Er komt gegarandeerd een follow-up. Maar deze training van reguliere Oekrainsche militairen zorgt voor een gedegen infanterie opleiding. 10.000 stuks is een fijn aantal basis voor bataljons taak groepen. Een bataljons taak groep omvat 800 stuks pantserinfanteristen. Dus hiermee wordt in de achterhoede een gedegen reserve getraind.quote:Op zondag 21 augustus 2022 01:50 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Simpel, maar doeltreffend lijkt me. Mooie kostenspreiding en je hoeft niet van alles op te tuigen in Oekraïne of omgeving.
Momenteel komt Oekraïne 5 miljard per maand tekort en een economische krimp van ongeveer 30%, het is momenteel nog iets hoger maar dat is de verwachting voor het eind van het jaar.quote:Op zondag 21 augustus 2022 01:54 schreef capricia het volgende:
Tijd is in het voordeel van Oekraïne.
Per saldo is die hele oostelijke frontlijn van Siversk tot Vuhledar niets opgeschoven. Deze meldingen van DPA lijken eerder op een correctie van eerdere meldingen dan op een frontmutatie.quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 23:56 schreef kevinrsd het volgende:
Ik hoor hier dus niks over hier
Bijna overal zie je Rusland terreinwinst boeken, maar de moraal zou zo slecht zijn?
Ook hoor uit diverse bronnen dat Noord-Korea veel man beschikbaar stelt. Hier vooral langdradig wensdenken zonder enige bron.
Maar snap nog steeds niet waarom dit in UK plaats moet vinden. Hadden ze logistiek gezien niet beter in Polen of zo trainingscentra kunnen opzetten.quote:Op zondag 21 augustus 2022 10:10 schreef oheng het volgende:
Even ter verduidelijking over de training van Oekrainers in Engeland: dat zijn 10.000 Oekrainsche militairen, iedere 120 dagen.
Dit is echt het allerlaatste probleem waar Oekraine zich zorgen om hoeft te maken. Dat is ondergeschikt als er wapenleveranties in tranches van miljarden worden gedoneerd. Dan weet je ook wel dat Oekraine overeind zal worden gehouden.quote:Op zondag 21 augustus 2022 06:26 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Momenteel komt Oekraïne 5 miljard per maand tekort en een economische krimp van ongeveer 30%, het is momenteel nog iets hoger maar dat is de verwachting voor het eind van het jaar.
Sinds het begin van de oorlog heeft Oekraïne ongeveer 2,75 miljard steun per maand ontvangen. Dit is niet genoeg
De belangrijkste vraag is in principe dus: In hoeverre is de EU/VS bereid Oekraïne financieel te steunen en hoe lang?
https://www.intellinews.c(...)2-august-2022-91265/
GB zit niet in de EU, dit is een Brits initiatief waar anderen op zijn aangehaakt waaronder NL. Ieder land dat deelneemt aan het trainen van de Oekrainers kleedt ze ook. Het lijkt me voor de hand liggen dat ook in Polen al wordt opgeleid.quote:Op zondag 21 augustus 2022 10:43 schreef JJ76 het volgende:
[..]
Maar snap nog steeds niet waarom dit in UK plaats moet vinden. Hadden ze logistiek gezien niet beter in Polen of zo trainingscentra kunnen opzetten.
Dit zijn toch allemaal onderwerpen die besproken worden die klaarhelder een directe link, consequentie, gevolg of voorwaarde zijn van wat er op de grond in Oekraine gebeurt, en dus ook een analyse verdienen. Indien je dat niet mag hier, ga je echt heel veel dingen missen die de context geven om iets te kunnen beoordelen.quote:Op zondag 21 augustus 2022 10:48 schreef miss_sly het volgende:
[modbreak]Terug naar tactische en militiare analyse in dit topic. Alle overige zaken kunnen in het topic in NWS. Als dat gesloten is, betekent dat niet dat hier dat topic voortgezet kan worden.[/modbreak]
Dit topic is bedoeld voor een tactische en militaire analyse van de oorlog. het gaat om de bewegingen aan de diverse fronten en militaire acties, belegeringen, etc. Zie OP.quote:Op zondag 21 augustus 2022 12:15 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dit zijn toch allemaal onderwerpen die besproken worden die klaarhelder een directe link, consequentie, gevolg of voorwaarde zijn van wat er op de grond in Oekraine gebeurt, en dus ook een analyse verdienen. Indien je dat niet mag hier, ga je echt heel veel dingen missen die de context geven om iets te kunnen beoordelen.
Dat, maar misschien ook dat een ongelukje - lees: een afzwaaier, een SpecFor ploegje- bij de Poolse grens veel meer voor de hand ligt dan in het VK.quote:Op zondag 21 augustus 2022 12:12 schreef Pumatje het volgende:
[..]
GB zit niet in de EU, dit is een Brits initiatief waar anderen op zijn aangehaakt waaronder NL. Ieder land dat deelneemt aan het trainen van de Oekrainers kleedt ze ook. Het lijkt me voor de hand liggen dat ook in Polen al wordt opgeleid.
Er vliegen vrijwel dagelijks vliegtuigen vanuit het VK naar oost Polen/Roemenie voor patrouille en tanken (in de lucht). Vooral van Mildenhall (VS) en Brize Norton (VK). Denk dat het makkelijker is Oekrainers naar VK en de trainers, trainingsmateriaal en trainingsfaciliteiten te brengen, dan de trainers, de faciliteiten, het trainingsmateriaal etc naar Polen te brengen.quote:Op zondag 21 augustus 2022 10:43 schreef JJ76 het volgende:
[..]
Maar snap nog steeds niet waarom dit in UK plaats moet vinden. Hadden ze logistiek gezien niet beter in Polen of zo trainingscentra kunnen opzetten.
Lijkt me ook makkelijker te beveiligen, wat verder van Rusland vandaan.quote:Op zondag 21 augustus 2022 13:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Er vliegen vrijwel dagelijks vliegtuigen vanuit het VK naar oost Polen/Roemenie voor patrouille en tanken (in de lucht). Vooral van Mildenhall (VS) en Brize Norton (VK). Denk dat het makkelijker is Oekrainers naar VK en de trainers, trainingsmateriaal en trainingsfaciliteiten te brengen, dan de trainers, de faciliteiten, het trainingsmateriaal etc naar Polen te brengen.
Er zijn al maanden trainingen bezig in Polen.quote:Op zondag 21 augustus 2022 10:43 schreef JJ76 het volgende:
[..]
Op de lange termijn is het wel degelijk een probleem aangezien Oekraïne afhankelijk is van de steun van de VS.quote:Op zondag 21 augustus 2022 12:10 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dit is echt het allerlaatste probleem waar Oekraine zich zorgen om hoeft te maken. Dat is ondergeschikt als er wapenleveranties in tranches van miljarden worden gedoneerd. Dan weet je ook wel dat Oekraine overeind zal worden gehouden.
Het lijkt inderdaad steeds meer een volledige patstelling.quote:Op zondag 21 augustus 2022 09:09 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Per saldo is die hele oostelijke frontlijn van Siversk tot Vuhledar niets opgeschoven.
Nee, Rusland kan zelf onvoldoende wapens produceren. Die maak je niet met olie en gas.quote:Op zondag 21 augustus 2022 18:45 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Op de lange termijn is het wel degelijk een probleem aangezien Oekraïne afhankelijk is van de steun van de VS.
Er is momenteel een 78% kans dat de republikeinen het huis winnen na de verkiezingen op 8 November.
https://projects.fivethir(...)t/house/?cid=rrpromo
Dit betekend, gezien de isolationistischere koers van de republikeinen een probleem voor verdere hulppakketten. De EU lijkt richting een economische krimp te gaan en zal daarom ook meer moeite hebben om ~40/50 miljard financiële hulp op te hoesten volgend jaar.
In principe is Oekraïne afhankelijk van externe donoren en Rusland van de gas- en olieprijzen.
Bij die zin bedoelde ik eigenlijk de laatste week, maar dat had ik vergeten erbij te zetten.quote:Op zondag 21 augustus 2022 18:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het lijkt inderdaad steeds meer een volledige patstelling.
Het is goed te zien als we het Rybar fimpje van 31 juli met dat van 19 augustus vergelijken. In 3 weken tijd zijn er een aantal dorpjes ingenomen.
en
Er worden op divese plekken soldaten getrained.quote:Op zondag 21 augustus 2022 10:43 schreef JJ76 het volgende:
[..]
Er is in Oekraine natuurlijk wel wat aan grondstoffen aanwezig wat Oekraine een interessant land maakt. En uiteraard is er geld nodig, maar met het geven van geld kan je ook invloed uitoefenen en dat zal voor het Amerikaanse bedrijfsleven veel mogelijkheden scheppen.quote:Op zondag 21 augustus 2022 18:45 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Op de lange termijn is het wel degelijk een probleem aangezien Oekraïne afhankelijk is van de steun van de VS.
Er is momenteel een 78% kans dat de republikeinen het huis winnen na de verkiezingen op 8 November.
Dit betekend, gezien de isolationistischere koers van de republikeinen een probleem voor verdere hulppakketten. De EU lijkt richting een economische krimp te gaan en zal daarom ook meer moeite hebben om ~40/50 miljard financiële hulp op te hoesten volgend jaar.
In principe is Oekraïne afhankelijk van externe donoren en Rusland van de gas- en olieprijzen.
Dit ging over de financiën, niet over wapenproductie.quote:Op zondag 21 augustus 2022 19:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, Rusland kan zelf onvoldoende wapens produceren. Die maak je niet met olie en gas.
Ik weet niet waar je het over hebt, ik heb deze aanslag niet ter sprake gebracht, noch is dat wat ik bedoel met mij post. JIj post hier iets algemeens zonder direct iemand aan te spreken, dat schept verwarring, ik had het over de opleidingen van nieuwe Oekrainse rekruten in GBquote:Op zondag 21 augustus 2022 12:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit topic is bedoeld voor een tactische en militaire analyse van de oorlog. het gaat om de bewegingen aan de diverse fronten en militaire acties, belegeringen, etc. Zie OP.
Zaken als aanslagen op de betreffende vrouw zijn hier niet aan de orde, daarvoor is het topic in NWS beter geschikt. En als dat dicht is, dan wacht je even tot het weer open is en verplaats je niet alles hierheen.
Er vliegen vanuit elk NAVO land wel vluchten naar die regio dezer dagen. Maar wat je zegt klopt, maar kan in principe ook opgaan voor Duitsland. Die hebben deze fasciliteiten ook. De Britten zijn meer gedreven en meer doortastend dan Duitsland.quote:Op zondag 21 augustus 2022 13:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Er vliegen vrijwel dagelijks vliegtuigen vanuit het VK naar oost Polen/Roemenie voor patrouille en tanken (in de lucht). Vooral van Mildenhall (VS) en Brize Norton (VK). Denk dat het makkelijker is Oekrainers naar VK en de trainers, trainingsmateriaal en trainingsfaciliteiten te brengen, dan de trainers, de faciliteiten, het trainingsmateriaal etc naar Polen te brengen.
Aangezien we niet in de kaarten kunnen kijken van Oekraine, of Rusland in dat geval, kunnen we niet spreken van een patstelling n.m.m. Er zijn meerdere interpretaties mogelijk, zo kunnen beide zijden een operationeel voordeel zien in een gevechtspauze, t.b.v het opbouwen van reserves, voorraden en herstel van infra en materieel. Ook kan het zijn dat Oekraine de Russen simpelweg wil remmen ,om een tegenaanval te plegen in een latere fase. Of het kan zo zijn dat beide zijden zijn uitgeput en inderdaad geen meter meer verder komen.quote:Op zondag 21 augustus 2022 18:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het lijkt inderdaad steeds meer een volledige patstelling.
Het is goed te zien als we het Rybar fimpje van 31 juli met dat van 19 augustus vergelijken. In 3 weken tijd zijn er een aantal dorpjes ingenomen.
en
Ook op lange termijn geen probleem. Oekraïne mag inmiddels niet meer falen, dat betekent voor zowerl de NAVO als de EU en inmiddels de VS en GB een strategische nederlaag. Gezien de wapenleveranties die inmiddels het geleende geld ruimschoots overtreffen, en de daarbij toegezegde steun voor wederopbouw welke gegarandeerd zal worden ondersteund door de VN maak ik me nul komma nul zorgen. Voor Oekraïne wordt gezorgd.quote:Op zondag 21 augustus 2022 18:45 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Totdat Trump over 2 jaar in het witte huis zit.quote:Op zondag 21 augustus 2022 20:45 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ook op lange termijn geen probleem. Oekraïne mag inmiddels niet meer falen, dat betekent voor zowerl de NAVO als de EU en inmiddels de VS en GB een strategische nederlaag. Gezien de wapenleveranties die inmiddels het geleende geld ruimschoots overtreffen, en de daarbij toegezegde steun voor wederopbouw welke gegarandeerd zal worden ondersteund door de VN maak ik me nul komma nul zorgen. Voor Oekraïne wordt gezorgd.
Dank, toch de meest duidelijke samenvatting van de frontverschuivingen. Ben heel benieuwd hoe het verder gaat in Cherson en omgeving. Langzaam de Russen kapotmaken, of toch nog iets van een offensief dit jaar. Mooi om te zien dat het initiatief steeds meer bij Oekraïne komt te liggen.quote:Op zondag 21 augustus 2022 13:30 schreef AgLarrr het volgende:
Voor de liefhebbers wat detailkaarten van de militaire situatie. Een week oud- maar toch.
Lucht (inclusief raketaanvallen):
[ afbeelding ]
Zee:
[ afbeelding ]
Grond Odessa - Kherson:
[ afbeelding ]
Grond Zapphorizia:
[ afbeelding ]
Grond Donbas:
[ afbeelding ]
Grond Kharkiv:
[ afbeelding ]
Die kans acht ik klein, maar natuurlijk bestaat het risico er altijd dat er een change of power kan plaatsvinden. In dat geval verandert er heel veel, maar ik denk dat de EU dan de financiering wel zal ondersteunen. Een nederlaag van Oekraine, betekent nu een strategische nederlaag voor de EU. Dat kan dus niet, en zal veel duurder zijn.quote:Op zondag 21 augustus 2022 21:35 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Totdat Trump over 2 jaar in het witte huis zit.
Dank, mag blijven komenquote:Op zondag 21 augustus 2022 13:30 schreef AgLarrr het volgende:
Voor de liefhebbers wat detailkaarten van de militaire situatie. Een week oud- maar toch.
ik verwacht wel veel van die in de UK en Noorwegen getrainde Ukrainse soldaten die nu klaar zijnquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 21:27 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af in hoeverre die verhalen niet bij oorlog horen.
Geloof ook best dat groepen het vechten zat zijn na wat tegenslagen, maar worden die afgelost of zijn die echt gaan rennen?
Soldaten die ondervraagt worden nadat ze net 600 bommen op hun dak hebben gekregen zullen ook anders klinken dan soldaten die een vijandelijke tank hebben uitgeschakeld. In beide gevallen hoeft dit niet veel te zeggen over het grote plaatje.
Hoe kom je erbij dat Noord Koreanen als kannonenvoer gaan dienen. Noord Koreanen gebuiken wij ook als lassers in Rotterdam. Maw de Noord Koreanen worden ingezet bij bouwwerkzaamheden in Mariupol.quote:Op maandag 22 augustus 2022 00:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik verwacht wel veel van die in de UK en Noorwegen getrainde Ukrainse soldaten die nu klaar zijn
Die zullen veel nieuwe tactieken geleerd hebben, plannetjes klaar hebben en communicatief erg sterk zijn toegerust
Nieuwe kleine eenheden die als guerillas te werk gaan
Deze jongens zijn super gemotiveerd en in topconditie
Dat is beter dan Noord Koreanen als kannonenvoer op pad sturen
geweldig nieuws, nog meer van dit soort aanslagen graagquote:Op zondag 21 augustus 2022 23:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
De aanslag op Dugin wordt nu opgeeist door het 'Republikeinse leger van Rusland'. Een groep activisten, militairen en politici. Strijden tegen Putin en rijke corrupte leden van de elite, etc.
[ twitter ]
Ik weet niet hoe slim het is om je als groep na je eerste half mislukte aanslag kenbaar te maken. Om enig succes te hebben moet je ruime steun hebben, en dat zouden ze pas krijgen na een reeks gelukte aanslagen lijkt me. Dan krijgen mensen een indruk wat je kunt, en het idee dat er een capabele organisatie achter zit.
Dat zou ook helpen om internationale politieke steun te vinden (en de daaruit volgende financiele/logistieke/kennis steun). Ik denk dat deze groep iets te voorbarig is met hun bekendmaking.
Denk eerder dat ze gewoon een algemene militaire opleiding krijgen om de reguliere eenheden straks op te toppenquote:Op maandag 22 augustus 2022 00:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik verwacht wel veel van die in de UK en Noorwegen getrainde Ukrainse soldaten die nu klaar zijn
Die zullen veel nieuwe tactieken geleerd hebben, plannetjes klaar hebben en communicatief erg sterk zijn toegerust
Nieuwe kleine eenheden die als guerillas te werk gaan
Deze jongens zijn super gemotiveerd en in topconditie
Die nieuwe Oekraiense soldaten zijn evengoed "kannonenvoer".quote:Op maandag 22 augustus 2022 00:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Rare en wazige conclusie, ik concludeer exact het tegenovergestelde. De cijfers laten dat ook zienquote:Op maandag 22 augustus 2022 10:27 schreef riazop het volgende:
[..]
Die nieuwe Oekraiense soldaten zijn evengoed "kannonenvoer".
Ik denk zelfs dat je op dit moment meer fysieke risico's loopt aan de oekrie zijde van het front. En je krijgt iig minder betaald.
De cijfers van wie precies?quote:Op maandag 22 augustus 2022 10:36 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Rare en wazige conclusie, ik concludeer exact het tegenovergestelde. De cijfers laten dat ook zien
Dat denk ik ook. De Russen hebben nu nog een voordeel mbt artillerie. Ik weet niet of die voorraden stand blijven houden. Zodra dat voordeel wegvalt zullen de Russen zonder mobilisatie het zwaar krijgen. Rusland kan zich geen mobilisatie permitteren. Dat zou Poetin de kop kosten.quote:Op maandag 22 augustus 2022 10:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
Denk eerder dat ze gewoon een algemene militaire opleiding krijgen om de reguliere eenheden straks op te toppen
Er is misschien geen algehele mobilisatie maar wel een beperkte. Al maanden geleden begon het Russische leger zeer actief en gericht manschappen te werven. Hoge salarissen worden beloofd.quote:Op maandag 22 augustus 2022 10:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
... Rusland kan zich geen mobilisatie permitteren. Dat zou Poetin de kop kosten.
Ik hoop dat je geen gelijk hebt. Ik probeer het allemaal rustig te bekijken al ben ik pro Oekraïne. Op dit moment heeft Rusland een overtal in artillerie maar veel te weinig infanterie om een echte doorbraak te forceren. Oekraïne heeft een overtal aan infanterie maar te weinig artillerie om de Russen uit de Oekraïne te jagen. Dat is wat ik kan constateren als pro Oekraïense en Pro Russische mappen ga vergelijken. Daarom ook dat ik verwacht dat deze ellende nog zeer lang gaat duren met alle gevolgen vandien op globaal niveau.quote:Op maandag 22 augustus 2022 11:08 schreef riazop het volgende:
[..]
Er is misschien geen algehele mobilisatie maar wel een beperkte. Al maanden geleden begon het Russische leger zeer actief en gericht manschappen te werven. Hoge salarissen worden beloofd.
Buiten dat werft Wagner natuurlijk gewoon door.
Je mg verwachten dat beide partijen binnen enkele weken meer verse troepen op de been kunnen gaan brengen.
Langzamerhand verwacht ik ook dat de Russen een motivatievoorsprong gaan behalen. Zij hebben een professioneel leger, de UA is een leger ontstaan door mobilisatieplicht. En veel van die gemobiliseerde krachten zien vanuit de loopgraven hun eigen bobo's lachend feesten op terrasjes in Kiev en Lviv.
Tuurlijk heeft ie geen gelijk. Dit is weer een pagina vol met @riazop onderbuik gezever zonder bron. As usual.quote:Op maandag 22 augustus 2022 11:20 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik hoop dat je geen gelijk hebt. Ik probeer het allemaal rustig te bekijken al ben ik pro Oekraïne. Op dit moment heeft Rusland een overtal in artillerie maar veel te weinig infanterie om een echte doorbraak te forceren. Oekraïne heeft een overtal aan infanterie maar te weinig artillerie om de Russen uit de Oekraïne te jagen. Dat is wat ik kan constateren als pro Oekraïense en Pro Russische mappen ga vergelijken. Daarom ook dat ik verwacht dat deze ellende nog zeer lang gaat duren met alle gevolgen vandien op globaal niveau.
Er wordt, ook in de media, vaak gedaan alsof de Russen stilzitten achter de linies. Daar zit veel wensdenken bij vermoed ik zomaar.quote:Op maandag 22 augustus 2022 11:20 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik hoop dat je geen gelijk hebt. Ik probeer het allemaal rustig te bekijken al ben ik pro Oekraïne.
Nou ja, je hebt natuurlijk altijd een discussie. Ik ga mbt dit onderwerp niet gelijk iemand ongelijk geven als ik zelf te weinig bronnen heb bekeken. Dit omdat je ook met pro Russen te maken hebt waarbij je graag wil weten wat nu hun motivatie is om Rusland in deze kwestie te steunen. Ik kan er geen bedenken maar ze bestaan wel.quote:Op maandag 22 augustus 2022 11:21 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Tuurlijk heeft ie geen gelijk. Dit is weer een pagina vol met @:Riazop onderbuik gezever zonder bron. As usual.
De mappen zeggen meer dan genoeg. Ondanks dat de Russen nog steeds terrein winnen op een zeer kleine schaal is dat dankzij hun artillerie overwicht. Als Oekraine dat voordeel weg kan halen zie ik de Russen niet instaat om het Oekraine nog lastig te maken. Wat voor mij open blijft is de vraag of Rusland de mogelijkheid heeft om dat voordeel te behouden en dagelijks wat meters terrein te winnen. Dat heeft te maken met economische en industriële mogelijkheden dat Rusland heeft. En op de twee laatst genoemde punten is er te veel ruis waarbij ik een conclusie kan trekken. Voor mij blijft die belangrijke vraag open.quote:Op maandag 22 augustus 2022 11:31 schreef riazop het volgende:
[..]
Er wordt, ook in de media, vaak gedaan alsof de Russen stilzitten achter de linies. Daar zit veel wensdenken bij vermoed ik zomaar.
Vergeet niet dat Rusland nog altijd een vijver kent met dik 140 miljoen inwoners en Oekraine nu naar schatting nog rond de 26 miljoen ingezetenen heeft.
Veel van de beste krachten van Oekraine zitten gevangen (azov) en hoewel de Russen duizenden van hun elite troepen in de eerste twee weken kwijtraakten rond Kiev., zijn zij gewoon veel sneller in staat dit aan te vullen.
Uiteindelijk is het een getallen spel
Slechte nederhop pluggen zal wel niet meer zo goed betalen. Dus nu is het Kremlin zijn klant.quote:Op maandag 22 augustus 2022 11:21 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Tuurlijk heeft ie geen gelijk. Dit is weer een pagina vol met @:Riazop onderbuik gezever zonder bron. As usual.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |