Dat snap ik. Maar die aanvoer vanuit Rusland moet toch al hebben plaats gevonden althans dicht bij de grens. Ook Oekraïne zal de Dnjepr moeten oversteken in een gunstig geval als men tenminste richting te Krim will trekken. Dat zal ook voor de nodige logistieke problemen zorgen. Dit terwijl de lijnen voor Rusland dan korter worden als het de Russen gaat om de Krim en de Donbass.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:37 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je dat zo ziet, maar de keuze van strategische punten en met name bruggenhoofden werkt vanuit Oekrainsch perspectief anders. Een bruggenhoofd functioneert als startpunt van b.v volgens offensief of opmarsroute, doordat de Oekrainers op eigen land vechten hoeven ze veel minder consessies te doen dan de Russen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld veel gemakkelijker in eigen achterland voor noodbruggen zorgen, of militaire brugleggers. Alles is makkelijker en sneller voorhanden, de Russen moeten alles over duizenden kilometers aanvoeren.
Dat is wel wat anders dan ‘in de gaten houden’ ja. Al vermoed ik dat de VS veel meer weet en ook meedenkt dan ze zeggen. Zeker met het leveren van meer technisch materiaal zullen ze ook meedenken met hoe het gebruikt wordt. Maar goed, dat kan ik minder bewijzen anders dan vrij hardnekkige geruchten rondom intelligentie sharing.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat je helemaal in de gaten hebt wat er bedoeld wordt.
@:Pumatje en ik hebben het niet over het verloop van het conflict en de evaluatie daarvan maar over de plannen.
Ik reageerde dan ook op zijn "verdedigingsplannen" opmerking. Maar goed, ik snap waar de verwarring vandaan komt.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:48 schreef Panthera. het volgende:
Dat is wel wat anders dan ‘in de gaten houden’ ja.
En dan komen we weer op mijn eerdere opmerking "intelligence" gaat per definitie over de tegenpartij en niet over eigen troepen. Eigen troepen is een OPS aangelegenheid.quote:Al vermoed ik dat de VS veel meer weet en ook meedenkt dan ze zeggen. Zeker met het leveren van meer technisch materiaal zullen ze ook meedenken met hoe het gebruikt wordt. Maar goed, dat kan ik minder bewijzen anders dan vrij hardnekkige geruchten rondom intelligentie sharing.
Het probleem voor de Russen is wel dat er diverse logistieke opties zijn aangevallen en vernietigd, en die moeten dan weer aangevoerd worden.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar die aanvoer vanuit Rusland moet toch al hebben plaats gevonden althans dicht bij de grens. Ook Oekraïne zal de Dnjepr moeten oversteken in een gunstig geval als men tenminste richting te Krim will trekken. Dat zal ook voor de nodige logistieke problemen zorgen. Dit terwijl de lijnen voor Rusland dan korter worden als het de Russen gaat om de Krim en de Donbass.
Ze gebruiken een andere bron, Telegram of de nationale TV oid. Maakt ook niet uit, het is een hele specifieke claim, en dus iets om op te letten.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit staat niet in het rapport
https://www.kmu.gov.ua/en(...)00-on-august-31-2022
De term "fire control" wordt ook nooit genoemd in dit soort rapporten.
Dat er zo weinig informatie is, is niet voor niets. Wat dat aangaande is de Oekrainsche veiligheidsdienst heel succesvol gebleken met het censureren van nieuws, een Nederlanse journalist wordt direct uitgezet bij overtreding, en overgelopen bestuurders die zijn vaak doelwit van aanslagen, iets wat heel belangrijk is, omdat heulen met de vijand niet zonder consequenties mag blijven.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:29 schreef oheng het volgende:
Oekraine verklaart "fire control" te hebben over de bruggen bij Kherson. Ik neem aan dan met conventionele artillerie, en niet met HIMARS/M270/MARS.
Weet niet of het waar is, maar aangezien er zo ontzettend weinig informatie is, beter dan niets.
quote:Op woensdag 31 augustus 2022 21:09 schreef oheng het volgende:
Ze gebruiken een andere bron, Telegram of de nationale TV oid. Maakt ook niet uit, het is alleen iets om op te letten.
Ff wat anders: volgens CNN heeft het Oekrainsche leger de plannen eerst gewargamed met het VS leger.
Vnl intel sharing dus, maar dat was wel bekend lijkt me.quote:We will not comment on the specifics of those engagements. Generally speaking, we provide the Ukrainians with information to help them better understand the threats they face and defend their country against Russian aggression. Ultimately, the Ukrainians are making the final decisions for their operations."
Jij quote hier Pentagon spokesperson Brig. Gen. Pat Ryder.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 21:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Vnl intel sharing dus, maar dat was wel bekend lijkt me.
Russisch kanaal en ik kan nooit wat met 'no significant damage reported'. Er zijn echt betere duiders. Dit zou ik echt niet willen gebruiken om de situatie te volgen, die hele invasie is een grote farce, hoe denk je dat de berichtgeving over progressie in elkaar steekt.quote:
Oekraine zal de middelen achter de hand hebben de bruggen te repareren, maar dat hoeft helemaal niet meteen. De Krim zal hetzelfde worden aangepakt als Cherson Oblast. De Russen zitten in de logistieke uitdagingen, niet de Oekrainers.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar die aanvoer vanuit Rusland moet toch al hebben plaats gevonden althans dicht bij de grens. Ook Oekraïne zal de Dnjepr moeten oversteken in een gunstig geval als men tenminste richting te Krim will trekken. Dat zal ook voor de nodige logistieke problemen zorgen. Dit terwijl de lijnen voor Rusland dan korter worden als het de Russen gaat om de Krim en de Donbass.
Dit is simpelweg een video van de bevestigde informatie van het Russische en Oekraïnse MOD.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 22:20 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Russisch kanaal en ik kan nooit wat met 'no significant damage reported'. Er zijn echt betere duiders. Dit zou ik echt niet willen gebruiken om de situatie te volgen, die hele invasie is een grote farce, hoe denk je dat de berichtgeving over progressie in elkaar steekt.![]()
De reacties eronder
"That the DPR and its allies may win victorious blabla"
Zegt genoeg
Bij een scenario waar Kherson terugveroverd wordt door de Oekraïners is het daarna oversteken van de Dnjepr geen haalbare kaart. Op de eerste plaats zullen de brugpijlers opgeblazen worden tijdens de Russische terugtocht, waarna de rivier, die op de meeste plaatsen minimaal 400m breed is, moeilijk over te steken zal zijn.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 20:48 schreef Cherni het volgende:
Als je een betere duider aan Oekraïense kant zoekt, dan moet je deze nemen . En ook iemand die de Russen gewoon Russen noemt en de Oekraïners blijven Oekraïners. Hij licht dagelijks het belangrijkste punt er uit. Voordeel is dat zijn videoduur te behappen is, en dat je uitleg en duiding krijgt. Nadeel is dat je niet weet wat er gisteren aam de andere fronten is gebeurd.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 22:20 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Russisch kanaal en ik kan nooit wat met 'no significant damage reported'. Er zijn echt betere duiders. Dit zou ik echt niet willen gebruiken om de situatie te volgen, die hele invasie is een grote farce, hoe denk je dat de berichtgeving over progressie in elkaar steekt.![]()
De reacties eronder
"That the DPR and its allies may win victorious blabla"
Zegt genoeg
Ik zoek geen kanaal.quote:Op donderdag 1 september 2022 07:35 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Als je een betere duider aan Oekraïense kant zoekt, dan moet je deze nemen . En ook iemand die de Russen gewoon Russen noemt en de Oekraïners blijven Oekraïners. Hij licht dagelijks het belangrijkste punt er uit. Voordeel is dat zijn videoduur te behappen is, en dat je uitleg en duiding krijgt. Nadeel is dat je niet weet wat er gisteren aam de andere fronten is gebeurd.
.
Het nieuws van Rybar wordt door veel Oekraïners betrouwbaar gevonden.quote:Op donderdag 1 september 2022 08:29 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ik zoek geen kanaal.heb er genoeg. Die je aangeeft is bekend, Geen verkeerde inderdaad.
Valt me op dat veel mensen geen idee hebben waar ze naar zitten te kijken zoals dat voorstel van Blaz. ( of dat moet getrol zijn).
en even later dit berichtquote:Mortierbeschietingen in Enerhodar, handvuurwapens hoorbaar. Helikopters meldden zich boven de stad
https://twitter.com/i/status/1565209626613878785quote:Russisch Ministerie van Defensie beweert dat Oekraïens ongeveer 60 saboteurs zijn geland in de buurt van Enerhodar en probeerden de controle over NPP . te herstellen
Die in donetsk wonen vast jaquote:Op donderdag 1 september 2022 08:36 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Het nieuws van Rybar wordt door veel Oekraïners betrouwbaar gevonden.
Ik begreep dat er gevraagd wordt om een totale black-out van nieuws (OpSec) om Rusland niet wijzer te maken dan nodig. Geld dat niet voor dit soort bloggers? Of geld dat alleen voor detail info?quote:Op donderdag 1 september 2022 07:35 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Als je een betere duider aan Oekraïense kant zoekt, dan moet je deze nemen . En ook iemand die de Russen gewoon Russen noemt en de Oekraïners blijven Oekraïners. Hij licht dagelijks het belangrijkste punt er uit. Voordeel is dat zijn videoduur te behappen is, en dat je uitleg en duiding krijgt. Nadeel is dat je niet weet wat er gisteren aam de andere fronten is gebeurd.
.
Ik neem aan dat dat vooral gaat om berichten van achter de linies. Bijvoorbeeld een groep soldaten die zeggen op weg naar Kherson te zijn. Frontlinie informatie is beschikbaar van beide kanten via bronnen van de ministeries van defensie van de strijdende partijen en daarnaast is er genoeg informatie op telegram van Oekraïnse en Russische zijde.quote:Op donderdag 1 september 2022 09:29 schreef zoost het volgende:
[..]
Ik begreep dat er gevraagd wordt om een totale black-out van nieuws (OpSec) om Rusland niet wijzer te maken dan nodig. Geld dat niet voor dit soort bloggers? Of geld dat alleen voor detail info?
Dat de Russen het luchtoverwicht in het zuiden van Kherson zijn kwijtgeraakt volgens deze video, moet voor de Russen zelf ook geen verrassing meer zijn. Hij legt hier uit dat het komt door eerst de bombardementen op de vliegvelden op de Krim, gevolgd door het terugtrekken van helicopters en ander vliegend materieel door de Russen vanaf de Krim naar verderop de Koeban.quote:Op donderdag 1 september 2022 09:29 schreef zoost het volgende:
[..]
Ik begreep dat er gevraagd wordt om een totale black-out van nieuws (OpSec) om Rusland niet wijzer te maken dan nodig. Geld dat niet voor dit soort bloggers? Of geld dat alleen voor detail info?
Overigens staat er wel een hoop recente beelden op https://www.reddit.com/r/CombatFootage/
quote:Op donderdag 1 september 2022 09:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
en even later dit bericht
[..]
https://twitter.com/i/status/1565209626613878785
https://www.ukrinform.net(...)alties-reported.html
Het is voor Rusland niet in het belang om daar iets over te melden, enkel in het begin toen de westerse media er over berichten een bericht dat de aanval is afgeslagen door de Russische soldaten en dat er honderden, zo niet duizenden Oekrainers zijn gedood en veel materieel is uitgeschakeld.quote:Op donderdag 1 september 2022 11:44 schreef oheng het volgende:
De russische staatsmedia is ook extreem zwijgzaam over het offensief in Kherson
Maar dat terugtrekken is dus wel een direct gevolg van aanvalsacties van het Oekrainsche leger, saboteurs, ik bedoel van het onvoorzichtig handelen van Russische soldaten.quote:Op donderdag 1 september 2022 09:49 schreef Idisrom het volgende:
Dat de Russen het luchtoverwicht in het zuiden van Kherson zijn kwijtgeraakt volgens deze video, moet voor de Russen zelf ook geen verrassing meer zijn. Hij legt hier uit dat het komt door eerst de bombardementen op de vliegvelden op de Krim, gevolgd door het terugtrekken van helicopters en ander vliegend materieel door de Russen vanaf de Krim naar verderop de Koeban.
Ja, dat is iets wat al gebeurd is, en staat los van de huidige militaire activiteiten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |