunnen bereiken, ipv roepen van de zijlijn. Die houden niet van de schreeuwers op de flanken. PvdA stemmen is dan gewoon een optie, zeker als die een premierwaardige lijsttrekker hebben. Voor veel kiezers is juist het stemmen op de flanken geen optie.
Zodra je eenmaal aan de slag gaat met een regeerakkoord verwateren deze verkiezingsprogramma's helemaal en is er volgens mij echt geen zicht meer of iets een "pvda" standpunt of van GL/SP/D66/CDA is.

Misschien een procentje meer of minder AOW/pensioen/uitkering en dat is het dan wel.

Gezien het feit dat ze willen fuseren met GL geeft toch al wel aan dat er voor de partij zelf geen toekomst meer is?
  maandag 16 januari 2023 @ 07:47:47 #238
346939 Janneke141
pi_207580501
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 07:40 schreef Kickinalfa het volgende:
Gezien het feit dat ze willen fuseren met GL geeft toch al wel aan dat er voor de partij zelf geen toekomst meer is?
Het geeft vooral aan dat ze eindelijk in de gaten hebben dat ze hun achterban niet helpen als de verschillende partijen op links vooral bezig zijn om elkaar vliegen af te vangen.
pi_207580504
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 07:40 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Zodra je eenmaal aan de slag gaat met een regeerakkoord verwateren deze verkiezingsprogramma's helemaal en is er volgens mij echt geen zicht meer of iets een "pvda" standpunt of van GL/SP/D66/CDA is.

Misschien een procentje meer of minder AOW/pensioen/uitkering en dat is het dan wel.

Ze willen fuseren met GL omdat dat wel 'één pot nat' lijkt, ze stemmen namelijk vrijwel altijd gelijk. Dat is natuurlijk niet efficiënt, zo versplinter je teveel.

En blijkbaar snap jij het systeem hier niet. Inderdaad 'verwateren' de verkiezingsprogramma's bij consessies: logisch, geen enkele partij kan (gelukkig) alleen regeren. Maar wat er in het regeerakkoord staat, komt wel vrijwel volledig uit de verkiezingsprogramma's van de partijen die mee praten en de grootte van die partijen blijkt dan ook daadwerkelijk verschil te maken in hoeveel ze binnen kunnen halen. Wel of geen PvdA aan tafel maakt dus al een enorm verschil, dat wordt nog groter als PvdA als grootste aan tafel mee kan praten.
pi_207580573
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 07:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze willen fuseren met GL omdat dat wel 'één pot nat' lijkt, ze stemmen namelijk vrijwel altijd gelijk. Dat is natuurlijk niet efficiënt, zo versplinter je teveel.

En blijkbaar snap jij het systeem hier niet. Inderdaad 'verwateren' de verkiezingsprogramma's bij consessies: logisch, geen enkele partij kan (gelukkig) alleen regeren. Maar wat er in het regeerakkoord staat, komt wel vrijwel volledig uit de verkiezingsprogramma's van de partijen die mee praten en de grootte van die partijen blijkt dan ook daadwerkelijk verschil te maken in hoeveel ze binnen kunnen halen. Wel of geen PvdA aan tafel maakt dus al een enorm verschil, dat wordt nog groter als PvdA als grootste aan tafel mee kan praten.
Ik snap precies hoe het systeem werkt, alleen denk ik niet dat het aan tafel zitten van de pvda een noemenswaardig verschil had gemaakt.
Zodra de pvda er als "grotere" partij had gezeten had of d66 niet aan tafel gezeten en/of had aan de rechterkant er een extra partij als ja21 erbij gezeten.
pi_207581180
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 06:53 schreef Kickinalfa het volgende:

Ik denk dat, als een partij als de PvdA weer met een Wouter Bos/Job Cohen achtige stemmentrekker op de proppen komt, ze nog weleens hoge ogen kunnen gaan gooien. Ik weet enkel niet of dit type voorradig is :).

Met de huidige lijsttrekker gaat het niet lukken, dat ben ik wel met je eens
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_207581353
Ik dacht dat de parlementaire enquete Groningen in april/mei zou komen met hun rapport, nu blijkt het al in februari te zijn: https://www.tweedekamer.n(...)sies/commissies/peag

Dat is vlak voor de verkiezingen, dat kan nog wel eens een behoorlijk effect hebben. Maar durft het kabinet ook af te treden zo vlak voor verkiezingen? Dat vraag ik me serieus af, ik denk dat de kans dat ze blijven zitten nu groter is.
  maandag 16 januari 2023 @ 10:06:22 #243
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_207581675
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 09:32 schreef Hanca het volgende:
Ik dacht dat de parlementaire enquete Groningen in april/mei zou komen met hun rapport, nu blijkt het al in februari te zijn: https://www.tweedekamer.n(...)sies/commissies/peag

Dat is vlak voor de verkiezingen, dat kan nog wel eens een behoorlijk effect hebben. Maar durft het kabinet ook af te treden zo vlak voor verkiezingen? Dat vraag ik me serieus af, ik denk dat de kans dat ze blijven zitten nu groter is.
Die blijven lekker zitten gezien de huidige peilingen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_207581790
quote:
7s.gif Op maandag 16 januari 2023 10:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Die blijven lekker zitten gezien de huidige peilingen.
Ik heb de hele tijd geroepen dat de conclusies van dit rapport erger worden dan de conclusies van de toeslagenaffaire, eigenlijk kan de enige reactie straks aftreden zijn. Ook omdat de Groningers, die zich toch al tweederangsburgers voelen, met niks anders tevreden zullen zijn.

"Ja, we hebben bewust decennialang de Groningers in gevaar gebracht en dat de laatste jaren nog verergerd door op het moment dat de risico's zeker bekend waren nog eens voor een recordwinning te gaan en in de ministerraad praten over de zwaarste aardbeving ooit op Nederlandse bodem vonden we niet nodig... dat spijt ons, maar we verbinden er geen conclusies aan." Dat leek me toch eigenlijk een zeer onwaarschijnlijk antwoord.

Maar nu het een paar weken voor de provinciale staten is? Ik denk dat de kans dat ze dan blijven zitten toch groter geworden is...
  maandag 16 januari 2023 @ 10:20:53 #245
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_207581839
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 10:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb de hele tijd geroepen dat de conclusies van dit rapport erger worden dan de conclusies van de toeslagenaffaire, eigenlijk kan de enige reactie straks aftreden zijn. Ook omdat de Groningers, die zich toch al tweederangsburgers voelen, met niks anders tevreden zullen zijn.

"Ja, we hebben bewust decennialang de Groningers in gevaar gebracht en dat de laatste jaren nog verergerd door op het moment dat de risico's zeker bekend waren nog eens voor een recordwinning te gaan en in de ministerraad praten over de zwaarste aardbeving ooit op Nederlandse bodem vonden we niet nodig... dat spijt ons, maar we verbinden er geen conclusies aan." Dat leek me toch eigenlijk een zeer onwaarschijnlijk antwoord.

Maar nu het een paar weken voor de provinciale staten is? Ik denk dat de kans dat ze dan blijven zitten toch groter geworden is...
Moet het nog maar zien. Tot hiertoe is niet gebleken dat Rutte beschikt over veel zelfkastijding als het gaat om politieke (bewuste) dwalingen. Opstappen van het kabinet zou ook een einde kunnen betekenen van zijn carriere.

Zolang CU geen gekke dingen doet - wellicht krijgen ze er versoepelingen op immigratie voor - blijft dit kabinet wel zitten, ze gaan er allemaal op achteruit.

Krijg ineens een binnenpretje: zou Sophie Hermans als fractievoorzitter het kabinet eens flink doorhalen op dat onderwerp ? _O-
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_207581881
quote:
7s.gif Op maandag 16 januari 2023 10:20 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zolang CU geen gekke dingen doet - wellicht krijgen ze er versoepelingen op immigratie voor - blijft dit kabinet wel zitten, ze gaan er allemaal op achteruit.
Het CU lid van de parlementaire enquêtecommissie is zelf een Groningse (al is ze geboren in Overijssel), ben benieuwd of zij het blijven steunen van dit kabinet zou kunnen verdedigen.

Ik denk ook niet zo zeer dat een kabinet alleen naar de peilingen kijkt in zo'n geval. Al helpt het niet dat er inderdaad uit de peilingen momenteel geen enkel redelijk alternatief lijkt te zijn voor een stabiele regering.

Edit: en Bikker heeft natuurlijk wel net meer afstand tot Rutte (en Schouten) dan Segers...

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 16-01-2023 10:30:48 ]
pi_207582214
Het hangt natuurlijk ook wel af van de conclusies.
In de toeslagen affaire zijn burgers onterecht weggezet/behandeld als criminelen.

In groningen lijkt het (van een afstand) vooral een zaak van veel foute keuzes, en slechte uitvoering door o.a. de nam/schadeherstelfondsen.
pi_207582335
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 10:49 schreef Kickinalfa het volgende:
Het hangt natuurlijk ook wel af van de conclusies.
In de toeslagen affaire zijn burgers onterecht weggezet/behandeld als criminelen.

In groningen lijkt het (van een afstand) vooral een zaak van veel foute keuzes, en slechte uitvoering door o.a. de nam/schadeherstelfondsen.
In Groningen zijn mensen willens en wetens in (levens)gevaar gebracht, met zelfs doden tot gevolg: https://nos.nl/collectie/(...)se-aardbevingsstress

Als je de ondervragingen gevolgd heb, zullen de conclusies enorm heftig zijn.
pi_207582375
quote:
7s.gif Op maandag 16 januari 2023 10:20 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Moet het nog maar zien. Tot hiertoe is niet gebleken dat Rutte beschikt over veel zelfkastijding als het gaat om politieke (bewuste) dwalingen. Opstappen van het kabinet zou ook een einde kunnen betekenen van zijn carriere.

Krijg ineens een binnenpretje: zou Sophie Hermans als fractievoorzitter het kabinet eens flink doorhalen op dat onderwerp ? _O-
Volgens de peilingen blijft de VVD de grootste partij voorlopig dus dan rijst bij mij de gedachte "Waarom zou Rutte opstappen als zijn kiezers gewoon vertrouwen in hem lijken te hebben?"
pi_207582720
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 10:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
In Groningen zijn mensen willens en wetens in (levens)gevaar gebracht, met zelfs doden tot gevolg: https://nos.nl/collectie/(...)se-aardbevingsstress

Als je de ondervragingen gevolgd heb, zullen de conclusies enorm heftig zijn.
Nadat de Toeslagenaffaire de kiezer toch maar weinig leek te boeien, vind ik het moeilijk op voorhand in te schatten hoe heftig de reactie hierop gaat zijn. In hoeverre is de bevolking deze keer verontwaardigd voor een regionaal Noordoost-Gronings probleem? En hoe oprecht geïnteresseerd zijn de grote media in die mensen daar, in plaats van vooral in de politieke gevolgen ervan?

Het zou (terecht) heel onbevredigend zijn voor Groningen, maar het zou zomaar kunnen dat een aftredende minister en een nieuwe zak geld met nederige excuses hier al veel kou uit de lucht haalt.
De Sahara is zonder meer erg droog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')