abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 november 2022 @ 16:03:31 #251
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206534024
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 16:00 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dit schreef ik:
[..]
Als je het verschil niet weet, dan even terug naar de basisschool om de Nederlandse taal te leren.
Mijn god, het is dezelfde strekking, lang leve de semantiek.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_206534026
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 15:54 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nee, door het gewoon keihard te ontkennen laat ook niet echt zien dat je zogenaamd 'geïnteresseerd bent in een discussie'. Je komt hier om te stellen dat kinderen die er last van hebben niet zo moeten zeuren en dat we niets toe moeten geven over de ruggen van kinderen.

Kan je mij anders vertellen wat het nut is om dit liedje op school te blijven zingen?
Het gaat toch niet om het liedje sec, maar dat er spleetogen getrokken worden? Of heb ik iets gemist? Ik ken het liedje niet. Ik meende hier de tekst te hebben gezien en die bestaat dan alleen uit 'Hanky Panky Shanghai'. Wat ik zou willen typeren als 'gibberish'.

Dus volgens mij is de vraag nog zo gek niet.
pi_206534038
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 16:03 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Mijn god, het is dezelfde strekking, lang leve de semantiek.
Nee hoor. In de ene vorm ben je nummer laatst in de ranglijst van racistische landen, in de andere vorm sta je 'in het rechterrijtje'.

Big difference.

Serieus, raar dat je dat niet weet. Of doet alsof je het niet weet.
  woensdag 2 november 2022 @ 16:06:36 #254
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206534047
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 16:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee hoor. In de ene vorm ben je nummer laatst in de ranglijst van racistische landen, in de andere vorm sta je 'in het rechterrijtje'.

Big difference.

Serieus, raar dat je dat niet weet. Of doet alsof je het niet weet.

Het is maar een onderzoek, maar toch.
pi_206534080
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 16:06 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Het is maar een onderzoek, maar toch.
Jij ziet serieus niet dat dit bepaald niet in tegenspraak is met mijn bewering?

En het kan geen kwaad om te zeggen dat je ongelijk hebt met je 'zelfde strekking', maar kennelijk is dat allemaal een brug te ver voor je.
  woensdag 2 november 2022 @ 16:14:27 #256
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206534098
Overigens keek ik laats een oude Asterix terug in filmvorm en die tekenfilm begon letterlijk met 'deze film wordt ook uitgegeven in andere landen' en toen maakte Asterix en opsomming, waarbij alle talen serieus werden opgenoemd, maar bij China maakte Asterix spleetogen en 'grappige' geluidjes. Als kind heb ik daar vast om gelachen, maar je kunt moeilijk stellen dat het maar prima is. En ja, kinderen denken dan dat het oké is om naar een Chinees ogend meisje of jongentje te gaan en van die spleetogen te maken. Dat zullen er alsnog vast een hoop zogenaamd onschuldig vinden, maar als er dan mensen van Chinese afkomst aangeven er mee gepest te zijn op school, dan kun je moeilijk stellen dat je er maar mee door moet gaan.

Ja, kinderen worden nu eenmaal gepest, maar vanuit school meegeven dat het oké is, is natuurlijk ongewenst. Ik zie echt niet in waarom dat onduidelijk zou zijn of dat je oprecht denkt dat zoiets geen kwaad kan. En zelfs als dan is er verder geen reden om er maar aan vast te blijven houden.
  woensdag 2 november 2022 @ 16:16:12 #257
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206534114
quote:
10s.gif Op woensdag 2 november 2022 16:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jij ziet serieus niet dat dit bepaald niet in tegenspraak is met mijn bewering?

En het kan geen kwaad om te zeggen dat je ongelijk hebt met je 'zelfde strekking', maar kennelijk is dat allemaal een brug te ver voor je.
Je snapt er zelf geen reet van. Ik val over het feit dat je het als argument gebruikt, maar dat het verder niets verandert aan deze discussie. Op geen enkele manier is 'ergens anders zijn ze racistischer' van invloed op het wel of niet zingen van het liedje op de basisschool'.
pi_206534130
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 16:16 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Je snapt er zelf geen reet van. Ik val over het feit dat je het als argument gebruikt, maar dat het verder niets verandert aan deze discussie. Op geen enkele manier is 'ergens anders zijn ze racistischer' van invloed op het wel of niet zingen van het liedje op de basisschool'.
En weer een stropop.

Gaat lekker met je.
  woensdag 2 november 2022 @ 16:18:43 #259
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206534138
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 16:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
En weer een stropop.

Gaat lekker met je.
Tuurlijk gast, prettige dag verder!
pi_206534155
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 16:18 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Tuurlijk gast, prettige dag verder!
Waarom geef je niet inhoudelijk antwoord wat er problematisch is aan het liedje zelf (dus niet de bewegingen die daar kennelijk bij worden gemaakt)?
  woensdag 2 november 2022 @ 16:52:35 #261
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206534449
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 16:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waarom geef je niet inhoudelijk antwoord wat er problematisch is aan het liedje zelf (dus niet de bewegingen die daar kennelijk bij worden gemaakt)?
Het liedje is bedoeld om zogenaamd 'Happy Birthday' in het Chinees te zingen, terwijl het geen Chinees is, maar de 'met gekke geluiden Chineesjes nadoen' versie van Chinees. Er is werkelijk geen enkele reden het liedje te zingen. Als je dan echt het in het Chinees wil zingen, dan doe je moeite om het daadwerkelijk in het Chinees te zingen ipv 'pong ship pang chooong'.-achtige taferelen.
pi_206534461
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 15:15 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Veel mensen op Fok!, veel collega's in de afgelopen 41 jaar, voetbalsupporters, oude mensen, 'stoere' kinderen, bazen; leidinggevenden op de werkvloer enz., maar verder niemand hoor!
Dat representeert een land niet en volk niet. Die paar rotte appeltjes van jou stellen niks voor.
Corporate translator
pi_206534646
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 16:52 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Het liedje is bedoeld om zogenaamd 'Happy Birthday' in het Chinees te zingen, terwijl het geen Chinees is, maar de 'met gekke geluiden Chineesjes nadoen' versie van Chinees.
Wat is daar racistisch of discriminerend aan?
pi_206534726
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 11:50 schreef RetepV het volgende:

[..]
"hanky-panky
/haŋkɪˈpaŋki/
nounINFORMAL•HUMOROUS
behaviour, in particular sexual or legally dubious behaviour, considered improper but not seriously so.
"suspicions of financial hanky-panky""

[ afbeelding ]

Zie je de link nu wat beter? :)
Ja.

Dat liedje moet echt weg.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 2 november 2022 @ 17:30:28 #265
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206534735
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 17:19 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat is daar racistisch of discriminerend aan?
_O-
pi_206534752
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:38 schreef ems. het volgende:
Waarom is er een "lespakket" nodig waar meerdere scholen "geïnteresseerd" in zijn voor het al dan niet zingen van een specifiek verjaardagsliedje? :')
Omdat met een "de pabo moet even aan hun leerlingen opdragen te kappen met dat liedje voor hun toekomstige klassen" geen tonnen aan subsidie te beuren valt.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_206534753
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 16:14 schreef Vis1980 het volgende:
Overigens keek ik laats een oude Asterix terug in filmvorm en die tekenfilm begon letterlijk met 'deze film wordt ook uitgegeven in andere landen' en toen maakte Asterix en opsomming, waarbij alle talen serieus werden opgenoemd, maar bij China maakte Asterix spleetogen en 'grappige' geluidjes. Als kind heb ik daar vast om gelachen, maar je kunt moeilijk stellen dat het maar prima is. En ja, kinderen denken dan dat het oké is om naar een Chinees ogend meisje of jongentje te gaan en van die spleetogen te maken. Dat zullen er alsnog vast een hoop zogenaamd onschuldig vinden, maar als er dan mensen van Chinese afkomst aangeven er mee gepest te zijn op school, dan kun je moeilijk stellen dat je er maar mee door moet gaan.

Ja, kinderen worden nu eenmaal gepest, maar vanuit school meegeven dat het oké is, is natuurlijk ongewenst. Ik zie echt niet in waarom dat onduidelijk zou zijn of dat je oprecht denkt dat zoiets geen kwaad kan. En zelfs als dan is er verder geen reden om er maar aan vast te blijven houden.
Nogmaals, wat heeft dat met het liedje te maken? Spleetogen nadoen is als kind vrij onschuldig in isolatie maar kan gebruikt worden om te pesten. In dat geval is het lullig doen over iemand's uiterlijk en dat kan natuurlijk niet. Dus kinderen gewoon aanleren om dat niet te doen lijkt me prima.

Heeft helemaal niets met dat liedje te maken.
pi_206534756
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 17:30 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
_O-
Probeer het eens uit te leggen.
  woensdag 2 november 2022 @ 17:43:27 #269
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206534837
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 17:32 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nogmaals, wat heeft dat met het liedje te maken? Spleetogen nadoen is als kind vrij onschuldig in isolatie maar kan gebruikt worden om te pesten. In dat geval is het lullig doen over iemand's uiterlijk en dat kan natuurlijk niet. Dus kinderen gewoon aanleren om dat niet te doen lijkt me prima.

Heeft helemaal niets met dat liedje te maken.
Het liedje en de bewegingen zijn wel degelijk bedoeld om 'lullig te doen', al hebben kinderen niet die intentie. Het wordt dan ook altijd gepresenteerd als Happy Birthday in het Chinees, maar het is helemaal geen Chinees. Zing het dan in het Chinees. Het gaat hier om een karikatuur van een Chinees en zijn taal. Lastig is het niet hoor, dat weet jij ook wel.Je denkt toch niet dat kinderen vanuit het niets die spleetogen maken + die geluiden, nee dat komt ergens vandaan, vaak van kinderliedjes of series van vroeger. Niemand hoeft de gevangenis in en je opa is niet ineens een lul, maar prima toch dat men dit niet meer gaat doen op scholen?
pi_206534931
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 17:43 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Het liedje en de bewegingen zijn wel degelijk bedoeld om 'lullig te doen', al hebben kinderen niet die intentie. Het wordt dan ook altijd gepresenteerd als Happy Birthday in het Chinees, maar het is helemaal geen Chinees. Zing het dan in het Chinees. Het gaat hier om een karikatuur van een Chinees en zijn taal. Lastig is het niet hoor, dat weet jij ook wel.
Wat een onzin, er komt helemaal geen Chinese persoon voor in het liedje. Er is ook helemaal niemand die suggereert dat het daadwerkelijk Chinees is. Als je het echt in het Chinees gaat proberen te zingen verbasteren Nederlandse kinderen het sowieso, alsof dat leuk is :')

Kinderen zingen ook 'happy birthday' maar hebben geen idee wat de woorden betekenen die ze uitspreken, het wordt ook nog wel eens gezongen in wat voor Frans door moet gaan. Het zijn gewoon onbekende woorden die leuk klinken op de melodie. Niets meer en niets minder.
pi_206534942
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 17:30 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
_O-
Zou je het ook racistisch vinden als ze in China een lied zingen waarmee ze doen alsof t Nederlands is?
pi_206534959
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 17:53 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Zou je het ook racistisch vinden als ze in China een lied zingen waarmee ze doen alsof t Nederlands is?
Het is zoiets als net doen of Afrikaans (een verbastering van Nederlands) kwetsend voor Nederlanders zou moeten zijn.
pi_206534969
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 17:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het is zoiets als net doen of Afrikaans (een verbastering van Nederlands) kwetsend voor Nederlanders zou moeten zijn.
Ik voel me er ook elke dag door beledigd.
pi_206534996
Verder moet je eens aan een Chinees vragen wat hij of zij van de eetgewoonten van de gemiddelde Nederlander vindt.
  woensdag 2 november 2022 @ 18:30:59 #275
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206535380
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 17:53 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Vanuit hier niet, ik sluit niet uit dat ik als kind in China daar wel last van zou hebben.

Wel weer frappant dat er van allerlei whataboutisms moeten worden gepost om het liedje maar te blijven zingen. Dat zegt enorm veel over het veinzen van een discussie, terwijl het hier om hele andere intenties gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')