Dat is precies wat ik hierboven zeg. Lees een paar persoonlijke verhalen van Amerikanen op D-day en Duitsers in Stalingrad en je weet dat opgeven daar niet bepaald in het woordenboek voorkwam. (Wellicht ook omdat beiden wisten wat ze te wachten stond als ze zich wel zouden overgeven, maar toch.)quote:Op zondag 20 februari 2022 11:13 schreef Confetti het volgende:
In oorlogstijd heb je als gewone man niet eens de kans om het land en daarmee de dienstplicht te ontvluchten. Het militaire gezag zal dan natuurlijk de landsgrenzen bewaken en deserteurs arresteren.
Overigens is in je broek schijten normaal, maar gelijk opgeven is dat zeker niet. Alleen voor het moraal moet er wel flink propaganda worden verspreid (zoals de Japanners deden in WWII) maar de Nederlandse softe cultuur is daar niet naar.
Vechten voor een nutteloze zaak. Ja doei, daar pas ik ook voor.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je wil wel in Nederland wonen, maar er niet voor vechten? Dat moeten anderen dan maar doen?
Het is niet vrijwillig, hé!. En bovendien zullen de mensen er via een uitgebreid media-offensief in alle kranten en zowel npo als rtl er warm voor gemaakt worden. Het gepeupel is zo weerzinwekkend stompzinnig, dat trapt daar zeker in.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:18 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Vechten voor een nutteloze zaak. Ja doei, daar pas ik ook voor.
Hier in NL zul je een handvol mensen kunnen mobiliseren, nou, dan win je wat.
Het merendeel is van de rubberen stoeptegelgeneratie en die gaan alleen voor "Likes" ipv een "Lijk"
Oh ja, een avondvullende show op de Staatsomroep, ik zie het helemaal voor me.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is niet vrijwillig, hé!. En bovendien zullen de mensen er via een uitgebreid media-offensief in alle kranten en zowel npo als rtl er warm voor gemaakt worden. Het gepeupel is zo weerzinwekkend stompzinnig, dat trapt daar zeker in.
Bedoel je niet de kerstperiode tijdens de Eerste Wereldoorlog?quote:Op zondag 20 februari 2022 11:14 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ook wel veel verhalen gehoord en gelezen ten tijde van de 2de wereldoorlog dat beide kampen gewoon zaten te voetballen. Ze wilden elkaar helemaal niet vermoorden. Ze waren op die plaats omdat ze daar toe verplicht werden en wilden gewoon zelf terug naar huis.
Dus maakten ze er het beste van!
Historische uitspraak nu al:quote:Op zondag 20 februari 2022 11:27 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Inmiddels is de teringzooi wel echt aan het losbarsten daar.
https://nos.nl/video/2418(...)nen-voor-mortiervuur
quote:Ik kan je vertellen dat de vijand geen enkele kans maakt
Eens. Zou in Europa desondanks wel wat meer mannen van in de 20 met commando-mentaliteit willen zien. Hoeveel commando's hebben we in totaal in Nederland? Korps mariniers is 2500 man ofzo, dan nog een paar 100 commando's.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:29 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja moraal, moed, dapperheid. Waren Duitsers/Japanners dapper of gewoon goed geïndoctrineerd? Ik denk het laatste.
Uiteindelijk is oorlog vooral een spel van economie en logistiek. Zeker een wat langduriger oorlog. Wie kan het beste zijn industrie richten, transportcapaciteit organiseren en zorgen dat de verliezen van de ander niet meer gecompenseerd kunnen worden.
Wat dat betreft weet Putin heel goed dat oorlog met Europa, laat staan NATO een volstrekt kansloze missie is. Oekraïne met een economie van pakweg twee keer Luxemburg gaat wel lukken, EU gebied? Kansloos.
Commando-mentaliteit. Ik denk dat je je bij oorlog voeren niet teveel moet voorstellen. De Oekraïnse soldaten ook, die zitten gewoon in gebouwen, of schuttersputjes. Net zo lang te wachten tot ze het sein krijgen dat ze zich moeten verplaatsen of dat ze 'eindelijk' mogen schieten.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Eens. Zou in Europa desondanks wel wat meer mannen van in de 20 met commando-mentaliteit willen zien. Hoeveel commando's hebben we in totaal in Nederland? Korps mariniers is 2500 man ofzo, dan nog een paar 100 commando's.
Dat is wel echt extreem weinig en ik acht alleen dat selecte clubje momenteel in staat tot het type oorlog wat de Russen in Oekraïne voeren. (Niet dat Nederland daar snel in terecht zal komen, maar toch.) Die Russen zijn wel veel beter getraind en geïndoctrineerd, zoals jij zegt.
Ja. en beeld je nu eens een paar Nederlandse studentjes van 20 in die in die schuttersputjes moeten gaan zitten.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Commando-mentaliteit. Ik denk dat je je bij oorlog voeren niet teveel moet voorstellen. De Oekraïnse soldaten ook, die zitten gewoon in gebouwen, of schuttersputjes. Net zo lang te wachten tot ze het sein krijgen dat ze zich moeten verplaatsen of dat ze 'eindelijk' mogen schieten.
https://www.theguardian.c(...)himself-on-brink-warquote:When Volodymyr Zelenskiy sought to become Ukraine’s president he stood on a platform of peace. Zelenskiy promised to sit down with Vladimir Putin and to reach a deal with Russia. He would end the unpopular war in the east and concentrate on important domestic reforms. These included ridding the country of corruption and oligarchs.
The plan didn’t work out. Nearly three years after winning a landslide victory, Zelenskiy is a president on the brink of war. About 190,000 Russian troops are poised on Ukraine’s borders. The US president, Joe Biden, has warned of an attack on Kyiv. A Kremlin military offensive – whether full-scale or more limited in scope – seems likely, possibly within hours or days.
This existential crisis for Ukraine has brought Zelenskiy global attention. Boris Johnson, Emmanuel Macron and Olaf Scholz are among European leaders who have visited Kyiv and expressed support for its pro-western government. On Saturday Zelenskiy met the US vice-president, Kamala Harris, and Johnson at the Munich security conference, where Ukraine’s fate was discussed, and from which Russia was glaringly absent.
But critics fear that by refusing to make concessions to Moscow, Zelenskiy is steering his country towards disaster. They argue he needs to find a pragmatic solution to the dangerous standoff with Putin – ruling out Nato membership for Ukraine, at least for now – a key Russian demand. The US and its allies would go along with such a declaration, privately breathing a sigh of relief, they argue.
“The Russians will keep on until Zelenskiy gets the message,” Vasyl Filipchuk, a former senior Ukrainian diplomat and foreign affairs spokesperson said. “They want him to stop what they see as anti-Russian rhetoric. A statement on Nato would calm the situation down. Moscow and Nato would be happy. A few in Ukraine’s establishment would be displeased.”
Filipchuk said he was increasingly concerned about the likelihood of a Russian attack, having discounted the threat up until last week. Since Thursday there has been intense artillery bombardment from separatist positions. Several allegedly false-flag events – a car bomb in Donetsk, a shell landing on Russian territory – have fuelled fears that a Russian offensive is inevitable.
“The risks of direct military fire are there. It’s thinkable. I put the chances of a fully fledged war in the Donbas at 30%,” Filipchuk said. “Zelenskiy has had a very bad crisis. He doesn’t understand the depth of the problem. He’s badly advised. And he’s afraid.”
The president’s refusal to compromise over Nato is based on his fear of unpopularity, observers suggest. They believe he is terrified of a backlash from supporters of Petro Poroshenko – Zelenskiy’s ambitious, hawkish predecessor – and rightwing nationalists. In recent months, Zelenskiy’s once high ratings have fallen, while his Servant of the People party has found itself mired in scandal.
Je wordt verplicht! Als je denkt dat de coronamaatregelen erg zijn... Vergeet het dan maar dat het zo zal verlopen bij een oproeping om het land te dienen.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:18 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Vechten voor een nutteloze zaak. Ja doei, daar pas ik ook voor.
Hier in NL zul je een handvol mensen kunnen mobiliseren, nou, dan win je wat.
Het merendeel is van de rubberen stoeptegelgeneratie en die gaan alleen voor "Likes" ipv een "Lijk"
Maar het gekke van zo'n groeps- en drilproces in het leger is, dat je uiteindelijk toch wel gaat doen wat de bazen boven je willen.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ja. en beeld je nu eens een paar Nederlandse studentjes van 20 in die in die schuttersputjes moeten gaan zitten.
Als die het sein krijgen dat de vijand eraan komt rennen ze allemaal teringhard weg of ze hijsen de witte vlag meteen. Dat is een beetje wat ik bedoel met commando-mentaliteit. Opzich wel handig dat je dan nog iets van strijd probeert te leveren.
Kijk voor de grap eens Kamp van Koningsbrugge, allemaal afgetrainde 20/30ers maar mentaal totaal niet capabelquote:Op zondag 20 februari 2022 11:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja. en beeld je nu eens een paar Nederlandse studentjes van 20 in die in die schuttersputjes moeten gaan zitten.
Als die het sein krijgen dat de vijand eraan komt rennen ze allemaal teringhard weg of ze hijsen de witte vlag meteen. Dat is een beetje wat ik bedoel met commando-mentaliteit. Opzich wel handig dat je dan nog iets van strijd probeert te leveren.
Overigens zou ik, voor de criticasters, het zelf ook snel opgeven maar om maar aan te geven dat ze daar in het oosten toch wel wat geharder zijn.
Die foto is iconisch maar ik hoorde dat het eigenlijk wel vaker gebeurde. M'n opa vocht destijds mee in de Tweede Wereldoorlog en hij zei dat het toen eigenlijk ook wel gebeurde dat de 2 kampen niet 'durfden'.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Bedoel je niet de kerstperiode tijdens de Eerste Wereldoorlog?
[ afbeelding ]
https://www.history.com/t(...)r-i-soldier-accounts
Dit hoor ik al de hele week. Hoezo is ineens vanavond dan in de sterren geschreven?quote:Op zondag 20 februari 2022 11:41 schreef byah het volgende:
Echt insane hoe het hele draaiboek gewoon bekend is en het gewoon exact zo uitgevoerd wordt.. vanavond gaat rollen de tanks naar binnen.
2 kampen? Duitsers die niet durfden? Ben wel benieuwd welke Duitsers dat dan waren.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:44 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Die foto is iconisch maar ik hoorde dat het eigenlijk wel vaker gebeurde. M'n opa vocht destijds mee in de Tweede Wereldoorlog en hij zei dat het toen eigenlijk ook wel gebeurde dat de 2 kampen niet 'durfden'.
M'n opa had toen destijds ook wapens gestolen van de Duitsers, die heeft hij tot op z'n sterfbed bijgehouden.
Klopt, dat gaf ik hierboven al aan. Symptomatisch voor de huidige generatie en dit zijn dan nog gasten die zich hier daadwerkelijk voor opgeven omdat ze denken dat ze het kunnen.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:43 schreef byah het volgende:
[..]
Kijk voor de grap eens Kamp van Koningsbrugge, allemaal afgetrainde 20/30ers maar mentaal totaal niet capabel
Ja, vandaar dat met een veel kleiner leger het Nederlandse leger het Duitse bijna evenveel verliezen deed toekomen als dat het zelf leed.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:11 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Niet iedereen. Het ligt er vooral aan of een groot deel van de mannen vooraf goed gedrild en getraind zijn. Het verschil tussen een Nederlandse soldaat in 1940 en een Wehrmachtsoldaat was immens. Grootste deel van de Nederlanders vond het al snel mooi geweest. Ook de Amerikanen en Engelsen waren veel taaier. Nederlanders zijn gewoon een pacifistisch volkje (niets mis mee) en hebben vaak helemaal geen zin in oorlog.
Zit nu regelmatig naar die commando's te kijken bij Van Koningsbrugge. Dan lach je jezelf toch kapot.
Poetin lijkt alleen geïnteresseerd in een (gedeeltelijke) heroprichting van de Sovjet-Unie. Al het gepraat over vrede en het wegnemen van zijn zorgen is gewoon naïef gezwam.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:40 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
https://www.theguardian.c(...)himself-on-brink-war
Misschien heb je gelijk. In de Tweede Wereldoorlog vochten er iets van 25000 Nederlanders (dat is overigens teringveel, meer dan het huidige beroepsleger) mee aan Duitse zijde tegen de Russen en die vochten net zo hard als hun Duitse collega's.quote:Op zondag 20 februari 2022 11:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Maar het gekke van zo'n groeps- en drilproces in het leger is, dat je uiteindelijk toch wel gaat doen wat de bazen boven je willen.
Ik denk dat die eigenwijze pubers uiteindelijk ook wel doen wat van ze 'verwacht' wordt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |