Jaja, dat post ik ook.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 21:20 schreef BEFEM het volgende:
Daar gaan letterlijk de 6 posts boven je over
Een S300 schiet ook gewoon op je want die worden tevens als SSM ingezet en verder maakt het natuurlijk niet heel veel uit wat voor systeem het is. Het is simpelweg een dreiging voor de ander.... Daarbij kom je ook niet in de buurt van een HIMARS met je grondtroepen om die te vernietigen, dat gebeurt ook vanuit de lucht of met SSM's of long range artillery.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 21:07 schreef BEFEM het volgende:
Ja maar een HIMARS schiet op jou en die s300 bij de Kerchbrug staan er ter verdediging. Het schieten erop is toch een andere situatie en voor de Russen wel stressvol maar voor de oekrsiners niet (je vliegt ten slotte niet in de buurt van die s300 dus hebt geen kans om geraakt te worden)
Welke vergelijking? Ik wijs alleen maar op het feit dat decoys hun nut altijd al hebben bewezen ongeacht welke partij ze gebruikt.quote:Om de Russische decoys uit te lachen is natuurlijk onzin want baat het niet schaadt het niet maar ik snap je vergelijking niet.
Er zijn wat dorpjes ingenomen en verder is de eerste verdedigingslinie op minimaal één, maar wellicht twee plekken doorbroken.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 12:43 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wel weer een Russisch sfeertje met die muziek. Het is allemaal onvoorspelbaar. We zullen het een week moeten afwachten of dit offensief geslaagd is.
Bovenstaande bron is de enige pro Russische bron die ik volg. Ook al omdat hij vaak de berichten meeneemt die van pro Oekraïnse bronnen komt. Bovenstaande bron laat ook zien dat hij mbt Pro Oekraïne bronnen zegt dat Oekraïne ontzettend veel dorpen in Kherson hebben veroveren waar hij de pro Oekraïne kaart op het laatste laat zien. Maw schiet mij maar lek hoe dat offensief nu precies verloopt.
In tegenstelling tot toen, is de situatie van Vysokoillya nu wel kritiek voor de Russen.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 13:08 schreef AgLarrr het volgende:
Deze ook maar even hier - kan tactisch heel interessant worden:
[..]
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1550436128347590657
Edit: ik kreeg het plaatje niet goed in de quote, ook even losstaan maar de kudo's gaan naar @:capricia.
Ik dacht dat Vysokoilya al was ingenomen door de Oekraïne.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 08:10 schreef Idisrom het volgende:
[..]
In tegenstelling tot toen, is de situatie van Vysokoillya nu wel kritiek voor de Russen.
Deze plaats in het noorden van het Khersonfront is volgens Rybar en Military Lab deels (misschien grotendeels) veroverd door de Oekraïeners. Deze plaats is hoger gelegen en lijkt strategisch van belang om die in bezit te krijgen of te houden.
Tot eergisteren nog niet door de Oekraïners.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 10:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik dacht dat Vysokoilya al was ingenomen door de Oekraïne.
Amerikanen hebben al meerdere malen laten weten dat ze beter op de hoogte waren/zijn van de Rus aanvalsplannen dan de Oekrainse verdedigingsplannen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 16:57 schreef oheng het volgende:
Als je naar de NASA fire map kijkt, dan zie je dat er vooral vuur is achter de russische lijnen, op basis van de linies op LiveUAmap.com.
Op satelietbeelden is heel goed een inslag te zien op de Nova Kakhova brug/dam.
Op deze satelietbeelden kun je ook goed zien dat er wel rook/rookpluimen te zien zijn ten zuiden van Vysokopillya, maar niet ten noorden van deze plaats.
Goede SecOp verder door de Oekrainers. Zeer weinig informatie te vinden, behalve wat close up beelden van optrekkende troepen, en wat gedode russische soldaten.
De vijand in de gaten houden is dan ook per definitie een 2/intell taak, eigen troepen (Oekraine in dit geval) valt gewoon onder de 3/Ops. Er is dan ook helemaal niemand die dat actief in de gaten houdt, heeft ook geen zin verder als je niet met die lui in een coalitie zit.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 17:36 schreef Pumatje het volgende:
Amerikanen hebben al meerdere malen laten weten dat ze beter op de hoogte waren/zijn van de Rus aanvalsplannen dan de Oekrainse verdedigingsplannen.
Haha dat geloof je zelf toch niet hopelijk? Pentagon heeft al meerdere malen aangegeven dit wel degelijk te volgen, met onder andere motorische medische evacuatie onder vuur en de terugtrekking van Severodonetsk als voorbeelden van bewegingen die ze nog verder willen bestuderen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 17:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
De vijand in de gaten houden is dan ook per definitie een 2/intell taak, eigen troepen (Oekraine in dit geval) valt gewoon onder de 3/Ops. Er is dan ook helemaal niemand die dat actief in de gaten houdt, heeft ook geen zin verder als je niet met die lui in een coalitie zit.
Ik zeg ook niet dat het verkeerd is uiteraard.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 17:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
De vijand in de gaten houden is dan ook per definitie een 2/intell taak, eigen troepen (Oekraine in dit geval) valt gewoon onder de 3/Ops. Er is dan ook helemaal niemand die dat actief in de gaten houdt, heeft ook geen zin verder als je niet met die lui in een coalitie zit.
quote:Op woensdag 31 augustus 2022 10:25 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Tot eergisteren nog niet door de Oekraïners.
Oleksandrivka (31/8) lijkt ook weer terug onder Oekraïnse controle.quote:@Suriyakmaps claim Ukraine had captured Vysokopillya (30/8)
description
"After 24 hours of offensive #UkrainianArmy managed to advance in the axis of Novovorontsovka & recaptured the towns of Vysokopillya/Високопілля & Olhyne/Ольгине. On the other hand, the positions taken at Bilozerka axis were recaptured by Russians."
@Suriyakmap claims Ukraine had captured Olhyne (30/8)
quote:Russian forces may have recaptured Sukhyi Stavok (31/8)
description
"During unsuccessful attacks on Arkhangelskoye, Olgino and Ternovye Pody, the enemy suffered heavy losses and was pushed back by Russian troops.
Battalion of 57th AFU Motorised Infantry Brigade has been defeated near Sukhoi Stavok. The elimination of its remnants is currently being completed."
https://t.me/mod_russia_en/3854
quote:Rybar asserts Davydiv Brid is under Russian control
Ik geloof niet dat je helemaal in de gaten hebt wat er bedoeld wordt.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 18:07 schreef Panthera. het volgende:
Haha dat geloof je zelf toch niet hopelijk? Pentagon heeft al meerdere malen aangegeven dit wel degelijk te volgen, met onder andere motorische medische evacuatie onder vuur en de terugtrekking van Severodonetsk als voorbeelden van bewegingen die ze nog verder willen bestuderen.
Voor de Amerikanen is het zeer waardevol om te zien wat effectief is tegen Rusland en wat niet.
Het is ook gewoon logisch en ook prima verder. ISAF was in Afghanistan ook niet op de hoogte van de operationele planning van OEF, tenzij het ergens misschien ging conflicteren.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 18:48 schreef Pumatje het volgende:
Ik zeg ook niet dat het verkeerd is uiteraard.
De amerikanen wordt de operatieplannen niet mee gedeeld en hebben ook geen live inzicht positionering en operationele directieven.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 18:07 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Haha dat geloof je zelf toch niet hopelijk? Pentagon heeft al meerdere malen aangegeven dit wel degelijk te volgen, met onder andere motorische medische evacuatie onder vuur en de terugtrekking van Severodonetsk als voorbeelden van bewegingen die ze nog verder willen bestuderen.
Voor de Amerikanen is het zeer waardevol om te zien wat effectief is tegen Rusland en wat niet.
Dat zou kunnen, valt in een straal van 40 km in sector waar ze gisteren ook op duwden.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:29 schreef oheng het volgende:
Oekraine verklaart "fire control" te hebben over de bruggen bij Kherson. Ik neem aan dan met conventionele artillerie, en niet met HIMARS/M270/MARS.
Weet niet of het waar is, maar aangezien er zo ontzettend weinig informatie is, beter dan niets.
Dit staat niet in het rapportquote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:29 schreef oheng het volgende:
Oekraine verklaart "fire control" te hebben over de bruggen bij Kherson. Ik neem aan dan met conventionele artillerie, en niet met HIMARS/M270/MARS.
Weet niet of het waar is, maar aangezien er zo ontzettend weinig informatie is, beter dan niets.
Het front lag altijd al een kilometer of 30/40 van die bruggen af.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:29 schreef oheng het volgende:
Wat mij opvalt is dat er heel veel ruis is. Maar laten we even aannemen dat Oekraïne een doorbraak heeft gecreëerd. Waarom vernietigen de Russen niet die pantoonbruggen. Volgens Russische bronnen doen ze dat om zoveel mogelijk troepen daar te laten doorbreken om zo de controle te behouden. Het zou de Russen niet gaan om wat gebied maar om zoveel mogelijk Oekraïnse troepen in een gebied te houden die dan makkelijker te bestrijden zijn.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 18:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
[..]
Oleksandrivka (31/8) lijkt ook weer terug onder Oekraïnse controle.
Gemengde berichten uit Sukhyi Stavok.
A) Oekraïne is daar verder opgerukt richting Bruskynske om de weg richting Davidov Brid te blokkeren.
B)
[..]
[..]
Je snapt dat Oekraine in alles hier enorm in het voordeel is, en niet dezelfde logistieke regels gelden als voor de Russen? De Russen moeten hun opmars instandhouden en bevoorraden, dat is iets heel anders organisatorisch als je eigen land verdedigen. De routes van logistieke hub/herstel fasciliteiten naar front zijn veel korter en een oversteek zal, indien nodig misschien zelfs amfibisch, dan niet worden beantwoord, of in minder erge mate, door bijvoorbeeld storend vuur van artillerie e.d. bottom line, je kunt niet dezelfde regels van oorlogsvoering toepassen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat mij opvalt is dat er heel veel ruis is. Maar laten we even aannemen dat Oekraïne een doorbraak heeft gecreëerd. Waarom vernietigen de Russen niet die pantoonbruggen. Volgens Russische bronnen doen ze dat om zoveel mogelijk troepen daar te laten doorbreken om zo de controle te behouden. Het zou de Russen niet gaan om wat gebied maar om zoveel mogelijk Oekraïnse troepen in een gebied te houden die dan makkelijker te bestrijden zijn.
Maar is het niet zo als je eenmaal een oversteek hebt dat dit nog nauwelijks te vernietigen is. Bovendien kun je daar in de nacht eindeloos pontoonbruggen leggen. Ik ben geen strateeg maar hoe denken jullie daar over.
Volgens Rybar nemen zowel Oekraïne als de Russen een enorme gok. De Russen vanwege te weinig troepen om dit vast te kunnen houden en Oekraïne wegens eventuele te hoge verliezen die je later moeilijker kunt vervangen.
Maar nu is de Oekraïne in opmars. Daar speelt dus ook logistiek mee. Het voordeel dat Oekraïne heeft is de massa lijkt mij. Ook de Russen bestoken dagelijks aanvoerlijnen.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:16 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Je snapt dat Oekraine in alles hier enorm in het voordeel is, en niet dezelfde logistieke regels gelden als voor de Russen? De Russen moeten hun opmars instandhouden en bevoorraden, dat is iets heel anders organisatorisch als je eigen land verdedigen. De routes van logistieke hub/herstel fasciliteiten naar front zijn veel korter en een oversteek zal, indien nodig misschien zelfs amfibisch, dan niet worden beantwoord, of in minder erge mate, door bijvoorbeeld storend vuur van artillerie e.d. bottom line, je kunt niet dezelfde regels van oorlogsvoering toepassen.
Ik begrijp dat je dat zo ziet, maar de keuze van strategische punten en met name bruggenhoofden werkt vanuit Oekrainsch perspectief anders. Een bruggenhoofd functioneert als startpunt van b.v volgens offensief of opmarsroute, doordat de Oekrainers op eigen land vechten hoeven ze veel minder consessies te doen dan de Russen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld veel gemakkelijker in eigen achterland voor noodbruggen zorgen, of militaire brugleggers. Alles is makkelijker en sneller voorhanden, de Russen moeten alles over duizenden kilometers aanvoeren.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar nu is de Oekraïne in opmars. Daar speelt dus ook logistiek mee. Het voordeel dat Oekraïne heeft is de massa lijkt mij. Ook de Russen bestoken dagelijks aanvoerlijnen.
Dat snap ik. Maar die aanvoer vanuit Rusland moet toch al hebben plaats gevonden althans dicht bij de grens. Ook Oekraïne zal de Dnjepr moeten oversteken in een gunstig geval als men tenminste richting te Krim will trekken. Dat zal ook voor de nodige logistieke problemen zorgen. Dit terwijl de lijnen voor Rusland dan korter worden als het de Russen gaat om de Krim en de Donbass.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:37 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je dat zo ziet, maar de keuze van strategische punten en met name bruggenhoofden werkt vanuit Oekrainsch perspectief anders. Een bruggenhoofd functioneert als startpunt van b.v volgens offensief of opmarsroute, doordat de Oekrainers op eigen land vechten hoeven ze veel minder consessies te doen dan de Russen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld veel gemakkelijker in eigen achterland voor noodbruggen zorgen, of militaire brugleggers. Alles is makkelijker en sneller voorhanden, de Russen moeten alles over duizenden kilometers aanvoeren.
Dat is wel wat anders dan ‘in de gaten houden’ ja. Al vermoed ik dat de VS veel meer weet en ook meedenkt dan ze zeggen. Zeker met het leveren van meer technisch materiaal zullen ze ook meedenken met hoe het gebruikt wordt. Maar goed, dat kan ik minder bewijzen anders dan vrij hardnekkige geruchten rondom intelligentie sharing.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat je helemaal in de gaten hebt wat er bedoeld wordt.
@:Pumatje en ik hebben het niet over het verloop van het conflict en de evaluatie daarvan maar over de plannen.
Ik reageerde dan ook op zijn "verdedigingsplannen" opmerking. Maar goed, ik snap waar de verwarring vandaan komt.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:48 schreef Panthera. het volgende:
Dat is wel wat anders dan ‘in de gaten houden’ ja.
En dan komen we weer op mijn eerdere opmerking "intelligence" gaat per definitie over de tegenpartij en niet over eigen troepen. Eigen troepen is een OPS aangelegenheid.quote:Al vermoed ik dat de VS veel meer weet en ook meedenkt dan ze zeggen. Zeker met het leveren van meer technisch materiaal zullen ze ook meedenken met hoe het gebruikt wordt. Maar goed, dat kan ik minder bewijzen anders dan vrij hardnekkige geruchten rondom intelligentie sharing.
Het probleem voor de Russen is wel dat er diverse logistieke opties zijn aangevallen en vernietigd, en die moeten dan weer aangevoerd worden.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar die aanvoer vanuit Rusland moet toch al hebben plaats gevonden althans dicht bij de grens. Ook Oekraïne zal de Dnjepr moeten oversteken in een gunstig geval als men tenminste richting te Krim will trekken. Dat zal ook voor de nodige logistieke problemen zorgen. Dit terwijl de lijnen voor Rusland dan korter worden als het de Russen gaat om de Krim en de Donbass.
Ze gebruiken een andere bron, Telegram of de nationale TV oid. Maakt ook niet uit, het is een hele specifieke claim, en dus iets om op te letten.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit staat niet in het rapport
https://www.kmu.gov.ua/en(...)00-on-august-31-2022
De term "fire control" wordt ook nooit genoemd in dit soort rapporten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |