Omdat er helemaal geen punt is. Een achterlijk land als Iran is niet relevant voor hoe we in ons land met elkaar om moeten gaan. Dat moeten ze daar maar uitzoeken.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En ik maar denken dat je intelligent genoeg bent om het punt te kunnen snappen.
Mijn schoonvader moest nog in een andere rij staan omdat hij een andere huidskleur had, en dat was op grote schaal. Zoiets krijg je niet zomaar effe 1,2,3 uit de samenleving. Zulke dingen hebben hele generaties nodig om weer te herstellen, terwijl er daarvoor ook geen succesverhalen zijn. Nu kan ik het wel allemaal gaan uitleggen wat de uitkomsten daarvan zijn, maar ik heb het idee dat het er bij jou toch niet ingaat. Ja, ik vind ook dat er mensen zijn die discrimineren tegen blanken en ik vind ook dat we niet alles helemaal aan banden moeten leggen. Maar ik heb nu het idee dat jij totaal je ogen sluit voor bepaalde problemen en dan gaan verwachten van de mensen die daar last van hebben dat ze het maar even opzij zetten, omdat jij zegt dat ze zich niet aan moeten stellen.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een van de manieren om blank privilege te onderbouwen is dat Zwarte amerikanen 88 cent verdienen per dollar voor blanke amerikanen.
Terwijl uit onderzoek blijkt dat als je de groepen homogeen maakt (belangrijkste verschil is dat Zwarte amerikanen gemiddeld veel jonger zijn), dat het verschil geheel verdwijnt.
Men ziet verschillen, weigert na te denken over wat het allemaal nog meer kan zijn dan discriminatie en poef, het is bewijs voor discriminatie.
Net zoals de gender pay gap. Je hebt gewoon ‘experts’ die dat helemaal verklaren aan de hand van discriminatie. Terwijl de data al lang verzameld is: ga corrigeren voor verschillen in de groepssamenstelling en ineens verdienen mannen en vrouwen exact hetzelfde.
Waanzin!
Je moet kinderen in het algemeen leren dat discriminatie en racisme gewoon fout is. Je moet kinderen niet leren dat zij, door hun huidkleur, racistisch zijn. Hetzelfde met de slavenij. Leer kinderen dat dat fout is en dat dat door de geschiedenis door vele volkeren overal in de wereld dat plaatsgevonden heeft en niet alleen door de blanken uit het westen.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:26 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Prima, maar er is toch niets mis met het creëren van bewustwording op dit gebied bij kinderen? Stelen zal ook altijd gebeuren in welk land dan ook, maar toch leer je je kinderen om niet te gaan stelen.
Er bestaat geen witte privileges want wat jij omschrijft zie je nu ook in Qatar. Arbeiders uit Aziatische landen die onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken en slecht betaald krijgen. Verder hoef ik hier niet te omschrijven wat de gevolgen zijn. Daarnaast worden zij gediscrmineerd en als minderwaardig beschouwd.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een van de manieren om blank privilege te onderbouwen is dat Zwarte amerikanen 88 cent verdienen per dollar voor blanke amerikanen.
Terwijl uit onderzoek blijkt dat als je de groepen homogeen maakt (belangrijkste verschil is dat Zwarte amerikanen gemiddeld veel jonger zijn), dat het verschil geheel verdwijnt.
Men ziet verschillen, weigert na te denken over wat het allemaal nog meer kan zijn dan discriminatie en poef, het is bewijs voor discriminatie.
Net zoals de gender pay gap. Je hebt gewoon ‘experts’ die dat helemaal verklaren aan de hand van discriminatie. Terwijl de data al lang verzameld is: ga corrigeren voor verschillen in de groepssamenstelling en ineens verdienen mannen en vrouwen exact hetzelfde.
Waanzin!
Met thuis bedoel ik op een kinderfeestje bijvoorbeeld. Ken het alleen als klassikaal liedje. Dus kappen met dit zingen op school, opvang of club en kinderen leren het niet meer. Verdwijnt het vanzelf. Het zijn volwassenen die het levend houden. Dus waarom kinderen hier les over geven?quote:Op dinsdag 1 november 2022 22:13 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Oh ik zing het bijna dagelijks onder de douche. Niet in bad, dan zing ik een liedje over joden. Die uit American History X.
Waar leert men dan dat het hebben van een bepaalde huidskleur racistisch is? En ja in de hele wereld hebben we slavernij gehad, in Nederland echter ging het wel degelijk om een bepaalde huidskleur, waarom zou je dat niet mogen benoemen Jij denkt dat we dan gelijk blanke kinderen schuldig gaan bevinden, maar het gaat om de bewustwording. En ja, ik ben er ook voor om te stellen dat het op geen enkele voorwaarde mag gebeuren, wat je huidskleur of afkomst ook is. Nog steeds geen enkele reden om het liedje maar in stand te houden.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:59 schreef HSG het volgende:
Je moet kinderen in het algemeen leren dat discriminatie en racisme gewoon fout is. Je moet kinderen niet leren dat zij, door hun huidkleur, racistisch zijn. Hetzelfde met de slavenij. Leer kinderen dat dat fout is en dat dat door de geschiedenis door vele volkeren overal in de wereld dat plaatsgevonden heeft en niet alleen door de blanken uit het westen.
2 emmertjes water halen is wel heel erg Nederlands, maar geen idee of er daar een versie van wordt gezongen in andere landen dan Nederland.quote:Op woensdag 2 november 2022 06:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh heb je er voorbeelden van dat Nederlandse kinderen in China/Japan belachelijk worden gemaakt met een onnozel verjaardagsliedje?
https://punt.avans.nl/202(...)ank-zeggen-maar-wit/quote:Op woensdag 2 november 2022 10:07 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Waar leert men dan dat het hebben van een bepaalde huidskleur racistisch is? En ja in de hele wereld hebben we slavernij gehad, in Nederland echter ging het wel degelijk om een bepaalde huidskleur, waarom zou je dat niet mogen benoemen Jij denkt dat we dan gelijk blanke kinderen schuldig gaan bevinden, maar het gaat om de bewustwording. En ja, ik ben er ook voor om te stellen dat het op geen enkele voorwaarde mag gebeuren, wat je huidskleur of afkomst ook is. Nog steeds geen enkele reden om het liedje maar in stand te houden.
Dingen benoemen voelt voor jou blijkbaar als een aanval op jouw huidskleur. De ironie.
Ik vind dit nogal een aanval op mijn huidskleur. Zelfs op ziekenhuispapieren staat tegenwoordig bij etniciteit: 'wit'. Ik verander het steevast in 'blank'. Ik ben niet wit. Mijn tanden zijn wit, mijn oogwit is wit, maar mijn huid is niet wit. Eerder beige of heel licht bruin, maar verre van wit.quote:Iemand met een witte huidskleur geniet voordelen puur op basis van zijn of haar huidskleur. Het zijn voordelen die vanzelfsprekend zijn, waardoor ze niet meteen opvallen.
quote:Op woensdag 2 november 2022 10:21 schreef Gia het volgende:
[..]
https://punt.avans.nl/202(...)ank-zeggen-maar-wit/
[..]
Ik vind dit nogal een aanval op mijn huidskleur. Zelfs op ziekenhuispapieren staat tegenwoordig bij etniciteit: 'wit'. Ik verander het steevast in 'blank'. Ik ben niet wit. Mijn tanden zijn wit, mijn oogwit is wit, maar mijn huid is niet wit. Eerder beige of heel licht bruin, maar verre van wit.
Grappig vind ik dat. Jij mag je zeker beledigd voelen, hoor. Ik heb een kennis die altijd zinnen maakt als 'En toen kwam er dus een neger...of een zwarte of hoe ik ze tegenwoordig ook mag noemen, hoe moet ik ze dan omschrijven?' om vervolgens een paar zinnen later te vallen over het woordje wit ipv blank.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:21 schreef Gia het volgende:
[..]
[..]
Ik vind dit nogal een aanval op mijn huidskleur. Zelfs op ziekenhuispapieren staat tegenwoordig bij etniciteit: 'wit'. Ik verander het steevast in 'blank'. Ik ben niet wit. Mijn tanden zijn wit, mijn oogwit is wit, maar mijn huid is niet wit. Eerder beige of heel licht bruin, maar verre van wit.
Daar staat het: Aan onze kinderen moeten leren. Het zijn dus de volwassenen die hier onderwijs over moeten krijgen. Zij moeten leren dat je deze liedjes niet leert aan kinderen op de kleuterschool. Die kinderen doen dat niet uit zichzelf! En die moeten nu allemaal woke-ideeen aangepraat worden door bedenkelijke clubjes.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:22 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Eens met 'waar je aanstoot aan kunt nemen. Soms terecht, soms onterecht', maar we hebben het dan over een eigenschap van een volwassen iemand. Het gaat hier om kinderen, niet om volwassenen. Er wordt een liedje geschrapt, omdat bepaalde leerlingen daar last van hebben, dat lijkt mij gewoon een prima streven. Ik snap werkelijk de drang niet dat we dit soort liedjes koste wat het kost aan onze kinderen moeten leren. Ja, zingen op een simpel wijsje vinden alle kinderen leuk, maar waarom dat met van die spleetogen moet...
Dit artikelquote:Op woensdag 2 november 2022 10:21 schreef Gia het volgende:
Dat zijn twee verschillende dingen, die niet met elkaar te maken hebben.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Daar staat het: Aan onze kinderen moeten leren. Het zijn dus de volwassenen die hier onderwijs over moeten krijgen. Zij moeten leren dat je deze liedjes niet leert aan kinderen op de kleuterschool. Die kinderen doen dat niet uit zichzelf! En die moeten nu allemaal woke-ideeen aangepraat worden door bedenkelijke clubjes.
Nee, oneens.
Een neger is een neger. Ook die is niet zwart, eerder donkerbruin. Dus ik zeg meestal neger. Een omschrijving als 'van afrikaanse komaf' klopt al niet als het een antilliaan is. En 'mensen van kleur' slaat nergens op; ik heb ook een kleur, en ik word daar niet mee bedoelt.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:26 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
[..]
Grappig vind ik dat. Jij mag je zeker beledigd voelen, hoor. Ik heb een kennis die altijd zinnen maakt als 'En toen kwam er dus een neger...of een zwarte of hoe ik ze tegenwoordig ook mag noemen, hoe moet ik ze dan omschrijven?' om vervolgens een paar zinnen later te vallen over het woordje wit ipv blank.
Mij maakt het niet uit, maar dat wil niet zeggen dat het jou ook niet moet uitmaken. Dan nog is het hele verhaal dat jij post niet 'als je wit bent, ben je racistisch'.
Daar denk ik anders over.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:31 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat zijn twee verschillende dingen, die niet met elkaar te maken hebben.
Ben ik ook met je eens en verder is het helemaal geen verplichte kost op scholen. Mijn dochter is 8 en krijgt inderdaad les over discriminatie en racisme, maar op geen enkele manier denkt zij dat het alleen om blanke mensen gaat en leggen wij haar thuis ook extra uit dat je op geen enkele manier iemand moet benadelen op basis van wat dan ook. Nu zijn wij een gezin met veel verschillende kleuren, maar als iemand zijn kind leert dat je daardoor geen blanke kinderen kunt vertrouwen is dat natuurlijk op zijn minst net zo kwalijk als het onderwerp zelf.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:30 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Dit artikelStaat vol fouten en bullshit. Dus ik google de auteur, is ze blijkbaar nog een NOS redactrice ook
Ze lijkt het verschil tussen 'n-woord' (lekker Amerikaanse meuk papagaaien) en 'neger' ook niet te snappen (nigger = nikker, negro = neger). Dat zijn 2 totaal verschillende woorden waarbij vrijwel heel Nederland het eens was dat het echt niet meer kon en daarom bijna niemand meer weet dat nikker een ding was.
Zoals redactrices die 20 jaar geleden dit land binnen kwamen
Ik ageer tegen het bespottelijke idee dat blanken racisten zijn.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Omdat er helemaal geen punt is. Een achterlijk land als Iran is niet relevant voor hoe we in ons land met elkaar om moeten gaan. Dat moeten ze daar maar uitzoeken.
Dat zou hetzelfde zijn dat je hier tegen een vuurwerkverbod bent, en de voorstanders dan zeggen dat je in Noord-Korea nog veel minder mag dan hier.
Neger betekend letterlijk zwart. Het gaat mij ook niet om dat je negers geen negers mag noemen, maar het blijken vaak juist mensen te zijn die het onzin vinden om op je woorden te letten om zwarte mensen te omschrijven en dan vervolgens keihard vallen over wit. In beide gevallen denk ik,. jeetje wat erg maar who cares.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Een neger is een neger. Ook die is niet zwart, eerder donkerbruin. Dus ik zeg meestal neger. Een omschrijving als 'van afrikaanse komaf' klopt al niet als het een antilliaan is. En 'mensen van kleur' slaat nergens op; ik heb ook een kleur, en ik word daar niet mee bedoelt.
Neger is een aanduiding, geen scheldwoord.
Waar wordt dat dan gesteld? Overigens weet ik ook wel dat er echt mensen zijn die die mening hebben, dat wil ik niet ontkennen en dat kan ik ook niet, omdat ik weet dat er genoeg mensen zijn in de zwarte gemeenschap (vooral in de VS) die zo denken. Daarnaast ken ik ook zat mensen die zwarte mensen dom vinden of ze allemaal beschouwen als crimineel. Daarom zou het ook fijn zijn om 'beide groepen' te laten beseffen wat het effect is van zo denken en zulke dingen beginnen op school.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ageer tegen het bespottelijke idee dat blanken racisten zijn.
Het is dus zoiets als dat iemand claimt dat Nederland dictatoriaal is en dat je dan met Noord Korea aantoont dat die persoon niet helemaal goed bij zijn hoofd is met zijn uitspraak.
Eens. Daarom haal ik dit ook aan. Punt is dat veel zogenaamde correcte figuren in deze bulshit geloven.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:30 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Dit artikelStaat vol fouten en bullshit. Dus ik google de auteur, is ze blijkbaar nog een NOS redactrice ook
Ze lijkt het verschil tussen 'n-woord' (lekker Amerikaanse meuk papagaaien) en 'neger' ook niet te snappen (nigger = nikker, negro = neger). Dat zijn 2 totaal verschillende woorden waarbij vrijwel heel Nederland het eens was dat het echt niet meer kon en daarom bijna niemand meer weet dat nikker een ding was.
Zoals redactrices die 20 jaar geleden dit land binnen kwamenHetzelfde verhaal als met gastarbeider, arbeidsmigrant, allochtoon, migratieachtergrond. Die lui focussen alleen maar op hun waan van de dag.
Ik zeg helemaal niet dat mensen zich aanstellen. Ik zeg dat het concept blank privilege onzin is. En niet alleen ik, ook de wetenschappers die het onderzoeken.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:34 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Mijn schoonvader moest nog in een andere rij staan omdat hij een andere huidskleur had, en dat was op grote schaal. Zoiets krijg je niet zomaar effe 1,2,3 uit de samenleving. Zulke dingen hebben hele generaties nodig om weer te herstellen, terwijl er daarvoor ook geen succesverhalen zijn. Nu kan ik het wel allemaal gaan uitleggen wat de uitkomsten daarvan zijn, maar ik heb het idee dat het er bij jou toch niet ingaat. Ja, ik vind ook dat er mensen zijn die discrimineren tegen blanken en ik vind ook dat we niet alles helemaal aan banden moeten leggen. Maar ik heb nu het idee dat jij totaal je ogen sluit voor bepaalde problemen en dan gaan verwachten van de mensen die daar last van hebben dat ze het maar even opzij zetten, omdat jij zegt dat ze zich niet aan moeten stellen.
Over welk voorbeeld van mij heb je het?quote:Op woensdag 2 november 2022 09:25 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Daar heb ik mij al over uitgesproken, lees hierboven maar terug.. Bewustwording creëren bij kinderen over de uitwerking van bepaald opmerkingen of teksten, jeetje wat erg. 'nauwelijks discriminatie in de Westerse wereld' is natuurlijk kolder, je komt net zelf nog met voorbeelden van mensen die zich discriminerend tegen blanken uitlaten. En nu ineens bestaat het nauwelijks. Yeah, right...
Eens, al heb ik het idee dat je dat privilege niet helemaal begrijpt. Er wordt geen schuldige aangewezen, maar gewezen op bewustwording.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Eens. Daarom haal ik dit ook aan. Punt is dat veel zogenaamde correcte figuren in deze bulshit geloven.
Er wordt wel degelijk geloofd in bepaalde kringen dat het hebben van een blanke huid, je bij voorbaat al schuldig maakt. Misschien niet direct aan racisme, maar wel aan 't hebben van privileges. Hetgeen echt onzin is, want je kunt er niets aan doen als je als blank kind uit blanke ouders geboren wordt.
Dat er in, bijvoorbeeld Nederland, zo'n grote verschillen bestaan tussen de blanke Nederlander en andere bevolkingsgroepen ligt eerder aan het feit dat Nederland (en andere landen) gunstig liggen qua klimaat en daardoor beter konden ontwikkelen. Dit was ook zo gebeurd als er nooit slavernij was geweest. Het is echt niet zo dat Nederland rijk is geworden dankzij de slavernij; dat was toch wel gebeurd.
Je hebt gelijk, dat waren andere users, ik heb mij vergist. Die stelden dat ze regelmatig werden uitgescholden wegens hun huidskleur. Sorry.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Over welk voorbeeld van mij heb je het?
En ik baseer mij verder op wetenschappelijke onderzoek.
Wat er in Qatar gebeurt, gebeurt echt niet in de Westerse wereld.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:59 schreef HSG het volgende:
Er bestaat geen witte privileges want wat jij omschrijft zie je nu ook in Qatar. Arbeiders uit Aziatische landen die onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken en slecht betaald krijgen. Verder hoef ik hier niet te omschrijven wat de gevolgen zijn. Daarnaast worden zij gediscrmineerd en als minderwaardig beschouwd.
Daarnaast in de VS zijn de grootste verdieners de Aziaten en niet de blanken.
De hoek waar het idee van blank privilege vandaan komt gelooft dit. Het hangt met elkaar samen.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:40 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Waar wordt dat dan gesteld? Overigens weet ik ook wel dat er echt mensen zijn die die mening hebben, dat wil ik niet ontkennen en dat kan ik ook niet, omdat ik weet dat er genoeg mensen zijn in de zwarte gemeenschap (vooral in de VS) die zo denken. Daarnaast ken ik ook zat mensen die zwarte mensen dom vinden of ze allemaal beschouwen als crimineel. Daarom zou het ook fijn zijn om 'beide groepen' te laten beseffen wat het effect is van zo denken en zulke dingen beginnen op school.
Op mijn dochters school in Rotterdam, bespreekt men de geschiedenis van het verhaal en bespreekt dan het probleem. Het mooie is dat men laat zien dat je in geen geval iemand moet uitsluiten op wat voor gebied dan ook, want dan kunnen die dingen uit de geschiedenis weer gebeuren of je nu zwart bent of blank.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |