Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527quote:Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.
Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.
Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.
Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."
Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.
De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.
Angst voor 'kleine' aanval
Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".
In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Is dat de ene van al die feestjes ?quote:Op zaterdag 19 februari 2022 23:20 schreef hangtime het volgende:
Voor iedereen die denkt dat het wel mee gaat vallen.
Boris Johnson denkt daar toch anders over, lijkt mij niet zomaar iemand die loze uitspraken doet:
https://www.bbc.com/news/uk-politics-60448162
Ja want in Rusland is alles corrupt en in de EU / USA verloopt alles eerlijkquote:Op zaterdag 19 februari 2022 22:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zijn de Russische verkiezingen frauduleus vraagt hij.
Echt onder welke steen heb je dan geleefd.
“Anytime soon..”quote:Op zondag 20 februari 2022 00:18 schreef Grishenko_ het volgende:
Wanneer zei Biden ook alweer dat die inval zou plaatsvinden?
AFgezien wat biden zegt, grote kans op vannacht of morgennacht na de spelen. Alle troepen en materiaal staat nu pal op de grens.quote:Op zondag 20 februari 2022 00:18 schreef Grishenko_ het volgende:
Wanneer zei Biden ook alweer dat die inval zou plaatsvinden?
De Hunnenquote:
Zaterdag is wel Wodka-avond, dus ze wachten tot na de kater denk ikquote:Op zondag 20 februari 2022 00:23 schreef skysherrif het volgende:
[..]
AFgezien wat biden zegt, grote kans op vannacht of morgennacht na de spelen. Alle troepen en materiaal staat nu pal op de grens.
Putin die met 140% van de stemmen wint is wel een 'beetje' verdacht. Zelfs NL-politici zijn niet zo domquote:Op zaterdag 19 februari 2022 23:36 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Ja want in Rusland is alles corrupt en in de EU / USA verloopt alles eerlijk
Man man man.
Je lijkt wel iemand van t koninklijk huis, is Engeland of Canada geen optie meer ?quote:Op zondag 20 februari 2022 00:52 schreef Jimbo het volgende:
maar dan nu de vraag, na ukraine, zou putin doorslaan en verder naar het westen komen?
Ik weet wel dat mocht dat gebeuren en ze staan bij de duitse grens, ik alvast m'n koffers pak en weg ben naar spanje ofzo
quote:Op zondag 20 februari 2022 00:52 schreef Jimbo het volgende:
maar dan nu de vraag, na ukraine, zou putin doorslaan en verder naar het westen komen?
Ik weet wel dat mocht dat gebeuren en ze staan bij de duitse grens, ik alvast m'n koffers pak en weg ben naar spanje ofzo
Hoeveel van dit soort statements van westerse regeringsleiders gaan we nog krijgen? Johnson heeft het hier weer over "het plannen van de grootste oorlog in Europa sinds 1945". Wat betreft oorlogsretoriek heb ik inderdaad het idee dat we zo'n 80 jaar terug in de tijd zijn inmiddels. Welk doel dient deze niet-aflatende stroom aan angstzaaierij? Hebben we massale paniek nodig? Wordt er alvast steun gecreëerd voor een oorlog tegen Rusland?quote:Op zaterdag 19 februari 2022 23:20 schreef hangtime het volgende:
Voor iedereen die denkt dat het wel mee gaat vallen.
Boris Johnson denkt daar toch anders over, lijkt mij niet zomaar iemand die loze uitspraken doet:
https://www.bbc.com/news/uk-politics-60448162
Sorry, maar hoe moeilijk is het nou? Een verdere beweging over land westwaarts vanuit Oekraïne betekent direct een NAVO-land aanvallen.quote:Op zondag 20 februari 2022 00:52 schreef Jimbo het volgende:
Hoe krijg je dit soort teksten eruit? Topics vol hier over de D66-propaganda op de NPO en in de VS komt er al zo lang ik leef nieuws naar buiten of gerrymandering en het sluiten van stembureaus op plekken waar veel politieke tegenstanders wonen. Niemand hier zegt dat het westen perfect is.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 23:36 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Man man man.
Dat eerste is zeker zo, dat tweede heb ik nog nooit iemand horen beweren.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 23:36 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Man man man.
Zeker weten dat dit het goede topic is?quote:
Is jouw sig ook nog relevant?quote:
Dat je er nog op in gaat.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 23:36 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Man man man.
Helemaal niet. Wij gaan samen met @Mortaxx naar het Oostfront lekker van die vodka lulletjes afknallen.quote:Op zondag 20 februari 2022 00:52 schreef Jimbo het volgende:
De kans dat Rusland terug trekt is 0.002%.quote:Op zondag 20 februari 2022 08:35 schreef BeriBeri het volgende:
NAVO waarschuwt: Rusland plant grootschalige aanval, premier Johnson bezorgd
Boris Johnson: ‘Rusland plant grootste oorlog in Europa sinds 1945’
NAVO verwacht grootscheepse aanval op Oekraïne, risico is 'zeer, zeer groot'
Ze zijn de boel ook wel weer aan het ophitsen, zou wel.lachen zijn als Rusland alles gewoon weer terugtrekt
Niet één artikel, maar op www.hln.be/buitenland zitten ze er wel bovengemiddeld goed bovenop. De vorige dagen waren er steeds liveblogs.quote:Op zondag 20 februari 2022 09:04 schreef Mansjester het volgende:
Heeft iemand nog goed artikel of YouTube link waarin de situatie en achtergrond wordt uitgelegd, ook vanuit Russisch perspectief?
Buiten de info uit de OP
https://www.theguardian.c(...)r-sanctions-now-livequote:According to the Sunday Times, four senior figures in government confirmed they expected a multi-pronged Russian assault to begin any day, possibly culminating in a “lightning war” against the capital, Kyiv.
One told the publication:
“Our intelligence is consistent with the Americans’. Putin has a plan and it is under way.”
The sources said they expect false flag operations and skirmishes with Ukrainian troops in the eastern Donbas region will be followed by an attack by separatist forces before Russian troops “take a bite out of Ukraine” or launch a “full-scale invasion”.
A security source said: “I would expect a massive opening salvo to try to remove the government in Kyiv. The Russians have positioned cruise missiles to take out the capital.”
Another senior adviser said: “There is a recognition that we might be dealing with a lightning war but also lots of different scenarios playing out at once or in sequence.” These include “the big assault on Kyiv”.
Aan de andere kant wil ik ook wel eens zien wanneer er wat gaat gebeuren dan. Een hoop geblaat, weinig wol tot nu toe. Niet dat ik Poetin er niet voor aanzie, die man lijkt geobsedeerd te zijn met Russische veiligheid en heeft een nogal warrig beeld van wat Rusland inhoudt. Dezelfde verwarring die Servië heeft over plekken waar Serven wonen. Overal waar een paar Russen wonen, mogen de belangen van het land opzij worden geschoven ten bate van de Russen. Oekraïne hoort historisch gezien bij Rusland en is geen echte staat etc. Kievan Rus.quote:Op zondag 20 februari 2022 08:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De kans dat Rusland terug trekt is 0.002%.
Zowel Boris Johnson als Joe Biden hebben lokaal enorme problemen; Johnson stapelt schandaaltje op schandaaltje en Biden is de slechtste president ooit, wiens populariteit in vrije val is geraakt. In dergelijke situaties verzin je problemen en creëer je een boeman, of je haalt een oude boeman uit de kast, zodat je de dappere staatsman kunt uithangen en de aandacht kunt (proberen) af te leiden van de werkelijke problemen.quote:Op zondag 20 februari 2022 01:11 schreef Repentless het volgende:
[..]
Hoeveel van dit soort statements van westerse regeringsleiders gaan we nog krijgen? Johnson heeft het hier weer over "het plannen van de grootste oorlog in Europa sinds 1945". Wat betreft oorlogsretoriek heb ik inderdaad het idee dat we zo'n 80 jaar terug in de tijd zijn inmiddels. Welk doel dient deze niet-aflatende stroom aan angstzaaierij? Hebben we massale paniek nodig? Wordt er alvast steun gecreëerd voor een oorlog tegen Rusland?
In tegenstelling tot 80 jaar geleden kunnen we met alle moderne communicatiemiddelen nu alles vrijwel real-time volgen, tot aan de andere kant van de wereld. We hebben inmiddels ook veel meer toegang tot kennis van internationale verhoudingen en twee relatief recente, uitgebreid gedocumenteerde wereldoorlogen (in zowel beeld, geluid als geschreven) gehad die zich voor een groot deel in Europa afspeelden. Hieruit kunnen we lessen trekken (vooral dat het voor veruit de meeste mensen uitsluitend ellende brengt) en weten we ook dat achteraf lang niet alles was wat hoe het destijds aan het 'het volk' werd gepresenteerd m.b.t. aanleidingen/oorzaken.
Houd het wat mij betreft als westerse leiders gewoon bij het heden, geef aan wat je wel en niet zult accepteren en reageer op wat er daadwerkelijk gebeurt en speculeer niet continu in de vorm van wat er "mogelijk" allemaal "eventueel zou kunnen" gebeuren.
Die knulligheid is dan wel weer heerlijkquote:Op zondag 20 februari 2022 08:42 schreef J.B. het volgende:
Weet niet of dit hier al voorbij is gekomen:
[ twitter ]
De Breaking News video's waarin de leiders van die volksrepublieken plotseling opriepen tot evacuatie blijken voor de Russen niet zo Breaking te zijn geweest. De video's zijn niet opgenomen op de dag dat ze gepubliceerd zijn, maar al twee dagen eerder. Oftewel, gepland. 'Toevallig' ook dat het de 16e is gebeurd, dezelfde datum die Biden oorspronkelijk voor een invasie benoemde.
Thanks. Ik vond net ook deze:quote:Op zondag 20 februari 2022 09:05 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Niet één artikel, maar op www.hln.be/buitenland zitten ze er wel bovengemiddeld goed bovenop. De vorige dagen waren er steeds liveblogs.
Bijna goed. Wel weer een lekkere whataboutism. Goed bezig!quote:Op zaterdag 19 februari 2022 23:36 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Man man man.
Ik quote deze even voor als de invasie aan de gang is.quote:Op zondag 20 februari 2022 09:22 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Zowel Boris Johnson als Joe Biden hebben lokaal enorme problemen; Johnson stapelt schandaaltje op schandaaltje en Biden is de slechtste president ooit, wiens populariteit in vrije val is geraakt. In dergelijke situaties verzin je problemen en creëer je een boeman, of je haalt een oude boeman uit de kast, zodat je de dappere staatsman kunt uithangen en de aandacht kunt (proberen) af te leiden van de werkelijke problemen.
De Russen zijn helemaal geen invasie van plan. Dus straks als de situatie weer stabiel is en de soldaten weer terug de kazerne in gaan, kloppen mannen als Johnson en Biden zich op de borst en zeggen ‘Ik heb WW3 voorkomen!’.
Dan heeft het Westen zijn doel bereikt. Zou dus prima zijn jaquote:Op zondag 20 februari 2022 08:35 schreef BeriBeri het volgende:
Ze zijn de boel ook wel weer aan het ophitsen, zou wel.lachen zijn als Rusland alles gewoon weer terugtrekt
Zelfde bronquote:Op zondag 20 februari 2022 09:14 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
https://www.theguardian.c(...)r-sanctions-now-live
De grap is ook dat als er 1 land is waar het intern moeilijk gaat het Rusland is.quote:Op zondag 20 februari 2022 09:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik quote deze even voor als de invasie aan de gang is.
Poetin zou inderdaad gewoon eens dat laatste moeten doenquote:Op zondag 20 februari 2022 08:35 schreef BeriBeri het volgende:
Nee, dat zou niet waar zijn. Hij heeft nog steeds 150k troepen die kant opgestuurd, de marine die kant op gestuurd en iedereen bang gemaakt. Er zouden wel mensen in die retoriek trappen. Dat wel.quote:Op zondag 20 februari 2022 09:51 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Poetin zou inderdaad gewoon eens dat laatste moeten doen
Dan is het van 'Ja maar, ik heb niets gedaan. De Westerse wereld heeft jullie bang gemaakt'. En het erge is, het zou nog waar zijn ook.
Ja, voor oefeningen... Hij heeft niet daadwerkelijk oorlog gevoerd.quote:Op zondag 20 februari 2022 09:53 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Nee, dat zou niet waar zijn. Hij heeft nog steeds 150k troepen die kant opgestuurd, de marine die kant op gestuurd en iedereen bang gemaakt. Er zouden wel mensen in die retoriek trappen. Dat wel.
Nee, Putin heeft dat gedaan door zoveel troepen die kant op te sturen. Als iemand met een mes op me af komt rennen en dan plots stopt, omdat een er een omstander/getuige blijkt te zijn die roept: "Pas op, hij heeft een mes", dan is het niet de omstander die me bang maakte.quote:Op zondag 20 februari 2022 09:55 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ja, voor oefeningen... Hij heeft niet daadwerkelijk oorlog gevoerd.
Het is het Westen die de regio vooral bang gemaakt heeft door te zeggen dat Poetin op oorlog uit is.
Uhh ja, de kans dat Amerika even een luchtaanval uitvoert op een kernmacht is exact 0%.quote:Op zondag 20 februari 2022 09:56 schreef einzeinz het volgende:
Wees maar zeker dat Poetin hoopt dat Oekraïne of Amerika als eerste een luchtaanval uitvoert, dat zou een goeie reden zijn om binnen te vallen.
Want dan is er een aanval gebeurt op hun staat... Dat pikken ze niet.
Beide gebeurt toch niet, dat weet iedereen, Poetin ook.quote:Op zondag 20 februari 2022 09:56 schreef einzeinz het volgende:
Wees maar zeker dat Poetin hoopt dat Oekraïne of Amerika als eerste een luchtaanval uitvoert (op Russisch terrein), dat zou een goeie reden zijn om binnen te vallen.
Rusland kan zo'n oorlog niet betalen nog afgezien van de sancties die volgen.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:00 schreef byah het volgende:
Iedereen die hoopt op "livestreams" beseft niet dat deze militaire escalatie gaat zorgen voor een guerrilla oorlog zoals in Irak of Afghanistan maar dan op nog geen 1500 km hiervandaan, direct tegen NAVO grondgebied. Hierdoor zal er door versnelde troepenopbouw op NAVO grondgebied een enorme kans op militair conflict tussen NAVO en Rusland ontstaan door een afgedwaalde raket of kogel. Ik maak me in ieder geval ernstig zorgen om mijn veiligheid..
Ik hoop en denk dat er zulke zware sancties volgen dat Rusland na een week al moet stoppen.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:00 schreef byah het volgende:
Iedereen die hoopt op "livestreams" beseft niet dat deze militaire escalatie gaat zorgen voor een guerrilla oorlog zoals in Irak of Afghanistan maar dan op nog geen 1500 km hiervandaan, direct tegen NAVO grondgebied. Hierdoor zal er door versnelde troepenopbouw op NAVO grondgebied een enorme kans op militair conflict tussen NAVO en Rusland ontstaan door een afgedwaalde raket of kogel. Ik maak me in ieder geval ernstig zorgen om mijn veiligheid..
Een bezetting kunnen ze inderdaad niet betalen maar voor een oorlog hebben ze nog voldoende in kas, anders zou de NAVO nu ook niet zo panisch reageren.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:01 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Rusland kan zo'n oorlog niet betalen nog afgezien van de sancties die volgen.
Er zitten toch nog wat kilometers tussen hoor. Ik zou eerder schrik hebben dat we -als man- opgeroepen zullen worden om mee te vechten. Op dat vlak zou ik echt een pussy zijn, geef mij maar m'n zetel.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:00 schreef byah het volgende:
Snel een skill leren zodat je niet naar het front moet.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:04 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Er zitten toch nog wat kilometers tussen hoor. Ik zou eerder schrik hebben dat we -als man- opgeroepen zullen worden om mee te vechten. Op dat vlak zou ik echt een pussy zijn, geef mij maar m'n zetel.
Bezetting bedoelde ik ook eigenlijk. Ik begreep dat ze daar minstens een half miljoen troepen voor nodig hebben.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:04 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Een bezetting kunnen ze inderdaad niet betalen maar voor een oorlog hebben ze nog voldoende in kas, anders zou de NAVO nu ook niet zo panisch reageren.
Zou het echt zo gaan? En zouden de mannen van tegenwoordig niet massaal weigeren en wat zou er dan gebeuren?quote:Op zondag 20 februari 2022 10:04 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Er zitten toch nog wat kilometers tussen hoor. Ik zou eerder schrik hebben dat we -als man- opgeroepen zullen worden om mee te vechten. Op dat vlak zou ik echt een pussy zijn, geef mij maar m'n zetel.
Iedereen die hoopt op livestreams is waarschijnlijk een 15 jarige puisterige puber of in ieder geval een rasechte zolderkamerbewoner.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:00 schreef byah het volgende:
Nah, zowel Poetin als de NAVO zijn voldoende rationeel om te beseffen dat ze een directe confrontatie moeten voorkomen.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:00 schreef byah het volgende:
Ik denk dat ze eerst eens de 3,5 miljoen beroepsmilitairen van de NAVO lidstaten hun best laten doen voordat ze random Nederlanders van de bank af gaan trekken.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:10 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Zou het echt zo gaan? En zouden de mannen van tegenwoordig niet massaal weigeren en wat zou er dan gebeuren?
Ik wil absoluut niet dat mijn man gaat vechten in een idiote oorlog. Wil echt botweg weigeren en anders uit Nederland weg. We hebben net een kind gekregen en het is wreed om ons gezin uit elkaar te scheuren
Want? Deze (mogelijke) oorlog is volgend jaar misschien al voorbij. Dan hebben we nog steeds een behoorlijk problemen qua klimaat en de zeespiegelstijging. Een land dat in oorlog is kan zich terugtrekken. De oceaan doet dat niet zomaar.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:11 schreef Toine51 het volgende:
Okè, ik dwaal af mss.
Een aanstaande oorlog is in de maak of er wordt vlgs Rusland alleen maar geoefend. 100k manschappen, tanks, vliegtuigen, raketten etc
Hoe dan ook, hier maken we ons druk over stikstof, co2, klimaat, honden die poepen op de Veluwe...
Hoe wil je nú nog steeds die klimaatonzin zonder te lachen verkopen aan de burger?
Echt, voor wát? Deze wereld is knettermesjogge en de merendeel vindt het wel oké als ik om me heen kijk.
Dit slaat ook helemaal nergens op natuurlijk. Het eeuwige misbruik van referentiekaders.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:11 schreef Toine51 het volgende:
Okè, ik dwaal af mss.
Een aanstaande oorlog is in de maak of er wordt vlgs Rusland alleen maar geoefend. 100k manschappen, tanks, vliegtuigen, raketten etc
Hoe dan ook, hier maken we ons druk over stikstof, co2, klimaat, honden die poepen op de Veluwe...
Hoe wil je nú nog steeds die klimaatonzin zonder te lachen verkopen aan de burger?
Echt, voor wát? Deze wereld is knettermesjogge en de merendeel vindt het wel oké als ik om me heen kijk.
Het is niet zo dat je in die situatie wat te kiezen hebt hè. De dienstPLICHT is niet afgeschaft.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:10 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Zou het echt zo gaan? En zouden de mannen van tegenwoordig niet massaal weigeren en wat zou er dan gebeuren?
Ik wil absoluut niet dat mijn man gaat vechten in een idiote oorlog. Wil echt botweg weigeren en anders uit Nederland weg. We hebben net een kind gekregen en het is wreed om ons gezin uit elkaar te scheuren
Edit: en we zouden heel ouderwets ook niet meer rond kunnen komen als man weggaat. Ik werk 40 uur, dat kan niet meer als man er niet is voor ons kind. En geldt dit niet voor bijna elk gezin. Buiten het beroepsleger is er toch geen enkele man die gehoor zou geven aan zo’n oproep?
Wat dan? Zelfs als dokter kun je zomaar opgeroepen worden om mee te werken aan het medisch team binnen defensie. Sta je alsnog aan het frontquote:Op zondag 20 februari 2022 10:06 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Snel een skill leren zodat je niet naar het front moet.
Je dwaalt inderdaad flink af.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:11 schreef Toine51 het volgende:
Okè, ik dwaal af mss.
Zie het 's nachts er uit moeten voor de baby maar als een oefening voor wachtlopen en het altijd paraat moeten zijnquote:Op zondag 20 februari 2022 10:10 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Edit: en we zouden heel ouderwets ook niet meer rond kunnen komen als man weggaat. Ik werk 40 uur, dat kan niet meer als man er niet is voor ons kind. En geldt dit niet voor bijna elk gezin. Buiten het beroepsleger is er toch geen enkele man die gehoor zou geven aan zo’n oproep?
Dat weet ik en daarom vraag ik me serieus af of we niet nu moeten wegvluchten uit Nederland. Maar hoe pak je zoiets aan?quote:Op zondag 20 februari 2022 10:17 schreef XDo het volgende:
[..]
Het is niet zo dat je in die situatie wat te kiezen hebt hè. De dienstPLICHT is niet afgeschaft.
Veel weigeren zul je niet kunnen. Kijk naar de hele coronatoestand. Het zal slikken zijn wat ze op je bord gooien!quote:Op zondag 20 februari 2022 10:10 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Daar gaat het me helemaal niet om. Wat kan mij het s nachts opstaan nou schelen. Ik ben arts en heb ook altijd nachtdienst. Ik wil m’n man gewoon hebben waar hij hoort, bij onsquote:Op zondag 20 februari 2022 10:19 schreef the-eye het volgende:
[..]
Zie het 's nachts er uit moeten voor de baby maar als een oefening voor wachtlopen en het altijd paraat moeten zijn
Heeft je man zelf ook nog een mening?quote:Op zondag 20 februari 2022 10:20 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dat weet ik en daarom vraag ik me serieus af of we niet nu moeten wegvluchten uit Nederland. Maar hoe pak je zoiets aan?
Want ik wil het echt NIET.
Ik wil niet mijn man verliezen voor zoiets zinloos
Rationeel gezien wel, maar onder verhoogde spanningen zijn conflicten in het verleden wel vaker geëscaleerd, daarnaast moeten we ook niet vergeten dat we niet tegen een eenheid of natie zullen vechten als NATO, maar tegen een versplinterde criminele structuur met allerlei andere belangen.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:12 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Nah, zowel Poetin als de NAVO zijn voldoende rationeel om te beseffen dat ze een directe confrontatie moeten voorkomen.
Poetin kijkt gewoon wat hij nog van het voormalige sovjet-imperium terug kan pakken zonder al te hoge kosten te maken. Poetin weet ook wel dat hij een conventionele oorlog tegen de NAVO zou verliezen, en dat ze bij een nucleaire oorlog elkaar compleet zouden vernietigen.
Als dit nou voor vrouwen zou gelden dan stonden heel veel mannen nu te juichen.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:20 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dat weet ik en daarom vraag ik me serieus af of we niet nu moeten wegvluchten uit Nederland. Maar hoe pak je zoiets aan?
Wat jij zegt is 1 van de redenen waarom ik nu zo bang ben. Ik heb gezien hoe je ook in het vrije Nederland niet kan ontsnappen als het er echt op aan komtquote:Op zondag 20 februari 2022 10:20 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Veel weigeren zul je niet kunnen. Kijk naar de hele coronatoestand. Het zal slikken zijn wat ze op je bord gooien!
Hoe kom je er toch bij dat jouw man zelfs maar één promille kans loopt opgeroepen te worden? Ik zou zeggen, richt je angsten op echte reële risico’s. Autorijden bijvoorbeeld, ik denk al gauw een miljoen keer hogere kans op betrokkenheid bij een serieus auto-ongeluk dan bij deze oorlog.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:20 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Daar gaat het me helemaal niet om. Wat kan mij het s nachts opstaan nou schelen. Ik ben arts en heb ook altijd nachtdienst. Ik wil m’n man gewoon hebben waar hij hoort, bij ons
Dat wordt een eindje vluchten dan want dat zal wel strafbaar zijn in het gehele Navo gebied.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:20 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
En terecht. Wat wil je dan als je aangevallen wordt? Het idee is dat als iedereen weigert, dat je dan sowieso wel kan vergeten rustig verder te leven als gezinnetje. Want dan is je land binnen de kortste keren naar de tering.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:20 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Veel weigeren zul je niet kunnen. Kijk naar de hele coronatoestand. Het zal slikken zijn wat ze op je bord gooien!
Tsja ik weet het niet. Hormonen na bevalling?quote:Op zondag 20 februari 2022 10:27 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Hoe kom je er toch bij dat jouw man zelfs maar één promille kans loopt opgeroepen te worden? Ik zou zeggen, richt je angsten op echte reële risico’s. Autorijden bijvoorbeeld, ik denk al gauw een miljoen keer hogere kans op betrokkenheid bij een serieus auto-ongeluk dan bij deze oorlog.
Idd, blablablabla.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:16 schreef wpor het volgende:
[..]
Dit slaat ook helemaal nergens op natuurlijk. Het eeuwige misbruik van referentiekaders.
- Waarom ben je zo depressief omdat je voet geamputeerd moet worden? Er zijn mensen zonder benen, die hebben het veel erger!
- Waarom ben je zo verdrietig dat je vader kanker heeft? Er zijn mensen waarvan de hele familie is uitgemoord, die hebben het veel erger!
- Waarom blijf je de gezondheidszorg hier in NL ontwikkelen? In Sudan is het nog veel slechter dan hier, maak je daar liever druk om!
Blablabla.
EDIT: Die stikstof discussie is inderdaad knettervermoeiend en onzin enzo, maar dat er oorlog uit gaat breken in Oekraïne is nou niet de reden om hier met een dergelijke discussie te moeten stoppen.
Dan kan ik je alleen maar aanraden om te stoppen met erover te lezenquote:Op zondag 20 februari 2022 10:30 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Tsja ik weet het niet. Hormonen na bevalling?
Om redenen die ik niet goed kan beschrijven jaagt dit risico op oorlog me enorme angst aan
Nou zit het probleem natuurlijk niet in een rationele actie van iemand maar in een ongeluk in de marge. Stel dat er bijvoorbeeld een verdwaalde mortier terecht zou komen in het grensgebied in Polen (kan altijd gebeuren, hoe hard ze ook hun best doen om goed te mikken) en daar slachtoffers bij vallen, dan wordt het heel lastig voor beide kampen om daar een passende respons bij te vinden die niet verder escaleert.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:12 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Nah, zowel Poetin als de NAVO zijn voldoende rationeel om te beseffen dat ze een directe confrontatie moeten voorkomen.
Poetin kijkt gewoon wat hij nog van het voormalige sovjet-imperium terug kan pakken zonder al te hoge kosten te maken. Poetin weet ook wel dat hij een conventionele oorlog tegen de NAVO zou verliezen, en dat ze bij een nucleaire oorlog elkaar compleet zouden vernietigen.
Ja ik overweeg mijn geboorteland in zuid Amerika. Dat heeft geen banden met de EU of VS. Daar hebben we ook nog veel directe familie.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat wordt een eindje vluchten dan want dat zal wel strafbaar zijn in het gehele Navo gebied.
Overigens geldt de dienstplicht ook voor vrouwen.
In NL? Zie je Rutte al mensen oproepen om te vechten?quote:Op zondag 20 februari 2022 10:04 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Alsof ze dat nodig hebben. Jij bent duidelijk de Krim en Georgië alweer vergetenquote:Op zondag 20 februari 2022 09:56 schreef einzeinz het volgende:
Wees maar zeker dat Poetin hoopt dat Oekraïne of Amerika als eerste een luchtaanval uitvoert (op Russisch terrein), dat zou een goeie reden zijn om binnen te vallen.
Ga ervoor zou ik zeggen.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:33 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ja ik overweeg mijn geboorteland in zuid Amerika. Dat heeft geen banden met de EU of VS. Daar hebben we ook nog veel directe familie.
Daar vliegen we sowieso vaak naartoe voor korter of langer verblijf en zouden we ook nu kunnen doen en dan gewoon niet meer terugkomen.
Maar het is zo’n grote stap…. Nederland is ons thuis
Rutte is al te oud.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:34 schreef Toine51 het volgende:
[..]
In NL? Zie je Rutte al mensen oproepen om te vechten?
Gaat ie dan zelf ook?
Ter verdediging: Nederlandse mannen hadden er ook weinig zin in 1940. Heb weleens foto's uit die tijd gezien, veel van die gasten stonden lachend naast hun Wehrmachtcollega's nadat ze zich hadden overgegeven. Blij dat het snel klaar was.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:27 schreef wpor het volgende:
[..]
En terecht. Wat wil je dan als je aangevallen wordt? Het idee is dat als iedereen weigert, dat je dan sowieso wel kan vergeten rustig verder te leven als gezinnetje. Want dan is je land binnen de kortste keren naar de tering.
Of denk je dat mannen in het verleden allemaal stonden te springen om te vechten?
Ik zou het wel weten hoor. En niet vanwege de dreigende oorlog in het oosten. Het is dat mijn vrouw niet wil, anders zat ik allang in Zuid-Amerika.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:33 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ja ik overweeg mijn geboorteland in zuid Amerika. Dat heeft geen banden met de EU of VS. Daar hebben we ook nog veel directe familie.
Daar vliegen we sowieso vaak naartoe voor korter of langer verblijf en zouden we ook nu kunnen doen en dan gewoon niet meer terugkomen.
Maar het is zo’n grote stap…. Nederland is ons thuis
Flikker aub zo snel mogelijk op met je angsthazen gedrag. Jezusquote:Op zondag 20 februari 2022 10:20 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Gevangenisstraf is beter dan sterven…. Die straf gaat voorbijquote:Op zondag 20 februari 2022 10:33 schreef quirina het volgende:
Weigeren is strafbaar. Staat gevangenisstraf op, maar ja in Nederland hebben we niet zoveel gevangenissen meer.
En als je wel moet zitten, moet je na je straf toch in dienst.
In Afghanistan, Somalië, Syrië, ... is wegvluchten een oplossing geweest. Die burgers werden niet meer opgeroepen.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:20 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ligt eraan wáár je gevangen zit. En hoe lang...quote:Op zondag 20 februari 2022 10:38 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Gevangenisstraf is beter dan sterven…. Die straf gaat voorbij
Ze kunnen jou ook oproepen. Dokters hebben ze nodig om soldaten te verzorgen.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:20 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Daar gaat het me helemaal niet om. Wat kan mij het s nachts opstaan nou schelen. Ik ben arts en heb ook altijd nachtdienst. Ik wil m’n man gewoon hebben waar hij hoort, bij ons
Dat weiger ik. Sluit me dan maar op.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:40 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ze kunnen jou ook oproepen. Dokters hebben ze nodig om soldaten te verzorgen.
Ja amputaties enzo.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:40 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ze kunnen jou ook oproepen. Dokters hebben ze nodig om soldaten te verzorgen.
quote:Op zondag 20 februari 2022 10:42 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dat weiger ik. Sluit me dan maar op.
Laat de heren die oorlog starten zelf maar dokteren
Dat dacht ik al inderdaad. Net zoals de rest van de jonge vaders.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:22 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ja die wil het ook echt NIET
wat dacht jij dan?
Riesurtsquote:Op zondag 20 februari 2022 10:32 schreef Scrummie het volgende:
Maar, voor de zekerheid heb ik wel besloten in training te gaan.
(lees: tijd om Band of Brothers weer eens te kijken, lui vanaf de bank, puur genot)
Ja logisch toch. Ik zou er ook geen zin in hebben. Heb zelf ook een gezin. Maarja, als je alleen de mensen meeneemt die er zin in hebben dan is je land na 1 dag ingenomen :pquote:Op zondag 20 februari 2022 10:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ter verdediging: Nederlandse mannen hadden er ook weinig zin in 1940. Heb weleens foto's uit die tijd gezien, veel van die gasten stonden lachend naast hun Wehrmachtcollega's nadat ze zich hadden overgegeven. Blij dat het snel klaar was.
Precies, de Russen moeten wel ongeveer aan de poorten van Duitsland staan te rammelen voordat de dienstplicht geheractiveerd wordt.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:29 schreef Scrummie het volgende:
Weigeren
Angst
Nee, je gaat niet opgeroepen worden, tenzij Rusland besluit door te trekken naar Polen en daarna Duitsland ofzo. En als het ooit zover zou komen wil je niet meer weigeren.
Als heel het land in de gevangenis zit kan je je vrijheid wel vergeten, dan worden we sowieso ingenomenquote:Op zondag 20 februari 2022 10:38 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Gevangenisstraf is beter dan sterven…. Die straf gaat voorbij
Ja precies, mensen zijn vaak niet in staat om persoonlijk in te schatten wat zo'n bezetting dan betekent. Hier een paar Nederlandse soldaten met hun Duitse collega's op 15 mei 1940. (Net na de overgave.) Goh wat hadden we een hekel aan die moffen.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:48 schreef wpor het volgende:
[..]
Ja logisch toch. Ik zou er ook geen zin in hebben. Heb zelf ook een gezin. Maarja, als je alleen de mensen meeneemt die er zin in hebben dan is je land na 1 dag ingenomen :p
Nee ik wil dat men het vreedzaam oplostquote:Op zondag 20 februari 2022 10:45 schreef XDo het volgende:
[..]
Dat dacht ik al inderdaad. Net zoals de rest van de jonge vaders.
En jij dacht: wij gaan lekker op vakantie, laat de andere vaders dit maar oplossen?
Polen denk ik al... Dan wordt heel Europa opgeroepen!quote:Op zondag 20 februari 2022 10:50 schreef Ronald het volgende:
[..]
Precies, de Russen moeten wel ongeveer aan de poorten van Duitsland staan te rammelen voordat de dienstplicht geheractiveerd wordt.
Overigens kun je tot 45 jaar nog opgeroepen worden, best hoge leeftijd.
Ja dus dat is het probleem. Je kan ineens gedwongen worden. Daarom probeer ik te bedenken of ik daar nu al tegenstappen voor moet nemen of nietquote:Op zondag 20 februari 2022 10:50 schreef wpor het volgende:
[..]
Als heel het land in de gevangenis zit kan je je vrijheid wel vergeten, dan worden we sowieso ingenomen
Oorlog is niet iets vrijblijvend dat je kan negeren als het je aangaat hè.
quote:Op zondag 20 februari 2022 10:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja precies, mensen zijn vaak niet in staat om persoonlijk in te schatten wat zo'n bezetting dan betekent. Hier een paar Nederlandse soldaten met hun Duitse collega's op 15 mei 1940. (Net na de overgave.) Goh wat hadden we een hekel aan die moffen.
[ afbeelding ]
Nee, dat hoeft niet.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:54 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ja dus dat is het probleem. Je kan ineens gedwongen worden. Daarom probeer ik te bedenken of ik daar nu al tegenstappen voor moet nemen of niet
Want jij zou wel even als Rambo op de russen af rennen als het er op aan komt?quote:Op zondag 20 februari 2022 10:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja precies, mensen zijn vaak niet in staat om persoonlijk in te schatten wat zo'n bezetting dan betekent. Hier een paar Nederlandse soldaten met hun Duitse collega's op 15 mei 1940. (Net na de overgave.) Goh wat hadden we een hekel aan die moffen.
[ afbeelding ]
Vind het ook wel een makkelijk oordeel met de kennis van achteraf dat die oorlog uiteindelijk door de Duitsers verloren zou worden, dat was op dat moment absoluut geen zekerheid.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:56 schreef Solid-Snake het volgende:
[..]
Want jij zou wel even als Rambo op de russen af rennen als het er op aan komt?
Hou toch op met die internet helden praat. Als het puntje bij paaltje komt schijt jij ook in je broek.
Zoals anderen hier ook zeggen, dit is totaal niet aan de orde hier.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:54 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ja dus dat is het probleem. Je kan ineens gedwongen worden. Daarom probeer ik te bedenken of ik daar nu al tegenstappen voor moet nemen of niet
Waar zeg ik dat? Ik zou helemaal niet als Rambo op de Russen afremmen maar waarschijnlijk snel de wapens neerleggen. Maar helemaal niet vechten en naar het buitenland vluchten vind ik ook onzin.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:56 schreef Solid-Snake het volgende:
[..]
Hou toch op met die internet helden praat. Als het puntje bij paaltje komt schijt jij ook in je broek.
Dit zijn dan ook Limburgers. Die zijn ook 2de geworden in de oorlog..quote:Op zondag 20 februari 2022 10:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik denk dat iedereen zich in de broek schijt bij aanvang. Als puntje bij paaltje komt moet je wel hopen dat er genoeg zo dapper zijn om wat te doen. Gelukkig gaat puntje niet bij paaltje komen en blijft het 99,99999% waarschijnlijk een hypothetisch scenario.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:56 schreef Solid-Snake het volgende:
[..]
Op de Grebbeberg ging het er inderdaad wat harder aan toe maar ook daar verliep het na de overgave allemaal vrij rustig. Het idee dat er in Nederland na de oorlog is geschetst van een beestachtig Duits leger dat hier massaal oorlogsmisdaden beging klopt niet.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:55 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]!
Waarschijnlijk uit een NSB-nest, ik denk niet dat deze gasten op de Grebbeberg gevochten hebben.
Uiteraard, je wilt natuurlijk wel goed voorbereid zijn voor de uitzending van Renesse straks (20:00) op RTL7.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:06 schreef R-woud93 het volgende:
Is het nu de tijd om popcorn in te gaan slaan?
quote:Op zondag 20 februari 2022 10:32 schreef Scrummie het volgende:
Maar, voor de zekerheid heb ik wel besloten in training te gaan.
(lees: tijd om Band of Brothers weer eens te kijken, lui vanaf de bank, puur genot)
Je wil wel in Nederland wonen, maar er niet voor vechten? Dat moeten anderen dan maar doen?quote:Op zondag 20 februari 2022 10:42 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dat weiger ik. Sluit me dan maar op.
Laat de heren die oorlog starten zelf maar dokteren
Mijn k/d ratio schrikt de Russen zeker weten af.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:10 schreef VacaLoca het volgende:
Iedereen is getraind met Call of Duty toch?
Niet iedereen. Het ligt er vooral aan of een groot deel van de mannen vooraf goed gedrild en getraind zijn. Het verschil tussen een Nederlandse soldaat in 1940 en een Wehrmachtsoldaat was immens. Grootste deel van de Nederlanders vond het al snel mooi geweest. Ook de Amerikanen en Engelsen waren veel taaier. Nederlanders zijn gewoon een pacifistisch volkje (niets mis mee) en hebben vaak helemaal geen zin in oorlog.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:07 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen zich in de broek schijt bij aanvang. Als puntje bij paaltje komt moet je wel hopen dat er genoeg zo dapper zijn om wat te doen. Gelukkig gaat puntje niet bij paaltje komen en blijft het 99,99999% waarschijnlijk een hypothetisch scenario.
Wacht tot morgenavondquote:Op zondag 20 februari 2022 11:06 schreef R-woud93 het volgende:
Is het nu de tijd om popcorn in te gaan slaan?
quote:Op zondag 20 februari 2022 11:06 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Dit zijn dan ook Limburgers. Die zijn ook 2de geworden in de oorlog..
Ook wel veel verhalen gehoord en gelezen ten tijde van de 2de wereldoorlog dat beide kampen gewoon zaten te voetballen. Ze wilden elkaar helemaal niet vermoorden. Ze waren op die plaats omdat ze daar toe verplicht werden en wilden gewoon zelf terug naar huis.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:07 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Op de Grebbeberg ging het er inderdaad wat harder aan toe maar ook daar verliep het na de overgave allemaal vrij rustig. Het idee dat er in Nederland na de oorlog is geschetst van een beestachtig Duits leger dat hier massaal oorlogsmisdaden beging klopt niet.
[ [url=https://h5mc.nl/wp-content/uploads/2016/10/Rhenen-Grebbeberg-bron-www.refdag.nl_.jpg]afbeelding[/url] ]
Daarvoor moet je naar het oostfront kijken. Je weet wel, datzelfde gebied waar nu het gedonder weer plaatsvindt.
Dat is precies wat ik hierboven zeg. Lees een paar persoonlijke verhalen van Amerikanen op D-day en Duitsers in Stalingrad en je weet dat opgeven daar niet bepaald in het woordenboek voorkwam. (Wellicht ook omdat beiden wisten wat ze te wachten stond als ze zich wel zouden overgeven, maar toch.)quote:Op zondag 20 februari 2022 11:13 schreef Confetti het volgende:
In oorlogstijd heb je als gewone man niet eens de kans om het land en daarmee de dienstplicht te ontvluchten. Het militaire gezag zal dan natuurlijk de landsgrenzen bewaken en deserteurs arresteren.
Overigens is in je broek schijten normaal, maar gelijk opgeven is dat zeker niet. Alleen voor het moraal moet er wel flink propaganda worden verspreid (zoals de Japanners deden in WWII) maar de Nederlandse softe cultuur is daar niet naar.
Vechten voor een nutteloze zaak. Ja doei, daar pas ik ook voor.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je wil wel in Nederland wonen, maar er niet voor vechten? Dat moeten anderen dan maar doen?
Het is niet vrijwillig, hé!. En bovendien zullen de mensen er via een uitgebreid media-offensief in alle kranten en zowel npo als rtl er warm voor gemaakt worden. Het gepeupel is zo weerzinwekkend stompzinnig, dat trapt daar zeker in.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:18 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Vechten voor een nutteloze zaak. Ja doei, daar pas ik ook voor.
Hier in NL zul je een handvol mensen kunnen mobiliseren, nou, dan win je wat.
Het merendeel is van de rubberen stoeptegelgeneratie en die gaan alleen voor "Likes" ipv een "Lijk"
Oh ja, een avondvullende show op de Staatsomroep, ik zie het helemaal voor me.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is niet vrijwillig, hé!. En bovendien zullen de mensen er via een uitgebreid media-offensief in alle kranten en zowel npo als rtl er warm voor gemaakt worden. Het gepeupel is zo weerzinwekkend stompzinnig, dat trapt daar zeker in.
Bedoel je niet de kerstperiode tijdens de Eerste Wereldoorlog?quote:Op zondag 20 februari 2022 11:14 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ook wel veel verhalen gehoord en gelezen ten tijde van de 2de wereldoorlog dat beide kampen gewoon zaten te voetballen. Ze wilden elkaar helemaal niet vermoorden. Ze waren op die plaats omdat ze daar toe verplicht werden en wilden gewoon zelf terug naar huis.
Dus maakten ze er het beste van!
Historische uitspraak nu al:quote:Op zondag 20 februari 2022 11:27 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Inmiddels is de teringzooi wel echt aan het losbarsten daar.
https://nos.nl/video/2418(...)nen-voor-mortiervuur
quote:Ik kan je vertellen dat de vijand geen enkele kans maakt
Eens. Zou in Europa desondanks wel wat meer mannen van in de 20 met commando-mentaliteit willen zien. Hoeveel commando's hebben we in totaal in Nederland? Korps mariniers is 2500 man ofzo, dan nog een paar 100 commando's.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:29 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja moraal, moed, dapperheid. Waren Duitsers/Japanners dapper of gewoon goed geïndoctrineerd? Ik denk het laatste.
Uiteindelijk is oorlog vooral een spel van economie en logistiek. Zeker een wat langduriger oorlog. Wie kan het beste zijn industrie richten, transportcapaciteit organiseren en zorgen dat de verliezen van de ander niet meer gecompenseerd kunnen worden.
Wat dat betreft weet Putin heel goed dat oorlog met Europa, laat staan NATO een volstrekt kansloze missie is. Oekraïne met een economie van pakweg twee keer Luxemburg gaat wel lukken, EU gebied? Kansloos.
Commando-mentaliteit. Ik denk dat je je bij oorlog voeren niet teveel moet voorstellen. De Oekraïnse soldaten ook, die zitten gewoon in gebouwen, of schuttersputjes. Net zo lang te wachten tot ze het sein krijgen dat ze zich moeten verplaatsen of dat ze 'eindelijk' mogen schieten.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Eens. Zou in Europa desondanks wel wat meer mannen van in de 20 met commando-mentaliteit willen zien. Hoeveel commando's hebben we in totaal in Nederland? Korps mariniers is 2500 man ofzo, dan nog een paar 100 commando's.
Dat is wel echt extreem weinig en ik acht alleen dat selecte clubje momenteel in staat tot het type oorlog wat de Russen in Oekraïne voeren. (Niet dat Nederland daar snel in terecht zal komen, maar toch.) Die Russen zijn wel veel beter getraind en geïndoctrineerd, zoals jij zegt.
Ja. en beeld je nu eens een paar Nederlandse studentjes van 20 in die in die schuttersputjes moeten gaan zitten.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Commando-mentaliteit. Ik denk dat je je bij oorlog voeren niet teveel moet voorstellen. De Oekraïnse soldaten ook, die zitten gewoon in gebouwen, of schuttersputjes. Net zo lang te wachten tot ze het sein krijgen dat ze zich moeten verplaatsen of dat ze 'eindelijk' mogen schieten.
https://www.theguardian.c(...)himself-on-brink-warquote:When Volodymyr Zelenskiy sought to become Ukraine’s president he stood on a platform of peace. Zelenskiy promised to sit down with Vladimir Putin and to reach a deal with Russia. He would end the unpopular war in the east and concentrate on important domestic reforms. These included ridding the country of corruption and oligarchs.
The plan didn’t work out. Nearly three years after winning a landslide victory, Zelenskiy is a president on the brink of war. About 190,000 Russian troops are poised on Ukraine’s borders. The US president, Joe Biden, has warned of an attack on Kyiv. A Kremlin military offensive – whether full-scale or more limited in scope – seems likely, possibly within hours or days.
This existential crisis for Ukraine has brought Zelenskiy global attention. Boris Johnson, Emmanuel Macron and Olaf Scholz are among European leaders who have visited Kyiv and expressed support for its pro-western government. On Saturday Zelenskiy met the US vice-president, Kamala Harris, and Johnson at the Munich security conference, where Ukraine’s fate was discussed, and from which Russia was glaringly absent.
But critics fear that by refusing to make concessions to Moscow, Zelenskiy is steering his country towards disaster. They argue he needs to find a pragmatic solution to the dangerous standoff with Putin – ruling out Nato membership for Ukraine, at least for now – a key Russian demand. The US and its allies would go along with such a declaration, privately breathing a sigh of relief, they argue.
“The Russians will keep on until Zelenskiy gets the message,” Vasyl Filipchuk, a former senior Ukrainian diplomat and foreign affairs spokesperson said. “They want him to stop what they see as anti-Russian rhetoric. A statement on Nato would calm the situation down. Moscow and Nato would be happy. A few in Ukraine’s establishment would be displeased.”
Filipchuk said he was increasingly concerned about the likelihood of a Russian attack, having discounted the threat up until last week. Since Thursday there has been intense artillery bombardment from separatist positions. Several allegedly false-flag events – a car bomb in Donetsk, a shell landing on Russian territory – have fuelled fears that a Russian offensive is inevitable.
“The risks of direct military fire are there. It’s thinkable. I put the chances of a fully fledged war in the Donbas at 30%,” Filipchuk said. “Zelenskiy has had a very bad crisis. He doesn’t understand the depth of the problem. He’s badly advised. And he’s afraid.”
The president’s refusal to compromise over Nato is based on his fear of unpopularity, observers suggest. They believe he is terrified of a backlash from supporters of Petro Poroshenko – Zelenskiy’s ambitious, hawkish predecessor – and rightwing nationalists. In recent months, Zelenskiy’s once high ratings have fallen, while his Servant of the People party has found itself mired in scandal.
Je wordt verplicht! Als je denkt dat de coronamaatregelen erg zijn... Vergeet het dan maar dat het zo zal verlopen bij een oproeping om het land te dienen.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:18 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Vechten voor een nutteloze zaak. Ja doei, daar pas ik ook voor.
Hier in NL zul je een handvol mensen kunnen mobiliseren, nou, dan win je wat.
Het merendeel is van de rubberen stoeptegelgeneratie en die gaan alleen voor "Likes" ipv een "Lijk"
Maar het gekke van zo'n groeps- en drilproces in het leger is, dat je uiteindelijk toch wel gaat doen wat de bazen boven je willen.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ja. en beeld je nu eens een paar Nederlandse studentjes van 20 in die in die schuttersputjes moeten gaan zitten.
Als die het sein krijgen dat de vijand eraan komt rennen ze allemaal teringhard weg of ze hijsen de witte vlag meteen. Dat is een beetje wat ik bedoel met commando-mentaliteit. Opzich wel handig dat je dan nog iets van strijd probeert te leveren.
Kijk voor de grap eens Kamp van Koningsbrugge, allemaal afgetrainde 20/30ers maar mentaal totaal niet capabelquote:Op zondag 20 februari 2022 11:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja. en beeld je nu eens een paar Nederlandse studentjes van 20 in die in die schuttersputjes moeten gaan zitten.
Als die het sein krijgen dat de vijand eraan komt rennen ze allemaal teringhard weg of ze hijsen de witte vlag meteen. Dat is een beetje wat ik bedoel met commando-mentaliteit. Opzich wel handig dat je dan nog iets van strijd probeert te leveren.
Overigens zou ik, voor de criticasters, het zelf ook snel opgeven maar om maar aan te geven dat ze daar in het oosten toch wel wat geharder zijn.
Die foto is iconisch maar ik hoorde dat het eigenlijk wel vaker gebeurde. M'n opa vocht destijds mee in de Tweede Wereldoorlog en hij zei dat het toen eigenlijk ook wel gebeurde dat de 2 kampen niet 'durfden'.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Bedoel je niet de kerstperiode tijdens de Eerste Wereldoorlog?
[ afbeelding ]
https://www.history.com/t(...)r-i-soldier-accounts
Dit hoor ik al de hele week. Hoezo is ineens vanavond dan in de sterren geschreven?quote:Op zondag 20 februari 2022 11:41 schreef byah het volgende:
Echt insane hoe het hele draaiboek gewoon bekend is en het gewoon exact zo uitgevoerd wordt.. vanavond gaat rollen de tanks naar binnen.
2 kampen? Duitsers die niet durfden? Ben wel benieuwd welke Duitsers dat dan waren.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:44 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Die foto is iconisch maar ik hoorde dat het eigenlijk wel vaker gebeurde. M'n opa vocht destijds mee in de Tweede Wereldoorlog en hij zei dat het toen eigenlijk ook wel gebeurde dat de 2 kampen niet 'durfden'.
M'n opa had toen destijds ook wapens gestolen van de Duitsers, die heeft hij tot op z'n sterfbed bijgehouden.
Klopt, dat gaf ik hierboven al aan. Symptomatisch voor de huidige generatie en dit zijn dan nog gasten die zich hier daadwerkelijk voor opgeven omdat ze denken dat ze het kunnen.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:43 schreef byah het volgende:
[..]
Kijk voor de grap eens Kamp van Koningsbrugge, allemaal afgetrainde 20/30ers maar mentaal totaal niet capabel
Ja, vandaar dat met een veel kleiner leger het Nederlandse leger het Duitse bijna evenveel verliezen deed toekomen als dat het zelf leed.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:11 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Niet iedereen. Het ligt er vooral aan of een groot deel van de mannen vooraf goed gedrild en getraind zijn. Het verschil tussen een Nederlandse soldaat in 1940 en een Wehrmachtsoldaat was immens. Grootste deel van de Nederlanders vond het al snel mooi geweest. Ook de Amerikanen en Engelsen waren veel taaier. Nederlanders zijn gewoon een pacifistisch volkje (niets mis mee) en hebben vaak helemaal geen zin in oorlog.
Zit nu regelmatig naar die commando's te kijken bij Van Koningsbrugge. Dan lach je jezelf toch kapot.
Poetin lijkt alleen geïnteresseerd in een (gedeeltelijke) heroprichting van de Sovjet-Unie. Al het gepraat over vrede en het wegnemen van zijn zorgen is gewoon naïef gezwam.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:40 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
https://www.theguardian.c(...)himself-on-brink-war
Misschien heb je gelijk. In de Tweede Wereldoorlog vochten er iets van 25000 Nederlanders (dat is overigens teringveel, meer dan het huidige beroepsleger) mee aan Duitse zijde tegen de Russen en die vochten net zo hard als hun Duitse collega's.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Maar het gekke van zo'n groeps- en drilproces in het leger is, dat je uiteindelijk toch wel gaat doen wat de bazen boven je willen.
Ik denk dat die eigenwijze pubers uiteindelijk ook wel doen wat van ze 'verwacht' wordt.
quote:Op zondag 20 februari 2022 10:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ter verdediging: Nederlandse mannen hadden er ook weinig zin in 1940. Heb weleens foto's uit die tijd gezien, veel van die gasten stonden lachend naast hun Wehrmachtcollega's nadat ze zich hadden overgegeven. Blij dat het snel klaar was.
quote:Op zondag 20 februari 2022 11:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, vandaar dat met een veel kleiner leger het Nederlandse leger het Duitse bijna evenveel verliezen deed toekomen als dat het zelf leed.
Wat de mythe is, is dat het Nederlandse leger van mei 1940 het wel 'snel mooi geweest' vond en zich zo snel mogelijk overgaf. De feiten zijn dat de Nederlanders keihard gevochten hebben (hetgeen opnieuw blijkt uit de cijfers, vooral de Duitse verliezen) en pas opgaven toen Rotterdam platgebombardeerd werd.
Moet je eens mee kappen, verspreiden van misinformatie.
Ben benieuwd naar jouw bronnen. Verreweg het grootste deel van het Nederlandse leger is niet eens in actie gekomen omdat ze het wel goed geweest vonden. En die even grote Duitse verliezen zie ik ook niet zo, ja die paar duizend doden zijn dan nog redelijk in evenwicht. (Extreem lage dodenaantallen voor die tijd overigens, als je de rest van de oorlog bekijkt.)quote:Op zondag 20 februari 2022 11:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]![]()
"Veel"...
En niet heel gek dat men blij is als een oorlog voorbij is en men nog leeft.
Is dat iets chronisch, schijten op de krijgsverdiensten van Nederlandse soldaten?
Uiteindelijk is het gros van de 'militairen' aan het front gewoon een vader, zoon, broer, ... die daar eigenlijk niet willen zijn. Die zijn opgeroepen om het land te dienen en staan daar omdat ze MOETEN. Die mensen aan het front hebben 0 ervaring over wapens want die kregen ze enkele weken geleden voor het eerst in hun handen geduwd.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
2 kampen? Duitsers die niet durfden? Ben wel benieuwd welke Duitsers dat dan waren.
Dat beeld is dan ook niet geschetst, geen idee waar je die nonsens weer vandaan haalt. De Duitse bezetter hield zich vooral koest omdat het de hoop had dat de Arische Hollandse buren opgenomen zouden worden in het Rijk; lekker bloemetjes uitdelen en jezelf presenteren als de grote behulpzame broer... Toen Nederlanders aangaven niet zo te zitten wachten op die Germanisering was het snel klaar met die freundlichkeit.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:07 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Op de Grebbeberg ging het er inderdaad wat harder aan toe maar ook daar verliep het na de overgave allemaal vrij rustig. Het idee dat er in Nederland na de oorlog is geschetst van een beestachtig Duits leger dat hier massaal oorlogsmisdaden beging klopt niet.
[ [url=https://h5mc.nl/wp-content/uploads/2016/10/Rhenen-Grebbeberg-bron-www.refdag.nl_.jpg]afbeelding[/url] ]
Daarvoor moet je naar het oostfront kijken. Je weet wel, datzelfde gebied waar nu het gedonder weer plaatsvindt.
Dat is toch eerder een besluit van de bevelhebbers (en uiteindelijk de regering) dan van die soldaten zelf? Lijkt me niet dat die een keus hadden in waar en hoe ze werden ingezet.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
[..]
Ben benieuwd naar jouw bronnen. Verreweg het grootste deel van het Nederlandse leger is niet eens in actie gekomen omdat ze het wel goed geweest vonden. En die even grote Duitse verliezen zie ik ook niet zo, ja die paar duizend doden zijn dan nog redelijk in evenwicht. (Extreem lage dodenaantallen voor die tijd overigens, als je de rest van de oorlog bekijkt.)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_aanval_op_Nederland_in_1940#
Dat zijn de cijfers, en dan zie je inderdaad een redelijk evenwicht in verlies van manschappen. Onmogelijk geweest als het allemaal van die droplulletjes waren die hun geweertje direct wegwierpen bij het zien van de Pruis.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
[..]
Ben benieuwd naar jouw bronnen. Verreweg het grootste deel van het Nederlandse leger is niet eens in actie gekomen omdat ze het wel goed geweest vonden. En die even grote Duitse verliezen zie ik ook niet zo, ja die paar duizend doden zijn dan nog redelijk in evenwicht. (Extreem lage dodenaantallen voor die tijd overigens, als je de rest van de oorlog bekijkt.)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_aanval_op_Nederland_in_1940#
Het hangt er totaal af van wat er op het spel staat. Rusland kan niet Nederland daadwerkelijk innemen (samen met alle landen tussen NL en Rusland, dus van occupatie zal sowieso geen sprake zijn. Dus '"vechten voor Nederland", als in, als je niet vecht valt Nederland en wordt het of compleet met de grond gelijk gemaak of het word russisch grondgebied, lijkt me zeer onwaarschijnlijk.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Misschien heb je gelijk. In de Tweede Wereldoorlog vochten er iets van 25000 Nederlanders (dat is overigens teringveel, meer dan het huidige beroepsleger) mee aan Duitse zijde tegen de Russen en die vochten net zo hard als hun Duitse collega's.
Dat zegt wel wat over hoe mensen te drillen zijn. Desondanks zie ik het bij de gemiddelde woke-student die babbelt over genderneutrale namen en vrouwenquota niet helemaal voor me.
Dat beeld is wel degelijk geschetst en ook hier bij onwetende mensen nog. Raad je aan om eens wat docu's over die tijd terug te kijken, bijvoorbeeld deze.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat beeld is dan ook niet geschetst, geen idee waar je die nonsens weer vandaan haalt. De Duitse bezetter hield zich vooral koest omdat het de hoop had dat de Arische Hollandse buren opgenomen zouden worden in het Rijk; lekker bloemetjes uitdelen en jezelf presenteren als de grote behulpzame broer... Toen Nederlanders aangaven niet zo te zitten wachten op die Germanisering was het snel klaar met die freundlichkeit.
Eens overigens dat het er in 1944 en 1945 een stuk minder gezellig aan toe ging.quote:Stampende laarzen, bruut geweld, razzia's en deportaties, dat zijn de standaardbeelden die we al zestig jaar hebben van de 50.000 Duitse soldaten die Nederland bezet hielden. Maar welk beeld hadden die soldaten eigenlijk van ons? En, hoe brachten ze hun tijd hier door? Amateurfilmmateriaal en getuigenissen van Duitse oud-soldaten, laten zien hoe leeg onze beelden zijn: De Duitse soldaat voelde zich geen bezetter. Hij waande zich in een soort luilekkerland.
Docu's?quote:Op zondag 20 februari 2022 11:58 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat beeld is wel degelijk geschetst en ook hier bij onwetende mensen nog. Raad je aan om eens wat docu's over die tijd terug te kijken, bijvoorbeeld deze.
https://www.anderetijden.(...)ten-filmen-Nederland
[..]
Eens overigens dat het er in 1944 en 1945 een stuk minder gezellig aan toe ging.
Vermoedelijk omdat de Olympische Winterspelen dan zijn afgelopen.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:45 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Dit hoor ik al de hele week. Hoezo is ineens vanavond dan in de sterren geschreven?
Op 14 mei (dus voor de overgave) waren er al tienduizenden mannen krijgsgevangen gemaakt. Ik zoek even naar een kaartje van de frontlinie op die dag. Toen stonden de Duitsers al bijna in Utrecht.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:56 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat is toch eerder een besluit van de bevelhebbers (en uiteindelijk de regering) dan van die soldaten zelf? Lijkt me niet dat die een keus hadden in waar en hoe ze werden ingezet.
Poetin houdt van symboliek. Als je symboliek wil dan hou je rekening met de datum en dan gok ik op dinsdag 22/2/22.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:01 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Vermoedelijk omdat de Olympische Winterspelen dan zijn afgelopen.
(Vorige maand werd die voorspelling al geuit overigens.)
En omdat sinds een paar dagen de separatisten hun werk zijn gaan doen. Zodat Rusland 'goede redenen' heeft om de Oekraïnse situatie 'op te lossen'.
Dezelfde redenen die er waren in 2014, toen er ook werd gewacht met annexatie van De Krim tot de week na de Spelen.
"De levens van Russen en de Russische belangen in Oekraïne staan op het spel." (Citaat Medvedev)
Ik kan nog steeds niet geloven dat zo'n gigantisch aanvalsplan van de Russen waar maanden naar toe wordt gewerkt wordt bepaald door het wel of niet aflopen van de olympische spelen.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:01 schreef Toby56 het volgende:
[..]
En omdat sinds een paar dagen de separatisten hun werk zijn gaan doen. Zodat Rusland 'goede redenen' heeft om de Oekraïnse situatie 'op te lossen'.
Dezelfde redenen die er waren in 2014, toen er ook werd gewacht met annexatie van De Krim tot de week na de Spelen.
"De levens van Russen en de Russische belangen in Oekraïne staan op het spel." (Citaat Medvedev)
Dat waren inderdaad een soort Übermenschen ja.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
2 kampen? Duitsers die niet durfden? Ben wel benieuwd welke Duitsers dat dan waren.
Ik wens mij persoonlijk niet eens aan een voorspelling te wagen.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:02 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Poetin houdt van symboliek. Als je symboliek wil dan hou je rekening met de datum en dan gok ik op dinsdag 22/2/22.
Wow, wist ik niet. Dat ging best snel.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Op 14 mei (dus voor de overgave) waren er al tienduizenden mannen krijgsgevangen gemaakt. Ik zoek even naar een kaartje van de frontlinie op die dag. Toen stonden de Duitsers al bijna in Utrecht.
[ afbeelding ]
Oke, de olympische spelen maken wel een extra aanleiding. Dat toneelspel in Oost Oekraine is al bezig vanaf begin vorige week, de Russen hebben daar elke dag zo'n beetje een 'rechtvaardiging' uit kunnen halen.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:01 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Sailliant hoe in Limburg niet eens een datum vermeld is. Hebben ze daar gewoon de deur opengehouden of hoe moet ik dit interpreteren?quote:Op zondag 20 februari 2022 12:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Op 14 mei (dus voor de overgave) waren er al tienduizenden mannen krijgsgevangen gemaakt. Ik zoek even naar een kaartje van de frontlinie op die dag. Toen stonden de Duitsers al bijna in Utrecht.
[ afbeelding ]
Doe ik ook maar de interpretatie van die documentatie is voor veel mensen anders. Ik baseer mij op ooggetuigenverslagen en het lezen van bronnen over mei 1940 en dat verslag is vrij ontluisterend.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Docu's?
Ik baseer me liever op de primaire documentatie. Moet je ook eens doen.
Tsja, voor Denemarken hebben ze maar twee uur nodig gehad. Dat is nou eenmaal de realiteit van een kleiner buurland zijn van een grote militaire macht (en waar tot op zekere hoogte Oekraïne nu ook mee te maken dreigt te krijgen): Als ze er zin in hebben lopen ze zonder al te veel moeite in no time over je heen.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:04 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Wow, wist ik niet. Dat ging best snel.
In 3 dagen tijd hadden ze half Nederland veroverd.
Het politieke belang van de Olympische Spelen moet je niet onderschatten.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik kan nog steeds niet geloven dat zo'n gigantisch aanvalsplan van de Russen waar maanden naar toe wordt gewerkt wordt bepaald door het wel of niet aflopen van de olympische spelen.
Denk niet dat dat er ook maar iets mee te maken heeft. Als het erna is was dat puur omdat alles dan gereed is, niet omdat Poetin zit te bibberen omdat China misschien een half uurtje boos is.
En dat lag aan wat precies?quote:Op zondag 20 februari 2022 12:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De eerste die echt aanvalt is de pineut! Dat weet iedereen.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:04 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Oke, de olympische spelen maken wel een extra aanleiding. Dat toneelspel in Oost Oekraine is al bezig vanaf begin vorige week, de Russen hebben daar elke dag zo'n beetje een 'rechtvaardiging' uit kunnen halen.
Hij lacht niet, hij is boos.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:06 schreef einzeinz het volgende:
[..]
De eerste die echt aanvalt is de pineut! Dat weet iedereen.
Dus blijft het voorlopig bij provoceren en uitdagen en zodra de eerste hapt en vuurt heeft de andere een reden om aan te vallen.
Ik denk niet dat Poetin de eerste zal zijn. Al ligt hij waarschijnlijk nu lachend op de bank af te wachten.
Dus eigenlijk is een nieuwe oorlog te danken aan de ijshockey spelers die verdomme niet hun best genoeg hebben gedaan. Talk about pressure.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:06 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Het politieke belang van de Olympische Spelen moet je niet onderschatten.
Daarnaast wil Poetin gewoon graag de Spelen zien. Hij houdt van sport.
En toen Rusland vanochtend de ijshockeyfinale van Finland verloor, was de boot definitief aan.
Het gaat hier niet om andere gebiedsdelen, het gaat om Nederland, en het beeld wat je van het leger en dienst strijd schetst. Een beeld dat volstrekt ahistorisch is.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:05 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Doe ik ook maar de interpretatie van die documentatie is voor veel mensen anders. Ik baseer mij op ooggetuigenverslagen en het lezen van bronnen over mei 1940 en dat verslag is vrij ontluisterend.
Natuurlijk is er op een paar plekken redelijk hard gevochten maar het stelt allemaal weinig voor met de rest van de oorlog in andere gebiedsdelen van Europa.
Daar liepen ze in een paar uurtjes doorheen. In de ochtend waren ze er al en in de middag (dus de eerste dag van de inval) was Maastricht veroverd.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:05 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Sailliant hoe in Limburg niet eens een datum vermeld is. Hebben ze daar gewoon de deur opengehouden of hoe moet ik dit interpreteren?
quote:Bij de wegblokkade in Rothem ondervonden de Duitsers nauwelijks tegenstand, door verkeerd gebruik van de PaK en falend optreden van de Nederlandse sergeant. Aan de noordzijde van de stad bij het stuw- en sluiscomplex Borgharen en nabij de spoorbrug, vonden wel hevige gevechten plaats, waarbij enkele tientallen Duitsers werden gedood, waaronder luitenant Hans-Joachim Hocke, de aanvoerder van het Sonderkommando. Uiteindelijk kregen de Duitsers de overhand en konden daarna optrekken naar de bruggen. De wegblokkade bij Heugem werd bij het naderen van de Duitsers rond 5:45u zonder slag of stoot opgegeven, omdat bekend was dat de Duitsers aan de noordzijde van de stad al vrije doorgang hadden.[10]
De verdedigers trokken zich nu terug naar de bruggen. In de Hoogbrugstraat had zich een 25-tal Nederlanders achter een barricade van zandzakken opgesteld, die kort maar hevig slag leverden. Met anti-tankwapens bestookten ze de Duitsers bij de spoorwegovergang Akerstraat, waarbij twee of drie Duitse pantserwagens werden geraakt, die vervolgens de weg versperden. Toen ze verpletterd dreigden te worden door het zware Duitse geschut, beval de sergeant de terugtocht en wisten ze de linker Maasoever veilig te bereiken. Om circa 6:00u werd de springlading in de Sint Servaasbrug tot ontploffing gebracht, min of meer voor de neus van de naderende Duitsers. Om 6:15u vloog de Wilhelminabrug de lucht in, vijf minuten later gevolgd door de spoorbrug. Bij de vernielde verkeersbruggen, waarvan de pijlertorens behouden waren en waarin zich een handjevol Nederlandse schutters schuilhielden, vonden daarna nog enkele confrontaties plaats, waarbij de Duitsers relatief grote verliezen leden. De zwaarste slag werd geleverd bij de vernielde spoorbrug, waar de Nederlanders door de aanzwellende Duitse overmacht het onderspit dolven.[10]
De territoriale bevelhebber van Zuid-Limburg, luitenant-kolonel A. Govers, hield rond 7:00u een stafvergadering in de Tapijnkazerne en besloot daarna dat het zinloos was om verder weerstand te bieden. Men wilde tevens voorkomen dat de historische stad Maastricht aan puin geschoten zou worden. Om 8:15u begaf Govers zich onder een witte vlag naar de Wilhelminabrug om de capitulatie van het Nederlandse garnizoen aan te bieden. Om 9:30u hadden alle Nederlandse troepen in en om Maastricht de wapens neergelegd.[10]
Vanaf dat moment konden de Duitsers beginnen met het provisorisch herstellen van de bruggen, waarbij gebruik gemaakt werd van rubberbootjes. Daarnaast werden veerponten ingezet en werd een pontonbrug aangelegd. Vanaf de vroege ochtend van 11 mei trokken de 343 tanks van de 4e Pantserdivisie van het 6e Duitse Leger de Maas over. Incidentele geallieerde luchtaanvallen op 11 en 12 mei hadden niet het beoogde effect en konden de Duitse opmars niet stuiten.[5] De deels herstelde bruggen en andere Duitse doelen werden gemist; wel kwamen geallieerde bommen terecht in Grote Staat, Grote Gracht, Onze Lieve Vrouweplein, Kesselskade, Rechtstraat en hoek Hoogbrugstraat-Wycker Grachtstraat, met in totaal dertien doden en circa honderd gewonden.[11]
Nee jouw beeld is juist ahistorisch. Mei 1940 was een gênant optreden van militaire staf en heel veel (niet alle) Nederlandse soldaten.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om andere gebiedsdelen, het gaat om Nederland, en het beeld wat je van het leger en dienst strijd schetst. Een beeld dat volstrekt ahistorisch is.
Met de overmacht die de Duitsers hadden, had het al in 1 dag in Amsterdam moeten staan. Dat liep dus iets anders.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:04 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Wow, wist ik niet. Dat ging best snel.
In 3 dagen tijd hadden ze half Nederland veroverd.
"Heel veel"...quote:Op zondag 20 februari 2022 12:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Nee jouw beeld is juist ahistorisch. Mei 1940 was een gênant optreden van militaire staf en heel veel (niet alle) Nederlandse soldaten.
Ja flikker lekker zelf op.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
"Heel veel"...
Flikker toch op man.
Was het dan niet gênant geweest als ze tot op het bittere einde hadden doorgevochten met als resultaat dat ze alsnog verloren hadden en Nederland terug de 13e eeuw in gebombardeerd was?quote:Op zondag 20 februari 2022 12:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Nee jouw beeld is juist ahistorisch. Mei 1940 was een gênant optreden van militaire staf en heel veel (niet alle) Nederlandse soldaten.
Een reactie op je lasterlijke gebazel. "Heel veel"... Leg het ons eens uit, Pietje: hoe genânt gedroeg het gros van het Nederlandse leger zich, en waaruit bleek dat?quote:Op zondag 20 februari 2022 12:10 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja flikker lekker zelf op.Wat is dit nou weer?
En dan nog de Duitsers 4 dagen dwarszitten...quote:Op zondag 20 februari 2022 12:11 schreef einzeinz het volgende:
Is ook omdat waarschijnlijk 80% van dat Nederlands leger geen echte beroepsmilitair was. Die stonden enkele weken daarvoor nog gewoon in de fabriek te assembleren en kregen ineens een wapen in hun handen geduwd.
(Hier knal maar alles af wat Duits praat)
Nu kom je in het domein van de "wat als-geschiedenis" terecht. Het beeld wat vaak geschetst is dat van een totaal kansloos leger met geweren uit de 19e eeuw, maar dat is allemaal nogal een karikatuur.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:11 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Was het dan niet gênant geweest als ze tot op het bittere einde hadden doorgevochten met als resultaat dat ze alsnog verloren hadden en Nederland terug de 13e eeuw in gebombardeerd was?
Gezien de ligging en hoe smal het is was het onmogelijk te verdedigen. Dat is dus ook niet gedaan.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:05 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Sailliant hoe in Limburg niet eens een datum vermeld is. Hebben ze daar gewoon de deur opengehouden of hoe moet ik dit interpreteren?
Ja, zoals Hitler van zijn soldaten eiste in april 1945.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:11 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Was het dan niet gênant geweest als ze tot op het bittere einde hadden doorgevochten met als resultaat dat ze alsnog verloren hadden en Nederland terug de 13e eeuw in gebombardeerd was?
Klopt en dan kan je beter bij elkaar zijn dan gescheiden van elkaarquote:Op zondag 20 februari 2022 11:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het hangt er totaal af van wat er op het spel staat. Rusland kan niet Nederland daadwerkelijk innemen (samen met alle landen tussen NL en Rusland, dus van occupatie zal sowieso geen sprake zijn. Dus '"vechten voor Nederland", als in, als je niet vecht valt Nederland en wordt het of compleet met de grond gelijk gemaak of het word russisch grondgebied, lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
En bij een echte grote wereldoorlog wordt alle technologie uit de kast gehaald en overleef je het wss nog geen 3 seconde als mini drones alle hoeken en gaten van gebied in een paar uur 'mens-vrij' maken.
Wat een verrassing.quote:
De VVD heeft NL permanent in de uitverkoop.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
Geeft wel mooi aan waarom Nederland anno 2022 inderdaad zo van de kaart geveegd kan worden; met Pietje Puks aan het roer en een ingebakken afkeer van het eigen land en de eigen bevolking (en een soort verheerlijking van alles wat hier ooit is binnengevallen) is het een koud kunstje hier huis te houden. Of liever, het huis in te nemen. "Kom maar binnen, wij zijn pacifistische lulletjes rozenwater, altijd geweest, hihi..."
Klopt, maar dat gold voor elk land.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:11 schreef einzeinz het volgende:
Is ook omdat waarschijnlijk 80% van dat Nederlands leger geen echte beroepsmilitair was. Die stonden enkele weken daarvoor nog gewoon in de fabriek te assembleren en kregen ineens een wapen in hun handen geduwd.
(Hier knal maar alles af wat Duits praat)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De opkomstplicht had nooit afgeschaft mogen worden.
Hetzelfde werd gezegd van de jonge mannen vlak voor wo1 en nogmaals voor wo2.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Maar het gekke van zo'n groeps- en drilproces in het leger is, dat je uiteindelijk toch wel gaat doen wat de bazen boven je willen.
Ik denk dat die eigenwijze pubers uiteindelijk ook wel doen wat van ze 'verwacht' wordt.
quote:Vladimir Putin humiliated by China after Beijing urges Moscow to drop Ukraine war plans
Beijing's Foreign Minister said that Ukraine had the right to safeguard its sovereignty, independence and territorial integrity. The Russian President has amassed close to 200,000 troops on Ukraine's northern, eastern and southern flanks, according to US officials. Defence analysts working for the Atlantic Council organisation warned that the Kremlin had completed preparations for a large-scale offensive operation.
They said that Russian forces could "likely execute a further invasion of Ukraine with less than twelve hours of unambiguous warning."
With an invasion looking increasingly imminent, China's top diplomat used his appearance at the Munich security conference on Saturday to warn Mr Putin against following through on his expansionist ambitions.
Wang Yi affirmed Ukraine's right to safeguard its territorial integrity and urged a diplomatic solution to the escalating crisis.
He called the Minsk Agreement the "only way out" and urged all parties to come together and solve the crisis peacefully.
Mr Yi also said that Ukraine should not be a frontline for competition among major powers.
The Minsk Agreement refers to a diplomatic accord signed in February 2015 in the Belarus capital by representatives of Russia, Ukraine, the Organisation for Security and Cooperation in Europe (OSCE) and the leaders of two pro-Russian separatist regions.
The deal set out a series of military and political steps that remain unimplemented.
A major blockage has been Russia's insistence that it is not a party to the conflict and therefore is not bound by its terms.
Moscow also wants the breakaway regions to have autonomy over economic and foreign policy - something Kyiv would find very hard to countenance.
Wang Yi's slap-down of Mr Putin comes as a major surprise, given that China's President Xi Jinping appeared to back Mr Putin's Ukraine policy.
The two leaders met in Beijing at the start of the Beijing Winter Olympics.
They issued a joint statement calling on the West to "abandon the ideologised approaches of the cold war".
In a nod to Russian interests in Ukraine, China said it understood and supported "the proposals put forward by the Russian Federation on the formation of long-term legally binding security guarantees in Europe."
Volodymr Zelenskiy, Ukraine's President, attended the Munich security conference today, where he met with Boris Johnson.
The Prime Minister reiterated the UK's "unequivocal support for Ukraine's sovereignty and territorial integrity", a Downing Street spokesperson said.
They added: "The prime minister told Zelenskiy that the UK continues to cooperate closely with international partners to make clear that any Russia incursion will be met with strength, including significant economic consequences.
"The leaders agreed that any further Russian incursion into Ukraine would be a profound miscalculation which would be met with fierce resistance from Ukraine.
"They agreed there was still time for Putin to choose the path of peace and diplomacy."
Western leaders continued to issue last minute appeals to the Russian President to pull back from the brink of war.
Olaf Scholz, the German Chancellor, said it was unacceptable that Europe was facing a war over an issue that was not even an agenda - namely Ukraine's membership of NATO.
He said: "It will not happen the next time. It will not happen in the near time. Putin knows that."
Bron: MSN
Zou het? Oost-Duitsland werd ook gewoon aan de Russen gegeven.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:54 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Polen denk ik al... Dan wordt heel Europa opgeroepen!
Dat de jeugd decadente watjes zijn wordt al duizenden jaren gezegd. Letterlijk trouwens, er zijn oude Griekse geschriften en opschriften in Egyptische opgravingen te vinden van precies die strekking.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hetzelfde werd gezegd van de jonge mannen vlak voor wo1 en nogmaals voor wo2.
Als het nodig is kan iedereen getraind worden als leger mieren. Al zie ik mijzelf nu ook niet doen.
Wonderlijk proces.
"Brussel moet beschermd worden. Ik eis een actieve dienstplicht voor alle witte mannen tot 50 jaar. Heil Timmermans. Lang leve Lagarde"quote:Op zondag 20 februari 2022 12:30 schreef YoungDriller het volgende:
Heel links-progressief Nederland ineens pro-defensie.
Om 9.30 's ochtends al als ik dat artikel goed lees?quote:Op zondag 20 februari 2022 12:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Daar liepen ze in een paar uurtjes doorheen. In de ochtend waren ze er al en in de middag (dus de eerste dag van de inval) was Maastricht veroverd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_om_Maastricht
[..]
Eng eng engquote:Op zondag 20 februari 2022 12:33 schreef Twiitch het volgende:
[..]
"Brussel moet beschermd worden. Ik eis een actieve dienstplicht voor alle witte mannen tot 50 jaar. Heil Timmermans. Lang leve Lagarde"
[ afbeelding ]
Tja. De Nederlandse defensie was dan ook compleet gericht op Fort Holland.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:05 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Zoals het hoortquote:Op zondag 20 februari 2022 12:35 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Tja. De Nederlandse defensie was dan ook compleet gericht op Fort Holland.
Er zijn toch al diverse shellings geweest? Dus de eerste heeft al gevuurd lijkt mijquote:Op zondag 20 februari 2022 12:06 schreef einzeinz het volgende:
[..]
De eerste die echt aanvalt is de pineut! Dat weet iedereen.
Dus blijft het voorlopig bij provoceren en uitdagen en zodra de eerste hapt en vuurt heeft de andere een reden om aan te vallen.
Ik denk niet dat Poetin de eerste zal zijn. Al ligt hij waarschijnlijk nu lachend op de bank af te wachten.
Prima verdedigbaar als je een beetje fatsoenlijk samenwerkt met je bondgenoten. (België in dit geval.) Nederlandse troepen hadden ook gewoon toestemming om door België terug te trekken. Deden ze niet.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:33 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Om 9.30 's ochtends al als ik dat artikel goed lees?![]()
Maargoed, Limburg lijkt mij inderdaad nauwelijks verdedigbaar. De Belgen hebben daar strategisch gezien meer belangen bij dan wij zelf dus wellicht kunnen zij het voortaan oppakken
quote:Op zondag 20 februari 2022 12:40 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Kan het weer over Oekraïne gaan aub?
De Chinezen trekken hun handen er vanaf? Dan denk ik dat de invasie niet doorgaat. Of het is een two faced opstelling van de Chineesquote:
Waarom? Het is een illusie om te denken dat Amerikaanse troepen Oekraïne gaan beschermen bij een Russische invasie.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:41 schreef einzeinz het volgende:
Staan er eigenlijk al Amerikaanse soldaten klaar?
Als Biden dat nog op het laatste moet gaan regelen...
Bron?quote:Op zondag 20 februari 2022 12:41 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
De Chinezen trekken hun handen er vanaf? Dan denk ik dat de invasie niet doorgaat. Of het is een two faced opstelling van de Chinees
Biden heeft al aangegeven dat hij het uberhaupt niet gaat regelen tenzij er NAVO grondgebied ingenomen gaat wordenquote:Op zondag 20 februari 2022 12:41 schreef einzeinz het volgende:
Die zijn al jaren aanwezig in Oekraïne. Maar Amerika zal niet voor Oekraïne gaan strijden.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:41 schreef einzeinz het volgende:
Nee. Zolang er niets op EU/Nato gebied is gaan wij niets doen.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:41 schreef UpsideDown het volgende:
Zou Polen (met de NAVO) Lviv ook veilig gaan stellen bij een Russische invasie? Het is voor hun en voor de EU niet wenselijk is dat deze stad in Russische handen valt lijkt mij...
Rusland heeft vele malen meer gevechtsvliegtuigen en een belachelijke hoeveelheid aan artillery. Dit zul je ook eerst zien voordat de tanks naar binnen rollen.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:53 schreef kurk_droog het volgende:
Maar Oekraïne heeft toch ook gewoon 250k soldaten gereed? Zo makkelijk gaat dit niet verlopen voor Rusland.
Ja maar, al die enorme aantallen NAVO-militairen rondom Rusland!quote:
Je zou maar zo angstig in het leven staan.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:20 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Sjoelen en zandgranaten...quote:Op zondag 20 februari 2022 10:35 schreef Haags het volgende:
Harrie Jekkers God wist het wel als de Russen zouden komen
De relatie tussen dienstplicht en vies worden op het werk zie ik niet zo.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:03 schreef Momo het volgende:
Dienstplicht voor zoiets als dit zou wel echt een succes zijn in Nederland. Mijn vader werkt in de bouw en krijgt daar regelmatig stagiairs, jongens van een jaar of 18. En laatst had hij een boze moeder aan de telefoon dat haar zoon vies was geworden op de eerste werkdag.![]()
En volgens mij geldt dienstplicht toch ook voor vrouwen nu in Nederland? Natuurlijk zou ik zelf ook niet staan springen.
Zie je voor je dat ze niet in de loopgraven willen liggen omdat anders hun shirt vies wordtquote:Op zondag 20 februari 2022 13:05 schreef Toby56 het volgende:
[..]
De relatie tussen dienstplicht en vies worden op het werk zie ik niet zo.
Ik ben niet in dienst geweest en maak me veelal zorgeloos smerig.
Sterker nog, ik ben gewoon een Vieze Man.
quote:Op zondag 20 februari 2022 13:03 schreef Momo het volgende:
Dienstplicht voor zoiets als dit zou wel echt een succes zijn in Nederland. Mijn vader werkt in de bouw en krijgt daar regelmatig stagiairs, jongens van een jaar of 18. En laatst had hij een boze moeder aan de telefoon dat haar zoon vies was geworden op de eerste werkdag.![]()
Volgens mij kan je het best je bevolking voorbereiden op een guerrillaoorlog. Het traditioneel verdedigen van de eigen landsgrenzen heeft voor een land als Nederland weinig zin.quote:Op zondag 20 februari 2022 12:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
Geeft wel mooi aan waarom Nederland anno 2022 inderdaad zo van de kaart geveegd kan worden; met Pietje Puks aan het roer en een ingebakken afkeer van het eigen land en de eigen bevolking (en een soort verheerlijking van alles wat hier ooit is binnengevallen) is het een koud kunstje hier huis te houden. Of liever, het huis in te nemen. "Kom maar binnen, wij zijn pacifistische lulletjes rozenwater, altijd geweest, hihi..."
Ik dacht in jouw verhaal vooral aan de moeder die boos belde. Dat is pas treurig.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Zie je voor je dat ze niet in de loopgraven willen liggen omdat anders hun shirt vies wordt
Volgens mijn vader wou hij bepaalde taken al eerst niet doen omdat er modder op zijn broek zou komen.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:08 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik dacht in jouw verhaal vooral aan de moeder die boos belde. Dat is pas treurig.
Misschien vond haar zoon, die niet in dienst was geweest, het helemaal niet zo erg om smerig te worden.
Dan heeft-ie de verkeerde opleiding gekozen.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:09 schreef Momo het volgende:
[..]
Volgens mijn vader wou hij bepaalde taken al eerst niet doen omdat er modder op zijn broek zou komen.
We hebben geen dienstplicht in Nederland. Ook niet voor vrouwen. Als we dienstplicht zouden gaan instellen, waar ik geen tegenstander van ben, dan lijkt het mij dat vrouwen hier net zo goed aan mee gaan doen.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:03 schreef Momo het volgende:
En volgens mij geldt dienstplicht toch ook voor vrouwen nu in Nederland? Natuurlijk zou ik zelf ook niet staan springen.
Langs het hockeyveld?quote:Op zondag 20 februari 2022 13:05 schreef Toby56 het volgende:
[..]
De relatie tussen dienstplicht en vies worden op het werk zie ik niet zo.
Ik ben niet in dienst geweest en maak me veelal zorgeloos smerig.
Sterker nog, ik ben gewoon een Vieze Man.
Dienstplicht voor iets wat zich 1000'en km verderop afspeelt en overduidelijk ontketend wordt door de elite zou ik ook weigeren, dan maar een jaar in de gevangenis. Ga mijn leven niet op de weegschaal zetten voor een land of EU waar ik verder geen banden mee heb of zie.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:03 schreef Momo het volgende:
Als de huidige kliek in het Kremlin oprot, dan kun je misschien een goede buur aan Rusland hebben.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:13 schreef -Mellon- het volgende:
Hopelijk komt er geen oorlog en kiest Oekraïne verstandig voor een goede buur i.p.v. voor lidmaatschap van een militaire alliantie die Rusland vijandig gezind is.
Natuurlijk wel. Hij is opgeschort. Er zijn daarnaast ook wetten waar iedere 18+'er (zelfs geen bovengrens)kan worden opgeroepen door de minister van defensie of het militaire gezag. Vrouwen zijj inderdaad heel nuttig in oorlogen, zeker nu met alle technologie.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:11 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
We hebben geen dienstplicht in Nederland. Ook niet voor vrouwen. Als we dienstplicht zouden gaan instellen, waar ik geen tegenstander van ben, dan lijkt het mij dat vrouwen hier net zo goed aan mee gaan doen.
Ja wat is het nu. Is dienstplicht er wel of niet?quote:Op zondag 20 februari 2022 13:17 schreef Confetti het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Hij is opgeschort. Er zijn daarnaast ook wetten waar iedere 18+'er (zelfs geen bovengrens)kan worden opgeroepen door de minister van defensie of het militaire gezag. Vrouwen zijj inderdaad heel nuttig in oorlogen, zeker nu met alle technologie.
Jazeker.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:19 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Ja wat is het nu. Is dienstplicht er wel of niet?
Ligt de grens niet bij 45 jaar?quote:Op zondag 20 februari 2022 13:17 schreef Confetti het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Hij is opgeschort. Er zijn daarnaast ook wetten waar iedere 18+'er (zelfs geen bovengrens)kan worden opgeroepen door de minister van defensie of het militaire gezag. Vrouwen zijj inderdaad heel nuttig in oorlogen, zeker nu met alle technologie.
https://www.rijksoverheid(...)over-de-dienstplichtquote:In Nederland bestaat nog steeds een dienstplicht. Deze is niet afgeschaft.
[...]
Alleen de opkomstplicht voor dienstplicht is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Daarom roept Defensie dienstplichtige mannen en vrouwen tussen de 17 en 45 jaar niet meer op.
Had je iets anders verwacht. China wil stabiliteit, zeker nabij zijn belangrijkste handelspartner.quote:
Dit dus, de Duitsers tegengehouden op de Afsluitdijk (Kornwerderzand). De Duitsers een enorme klap gegeven bij de slag om Den Haag (Ypenburg). Stand gehouden in Rotterdam (Maasbruggen).quote:Op zondag 20 februari 2022 11:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ja, vandaar dat met een veel kleiner leger het Nederlandse leger het Duitse bijna evenveel verliezen deed toekomen als dat het zelf leed.
Wat de mythe is, is dat het Nederlandse leger van mei 1940 het wel 'snel mooi geweest' vond en zich zo snel mogelijk overgaf. De feiten zijn dat de Nederlanders keihard gevochten hebben (hetgeen opnieuw blijkt uit de cijfers, vooral de Duitse verliezen) en pas opgaven toen Rotterdam platgebombardeerd werd.
Moet je eens mee kappen, verspreiden van misinformatie.
quote:Het verliespercentage aan Duitse zijde was zo ingrijpend, dat de Duitse generaal Speidel later stelde: “Het boven Nederland geleden verlies aan transportcapaciteit heeft zich nog jaren doen voelen”.
quote:Aangezien de jachtvliegtuigen vooral tot taak hadden de bombardementsvluchten van de luchtmacht te beschermen was de luchtdoelartillerie gedurende de vijf oorlogsdagen vrijwel het enige luchtverdedigingselement. Hoewel de luchtdoelartillerie geen afdoende bescherming kon bieden tegen de enorme overmacht, slaagde zij er toch in de vijand indrukwekkend verliezen toe te brengen.
Gedurende de oorlogsdagen werden 314 vliegtuigen neergeschoten, te weten 139 vijandelijke bommenwerpers en jagers en 175 overige vliegtuigen.
De geschiedenis door de Nederlandse luchtdoelartillerie in de meidagen van 1940 geschreven, vormt ongetwijfeld een bladzijde uit de krijgshistorie waarop met trots kan worden teruggezien. De Luftwaffe werd een slag toegebracht waarvan deze zich nimmer meer geheel heeft weten te herstellen. Commandant luchtverdediging kon dan ook in zijn dagorder van 15 mei 1940 met recht stellen: “Ik ben trots op den moed en onversaagdheid, waarmee Gij allen van de luchtverdediging, van hoog tot laag, hebt gestreden voor Koningin en Vaderland”.
Dat bepaalt het Russische volk wel, niet jij. Dat is precies het probleem met westerse landen die andere volkeren/landen dicteren welke partijen wel/niet mogen heersen, of anders doen ze aan regime-change dmv (proxy) oorlogen, vernietigen het land dmv sancties, of door te kloten met hun economieën. Ook dit geeft aan hoe tiranniek het westen is. Jij weergeeft dat ook met je post. Je leert maar te werken met de buur die je hebt.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:15 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Als de huidige kliek in het Kremlin oprot, dan kun je misschien een goede buur aan Rusland hebben.
Ik zie het niet gebeuren.
De militaire alliantie heeft verder geen plannen met het huidige Rusland. Die alliantie kijkt wel lekker uit.
En hoe moeten ze dat precies doen? Via vrije verkiezingen?quote:Op zondag 20 februari 2022 13:23 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
Dat bepaalt het Russische volk wel, niet jij. Dat is precies het probleem met westerse landen die andere volkeren/landen dicteren welke partijen wel/niet mogen heersen, of anders doen ze aan regime-change dmv (proxy) oorlogen, vernietigen het land dmv sancties, of door te kloten met hun economieën. Ook dit geeft aan hoe tiranniek het westen is. Jij weergeeft dat ook met je post. Je leert maar te werken met de buur die je hebt.
Alleen heeft Olav vreemd genoeg nog geen enkele positie in geopolitiek oogpuntquote:Op zondag 20 februari 2022 13:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Had je iets anders verwacht. China wil stabiliteit, zeker nabij zijn belangrijkste handelspartner.
En Olav zegt het hier goed
Olaf Scholz, the German Chancellor, said it was unacceptable that Europe was facing a war over an issue that was not even an agenda - namely Ukraine's membership of NATO.
He said: "It will not happen the next time. It will not happen in the near time. Putin knows that."
Laat Poetin beginnen door te accepteren dat Oekraïne een soeverein land is.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:23 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
Dat bepaalt het Russische volk wel, niet jij. Dat is precies het probleem met westerse landen die andere volkeren/landen dicteren welke partijen wel/niet mogen heersen, of anders doen ze aan regime-change dmv (proxy) oorlogen, vernietigen het land dmv sancties, of door te kloten met hun economieën. Ook dit geeft aan hoe tiranniek het westen is. Jij weergeeft dat ook met je post. Je leert maar te werken met de buur die je hebt.
Die gaan zonder morele backup van de Chinezen geen grote oorlog beginnen. Ik geloof er niet meer in.quote:
De meest vreselijke dictaturen in de wereld, en jij noemt het Westen tiranniek...quote:Op zondag 20 februari 2022 13:23 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
Laten we het hopen.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:27 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Die gaan zonder morele backup van de Chinezen geen grote oorlog beginnen. Ik geloof er niet meer in.
Jij hebt niet door hoe dom en ironisch je nu overkomt?quote:Op zondag 20 februari 2022 13:23 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
Die wel inderdaad. Maar op grond van artikel 37 van de Oorlogswet voor Nederland iedereen boven de 18, zonder bovengrens.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:20 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ligt de grens niet bij 45 jaar?
[..]
https://www.rijksoverheid(...)over-de-dienstplicht
Daarom alle stoere praat ten spijt, als het zover is komt iedereen 'aan de beurt'.quote:Artikel 37
[Red: Dit artikel is nog niet in werking getreden; ingeval buitengewone omstandigheden dit noodzakelijk maken kan bij koninklijk besluit, op voordracht van Onze Minister-President, dit artikel in werking treden.]
1Het militair gezag is bevoegd niet-militairen, die de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt, op te roepen om deel uit te maken van de krijgsmacht.
2Zij worden van het tijdstip af, waartegen zij zijn opgeroepen, aangemerkt als militair, behorende tot dat deel van de krijgsmacht, waarbij zij zijn ingedeeld. De oproeping geldt als oproeping voor de werkelijke dienst.
We hebben hier een Merkel die 18 jaar heerste, tot ze hevig trilde als ze even moest staan, en een Rutte die 12 jaar aan het liegen en bedriegen is en zich niks kan herinneren, maar als je Poetin of Erdogan heet en zo lang aan de macht bent dan moet er wel sprake zijn van dictatuur.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:24 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En hoe moeten ze dat precies doen? Via vrije verkiezingen?
De afsluitingsceremonie is NU. Niet vannacht.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:08 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Volgens mij kan je het best je bevolking voorbereiden op een guerrillaoorlog. Het traditioneel verdedigen van de eigen landsgrenzen heeft voor een land als Nederland weinig zin.
OT: Zou het dan toch vannacht gebeuren? Direct na de afsluitingsceremonie?
Moesten wij ons maar ook maar laten overlopen door nazi-Duitsland dan?quote:Op zondag 20 februari 2022 13:23 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
In hoeverre kun je dat stellen, als oppositie wordt vermoord of vergaand kaltgesteld? "U kunt kiezen, zo lang het maar Putin" staat niet gelijk aan een vrije keuze van het Russische volkquote:Op zondag 20 februari 2022 13:23 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
Merkel en Rutte zijn verkozen...quote:Op zondag 20 februari 2022 13:28 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
We hebben hier een Merkel die 18 jaar heerste, tot ze hevig trilde als ze even moest staan, en een Rutte die 12 jaar aan het liegen en bedriegen is en zich niks kan herinneren, maar als je Poetin of Erdogan heet en zo lang aan de macht bent dan moet er wel sprake zijn van dictatuur.
Oekraïne mag dat geheel zelf bepalen, en Rusland mag als een soeverein land ook bepalen hoe daarop te reageren. Simpel.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:26 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Laat Poetin beginnen door te accepteren dat Oekraïne een soeverein land is.
Dat Oekraïne zelf mag beslissen met welke andere landen het wil samenwerken. Op economisch en op defensief gebied.
En dat Russische partijen die het niet met hem eens zijn aan democratische verkiezingen mogen meedoen.
Dan praten we weer verder.
Een prima buur.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:29 schreef Momo het volgende:
[..]
Moesten wij ons maar ook maar laten overlopen door nazi-Duitsland dan?
Volgens mij heb ik dit filmpje al dagen geleden gezienquote:
Zou China niet mee gaan doen als Poetin toch start?quote:Op zondag 20 februari 2022 13:27 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Die gaan zonder morele backup van de Chinezen geen grote oorlog beginnen. Ik geloof er niet meer in.
Wacht even, dus Rusland mag als soeverein land wel besluiten dat ze Oekraïne in het geval van een 'verkeerde keuze' mogen binnen vallen maar het Westen mag zich verder nergens mee bemoeien? Meen je dit nou serieus?quote:Op zondag 20 februari 2022 13:31 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
Oekraïne mag dat geheel zelf bepalen, en Rusland mag als een soeverein land ook bepalen hoe daarop te reageren. Simpel.
Dit kan gewoon net zo goed in scene gezet zijn. Die cameraman neemt de 2e keer niet eens meer de moeite te gaan liggenquote:Op zondag 20 februari 2022 13:30 schreef Momo het volgende:
Filmpje
Oekraïense minister, en journalisten, moeten rennen voor mortiervuur bij Donetsk
quote:Op zondag 20 februari 2022 13:31 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
Oekraïne mag dat geheel zelf bepalen, en Rusland mag als een soeverein land ook bepalen hoe daarop te reageren. Simpel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |