abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 01:10:09 #1
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205613847
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekrane te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.

Paar vragen die hierin beantwoord worden:

1. Waar in Oekrane bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoe staat het met de belegering van Marioepol?

Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch gepdate:



Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.

Kaart van Finse analisten:

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 01:26:25 #2
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205613876
Het lijkt erop alsof de strijdwijze van de Russen wat aangepast geraakt aan de situatie met HIMARS op het strijdtoneel. We zagen al dat men de Nucleaire Centrale gebruikten om rakketten richting vijand te schieten.

Nu zijn er ook berichten dat men vanuit het centrum van steden op de vijand vuurt.

Het laatste stukje van Pisky nog onder Oekranse controle werd vandaag met thermobarische rakketten beschoten

Nog wat duidelijke beelden van de schade aan de Kakhova Dam.

Nog wat positief nieuws;

Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205613881
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 01:26 schreef BlaZ het volgende:
Het lijkt erop alsof de strijdwijze van de Russen wat aangepast geraakt aan de situatie met HIMARS op het strijdtoneel. We zagen al dat men de Nucleaire Centrale gebruikten om rakketten richting vijand te schieten.

Nu zijn er ook berichten dat men vanuit het centrum van steden op de vijand vuurt.

....
De strategie van het UA gecopieerd. Binnenkort een rapport van AI dus.

Maar ook de Russen gaan dat hevig ontkennen.

De UA zal zich er weinig van aantrekken. Als ze op steden vuren zijn dat vcoral russischsprekende burgers daar. Worden toch al gezien als "verraders"
pi_205613894
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 01:30 schreef riazop het volgende:

[..]
De strategie van het UA gecopieerd. Binnenkort een rapport van AI dus.

Maar ook de Russen gaan dat hevig ontkennen.

De UA zal zich er weinig van aantrekken. Als ze op steden vuren zijn dat vcoral russischsprekende burgers daar. Worden toch al gezien als "verraders"
Wederom flagrante onzin van je.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_205614038
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 23:38 schreef oheng het volgende:

[..]
Nee, met een defensie budget van plusminus 60 miljard, en het allergrootste aantal artilleriestukken van de wereld, is de keuze van rusland om niet gebruik te maken moderne precieze artillerie geheel op conto van rusland.

Rusland wil complete steden in puin schieten met onnauwkeurige artillerie, het is een bewuste keuze.

Ten slotte heeft rusland ook nog eens verhoudingsgewijs extreem veel (onnauwkeurige) raket artillerie. Dat zou iemand met jouw username wel moeten weten.
Jawel, maar gezien het verleden is het niet iets wat men makkelijk als misdadig neer kan zetten.
Vooral ook niet omdat het me stug lijkt dat Rusland in staat is bergen aan precisie materiaal te produceren.
pi_205615598
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 06:10 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Jawel, maar gezien het verleden is het niet iets wat men makkelijk als misdadig neer kan zetten.
Vooral ook niet omdat het me stug lijkt dat Rusland in staat is bergen aan precisie materiaal te produceren.
Zie budget van 60 miljard. Het is een bewuste keuze om hele gebieden te vernietigen met alles en iedereen er in. Zie ook post hierboven van Blaz, thermbarische bom op een dorp flikkeren is een typisch russisch dingetje.
Zie ook het continue dreigen met kernbommen. rusland geeft niets om mensenlevens, en als miljoenen mensen moeten sterven om de doelen te halen, zullen ze geen seconde twijfelen.
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:56:56 #7
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205615696
Leesbare analyse:
twitter
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:37:43 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205616100
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 10:56 schreef Perrin het volgende:
Leesbare analyse:
[ twitter ]
Wat ik dan weer wel bijzonder vind is dat die gasten voor elk wissewasje om te overleven tot de hogere regionen moeten voor akkoord. Maar wel dermate losgeslagen zijn dat ze (ogenschijnlijk) zonder opdracht van bovenaf burgers vermoorden, verkrachten en alles plunderen wat los en vast zit (incl. hun eigen verkoopbare waar).

Wat voor steekje zit er los in dat leger?

Nul ruimte voor eigen initiatief, behalve als het gaat om zelfverrijking in de bredere zin van het woord 8)7 .
pi_205616477
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 10:46 schreef oheng het volgende:

[..]
Zie budget van 60 miljard. Het is een bewuste keuze om hele gebieden te vernietigen met alles en iedereen er in. Zie ook post hierboven van Blaz, thermbarische bom op een dorp flikkeren is een typisch russisch dingetje.
Zie ook het continue dreigen met kernbommen. rusland geeft niets om mensenlevens, en als miljoenen mensen moeten sterven om de doelen te halen, zullen ze geen seconde twijfelen.
Ik zal ook niet ontkennen dat een mensenleven bij de Russen minder voorstelt.

Wil alleen zeggen dat die tactieken meer gedoogd worden gezien de geschiedenis.
pi_205618570
De frontlijnen van 11 augustus, of die van vorige week 4 augustus


Zoek de verschillen, een knap iemand die dat ziet, :s)
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:04:44 #11
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205620147
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 11:37 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wat ik dan weer wel bijzonder vind is dat die gasten voor elk wissewasje om te overleven tot de hogere regionen moeten voor akkoord. Maar wel dermate losgeslagen zijn dat ze (ogenschijnlijk) zonder opdracht van bovenaf burgers vermoorden, verkrachten en alles plunderen wat los en vast zit (incl. hun eigen verkoopbare waar).

Wat voor steekje zit er los in dat leger?

Nul ruimte voor eigen initiatief, behalve als het gaat om zelfverrijking in de bredere zin van het woord 8)7 .
De reden dat men als 'beesten' tekeer kan gaan is dat dit niet de instructies van de hogere rangen in de weg staat.
Het doel is om een dorp in te nemen, als dat gelukt is, staat niets in de weg om voor eigen gewin dan wat toe te eigenen, en als er dan een Sletvana rondloopt, tja, dan valt dat ook onder eigen gewin.

Waar je je ook in moet verplaatsen, als je echt in de frontlinies van het Russisch leger loopt, doe je dat niet omdat je anders veel kansen hebt op de arbeidsmarkt, en met alle respect, dan is je IQ ook niet hoog, want anders had je wel werk in het bedrijfsleven. Zie het een beetje als productiemedewerkers maar dan met een beter salaris, en je trekt ook wat verknipte figuren aan.

Daar heeft Oekraine natuurlijk ook last van, maar als het land verdedigd moet worden krijg je ook 'reguliere' mensen in het leger en met de hulp van NATO special forces on the ground, en die zijn er volop, kan je dan het leger goede tactieken leren. En dit gecombineerd met een sterke wil om de Russen tegen te houden, en die wil is vele malen sterker dan de geheime diensten in Rusland hadden voorzien krijg je een dergelijk conflict.

Elke dag oorlog in Oekraine maakt Rusland een stuk zwakker, want grootspraak ten spijt, de omvorming van de huidige economie naar een oorlogseconomie kost bakken met geld, terwijl de NATO af en toe wat hulppakketten naar Oekraine hoeft te sturen.
Als het conflict straks over is, dan dalen de prijzen van de fossiele brandstoffen, is Europa versneld bezig met de energie transitie, zijn de pijplijnen naar Zuid-Oost Azie nog niet klaar en door dalende prijzen, lange afstanden veel minder rendabel.
En wat denk je dat de Zuid-Oost Aziatische landen willen als de mogelijkheden voor energie transitie (lees betaalbaarder door ontwikkeling in Europa) zich aandienen, die gaan dan ook over.

Wat blijft er dan precies voor Rusland over? Die zijn niet bezig geweest met deze ontwikkeling, en dat is prima voor het draaiende houden van Rusland, gaat prima met diesel, maar wat gaat je rol op de wereldmarkt zijn?
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205620189
Je hebt nu al een keer of 5 gezet dat NAVO in Oekrane zit met troepen maar ik heb nog geen bewijs gezien.
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:07:28 #13
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205620819
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 19:08 schreef BEFEM het volgende:
Je hebt nu al een keer of 5 gezet dat NAVO in Oekrane zit met troepen maar ik heb nog geen bewijs gezien.
En je gaat er ook geen bewijs van zien natuurlijk, want officieel zit men er niet.

Maar de kans dat de ingezetten wapensystemen zonder supervisie wordt gebruikt door het Oekrainsche leger is natuurlijk nul. Er zijn een heleboel 'adviseurs' aanwezig.

En nu ben ik niet diret betrokken bij welke wapenleverantie dan ook, maar ben ik wel wekelijks in Hongarije en Polen en gezien mijn werkzaamheden in de cargo ook aanwezig bij de grens of zelfs over de grens.
Wat ik aan 'buitenlanders' rond zie lopen in bijvoorbeeld Kyiv zijn geen verdwaalde toeristen of NGO's.

Het probleem voor Rusland is natuurlijk dat men dat ook wel weet dat veel 'vrijwilligers' natuurlijk niet enkel vrijwilligers zullen zijn die willen vechten voor 'onrecht' naast dat het gewoon betaald is, kan je met die 'dekmantel' dus gewoon je eenheden inzetten.
Rusland weet dit, kan het niet direct bewijzen, vandaar ook de harde toon, en als men ze oppakt harde veroordelingen. Waarvan natuurlijk achter de schermen onderhandelingen zijn, want Rusland wil natuurlijk ook wel bepaalde 'landgenoten' terug hebben.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:20:57 #14
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205620996
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 20:07 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
En je gaat er ook geen bewijs van zien natuurlijk, want officieel zit men er niet.

Maar de kans dat de ingezetten wapensystemen zonder supervisie wordt gebruikt door het Oekrainsche leger is natuurlijk nul. Er zijn een heleboel 'adviseurs' aanwezig.

Met dit soort theorin is het idee meestal dat als het om grote aantallen gaat zoiets niet geheim kan blijven. Het is waarschijnlijker dat er ondersteuning is via hulplijnen zonder troepen op de grond en dat er wel troepen getraind worden. Dat er controle op de wapensystemen wordt gehouden kan ook prima via satelliet.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:28:47 #15
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205621089
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 20:20 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Met dit soort theorin is het idee meestal dat als het om grote aantallen gaat zoiets niet geheim kan blijven. Het is waarschijnlijker dat er ondersteuning is via hulplijnen zonder troepen op de grond en dat er wel troepen getraind worden. Dat er controle op de wapensystemen wordt gehouden kan ook prima via satelliet.
Wie heeft het over grote aantallen? We hebben het niet hier over bataljons van NATO eenheden, maar groepjes special forces verspreid over meerdere plekken.
Dit soort forces zijn heel goed in het undercover zijn, jij en ik gaan ze niet waarnemen, het is niet dat de actieve gevechtseenheden daarna 'vrij' rondlopen en een biertje gaan pakken in Odessa of Kyiv.

Daarnaast is er echt wel veel ondersteunend personeel aanwezig, ogenschijnlijk voor legitieme doeleinden, bij reguliere bedrijven, maar het zijn er nu wel heel erg veel uit de VS.
En die nemen niet deel aan welke vorm van gevechten dan ook, maar zijn dus wel in Oekraine, en daar zit natuurlijk ook van alles bij die ook een andere agenda heeft.

[ Bericht 1% gewijzigd door ozzietukker op 12-08-2022 20:29:47 (aanvulling) ]
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205621211
Dat er lui in Kiev zitten kan ik me voorstellen, niet bij de frontlinies. En ze rijden ook geen M142´s of PzH 2000´s

En dat zullen ook geen special forces zijn maar ondersteuning en toezicht etc.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:02:57 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205621577
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 20:07 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
En je gaat er ook geen bewijs van zien natuurlijk, want officieel zit men er niet.

Maar de kans dat de ingezetten wapensystemen zonder supervisie wordt gebruikt door het Oekrainsche leger is natuurlijk nul. Er zijn een heleboel 'adviseurs' aanwezig.

En nu ben ik niet diret betrokken bij welke wapenleverantie dan ook, maar ben ik wel wekelijks in Hongarije en Polen en gezien mijn werkzaamheden in de cargo ook aanwezig bij de grens of zelfs over de grens.
Wat ik aan 'buitenlanders' rond zie lopen in bijvoorbeeld Kyiv zijn geen verdwaalde toeristen of NGO's.

Het probleem voor Rusland is natuurlijk dat men dat ook wel weet dat veel 'vrijwilligers' natuurlijk niet enkel vrijwilligers zullen zijn die willen vechten voor 'onrecht' naast dat het gewoon betaald is, kan je met die 'dekmantel' dus gewoon je eenheden inzetten.
Rusland weet dit, kan het niet direct bewijzen, vandaar ook de harde toon, en als men ze oppakt harde veroordelingen. Waarvan natuurlijk achter de schermen onderhandelingen zijn, want Rusland wil natuurlijk ook wel bepaalde 'landgenoten' terug hebben.
Denk je serieus dat er NAVOlanden zo handig zijn om mensen direct in Oekrane te laten verschijnen die te linken zouden zijn aan militaire handelingen :?
Wat het westen levert is wapens waarmee ze uit de voeten kunnen. Een F16 of een A10 gaan ze niet krijgen omdat je meer dan een jaar bezig bent om een vlieger om te scholen tot ie ermee uit de voeten kan.
Wat er verder geleverd kan worden zonder enig gevolg is intel, expertise en wat adviezen die min of meer uit de lucht komen vallen. Verder kan de NATO van buiten de grenzen meekijken.

Zodra er ook maar iemand ergens in Oekrane zou kunnen worden betrapt die aan de NAVO te linken is heb je wat je noemt de rapen gaar.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_205621628
Hoe zit het trouwens met die Amerikanen die ze gevangen hebben genomen? En die Britten nadat ze veroordeeld zijn tot de doodstraf? Nog nieuws daarover?
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:09:12 #19
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205621658
twitter
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205623683


[ Bericht 100% gewijzigd door oheng op 12-08-2022 23:45:41 (laat maar) ]
pi_205642942
In het weekend hebben de Russen het meeste gebied veroverd ten noordnoordwesten van Kharkiv, namelijk Udy en wat omliggende dorpen. Ik had daar geen Russische verovering verwacht, en de enige reden die ik kan bedenken, is om zoveel mogelijk Oekraense troepen rondom Kharkiv vastgepind te houden.
Waardoor er voor de Russen wat verlichting komt op de druk bij het Izjoemfront

+++++++++++++++++++++++

Verder stelt het niks voor wat de mutaties aan het front betreft. Hooguit wat hectometers ten zuiden van Bachmoet, en bij Pisky. En heel misschien ook nog bij Vuhledar ten zuidwesten van de stad Donetsk, maar dat heb ik maar op een bron (= Weeb Union) op Youtube gezien En officieel betekent een bron is nog geen bron.

De komende weken zijn cruciaal als de Russen nog wat mutaties ten gunste van de DPR willen bereiken, want in de loop van september begint het regenseizoen, en worden de terreinen weer blubberig.
Ik kan mij niet indenken, dat men de frontlijn dan nog zo dicht bij de stad Donetsk wil blijven houden, want dat zou de grootste deceptie van een half jaar oorlog (of speciale operatie) zijn.

Dat de doelen Kramatorsk en Slovjansk over de herfst heen getild gaan worden, lijkt mij nu logisch.
pi_205649101
Vooral benieuwd of er een offensief gaat komen in Kherson of niet.
pi_205650459
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 21:37 schreef BEFEM het volgende:
Vooral benieuwd of er een offensief gaat komen in Kherson of niet.
Vraag me af of Oekraine daar wel snel groot offensief in wil, nu houden ze daar veel russische troepen vast die slecht bevoorraad kunnen worden dus aan kracht verliezen. Offensief zal meer verliezen als aanvallende partij opleveren, liever eerst tegenstander uitputten. Als ze tot aan rivier komen dan makkelijker verdedigvaar voor russen. Dus kunnen die deel troepen elders inzetten.

[ Bericht 2% gewijzigd door JJ76 op 16-08-2022 00:00:05 ]
pi_205650462
..dubbel
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:42:02 #26
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205651733
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 10:54 schreef Idisrom het volgende:
In het weekend hebben de Russen het meeste gebied veroverd ten noordnoordwesten van Kharkiv, namelijk Udy en wat omliggende dorpen. Ik had daar geen Russische verovering verwacht, en de enige reden die ik kan bedenken, is om zoveel mogelijk Oekraense troepen rondom Kharkiv vastgepind te houden.
Waardoor er voor de Russen wat verlichting komt op de druk bij het Izjoemfront

+++++++++++++++++++++++

1) Verder stelt het niks voor wat de mutaties aan het front betreft. Hooguit wat hectometers ten zuiden van Bachmoet, en bij Pisky. En heel misschien ook nog bij Vuhledar ten zuidwesten van de stad Donetsk, maar dat heb ik maar op een bron (= Weeb Union) op Youtube gezien En officieel betekent een bron is nog geen bron.

De komende weken zijn cruciaal als de Russen nog wat mutaties ten gunste van de DPR willen bereiken, want in de loop van september begint het regenseizoen, en worden de terreinen weer blubberig.
Ik kan mij niet indenken, dat men de frontlijn dan nog zo dicht bij de stad Donetsk wil blijven houden, want dat zou de grootste deceptie van een half jaar oorlog (of speciale operatie) zijn.

2) Dat de doelen Kramatorsk en Slovjansk over de herfst heen getild gaan worden, lijkt mij nu logisch.
1) Pisky lijkt nu volledig ingenomen. aanvallen op Pervomaiske zouden zijn afgeslagen.
2) Eens, de Russen maken erg weinig progressie. Ook doordat Oekrane meer capaciteiten heeft tot interdictie. Ik denk dat het offensief bij Pisky tot doel heeft op termijn Pokrovsk te bedreigen. Dat zou een eerste stap zijn in de verzwakking van de toeverlijnen richting de regio rondom Kramatorsk. Dat ligt nog 30km van de frontlinie en is geen haalbare kaart voor eind September.

=========================

Ten westen van Udy is er nog een dorp ingenomen.

De spoorbrug tussen Tokmak en Melitopol is opgeblazen.

Via
De Russen lijken ten oosten van Siversk nog wat terreinwinst geboekt te hebben.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205652243
Hoe gaat het hier en vooral in Oekraine ?

Rusland nog steeds grond in bezit van Oekraine?

Is Rusland de ingenomen gebieden al aan het verdedigen ?
pi_205652278
Nieuwe explosies op de Krim met ontploffend munitiedepot
pi_205652658
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 10:37 schreef Remco2021 het volgende:
Hoe gaat het hier en vooral in Oekraine ?

Rusland nog steeds grond in bezit van Oekraine?

Is Rusland de ingenomen gebieden al aan het verdedigen ?
het mooie van een forum is dat je eerder geplaatste reacties nog steeds kunt lezen.
Dus als je dit topic leest weet je hoe het ervoor staat.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:55:49 #30
8369 speknek
Another day another slay
pi_205653438
twitter


(Mark Hertling was in het verleden Commander van het Amerikaanse Europese leger)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_205653648
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 21:37 schreef BEFEM het volgende:
Vooral benieuwd of er een offensief gaat komen in Kherson of niet.
Oekraine is nu overduidelijk nog het "slagveld Kherson" aan het prepareren.
Vandaag ook weer aanvallen op de Krim, specifiek de Dzhankoy spoorweg hub/munitiedepot, die verbonden is met Krasnodar en Rostov via de Kerch brug.
Hier een idee van hoe het eruit zag voor de explosie.

De russen hebben duidelijk de bal laten vallen.
  Moderator dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:15:35 #32
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205653654
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 12:55 schreef speknek het volgende:
[ twitter ]

(Mark Hertling was in het verleden Commander van het Amerikaanse Europese leger)
commandant van de Amerikaanse troepen in Europa, niet commandant van het Amerikaanse Europese leger (SACEUR)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205653671
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 11:29 schreef koemleit het volgende:

[..]
het mooie van een forum is dat je eerder geplaatste reacties nog steeds kunt lezen.
Dus als je dit topic leest weet je hoe het ervoor staat.
Het mooie van een forum is dat je als je de behoefte hebt en een inhoudelijk weinig toegevoegde kut opmerking wil maken je dit ook voor je kan houden. Als je geen zin hebt om een korte samenvatting te maken van de gang van zaken kan je ook proberen om zo'n topic relevant vragen pakketje te negeren (van @Remco).
pi_205653692
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 10:37 schreef Remco2021 het volgende:
Hoe gaat het hier en vooral in Oekraine ?

Rusland nog steeds grond in bezit van Oekraine?

Is Rusland de ingenomen gebieden al aan het verdedigen ?
Oekrane is bezig met een counter offensief bij Kherson. Verder komt Rusland al weken nauwelijks vooruit bij het front. De Himars zijn dodelijk effectief.
pi_205653770
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 13:18 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Oekrane is bezig met een counter offensief bij Kherson. Verder komt Rusland al weken nauwelijks vooruit bij het front. De Himars zijn dodelijk effectief.
Oke oke, maar kan oekraine dr "eigen" grond terug veroveren?
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:01:29 #36
8369 speknek
Another day another slay
pi_205654191
quote:
88s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 13:15 schreef sp3c het volgende:
commandant van de Amerikaanse troepen in Europa, niet commandant van het Amerikaanse Europese leger (SACEUR)
De SACEUR is in het algemeen een Amerikaan, maar de Europese legers zijn niet Amerikaans.

(de bijvoeglijke naamwoorden zijn toegegeven wat verwarrend, maar anders had ik Amerikaanse-Europese leger geschreven).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_205654283
Zojuist bekend geworden: er zijn zwarte rookwolken boven de luchtmacht basis van Simferopol/Gvardeiskoe op De Krim.

Holy shit dat zijn een hoop vliegtuigen daar.

[ Bericht 16% gewijzigd door oheng op 16-08-2022 14:20:07 ]
pi_205654301
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 13:23 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Oke oke, maar kan oekraine dr "eigen" grond terug veroveren?
Eerlijk gezien verwacht ik dat niet voor deze maand en de komende maanden.
In het 'Westen' wordt wel gesuggereerd dat de Russen in de val zitten in het gebied bij Kherson door het opblazen van de bruggen en aanvoerlijnen. Maar ik denk dat er daar genoeg Russische troepen over zijn, waardoor het niet aantrekkelijk is voor Oekrane om nu aan te vallen.

Ik heb ergens gezien dat de meeste Russische troepen in de oblast Kherson zitten, maar dan ten oosten van de rivier Dnjepr. Wel bijna twee keer zoveel troepen daar dan aan het Donetsk front. Het lijkt wel dat die daar reserve zijn om in de toekomst of ondersteuning te gaan bieden aan de andere kant = westkant van de oblast Kherson, of om deze troepen later in te gaan zetten als versterking aan het Zaporizjafront..

++++++++++++++++++++++

Ik lees veel over de verzwakking van de Oekraense brigades en bataljons aan het Donetskfront. De Russen hebben ook te weinig mankracht om door te zetten. Dus het zal naar mijn verwachting de komende weken daar een uitputtingsslag gaan worden met helaas veel doden.
De tweede vraag is hoe gemotiveerd deze Oekraense troepen nog blijven, als men merkt dat er op andere fronten geen acties worden ondernomen, en zij zelf alleen maar nog maandenlang als artillerievlees dienen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Idisrom op 16-08-2022 15:08:11 ]
pi_205654424
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 13:18 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Oekrane is bezig met een counter offensief bij Kherson. Verder komt Rusland al weken nauwelijks vooruit bij het front. De Himars zijn dodelijk effectief.
Bron? Een aantal bruggen opblazen noem ik geen counter offensief.
pi_205654477

Udy, Borshchova, Odnohorivka, Vershyna gevallen. Rusland lijkt aan het proberen het Kharkiv front te openen.
pi_205654671
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 14:37 schreef kevinrsd het volgende:

Udy, Borshchova, Odnohorivka, Vershyna gevallen. Rusland lijkt aan het proberen het Kharkiv front te openen.
Mijn eerste gedachte was dat de Russen op deze manier meer Oekraense troepen om Kharkiv vastgepind willen houden, waardoor de Oekraende druk op het Izjoemfront vermindert.

Maar een tweede reden kan ook zijn, dat men de Russische stad Belgorod verder van de vuurlinies wil houden. Het nu veroverde gebeid ten noordnoordwesten van Kharkiv maakt de frontlijn wat rechter voor de Russen. Ze hebben per saldo niet meer manschappen nodig door hun verdedigingslinie met soldaten een paar kilometer te laten opschuiven
pi_205655994
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 14:16 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Eerlijk gezien verwacht ik dat niet voor deze maand en de komende maanden.
In het 'Westen' wordt wel gesuggereerd dat de Russen in de val zitten in het gebied bij Kherson door het opblazen van de bruggen en aanvoerlijnen. Maar ik denk dat er daar genoeg Russische troepen over zijn, waardoor het niet aantrekkelijk is voor Oekrane om nu aan te vallen.

Ik heb ergens gezien dat de meeste Russische troepen in de oblast Kherson zitten, maar dan ten oosten van de rivier Dnjepr. Wel bijna twee keer zoveel troepen daar dan aan het Donetsk front. Het lijkt wel dat die daar reserve zijn om in de toekomst of ondersteuning te gaan bieden aan de andere kant = westkant van de oblast Kherson, of om deze troepen later in te gaan zetten als versterking aan het Zaporizjafront..

++++++++++++++++++++++

Ik lees veel over de verzwakking van de Oekraense brigades en bataljons aan het Donetskfront. De Russen hebben ook te weinig mankracht om door te zetten. Dus het zal naar mijn verwachting de komende weken daar een uitputtingsslag gaan worden met helaas veel doden.
De tweede vraag is hoe gemotiveerd deze Oekraense troepen nog blijven, als men merkt dat er op andere fronten geen acties worden ondernomen, en zij zelf alleen maar nog maandenlang als artillerievlees dienen.
Grotendeels eens.

Voor significant terrein winst zal 1 van beide een momentum moeten kunnen creren en daar lijken ze beide niet toe in staat.

Op groot vlak moraalverlies bij Oekrane lijkt me dan wel weer stug. Die vechten voor hun vrijheid en als je het verloop van de oorlog zo ziet zijn er weinig plekken waar ze niet hard om vechten willen.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:32:50 #43
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205656983
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 21:02 schreef Ouwesok het volgende:
Zodra er ook maar iemand ergens in Oekrane zou kunnen worden betrapt die aan de NAVO te linken is heb je wat je noemt de rapen gaar.
Zucht, als men de buitenlandse 'vrijwilligers' oppakken, denk je dat ze dan aangeven als special forces te werken voor de NATO?
Waarom denk je dat Rusland heeft gezegd dat men buitenlandse opgepakte strijders niet als soldaten ziet maar als terroristen, simpelweg omdat men om die reden streng kan straffen en niet aan allemaal conventies hoeft te houden.

En dan kan de stille diplomatie beginnen, want men voltrekt de straffen niet, er valt best wat te onderhandelen qua personen die Rusland ook terug wil hebben die nu in westers gevangenschap zitten.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 20:39 schreef BEFEM het volgende:
Dat er lui in Kiev zitten kan ik me voorstellen, niet bij de frontlinies. En ze rijden ook geen M142´s of PzH 2000´s

En dat zullen ook geen special forces zijn maar ondersteuning en toezicht etc.
Er zijn wel heel veel Amerikanen in Kyiv aanwezig dat het te toevallig zou zijn als men niet voor een deel ook werkt voor buitenlandse veiligheidsdiensten. Dus men is druk bezig met 'adviseren' en de intel krijgt men toch ook echt uit de frontlinies van 'bevriende' eenheden, en gezien bepaalde skills die je nodig hebt is het uitgesloten dat het enkel het Oekrainsche leger is.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:43:53 #44
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205657092
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 13:23 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Oke oke, maar kan oekraine dr "eigen" grond terug veroveren?
Uiteiendelijk kan Oekraine dat zeker. En met de 'speldeprikken' die men nu uitvoert op de Krim is dat in ieder geval een hele goede moraalboost en laten ze Rusland zien waartoe ze in staat zijn.

Het vakantieseizoen in de Krim is inmiddels over

Het nu moeten evacueren van 2000 - 3000 bugers is voor Rusland ook wel een blammage En de evacuatie is tweeledig, enerzijds is er wel degelijk iets aan de hand qua veiligheid, en wil men ook dat er geen pottekijkers meer zijn, want het is inmiddels wel duidelijk dat er actieve Oekrainsche eenheden achter de linies zijn waarvan men niet weet waar ze zijn.

Rusland kan deze beelden van grote explosies niet uit de eigen Kremlinpropaganda houden, en de speciale operatie maakt de Krim in ieder geval niet veiliger, want de materiele verliezen is n ding, maar dat je resterende (!) zwarte zeevloot inmiddels niet meer in aanvalsmodus is, maar verder is teruggetrokken bij de kust en een verdedigende formatie aanhouden blijft niet onopgemerkt.

En de brug op de Krim die e.e.a. met Rusland verdiend is uiteraard goed verdedigd, maar als Oekraine dit prestigeproject kan beschadigen, en dat is inmiddels niet meer uitgesloten, dan heeft Rusland wel een probleem, massale mobilisatie voor een aanvalsoorlog is uitgesloten.

Rusland loopt nu in de media te mekkeren dat de VS tijd aan het rekken is, en vanuit Russisch oogpunt klopt dat natuurlijk ook, zonder hulp zou men er wat comfortabeler bijzitten, maar dan nog was de inname van Kyiv niet gelukt door de grote tegenstand. Onderhandelen voor Rusland is nu een must, maar voor Oekraine is het nu niet het momentum omdat Rusland teveel gebied heeft overgenomen en door de wapenleveranties Rusland niet alle gebieden die ze nu heeft kan behouden.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:21:56 #45
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205657536
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 12:55 schreef speknek het volgende:
[ twitter ]

(Mark Hertling was in het verleden Commander van het Amerikaanse Europese leger)
Misschien kan hij beter eerst een boek lezen over de Falaise pocket, een zinnige vergelijking is het in dit geval zeker niet.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:49:40 #46
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205657923
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 15:01 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Mijn eerste gedachte was dat de Russen op deze manier meer Oekraense troepen om Kharkiv vastgepind willen houden, waardoor de Oekraende druk op het Izjoemfront vermindert.

Maar een tweede reden kan ook zijn, dat men de Russische stad Belgorod verder van de vuurlinies wil houden. Het nu veroverde gebeid ten noordnoordwesten van Kharkiv maakt de frontlijn wat rechter voor de Russen. Ze hebben per saldo niet meer manschappen nodig door hun verdedigingslinie met soldaten een paar kilometer te laten opschuiven
Het is waarschijnlijk ook een waarschuwing aan Oekrane om de lange landsgrens niet teveel te verzwakken ten faveure van offensieven. De landsgrens tussen Oekrane en Rusland is 1.974km. Daarbij heeft Rusland al eerder gebruik gemaakt van Wit-Rusland voor offensieven.

Daarnaast mogen we niet vergeten dat Kharkov nog altijd een belangrijk doel is voor de Russen. Vergeet niet dat het de 2e stad in Oekrane is.

opvallend:

Een M777 in een Russisch museum in Moskou.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:14:16 #47
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205658346
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 17:41 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Grotendeels eens.

Voor significant terrein winst zal 1 van beide een momentum moeten kunnen creren en daar lijken ze beide niet toe in staat.

Op groot vlak moraalverlies bij Oekrane lijkt me dan wel weer stug. Die vechten voor hun vrijheid en als je het verloop van de oorlog zo ziet zijn er weinig plekken waar ze niet hard om vechten willen.
Precies, de opmars is dermate langzaam dat nieuwe verdedigingslinies op tijd kunnen worden ingericht. Enkel in gebieden zonder dergelijke verdedigingslinies is de opmars wat sneller (zie bijvoorbeeld de opmars bij Udy).

Wat er gerapporteerd is, is dat bepaalde eenheden (companin/bataljons) in de Donbas dermate zware verliezen hebben geleden dat men weigert te vechten of de positie verlaat.
In hoeverre zulke verhalen kloppen is lastig te controleren, ze blijven echter de ronde doen. Ik meen dat er ten tijde van de val van Hirske bijvoorbeeld gezegd werd dat verdedigende eenheden daar de helft van de troepen verloren zonder een schot te lossen.

Verder lijkt de moraal van eenheden uit West-Oekrane veel beter te zijn dan soortgelijke eenheden uit het oosten en zuiden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205658621
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:14 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Precies, de opmars is dermate langzaam dat nieuwe verdedigingslinies op tijd kunnen worden ingericht. Enkel in gebieden zonder dergelijke verdedigingslinies is de opmars wat sneller (zie bijvoorbeeld de opmars bij Udy).

Wat er gerapporteerd is, is dat bepaalde eenheden (companin/bataljons) in de Donbas dermate zware verliezen hebben geleden dat men weigert te vechten of de positie verlaat.
In hoeverre zulke verhalen kloppen is lastig te controleren, ze blijven echter de ronde doen. Ik meen dat er ten tijde van de val van Hirske bijvoorbeeld gezegd werd dat verdedigende eenheden daar de helft van de troepen verloren zonder een schot te lossen.

Verder lijkt de moraal van eenheden uit West-Oekrane veel beter te zijn dan soortgelijke eenheden uit het oosten en zuiden.
Ik vraag me altijd af in hoeverre die verhalen niet bij oorlog horen.

Geloof ook best dat groepen het vechten zat zijn na wat tegenslagen, maar worden die afgelost of zijn die echt gaan rennen?

Soldaten die ondervraagt worden nadat ze net 600 bommen op hun dak hebben gekregen zullen ook anders klinken dan soldaten die een vijandelijke tank hebben uitgeschakeld. In beide gevallen hoeft dit niet veel te zeggen over het grote plaatje.
pi_205659441
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 14:16 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Eerlijk gezien verwacht ik dat niet voor deze maand en de komende maanden.
In het 'Westen' wordt wel gesuggereerd dat de Russen in de val zitten in het gebied bij Kherson door het opblazen van de bruggen en aanvoerlijnen. Maar ik denk dat er daar genoeg Russische troepen over zijn, waardoor het niet aantrekkelijk is voor Oekrane om nu aan te vallen.

Ik heb ergens gezien dat de meeste Russische troepen in de oblast Kherson zitten, maar dan ten oosten van de rivier Dnjepr. Wel bijna twee keer zoveel troepen daar dan aan het Donetsk front. Het lijkt wel dat die daar reserve zijn om in de toekomst of ondersteuning te gaan bieden aan de andere kant = westkant van de oblast Kherson, of om deze troepen later in te gaan zetten als versterking aan het Zaporizjafront..

++++++++++++++++++++++

Ik lees veel over de verzwakking van de Oekraense brigades en bataljons aan het Donetskfront. De Russen hebben ook te weinig mankracht om door te zetten. Dus het zal naar mijn verwachting de komende weken daar een uitputtingsslag gaan worden met helaas veel doden.
De tweede vraag is hoe gemotiveerd deze Oekraense troepen nog blijven, als men merkt dat er op andere fronten geen acties worden ondernomen, en zij zelf alleen maar nog maandenlang als artillerievlees dienen.
Ik zie een grootschalig offensief ook niet gebeuren, vergeet ook niet dat we al weer zo'n beetje tegen de herfst aan lopen en dat het terrein weer verandert in een grote modderpoel, dan kun je wel lekker met je offensief bezig zijn maar dan loopt het hele circus alsnog vast en krijgen we een herhaling van zetten van het noorden/ Kiev, alleen dan net bij de andere partij.

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 16-08-2022 22:13:56 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')