abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 september 2022 @ 18:03:12 #226
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205822928
Overigens bij Bruskinske is is de Oekranse aanval tot stand gebracht terwijl Kostromka en Schaslive wel in Oekranse handen is gevallen zijn.
Van Russische zijde is een er luchtlandingsbrigade ingezet om de opmars daar te stoppen. In eerste instantie stond er een zwakkere DPR brigade daar.

De situatie bij Visokopilia blijft onduidelijk, het lijkt nu ingenomen door Oekrane te zijn na het terugtrekken van de 45e brigade.

Van Russische kant de standaardaanvallen bij Piski, Kodema, Bakmoet, Soledar, Avdiivka.

Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 2 september 2022 @ 18:07:01 #227
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205822951
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 17:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Oneens, voor een neutrale kijk moet je Russische en Oekranse bronnen volgen. Dat is de standaard procedure in elk historisch conflict.
De russische bronnen zijn (vaak) gecorrumpeerd doordat ze het narritief van het Russische leger volgen. Je moet dat zien voor wat het is maar het is absoluut geen 50% van de waarheid. Maar to each its own.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 2 september 2022 @ 18:14:27 #228
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205823000
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 18:07 schreef Pumatje het volgende:
De russische bronnen zijn (vaak) gecorrumpeerd doordat ze het narritief van het Russische leger volgen. Je moet dat zien voor wat het is maar het is absoluut geen 50% van de waarheid. Maar to each its own.
Dat werkt natuurlijk beide kanten op maar dat wordt nog wel eens vergeten hier.
pi_205823108
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 18:14 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat werkt natuurlijk beide kanten op maar dat wordt nog wel eens vergeten hier.
Volgende keer niet doen dan
  vrijdag 2 september 2022 @ 19:33:31 #230
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205823574
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 18:14 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat werkt natuurlijk beide kanten op maar dat wordt nog wel eens vergeten hier.
Nee, zo werkt dat niet perse. Oekrainse kanalen zijn niet per direct gecorrumpeerd want dat is simpelweg de verdedigende partij en naar mijn mening staan zij nog altijd in hun recht om zichzelf te verdedigen.

Daar kan rationeel over gerapporteerd worden en dat gebeurt.

Een russisch kanaal dat dat doet mag je me tonen. Ieder russisch kanaal wat ik heb gevold repte met geen woord over dat de 'speciale operatie' anno 1 september nog zou voortduren..zonder dat er maar enig doel is behaald. En volgt het gepapegaai van het Kremlin en dat is per definitie onzin.

Daarnaast ken ik geen westers serieus te nemen kanaal wat 'pro russisch' is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Pumatje op 02-09-2022 19:55:16 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205823645
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2022 19:33 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Nee, zo werkt dat niet. Oekrainse kanalen zijn niet per direct gecorrumpeerd want dat is simpelweg de verdedigende partij en naar mijn mening staan zij nog altijd in hun recht om zichzelf te verdedigen.

Daar kan rationeel over gerapporteerd worden en dat gebeurt.

Een russisch kanaal dat dat doet mag je me tonen. Ieder russisch kanaal wat ik heb gevold repte met geen woord over dat de 'speciale operatie' anno 1 september nog zou voortduren..zonder dat er maar enig doel is behaald. En volgt het gepapegaai van het Kremlin en dat is per definitie onzin.

Daarnaast ken ik geen westers serieus te nemen kanaal wat 'pro russisch' is.
Het gaat om het verloop van de battle via mappen. De politieke onzin is een heel andere kwestie.
Overigens vertrouw ik daar beide partijen niet in(cijfers en politiek gezwets). Beide hebben zo hun eigen propaganda.
  vrijdag 2 september 2022 @ 19:44:04 #232
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_205823661
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 17:52 schreef BlaZ het volgende:
Dat is de standaard procedure in elk historisch conflict.
Nope. Standaard procedure in elk historisch conflict, is dat je de overwinnaar gelooft, want die heeft immers de geschiedenisboeken geschreven :7
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 2 september 2022 @ 20:03:17 #233
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205823868
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2022 19:41 schreef Cherni het volgende:

[..]
Het gaat om het verloop van de battle via mappen. De politieke onzin is een heel andere kwestie.
Overigens vertrouw ik daar beide partijen niet in(cijfers en politiek gezwets). Beide hebben zo hun eigen propaganda.

De politieke onzin zit in het verloop, ontwikkeling en narritief van het kanaal verwikkeld, doordrenkt. Je kunt dat niet scheiden.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 2 september 2022 @ 20:03:25 #234
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205823869
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2022 20:40 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Wat bedoel je precies met 'de navo adviseert' ? Dat is namelijk echt niet zo. De NAVO zit er niet zo in, we passen heel erg op met elke NATO directe invloed of aanwezigheid in Oekraine. Dat zou echt wel een rode lijn kunnen zijn en kan ook anders worden opgelost; Er zijn natuurlijk wel NATO assets om Oekraine die zich bemoeien met het conflict met inlichtingen en sensoren. Maar alles wat daar gebeurt op de pas aangekondigde trainingsmissie van de EU na is het werk van individuele lidstaten. Dat is echt een heel groot verschil.

Verder sluit ik me bij je aan maar het eerstvolgende slachtoffer is Wit Rusland vertel ik je.
Het is inderdaad zo dat het niet de NATO is die als NATO adviezen uitdeelt, het zijn inderdaad de individuele landen met de VS en GB voorop die de adviezen geven, waarop inderdaad conform de letter de wet Oekraine de laatste beslissing neemt.
Maar de Westerse intel die men geeft is gewoon goed, en met de bijbehorende wapenleveringen en trainingen weet Oekraine ook dat ze de adviezen niet in de wind moeten slaan.

Maar dat er een duidelijke sturing in zit is duidelijk, en de motieven zijn trouwens niet alleen maar in het voordeel van Oekraine, een VS en GB is er eigenlijk wel bij gebaat dat een Rusland zich hier helemaal in vastbijt, door gezichtsverlies te vermijden niet terug kan, en veel meer manschappen en vooral geld (economische schade) moet incasseren om deze oorlog draaiende te houden.
De hoge gasprijzen blijven namelijk niet aanhouden en de energie transitie gaat sneller in Europa waar ook de Aziatische landen gebruik van willen maken, en hoewel de fossiele brandstoffen voor Rusland zelf prima zijn en het land an sich wel draaiende kan worden gehouden is het vooral de rol van wereldspeler er eentje die ze gaan verliezen.

En ja in Wit Rusland is de kans levensgroot dat daar weer 'protesten' komen aangezien de protestbeweging niet weg is, het probleem voor Rusland is dat men niet zomaar een 'vredesleger' paraat heeft om in te grijpen en dat begrijpt de mafklapper die nu aan de macht is natuurlijk ook wel en zal daarom er terughoudend zijn met het actief inzetten van het leger van Wit Rusland tegen Oekraine, dat is een echt broedervolk en als de dienstplichtigen weigeren te vechten of zich tegen het bewind keren kan het wel eens heel snel gedaan zijn. Want dienstplichtig of niet, die hebben wel beschikking over wapens en als de beweging maar groot genoeg is sluiten andere onderdelen zich wel aan als blijkt dat een echte verandering mogelijk is.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  vrijdag 2 september 2022 @ 20:22:03 #235
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205824022
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2022 19:33 schreef Pumatje het volgende:

Nee, zo werkt dat niet perse. Oekrainse kanalen zijn niet per direct gecorrumpeerd want dat is simpelweg de verdedigende partij en naar mijn mening staan zij nog altijd in hun recht om zichzelf te verdedigen.

Daar kan rationeel over gerapporteerd worden en dat gebeurt.
Sterker nog, ze moeten zich verdedigen... Maar goed dat is niet wat ik bedoel, het gaat om de berichtgeving die Oekraine verspreidt. Ook Oekraine bedient zich van propaganda echter heeft Oekraine de informatieoorlog al lang en breed gewonnen dat hebben ze gewoon slim gespeeld.

quote:
Een russisch kanaal dat dat doet mag je me tonen. Ieder russisch kanaal wat ik heb gevold repte met geen woord over dat de 'speciale operatie' anno 1 september nog zou voortduren..zonder dat er maar enig doel is behaald. En volgt het gepapegaai van het Kremlin en dat is per definitie onzin.

Daarnaast ken ik geen westers serieus te nemen kanaal wat 'pro russisch' is.
Uh, ik zeg toch nergens dat RUS niet aan propaganda doet? Maar als je denkt dat Oekraine alleen maar de waarheid verkondigt ben je toch wel een tikkeltje naief.

Hell, zelfs ISAF deed aan propaganda, we noemden het alleen Psyops...
  vrijdag 2 september 2022 @ 20:43:49 #236
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205824190
quote:
12s.gif Op vrijdag 2 september 2022 19:44 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nope. Standaard procedure in elk historisch conflict, is dat je de overwinnaar gelooft, want die heeft immers de geschiedenisboeken geschreven :7
Op de korte termijn zit daar wel iets in inderdaad. Op de langere termijn worden de archieven vrijgegeven en kan de historicus een neutraler perspectief bieden. Zamoyski's boek 1812 is in deze een goed voorbeeld waarin de veldtocht van Napoleon naar Rusland ineens in een ander voetlicht kwam te staan.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 2 september 2022 @ 21:32:31 #237
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205824718
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 20:43 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Op de korte termijn zit daar wel iets in inderdaad. Op de langere termijn worden de archieven vrijgegeven en kan de historicus een neutraler perspectief bieden. Zamoyski's boek 1812 is in deze een goed voorbeeld waarin de veldtocht van Napoleon naar Rusland ineens in een ander voetlicht kwam te staan.
Nee, gebleken is dat ook op langere termijn dit effectief is. De archieven van de Russen (na uiteenvallen Soviet unie) zijn open. Maar de Russen hebben hun hele geschiedenis herschreven. Er klopt geen bal van dat narritief, en daar ligt ook de bron van deze hele situatie.

Er is nooit een kritisch moment van zelfreflectie geweest op hun eigen handelen en leiding in de aanloop naar Wo2 en de mate van intensieve samenwerking tussen de Soviet Unie en Nazi Duitsland.

Zonder de steun van de Soviet Unie was Duitsland nooit, never ever in staat geweest om West Europa binnen te vallen of de 2e wereldoorlog te ontketenen. Hun hele narritief met dat gedweep over fascisme begint daar, en eindigt het nu mee...zij, juist de Russen, gedragen zich nu als de Fascisten van deze tijd. Maar het hele begrip 'fascisme' heeft door hun verneukte manier van geschiedschrijving een absurde betekenis van een andere dimensie gekregen.

Als je dat door trekt en bedenkt dat dat de hele motivatie van deze 'speciale operatie ' is gebaseerd op Nazi / oekrainers fascisten tuig, wordt blootgelegd hoe groot dit schandaal is.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205825054
Wat de mutaties aan het Khersonfront betreft, komt er van Oekraense kant weinig nieuws.
Wel melden zowel Militaru Summary als Denys Davydov, dat de ziekenhuizen in Mykolajiv en Odessa een toestroom van gewonde militairen krijgen te verwerken.
Dit klinkt niet gunstig voor de gemiddelde klootjessoldaat.

Op de tekening van Military Summary zie ik dat deze Youtuber de plaats Vysokopillya in het noorden van het Khersonfront nog steeds in Russische handen laat zien. Dat had ik eigenlijk niet meer verwacht.
  vrijdag 2 september 2022 @ 22:04:46 #239
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205825096
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 21:32 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Nee, gebleken is dat ook op langere termijn dit effectief is. De archieven van de Russen (na uiteenvallen Soviet unie) zijn open. Maar de Russen hebben hun hele geschiedenis herschreven. Er klopt geen bal van dat narritief, en daar ligt ook de bron van deze hele situatie.

Er is nooit een kritisch moment van zelfreflectie geweest op hun eigen handelen en leiding in de aanloop naar Wo2 en de mate van intensieve samenwerking tussen de Soviet Unie en Nazi Duitsland.

Zonder de steun van de Soviet Unie was Duitsland nooit, never ever in staat geweest om West Europa binnen te vallen of de 2e wereldoorlog te ontketenen. Hun hele narritief met dat gedweep over fascisme begint daar, en eindigt het nu mee...zij, juist de Russen, gedragen zich nu als de Fascisten van deze tijd. Maar het hele begrip 'fascisme' heeft door hun verneukte manier van geschiedschrijving een absurde betekenis van een andere dimensie gekregen.

Als je dat door trekt en bedenkt dat dat de hele motivatie van deze 'speciale operatie ' is gebaseerd op Nazi / oekrainers fascisten tuig, wordt blootgelegd hoe groot dit schandaal is.
Wat heeft dat in godsnaam van doen met het voorbeeld wat ik gaf?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205825604
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 22:00 schreef Idisrom het volgende:
Wel melden zowel Militaru Summary als Denys Davydov, dat de ziekenhuizen in Mykolajiv en Odessa een toestroom van gewonde militairen krijgen te verwerken.
Dit klinkt niet gunstig voor de gemiddelde klootjessoldaat.
Dit komt waarschijnlijk bij de burgemeester van Snigirevka vandaan. Dit is een pro russische politicus, zoals je kunt zien in bijvoorbeeld deze video van 30 mei 2014. Ter info: de russische annexatie van De Krim begon op 20 februari.

De russische bottlenecks zijn vandaag weer geraakt, zoals vandaag weer goed te zien was. De lokale bevolking meldt secundaire explosies.
pi_205825739
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 22:00 schreef Idisrom het volgende:
Wat de mutaties aan het Khersonfront betreft, komt er van Oekraense kant weinig nieuws.
Wel melden zowel Militaru Summary als Denys Davydov, dat de ziekenhuizen in Mykolajiv en Odessa een toestroom van gewonde militairen krijgen te verwerken.
Dit klinkt niet gunstig voor de gemiddelde klootjessoldaat.

Op de tekening van Military Summary zie ik dat deze Youtuber de plaats Vysokopillya in het noorden van het Khersonfront nog steeds in Russische handen laat zien. Dat had ik eigenlijk niet meer verwacht.
Even afwachten wat War in Ukraine te vermelden heeft mbt frontverschuivingen. Een veel betere bron dan Denys als het om een pro Oekrane kanaal gaat. Zodra die bron ook Vysokppollya in Russische handen weergeeft dan vertrouw ik daar iets meer op.
  vrijdag 2 september 2022 @ 23:20:11 #242
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205825821
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 22:04 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wat heeft dat in godsnaam van doen met het voorbeeld wat ik gaf?
Dat de geschiedenis wordt misbruikt in rusland.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205827169
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 22:00 schreef Idisrom het volgende:
Wat de mutaties aan het Khersonfront betreft, komt er van Oekraense kant weinig nieuws.
Wel melden zowel Militaru Summary als Denys Davydov, dat de ziekenhuizen in Mykolajiv en Odessa een toestroom van gewonde militairen krijgen te verwerken.
Dit klinkt niet gunstig voor de gemiddelde klootjessoldaat.

Op de tekening van Military Summary zie ik dat deze Youtuber de plaats Vysokopillya in het noorden van het Khersonfront nog steeds in Russische handen laat zien. Dat had ik eigenlijk niet meer verwacht.
De ochtend rapporten zoals weergegeven op liveue zeggen ook wel wat wat betreft de Russische beschietingen niet?

Toestromen aan gewonden zijn logisch. Om hoeveel man gaat het?
pi_205827345
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 08:51 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
De ochtend rapporten zoals weergegeven op liveue zeggen ook wel wat wat betreft de Russische beschietingen niet?

Toestromen aan gewonden zijn logisch. Om hoeveel man gaat het?
LiveUAmap zegt juist helemaal niets over de hoeveelheden. Als een plaats beschoten wordt op LiveUAmap, is dat met 1 granaat, of 1 miljoen?
Bovendien loopt LiveUAmap soms weken achter met updates, dus voor de dagelijkse dorpjeswissel is het minder bruikbaar.

Feit is, dat de russische aanvoerlijnen onder vuur liggen, en dat rusland hun sterkste punt, het massaal gebruik van artillerie, niet kan uitvoeren zoals ze gewend zijn.

In welke gradatie dit een probleem is, en wat dit betekent in de praktijk moeten we nog even afwachten.

De russen hebben trouwens wel een Nederlandse YPR buitgemaakt.
pi_205827703
Ik denk dat we heel snel richting vrede of wapenstilstand komen. Beide partijen lijken aanvallend niet tot iets in staat te zijn.

De Oekrainers zijn deze week het diepst doorgestoten bij Andriivka, halverwege het Khersonfront. De bedoeling was dat ten noorden van Davydiv Bird ook zo'n grote doorbraak zou komen, waardoor ze een tang konden maken en de Russen bij en in Davydiv Bird zouden zijn ingesloten. Dat noordelijke stuk van de beoogde tang is er niet gekomen, en nu dreigen de Oekraners zelf in de val te komen, omdat de Russen de zuidelijke stuk van die tang kunnen afsluiten.

Als Oekrane naar de Donbas hadden gekeken, dan had men kunnen zien dat de Russen daar ook al maandenlang niks aanvallend kunnen klaarspelen.
Van te voren had ik verwacht dat in de zomermaanden juli en augustus wat mutaties zouden plaatsvinden, maar praktisch niks is daar gewijzigd. Op 4 augustus kwam de Wagner Groep op de Patris Lumbumbty straat in Bachmoet en een dag later werd de champagnefabriek veroverend. En daarna helemaal niks in en bij Bachmoet.

Sinds begin juli is alleen ten zuidoosten van Bachmoet een stuk terrein veroverd met die energiecentrale en bij Pisky een minuscuul gebiedje, maar daar tegenover staat dat ten zuiden van Izjoem een zelfde stuk weer is kwijtgeraakt, wat in de maanden daarvoor met veel bloed was veroverd.

Dus snel zaken doen, de westkant van de Dnepr bij Kherson richting Oekrane en de rest van de oblast Donetsk naar de Volksrepubliek DPR.

Het wensdenken van het Westen, dat de Russen hopeloos in de val komen te zitten bij Kherson geloof ik niet zo.
Dan pak ik wat vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers hieleden vanaf februari 1943 stand op een klein stukje Koeban (toen lag er nog geen brug bij Kertsj).. Dit was sowieso langer dan een half jaar op een kleiner stukje dan nu bij Kherson.
De Russen hielden stand bij Sebastopol in de jaren 1941 en 1942, terwijl de rest van De Krim al door de Duitsers bezet was..

Ik denk dat deze oorlog thans in een complete patstelling zit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Idisrom op 03-09-2022 11:56:29 ]
pi_205827881
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 10:06 schreef Idisrom het volgende:
Ik denk dat we heel snel richting vrede of wapenstilstand komen. Beide partijen lijken aanvallend niet tot iets in staat te zijn.
Dit is slechts de 5e dag van het Oekrainsche offensief.
Je kunt onmogelijk zo snel conclusies trekken.
  zaterdag 3 september 2022 @ 10:39:19 #247
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205827940
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 22:00 schreef Idisrom het volgende:
Wat de mutaties aan het Khersonfront betreft, komt er van Oekraense kant weinig nieuws.
Wel melden zowel Militaru Summary als Denys Davydov, dat de ziekenhuizen in Mykolajiv en Odessa een toestroom van gewonde militairen krijgen te verwerken.
Dit klinkt niet gunstig voor de gemiddelde klootjessoldaat.

Op de tekening van Military Summary zie ik dat deze Youtuber de plaats Vysokopillya in het noorden van het Khersonfront nog steeds in Russische handen laat zien. Dat had ik eigenlijk niet meer verwacht.
Dat zegt niets

Als de logisitiek achter de linies is afgebroken dan kan het voorste verzet zomaar instorten de komende week

Ik heb vertrouwen in de agressie en vechtlust van Ukrainese commandos die in UK zijn opgeleid de afgelopen maanden , dat gekoppeld aan de US SpaceX satellieten die alles zien wat er gebeurd op de grond en de starlink dishes die men heeft

Het russisch leger loopt daarbij 50 jaar achter
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 3 september 2022 @ 10:41:43 #248
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205827956
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 10:06 schreef Idisrom het volgende:

Het wensdenken van het Westen, dat de Russen hopeloos in de val komen te zitten bij Kherson geloof ik niet zo.
Dan pak ik wat vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers hieleden vanaf februari 1943 stand op een klein stukje Koeban (toen lag er nog geen brug bij Kertsj).. Dit was sowieso langer dan een half jaar op een kleiner stukje dan nu bij Kherson.
De Russen hielden stand bij Sebastopol in de jaren 1941 en 1942, terwijl de rest van De Krim al door de Duitsers bezet was..

Ik denk dat deze oorlog thans in een complete patstelling zit.
Je kunt de WW2 niet vergelijken met de moderne oorlogsvoering en de huidige afkeer van de russen van persoonlijk initiatief om te vechten
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_205828091
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 10:06 schreef Idisrom het volgende:
Ik denk dat we heel snel richting vrede of wapenstilstand komen. Beide partijen lijken aanvallend niet tot iets in staat te zijn.
Tot eind 2024 is de tijdsframe van de Oekraners omdat Januari 2025 een nieuwe Amerikaanse president mogelijk het Witte Huis ingaat. De Amerikaanse en Westerse steun aan Oekrane is echt pas net op gang gekomen…tot eind 2024. De Oekraners gaan hoe dan ook geen vrede tekenen, hun game is net aan het beginnen. En nergens is er enige indicatie dat de Amerikanen de Oekraners nu “dwingen” tot echte concessies om een vrede af te sluiten.

Het meest zorgwekkende voor de Russen is als blijkt dat ze vanaf het gebied wat ze nu hebben niet veel meer extra kunnen innemen.

De Amerikanen hebben nog 100 opties om de Oekraners zo te steunen dat de oorlog geleidelijk omslaat in het voordeel van Oekrane, iets wat we al zien vergeleken bij 2/3 maanden terug. Nu heeft Oekrane naar verluid 20 HIMARs, dat kunnen er deze winter 40/50 worden om een voorbeeld te noemen waarbij het een flinke weerslag heeft op de oorlog en in het voordeel van Oekrane. Zelfde geldt voor de Oekraners die worden getraind nu in Europese landen en waar op gegeven moment er circa 10k naar het front gaan, getraind om met nieuwe Westerse geleverde wapens om te gaan. Ik zou zeggen dat tot eind 2024 “het pas net begonnen is” voor de Oekraners.

Enige wat de Russen er tegenover kunnen zetten is heel veel manschappen wat als “kanonnenvlees” dient om te hopen zo overmacht te creren dat je een buffertje hebt en wat verliezen kan hebben. Maar alles wat er nu naartoe gaat is voor overgrote deel zeer tot extreem matig getraind als militair. Op eventuele Wagner recruiter na.

Blijft kans op een grote escalatie zeker als de Russen gebied gaan verliezen.

[ Bericht 38% gewijzigd door Aloulu op 03-09-2022 11:12:11 ]
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_205829025
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2022 09:20 schreef oheng het volgende:

[..]
LiveUAmap zegt juist helemaal niets over de hoeveelheden. Als een plaats beschoten wordt op LiveUAmap, is dat met 1 granaat, of 1 miljoen?
Bovendien loopt LiveUAmap soms weken achter met updates, dus voor de dagelijkse dorpjeswissel is het minder bruikbaar.

Feit is, dat de russische aanvoerlijnen onder vuur liggen, en dat rusland hun sterkste punt, het massaal gebruik van artillerie, niet kan uitvoeren zoals ze gewend zijn.

In welke gradatie dit een probleem is, en wat dit betekent in de praktijk moeten we nog even afwachten.

De russen hebben trouwens wel een Nederlandse YPR buitgemaakt.
Als je ziet wat de russen beschieten volgens het ochtendrapport van de Oekraners zegt dat globaal wel wat over de linie.
pi_205829052
Verder gewoon afwachten.

Het lijkt me een uitputtingsslag. Of het gaat in beweging komen, of de aanval bloedt dood en hebben we ook hier een patstelling.
pi_205829700
Overzicht van de eerste vier dagen van het Kherson-Milolajiv front.

PS: Pas op (voor sommige users), het is van Rybar

pi_205830511
Youtuber Suchominus maakt altijd informatieve korte video's. Hier is een video van hem over de verschillen in kaarten:




Edit: Hier de nieuwste Suchominus video met satellietbeelden van de pont bij Kherson:


Het wegdek van de brug bij Nova Kakhove is ingestort.

Nieuwe mijlpaal: Oryx meldt dat er nu foto/video materiaal is van meer dan 1000 russische tankverliezen.

Volgens mij zijn we de 1000 gesneuvelde, bevestigde russische officieren een paar weken ook gepasseerd.

[ Bericht 20% gewijzigd door oheng op 03-09-2022 19:49:12 ]
pi_205840743
twitter


Wat meer uitleg over de mogelijke strategie van het offensief. Oekraine roept ook steeds dat het niet de bedoeling is dat ze binnen 2 weken alles bevrijd hebben.

ISW meldt dat ook:

quote:
Ukrainian officials directly stated on September 3 that the ongoing Ukrainian counteroffensive in southern Ukraine is an intentionally methodical operation to degrade Russian forces and logistics, rather than one aimed at immediately recapturing large swathes of territory. Ukrainian Presidential Advisor Oleksiy Arestovych told the Wall Street Journal on September 3 that the current goal of Ukrainian forces in the south is the "systemic grinding of Putin's army and that Ukrainian troops are slowly and systematically uncovering and destroying Russia's operational logistical supply system with artillery and precision weapon strikes.
Verder, opvallend aanwezige luchtmacht van Oekraine. Past ook in het beeld van de TB2 die daar (weer) rond kan vliegen.

quote:
The Ukrainian General Staff also noted that Ukrainian aircraft conducted over 40 sorties to support ground elements that destroyed an unspecified number of Russian command and control points, ammunition warehouses, logistical support systems, and areas of concentrated manpower.
Mogelijke doorbraak(je):

quote:
Several prominent Russian milbloggers amplified claims that Ukrainian forces broke through Russian defensive lines in Ternivka (16km northeast of Snihurivka), crossed the Inhulets River, and took control of Blahodativka.[27] A Russian milblogger also claimed that Ukrainian troops retreated from previously captured positions in Bezimenne and Shchaslyve to Sukhyi Stavok, directly southeast of Blahodativka, and that Kostromka (just southeast of Sukhyi Stavok) remains a contested "grey zone."


[ Bericht 43% gewijzigd door BEFEM op 04-09-2022 14:05:16 ]
pi_205842078
Ja, dit is geen Blitzkrieg. Dat is namelijk totaal contraproductief: de russen kunnen toch geen kant op. De aanvoerslijnen zijn volledig zichtbaar en liggen onder vuur.
Ook de russische artillerie, luchtverdediging en luchtmacht moeten zich nu blootgeven, wat terug te zien is in de video's die nu voorbij komen. De russische positie is extreem kwetsbaar.

De dorpjeswissel is niet zo heel erg belangwekkend verder, afgezien van het feit dat het de russen dwingt zich nog meer bloot te geven.

Economisch nieuws: Duitsland is van plan om al in december van russisch gas af te stappen.
Hiermee raakt rusland hun belangrijkste inkomstenbron kwijt, potentieel voor altijd.
  zondag 4 september 2022 @ 15:24:21 #256
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205842281
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 15:15 schreef oheng het volgende:
Ja, dit is geen Blitzkrieg. Dat is namelijk totaal contraproductief: de russen kunnen toch geen kant op. De aanvoerslijnen zijn volledig zichtbaar en liggen onder vuur.
Ook de russische artillerie, luchtverdediging en luchtmacht moeten zich nu blootgeven, wat terug te zien is in de video's die nu voorbij komen. De russische positie is extreem kwetsbaar.

De dorpjeswissel is niet zo heel erg belangwekkend verder, afgezien van het feit dat het de russen dwingt zich nog meer bloot te geven.

Kunnen ze ons "Geweer Lange Afstand" ook goed gebruiken.
Zit je eindelijk aan de Borsjt, is het je laatste soepje. :(

quote:
AWM – .338 Lapua Magnum version, donated by the Netherlands in response to the 2022 Russian invasion of Ukraine
.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_205846583
rusland verklaart zich bereid om te onderhandelen.

Edit: de russen hebben een nieuwe, revolutionaire vorm van encryptie uitgevonden. Waarom dure ingewikkelde encryptie chipsets en software gebruiken, als je taktieken kunt jatten van de Amerikanen in de 2e Wereld Oorlog?

[ Bericht 59% gewijzigd door oheng op 04-09-2022 19:45:51 ]
  zondag 4 september 2022 @ 19:55:59 #258
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_205846864
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 19:27 schreef oheng het volgende:
rusland verklaart zich bereid om te onderhandelen.

Edit: de russen hebben een nieuwe, revolutionaire vorm van encryptie uitgevonden. Waarom dure ingewikkelde encryptie chipsets en software gebruiken, als je taktieken kunt jatten van de Amerikanen in de 2e Wereld Oorlog?
'
Welke taal?

(translate werkt niet met bagger verbinding op vakantie adres ;) )
&lt;signature here&gt;.
pi_205846958
quote:
7s.gif Op zondag 4 september 2022 19:55 schreef ExTec het volgende:

[..]
'
Welke taal?

(translate werkt niet met bagger verbinding op vakantie adres ;) )
De russen gebruiken volgens RIA de Siberische (?) Tuvan minderheid om hun verbindingen te "encrypten". Natuurlijk is dit bericht met een flinke korrel zout te nemen, maar het is lachwekkend dat dit als "positief nieuws" gebracht wordt.
  zondag 4 september 2022 @ 20:13:24 #260
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_205846994
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 20:08 schreef oheng het volgende:
maar het is lachwekkend dat dit als "positief nieuws" gebracht wordt.
Geluk zit em in de kleine dingen, zeggen ze dan ;)
&lt;signature here&gt;.
pi_205847354
De plaats Vysolopillya, het noordelijkste punt van het Khersonfront is vanmorgen geheel in Oekraense handen gevallen, heb ik nu al gezien bij diverse Youtubers, waaronder Balkan Mapping.

+++++++++++++++++++

Ozerne, dat ten zuidoosten van Lyman ligt, schijnt door de Oekraners veroverd te zijn. Dat zou een grote klap voor de Russen zijn, want dan zijn de Oekraners de rivier Donets daar overgestoken richting noorden. Dat is een heel grote verrassing.
Begin juli werd er nog gesuggereerd dat de Russen vanuit deze plaats de Donets zouden kunnen oversteken om Siversk in een tangbeweging klem te zetten.

[ Bericht 14% gewijzigd door Idisrom op 04-09-2022 20:55:27 ]
  zondag 4 september 2022 @ 20:55:54 #262
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205847443
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 20:08 schreef oheng het volgende:

[..]
De russen gebruiken volgens RIA de Siberische (?) Tuvan minderheid om hun verbindingen te "encrypten". Natuurlijk is dit bericht met een flinke korrel zout te nemen, maar het is lachwekkend dat dit als "positief nieuws" gebracht wordt.
Zou mij niet verbazen als de CIA een opgevoerde Google Translate op de plank heeft liggen. Of 100 Tuvan sprekers. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 4 september 2022 @ 21:31:50 #263
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_205847926
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 20:08 schreef oheng het volgende:

[..]
De russen gebruiken volgens RIA de Siberische (?) Tuvan minderheid om hun verbindingen te "encrypten". Natuurlijk is dit bericht met een flinke korrel zout te nemen, maar het is lachwekkend dat dit als "positief nieuws" gebracht wordt.
In WOII gebruikten de Amerikanen Navajo. Voor niet-Navajo een onvertaalbare taal. Maar dat was 70 jaar geleden. :D

Oh, dat postte je zelf al :@
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_205848451
Een Telegram groep van Wagner geeft wel een goede schets van de gebeurtenissen totnutoe.

Tldr: geen artillerie en luchtdekking in het noorden van Kherson. Er is vrij verkeer over het water bij Nikopol en Enerdohar. De aanval op de kerncentrale bij Enerdohar is onzin. Oekraine heeft een Pantsir en S-300 vernietigd.

Het regent video's van gevangen genomen russen, en overlopen stellingen van de russen. De Reddit sub UkraineWarVideoReport geeft wel een goed indruk van alle actie.
  zondag 4 september 2022 @ 22:01:30 #265
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_205848515
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 15:15 schreef oheng het volgende:
Ja, dit is geen Blitzkrieg. Dat is namelijk totaal contraproductief: de russen kunnen toch geen kant op. De aanvoerslijnen zijn volledig zichtbaar en liggen onder vuur.
Ook de russische artillerie, luchtverdediging en luchtmacht moeten zich nu blootgeven, wat terug te zien is in de video's die nu voorbij komen. De russische positie is extreem kwetsbaar.

De dorpjeswissel is niet zo heel erg belangwekkend verder, afgezien van het feit dat het de russen dwingt zich nog meer bloot te geven.

Economisch nieuws: Duitsland is van plan om al in december van russisch gas af te stappen.
Hiermee raakt rusland hun belangrijkste inkomstenbron kwijt, potentieel voor altijd.
Het behouden van bruggenhoofden lijkt me qua posities het belangrijkste?
pi_205848833
quote:
7s.gif Op zondag 4 september 2022 21:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
In WOII gebruikten de Amerikanen Navajo. Voor niet-Navajo een onvertaalbare taal. Maar dat was 70 jaar geleden. :D

Oh, dat postte je zelf al :@
In China Wenzhounees in WOII wat de helft van de Nederlandse Chinezen ook spreekt _O_
  zondag 4 september 2022 @ 22:36:16 #267
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205849129
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 21:58 schreef oheng het volgende:
Een Telegram groep van Wagner geeft wel een goede schets van de gebeurtenissen totnutoe.
Je moet er wel een beetje doorheen lezen.

Want waar ze schoorvoetend toegeven dat de Russische propaganda niet klopt, simpelweg omdat er videobeelden circuleren van de uitschakeling van de posities die zij benoemen, zijn ze eigenlijk nog in control volgens de berichtgeving.

Maar als je nu al geen actieve artillerie en air support kunt krijgen en je terug moet trekken, wat denk je dat er de komende dagen gaat gebeuren? De posities komen dan steeds meer in het zicht van Oekraine en met de westerse wapensystemen kunnen deze gericht aangevallen worden.

En de tacktieken van de Oekrainers liegen er niet om natuurlijk, langzaam maar gestaag, waar Russische troepen echt ingesloten worden, en ja die weten vechtend een uitweg te vinden, natuurlijk, maar zo'n actie kost aan Russische zijde heel veel materieel en mankracht.
En dat is nu net wat Rusland in dit gebied niet meer onbeperkt heeft.

Er is trouwens wel een ontwikkeling vanuit Rusland, men kan een groot reserve regiment van 20-40K aan troepen die nu in 'opleiding' zijn richting het front sturen, de vraag is echter of men dat gaat willen, voor het Kherson front is men al te laat, de bruggen zijn vernietigd, dus die gaat men simpelweg daar niet meer krijgen, voor het versterken van posities in de Krim en daarbuiten zou dit kunnen ook de Donbass, maar het probleem is wle dat na deze groep er niet echt een ander reserve regiment is die men op korte of middelange termijn kan inzetten, en als troepen onder het spervuur van westerse wapens komen te liggen en je ze niet in een offensieve manier kan inzetten zal het meer gaan om afwisseling van al aanwezige troepen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205849704
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 22:36 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Er is trouwens wel een ontwikkeling vanuit Rusland, men kan een groot reserve regiment van 20-40K aan troepen die nu in 'opleiding' zijn richting het front sturen, de vraag is echter of men dat gaat willen, voor het Kherson front is men al te laat, de bruggen zijn vernietigd, dus die gaat men simpelweg daar niet meer krijgen, voor het versterken van posities in de Krim en daarbuiten zou dit kunnen ook de Donbass, maar het probleem is wle dat na deze groep er niet echt een ander reserve regiment is die men op korte of middelange termijn kan inzetten, en als troepen onder het spervuur van westerse wapens komen te liggen en je ze niet in een offensieve manier kan inzetten zal het meer gaan om afwisseling van al aanwezige troepen.
Je bedoelt het beruchte 3e legerkorps?
Dat bestaat uit vrijwilligers zonder ervaring, en het niveau van de recruiten is uiterst dubieus (maximaal 50 jaar). De recruitering begon in begin juli, dus ze hebben nu 2 maanden training gehad. Volgens de russen worden ze uitgerust met BMP-3's, T-90A's en T-80BVM's.
De uitrusting van deze "soldaten" zal beneden alle peil zijn, gezien wijdverbreide corruptie in het russische leger, en de noodzaak om je eigen uitrusting te kopen. Nog meer helmen en bodyarmour gemaakt van plaatstaal, nog meer ERA van rubber.

Dit 3e legerkorps is hooguit bruikbaar in een statische verdediging of beveiliging. Waarschijnlijk raken ze die mooie panzers heel snel kwijt. Parels voor de zwijnen.
  zondag 4 september 2022 @ 23:19:28 #269
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205849784
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 10:06 schreef Idisrom het volgende:
Ik denk dat we heel snel richting vrede of wapenstilstand komen. Beide partijen lijken aanvallend niet tot iets in staat te zijn.

De Oekrainers zijn deze week het diepst doorgestoten bij Andriivka, halverwege het Khersonfront. De bedoeling was dat ten noorden van Davydiv Bird ook zo'n grote doorbraak zou komen, waardoor ze een tang konden maken en de Russen bij en in Davydiv Bird zouden zijn ingesloten. Dat noordelijke stuk van de beoogde tang is er niet gekomen, en nu dreigen de Oekraners zelf in de val te komen, omdat de Russen de zuidelijke stuk van die tang kunnen afsluiten.

Als Oekrane naar de Donbas hadden gekeken, dan had men kunnen zien dat de Russen daar ook al maandenlang niks aanvallend kunnen klaarspelen.
Van te voren had ik verwacht dat in de zomermaanden juli en augustus wat mutaties zouden plaatsvinden, maar praktisch niks is daar gewijzigd. Op 4 augustus kwam de Wagner Groep op de Patris Lumbumbty straat in Bachmoet en een dag later werd de champagnefabriek veroverend. En daarna helemaal niks in en bij Bachmoet.

Sinds begin juli is alleen ten zuidoosten van Bachmoet een stuk terrein veroverd met die energiecentrale en bij Pisky een minuscuul gebiedje, maar daar tegenover staat dat ten zuiden van Izjoem een zelfde stuk weer is kwijtgeraakt, wat in de maanden daarvoor met veel bloed was veroverd.

Dus snel zaken doen, de westkant van de Dnepr bij Kherson richting Oekrane en de rest van de oblast Donetsk naar de Volksrepubliek DPR.

Het wensdenken van het Westen, dat de Russen hopeloos in de val komen te zitten bij Kherson geloof ik niet zo.
Dan pak ik wat vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers hieleden vanaf februari 1943 stand op een klein stukje Koeban (toen lag er nog geen brug bij Kertsj).. Dit was sowieso langer dan een half jaar op een kleiner stukje dan nu bij Kherson.
De Russen hielden stand bij Sebastopol in de jaren 1941 en 1942, terwijl de rest van De Krim al door de Duitsers bezet was..

Ik denk dat deze oorlog thans in een complete patstelling zit.
Nee want de Russen kunnen in tegenstelling tot de Oekrainsche eenheden hun eenheden daar niet ondersteunen en bevoorraden. Je kunt niet opereren zonder geen dagelijkse aanvoer klasse I t/m V. Je onderschat het logistieke element, en dat gevoel dat je afgesneden bent daarvan werkt door op het moreel.

Mensen zonder militaire ervaring kunnen zich niet voorstellen wat de noodzaak is van logistiek. Wij kwamen met onze eenheid echt niet ver als we een dag aan het knokken waren geweest in tank tot tank gevechten zonder bevo straten. Een tank of AIFV bestaat uit tienduizenden onderdelen, er is een voortdurende aanvoer nodig van munitie en brandstof. Je moet je gewonden kwijtkunnen en een ontsnappingsroute blijven openhouden. Zonder de mogelijkheid het initiatief over te kunnen nemen in desbetreffende sector ben je compleet overgeleverd aan dat van de aanvallende partij. Dat betekent het verdedigende gevecht en vertragen. Maar bovenal grond opgeven.

Rekening houdende met nu verreikende en bovenal accurate en betrouwbare Oekrainse vuursteun is het een kwestie van tijd voordat de Russen ook deze som hebben gemaakt. Die gaan daar echt geen stalingrad van maken. Veel te veel is daar in hun nadeel.

[ Bericht 3% gewijzigd door Pumatje op 04-09-2022 23:25:59 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205850090
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 22:01 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Het behouden van bruggenhoofden lijkt me qua posities het belangrijkste?
Het behouden van bruggehoofden is onmogelijk geworden. Bayraktars kunnen ongestoord overvliegen, en er zijn 24/7 satellietbeelden beschikbaar. Alle aanvoerlijnen en de munitiedepots die in de afgelopen weken zijn opgebouwd worden nu bekend. Het is voor de russen ook vijandelijk gebied, dus de bevolking is een extra probleem.

Dit offensief is al weken geleden aangekondigd. En de aanwezigheid van HIMARS is ook al sinds 23 juni bekend. De russen hadden 2 dingen kunnen doen:
- Zorgen dat de bruggen buiten bereik van HIMARS waren.
- Evacuatie van de Kherson oblast.

De russen hebben gekozen voor een 3e rampzalige optie: de Kherson Oblast volproppen met 20.000 soldaten die allemaal bevoorrading nodig hebben, en dan gaan zitten afwachten tot het Oekrainsche offensief begint.

De russen hebben de bruggen ook niet versterkt met bijv. staal platen. Ze vertrouwden blind op hun Pantsir en S-400's. Die nu zelf doelwit nummer 1 zijn geworden.

En nu zie je langzaam het ergste gebeuren wat maar mogelijk is met een bruggehoofd: het krimpt, en concentreert de russische troepen, wat ze ng zichtbaarder en kwetsbaarder maakt.
  zondag 4 september 2022 @ 23:57:02 #271
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_205850191
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 23:45 schreef oheng het volgende:

[..]
Het behouden van bruggehoofden is onmogelijk geworden. Bayraktars kunnen ongestoord overvliegen, en er zijn 24/7 satellietbeelden beschikbaar. Alle aanvoerlijnen en de munitiedepots die in de afgelopen weken zijn opgebouwd worden nu bekend. Het is voor de russen ook vijandelijk gebied, dus de bevolking is een extra probleem.

Dit offensief is al weken geleden aangekondigd. En de aanwezigheid van HIMARS is ook al sinds 23 juni bekend. De russen hadden 2 dingen kunnen doen:
- Zorgen dat de bruggen buiten bereik van HIMARS waren.
- Evacuatie van de Kherson oblast.

De russen hebben gekozen voor een 3e rampzalige optie: de Kherson Oblast volproppen met 20.000 soldaten die allemaal bevoorrading nodig hebben, en dan gaan zitten afwachten tot het Oekrainsche offensief begint.

De russen hebben de bruggen ook niet versterkt met bijv. staal platen. Ze vertrouwden blind op hun Pantsir en S-400's. Die nu zelf doelwit nummer 1 zijn geworden.

En nu zie je langzaam het ergste gebeuren wat maar mogelijk is met een bruggehoofd: het krimpt, en concentreert de russische troepen, wat ze ng zichtbaarder en kwetsbaarder maakt.
Ik bedoel eigenlijk diegene die de Oekraners geslagen hebben. Een dorpje meer of minder zal weinig uitmaken, maar vanuit een bruggenhoofd gaat veel meer dreiging uit.

Voor ons is het nieuws dat de Russen ogenschijnlijk een brug hebben gebouwd die de Oekraners vervolgens over hebben genomen wel leuk. ;)

Als ik jullie nu ook weer berichten zie plaatsen ziet de zaak voor Oekrane er wel steeds beter uit niet?
Russen piepen en kraken, Oekraners die laten zien nog iets adem te hebben en Russen die dan weer beginnen over onderhandelen. Krim is misschien een brug te ver, maar de rest konden de Russen wel eens niet heel lang kunnen gaan volhouden.
pi_205850609
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 23:57 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik bedoel eigenlijk diegene die de Oekraners geslagen hebben. Een dorpje meer of minder zal weinig uitmaken, maar vanuit een bruggenhoofd gaat veel meer dreiging uit.

Voor ons is het nieuws dat de Russen ogenschijnlijk een brug hebben gebouwd die de Oekraners vervolgens over hebben genomen wel leuk. ;)

Als ik jullie nu ook weer berichten zie plaatsen ziet de zaak voor Oekrane er wel steeds beter uit niet?
Russen piepen en kraken, Oekraners die laten zien nog iets adem te hebben en Russen die dan weer beginnen over onderhandelen. Krim is misschien een brug te ver, maar de rest konden de Russen wel eens niet heel lang kunnen gaan volhouden.
Nou, het probleem is dat de russen hun verdedigingslinie de rivier is. En het dreigt nu 1 groot brughoofd te worden: van dit brughoofd, tot David Bryd in het noorden. En dan moet de russische soldaat verdedigen, midden in de open steppe, met drones en satellieten boven zijn hoofd, vijandelijke artillerie die tot 1 meter nauwkeurig schiet, en infanterie die bergen AT heeft, dus in een pantservoertuig zitten is een doodsvonnis.

Hopeloos.
  maandag 5 september 2022 @ 02:47:06 #273
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205850899
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 22:01 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Het behouden van bruggenhoofden lijkt me qua posities het belangrijkste?
Precies, je moet de punten waar je door de verdedigingslinie bent gebroken behouden en dan in de breedte uitbreiden. Dat is ook precies wat Oekranse troepen bij Davidov Brod proberen te doen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 5 september 2022 @ 08:15:41 #274
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205851323
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 21:58 schreef oheng het volgende:
Een Telegram groep van Wagner geeft wel een goede schets van de gebeurtenissen totnutoe.

Tldr: geen artillerie en luchtdekking in het noorden van Kherson. Er is vrij verkeer over het water bij Nikopol en Enerdohar. De aanval op de kerncentrale bij Enerdohar is onzin. Oekraine heeft een Pantsir en S-300 vernietigd.

Het regent video's van gevangen genomen russen, en overlopen stellingen van de russen. De Reddit sub UkraineWarVideoReport geeft wel een goed indruk van alle actie.
Oekraine heeft wel meer vernietigd dan een pantsir en s300 ;). Is niet tegenop te typen. Heb ook wat TORs en T-72's zien gaan .

Maar laten we hopen op een ineenstorting van Russisch front.

Van wie kreeg ik bier? 8-) :p ?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205851466
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 08:15 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Oekraine heeft wel meer vernietigd dan een pantsir en s300 ;). Is niet tegenop te typen. Heb ook wat TORs en T-72's zien gaan .

Maar laten we hopen op een ineenstorting van Russisch front.

Van wie kreeg ik bier? 8-) :p ?
Voorbarig en kan me herinneren dat je de voorwaarden voor dat bier niet duidelijk hebt gemaakt toentertijd. O-)
pi_205851511
En we zijn weer terug bij stap 1, eind februari 2022.

2 Tor M1/M2 SAM voertuigen worden vernietigd door een trage Bayraktar drone.

Nog even en de Bayraktars kunnen de veerboten in Kherson aanvallen.

En zoals ik hierboven al uit russische bron aangaf: de artillerie ondersteuning mist, mogelijk door gebrek aan voorraden.

En de oversteek bij Ozerne in het oosten tussen Sloviansk en Siversk is niet zo belangrijk, waarschijnlijk neemt rusland dat dorp wel weer in over een paar dagen/weken. Maar het laat vooral zien dat de russische linies zo lek als een mandje zijn, en ernstig onderbemand.

Absolute clusterfuck.

[ Bericht 20% gewijzigd door oheng op 05-09-2022 09:03:15 ]
  maandag 5 september 2022 @ 09:16:21 #277
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205851700
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 08:15 schreef Pumatje het volgende:

Oekraine heeft wel meer vernietigd dan een pantsir en s300 ;). Is niet tegenop te typen. Heb ook wat TORs en T-72's zien gaan .

Maar laten we hopen op een ineenstorting van Russisch front.

Van wie kreeg ik bier? 8-) :p ?
Van helemaal niemand. Volgens mij was ik redelijk duidelijk in wat ik voor ogen had mbt een "grootschalig offensief". Dat heb ik nb. nog ter verduidelijking aan je lopen vragen.
pi_205852035
Ze zeggen dat…ook verder in draadje, dat het gedwongen was om mee te vechten.

twitter
  maandag 5 september 2022 @ 10:02:37 #279
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205852094
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 09:16 schreef AchJa het volgende:

[..]
Van helemaal niemand. Volgens mij was ik redelijk duidelijk in wat ik voor ogen had mbt een "grootschalig offensief". Dat heb ik nb. nog ter verduidelijking aan je lopen vragen.
Dit is een grootschalig offensief. Over enkele weken zijn de Russen over de rivier naar de Krim gewipt.

Ik vind dit wel een beetje flauw. Ik gaf al weken aan dat in Kherson de volgende stoot zu komen voordat er maar iets over werd gerept. En nu dat eenmaal is begonnen is het allemaal zo logisch als wat dat de Russen er hun spullen aan het pakken zijn. :/

Was ook meer bedoelt als een grap, ik hoef geen bier.

[ Bericht 6% gewijzigd door Pumatje op 05-09-2022 10:23:08 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 5 september 2022 @ 10:52:28 #280
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205852563
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 09:55 schreef AnneX het volgende:
Ze zeggen dat…ook verder in draadje, dat het gedwongen was om mee te vechten.

[ twitter ]
Ik las het ook. Dat is n van drie geforceerd gevormde regimenten uit de DNR. Die gasten doen dus gewoon niet mee, of geven zich dadelijk direct over.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 5 september 2022 @ 10:54:00 #281
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205852589
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 08:41 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Voorbarig en kan me herinneren dat je de voorwaarden voor dat bier niet duidelijk hebt gemaakt toentertijd. O-)
We zitten er nog middenin inderdaad. Laten we hopen dat we snel een biertje kunnen opentrekken op de herovering van Kherson Oblast.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205852626
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 10:02 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Dit is een grootschalig offensief. Over enkele weken zijn de Russen over de rivier naar de Krim gewipt.

Ik vind dit wel een beetje flauw. Ik gaf al weken aan dat in Kherson de volgende stoot zu komen voordat er maar iets over werd gerept. En nu dat eenmaal is begonnen is het allemaal zo logisch als wat dat de Russen er hun spullen aan het pakken zijn. :/

Was ook meer bedoelt als een grap, ik hoef geen bier.
Laten we er niet om gaan rellen ! ;)

Ik ben wel benieuwd hoe snel het gaat. Veel zal afhangen van de Russische motivatie.
  maandag 5 september 2022 @ 11:00:37 #283
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_205852655
-doe maar niet-

[ Bericht 54% gewijzigd door miss_sly op 05-09-2022 11:19:19 ]
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  maandag 5 september 2022 @ 11:09:13 #284
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205852733
https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

Hoe hilarisch is het dat ze weten dat we ze Orks noemen. :D

Maar dit toont wederom aan wat voor klus er in de toekomst ligt als het op het heropvoeden van Rusland aankomt. Niet dat ik denk dat dat ooit gaat gebeuren maar de twee verschillende realiteiten waar we nu in leven heeft begin en einde van WO2 als bron. Het RUS perceptie en narritief op hun rol en plek in wo2 is wel zo fout en historisch niet correct.. zolang ze dat aan blijven hangen zal het russische keizerrijk/soviet unie/ rus federatie/ geef het een naam een trol van jewelste blijven.

[ Bericht 19% gewijzigd door Pumatje op 05-09-2022 12:10:15 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 5 september 2022 @ 11:13:37 #285
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205852774
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 10:02 schreef Pumatje het volgende:

Dit is een grootschalig offensief. Over enkele weken zijn de Russen over de rivier naar de Krim gewipt.

Ik vind dit wel een beetje flauw. Ik gaf al weken aan dat in Kherson de volgende stoot zu komen voordat er maar iets over werd gerept. En nu dat eenmaal is begonnen is het allemaal zo logisch als wat dat de Russen er hun spullen aan het pakken zijn. :/

Was ook meer bedoelt als een grap, ik hoef geen bier.
Het werd hier ook al een tijdje besproken hoor. Voor de winter tot de rivier en dan staat het weer vast... Dat is al veel vaker voorbij gekomen.

Maar goed, ik heb iig een iets ander beeld bij een grootschalig offensief.
  maandag 5 september 2022 @ 11:15:55 #286
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205852789
Geupgrade russische kolpak staalhelm, uit de jaren 60.

https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

De andere helmen zijn van karton.
Iedereen kent de befaamde video wel waar een oekrainer met zn vuist een helm aan gort mept. En wij maar klagen over onze spullen...
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 5 september 2022 @ 11:17:30 #287
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205852802
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 11:15 schreef Pumatje het volgende:
Geupgrade russische kolpak staalhelm, uit de jaren 60.

https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

De andere helmen zijn van karton.
Iedereen kent de befaamde video wel waar een oekrainer met zn vuist een helm aan gort mept. En wij maar klagen over onze spullen...
Had je het toch zo slecht nog niet... ;) De Russen moeten dadelijk ook "pang" roepen, maar dan aan het front..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205852806
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 11:09 schreef Pumatje het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

Hoe hilarisch is het dat ze weten dat we ze Orks noemen. :D

Maar dit toont wederom aan wat voor klus er in de toekomst ligt als het op het heropvoeden van Rusland aankomt. Niet dat ik denk dat dat ooit gaat gebeuren maar de twee verschillende realiteiten waar we nu in leven heeft begin en einde van WO2 als bron. Hin eigen perceptie op hun rol en plek in wo2 is wel zo fout en historisch niet correct.. zolang ze dat aan kunnen blijven hangen zal het russische keizerrijk/soviet unie/ rus federatie/ geef het een naam een trol van jewelste blijven.

Rusland is in 1991 "vergeten" om af te rekenen met hun bloedige verleden. Geen vervolging van de schuldigen, maar ook geen dialoog en verzoening.
In plaats daarvan, ging rusland voor verbittering vanwege het verliezen van de Koude Oorlog. Een verlies dat onterecht was, in hun ogen.

Lijkt me duidelijk dat dit een perfecte parallel is voor de situatie van Duitsland na het verliezen van de 1e Wereld Oorlog.
pi_205852903
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 21:32 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Nee, gebleken is dat ook op langere termijn dit effectief is. De archieven van de Russen (na uiteenvallen Soviet unie) zijn open. Maar de Russen hebben hun hele geschiedenis herschreven. Er klopt geen bal van dat narritief, en daar ligt ook de bron van deze hele situatie.

Er is nooit een kritisch moment van zelfreflectie geweest op hun eigen handelen en leiding in de aanloop naar Wo2 en de mate van intensieve samenwerking tussen de Soviet Unie en Nazi Duitsland.

Zonder de steun van de Soviet Unie was Duitsland nooit, never ever in staat geweest om West Europa binnen te vallen of de 2e wereldoorlog te ontketenen. Hun hele narritief met dat gedweep over fascisme begint daar, en eindigt het nu mee...zij, juist de Russen, gedragen zich nu als de Fascisten van deze tijd. Maar het hele begrip 'fascisme' heeft door hun verneukte manier van geschiedschrijving een absurde betekenis van een andere dimensie gekregen.

Als je dat door trekt en bedenkt dat dat de hele motivatie van deze 'speciale operatie ' is gebaseerd op Nazi / oekrainers fascisten tuig, wordt blootgelegd hoe groot dit schandaal is.
Waar is die aanname op gebaseerd?
Er zal voor de oorlog vast wel ergens samenwerking met Rusland zijn geweest, maar ook met andere landen...
  maandag 5 september 2022 @ 11:31:43 #290
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205852962
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 11:15 schreef Pumatje het volgende:
Geupgrade russische kolpak staalhelm, uit de jaren 60.

https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

De andere helmen zijn van karton.
Iedereen kent de befaamde video wel waar een oekrainer met zn vuist een helm aan gort mept. En wij maar klagen over onze spullen...
Zelfs het effen groen was beter... _O-
pi_205853117
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 11:27 schreef nomina het volgende:

[..]
Waar is die aanname op gebaseerd?
Er zal voor de oorlog vast wel ergens samenwerking met Rusland zijn geweest, maar ook met andere landen...
Molotov-Ribbentrop pact

En ja, dat was een welbewust (geheim) verdrag tussen rusland en duitsland waarbij Rusland duitsland toestemming gaf gebieden in Polen en de baltische staten (zelfs finland) aan te vallen en te veroveren (terwijl rusland moldova, de rest van polen en estland en uiteindelijk ook finland aanviel.

Het is een volledig breed aanvaarde these dat duitsland zonder het molotov-ribbentrop-pact niet had kunnen of durven aanvallen, met als risico dan gelijk in een aanhoudende oostfront oorlog met russische troepen te geraken en vervolgens een westfront op te zetten.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 5 september 2022 @ 11:47:51 #292
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205853120
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 11:27 schreef nomina het volgende:

[..]
Waar is die aanname op gebaseerd?
Er zal voor de oorlog vast wel ergens samenwerking met Rusland zijn geweest, maar ook met andere landen...
Enige samenwerking? Nee dat was niet ' enige samenwerking'.


Doordat de Duitsers de grondstoffen misten om hun militaire apparaat op te bouwen. Dit konden ze ook niet betalen, nock kopen uit het Westen.

Doordat zowel de Soviet unie als Nazi Duitsland paria's waren in de wereld van de jaren 30 zochten ze elkaar op. Daarop werd er op gebied van lucht en het tankwapen en vooruitkomende doctrines zo intensief samengewerkt dat zonder die samenwerking Duitsland nooit in staat was innovatieve, moderne vliegtuigen, AIFV's en Tanks te produceren.

Het politieke klimaat en de daaropvolgende wereldvormende handelingen werden vastgelegd in het Molotov Ribbentrop pact. Met geheime clausules die lieten zien hoe goed ze bevriend waren, met de totale verdeling van Oost Europa ala gevolg en het startschot voor WO2 als kind van dit huwelijk, met de gecombineerde imval van Polen in sept 1939.

Zonder Soviet Unie was er nooit een Nazi Duitsland geweest met de middelen om haar ambitie te voeden.
Het was voor Duitsland namelijk verboden en onmogelijk onderzoek hiernaar te doen in eigen land.

Wn om het dan te onderbouwen met een bron:

Een kaart met Duitse onderzoeksfasciliteiten eind jaren 30 in de Soviet unie.

“I argue that Germany would not have been capable of starting a war, let alone beating many of its adversaries, without all of this secret work,” Johnson said. “Between 1922 and 1933, all of these factories, laboratories, testing grounds and training facilities were relocated to the USSR. Almost every tank that Germany started WWII with was based on engineering work done in the USSR. Most of the engineering teams from major German firms moved there. Seven of Germany’s eight aircraft manufacturers were doing research at Soviet facilities."

https://news.nd.edu/news/(...)groundwork-for-wwii/

Maar veel simpeler; grondstoffen die nodig waren voor fall wei, gelb en Blauw waren er gewoon niet. Zonder de Soviet Unie had Duitsland de benzine niet om haar voertuigen te laten rijden, niet de spullen om in grote aantallen hoogwaardig staal te produceren (mangaan, nikkel). Duizenden tonnen rubber voor banden, en tonnen en tonnen graan en olie.

Dat maakt dit allemaal ook zo paradoxaal. Verder is dit gewoon breed aanvaard in de historische wetenschap als feit.

[ Bericht 5% gewijzigd door Pumatje op 05-09-2022 12:11:14 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205853282
De gevechtstraining van ongeveer 5000 Oekrainsche soldaten in de UK is met 2 weken verlengd. Schijnbaar is er niet cht haast bij de terugkeer van deze troepen.

[ Bericht 4% gewijzigd door oheng op 05-09-2022 12:11:50 ]
  maandag 5 september 2022 @ 12:13:46 #294
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205853404
quote:
Kwaliteit boven kwantiteit, en ze hadden al een kortere opleiding dan een NAVO militaire amo, vind het een goede beslissing. Kunnen veel meer factoren van invloed zijn die daar invloed op hebben. Aangezien elk land haar eigen lichting kleedt en uitrust, isnhet misschien ook afhankelijk van dat.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205853454
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 10:54 schreef Pumatje het volgende:

[..]
We zitten er nog middenin inderdaad. Laten we hopen dat we snel een biertje kunnen opentrekken op de herovering van Kherson Oblast.
Een kleintje wel. Men is er nog lang niet.
pi_205853573
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 11:17 schreef oheng het volgende:

[..]
Rusland is in 1991 "vergeten" om af te rekenen met hun bloedige verleden. Geen vervolging van de schuldigen, maar ook geen dialoog en verzoening.
In plaats daarvan, ging rusland voor verbittering vanwege het verliezen van de Koude Oorlog. Een verlies dat onterecht was, in hun ogen.

Lijkt me duidelijk dat dit een perfecte parallel is voor de situatie van Duitsland na het verliezen van de 1e Wereld Oorlog.
Jullie zitten beiden mis.
Grootste probleem na ww1 was het inpeperen van de geallieerden na hun winst. Boeten moesten de Duitsers.

Je kan oorlogen niet te veel paralel leggen, maar mochten de Russen op hun ruggetje liggen is het laatste wat je moet doen belerend gaan zijn.
Samen kijken naar een toekomst naast en met elkaar is het enige wat gaat helpen.
pi_205853880
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 12:29 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Jullie zitten beiden mis.
Grootste probleem na ww1 was het inpeperen van de geallieerden na hun winst. Boeten moesten de Duitsers.
De inhoud van het Verdrag van Versailles en hoe deze precies tot stand is gekomen, is algemeen bekend hier, hoop ik.

Toch is ook hier een russische parallel: de russen voelden zich k vernederd na het verliezen van hun supermacht status, en het uiteenvallen van de USSR en Warschaupact. rusland werd grotendeels politiek genegeerd, en hun economie stortte ook in (wederom een Duitse parallel).
E.e.a. werd gevoed door russische propaganda, alles is de schuld van die ander, we moeten terug naar de glorie van het verleden. Klinkt je bekend in de oren?
  maandag 5 september 2022 @ 13:02:49 #298
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205853993
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 12:29 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Jullie zitten beiden mis.
Grootste probleem na ww1 was het inpeperen van de geallieerden na hun winst. Boeten moesten de Duitsers.

Je kan oorlogen niet te veel paralel leggen, maar mochten de Russen op hun ruggetje liggen is het laatste wat je moet doen belerend gaan zijn.
Samen kijken naar een toekomst naast en met elkaar is het enige wat gaat helpen.
Ik denk niet dat ik daarmee mis zit en de problematiek waar we nu de overspill van krijgen heeft toch echt als bron wo2 en niet wo1. Natuurlijk heeft wo1 weer wo2 voortgebracht maar dat is in deze context niet relevant.

De huidige rus wordt ook verwezen dooe de rus overheid naar wo2. Terwijl die verwijzing in onze realiteit en ons gedeelde wo2 narritief niet opgaat en mank loopt.

Er zijn twee realiteiten ontstaan omdat de rus nooit kritische zelfreflectie op hun rol heeft toegepast in het aanstichten en veroorzaken van wo2 door het voeden van Duitsland. Wo2 is de laatste 'allesbepalende' ontwikkeling geweest die de kaarten van europa heeft gevormd. Dat is de springplank. Daar refereren ze zelf ook naar in de onderbouwing voorde nood van deze "speciale operatie". Niet naar het uiteenvallen van de Soviet unie zelf.

Dat is praktisch een collectief maatschappelijk staatsgeheim. Zolang de rus kinderen en dus generaties deze onzin blijven krijgen op school zijn ze vatbaar om met dit verhaal te worden misbruikt.


De motivatie van deze oorlog is het denazificeren.. niet het herstellen van de soviet unie.

Je doet alsof de rus rationeel kon zijn, en mits goede hulp kreeg je ze de goede kant op kon sturen. Dat-gaat-niet. Het gedrag van alle soorten rusland waar we in de afgeloen honderden jaren mee zijn geconfronteerd toont dit ook aan en bewijst dat.
Als dit rusland instort zal de Rus blijven denken in de betekenisgeving waar ze al honderd jaren vast in zitten.

De wereld is allang verdergegaan

[ Bericht 6% gewijzigd door Pumatje op 05-09-2022 13:26:21 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 5 september 2022 @ 13:57:44 #299
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205854552
twitter
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205855038
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 13:02 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ik denk niet dat ik daarmee mis zit en de problematiek waar we nu de overspill van krijgen heeft toch echt als bron wo2 en niet wo1. Natuurlijk heeft wo1 weer wo2 voortgebracht maar dat is in deze context niet relevant.

De huidige rus wordt ook verwezen dooe de rus overheid naar wo2. Terwijl die verwijzing in onze realiteit en ons gedeelde wo2 narritief niet opgaat en mank loopt.

Er zijn twee realiteiten ontstaan omdat de rus nooit kritische zelfreflectie op hun rol heeft toegepast in het aanstichten en veroorzaken van wo2 door het voeden van Duitsland. Wo2 is de laatste 'allesbepalende' ontwikkeling geweest die de kaarten van europa heeft gevormd. Dat is de springplank. Daar refereren ze zelf ook naar in de onderbouwing voorde nood van deze "speciale operatie". Niet naar het uiteenvallen van de Soviet unie zelf.

Dat is praktisch een collectief maatschappelijk staatsgeheim. Zolang de rus kinderen en dus generaties deze onzin blijven krijgen op school zijn ze vatbaar om met dit verhaal te worden misbruikt.


De motivatie van deze oorlog is het denazificeren.. niet het herstellen van de soviet unie.

Je doet alsof de rus rationeel kon zijn, en mits goede hulp kreeg je ze de goede kant op kon sturen. Dat-gaat-niet. Het gedrag van alle soorten rusland waar we in de afgeloen honderden jaren mee zijn geconfronteerd toont dit ook aan en bewijst dat.
Als dit rusland instort zal de Rus blijven denken in de betekenisgeving waar ze al honderd jaren vast in zitten.

De wereld is allang verdergegaan

Het instorten gaat wel belangrijk zijn ja. Dan is het beste om perspectief te bieden. Bezetten gaat niet lukken, dus mee praten blijft over.

Laten aankloten kan ook, maar dan gaat er een kans verloren en zit je over 20 jaar weer met gezeik.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')