Nou ja, ik gebruik niet de cijfers van het oekrainsche rapport. Ook rob de wijk volgt dit aantal en als het je mwer overtuigd ook de Amerikaanse experts, lees oud commandanten van enige positie.de verlies cijfers van 40.000 KIA zijn over het algemeen wel geaccepteerd. Clausewitz heeft de rest voor ons geformuleerd. Ik reken dan simpelweg met een 1 staat tot 3.quote:Op maandag 22 augustus 2022 20:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De slachtoffer cijfers die je hier gebruikt zijn die van het Oekraïnse leger:
Russian Forces 43,900 killed, 98,000–117,000 wounded 24 February – 16 August 2022 Ukrainian government[529][530]
Ukrainian forces (ZSU, NGU) 10,000 killed, 30,000 wounded 24 February – 3 June 2022 Ukrainian government[513][514]
Van Russische zijde is de informatie als volgt:
Russian forces
(VSRF, Rosgvardiya, FSB) 5,701 killed (conf. by name) 24 February – 18 August 2022 BBC News Russian & Mediazona[515]
[Excl 2300 doden DPR, LPR]
Ukrainian forces (ZSU, NGU) 193,000+ killed and wounded 24 February – 8 August 2022 Donetsk People's Republic[524]
Bronnen van Russische/Oekraïnse zijde zijn in deze per definitie onbetrouwbaar en lopen dermate ver uiteen dat we er weinig mee kunnen.
Een probleem blijft dat er buiten Oekraïnse en Russische bronnen weinig schattingen zijn.
Een schatting van de VS:
Russia 70,000–80,000 killed and wounded (20,000 killed) 24 February – 8 August 2022 US estimate[528]
Russia 15,000 killed, 45,000 wounded 24 February – 20 July 2022 US, UK & Estonian estimates[525][526][527]
Dan is er nog deze opmerking:
[..]
Qua Oekraïnse verliezen is er nog veel minder informatie.
[..]
[..]
https://www.business-stan(...)-122072300149_1.html
[..]
Qua krijgsgevangenen (wat meestal een stuk betrouwbaarder is):
[..]
Dit is zeker waar, met name in het begin van de invasie was het een groot chaos. Ook eenheden die eigenlijk geen idee hadden wat ze moesten doen af wat er aan de hand was. Na de terugtrekking uit het noorden en noordoosten heeft het leger zich wel wat herpakt denk ik door een strijdwijze met artillerie te gebruiken.quote:Op maandag 22 augustus 2022 16:47 schreef Pumatje het volgende:
Als ex militair, enigszins bekend met gemechaniseerd optreden kijk ik naar de RUS met open mond en val in de ene verbazing na de andere. De fouten zij maken leiden tot alleen maar meer dode russen. Indien de Rus zijn opleiding, organisatie en werkwijze niet bijstelt betekent het alleen maar meer dode Russen.
Rusland zal heel graag terug willen slaan, maar alle echt high profile targets, zoals het parelement, die kunnen ze niet raken.quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:46 schreef riazop het volgende:
[..]
Ik vermoed dat Poetin op die dag juist niets doet. En dan mogen de oekries raden wanneer de Russen wel terugslaan;
Deze week zullen Zelenski en zijn clan wel in hun bunker gaan zitten, maar ze zullen er ook een keer weer uitkomen. En dat wordt misschien hét moment voor de Russen om er hard in te gaan met hun raketten.
want terugslaan gaan ze, dat kan niet anders.
Maar in Wit Rusland, Georgie en mogelijk nog wat andere Vazalstaten is het westen echt wel bezig met het actief steunen van de oppositie.quote:Op maandag 22 augustus 2022 18:50 schreef Pumatje het volgende:
Rusland probeert al 6 maanden een statement te maken en de NATO stookt niet. De NATO is een defensieve alliantie waar alle landen naartoe vluchten die zich bedreigd voelen door Rusland.
Dit is het Amerikaanse cijfer wat pas genoemd is, Rob gebruikte het Oekraïnse cijfer.quote:Op maandag 22 augustus 2022 20:42 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nou ja, ik gebruik niet de cijfers van het oekrainsche rapport. Ook rob de wijk volgt dit aantal en als het je mwer overtuigd ook de Amerikaanse experts, lees oud commandanten van enige positie.de verlies cijfers van 40.000 KIA zijn over het algemeen wel geaccepteerd. Clausewitz heeft de rest voor ons geformuleerd. Ik reken dan simpelweg met een 1 staat tot 3.
De decimering van de garde eenheden is ook te onderbouwen. Heb ik hier al eens gedaan. Maargoed, niemand weet het zeker qua aantallen, behalve wat geregistreerd staat op orixpioenkop. Mede daarmee is a.d.h.v specifieke modellen en gebruik in rus eenheden een uitspraak te doen over een specifieke club. In dit geval ging het om een T80 variant.
https://www.euronews.com/(...)to-know-this-tuesdayquote:Up to 80,000 Russians have been killed or wounded in Ukraine since the war began in late February, a senior Pentagon official estimated.
"The Russians have probably taken 70 or 80,000 casualties in less than six months," Under Secretary of Defense Colin Kahl said on Monday.
Nog bedankt hiervoor, ik heb het zojuist beluisterd. Het komt zeer goed overeen met het boek All the Kremlin's men van Mikhail Zygar wat je kan aanraden.quote:Op zondag 21 augustus 2022 23:13 schreef Pumatje het volgende:
The Putin Files: Julia Ioffe
Uiteenzetting van Putin als persoon en alle acties aanlopend naar de huidige situatie, zeer kijkwaardige analyse. Fascinerend en geeft een inzage in mogelijke opties voor Rusland.
Om hoge leiders te vermoorden denk ik dat de Russen echt wel wat opties in de mouw hebben.quote:Op maandag 22 augustus 2022 21:05 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Rusland zal heel graag terug willen slaan, maar alle echt high profile targets, zoals het parelement, die kunnen ze niet raken.
...
Als ze al die opties hebben, waarom zijn die niet allang ingezet dan? En in mijn ogen is het ook aardig laat om driftig te gaan discussiëren in het Kremlin. Of is dat gebruikelijk daaro?quote:Op maandag 22 augustus 2022 23:00 schreef riazop het volgende:
[..]
Om hoge leiders te vermoorden denk ik dat de Russen echt wel wat opties in de mouw hebben.
ze kunnen het uiteraard met raketten proberen, maar ook met spionnen, commandoteams, gifkoks enzv.
Er zal op het Kremlin deze dagen driftig gediscussieerd worden wat ze gaan doen.
Voorlopig zit de Zelenski clan veilig binnen , dus deze week verwacht ik niks.
Nu ja, misschien dat ze proberen de Varvarovsky brug te vernietigen, maar dat stond toch al in de kaarten.
Omdat de oekries met het vermoorden van een prominent politicus uit (of gelieerd aan) het regime vd tegenstander een rode lijn zijn overgegaan volgens de Russen.quote:Op maandag 22 augustus 2022 23:10 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Als ze al die opties hebben, waarom zijn die niet allang ingezet dan?
Ok, interessante theorie.quote:Op maandag 22 augustus 2022 23:28 schreef riazop het volgende:
[..]
Omdat de oekries met het vermoorden van een prominent politicus uit (of gelieerd aan) het regime vd tegenstander een rode lijn zijn overgegaan volgens de Russen.
Ik vrees dus dat er een aantal hele nare nieuwe opties op tafel worden gelegd in het Kremlin.
Laten we hopen dat het vermoorden van familieleden van zij die in een bunker zitten niet daar bijhoort. (Ik ga er nog steeds vanuit dat papa Dugin het doelwit was)
Je gaat weer van vanalles uit en vooral van ongefundeerde onzin. Voorlopig os er nog niet eens bewijs voor betrokkenheid van Oekraïne.quote:Op maandag 22 augustus 2022 23:28 schreef riazop het volgende:
[..]
Omdat de oekries met het vermoorden van een prominent politicus uit (of gelieerd aan) het regime vd tegenstander een rode lijn zijn overgegaan volgens de Russen.
Ik vrees dus dat er een aantal hele nare nieuwe opties op tafel worden gelegd in het Kremlin.
Laten we hopen dat het vermoorden van familieleden van zij die in een bunker zitten niet daar bijhoort. (Ik ga er nog steeds vanuit dat papa Dugin het doelwit was)
Het is gewoon het gebruikelijke Pro-Russische en ongefundeerde geneuzel van riazop. Niemand gelooft dat de Oekraïeners het gedaan hebben, alle moorden of vergiftigingen van tegenstanders van Poetin zijn nooit opgeklaard en nu het de Russen goed uitkomt hebben ze de zaak een dag later ineens opgelost. Het rommelt gewoon binnen het Kremlin en er is daarom iemand opgeofferd, de reden daarachter zullen we waarschijnlijk nooit weten.quote:Op maandag 22 augustus 2022 23:32 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ok, interessante theorie.
Maar hoe verhoudt zich dat met de wetenschap dat een Russische organisatie de aanslag heeft opgeëist? En de Oekraïense overheid aangeeft er niets mee te maken te hebben?
Doorzichtige complottheorie. doe ik liever niet aan mee.quote:Op maandag 22 augustus 2022 23:32 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Maar hoe verhoudt zich dat met de wetenschap dat een Russische organisatie de aanslag heeft opgeëist?
Jij gelooft zeker ook dat dat ene minutiedepot in vlammen opging doordat een Russische soldaat zijn aansteker liet vallen?quote:Op maandag 22 augustus 2022 23:37 schreef JJ76 het volgende:
[..]
Voorlopig os er nog niet eens bewijs voor betrokkenheid van Oekraïne.
Nou, in mijn bronnen is 40.000 KIA voor de RUS het gehanteerde cijfer, en dat zijn echt geen kanalen die met de Oekrainers meepraten Ik vond de officiele Amerikaanse tellingen altijd al aan de voorzichtige kant. Ik heb persoonlijk altijd het gevoel gehad dat dit komt om de Rus niet extra te sarren en een soort escape te geven. De Amerikanen hebben er ook geen baat bij de Rus het op de neus te drukken hoe slecht het gaat. Dat kunnen ze toch wel zien.quote:Op maandag 22 augustus 2022 21:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is het Amerikaanse cijfer wat pas genoemd is, Rob gebruikte het Oekraïnse cijfer.
[..]
https://www.euronews.com/(...)to-know-this-tuesday
40.000 KIA is een Oekraïnse propaganda cijfer, net als dat 193.000 Oekraïnse slachtoffers een Russisch propagandacijfer is.
De Oekries?quote:Op maandag 22 augustus 2022 23:28 schreef riazop het volgende:
[..]
Na dit bericht is de kaart aangepast waarna ongeveer 25 dorpen op de kaart weer in Russische handen zijn.quote:In de richting van Mykolaiv hebben Russische troepen gedeeltelijk succes bij aanval op Blahodatne, zegt de generale staf van de strijdkrachten van Oekraïne in het ochtendrapport
En over hoeveel Oekraïnse slachtoffers praten diezelfde bronnen?quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 00:14 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nou, in mijn bronnen is 40.000 KIA voor de RUS het gehanteerde cijfer, en dat zijn echt geen kanalen die met de Oekrainers meepraten Ik vond de officiele Amerikaanse tellingen altijd al aan de voorzichtige kant. Ik heb persoonlijk altijd het gevoel gehad dat dit komt om de Rus niet extra te sarren en een soort escape te geven. De Amerikanen hebben er ook geen baat bij de Rus het op de neus te drukken hoe slecht het gaat. Dat kunnen ze toch wel zien.
Nee natuurlijk niet, dat is wat jou almachtige Rusland als verklaring geeft. De munitiedepots is zeker het werk van Oekraïne, alleen nog noet duidelijk hoe. Dat is echter tegenstelling tot deze moord iets dat waarschijnlijk wel met de tijd opgehelderd gaat worden.quote:Op maandag 22 augustus 2022 23:40 schreef riazop het volgende:
[..]
Jij gelooft zeker ook dat dat ene minutiedepot in vlammen opging doordat een Russische soldaat zijn aansteker liet vallen?
Dat zou voor normale infanteristen echter makkelijk op te moeten lossen zijn met westerse wapens. Ik neem aan dat de 10 duizenden die nu door het VK getraind worden dat doen met westerse uitrusting.quote:Op maandag 22 augustus 2022 20:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je haalt de actieve troepen en reserves hier door elkaar. In principe had Oekraïne ongeveer 200.000 man onder de wapenen en 900.000 reserves voordat het conflict aanving. Men heeft echter geen wapens en uitrusting om het grootste deel daarvan uit te rusten, dit is een probleem dat al maanden speelt en zelfs door Zelensky meerdere malen herhaald. Naast deze basis waarvan vele reserves gediend hebben in de Donbas regio sinds het conflict in 2014 losgebarsten is, heeft Oekraïne op 24 Februari een algemene mobilisatie afgekondigd.
De moreel van eenheden loopt samen met de geografische afkomst van eenheden binnen Oekraïne waarbij West-Oekraïnse eenheden de betrouwbaarste eenheden zijn gebleken.
zie:
https://www.nu.nl/spannin(...)in-land-blijven.html
Bij Rusland gaat het om 1.000.000 troepen en 2.000.000 reserves.
Beide landen hebben 1 jaar dienstplicht. Oekraïne heeft in 2013 de dienstplicht afgeschaft, maar dat is in 2014 na het uitbreken van het Donbas conflict weer hersteld.
https://en.wikipedia.org/(...)Ukraine#Conscription
er is helemaal niks over bekend gemaakt en al helemaal idioot om te doen alsof het 'beloofd' is....quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 15:04 schreef riazop het volgende:
[..]
Dat tegen offensief wordt al sinds maart beloofd!
En nu zou er ff een jaar uitstel zijn? Dit is toch niet meer serieus te nemen?
Met de huidige verhoudingen zou een A10 inderdaad niet de beste optie zijn. Echterrr...quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 11:40 schreef RM-rf het volgende:
Overigens ook interssant de discussie over de inzet van A-10 Warthogs. ( https://www.military.com/(...)-against-russia.html en https://time.com/6207115/ukraine-train-fighter-pilots-russia/ )
Het oekrainse leger heeft helemaal geen A-10s, maar momenteel blijken er wel heel veel oekrainse piloten in amerika getrained te worden op het vliegen van aanvalsmissies met A10 warthogs.
amerika heeft een groot aantal hiervan maar wil deze al langer uitfaseren en het zou misschien een optie zijn dat amerika deze doorgeeft aan de oekraine.
maar ook dan is het de vraag of deze goed ingezet kunnen worden, amerika heeft vooral ervaring van de inzet ervan met een verder luchtoverwicht, de A10 is een sitting duck als er veel wendbare fighters van de tegenstander in de lucht zijn of als er zeer veel aanwezige luchtafweer op de grond aanwezig is, en dat beschrijft de huidige situatie van het front zeer zeker.
als de oekraine bv de A10 zou willen inzette zouden ze hun luchtruim eigenlijk leeg moete krijgen van de russen en ook zelf veel effectiever tegen luchtafweer van de russen tewerkgaan...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |