abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 november 2022 @ 10:52:39 #201
3542 Gia
User under construction
pi_206530404
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:45 schreef Vis1980 het volgende:

Eens, al heb ik het idee dat je dat privilege niet helemaal begrijpt. Er wordt geen schuldige aangewezen, maar gewezen op bewustwording.

En we zijn niet alleen maar rijk geworden van de slavernij, maar helemaal verzwijgen wat er is gebeurd is natuurlijk niet de bedoeling, we willen natuurlijk dat het niet meer gebeurd. Nog steeds, waarom we dan het liedje moeten blijven zingen is mij in deze context niet duidelijk.
Volgens mij zijn het juist de negers die alles wat herinnert aan de slavernij weg willen hebben. Bijvoorbeeld de panelen op de gouden koets. Beelden die vernield zijn. Alsof je het daarmee uit wilt gummen!
Ik ben er absoluut niet voor om te verzwijgen wat er gebeurd is, maar het hoeft niet overdreven als een gepleegde misdaad aan de kinderen geleerd te worden. Zoals ik het vroeger geleerd heb, en dat is lang geleden, is er helemaal niks verzwegen. Er is duidelijk verteld hoe slecht de slaven behandeld werden en dat er uiteindelijk een einde kwam aan de slavernij. Men doet alsof kinderen niet leren over de slavernij, maar dat is gewoon onzin; dit wordt al sinds jaar en dag onderwezen.

Dat liedje heb ik al eerder gezegd: Natuurlijk moet dat niet meer gezongen worden, maar daarvoor moet je bij de onderwijzers zijn. Geef deze cursus op de PABO, niet aan kinderen op de basisschool.
pi_206530445
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:42 schreef Gia het volgende:
Het is echt niet zo dat Nederland rijk is geworden dankzij de slavernij; dat was toch wel gebeurd.
:Y
Er zijn wel enkele partijen (vooral in de gouden eeuw) schatrijk geworden, maar tot aan de 2e wereldoorlog had de gemiddelde Nederlander geen cent om zijn kont te krabben. Dat is allemaal na de 2e wereld oorlog gekomen, deels door het Marshall plan en de invloed van de VS. Deels door het gas uit groningen eind jaren 50.

Maar niet door wat plantages.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_206530456
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:45 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Eens, al heb ik het idee dat je dat privilege niet helemaal begrijpt. Er wordt geen schuldige aangewezen, maar gewezen op bewustwording.

En we zijn niet alleen maar rijk geworden van de slavernij, maar helemaal verzwijgen wat er is gebeurd is natuurlijk niet de bedoeling, we willen natuurlijk dat het niet meer gebeurd. Nog steeds, waarom we dan het liedje moeten blijven zingen is mij in deze context niet duidelijk.
Maar waarom is er zoveel aandacht voor de slavernij van twee eeuwen terug en nauwelijks aandacht voor de slavernij nu, terwijl er nu meer slaven zijn dan destijds?
pi_206530526
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:47 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, dat waren andere users, ik heb mij vergist. Die stelden dat ze regelmatig werden uitgescholden wegens hun huidskleur. Sorry.
Dat lijkt mij eerlijk gezegd heel sterk, dat je vaak uitgescholden wordt vanwege je blanke huidskleur.

Daar moest jij neem ik aan ook hartelijk om lachen. ;)
pi_206530543
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat er in Qatar gebeurt, gebeurt echt niet in de Westerse wereld.
Nee wat daar gebeurd is veel erger.
Corporate translator
  woensdag 2 november 2022 @ 10:58:45 #206
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206530546
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Volgens mij zijn het juist de negers die alles wat herinnert aan de slavernij weg willen hebben. Bijvoorbeeld de panelen op de gouden koets. Beelden die vernield zijn. Alsof je het daarmee uit wilt gummen!
Ik ben er absoluut niet voor om te verzwijgen wat er gebeurd is, maar het hoeft niet overdreven als een gepleegde misdaad aan de kinderen geleerd te worden. Zoals ik het vroeger geleerd heb, en dat is lang geleden, is er helemaal niks verzwegen. Er is duidelijk verteld hoe slecht de slaven behandeld werden en dat er uiteindelijk een einde kwam aan de slavernij. Men doet alsof kinderen niet leren over de slavernij, maar dat is gewoon onzin; dit wordt al sinds jaar en dag onderwezen.

Dat liedje heb ik al eerder gezegd: Natuurlijk moet dat niet meer gezongen worden, maar daarvoor moet je bij de onderwijzers zijn. Geef deze cursus op de PABO, niet aan kinderen op de basisschool.
Ach gut, gaan we zo'n discussie krijgen. Ik irriteer mij kapot aan zwarte mensen die zeggen dat alleen blanke mensen kunnen discrimineren en ik irriteer mij ook kapot aan mensen die net doen alsof het pronken met slavernij hetzelfde is als erover praten.

Beide hebben huh standpunt al klaar en zijn niet bereid daar eens wat meer over na te denken dan 'maar hullie'. Zet voor de grap eens een beeld van Hitler in je tuin en moet je eens kijken hoeveel mensen ineens 'de Tweede Wereldoorlog uit willen gummen'.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 2 november 2022 @ 10:59:11 #207
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206530554
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar waarom is er zoveel aandacht voor de slavernij van twee eeuwen terug en nauwelijks aandacht voor de slavernij nu, terwijl er nu meer slaven zijn dan destijds?
In Nederland?
pi_206530569
Pohhh hanky panky shanghai :D de herinneringen _O_

Mooie tijd
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_206530573
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Misschien omdat als je toegeeft dat er slavernij is in Qatar, je met goed fatsoen ook niet naar het WK voetbal kan gaan. ;)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 2 november 2022 @ 10:59:53 #210
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206530575
quote:
7s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:58 schreef HSG het volgende:

[..]
Nee wat daar gebeurd is veel erger.
Eens, maar dat wil niet zeggen dat je hier nergens meer over kan praten.
  woensdag 2 november 2022 @ 11:00:00 #211
3542 Gia
User under construction
pi_206530580
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:54 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
:Y
Er zijn wel enkele partijen (vooral in de gouden eeuw) schatrijk geworden, maar tot aan de 2e wereldoorlog had de gemiddelde Nederlander geen cent om zijn kont te krabben. Dat is allemaal na de 2e wereld oorlog gekomen, deels door het Marshall plan en de invloed van de VS. Deels door het gas uit groningen eind jaren 50.

Maar niet door wat plantages.
Wat ik zeg: de gunstige ligging.

Als je kijkt naar Afrika. Daar zijn diamantmijnen. Maar ook corruptie, zodat de bevolking zich een breuk mag werken, maar er niet beter van wordt.
  woensdag 2 november 2022 @ 11:00:51 #212
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206530599
Allemaal 'whataboutisms', en dat om het niet meer zingen van een liedje waarbij je spleetogen opzet.
pi_206530614
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:59 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
In Nederland?
Ook in Nederland. Dat betreft vooral seksslaven, maar ook uitbuiten van illegalen komt voor.

Maar misschien wel belangrijker: veel keuzes die consumenten maken leiden tot het instandhouden van de misstanden.
  woensdag 2 november 2022 @ 11:02:10 #214
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206530633
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 11:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ook in Nederland. Dat betreft vooral seksslaven, maar ook uitbuiten van illegalen komt voor.

Maar misschien wel belangrijker: veel keuzes die consumenten maken leiden tot het instandhouden van de misstanden.
Zijn er nu meer slaven in Nederland dan toen?
  woensdag 2 november 2022 @ 11:03:47 #215
3542 Gia
User under construction
pi_206530670
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat lijkt mij eerlijk gezegd heel sterk, dat je vaak uitgescholden wordt vanwege je blanke huidskleur.

Daar moest jij neem ik aan ook hartelijk om lachen. ;)
Denk dat ie op mij doelt. Ik stoor mij eraan als er op officiele papieren bij etniciteit: wit, staat. Huidskleur is geen etniciteit, dat is al fout. Daarbij ben ik niet wit, maar ben ik een blank persoon. Mijn etniciteit is eerder van Nederlandse afkomst.
pi_206530675
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:42 schreef Gia het volgende:

[..]
Eens. Daarom haal ik dit ook aan. Punt is dat veel zogenaamde correcte figuren in deze bulshit geloven.
Er wordt wel degelijk geloofd in bepaalde kringen dat het hebben van een blanke huid, je bij voorbaat al schuldig maakt. Misschien niet direct aan racisme, maar wel aan 't hebben van privileges. Hetgeen echt onzin is, want je kunt er niets aan doen als je als blank kind uit blanke ouders geboren wordt.

Dat er in, bijvoorbeeld Nederland, zo'n grote verschillen bestaan tussen de blanke Nederlander en andere bevolkingsgroepen ligt eerder aan het feit dat Nederland (en andere landen) gunstig liggen qua klimaat en daardoor beter konden ontwikkelen. Dit was ook zo gebeurd als er nooit slavernij was geweest. Het is echt niet zo dat Nederland rijk is geworden dankzij de slavernij; dat was toch wel gebeurd.
Het is ook gewoon een feitelijk vaststelling dat Nederland al schathemelrijk was voordat het zijn verzet tegen de slavernij opgaf en voordat de VOC eindelijk begon met dividend uitbetalen.

Nederland ligt helemaal niet gunstig, het was een van de meest gure en onherbergzame gebeiden ter wereld waar bijna niemand wilde wonen. Juist in die geopolitieke luwte onstond niet toevallig de vrije mens en vrijheid levert op. Het kantelpunt toen door scheepvaart water een voordeel begon te worden en land met zijn feodalisme remmend werd, werd een alsmaar versnellende ontwikkeling in gang gezet. Tot pak m beet 1400 gingen en Afrika en Europa gelijk op, maar voor de handelseconomie met zijn scheepvaart hadden ze heel erg slecht getroffen met hun continent. Het is in wezen een groot plateau waar het water dan vlak bij de kust hard naar beneden flikkert. Dat verscheept gewoon heel moeilijk.

Maar ik was een tijdje terug online met wat Afrikanen en Afrikaanse nieuws (uit Europa ook nog) aan het bediscussieren. Maar die Afrikane die ik spreek hebben noch het kapitalisme noch de vooruitgang in het algemeen geinternaliseerd. Dan wordt meedoen in de wereldeconomie een moeilijk verhaal.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 2 november 2022 @ 11:11:17 #217
3542 Gia
User under construction
pi_206530803
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 11:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

En dat gaat nog veel erger worden. Al die mensen worden hierheen gehaald om eenvoudig werk te doen en onze pensioenen bijeen te sparen. Is, vindt men, nodig vanwege de vergrijzing. In de nabije toekomst zie je dat de lagere baantjes vooral uitgevoerd worden door mensen die niet van oorsprong Nederlands zijn. Zij mogen werken tegen de laagste lonen, terwijl de hogere functies uitgevoerd blijven worden door de etnische Nederlanders, en enkele nakomelingen van mensen die hier al in de jaren 70 en 80 zijn gekomen en inmiddels een beter plekje in de samenleving bemachtigd hebben. Dat laatste om niet de schijn te wekken dat er alleen blanken dat werk mogen doen. Diversiteit!
pi_206531064
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 11:02 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Zijn er nu meer slaven in Nederland dan toen?
Dat zeker. Aangezien in Nederland destijds slavernij verboden was en alleen in de koloniën toegestaan was. Niet dat iedereen zich daaraan hield in de praktijk, maar er waren in Nederland zelf daardoor weinig slaven.
  woensdag 2 november 2022 @ 11:37:36 #219
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_206531137
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 11:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat zeker. Aangezien in Nederland destijds slavernij verboden was en alleen in de koloniën toegestaan was. Niet dat iedereen zich daaraan hield in de praktijk, maar er waren in Nederland zelf daardoor weinig slaven.
'Nederland' is sowieso een beetje een rare benaming.
pi_206531141
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 11:11 schreef Gia het volgende:

[..]
En dat gaat nog veel erger worden. Al die mensen worden hierheen gehaald om eenvoudig werk te doen en onze pensioenen bijeen te sparen. Is, vindt men, nodig vanwege de vergrijzing. In de nabije toekomst zie je dat de lagere baantjes vooral uitgevoerd worden door mensen die niet van oorsprong Nederlands zijn. Zij mogen werken tegen de laagste lonen, terwijl de hogere functies uitgevoerd blijven worden door de etnische Nederlanders, en enkele nakomelingen van mensen die hier al in de jaren 70 en 80 zijn gekomen en inmiddels een beter plekje in de samenleving bemachtigd hebben. Dat laatste om niet de schijn te wekken dat er alleen blanken dat werk mogen doen. Diversiteit!
Jij woont toch niet zover van Eindhoven af? Dan zie je toch ook wel dat huizen van 1 mio plus aldaar vooral ook niet-Westerse mensen aantrekt? Dat is niet omdat ze goedkope arbeidskrachten zijn.

Dus het beeld is echt wel een stuk genuanceerder. Overigens is een Roemeen die in de kassen werkt (als die nog in bedrijf is) geen slaaf. Die verdient gewoon hetzelfde karige loon als die verdwaalde Nederlander die niet door heeft dat niet werken net zoveel oplevert.
pi_206531157
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 11:37 schreef xzaz het volgende:

[..]
'Nederland' is sowieso een beetje een rare benaming.
Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Ook goed.
pi_206531321
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 12:10 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ik weet ook niet precies wat ermee bedoelt wordt. Ik bedoel, wat het letterlijk betekent.

"Hanky panky, Shanghai?"
"hanky-panky
/haŋkɪˈpaŋki/
nounINFORMAL•HUMOROUS
behaviour, in particular sexual or legally dubious behaviour, considered improper but not seriously so.
"suspicions of financial hanky-panky""

Zie je de link nu wat beter? :)
  woensdag 2 november 2022 @ 11:57:39 #223
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206531421
Ik ben benieuwd wanneer Edwin Wagensveld in de bres gaat springen voor dit liedje.
pi_206531481
quote:
7s.gif Op woensdag 2 november 2022 09:17 schreef HSG het volgende:

[..]
Het is er gewoon en dat zal ook niet veranderden. Dit speelt al sinds mensenheugenis en het zal ook zo blijven. Mensen van een bepaalde cultuur trekken elkaar aan. Dat zie je in Afrika, China, Midden-Oosten en op meer plekken in de wereld. Waar het vooral fout gaat is dat mensen maar naar een specifieke groep wijzen en doen alsof zij als enige die fout zijn of doen alsof het alleen maar bij die ene groep speelt.

Ik hoor mensen roepen als zij voor een baan zijn afgewezen dat er witte privileges spelen en dat het door hun huidkleur komt. Zelf ben ik ook vaak genoeg voor een baan afgewezen maar dan ga ik niet in een hoekje lopen huilen maar dan ga ik kijken wat ik aan mijzelf kan verbeteren om mijn kansen te vergroten.
Dit zie je inderdaad tegenwoordig steeds vaker. En dat is ook logisch omdat er actief wordt verteld over al het vermeende racisme en discriminatie op de arbeidsmarkt. En als jij niet blank bent (of niet hetero, of geen man) en je wordt afgewezen voor een sollicitatie dan moet dat wel komen door een bepaalde vorm van discriminatie.
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:07 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Waar leert men dan dat het hebben van een bepaalde huidskleur racistisch is? En ja in de hele wereld hebben we slavernij gehad, in Nederland echter ging het wel degelijk om een bepaalde huidskleur, waarom zou je dat niet mogen benoemen Jij denkt dat we dan gelijk blanke kinderen schuldig gaan bevinden, maar het gaat om de bewustwording. En ja, ik ben er ook voor om te stellen dat het op geen enkele voorwaarde mag gebeuren, wat je huidskleur of afkomst ook is. Nog steeds geen enkele reden om het liedje maar in stand te houden.

Dingen benoemen voelt voor jou blijkbaar als een aanval op jouw huidskleur. De ironie.
Waar moeten kinderen zich precies bewust van worden? Ben je bang dat ze elkaar op het schoolplein gaan tot slaaf gaan maken op basis van huidskleur?
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:07 schreef Vis1980 het volgende:
Zoals het nu overkomt, maak jij je druk over het verwijderen van een liedje waarbij kinderen worden geacht spleetogen te maken. Mensen moeten volgens jou niet zo zeuren en als we dat afschaffen kweken we tere zieltjes, maar op het moment dat je feiten verteld over de Nederlandse historie, dan ineens moeten we de waarheid verdoezelen. Waarom? Jij hebt toch geen tere ziel? Alle facetten en belangrijke gebeurtenissen vanuit de geschiedenis van Nederland moeten voorbij komen, waarom moet je juist op dat punt ineens doen alsof het zo in alle landen is. Dat geldt dan toch ook voor onze 'successen'? Nee, je moet gewoon de goede en slechte dingen vertellen over de geschiedenis.
Welke waarheid zou worden verdoezeld? En welke aspecten van de Nederlandse geschiedenis wordt nu niet juist gepresenteerd dan?
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:40 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Waar wordt dat dan gesteld? Overigens weet ik ook wel dat er echt mensen zijn die die mening hebben, dat wil ik niet ontkennen en dat kan ik ook niet, omdat ik weet dat er genoeg mensen zijn in de zwarte gemeenschap (vooral in de VS) die zo denken. Daarnaast ken ik ook zat mensen die zwarte mensen dom vinden of ze allemaal beschouwen als crimineel. Daarom zou het ook fijn zijn om 'beide groepen' te laten beseffen wat het effect is van zo denken en zulke dingen beginnen op school..
Zat nog wel, dat is schrikbarend. Ik zou dit probleem in je eigen vrienden-en kennissenkring zoeken. Ik ken letterlijk niemand die zo denkt over mensen met een donkere huidskleur, en wij wonen schijnbaar in dezelfde stad. Dus misschien moet je zelf gewoon iets minder optrekken met racistische tokkies in plaats van hun marginale gedachtegoed tot een breder maatschappelijk probleem te gaan bombarderen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 2 november 2022 @ 12:02:53 #225
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206531504
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik ageer tegen het bespottelijke idee dat blanken racisten zijn.

Het is dus zoiets als dat iemand claimt dat Nederland dictatoriaal is en dat je dan met Noord Korea aantoont dat die persoon niet helemaal goed bij zijn hoofd is met zijn uitspraak.
Degenen die zich druk maken over racisme en vreemdelingenhaat zijn doorgaans met binnenlandse politiek bezig. Dus wat er in Iran gebeurt doet niet zo terzake.

En en om te zien dat veel van onze inwoners aan racisme en vreemdelingenhaat doen daar hoef je maar een gemiddeld topic hier voor open te trekken dat iets met immigranten te maken heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')