Wat ik zeg: de gunstige ligging.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:54 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]![]()
Er zijn wel enkele partijen (vooral in de gouden eeuw) schatrijk geworden, maar tot aan de 2e wereldoorlog had de gemiddelde Nederlander geen cent om zijn kont te krabben. Dat is allemaal na de 2e wereld oorlog gekomen, deels door het Marshall plan en de invloed van de VS. Deels door het gas uit groningen eind jaren 50.
Maar niet door wat plantages.
Ook in Nederland. Dat betreft vooral seksslaven, maar ook uitbuiten van illegalen komt voor.quote:
Zijn er nu meer slaven in Nederland dan toen?quote:Op woensdag 2 november 2022 11:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook in Nederland. Dat betreft vooral seksslaven, maar ook uitbuiten van illegalen komt voor.
Maar misschien wel belangrijker: veel keuzes die consumenten maken leiden tot het instandhouden van de misstanden.
Denk dat ie op mij doelt. Ik stoor mij eraan als er op officiele papieren bij etniciteit: wit, staat. Huidskleur is geen etniciteit, dat is al fout. Daarbij ben ik niet wit, maar ben ik een blank persoon. Mijn etniciteit is eerder van Nederlandse afkomst.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij eerlijk gezegd heel sterk, dat je vaak uitgescholden wordt vanwege je blanke huidskleur.
Daar moest jij neem ik aan ook hartelijk om lachen.
Het is ook gewoon een feitelijk vaststelling dat Nederland al schathemelrijk was voordat het zijn verzet tegen de slavernij opgaf en voordat de VOC eindelijk begon met dividend uitbetalen.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Eens. Daarom haal ik dit ook aan. Punt is dat veel zogenaamde correcte figuren in deze bulshit geloven.
Er wordt wel degelijk geloofd in bepaalde kringen dat het hebben van een blanke huid, je bij voorbaat al schuldig maakt. Misschien niet direct aan racisme, maar wel aan 't hebben van privileges. Hetgeen echt onzin is, want je kunt er niets aan doen als je als blank kind uit blanke ouders geboren wordt.
Dat er in, bijvoorbeeld Nederland, zo'n grote verschillen bestaan tussen de blanke Nederlander en andere bevolkingsgroepen ligt eerder aan het feit dat Nederland (en andere landen) gunstig liggen qua klimaat en daardoor beter konden ontwikkelen. Dit was ook zo gebeurd als er nooit slavernij was geweest. Het is echt niet zo dat Nederland rijk is geworden dankzij de slavernij; dat was toch wel gebeurd.
En dat gaat nog veel erger worden. Al die mensen worden hierheen gehaald om eenvoudig werk te doen en onze pensioenen bijeen te sparen. Is, vindt men, nodig vanwege de vergrijzing. In de nabije toekomst zie je dat de lagere baantjes vooral uitgevoerd worden door mensen die niet van oorsprong Nederlands zijn. Zij mogen werken tegen de laagste lonen, terwijl de hogere functies uitgevoerd blijven worden door de etnische Nederlanders, en enkele nakomelingen van mensen die hier al in de jaren 70 en 80 zijn gekomen en inmiddels een beter plekje in de samenleving bemachtigd hebben. Dat laatste om niet de schijn te wekken dat er alleen blanken dat werk mogen doen. Diversiteit!quote:Op woensdag 2 november 2022 11:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook in Nederland. Dat betreft vooral seksslaven, maar ook uitbuiten van illegalen komt voor.
Maar misschien wel belangrijker: veel keuzes die consumenten maken leiden tot het instandhouden van de misstanden.
Dat zeker. Aangezien in Nederland destijds slavernij verboden was en alleen in de koloniën toegestaan was. Niet dat iedereen zich daaraan hield in de praktijk, maar er waren in Nederland zelf daardoor weinig slaven.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:02 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Zijn er nu meer slaven in Nederland dan toen?
'Nederland' is sowieso een beetje een rare benaming.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat zeker. Aangezien in Nederland destijds slavernij verboden was en alleen in de koloniën toegestaan was. Niet dat iedereen zich daaraan hield in de praktijk, maar er waren in Nederland zelf daardoor weinig slaven.
Jij woont toch niet zover van Eindhoven af? Dan zie je toch ook wel dat huizen van 1 mio plus aldaar vooral ook niet-Westerse mensen aantrekt? Dat is niet omdat ze goedkope arbeidskrachten zijn.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:11 schreef Gia het volgende:
[..]
En dat gaat nog veel erger worden. Al die mensen worden hierheen gehaald om eenvoudig werk te doen en onze pensioenen bijeen te sparen. Is, vindt men, nodig vanwege de vergrijzing. In de nabije toekomst zie je dat de lagere baantjes vooral uitgevoerd worden door mensen die niet van oorsprong Nederlands zijn. Zij mogen werken tegen de laagste lonen, terwijl de hogere functies uitgevoerd blijven worden door de etnische Nederlanders, en enkele nakomelingen van mensen die hier al in de jaren 70 en 80 zijn gekomen en inmiddels een beter plekje in de samenleving bemachtigd hebben. Dat laatste om niet de schijn te wekken dat er alleen blanken dat werk mogen doen. Diversiteit!
Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Ook goed.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:37 schreef xzaz het volgende:
[..]
'Nederland' is sowieso een beetje een rare benaming.
"hanky-pankyquote:Op dinsdag 1 november 2022 12:10 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik weet ook niet precies wat ermee bedoelt wordt. Ik bedoel, wat het letterlijk betekent.
"Hanky panky, Shanghai?"
Dit zie je inderdaad tegenwoordig steeds vaker. En dat is ook logisch omdat er actief wordt verteld over al het vermeende racisme en discriminatie op de arbeidsmarkt. En als jij niet blank bent (of niet hetero, of geen man) en je wordt afgewezen voor een sollicitatie dan moet dat wel komen door een bepaalde vorm van discriminatie.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:17 schreef HSG het volgende:
[..]
Het is er gewoon en dat zal ook niet veranderden. Dit speelt al sinds mensenheugenis en het zal ook zo blijven. Mensen van een bepaalde cultuur trekken elkaar aan. Dat zie je in Afrika, China, Midden-Oosten en op meer plekken in de wereld. Waar het vooral fout gaat is dat mensen maar naar een specifieke groep wijzen en doen alsof zij als enige die fout zijn of doen alsof het alleen maar bij die ene groep speelt.
Ik hoor mensen roepen als zij voor een baan zijn afgewezen dat er witte privileges spelen en dat het door hun huidkleur komt. Zelf ben ik ook vaak genoeg voor een baan afgewezen maar dan ga ik niet in een hoekje lopen huilen maar dan ga ik kijken wat ik aan mijzelf kan verbeteren om mijn kansen te vergroten.
Waar moeten kinderen zich precies bewust van worden? Ben je bang dat ze elkaar op het schoolplein gaan tot slaaf gaan maken op basis van huidskleur?quote:Op woensdag 2 november 2022 10:07 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Waar leert men dan dat het hebben van een bepaalde huidskleur racistisch is? En ja in de hele wereld hebben we slavernij gehad, in Nederland echter ging het wel degelijk om een bepaalde huidskleur, waarom zou je dat niet mogen benoemen Jij denkt dat we dan gelijk blanke kinderen schuldig gaan bevinden, maar het gaat om de bewustwording. En ja, ik ben er ook voor om te stellen dat het op geen enkele voorwaarde mag gebeuren, wat je huidskleur of afkomst ook is. Nog steeds geen enkele reden om het liedje maar in stand te houden.
Dingen benoemen voelt voor jou blijkbaar als een aanval op jouw huidskleur. De ironie.
Welke waarheid zou worden verdoezeld? En welke aspecten van de Nederlandse geschiedenis wordt nu niet juist gepresenteerd dan?quote:Op woensdag 2 november 2022 10:07 schreef Vis1980 het volgende:
Zoals het nu overkomt, maak jij je druk over het verwijderen van een liedje waarbij kinderen worden geacht spleetogen te maken. Mensen moeten volgens jou niet zo zeuren en als we dat afschaffen kweken we tere zieltjes, maar op het moment dat je feiten verteld over de Nederlandse historie, dan ineens moeten we de waarheid verdoezelen. Waarom? Jij hebt toch geen tere ziel? Alle facetten en belangrijke gebeurtenissen vanuit de geschiedenis van Nederland moeten voorbij komen, waarom moet je juist op dat punt ineens doen alsof het zo in alle landen is. Dat geldt dan toch ook voor onze 'successen'? Nee, je moet gewoon de goede en slechte dingen vertellen over de geschiedenis.
Zat nog wel, dat is schrikbarend. Ik zou dit probleem in je eigen vrienden-en kennissenkring zoeken. Ik ken letterlijk niemand die zo denkt over mensen met een donkere huidskleur, en wij wonen schijnbaar in dezelfde stad. Dus misschien moet je zelf gewoon iets minder optrekken met racistische tokkies in plaats van hun marginale gedachtegoed tot een breder maatschappelijk probleem te gaan bombarderen.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:40 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Waar wordt dat dan gesteld? Overigens weet ik ook wel dat er echt mensen zijn die die mening hebben, dat wil ik niet ontkennen en dat kan ik ook niet, omdat ik weet dat er genoeg mensen zijn in de zwarte gemeenschap (vooral in de VS) die zo denken. Daarnaast ken ik ook zat mensen die zwarte mensen dom vinden of ze allemaal beschouwen als crimineel. Daarom zou het ook fijn zijn om 'beide groepen' te laten beseffen wat het effect is van zo denken en zulke dingen beginnen op school..
Degenen die zich druk maken over racisme en vreemdelingenhaat zijn doorgaans met binnenlandse politiek bezig. Dus wat er in Iran gebeurt doet niet zo terzake.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ageer tegen het bespottelijke idee dat blanken racisten zijn.
Het is dus zoiets als dat iemand claimt dat Nederland dictatoriaal is en dat je dan met Noord Korea aantoont dat die persoon niet helemaal goed bij zijn hoofd is met zijn uitspraak.
Eindhoven. Expats en zo. Klopt.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij woont toch niet zover van Eindhoven af? Dan zie je toch ook wel dat huizen van 1 mio plus aldaar vooral ook niet-Westerse mensen aantrekt? Dat is niet omdat ze goedkope arbeidskrachten zijn.
Dus het beeld is echt wel een stuk genuanceerder. Overigens is een Roemeen die in de kassen werkt (als die nog in bedrijf is) geen slaaf. Die verdient gewoon hetzelfde karige loon als die verdwaalde Nederlander die niet door heeft dat niet werken net zoveel oplevert.
Ik denk het wel. Daarin staat het eerlijke verhaal. Oeigoeren (half moslim) onder invloed van de nare islam. Claimen land dat niet van hen is. Ja ze leven er alleen op. Gebeurt dit niet dan plegen ze aanslagen. Natuurlijk aangewakkerd door westerse politieke agitatoren zoals de CIA. Onder noemer van "democratie"quote:Op dinsdag 1 november 2022 11:01 schreef nils_22 het volgende:
Zouden ze in China ook een lespakket hebben over het uitroeien van de Oeigoeren?
Mee eens alleen bij een aantal gebruikers hier hangt een mentaliteit van "jullie blanken...". Nee niet alleen blanken.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:59 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Eens, maar dat wil niet zeggen dat je hier nergens meer over kan praten.
In de detachering zag ik het toch anders. Blanken, niet-blanken, Aziaten, homo's, hetero's ect zaten allemaal door elkaar en er was niks aan de hand.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit zie je inderdaad tegenwoordig steeds vaker. En dat is ook logisch omdat er actief wordt verteld over al het vermeende racisme en discriminatie op de arbeidsmarkt. En als jij niet blank bent (of niet hetero, of geen man) en je wordt afgewezen voor een sollicitatie dan moet dat wel komen door een bepaalde vorm van discriminatie.
En hoeveel zijn dat er dan?quote:Op woensdag 2 november 2022 10:40 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Daarnaast ken ik ook zat mensen die zwarte mensen dom vinden of ze allemaal beschouwen als crimineel.
Het begint bij de ouders.quote:Daarom zou het ook fijn zijn om 'beide groepen' te laten beseffen wat het effect is van zo denken en zulke dingen beginnen op school.
Nee, er waren daardoor geen slaven. Slavernij is een eigendomsverhouding tot een mens, per definitie een juridische toestand. Die bestond niet, die was niet mogelijk. Wel een gezagsverhouding tot een bediende uiteraard, maar die waren allemaal vrij om op te stappen.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat zeker. Aangezien in Nederland destijds slavernij verboden was en alleen in de koloniën toegestaan was. Niet dat iedereen zich daaraan hield in de praktijk, maar er waren in Nederland zelf daardoor weinig slaven.
Niet mee eens.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja spleetogen maken en dan aanstellerig onzin brabbelen om zo een Chinees na te doen is weinig anders dan een vorm van belachelijk maken, al hebben veel kinderen dat niet door. Dus ja ik kan me voorstellen dat Aziatische kinderen dat op den duur gewoon heel vervelend vinden als dat ook steeds weer herhaald wordt. Net als dat wanneer ik iedere dag jouw deurmat scheef kom leggen, je daar om den duur ook gewoon helemaal zat van bent.
Het is geen gigantisch probleem maar het is ook geen gigantische opgave om dat domme liedje, wat werkelijk een normaal mens gaat missen, gewoon niet meer te zingen.
Maar kennelijk is er een groep Nederlanders die desondanks dat willen blijven doen puur om te kunnen zieken. Dan ligt het gedragsprobleem bij jezelf.
Ik weet niet hoe het zou gaan als je dat nu probeert maar een paar jaar terug heb ik in Iran nog een katholieke kerk en een synagoge bezocht. Zijn gewoon openbare gebouwen en de mensen daar interesseert het al helemaal geen fluit wat je zoal gelooft.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En zelfs dat blijkt, in het tolerante Westen, niet waar te zijn.
Wat dat betreft wordt er veel meer gediscrimineerd buiten het Westen. Probeer maar eens in Iran een katholieke kerk te stichten. Ok, misschien goed ter bescherming van kleine jongetjes dat ze daar van in de stress schieten, maar toch... dat is niet de reden.
Ik zie het weinig. Tenzij kritiek ook als racisme wordt betiteld. Dan tiert racisme welig. Maar ja…quote:Op woensdag 2 november 2022 12:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Degenen die zich druk maken over racisme en vreemdelingenhaat zijn doorgaans met binnenlandse politiek bezig. Dus wat er in Iran gebeurt doet niet zo terzake.
En en om te zien dat veel van onze inwoners aan racisme en vreemdelingenhaat doen daar hoef je maar een gemiddeld topic hier voor open te trekken dat iets met immigranten te maken heeft.
Veel mensen op Fok!, veel collega's in de afgelopen 41 jaar, voetbalsupporters, oude mensen, 'stoere' kinderen, bazen; leidinggevenden op de werkvloer enz., maar verder niemand hoor!quote:Op woensdag 2 november 2022 12:40 schreef HSG het volgende:
[..]
Mee eens alleen bij een aantal gebruikers hier hangt een mentaliteit van "jullie blanken...". Nee niet alleen blanken.
[..]
In de detachering zag ik het toch anders. Blanken, niet-blanken, Aziaten, homo's, hetero's ect zaten allemaal door elkaar en er was niks aan de hand.
Mensen maken problemen die er amper tot niet zijn. Wanneer ik afgewezen wordt voor een sollicitatie dan ga ik het bedrijf bellen voor een uitleg. Misschien leer ik dan nog wat van.
[..]
En hoeveel zijn dat er dan?
[..]
Het begint bij de ouders.
Als je niet ziet dat juist het Westen tot de minst racistische delen van de wereld behoort, dan raad ik je aan om wat vaker de wereld in te gaan.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:37 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het zou gaan als je dat nu probeert maar een paar jaar terug heb ik in Iran nog een katholieke kerk en een synagoge bezocht. Zijn gewoon openbare gebouwen en de mensen daar interesseert het al helemaal geen fluit wat je zoal gelooft.
Overigens is religie is anders dan etniciteit maar dat wist je vast al.
Een joekel van een ontkenning.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:16 schreef VEM2012 het volgende:
Het is onzin om te denken dat racisme iets is wat bij blank zijn behoort. En racistisch ook nog.
Stel nu dat jouw 'onderbuikmening gepresenteerd als feit' waar zou zijn, wil dat dan zeggen dat je er dan maar niets mee moet doen? Er zullen heel veel landen zijn waar het aantal moorden veel hoger ligt dan in NL, maar toch streven we ernaar het totaal te verbannen, zelfs als dat een utopie is.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je niet ziet dat juist het Westen tot de minst racistische delen van de wereld behoort, dan raad ik je aan om wat vaker de wereld in te gaan.
Het is onzin om te denken dat racisme iets is wat bij blank zijn behoort. En racistisch ook nog.
Welke impact heeft dat liedje dan? Als we het over onderbuikmeningen hebben...quote:Op woensdag 2 november 2022 15:36 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Maar net doen alsof het allemaal geen impact heeft en je daarom liedjes moet blijven zingen op school met spleetogen (ondanks dat sommige net doen alsof het ze niet om het lied gaat en dan toch het afschaffen ervan als woke bestempelen).
Let je niet op? De impact van racisme, het wordt hier gewoon ontkent. Verder is er echt geen reden om een liedje met spleetogen te laten zingen in de klas, en ja, daar zijn kinderen die daar last van hebben. Ga je nu ook net doen alsof het allemaal niet bestaat?quote:Op woensdag 2 november 2022 15:42 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Welke impact heeft dat liedje dan? Als we het over onderbuikmeningen hebben...
Ik vraag welke impact dat liedje heeft. Of wil je zeggen dat het liedje zelf racistisch is?quote:Op woensdag 2 november 2022 15:44 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Let je niet op? De impact van racisme, het wordt hier gewoon ontkent. Verder is er echt geen reden om een liedje met spleetogen te laten zingen in de klas, en ja, daar zijn kinderen die daar last van hebben. Ga je nu ook net doen alsof het allemaal niet bestaat?
Discriminerend, jazeker. Racisme zal je uiteindelijk wel gaan zeuren dat Aziaten geen ras zijn.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik vraag welke impact dat liedje heeft. Of wil je zeggen dat het liedje zelf racistisch is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |