Waarom zou de CU afhaken? Zij wilden die beperking van tafel en dat is gelukt. Het is vooral de VVD die hier nu voor lul staat.quote:Op woensdag 11 januari 2023 16:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bang voor die door de VVD en rechtse aanverwanten verzonnen 'aanzuigende werking' als dit het nieuws zou halen, zeker...
VVD zakt inmiddels op dit dossier wel echt ver onder de ondergrens, wellicht moet de CU toch eens gaan overwegen wanneer de maat vol is.
De VVD wilde dit door blijven drukken, ondanks dat meerdere rechters al uitspraak hadden gedaan dat het niet kon. En als je dan als je toch overstag gaat, dat doet zonder iemand te informeren, dan is dat het zoveelste teken dat de VVD hier de rechten van statushouders totaal onbelangrijk vindt.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waarom zou de CU afhaken? Zij wilden die beperking van tafel en dat is gelukt. Het is vooral de VVD die hier nu voor lul staat.
Dat er niet eens meer ophef is over deze gang van zaken baart me eigenlijk veel meer zorgen.
Nou, dat gezeik van die Kamerleden om informatie moet maar eens klaar zijn! Gedoe altijd.quote:Op woensdag 11 januari 2023 16:07 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ] moet ik erg nog iets bij zeggen of is het zo ook wel duidelijk?
Vroeger had je nog een debatje voor de bühne met “kritische vragen” van de coalitiepartijen en een standaard MvW van Wilders, maar zelfs daar doen we tegenwoordig niet meer aan.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, dat gezeik van die Kamerleden om informatie moet maar eens klaar zijn! Gedoe altijd.
Als het CU deze manier van politiek bedrijven niet blieft, dan hadden ze niet in deze coalitie moeten stappen, want het is ook niet bepaald nieuw toch?quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VVD wilde dit door blijven drukken, ondanks dat meerdere rechters al uitspraak hadden gedaan dat het niet kon. En als je dan als je toch overstag gaat, dat doet zonder iemand te informeren, dan is dat het zoveelste teken dat de VVD hier de rechten van statushouders totaal onbelangrijk vindt.
CU wilde ook niet instappen, maar verder gaan met het demissionaire kabinet waarbij allerlei ministers moties met meerderheden voor zich kregen waar minstens een deel van het kabinet het niet mee eens was, werkte ook niet.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als het CU deze manier van politiek bedrijven niet blieft, dan hadden ze niet in deze coalitie moeten stappen, want het is ook niet bepaald nieuw toch?
Segers gaat gewoon weer een meloen slikken.
Maar Mark had beterschap beloofd hè. De ChristenUnie gelooft gewoon in de goedheid van de mens. Geen verkeerde eigenschap op zich, maar in de politiek wel wat naïef.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als het CU deze manier van politiek bedrijven niet blieft, dan hadden ze niet in deze coalitie moeten stappen, want het is ook niet bepaald nieuw toch?
Segers gaat gewoon weer een meloen slikken.
Lijkt me meer iets voor JA21. Ik sta sowieso niet raar te kijken als die straks gaan regeren.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:22 schreef michaelmoore het volgende:
BBB gaat hoge ogen gooien vooral op Migratie
als Omtzigt een eigen partij heeftquote:Op woensdag 11 januari 2023 17:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Lijkt me meer iets voor JA21. Ik sta sowieso niet raar te kijken als die straks gaan regeren.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit al lang en breed vooraf is besproken.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VVD wilde dit door blijven drukken, ondanks dat meerdere rechters al uitspraak hadden gedaan dat het niet kon. En als je dan als je toch overstag gaat, dat doet zonder iemand te informeren, dan is dat het zoveelste teken dat de VVD hier de rechten van statushouders totaal onbelangrijk vindt.
Ganselijk onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaadquote:Op woensdag 11 januari 2023 17:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar Mark had beterschap beloofd hè. De ChristenUnie gelooft gewoon in de goedheid van de mens. Geen verkeerde eigenschap op zich, maar in de politiek wel wat naïef.
Ik zie er nu al tegenop dat JA21, BBB, Omtzigt en/of de PVV gaan meeregeren of op een andere manier invloed krijgen op het beleid. Woningnood en problemen met klimaat en milieu worden nooit opgelost als JA21, BBB, Omtzigt en/of de PVV gaan meeregeren of op een andere manier invloed krijgen op het beleid en de boeren, de ouderen en de huizenbezitter blijven nog jaren buiten shot ten koste van de huidige jongeren.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Lijkt me meer iets voor JA21. Ik sta sowieso niet raar te kijken als die straks gaan regeren.
Nuchter bezien is er toch geen andere realistische optie meer dan alles uit het raam gooien en vanaf de grond opnieuw opbouwen?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 08:33 schreef Hanca het volgende:
Problemen bij de belastingdienst zijn nog groter dan gedacht: https://www.nrc.nl/nieuws(...)stingdienst-a4154053
Veel was al wel bekend, maar toch een ontnuchterend lijstje:
- bijvoorbeeld de omzetbelasting draait op computersystemen van meer dan 40 jaar oud (dat is ouder dan de eerste windows...). Maar tijd en ruimte voor verbetering en vernieuwing is er, mede dankzij steeds nieuwe wensen van kabinet en kamer, niet. Een ander BTW tarief hanteren dan 9 en 21 procent is t/m 2026 niet mogelijk.
- bij andere systemen wordt nu al 20 jaar aan vervanging gewerkt (dus 20 jaar geleden waren die al verouderd!!!). Maar 60% van de 'ict-dagen' gaat naar het puur in de lucht houden van het huidige systeem, kosten gaan richting de miljard per jaar.
- er zijn enorme personeelstekorten, de kans dat je aangifte wordt gecontroleerd wordt elk jaar weer kleiner. MKB'ers worden bijvoorbeeld nu eens in de 120 jaar gecontroleerd. Het lijkt er op dat dit ook in de aangiftes te zien is: de hoeveelheid opgehaald belastinggeld neemt af en ook de meldingen van criminaliteit verminderen sterk.
- er zijn honderden medewerkers die eigenlijk elders nodig bezig met het herstellen van politieke fouten: de toeslagen en box 3.
- dankzij steeds meer politieke wensen snappen zelfs hoogleraren fiscale economie het systeem niet meer.
In een reactie laat het MinFin trouwens weten dat de situatie beter zou zijn dan geschetst door het NRC.
Wordt nu ook niet opgelost dus ik prefereer een frisse wind boven voortmodderen onder leiding van de gevestigde partijen die aantoonbaar hebben gefaald (zie commentaar ombudsman).quote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:14 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Ik zie er nu al tegenop dat JA21, BBB, Omtzigt en/of de PVV gaan meeregeren of op een andere manier invloed krijgen op het beleid. Woningnood en problemen met klimaat en milieu worden nooit opgelost als JA21, BBB, Omtzigt en/of de PVV gaan meeregeren of op een andere manier invloed krijgen op het beleid en de boeren, de ouderen en de huizenbezitter blijven nog jaren buiten shot ten koste van de huidige jongeren.
frisse wind is prima maar zaken als volledige uitsluiting van hele groepen op basis van geloof of geen zak geven om het klimaat en maar toegeven aan de klimaatproblemen ipv ze oplossen is wel zorgelijk. Dan 'modder' ik liever aanquote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wordt nu ook niet opgelost dus ik prefereer een frisse wind boven voortmodderen onder leiding van de gevestigde partijen die aantoonbaar hebben gefaald (zie commentaar ombudsman).
Ik word ook wel moe van dat constante gesuggereer dat er geen alternatief zou zijn voor de huidige coalitie. Dat is ook wel een handig frame om jezelf in het zadel te houden hè.
Tja, helaas weinig wat we nog niet wisten. En de door spa voorgestelde oplossing, namelijk op 0 beginnen en een heel slank stelsel optuigen, heeft onvoldoende politiek draagvlak omdat ze dan hun belangrijkste speeltje kwijt zijn om punten te scoren. Dus het komende decennium gaan we nog wel op deze voet voort.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 08:33 schreef Hanca het volgende:
Problemen bij de belastingdienst zijn nog groter dan gedacht: https://www.nrc.nl/nieuws(...)stingdienst-a4154053
Veel was al wel bekend, maar toch een ontnuchterend lijstje:
- bijvoorbeeld de omzetbelasting draait op computersystemen van meer dan 40 jaar oud (dat is ouder dan de eerste windows...). Maar tijd en ruimte voor verbetering en vernieuwing is er, mede dankzij steeds nieuwe wensen van kabinet en kamer, niet. Een ander BTW tarief hanteren dan 9 en 21 procent is t/m 2026 niet mogelijk.
- bij andere systemen wordt nu al 20 jaar aan vervanging gewerkt (dus 20 jaar geleden waren die al verouderd!!!). Maar 60% van de 'ict-dagen' gaat naar het puur in de lucht houden van het huidige systeem, kosten gaan richting de miljard per jaar.
- er zijn enorme personeelstekorten, de kans dat je aangifte wordt gecontroleerd wordt elk jaar weer kleiner. MKB'ers worden bijvoorbeeld nu eens in de 120 jaar gecontroleerd. Het lijkt er op dat dit ook in de aangiftes te zien is: de hoeveelheid opgehaald belastinggeld neemt af en ook de meldingen van criminaliteit verminderen sterk.
- er zijn honderden medewerkers die eigenlijk elders nodig bezig met het herstellen van politieke fouten: de toeslagen en box 3.
- dankzij steeds meer politieke wensen snappen zelfs hoogleraren fiscale economie het systeem niet meer.
In een reactie laat het MinFin trouwens weten dat de situatie beter zou zijn dan geschetst door het NRC.
Met deze partijen krijg je alleen geen frisse wind, maar een hele gure. Afhankelijk van tot welk deel van de bevolking je behoort.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wordt nu ook niet opgelost dus ik prefereer een frisse wind boven voortmodderen onder leiding van de gevestigde partijen die aantoonbaar hebben gefaald (zie commentaar ombudsman).
Ik word ook wel moe van dat constante gesuggereer dat er geen alternatief zou zijn voor de huidige coalitie. Dat is ook wel een handig frame om jezelf in het zadel te houden hè.
Op zich eens, PVV en FvD zie ik ook niet als bestuurskandidaten eigenlijk, maar de huidige coalitie krijgt ook niets klaargespeeld.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Met deze partijen krijg je alleen geen frisse wind, maar een hele gure. Afhankelijk van tot welk deel van de bevolking je behoort.
Frisse wind is prima, maar het mag niet nog rechtser en conservatiever worden dan nu en ik zie JA21, de BBB, PVV en/of Omtzigt niet de huidige problemen rondom woningnood en klimaat en milieu oplossen. JA21, BBB, PVV en/of Omtzigt zijn vooral goed in het buiten schot houden van de boeren, de ouderen en de huizenbezitter ten koste van de huidige jongeren. Rutte-IV is waarschijnlijk het minste slechte kabinet van de jaren '20 van de 21ste eeuw naar mijn mening en helaas is een groot deel van de bevolking niet bereid om wat linkser te stemmen. Het moet vooral rechtser en conservatiever en daar baal ik van.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja, jij gaat even tegen alle ondernemers zeggen dat ze hun BTW teruggaves de komende jaren niet krijgen, bijvoorbeeld? En we stoppen met alle voorlopige teruggaves?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nuchter bezien is er toch geen andere realistische optie meer dan alles uit het raam gooien en vanaf de grond opnieuw opbouwen?
Op 0 beginnen gaat gewoon niet. De systemen zoals die nu zijn moeten blijven draaien en zolang dat zo is kan er met het huidige personeelstekort helemaal geen nieuw systeem worden opgebouwd, dat is exact wat er in dat artikel staat.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tja, helaas weinig wat we nog niet wisten. En de door spa voorgestelde oplossing, namelijk op 0 beginnen en een heel slank stelsel optuigen, heeft onvoldoende politiek draagvlak omdat ze dan hun belangrijkste speeltje kwijt zijn om punten te scoren. Dus het komende decennium gaan we nog wel op deze voet voort.
Ik zal het straks even lezen. Maar er moet toch iets. Als je jezelf in de hoek geverfd hebt zal je toch een keer vieze voeten moeten maken om eruit te komen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op 0 beginnen gaat gewoon niet. De systemen zoals die nu zijn moeten blijven draaien en zolang dat zo is kan er met het huidige personeelstekort helemaal geen nieuw systeem worden opgebouwd, dat is exact wat er in dat artikel staat.
Als het zo zou zijn dat alleen de Belastingdienst vieze voeten zou krijgen dan zou ik dat prima vinden maar het zal eerder zo zijn dat wij dan vieze voeten gaan krijgen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zal het straks even lezen. Maar er moet toch iets. Als je jezelf in de hoek geverfd hebt zal je toch een keer vieze voeten moeten maken om eruit te komen.
Ja, dat klopt. Daar zit ik ook niet op te wachten. Ik zie alleen geen alternatief, want in het hoekje blijven staan is op de lange termijn ook een vrij slecht idee.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als het zo zou zijn dat alleen de Belastingdienst vieze voeten zou krijgen dan zou ik dat prima vinden maar het zal eerder zo zijn dat wij dan vieze voeten gaan krijgen.
Ja, ik denk dat de enige oplossing is een (waarschijnlijk heel duur) extern bureau compleet nieuwe systemen op laten tuigen. Kost alleen misschien wel meer dan die 4/5 jaar waarop ze hopen voordat die systemen de huidige systemen kunnen vervangen. En dan kun je met die nieuwe systemen beginnen aan een nieuw belastingstelsel.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zal het straks even lezen. Maar er moet toch iets. Als je jezelf in de hoek geverfd hebt zal je toch een keer vieze voeten moeten maken om eruit te komen.
Yup. Er zal iets moeten gebeuren.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Daar zit ik ook niet op te wachten. Ik zie alleen geen alternatief, want in het hoekje blijven staan is op de lange termijn ook een vrij slecht idee.
Alles wordt extern of door externen gedaan bij de overheid als het om ICT gaat, dat is de erfenis van vele jaren beleid.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat de enige oplossing is een (waarschijnlijk heel duur) extern bureau compleet nieuwe systemen op laten tuigen. Kost alleen misschien wel meer dan die 4/5 jaar waarop ze hopen voordat die systemen de huidige systemen kunnen vervangen. En dan kun je met die nieuwe systemen beginnen aan een nieuw belastingstelsel.
Ben je waarschijnlijk miljarden verder en een heel aantal jaar kwijt, maar dan kom je wel uit die hoek waar je nu in zit.
Bij de belastingdienst momenteel niet, zie het artikel.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Alles wordt extern of door externen gedaan bij de overheid als het om ICT gaat, dat is de erfenis van vele jaren beleid.
De voorlopige teruggaves inkomstenbelasting gaan zovaak fout dat ik liever heb dat het systeem van voorlopige teruggaves wordt stopgezet. Mensen krijgen eerst inkomstenbelasting terug, wat ze later weer moeten terugbetalen. Stop je het systeem met voorlopige teruggaves dan komen mensen niet voor nare verrassingen te staan dat ze geld wat ze eerder hadden ontvangen terug moeten betalen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, jij gaat even tegen alle ondernemers zeggen dat ze hun BTW teruggaves de komende jaren niet krijgen, bijvoorbeeld? En we stoppen met alle voorlopige teruggaves?
Je kuntnhet systeem, of liever de systemen, nog geen seconde uit zetten, dat is het probleem.
Je weet dat de meeste ondernemers vrijgesteld zijn van BTW en dus de BTW op al hun investeringen terug kunnen vragen?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:47 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
En een goede ondernemer moet altijd btw betalen, kan nooit btw terugvragen.
De meeste ondernemers zijn niet vrijgesteld van btw en als je vrijgesteld bent van btw, kun je ook geen btw terugvragen. Verder moet een goede ondernemer altijd btw betalen. Krijg je btw terug, doe je iets niet goed.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 10:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet dat de meeste ondernemers vrijgesteld zijn van BTW en dus de BTW op al hun investeringen terug kunnen vragen?
Een ondernemer geeft de BTW die hij heeft gekregen van zijn klanten door (dat is al wat anders dan het betalen van BTW) en vraagt alle BTW die hij heeft betaald terug.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |