De A10 Warthog is in alles wat een deel van de luchtmacht NIET wilquote:Ongelofelijk trouwens dat de VS steeds maar het vliegtuig wil decommen dat zich conflict na conflict steeds weer wist te bewijzen. Van tankversnipperaar in Irak tot close airsupport op de Balkan en in Afhanistan. De A10 lijkt, zolang ie geen bedreiging uit de lucht krijgt het beste vliegtuig om te hebben
25 settlements. Dat zijn wel heel veel dorpen voor zo'n klein gebied.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 00:31 schreef BlaZ het volgende:
Misschien kan de discussie over de autobom in het Rusland detective topic.
Nog wat interessants voor degenen die liveuamap volgen:
[..]
Na dit bericht is de kaart aangepast waarna ongeveer 25 dorpen op de kaart weer in Russische handen zijn.
Deze plaatsen waren dus niet ingenomen door de Oekrane.
Op dit time frame kun je vergelijken met de huidige liveua kaart.
Ik vond hier ook het stuk waar gesproken wordt over een de voorbereiding op een grote air campaign vanuit Belarus opvallen. Dat vliegveld staan 12 S-400 systemen en diverse radar systemen. Denk dat ze hier een HIMARS op verwachten, maar lijkt me duidelijk een indicatie dat er mogelijk echt wat staat te gebeuren (ps info komt van US intelligence volgens DPA).quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 22:09 schreef Idisrom het volgende:
[..]
25 settlements. Dat zijn wel heel veel dorpen voor zo'n klein gebied.
De Pro-Oekraense Military Lab meldt vandaag dat de bufferzoen bij Oleksandrivka in het zuiden van het Khersonfront voor de Russen ook een stuk\ruimer geworden is.
Ik geloof dat de Russen liever hadden gehad dat zij ten westen van de stad Donetsk zulke vooruitgangen hadden gemaakt.
Let op, dit is een correctie. In dit gebied was foutief verondersteld dat het in Oekranse handen was. 25 nederzettingen zou inderdaad wellicht een betere omschrijving zijn.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 22:09 schreef Idisrom het volgende:
[..]
25 settlements. Dat zijn wel heel veel dorpen voor zo'n klein gebied.
De Pro-Oekraense Military Lab meldt vandaag dat de bufferzoen bij Oleksandrivka in het zuiden van het Khersonfront voor de Russen ook een stuk\ruimer geworden is.
Ik geloof dat de Russen liever hadden gehad dat zij ten westen van de stad Donetsk zulke vooruitgangen hadden gemaakt.
Het voorname probleem is dat een A10 simpelweg te langzaam vliegt en daardoor in dit conflict door de alomtegenwoordige luchtafweer een te gemakkelijk doel is voor S300, S400 en manpads.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 21:33 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Met de huidige verhoudingen zou een A10 inderdaad niet de beste optie zijn. Echterrr...
De Russische luchtmacht lijkt de laatste tijd steeds minder slagkracht te hebben sins Oekrane er nogal wat uit de lucht heeft heeft geschoten en het materieel ook op de Krim niet veilig geparkeerd bleek te staan.
De luchtafweer van de Russen heeft de laatste tijd nogal te lijden onder de anti-radar-raketten die Oekrane heeft.
De situatie wordt dus langzamerhand steeds beter om A10's te kunnen inzetten. Komt nog bij dat om een vlieger om te scholen naar een A10 en dan zodanig dat ie er ook missies mee kan volbrengen nogal wat tijd in beslag neemt. Train je de vliegers en personeel nu dan kun je er later iets aan hebben.
Ongelofelijk trouwens dat de VS steeds maar het vliegtuig wil decommen dat zich conflict na conflict steeds weer wist te bewijzen. Van tankversnipperaar in Irak tot close airsupport op de Balkan en in Afhanistan. De A10 lijkt, zolang ie geen bedreiging uit de lucht krijgt het beste vliegtuig om te hebben
Ik las gisteren dat Rusland last heeft van de Hollandse ziekte. Door de toegenomen inkomsten uit gas en olie de laatste 20 jaar, was er niet meer genoeg animo en aanleiding om hun fabrieken en produktie-apparaat op peil te houden.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 09:46 schreef Nebelwerfer het volgende:
Iemand eigenlijk enig idee wat de russen maandelijks aan materiaal aanleveren?
Er zal nog wel wat uit de fabrieken rollen niet?
Dit komt precies overeen met de hierboven gemelde bronnen, het enige visuele verschil is dat een aantal bronnen de frontlijn dichter bij Lupareve leggen, het gebied tussen Oleksandrivka en Lupareve (10km) is echter onbevolkt dus dat is ook niet zo relevant.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 14:50 schreef Knoc het volgende:
Dit zou de actuele (gecontroleerd vanmorgen) situatie aan het Kherson front zijn. De maker van deze kaart claimt te bellen met bewoners in de plaatsen.
[ twitter ]
enkel als je dat wil geloven....quote:Op donderdag 25 augustus 2022 17:47 schreef Remco2021 het volgende:
De Russen hebben dus de Oostflank ingenomen en Oekraine kan het niet eens terug veroveren. Dat zegt al genoeg dat de Russen er gewoon beter voor staan tot nu toe.
Heb je verder nog een tactische bijdrage aan dit topic?quote:Op donderdag 25 augustus 2022 17:59 schreef Remco2021 het volgende:
Ik vind het grappig te lezen hier dat sommige mensen hier net doen alsof ze weten hoe ze oorlog moeten voeren, en met welke wapens en voertuigen etc. Lachwekkend gewoon.........
Onthoud nou 1 ding dat als het de Russen niet lukt dat ze veel burgerdoelen gaan bestoken en dat weten die Oekrainers ook wel . En anders komen er kleine atoombommen tevoorschijn als je de Russische Beer erg boosjes maakt.
ik denk dat dit dan het foute topic voor je is.... laat dat nu net het enige onderwerp hier zijn: Taktiek, strategie en militaire analyses: "Een tactische/militaire analyse van het front in Oekrane"quote:Op donderdag 25 augustus 2022 17:59 schreef Remco2021 het volgende:
Ik vind het grappig te lezen hier dat sommige mensen hier net doen alsof ze weten hoe ze oorlog moeten voeren, en met welke wapens en voertuigen etc. Lachwekkend gewoon.........
Maar het zijn slechts aanname"s die mensen hier maken en is niks strategisch aan. Zonder strategie kan ik alvast zeggen dat er kleine atoombommen gaan vallen en dan kunnen jullie jezelf gaan wijsmaken dat jullie strategen zijn en generaals.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 18:04 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik denk dat dit dan het foute topic voor je is.... laat dat nu net het enige onderwerp hier zijn: Taktiek, strategie en militaire analyses: "Een tactische/militaire analyse van het front in Oekrane"
als je liever politiek-ideologische loopgraven-discussies wilt uitvechten, zijn daarvoor andere topics
Heel mooi, maar verder gaat dit topic wel over tactische en militaire analyses. Als je vindt dat je dat niet kunt, of dat dat berhaupt niet mogelijk is, kun je dit topic beter wegklikken, want je posts tot zover zijn off topic.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 18:13 schreef Remco2021 het volgende:
[..]
Maar het zijn slechts aanname"s die mensen hier maken en is niks strategisch aan. Zonder strategie kan ik alvast zeggen dat er kleine atoombommen gaan vallen en dan kunnen jullie jezelf gaan wijsmaken dat jullie strategen zijn en generaals.
Het Russisch beertje kan natuurlijk niet lukraak met atoomwapens een aanvalsoorlog uitvoeren. Dat zijn namelijk acties die je niet terug kan draaien en wel heel veel consequenties voor Rusland kan hebben.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 17:59 schreef Remco2021 het volgende:
Onthoud nou 1 ding dat als het de Russen niet lukt dat ze veel burgerdoelen gaan bestoken en dat weten die Oekrainers ook wel . En anders komen er kleine atoombommen tevoorschijn als je de Russische Beer erg boosjes maakt.
Ik denk dat Cherniv nooit een doel is geweest van de Russen.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 19:57 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
....knip....
.
Het tegendeel blijkt waar, en je kan lopen schreeuwen over de gestage oprukking van Russische troepen, als je bij Kyiv, Cherniv, Sumy en Kharkov terugtrekt, de aanval volledig op de Donbass richt en 5 maanden verder heb je maar een dergelijke terreinwinst geboekt dan is het inmiddels wel duidelijk dat het Russische leger niet veel voorstelt.
....knip....
Beiden. De T-34-85M ging met beleid van de sokkel. De obelisk in Riga bv liep zo af gisteren:quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 08:26 schreef adnapekkid het volgende:
Worden de monumenten gesloopt of verdwijnen ze alleen uit de publieke ruimte en gaan ze in opslag o.i.d.?
Om nog maar te zwijgen van het feit dat de Russen weliswaar een deel van het oosten en zuiden veroverd hebben, maar nog niet behouden. Even los wat de UA strijdkrachten gaan doen, zeker in het zuiden zal de partizanenstrijd genadeloos oplaaien. Dit wordt een soort Vietnam voor de Russen. De dreiging van conventionele troepen buiten de grenzen, partizanen binnen de grenzen. Die grenzen zijn dan ook nog eens zo poreus als wat dus het n loopt soms in het ander over. De hoeveelheid troepen en terreur die je er tegenaan moet gooien om zoiets te stabiliseren is enorm.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 19:57 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Het Russisch beertje kan natuurlijk niet lukraak met atoomwapens een aanvalsoorlog uitvoeren. Dat zijn namelijk acties die je niet terug kan draaien en wel heel veel consequenties voor Rusland kan hebben.
Een aanval met een atoomwapen maakt namelijk de weg vrij voor een tegenreactie vanuit het Westen, en natuurlijk heeft Rusland nog meer atoomwapens, maar een conflict op deze manier laten escaleren is voor Rusland ook niet handig, want dan valt er nog weinig te winnen.
Het probleem is dat jij bent blijven hangen op 24 februari dat Rusland werd geacht wel even binnen een korte periode het bewind in Oekraine te kunnen veranderen.
Het tegendeel blijkt waar, en je kan lopen schreeuwen over de gestage oprukking van Russische troepen, als je bij Kyiv, Cherniv, Sumy en Kharkov terugtrekt, de aanval volledig op de Donbass richt en 5 maanden verder heb je maar een dergelijke terreinwinst geboekt dan is het inmiddels wel duidelijk dat het Russische leger niet veel voorstelt.
De munitidepots en vliegvelden worden inmiddels op de Krim en ver achter de linies aangevallen, en dat na 6 maanden strijd om het Oekrainsche leger uit te schakelen.
En ja de oorlog is mislukt als 6 maanden na dato vakantiegangers op het strand in de Krim foto's en video's van exploderende Russiche militaire basissen kunnen maken en en masse naar huis rijden.
Maar goed, Kremlinretoriek isaltijd uitgaan van de mythe over de kracht van het Russisch leger. Maar inmiddels hebben zel wel Finland en Zweden in de armen van de NATO gedirigeerd, komt er nu een NATO zee in plaats van Baltische zee en heb je een extra directe NATO grens erbij waar je als Rusland ook op moet anticiperen door tropeen in die richting te stationeren.
Maar briljante strategie wel.
Een partizanenstrijd verwacht ik niet in de oblasten Donetsk en Loegansk, want volgens mij was dat er ook niet in de afgelopen acht jaar.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 08:45 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Om nog maar te zwijgen van het feit dat de Russen weliswaar een deel van het oosten en zuiden veroverd hebben, maar nog niet behouden. Even los wat de UA strijdkrachten gaan doen, zeker in het zuiden zal de partizanenstrijd genadeloos oplaaien. Dit wordt een soort Vietnam voor de Russen. De dreiging van conventionele troepen buiten de grenzen, partizanen binnen de grenzen. Die grenzen zijn dan ook nog eens zo poreus als wat dus het n loopt soms in het ander over. De hoeveelheid troepen en terreur die je er tegenaan moet gooien om zoiets te stabiliseren is enorm.
Zelfs bij een wapenstilstand gaan er nog duizenden Russen sterven, zonder dat het UA leger een schot hoeft te lossen. Die kunnen met westers geld rustig troepen en materiaal opbouwen terwijl net over de grens alles langzaam inzakt. De huidige Russische positie in UA is militair gezien op lange termijn onhoudbaar.
Ik snap het sentiment zeker met de enorme 5de kolonne die ze hebben. Maar ergens ook weer jammer ook dat is geschiedenis.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 08:17 schreef PluggieOD het volgende:
Inhakend op je laatste alinea:
In Estland en Letland gaan inmiddels de Soviet monumenten tegen de vlakte. Decenia lang durfde met het niet aan.
Estland:
[ afbeelding ]
Letland:
[ afbeelding ]
Nee, ik denk het niet.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:44 schreef riazop het volgende:
Russische bewegingen richting Kryvyi Rih.
Gaan de Russen prpoberen deze stad te bestoken?
Vooral Podeadr komt onder vuur.
Ik denk niet dat het verveling is maar wel gebruik maken van het feit dat ze daar toch al zitten om iets betere veldposities in handen te krijgen en iets meer in artillerie afstand van die 2 grote steden te komen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 13:55 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Nee, ik denk het niet.
De Russen hebben daar nu te veel troepen aan de westkant van de Dnjepr in de 0oblast Kherson, in afwachting van het vermeende contra-offensief van de Oekraners.
Nu dat tot nu toe nog steeds niet komt, voeren de Russen wat acties uit om de verveling tegen te gaan.
Had je gezien dat liveuamap Oleksandrivka weer aan Oekrane toe heeft gewezen? Wellicht een tegenoffensief daar?quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 13:55 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Nee, ik denk het niet.
De Russen hebben daar nu te veel troepen aan de westkant van de Dnjepr in de 0oblast Kherson, in afwachting van het vermeende contra-offensief van de Oekraners.
Nu dat tot nu toe nog steeds niet komt, voeren de Russen wat acties uit om de verveling tegen te gaan.
Vreemd, omdat dit ver van de frontlinie ligt en nooit bezet is geweest door de Russen. Tenzij er twee plaatsen met dezelfde naam voorkomen zou het kunnen kloppen. Komt vaker voor dat Oekrane dezelfde namen gebruikt voor verschillende locaties.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 19:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Had je gezien dat liveuamap Oleksandrivka weer aan Oekrane toe heeft gewezen? Wellicht een tegenoffensief daar?
Dit gaat om het Oleksandrivka ten westen van Kherson aan de kust, en inderdaad, qua plaatsnamen is allemaal zeer onorigineel.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 20:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
Vreemd, omdat dit ver van de frontlinie ligt en nooit bezet is geweest door de Russen. Tenzij er twee plaatsen met dezelfde naam voorkomen zou het kunnen kloppen. Komt vaker voor dat Oekrane dezelfde namen gebruikt voor verschillende locaties.
Okies. Thxquote:Op vrijdag 26 augustus 2022 20:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit gaat om het Oleksandrivka ten westen van Kherson aan de kust, en inderdaad, qua plaatsnamen is allemaal zeer onorigineel.
Dit is wel een mooie korte duidelijke uitleg van de pro-Oekraense kant, die aangeeft dat de Oekraners nu beter zijn ingesteld op de Russische aanvallen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 19:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Had je gezien dat liveuamap Oleksandrivka weer aan Oekrane toe heeft gewezen? Wellicht een tegenoffensief daar?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En die dorpjes wissel is allemaal leuk en aardig, maar als je de kaart vergelijkt met ergens in april ofzo, dan is er in 4 maanden bijna niets veranderd.
Ook interessant is deze video van History Marche over de Krim Oorlog van 1853.:
[ Bericht 22% gewijzigd door oheng op 27-08-2022 00:20:16 ]
Denk het niet. En als Putin de opdracht geeft is er een gerede kans dat die genegeerd wordt.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 11:09 schreef Remco2021 het volgende:
Gaat Rusland kernwapens inzetten volgens jullie? En welke gevolgen zal dat hebben ?
Nee. Hooguit als de NAVO oprukt naar Moskou maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 11:09 schreef Remco2021 het volgende:
Gaat Rusland kernwapens inzetten volgens jullie? En welke gevolgen zal dat hebben ?
Nee. Waar Putin nu nog het niet westerse deel van de wereld tot neutrale of vriend kan rekenen verandert dat heel rap nadat het eerste kernwapen valt. De Chinezen hebben Putin ook heel duidelijk gemaakt dat ze daar niet op zitten te wachten.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 11:09 schreef Remco2021 het volgende:
Nee gebeurd weinig meer, verwacht ook dat het front dicht blijft zitten tot na de winter.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 19:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Nog nieuws van het front? Volg het al een maand slechts zeer sporadisch. (En heb notabene zelf ooit dit topic geopend)
Nauwelijks beweging op de kaarten, een Bewegungskrieg is toch een stuk leuker om te volgen.
Dat is een oplossing die ik zelf ook positief bezie. Uiteindelijk is een volledige verovering van Oekrane voor Rusland onmogelijk en een herovering van de bezette gebieden voor Oekrane onmogelijk; er moet simpelweg doormiddel van onderhandeling een oplossing gevonden worden.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 09:07 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Een partizanenstrijd verwacht ik niet in de oblasten Donetsk en Loegansk, want volgens mij was dat er ook niet in de afgelopen acht jaar.
De oblast Kherson is met meest pro-Oekraens. Dus het gebied met de meeste partizanen Vandaar dat de Russen het gebied daar ten westen van de Dnjept beter kunnen ruilen met het resterende stuk van de oblast Donetsk (naar mijn bescheiden mening).
De Oekraeners zitten daar bij Donetsk zich nu letterlijk dood te vechten in steden als Marjinka en Soledar, en waar de bevolking allang weg is getrokken.
Dat is nogal kortzichtig, hoe wordt er bij het belonen van Russische agressie gegarandeerd dat het bij de Donbass en de Krim blijft? Daarnaast vermoed ik dat de VS de situatie waar Rusland zijn tanden stuk bijt op Oekrane wel prima vindt, uiteindelijk slaagt de VS er nu in met behoorlijk beperkte middelen het Russische leger serieus te verzwakken. De Europeanen denken er allicht anders over maar hun mening is toch niet zo relevant, die zijn na decennia slapen er pijnlijk achter gekomen dat ze voor hun veiligheid en een aanzienlijk deel van de energievoorziening afhankelijk zijn van de welwillendheid van diezelfde VS.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 23:36 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is een oplossing die ik zelf ook positief bezie. Uiteindelijk is een volledige verovering van Oekrane voor Rusland onmogelijk en een herovering van de bezette gebieden voor Oekrane onmogelijk; er moet simpelweg doormiddel van onderhandeling een oplossing gevonden worden.
Een dergelijke garantie is er nooit, grenzen veranderen in de loop der eeuwen nu eenmaal, dat is een feit en onveranderlijkheid daarvan lijkt me een onwenselijk en onrealistisch uitgangspunt. Dat de VS dit prima vindt staat buiten kijf, het is inderdaad voor hen een methode om de Russen te verzwakken zonder enige inspanning en verliezen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 23:58 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat is nogal kortzichtig, hoe wordt er bij het belonen van Russische agressie gegarandeerd dat het bij de Donbass en de Krim blijft? Daarnaast vermoed ik dat de VS de situatie waar Rusland zijn tanden stuk bijt op Oekrane wel prima vindt, uiteindelijk slaagt de VS er nu in met behoorlijk beperkte middelen het Russische leger serieus te verzwakken. De Europeanen denken er allicht anders over maar hun mening is toch niet zo relevant, die zijn na decennia slapen er pijnlijk achter gekomen dat ze voor hun veiligheid en een aanzienlijk deel van de energievoorziening afhankelijk zijn van de welwillendheid van diezelfde VS.
Dat grenzen gedurende de eeuwen behoorlijk veranderen is wel een dooddoener, zo wordt hernieuwd het kromme Russische imperialisme dus rechtgepraat. Met Rusland zijn de afgelopen 30 jaar twee verdragen gesloten met betrekking tot de erkenning, soevereiniteit en veiligheid van Oekrane en beiden zijn door de Russen met de voeten getreden.quote:Op zondag 28 augustus 2022 00:14 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een dergelijke garantie is er nooit, grenzen veranderen in de loop der eeuwen nu eenmaal, dat is een feit en onveranderlijkheid daarvan lijkt me een onwenselijk en onrealistisch uitgangspunt. Dat de VS dit prima vindt staat buiten kijf, het is inderdaad voor hen een methode om de Russen te verzwakken zonder enige inspanning en verliezen.
Ik blijf er echter bij dat er gewoon onderhandeld moet worden, bij dode conflicten is er enkel verliezers.
We hoeven niks goed te praten of af te keuren, het is voldoende om te constateren dat het er is.quote:Op zondag 28 augustus 2022 02:04 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat grenzen gedurende de eeuwen behoorlijk veranderen is wel een dooddoener, zo wordt hernieuwd het kromme Russische imperialisme dus rechtgepraat. Met Rusland zijn de afgelopen 30 jaar twee verdragen gesloten met betrekking tot de erkenning, soevereiniteit en veiligheid van Oekrane en beiden zijn door de Russen met de voeten getreden.
Kortom, de oplossing die je positief beziet is onderhandelingen met een partij die structureel ter kwader trouw handelt. Wellicht zou je kunnen uitwijden over waarom voorgaande onderhandelingen die uitmondden in het Boedapest memorandum en de Minsk-akkoorden dan niet tot het gewenste positieve resultaat hebben geleid?
De strijd rekken en Rusland zodanig op de oorlog leeg laten lopen dat we voor lange tijd van het gedonder af zijn. De Sovjets en Amerikanen hebben zich terug moeten trekken uit Afghanistan en de Amerikanen daarnaast ook uit Vietnam en Irak. Dat vergt wel wat geduld en helaas bloed, maar aangezien het na Transnistri, Abchazi, Zuid-Osseti de Krim en de Donbas nu al voor de zoveelste keer raak is met de Russen is het dat wel waard. Het doel moet zijn om het Russische imperialisme uit te roeien, en dat gaat niet lukken door snel met ze aan de tafel te gaan en agressie te belonen.quote:Op zondag 28 augustus 2022 09:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
We hoeven niks goed te praten of af te keuren, het is voldoende om te constateren dat het er is.
Deze oorlog an sich is de onderhandeling, enkel met andere middelen (aldus Clausewitz). Waarom Minsk en Boedapest niet tot het gewenst resultaat geleid hebben is simpel, een van beide partijen dacht een betere positie in te kunnen nemen.
Het probleem in mijn ogen is het volgende: wat is het alternatief van niet met elkaar om de tafel gaan?
Inderdaad.quote:Op zondag 28 augustus 2022 10:08 schreef J.B. het volgende:
[..]
De strijd rekken en Rusland zodanig op de oorlog leeg laten lopen dat we voor lange tijd van het gedonder af zijn. De Sovjets en Amerikanen hebben zich terug moeten trekken uit Afghanistan en de Amerikanen daarnaast ook uit Vietnam en Irak. Dat vergt wel wat geduld en helaas bloed, maar aangezien het na Transnistri, Abchazi, Zuid-Osseti de Krim en de Donbas nu al voor de zoveelste keer raak is met de Russen is het dat wel waard. Het doel moet zijn om het Russische imperialisme uit te roeien, en dat gaat niet lukken door snel met ze aan de tafel te gaan en agressie te belonen.
Nou, dat valt wel mee. Dat is wat je zelf er van wilt maken.quote:Op zondag 28 augustus 2022 10:23 schreef BEFEM het volgende:
Met Rusland binnen de landsgrenzen heeft Oekraine ook geen schijn van kans om een fatsoenlijk land te worden, ook al zou er een staakt het vuren zijn.
Toen was de wereld veel groter.quote:Op zondag 28 augustus 2022 10:48 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Nou, dat valt wel mee. Dat is wat je zelf er van wilt maken.
Toen Belgi zich afscheidde, was de rompstaat Nederland op dat moment 60% van de bevolking kwijt en 60% van de economische activiteiten.
Die vergelijking slaat wel als een tang op een varken. Nederland had geen last van een imperialistisch buurland wat constant in de binnenlandse politiek zat te porren en vooral uit was op permanente destabilisatie.quote:Op zondag 28 augustus 2022 10:48 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Nou, dat valt wel mee. Dat is wat je zelf er van wilt maken.
Toen Belgi zich afscheidde, was de rompstaat Nederland op dat moment 60% van de bevolking kwijt en 60% van de economische activiteiten.
Wat mij is opgevallen als plaatsen in het nieuws kwamen en ik daar wat van ging nazoeken, hoeveel mensen er al zijn weggetrokken buiten de oorlog om.quote:
Kijk voor de grap eens naar andere Oost-Europese landen. Of Rusland.quote:Op zondag 28 augustus 2022 11:01 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Wat mij is opgevallen als plaatsen in het nieuws kwamen en ik daar wat van ging nazoeken, hoeveel mensen er al zijn weggetrokken buiten de oorlog om.
Twee voorbeelden.
1. De tweede stad van de oblast Kherson, dat is Nova Kachovka. Deze stad heeft tot dit jaar nooit met een oorlog te maken gehad. Toch is de bevolking daar sinds de Oekraense nafhankelijkheid met meer dan 20% teruggelopen.
2. Severodonetsk, Maarten van Rossem zegt steeds wat je moet je met deze verouderde industriegebieden. Maar de Sovjet-Unie was bezig om van deze stad een soort 'Sillicon Valley" te maken met hoogopgeleide werkgelegenheid in samenwerking met Moskouse universiteiten.. Dat is allemaal ingestort sinds de Oekraense onafhankelijkheid.
Ook de Belgen hebben zeker in de 19e eeuw tot aan de eerste wereldoorlog plannen gehad om (delen van) Nederland binnen te vallen en/of in te lijven.quote:Op zondag 28 augustus 2022 10:56 schreef J.B. het volgende:
[..]
Die vergelijking slaat wel als een tang op een varken. Nederland had geen last van een imperialistisch buurland wat constant in de binnenlandse politiek zat te porren en vooral uit was op permanente destabilisatie.
Oekrane heeft geen economisch potentieel zonder het oosten. Daar zit nou eenmaal ar de meeste industrie en mijnbouw. Het land kan niet voor eeuwig aan de Europese of Amerikaanse tiet hangen om in leven te blijven. Na 2014 had Oekrane al een kleinere economie dan onze provincie Gelderland. Volgens mij is dat na de Russische inval nog eens gehalveerd als het niet meer is. Tel daar nog eens de typisch corrupte oligarische manier van zaken doen bij op, de Russen weten dat het een kwestie van tijd is voor het hele kaartenhuis inelkaar donderd.quote:Op zondag 28 augustus 2022 10:23 schreef BEFEM het volgende:
Met Rusland binnen de landsgrenzen heeft Oekraine ook geen schijn van kans om een fatsoenlijk land te worden, ook al zou er een staakt het vuren zijn.
Jouw logica is allicht anders dan de mijne, maar in de westerse wereld zijn de gebieden met zware industrie en mijnbouw de armste delen van het land. Waarom Oekrane geen economisch potentieel zou hebben zonder die oude rommel is me eerlijk gezegd een raadsel.quote:Op zondag 28 augustus 2022 13:35 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Oekrane heeft geen economisch potentieel zonder het oosten. Daar zit nou eenmaal ar de meeste industrie en mijnbouw. Het land kan niet voor eeuwig aan de Europese of Amerikaanse tiet hangen om in leven te blijven. Na 2014 had Oekrane al een kleinere economie dan onze provincie Gelderland. Volgens mij is dat na de Russische inval nog eens gehalveerd als het niet meer is. Tel daar nog eens de typisch corrupte oligarische manier van zaken doen bij op, de Russen weten dat het een kwestie van tijd is voor het hele kaartenhuis inelkaar donderd.
Die 'oude rommel' was de Oekranse economie. Het westen van Oekrane heeft niets op wat platteland en een paar grote steden (lees: veel hongerige monden) na.quote:Op zondag 28 augustus 2022 13:51 schreef J.B. het volgende:
[..]
Jouw logica is allicht anders dan de mijne, maar in de westerse wereld zijn de gebieden met zware industrie en mijnbouw de armste delen van het land. Waarom Oekrane geen economisch potentieel zou hebben zonder die oude rommel is me eerlijk gezegd een raadsel.
Zuid-Korea was ook ooit armer dan Noord-Koreaquote:Op zondag 28 augustus 2022 14:01 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Die 'oude rommel' was de Oekranse economie. Het westen van Oekrane heeft niets op wat platteland en een paar grote steden (lees: veel hongerige monden) na.
Maar vertel, hoe zie jij het?
Gewoon zoals hier uiteengezet: https://en.wikipedia.org/(...)_subdivisions_by_GRPquote:Op zondag 28 augustus 2022 14:01 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Die 'oude rommel' was de Oekranse economie. Het westen van Oekrane heeft niets op wat platteland en een paar grote steden (lees: veel hongerige monden) na.
Maar vertel, hoe zie jij het?
Sinds Polen bij de EU is gekomen en daar economisch van profiteert wil Oekrane niet langer achterblijvenquote:Op zondag 28 augustus 2022 13:35 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Oekrane heeft geen economisch potentieel zonder het oosten. Daar zit nou eenmaal ar de meeste industrie en mijnbouw. Het land kan niet voor eeuwig aan de Europese of Amerikaanse tiet hangen om in leven te blijven. Na 2014 had Oekrane al een kleinere economie dan onze provincie Gelderland. Volgens mij is dat na de Russische inval nog eens gehalveerd als het niet meer is. Tel daar nog eens de typisch corrupte oligarische manier van zaken doen bij op, de Russen weten dat het een kwestie van tijd is voor het hele kaartenhuis inelkaar donderd.
Dit is een artikel van rond de tijd van de coup in 2014.quote:Op zondag 28 augustus 2022 14:12 schreef J.B. het volgende:
[..]
Gewoon zoals hier uiteengezet: https://en.wikipedia.org/(...)_subdivisions_by_GRP
Voornaamste economische activiteit vindt evenals in West-Europa plaats in de grote steden, te weten Kyiv, Lviv, Dnipro, Odessa en Charkiv. Donetsk zit ook bij die groep, Luhansk daarentegen is de armste oblast van Oekrane ondanks de zware industrie.
https://www.birmingham.ac(...)kraine-connolly.aspxquote:the event of a split, Ukraine’s 45m inhabitants would be split fairly evenly between the two halves. West Ukraine would be relatively rural, with only 14.4m of its 24m inhabitants (57%) classed as urban dwellers. By contrast, East Ukraine would be a less populous but more urbanised state, with 79% living in urban areas.
West would be poorer than East. The current unweighted average monthly income of western Ukrainian regions is US$291, compared to US$320 in the east. These averages conceal significant regional variation, with Kiev and its surrounding region the only areas in the West with average incomes greater than the current Ukrainian average.
In East Ukraine, the average income is almost uniformly higher than in the West. Only Kherson, a sparsely populated region just north of Crimea, is poorer than the West Ukrainian average. The unemployment rate is also higher in West Ukraine (8.5%) than in the East (6.8%).
Dan moeten die miljoenen gevluchte Oekraners wel weer terugvluchten naar het oosten natuurlijk..quote:Op zondag 28 augustus 2022 14:36 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Dit is een artikel van rond de tijd van de coup in 2014.
[..]
https://www.birmingham.ac(...)kraine-connolly.aspx
Natuurlijk ligt de situatie momenteel niet helemaal hetzelfde meer. Maar het conflict is ook nog lang niet afgelopen.
De Wagner Group heeft een video geplaatst als bewijs dat ze Kodema hebben ingenomen:quote:Op zondag 28 augustus 2022 10:01 schreef Idisrom het volgende:
Weeb Union meldt vanmorgen dat Kodema, een plaats op zo'n 10 kilometer ten zuidzuidoosten van Bachmoet nu gevallen is. Daar is dan wel een maand lang om gevochten.
Ze weten nog wel wat er de vorige keer gebeurd is dat ze hun locatie deelden?quote:Op zondag 28 augustus 2022 19:19 schreef golfo het volgende:
[..]
De Wagner Group heeft een video geplaatst als bewijs dat ze Kodema hebben ingenomen:
[ twitter ]
En de 70.000 Franse troepen die Belgi hielpen tijdens de 10-daagse campagne dan? Engeland werd in die periode zelf overtuigd dat een onafhankelijk Belgi beter was terwijl de landen die n Nederland steunden: Pruisen, Rusland en Oostenrijk elders actief waren (Poolse opstand, hoge staatsschulden).quote:Op zondag 28 augustus 2022 10:56 schreef J.B. het volgende:
[..]
Die vergelijking slaat wel als een tang op een varken. Nederland had geen last van een imperialistisch buurland wat constant in de binnenlandse politiek zat te porren en vooral uit was op permanente destabilisatie.
Welke coup in 2014?quote:Op zondag 28 augustus 2022 14:36 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Dit is een artikel van rond de tijd van de coup in 2014.
[..]
https://www.birmingham.ac(...)kraine-connolly.aspx
Natuurlijk ligt de situatie momenteel niet helemaal hetzelfde meer. Maar het conflict is ook nog lang niet afgelopen.
Er is ook iets anders aan de hand hier, de nieuwe staten die na het uiteenvallen van de Soviet Unie gevormd werden respecteerden de autonome gebieden binnen de landsgrenzen niet altijd.quote:Op zondag 28 augustus 2022 10:08 schreef J.B. het volgende:
[..]
De strijd rekken en Rusland zodanig op de oorlog leeg laten lopen dat we voor lange tijd van het gedonder af zijn. De Sovjets en Amerikanen hebben zich terug moeten trekken uit Afghanistan en de Amerikanen daarnaast ook uit Vietnam en Irak. Dat vergt wel wat geduld en helaas bloed, maar aangezien het na Transnistri, Abchazi, Zuid-Osseti de Krim en de Donbas nu al voor de zoveelste keer raak is met de Russen is het dat wel waard. Het doel moet zijn om het Russische imperialisme uit te roeien, en dat gaat niet lukken door snel met ze aan de tafel te gaan en agressie te belonen.
En verder hier: https://en.wikipedia.org/(...)t_Socialist_Republicquote:In 1921, the Bolshevik Red Army invaded Georgia and ended its short-lived independence. Abkhazia was made a Socialist Soviet Republic (SSR Abkhazia) with the ambiguous status of a treaty republic associated with the Georgian SSR.[4][52][53] In 1931, Joseph Stalin made it an autonomous republic (Abkhaz Autonomous Soviet Socialist Republic or in short Abkhaz ASSR) within the Georgian SSR.
Despite its nominal autonomy, it was subjected to strong direct rule from central Soviet authorities. Under the rule of Stalin and Beria Abkhaz schools were closed, requiring Abkhaz children to study in the Georgian language.[54][55][56] The publishing of materials in Abkhazian dwindled and was eventually stopped altogether; Abkhazian schools were closed in 1945/46.[57] In the terror of 1937–38, the ruling elite was purged of Abkhaz and by 1952 over 80% of the 228 top party and government officials and enterprise managers were ethnic Georgians; there remained 34 Abkhaz, 7 Russians and 3 Armenians in these positions.[58] Georgian Communist Party leader Candide Charkviani supported the Georgianization of Abkhazia.[59]
The policy of repression was eased after Stalin's death[29] and Beria's execution, and the Abkhaz were given a greater role in the governance of the republic.[29] As in most of the smaller autonomous republics, the Soviet government encouraged the development of culture and particularly of literature.[60] The Abkhazian ASSR was the only autonomous republic in the USSR in which the language of the titular nation (in that case Abkhazian) was confirmed in its constitution as one of its official languages.[61]
Dit soort cijfers zijn altijd gevaarlijk om te gebruiken. Hou er rekening mee dat dit soort landen een grote ongeregistreerde economie hebben en er niet bepaald door iedereen belasting betaald wordt.quote:Op zondag 28 augustus 2022 13:35 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Wat we vooral zien is dat het geld in Oekrane zich centreert in Kiev.quote:Op zondag 28 augustus 2022 13:51 schreef J.B. het volgende:
[..]
Jouw logica is allicht anders dan de mijne, maar in de westerse wereld zijn de gebieden met zware industrie en mijnbouw de armste delen van het land. Waarom Oekrane geen economisch potentieel zou hebben zonder die oude rommel is me eerlijk gezegd een raadsel.
Wagner groep meldt verovering van Kodema maar Oekraiense kanalen beweren dat de Russen maar eenh gedeelte in handen hebben gekregenquote:Op zondag 28 augustus 2022 10:01 schreef Idisrom het volgende:
Weeb Union meldt vanmorgen dat Kodema, een plaats op zo'n 10 kilometer ten zuidzuidoosten van Bachmoet nu gevallen is. Daar is dan wel een maand lang om gevochten.
Als Oekraine de russofone gebieden opgeeft zal men daar ook veel minder last hebben van Russische invloed.quote:Op zondag 28 augustus 2022 10:56 schreef J.B. het volgende:
[..]
Waarom haal jij nou ineens de afscheiding zelf erbij? Het ging erom dat hetgeen wat na 1830/1839 overbleef van Nederland zich wel fatsoenlijk ontwikkeld heeft ondanks dat een groot deel van de bevolking en economische activiteit was weggevallen. Nederland heeft in de periode volgend op de afscheiding van Belgi weinig last gehad van ondermijnende buurlanden.quote:Op zondag 28 augustus 2022 19:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En de 70.000 Franse troepen die Belgi hielpen tijdens de 10-daagse campagne dan? Engeland werd in die periode zelf overtuigd dat een onafhankelijk Belgi beter was terwijl de landen die n Nederland steunden: Pruisen, Rusland en Oostenrijk elders actief waren (Poolse opstand, hoge staatsschulden).
Daarna was er een Orangistische beweging actief waarbij bepaalde groepen in Belgi juist weer aansluiting zochten bij Nederland.
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Orangisme_(na_1830)
Alles leuk en aardig, maar dat is nog steeds geen reden om een ander land binnen te vallen, en het gebied te (semi-)annexeren. En humanitaire redenen kunnen het raam uit, want rusland heeft overduidelijk schijt aan mensenlevens. Blijft imperialisme over.quote:Op zondag 28 augustus 2022 20:30 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk dan ook dat het probleem niet precies Russische imperialisme is, maar ook grenzen die lukraak getrokken lijken te zien en daardoor problemen veroorzaken. Daarnaast is er een opkomst van nationalisme. Hetzelfde patroon zien we in Afrika helaas.
Dat is jouw mening. Voor Rusland was er wel degelijk een casus belli waardoor het, wat mij betreft, interessanter is te bestuderen waarom men dat zo beziet dan om die casus belli simpelweg af te keuren of goed te keuren.quote:Op zondag 28 augustus 2022 23:53 schreef oheng het volgende:
[..]
Alles leuk en aardig, maar dat is nog steeds geen reden om een ander land binnen te vallen, en het gebied te (semi-)annexeren. En humanitaire redenen kunnen het raam uit, want rusland heeft overduidelijk schijt aan mensenlevens. Blijft imperialisme over.
Abchazi was overigens onderdeel van het koninkrijk Georgi, dus het is maar net hoe ver je in de geschiedenis terug wilt gaan.
In de periode erna is de ondermijning inderdaad stukken minder. Ik denk dat je post verkeerd gelezen heb, mijn verontschuldiging.quote:Op zondag 28 augustus 2022 23:31 schreef J.B. het volgende:
[..]
Waarom haal jij nou ineens de afscheiding zelf erbij? Het ging erom dat hetgeen wat na 1830/1839 overbleef van Nederland zich wel fatsoenlijk ontwikkeld heeft ondanks dat een groot deel van de bevolking en economische activiteit was weggevallen. Nederland heeft in de periode volgend op de afscheiding van Belgi weinig last gehad van ondermijnende buurlanden.
Voorlopig nog onbevestigd, maar ook het oekrainse leger meld dat het russische verdedigingslinies rondom Kherson doorbroken zou hebbenquote:
Wie ben ik?quote:Op maandag 29 augustus 2022 12:39 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Voorlopig nog onbevestigd, maar ook het oekrainse leger meld dat het russische verdedigingslinies rondom Kherson doorbroken zou hebben
[ twitter ]
deze amerikaanse CNN-journalist geeft aan dat het om 'shaping operations' zou gaan, gericht op een groot offensief dat zowel bodemtroepen als luchtinzet zou betreffen en dat meerdere locaties aan het zuidfront zou moeten bevrijden
[ twitter ]
Die shaping operaties vinden sinds die HIMARS aanvallen al weken plaats om aanvoerlijnen te verstoren. Het is het eerste dat ik nu hoor dat Oekrane een doorbraak heeft geforceerd. Aflopen week nog berichten dat juist de Russen wat terrein daar wonnen.quote:Op maandag 29 augustus 2022 13:32 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Wie ben ik?
Maar dit had ik niet meer verwacht. Ben wel benieuwd wat Oekrane voor offensief eruit kan persen
Het verbaasde me al iets dat de Russen zonder veel vechten wat succes konden hebben in de regio waar Oekrane een aanval was begonnen.quote:Op maandag 29 augustus 2022 13:44 schreef Cherni het volgende:
[..]
Die shaping operaties vinden sinds die HIMARS aanvallen al weken plaats om aanvoerlijnen te verstoren. Het is het eerste dat ik nu hoor dat Oekrane een doorbraak heeft geforceerd. Aflopen week nog berichten dat juist de Russen wat terrein daar wonnen.
Ik laat mij verassen.
Dat zijn de Gepards, PRTL.quote:Op maandag 29 augustus 2022 15:24 schreef zoost het volgende:
Mobiele luchtafweer, dat is nieuw voor mij.
[ twitter ]
quote:
quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 21:09 schreef AchJa het volgende:
Wat is een "aardig offensief"? Dat ze straks op de west- en oostoever van de Dnjepr tegenover elkaar staan geloof ik wel maar dan houdt het wel een beetje op.
Gepard:quote:Op maandag 29 augustus 2022 15:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat zijn de Gepards, PRTL.
[ afbeelding ]
Aan beide, volgradar voorop is bij de Gepard rond. Daarnaast geen pantserplaten en ander robli's.quote:
Wel eerder ook. In 2006 wegbezuinigd...quote:Op maandag 29 augustus 2022 16:19 schreef kibo het volgende:
De pruttel![]()
Die hadden wij 30 jaar geleden ook al
I'm lostquote:
quote:The Dutch Gepard in the Royal Netherlands Army
by Erik Keizer
photos by Frits Snijder
This article was first published in ‘Modelbouw in Plastic’ – a magazine of IPMS Netherlands .
Used with permission of the Editor
Ik ga het niet uitproberenquote:Op maandag 29 augustus 2022 16:22 schreef sp3c het volgende:
ow hey nu je het zegt
vraag me wel af hoe nuttig ze nog zijn tegenwoordig
Om het nog wat makkelijker te maken, het prototype van eind jaren '60 kreeg de naam "Cheetah":quote:Op maandag 29 augustus 2022 16:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
I'm lost![]()
http://www.ipmsstockholm.se/home/prtl/
Als je ze autonoom laat optreden zal het snel gebeurd zijn met ze... Ze hebben misschien nog wat kans in een genetwerkte omgeving...quote:Op maandag 29 augustus 2022 16:22 schreef sp3c het volgende:
ow hey nu je het zegt
vraag me wel af hoe nuttig ze nog zijn tegenwoordig
Kherson terug, athans daar ging het over.quote:
Nou nee... Daar had ik het iig niet over.quote:Op maandag 29 augustus 2022 17:16 schreef Pumatje het volgende:
Kherson terug, athans daar ging het over.
mooie dingen, daar hebben je er dus 50 van gekregen.quote:Op maandag 29 augustus 2022 15:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat zijn de Gepards, PRTL.
quote:"The tank is also effective as an anti-aircraft system, engaging targets with two 35 mm guns. It can be used to defend against fighter planes, helicopters, remotely guided missiles, rockets, and also modern drones, KMW said.
According to KMW, "the ballistic projectiles cannot be interfered with by electronic defenses, and their fragmentation clouds reliably destroy the target."
The tank has a short reaction time against air attacks, KMW added, citing its high mobility, reliable target detection and tracking, and quickly rotating turret."
Jezus wat een verkooppraatje...quote:Op maandag 29 augustus 2022 17:17 schreef zoost het volgende:
"The tank is also effective as an anti-aircraft system, engaging targets with two 35 mm guns. It can be used to defend against fighter planes, helicopters, remotely guided missiles, rockets, and also modern drones, KMW said.
According to KMW, "the ballistic projectiles cannot be interfered with by electronic defenses, and their fragmentation clouds reliably destroy the target."
The tank has a short reaction time against air attacks, KMW added, citing its high mobility, reliable target detection and tracking, and quickly rotating turret."
Correct, tot een kilometer of 4.5 afstand en met een plafond van een kleine 3 kilometer.quote:"The tank is also effective as an anti-aircraft system, engaging targets with two 35 mm guns. It can be used to defend against fighter planes, helicopters
Kansloos. Het is geen Goalkeeper en daar is dit systeem ook nooit voor bedoeld.quote:remotely guided missiles, rockets,
Als ze maar binnen bereik komen en dan moet je ze ook nog zien met de radar, vergeet niet dat de radar ontwikkeld is met als ondergrens een RCS van 1m2 op 15km afstand te kunnen waarnemen. Dat was in die tijd natuurlijk heel wat maar is tegenwoordig natuurlijk drie keer niks meer. Een drone heeft een RCS van vierkante centimeters...quote:and also modern drones, KMW said.
Uh, het zijn idd gewoon domme kogels, daar valt weinig aan te storen... Dat het systeem ansich helemaal blind gestoord wordt is natuurlijk de andere kant van het verhaal. Ik heb de nodige EOV oefeningen gehad met de PRTL en later Cheetah (oa ELITE in Heuberg en op Vlieland samen met de Klu) dan moest je echt serieus getrained zijn en weten waar je mee bezig was om dan te kunnen blijven optreden, je moest vooral in pelotonsverband blijven optreden dan waarbij een ander stuk zaken ging overnemen... En je werd al heel snel gedegradeerd in mogelijkheden. Dat komt gewoon omdat het oude techniek is.quote:According to KMW, "the ballistic projectiles cannot be interfered with by electronic defenses, and their fragmentation clouds reliably destroy the target."
Klopt.quote:The tank has a short reaction time against air attacks, KMW added, citing its high mobility, reliable target detection and tracking, and quickly rotating turret."
Ik vermoed dat ze hem enkel gebruiken t.b.v heli bestrijding. Kun je dan niet met creatief gebruik heel kort de radar gebruiken, en enkel als je zeker weet dat je direct vuur uit kunt brengen?quote:Op maandag 29 augustus 2022 17:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je ze autonoom laat optreden zal het snel gebeurd zijn met ze... Ze hebben misschien nog wat kans in een genetwerkte omgeving...
Ik kan het mij niet goed meer herinneren maar volgens mij hadden wij die in de jaren 80 al toen ik mijn dienstplicht vervulde in Amersfoort/Soesterberg. Maar ik neem aan dat die pruttel(wat een naamquote:Op maandag 29 augustus 2022 16:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wel eerder ook. In 2006 wegbezuinigd...
De zoekradar blijft altijd draaien/ aan anders ben je gewoon blind. De volgradar komt alleen in als je daadwerkelijk gaat schieten/ een doel gaat bestrijden.quote:Op maandag 29 augustus 2022 17:24 schreef Pumatje het volgende:
Ik vermoed dat ze hem enkel gebruiken t.b.v drone en heli bestrijding. Kun je dan niet met creatief gebruik heel kort de radar gebruiken, en enkel als je zeker weet dat je direct vuur uit kunt brengen?
Nee, je kunt wel 1 radar centraal als overzichtsradar inzetten en op het moment dat er doelen op een bepaalde afstand komen middels spraak/ radio de anderen de boel ook aan laten zetten. Wat ook een mogelijkheid is is om in de ARM mode op te treden mits de Duitsers er iets van TICCS in hebben zitten waarbij de zoekradars hoppend van het ene naar het andere stuk zenden. Dus dan die zenden, dan weer die, en dan de volgende etc.quote:Kun je radar van een ander systeem gebruiken en koppelen om gepard te voorzien van vuurleidings info?
Alleen heb je nul SA met je optiek, in de lucht heb je geen herkenningspunten. Het voordeel is wel dat de Duitsers er een LAM op hebben zitten dus die kunnen afstand meten zonder gebruik te maken van de radar.quote:En dan blijft als laatste mogelijkheid gebruik van optiek over. Wellicht is dat mogelijk als effectief middel in hun beoogde optreden.
Dat zou mee moeten vallen aangezien de radarpulsen er met een pseudo random staggered PRF/ wobble uitgaan, dus de radar "weet" wat zijn eigen uitgezonden pulsen zijn en zal ook alleen maar de terugkerende echo's van die pulsen projecteren.quote:Weet even persoonlijk niet hoe het radio spectrum eruit ziet in Oekrane, maar ik kan mij voorstellen dat het zo radio/radar landschap zo enorm verzadigd is dat 'saturation' op dat gebied de gepards niet 1 , 2 ..3 O kwetsbaar maakt. Maar dat is een aanname. Ik vergelijk het even met bv een schietbaan in BH waar we netjes verwarmde doelen op hebben klappen en voorbij worden getrokken. Het is makkelijk doel identificeren want het zijn de enige oplichtende plekken op mn wbg. Maar in zeg, een dorp ergens in Tjechie in een hypothetische operationele situatie van WW3, staat alles in de fik en weet ik niet zo duidelijk waar ik nu op schiet en of ik alles wel zie voor wat het is.
Wellicht werkt het in dat spectrum dan ook zo, maar dat weet ik niet. Jij wellicht wel?
1 Upgrade, van de PRTL naar de Cheetah begin jaren '00. Verder niks.quote:Op maandag 29 augustus 2022 17:49 schreef Cherni het volgende:
Ik kan het mij niet goed meer herinneren maar volgens mij hadden wij die in de jaren 80 al toen ik mijn dienstplicht vervulde in Amersfoort/Soesterberg. Maar ik neem aan dat die pruttel(wat een naam) in door de jaren heen de nodige upgrades heeft gehad.
Hoef je mij niet te vertellen.quote:
Soesterberg?quote:Op maandag 29 augustus 2022 17:59 schreef xpompompomx het volgende:
Ik heb afgelopen zaterdag nog zo'n prtl in een museum gezien. Moet wel even vermeld worden natuurlijk.
artillerie uberquote:Op maandag 29 augustus 2022 17:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je ze autonoom laat optreden zal het snel gebeurd zijn met ze... Ze hebben misschien nog wat kans in een genetwerkte omgeving...
Was ook meer voor de rest :pquote:Op maandag 29 augustus 2022 17:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoef je mij niet te vertellen.![]()
Nachtschieten Bergen-Hohne @:31:00:
Ik over het offensief t.b.v terugverovering van kherson tot en met Rivier.quote:Op maandag 29 augustus 2022 17:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou nee... Daar had ik het iig niet over.
Oh okee, dan hebben we het over hetzelfde.quote:Op maandag 29 augustus 2022 18:59 schreef Pumatje het volgende:
Ik over het offensief t.b.v terugverovering van kherson tot en met Rivier.
https://www.kmu.gov.ua/en(...)siiskoho-vtorhnenniaquote:In the South Buh direction, the enemy shelled the areas of Mykolaiv, Lupareve, Tavriyske, Prybuzke, Posad-Pokrovske, Ukrainka, Lyubomirivka, Zorya, Myrne, Kvitneve, Kiselivka, Kobzartsi, Bereznehuvate, Vysunsk, Yavkine, Velyke Artakove, Topolyne and Knyazivka settlements from the available artillery systems and tanks. The districts of Andriivka and Kalynyvka were hit by air strikes.
With assault and offensive actions, the enemy tried to improve the tactical position near Potyomkino, suffered losses and retreated.
The enemy continues intensive aerial reconnaissance with unmanned aerial vehicles.
Het lijkt op een gemiddelde Russische dag aan het Donbasfront met onsuccesvolle aanvallen en terugtrekkingen,.quote:Op maandag 29 augustus 2022 20:40 schreef BlaZ het volgende:
Het Oekranse ministerie meldt weinig:
[..]
https://www.kmu.gov.ua/en(...)siiskoho-vtorhnennia
De Russische zijde rapporteerd:
Ik kan het precieze rapport niet vinden, maar via military summary:
1. In Blagodatny Ukraine attacked, suffered losses, and retreated to the starting points.
2. In Snigirevka, Ukraine attacked, suffered losses, retreated to the starting points.
3. In Andreevka, the situation is not completely clear, there are reports that the enemy advanced up to 6km to the village of Sukhoi Stavok and even took it. So far there is no photo / video evidence, and fighting continues.
4. In the Davydov Brod area, the front remains stable.
5. In the area of Vysokopolye, Olgovka and Potemkino, Ukrainian attacks were unsuccessful.
Dit lijkt te kloppen met wat eerder op LiveUAmap werd weergegeven.
Het zal wel even duren voordat de situatie volledig duidelijk is.
Die getallen van je zijn niet geverifieerd. Winst van Oekraine is toch wel aardig. Ze duwen ook noord west boven de Djnepr. Ik gun ze een succes. Russische positie is afhankelijk van bevoorrading.quote:Op maandag 29 augustus 2022 23:04 schreef kevinrsd het volgende:
Veelal hetzelfde als wat door BlaZ werd gemeld. Opvallend 2 SU-25 neergeschoten. Totaal verliezen aan UA zijde 560+ man, 25 tanks.
Dat soort cijfers moet je bij beide partijen met een flinke korrel zout nemen. Met name de verliezen qua mankracht zijn voor de tegenstander amper te registreren, neergehaalde vliegtuigen kloppen meestal wel.quote:Op maandag 29 augustus 2022 23:04 schreef kevinrsd het volgende:
Veelal hetzelfde als wat door BlaZ werd gemeld. Opvallend 2 SU-25 neergeschoten. Totaal verliezen aan UA zijde 560+ man, 25 tanks.
Niet te lezen zonder abonnement zo lijkt het.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:51 schreef Pumatje het volgende:
https://www.washingtonpos(...)ars-decoy-artillery/
Heerlijk dit.
Gebeurt andersom natuurlijk net zo hard... Maar ja de Russische decoys waren natuurlijk allemaal maar onzin laatst.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:51 schreef Pumatje het volgende:
https://www.washingtonpos(...)ars-decoy-artillery/
Heerlijk dit.
Beide zijden gebruiken dat natuurlijk. Maar i.t.t. de oekrainers jagen de Russen echt op die dingen. Het is daarom vermakelijk.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 10:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gebeurt andersom natuurlijk net zo hard... Maar ja de Russische decoys waren natuurlijk allemaal maar onzin laatst.
Jawel, ff via incognito openenquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 10:24 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Niet te lezen zonder abonnement zo lijkt het.
Het is vooral de combi van dat filmpje met die hoge pief met wat zwaaiend opblaasspul op de achtergrond en het feit dat de Russen gek zijn op het claimen van al die HIMARS.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 11:32 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Beide zijden gebruiken dat natuurlijk. Maar i.t.t. de oekrainers jagen de Russen echt op die dingen. Het is daarom vermakelijk.
Wel weer een Russisch sfeertje met die muziek. Het is allemaal onvoorspelbaar. We zullen het een week moeten afwachten of dit offensief geslaagd is.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 12:11 schreef Idisrom het volgende:
De meest beknopte en duidelijke overzicht over de fronten van gisteren komt van Rybar Front
Oekraieners ook.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 11:32 schreef Pumatje het volgende:
Beide zijden gebruiken dat natuurlijk. Maar i.t.t. de oekrainers jagen de Russen echt op die dingen. Het is daarom vermakelijk.
Rybar Front is inderdaad pro Russisch, en dat kun je ook zien aan de omschrijvingen van de raketaanvallen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 12:43 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wel weer een Russisch sfeertje met die muziek. Het is allemaal onvoorspelbaar. We zullen het een week moeten afwachten of dit offensief geslaagd is.
Bovenstaande bron is de enige pro Russische bron die ik volg. Ook al omdat hij vaak de berichten meeneemt die van pro Oekranse bronnen komt. Bovenstaande bron laat ook zien dat hij mbt Pro Oekrane bronnen zegt dat Oekrane ontzettend veel dorpen in Kherson hebben veroveren waar hij de pro Oekrane kaart op het laatste laat zien. Maw schiet mij maar lek hoe dat offensief nu precies verloopt.
Dit is juist een van die pro-Oekraense enthousiastelingen die je met een flinke korrel zout moet nemen. Hij is te gericht op het scoren van duimpjes, en een gunstige mutatie van bijvoorbeeld 2 kilometer is bij hem al snel 15 kilometerquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 14:09 schreef Pumatje het volgende:
Het is heel simpel, deze man en feed moet je volgen. Vergeet de rest.
Nou nee. Hij is pro oekrainsch, niet gek. Hij is zelf oekrainsch. Maar zijn informatie is goud en dat wordt erkend. Ik heb hem nog niet op onzin kunnen betrappen. Ik neem zijn voorliefde voor Oekraine wel voor lief.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 14:39 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dit is juist een van die pro-Oekraense enthousiastelingen die je met een flinke korrel zout moet nemen. Hij is te gericht op het scoren van duimpjes, en een gunstige mutatie van bijvoorbeeld 2 kilometer is bij hem al snel 15 kilometer
In jouw optiek, laten de Amerikanen de russen dure raketten verspilt gaan worden of analyseren die ook eerst de doelen?quote:
Uiteraard analyseren die eerst ook de doelen. Die schieten echt niet blind een relatief schaars middel ergens heen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 18:43 schreef Nebelwerfer het volgende:
In jouw optiek, laten de Amerikanen de russen dure raketten verspilt gaan worden of analyseren die ook eerst de doelen?
Daarom zijn de decoys van de himars en die dansende s300 die ze op tv uitzenden niet te vergelijken?quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 20:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uiteraard analyseren die eerst ook de doelen. Die schieten echt niet blind een relatief schaars middel ergens heen.
Maar relatief mobiele doelen als een Himars, Iskander, SS-21, S300 etc. zijn natuurlijk een soort van ogenbliksdoelen, daar kun je niet een hele analyseslag overheen laten gaan want dan zijn ze weer verdwenen.
Het maakt niet zoveel uit verder, als je een systeem spot schiet je erop of je blijft er bij vandaan, simpel zat. En als het een decoy blijkt te zijn is het jammer maar je gaat de gok dat het een dummy is natuurlijk niet nemen. Zeker niet als je in een vijandige omgeving zit, dan ga je niet op je gemakje ff van dichtbij bekijken wat het precies is en nog een rondje extra maken. En dat geldt voor de Russen maar ook voor de Oekraieners natuurlijk.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 20:41 schreef BEFEM het volgende:
Daarom zijn de decoys van de himars en die dansende s300 die ze op tv uitzenden niet te vergelijken?
Ja natuurlijk maar dat doet verder niks af aan de effectiviteit. Een beetje een stresskip die onder druk staat schiet nog op zijn eigen schaduw.quote:Overigens denk ik dat die dingen zo goedkoop zijn dat je er sowieso geen bult aan valt. Ook al is het maar 1 s300 decoy die geraakt wordt dan heb je al winst. Maar vooral het amateuristische dat ze het zo op tv uitzonden was natuurlijk lachwekkend.
Jaja, dat post ik ook.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 21:20 schreef BEFEM het volgende:
Daar gaan letterlijk de 6 posts boven je over
Een S300 schiet ook gewoon op je want die worden tevens als SSM ingezet en verder maakt het natuurlijk niet heel veel uit wat voor systeem het is. Het is simpelweg een dreiging voor de ander.... Daarbij kom je ook niet in de buurt van een HIMARS met je grondtroepen om die te vernietigen, dat gebeurt ook vanuit de lucht of met SSM's of long range artillery.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 21:07 schreef BEFEM het volgende:
Ja maar een HIMARS schiet op jou en die s300 bij de Kerchbrug staan er ter verdediging. Het schieten erop is toch een andere situatie en voor de Russen wel stressvol maar voor de oekrsiners niet (je vliegt ten slotte niet in de buurt van die s300 dus hebt geen kans om geraakt te worden)
Welke vergelijking? Ik wijs alleen maar op het feit dat decoys hun nut altijd al hebben bewezen ongeacht welke partij ze gebruikt.quote:Om de Russische decoys uit te lachen is natuurlijk onzin want baat het niet schaadt het niet maar ik snap je vergelijking niet.
Er zijn wat dorpjes ingenomen en verder is de eerste verdedigingslinie op minimaal n, maar wellicht twee plekken doorbroken.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 12:43 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wel weer een Russisch sfeertje met die muziek. Het is allemaal onvoorspelbaar. We zullen het een week moeten afwachten of dit offensief geslaagd is.
Bovenstaande bron is de enige pro Russische bron die ik volg. Ook al omdat hij vaak de berichten meeneemt die van pro Oekranse bronnen komt. Bovenstaande bron laat ook zien dat hij mbt Pro Oekrane bronnen zegt dat Oekrane ontzettend veel dorpen in Kherson hebben veroveren waar hij de pro Oekrane kaart op het laatste laat zien. Maw schiet mij maar lek hoe dat offensief nu precies verloopt.
In tegenstelling tot toen, is de situatie van Vysokoillya nu wel kritiek voor de Russen.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 13:08 schreef AgLarrr het volgende:
Deze ook maar even hier - kan tactisch heel interessant worden:
[..]
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1550436128347590657
Edit: ik kreeg het plaatje niet goed in de quote, ook even losstaan maar de kudo's gaan naar @:capricia.
Ik dacht dat Vysokoilya al was ingenomen door de Oekrane.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 08:10 schreef Idisrom het volgende:
[..]
In tegenstelling tot toen, is de situatie van Vysokoillya nu wel kritiek voor de Russen.
Deze plaats in het noorden van het Khersonfront is volgens Rybar en Military Lab deels (misschien grotendeels) veroverd door de Oekraeners. Deze plaats is hoger gelegen en lijkt strategisch van belang om die in bezit te krijgen of te houden.
Tot eergisteren nog niet door de Oekraners.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 10:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik dacht dat Vysokoilya al was ingenomen door de Oekrane.
Amerikanen hebben al meerdere malen laten weten dat ze beter op de hoogte waren/zijn van de Rus aanvalsplannen dan de Oekrainse verdedigingsplannen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 16:57 schreef oheng het volgende:
Als je naar de NASA fire map kijkt, dan zie je dat er vooral vuur is achter de russische lijnen, op basis van de linies op LiveUAmap.com.
Op satelietbeelden is heel goed een inslag te zien op de Nova Kakhova brug/dam.
Op deze satelietbeelden kun je ook goed zien dat er wel rook/rookpluimen te zien zijn ten zuiden van Vysokopillya, maar niet ten noorden van deze plaats.
Goede SecOp verder door de Oekrainers. Zeer weinig informatie te vinden, behalve wat close up beelden van optrekkende troepen, en wat gedode russische soldaten.
De vijand in de gaten houden is dan ook per definitie een 2/intell taak, eigen troepen (Oekraine in dit geval) valt gewoon onder de 3/Ops. Er is dan ook helemaal niemand die dat actief in de gaten houdt, heeft ook geen zin verder als je niet met die lui in een coalitie zit.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 17:36 schreef Pumatje het volgende:
Amerikanen hebben al meerdere malen laten weten dat ze beter op de hoogte waren/zijn van de Rus aanvalsplannen dan de Oekrainse verdedigingsplannen.
Haha dat geloof je zelf toch niet hopelijk? Pentagon heeft al meerdere malen aangegeven dit wel degelijk te volgen, met onder andere motorische medische evacuatie onder vuur en de terugtrekking van Severodonetsk als voorbeelden van bewegingen die ze nog verder willen bestuderen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 17:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
De vijand in de gaten houden is dan ook per definitie een 2/intell taak, eigen troepen (Oekraine in dit geval) valt gewoon onder de 3/Ops. Er is dan ook helemaal niemand die dat actief in de gaten houdt, heeft ook geen zin verder als je niet met die lui in een coalitie zit.
Ik zeg ook niet dat het verkeerd is uiteraard.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 17:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
De vijand in de gaten houden is dan ook per definitie een 2/intell taak, eigen troepen (Oekraine in dit geval) valt gewoon onder de 3/Ops. Er is dan ook helemaal niemand die dat actief in de gaten houdt, heeft ook geen zin verder als je niet met die lui in een coalitie zit.
quote:Op woensdag 31 augustus 2022 10:25 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Tot eergisteren nog niet door de Oekraners.
Oleksandrivka (31/8) lijkt ook weer terug onder Oekranse controle.quote:@Suriyakmaps claim Ukraine had captured Vysokopillya (30/8)
description
"After 24 hours of offensive #UkrainianArmy managed to advance in the axis of Novovorontsovka & recaptured the towns of Vysokopillya/Високопілля & Olhyne/Ольгине. On the other hand, the positions taken at Bilozerka axis were recaptured by Russians."
@Suriyakmap claims Ukraine had captured Olhyne (30/8)
quote:Russian forces may have recaptured Sukhyi Stavok (31/8)
description
"During unsuccessful attacks on Arkhangelskoye, Olgino and Ternovye Pody, the enemy suffered heavy losses and was pushed back by Russian troops.
Battalion of 57th AFU Motorised Infantry Brigade has been defeated near Sukhoi Stavok. The elimination of its remnants is currently being completed."
https://t.me/mod_russia_en/3854
quote:Rybar asserts Davydiv Brid is under Russian control
Ik geloof niet dat je helemaal in de gaten hebt wat er bedoeld wordt.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 18:07 schreef Panthera. het volgende:
Haha dat geloof je zelf toch niet hopelijk? Pentagon heeft al meerdere malen aangegeven dit wel degelijk te volgen, met onder andere motorische medische evacuatie onder vuur en de terugtrekking van Severodonetsk als voorbeelden van bewegingen die ze nog verder willen bestuderen.
Voor de Amerikanen is het zeer waardevol om te zien wat effectief is tegen Rusland en wat niet.
Het is ook gewoon logisch en ook prima verder. ISAF was in Afghanistan ook niet op de hoogte van de operationele planning van OEF, tenzij het ergens misschien ging conflicteren.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 18:48 schreef Pumatje het volgende:
Ik zeg ook niet dat het verkeerd is uiteraard.
De amerikanen wordt de operatieplannen niet mee gedeeld en hebben ook geen live inzicht positionering en operationele directieven.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 18:07 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Haha dat geloof je zelf toch niet hopelijk? Pentagon heeft al meerdere malen aangegeven dit wel degelijk te volgen, met onder andere motorische medische evacuatie onder vuur en de terugtrekking van Severodonetsk als voorbeelden van bewegingen die ze nog verder willen bestuderen.
Voor de Amerikanen is het zeer waardevol om te zien wat effectief is tegen Rusland en wat niet.
Dat zou kunnen, valt in een straal van 40 km in sector waar ze gisteren ook op duwden.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:29 schreef oheng het volgende:
Oekraine verklaart "fire control" te hebben over de bruggen bij Kherson. Ik neem aan dan met conventionele artillerie, en niet met HIMARS/M270/MARS.
Weet niet of het waar is, maar aangezien er zo ontzettend weinig informatie is, beter dan niets.
Dit staat niet in het rapportquote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:29 schreef oheng het volgende:
Oekraine verklaart "fire control" te hebben over de bruggen bij Kherson. Ik neem aan dan met conventionele artillerie, en niet met HIMARS/M270/MARS.
Weet niet of het waar is, maar aangezien er zo ontzettend weinig informatie is, beter dan niets.
Het front lag altijd al een kilometer of 30/40 van die bruggen af.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:29 schreef oheng het volgende:
Wat mij opvalt is dat er heel veel ruis is. Maar laten we even aannemen dat Oekrane een doorbraak heeft gecreerd. Waarom vernietigen de Russen niet die pantoonbruggen. Volgens Russische bronnen doen ze dat om zoveel mogelijk troepen daar te laten doorbreken om zo de controle te behouden. Het zou de Russen niet gaan om wat gebied maar om zoveel mogelijk Oekranse troepen in een gebied te houden die dan makkelijker te bestrijden zijn.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 18:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
[..]
Oleksandrivka (31/8) lijkt ook weer terug onder Oekranse controle.
Gemengde berichten uit Sukhyi Stavok.
A) Oekrane is daar verder opgerukt richting Bruskynske om de weg richting Davidov Brid te blokkeren.
B)
[..]
[..]
Je snapt dat Oekraine in alles hier enorm in het voordeel is, en niet dezelfde logistieke regels gelden als voor de Russen? De Russen moeten hun opmars instandhouden en bevoorraden, dat is iets heel anders organisatorisch als je eigen land verdedigen. De routes van logistieke hub/herstel fasciliteiten naar front zijn veel korter en een oversteek zal, indien nodig misschien zelfs amfibisch, dan niet worden beantwoord, of in minder erge mate, door bijvoorbeeld storend vuur van artillerie e.d. bottom line, je kunt niet dezelfde regels van oorlogsvoering toepassen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat mij opvalt is dat er heel veel ruis is. Maar laten we even aannemen dat Oekrane een doorbraak heeft gecreerd. Waarom vernietigen de Russen niet die pantoonbruggen. Volgens Russische bronnen doen ze dat om zoveel mogelijk troepen daar te laten doorbreken om zo de controle te behouden. Het zou de Russen niet gaan om wat gebied maar om zoveel mogelijk Oekranse troepen in een gebied te houden die dan makkelijker te bestrijden zijn.
Maar is het niet zo als je eenmaal een oversteek hebt dat dit nog nauwelijks te vernietigen is. Bovendien kun je daar in de nacht eindeloos pontoonbruggen leggen. Ik ben geen strateeg maar hoe denken jullie daar over.
Volgens Rybar nemen zowel Oekrane als de Russen een enorme gok. De Russen vanwege te weinig troepen om dit vast te kunnen houden en Oekrane wegens eventuele te hoge verliezen die je later moeilijker kunt vervangen.
Maar nu is de Oekrane in opmars. Daar speelt dus ook logistiek mee. Het voordeel dat Oekrane heeft is de massa lijkt mij. Ook de Russen bestoken dagelijks aanvoerlijnen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:16 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Je snapt dat Oekraine in alles hier enorm in het voordeel is, en niet dezelfde logistieke regels gelden als voor de Russen? De Russen moeten hun opmars instandhouden en bevoorraden, dat is iets heel anders organisatorisch als je eigen land verdedigen. De routes van logistieke hub/herstel fasciliteiten naar front zijn veel korter en een oversteek zal, indien nodig misschien zelfs amfibisch, dan niet worden beantwoord, of in minder erge mate, door bijvoorbeeld storend vuur van artillerie e.d. bottom line, je kunt niet dezelfde regels van oorlogsvoering toepassen.
Ik begrijp dat je dat zo ziet, maar de keuze van strategische punten en met name bruggenhoofden werkt vanuit Oekrainsch perspectief anders. Een bruggenhoofd functioneert als startpunt van b.v volgens offensief of opmarsroute, doordat de Oekrainers op eigen land vechten hoeven ze veel minder consessies te doen dan de Russen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld veel gemakkelijker in eigen achterland voor noodbruggen zorgen, of militaire brugleggers. Alles is makkelijker en sneller voorhanden, de Russen moeten alles over duizenden kilometers aanvoeren.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar nu is de Oekrane in opmars. Daar speelt dus ook logistiek mee. Het voordeel dat Oekrane heeft is de massa lijkt mij. Ook de Russen bestoken dagelijks aanvoerlijnen.
Dat snap ik. Maar die aanvoer vanuit Rusland moet toch al hebben plaats gevonden althans dicht bij de grens. Ook Oekrane zal de Dnjepr moeten oversteken in een gunstig geval als men tenminste richting te Krim will trekken. Dat zal ook voor de nodige logistieke problemen zorgen. Dit terwijl de lijnen voor Rusland dan korter worden als het de Russen gaat om de Krim en de Donbass.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:37 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je dat zo ziet, maar de keuze van strategische punten en met name bruggenhoofden werkt vanuit Oekrainsch perspectief anders. Een bruggenhoofd functioneert als startpunt van b.v volgens offensief of opmarsroute, doordat de Oekrainers op eigen land vechten hoeven ze veel minder consessies te doen dan de Russen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld veel gemakkelijker in eigen achterland voor noodbruggen zorgen, of militaire brugleggers. Alles is makkelijker en sneller voorhanden, de Russen moeten alles over duizenden kilometers aanvoeren.
Dat is wel wat anders dan ‘in de gaten houden’ ja. Al vermoed ik dat de VS veel meer weet en ook meedenkt dan ze zeggen. Zeker met het leveren van meer technisch materiaal zullen ze ook meedenken met hoe het gebruikt wordt. Maar goed, dat kan ik minder bewijzen anders dan vrij hardnekkige geruchten rondom intelligentie sharing.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat je helemaal in de gaten hebt wat er bedoeld wordt.
@:Pumatje en ik hebben het niet over het verloop van het conflict en de evaluatie daarvan maar over de plannen.
Ik reageerde dan ook op zijn "verdedigingsplannen" opmerking. Maar goed, ik snap waar de verwarring vandaan komt.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:48 schreef Panthera. het volgende:
Dat is wel wat anders dan ‘in de gaten houden’ ja.
En dan komen we weer op mijn eerdere opmerking "intelligence" gaat per definitie over de tegenpartij en niet over eigen troepen. Eigen troepen is een OPS aangelegenheid.quote:Al vermoed ik dat de VS veel meer weet en ook meedenkt dan ze zeggen. Zeker met het leveren van meer technisch materiaal zullen ze ook meedenken met hoe het gebruikt wordt. Maar goed, dat kan ik minder bewijzen anders dan vrij hardnekkige geruchten rondom intelligentie sharing.
Het probleem voor de Russen is wel dat er diverse logistieke opties zijn aangevallen en vernietigd, en die moeten dan weer aangevoerd worden.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar die aanvoer vanuit Rusland moet toch al hebben plaats gevonden althans dicht bij de grens. Ook Oekrane zal de Dnjepr moeten oversteken in een gunstig geval als men tenminste richting te Krim will trekken. Dat zal ook voor de nodige logistieke problemen zorgen. Dit terwijl de lijnen voor Rusland dan korter worden als het de Russen gaat om de Krim en de Donbass.
Ze gebruiken een andere bron, Telegram of de nationale TV oid. Maakt ook niet uit, het is een hele specifieke claim, en dus iets om op te letten.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit staat niet in het rapport
https://www.kmu.gov.ua/en(...)00-on-august-31-2022
De term "fire control" wordt ook nooit genoemd in dit soort rapporten.
Dat er zo weinig informatie is, is niet voor niets. Wat dat aangaande is de Oekrainsche veiligheidsdienst heel succesvol gebleken met het censureren van nieuws, een Nederlanse journalist wordt direct uitgezet bij overtreding, en overgelopen bestuurders die zijn vaak doelwit van aanslagen, iets wat heel belangrijk is, omdat heulen met de vijand niet zonder consequenties mag blijven.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:29 schreef oheng het volgende:
quote:Op woensdag 31 augustus 2022 21:09 schreef oheng het volgende:
Ze gebruiken een andere bron, Telegram of de nationale TV oid. Maakt ook niet uit, het is alleen iets om op te letten.
Ff wat anders: volgens CNN heeft het Oekrainsche leger de plannen eerst gewargamed met het VS leger.
Vnl intel sharing dus, maar dat was wel bekend lijkt me.quote:We will not comment on the specifics of those engagements. Generally speaking, we provide the Ukrainians with information to help them better understand the threats they face and defend their country against Russian aggression. Ultimately, the Ukrainians are making the final decisions for their operations."
Jij quote hier Pentagon spokesperson Brig. Gen. Pat Ryder.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 21:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Vnl intel sharing dus, maar dat was wel bekend lijkt me.
Russisch kanaal en ik kan nooit wat met 'no significant damage reported'. Er zijn echt betere duiders. Dit zou ik echt niet willen gebruiken om de situatie te volgen, die hele invasie is een grote farce, hoe denk je dat de berichtgeving over progressie in elkaar steekt.quote:
Oekraine zal de middelen achter de hand hebben de bruggen te repareren, maar dat hoeft helemaal niet meteen. De Krim zal hetzelfde worden aangepakt als Cherson Oblast. De Russen zitten in de logistieke uitdagingen, niet de Oekrainers.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar die aanvoer vanuit Rusland moet toch al hebben plaats gevonden althans dicht bij de grens. Ook Oekrane zal de Dnjepr moeten oversteken in een gunstig geval als men tenminste richting te Krim will trekken. Dat zal ook voor de nodige logistieke problemen zorgen. Dit terwijl de lijnen voor Rusland dan korter worden als het de Russen gaat om de Krim en de Donbass.
Dit is simpelweg een video van de bevestigde informatie van het Russische en Oekranse MOD.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 22:20 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Russisch kanaal en ik kan nooit wat met 'no significant damage reported'. Er zijn echt betere duiders. Dit zou ik echt niet willen gebruiken om de situatie te volgen, die hele invasie is een grote farce, hoe denk je dat de berichtgeving over progressie in elkaar steekt.![]()
De reacties eronder
"That the DPR and its allies may win victorious blabla"
Zegt genoeg
Bij een scenario waar Kherson terugveroverd wordt door de Oekraners is het daarna oversteken van de Dnjepr geen haalbare kaart. Op de eerste plaats zullen de brugpijlers opgeblazen worden tijdens de Russische terugtocht, waarna de rivier, die op de meeste plaatsen minimaal 400m breed is, moeilijk over te steken zal zijn.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:48 schreef Cherni het volgende:
Als je een betere duider aan Oekraense kant zoekt, dan moet je deze nemen . En ook iemand die de Russen gewoon Russen noemt en de Oekraners blijven Oekraners. Hij licht dagelijks het belangrijkste punt er uit. Voordeel is dat zijn videoduur te behappen is, en dat je uitleg en duiding krijgt. Nadeel is dat je niet weet wat er gisteren aam de andere fronten is gebeurd.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 22:20 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Russisch kanaal en ik kan nooit wat met 'no significant damage reported'. Er zijn echt betere duiders. Dit zou ik echt niet willen gebruiken om de situatie te volgen, die hele invasie is een grote farce, hoe denk je dat de berichtgeving over progressie in elkaar steekt.![]()
De reacties eronder
"That the DPR and its allies may win victorious blabla"
Zegt genoeg
Ik zoek geen kanaal.quote:Op donderdag 1 september 2022 07:35 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Als je een betere duider aan Oekraense kant zoekt, dan moet je deze nemen . En ook iemand die de Russen gewoon Russen noemt en de Oekraners blijven Oekraners. Hij licht dagelijks het belangrijkste punt er uit. Voordeel is dat zijn videoduur te behappen is, en dat je uitleg en duiding krijgt. Nadeel is dat je niet weet wat er gisteren aam de andere fronten is gebeurd.
.
Het nieuws van Rybar wordt door veel Oekraners betrouwbaar gevonden.quote:Op donderdag 1 september 2022 08:29 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ik zoek geen kanaal.heb er genoeg. Die je aangeeft is bekend, Geen verkeerde inderdaad.
Valt me op dat veel mensen geen idee hebben waar ze naar zitten te kijken zoals dat voorstel van Blaz. ( of dat moet getrol zijn).
en even later dit berichtquote:Mortierbeschietingen in Enerhodar, handvuurwapens hoorbaar. Helikopters meldden zich boven de stad
https://twitter.com/i/status/1565209626613878785quote:Russisch Ministerie van Defensie beweert dat Oekraens ongeveer 60 saboteurs zijn geland in de buurt van Enerhodar en probeerden de controle over NPP . te herstellen
Die in donetsk wonen vast jaquote:Op donderdag 1 september 2022 08:36 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Het nieuws van Rybar wordt door veel Oekraners betrouwbaar gevonden.
Ik begreep dat er gevraagd wordt om een totale black-out van nieuws (OpSec) om Rusland niet wijzer te maken dan nodig. Geld dat niet voor dit soort bloggers? Of geld dat alleen voor detail info?quote:Op donderdag 1 september 2022 07:35 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Als je een betere duider aan Oekraense kant zoekt, dan moet je deze nemen . En ook iemand die de Russen gewoon Russen noemt en de Oekraners blijven Oekraners. Hij licht dagelijks het belangrijkste punt er uit. Voordeel is dat zijn videoduur te behappen is, en dat je uitleg en duiding krijgt. Nadeel is dat je niet weet wat er gisteren aam de andere fronten is gebeurd.
.
Ik neem aan dat dat vooral gaat om berichten van achter de linies. Bijvoorbeeld een groep soldaten die zeggen op weg naar Kherson te zijn. Frontlinie informatie is beschikbaar van beide kanten via bronnen van de ministeries van defensie van de strijdende partijen en daarnaast is er genoeg informatie op telegram van Oekranse en Russische zijde.quote:Op donderdag 1 september 2022 09:29 schreef zoost het volgende:
[..]
Ik begreep dat er gevraagd wordt om een totale black-out van nieuws (OpSec) om Rusland niet wijzer te maken dan nodig. Geld dat niet voor dit soort bloggers? Of geld dat alleen voor detail info?
Dat de Russen het luchtoverwicht in het zuiden van Kherson zijn kwijtgeraakt volgens deze video, moet voor de Russen zelf ook geen verrassing meer zijn. Hij legt hier uit dat het komt door eerst de bombardementen op de vliegvelden op de Krim, gevolgd door het terugtrekken van helicopters en ander vliegend materieel door de Russen vanaf de Krim naar verderop de Koeban.quote:Op donderdag 1 september 2022 09:29 schreef zoost het volgende:
[..]
Ik begreep dat er gevraagd wordt om een totale black-out van nieuws (OpSec) om Rusland niet wijzer te maken dan nodig. Geld dat niet voor dit soort bloggers? Of geld dat alleen voor detail info?
Overigens staat er wel een hoop recente beelden op https://www.reddit.com/r/CombatFootage/
quote:Op donderdag 1 september 2022 09:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
en even later dit bericht
[..]
https://twitter.com/i/status/1565209626613878785
https://www.ukrinform.net(...)alties-reported.html
Het is voor Rusland niet in het belang om daar iets over te melden, enkel in het begin toen de westerse media er over berichten een bericht dat de aanval is afgeslagen door de Russische soldaten en dat er honderden, zo niet duizenden Oekrainers zijn gedood en veel materieel is uitgeschakeld.quote:Op donderdag 1 september 2022 11:44 schreef oheng het volgende:
De russische staatsmedia is ook extreem zwijgzaam over het offensief in Kherson
Maar dat terugtrekken is dus wel een direct gevolg van aanvalsacties van het Oekrainsche leger, saboteurs, ik bedoel van het onvoorzichtig handelen van Russische soldaten.quote:Op donderdag 1 september 2022 09:49 schreef Idisrom het volgende:
Dat de Russen het luchtoverwicht in het zuiden van Kherson zijn kwijtgeraakt volgens deze video, moet voor de Russen zelf ook geen verrassing meer zijn. Hij legt hier uit dat het komt door eerst de bombardementen op de vliegvelden op de Krim, gevolgd door het terugtrekken van helicopters en ander vliegend materieel door de Russen vanaf de Krim naar verderop de Koeban.
Ja, dat is iets wat al gebeurd is, en staat los van de huidige militaire activiteiten
Waar komen de ingetekende gebied niet overeen dan? Ik zal de laatste video hieronder plaatsen. Hooguit zijn er nuance verschillen van 1/2km hier.quote:Op donderdag 1 september 2022 09:22 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Die in donetsk wonen vast ja
Het is echt een russisch propaganda kanaal. Ik geloof er niks van. Ook veel te weinig volgers en inhoudelijk kwalitatief niet goed. De ingetekende gebieden komen niet overeen en het is te russisch gekleurd. Dat is net zoals de invasie zelf een slecht gemotiveerd verhaal.
over Denys Davydov. Nu worden de doelpalen even versteld om een andere bron onderuit te halen.quote:Dat hij wat kilometers ernaast zit is niet relevant
Dit is een ad populum.quote:Ook veel te weinig volgers
Daar geloof ik niks van. Hoe onderbouw je dat?quote:Op donderdag 1 september 2022 08:36 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Het nieuws van Rybar wordt door veel Oekraners betrouwbaar gevonden.
Het is een pro russisch kanaal, dat is overduidelijk. Het probleem ermee is dat er een politiek gemotiveerde lading aan kleeft die de operatie successen na papegaaid. Heb ze bekeken en nee, het is geen juiste weergave, je kunt het simpelweg vergelijken met de gebeurtenissen.quote:Op donderdag 1 september 2022 19:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Waar komen de ingetekende gebied niet overeen dan? Ik zal de laatste video hieronder plaatsen. Hooguit zijn er nuance verschillen van 1/2km hier.
Bijvoorbeeld is Bruskinske in Oekranse handen of terugveroverd door de Russen of nooit in Oekranse handen geweest. Ligt de T2207 onder Oekranse controle of nog net niet.
Bij Visokopilia is de situatie ook niet helemaal duidelijk, war in ukraine meldt dat Russische troepen daar ingesloten kunnen raken. Dat is in ieder geval de Oekranse intentie. Terwijl andere bronnen melden dat deze plaats al onder Oekranse controle was vorige week (liveua bijvoorbeeld).
Bovendien zei je een paar dagen terug nog dat :
[..]
over Denys Davydov. Nu worden de doelpalen even versteld om een andere bron onderuit te halen.
[..]
Anno 2022 in osint?, echt niet.quote:Dit is een ad populum.
Dit lijkt mij ook. Ze zijn daar ook al weken aan het "shapen". Melitopol heeft daarnaast vreselijk veel last van partizanen en de noordflank wordt primair afgedekt door Wagner troepen als ik het goed heb.quote:Op donderdag 1 september 2022 00:24 schreef BlaZ het volgende:
Een logischere oplossing is simpelweg via Zaporizhia richting zuiden aan te vallen.
Oekraine krijgt natuurlijk volledig advies van de NATO en vooal de VS en daar is aan Oekraine aangegeven dat ze het offensief niet op teveel fronten tegelijk moeten starten, maar gedoceerd om te voorkomen dat je op alle fronten vastgepint wordt en geen resultaten kunt halen.quote:Op donderdag 1 september 2022 19:57 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dit lijkt mij ook. Ze zijn daar ook al weken aan het "shapen". Melitopol heeft daarnaast vreselijk veel last van partizanen en de noordflank wordt primair afgedekt door Wagner troepen als ik het goed heb.
Dus als tot aan de Dnepr fase 1 is, dan zou tot aan de Krim vanuit Zaporizhia maar zo eens fase 2 kunnen zijn. Als dat op enig moment vordert kun je ook de bruggen over de Dnepr herstellen.
Zoek eens op rybar en het staat overal in de bronvermelding.quote:Op donderdag 1 september 2022 19:21 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Daar geloof ik niks van. Hoe onderbouw je dat?
Die site betekent dat veel oekrainers dat waarderen? Veel oekrainers is zo'n 70% ofzo? Wat bedoel je precies.quote:Op donderdag 1 september 2022 20:21 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zoek eens op rybar en het staat overal in de bronvermelding.
https://www.understanding(...)assessment-august-31
Ik denk dat dit meer te maken heeft met dat meeste kaartmakers zich aan het moratorium hielden, en er dus de afgelopen dagen weinig kaarten waren, ipv dat deze uitgesproken Russische kaartmaker zo goed is. Ik heb op sociale media genoeg anderen naar deze kaarten zien grijpen die dat normaal nooit doen.quote:Op donderdag 1 september 2022 20:21 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zoek eens op rybar en het staat overal in de bronvermelding.
https://www.understanding(...)assessment-august-31
Wat bedoel je precies met 'de navo adviseert' ? Dat is namelijk echt niet zo. De NAVO zit er niet zo in, we passen heel erg op met elke NATO directe invloed of aanwezigheid in Oekraine. Dat zou echt wel een rode lijn kunnen zijn en kan ook anders worden opgelost; Er zijn natuurlijk wel NATO assets om Oekraine die zich bemoeien met het conflict met inlichtingen en sensoren. Maar alles wat daar gebeurt op de pas aangekondigde trainingsmissie van de EU na is het werk van individuele lidstaten. Dat is echt een heel groot verschil.quote:Op donderdag 1 september 2022 20:13 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Oekraine krijgt natuurlijk volledig advies van de NATO en vooal de VS en daar is aan Oekraine aangegeven dat ze het offensief niet op teveel fronten tegelijk moeten starten, maar gedoceerd om te voorkomen dat je op alle fronten vastgepint wordt en geen resultaten kunt halen.
Oekraine is daarnaast natuurlijk de laatste weken natuurlijk vollop achter de linies bezig en ontregelt danig de Russische logistieke structuur, munitiedepots en commandoposten worden vernietigd en luchtmachtbasissen woren verlaten. Dat verzwakt de posities voor Rusland uiteindelijk natuurlijk enorm.
En de gekozen strategische pleken zijn ook logisch, niet frontaal in de Donbass maar juist in de gebieden waar je de steun hebt van de lokale bevolking, er dus ook gewapende partizanen zijn en waar Rusland nog helemaal zo lang nog niet zit.
En natuurlijk, Rusland is ook niet gek, heeft natuurlijk best nog wat mensen en materieel beschikbaar, maar de narrative van speciale operatie komt natuurlijk wel in gevaar als Oekraine de Russische troepen onder druk blijft zetten.
Maar de grootste blammage is natuurlijk wel dat je na 6 maanden inzet van een jarenlang zorgvuldig voorbereide actie slechts 20% van Oekraine hebt kunnen bezetten.
Niet voor niets zijn er in de Baltische staten nu snelle ontwikkelingen om Russische monumenten te ontmantelen, dat lijkt een simpel dingetje, maar doet voor Rusland heel veel pijn maar ze zijn simpelweg machteloos, want verder dan wat Kremlinretoriek op de eigen media komt men niet.
En niet voor niets is juist in die Kremlinretoriek Polen een doorn in het oog en 'waarschuwt' men Polen, terwijl het uitgesloten is dat er een rechtstreekse confrontatie gaat komen, niet door Rusland, en ook niet door Wit Rusland, die kaarten zijn inmiddels wel geschud, dus das Putin heeft gefaaldd in het doel om Rusland echt een dominante speler te maken en wat ex Sovjet gebieden terug te krijgen is wel zeker.
Rybar is een veel gebruikte bron, ook voor het conflict in Syri.quote:Op donderdag 1 september 2022 20:34 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Ik denk dat dit meer te maken heeft met dat meeste kaartmakers zich aan het moratorium hielden, en er dus de afgelopen dagen weinig kaarten waren, ipv dat deze uitgesproken Russische kaartmaker zo goed is. Ik heb op sociale media genoeg anderen naar deze kaarten zien grijpen die dat normaal nooit doen.
Dit is n van de vele strategische thinktanks en militaire duiders. Het is niet zo dat dit dan direct een relevant of betrouwbaar kanaal vertegenwoordigd. En nogmaals, het kanaal is pro russisch dus gecorrumpeerd. Daar komt geen rationele informatie vanaf.quote:Op donderdag 1 september 2022 20:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Rybar is een veel gebruikte bron, ook voor het conflict in Syri.
https://www.understanding(...)n-assessment-july-18
20 vermeldingen
https://www.understanding(...)n-assessment-july-10
15 vermeldingen
Dit was de bewering en dus zijn we het eens.quote:Op donderdag 1 september 2022 20:45 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dit is n van de vele strategische thinktanks en militaire duiders. Het is echt niet zo dat dit dan direct een relevante bron vertegenwoordigd. En nogmaals, het kanaal is peo russisch dus gecorrumpeerd. Daar komt geen rationele informatie vanaf. Dat er geciteerd of verwezen wordt naar de youtube beon kan daarnaast niet meteen betekenen dat alles ervan betrouwbaar is. Maar wellicht wel bruikbaar t.b.v duiding van het Russische perspectief.
C.q.: alleen verwijzen naar gebruik van de bron maakt het geen q. Onder oekrainers 'veel' gewaardeerde bron en 2. Betrouwbaar voor het schetsen van een correcte afspiegeling van de militaire situatie.
Soms pro-Russischquote:name
Ukrainian forces captured Arkhanhelske (31/8)
description
"On the Olginsky sector of the front: In the morning there were reports of Arkhangelsky's transfer under the control of the enemy. By mid-afternoon, the Russian Armed Forces launched a counteroffensive, seeking to occupy the village again. Fighting is still going on in the village."
https://t.me/rybar/38011
quote:name
Fighting reported at SW of Bruskynske (31/8)
description
"In the Andreevsky sector of the front: the Armed Forces of Ukraine threw reserves of armored vehicles and personnel into a suicidal jerk across the steppe. It was possible to advance from Sukhoi Stavka to Kostroma and the south-western outskirts of Bruskinsky."
https://t.me/rybar/38011
De Russen zitten gewoon op de limiet nu ongeveer tot waar ze de delen van Oekraine bezet kunnen houden.quote:Op donderdag 1 september 2022 20:13 schreef ozzietukker het volgende:
Oekraine krijgt natuurlijk volledig advies van de NATO en vooal de VS en daar is aan Oekraine aangegeven dat ze het offensief niet op teveel fronten tegelijk moeten starten, maar gedoceerd om te voorkomen dat je op alle fronten vastgepint wordt en geen resultaten kunt halen.
Oekraine is daarnaast natuurlijk de laatste weken natuurlijk vollop achter de linies bezig en ontregelt danig de Russische logistieke structuur, munitiedepots en commandoposten worden vernietigd en luchtmachtbasissen woren verlaten. Dat verzwakt de posities voor Rusland uiteindelijk natuurlijk enorm.
En de gekozen strategische pleken zijn ook logisch, niet frontaal in de Donbass maar juist in de gebieden waar je de steun hebt van de lokale bevolking, er dus ook gewapende partizanen zijn en waar Rusland nog helemaal zo lang nog niet zit.
En natuurlijk, Rusland is ook niet gek, heeft natuurlijk best nog wat mensen en materieel beschikbaar, maar de narrative van speciale operatie komt natuurlijk wel in gevaar als Oekraine de Russische troepen onder druk blijft zetten.
Maar de grootste blammage is natuurlijk wel dat je na 6 maanden inzet van een jarenlang zorgvuldig voorbereide actie slechts 20% van Oekraine hebt kunnen bezetten.
Niet voor niets zijn er in de Baltische staten nu snelle ontwikkelingen om Russische monumenten te ontmantelen, dat lijkt een simpel dingetje, maar doet voor Rusland heel veel pijn maar ze zijn simpelweg machteloos, want verder dan wat Kremlinretoriek op de eigen media komt men niet.
En niet voor niets is juist in die Kremlinretoriek Polen een doorn in het oog en 'waarschuwt' men Polen, terwijl het uitgesloten is dat er een rechtstreekse confrontatie gaat komen, niet door Rusland, en ook niet door Wit Rusland, die kaarten zijn inmiddels wel geschud, dus das Putin heeft gefaaldd in het doel om Rusland echt een dominante speler te maken en wat ex Sovjet gebieden terug te krijgen is wel zeker.
Je tank camoufleren is standaard procedure. Dat doe je bij ie-de-re stop. En indien je verzamelgebied betrekt ( wat ze doen in de videos) t.b.v overnachting met een eskadron. Dan camoufleer je het hele apparaat af. Wij bouwden daar hele 'garageboxen' met voor en achterdeur in het veld. Van geprepareerde camonetten.quote:Op vrijdag 2 september 2022 00:44 schreef oheng het volgende:
Er vallen me een paar dingen op.
Ten eerste, ik zie gecamoufleerde Oekrainsche tanks. Voorbeeld 1. Voorbeeld 2.
De Bayraktar TB2 drone video's zijn weer terug, dus de suppressie van russische AA werkt redelijk goed.
De juiste manier om infanterie en pantservoertuigen te gebruiken: in het open beschermen de pantservoertuigen de infanterie, in de bebouwde kom, is het andersom.
En als de Oekrainers verder oprukken, komen de bruggen telkens in bereik van meer en meer artillerie. Uiteindelijk zelfs 122mm. Ik bedoel: het is erg genoeg dat de bruggen onder bereik van HIMARS etc liggen, maar als normale artillerie de bruggen kunnen beschieten, is het afgelopen.
Dus het is een pro russisch kanaal. Je kunt niet soms neutraal zijn en soms pro russisch. Zo werkt journalistieke objectiviteit niet.quote:Op donderdag 1 september 2022 20:53 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit was de bewering en dus zijn we het eens.
Zoals al pagina's terug beschreven was, om een goed beeld te krijgen moet je verschillende bronnen nemen anders is er geen realistische kijk op het conflict te vormen.
Rybar is een goede pro-Russische bron om het Russische perspectief te volgen net als dat war in ukraine een goede bron is voor de pro-Oekranse kant.
Soms is de berichtgeving neutraal.
[..]
Soms pro-Russisch
[..]
Het probleem is dat ik zeer, zr zelden russische pantservoertuigen gezien heb met camouflage. En nee, een wasmachine bovenop je tank zetten is GEEN camouflage!!! Waarom ik dit meld is, omdat ik me afvraag in hoeverre dit een gevolg is van training door NATO landen. Vandaag was er ook weer een bericht dat er 4000 Oekrainsche soldaten hun training hebben afgerond. Dit bovenop de 10.000 infanterie soldaten die al getraind worden in Groot Brittani.quote:Op vrijdag 2 september 2022 09:18 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Je tank camoufleren is standaard procedure. Dat doe je bij ie-de-re stop. En indien je verzamelgebied betrekt ( wat ze doen in de videos) t.b.v overnachting met een eskadron. Dan camoufleer je het hele apparaat af. Wij bouwden daar hele 'garageboxen' met voor en achterdeur in het veld. Van geprepareerde camonetten.
Conventionele artillerie beschiet de brug al een paar dagen, 155mm is al even in de buurt en de bruggen binnen daarmee binnen bereik. Vermoed dat de Oekrainers Excaliburs gebruiken op de brug, en de Assegais komen eraan.
Zoals ik al zei, alle voertuigen worden hier gecamoufleerd. Allemaal. Dat doen de Russen vast niet omdat ze net als duizend andere dingen die wel zouden moeten gebeuren, het niet gebeurt. Of ze hebben er geen zin in, of worden er niet op gewezen door kader, of slechte opleidingen en trainingen zijn ondergaan of het materiaal is simpelweg niet voor handen. Het is ook echt enorm vermoeiend om elke keer de camouflage aan te brengen (no joke).quote:Op vrijdag 2 september 2022 12:06 schreef oheng het volgende:
[..]
Het probleem is dat ik zeer, zr zelden russische pantservoertuigen gezien heb met camouflage. En nee, een wasmachine bovenop je tank zetten is GEEN camouflage!!! Waarom ik dit meld is, omdat ik me afvraag in hoeverre dit een gevolg is van training door NATO landen. Vandaag was er ook weer een bericht dat er 4000 Oekrainsche soldaten hun training hebben afgerond. Dit bovenop de 10.000 infanterie soldaten die al getraind worden in Groot Brittani.
En ik heb nog geen inslagen gezien van 155mm op de bruggen. Excalibur heeft bijvoorbeeld een bereik van 40km, ik weet niet of dat wel genoeg is. Je wilt je artillerie niet direct op de frontlinies hebben immers, maar ver daarachter. En als ik naar de kaarten kijk, dan spant het erom of 40km de Kherson brug kan halen. Maar aan de andere kant, met bijvoorbeeld base bleed heb je een bereik van 55km met bijv de Ceasar.
Stuk goedkoper ook.
Nou, ik heb helemaal geen inslagen gezien, dus ik weet helemaal niet wat of wie de (ponton)bruggen raakt. Ik heb wel beelden vandaag gezien dat er munitie was geraakt op of naast de Kherson brug, inderdaad. Ik denk dat dit de lokatie was, gebaseerd op FIRMS. 3km stroomopwaarts is er een bevestigde oversteekplaats die ook al bestookt is (naast het spoor, uiteraard)quote:Op vrijdag 2 september 2022 12:22 schreef Pumatje het volgende:
[..]
En jij kan een 122mm niet van een 155mm inslag onderscheiden, met alle respect. De Oekrainers hebben de bruggen onder vuur met het idee dat er geen russische troepen over heen kunnen. Ze hebben al russsiche transporten die de brug aan het oversteken uitgeschakeld, enkele brandende carcassen als resultaat op de brug. Zulke precisie bereik je niet met conventionele granaten.
Heb mn post aangepast, ik las bepaalde dingen verkeerd. Je beweerde nergens dat onderscheid te kunnen zien.quote:Op vrijdag 2 september 2022 12:40 schreef oheng het volgende:
[..]
Nou, ik heb helemaal geen inslagen gezien, dus ik weet helemaal niet wat of wie de (ponton)bruggen raakt. Ik heb wel beelden vandaag gezien dat er munitie was geraakt op of naast de Kherson brug, inderdaad. Ik denk dat dit de lokatie was, gebaseerd op FIRMS. 3km stroomopwaarts is er een bevestigde oversteekplaats die ook al bestookt is (naast het spoor, uiteraard)
Daar staat Liveuamp al meerdere maanden op.quote:Op vrijdag 2 september 2022 15:40 schreef Pumatje het volgende:
Volgens livemap ua ligt het front +-27km van de bruggen in Kherson af.
Sowieso standaard procedure, niet alleen bij de tanks. Elk tactisch vtg bij defensie heeft materiaal voor een halve draperie.quote:Op vrijdag 2 september 2022 09:18 schreef Pumatje het volgende:
Je tank camoufleren is standaard procedure. Dat doe je bij ie-de-re stop. En indien je verzamelgebied betrekt ( wat ze doen in de videos) t.b.v overnachting met een eskadron. Dan camoufleer je het hele apparaat af. Wij bouwden daar hele 'garageboxen' met voor en achterdeur in het veld. Van geprepareerde camonetten.
Oneens, voor een neutrale kijk moet je Russische en Oekranse bronnen volgen. Dat is de standaard procedure in elk historisch conflict.quote:Op vrijdag 2 september 2022 11:55 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dus het is een pro russisch kanaal. Je kunt niet soms neutraal zijn en soms pro russisch. Zo werkt journalistieke objectiviteit niet.
Het kanaal is onbruikbaar om de ontwikkelingen te volgen van de russische invasie van Oekraine. Je kunt het alleen af en toe gebruiken om te bekijken hoe het in Rusland moet worden verteld, vervormt of aangepast om binnen het Russisch frame te gebruiken.
Ze maken alleen vermelding van zaken als het dat kanaal uitkomt. Skippen.
De russische bronnen zijn (vaak) gecorrumpeerd doordat ze het narritief van het Russische leger volgen. Je moet dat zien voor wat het is maar het is absoluut geen 50% van de waarheid. Maar to each its own.quote:Op vrijdag 2 september 2022 17:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Oneens, voor een neutrale kijk moet je Russische en Oekranse bronnen volgen. Dat is de standaard procedure in elk historisch conflict.
Dat werkt natuurlijk beide kanten op maar dat wordt nog wel eens vergeten hier.quote:Op vrijdag 2 september 2022 18:07 schreef Pumatje het volgende:
De russische bronnen zijn (vaak) gecorrumpeerd doordat ze het narritief van het Russische leger volgen. Je moet dat zien voor wat het is maar het is absoluut geen 50% van de waarheid. Maar to each its own.
Volgende keer niet doen danquote:Op vrijdag 2 september 2022 18:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat werkt natuurlijk beide kanten op maar dat wordt nog wel eens vergeten hier.
Nee, zo werkt dat niet perse. Oekrainse kanalen zijn niet per direct gecorrumpeerd want dat is simpelweg de verdedigende partij en naar mijn mening staan zij nog altijd in hun recht om zichzelf te verdedigen.quote:Op vrijdag 2 september 2022 18:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat werkt natuurlijk beide kanten op maar dat wordt nog wel eens vergeten hier.
Het gaat om het verloop van de battle via mappen. De politieke onzin is een heel andere kwestie.quote:Op vrijdag 2 september 2022 19:33 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nee, zo werkt dat niet. Oekrainse kanalen zijn niet per direct gecorrumpeerd want dat is simpelweg de verdedigende partij en naar mijn mening staan zij nog altijd in hun recht om zichzelf te verdedigen.
Daar kan rationeel over gerapporteerd worden en dat gebeurt.
Een russisch kanaal dat dat doet mag je me tonen. Ieder russisch kanaal wat ik heb gevold repte met geen woord over dat de 'speciale operatie' anno 1 september nog zou voortduren..zonder dat er maar enig doel is behaald. En volgt het gepapegaai van het Kremlin en dat is per definitie onzin.
Daarnaast ken ik geen westers serieus te nemen kanaal wat 'pro russisch' is.
Nope. Standaard procedure in elk historisch conflict, is dat je de overwinnaar gelooft, want die heeft immers de geschiedenisboeken geschrevenquote:Op vrijdag 2 september 2022 17:52 schreef BlaZ het volgende:
Dat is de standaard procedure in elk historisch conflict.
De politieke onzin zit in het verloop, ontwikkeling en narritief van het kanaal verwikkeld, doordrenkt. Je kunt dat niet scheiden.quote:Op vrijdag 2 september 2022 19:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het gaat om het verloop van de battle via mappen. De politieke onzin is een heel andere kwestie.
Overigens vertrouw ik daar beide partijen niet in(cijfers en politiek gezwets). Beide hebben zo hun eigen propaganda.
Het is inderdaad zo dat het niet de NATO is die als NATO adviezen uitdeelt, het zijn inderdaad de individuele landen met de VS en GB voorop die de adviezen geven, waarop inderdaad conform de letter de wet Oekraine de laatste beslissing neemt.quote:Op donderdag 1 september 2022 20:40 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met 'de navo adviseert' ? Dat is namelijk echt niet zo. De NAVO zit er niet zo in, we passen heel erg op met elke NATO directe invloed of aanwezigheid in Oekraine. Dat zou echt wel een rode lijn kunnen zijn en kan ook anders worden opgelost; Er zijn natuurlijk wel NATO assets om Oekraine die zich bemoeien met het conflict met inlichtingen en sensoren. Maar alles wat daar gebeurt op de pas aangekondigde trainingsmissie van de EU na is het werk van individuele lidstaten. Dat is echt een heel groot verschil.
Verder sluit ik me bij je aan maar het eerstvolgende slachtoffer is Wit Rusland vertel ik je.
Sterker nog, ze moeten zich verdedigen... Maar goed dat is niet wat ik bedoel, het gaat om de berichtgeving die Oekraine verspreidt. Ook Oekraine bedient zich van propaganda echter heeft Oekraine de informatieoorlog al lang en breed gewonnen dat hebben ze gewoon slim gespeeld.quote:Op vrijdag 2 september 2022 19:33 schreef Pumatje het volgende:
Nee, zo werkt dat niet perse. Oekrainse kanalen zijn niet per direct gecorrumpeerd want dat is simpelweg de verdedigende partij en naar mijn mening staan zij nog altijd in hun recht om zichzelf te verdedigen.
Daar kan rationeel over gerapporteerd worden en dat gebeurt.
Uh, ik zeg toch nergens dat RUS niet aan propaganda doet? Maar als je denkt dat Oekraine alleen maar de waarheid verkondigt ben je toch wel een tikkeltje naief.quote:Een russisch kanaal dat dat doet mag je me tonen. Ieder russisch kanaal wat ik heb gevold repte met geen woord over dat de 'speciale operatie' anno 1 september nog zou voortduren..zonder dat er maar enig doel is behaald. En volgt het gepapegaai van het Kremlin en dat is per definitie onzin.
Daarnaast ken ik geen westers serieus te nemen kanaal wat 'pro russisch' is.
Op de korte termijn zit daar wel iets in inderdaad. Op de langere termijn worden de archieven vrijgegeven en kan de historicus een neutraler perspectief bieden. Zamoyski's boek 1812 is in deze een goed voorbeeld waarin de veldtocht van Napoleon naar Rusland ineens in een ander voetlicht kwam te staan.quote:Op vrijdag 2 september 2022 19:44 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nope. Standaard procedure in elk historisch conflict, is dat je de overwinnaar gelooft, want die heeft immers de geschiedenisboeken geschreven
Nee, gebleken is dat ook op langere termijn dit effectief is. De archieven van de Russen (na uiteenvallen Soviet unie) zijn open. Maar de Russen hebben hun hele geschiedenis herschreven. Er klopt geen bal van dat narritief, en daar ligt ook de bron van deze hele situatie.quote:Op vrijdag 2 september 2022 20:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Op de korte termijn zit daar wel iets in inderdaad. Op de langere termijn worden de archieven vrijgegeven en kan de historicus een neutraler perspectief bieden. Zamoyski's boek 1812 is in deze een goed voorbeeld waarin de veldtocht van Napoleon naar Rusland ineens in een ander voetlicht kwam te staan.
Wat heeft dat in godsnaam van doen met het voorbeeld wat ik gaf?quote:Op vrijdag 2 september 2022 21:32 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nee, gebleken is dat ook op langere termijn dit effectief is. De archieven van de Russen (na uiteenvallen Soviet unie) zijn open. Maar de Russen hebben hun hele geschiedenis herschreven. Er klopt geen bal van dat narritief, en daar ligt ook de bron van deze hele situatie.
Er is nooit een kritisch moment van zelfreflectie geweest op hun eigen handelen en leiding in de aanloop naar Wo2 en de mate van intensieve samenwerking tussen de Soviet Unie en Nazi Duitsland.
Zonder de steun van de Soviet Unie was Duitsland nooit, never ever in staat geweest om West Europa binnen te vallen of de 2e wereldoorlog te ontketenen. Hun hele narritief met dat gedweep over fascisme begint daar, en eindigt het nu mee...zij, juist de Russen, gedragen zich nu als de Fascisten van deze tijd. Maar het hele begrip 'fascisme' heeft door hun verneukte manier van geschiedschrijving een absurde betekenis van een andere dimensie gekregen.
Als je dat door trekt en bedenkt dat dat de hele motivatie van deze 'speciale operatie ' is gebaseerd op Nazi / oekrainers fascisten tuig, wordt blootgelegd hoe groot dit schandaal is.
Dit komt waarschijnlijk bij de burgemeester van Snigirevka vandaan. Dit is een pro russische politicus, zoals je kunt zien in bijvoorbeeld deze video van 30 mei 2014. Ter info: de russische annexatie van De Krim begon op 20 februari.quote:Op vrijdag 2 september 2022 22:00 schreef Idisrom het volgende:
Wel melden zowel Militaru Summary als Denys Davydov, dat de ziekenhuizen in Mykolajiv en Odessa een toestroom van gewonde militairen krijgen te verwerken.
Dit klinkt niet gunstig voor de gemiddelde klootjessoldaat.
Even afwachten wat War in Ukraine te vermelden heeft mbt frontverschuivingen. Een veel betere bron dan Denys als het om een pro Oekrane kanaal gaat. Zodra die bron ook Vysokppollya in Russische handen weergeeft dan vertrouw ik daar iets meer op.quote:Op vrijdag 2 september 2022 22:00 schreef Idisrom het volgende:
Wat de mutaties aan het Khersonfront betreft, komt er van Oekraense kant weinig nieuws.
Wel melden zowel Militaru Summary als Denys Davydov, dat de ziekenhuizen in Mykolajiv en Odessa een toestroom van gewonde militairen krijgen te verwerken.
Op de tekening van Military Summary zie ik dat deze Youtuber de plaats Vysokopillya in het noorden van het Khersonfront nog steeds in Russische handen laat zien. Dat had ik eigenlijk niet meer verwacht.
Dat de geschiedenis wordt misbruikt in rusland.quote:Op vrijdag 2 september 2022 22:04 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat heeft dat in godsnaam van doen met het voorbeeld wat ik gaf?
De ochtend rapporten zoals weergegeven op liveue zeggen ook wel wat wat betreft de Russische beschietingen niet?quote:Op vrijdag 2 september 2022 22:00 schreef Idisrom het volgende:
Wat de mutaties aan het Khersonfront betreft, komt er van Oekraense kant weinig nieuws.
Op de tekening van Military Summary zie ik dat deze Youtuber de plaats Vysokopillya in het noorden van het Khersonfront nog steeds in Russische handen laat zien. Dat had ik eigenlijk niet meer verwacht.
LiveUAmap zegt juist helemaal niets over de hoeveelheden. Als een plaats beschoten wordt op LiveUAmap, is dat met 1 granaat, of 1 miljoen?quote:Op zaterdag 3 september 2022 08:51 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
De ochtend rapporten zoals weergegeven op liveue zeggen ook wel wat wat betreft de Russische beschietingen niet?
Toestromen aan gewonden zijn logisch. Om hoeveel man gaat het?
Dit is slechts de 5e dag van het Oekrainsche offensief.quote:Op zaterdag 3 september 2022 10:06 schreef Idisrom het volgende:
Ik denk dat we heel snel richting vrede of wapenstilstand komen. Beide partijen lijken aanvallend niet tot iets in staat te zijn.
Dat zegt nietsquote:Op vrijdag 2 september 2022 22:00 schreef Idisrom het volgende:
Je kunt de WW2 niet vergelijken met de moderne oorlogsvoering en de huidige afkeer van de russen van persoonlijk initiatief om te vechtenquote:Op zaterdag 3 september 2022 10:06 schreef Idisrom het volgende:
Het wensdenken van het Westen, dat de Russen hopeloos in de val komen te zitten bij Kherson geloof ik niet zo.
Dan pak ik wat vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers hieleden vanaf februari 1943 stand op een klein stukje Koeban (toen lag er nog geen brug bij Kertsj).. Dit was sowieso langer dan een half jaar op een kleiner stukje dan nu bij Kherson.
De Russen hielden stand bij Sebastopol in de jaren 1941 en 1942, terwijl de rest van De Krim al door de Duitsers bezet was..
Ik denk dat deze oorlog thans in een complete patstelling zit.
Tot eind 2024 is de tijdsframe van de Oekraners omdat Januari 2025 een nieuwe Amerikaanse president mogelijk het Witte Huis ingaat. De Amerikaanse en Westerse steun aan Oekrane is echt pas net op gang gekomen…tot eind 2024. De Oekraners gaan hoe dan ook geen vrede tekenen, hun game is net aan het beginnen. En nergens is er enige indicatie dat de Amerikanen de Oekraners nu “dwingen” tot echte concessies om een vrede af te sluiten.quote:Op zaterdag 3 september 2022 10:06 schreef Idisrom het volgende:
Ik denk dat we heel snel richting vrede of wapenstilstand komen. Beide partijen lijken aanvallend niet tot iets in staat te zijn.
Als je ziet wat de russen beschieten volgens het ochtendrapport van de Oekraners zegt dat globaal wel wat over de linie.quote:Op zaterdag 3 september 2022 09:20 schreef oheng het volgende:
[..]
LiveUAmap zegt juist helemaal niets over de hoeveelheden. Als een plaats beschoten wordt op LiveUAmap, is dat met 1 granaat, of 1 miljoen?
Bovendien loopt LiveUAmap soms weken achter met updates, dus voor de dagelijkse dorpjeswissel is het minder bruikbaar.
Feit is, dat de russische aanvoerlijnen onder vuur liggen, en dat rusland hun sterkste punt, het massaal gebruik van artillerie, niet kan uitvoeren zoals ze gewend zijn.
In welke gradatie dit een probleem is, en wat dit betekent in de praktijk moeten we nog even afwachten.
De russen hebben trouwens wel een Nederlandse YPR buitgemaakt.
Verder, opvallend aanwezige luchtmacht van Oekraine. Past ook in het beeld van de TB2 die daar (weer) rond kan vliegen.quote:Ukrainian officials directly stated on September 3 that the ongoing Ukrainian counteroffensive in southern Ukraine is an intentionally methodical operation to degrade Russian forces and logistics, rather than one aimed at immediately recapturing large swathes of territory. Ukrainian Presidential Advisor Oleksiy Arestovych told the Wall Street Journal on September 3 that the current goal of Ukrainian forces in the south is the "systemic grinding of Putin's army and that Ukrainian troops are slowly and systematically uncovering and destroying Russia's operational logistical supply system with artillery and precision weapon strikes.
Mogelijke doorbraak(je):quote:The Ukrainian General Staff also noted that Ukrainian aircraft conducted over 40 sorties to support ground elements that destroyed an unspecified number of Russian command and control points, ammunition warehouses, logistical support systems, and areas of concentrated manpower.
quote:Several prominent Russian milbloggers amplified claims that Ukrainian forces broke through Russian defensive lines in Ternivka (16km northeast of Snihurivka), crossed the Inhulets River, and took control of Blahodativka.[27] A Russian milblogger also claimed that Ukrainian troops retreated from previously captured positions in Bezimenne and Shchaslyve to Sukhyi Stavok, directly southeast of Blahodativka, and that Kostromka (just southeast of Sukhyi Stavok) remains a contested "grey zone."
Kunnen ze ons "Geweer Lange Afstand" ook goed gebruiken.quote:Op zondag 4 september 2022 15:15 schreef oheng het volgende:
Ja, dit is geen Blitzkrieg. Dat is namelijk totaal contraproductief: de russen kunnen toch geen kant op. De aanvoerslijnen zijn volledig zichtbaar en liggen onder vuur.
Ook de russische artillerie, luchtverdediging en luchtmacht moeten zich nu blootgeven, wat terug te zien is in de video's die nu voorbij komen. De russische positie is extreem kwetsbaar.
De dorpjeswissel is niet zo heel erg belangwekkend verder, afgezien van het feit dat het de russen dwingt zich nog meer bloot te geven.
.quote:AWM – .338 Lapua Magnum version, donated by the Netherlands in response to the 2022 Russian invasion of Ukraine
'quote:Op zondag 4 september 2022 19:27 schreef oheng het volgende:
rusland verklaart zich bereid om te onderhandelen.
Edit: de russen hebben een nieuwe, revolutionaire vorm van encryptie uitgevonden. Waarom dure ingewikkelde encryptie chipsets en software gebruiken, als je taktieken kunt jatten van de Amerikanen in de 2e Wereld Oorlog?
De russen gebruiken volgens RIA de Siberische (?) Tuvan minderheid om hun verbindingen te "encrypten". Natuurlijk is dit bericht met een flinke korrel zout te nemen, maar het is lachwekkend dat dit als "positief nieuws" gebracht wordt.quote:Op zondag 4 september 2022 19:55 schreef ExTec het volgende:
[..]
'
Welke taal?
(translate werkt niet met bagger verbinding op vakantie adres)