abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:59:33 #1
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_206517503
quote:
Al 38 basisscholen hebben zich aangemeld voor een lespakket tegen onder andere Hanky Panky Sjanghai. Bij dat verjaardagslied maken kinderen spleetjes van hun ogen. Het lespakket moet discriminatie en racisme tegen mensen met een Aziatische achtergrond tegengaan, laat de initiatiefnemer aan NU.nl weten.

Kinderen in groep 7 en 8 kunnen vanaf begin volgend jaar twee lessen van een uur over het onderwerp volgen. Ook is er informatie voor hun ouders. Zij kunnen daarmee racisme tegen mensen met een Aziatische achtergrond bespreekbaar maken.

"Hanky Panky Sjanghai en de bijbehorende handgebaren leren kinderen racisme al op jonge leeftijd aan", zegt stichting Asian Raisins, de initiatiefnemer. "Het lied bestaat uit woorden die zogenaamd Chinees klinken, maar geen echte Chinese taal zijn. De handgebaren zijn racistische karikaturen die het uiterlijk van Oost- en Zuidoost-Aziatische mensen belachelijk maken."

"Op mijn basisschool zei de juf dat we voor een verjaardag Hanky Panky Sjanghai gingen zingen", legt woordvoerder Yuan Druijff uit namens Asian Raisins. "Maar ik hoefde van mijn ogen geen spleetjes te maken, 'want die had ik toch al'. Ik was toen nog te jong om te begrijpen waarom dat mij pijn deed."

Voordat scholen het lespakket op grote schaal kunnen gebruiken, wordt het eerst getest op maximaal tien scholen. Maar inmiddels hebben dus al 38 scholen hun belangstelling getoond.

Hanky Panky Sjanghai is voor Asian Raisins de aanleiding om discriminatie en racisme tegen mensen met een Aziatische achtergrond meer onder de aandacht te brengen. De stichting begint dinsdag een campagne met dat doel.

Een onderdeel is een video die laat zien welke gevoelens Hanky Panky Sjanghai bij Oost- en Zuidoost-Aziatische Nederlanders opwekt.

Uit onderzoek van het Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS) bleek vorig jaar dat anti-Aziatisch racisme onderbelicht blijft. "Het Sociaal en Cultureel Planbureau deed in 2011 voor het laatst onderzoek naar discriminatie van Nederlanders met een Aziatische achtergrond", zegt onderzoeker René Broekroelofs. "Dit in tegenstelling tot racisme tegen andere bevolkingsgroepen. Dat krijgt veel meer aandacht."

Volgens de KIS-onderzoekers is er sinds de coronacrisis meer racisme en discriminatie tegen mensen met een Aziatische achtergrond.
Bron

Hoewel slechts weinigen die dit lied zingen dit bewust doen om uiting te geven aan eventuele racistische opvattingen vind ik dit toch een prima ontwikkeling.

Waarom iets zonder waarde in stand houden waar significante delen van de samenleving last van ondervinden?
Géén Oostenrijkse schilder
pi_206517538
Verbaast me eerlijk gezegd dat het anno 2022 blijkbaar nog steeds een actueel liedje is op de basisschool :?
Leraren zouden toch beter moeten weten zou je denken. Zingen ze ook nog Moriaantje?
beter een knipoog dan een blauw oog
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:07:11 #3
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_206517574
Hoop wel dat dat lespakket dan voor de leraren is, als die degene zijn die het de klas laten zingen :')
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:11:06 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206517613
Oprotten met die walgelijke shit :( Belachelijk dat ze dit nog gewoon in de klas zingen :r :r :r :r :r Puur racisme dit lied.

1:14

0:44
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:13:33 #5
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_206517656
Als je nou gewoon gezamenlijk beslist subiet met deze ongein te stoppen, dan kunnen de mensen die hier nu druk mee bezig zijn een nuttig baantje zoeken.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:30:13 #6
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206517832
Wat is sowieso de achtergrond van dat liedje? Waarom bij verjaardagen,waarom die specifieke woorden en gebaren? Nooit over nagedacht maar het komt totaal nutteloos over. Zit daar nog iets achter?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_206517843
Dacht dat het over die drol uit South Park ging
pi_206517865
Ik leerde op de basisschool:

quote:
Ik heb een tante uit Marokko en die komt pief paf
Ik heb een tante uit Marokko en die komt pief paf
Ik heb een tante uit Marokko, tante uit Marokko, tante uit Marokko en die komt pief paf.

En ze schiet met twee pistolen als ze komt pief paf
En ze schiet met twee pistolen als ze komt piet paf
Etc.
Uiteindelijk is gebleken dat er niets aan gelogen was. Kunnen ze het nummer wel al hebben gecanceled, maar het zijn toch echt de neefjes van tante die daadwerkelijk met pistolen rond schieten in ons mooie kleine kikkerlandje.
U MAD?
pi_206517867
Tering dat dit nog bestaat joh :') Heb er alleen verre jeugdherinneringen aan
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:34:14 #11
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206517873
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:33 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Uiteindelijk is gebleken dat er niets aan gelogen was. Kunnen ze het nummer wel al hebben gecanceled, maar het zijn toch echt de neefjes van tante die daadwerkelijk met pistolen rond schieten in ons mooie kleine kikkerlandje.
Bij ons reed ze braaf op twee kamelen, hiep hoi...
pi_206517886
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:31 schreef Fok-it het volgende:
Wat is sowieso de achtergrond van dat liedje? Waarom bij verjaardagen,waarom die specifieke woorden en gebaren? Nooit over nagedacht maar het komt totaal nutteloos over. Zit daar nog iets achter?
Elk land heeft dit soort dingen.

Alleen Nederland lijkt er extreem op gefixeerd de laatste tijd.
Alsof we de enige zijn met dit soort ouderwetse liedjes of weet ik veel wat.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_206517967
Ik ken wel gierende gerrit.

dinsdag 1 november 2022 @ 10:43:25 #14
319979 Fok-it
All is well
pi_206517971
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:35 schreef schommelstoel het volgende:

[..]
Elk land heeft dit soort dingen.

Alleen Nederland lijkt er extreem op gefixeerd de laatste tijd.
Alsof we de enige zijn met dit soort ouderwetse liedjes of weet ik veel wat.
Vast niet. Maar als ik van Chinese komaf was en dit gehoord had dacht ik niet: oh wat leuk een oud-hollands liedje maar eerder: uh wtf
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_206517980
quote:
[..]
:D
No amount of money ever bought a second of time.
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:47:39 #16
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_206518021
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:43 schreef potjecreme het volgende:
Ik ken wel gierende gerrit.

Ik vermoed - zonder te klikken - dat ik die niet wil kennen.
pi_206518048
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:30 schreef RedFever007 het volgende:
Nog nooit van gehoord :')
Ik had er ook nog nooit van gehoord.

Deze kende ik wel.

@1:10 Dat zou anno 2022 ook niet meer kunnen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Idisrom op 01-11-2022 10:58:02 ]
pi_206518087
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:34 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Bij ons reed ze braaf op twee kamelen, hiep hoi...
https://nl.scoutwiki.org/Mijn_tante_uit_Marokko
U MAD?
pi_206518100
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:43 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Vast niet. Maar als ik van Chinese komaf was en dit gehoord had dacht ik niet: oh wat leuk een oud-hollands liedje maar eerder: uh wtf
Op mijn basisschool (jaren '80) was het een vast spelletje om je ogen tot spleetjes te trekken en dan hard poepchinees te roepen naar elkaar. Geloof ook niet dat de leraren daar nou echt iets van zeiden ofzo.
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:57:16 #21
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_206518115
quote:
legt woordvoerder Yuan Druijff uit namens Asian Raisins.
Doei Druif!
pi_206518122
Een groot tekort aan leraren
Een grote rekenachterstand op basisscholen
Taalachterstanden

Maar het werkelijke probleem is 'hanky panky shanghai'.
'Woke' in een notendop.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_206518150
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:57 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Doei Druif!
Asian raisins klinkt mij als de china town versie van de tent uit South Park.

Holy shit man, dit is toch trolling op het hoogste niveau?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_206518160
Zouden ze in China ook een lespakket hebben over het uitroeien van de Oeigoeren?
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
  dinsdag 1 november 2022 @ 11:09:05 #25
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_206518281
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:58 schreef Red_85 het volgende:
Een groot tekort aan leraren
Een grote rekenachterstand op basisscholen
Taalachterstanden

Maar het werkelijke probleem is 'hanky panky shanghai'.
'Woke' in een notendop.
Dit is natuurlijk onzin. Dat er andere problemen zijn is natuurlijk een onzin criterium om te beoordelen of dit (Hanky Panky) nu wel of niet een probleem is.

Daarnaast komen de middelen waarmee de problemen die jij noemt moeten worden opgelost, uit een totaal andere doos. Dus het is ook niet eens zo dat focus op hanky panky, de aanpak van de andere problemen, ook maar enigzins in de weg staat.
Krekker is de bom!
  dinsdag 1 november 2022 @ 11:09:15 #26
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_206518283
Er is dus een hele docu over: Beetje schoolkrantniveau en het lukraak gebruiken van Engelse woorden doet ook wat vreemd aan.
En wie spreekt hanky panky uit als henky penky? Is echt de eerste keer dat ik iemand het zo hoor uitspreken.
pi_206518293
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:57 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Doei Druif!
Lol, Asian Raisins.
En rozijnen zijn niets anders dan gedroogde druiven. :P
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  dinsdag 1 november 2022 @ 11:12:21 #28
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206518338
Zegt me niks.
  dinsdag 1 november 2022 @ 11:13:25 #29
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_206518354
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_206518481
quote:
[..]
Ik leerde dat ook, "ik heb een tante uit Marokko en die komt"

Dat was wel actueel, toen al, want ik denk dat ze ook echt wel gekomen is. :Y

As in "gerarriveerd."

( dat staat ook in de tekst," ze schiet met twee pistolen als ze komt, ja")

[ Bericht 4% gewijzigd door tesssssssss op 01-11-2022 11:27:48 ]
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  dinsdag 1 november 2022 @ 11:33:44 #31
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206518659
quote:
O, dat herinner ik me niet. Evenmin als het bier en het geslachte varken. Nou ja, ze ging kennelijk gelijk het diepe in met een spoed-inburgeringscursus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')