Bronquote:Al 38 basisscholen hebben zich aangemeld voor een lespakket tegen onder andere Hanky Panky Sjanghai. Bij dat verjaardagslied maken kinderen spleetjes van hun ogen. Het lespakket moet discriminatie en racisme tegen mensen met een Aziatische achtergrond tegengaan, laat de initiatiefnemer aan NU.nl weten.
Kinderen in groep 7 en 8 kunnen vanaf begin volgend jaar twee lessen van een uur over het onderwerp volgen. Ook is er informatie voor hun ouders. Zij kunnen daarmee racisme tegen mensen met een Aziatische achtergrond bespreekbaar maken.
"Hanky Panky Sjanghai en de bijbehorende handgebaren leren kinderen racisme al op jonge leeftijd aan", zegt stichting Asian Raisins, de initiatiefnemer. "Het lied bestaat uit woorden die zogenaamd Chinees klinken, maar geen echte Chinese taal zijn. De handgebaren zijn racistische karikaturen die het uiterlijk van Oost- en Zuidoost-Aziatische mensen belachelijk maken."
"Op mijn basisschool zei de juf dat we voor een verjaardag Hanky Panky Sjanghai gingen zingen", legt woordvoerder Yuan Druijff uit namens Asian Raisins. "Maar ik hoefde van mijn ogen geen spleetjes te maken, 'want die had ik toch al'. Ik was toen nog te jong om te begrijpen waarom dat mij pijn deed."
Voordat scholen het lespakket op grote schaal kunnen gebruiken, wordt het eerst getest op maximaal tien scholen. Maar inmiddels hebben dus al 38 scholen hun belangstelling getoond.
Hanky Panky Sjanghai is voor Asian Raisins de aanleiding om discriminatie en racisme tegen mensen met een Aziatische achtergrond meer onder de aandacht te brengen. De stichting begint dinsdag een campagne met dat doel.
Een onderdeel is een video die laat zien welke gevoelens Hanky Panky Sjanghai bij Oost- en Zuidoost-Aziatische Nederlanders opwekt.
Uit onderzoek van het Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS) bleek vorig jaar dat anti-Aziatisch racisme onderbelicht blijft. "Het Sociaal en Cultureel Planbureau deed in 2011 voor het laatst onderzoek naar discriminatie van Nederlanders met een Aziatische achtergrond", zegt onderzoeker René Broekroelofs. "Dit in tegenstelling tot racisme tegen andere bevolkingsgroepen. Dat krijgt veel meer aandacht."
Volgens de KIS-onderzoekers is er sinds de coronacrisis meer racisme en discriminatie tegen mensen met een Aziatische achtergrond.
Uiteindelijk is gebleken dat er niets aan gelogen was. Kunnen ze het nummer wel al hebben gecanceled, maar het zijn toch echt de neefjes van tante die daadwerkelijk met pistolen rond schieten in ons mooie kleine kikkerlandje.quote:Ik heb een tante uit Marokko en die komt pief paf
Ik heb een tante uit Marokko en die komt pief paf
Ik heb een tante uit Marokko, tante uit Marokko, tante uit Marokko en die komt pief paf.
En ze schiet met twee pistolen als ze komt pief paf
En ze schiet met twee pistolen als ze komt piet paf
Etc.
Bij ons reed ze braaf op twee kamelen, hiep hoi...quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:33 schreef de_boswachter het volgende:
Ik leerde op de basisschool:
[..]
Uiteindelijk is gebleken dat er niets aan gelogen was. Kunnen ze het nummer wel al hebben gecanceled, maar het zijn toch echt de neefjes van tante die daadwerkelijk met pistolen rond schieten in ons mooie kleine kikkerlandje.
Elk land heeft dit soort dingen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:31 schreef Fok-it het volgende:
Wat is sowieso de achtergrond van dat liedje? Waarom bij verjaardagen,waarom die specifieke woorden en gebaren? Nooit over nagedacht maar het komt totaal nutteloos over. Zit daar nog iets achter?
Vast niet. Maar als ik van Chinese komaf was en dit gehoord had dacht ik niet: oh wat leuk een oud-hollands liedje maar eerder: uh wtfquote:Op dinsdag 1 november 2022 10:35 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Elk land heeft dit soort dingen.
Alleen Nederland lijkt er extreem op gefixeerd de laatste tijd.
Alsof we de enige zijn met dit soort ouderwetse liedjes of weet ik veel wat.
quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:33 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Uiteindelijk is gebleken dat er niets aan gelogen was. Kunnen ze het nummer wel al hebben gecanceled, maar het zijn toch echt de neefjes van tante die daadwerkelijk met pistolen rond schieten in ons mooie kleine kikkerlandje.
Ik vermoed - zonder te klikken - dat ik die niet wil kennen.quote:
Ik had er ook nog nooit van gehoord.quote:
https://nl.scoutwiki.org/Mijn_tante_uit_Marokkoquote:Op dinsdag 1 november 2022 10:34 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Bij ons reed ze braaf op twee kamelen, hiep hoi...
Op mijn basisschool (jaren '80) was het een vast spelletje om je ogen tot spleetjes te trekken en dan hard poepchinees te roepen naar elkaar. Geloof ook niet dat de leraren daar nou echt iets van zeiden ofzo.quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:43 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Vast niet. Maar als ik van Chinese komaf was en dit gehoord had dacht ik niet: oh wat leuk een oud-hollands liedje maar eerder: uh wtf
Dit is natuurlijk onzin. Dat er andere problemen zijn is natuurlijk een onzin criterium om te beoordelen of dit (Hanky Panky) nu wel of niet een probleem is.quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:58 schreef Red_85 het volgende:
Een groot tekort aan leraren
Een grote rekenachterstand op basisscholen
Taalachterstanden
Maar het werkelijke probleem is 'hanky panky shanghai'.
'Woke' in een notendop.
Lol, Asian Raisins.quote:
Ik leerde dat ook, "ik heb een tante uit Marokko en die komt"quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:33 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
O, dat herinner ik me niet. Evenmin als het bier en het geslachte varken. Nou ja, ze ging kennelijk gelijk het diepe in met een spoed-inburgeringscursus.quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:54 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
https://nl.scoutwiki.org/Mijn_tante_uit_Marokko
Ja, meteen tot op de tanden bewapend.quote:Op dinsdag 1 november 2022 11:33 schreef Iblardi het volgende:
[..]
O, dat herinner ik me niet. Evenmin als het bier en het geslachte varken. Nou ja, ze ging kennelijk gelijk het diepe in met een spoed-inburgeringscursus.
Je zou als school ook gewoon kunnen stoppen met dit te zingen?quote:Op dinsdag 1 november 2022 11:38 schreef ems. het volgende:
Waarom is er een "lespakket" nodig waar meerdere scholen "geïnteresseerd" in zijn voor het al dan niet zingen van een specifiek verjaardagsliedje?
Dat is omdat er ongetwijfeld hele bibliotheken vol te schrijven zijn over zaken als de ontstaansgeschiedenis, stijlkenmerken, datering, levensloop van de auteur, bronnen, intentie, positionering van het werk in het totale oeuvre van de auteur, positionering in de literaire stromingen van zijn tijd, beoogd publiek, receptie en Nachleben.quote:Op dinsdag 1 november 2022 11:38 schreef ems. het volgende:
Waarom is er een "lespakket" nodig waar meerdere scholen "geïnteresseerd" in zijn voor het al dan niet zingen van een specifiek verjaardagsliedje?
Nee, ik kende het ook niet in die vorm.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:06 schreef Shotty het volgende:
Ben ik de enigste die voor de ophef over dit liedje er nog nooit van gehoord heeft?
Ik ken alleen deze Hanky Panky:
https://hankypankytattoo.nl/
Ik weet ook niet precies wat ermee bedoelt wordt. Ik bedoel, wat het letterlijk betekent.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:06 schreef Shotty het volgende:
Ben ik de enigste die voor de ophef over dit liedje er nog nooit van gehoord heeft?
Ik ken alleen deze Hanky Panky:
https://hankypankytattoo.nl/
Ben zelf ook niet van de tattoo’s, maar deze vent is een begrip in Amsterdam.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:06 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nee, ik kende het ook niet in die vorm.
Om dat lespakket is geschreven door leraren die niet meer voor de klas staan.quote:Op dinsdag 1 november 2022 11:38 schreef ems. het volgende:
Waarom post je die walgelijke shit racist?quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:11 schreef Starhopper het volgende:
Oprotten met die walgelijke shitBelachelijk dat ze dit nog gewoon in de klas zingen
![]()
![]()
![]()
![]()
Puur racisme dit lied.
1:14
0:44
Dat bedoel ik.quote:Op dinsdag 1 november 2022 11:42 schreef Aether het volgende:
[..]
Je zou als school ook gewoon kunnen stoppen met dit te zingen?
Ik heb dit in de jaren 90 nog gezongen op de basisschool. Daar werden echter geen spleetogen bij in de strijd gegooid.quote:En ik weet van het bestaan maar heb dit sinds de jaren 80 nog nooit iemand horen zingen.
Dat is maar de vraag natuurlijk, het voorbeeld uit het artikel is van iemand die zelf al richting de 30 gaat.quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:04 schreef Knipoogje het volgende:
Verbaast me eerlijk gezegd dat het anno 2022 blijkbaar nog steeds een actueel liedje is op de basisschool
Leraren zouden toch beter moeten weten zou je denken. Zingen ze ook nog Moriaantje?
Een Moriaan kan ook moerasbewoner betekenen. In de tijd dat nog niet alles was ingepolderd en volgebouwd waren en in Nederland veel moerasgebieden. De bewoners waren vaak zwart door de modder. Zij hadden van zichzelf een lichte huidskleur, dus konden ze niet tegen overmatig zonlicht. Vandaar het parasolletje.quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:04 schreef Knipoogje het volgende:
Verbaast me eerlijk gezegd dat het anno 2022 blijkbaar nog steeds een actueel liedje is op de basisschool
Leraren zouden toch beter moeten weten zou je denken. Zingen ze ook nog Moriaantje?
Gewoon zoals alles met kleuters: Met beeld en geluid opvoeden. In dit geval buitenlandse klanken en visuele dingetjes. Dat vinden ze leuk. Niks écht racistisch aan in principe, alleen is het tegenwoordig niet echt meer done om iemand van een ander ras uit te beelden door de karakteristieken van dat ras te benadrukken ook al is het niet negatief bedoeld. Henkie penkie zou best nog kunnen, maar de spleetoogjes erbij niet meer.quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:31 schreef Fok-it het volgende:
Wat is sowieso de achtergrond van dat liedje? Waarom bij verjaardagen,waarom die specifieke woorden en gebaren? Nooit over nagedacht maar het komt totaal nutteloos over. Zit daar nog iets achter?
Ik noemde het eigenlijk maar omdat ik me het liedje herinnerde als iets waarbij een donker iemand een beetje dommig deed, maar dat was helemaal niet zo.quote:Op dinsdag 1 november 2022 14:56 schreef Knip het volgende:
[..]
Een Moriaan kan ook moerasbewoner betekenen. In de tijd dat nog niet alles was ingepolderd en volgebouwd waren en in Nederland veel moerasgebieden. De bewoners waren vaak zwart door de modder. Zij hadden van zichzelf een lichte huidskleur, dus konden ze niet tegen overmatig zonlicht. Vandaar het parasolletje.
Wie zegt dat dat het grootste probleem is?quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:58 schreef Red_85 het volgende:
Een groot tekort aan leraren
Een grote rekenachterstand op basisscholen
Taalachterstanden
Maar het werkelijke probleem is 'hanky panky shanghai'.
'Woke' in een notendop.
Dat is jouw idee van een blanke met white privileges in een door blanken gedomineerde samenleving.quote:Op dinsdag 1 november 2022 14:01 schreef Aurelius het volgende:
Heb altijd het idee dat de enigen zijn die zich hier druk over maken een kleine groep woke Aziaten zijn, die ook willen meedelen in de trend van aandacht door slachtofferschap.
Het zijn ook altijd dezelfde voorbeelden.
Want buitengesloten worden, dat is echt alleen maar voorbehouden aan niet-blanken natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 november 2022 15:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is jouw idee van een blanke met white privileges in een door blanken gedomineerde samenleving.
Dat wil zeggen ..je white privilege is dat je niet direct zelf meemaakt wat het is anders behandeld te worden op basis van een niet blank uiterlijk. Je voelt het buitensluiten niet, De minachting en de pijn niet.
Het kan ook zijn dat je sowieso niet-blanke mensen minder vind , vandaar je idee
voor sommige blanke mensen wel... dusquote:Op dinsdag 1 november 2022 15:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Want buitengesloten worden, dat is echt alleen maar voorbehouden aan niet-blanken natuurlijk.
*zucht*
Het gaat niet alleen om dit ene lied. Bij lange na nietquote:Op dinsdag 1 november 2022 15:34 schreef hunterrnl het volgende:
Tuurlijk zit een goed bedoeld idee achter, maar het slaat wel een beetje door. Stop gewoon met het zingen van het liedje vanaf groep 1 ?
Ook denk niet dat ouders op dit soort dingen zitten te wachten na een dag werken vol gezeur.
Neen. Met het maken van een lespakket kun je immers bakken met subsidies binnenhalen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 15:22 schreef Hexagon het volgende:
Een heel lespakket nog wel.
Kun je niet gewoon zeggen "dit liedje zingen we niet meer".
Exact maar men kan ook kiezen om geen subsidie aan zoiets te verstrekken.quote:Op dinsdag 1 november 2022 15:49 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Neen. Met het maken van een lespakket kun je immers bakken met subsidies binnenhalen.
Waarom zou je dit niet willen subsidiëren? Ben je soms een racist?quote:Op dinsdag 1 november 2022 15:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Exact maar men kan ook kiezen om geen subsidie aan zoiets te verstrekken.
Ik word als blanke ook uitgemaakt voor "bleekscheet", "vuile blanke", "kolonialist", "racist", "slavenhandelaar" en noem maar op.quote:Op dinsdag 1 november 2022 15:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is jouw idee van een blanke met white privileges in een door blanken gedomineerde samenleving.
Dat wil zeggen ..je white privilege is dat je niet direct zelf meemaakt wat het is anders behandeld te worden op basis van een niet blank uiterlijk. Je voelt het buitensluiten niet, De minachting en de pijn niet.
Het kan ook zijn dat je sowieso niet-blanke mensen minder vind , vandaar je idee
En dat is jouw excuus voor het discrmineren van niet-blanken ?quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:00 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik word als blanke ook uitgemaakt voor "bleekscheet", "vuile blanke", "kolonialist", "racist", "slavenhandelaar" en noem maar op.
Met deze opmerking van jou snap ik wel dat mensen je racist noemenquote:En witte privileges is een niet bestaand iets.bedacht door stumperds die hun mislukte leventje afreageren op anderen.
Hmm, weer het gebruik van het woord kanker.quote:Op dinsdag 1 november 2022 15:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om dit ene lied. Bij lange na niet
Zie de video
Ok dat ik denk dat er geen lespakket nodig is om te stoppen met het zingen van een lied.quote:Op dinsdag 1 november 2022 15:51 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Waarom zou je dit niet willen subsidiëren? Ben je soms een racist?
Ja hoor ik kan je vertellen dat het echt waar is. Bij mijn zoontje die 4 werd.quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:04 schreef Knipoogje het volgende:
Ik hoor die liedjes nog wel eens op plekken als schiermonnikoog of een of ander pretpark ergens in overrijssel. Zal vast wel hier en daar nog gezongen worden op basisscholen die bepaald niet meegaan met de tijd. Dit soort liedjes kunnen heel hardnekkig blijven bestaan gek genoeg.quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:04 schreef Knipoogje het volgende:
En dit soort dingen ga je oplossen met een "lesje" ? Natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 1 november 2022 15:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om dit ene lied. Bij lange na niet
Zie de video
'White privileges'? Een door blanken gedomineerde samenleving? Waar heb je het in hemelsnaam over? Dat jij zoveel belang hecht aan huidskleur moet je natuurlijk zelf weten. Het overgrote deel van de mensen kijkt niet zo naar de wereld.quote:Op dinsdag 1 november 2022 15:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zo'n leerkracht begint ooit met een eigen verjaardagsriedeltje waar die in zit en gaat daar dan tot pensioen mee door.quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:40 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik hoor die liedjes nog wel eens op plekken als schiermonnikoog of een of ander pretpark ergens in overrijssel. Zal vast wel hier en daar nog gezongen worden op basisscholen die bepaald niet meegaan met de tijd. Dit soort liedjes kunnen heel hardnekkig blijven bestaan gek genoeg.
Nee, gewoon niet meer zingen en opkankeren met lespakketten van activisten, allemaal. Lessen moet leerlingen dienen en niet een activisme. Je moet kinderen ook helemaal niet lastig vallen met dat soort grote mensen dingen, als een kind met iets racistisch scheldt of zo dan geef je dat kind een harde straf.quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:59 schreef Alexandrian het volgende:
Hoewel slechts weinigen die dit lied zingen dit bewust doen om uiting te geven aan eventuele racistische opvattingen vind ik dit toch een prima ontwikkeling.
Waarom iets zonder waarde in stand houden waar significante delen van de samenleving last van ondervinden?
Het is geen enorm probleem. Maar de oplossing is ook verder vrij simpel. Gewoon dat idiote liedje niet meer zingen. Daar gaat toch niets aan verloren.quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:58 schreef HowardRoark het volgende:
Ik heb van dat hele Hanky Panky Sjanghai ook nog nooit gehoord eigenlijk. Maar schijnbaar is dit een enorm probleem in Nederland.
Wellicht iedere dag een hoop paardenstront op hun stoep mieteren. En als ze klagen zeggen dat er wel grotere problemen zijn.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:10 schreef Fok-it het volgende:
Je mag je kennelijk alleen nog maar met 'enorme' problemen bezig houden.
Lekker ook zo'n Engelse naam. Gewoon een clubje dat ook weer zielig wil zijn maar de Nederanders de schuld moet geven van de pesterijen door andere migrantenkinderen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:58 schreef HowardRoark het volgende:
Wat een onzin weer. Maar goed, als het om vermeend racisme gaat dan wordt er natuurlijk geregeld van een kleine mug een enorme olifant gemaakt, dat zijn we tegenwoordig wel gewend. Ik heb van dat hele Hanky Panky Sjanghai ook nog nooit gehoord eigenlijk. Maar schijnbaar is dit een enorm probleem in Nederland.
Ook bijzonder, als je naar de website van Asian Raisins gaat is het eerste wat je te zien krijgt een enorme Pride Progress vlag. Ik denk dat dit boekdelen spreekt. Maar ondertussen gaan er dus wel talloze kinderen met het gedachtegoed van deze woke organisatie worden geïndoctrineerd.
Check jij even een privelege. Je had waarschijnlijk twee ouders die geen neef en nicht waren, een opvoeding, bedtijd en regelmaat, meer dan 500 boeken in huis, tenminste één ouder die Nederlands sprak, een hele familie die vroeg hoe het op school ging, een goede plek om huiswerk te maken, vriendjes mochten thuis komen spelen, meisjes waren gelijk en je werd niet geslagen. Ja het heeft niks met white te maken, @Bluesdude, dat klopt.quote:'White privileges'? Een door blanken gedomineerde samenleving? Waar heb je het in hemelsnaam over? Dat jij zoveel belang hecht aan huidskleur moet je natuurlijk zelf weten. Het overgrote deel van de mensen kijkt niet zo naar de wereld.
Maarre om even terug te gaan naar de basis. Vind je het eigenlijk noodzakelijk om kinderen van Aziatische afkomst bij iedere verjaardag een beetje in de zeik te zetten met dit domme liedje?quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Lekker ook zo'n Engelse naam. Gewoon een clubje dat ook weer zielig wil zijn maar de Nederanders de schuld moet geven van de pesterijen door andere migrantenkinderen.
[..]
Check jij even een privelege. Je had waarschijnlijk twee ouders die geen neef en nicht waren, een opvoeding, bedtijd en regelmaat, meer dan 500 boeken in huis, tenminste één ouder die Nederlands sprak, een hele familie die vroeg hoe het op school ging, een goede plek om huiswerk te maken, vriendjes mochten thuis komen spelen, meisjes waren gelijk en je werd niet geslagen. Ja het heeft niks met white te maken, @:Bluesdude, dat klopt.
Maar wie zingt dit liedje dan nog? Wordt dit nu nog echt structureel op menig basisschool gezongen? Zoals ik al eerder aangaf, voor mij is het nieuw dus ik heb net even de tekst opgezocht:quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is geen enorm probleem. Maar de oplossing is ook verder vrij simpel. Gewoon dat idiote liedje niet meer zingen. Daar gaat toch niets aan verloren.
En waar zou het vermeend kwetsende onderdeel van dit liedje zich precies bevinden?quote:Hanky panky shanghai,
hanky panky shanghai.
Hanky panky,
hanky panky,
hanky panky Shanghai.
Hanky panky shanghai,
hanky panky shanghai.
Hanky panky,
hanky panky,
hanky panky shanghai.
Daar heb je meer tijd voor zodra je dat domme liedje laat voor wat het is.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:10 schreef Fok-it het volgende:
Je mag je kennelijk alleen nog maar met 'enorme' problemen bezig houden.
Alle kinderen moeten bij dat liedje spleetogen trekken en het een beetje aanstellerig zingen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Maar wie zingt dit liedje dan nog? Wordt dit nu nog echt structureel op menig basisschool gezongen? Zoals ik al eerder aangaf, voor mij is het nieuw dus ik heb net even de tekst opgezocht:
[..]
En waar zou het vermeend kwetsende onderdeel van dit liedje zich precies bevinden?
Volgens mij gaat het meer om de handgebaren.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Maar wie zingt dit liedje dan nog? Wordt dit nu nog echt structureel op menig basisschool gezongen? Zoals ik al eerder aangaf, voor mij is het nieuw dus ik heb net even de tekst opgezocht:
[..]
En waar zou het vermeend kwetsende onderdeel van dit liedje zich precies bevinden?
Waar haal jij uit dat ik andere mensen discrimineer of dat ik racistisch ben naar andere mensen?[/quote]quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:08 schreef Bluesdude het volgende:
En dat is jouw excuus voor het discrmineren van niet-blanken ?
Maar jij maakt niet meer dat groepen mensen je uitsluiten en belachelijk maken vanwege je uiterlijk en je afkomst
Met deze opmerking van jou snap ik wel dat mensen je racist noemen
Als ik morgen naar China emigreer is de bijna tot nihil dat ik daar een baan ga vinden omdat ik geen Chinees ben en geen Chinees kan. Als ik naar Frankrijk ga is de kans ook heel klein dat ik aan de bak kom omdat ik geen Frans kan en geen Fransman ben. Hetzelfde met Turkije, Griekenland, Uganda, Japan of Koeweit.quote:[..]
Met deze opmerking van jou snap ik wel dat mensen je racist noemen
Weltschmerz in NWS / Racisme anno 2022: Hanky Panky Shanghaiquote:Op dinsdag 1 november 2022 17:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maarre om even terug te gaan naar de basis. Vind je het eigenlijk noodzakelijk om kinderen van Aziatische afkomst bij iedere verjaardag een beetje in de zeik te zetten met dit domme liedje?
Daar krijg je weinig subsidie en aandacht meequote:Op dinsdag 1 november 2022 17:23 schreef Pharkus het volgende:
Korte versie lespakket: Niet meer zingen.
En we stemmen op Geert Wilders als ze komt, zing ik aya jippie jippie jee - minder minder!quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:54 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
https://nl.scoutwiki.org/Mijn_tante_uit_Marokko
Deze al gezien?quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Weltschmerz in NWS / Racisme anno 2022: Hanky Panky Shanghai
Ik ken het liedje verder niet, maar verontwaardigd doen over dat het geen echt Chinees is vind ik ook wel weer zoeken. Mensen ver weg spreken heel anders en daar kun je helemaal niks van maken, tjongejonge wat een haat.
domme mensen,,, ze is een trut.... een discriminerende onderbuik toont zich weer.quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:46 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
En we stemmen op Geert Wilders als ze komt, zing ik aya jippie jippie jee - minder minder!
Och, of hankie pankie Shanghai zo discriminerend is, ik vind het vooral iets voor domme mensen. Een couplet over Afrikaanse bosmannetjes die oeroeboemboe boemboem zingen als er één jarig is, is net zo vergezocht. Als die kweekschooltrut die dit bedacht had, even had doorgeleerd, had ze dit aangeleerd:
Ik snap dat ook niet, heb zojuist bekekenen nu voel ik mij een racistquote:Op dinsdag 1 november 2022 12:13 schreef Nober het volgende:
[..]
Waarom post je die walgelijke shit racist?
Lespakket voor groep 7 en 8 begrijp ik? En dat terwijl het liedje vooral in de kleuterklassen worden gezongen heb ik het idee. Op zich niets mis mee maar dan moet je in de kleuterklassen ook stoppen met het zingen van dat liedje.quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:56 schreef Bluesdude het volgende:
AD:
Tientallen scholen melden zich voor lespakket tegen verjaardagsliedje Hanky Panky Shanghai
White privilege is iets voor koloniale samenlevingen zoals Amerika, je geeft een de grootste groep een beetje meer rechten en die onderdrukken de andere armen uit angst voor het verlies van privileges zodat ze zich niet realiseren dat jij ze leeg trekt.quote:Op dinsdag 1 november 2022 15:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik zong dat liedje vroeger ook op school in een klas vol witte kindertjes.quote:Op dinsdag 1 november 2022 11:21 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik leerde dat ook, "ik heb een tante uit Marokko en die komt"
Dat was wel actueel, toen al, want ik denk dat ze ook echt wel gekomen is.
As in "gerarriveerd."
( dat staat ook in de tekst," ze schiet met twee pistolen als ze komt, ja")
Ik heb precies hetzelfde gevoel.quote:Op dinsdag 1 november 2022 11:55 schreef VEM2012 het volgende:
Ik ken het liedje alleen maar als voorbeeld van racisme op basisscholen. Maar ik vraag mij dan altijd af waar het gezongen werd. In ieder geval niet op de basisscholen waar ik op heb gezeten en/of mijn kinderen, ex-vrouw en huidige vrouw (maar dat laatste zou ook wat raar zijn eerlijk gezegd).
Maar wat ik nou echt niet begrijp is dat er een lespakket nodig is om het liedje nooit meer te zingen. Voor zover je dat ooit al gedaan hebt. Daar krijg ik dus wel jeuk van. Dat we kinderen meteen even gaan opzadelen met lessen of wat die stoute juf en meester vroeger zongen. In de trant van 'wit huiswerk'. Wat op zichzelf natuurlijk al onverholen racisme is.
Tegenspraak op bepaalde dogma's is een bewijs van racisme, zo werkt dat voor sommigen. Je hebt daar zelfs een redelijk bekend boek over, 'White Fragility'. Dat is geschreven door Robin DiAngelo en was tijdens de zomer van 2020 een enorme best-seller. Deze vrouw stelt dat blanke mensen eigenlijk altijd racistisch zijn. En als je dit erkent, nou dan heb je in elk geval toegegeven dat je een racist bent en kun je werken om je eigen racisme zoveel ongedaan te maken, maar eigenlijk is dit helemaal niet mogelijk en een taak waar je je hele leven bewust mee bezig moet zijn. Als je het daarentegen zou ontkennen dat je racistisch bent, dan is dat ook een bewijs van je eigenlijke racisme. Welkom in de wereld van het woke gedachtegoed.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:23 schreef HSG het volgende:
[..]
Waar haal jij uit dat ik andere mensen discrimineer of dat ik racistisch ben naar andere mensen?
Privileges voor blanke mensen (waar de user Bluesdude het eerder over had) bestaan niet eens. Dat is slechts een van de vele totaal gestoorde theorieën die gehoor vindt onder sommige links en progressief georiënteerden. En binnen zulke kringen krijg je dan ook mensen die daar heel diep in gaan geloven. Opvallend genoeg ook mensen die vaak zelf blank zijn. Hun huidskleur is dan bijna een soort van erfzode, die zogenaamd allerlei vermeende voorrechten geeft in een samenleving.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:23 schreef HSG het volgende:
[..]
Als ik morgen naar China emigreer is de bijna tot nihil dat ik daar een baan ga vinden omdat ik geen Chinees ben en geen Chinees kan. Als ik naar Frankrijk ga is de kans ook heel klein dat ik aan de bak kom omdat ik geen Frans kan en geen Fransman ben. Hetzelfde met Turkije, Griekenland, Uganda, Japan of Koeweit.
Dan ga ik ook niet lopen janken over Aziatische privileges, Franse privileges of wat dan soort privileges dan ook.
Een koloniale samenleving in de VS?quote:Op dinsdag 1 november 2022 19:02 schreef Mezano02 het volgende:
[..]
White privilege is iets voor koloniale samenlevingen zoals Amerika, je geeft een de grootste groep een beetje meer rechten en die onderdrukken de andere armen uit angst voor het verlies van privileges zodat ze zich niet realiseren dat jij ze leeg trekt.
In de oude wereld heb je er echter geen drol aan als onderdrukkingsmiddel. Bijna de hele bevolking heeft namelijk ook de etniciteit van de heersende klasse. Die paar migranten met een andere tint houden het niet lang genoeg vol als je flink gaat polariseren en voor je het weet keert die volksmenigte zich tegen jou.
Hier zijn we beschaafd en gebruiken gewoon vermogen, sociale klasse en religie om het gepeupel eronder te houden.
Maarre waarom is er een vele euro's kostend lespakket nodig om op te houden met een bepaald liedje te zingen?quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:56 schreef Bluesdude het volgende:
AD:
Tientallen scholen melden zich voor lespakket tegen verjaardagsliedje Hanky Panky Shanghai
Het verschilt vooral per leerkracht denk ik. Iedere leerkracht heeft zijn eigen verjaardagsliefjes die altijd terugkeren.quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:38 schreef Mezano02 het volgende:
Is dit liedje iets regionaals? Echt nog nooit van gehoord.
Het geld moet toch op.quote:Op dinsdag 1 november 2022 19:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maarre waarom is er een vele euro's kostend lespakket nodig om op te houden met een bepaald liedje te zingen?
Dat bepalen de scholen zelf. Maar het gaat niet alleen om dat lied niet te willen zingen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 19:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maarre waarom is er een vele euro's kostend lespakket nodig om op te houden met een bepaald liedje te zingen?
witte privilege is woke nonsens gretig opgeslorpt vanuit de VS.quote:Op dinsdag 1 november 2022 15:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De beste manier om dat te doen is net doen alsof een liedje racistisch is?quote:Op dinsdag 1 november 2022 20:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat bepalen de scholen zelf. Maar het gaat niet alleen om dat lied niet te willen zingen.
Het gaat om discriminatie bespreekbaar stellen
Correct. De VS mag dan het dominante Westerse land zijn geworden, maar cultureel zijn ze nog steeds niet losgekomen van de Engelse kolonie waaruit ze zijn voortgekomen. Net zoals in Zuid-Amerika en Zuid Afrika, is het een heterogene samenleving waarin raciale verhoudingen een belangrijke rol spelen in politiek en dagelijks leven.quote:Op dinsdag 1 november 2022 19:52 schreef HowardRoark het volgende:
Een koloniale samenleving in de VS?
Daar valt minder aan te verdienen. Marketing is vaak op gericht om je bewust te maken van een probleem wat je nooit had of nooit had geweten.quote:Op dinsdag 1 november 2022 21:30 schreef SpaceOddity het volgende:
Misschien is een training ''hoe maak ik een kind weerbaarder en zorg ik er voor dat het zich niet zo snel gekwetst voelt, en als het kind zich dan toch gekwetst voelt hoe kan het kind dan deze negatieve gevoelens positief kanaliseren zodat het kind stevig(er) in de schoenen staat wat uiteindelijk alleen maar beter voor het kind is'' een beter idee?
Dat vroeg ik me eerst ook af maar het lespakket gaat meer over discriminatie van Aziaten in het algemeen en niet zozeer over dat liedje. Wellicht interessant voor scholen met een deel Aziatische kindjes.quote:Op dinsdag 1 november 2022 19:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, Nederlanders hebben dat inderdaad nooit gedaan. Die gooiden met bloemkolen naar Spanjaarden.quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:33 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wat een nietszeggende flutdocumentaire, over een vrijwel niet bestaand probleem.quote:
Lekkere vergelijking pik, werd bijna getriggeredquote:Op dinsdag 1 november 2022 22:01 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja, Nederlanders hebben dat inderdaad nooit gedaan. Die gooiden met bloemkolen naar Spanjaarden.
Oh ik zing het bijna dagelijks onder de douche. Niet in bad, dan zing ik een liedje over joden. Die uit American History X.quote:Op dinsdag 1 november 2022 21:21 schreef Gia het volgende:
Waarom uitgebreid les hierover? Nog meer wokies kweken?
Kap gewoon met die liedjes en klaar.
Heb dit liedje ook alleen maar gehoord op school, nooit ergens thuis.
quote:Op dinsdag 1 november 2022 22:13 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Oh ik zing het bijna dagelijks onder de douche. Niet in bad, dan zing ik een liedje over joden. Die uit American History X.
Ow je ligt er wel wakker van dat een Aziatisch kindje zich heel gekwetst kan gaan voelen met dit liedje?quote:Op dinsdag 1 november 2022 22:02 schreef Harvest89 het volgende:
Wereldnieuws dit hoor.
Alsof iemand er van wakker ligt dat dit rare lied niet meer gezongen gaat worden op scholen.
Wel een mooie business;quote:Op dinsdag 1 november 2022 21:39 schreef descon het volgende:
[..]
Daar valt minder aan te verdienen. Marketing is vaak op gericht om je bewust te maken van een probleem wat je nooit had of nooit had geweten.
Dat zie je met woke ook. Overal mensen die weten hoe ze de subsidiepotjes leeg moeten trekken.
Kick Out Zwarte Piet ging ook over op het slavenverleden en racisme toen het zwarte van Zwarte Piet dr al aardig af was.
Voor het geval dat je het niet doorhad, met die kweekschooltrut bedoel ik de bedenker (m/v) van het onzinliedje waar dit topic over gaat. Dus als er een het platte en voor sommigen kwetsende liedje afkeurt, ben ik het wel.quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
domme mensen,,, ze is een trut.... een discriminerende onderbuik toont zich weer.
Net als in het zp-debat.... rabiate ontkenning van discriminatie, minachting voor mensen die melden geraakt te zijn
Nee. Maar het is een kleine moeite om het niet meer te zingen als er sommige mensen gekrenkt worden. Lied heeft weinig toe te voegen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 22:28 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Ow je ligt er wel wakker van dat een Aziatisch kindje zich heel gekwetst kan gaan voelen met dit liedje?
Nee.quote:Op dinsdag 1 november 2022 23:25 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nee. Maar het is een kleine moeite om het niet meer te zingen als er sommige mensen gekrenkt worden. Lied heeft weinig toe te voegen.
Meer dan 7 miljoen views.quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:33 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wij hadden een Chinees meisje, haar moeder leerde ons ooit een echt Chinees verjaardagsliedje. Probleem opgelost.quote:Op dinsdag 1 november 2022 19:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het verschilt vooral per leerkracht denk ik. Iedere leerkracht heeft zijn eigen verjaardagsliefjes die altijd terugkeren.
En ik heb het alleen op de kleuterschool gedaan inderdaad. Ik was tot voor kort ook echt vergeten dat het bestond.
Doen die Jappen al in het NL park wat ze gebouwd hebben. Culturele toeeigening! Kan niet hoor!! Ofhef¡!1!!!¡!!¡!1quote:Op dinsdag 1 november 2022 21:37 schreef SpaceOddity het volgende:
Ik probeer me nu ook voor te stellen hoe het zou zijn als ik met mn kind naar china/japan zou verhuizen, en dat ze daar dan op school ook een volstreks onschuldig kinderliedje zingen waarin ze even ''nederlands'' doen. En dat ik dan op hoge poten naar binnen stuif en hun daar de les ga lezen over hoe racistisch ze wel niet zijn en waarom ze denken dat het leuk is om mn zoontje zo te kwetsten door m zo ''in de zeik te zetten''.
Godverdomme.![]()
![]()
![]()
Oh heb je er voorbeelden van dat Nederlandse kinderen in China/Japan belachelijk worden gemaakt met een onnozel verjaardagsliedje?quote:Op dinsdag 1 november 2022 21:37 schreef SpaceOddity het volgende:
Ik probeer me nu ook voor te stellen hoe het zou zijn als ik met mn kind naar china/japan zou verhuizen, en dat ze daar dan op school ook een volstreks onschuldig kinderliedje zingen waarin ze even ''nederlands'' doen. En dat ik dan op hoge poten naar binnen stuif en hun daar de les ga lezen over hoe racistisch ze wel niet zijn en waarom ze denken dat het leuk is om mn zoontje zo te kwetsten door m zo ''in de zeik te zetten''.
Godverdomme.![]()
![]()
![]()
Wat Robin DiAngelo schrijft is gewoon racisme naar blanken want wat hij doet is niets anders dan mensen beoordelen op hun huidkleur. Racisme komt gewoon wereldwijd voor alleen het is ook een woke gedachtegoed om te denken dat het alleen hier voor komt.quote:Op dinsdag 1 november 2022 19:52 schreef HowardRoark het volgende:
Tegenspraak op bepaalde dogma's is een bewijs van racisme, zo werkt dat voor sommigen. Je hebt daar zelfs een redelijk bekend boek over, 'White Fragility'. Dat is geschreven door Robin DiAngelo en was tijdens de zomer van 2020 een enorme best-seller. Deze vrouw stelt dat blanke mensen eigenlijk altijd racistisch zijn. En als je dit erkent, nou dan heb je in elk geval toegegeven dat je een racist bent en kun je werken om je eigen racisme zoveel ongedaan te maken, maar eigenlijk is dit helemaal niet mogelijk en een taak waar je je hele leven bewust mee bezig moet zijn. Als je het daarentegen zou ontkennen dat je racistisch bent, dan is dat ook een bewijs van je eigenlijke racisme. Welkom in de wereld van het woke gedachtegoed.
quote:Privileges voor blanke mensen (waar de user Bluesdude het eerder over had) bestaan niet eens. Dat is slechts een van de vele totaal gestoorde theorieën die gehoor vindt onder sommige links en progressief georiënteerden. En binnen zulke kringen krijg je dan ook mensen die daar heel diep in gaan geloven. Opvallend genoeg ook mensen die vaak zelf blank zijn. Hun huidskleur is dan bijna een soort van erfzode, die zogenaamd allerlei vermeende voorrechten geeft in een samenleving.
Ook dit is een voorbeeld wat gewoon wereldwijd voor komt. Zoals ik al eerder verklaarde dat als ik morgen naar China emigreer is de kans heeeel klein dat ik daar een baan ga vinden gewoon omdat ik geen Chinees ben. Hetzelfde met Turkije of Koeweit. Gewoon omdat ik geen Turk of Arabier ben.quote:Op woensdag 2 november 2022 07:22 schreef Seven. het volgende:
Ah, pareltje van een topic weer.
Hanky panky Shanghai is een racistisch kutliedje van dezelfde orde als Moriaantje. En het ontkennen van witte privilege is zo onderhand ook van dezelfde orde als ontkennen dat de aarde rond is.
Beetje ophef zorgt er vanzelf voor dat het zingen van dit liedje uitsterft, dus dank voor alle exposure. We leven niet meer in de middeleeuwen dus door naar de volgende discussie. De tijd van het jaar is wel weer rijp voor exposure rondom Sint en Piet.
Er zijn ook veel Aziaten en mensen uit het Midden-Oosten naar de VS verhuisd. Wat is daar anders aan dan een blank persoon die naar de VS verhuist?quote:Op dinsdag 1 november 2022 21:25 schreef Mezano02 het volgende:
[..]
Correct. De VS mag dan het dominante Westerse land zijn geworden, maar cultureel zijn ze nog steeds niet losgekomen van de Engelse kolonie waaruit ze zijn voortgekomen. Net zoals in Zuid-Amerika en Zuid Afrika, is het een heterogene samenleving waarin raciale verhoudingen een belangrijke rol spelen in politiek en dagelijks leven.
Op school?quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:00 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik word als blanke ook uitgemaakt voor "bleekscheet", "vuile blanke", "kolonialist", "racist", "slavenhandelaar" en noem maar op.
En witte privileges is een niet bestaand iets.bedacht door stumperds die hun mislukte leventje afreageren op anderen.
Nu ben ik het deels met je betoog eens, maar het gaat bij In de Maneschijn over een oud liedje, met een oude tekst. Het gaat over geen kinderen krijgen voor je getrouwd bent. Dikke Tante Kee is een zwangere vrouwe en heeft daarom een dikke buik.quote:
Ja, een beetje rekening met elkaar houden is helemaal geen slechte eigenschap om aan een kind te leren. Waarom ze daarmee 'tere zieltjes' kweken is kolder, want een sterke geest kweek je niet met wat kinderliedjes.quote:Op woensdag 2 november 2022 00:10 schreef SpaceOddity het volgende:
Heb je nu zelf niet in de gaten wat voor een tere kwetst generatie men
Ik heb er werkelijk waar nog nooit van gehoord, en ik draai al wat jaren mee. Ach je leert elke dag iets nieuws. Die tante uit Marokko die ken ik dan wel weerquote:Op dinsdag 1 november 2022 20:18 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:
Hier werd het tot op een paar jaar geleden nog gezongen in de klassen van mijn kinderen. De laatste jaren hoor ik het niet meer.
Ik vind het ook niet meer kunnen.
Ik sta er trouwens behoorlijk van te kijken dat zoveel fokkers hanky panky niet kennen.
Vroeger zong ik het uit volle borst mee en dat terwijl m’n eigen oma een poepchinees is
Dit inderdaad. Ik ben de tel kwijt dat ik ben uitgemaakt voor "Kankerhollander".quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:00 schreef HSG het volgende:
[..]
En witte privileges is een niet bestaand iets.bedacht door stumperds die hun mislukte leventje afreageren op anderen.
Ik kan mij vinden in dat het de privileges zijn van de dominante cultuur in een bepaald land of bepaalde regio. Dat het in andere landen ook bestaat, wil niet zeggen dat we het dan hier ook maar prima moeten vinden. In andere landen snijden ze ook clitorissen af, hier ook maar doen?quote:Op woensdag 2 november 2022 07:30 schreef HSG het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ook dit is een voorbeeld wat gewoon wereldwijd voor komt. Zoals ik al eerder verklaarde dat als ik morgen naar China emigreer is de kans heeeel klein dat ik daar een baan ga vinden gewoon omdat ik geen Chinees ben. Hetzelfde met Turkije of Koeweit. Gewoon omdat ik geen Turk of Arabier ben.
Witte privileges bestaan gewoon niet is gewoon bedacht door mensen die zelf niks hebben wat ze aantrekkelijk maakt voor een werkgever. Ik heb genoeg allochtonen gezien die wel makkelijk aan een baan komen.
[..]
Daar moet natuurlijk ook gewoon wat aan gebeuren, het een sluit het ander niet uit.quote:Op woensdag 2 november 2022 08:34 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Ik ben de tel kwijt dat ik ben uitgemaakt voor "Kankerhollander".
Witte privilege is inderdaad verzonnen om de blanken in de discussie monddood te maken.
35 jaar geleden op de kleuterschool uit volle borst meegezongen, inclusief de spleetoogjes met de vingers. Zaten ook twee Aziatische kindjes in de klas dus die vonden dat vast heel leuk dacht de juf.quote:Op woensdag 2 november 2022 08:32 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik heb er werkelijk waar nog nooit van gehoord, en ik draai al wat jaren mee. Ach je leert elke dag iets nieuws. Die tante uit Marokko die ken ik dan wel weer
De juf had altijd een vast liedje over kankerhollanders als iemand jarig was?quote:Op woensdag 2 november 2022 08:34 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Ik ben de tel kwijt dat ik ben uitgemaakt voor "Kankerhollander".
Echt he. Je zou eens liedjes aan kinderen moeten leren over LHBTI... Dan maken teksten op liedjes ineens heel veel uit bij precies die mensen die nu net doen alsof het belangrijk is dat je kwetsende liedjes aan kinderen moet leren.quote:Op woensdag 2 november 2022 08:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De juf had altijd een vast liedje over kankerhollanders als iemand jarig was?
quote:Op woensdag 2 november 2022 08:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De juf had altijd een vast liedje over kankerhollanders als iemand jarig was?
Dan moet je een keer uit je grot komenquote:Op woensdag 2 november 2022 08:42 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben overigens nog nooit voor kankerhollander, bleekscheet, vuile blanke, kolonialist, racist of slavenhandelaar uitgemaakt. Ik ben benieuwd hoe al de mensen dat hier toch steeds overkomt.
Gewoon liedjes zingen dat kinderen van FvD-stemmers genetisch afval zijn. Moeten net als Chinezen niet zo zeiken.quote:Op woensdag 2 november 2022 08:40 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Echt he. Je zou eens liedjes aan kinderen moeten leren over LHBTI... Dan maken teksten op liedjes ineens heel veel uit bij precies die mensen die nu net doen alsof het belangrijk is dat je kwetsende liedjes aan kinderen moet leren.
Ik ook nog nooit, terwijl ik in Rotterdam woon. Het zal overigens best bestaan, maar het lijkt mij dat die schaal erg klein is en dat er simpelweg wat anekdotes op een hoop worden gegooid. Overigens ken ik wel politieagenten die het meemaken, maar die worden dan ook door bijna iedereen uitgescholden, ongeacht afkomst.quote:Op woensdag 2 november 2022 08:42 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben overigens nog nooit voor kankerhollander, bleekscheet, vuile blanke, kolonialist, racist of slavenhandelaar uitgemaakt. Ik ben benieuwd hoe al de mensen dat hier toch steeds overkomt.
Dat weet je wel, maar iedereen is slim (Ciclon, jij niet).quote:Op woensdag 2 november 2022 08:44 schreef Ciclon het volgende:
Wat is er zo discriminerend aan HankyPanky Shanghai? Iemand die mij dat kan vertellen? (Hexagon, jij niet)
Ja of misschien moet je je wat aardiger gedragen, dat kan ook. Als jij kennelijk voortdurend uitgescholden wordt en anderen niet, dan wek je kennelijk nogal wat weerstand op.quote:Op woensdag 2 november 2022 08:43 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Dan moet je een keer uit je grot komen
Ik zeg helemaal niet dat ik voortdurend word uitgescholden, ik zeg dat ik de tel ben kwijt geraakt. Lezen !quote:Op woensdag 2 november 2022 08:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja of misschien moet je je wat aardiger gedragen, dat kan ook. Als jij kennelijk voortdurend uitgescholden wordt en anderen niet, dan wek je kennelijk nogal wat weerstand op.
En wij zeggen dat dat bijzonder (ongeloofwaardig) is. In welke setting gebeurt dat dan? Geef eens een paar voorbeelden uit de praktijkquote:Op woensdag 2 november 2022 08:47 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Ik zeg helemaal niet dat ik voortdurend word uitgescholden, ik zeg dat ik de tel ben kwijt geraakt. Lezen !
Overigens is er wel zeker sprake van racisme of discriminatie in ook andere culturen in Nederland en kan ik mij voorstellen dat mensen wel eens moe worden van mensen die denken dat alleen blanke mensen kunnen discrimineren of racist kunnen zijn. Dat komt een beetje overgewaaid uit de VS en merk het vooral in mijn Amerikaanse schoonfamilie, terwijl mijn vrouw best even over een aantal dingen heen moest stappen bij het hier komen wonen. Inmiddels heeft ze zelfs een keer zwarte Piet gespeeld (!). Nu hoeft niet gelijk iedereen zwarte Piet te spelen, maar het was haar eigen idee, nadat ze in het begin fel tegen was, begrijpelijkerwijs.quote:Op woensdag 2 november 2022 08:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja of misschien moet je je wat aardiger gedragen, dat kan ook. Als jij kennelijk voortdurend uitgescholden wordt en anderen niet, dan wek je kennelijk nogal wat weerstand op.
Is er dan ook meervoudig wetenschappelijk bewijs van dat de aarde niet rond is?quote:Op woensdag 2 november 2022 07:22 schreef Seven. het volgende:
En het ontkennen van witte privilege is zo onderhand ook van dezelfde orde als ontkennen dat de aarde rond is.
Ja dat is een domme kutmening. Zeker ook omdat hiphop weer allerlei elementen heeft die totaal niet Afro-Amerikaans zijn. Maar daar wordt ook weinig naar geluisterd. Het is niet dat we een gebrek hebben aan blanke rappers en die worden niet massaal monddood gemaakt.quote:Op woensdag 2 november 2022 08:52 schreef Vis1980 het volgende:
Nogmaals, ik ben nog nooit onheus bejegend wegens mijn huidskleur, maar er zijn er wel die vinden dat jij bijvoorbeeld niet eens mag rappen, omdat blanken zogenaamd die muziekcultuur hebben gestolen. Ik kan mij voorstellen dat mensen dat wel een probleem vinden.
Sowieso, buiten het feit om dat er mensen last van hebben, is het natuurlijk erg vreemd om dit soort liedjes zogenaamd belangrijk te vinden en het te behouden, terwijl een andere tekst op diezelfde wijs net zo leuk gevonden gaat worden door de gene die het gaan zingen. Nogmaals, maak de tekst over de LHBTQI gemeenschap en men zal hun kind zelfs van school komen halen. 'LHBTQUHGYTFYUTFO++II++ss wordt gepromoot!!11!!'quote:Op woensdag 2 november 2022 08:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dat is een domme kutmening. Zeker ook omdat hiphop weer allerlei elementen heeft die totaal niet Afro-Amerikaans zijn. Maar daar wordt ook weinig naar geluisterd. Het is niet dat we een gebrek hebben aan blanke rappers en die worden niet massaal monddood gemaakt.
En het is ook niet voor rekening voor degenen die last hebben van Hanky Panky Shanghai.
De meest succesvolle bevolkingsgroepen in de VS zijn niet blank. Onder die groepen bevindt zich onder meer de groep Nigerianen. Laten we het zo zeggen: dat huidskleur bepalend is voor je succes in de VS is aantoonbaar onjuist. En daarmee vervalt natuurlijk alle onderbouwing ten aanzien van blank privilege.quote:Op woensdag 2 november 2022 07:30 schreef HSG het volgende:
Witte privileges bestaan gewoon niet is gewoon bedacht door mensen die zelf niks hebben wat ze aantrekkelijk maakt voor een werkgever. Ik heb genoeg allochtonen gezien die wel makkelijk aan een baan komen.
En zelfs dat blijkt, in het tolerante Westen, niet waar te zijn.quote:Op woensdag 2 november 2022 08:34 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik kan mij vinden in dat het de privileges zijn van de dominante cultuur in een bepaald land of bepaalde regio.
Niemand geeft werkelijk een biet om dat liedje. Maar een vaste groep slachtofferrol-mensen vind het ineens heel erg belangrijk als een minderheidsgroep laat weten het niet meer leuk te vinden.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:01 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Sowieso, buiten het feit om dat er mensen last van hebben, is het natuurlijk erg vreemd om dit soort liedjes zogenaamd belangrijk te vinden en het te behouden, terwijl een andere tekst op diezelfde wijs net zo leuk gevonden gaat worden door de gene die het gaan zingen. Nogmaals, maak de tekst over de LHBTQI gemeenschap en men zal hun kind zelfs van school komen halen.
En vind je dat wenselijk in jouw land? Wat een domme vergelijking.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En zelfs dat blijkt, in het tolerante Westen, niet waar te zijn.
Wat dat betreft wordt er veel meer gediscrimineerd buiten het Westen. Probeer maar eens in Iran een katholieke kerk te stichten. Ok, misschien goed ter bescherming van kleine jongetjes dat ze daar van in de stress schieten, maar toch... dat is niet de reden.
Iran lijkt me nou niet de ideale benchmark voor het beleid in je eigen land.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat dat betreft wordt er veel meer gediscrimineerd buiten het Westen. Probeer maar eens in Iran een katholieke kerk te stichten. Ok, misschien goed ter bescherming van kleine jongetjes dat ze daar van in de stress schieten, maar toch... dat is niet de reden.
quote:Op woensdag 2 november 2022 08:40 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Echt he. Je zou eens liedjes aan kinderen moeten leren over LHBTI... Dan maken teksten op liedjes ineens heel veel uit bij precies die mensen die nu net doen alsof het belangrijk is dat je kwetsende liedjes aan kinderen moet leren.
Ik probeer me iets voor te stellen.quote:Op woensdag 2 november 2022 06:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh heb je er voorbeelden van dat Nederlandse kinderen in China/Japan belachelijk worden gemaakt met een onnozel verjaardagsliedje?
Ja, ga daar lekker over fiepen zodat je de echte boodschap kan negeren: er is nauwelijks discriminatie in de Westerse wereld.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:05 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
En vind je dat wenselijk in jouw land? Wat een domme vergelijking.
Het is er gewoon en dat zal ook niet veranderden. Dit speelt al sinds mensenheugenis en het zal ook zo blijven. Mensen van een bepaalde cultuur trekken elkaar aan. Dat zie je in Afrika, China, Midden-Oosten en op meer plekken in de wereld. Waar het vooral fout gaat is dat mensen maar naar een specifieke groep wijzen en doen alsof zij als enige die fout zijn of doen alsof het alleen maar bij die ene groep speelt.quote:Op woensdag 2 november 2022 08:34 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik kan mij vinden in dat het de privileges zijn van de dominante cultuur in een bepaald land of bepaalde regio. Dat het in andere landen ook bestaat, wil niet zeggen dat we het dan hier ook maar prima moeten vinden. In andere landen snijden ze ook clitorissen af, hier ook maar doen?
En ik maar denken dat je intelligent genoeg bent om het punt te kunnen snappen.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Iran lijkt me nou niet de ideale benchmark voor het beleid in je eigen land.
Eens met 'waar je aanstoot aan kunt nemen. Soms terecht, soms onterecht', maar we hebben het dan over een eigenschap van een volwassen iemand. Het gaat hier om kinderen, niet om volwassenen. Er wordt een liedje geschrapt, omdat bepaalde leerlingen daar last van hebben, dat lijkt mij gewoon een prima streven. Ik snap werkelijk de drang niet dat we dit soort liedjes koste wat het kost aan onze kinderen moeten leren. Ja, zingen op een simpel wijsje vinden alle kinderen leuk, maar waarom dat met van die spleetogen moet...quote:Op woensdag 2 november 2022 09:12 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Ik probeer me iets voor te stellen.
En dan stel ik me voor dat ik tegen mn zoontje zeg dat ie zich niet zo moet aanstellen. Dat dit een onschuldig kinderliedje is, wat niets met "belachelijk maken" te maken heeft. Dat het onschuldig en grappig bedoeld is, dat ie er om kan lachen en als ie het zelf niet grappig vind dat ie dan gewoon z'n schouders op kan halen.
Dat er altijd wel dingen zijn waar je aanstoot van kunt waarnemen. Soms terecht, meestal onterecht.
Het heet opvoeden met een gezond verstand.
Want als je hier in mee gaat, dan kweek je nog meer een generatie die om het minste of geringste ONTERECHT dingen aan gaat nemen voor "bewust" "kwetsen" of waarlijk discriminatie.
Al is het daar nu al wel misschien te laat voor. Getuige die idiote cursus, en de manier hoe jij en anderen hier in mee gaan.
Nee? Je gaat dan niet lopen huilen dat dat komt om je huidskleur? Gohquote:Op woensdag 2 november 2022 09:17 schreef HSG het volgende:
[..]
Het is er gewoon en dat zal ook niet veranderden. Dit speelt al sinds mensenheugenis en het zal ook zo blijven. Mensen van een bepaalde cultuur trekken elkaar aan. Dat zie je in Afrika, China, Midden-Oosten en op meer plekken in de wereld. Waar het vooral fout gaat is dat mensen maar naar een specifieke groep wijzen en doen alsof zij als enige die fout zijn of doen alsof het alleen maar bij die ene groep speelt.
Ik hoor mensen roepen als zij voor een baan zijn afgewezen dat er witte privileges spelen en dat het door hun huidkleur komt. Zelf ben ik ook vaak genoeg voor een baan afgewezen maar dan ga ik niet in een hoekje lopen huilen maar dan ga ik kijken wat ik aan mijzelf kan verbeteren om mijn kansen te vergroten.
Daar heb ik mij al over uitgesproken, lees hierboven maar terug.. Bewustwording creëren bij kinderen over de uitwerking van bepaald opmerkingen of teksten, jeetje wat erg. 'nauwelijks discriminatie in de Westerse wereld' is natuurlijk kolder, je komt net zelf nog met voorbeelden van mensen die zich discriminerend tegen blanken uitlaten. En nu ineens bestaat het nauwelijks. Yeah, right...quote:Op woensdag 2 november 2022 09:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, ga daar lekker over fiepen zodat je de echte boodschap kan negeren: er is nauwelijks discriminatie in de Westerse wereld.
En toch zijn er mensen die vol blijven houden dat juist de Westerse mensen in en in racistisch zijn.
Prima, maar er is toch niets mis met het creëren van bewustwording op dit gebied bij kinderen? Stelen zal ook altijd gebeuren in welk land dan ook, maar toch leer je je kinderen om niet te gaan stelen.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:17 schreef HSG het volgende:
[..]
Het is er gewoon en dat zal ook niet veranderden. Dit speelt al sinds mensenheugenis en het zal ook zo blijven. Mensen van een bepaalde cultuur trekken elkaar aan. Dat zie je in Afrika, China, Midden-Oosten en op meer plekken in de wereld. Waar het vooral fout gaat is dat mensen maar naar een specifieke groep wijzen en doen alsof zij als enige die fout zijn of doen alsof het alleen maar bij die ene groep speelt.
Ik hoor mensen roepen als zij voor een baan zijn afgewezen dat er witte privileges spelen en dat het door hun huidkleur komt. Zelf ben ik ook vaak genoeg voor een baan afgewezen maar dan ga ik niet in een hoekje lopen huilen maar dan ga ik kijken wat ik aan mijzelf kan verbeteren om mijn kansen te vergroten.
Een van de manieren om blank privilege te onderbouwen is dat Zwarte amerikanen 88 cent verdienen per dollar voor blanke amerikanen.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:17 schreef HSG het volgende:
[..]
Nouja spleetogen maken en dan aanstellerig onzin brabbelen om zo een Chinees na te doen is weinig anders dan een vorm van belachelijk maken, al hebben veel kinderen dat niet door. Dus ja ik kan me voorstellen dat Aziatische kinderen dat op den duur gewoon heel vervelend vinden als dat ook steeds weer herhaald wordt. Net als dat wanneer ik iedere dag jouw deurmat scheef kom leggen, je daar om den duur ook gewoon helemaal zat van bent.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:12 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Ik probeer me iets voor te stellen.
En dan stel ik me voor dat ik tegen mn zoontje zeg dat ie zich niet zo moet aanstellen. Dat dit een onschuldig kinderliedje is, wat niets met "belachelijk maken" te maken heeft. Dat het onschuldig en grappig bedoeld is, dat ie er om kan lachen en als ie het zelf niet grappig vind dat ie dan gewoon z'n schouders op kan halen.
Dat er altijd wel dingen zijn waar je aanstoot van kunt waarnemen. Soms terecht, meestal onterecht.
Het heet opvoeden met een gezond verstand.
Want als je hier in mee gaat, dan kweek je nog meer een generatie die om het minste of geringste ONTERECHT dingen aan gaat nemen voor "bewust" "kwetsen" of waarlijk discriminatie.
Al is het daar nu al wel misschien te laat voor. Getuige die idiote cursus, en de manier hoe jij en anderen hier in mee gaan.
Omdat er helemaal geen punt is. Een achterlijk land als Iran is niet relevant voor hoe we in ons land met elkaar om moeten gaan. Dat moeten ze daar maar uitzoeken.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En ik maar denken dat je intelligent genoeg bent om het punt te kunnen snappen.
Mijn schoonvader moest nog in een andere rij staan omdat hij een andere huidskleur had, en dat was op grote schaal. Zoiets krijg je niet zomaar effe 1,2,3 uit de samenleving. Zulke dingen hebben hele generaties nodig om weer te herstellen, terwijl er daarvoor ook geen succesverhalen zijn. Nu kan ik het wel allemaal gaan uitleggen wat de uitkomsten daarvan zijn, maar ik heb het idee dat het er bij jou toch niet ingaat. Ja, ik vind ook dat er mensen zijn die discrimineren tegen blanken en ik vind ook dat we niet alles helemaal aan banden moeten leggen. Maar ik heb nu het idee dat jij totaal je ogen sluit voor bepaalde problemen en dan gaan verwachten van de mensen die daar last van hebben dat ze het maar even opzij zetten, omdat jij zegt dat ze zich niet aan moeten stellen.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een van de manieren om blank privilege te onderbouwen is dat Zwarte amerikanen 88 cent verdienen per dollar voor blanke amerikanen.
Terwijl uit onderzoek blijkt dat als je de groepen homogeen maakt (belangrijkste verschil is dat Zwarte amerikanen gemiddeld veel jonger zijn), dat het verschil geheel verdwijnt.
Men ziet verschillen, weigert na te denken over wat het allemaal nog meer kan zijn dan discriminatie en poef, het is bewijs voor discriminatie.
Net zoals de gender pay gap. Je hebt gewoon ‘experts’ die dat helemaal verklaren aan de hand van discriminatie. Terwijl de data al lang verzameld is: ga corrigeren voor verschillen in de groepssamenstelling en ineens verdienen mannen en vrouwen exact hetzelfde.
Waanzin!
Je moet kinderen in het algemeen leren dat discriminatie en racisme gewoon fout is. Je moet kinderen niet leren dat zij, door hun huidkleur, racistisch zijn. Hetzelfde met de slavenij. Leer kinderen dat dat fout is en dat dat door de geschiedenis door vele volkeren overal in de wereld dat plaatsgevonden heeft en niet alleen door de blanken uit het westen.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:26 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Prima, maar er is toch niets mis met het creëren van bewustwording op dit gebied bij kinderen? Stelen zal ook altijd gebeuren in welk land dan ook, maar toch leer je je kinderen om niet te gaan stelen.
Er bestaat geen witte privileges want wat jij omschrijft zie je nu ook in Qatar. Arbeiders uit Aziatische landen die onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken en slecht betaald krijgen. Verder hoef ik hier niet te omschrijven wat de gevolgen zijn. Daarnaast worden zij gediscrmineerd en als minderwaardig beschouwd.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een van de manieren om blank privilege te onderbouwen is dat Zwarte amerikanen 88 cent verdienen per dollar voor blanke amerikanen.
Terwijl uit onderzoek blijkt dat als je de groepen homogeen maakt (belangrijkste verschil is dat Zwarte amerikanen gemiddeld veel jonger zijn), dat het verschil geheel verdwijnt.
Men ziet verschillen, weigert na te denken over wat het allemaal nog meer kan zijn dan discriminatie en poef, het is bewijs voor discriminatie.
Net zoals de gender pay gap. Je hebt gewoon ‘experts’ die dat helemaal verklaren aan de hand van discriminatie. Terwijl de data al lang verzameld is: ga corrigeren voor verschillen in de groepssamenstelling en ineens verdienen mannen en vrouwen exact hetzelfde.
Waanzin!
Met thuis bedoel ik op een kinderfeestje bijvoorbeeld. Ken het alleen als klassikaal liedje. Dus kappen met dit zingen op school, opvang of club en kinderen leren het niet meer. Verdwijnt het vanzelf. Het zijn volwassenen die het levend houden. Dus waarom kinderen hier les over geven?quote:Op dinsdag 1 november 2022 22:13 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Oh ik zing het bijna dagelijks onder de douche. Niet in bad, dan zing ik een liedje over joden. Die uit American History X.
Waar leert men dan dat het hebben van een bepaalde huidskleur racistisch is? En ja in de hele wereld hebben we slavernij gehad, in Nederland echter ging het wel degelijk om een bepaalde huidskleur, waarom zou je dat niet mogen benoemen Jij denkt dat we dan gelijk blanke kinderen schuldig gaan bevinden, maar het gaat om de bewustwording. En ja, ik ben er ook voor om te stellen dat het op geen enkele voorwaarde mag gebeuren, wat je huidskleur of afkomst ook is. Nog steeds geen enkele reden om het liedje maar in stand te houden.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:59 schreef HSG het volgende:
Je moet kinderen in het algemeen leren dat discriminatie en racisme gewoon fout is. Je moet kinderen niet leren dat zij, door hun huidkleur, racistisch zijn. Hetzelfde met de slavenij. Leer kinderen dat dat fout is en dat dat door de geschiedenis door vele volkeren overal in de wereld dat plaatsgevonden heeft en niet alleen door de blanken uit het westen.
2 emmertjes water halen is wel heel erg Nederlands, maar geen idee of er daar een versie van wordt gezongen in andere landen dan Nederland.quote:Op woensdag 2 november 2022 06:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh heb je er voorbeelden van dat Nederlandse kinderen in China/Japan belachelijk worden gemaakt met een onnozel verjaardagsliedje?
https://punt.avans.nl/202(...)ank-zeggen-maar-wit/quote:Op woensdag 2 november 2022 10:07 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Waar leert men dan dat het hebben van een bepaalde huidskleur racistisch is? En ja in de hele wereld hebben we slavernij gehad, in Nederland echter ging het wel degelijk om een bepaalde huidskleur, waarom zou je dat niet mogen benoemen Jij denkt dat we dan gelijk blanke kinderen schuldig gaan bevinden, maar het gaat om de bewustwording. En ja, ik ben er ook voor om te stellen dat het op geen enkele voorwaarde mag gebeuren, wat je huidskleur of afkomst ook is. Nog steeds geen enkele reden om het liedje maar in stand te houden.
Dingen benoemen voelt voor jou blijkbaar als een aanval op jouw huidskleur. De ironie.
Ik vind dit nogal een aanval op mijn huidskleur. Zelfs op ziekenhuispapieren staat tegenwoordig bij etniciteit: 'wit'. Ik verander het steevast in 'blank'. Ik ben niet wit. Mijn tanden zijn wit, mijn oogwit is wit, maar mijn huid is niet wit. Eerder beige of heel licht bruin, maar verre van wit.quote:Iemand met een witte huidskleur geniet voordelen puur op basis van zijn of haar huidskleur. Het zijn voordelen die vanzelfsprekend zijn, waardoor ze niet meteen opvallen.
quote:Op woensdag 2 november 2022 10:21 schreef Gia het volgende:
[..]
https://punt.avans.nl/202(...)ank-zeggen-maar-wit/
[..]
Ik vind dit nogal een aanval op mijn huidskleur. Zelfs op ziekenhuispapieren staat tegenwoordig bij etniciteit: 'wit'. Ik verander het steevast in 'blank'. Ik ben niet wit. Mijn tanden zijn wit, mijn oogwit is wit, maar mijn huid is niet wit. Eerder beige of heel licht bruin, maar verre van wit.
Grappig vind ik dat. Jij mag je zeker beledigd voelen, hoor. Ik heb een kennis die altijd zinnen maakt als 'En toen kwam er dus een neger...of een zwarte of hoe ik ze tegenwoordig ook mag noemen, hoe moet ik ze dan omschrijven?' om vervolgens een paar zinnen later te vallen over het woordje wit ipv blank.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:21 schreef Gia het volgende:
[..]
[..]
Ik vind dit nogal een aanval op mijn huidskleur. Zelfs op ziekenhuispapieren staat tegenwoordig bij etniciteit: 'wit'. Ik verander het steevast in 'blank'. Ik ben niet wit. Mijn tanden zijn wit, mijn oogwit is wit, maar mijn huid is niet wit. Eerder beige of heel licht bruin, maar verre van wit.
Daar staat het: Aan onze kinderen moeten leren. Het zijn dus de volwassenen die hier onderwijs over moeten krijgen. Zij moeten leren dat je deze liedjes niet leert aan kinderen op de kleuterschool. Die kinderen doen dat niet uit zichzelf! En die moeten nu allemaal woke-ideeen aangepraat worden door bedenkelijke clubjes.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:22 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Eens met 'waar je aanstoot aan kunt nemen. Soms terecht, soms onterecht', maar we hebben het dan over een eigenschap van een volwassen iemand. Het gaat hier om kinderen, niet om volwassenen. Er wordt een liedje geschrapt, omdat bepaalde leerlingen daar last van hebben, dat lijkt mij gewoon een prima streven. Ik snap werkelijk de drang niet dat we dit soort liedjes koste wat het kost aan onze kinderen moeten leren. Ja, zingen op een simpel wijsje vinden alle kinderen leuk, maar waarom dat met van die spleetogen moet...
Dit artikelquote:Op woensdag 2 november 2022 10:21 schreef Gia het volgende:
Dat zijn twee verschillende dingen, die niet met elkaar te maken hebben.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Daar staat het: Aan onze kinderen moeten leren. Het zijn dus de volwassenen die hier onderwijs over moeten krijgen. Zij moeten leren dat je deze liedjes niet leert aan kinderen op de kleuterschool. Die kinderen doen dat niet uit zichzelf! En die moeten nu allemaal woke-ideeen aangepraat worden door bedenkelijke clubjes.
Nee, oneens.
Een neger is een neger. Ook die is niet zwart, eerder donkerbruin. Dus ik zeg meestal neger. Een omschrijving als 'van afrikaanse komaf' klopt al niet als het een antilliaan is. En 'mensen van kleur' slaat nergens op; ik heb ook een kleur, en ik word daar niet mee bedoelt.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:26 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
[..]
Grappig vind ik dat. Jij mag je zeker beledigd voelen, hoor. Ik heb een kennis die altijd zinnen maakt als 'En toen kwam er dus een neger...of een zwarte of hoe ik ze tegenwoordig ook mag noemen, hoe moet ik ze dan omschrijven?' om vervolgens een paar zinnen later te vallen over het woordje wit ipv blank.
Mij maakt het niet uit, maar dat wil niet zeggen dat het jou ook niet moet uitmaken. Dan nog is het hele verhaal dat jij post niet 'als je wit bent, ben je racistisch'.
Daar denk ik anders over.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:31 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat zijn twee verschillende dingen, die niet met elkaar te maken hebben.
Ben ik ook met je eens en verder is het helemaal geen verplichte kost op scholen. Mijn dochter is 8 en krijgt inderdaad les over discriminatie en racisme, maar op geen enkele manier denkt zij dat het alleen om blanke mensen gaat en leggen wij haar thuis ook extra uit dat je op geen enkele manier iemand moet benadelen op basis van wat dan ook. Nu zijn wij een gezin met veel verschillende kleuren, maar als iemand zijn kind leert dat je daardoor geen blanke kinderen kunt vertrouwen is dat natuurlijk op zijn minst net zo kwalijk als het onderwerp zelf.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:30 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Dit artikelStaat vol fouten en bullshit. Dus ik google de auteur, is ze blijkbaar nog een NOS redactrice ook
Ze lijkt het verschil tussen 'n-woord' (lekker Amerikaanse meuk papagaaien) en 'neger' ook niet te snappen (nigger = nikker, negro = neger). Dat zijn 2 totaal verschillende woorden waarbij vrijwel heel Nederland het eens was dat het echt niet meer kon en daarom bijna niemand meer weet dat nikker een ding was.
Zoals redactrices die 20 jaar geleden dit land binnen kwamen
Ik ageer tegen het bespottelijke idee dat blanken racisten zijn.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Omdat er helemaal geen punt is. Een achterlijk land als Iran is niet relevant voor hoe we in ons land met elkaar om moeten gaan. Dat moeten ze daar maar uitzoeken.
Dat zou hetzelfde zijn dat je hier tegen een vuurwerkverbod bent, en de voorstanders dan zeggen dat je in Noord-Korea nog veel minder mag dan hier.
Neger betekend letterlijk zwart. Het gaat mij ook niet om dat je negers geen negers mag noemen, maar het blijken vaak juist mensen te zijn die het onzin vinden om op je woorden te letten om zwarte mensen te omschrijven en dan vervolgens keihard vallen over wit. In beide gevallen denk ik,. jeetje wat erg maar who cares.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Een neger is een neger. Ook die is niet zwart, eerder donkerbruin. Dus ik zeg meestal neger. Een omschrijving als 'van afrikaanse komaf' klopt al niet als het een antilliaan is. En 'mensen van kleur' slaat nergens op; ik heb ook een kleur, en ik word daar niet mee bedoelt.
Neger is een aanduiding, geen scheldwoord.
Waar wordt dat dan gesteld? Overigens weet ik ook wel dat er echt mensen zijn die die mening hebben, dat wil ik niet ontkennen en dat kan ik ook niet, omdat ik weet dat er genoeg mensen zijn in de zwarte gemeenschap (vooral in de VS) die zo denken. Daarnaast ken ik ook zat mensen die zwarte mensen dom vinden of ze allemaal beschouwen als crimineel. Daarom zou het ook fijn zijn om 'beide groepen' te laten beseffen wat het effect is van zo denken en zulke dingen beginnen op school.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ageer tegen het bespottelijke idee dat blanken racisten zijn.
Het is dus zoiets als dat iemand claimt dat Nederland dictatoriaal is en dat je dan met Noord Korea aantoont dat die persoon niet helemaal goed bij zijn hoofd is met zijn uitspraak.
Eens. Daarom haal ik dit ook aan. Punt is dat veel zogenaamde correcte figuren in deze bulshit geloven.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:30 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Dit artikelStaat vol fouten en bullshit. Dus ik google de auteur, is ze blijkbaar nog een NOS redactrice ook
Ze lijkt het verschil tussen 'n-woord' (lekker Amerikaanse meuk papagaaien) en 'neger' ook niet te snappen (nigger = nikker, negro = neger). Dat zijn 2 totaal verschillende woorden waarbij vrijwel heel Nederland het eens was dat het echt niet meer kon en daarom bijna niemand meer weet dat nikker een ding was.
Zoals redactrices die 20 jaar geleden dit land binnen kwamenHetzelfde verhaal als met gastarbeider, arbeidsmigrant, allochtoon, migratieachtergrond. Die lui focussen alleen maar op hun waan van de dag.
Ik zeg helemaal niet dat mensen zich aanstellen. Ik zeg dat het concept blank privilege onzin is. En niet alleen ik, ook de wetenschappers die het onderzoeken.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:34 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Mijn schoonvader moest nog in een andere rij staan omdat hij een andere huidskleur had, en dat was op grote schaal. Zoiets krijg je niet zomaar effe 1,2,3 uit de samenleving. Zulke dingen hebben hele generaties nodig om weer te herstellen, terwijl er daarvoor ook geen succesverhalen zijn. Nu kan ik het wel allemaal gaan uitleggen wat de uitkomsten daarvan zijn, maar ik heb het idee dat het er bij jou toch niet ingaat. Ja, ik vind ook dat er mensen zijn die discrimineren tegen blanken en ik vind ook dat we niet alles helemaal aan banden moeten leggen. Maar ik heb nu het idee dat jij totaal je ogen sluit voor bepaalde problemen en dan gaan verwachten van de mensen die daar last van hebben dat ze het maar even opzij zetten, omdat jij zegt dat ze zich niet aan moeten stellen.
Over welk voorbeeld van mij heb je het?quote:Op woensdag 2 november 2022 09:25 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Daar heb ik mij al over uitgesproken, lees hierboven maar terug.. Bewustwording creëren bij kinderen over de uitwerking van bepaald opmerkingen of teksten, jeetje wat erg. 'nauwelijks discriminatie in de Westerse wereld' is natuurlijk kolder, je komt net zelf nog met voorbeelden van mensen die zich discriminerend tegen blanken uitlaten. En nu ineens bestaat het nauwelijks. Yeah, right...
Eens, al heb ik het idee dat je dat privilege niet helemaal begrijpt. Er wordt geen schuldige aangewezen, maar gewezen op bewustwording.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Eens. Daarom haal ik dit ook aan. Punt is dat veel zogenaamde correcte figuren in deze bulshit geloven.
Er wordt wel degelijk geloofd in bepaalde kringen dat het hebben van een blanke huid, je bij voorbaat al schuldig maakt. Misschien niet direct aan racisme, maar wel aan 't hebben van privileges. Hetgeen echt onzin is, want je kunt er niets aan doen als je als blank kind uit blanke ouders geboren wordt.
Dat er in, bijvoorbeeld Nederland, zo'n grote verschillen bestaan tussen de blanke Nederlander en andere bevolkingsgroepen ligt eerder aan het feit dat Nederland (en andere landen) gunstig liggen qua klimaat en daardoor beter konden ontwikkelen. Dit was ook zo gebeurd als er nooit slavernij was geweest. Het is echt niet zo dat Nederland rijk is geworden dankzij de slavernij; dat was toch wel gebeurd.
Je hebt gelijk, dat waren andere users, ik heb mij vergist. Die stelden dat ze regelmatig werden uitgescholden wegens hun huidskleur. Sorry.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Over welk voorbeeld van mij heb je het?
En ik baseer mij verder op wetenschappelijke onderzoek.
Wat er in Qatar gebeurt, gebeurt echt niet in de Westerse wereld.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:59 schreef HSG het volgende:
Er bestaat geen witte privileges want wat jij omschrijft zie je nu ook in Qatar. Arbeiders uit Aziatische landen die onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken en slecht betaald krijgen. Verder hoef ik hier niet te omschrijven wat de gevolgen zijn. Daarnaast worden zij gediscrmineerd en als minderwaardig beschouwd.
Daarnaast in de VS zijn de grootste verdieners de Aziaten en niet de blanken.
De hoek waar het idee van blank privilege vandaan komt gelooft dit. Het hangt met elkaar samen.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:40 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Waar wordt dat dan gesteld? Overigens weet ik ook wel dat er echt mensen zijn die die mening hebben, dat wil ik niet ontkennen en dat kan ik ook niet, omdat ik weet dat er genoeg mensen zijn in de zwarte gemeenschap (vooral in de VS) die zo denken. Daarnaast ken ik ook zat mensen die zwarte mensen dom vinden of ze allemaal beschouwen als crimineel. Daarom zou het ook fijn zijn om 'beide groepen' te laten beseffen wat het effect is van zo denken en zulke dingen beginnen op school.
Op mijn dochters school in Rotterdam, bespreekt men de geschiedenis van het verhaal en bespreekt dan het probleem. Het mooie is dat men laat zien dat je in geen geval iemand moet uitsluiten op wat voor gebied dan ook, want dan kunnen die dingen uit de geschiedenis weer gebeuren of je nu zwart bent of blank.
Volgens mij zijn het juist de negers die alles wat herinnert aan de slavernij weg willen hebben. Bijvoorbeeld de panelen op de gouden koets. Beelden die vernield zijn. Alsof je het daarmee uit wilt gummen!quote:Op woensdag 2 november 2022 10:45 schreef Vis1980 het volgende:
Eens, al heb ik het idee dat je dat privilege niet helemaal begrijpt. Er wordt geen schuldige aangewezen, maar gewezen op bewustwording.
En we zijn niet alleen maar rijk geworden van de slavernij, maar helemaal verzwijgen wat er is gebeurd is natuurlijk niet de bedoeling, we willen natuurlijk dat het niet meer gebeurd. Nog steeds, waarom we dan het liedje moeten blijven zingen is mij in deze context niet duidelijk.
quote:Op woensdag 2 november 2022 10:42 schreef Gia het volgende:
Het is echt niet zo dat Nederland rijk is geworden dankzij de slavernij; dat was toch wel gebeurd.
Maar waarom is er zoveel aandacht voor de slavernij van twee eeuwen terug en nauwelijks aandacht voor de slavernij nu, terwijl er nu meer slaven zijn dan destijds?quote:Op woensdag 2 november 2022 10:45 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Eens, al heb ik het idee dat je dat privilege niet helemaal begrijpt. Er wordt geen schuldige aangewezen, maar gewezen op bewustwording.
En we zijn niet alleen maar rijk geworden van de slavernij, maar helemaal verzwijgen wat er is gebeurd is natuurlijk niet de bedoeling, we willen natuurlijk dat het niet meer gebeurd. Nog steeds, waarom we dan het liedje moeten blijven zingen is mij in deze context niet duidelijk.
Dat lijkt mij eerlijk gezegd heel sterk, dat je vaak uitgescholden wordt vanwege je blanke huidskleur.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:47 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, dat waren andere users, ik heb mij vergist. Die stelden dat ze regelmatig werden uitgescholden wegens hun huidskleur. Sorry.
Nee wat daar gebeurd is veel erger.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat er in Qatar gebeurt, gebeurt echt niet in de Westerse wereld.
Ach gut, gaan we zo'n discussie krijgen. Ik irriteer mij kapot aan zwarte mensen die zeggen dat alleen blanke mensen kunnen discrimineren en ik irriteer mij ook kapot aan mensen die net doen alsof het pronken met slavernij hetzelfde is als erover praten.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het juist de negers die alles wat herinnert aan de slavernij weg willen hebben. Bijvoorbeeld de panelen op de gouden koets. Beelden die vernield zijn. Alsof je het daarmee uit wilt gummen!
Ik ben er absoluut niet voor om te verzwijgen wat er gebeurd is, maar het hoeft niet overdreven als een gepleegde misdaad aan de kinderen geleerd te worden. Zoals ik het vroeger geleerd heb, en dat is lang geleden, is er helemaal niks verzwegen. Er is duidelijk verteld hoe slecht de slaven behandeld werden en dat er uiteindelijk een einde kwam aan de slavernij. Men doet alsof kinderen niet leren over de slavernij, maar dat is gewoon onzin; dit wordt al sinds jaar en dag onderwezen.
Dat liedje heb ik al eerder gezegd: Natuurlijk moet dat niet meer gezongen worden, maar daarvoor moet je bij de onderwijzers zijn. Geef deze cursus op de PABO, niet aan kinderen op de basisschool.
In Nederland?quote:Op woensdag 2 november 2022 10:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar waarom is er zoveel aandacht voor de slavernij van twee eeuwen terug en nauwelijks aandacht voor de slavernij nu, terwijl er nu meer slaven zijn dan destijds?
Misschien omdat als je toegeeft dat er slavernij is in Qatar, je met goed fatsoen ook niet naar het WK voetbal kan gaan.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar waarom is er zoveel aandacht voor de slavernij van twee eeuwen terug en nauwelijks aandacht voor de slavernij nu, terwijl er nu meer slaven zijn dan destijds?
Eens, maar dat wil niet zeggen dat je hier nergens meer over kan praten.quote:
Wat ik zeg: de gunstige ligging.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:54 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]![]()
Er zijn wel enkele partijen (vooral in de gouden eeuw) schatrijk geworden, maar tot aan de 2e wereldoorlog had de gemiddelde Nederlander geen cent om zijn kont te krabben. Dat is allemaal na de 2e wereld oorlog gekomen, deels door het Marshall plan en de invloed van de VS. Deels door het gas uit groningen eind jaren 50.
Maar niet door wat plantages.
Ook in Nederland. Dat betreft vooral seksslaven, maar ook uitbuiten van illegalen komt voor.quote:
Zijn er nu meer slaven in Nederland dan toen?quote:Op woensdag 2 november 2022 11:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook in Nederland. Dat betreft vooral seksslaven, maar ook uitbuiten van illegalen komt voor.
Maar misschien wel belangrijker: veel keuzes die consumenten maken leiden tot het instandhouden van de misstanden.
Denk dat ie op mij doelt. Ik stoor mij eraan als er op officiele papieren bij etniciteit: wit, staat. Huidskleur is geen etniciteit, dat is al fout. Daarbij ben ik niet wit, maar ben ik een blank persoon. Mijn etniciteit is eerder van Nederlandse afkomst.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij eerlijk gezegd heel sterk, dat je vaak uitgescholden wordt vanwege je blanke huidskleur.
Daar moest jij neem ik aan ook hartelijk om lachen.
Het is ook gewoon een feitelijk vaststelling dat Nederland al schathemelrijk was voordat het zijn verzet tegen de slavernij opgaf en voordat de VOC eindelijk begon met dividend uitbetalen.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Eens. Daarom haal ik dit ook aan. Punt is dat veel zogenaamde correcte figuren in deze bulshit geloven.
Er wordt wel degelijk geloofd in bepaalde kringen dat het hebben van een blanke huid, je bij voorbaat al schuldig maakt. Misschien niet direct aan racisme, maar wel aan 't hebben van privileges. Hetgeen echt onzin is, want je kunt er niets aan doen als je als blank kind uit blanke ouders geboren wordt.
Dat er in, bijvoorbeeld Nederland, zo'n grote verschillen bestaan tussen de blanke Nederlander en andere bevolkingsgroepen ligt eerder aan het feit dat Nederland (en andere landen) gunstig liggen qua klimaat en daardoor beter konden ontwikkelen. Dit was ook zo gebeurd als er nooit slavernij was geweest. Het is echt niet zo dat Nederland rijk is geworden dankzij de slavernij; dat was toch wel gebeurd.
En dat gaat nog veel erger worden. Al die mensen worden hierheen gehaald om eenvoudig werk te doen en onze pensioenen bijeen te sparen. Is, vindt men, nodig vanwege de vergrijzing. In de nabije toekomst zie je dat de lagere baantjes vooral uitgevoerd worden door mensen die niet van oorsprong Nederlands zijn. Zij mogen werken tegen de laagste lonen, terwijl de hogere functies uitgevoerd blijven worden door de etnische Nederlanders, en enkele nakomelingen van mensen die hier al in de jaren 70 en 80 zijn gekomen en inmiddels een beter plekje in de samenleving bemachtigd hebben. Dat laatste om niet de schijn te wekken dat er alleen blanken dat werk mogen doen. Diversiteit!quote:Op woensdag 2 november 2022 11:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook in Nederland. Dat betreft vooral seksslaven, maar ook uitbuiten van illegalen komt voor.
Maar misschien wel belangrijker: veel keuzes die consumenten maken leiden tot het instandhouden van de misstanden.
Dat zeker. Aangezien in Nederland destijds slavernij verboden was en alleen in de koloniën toegestaan was. Niet dat iedereen zich daaraan hield in de praktijk, maar er waren in Nederland zelf daardoor weinig slaven.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:02 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Zijn er nu meer slaven in Nederland dan toen?
'Nederland' is sowieso een beetje een rare benaming.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat zeker. Aangezien in Nederland destijds slavernij verboden was en alleen in de koloniën toegestaan was. Niet dat iedereen zich daaraan hield in de praktijk, maar er waren in Nederland zelf daardoor weinig slaven.
Jij woont toch niet zover van Eindhoven af? Dan zie je toch ook wel dat huizen van 1 mio plus aldaar vooral ook niet-Westerse mensen aantrekt? Dat is niet omdat ze goedkope arbeidskrachten zijn.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:11 schreef Gia het volgende:
[..]
En dat gaat nog veel erger worden. Al die mensen worden hierheen gehaald om eenvoudig werk te doen en onze pensioenen bijeen te sparen. Is, vindt men, nodig vanwege de vergrijzing. In de nabije toekomst zie je dat de lagere baantjes vooral uitgevoerd worden door mensen die niet van oorsprong Nederlands zijn. Zij mogen werken tegen de laagste lonen, terwijl de hogere functies uitgevoerd blijven worden door de etnische Nederlanders, en enkele nakomelingen van mensen die hier al in de jaren 70 en 80 zijn gekomen en inmiddels een beter plekje in de samenleving bemachtigd hebben. Dat laatste om niet de schijn te wekken dat er alleen blanken dat werk mogen doen. Diversiteit!
Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Ook goed.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:37 schreef xzaz het volgende:
[..]
'Nederland' is sowieso een beetje een rare benaming.
"hanky-pankyquote:Op dinsdag 1 november 2022 12:10 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik weet ook niet precies wat ermee bedoelt wordt. Ik bedoel, wat het letterlijk betekent.
"Hanky panky, Shanghai?"
Dit zie je inderdaad tegenwoordig steeds vaker. En dat is ook logisch omdat er actief wordt verteld over al het vermeende racisme en discriminatie op de arbeidsmarkt. En als jij niet blank bent (of niet hetero, of geen man) en je wordt afgewezen voor een sollicitatie dan moet dat wel komen door een bepaalde vorm van discriminatie.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:17 schreef HSG het volgende:
[..]
Waar moeten kinderen zich precies bewust van worden? Ben je bang dat ze elkaar op het schoolplein gaan tot slaaf gaan maken op basis van huidskleur?quote:Op woensdag 2 november 2022 10:07 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Waar leert men dan dat het hebben van een bepaalde huidskleur racistisch is? En ja in de hele wereld hebben we slavernij gehad, in Nederland echter ging het wel degelijk om een bepaalde huidskleur, waarom zou je dat niet mogen benoemen Jij denkt dat we dan gelijk blanke kinderen schuldig gaan bevinden, maar het gaat om de bewustwording. En ja, ik ben er ook voor om te stellen dat het op geen enkele voorwaarde mag gebeuren, wat je huidskleur of afkomst ook is. Nog steeds geen enkele reden om het liedje maar in stand te houden.
Dingen benoemen voelt voor jou blijkbaar als een aanval op jouw huidskleur. De ironie.
Welke waarheid zou worden verdoezeld? En welke aspecten van de Nederlandse geschiedenis wordt nu niet juist gepresenteerd dan?quote:Op woensdag 2 november 2022 10:07 schreef Vis1980 het volgende:
Zoals het nu overkomt, maak jij je druk over het verwijderen van een liedje waarbij kinderen worden geacht spleetogen te maken. Mensen moeten volgens jou niet zo zeuren en als we dat afschaffen kweken we tere zieltjes, maar op het moment dat je feiten verteld over de Nederlandse historie, dan ineens moeten we de waarheid verdoezelen. Waarom? Jij hebt toch geen tere ziel? Alle facetten en belangrijke gebeurtenissen vanuit de geschiedenis van Nederland moeten voorbij komen, waarom moet je juist op dat punt ineens doen alsof het zo in alle landen is. Dat geldt dan toch ook voor onze 'successen'? Nee, je moet gewoon de goede en slechte dingen vertellen over de geschiedenis.
Zat nog wel, dat is schrikbarend. Ik zou dit probleem in je eigen vrienden-en kennissenkring zoeken. Ik ken letterlijk niemand die zo denkt over mensen met een donkere huidskleur, en wij wonen schijnbaar in dezelfde stad. Dus misschien moet je zelf gewoon iets minder optrekken met racistische tokkies in plaats van hun marginale gedachtegoed tot een breder maatschappelijk probleem te gaan bombarderen.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:40 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Waar wordt dat dan gesteld? Overigens weet ik ook wel dat er echt mensen zijn die die mening hebben, dat wil ik niet ontkennen en dat kan ik ook niet, omdat ik weet dat er genoeg mensen zijn in de zwarte gemeenschap (vooral in de VS) die zo denken. Daarnaast ken ik ook zat mensen die zwarte mensen dom vinden of ze allemaal beschouwen als crimineel. Daarom zou het ook fijn zijn om 'beide groepen' te laten beseffen wat het effect is van zo denken en zulke dingen beginnen op school..
Degenen die zich druk maken over racisme en vreemdelingenhaat zijn doorgaans met binnenlandse politiek bezig. Dus wat er in Iran gebeurt doet niet zo terzake.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ageer tegen het bespottelijke idee dat blanken racisten zijn.
Het is dus zoiets als dat iemand claimt dat Nederland dictatoriaal is en dat je dan met Noord Korea aantoont dat die persoon niet helemaal goed bij zijn hoofd is met zijn uitspraak.
Eindhoven. Expats en zo. Klopt.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij woont toch niet zover van Eindhoven af? Dan zie je toch ook wel dat huizen van 1 mio plus aldaar vooral ook niet-Westerse mensen aantrekt? Dat is niet omdat ze goedkope arbeidskrachten zijn.
Dus het beeld is echt wel een stuk genuanceerder. Overigens is een Roemeen die in de kassen werkt (als die nog in bedrijf is) geen slaaf. Die verdient gewoon hetzelfde karige loon als die verdwaalde Nederlander die niet door heeft dat niet werken net zoveel oplevert.
Ik denk het wel. Daarin staat het eerlijke verhaal. Oeigoeren (half moslim) onder invloed van de nare islam. Claimen land dat niet van hen is. Ja ze leven er alleen op. Gebeurt dit niet dan plegen ze aanslagen. Natuurlijk aangewakkerd door westerse politieke agitatoren zoals de CIA. Onder noemer van "democratie"quote:Op dinsdag 1 november 2022 11:01 schreef nils_22 het volgende:
Zouden ze in China ook een lespakket hebben over het uitroeien van de Oeigoeren?
Mee eens alleen bij een aantal gebruikers hier hangt een mentaliteit van "jullie blanken...". Nee niet alleen blanken.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:59 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Eens, maar dat wil niet zeggen dat je hier nergens meer over kan praten.
In de detachering zag ik het toch anders. Blanken, niet-blanken, Aziaten, homo's, hetero's ect zaten allemaal door elkaar en er was niks aan de hand.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit zie je inderdaad tegenwoordig steeds vaker. En dat is ook logisch omdat er actief wordt verteld over al het vermeende racisme en discriminatie op de arbeidsmarkt. En als jij niet blank bent (of niet hetero, of geen man) en je wordt afgewezen voor een sollicitatie dan moet dat wel komen door een bepaalde vorm van discriminatie.
En hoeveel zijn dat er dan?quote:Op woensdag 2 november 2022 10:40 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Daarnaast ken ik ook zat mensen die zwarte mensen dom vinden of ze allemaal beschouwen als crimineel.
Het begint bij de ouders.quote:Daarom zou het ook fijn zijn om 'beide groepen' te laten beseffen wat het effect is van zo denken en zulke dingen beginnen op school.
Nee, er waren daardoor geen slaven. Slavernij is een eigendomsverhouding tot een mens, per definitie een juridische toestand. Die bestond niet, die was niet mogelijk. Wel een gezagsverhouding tot een bediende uiteraard, maar die waren allemaal vrij om op te stappen.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat zeker. Aangezien in Nederland destijds slavernij verboden was en alleen in de koloniën toegestaan was. Niet dat iedereen zich daaraan hield in de praktijk, maar er waren in Nederland zelf daardoor weinig slaven.
Niet mee eens.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja spleetogen maken en dan aanstellerig onzin brabbelen om zo een Chinees na te doen is weinig anders dan een vorm van belachelijk maken, al hebben veel kinderen dat niet door. Dus ja ik kan me voorstellen dat Aziatische kinderen dat op den duur gewoon heel vervelend vinden als dat ook steeds weer herhaald wordt. Net als dat wanneer ik iedere dag jouw deurmat scheef kom leggen, je daar om den duur ook gewoon helemaal zat van bent.
Het is geen gigantisch probleem maar het is ook geen gigantische opgave om dat domme liedje, wat werkelijk een normaal mens gaat missen, gewoon niet meer te zingen.
Maar kennelijk is er een groep Nederlanders die desondanks dat willen blijven doen puur om te kunnen zieken. Dan ligt het gedragsprobleem bij jezelf.
Ik weet niet hoe het zou gaan als je dat nu probeert maar een paar jaar terug heb ik in Iran nog een katholieke kerk en een synagoge bezocht. Zijn gewoon openbare gebouwen en de mensen daar interesseert het al helemaal geen fluit wat je zoal gelooft.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zie het weinig. Tenzij kritiek ook als racisme wordt betiteld. Dan tiert racisme welig. Maar ja…quote:Op woensdag 2 november 2022 12:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Degenen die zich druk maken over racisme en vreemdelingenhaat zijn doorgaans met binnenlandse politiek bezig. Dus wat er in Iran gebeurt doet niet zo terzake.
En en om te zien dat veel van onze inwoners aan racisme en vreemdelingenhaat doen daar hoef je maar een gemiddeld topic hier voor open te trekken dat iets met immigranten te maken heeft.
Veel mensen op Fok!, veel collega's in de afgelopen 41 jaar, voetbalsupporters, oude mensen, 'stoere' kinderen, bazen; leidinggevenden op de werkvloer enz., maar verder niemand hoor!quote:Op woensdag 2 november 2022 12:40 schreef HSG het volgende:
[..]
Mee eens alleen bij een aantal gebruikers hier hangt een mentaliteit van "jullie blanken...". Nee niet alleen blanken.
[..]
In de detachering zag ik het toch anders. Blanken, niet-blanken, Aziaten, homo's, hetero's ect zaten allemaal door elkaar en er was niks aan de hand.
Mensen maken problemen die er amper tot niet zijn. Wanneer ik afgewezen wordt voor een sollicitatie dan ga ik het bedrijf bellen voor een uitleg. Misschien leer ik dan nog wat van.
[..]
En hoeveel zijn dat er dan?
[..]
Het begint bij de ouders.
Als je niet ziet dat juist het Westen tot de minst racistische delen van de wereld behoort, dan raad ik je aan om wat vaker de wereld in te gaan.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:37 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het zou gaan als je dat nu probeert maar een paar jaar terug heb ik in Iran nog een katholieke kerk en een synagoge bezocht. Zijn gewoon openbare gebouwen en de mensen daar interesseert het al helemaal geen fluit wat je zoal gelooft.
Overigens is religie is anders dan etniciteit maar dat wist je vast al.
Een joekel van een ontkenning.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:16 schreef VEM2012 het volgende:
Het is onzin om te denken dat racisme iets is wat bij blank zijn behoort. En racistisch ook nog.
Stel nu dat jouw 'onderbuikmening gepresenteerd als feit' waar zou zijn, wil dat dan zeggen dat je er dan maar niets mee moet doen? Er zullen heel veel landen zijn waar het aantal moorden veel hoger ligt dan in NL, maar toch streven we ernaar het totaal te verbannen, zelfs als dat een utopie is.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je niet ziet dat juist het Westen tot de minst racistische delen van de wereld behoort, dan raad ik je aan om wat vaker de wereld in te gaan.
Het is onzin om te denken dat racisme iets is wat bij blank zijn behoort. En racistisch ook nog.
Welke impact heeft dat liedje dan? Als we het over onderbuikmeningen hebben...quote:Op woensdag 2 november 2022 15:36 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Maar net doen alsof het allemaal geen impact heeft en je daarom liedjes moet blijven zingen op school met spleetogen (ondanks dat sommige net doen alsof het ze niet om het lied gaat en dan toch het afschaffen ervan als woke bestempelen).
Let je niet op? De impact van racisme, het wordt hier gewoon ontkent. Verder is er echt geen reden om een liedje met spleetogen te laten zingen in de klas, en ja, daar zijn kinderen die daar last van hebben. Ga je nu ook net doen alsof het allemaal niet bestaat?quote:Op woensdag 2 november 2022 15:42 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Welke impact heeft dat liedje dan? Als we het over onderbuikmeningen hebben...
Ik vraag welke impact dat liedje heeft. Of wil je zeggen dat het liedje zelf racistisch is?quote:Op woensdag 2 november 2022 15:44 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Let je niet op? De impact van racisme, het wordt hier gewoon ontkent. Verder is er echt geen reden om een liedje met spleetogen te laten zingen in de klas, en ja, daar zijn kinderen die daar last van hebben. Ga je nu ook net doen alsof het allemaal niet bestaat?
Discriminerend, jazeker. Racisme zal je uiteindelijk wel gaan zeuren dat Aziaten geen ras zijn.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik vraag welke impact dat liedje heeft. Of wil je zeggen dat het liedje zelf racistisch is?
Ga toch weg joh, discriminerendquote:Op woensdag 2 november 2022 15:46 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Discriminerend, jazeker. Racisme zal je uiteindelijk wel gaan zeuren dat Aziaten geen ras zijn.
Ja het is discriminerend en totaal onnodig om op school te gaan zingen. Van mij hoeft echt niet alles maar veranderd te worden, maar als je stelt dat het allemaal niet voorkomt of niet bestaat, dan ben je gewoon aan het trollen, of anders kun je gewoon stellen dat je het niet begrijpt in plaats van stellen dat het niet zo is.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:47 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ga toch weg joh, discriminerend
Als je denkt te weten wat mijn reactie zal zijn heeft verder praten geen zin lijkt me.
Ja, want we leren ze natuurlijk ook over de Tweede Wereldoorlog, omdat ze elkaar anders gaan vergassen op het schoolplein. Wat een ontzettend domme stelling (verpakt als een vraag).quote:Op woensdag 2 november 2022 12:01 schreef HowardRoark het volgende:
Waar moeten kinderen zich precies bewust van worden? Ben je bang dat ze elkaar op het schoolplein gaan tot slaaf gaan maken op basis van huidskleur?
Je leest weer eens verdomd slecht. Ik ageer tegen dat het idee dat het onlosmakelijk verbonden is aan blank zijn. Dat is wel even iets totaal anders dan wat jij ervan maakt.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Een joekel van een ontkenning.
Natuurlijk hoort racisme bij de hele mensheid, dus ook bij blanke mensen
Jij bent zelf niet de wereld ingegaan en overal racisme gemeten, je bewering dat westerse landen het minst racistisch zijn is een variatie op deze ontkenning
Nee het is gewoon het oprekken van begrippen zonder enige onderbouwing. Discriminatie is een vrij goed gedefinieerd begrip, daar hoef je dit soort onzin niet bij te betrekken.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:49 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja het is discriminerend en totaal onnodig om op school te gaan zingen. Van mij hoeft echt niet alles maar veranderd te worden, maar als je stelt dat het allemaal niet voorkomt of niet bestaat, dan ben je gewoon aan het trollen, of anders kun je gewoon stellen dat je het niet begrijpt in plaats van stellen dat het niet zo is.
Ook voor jou geldt dat deze laffe poging tot een stropop nergens toe gaat leiden.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:36 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Stel nu dat jouw 'onderbuikmening gepresenteerd als feit' waar zou zijn, wil dat dan zeggen dat je er dan maar niets mee moet doen? Er zullen heel veel landen zijn waar het aantal moorden veel hoger ligt dan in NL, maar toch streven we ernaar het totaal te verbannen, zelfs als dat een utopie is.
Ja, nogmaals, iedereen kan racistisch zijn, het is niet zo omdat een paar mensen zeggen van niet dat het dan niet zo kan zijn. Datzelfde geldt ook voor mensen die stellen dat racisme niet eens bestaat of net doen alsof het verder geen impact heeft.
Nee, als je blank bent ben je niet automatisch racist. En nee, als je zwart bent wil het ook niet zeggen dat je niet racistisch kan zijn of dat je dan automatisch denkt dat blanken allemaal racisten zijn, ongeacht dat je er wel eens over leest. Maar net doen alsof het allemaal geen impact heeft en je daarom liedjes moet blijven zingen op school met spleetogen (ondanks dat sommige net doen alsof het ze niet om het lied gaat en dan toch het afschaffen ervan als woke bestempelen).
'Ergens anders is dat veel erger' is natuurlijk een mooie reden om niets meer te doen aan problemen, want dat kun je echt bij elk probleem zeggen.
Nee, door het gewoon keihard te ontkennen laat ook niet echt zien dat je zogenaamd 'geïnteresseerd bent in een discussie'. Je komt hier om te stellen dat kinderen die er last van hebben niet zo moeten zeuren en dat we niets toe moeten geven over de ruggen van kinderen.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:51 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee het is gewoon het oprekken van begrippen zonder enige onderbouwing. Discriminatie is een vrij goed gedefinieerd begrip, daar hoef je dit soort onzin niet bij te betrekken.
Verder stel ik niet wat je zegt, maar dat je niet echt geinteresserd bent in discussie was al duidelijk.
Ja hoor, verstop je maar weer. 'Het minst racistische werelddeel' gebruik je wel zeker als argument. En nu is het een stroppop.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook voor jou geldt dat deze laffe poging tot een stropop nergens toe gaat leiden.
Nopequote:Op woensdag 2 november 2022 15:54 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee, door het gewoon keihard te ontkennen laat ook niet echt zien dat je zogenaamd 'geïnteresseerd bent in een discussie'. Je komt hier om te stellen dat kinderen die er last van hebben niet zo moeten zeuren en dat we niets toe moeten geven over de ruggen van kinderen.
Dit schreef ik:quote:Op woensdag 2 november 2022 15:54 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja hoor, verstop je maar weer. 'Het minst racistische werelddeel' gebruik je wel zeker als argument. En nu is het een stroppop.
Als je het verschil niet weet, dan even terug naar de basisschool om de Nederlandse taal te leren.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:16 schreef VEM2012 het volgende:
Als je niet ziet dat juist het Westen tot de minst racistische delen van de wereld behoort,
Mijn god, het is dezelfde strekking, lang leve de semantiek.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit schreef ik:
[..]
Als je het verschil niet weet, dan even terug naar de basisschool om de Nederlandse taal te leren.
Het gaat toch niet om het liedje sec, maar dat er spleetogen getrokken worden? Of heb ik iets gemist? Ik ken het liedje niet. Ik meende hier de tekst te hebben gezien en die bestaat dan alleen uit 'Hanky Panky Shanghai'. Wat ik zou willen typeren als 'gibberish'.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:54 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee, door het gewoon keihard te ontkennen laat ook niet echt zien dat je zogenaamd 'geïnteresseerd bent in een discussie'. Je komt hier om te stellen dat kinderen die er last van hebben niet zo moeten zeuren en dat we niets toe moeten geven over de ruggen van kinderen.
Kan je mij anders vertellen wat het nut is om dit liedje op school te blijven zingen?
Nee hoor. In de ene vorm ben je nummer laatst in de ranglijst van racistische landen, in de andere vorm sta je 'in het rechterrijtje'.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:03 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Mijn god, het is dezelfde strekking, lang leve de semantiek.
quote:Op woensdag 2 november 2022 16:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee hoor. In de ene vorm ben je nummer laatst in de ranglijst van racistische landen, in de andere vorm sta je 'in het rechterrijtje'.
Big difference.
Serieus, raar dat je dat niet weet. Of doet alsof je het niet weet.
Jij ziet serieus niet dat dit bepaald niet in tegenspraak is met mijn bewering?quote:Op woensdag 2 november 2022 16:06 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het is maar een onderzoek, maar toch.
Je snapt er zelf geen reet van. Ik val over het feit dat je het als argument gebruikt, maar dat het verder niets verandert aan deze discussie. Op geen enkele manier is 'ergens anders zijn ze racistischer' van invloed op het wel of niet zingen van het liedje op de basisschool'.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij ziet serieus niet dat dit bepaald niet in tegenspraak is met mijn bewering?
En het kan geen kwaad om te zeggen dat je ongelijk hebt met je 'zelfde strekking', maar kennelijk is dat allemaal een brug te ver voor je.
En weer een stropop.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:16 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Je snapt er zelf geen reet van. Ik val over het feit dat je het als argument gebruikt, maar dat het verder niets verandert aan deze discussie. Op geen enkele manier is 'ergens anders zijn ze racistischer' van invloed op het wel of niet zingen van het liedje op de basisschool'.
Tuurlijk gast, prettige dag verder!quote:Op woensdag 2 november 2022 16:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En weer een stropop.
Gaat lekker met je.
Waarom geef je niet inhoudelijk antwoord wat er problematisch is aan het liedje zelf (dus niet de bewegingen die daar kennelijk bij worden gemaakt)?quote:Op woensdag 2 november 2022 16:18 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Tuurlijk gast, prettige dag verder!
Het liedje is bedoeld om zogenaamd 'Happy Birthday' in het Chinees te zingen, terwijl het geen Chinees is, maar de 'met gekke geluiden Chineesjes nadoen' versie van Chinees. Er is werkelijk geen enkele reden het liedje te zingen. Als je dan echt het in het Chinees wil zingen, dan doe je moeite om het daadwerkelijk in het Chinees te zingen ipv 'pong ship pang chooong'.-achtige taferelen.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom geef je niet inhoudelijk antwoord wat er problematisch is aan het liedje zelf (dus niet de bewegingen die daar kennelijk bij worden gemaakt)?
Dat representeert een land niet en volk niet. Die paar rotte appeltjes van jou stellen niks voor.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:15 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Veel mensen op Fok!, veel collega's in de afgelopen 41 jaar, voetbalsupporters, oude mensen, 'stoere' kinderen, bazen; leidinggevenden op de werkvloer enz., maar verder niemand hoor!
Wat is daar racistisch of discriminerend aan?quote:Op woensdag 2 november 2022 16:52 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Het liedje is bedoeld om zogenaamd 'Happy Birthday' in het Chinees te zingen, terwijl het geen Chinees is, maar de 'met gekke geluiden Chineesjes nadoen' versie van Chinees.
Ja.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:50 schreef RetepV het volgende:
[..]
"hanky-panky
/haŋkɪˈpaŋki/
nounINFORMAL•HUMOROUS
behaviour, in particular sexual or legally dubious behaviour, considered improper but not seriously so.
"suspicions of financial hanky-panky""
[ afbeelding ]
Zie je de link nu wat beter?
quote:Op woensdag 2 november 2022 17:19 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat is daar racistisch of discriminerend aan?
Omdat met een "de pabo moet even aan hun leerlingen opdragen te kappen met dat liedje voor hun toekomstige klassen" geen tonnen aan subsidie te beuren valt.quote:Op dinsdag 1 november 2022 11:38 schreef ems. het volgende:
Nogmaals, wat heeft dat met het liedje te maken? Spleetogen nadoen is als kind vrij onschuldig in isolatie maar kan gebruikt worden om te pesten. In dat geval is het lullig doen over iemand's uiterlijk en dat kan natuurlijk niet. Dus kinderen gewoon aanleren om dat niet te doen lijkt me prima.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:14 schreef Vis1980 het volgende:
Overigens keek ik laats een oude Asterix terug in filmvorm en die tekenfilm begon letterlijk met 'deze film wordt ook uitgegeven in andere landen' en toen maakte Asterix en opsomming, waarbij alle talen serieus werden opgenoemd, maar bij China maakte Asterix spleetogen en 'grappige' geluidjes. Als kind heb ik daar vast om gelachen, maar je kunt moeilijk stellen dat het maar prima is. En ja, kinderen denken dan dat het oké is om naar een Chinees ogend meisje of jongentje te gaan en van die spleetogen te maken. Dat zullen er alsnog vast een hoop zogenaamd onschuldig vinden, maar als er dan mensen van Chinese afkomst aangeven er mee gepest te zijn op school, dan kun je moeilijk stellen dat je er maar mee door moet gaan.
Ja, kinderen worden nu eenmaal gepest, maar vanuit school meegeven dat het oké is, is natuurlijk ongewenst. Ik zie echt niet in waarom dat onduidelijk zou zijn of dat je oprecht denkt dat zoiets geen kwaad kan. En zelfs als dan is er verder geen reden om er maar aan vast te blijven houden.
Het liedje en de bewegingen zijn wel degelijk bedoeld om 'lullig te doen', al hebben kinderen niet die intentie. Het wordt dan ook altijd gepresenteerd als Happy Birthday in het Chinees, maar het is helemaal geen Chinees. Zing het dan in het Chinees. Het gaat hier om een karikatuur van een Chinees en zijn taal. Lastig is het niet hoor, dat weet jij ook wel.Je denkt toch niet dat kinderen vanuit het niets die spleetogen maken + die geluiden, nee dat komt ergens vandaan, vaak van kinderliedjes of series van vroeger. Niemand hoeft de gevangenis in en je opa is niet ineens een lul, maar prima toch dat men dit niet meer gaat doen op scholen?quote:Op woensdag 2 november 2022 17:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nogmaals, wat heeft dat met het liedje te maken? Spleetogen nadoen is als kind vrij onschuldig in isolatie maar kan gebruikt worden om te pesten. In dat geval is het lullig doen over iemand's uiterlijk en dat kan natuurlijk niet. Dus kinderen gewoon aanleren om dat niet te doen lijkt me prima.
Heeft helemaal niets met dat liedje te maken.
Wat een onzin, er komt helemaal geen Chinese persoon voor in het liedje. Er is ook helemaal niemand die suggereert dat het daadwerkelijk Chinees is. Als je het echt in het Chinees gaat proberen te zingen verbasteren Nederlandse kinderen het sowieso, alsof dat leuk isquote:Op woensdag 2 november 2022 17:43 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Het liedje en de bewegingen zijn wel degelijk bedoeld om 'lullig te doen', al hebben kinderen niet die intentie. Het wordt dan ook altijd gepresenteerd als Happy Birthday in het Chinees, maar het is helemaal geen Chinees. Zing het dan in het Chinees. Het gaat hier om een karikatuur van een Chinees en zijn taal. Lastig is het niet hoor, dat weet jij ook wel.
Zou je het ook racistisch vinden als ze in China een lied zingen waarmee ze doen alsof t Nederlands is?quote:
Het is zoiets als net doen of Afrikaans (een verbastering van Nederlands) kwetsend voor Nederlanders zou moeten zijn.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:53 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Zou je het ook racistisch vinden als ze in China een lied zingen waarmee ze doen alsof t Nederlands is?
Ik voel me er ook elke dag door beledigd.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is zoiets als net doen of Afrikaans (een verbastering van Nederlands) kwetsend voor Nederlanders zou moeten zijn.
Vanuit hier niet, ik sluit niet uit dat ik als kind in China daar wel last van zou hebben.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:53 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Zou je het ook racistisch vinden als ze in China een lied zingen waarmee ze doen alsof t Nederlands is?
Wat heeft dat te maken met het niet meer zingen van het liedje?quote:Op woensdag 2 november 2022 17:58 schreef MoreDakka het volgende:
Verder moet je eens aan een Chinees vragen wat hij of zij van de eetgewoonten van de gemiddelde Nederlander vindt.
Dat bevolkingsgroepen dingen niet altijd snappen van elkaar en dat dat niet per se een probleem is. Dus een kinderliedje dat geen Chinees is maar voor kinderen vaag zo klinkt is geen probleem. 'Chinees' staat gewoon analoog aan 'een taal die we niet kunnen verstaan'. Zo hebben we ook 'ik spreek toch geen Chinees?' Maak er Japans van en de zing 'Hanky Panky To-ky-o' en er verandert niets.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:31 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Wat heeft dat te maken met het niet meer zingen van het liedje?
'is geen probleem', wie gaat daar eigenlijk over? Je brengt het nu als een feit, terwijl er ook zat andere geluiden zijn. Blijkbaar is het voor velen wel een probleem. Er is echt geen enkele reden om het liedje op scholen te blijven zingen, wat je thuis doet moet je zelf weten.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat bevolkingsgroepen dingen niet altijd snappen van elkaar en dat dat niet per se een probleem is. Dus een kinderliedje dat geen Chinees is maar voor kinderen vaag zo klinkt is geen probleem.
Nee, dit is geen whataboutism.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:30 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Vanuit hier niet, ik sluit niet uit dat ik als kind in China daar wel last van zou hebben.
Wel weer frappant dat er van allerlei whataboutisms moeten worden gepost om het liedje maar te blijven zingen. Dat zegt enorm veel over het veinzen van een discussie, terwijl het hier om hele andere intenties gaat.
Als iemand er een probleem van maakt op school dat zing je het niet, gewoon uit beleefdheid. Maar dat betekent nog niet dat de argumenten van degene die er een probleem van maakt hout snijden.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:37 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
'is geen probleem', wie gaat daar eigenlijk over? Je brengt het nu als een feit, terwijl er ook zat andere geluiden zijn. Blijkbaar is het voor velen wel een probleem.
Je snapt het verschil wel tussen thuis en op school neem ik aan. Zing het lekker thuis, wil niet zeggen dat we dat op school ook maar moeten doen.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Als iemand er een probleem van maakt op school dat zing je het niet, gewoon uit beleefdheid. Maar dat betekent nog niet dat de argumenten van degene die er een probleem van maakt hout snijden.
'Chinees' staat in deze gewoon analoog aan 'een taal die we niet kunnen verstaan'. Zo hebben we ook 'ik spreek toch geen Chinees?' Maak er Japans van en de zing 'Hanky Panky To-ky-o' en er verandert niets aan de intentie.
Mijn Chinese vriendin klaagt regelmatig over het Nederlandse eten en sommige van die klachten snijden houdt maar een bepaald slag Nederlander zou dat absoluut als beledigend zien.
Zou je kunnen proberen te reageren op de punten die ik maak?quote:Op woensdag 2 november 2022 18:44 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Je snapt het verschil wel tussen thuis en op school neem ik aan. Zing het lekker thuis, wil niet zeggen dat we dat op school ook maar moeten doen.
Door dat liedje niet meer te zingen, gaat het pesten met spleetogen niet weg, inderdaad.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nogmaals, wat heeft dat met het liedje te maken? Spleetogen nadoen is als kind vrij onschuldig in isolatie maar kan gebruikt worden om te pesten. In dat geval is het lullig doen over iemand's uiterlijk en dat kan natuurlijk niet. Dus kinderen gewoon aanleren om dat niet te doen lijkt me prima.
Heeft helemaal niets met dat liedje te maken.
Nee, ook die kinderen kunnen om diezelfde dingen worden gepest, PLUS daarbij over hun afkomst. En pesten moet nooit geaccepteerd worden, en er wordt dus ook aandacht besteed aan waarom je iemand met een bril bijvoorbeeld niet moet pesten.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:47 schreef Gia het volgende:
Door dat liedje niet meer te zingen, gaat het pesten met spleetogen niet weg, inderdaad.
Kinderen pesten nu eenmaal op uiterlijkheden, rood haar, bril, sproeten, beugel, spleetogen, zwarte huid.
Dit is schijnbaar redelijk geaccepteerd als het niet om uiterlijkheden die met een afkomst te maken hebben, gaat.
Jij neemt Iran als voorbeeld. Ik ben er geweest, jij ook?quote:Op woensdag 2 november 2022 15:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je niet ziet dat juist het Westen tot de minst racistische delen van de wereld behoort, dan raad ik je aan om wat vaker de wereld in te gaan.
Helemaal met je eens. Dus pak je pesten aan. Daarbij hoort het feit dat kinderen die er 'anders' uit zien een groter risico lopen om daarmee gepest te worden. Afkomst valt daar ook onder. Moet allemaal gebeuren.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:48 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee, ook die kinderen kunnen om diezelfde dingen worden gepest, PLUS daarbij over hun afkomst. En pesten moet nooit geaccepteerd worden, en er wordt dus ook aandacht besteed aan waarom je iemand met een bril bijvoorbeeld niet moet pesten.
Jij denkt toch niet dat de mensen die zich hier druk om maken, niet tegen pesten zijn? Kom op, niet zo raar doen, het gaat juist om pesten.
Het gaat om de ooggebaren die men maakt. Dat is iemand's raskenmerk benadrukken op een niet-sympathieke manier.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:01 schreef MoreDakka het volgende:
Maar dat heeft helemaal niets met een liedje te maken. Het zingen van dat liedje is niet pesten.
Mooi, kunnen wij in Brabant ons afzonderen van dit gedoe.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Ook goed.
En dus niet het liedje. Mooi, zijn we het eensquote:Op woensdag 2 november 2022 19:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het gaat om de ooggebaren die men maakt.
Geen probleem dus.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:07 schreef Bluesdude het volgende:
Verder is 'hanky panky' helemaal niet uit een chinese taal wat zou moeten betekenen 'gefeliciteerd met je verjaardag'
Het is nep.... lacherig een chinese taal imiteren
En waar is je ophef over « mama mia si si »? Die zongen wij vroeger in hetzelfde liedje, er was ook een Russische (?) zin die ik vergeten ben. Hier hoor je dan niemand over.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:07 schreef Bluesdude het volgende:
Verder is 'hanky panky' helemaal niet uit een chinese taal wat zou moeten betekenen 'gefeliciteerd met je verjaardag'
Ja, al die Oost-Europese arbeidsmigranten in Nederland stikken van het witte privilege, zwaar bevoordeelt boven iedereen die niet blank is.quote:Op woensdag 2 november 2022 07:22 schreef Seven. het volgende:
Hanky panky Shanghai is een racistisch kutliedje van dezelfde orde als Moriaantje. En het ontkennen van witte privilege is zo onderhand ook van dezelfde orde als ontkennen dat de aarde rond is.
Beetje ophef zorgt er vanzelf voor dat het zingen van dit liedje uitsterft, dus dank voor alle exposure. We leven niet meer in de middeleeuwen dus door naar de volgende discussie. De tijd van het jaar is wel weer rijp voor exposure rondom Sint en Piet.
Nee hoor, de aarde is rond en privilege voor blanke mensen op basis van de kleur van hun huid bestaat gewoon niet. Tenzij jij stiekem denkt dat de aarde plat is zijn dit niet geen vergelijkbare zaken.quote:Op woensdag 2 november 2022 07:22 schreef Seven. het volgende:
Dit is natuurlijk geen antwoord op de vraag. Je negeert eigenlijk alle vragen en tuigt een stropop op. Maar dat doe je min of meer de hele tijd als ik dit topic zo even bekijk. Je hebt het continue over racisme, maar kunt het nergens hardmaken.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:51 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, want we leren ze natuurlijk ook over de Tweede Wereldoorlog, omdat ze elkaar anders gaan vergassen op het schoolplein. Wat een ontzettend domme stelling (verpakt als een vraag).
Dat jij daadwerkelijk gelooft in zaken zoals 'ras' vind ik behoorlijk schrikbarend. Zo zien we wederom, raciaal essentialistisch gedachtegoed viert hoogtijden binnen woke kringen. Een hele zorgwekkende tendens.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het gaat om de ooggebaren die men maakt. Dat is iemand's raskenmerk benadrukken op een niet-sympathieke manier.
Dat is me weleens gebeurd, maar eigenlijk altijd op een gemoedelijke manier.quote:Op woensdag 2 november 2022 08:42 schreef Hexagon het volgende:
Lekker veel ophef maken over blanke mensen zodat ze uitsterven zeker is dat de bedoeling.quote:Op woensdag 2 november 2022 07:22 schreef Seven. het volgende:
Nigerianen waren op een bepaald moment idd de best opgeleide bevolkingsgroep v/d VS.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De meest succesvolle bevolkingsgroepen in de VS zijn niet blank. Onder die groepen bevindt zich onder meer de groep Nigerianen. Laten we het zo zeggen: dat huidskleur bepalend is voor je succes in de VS is aantoonbaar onjuist. En daarmee vervalt natuurlijk alle onderbouwing ten aanzien van blank privilege.
Wat overigens een concept is van een blanke vrouw. Het is dus niet bedacht door iemand die een excuus zocht voor eigen falen. Daar wordt het nu wel gretig door misbruikt.
Wat een slecht onderbouwde onzin weer.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet zozeer blanke mensen als wel blanke communisten. Communisten gebruiken minderheidsgroepen en geven hen geld en helpen hen te organiseren. In de hoop dat ze een land dan van binnenuit voldoende kunnen ontwrichten opdat communisten het kunnen overnemen. Hier stuurden bijvoorbeeld de communisten al op aan sinds begin 1900 in Amerika.quote:Op woensdag 2 november 2022 18:38 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Nee, dit is geen whataboutism.
Ik vroeg het me gewoon af. Omdat blanke mensen vaak voor mensen van kleur willen bepalen wat racistisch is. Je ziet veel voorbeelden van dingen die niet kunnen volgens blanke mensen maar de andere culturen vinden het grappig.
Mijn vrouw is van Chinese afkomst, ik vroeg wat ze vond van het liedje. Ze moest erom lachen.
Je hebt me betrapt!!!quote:Op woensdag 2 november 2022 20:12 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Lekker veel ophef maken over blanke mensen zodat ze uitsterven zeker is dat de bedoeling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |