abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205696243
Hier een duidelijk video van een aanval van schijnbaar een Phz2000 met Excaliber munitie op het Zaporicha front.

Oekraine heeft ook 800x Revolver drones gekregem/gekocht van nota bene Taiwan. Deze hebben een payload van 8x60mm granaten.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:37:56 #152
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205697150
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 14:13 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
20k man gaat echt niet massaal op eigen houtje lopen.

De Oekraïense vorderingen aldaar blijven een beetje onduidelijk daar, maar het zou me niets verbazen als ze allebei vooral bezig zijn met consolideren en met het plukken van laaghangend fruit.
Ik ben maar een arm-chair General, maar ik zou inzetten op een zo volledige ondermijning en uitputting van de achterblijvende Russen dat die zich dadelijk bij het eerste serieuze signaal van een offensief idealiter meteen overgeven, of anders in ieder geval een man-tot-man / deur-tot-deur gevecht in Kherson stad materieel niet aan kunnen/durven. Dat laatste wil je het liefst voorkomen in je eigen stad..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205697351
Replacement Of Russian Black Sea Fleet Commander Confirmed

https://www.rferl.org/a/r(...)_8766_2710_242918893

De volgende mag het proberen.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:16:26 #154
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205697477
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 11:02 schreef J.B. het volgende:

[..]
Omdat het Oekraïense leger toentertijd zo weinig voorstelde dat Rusland letterlijk gewoon binnen kon lopen. De Russen hebben zich er flink aan vergaloppeert dat dat sindsdien flink veranderd is.
De werkelijkheid is dat het Oekraïnse leger op de Krim in meerderheid overliep naar Rusland.
Daarnaast was het Rusland toegestaan, via de lease-regeling van Sevastopol, om 20.000 troepen op de Krim te legeren. Deze konden dus direct ingezet worden waardoor samen met de overlopers de restanten Oekraïnse troepen eigenlijk voor een fait accompli stonden.
Wat de overname nog versoepelde is dat het grote aantallen ambtenaren ook direct overliepen naar Rusland.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:18:56 #155
56749 BlaZ
pi_205697504
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 11:04 schreef oheng het volgende:
Oekraine weet het Zwarte Zee Vloot hoofdkwartier in Sevastopol wederom te raken met een drone.

Deze aanval is meer van psychologische/morele aard, maar het zorgt er wel voor dat rusland troepen en luchtverdediging naar De Krim moet sturen.
Die zijn er al, we zien een toename van berichten van gebruik van luchtverdediging op de Krim naast de ontploffingen zelf uiteraard.

quote:
Luchtverdediging actief in Olenivka, westelijke Krim
quote:
Luchtverdediging actief in het dorp Molochne in het district Saky
quote:
Luchtverdediging is actief in de districten Bakhchysarai en Saky van de bezette Krim
quote:
3 explosies nabij Bakhchysarai, rook stijgt op vanaf vliegveld
pi_205697526
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 20:18 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Die zijn er al, we zien een toename van berichten van gebruik van luchtverdediging op de Krim naast de ontploffingen zelf uiteraard.
[..]
[..]
[..]
[..]

Vraag is of het echt actief is of dat ze gewoon wat in de lucht schieten zodat er niet gezegd kan worden dat ze niks doen.
  Moderator zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:23:02 #157
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205697544
lijkt me een dure grap

of een goedkope trip naar Siberie
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205697581
quote:
88s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 20:23 schreef sp3c het volgende:
lijkt me een dure grap
Betalen de soldaten toch niet zelf.
  Moderator zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:25:50 #159
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205697593
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 20:25 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Betalen de soldaten toch niet zelf.
dat lijkt me het grote probleem _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205697632
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 20:16 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De werkelijkheid is dat het Oekraïnse leger op de Krim in meerderheid overliep naar Rusland.
Daarnaast was het Rusland toegestaan, via de lease-regeling van Sevastopol, om 20.000 troepen op de Krim te legeren. Deze konden dus direct ingezet worden waardoor samen met de overlopers de restanten Oekraïnse troepen eigenlijk voor een fait accompli stonden.
Wat de overname nog versoepelde is dat het grote aantallen ambtenaren ook direct overliepen naar Rusland.
Dat begreep ik ook idd. Dat verhaal wordt nooit verteld in de normale kanalen.
Vakman pur sang
pi_205697654
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 20:28 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat begreep ik ook idd. Dat verhaal wordt nooit verteld in de normale kanalen.
Dat is toch vrij bekend :? Dat hoorde je echt overal dat de helft van het Oekraïense leger gewoon overliep, ook in de Donbass. Daarom dat Azov in 2014 zo belangrijk was.

https://www.parool.nl/nie(...)-de-russen~b3102d57/
pi_205697706
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 20:30 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dat is toch vrij bekend :? Dat hoorde je echt overal dat de helft van het Oekraïense leger gewoon overliep, ook in de Donbass. Daarom dat Azov in 2014 zo belangrijk was.

https://www.parool.nl/nie(...)-de-russen~b3102d57/
Ja klopt, toen wel. Maar na 24 feb hoorde je dat verhaal niet.
Weet zeker dat 50% van de oorlogsvolgers het verhaal niet kent of afdoet als propoganda.
Vakman pur sang
pi_205697749
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 20:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja klopt, toen wel. Maar na 24 feb hoorde je dat verhaal niet.
Weet zeker dat 50% van de oorlogsvolgers het verhaal niet kent of afdoet als propoganda.
In het begin nog wel omdat Poetin daar natuurlijk op hoopte dat het hetzelfde ging als in 2014. Daarna hoor je er niks meer over omdat het amper voorkwam.

En de meeste zullen echt wel weten dat er in 2014 massaal werd overgelopen. Is ook nooit ontkend door Oekraïne.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:39:44 #164
56749 BlaZ
pi_205697775
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 20:20 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Vraag is of het echt actief is of dat ze gewoon wat in de lucht schieten zodat er niet gezegd kan worden dat ze niks doen.
Het is simpelweg wat we altijd zien in oorlog. A komt met een innovatief idee, B past zich aan. We kunnen aannemen dat Rusland de luchtverdediging van de Krim geïntensiveerd heeft waardoor nieuwe aanvallen via drones / himars simpelweg moeilijker worden.

Overigens nog iets anders:

quote:
Russische eenheden probeerden aanvalsacties uit te voeren in de buurt van Novodmytrivka, Virnopillia en Kurulka, zegt de generale staf van de strijdkrachten van Oekraïne in het ochtendrapport
Dit is erg verrassend nieuws aangezien bij Izium er al tijden een patstelling is. Dit lijkt op een offensief om alsnog Barvinkove in te nemen. Novodmytrivka ligt op slechts 5km van Barvinkove. Dit betekend ook dat de Russische posities ten Noordwesten van Sloviansk ongeveer 5/10km zuidelijker lagen dan wat de meeste bronnen aangaven. (via Liveuamap)
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:24:10 #165
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205698358
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 14:56 schreef AchJa het volgende:

[..]
Roger, zit nu mobiel dus ff kort:

[ twitter ]
Dit dus ongeveer.

Ik zie beide kanten vooralsnog niks klaar bakken.
Ik kan de inhoud helaas niet zien. Zal het eens op mobiel proberen te openen. Maar volg de operationele situatie zoveel mogelijk, wat ik deel is ook wat ik mag en op basis van osint. Net als jij houd ik zaken gescheiden.
Punt is dat ik ook niet weet wat de prioriteiten en objectieven van de Oekrainers zijn, niemand hier .
Er zit echter wel een heel systeem achter de Oekraïense strijdwijze, anders waren ze ook niet zo ver gekomen.

Kherson is de sleutel voor het overleven van Oekraïne in haar huidige doelen (toegang tot zee/toegang tot Krim). Het bepaald ook de kansen en het vervolg op de Krim.
Hoe de tactische situatie in elkaar steekt weten we dus niet exact, strategisch is dit wat meer eenvoudig te duiden. Ik zie Oekraïne simpelweg niet de winter ingaan zonder Kherson. Er wordt achter de linies nu zo enorm veel Oekrainsch legerpersoneel door NATO opgeleid dat dit gegarandeerd ergens heengaat. De aanvallen op strategische punten in Kherson regio zijn daarvoor een goede voorbode. Ik denk dat de Oekraïners Raspoetitsa gaan gebruiken en voorzie eind deze maand/begin september een offensief. De noodzaak van RUS ponton bruggen is een goede indicator van de infra situatie aldaar. Indien daarop wordt gedrukt buigt of breekt dat snel me dunkt. We gaan het zien.

Ik vermoed persoonlijk dat de morele situatie in het Russische leger zo penibel is dat een instorting van één front, een domino effect kan hebben. De situatie schijnt op bepaalde punten echt kritiek te zijn. Juist de patstelling van de afgelopen weken en maanden doet me vermoeden dat er een storm aangaande is, er gebeurde ondertussen teveel. Er zijn tientallen commando centra en munitie depots geraakt van de RUS. De politieke situatie duid ik als volgt/

Oekraine/Zelensky: Niet bereid tot het doen van consessies op dit moment, beoogd de startlijn van 23 februari als uitgangspunt voor een eventueel staakt het vuren. Strategisch in het voordeel. (behoeften v.s capaciteiten)
Kopen tijd voor land. Tijd is in voordeel en nemen land terug.

Rusland: Niet bereid tot een staakt het vuren, staken van conflict, wel een eventueel bevriezing van huidige posities. Niet bereid tot doen consessies. Strategisch in het nadeel. (behoeften /vs capaciteiten)
Kopen land voor bloed/staal. Tijd is in nadeel, verliezen eerder land dan ze nemen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Pumatje op 20-08-2022 21:46:37 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205699574
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 21:24 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ik kan de inhoud helaas niet zien. Zal het eens op mobiel proberen te openen. Maar volg de operationele situatie zoveel mogelijk, wat ik deel is ook wat ik mag en op basis van osint. Net als jij houd ik zaken gescheiden.
Punt is dat ik ook niet weet wat de prioriteiten en objectieven van de Oekrainers zijn, niemand hier .
Er zit echter wel een heel systeem achter de Oekraïense strijdwijze, anders waren ze ook niet zo ver gekomen.

Kherson is de sleutel voor het overleven van Oekraïne in haar huidige doelen (toegang tot zee/toegang tot Krim). Het bepaald ook de kansen en het vervolg op de Krim.
Hoe de tactische situatie in elkaar steekt weten we dus niet exact, strategisch is dit wat meer eenvoudig te duiden. Ik zie Oekraïne simpelweg niet de winter ingaan zonder Kherson. Er wordt achter de linies nu zo enorm veel Oekrainsch legerpersoneel door NATO opgeleid dat dit gegarandeerd ergens heengaat. De aanvallen op strategische punten in Kherson regio zijn daarvoor een goede voorbode. Ik denk dat de Oekraïners Raspoetitsa gaan gebruiken en voorzie eind deze maand/begin september een offensief. De noodzaak van RUS ponton bruggen is een goede indicator van de infra situatie aldaar. Indien daarop wordt gedrukt buigt of breekt dat snel me dunkt. We gaan het zien.

Ik vermoed persoonlijk dat de morele situatie in het Russische leger zo penibel is dat een instorting van één front, een domino effect kan hebben. De situatie schijnt op bepaalde punten echt kritiek te zijn. Juist de patstelling van de afgelopen weken en maanden doet me vermoeden dat er een storm aangaande is, er gebeurde ondertussen teveel. Er zijn tientallen commando centra en munitie depots geraakt van de RUS. De politieke situatie duid ik als volgt/

Oekraine/Zelensky: Niet bereid tot het doen van consessies op dit moment, beoogd de startlijn van 23 februari als uitgangspunt voor een eventueel staakt het vuren. Strategisch in het voordeel. (behoeften v.s capaciteiten)

Rusland: Niet bereid tot een staakt het vuren, staken van conflict, wel een eventueel bevriezing van huidige posities. Niet bereid tot doen consessies. Strategisch in het nadeel. (behoeften /vs capaciteiten)
Kopen land voor bloed/staal. Tijd is in nadeel, verliezen eerder land dan ze nemen.
Over dat opleiden van personeel, hoeveel doen ze er nu nou in Engeland? Ik lees daar steeds andere aantallen over waarbij het deze week ging over 10.000 in een jaar. Maar dat lijkt me wat weinig :D . 10.000 per maand?
pi_205699599
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 20:18 schreef BlaZ het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
[..]

Er is wel een verschil in de kwaliteit van luchtverdediging.... Of zoals vanavond nabij Sevastopol.

Het is wel zo dat rusland luchtverdediging verplaatst van het oosten van rusland naar De Krim of Kherson. Er zijn beelden van, maar die ben ik ff kwijt. Maar kamikaze drones die op een paar kilometer afstand gelanceerd worden zijn extreem moeilijk tegen te houden. Zeker als je het platteland niet/nauwelijks onder controle hebt.

[ Bericht 6% gewijzigd door oheng op 20-08-2022 23:48:44 ]
pi_205699908
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 19:37 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ik ben maar een arm-chair General, maar ik zou inzetten op een zo volledige ondermijning en uitputting van de achterblijvende Russen dat die zich dadelijk bij het eerste serieuze signaal van een offensief idealiter meteen overgeven, of anders in ieder geval een man-tot-man / deur-tot-deur gevecht in Kherson stad materieel niet aan kunnen/durven. Dat laatste wil je het liefst voorkomen in je eigen stad..
Ik niet veel meer,

Denk wel dat dit juist voor Oekraine lastiger is. Om troepen zo te vermoeien moet je ze of helemaal isoleren, of murw beuken met artillerie/bombardementen of er aanvalsgolf na aanvalsgolf opaf sturen.

Als jij met een mannetje of 30(weet ik veel met hoeveel de gemiddelde Rus zit te koekeloeren daar) in een plaatsje zit en je hebt je natje en je droogje(al jat je het van de plaatselijke bevolking) , en wordt niet bij elke beweging buiten je dekkinf voor je flikker geschoten, zou ik me niet heel erg druk maken. Niet als de Krim fikt, niet als het westen wat roept en ook niet als er ergens een depot in de fik staat.

Je bent gewoon blij dat je redelijk ontzien wordt en gaat niet lopen schoppen tegen de schenen van de personen die dit voor je veranderen kunnen.

Hoe de situatie nu is zal hij denk ik blijven tot er op de 1 of andere manier ergens iets wordt geforceerd.
pi_205700242
Ik hoor hier dus niks over hier

Bijna overal zie je Rusland terreinwinst boeken, maar de moraal zou zo slecht zijn?

Ook hoor uit diverse bronnen dat Noord-Korea veel man beschikbaar stelt. Hier vooral langdradig wensdenken zonder enige bron.
pi_205700299
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 23:18 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik niet veel meer,

Denk wel dat dit juist voor Oekraine lastiger is. Om troepen zo te vermoeien moet je ze of helemaal isoleren, of murw beuken met artillerie/bombardementen of er aanvalsgolf na aanvalsgolf opaf sturen.

Als jij met een mannetje of 30(weet ik veel met hoeveel de gemiddelde Rus zit te koekeloeren daar) in een plaatsje zit en je hebt je natje en je droogje(al jat je het van de plaatselijke bevolking) , en wordt niet bij elke beweging buiten je dekkinf voor je flikker geschoten, zou ik me niet heel erg druk maken. Niet als de Krim fikt, niet als het westen wat roept en ook niet als er ergens een depot in de fik staat.

Je bent gewoon blij dat je redelijk ontzien wordt en gaat niet lopen schoppen tegen de schenen van de personen die dit voor je veranderen kunnen.

Hoe de situatie nu is zal hij denk ik blijven tot er op de 1 of andere manier ergens iets wordt geforceerd.
Je gedachten spuien is een ander topic voor.
pi_205700308
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 21:24 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Ander topic voor.
pi_205700337
Het normale topic is al tijden niet meer te volgen door diverse. Kan dit gedeelte wellicht "schoon" blijven van gedachte spinsels en elkaar de maat nemen?

Dank 😘
  zondag 21 augustus 2022 @ 00:07:15 #173
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_205700344
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 00:01 schreef kevinrsd het volgende:

[..]
Je gedachten spuien is een ander topic voor.
Ga je dit reageren op alle Posts die enigszins een eigen kijk op de zaak zijn ja?

Onterecht in mijn opinie ook nog eens.
pi_205700381
De dochter van Alexander Dugin is opgeblazen nabij Moskou.... Schokkend.

Ik neem aan dat iedereen hier weet wie Alexander Dugin is?

(Ze hebben vandaag ook al geprobeerd de leider van Mariupol om te brengen.)
pi_205700384
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 00:07 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ga je dit reageren op alle Posts die enigszins een eigen kijk op de zaak zijn ja?

Onterecht in mijn opinie ook nog eens.
Je post een heel verhaal, zonder enige vorm van bron. Dat is het normale topic al niet de bedoeling, hier helemaal niet lijkt me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')