En kijk naar de partijen waarop dan wel te stemmen, en/of de keuze om na eventueel aftreden vervolgens toch als lijsttrekker weer terug te keren.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:31 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Nadat de Toeslagenaffaire de kiezer toch maar weinig leek te boeien, vind ik het moeilijk op voorhand in te schatten hoe heftig de reactie hierop gaat zijn. In hoeverre is de bevolking deze keer verontwaardigd voor een regionaal Noordoost-Gronings probleem? En hoe oprecht geïnteresseerd zijn de grote media in die mensen daar, in plaats van vooral in de politieke gevolgen ervan?
Het zou (terecht) heel onbevredigend zijn voor Groningen, maar het zou zomaar kunnen dat een aftredende minister en een nieuwe zak geld met nederige excuses hier al veel kou uit de lucht haalt.
Probleem is: die zak geld is al uitgedeeld (10.000 euro per huiseigenaar), dat kun je niet blijven doen. En de meest schuldige minister hier, naast Kamp, is toch echt Rutte zelf. Niemand hier in Groningen hoopt dat Vijlbrief, de staatssecretaris die over Groningen gaat, wordt geslachtofferd, want hem neemt niemand iets kwalijk.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:31 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het zou (terecht) heel onbevredigend zijn voor Groningen, maar het zou zomaar kunnen dat een aftredende minister en een nieuwe zak geld met nederige excuses hier al veel kou uit de lucht haalt.
Heb je wel een punt mee.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Volgens de peilingen blijft de VVD de grootste partij voorlopig dus dan rijst bij mij de gedachte "Waarom zou Rutte opstappen als zijn kiezers gewoon vertrouwen in hem lijken te hebben?"
...en in dezelfde campagne de wat onbekende Samsom die als een komeet omhoog schoot. Dat zie ik de PvdA met een goede lijsttrekker nu ook wel doen. Maar niet met Kuiken.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:49 schreef Spablauw214 het volgende:
Mooiste voorbeeld hiervan was Roemer die een landslide overwinning zou behalen, door Rutte voor lul werd gezet in een debatje en uiteindelijk eindigde met 12 zetels.
Geld is vaak de makkelijkste oplossing in dit soort zaken. En het gaat het kabinet ook niet alleen om een structurele oplossing voor Groningen, maar ook om dit onderwerp zo snel mogelijk van de voorpagina te krijgen, zodat de rest van Nederland er een streep onder zet.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Probleem is: die zak geld is al uitgedeeld (10.000 euro per huiseigenaar), dat kun je niet blijven doen. En de meest schuldige minister hier, naast Kamp, is toch echt Rutte zelf. Niemand hier in Groningen hoopt dat Vijlbrief, de staatssecretaris die over Groningen gaat, wordt geslachtofferd, want hem neemt niemand iets kwalijk.
Ik vind het prima, hoor. Kom maar op met nog een zak geld. Ik kan nog wel wat kozijnen vervangen of anders hang ik een warmtepomp in mijn huis. Maar die vorige zak heeft weinig geholpen (sterker, de manier van uitdelen heeft de Groningers in eerste instantie alleen maar veel bozer gemaakt).quote:Op maandag 16 januari 2023 11:59 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Geld is vaak de makkelijkste oplossing in dit soort zaken. En het gaat het kabinet ook niet alleen om een structurele oplossing voor Groningen, maar ook om dit onderwerp zo snel mogelijk van de voorpagina te krijgen, zodat de rest van Nederland er een streep onder zet.
Ze zijn sowieso niet van plan om af te treden. De enige partij die ik de stekker had zien trekken was de CU (mede omdat dat de enigen zijn die niet geslacht worden bij de komende verkiezingen), maar ik kan me niet voorstellen dat Bikker als eerste politieke daad een kabinet op gaat blazen.quote:Op maandag 16 januari 2023 09:32 schreef Hanca het volgende:
Ik dacht dat de parlementaire enquete Groningen in april/mei zou komen met hun rapport, nu blijkt het al in februari te zijn: https://www.tweedekamer.n(...)sies/commissies/peag
Dat is vlak voor de verkiezingen, dat kan nog wel eens een behoorlijk effect hebben. Maar durft het kabinet ook af te treden zo vlak voor verkiezingen? Dat vraag ik me serieus af, ik denk dat de kans dat ze blijven zitten nu groter is.
Een ramp dus helaasquote:Op maandag 16 januari 2023 12:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ze zijn sowieso niet van plan om af te treden. De enige partij die ik de stekker had zien trekken was de CU (mede omdat dat de enigen zijn die niet geslacht worden bij de komende verkiezingen), maar ik kan me niet voorstellen dat Bikker als eerste politieke daad een kabinet op gaat blazen.
Dus ik denk dat we tot het eind aan Rutte-IV vast zitten - en daarna nog een jaar of anderhalf gedurende de volgende formatie.
Weet ik niet. Ik ben geen fan van dit kabinet, maar toch veel liever dit kabinet dan een kabinet met BBB en/of JA21. Dat zou pas echt een ramp zijn.quote:
Die slachtofferen Vijlbrief. Dat is waarschijnlijk de enige reden dat zijn functie überhaupt bestaat.quote:Op maandag 16 januari 2023 10:16 schreef Hanca het volgende:
"Ja, we hebben bewust decennialang de Groningers in gevaar gebracht en dat de laatste jaren nog verergerd door op het moment dat de risico's zeker bekend waren nog eens voor een recordwinning te gaan en in de ministerraad praten over de zwaarste aardbeving ooit op Nederlandse bodem vonden we niet nodig... dat spijt ons, maar we verbinden er geen conclusies aan." Dat leek me toch eigenlijk een zeer onwaarschijnlijk antwoord.
Zou het zeer onbegrijpelijk vinden als D66 dat zou accepteren. De VVD is hier gewoon de hoofdschuldige. Ik zou Vijlbrief niet laten gaan zonder VVD'ers in de val mee te nemen.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die slachtofferen Vijlbrief. Dat is waarschijnlijk de enige reden dat zijn functie überhaupt bestaat.
Wat er met de VVD gebeurt is koffiedik, maar dat het CDA en D66 na de komende verkiezingen gedecimeerd worden lijkt me toch wel een zekerheidje. Dat is in elk geval echt geen gok die die partijen willen nemen.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:49 schreef Spablauw214 het volgende:
Rutte is bij de volgende verkiezingen gewoon weer lijsttrekker. Dat lijkt me wel een zekerheidje.
Of hij opnieuw de grootste kan worden lijkt me vooral afhankelijk van de kwaliteit van de andere lijsttrekkers en campagnes van de concurrentie.
Er wordt hier steeds op peilingen gewezen maar dat kan binnen een paar weken volledig verschuiven als er een uitdager ten tonele verschijnt of iemand een of andere stommiteit begaat. Mooiste voorbeeld hiervan was Roemer die een landslide overwinning zou behalen, door Rutte voor lul werd gezet in een debatje en uiteindelijk eindigde met 12 zetels.
quote:Op maandag 16 januari 2023 12:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die slachtofferen Vijlbrief. Dat is waarschijnlijk de enige reden dat zijn functie überhaupt bestaat.
quote:Op maandag 16 januari 2023 12:47 schreef trein2000 het volgende:
Ik verwacht eerder dat Hans Vijlbrief zijn vooraf bedachte rol als staatssecretaris van aftreden mag gaan waarmaken als ik eerlijk ben.
Maar wie dan? Micky Adriaansens? Dat zou strikt staatsrechtelijk wel kunnen, maar erg waarschijnlijk acht ik het niet. En als de pijlen op Rutte richt dan blaas je het kabinet op.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zou het zeer onbegrijpelijk vinden als D66 dat zou accepteren. De VVD is hier gewoon de hoofdschuldige. Ik zou Vijlbrief niet laten gaan zonder VVD'ers in de val mee te nemen.
Ja, dat laatste zou kunnen.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar wie dan? Micky Adriaansens? Dat zou strikt staatsrechtelijk wel kunnen, maar erg waarschijnlijk acht ik het niet. En als de pijlen op Rutte richt dan blaas je het kabinet op.
Overigens moeten we ook rekening houden met een scenario waarin het kabinet haar oordeel opschort tot na de PS, op de reactie op ongekend onrecht moesten we ook een aantal weken wachten.
Dat neem ik meteen van je aan. Maar dan lijkt excuus aanbieden en vol ‘niet aftreden maar optreden’ me waarschijnlijker dan dat de hele club naar huis gaat. Het klinkt heel cru, maar daarvoor ligt Groningen te ver van Den Haag.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat laatste zou kunnen.
Maar Vijlbrief is hier in Groningen relatief populair. Hem opofferen en de rest laten zitten, zou eerder averrechts werken en echt een ongekende blunder zijn.
Ja, ik gok dat ze het gaan combineren met de eerste uitvoering van deze motie:quote:Op maandag 16 januari 2023 13:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat neem ik meteen van je aan. Maar dan lijkt excuus aanbieden en vol ‘niet aftreden maar optreden’ me waarschijnlijker dan dat de hele club naar huis gaat. Het klinkt heel cru, maar daarvoor ligt Groningen te ver van Den Haag.
https://www.tweedekamer.n(...)24266&did=2022D52338quote:De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het Groningenveld de Nederlandse Staat ruim ¤ 363 miljard heeft opgeleverd en hiervan slechts een fractie in Groningen is geïnvesteerd;
overwegende dat de potentie van de provincie Groningen als economisch en academisch centrum van Noord-Nederland vraagt om een langetermijninvesteringsagenda voor het Noorden;
van mening dat Nederland een ereschuld heeft naar Groningen;
verzoekt het kabinet om na de parlementaire behandeling van het rapport van de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen een Conferentie voor het Noorden in Groningen te beleggen teneinde deze langetermijninvesteringsagenda op te stellen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Vast meer dan het aantal van 24 000 dat slachtoffer was van de Toeslagenaffaire.quote:Op maandag 16 januari 2023 13:13 schreef Janneke141 het volgende:
Hoeveel procent van de kiesgerechtigden woont er in Groningen? 3%? En als je alleen in het aardbevingsgebied kijkt nog veel minder.
Hoeveel kiesgerechtigden wonen er in Srbrenica? Toch viel er een kabinet over...quote:Op maandag 16 januari 2023 13:13 schreef Janneke141 het volgende:
Hoeveel procent van de kiesgerechtigden woont er in Groningen? 3%? En als je alleen in het aardbevingsgebied kijkt nog veel minder.
Let wel: ík zeg niet dat het daarom niet belangrijk is, maar rekenkundig electoraal gezien is dit maar matig interessant. In Friesland laten ze hun stemgedrag al niet leiden door schuddende Groningers, laat staan in Amsterdam. Om Zuid-Limburg in de tijd van de mijnsluitingen maakte ook niemand zich druk.
Daar is dan toch ook geen fuck (excusez Le mot) mee gebeurd? Ja een volstrekt gratis aftreden twee maanden voor de verkiezingen.quote:Op maandag 16 januari 2023 13:15 schreef alpeko het volgende:
[..]
Vast meer dan het aantal van 24 000 dat slachtoffer was van de Toeslagenaffaire.
Dat is twintig jaar geleden. Dat was wat mij betreft politiek gezien echt een andere tijd. Toen betekende verantwoordelijkheid nemen iets anders.quote:Op maandag 16 januari 2023 13:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoeveel kiesgerechtigden wonen er in Srbrenica? Toch viel er een kabinet over...
En we kregen er dezelfde partijen voor terug. Met dezelfde kapitein aan het roer. Gaaf landquote:Op maandag 16 januari 2023 13:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Daar is dan toch ook geen fuck (excusez Le mot) mee gebeurd? Ja een volstrekt gratis aftreden twee maanden voor de verkiezingen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |