abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203746916

quote:
Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.

Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.

Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.

Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."

Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.

De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.

Angst voor 'kleine' aanval

Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".

In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527
Buitenhof over situatie: https://embed.vpro.nl/pla(...)ofile=vpro&sharing=1
Nieuwsuur over situatie: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)verleg-over-oekraine
Mogelijk aanvalsplan (Engels): https://www.theguardian.c(...)-in-ukraine-invasion
Interessante beschouwingen over de situatie: https://en.desk-russie.eu/author/francoise-thom.html

Achtergrond

https://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Ukrainian_War
https://nos.nl/collectie/13888-spanning-oekraine
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_203746930
https://twitter.com/teyak(...)tid1VGQU1wNBMBMktWCg

Volgens mij is er iets teveel beweging in #donetsk deze avond...
pi_203747023
Zijn de Russische verkiezingen frauduleus vraagt hij.

Echt onder welke steen heb je dan geleefd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_203747550
Voor iedereen die denkt dat het wel mee gaat vallen.

Boris Johnson denkt daar toch anders over, lijkt mij niet zomaar iemand die loze uitspraken doet:

https://www.bbc.com/news/uk-politics-60448162
pi_203747825
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 23:20 schreef hangtime het volgende:

Boris Johnson denkt daar toch anders over, lijkt mij niet zomaar iemand die loze uitspraken doet:

Is dat de ene van al die feestjes ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_203747856
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 23:31 schreef TLC het volgende:

[..]
Is dat de ene van al die feestjes ?
Zolang die deze maar niet organiseert
pi_203747962
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 22:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zijn de Russische verkiezingen frauduleus vraagt hij.

Echt onder welke steen heb je dan geleefd.
Ja want in Rusland is alles corrupt en in de EU / USA verloopt alles eerlijk
Man man man.
  zondag 20 februari 2022 @ 00:18:59 #8
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_203748805
Wanneer zei Biden ook alweer dat die inval zou plaatsvinden?
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_203748828
Zelfs de Russen zelf vinden hun land corrupt. Alleen zeggen ze het niet gauw omdat ze dan in problemen kunnen komen.
pi_203748839
quote:
0s.gif Op zondag 20 februari 2022 00:18 schreef Grishenko_ het volgende:
“Anytime soon..”
pi_203748884
quote:
0s.gif Op zondag 20 februari 2022 00:18 schreef Grishenko_ het volgende:
AFgezien wat biden zegt, grote kans op vannacht of morgennacht na de spelen. Alle troepen en materiaal staat nu pal op de grens.
pi_203748907
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 22:38 schreef AchJa het volgende:

[..]
Moet je de Hunnen vragen... :')
De Hunnen :') Jij hebt zeker die film gezien? :D
pi_203748922
quote:
7s.gif Op zondag 20 februari 2022 00:23 schreef skysherrif het volgende:

[..]
AFgezien wat biden zegt, grote kans op vannacht of morgennacht na de spelen. Alle troepen en materiaal staat nu pal op de grens.
Zaterdag is wel Wodka-avond, dus ze wachten tot na de kater denk ik
pi_203748937
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 23:36 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Man man man.
Putin die met 140% van de stemmen wint is wel een 'beetje' verdacht. Zelfs NL-politici zijn niet zo dom :')
  Moderator zondag 20 februari 2022 @ 00:52:11 #16
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_203749316
maar dan nu de vraag, na ukraine, zou putin doorslaan en verder naar het westen komen?

Ik weet wel dat mocht dat gebeuren en ze staan bij de duitse grens, ik alvast m'n koffers pak en weg ben naar spanje ofzo :+
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_203749340
quote:
0s.gif Op zondag 20 februari 2022 00:52 schreef Jimbo het volgende:
maar dan nu de vraag, na ukraine, zou putin doorslaan en verder naar het westen komen?

Ik weet wel dat mocht dat gebeuren en ze staan bij de duitse grens, ik alvast m'n koffers pak en weg ben naar spanje ofzo :+
Je lijkt wel iemand van t koninklijk huis, is Engeland of Canada geen optie meer ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_203749412
quote:

:')
  zondag 20 februari 2022 @ 01:11:13 #19
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_203749457
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 23:20 schreef hangtime het volgende:

Hoeveel van dit soort statements van westerse regeringsleiders gaan we nog krijgen? Johnson heeft het hier weer over "het plannen van de grootste oorlog in Europa sinds 1945". Wat betreft oorlogsretoriek heb ik inderdaad het idee dat we zo'n 80 jaar terug in de tijd zijn inmiddels. Welk doel dient deze niet-aflatende stroom aan angstzaaierij? Hebben we massale paniek nodig? Wordt er alvast steun gecreëerd voor een oorlog tegen Rusland?

In tegenstelling tot 80 jaar geleden kunnen we met alle moderne communicatiemiddelen nu alles vrijwel real-time volgen, tot aan de andere kant van de wereld. We hebben inmiddels ook veel meer toegang tot kennis van internationale verhoudingen en twee relatief recente, uitgebreid gedocumenteerde wereldoorlogen (in zowel beeld, geluid als geschreven) gehad die zich voor een groot deel in Europa afspeelden. Hieruit kunnen we lessen trekken (vooral dat het voor veruit de meeste mensen uitsluitend ellende brengt) en weten we ook dat achteraf lang niet alles was wat hoe het destijds aan het 'het volk' werd gepresenteerd m.b.t. aanleidingen/oorzaken.

Houd het wat mij betreft als westerse leiders gewoon bij het heden, geef aan wat je wel en niet zult accepteren en reageer op wat er daadwerkelijk gebeurt en speculeer niet continu in de vorm van wat er "mogelijk" allemaal "eventueel zou kunnen" gebeuren.
  zondag 20 februari 2022 @ 01:37:56 #20
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_203749549
quote:

Sorry, maar hoe moeilijk is het nou? Een verdere beweging over land westwaarts vanuit Oekraïne betekent direct een NAVO-land aanvallen.
  zondag 20 februari 2022 @ 02:11:07 #21
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203749596
twitter

Veel beelden van voertuigen met een grote witte Z op de zijkant geschilderd. Apart weer.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_203749609
Maakt mij heel triest dit allemaal. Vanwege paar mensen aan de macht die zin van het leven niet snappen.
pi_203749623
Als Nato nu alles op alles zet? wat zou het antwoord van het laffe Rusland zijn?
pi_203749633
quote:

[..]
Man man man.
Hoe krijg je dit soort teksten eruit? Topics vol hier over de D66-propaganda op de NPO en in de VS komt er al zo lang ik leef nieuws naar buiten of gerrymandering en het sluiten van stembureaus op plekken waar veel politieke tegenstanders wonen. Niemand hier zegt dat het westen perfect is.

Wat het verschillen tussen ons en Rusland zijn is dat je er wat van mag zeggen en dat tegenstanders/journalisten niet massaal een gevalletje snel afvallen door stralingsvergiftiging of dwangarbeid krijgen. En Poetin is waarschijnlijk de rijkste man ter wereld. Best knap voor een oud ambtenaar in een tweede wereld land.
pi_203749750
quote:

[..]
Man man man.
Dat eerste is zeker zo, dat tweede heb ik nog nooit iemand horen beweren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')