abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:00:39 #276
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205404451
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:53 schreef oheng het volgende:

[..]
Brug is niet vernietigd hoor. Er zitten nu 8 gaten in, en iig vrachtverkeer is nu verboden. Er zijn hele mooie video's van de schade. Denial of Service is goed genoeg. De spoorbrug is nu aan de beurt.

Oekraine heeft al bewezen dat ze op andere plekken ook de Dnipr over kunnen steken, Zoals de oversteek bij Davydiv Brid.
Ik schrijf toch ook "daadwerkelijk".

Dit is niet serieus neem ik aan? Daydiv brid ligt niet aan de Dnjepr. De Dnjepr oversteken zonder brug is geen optie, die is op de meeste plaatsen simpelweg 600m breed.

quote:
The battle of Davydiv Brid was a Ukrainian counter-offensive operation during the 2022 Russian invasion of Ukraine. In reaction to Russia's southern Ukraine offensive, Ukrainian forces attempted to recapture part of the Russian-occupied Kherson Oblast and tie up Russian resources. The counter-offensive began on 27 May 2022 and was centered near the village of Davydiv Brid, which was recaptured by Ukraine, however they were pushed back over the Inhulets River by 16 June 2022.
De Inhulets is een heel klein riviertje.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:02:14 #277
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205404479
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 10:37 schreef oheng het volgende:
Hongarije laat nu ook wapens toe richting Oekraine. Ik denk dat Orban ook inziet hoe de vlag erbij hangt.
Dat is inderdaad het tweede land waar ik werkgerelateerd actief ben zolang dat niet uit Oekraine kan, althans, het zou nu wel weer kunnen in Kyiv, maar om veiligheidsredenen is dat toch beter van niet.
En hoewel dat van oudsher wel een bestemming was waar ik actief was, was dat de laatste jaren niet zo, en daar zie ik ook dezelfde ontwikkelingen als in Polen.

Orban heet met de oliedeal, ze mogen wel Russisch olie ontvangen, met de EU, wel wat water bij de wijn moeten doen op dit soort punten om een uitzondering op de EU regels te krijgen en er wel bij te mogen horen
Voor de NATO is het essentieel om de aanvoerlijnen zo divers mogelijk te maken waardoor Rusland veel lastiger zicht kan houden op de aanvoer van de wapens.

Voor de publieke opinie heeft Lavrov gezegd dat de geografische doelen zich niet meer enkel beperken tot de Donbass.
Dit moet je lezen als dat Oekraine snel moet gaan onderhandelen, want anders zal Rusland het gebied behouden. Voor Oekraine is hierin niet veel te verliezen, Rusland is dat namelijk alllang van plan, maar vanuit Russisch perspectief kan je dan de bevoking de rechtmatigheid voorhouden waarom de oorlog zo lang duurt en waarom er extra troepen nodig zijn.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:03:15 #278
56749 BlaZ
pi_205404497
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:54 schreef Pumatje het volgende:

[..]
En nee. Het is algemeen bekend dat op de krim niets te bevoorraden is. En militaire logistiek kun je je niet voorstellen.

Een gemiddele rus divisie gebruikt alleen al 25.000 liter brandstof per dag. En er komt niet eens water aan als de oekrainers in Kherson zitten. Dat gaat niet via 1 brug. Zo werkt militaire logistiek niet, planners zouden je vierendelen.
Er ligt gewoon een 4-baans brug over de straat van Kerch. Die brug zou Oekrane eerst zodanig moeten beschadigen voordat bevoorrading van de Krim lastiger wordt.
pi_205404526
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:00 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik schrijf toch ook "daadwerkelijk".

Dit is niet serieus neem ik aan? Daydiv brid ligt niet aan de Dnjepr. De Dnjepr oversteken zonder brug is geen optie, die is op de meeste plaatsen simpelweg 600m breed.
[..]
De Inhulets is een heel klein riviertje.
Oja, ik zie het nu. De Dnipr is wel een obstakel. Via Zaporycha De Krim afsluiten lijkt me dan handiger, omdat als je de kust bereikt, je dan beter de Krim kunt afsluiten.
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:06:38 #280
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205404543
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:03 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Er ligt gewoon een 4-baans brug over de straat van Kerch. Die brug zou Oekrane eerst zodanig moeten beschadigen voordat bevoorrading van de Krim lastiger wordt.
En die brug wordt goed verdedigd qua luchtafweer. Maar het is wel degelijk een doelwit, en ook n van de redenen waarom de VS wat terughoudend is met het leveren van wat langere afstandsraketten, want een aanval op deze brug met schade is namelijk voor Rusland niet verkoopbaar aan de eigen bevolking, en zal om een harde tegenactie worden geschreeuwd, en qua inzet van leger kan dat niet, maar wat raketten op Kyiv op burgerdoelen is dan niet uitgesloten.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:06:46 #281
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205404545
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:57 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik denk dat je in de war bent met de brug naar de Krim.
Dat is de brug die ik ook bedoel. Daar worden de russische strijdkrachfen afhankelijk van als Kherson wordt verloren.

Er is geen mogelijkheid om vast te blijven houden aan de regio zonder kherson te bezitten, knooppunten, rangeerterreinen en opslag locaties. Die ben je kwijt. Tevens enig steunpunt t.b.v het uitvoeren van operaties.

De krim kan niet worden bevoorraad over de enige resterende brug, de landverbinding tussen de krim en rusland. Dat is natuurlijk het volgende doelwit. En welke rus eenheden zich dan ook op de krim bevinden. Die kunnen nergens heen en Ijn niet in staat zich langdurig overeind te kunnen houden.

Daarom zijn bepaalde regios en sectoren verdedigbaar, of niet.

Vergelijkbaar met het belang van Stalingrad voor de kaukasus. Populaire historici doen ook alsof dat een idioot idee van Hitler was.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:08:44 #282
56749 BlaZ
pi_205404567
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:06 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Dat is de brug die ik ook bedoel. Daar worden de russische strijdkrachfen afhankelijk van als Kherson wordt verloren.

Er is geen mogelijkheid om vast te blijven houden aan de regio zonder kherson te bezitten, knooppunten, rangeerterreinen en opslag locaties. Die ben je kwijt. Tevens enig steunpunt t.b.v het uitvoeren van operaties.

De krim kan niet worden bevoorraad over de enige resterende brug, de landverbinding tussen de krim en rusland. Dat is natuurlijk het volgende doelwit. En welke rus eenheden zich dan ook op de krim bevinden. Die kunnen nergens heen en Ijn niet in staat zich langdurig overeind te kunnen houden.

Daarom zijn bepaalde regios verdedigbaar, of niet.
Het gesprek ging echter over de brug bij Kherson, dat is namelijk de brug die aangevallen is.
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:11:42 #283
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205404595
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:08 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het gesprek ging echter over de brug bij Kherson, dat is namelijk de brug die aangevallen is.
Ah, ik heb het alleen nooit over de brug bij kherson gehad. Ik heb het puur over de inname en het strategisch belang van kherson zelf. Maar ik snap de verwarring.
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:14:39 #284
56749 BlaZ
pi_205404625
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:11 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ik heb het nooit over de brug bij kherson gehad. Ik heb het puur over de inname en het strategisch belang van kherson zelf. Maar ik snap de verwarring.
Ik schreef:
Oh ja, dat klopt. Maanden terug al waren er foto's van bootjes die explosieven aan deze brug bevestigden.

< Dit gaat over de brug bij Kherson >

Jouw reactie:
Ik wens de Russen veel succes met het bevoorraden van alle russische eenheden op de Krim. Dat wordt onmogelijk op langere termijn.

< Vandaar de verwarring >
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:16:46 #285
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205404648
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:14 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik schreef:
Oh ja, dat klopt. Maanden terug al waren er foto's van bootjes die explosieven aan deze brug bevestigden.

< Dit gaat over de brug bij Kherson >

Jouw reactie:
Ik wens de Russen veel succes met het bevoorraden van alle russische eenheden op de Krim. Dat wordt onmogelijk op langere termijn.

< Vandaar de verwarring >
Ah, duidelijk.
pi_205405406
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:06 schreef Pumatje het volgende:

[..]

:?

Kherson maakt niet uit. De Krim is niet afhankelijk van Kherson, op water na. Alles moet al via de Kerchbrug aangeleverd worden.
  woensdag 20 juli 2022 @ 21:22:11 #287
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205405547
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 21:11 schreef BEFEM het volgende:

Kherson maakt niet uit. De Krim is niet afhankelijk van Kherson, op water na. Alles moet al via de Kerchbrug aangeleverd worden.
En juist de toevoer van zoetwater is heel erg van belang voor Rusland, dat was n van de speerpunten. Derhalve maakt Kherson wel degelijk wat uit, daarnaast heb je dan ook weet wat meer mogelijkheden voor havens.

De bevoorrading van de Kerchbrug is uiteraard ook van levensbelang, zonder die brug is het allemaal veel lastiger, en deze brug, dit prestigeproject, die mag men uiteraard niet verliezen, in geen enkel scenario kan men dit verkopen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205405601
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 21:22 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
En juist de toevoer van zoetwater is heel erg van belang voor Rusland, dat was n van de speerpunten. Derhalve maakt Kherson wel degelijk wat uit, daarnaast heb je dan ook weet wat meer mogelijkheden voor havens.

De bevoorrading van de Kerchbrug is uiteraard ook van levensbelang, zonder die brug is het allemaal veel lastiger, en deze brug, dit prestigeproject, die mag men uiteraard niet verliezen, in geen enkel scenario kan men dit verkopen.
Ja da weet ik maar water kunnen ze nog altijd via de brug aanleveren als het moet, dat hebben ze 8 jaar gedaan. En de haven bij Kherson kunnen ze toch niet gebruiken, die ligt binnen het bereik van alle Oekraense wapens.
pi_205405697
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 21:22 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Gaat het dan om de complete oblast? Of de stad Cherson. Alles ten zuiden van de Dnjepr is makkelijk te verdedigen en brengt volgens mij niet de bevoording in gevaar mbt de Krim. De Russen leggen de nadruk op de Donbas. Dat vanwege toch meer pro Russische invloeden maar vooral een groot gasveld.
Heb je de stad Cherson nodig voor zoetwater naar de Krim?
pi_205405828
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 21:31 schreef Cherni het volgende:

[..]
Gaat het dan om de complete oblast? Of de stad Cherson. Alles ten zuiden van de Dnepr is makkelijk te verdedigen en brengt volgens mij niet de bevoording in gevaar mbt de Krim. De Russen leggen de nadruk op de Donbas. Dat vanwege toch meer pro Russische invloeden maar vooral een groot gasveld.
Heb je de stad Cherson nodig voor zoetwater naar de Krim?
Nee. de stad Kherson is daarvoor niet van belang. Ik denk als morgen het gebeid van Kherson ten westen van de Dnjepr rivier geruild zou kunnen worden met de rest van de Donetsk republiek (Kramatorsk en omgeving), dat er dan gelijk een wapenstilstand komt.

Het zoetwaterkanaal begint bij de stad Nova Kachovka, dat begin van deze week gebombardeerd werd door een Oekraense Himars-raket
  woensdag 20 juli 2022 @ 21:44:40 #291
56749 BlaZ
pi_205405922
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Het kanaal ligt aan de overkant van de Dnjepr bij Nova Kakhova

Hier: https://www.google.com/maps/@46.7620041,33.3865616,13.25z
pi_205405978
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 21:44 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het kanaal ligt aan de overkant van de Dnjepr bij Nova Kakhova

Hier: https://www.google.com/maps/@:46.7620041,33.3865616,13.25z
Ja, dus de Krim is niet afhankelijk van Kherson.
  woensdag 20 juli 2022 @ 22:13:38 #293
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205406300
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Jawel. Kherson is de sleutel van de regio. Waar de ondersteuning van de krim weer van afhankelijk is. Een stad fungeert namelijk als c2 en logistieke hub. Zonder de stad worden aanvoerlijnen naar de regio onpraktisch. De hoeveelheid logistiek die eenheden vragen is niet te ondersteunen van grote afstanden. Zo werkt militaire strategie en operatie, al sinds tijden...daar zitten beperkingen voor positionering van eenheden.

Bij het verlies van Kherson verplaatsen de aanvoerlocaties zoals munitie, reserveonderdelen, brandstof en voeding zich voor de RUS per direct honderden kilometers terug, hoogstwaarschijnlijk voinka en sebastopol. Daarom.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pumatje op 21-07-2022 09:03:05 ]
  woensdag 20 juli 2022 @ 22:14:38 #294
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205406319
quote:
11s.gif Op woensdag 20 juli 2022 21:48 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ja, dus de Krim is niet afhankelijk van Kherson.
Natuurlijk is de krim niet afhankelijk van de stad kherson.

Een militair offensief/duurzame verdediging en de mogelijkheid eenheden te bevoorraden zonder over infra en wegen te beschikken wel. Zie mijn post hierboven.
  woensdag 20 juli 2022 @ 22:15:49 #295
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205406341
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 21:25 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ja da weet ik maar water kunnen ze nog altijd via de brug aanleveren als het moet, dat hebben ze 8 jaar gedaan. En de haven bij Kherson kunnen ze toch niet gebruiken, die ligt binnen het bereik van alle Oekraense wapens.
Ja. Maar er was 8 jaar geen open oorlogsvoering zoals er nu wel is. En indien de russische eenheden zonder Kherson en de Landbrug tussen de krim en Rusland komen te zitten, zijn deze niet meer te ondersteunen.

De brug is veel te kwetsbaar om op te steunen voor meerdere BTG's. Indien de oekrainers zullen drukken naar de krim kost het de Russen honderden vrachtwagens per dag aan ondersteuning, per Bataljons taak groep. En hoeveel zitten er daar dan?

Oekraine weet dit, die brug gaat eraan. Dan is de enige verbinding partizanen doordrongen gebied ten zuiden van de Dnjepr in omgeving Ivanivka waar dan dagelijks hondeden vrachtwagens doorheen moeten...per Bataljonstaakgroep. En die moeten honderden kilometers rijden. Dat-gaat-niet :) . Kherson is heel belangrijk.

[ Bericht 8% gewijzigd door Pumatje op 21-07-2022 09:00:47 ]
pi_205407284
-slecht vertaalde stukjes hebben we niks aan in dit topic-

[ Bericht 91% gewijzigd door miss_sly op 21-07-2022 00:29:52 ]
  vrijdag 22 juli 2022 @ 12:33:32 #297
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205421446
Naar verluid bijna 2000 Russische soldaten omsingeld.
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 22 juli 2022 @ 13:08:56 #298
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205421690
Deze ook maar even hier - kan tactisch heel interessant worden:

quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 13:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Onbevestigd.
[ twitter ]
twitter

Edit: ik kreeg het plaatje niet goed in de quote, ook even losstaan maar de kudo's gaan naar @capricia.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  vrijdag 22 juli 2022 @ 14:24:47 #299
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205422452
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 22 juli 2022 @ 14:30:54 #300
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205422531
quote:
3s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 14:24 schreef Perrin het volgende:
[ twitter ]
Gaan we toch dat tipping point zien. Allicht is die kessel boven Kherson de eerste steen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')