abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205680633
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 21:51 schreef ozzietukker het volgende:

De radarsystemen die werden uitgeschakeld, daar wilde Rusland niets over zeggen, totdat in social media foto's opdoken van restanten van de Amerikaanse rakketen die officieel helemaal niet geleverd waren, maar waar VS na beschuldiging van Rusland dit direct toegaf.
Maar het verhaal van de uitgeschakelde raketsystemen was eerst anders.
Wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen? Dit heeft toch helemaal niks met ATACMS ed. te maken?

quote:
Waar jij het gebruik van raketten onwaarschijnlijk acht, is het ook onwaarschijnlijk dat er een infiltratieactie op de basis is geweest, en de 2 grote gelijkwaardige explosies op exact hetzelfde moment, de kans dat dat een build up was, dat is natuurlijk nog onwaarschijnlijker dan een inslag, en de benodigde explosieven voor een explosie van deze aard, die kan je ook niet in een door Rusland slecht beveiligde basis echt niet plaatsen hoor, een beetje credit mag je Igor toch ook wel geven qua bewaking.
Ik heb je geloof ik al uit proberen te leggen dat je helemaal niet zoveel explosieven nodig hebt... Lees je wel wat ik schrijf?
  donderdag 18 augustus 2022 @ 22:50:57 #102
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_205681314
De meest plausibele verklaring is m.i. dat de aanslag van binnenuit is gepleegd, door mensen die er de weg wisten, al dan niet met behulp van (omgekocht) Russisch personeel.
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:49:35 #103
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205683838
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 21:51 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
De radarsystemen die werden uitgeschakeld, daar wilde Rusland niets over zeggen, totdat in social media foto's opdoken van restanten van de Amerikaanse rakketen die officieel helemaal niet geleverd waren, maar waar VS na beschuldiging van Rusland dit direct toegaf.
Maar het verhaal van de uitgeschakelde raketsystemen was eerst anders.

Waar jij het gebruik van raketten onwaarschijnlijk acht, is het ook onwaarschijnlijk dat er een infiltratieactie op de basis is geweest, en de 2 grote gelijkwaardige explosies op exact hetzelfde moment, de kans dat dat een build up was, dat is natuurlijk nog onwaarschijnlijker dan een inslag, en de benodigde explosieven voor een explosie van deze aard, die kan je ook niet in een door Rusland slecht beveiligde basis echt niet plaatsen hoor, een beetje credit mag je Igor toch ook wel geven qua bewaking.
Ik vind het zo knap dat je dingen uit kan sluiten vanachter je computer, ongehinderd door kennis van operationele of militaire zaken behalve die van het internet. Hoe sluit je een SF actie uit precies, wat is een 'build up' en waarom zou je op een Russische basis geen explosieven kunnen plaatsen?

Ooit van Alberto Stegeman gehoord?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:12:09 #104
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205684078
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik zie een grootschalig offensief ook niet gebeuren, vergeet ook niet dat we al weer zo'n beetje tegen de herfst aan lopen en dat het terrein weer verandert in een grote modderpoel, dan kun je wel lekker met je offensief bezig zijn maar dan loopt het hele circus alsnog vast en krijgen we een herhaling van zetten van het noorden/ Kiev, alleen dan net bij de andere partij.
Kratje grolsch en een 4pack duvel op een aardig offensief in Kherson dit jaar, wellicht deze of aankomende maand nog. You'r in? :P
pi_205684548
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 11:12 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Kratje grolsch en een 4pack duvel op een aardig offensief in Kherson dit jaar, wellicht deze of aankomende maand nog. You'r in? :P

Ik ben het wel met AchJa eens. Ik voorzie ook geen groot offensief meer van de Oekraïners richting Kherson dit kalenderjaar.
Er zitten nu teveel Russen in die zone ten westen van de rivier Dnjepr en het loopt inderdaad al teveel richting herfst.
Wat de Oekraïners wel bereikt hebben met hun aanvallen op de bruggen en aanvoerlijnen, is dat de Russen daar niet genoeg zwaar materieel hebben aangevoerd om zelf daar aanvallen uit te voeren om hun grootte van hun grondgebied daar wat comfortabelere te maken. Een paar weken geleden las ik nog wel eens dat de Russen de verdediging van het Khersonfront wilden uitvoeren door zelf aanvallen uit te voeren met het motto de aanval is de beste verdediging. Ik heb nu het gevoel dat de Russen daar nu niet meer tot in staat zijn.

Mocht de grootschalige aanval dit jaar toch gaan plaatsvinden dan plaats ik een kratje Grolsch en pack Duvel in de tickerlijn hierboven.
pi_205684580
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 17:27 schreef AchJa het volgende:

[..]
De ATACMS is wel degelijk een SRBM hoor:
[..]
Missile Threat
Het gaat niet om de benaming van het type maar om het vluchtpatroon, die is namelijk niet puur balistisch. De ATACMS heeft zowel een "off-axis launch capability" als GPS navigatie waarmee een sturende functie ruimschoots is aangetoond. Dus als je toch haren wilt splijten over semantiek dan is 'semi-ballistisch' de betere keus.

quote:
Ja maar dat doet hij niet in-flight... Dat wordt van te voren ingeladen en je hebt maar 1 missile dus er valt niks te syncen verder. Dus nee, die capaciteit bestaat helemaal niet binnen het MLRS systeem en is ook helemaal niet nodig.
Nogmaals, in-flight synchronisatie is helamaal niet nodig. Tijdstip en coordinaten voor de lancering doorgeven is genoeg. Het in-flight communicatie argument is irrelevant.

quote:
Zelfs al zou je dat willen en je laat ze synchroon vertrekken dan nog komen ze nog niet tegelijk aan. Je zit met luchtlagen, meteo, windrichtingen, de solid fuel, afstanden en noem alles maar op...
Klopt ook. Daarom is er ook GPS aanwezig natuurlijk, die zorgt in combinatie met stuurfinnen dat al deze variabelen gecorrigeerd worden. Hoe anders is een CEP van 9 meter over honderd(en) kilometers te behalen? En diezelfde functionaliteit kun je gebruiken om op het gewenste tijdstip te arriveren. Ik snap niet waarom dit idee nog een discussiepunt moet zijn.

Zelfs een enkele PZH 2000 weet zonder GPS of info over luchtlagen e.d. 3 ongestuurde bommen tegelijkertijd op dezelfde plek te krijgen (Multiple Round Simultaneous Impact (MRSI)) door het vluchtprofiel te varieren.

quote:
Maar goed, het is ook totaal overbodig zo'n systeem en je geeft nu eigenlijk al toe dat het systeem niet bestaat maar dat het eventueel wel zou kunnen... Dus is het geen ATACMS geweest.
Hoho, ik zeg niet dat het niet bestaat, het vraagstuk is of bij de moderne ATACMS varianten de 'gewenste tijdstip van aankomst' software feature ook daadwerkelijk geimplementeerd is. Leg aub geen woorden in mijn mond die ik niet gezegd heb.

quote:
Hij wordt in de richting geschoten en stuurt bij naar zijn target, niks meer niks minder. Dat ding kan niet afremmen/ versnellen/ weet geen hoogte of wat dan ook om zo te syncen met de andere raket, ze weten van elkaar niet eens dat ze bestaan.
Waarom weet een ATACMS geen hoogte, heeft dat ding voor niets GPS aan boord ofzo? Tijdstip en plek zijn vooraf door te gegeven, daarvoor is geen in-flight communciatie nodig. Synchronisatie met andere raketten is ook niet nodig. Puur door manipulatie van zijn y en/of z route kan de raket zijn aankomst op xT bewerkstelligen. Alle benodigde hardware features zijn aantoonbaar aanwezig. Nogmaals, ik snap niet waarom dat concept zo moeilijk te begrijpen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door cynicus op 19-08-2022 12:34:12 ]
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:34:10 #107
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205684816
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 12:06 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Ik ben het wel met AchJa eens. Ik voorzie ook geen groot offensief meer van de Oekraïners richting Kherson dit kalenderjaar.
Er zitten nu teveel Russen in die zone ten westen van de rivier Dnjepr en het loopt inderdaad al teveel richting herfst.
Wat de Oekraïners wel bereikt hebben met hun aanvallen op de bruggen en aanvoerlijnen, is dat de Russen daar niet genoeg zwaar materieel hebben aangevoerd om zelf daar aanvallen uit te voeren om hun grootte van hun grondgebied daar wat comfortabelere te maken. Een paar weken geleden las ik nog wel eens dat de Russen de verdediging van het Khersonfront wilden uitvoeren door zelf aanvallen uit te voeren met het motto de aanval is de beste verdediging. Ik heb nu het gevoel dat de Russen daar nu niet meer tot in staat zijn.

Mocht de grootschalige aanval dit jaar toch gaan plaatsvinden dan plaats ik een kratje Grolsch en pack Duvel in de tickerlijn hierboven.
Grootste overwinning van UA daar op dit moment is dat de annexatie van Kherson Oblast tot op nader order is opgeschort, omdat het Russische bestuur inmiddels naar het oosten in gevlucht.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:49:37 #108
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205686033
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 12:10 schreef cynicus het volgende:

Het gaat niet om de benaming van het type maar om het vluchtpatroon, die is namelijk niet puur balistisch. De ATACMS heeft zowel een "off-axis launch capability" als GPS navigatie waarmee een sturende functie ruimschoots is aangetoond. Dus als je toch haren wilt splijten over semantiek dan is 'semi-ballistisch' de betere keus.
[..]
Nogmaals, in-flight synchronisatie is helamaal niet nodig. Tijdstip en coordinaten voor de lancering doorgeven is genoeg. Het in-flight communicatie argument is irrelevant.
[..]
Klopt ook. Daarom is er ook GPS aanwezig natuurlijk, die zorgt in combinatie met stuurfinnen dat al deze variabelen gecorrigeerd worden. Hoe anders is een CEP van 9 meter over honderd(en) kilometers te behalen? En diezelfde functionaliteit kun je gebruiken om op het gewenste tijdstip te arriveren. Ik snap niet waarom dit idee nog een discussiepunt moet zijn.

Zelfs een enkele PZH 2000 weet zonder GPS of info over luchtlagen e.d. 3 ongestuurde bommen tegelijkertijd op dezelfde plek te krijgen (Multiple Round Simultaneous Impact (MRSI)) door het vluchtprofiel te varieren.
[..]
Hoho, ik zeg niet dat het niet bestaat, het vraagstuk is of bij de moderne ATACMS varianten de 'gewenste tijdstip van aankomst' software feature ook daadwerkelijk geimplementeerd is. Leg aub geen woorden in mijn mond die ik niet gezegd heb.
[..]
Waarom weet een ATACMS geen hoogte, heeft dat ding voor niets GPS aan boord ofzo? Tijdstip en plek zijn vooraf door te gegeven, daarvoor is geen in-flight communciatie nodig. Synchronisatie met andere raketten is ook niet nodig. Puur door manipulatie van zijn y en/of z route kan de raket zijn aankomst op xT bewerkstelligen. Alle benodigde hardware features zijn aantoonbaar aanwezig. Nogmaals, ik snap niet waarom dat concept zo moeilijk te begrijpen is.
Ik heb wel door dat we hier niet uit gaan komen en ben eigenlijk niet echt van plan om er nog meer tijd aan te verspillen... Je haalt compleet andere systemen aan die volkomen anders werken om zo aan te tonen dat het bij de ATACMS ook zo werkt... Nou niet dus. En verder hoop ik dat je op de hoogte bent van het feit dat de GPS hoogte standaard een aardige afwijking heeft. En nee, de gewenste tijdstip van aankomst is niet geimplementeerd. En verder stel ik helemaal nergens ter discussie dat de ATACMS geen GPS/INS geleiding oid zou hebben want dan zou het wel een "rocket" ipv "missile" genoemd zijn...

Bottomline, waar het om ging was dat het volgens oa jou een ATACMS geweest moet zijn ik denk dat er voldoende is aangetoond dat het niet zo is en het gewoon een infiltratie actie, sabotage danwel een interne dader is geweest. Dat denk ik niet alleen maar dat wordt ook gewoon breed gedragen en is de huidige consensus. Als jij met alle geweld wil vasthouden aan de ATACMS is helemaal prima maar het is alleen nergens op gebaseerd...

En oh ja vwb de "off-axis launch capability" dat is niet standaard en die mode moet je bewust kiezen, dat heeft nl. direct een negatieve invloed op je range...

En zit die mogelijkheid uberhaupt in de nieuwere versies? Het zit nl wel in de Block1 en 1A systemen.

Daarbij heeft bv de Iskander ook de mogelijkheid tot een afwijkend traject en dat blijft ook een Ballistic Missile.

[ Bericht 4% gewijzigd door AchJa op 19-08-2022 15:09:48 ]
pi_205686429
Hier een interessante video over de (mislukte?) aanval op de Belbek luchtmachtbasis op De Krim, vannacht. Misschien werd deze aanval (gedeeltelijk) uitgevoerd met drones.

Onze favoriete oorlogsmisdadiger Strelkov heeft ook een opmerking over de aanval op het munitie depot in Dzankoy.
Vertaling:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 41% gewijzigd door oheng op 19-08-2022 16:16:31 ]
pi_205686517
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 14:49 schreef AchJa het volgende:
En verder hoop ik dat je op de hoogte bent van het feit dat de GPS hoogte standaard een aardige afwijking heeft.
Zo'n 10 meter, so what? 0.1 seconde (oftewel 'exact hetzelfde moment') bij mach 2.4 is 80 meter en bij mach 0.8 nog steeds 30 meter, dus die verticale GPS onnauwkeurigheid doet er nauwelijks toe!

quote:
En nee, de gewenste tijdstip van aankomst is niet geimplementeerd.
Wéét je dat of wéns je dat?

Hou maar op idd.

Edit: Het gaat (mij) allang niet meer om ATACMS vs. SF vs. guerilla vs. sabotage vs. omkoping. Hopenlijk leren we dat antwoord later eens. Deze hele discussie ging mij om jouw diverse stellingen dat ATACMS dit technisch niet zou kunnen.

[ Bericht 11% gewijzigd door cynicus op 19-08-2022 16:19:24 ]
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:48:11 #111
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205686751
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 16:13 schreef cynicus het volgende:

[..]
Zo'n 10 meter, so what? 0.1 seconde (oftewel 'exact hetzelfde moment') bij mach 2.4 is 80 meter en bij mach 0.8 nog steeds 30 meter, dus die verticale GPS onnauwkeurigheid doet er nauwelijks toe!
[..]
Wéét je dat of wéns je dat?

Hou maar op idd.

Edit: Het gaat (mij) allang niet meer om ATACMS vs. SF vs. guerilla vs. sabotage vs. omkoping. Hopenlijk leren we dat antwoord later eens. Deze hele discussie ging mij om jouw diverse stellingen dat ATACMS dit technisch niet zou kunnen.
En dat kan die ook niet.
pi_205687954
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 12:34 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Grootste overwinning van UA daar op dit moment is dat de annexatie van Kherson Oblast tot op nader order is opgeschort, omdat het Russische bestuur inmiddels naar het oosten in gevlucht.
Dat en de klauwen met geld dat de Russen uit moeten geven.

Moet het grolsch zijn trouwens?
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:52:28 #113
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205688332
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 21:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen? Dit heeft toch helemaal niks met ATACMS ed. te maken?
[..]
Ik heb je geloof ik al uit proberen te leggen dat je helemaal niet zoveel explosieven nodig hebt... Lees je wel wat ik schrijf?
Het gaat om het feit dat Rusland liegt, totdat in de social media bewijzen verschijnen dat ze het niet meer kunnen ontkennen. En dat is logisch, dat doen alle partijen.

En je hebt voor de 2 simultaan grote explosies natuurlijk wel degelijk een grote hoeveelheid explosieven nodig, want je hebt natuurlijk niet 2 exact gelijke aantallen explosieven opgeslagen die dan exact gelijk opgeblazen worden en exact dezelde explosie veroorzaken.
Jouw therie is vooral van toepassing als er al ontploffingen aan de gang zijn dat er dan grotere explosies volgen, en dat is heel aannemelijk, en kan hier gedeeltelijk ook gebeurd zijn, als het gaat, dan krijg je de kettingreactie, maar het gaat om de initiele explosie, en daarvan is de vraag hoe.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 10:49 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ik vind het zo knap dat je dingen uit kan sluiten vanachter je computer, ongehinderd door kennis van operationele of militaire zaken behalve die van het internet. Hoe sluit je een SF actie uit precies, wat is een 'build up' en waarom zou je op een Russische basis geen explosieven kunnen plaatsen?

Ooit van Alberto Stegeman gehoord?
Ik sluit geen Special Forces actie uit, die hebben ongetwijfeld geholpen, maar het is nogal onwaarschijnlijk dat je op een militaire basis ongezien op de kritieke punten explosiven kan plaatsen met timers, het is geen open veld waar je op loopt...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:56:27 #114
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205689465
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 19:52 schreef ozzietukker het volgende:

En je hebt voor de 2 simultaan grote explosies natuurlijk wel degelijk een grote hoeveelheid explosieven nodig, want je hebt natuurlijk niet 2 exact gelijke aantallen explosieven opgeslagen die dan exact gelijk opgeblazen worden en exact dezelde explosie veroorzaken.
Jouw therie is vooral van toepassing als er al ontploffingen aan de gang zijn dat er dan grotere explosies volgen, en dat is heel aannemelijk, en kan hier gedeeltelijk ook gebeurd zijn, als het gaat, dan krijg je de kettingreactie, maar het gaat om de initiele explosie, en daarvan is de vraag hoe.
Bij een sympathische detonatie klapt de rest meteen mee, het gaat niet rustig aan opeenvolgend als een soort van vallende dominostenen. Hier blazen ze een IED op met een kleine lading, de ontloploffing die je ziet is de IED zelf die detoneert en niet de lading die het initieert.

quote:
Ik sluit geen Special Forces actie uit, die hebben ongetwijfeld geholpen, maar het is nogal onwaarschijnlijk dat je op een militaire basis ongezien op de kritieke punten explosiven kan plaatsen met timers, het is geen open veld waar je op loopt...
Nee maar heel ingewikkeld is het ook niet... Zeker niet als je ziet hoe de Russen door de bank genomen met munitie omgaan, dat gaat niet op zijn westers waar alles netjes gescheiden met de juiste tussenafstanden in bunkers ligt...

Ter illustratie:

vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:09:28 #115
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205689682
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 11:12 schreef Pumatje het volgende:
Wat is een "aardig offensief"? Dat ze straks op de west- en oostoever van de Dnjepr tegenover elkaar staan geloof ik wel maar dan houdt het wel een beetje op.
pi_205691018
Ziet er slecht uit voor rusland in Kherson.

- De Zwarte Zee vloot heeft de slag om de Zwarte Zee verloren, en kan niet meer in die zee opereren.
- De luchtmacht van rusland schijnt De Krim al uitgevlucht te zijn naar Krasnopol/Rostov.
- De hogere officieren schijnen Kherson ook al hebben verlaten. Dit mede gezien de berichten uit Kherson zelf dat soldaten losgeslagen zijn.
- rusland heeft de troepen niet (meer) om De Krim te beveiligen tegen saboteurs wel/niet gewapend met drones.
- Gevolg: de Krim ligt nu dagelijks onder vuur, zelfs de Kerch brug is niet meer uitgezonderd. Hier een voorbeeld van een raket (?) aanval vanavond op het westen van de Krim, waarschijnlijk Sevastopol.
- In Kherson heeft rusland het gepresteerd om misschien wel 20.000 man samen te trekken in vijandelijk gebied die daar helemaal niet ondersteund kunnen worden. Zelfs een luchtbrug is onmogelijk omdat ze het luchtruim niet beheersen.
- Luchtverdediging wordt nu ook ernstig bemoeilijkt door de aanwezigheid van HARM raketten.

Hoe bedoel je "battlefield shaping". Het is zo overduidelijk wat er gaat gebeuren dat het pijn doet aan mijn ogen.

Edit: wat zei ik hierboven over Sevastopol?

[ Bericht 3% gewijzigd door oheng op 19-08-2022 23:00:01 ]
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:53:58 #117
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_205691106
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 22:46 schreef oheng het volgende:

- De Zwarte Zee vloot heeft de slag om de Zwarte Zee verloren, en kan niet meer in die zee opereren.
Dat heb ik meer voorbij zien komen. Hoe zit dat eigenlijk? Ukraine heeft toch (bijna) geen oorlogschepen?
Drugs are good mkay?
pi_205691135
quote:

- De luchtmacht van rusland schijnt De Krim al uitgevlucht te zijn naar Krasnopol/Rostov.
- rusland heeft de troepen niet (meer) om De Krim te beveiligen tegen saboteurs wel/niet gewapend met drones.
- Gevolg: de Krim ligt nu dagelijks onder vuur, zelfs de Kerch brug is niet meer uitgezonderd. Hier een voorbeeld van een raket (?) aanval vanavond op het westen van de Krim, waarschijnlijk Sevastopol.
- In Kherson heeft rusland het gepresteerd om misschien wel 20.000 man samen te trekken in vijandelijk gebied die daar helemaal niet ondersteund kunnen worden. Zelfs een luchtbrug is onmogelijk omdat ze het luchtruim niet beheersen.
- Luchtverdediging wordt nu ook ernstig bemoeilijkt door de aanwezigheid van HARM raketten.

Hoe bedoel je "battlefield shaping". Het is zo overduidelijk wat er gaat gebeuren dat het pijn doet aan mijn ogen.
Vind ik helemaal niet erg. Vóor de herfst opruimen s.v.p. 🇺🇦
pi_205691202
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 22:53 schreef Party_P het volgende:

[..]
Dat heb ik meer voorbij zien komen. Hoe zit dat eigenlijk? Ukraine heeft toch (bijna) geen oorlogschepen?
Het begon met de Moskva. En daarna werd rusland van Snake Island af geschoten. Plus er werden nog wat andere russische boten tot zinken gebracht of beschadigd door anti scheeps raketten en Bayraktars.

De meeste russische schepen zijn voor zover ik weet nu teruggetrokken naar de Zee van Azov.
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:14:36 #120
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_205691272
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 23:06 schreef oheng het volgende:

[..]
Het begon met de Moskva. En daarna werd rusland van Snake Island af geschoten. Plus er werden nog wat andere russische boten tot zinken gebracht of beschadigd door anti scheeps raketten en Bayraktars.

De meeste russische schepen zijn voor zover ik weet nu teruggetrokken naar de Zee van Azov.
De Moskva wist ik, net zoals Snake Island, maar niet dat ze het zo zwaar hebben. Wat een slappe oude bende daar dan wat mij ook weer niet verbaast eigenlijk
Drugs are good mkay?
pi_205691339
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 23:14 schreef Party_P het volgende:

[..]
De Moskva wist ik, net zoals Snake Island, maar niet dat ze het zo zwaar hebben. Wat een slappe oude bende daar dan wat mij ook weer niet verbaast eigenlijk
Strategisch zijn de russen absoluut en compleet fucked. Want ze kunnen niet beter dan dit. Hier video van vanavond van een Oekrainsche drone die boven een russisch munitiedepot hangt.... in rusland.
Als de tegenstander dit soort dingen kan flikken, dan heb je wel redelijk verloren.
pi_205691347
quote:

- De hogere officieren schijnen Kherson ook al hebben verlaten. Dit mede gezien de berichten uit Kherson zelf dat soldaten losgeslagen zijn.

Edit: wat zei ik hierboven over Sevastopol?
Ze zullen niet juichen, maar voor de verdediging zal men voldoende voorraden kunnen hebben lijkt me. Oekraïne zal niet de manschappen of de lusten hebben om de Russen troepen te voeren om al die vervelende kogels op te laten raken.
pi_205691442
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 23:23 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ze zullen niet juichen, maar voor de verdediging zal men voldoende voorraden kunnen hebben lijkt me. Oekraïne zal niet de manschappen of de lusten hebben om de Russen troepen te voeren om al die vervelende kogels op te laten raken.
Voorraden? De russen zijn een vijandelijke bezettingsmacht, iedere burger kan een spion zijn, en Oekraine kan tot op een meter precies schieten. Oekraine heeft de beschikking tot geavanceerde satelietbeelden van dit zéér kleine gebied. Welke voorraden heb je het over? Zelfs in Belgorod zijn voorraden niet veilig.

En oorlogen worden veelal gewonnen door moreel, motivatie en bevoorrading, niet door schieten.
pi_205691467
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 23:35 schreef oheng het volgende:

[..]
Voorraden? De russen zijn een vijandelijke bezettingsmacht, iedere burger kan een spion zijn, en Oekraine kan tot op een meter precies schieten. Oekraine heeft de beschikking tot geavanceerde satelietbeelden van dit zéér kleine gebied. Welke voorraden heb je het over? Zelfs in Belgorod zijn voorraden niet veilig.

En oorlogen worden veelal gewonnen door moreel, motivatie en bevoorrading, niet door schieten.
Jawel. Maar je zal ze toch echt aan moeten vallen wil je ze kwijt raken.
Tot die tijd zullen ze qua wapentuig geen bevoorrading nodig hebben en het vreten/kledij wat ze niet aangeleverd krijgen zullen ze wel jatten van de bevolking.
Precies schieten ok, maar 20k man opruimen zonder alles plat te schieten gaat niet lukken.

Ze zullen er niet fijn zitten, maar zitten doen ze !
pi_205691509
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 23:40 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Tot die tijd zullen ze qua wapentuig geen bevoorrading nodig hebben en het vreten/kledij wat ze niet aangeleverd krijgen zullen ze wel jatten van de bevolking.
Precies schieten ok, maar 20k man opruimen zonder alles plat te schieten gaat niet lukken.

Jouw theorie is leuk met ideologisch gemotiveerde strijders. En als er 1 of 2 problemen zijn. Maar de problemen in de Kherson pocket zijn inmiddels 10-voud. Varierend van aanslagen op collaborateurs, tot het verdwijnen van close air support, tot het gebrek aan rotering.

Misschien dat de 10e Spetnaz brigade vecht tot de dood, maar de meeste andere eenheden rond Kherson niet. Het zijn geen gevechtsrobots, ook de russische soldaten weten dat hun aanvoerslijnen ernstig onder vuur liggen.
pi_205691581
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 23:53 schreef oheng het volgende:

[..]
Jouw theorie is leuk met ideologisch gemotiveerde strijders. En als er 1 of 2 problemen zijn. Maar de problemen in de Kherson pocket zijn inmiddels 10-voud. Varierend van aanslagen op collaborateurs, tot het verdwijnen van close air support, tot het gebrek aan rotering.

Misschien dat de 10e Spetnaz brigade vecht tot de dood, maar de meeste andere eenheden rond Kherson niet. Het zijn geen gevechtsrobots, ook de russische soldaten weten dat hun aanvoerslijnen ernstig onder vuur liggen.
Onder vuur maar niet volledig afgesneden.

20k is een hoop.
Teveel om zich zomaar over te geven.
Teveel om zomaar onder de voet te lopen.
Teveel om makkelijk terug te trekken over die paar halve bruggen.

Als Oekraïne de manschappen niet heeft (tanks zijn al een groot probleem), zal het moeten hopen dat hun acties uiteindelijk de Russen doen besluiten dat het de kosten en moeite niet waard is. In mijn optiek kan dit nog een hele tijd gaan duren.
pi_205691682
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 00:06 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Onder vuur maar niet volledig afgesneden.

20k is een hoop.
Teveel om zich zomaar over te geven.
Teveel om zomaar onder de voet te lopen.
Teveel om makkelijk terug te trekken over die paar halve bruggen.

Als Oekraïne de manschappen niet heeft (tanks zijn al een groot probleem), zal het moeten hopen dat hun acties uiteindelijk de Russen doen besluiten dat het de kosten en moeite niet waard is. In mijn optiek kan dit nog een hele tijd gaan duren.
Je doet nu een hele hoop aannames en wishful thinkings.
pi_205691741
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 00:23 schreef oheng het volgende:

[..]
Je doet nu een hele hoop aannames en wishful thinkings.
Wishfull wil ik het niet noemen. ;)

En in principe doe jij hetzelfde niet?
We zullen het af moeten wachten, voorlopig heeft daar nog niemand echt gewonnen of verloren.
pi_205691874
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 23:53 schreef oheng het volgende:

[..]

Ik denk dat je op dit moment en de komende maanden als Russisch militair het beste maar gelegerd kunt zijn op de westoever van de Dnjepr in de oblast Kherson. De kans van een tegenaanval van de Oekraïners wordt steeds kleiner, en dus is je overlevingskans daar het grootst.
Tenminste veel veiliger dan dat je om de grensdorpen westelijk van de stad Donetsk zou moeten gaan vechten.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 07:52:12 #130
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_205692440
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 23:22 schreef oheng het volgende:

[..]
Strategisch zijn de russen absoluut en compleet fucked. Want ze kunnen niet beter dan dit. Hier video van vanavond van een Oekrainsche drone die boven een russisch munitiedepot hangt.... in rusland.
Als de tegenstander dit soort dingen kan flikken, dan heb je wel redelijk verloren.
Het is verbazingwekkend hoe de russen maar blijven falen. Je zou toch verwachten dat ze door de jaren (decennia) heen toch wel iets geleerd hebben van de oorlogen waar ze bij betrokken waren.
Drugs are good mkay?
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:22:07 #131
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205693158
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 22:53 schreef Party_P het volgende:

[..]
Het probleem voor Rusland is de luchtverdediging. Die heeft men nauwelijks, althans, er was een Schip genaamd Moskova die dit enigszins kon, maar die is door 'stormachtig weer' vergaan nadat een onvoorzichtige matroos per ongeluk wat munitie had aangestoken.

Op Snake Island wilde Rusland een heel batterij aan luchtverdediging neerzetten om zich te kunnen verdedigen tegen Oekrainsche vliegtuigen, drones en rakketten.
Helaas bleek vanaf de kust van Odessa de artillerie Snake Island goed te kunnen raken, dat dit een zelfmoord missie voor de Russen is.

Ik geniet van commentaren dat de soldaten bij Kherson binnenkort naar Odessa zullen marcheren, dat lukte niet in het begin van de oorlog, en in dit stadium al helemaal niet, zeker omdat het uitgesloten is dat de zwarte zeevloot actief kan deelnemen, en dat is echt noodzakelijk wil je Odessa succesvol aanvallen.
Je kan de zeevloot wel inzetten, en uiteindelijk kan je ook met diverse landingsvoertuigen bij een massale aanval ook aan land komen, al is dat niet in Odessa zelf, maar dit gaat zelfs voor Russische begrippen zoveel manschappen en schepen kosten met het grote risico dat je niet genoeg manschappen aan de linkerkant van Odessa kunt afzetten dat je uiteindelijk je vloot voor niets geofferd hebt, want er is voldoende speelgoed die onbeschemde schepen kan uitschakelen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205693394
Als de Russen nou echt niks zouden kunnen waarom heeft men dan dr eigen grond terug genomen? De hele Krim is weer bij Rusland toch?
pi_205693409
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 10:59 schreef Remco2021 het volgende:
Als de Russen nou echt niks zouden kunnen waarom heeft men dan dr eigen grond terug genomen? De hele Krim is weer bij Rusland toch?
Omdat het Oekraïense leger toentertijd zo weinig voorstelde dat Rusland letterlijk gewoon binnen kon lopen. De Russen hebben zich er flink aan vergaloppeert dat dat sindsdien flink veranderd is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2022 11:03:14 ]
pi_205693425
Oekraine weet het Zwarte Zee Vloot hoofdkwartier in Sevastopol wederom te raken met een drone.

Deze aanval is meer van psychologische/morele aard, maar het zorgt er wel voor dat rusland troepen en luchtverdediging naar De Krim moet sturen.
pi_205693427
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 11:02 schreef J.B. het volgende:

[..]
Omdat het Oekraïense leger toentertijd zo weinig voorstelde dat Rusland letterlijk gewoon binnen kon lopen. De Russen hebben zich er flink aan vergaloppeert dat dat sindsdien flink veranderd is.
Jaja, het zal wel maar de Krim is in Russische handen toch? Of worden ze terug gedreven?
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:31:02 #136
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205693587
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 12:06 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik wil hem ook wel graag met jou afsluiten hoor ;) .
Ik voorzie hem namelijk zeker wel. Kherson is namelijk niet in stand te houden voor de Russen. Logistiek krijgen ze dat niet meer bevoorraad. Rus heeft er geen keus. Veel mensen hier hebben geen militaire ervaring en denken dat het een soort red alert of CC is.

Een eenheid heeft een dagelijkse gegarandeerde hoeveelheid middelen nodig, KL 1 t/m 5 (water, voedsel, brandstof, munitie, reserveonderdelen, etc) ... dat is nu eenmaal zo. Een eenheid die dat niet krijgt begint snel zichtzelf op te eten en vallen er mensen en middelen uit.

De bruggen bij Kherson zijn nu kapot, dat hebben de Oekraïners gedaan omdat ze dit (bovenstaande) begrijpen en gebruiken. Dat betekent dat elke kogel, en elk reserveonderdeel te voet naar de stad is gekomen. Dat is niet (lang) vol te houden. Het totaal aan flarden geschoten moreel doet de rest.

[ Bericht 6% gewijzigd door Pumatje op 20-08-2022 11:37:29 ]
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:39:20 #137
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205693650
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 11:05 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Jaja, het zal wel maar de Krim is in Russische handen toch? Of worden ze terug gedreven?
Ook de Krim is een logistieke militaire nachtmerrie voor de Russen indien deze van het vasteland wordt afgesneden.

Alles draait om logistieke ondersteuning, helemaal trigger happy en materieel zware Russissche BTG's. Dat is gewoon niet te fixen op langere termijn via de landbrug. Tenzij ze een massale maritieme bevoorrading operatie op kunnen zetten, maar daar zie ik ze niet toe in staat.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:42:17 #138
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205693669
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 23:22 schreef oheng het volgende:

[..]
Natuurlijk zijn ze hiertoe in staat, maar dat heeft veel meer met Russische naïviteit en stommiteit te maken dan Oekraïens operationeel excelleren. Zoals A.J. al liet zien, de Russen houden er een vreemde manier van voorraadbeheer op na. Maar dat het kan is inderdaad een teken aan de wand. Russische leger houdt dit niet lang vol.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:50:10 #139
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205693732
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 21:09 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat is een "aardig offensief"? Dat ze straks op de west- en oostoever van de Dnjepr tegenover elkaar staan geloof ik wel maar dan houdt het wel een beetje op.
Geen idee welke eenheden worden aangestraald dus de hoeveelheden durf ik niets over te zeggen, maar ik kan niet geloven dat Oekraine de winter in gaat zonder Kherson. Oekrainers houden zich al even koest, mijn vermoeden is dat ze zich al even voorbereiden op enkele stoten. Ze doen ook niet zomaar wat, de eerste fase was het afsnijden van bevo routes. Tweede zal het verstoren en misleiden van vijand zijn, vandaar al het gedoe op de Krim nu. Tenslotte een aanval.

Indien de Oekrainers de Russen laten overwinteren in Kherson is de kans te groot dat er middels referenda of andere Russische onzin er een wig wordt gedreven a la Krim. Dit is mijn analyse :)
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:51:55 #140
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205693743
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 23:40 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]

Jawel, een eenheid heeft dagelijks aanvoer nodig. Dat is gewoon zo, zo werkt het. Je kunt met logistieke hubs wat opbouwen, maar dat brengt je maar zo ver en als die eenmaal zijn aangewezen op zichzelf is een gevecht niet te voeren doordat de voorraad te snel slinkt en je je operationele optreden daar aan zult moeten aanpassen en vormgeven c.q; terugtrekken. Rekensom die een CC of BC al snel heeft gemaakt.

Oorlogsvoeren is niet een kwestie van mannetjes op locatie houden. Het is geen Taliban. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Pumatje op 20-08-2022 12:27:49 ]
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:08:07 #141
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205694377
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 11:05 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Het wordt wel bijzonder lastig voor de Kremlin Propaganda om vakantievierende toeristen die filmpjes maken van ontploffende basissen of inslagen op hoofdkwartieren vastleggen. Die vallen niet meer tegen te gaan hoor.

Want de oorlog is er op gericht om meer veiligheid af te dwingen, terwijl Oekraine nu duidelijk laat zien dat het een stuk onveiliger is.

En ik snap hoor dat het onvoorzichtige handelingen van Russische soldaten zijn of sabotage en dat het helemaal niets van doen heeft met het Oekrainsche leger en dat Rusland alles onder controle heeft.

Maar zelfs de meest Kremlingetrouwe aanhanger kan toch niet ontkennen dat er wat aan de hand is en dat er op dit moment elke dag ver achter de grondlinies, tot in Rusland zelf de ene na het andere munitidepot de lucht in gaat. En nogmaals, dat komt allemaal door onvoorzichtige en het niet naleven van veiligheidsinstructies van Russische soldaten, maar dat gelooft degene die de kremlinpropaganda voorleest natuurlijk ook niet meer.

Het feit dat Oekraine op klaalichte dag een drone op het HOOFDKWARTIER van de zwarte zeevloot kan doen neerkomen en een ontploffing veroorzaakt, dat is psychologisch wel een dingetje hoor. Want Rusland had de Krim in redelijke rust, en nu? Nu helpen de beelden niet om er vakantie te gaan vieren...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205694589
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 11:51 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Jawel, een eenheid heeft dagelijks aanvoer nodig. Dat is gewoon zo, zo werkt het. Je kunt met logistieke hubs wat opbouwen, maar dat brengt je maar zo ver en als die eenmaal zijn aangewezen op zichzelf is een gevecht niet te voeren doordat de voorraad te snel slinkt en je je operationele optreden daar aan zult moeten aanpassen en vormgeven c.q; terugtrekken. Rekensom die een CC of BC al snel heeft gemaakt.

Oorlogsvoeren is niet een kwestie van mannetjes op locatie houden. Het is geen Taliban. :)
Het is niet zo dat ze niets bij de troepen krijgen kunnen. Als Rusland niet weg wil kunnen ze nog wel even blijven zitten.
pi_205694809
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 13:31 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Het is niet zo dat ze niets bij de troepen krijgen kunnen. Als Rusland niet weg wil kunnen ze nog wel even blijven zitten.
Dat denk ik ook. Oekraïne kan immers ook nog steeds troepen bevoorraden in de Donbass terwijl daar ook aanvoelijnen in het grijs gebied liggen. Zwaar materieel kan een probleem zijn. Maar eten, klein materieel etc daar zie ik niet een groot probleem in.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:59:51 #144
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205694825
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 13:31 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Rusland kan wel niet weg willen, als er troepen zitten die geen hoog moraal hebben, zien dat hun aanvoerlijnen worden afgeknepen, dan is de keus voor een groep soldaten wel snel gemaakt, die zullen zich terug willen trekken. Dat kan je als Rusland wel niet willen, maar dat is wel wat er kan gebeuren, en als er dan een groep gaat volgen er snel meerderen, dat kan je dan niet meer tegenhouden.

Natuurlijk zal het hogere militaire commando dat willen voorkomen door het stellen van sancties, maar op een gegeven moment helpt dat echt niet meer.
De beelden die nu te zien zijn op de sociale media, munitiedepot naar munitiedepot die de lucht ingaat, aanvallen op het 'veilige' krim en zelf wetende met wat voor spul je daar zit heeft daar allemaal invloed op.

Vergeet niet, de extra aangevoerde verstrekingen zijn niet uit initiatief van Rusland, maar door de aankondiging van Oekraine, en dat is niet onbelangrijk, er zit een reden achter het groots aankondigen van een offensief, of je weet zeker dat je het kan winnen, of je bent wat anders van plan en dan zitten die 20K troepen daar inderdaad prima, ze kunnen niet echt vooruit maar ook niet direct met al hun materieel ergens anders ingezet worden.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205694921
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 13:59 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Rusland kan wel niet weg willen, als er troepen zitten die geen hoog moraal hebben, zien dat hun aanvoerlijnen worden afgeknepen, dan is de keus voor een groep soldaten wel snel gemaakt, die zullen zich terug willen trekken. Dat kan je als Rusland wel niet willen, maar dat is wel wat er kan gebeuren, en als er dan een groep gaat volgen er snel meerderen, dat kan je dan niet meer tegenhouden.

Natuurlijk zal het hogere militaire commando dat willen voorkomen door het stellen van sancties, maar op een gegeven moment helpt dat echt niet meer.
De beelden die nu te zien zijn op de sociale media, munitiedepot naar munitiedepot die de lucht ingaat, aanvallen op het 'veilige' krim en zelf wetende met wat voor spul je daar zit heeft daar allemaal invloed op.

Vergeet niet, de extra aangevoerde verstrekingen zijn niet uit initiatief van Rusland, maar door de aankondiging van Oekraine, en dat is niet onbelangrijk, er zit een reden achter het groots aankondigen van een offensief, of je weet zeker dat je het kan winnen, of je bent wat anders van plan en dan zitten die 20K troepen daar inderdaad prima, ze kunnen niet echt vooruit maar ook niet direct met al hun materieel ergens anders ingezet worden.
20k man gaat echt niet massaal op eigen houtje lopen.

De Oekraïense vorderingen aldaar blijven een beetje onduidelijk daar, maar het zou me niets verbazen als ze allebei vooral bezig zijn met consolideren en met het plukken van laaghangend fruit.
pi_205694974
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 13:59 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Denk je dat Oekraïne niet met dat probleem zit mbt het afknijpen van aanvoerlijnen en het verlies van munitiedepots etc.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:46:50 #147
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205695193
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 14:19 schreef Cherni het volgende:

[..]
Denk je dat Oekraïne niet met dat probleem zit mbt het afknijpen van aanvoerlijnen en het verlies van munitiedepots etc.
Het was vooral eenrichtingsverkeer van Rusland richting Oekraine dat er wat de lucht in geblazen werd. Men kon dan echter terugvallen naar lokale opslagplaatsen.

Nu gebeurd dat vooral richting Rusland, en een aanvallende partij is dan in het nadeel, want moet echt de wapens naar het front transporteren, want dichtbij het front waren ze al kwetsbaar, nu ook verder weg bij het front.

En daar is het om te doen, de logistiek ontregelen, op zo'n manier dat de aanvoerlijnen dusdanig onder druk komen dat een positie niet meer te handhaven is.

Het grootste voordeel van Oekraine is dat de VS uitstekende data kan aanleveren over hoe wat en waar de Russische troepen en materialen zich bevinden welke dan geprobeerd kan worden om uit te schakelen.
De westerse wapensystemen helpen daar ook mij, want die heeft Oekraine natuurlijk gewoon aan het front gekregen en Rusland beweerd daar inmiddels al meer te hebben uitgeschakeld dan geleverd, maar nog steeds gaat munitiedepot na munitiedeport de lucht in.

En nee Rusland zal niet erkennen dat men een probleem heeft, gewoon onvoorzichtig niet procedure nalevende soldaten, maar deze verliezen blijven niet zonder gevolgen voor de soldaat aan het front, en daar is het om te doen. Die positie moet zo zwak mogelijk zijn.
En dan met de mooie vakantiekiekjes uit de Krim die zorgt voor een uittocht van vakantiegangers zorgt voor het Kremlin op dit moment grote kopzorgen.

Het feit dat er drone geladen met explosieven op het dak van je HOOFDKWARTIER van je zwarte zeevloot kan inslaan, keurig op beeld, dat is een enorme dreun in het gezicht, het moest veiliger worden door de oorlog, maar nu staan de posities op de Krim onder druk, en een goodwill gesture van vertrek van de Krim, dat kan Rusland niet doen, dus men zal de aanslagen blijven incasseren want men kan zich niet terugtrekken, want dan is Rusland alle geloofwaardigheid kwijt.
Tegelijkertijd kan men ook niet mobilieren, men voert immers een aanvalsoorlog uit, en dreigen met kernwapens is één, ze gebruiken voor een aanvalsoorlog is niet iets wat zomaar kan.

En dan heb je een Wit Rusland waar men het leger niet durft in te zetten omdat de kans 50/50 is dat dit dan tegen het huidige bewind keert, zeker de dienstplichtigen, en Rusland heeft geen troepen beschikbaar voor een vredesleger, en het kwijtraken van Wit Rusland is een volgende blammage die Rusland te wachten staat als men niet uitkijkt, de beweging tegen Rusland is daar nog niet weg.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205695268
Dat geen kant op kunnen door Rusland is wat me met name beangstigt.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_205695274
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 11:50 schreef Pumatje het volgende:

Geen idee welke eenheden worden aangestraald dus de hoeveelheden durf ik niets over te zeggen, maar ik kan niet geloven dat Oekraine de winter in gaat zonder Kherson. Oekrainers houden zich al even koest, mijn vermoeden is dat ze zich al even voorbereiden op enkele stoten. Ze doen ook niet zomaar wat, de eerste fase was het afsnijden van bevo routes. Tweede zal het verstoren en misleiden van vijand zijn, vandaar al het gedoe op de Krim nu. Tenslotte een aanval.

Indien de Oekrainers de Russen laten overwinteren in Kherson is de kans te groot dat er middels referenda of andere Russische onzin er een wig wordt gedreven a la Krim. Dit is mijn analyse :)
Roger, zit nu mobiel dus ff kort:

twitter

Dit dus ongeveer.

Ik zie beide kanten vooralsnog niks klaar bakken.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:31:34 #150
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205695494
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 14:55 schreef nostra het volgende:
Dat geen kant op kunnen door Rusland is wat me met name beangstigt.
Die uitweg is er wel hoor, maar dan zonder je materieel. Een grote blamage voor Rusland, maar terug kan men. Sterker nog, die vluchtweg snij je ook niet af omdat anders de troepen alsnog met je in gevecht gaan, als er een uitweg is zal een groot deel daarvoor gaan.

Wat dat aangaande snap je de Russen ook niet, die er voor kiezen aan de verkeerde kant van de rivier te blijven, terwijl ze e.e.a. al hadden kunnen terugtrekken.
In geen enkel scenario gaan de Russen namelijk zichzelf kunnen handhaven in Kherson. En dat de bruggen kapot geschoten zouden worden was ook wel duidelijk, en hoger militair commando van de Russen weet ook wel dat ze met geen mogelijkheid dat kunnen voorkomen met afweergeschut.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')