Onder vuur maar niet volledig afgesneden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 23:53 schreef oheng het volgende:
[..]
Jouw theorie is leuk met ideologisch gemotiveerde strijders. En als er 1 of 2 problemen zijn. Maar de problemen in de Kherson pocket zijn inmiddels 10-voud. Varierend van aanslagen op collaborateurs, tot het verdwijnen van close air support, tot het gebrek aan rotering.
Misschien dat de 10e Spetnaz brigade vecht tot de dood, maar de meeste andere eenheden rond Kherson niet. Het zijn geen gevechtsrobots, ook de russische soldaten weten dat hun aanvoerslijnen ernstig onder vuur liggen.
Je doet nu een hele hoop aannames en wishful thinkings.quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 00:06 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Onder vuur maar niet volledig afgesneden.
20k is een hoop.
Teveel om zich zomaar over te geven.
Teveel om zomaar onder de voet te lopen.
Teveel om makkelijk terug te trekken over die paar halve bruggen.
Als Oekraïne de manschappen niet heeft (tanks zijn al een groot probleem), zal het moeten hopen dat hun acties uiteindelijk de Russen doen besluiten dat het de kosten en moeite niet waard is. In mijn optiek kan dit nog een hele tijd gaan duren.
Wishfull wil ik het niet noemen.quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 00:23 schreef oheng het volgende:
[..]
Je doet nu een hele hoop aannames en wishful thinkings.
Ik denk dat je op dit moment en de komende maanden als Russisch militair het beste maar gelegerd kunt zijn op de westoever van de Dnjepr in de oblast Kherson. De kans van een tegenaanval van de Oekraïners wordt steeds kleiner, en dus is je overlevingskans daar het grootst.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 23:53 schreef oheng het volgende:
[..]
Jouw theorie is leuk met ideologisch gemotiveerde strijders. En als er 1 of 2 problemen zijn. Maar de problemen in de Kherson pocket zijn inmiddels 10-voud. Varierend van aanslagen op collaborateurs, tot het verdwijnen van close air support, tot het gebrek aan rotering.
Misschien dat de 10e Spetnaz brigade vecht tot de dood, maar de meeste andere eenheden rond Kherson niet. Het zijn geen gevechtsrobots, ook de russische soldaten weten dat hun aanvoerslijnen ernstig onder vuur liggen.
Het is verbazingwekkend hoe de russen maar blijven falen. Je zou toch verwachten dat ze door de jaren (decennia) heen toch wel iets geleerd hebben van de oorlogen waar ze bij betrokken waren.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 23:22 schreef oheng het volgende:
[..]
Strategisch zijn de russen absoluut en compleet fucked. Want ze kunnen niet beter dan dit. Hier video van vanavond van een Oekrainsche drone die boven een russisch munitiedepot hangt.... in rusland.
Als de tegenstander dit soort dingen kan flikken, dan heb je wel redelijk verloren.
Het probleem voor Rusland is de luchtverdediging. Die heeft men nauwelijks, althans, er was een Schip genaamd Moskova die dit enigszins kon, maar die is door 'stormachtig weer' vergaan nadat een onvoorzichtige matroos per ongeluk wat munitie had aangestoken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 22:53 schreef Party_P het volgende:
[..]
Dat heb ik meer voorbij zien komen. Hoe zit dat eigenlijk? Ukraine heeft toch (bijna) geen oorlogschepen?
Omdat het Oekraïense leger toentertijd zo weinig voorstelde dat Rusland letterlijk gewoon binnen kon lopen. De Russen hebben zich er flink aan vergaloppeert dat dat sindsdien flink veranderd is.quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 10:59 schreef Remco2021 het volgende:
Als de Russen nou echt niks zouden kunnen waarom heeft men dan dr eigen grond terug genomen? De hele Krim is weer bij Rusland toch?
Jaja, het zal wel maar de Krim is in Russische handen toch? Of worden ze terug gedreven?quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 11:02 schreef J.B. het volgende:
[..]
Omdat het Oekraïense leger toentertijd zo weinig voorstelde dat Rusland letterlijk gewoon binnen kon lopen. De Russen hebben zich er flink aan vergaloppeert dat dat sindsdien flink veranderd is.
Ik wil hem ook wel graag met jou afsluiten hoorquote:Op vrijdag 19 augustus 2022 12:06 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik ben het wel met AchJa eens. Ik voorzie ook geen groot offensief meer van de Oekraïners richting Kherson dit kalenderjaar.
Er zitten nu teveel Russen in die zone ten westen van de rivier Dnjepr en het loopt inderdaad al teveel richting herfst.
Wat de Oekraïners wel bereikt hebben met hun aanvallen op de bruggen en aanvoerlijnen, is dat de Russen daar niet genoeg zwaar materieel hebben aangevoerd om zelf daar aanvallen uit te voeren om hun grootte van hun grondgebied daar wat comfortabelere te maken. Een paar weken geleden las ik nog wel eens dat de Russen de verdediging van het Khersonfront wilden uitvoeren door zelf aanvallen uit te voeren met het motto de aanval is de beste verdediging. Ik heb nu het gevoel dat de Russen daar nu niet meer tot in staat zijn.
Mocht de grootschalige aanval dit jaar toch gaan plaatsvinden dan plaats ik een kratje Grolsch en pack Duvel in de tickerlijn hierboven.
Ook de Krim is een logistieke militaire nachtmerrie voor de Russen indien deze van het vasteland wordt afgesneden.quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 11:05 schreef Remco2021 het volgende:
[..]
Jaja, het zal wel maar de Krim is in Russische handen toch? Of worden ze terug gedreven?
Natuurlijk zijn ze hiertoe in staat, maar dat heeft veel meer met Russische naïviteit en stommiteit te maken dan Oekraïens operationeel excelleren. Zoals A.J. al liet zien, de Russen houden er een vreemde manier van voorraadbeheer op na. Maar dat het kan is inderdaad een teken aan de wand. Russische leger houdt dit niet lang vol.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 23:22 schreef oheng het volgende:
[..]
Strategisch zijn de russen absoluut en compleet fucked. Want ze kunnen niet beter dan dit. Hier video van vanavond van een Oekrainsche drone die boven een russisch munitiedepot hangt.... in rusland.
Als de tegenstander dit soort dingen kan flikken, dan heb je wel redelijk verloren.
Geen idee welke eenheden worden aangestraald dus de hoeveelheden durf ik niets over te zeggen, maar ik kan niet geloven dat Oekraine de winter in gaat zonder Kherson. Oekrainers houden zich al even koest, mijn vermoeden is dat ze zich al even voorbereiden op enkele stoten. Ze doen ook niet zomaar wat, de eerste fase was het afsnijden van bevo routes. Tweede zal het verstoren en misleiden van vijand zijn, vandaar al het gedoe op de Krim nu. Tenslotte een aanval.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 21:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat is een "aardig offensief"? Dat ze straks op de west- en oostoever van de Dnjepr tegenover elkaar staan geloof ik wel maar dan houdt het wel een beetje op.
Jawel, een eenheid heeft dagelijks aanvoer nodig. Dat is gewoon zo, zo werkt het. Je kunt met logistieke hubs wat opbouwen, maar dat brengt je maar zo ver en als die eenmaal zijn aangewezen op zichzelf is een gevecht niet te voeren doordat de voorraad te snel slinkt en je je operationele optreden daar aan zult moeten aanpassen en vormgeven c.q; terugtrekken. Rekensom die een CC of BC al snel heeft gemaakt.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 23:40 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Jawel. Maar je zal ze toch echt aan moeten vallen wil je ze kwijt raken.
Tot die tijd zullen ze qua wapentuig geen bevoorrading nodig hebben en het vreten/kledij wat ze niet aangeleverd krijgen zullen ze wel jatten van de bevolking.
Precies schieten ok, maar 20k man opruimen zonder alles plat te schieten gaat niet lukken.
Ze zullen er niet fijn zitten, maar zitten doen ze !
Het wordt wel bijzonder lastig voor de Kremlin Propaganda om vakantievierende toeristen die filmpjes maken van ontploffende basissen of inslagen op hoofdkwartieren vastleggen. Die vallen niet meer tegen te gaan hoor.quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 11:05 schreef Remco2021 het volgende:
[..]
Jaja, het zal wel maar de Krim is in Russische handen toch? Of worden ze terug gedreven?
Het is niet zo dat ze niets bij de troepen krijgen kunnen. Als Rusland niet weg wil kunnen ze nog wel even blijven zitten.quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 11:51 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Jawel, een eenheid heeft dagelijks aanvoer nodig. Dat is gewoon zo, zo werkt het. Je kunt met logistieke hubs wat opbouwen, maar dat brengt je maar zo ver en als die eenmaal zijn aangewezen op zichzelf is een gevecht niet te voeren doordat de voorraad te snel slinkt en je je operationele optreden daar aan zult moeten aanpassen en vormgeven c.q; terugtrekken. Rekensom die een CC of BC al snel heeft gemaakt.
Oorlogsvoeren is niet een kwestie van mannetjes op locatie houden. Het is geen Taliban.
Dat denk ik ook. Oekraïne kan immers ook nog steeds troepen bevoorraden in de Donbass terwijl daar ook aanvoelijnen in het grijs gebied liggen. Zwaar materieel kan een probleem zijn. Maar eten, klein materieel etc daar zie ik niet een groot probleem in.quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 13:31 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Het is niet zo dat ze niets bij de troepen krijgen kunnen. Als Rusland niet weg wil kunnen ze nog wel even blijven zitten.
Rusland kan wel niet weg willen, als er troepen zitten die geen hoog moraal hebben, zien dat hun aanvoerlijnen worden afgeknepen, dan is de keus voor een groep soldaten wel snel gemaakt, die zullen zich terug willen trekken. Dat kan je als Rusland wel niet willen, maar dat is wel wat er kan gebeuren, en als er dan een groep gaat volgen er snel meerderen, dat kan je dan niet meer tegenhouden.quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 13:31 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Het is niet zo dat ze niets bij de troepen krijgen kunnen. Als Rusland niet weg wil kunnen ze nog wel even blijven zitten.
20k man gaat echt niet massaal op eigen houtje lopen.quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 13:59 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Rusland kan wel niet weg willen, als er troepen zitten die geen hoog moraal hebben, zien dat hun aanvoerlijnen worden afgeknepen, dan is de keus voor een groep soldaten wel snel gemaakt, die zullen zich terug willen trekken. Dat kan je als Rusland wel niet willen, maar dat is wel wat er kan gebeuren, en als er dan een groep gaat volgen er snel meerderen, dat kan je dan niet meer tegenhouden.
Natuurlijk zal het hogere militaire commando dat willen voorkomen door het stellen van sancties, maar op een gegeven moment helpt dat echt niet meer.
De beelden die nu te zien zijn op de sociale media, munitiedepot naar munitiedepot die de lucht ingaat, aanvallen op het 'veilige' krim en zelf wetende met wat voor spul je daar zit heeft daar allemaal invloed op.
Vergeet niet, de extra aangevoerde verstrekingen zijn niet uit initiatief van Rusland, maar door de aankondiging van Oekraine, en dat is niet onbelangrijk, er zit een reden achter het groots aankondigen van een offensief, of je weet zeker dat je het kan winnen, of je bent wat anders van plan en dan zitten die 20K troepen daar inderdaad prima, ze kunnen niet echt vooruit maar ook niet direct met al hun materieel ergens anders ingezet worden.
Denk je dat Oekraïne niet met dat probleem zit mbt het afknijpen van aanvoerlijnen en het verlies van munitiedepots etc.quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 13:59 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Rusland kan wel niet weg willen, als er troepen zitten die geen hoog moraal hebben, zien dat hun aanvoerlijnen worden afgeknepen, dan is de keus voor een groep soldaten wel snel gemaakt, die zullen zich terug willen trekken. Dat kan je als Rusland wel niet willen, maar dat is wel wat er kan gebeuren, en als er dan een groep gaat volgen er snel meerderen, dat kan je dan niet meer tegenhouden.
Natuurlijk zal het hogere militaire commando dat willen voorkomen door het stellen van sancties, maar op een gegeven moment helpt dat echt niet meer.
De beelden die nu te zien zijn op de sociale media, munitiedepot naar munitiedepot die de lucht ingaat, aanvallen op het 'veilige' krim en zelf wetende met wat voor spul je daar zit heeft daar allemaal invloed op.
Vergeet niet, de extra aangevoerde verstrekingen zijn niet uit initiatief van Rusland, maar door de aankondiging van Oekraine, en dat is niet onbelangrijk, er zit een reden achter het groots aankondigen van een offensief, of je weet zeker dat je het kan winnen, of je bent wat anders van plan en dan zitten die 20K troepen daar inderdaad prima, ze kunnen niet echt vooruit maar ook niet direct met al hun materieel ergens anders ingezet worden.
Het was vooral eenrichtingsverkeer van Rusland richting Oekraine dat er wat de lucht in geblazen werd. Men kon dan echter terugvallen naar lokale opslagplaatsen.quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 14:19 schreef Cherni het volgende:
[..]
Denk je dat Oekraïne niet met dat probleem zit mbt het afknijpen van aanvoerlijnen en het verlies van munitiedepots etc.
Roger, zit nu mobiel dus ff kort:quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 11:50 schreef Pumatje het volgende:
Geen idee welke eenheden worden aangestraald dus de hoeveelheden durf ik niets over te zeggen, maar ik kan niet geloven dat Oekraine de winter in gaat zonder Kherson. Oekrainers houden zich al even koest, mijn vermoeden is dat ze zich al even voorbereiden op enkele stoten. Ze doen ook niet zomaar wat, de eerste fase was het afsnijden van bevo routes. Tweede zal het verstoren en misleiden van vijand zijn, vandaar al het gedoe op de Krim nu. Tenslotte een aanval.
Indien de Oekrainers de Russen laten overwinteren in Kherson is de kans te groot dat er middels referenda of andere Russische onzin er een wig wordt gedreven a la Krim. Dit is mijn analyse
Die uitweg is er wel hoor, maar dan zonder je materieel. Een grote blamage voor Rusland, maar terug kan men. Sterker nog, die vluchtweg snij je ook niet af omdat anders de troepen alsnog met je in gevecht gaan, als er een uitweg is zal een groot deel daarvoor gaan.quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 14:55 schreef nostra het volgende:
Dat geen kant op kunnen door Rusland is wat me met name beangstigt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |