abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201291155

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Er wordt flink gevaccineerd.
Welke geboortejaren mogen afspraak maken en vanaf wanneer mocht dit precies?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afspraak maken kan via www.coronatest.nl , www.coronavaccinatie-afspraak.nl of telefoonnummer 0800-7070.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :
quote:
#Vaccinatie

➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2019) en Covid-19 (2020/2021)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Dagelijkse ziekenhuiscijfers
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Niet elkaar uitmaken voor schapen of wappies
• "Covid is maar een griepje", muilkorven/mondluiers/angsthazen mag je ook voor je laten
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen onzinnige gifjes (on tour, nazi, etc.)

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

SPOILER
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_201291160
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:27 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Dat klopt, maar er is geen manier om hem uit zijn functie te zetten als hij dat niet wil. Tenzij hij ergens hoofdelijk voor aansprakelijk gesteld wordt door de Kamer, en dan gaat het al om zware strafbare feiten.
Een motie van wantrouwen kan ook gewoon bij een demissionair minister. En wat dat met strafbare feiten te maken heeft ontgaat me, het is hier geen Amerika. We doen niet aan impeachment.
zie email 27 oktober
pi_201291163
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:28 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Ik vrees een hele grote teleurstelling. Ze zijn nu alweer subtiel aan het lekken dat er niet versoepeld gaat worden.
Teleurstellend wordt het zeker, ben zelf met name benieuwd naar de coronapas..
pi_201291169
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dat je het wel/niet in stand wilt houden maakt voor mij persoonlijk niet uit.

Maar de reden " "Want dit betekent wel wat voor mensen met een kwetsbare gezondheid" ontgaat mij echt compleet.
Tja, de "long covid" en "Nederland wordt donkerrood!" troeven zijn uitgespeeld, dus we moeten een nieuwe smoes hebben om te beargumenteren dat elke besmetting er één te veel is.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_201291182
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:32 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Een motie van wantrouwen kan ook gewoon bij een demissionair minister. En wat dat met strafbare feiten te maken heeft ontgaat me, het is hier geen Amerika. We doen niet aan impeachment.
En ook dan, is dat niet genoeg voor een gedwongen ontslag. Het blijft dan een vriendelijk verzoek aan de minister om op te stappen. Middelen om hem daartoe te dwingen zijn er in het Nederlandse politieke systeem niet.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:34:16 #6
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201291183
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:32 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Die gaat er gewoon komen - zoals je zelf al zei.

Ik ben meer benieuwd naar wanneer we die weer gaan afschaffen. Waarschijnlijk zitten we er gewoon tot 1 maart/1 april volgend jaar aan vast, Hugo en Mark kennende.
pi_201291185
quote:

[..]
Als ik nu alweer hoor dat de cultuursector (dus de evenementen waarschijnlijk ook) nog geen zekerheid krijgen dan denk ik dat je weinig op schiet met je coronapasje. Voor een restaurant is dat natuurlijk een belachelijke maatregel. En als je het voor een café doet dan versoepel je niet, maar wordt het weer alleen maar strenger.
pi_201291187
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 11:14 schreef miss_sly het volgende: In dit geval gaat het om een rouwende man die een standbeeld maakt
Nee, daar gaat het helemaal niet om, hij heeft geen standbeeld gemaakt.

Het is zelfs niet gemaakt ter nagedachtenis van coronaslachtoffers.
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:37:31 #9
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201291219
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:29 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Op het perron heb ik nog nooit meegemaakt dat er met een boete gedreigd wordt. Op het perron hebben veel mensen (mezelf incluis) het kapje dan ook heel vaak niet (volledig) op.
Als je een overijverige BOA hebt wel dus :+ maar meestal hebben de mensen kinkapjes op perron, ik meestal ook. Nogal onzinnig, zeker in de buitenlucht.
pi_201291222
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:34 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
En ook dan, is dat niet genoeg voor een gedwongen ontslag. Het blijft dan een vriendelijk verzoek aan de minister om op te stappen. Middelen om hem daartoe te dwingen zijn er in het Nederlandse politieke systeem niet.
Nou daar ben ik het toch niet helemaal mee eens hoor. Dat je oprot als minister als een een motie van wantrouwen tegen je is aangenomen is gewoon bindend staatsrecht. Ondanks dat het ongeschreven is.
zie email 27 oktober
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:37:45 #11
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201291225
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:34 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Als ik nu alweer hoor dat de cultuursector (dus de evenementen waarschijnlijk ook) nog geen zekerheid krijgen dan denk ik dat je weinig op schiet met je coronapasje. Voor een restaurant is dat natuurlijk een belachelijke maatregel. En als je het voor een café doet dan versoepel je niet, maar wordt het weer alleen maar strenger.
Dat het belachelijk is voor een restaurant doet ook niet ter zake, het gaat al lang niet meer om veiligheid, maar om een extra prikkel om de prikgraad op te krikken.
pi_201291234
De kapjesverplicht er niet af halen zou voor mij ook moeten betekenen dat thuiswerken er niet af zou moeten gaan. Want blijkbaar wordt het OV als gevaarlijk gezien? Of als ervaren gevaarlijk? Maar als thuiswerken eraf gaat wordt het OV drukker.

Maar goed, de werkgeverslobby zal daar wel weer een stevige vinger in de pap hebben.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_201291242
Ok dus de mondkapjes moeten op blijven, want de kwetsbaren. De trein bestaat al sinds 18-zoveel. Hoe deden ze het dan de 200 jaar hiervoor?

Wat een kulargument.
pi_201291250
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:38 schreef Mexicanobakker het volgende:
De kapjesverplicht er niet af halen zou voor mij ook moeten betekenen dat thuiswerken er niet af zou moeten gaan. Want blijkbaar wordt het OV als gevaarlijk gezien? Of als ervaren gevaarlijk? Maar als thuiswerken eraf gaat wordt het OV drukker.

Maar goed, de werkgeverslobby zal daar wel weer een stevige vinger in de pap hebben.
Ze komen wel aardig in de knel zo. Als dit, dan dat... Ik vond die versoepelingen die ze een maand geleden voorstelden eigenlijk wel helder. Eindelijk eens een duidelijk plan dacht ik. Helaas, ze wijken er toch weer van af :')
pi_201291264
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:39 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Ze komen wel aardig in de knel zo. Als dit, dan dat... Ik vond die versoepelingen die ze een maand geleden voorstelden eigenlijk wel helder. Eindelijk eens een duidelijk plan dacht ik. Helaas, ze wijken er toch weer van af :')
Het zou heel lelijk zijn als ik verplicht elke dag met het OV moet, maar wel een mondkapje op want blijkbaar is het niet veilig.
Geen rijbewijs, dus nee, een andere optie is er voor mij niet.
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:41:51 #16
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_201291279
Omaatjes hebben überhaupt niks te zoeken in het OV.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201291281
quote:

[..]
Mag toch wel aannemen dat het mondkapje in het OV wordt afgeschaft. Of althans, wordt omgezet naar een advies.
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:42:09 #18
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_201291284
Wat een onzin als straks die mondkapjes niet afmogen in he OV.. ja ja de kwetsbare ouderen. Nou die zijn allemaal gevaccineerd, dus opzoute met die kapjes :+
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:42:11 #19
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201291286
quote:

Over thuiswerken gesproken, hier beginnen ze er nu alweer over om minimaal een x aantal dagen per week naar kantoor te moeten. Nog niet zo lang geleden was de discussie nog: hoeveel dagen zou het maximaal kunnen.
pi_201291292
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:41 schreef Oliver23 het volgende:

[..]
Mag toch wel aannemen dat het mondkapje in het OV wordt afgeschaft. Of althans, wordt omgezet naar een advies.
Ik vrees dat jij het laatste nieuws nog niet gelezen hebt?
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:43:00 #21
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201291297
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:41 schreef DonDruiper het volgende:
Omaatjes hebben überhaupt niks te zoeken in het OV.
Hoe moeten die dan ergens komen? Autorijden kunnen ze vaak ook niet meer.
pi_201291300
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:39 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Verrast me al niks meer. Hoeveel routekaarten/stappenplannen hebben ze ondertussen al gedeeld? Volgende persconferentie belanden die alweer in de prullenbak.

Ze zijn zo bang joh, hier komen we voorlopig nog niet vanaf imo.
pi_201291301
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:42 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Ik vrees dat jij het laatste nieuws nog niet gelezen hebt?
Nee, net pas wakker _O-
pi_201291311
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:43 schreef Oliver23 het volgende:

[..]
Nee, net pas wakker _O-
Je moet je mondkapje voorlopig ophouden in het OV.
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:45:32 #25
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_201291326
quote:

Thuiswerken is een 'dringend advies' en 'de norm' aldus degene die zelf niet thuiswerkt maar geen verplichting. Meeste kantoren zijn dan ook. zij het beperkt in capaciteit soms en met maatregelen, gewoon open.
Ook bij ons zijn ze gewoon bezig om langzaam de kantoren weer meer beschikbaar te maken dus ongeacht of mondkapjesplicht blijft of niet, ik denk niet dat ze dat wat interesseert.
pi_201291333
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:44 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Je moet je mondkapje voorlopig ophouden in het OV.
Gevonden

Grote nadelen afschaffen mondkapjesplicht OV
Het lijkt erop dat de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer voorlopig blijft bestaan. Minister De Jonge benadrukte vanmorgen dat er grote nadelen kleven aan het schrappen van de maatregel.

Hij zei dat niet moet worden onderschat dat veel mensen zich daardoor extra kwetsbaar zullen voelen in trein, tram en bus. "En ik denk dat bijvoorbeeld de NS zich daar ook rekenschap van moet geven."

'Haringen in een ton'
De Jonge wijst erop dat ov-reizigers straks mogelijk weer "als haringen in een ton" zitten. "En dan denk ik dat mensen met een zwakke immuunrespons - die wel gevaccineerd zijn, maar bij wie dat misschien minder goed aanslaat - er niet zo blij mee zijn dat ze tegen iemand aangeplakt staan die de hele tijd in hun nek staat te aerosolen."

Het is wat hem betreft geen oplossing als die mensen dan zelf een mondkapje opzetten. "Het beschermt natuurlijk beter als diegenen die jou zou kunnen besmetten ook zo'n ding opzetten."

'Kwetsbare mensen'
Aanstaande dinsdag geven De Jonge en premier Rutte weer een coronapersconferentie. In de aanloop daarnaartoe heeft het Outbreak Management Team (OMT) onder meer gekeken of de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer ook kan verdwijnen. Het advies van het OMT is nog niet bekend.

De Jonge zegt dat hij, voordat het kabinet een besluit neemt, nog goed wil nadenken. "Want dit betekent wel wat voor mensen met een kwetsbare gezondheid, die graag met het openbaar vervoer willen reizen en daar soms ook echt op aangewezen zijn. Laten we die groep niet uit het oog verliezen."

'Lastig uit te leggen'
Eerder deze week zei NS-directeur Rintel in een interview met BNR Nieuwsradio dat de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer zo langzamerhand lastig wordt. Reizigers zouden niet begrijpen waarom ze in een winkelcentrum geen mondkapje moeten dragen, maar op een station en in de trein wel.
pi_201291335
Wat een gezeur over grote nadelen voor de kwetsbaren. Om hoeveel mensen gaat het hier eigenlijk? Wat is kwetsbaar? En heel misschien is het als kwetsbare sowieso niet zo verstandig om in een propvolle tram te gaan zitten tijdens een virusuitbraak. Alsof die halfbakken katoenen lapjes hier en daar onder neuzen en op kinnen ook maar enige bescherming zouden bieden. Gatver, het zal wel een persoonlijke frustratie zijn hoor, maar wat een gelul dit weer. Wordt vast weer een gezellige persco vol draaikonterij en nietszeggende oneliners.
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
pi_201291350
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:45 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]
Thuiswerken is een 'dringend advies' en 'de norm' aldus degene die zelf niet thuiswerkt maar geen verplichting. Meeste kantoren zijn dan ook. zij het beperkt in capaciteit soms en met maatregelen, gewoon open.
Ook bij ons zijn ze gewoon bezig om langzaam de kantoren weer meer beschikbaar te maken dus ongeacht of mondkapjesplicht blijft of niet, ik denk niet dat ze dat wat interesseert.
Maar ik ben afhankelijk van het GEVAARLIJKE OV.
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:49:19 #29
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_201291376
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:47 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Maar ik ben afhankelijk van het GEVAARLIJKE OV.
Rust in vrede alvast.
pi_201291379
Maar waarom komt die kneus daar nu mee dan? Waarom hang je eerst een wortel voor? Dit argument, nog los van de inhoud er van, was toen hij die aankondiging deed ook gewoon al bekend. Het slaat zo nergens op dit.
zie email 27 oktober
pi_201291382
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:43 schreef Momo het volgende:

[..]
Hoe moeten die dan ergens komen? Autorijden kunnen ze vaak ook niet meer.
Omaatjes zijn oud, die moeten nergens meer heen. Gewoon thuis blijven en wachten tot ze doodgaan, want dat gebeurt sowieso binnen nu en 2 maanden. Die leven allemaal al in geleende tijd, joh.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201291392
quote:
9s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:49 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]
Rust in vrede alvast.
Zeker. Maar het is toch gewoon meten met twee maten?
pi_201291403
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:38 schreef Spablauw214 het volgende:
Ok dus de mondkapjes moeten op blijven, want de kwetsbaren. De trein bestaat al sinds 18-zoveel. Hoe deden ze het dan de 200 jaar hiervoor?
Serieus?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:51:11 #34
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201291408
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:49 schreef trein2000 het volgende:
Maar waarom komt die kneus daar nu mee dan? Waarom hang je eerst een wortel voor? Dit argument, nog los van de inhoud er van, was toen hij die aankondiging deed ook gewoon al bekend. Het slaat zo nergens op dit.
Omdat hij - om in de woorden van Maxima te spreken - een 'beetje dom is geweest'.
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:52:15 #35
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_201291423
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:51 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Omdat hij - om in de woorden van Maxima te spreken - een 'beetje dom is geweest'.
Hij is niet dom geweest, hij is gewoon dom
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 12:52:49 #36
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201291425
Waarom verwacht de regering eigenlijk een enorme toename in het aantal gezette prikken? https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/vaccinaties ???
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:54:14 #37
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_201291445
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:52 schreef Bosbeetle het volgende:
Waarom verwacht de regering eigenlijk een enorme toename in het aantal gezette prikken? https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/vaccinaties ???
Dat zijn toch puur de leveringen en de controles ervan? Niet het zetten ervan?
pi_201291450
quote:
Lijkt mij toch dat je weet hoeveel mensen 6 weken geleden prik 1 hebben gezet?
Diezelfde mensen zijn deze week weer aan de beurt en hoog dat een beetje op met "nog te verwachtte nieuwe aanmeldingen"
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 12:54:33 #39
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201291452
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:49 schreef trein2000 het volgende:
Achja mondkapje ging het eerste op in het OV zal er ook wel als laatste af gaan. FILO
pi_201291464
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:45 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]
Heel veel mensen werken (al dan niet deels) nog steeds thuis. We zitten in Nederland nog steeds zo rond de -30% qua woon-werkverkeer (t.o.v. normale situatie) volgens het mobiliteitsrapport van Google.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_201291477
quote:
Sowieso klopt er geen donder van. Blijkbaar zijn er nog 1,3 miljoen mensen gedeeltelijk gevaccineerd. Maar er worden nog maar 140.000 prikken per week gezet, terwijl er nog maar drie weken tussen de prikken hoeft te zitten. Waarom halen al die mensen geen tweede prik? Ik gok omdat ze al covid hebben gehad en dus wel volledig gevaccineerd zijn. Waarom wordt daar niet naar gekeken?
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 12:55:51 #42
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201291485
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:54 schreef Cue_ het volgende:

[..]
Dat zijn toch puur de leveringen en de controles ervan? Niet het zetten ervan?
quote:
Het linkerdeel van de grafiek laat zien hoeveel vaccins er in Nederland in totaal beschikbaar waren en hoeveel prikken daarmee zijn gezet. Het gestreepte deel rechts van de verticale lijn laat zien hoeveel vaccins we de komende weken in totaal beschikbaar hebben en hoeveel prikken we verwachten te zetten.
Ze verwachten dus veel meer te gaan zetten de komende tijd... vraag me af waarom?
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 12:56:26 #43
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201291490
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:54 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Diezelfde mensen zijn deze week weer aan de beurt en hoog dat een beetje op met "nog te verwachtte nieuwe aanmeldingen"
Ja maar die knik in de grafiek impliceert nieuwe eerste prikkers....
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:56:28 #44
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_201291492
quote:
88s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:55 schreef Bosbeetle het volgende:

Ze verwachten dus veel meer te gaan zetten de komende tijd... vraag me af waarom?
Klopt, maar de kleuren zijn de verschillende vaccins, en het zwarte lijntje is de levering.
En enkel die zwarte lijn gaat ineens sterk omhoog.
pi_201291495
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:55 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Heel veel mensen werken (al dan niet deels) nog steeds thuis. We zitten in Nederland nog steeds zo rond de -30% qua woon-werkverkeer (t.o.v. normale situatie) volgens het mobiliteitsrapport van Google.
Persoonlijke rant, maar dat thuiswerk advies is zomaar weer ingezet toen Hugo het moeilijk had in het dansen met jansen debacle.
En daardoor zit ik al godvergeten 1,5 jaar op een zolderkamer naar een scherm te staren.
pi_201291499
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:34 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Lekker even als je restaurantpersoneel een les laten volgen in hoe je dient om te gaan met de Coronapas :7
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_201291509
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:54 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Er zit nog maar drie weken tussen.
pi_201291510
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:55 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Sowieso klopt er geen donder van. Blijkbaar zijn er nog 1,3 miljoen mensen gedeeltelijk gevaccineerd. Maar er worden nog maar 140.000 prikken per week gezet, terwijl er nog maar drie weken tussen de prikken hoeft te zitten. Waarom halen al die mensen geen tweede prik? Ik gok omdat ze al covid hebben gehad en dus wel volledig gevaccineerd zijn. Waarom wordt daar niet naar gekeken?
Waarom denk je dat daar niet naar gekeken wordt?
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:57:15 #49
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_201291513
quote:
88s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:55 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
[..]
quote:
Het gestreepte deel rechts van de verticale lijn laat zien hoeveel vaccins we de komende weken in totaal beschikbaar
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:57:17 #50
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201291514
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:56 schreef Cue_ het volgende:

[..]
Klopt, maar de kleuren zijn de verschillende vaccins, en het zwarte lijntje is de levering.
Was het niet zo dat in Q4 er nog een heleboel leveringen kwamen? Dat zou het kunnen verklaren(?)
pi_201291521
quote:
88s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja maar die knik in de grafiek impliceert nieuwe eerste prikkers....
Nee, die knik is het aantal beschikbare vaccins. Het aantal verwachte prikken loopt nauwelijks op.
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 12:57:40 #52
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201291526
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:56 schreef Cue_ het volgende:

[..]
:@ achja dus ze verwachten een grote levering.. verkeerd geintrepeteerd, thanks :)
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:57:46 #53
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_201291528
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:57 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Was het niet zo dat in Q4 er nog een heleboel leveringen kwamen? Dat zou het kunnen verklaren(?)
Yup, dat staat ook in de tekst, een zin na die Bosbeetle zelf had gequote. Dat het gaat om leveringen/beschikbaarheid
pi_201291531
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:57 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Waar komen die 1,3 miljoen mensen dan vandaan die nog niet volledig gevaccineerd zijn?
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 12:59:02 #55
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201291545
ja mensen mea culpa had niet goed gekeken... :{
pi_201291546
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:50 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Serieus?
Ben wel benieuwd naar mijn score van dode omaatjes die ik heb omgelegd met de griep.

Covid bedoel ik, griep bestaat niet en heeft nooit bestaan.
  vrijdag 10 september 2021 @ 12:59:24 #57
445514 DonDruiper
pi_201291553
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:57 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag.

1 of 2?

Alles open of maatregelen tot in den eeuwigheid? (Corona gaat nooit meer weg.)
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201291577
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:58 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Waar komen die 1,3 miljoen mensen dan vandaan die nog niet volledig gevaccineerd zijn?
O.a.
quote:
Voor personen die COVID-19 hebben doorgemaakt, volstaat één dosis COVID-19 vaccin. Omdat gegevens hierover ontbreken in onze data, worden zij (met uitzondering van degenen die Janssen ontvingen) echter tot nader order niet meegeteld bij de groep volledig gevaccineerde personen.
https://www.rivm.nl/covid(...)-vaccinatieprogramma
pi_201291590
quote:
Dan mag dat wel beter gecommuniceerd worden, dan zitten we bij de volwassenen dus zeker wel boven een vaccinatiegraad van 80%. Dat verandert de zaak.

Edit: Zo blijf je natuurlijk een groot verschil tussen volledig en gedeeltelijk gevaccineerd houden.
pi_201291630
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:50 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Dat zeg je alsof het voor het eerst gedaan wordt? :P
pi_201291641
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:02 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Dan mag dat wel beter gecommuniceerd worden, dan zitten we bij de volwassenen dus zeker wel boven een vaccinatiegraad van 80%. Dat verandert de zaak.

Edit: Zo blijf je natuurlijk een groot verschil tussen volledig en gedeeltelijk gevaccineerd houden.
Volgens mij kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat iedereen die wel een eerste maar geen tweede prik gehaald heeft dat niet heeft gedaan omdat ze al positief getest zijn.

Verder zijn er natuurlijk wel andere redenen te bedenken:
- Iemand verhuist naar het buitenland
- Iemand is lui
- Iemand is halverwege antivaxxer geworden
- Iemand overlijdt
etc.

Maar die groep lijkt me verwaarloosbaar klein. Effectief zou je dan uitkomen op een vaccinatiegraad van ~85% van de volwassenen. Gelijk aan ongeveer 70% in de totale populatie.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:06:17 #62
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_201291650
https://www.msn.com/nl-nl(...)cid=msedgdhp&pc=U531

Hier begint het al. Openeinde maatregelen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_201291661
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:59 schreef DonDruiper het volgende:

[..]
Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag.

1 of 2?

Alles open of maatregelen tot in den eeuwigheid? (Corona gaat nooit meer weg.)
1,5.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:07:25 #64
445514 DonDruiper
pi_201291668
Dus vanaf geboortejaar 1966 ligt de vaccinatiegraad op gemiddeld 90%

Hoezo praten we nog steeds over maatregelen?
Zuiger van het FOK!-OMT
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:07:52 #65
445514 DonDruiper
pi_201291677
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:06 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
1,5.
Nee nee, er was geen tussenweg zei je. Geen alternatief.

Nu niet aankomen met 1,5.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201291683
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:05 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Volgens mij kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat iedereen die wel een eerste maar geen tweede prik gehaald heeft dat niet heeft gedaan omdat ze al positief getest zijn.

Verder zijn er natuurlijk wel andere redenen te bedenken:
- Iemand verhuist naar het buitenland
- Iemand is lui
- Iemand is halverwege antivaxxer geworden
- Iemand overlijdt
etc.

Maar die groep lijkt me verwaarloosbaar klein. Effectief zou je dan uitkomen op een vaccinatiegraad van ~85% van de volwassenen. Gelijk aan ongeveer 70% in de totale populatie.
Dan zitten we helemaal niet zover meer van de Denen af. 83% van de 12+ is in Denemarken volledig gevaccineerd, bij ons heeft 83% van de 12+ zijn eerste vaccinatie al gehad.
pi_201291689
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:06 schreef phpmystyle het volgende:

Hier begint het al. Openeinde maatregelen.
Jezus, dat toontje van de Jonge:
quote:
"Ik denk dat de NS zich daar ook rekenschap van moet geven. Als je weer als haringen in de ton in de trein zit, dat met name mensen die wel gevaccineerd zijn, maar een toch zwakke immuunrespons hebben, het eigenlijk wel prettig vinden dat ze niet tegen iemand aan geplakt staan die ze de hele tijd in de nek staat te aerosolen." De minister erkende dat zij zelf wel een mondkapje op zouden kunnen doen, maar wees erop dat mondkapjes vooral helpen als mensen die anderen kunnen besmetten een mondkapje dragen.
En dan noemen mensen Wilders een populist.
pi_201291710
Door al dat afzwakken nu hoop ik dat ze met die coronapas komen, omdat dat tenminste nog iets is.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:10:24 #69
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201291720
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:08 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Dan zitten we helemaal niet zover meer van de Denen af. 83% van de 12+ is in Denemarken volledig gevaccineerd, bij ons heeft 83% van de 12+ zijn eerste vaccinatie al gehad.
Ik kon het me al niet voorstellen ook dat zij zover zouden voorlopen.

Overigens is het in een land als Frankrijk natuurlijk ook veel makkelijker om snel de graad op te krikken met een greenpass, want daar lag de bereidheid sowieso al vele malen lager dan in Nederland.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:10:29 #70
445514 DonDruiper
pi_201291722
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:08 schreef chratnox het volgende:
Als je weer als haringen in de ton in de trein zit, dat met name mensen die wel gevaccineerd zijn, maar een toch zwakke immuunrespons hebben
Ja, met deze redenatie komen we er nooit uit hé.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201291725
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:10 schreef Cynicio het volgende:
Door al dat afzwakken nu hoop ik dat ze met die coronapas komen, omdat dat tenminste nog iets is.
Dat kan ook nog een strategie zijn ja..
pi_201291728
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:08 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
In Denemarken heeft 90% van de volwassenen een prik gehad, dus we lopen wat dat betreft een procent of vijf achter. Tegelijkertijd 'compenseren' wij dat weer deels door het veel hogere aantal mensen dat besmet is. Alleen we weten niet hoeveel procent van het aantal positief geteste mensen helemaal GEEN vaccinatie heeft genomen. Die zouden dan alsnog beschermd zijn zonder vaccinatie. Het RIVM rekent met een vuistregel van 25%, dus dat zou 25% van de resterende 15% zijn. Kom je op zo'n 4%. Dan zouden we effectief op 89% zitten, inderdaad vergelijkbaar met de Denen.

Toch liggen er in Denemarken meer dan de helft minder coronapatiënten op de IC. Het is meer dan alleen de vaccinatiegraad.
pi_201291733
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:10 schreef DonDruiper het volgende:

[..]
Volgens eerdere gesprekken/opmerkingen van de Jonge geldt dat voor zo'n 10% van de gevaccineerde bevolking, dus zo'n 1,3 tot 1,4 miljoen mensen. Over 't algemeen zijn dat mensen met sowieso een slechtere gezondheid, dus kans dat zij in het ziekenhuis terecht komen is groter.

Ik zou me eerder zorgen over die 1,3 miljoen maken dan over de groep die nog niet gevaccineerd is.
pi_201291741
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:10 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Ik kon het me al niet voorstellen ook dat zij zover zouden voorlopen.

Overigens is het in een land als Frankrijk natuurlijk ook veel makkelijker om snel de graad op te krikken met een greenpass, want daar lag de bereidheid sowieso al vele malen lager dan in Nederland.
In theorie klopt dat, ware het niet dat Frankrijk nu wel echt ver voor loopt op Nederland. Frankrijk zit al op 93% opkomst onder de volwassenen.
pi_201291753
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:10 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Dat kan ook nog een strategie zijn ja..
Als dat de strategie is werkt ie bij mij. Alles behalve zo'n kut anti-climax waarbij de boel weer 3 weken wordt opgeschoven.
pi_201291755
Als je gevaccineerd bent en je je zou een coronabesmetting niet overleven ben je gewoon dor hout en is het klaar.

Survival of the fittest.
pi_201291756
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:11 schreef chratnox het volgende:

[..]
Volgens eerdere gesprekken/opmerkingen van de Jonge geldt dat voor zo'n 10% van de gevaccineerde bevolking, dus zo'n 1,3 tot 1,4 miljoen mensen. Over 't algemeen zijn dat mensen met sowieso een slechtere gezondheid, dus kans dat zij in het ziekenhuis terecht komen is groter.

Ik zou me eerder zorgen over die 1,3 miljoen maken dan over de groep die nog niet gevaccineerd is.
Verschil is wel dat deze groep weet dat ze risico lopen en dus van nature al veel voorzichtiger zijn. Dat kun je van de gemiddelde ongevaccineerde dikke 50+'er niet zeggen.
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 13:14:29 #78
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201291768
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:11 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
In Denemarken heeft 90% van de volwassenen een prik gehad, dus we lopen wat dat betreft een procent of vijf achter. Tegelijkertijd 'compenseren' wij dat weer deels door het veel hogere aantal mensen dat besmet is. Alleen we weten niet hoeveel procent van het aantal positief geteste mensen helemaal GEEN vaccinatie heeft genomen. Die zouden dan alsnog beschermd zijn zonder vaccinatie. Het RIVM rekent met een vuistregel van 25%, dus dat zou 25% van de resterende 15% zijn. Kom je op zo'n 4%. Dan zouden we effectief op 89% zitten, inderdaad vergelijkbaar met de Denen.

Toch liggen er in Denemarken meer dan de helft minder coronapatiënten op de IC. Het is meer dan alleen de vaccinatiegraad.
Wat zou het zijn? UItgeholde ouderenzorg? Dat men eerder te laat in actie komt omdat ouderen meer thuis wonen en dus minder goed gesignaleerd wordt?

Of gewoon totale nederlandse betweterigheid zoals bij alles en weigeren naar een arts te gaan.
pi_201291773
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:13 schreef Dimachaerus het volgende:
Als je gevaccineerd bent en je je zou een coronabesmetting niet overleven ben je gewoon dor hout en is het klaar.

Survival of the fittest.
Behalve dan dat het een schaal is en niet iedereen overlijd, maar velen wel ziekenhuiszorg nodig hebben en daarmee dus een disproportionele wissel trekken op de zorgcapaciteit.
pi_201291776
Hugo de Jonge beseft niet dat de topdrukte in het OV in de ochtend en avondspits is. Daar zie je zelden tot nooit een omaatje in het OV stappen.

Bovendien zie je hier alweer de oudjes lekker op elkaar klitten op het winkelcentrum. Die maken zich er ook niet meer druk om.

En als het mondkapje in het OV dan toch blijft doorgaan na 20 september, schaf hem dan iig af op de stations en perrons. Want dat slaat helemaal nergens op. Sta je daar als enige op het perron met je mondkapje op _O-
pi_201291788
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:13 schreef Dimachaerus het volgende:

Survival of the fittest.
Ja, dat vind ik ook. Vroeger voor de griep hielden we daar ook niet overal rekening mee.
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 13:16:14 #82
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201291796
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:14 schreef Oliver23 het volgende:
Hugo de Jonge beseft niet dat de topdrukte in het OV in de ochtend en avondspits is. Daar zie je zelden tot nooit een omaatje in het OV stappen.
hey ik ga ook in de spits ... mijn 40 jarige lijf kun je net zo goed opa noemen. En als ik heel vroeg kinderen had gehad had ik opa kunnen zijn ja.
pi_201291797
quote:
88s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:14 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Wat zou het zijn? UItgeholde ouderenzorg? Dat men eerder te laat in actie komt omdat ouderen meer thuis wonen en dus minder goed gesignaleerd wordt?

Of gewoon totale nederlandse betweterigheid zoals bij alles en weigeren naar een arts te gaan.
Volgens mij is de verklaring simpeler: in Denemarken is de incidentie lager. Hoe hard men ook blijft roepen dat het aantal gevallen niet uitmaakt, dat doen ze wel. En dan denk ik dat in Denemarken simpelweg minder besmettelijke mensen zijn.
pi_201291801
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:14 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Behalve dan dat het een schaal is en niet iedereen overlijd, maar velen wel ziekenhuiszorg nodig hebben en daarmee dus een disproportionele wissel trekken op de zorgcapaciteit.
Of we trekken met zijn allen de portemonnee om de zorgcapiteit te vergroten of je laat moeder natuur zijn gang gaan.

Meer smaakjes zijn er niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2021 13:16:42 ]
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:16:33 #85
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201291802
is er vanavond persco?
pi_201291811
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:16 schreef leolinedance het volgende:
is er vanavond persco?
nee
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 13:16:59 #87
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201291813
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:16 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Volgens mij is de verklaring simpeler: in Denemarken is de incidentie lager. Hoe hard men ook blijft roepen dat het aantal gevallen niet uitmaakt, dat doen ze wel. En dan denk ik dat in Denemarken simpelweg minder besmettelijke mensen zijn.
Goed punt
pi_201291818
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:16 schreef Dimachaerus het volgende:

[..]
Of we trekken met zijn allen de portemonnee om de zorgcapiteit te vergroten of je laat moeder natuur zijn gang gaan.

Meer smaakjes zijn er niet.
Ik heb een zak geld nog nooit een doelpunt zien scoren een ic-patiënt zien helpen.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:17:27 #89
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_201291823
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:16 schreef leolinedance het volgende:
is er vanavond persco?
Volgende week pas.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_201291831
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:17 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Ik heb een zak geld nog nooit een doelpunt zien scoren een ic-patiënt zien helpen.
Waarom leg je woorden in mijn mond?
pi_201291864
quote:
88s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:16 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Goed punt
Overigens om dat duidelijk te maken.

Op 6 september:
NL: 2115 positieve testen (uit ~31k testen), ~10% positief
DK: 682 testen (uit ~56k), ~1% positief

Denemarken heeft én minder positieve testen (ook naar rato), én test veel meer.
pi_201291871
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:17 schreef Dimachaerus het volgende:

[..]
Waarom leg je woorden in mijn mond?
Omdat wat geld ertegenaan smijten hooguit een langetermijnoplossing is. Daar hebben we nu niets aan.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:21:07 #93
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_201291872
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:11 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Misschien leven ze daar wat gezonder?
To BG or not to BG!
pi_201291881
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:16 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Ik denk ook dat het meespeelt dat er in Denemarken grotere afstanden tussen de grote steden zijn. Als je in Nederland een verkeerde afslag neemt bij Utrecht zit je in Amsterdam. Er zijn dus veel persoonsbewegingen tussen steden.
pi_201291897
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:21 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Misschien leven ze daar wat gezonder?
Denk het niet. De levensverwachting is vrijwel gelijk tussen Nederland en de meeste Scandinavische landen.
pi_201291907
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:21 schreef chratnox het volgende:

[..]
Ik denk ook dat het meespeelt dat er in Denemarken grotere afstanden tussen de grote steden zijn. Als je in Nederland een verkeerde afslag neemt bij Utrecht zit je in Amsterdam. Er zijn dus veel persoonsbewegingen tussen steden.
Wij zijn veel dichtbevolkter inderdaad.
pi_201291914
quote:

[..]
Mogelijk. Maar in Denemarken is de urbanisatiegraad ook rond de 90%. Net als in Nederland.
pi_201291922
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:13 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Ik ben het hier op zich nog wel mee eens hoor, maar waarom roep je dan half augustus dat je van plan bent om die mondkapjesplicht in het OV op te heffen? Zo creëer je alleen maar meer tegenstanders van het huidige beleid. Dat snap ik niet.
Waarom moet het altijd weer een algehele plicht zijn?
Als je kwetsbaar bent kan je prima een mondkapje opzetten, desnoods een FFP2, moet je daar iedereen mee lastig blijven vallen?

Weer het leven van een oma'tje bespaard.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:24:05 #99
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201291926
quote:

[..]
Grote steden daar zijn ook stuk kleiner dan hier.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:24:33 #100
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_201291931
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:50 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Oh ja, dat zeker, dat hele mondkapjesgebeuren slaat nergens op.
pi_201291935
quote:
Hoezo ontbreken de gegevens daarvan in de data? Die mensen hebben ook allemaal een coronacheckapp met een groen vinkje. Dan staat dat toch ergens opgeslagen... En bij het oproepen voor het vaccineren waren die mensen ook bekend dat ze maar 1 keer hoeven. Snap dat niet.
pi_201291942
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:21 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Omdat wat geld ertegenaan smijten hooguit een langetermijnoplossing is. Daar hebben we nu niets aan.
Dan heeft de risicogroep gewoon pech en isoleren ze zichzelf maar van de maatschappij. Ik had begrepen dat we dit samen zouden doen, solidariteit ofzo.
pi_201291967
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:24 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Hoezo ontbreken de gegevens daarvan in de data? Die mensen hebben ook allemaal een coronacheckapp met een groen vinkje. Dan staat dat toch ergens opgeslagen... En bij het oproepen voor het vaccineren waren die mensen ook bekend dat ze maar 1 keer hoeven. Snap dat niet.
Het probleem is dan ook niet zozeer technisch, maar een kwestie van privacy.
pi_201291970
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:24 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Vreemd inderdaad. Net zo vreemd als dat ze nu roepen dat we op moeten letten op een gevaccineerde kwetsbare. Ja, dan kom je nooit meer uit deze shit.
pi_201291972
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:25 schreef Dimachaerus het volgende:
Dan heeft de risicogroep gewoon pech en isoleren ze zichzelf maar van de maatschappij.
Dan loopt de maatschappij vast. Het is bepaald geen kleine groep en veel van die mensen vervullen essentiële beroepen.
pi_201291980
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:27 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Volgens mij niet hoor. Bij je vaccinatie moet je aan de GGD doorgeven of je al eerder positief getest bent geweest. Die informatie is beschikbaar en wordt gebruikt, daarom krijg je dan überhaupt je QR-code.

Het zou privacy-technisch niet mogen als het herleidbaar is, maar dat is het op dit moment niet.
pi_201291991
quote:

[..]
Dan loopt de maatschappij vast. Het is bepaald geen kleine groep en veel van die mensen vervullen essentiële beroepen.
Maat het houdt een keer op hè. Nu moeten we ook al maatregelen blijven nemen, omdat gevaccineerde kwetsbaren anders in de trein corona op kunnen lopen. Je kunt nu eenmaal niet elke dode voorkomen. Niet met corona, niet met kanker, niet met een auto-ongeluk. Doodgaan hoort nou eenmaal ook bij het leven.
pi_201292001
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:10 schreef DonDruiper het volgende:

[..]
Je zou bijna gaan denken dat sommigen dat ook niet willen.
pi_201292008
quote:

[..]
We hebben het over mensen met een vaccinatie die mogelijk een zwak immuunrespons hebben.

Dat lijkt me geen grote groep.

En mocht dit wel zo zijn dan betekent het dat die vaccins gewoon poep zijn.
pi_201292009
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:28 schreef chratnox het volgende:
Volgens mij niet hoor.
Toch is het zo. Dat is meermaals door het RIVM gemeld.
pi_201292018
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:29 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Maat het houdt een keer op hè.
Klopt. Een keer.

quote:
Je kunt nu eenmaal niet elke dode voorkomen. Niet met corona, niet met kanker, niet met een auto-ongeluk. Doodgaan hoort nou eenmaal ook bij het leven.
Met dit soort uitspraken kan ik niets. Want met dit argument hoef je nooit ergens maatregelen voor te nemen.
  Redactie Sport vrijdag 10 september 2021 @ 13:32:10 #112
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201292020
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:04 schreef chratnox het volgende:

[..]
Dat zeg je alsof het voor het eerst gedaan wordt? :P
Fair. :D
pi_201292022
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:30 schreef Dimachaerus het volgende:

[..]
We hebben het over mensen met een vaccinatie die mogelijk een zwak immuunrespons hebben.

Beide aannames zijn incorrect.
pi_201292025
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:30 schreef Dimachaerus het volgende:

[..]

Vaccins werken goed. Alleen bij sommigen slaat het vaccin niet aan. Dat is heel vervelend voor die mensen, maar om daar tot in lengte van dagen maatregelen voor te blijven nemen en bepaalde sectoren naar de klote te helpen, dat kan natuurlijk niet.
pi_201292041
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:31 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Klopt. Een keer.
[..]
Met dit soort uitspraken kan ik niets. Want met dit argument hoef je nooit ergens maatregelen voor te nemen.
Fijn dat jij er niets mee kunt. Dat er maatregelen werden genomen, daar was ik het roerend mee eens. Echter is er ook een tijd van versoepelen. Dat dan vaccins niet voor iedereen goed werken, heel vervelend, maar daar kun je niet maatregelen voor blijven instellen.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:33:56 #117
445514 DonDruiper
pi_201292042
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:32 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Vaccins werken goed. Alleen bij sommigen slaat het vaccin niet aan. Dat is heel vervelend voor die mensen, maar om daar tot in lengte van dagen maatregelen voor te blijven nemen en bepaalde sectoren naar de klote te helpen, dat kan natuurlijk niet.
Jawel hoor.

Er is geen alternatief11!!
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201292045
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:31 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Toch is het zo. Dat is meermaals door het RIVM gemeld.
Dat vanwege privacy-redenen ze niet kunnen delen hoeveel gevaccineerde mensen er besmet zijn geweest? Dat klinkt onlogisch.
pi_201292062
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:33 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Fijn dat jij er niets mee kunt. Dat er maatregelen werden genomen, daar was ik het roerend mee eens. Echter is er ook een tijd van versoepelen. Dat dan vaccins niet voor iedereen goed werken, heel vervelend, maar daar kun je niet maatregelen voor blijven instellen.
Dat kan, maar het is nogal wat om het leven van honderdduizenden mensen de facto op te geven.

Ik vind het eigenlijk verbijsterend hoe lichtzinnig sommigen hier over denken. Helemaal als het vooralsnog gaat om iets futiels als een mondkapje in het OV.
pi_201292072
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:35 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Dat kan, maar het is nogal wat om het leven van honderdduizenden mensen de facto op te geven.

Ik vind het eigenlijk verbijsterend hoe lichtzinnig sommigen hier over denken. Helemaal als het vooralsnog gaat om iets futiels als een mondkapje in het OV.
Ga jij maar eens gezellig in een hete trein enkele uren met een mondkapje opzitten. Comfortabel is het niet.
Daarnaast is de ventilatie in een gemiddelde trein beter op orde dan een gemiddeld kantoor/ school
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:36:18 #121
445514 DonDruiper
pi_201292074
quote:

[..]

Ik word een beetje moe van jou eigenlijk.

Moet je niet even naar de supermarkt ofzo?
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201292075
quote:

[..]

Over een jaar slaan die vaccins ook niet bij die mensen aan. Dus nog maar een jaar de culturele en evenementensector dicht houden? Zonder dat ze steun krijgen?
pi_201292088
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:36 schreef DonDruiper het volgende:

[..]
Ik word een beetje moe van jou eigenlijk.

Moet je niet even naar de supermarkt ofzo?
Ik heb iedere keer het idee dat hij iemand van het OMT is _O-
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:37:27 #124
445514 DonDruiper
pi_201292097
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:36 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Ik heb iedere keer het idee dat hij iemand van het OMT is _O-
Het Australische OMT.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201292110
Kortom wat weten we nu:

- TvT wordt uitgebreid
- Mondkapjes worden niet afgeschaft in OV
- 1,5 meter blijft waarschijnlijk
- Quarantaine basisscholen gaat weg

Verwachting:
- Geen evenementen / clubs open tot november blijft in stand
- Geen andere versoepelingen
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:38:20 #126
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_201292112
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:36 schreef _serial_ het volgende:

[..]
Ga jij maar eens gezellig in een hete trein enkele uren met een mondkapje opzitten. Comfortabel is het niet.
Daarnaast is de ventilatie in een gemiddelde trein beter op orde dan een gemiddeld kantoor/ school
Vooral als je rennend de trein hebt moeten halen ;(
pi_201292118
quote:

[..]
Ga jij maar eens 1,5 jaar lang met een ernstige aandoening thuis zitten wachten op een vaccin om vervolgens te horen dat het vaccin niet aanslaat bij jou en dan vervolgens anderen te horen klagen hoe belabberd het is om een paar uur met een mondkapje op te zitten. En het enige wat jij kunt denken is 'goh, was dat maar het ergste van mijn zorgen'.

(Overigens, hoe vaak zit je nu werkelijk urenlang in de trein?)
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:39:30 #128
445514 DonDruiper
pi_201292133
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:38 schreef _serial_ het volgende:
Kortom wat weten we nu:

Die bestaat alleen nog maar in de Haagse werkelijkheid.

Die hele 1,5 meter afstand houdt niemand zich nog aan.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201292141
quote:

[..]
Over een jaar slaan die vaccins ook niet bij die mensen aan. Dus nog maar een jaar de culturele en evenementensector dicht houden? Zonder dat ze steun krijgen?
Ik snap niet zo goed waarom jij gaat van 'oh, we moeten nog even mondkapjes in het ov dragen' naar 'nou, laten we dan nog een jaar lang de hele culturele sector dicht houden'.
pi_201292142
quote:

[..]

Dat vind ik ook hoor. Daartegenover vind ik ook dat we wat te makkelijk met grote getallen gooien "want het gaat fout!!$%"

We weten niet hoeveel mensen waar het immuunsysteem niet goed werkt op een moment dat het druk is gebruik maken van het OV, net als we niet weten hoe besmettelijk andere gevaccineerden zijn met of zonder mondkapje. Sterker nog, er is altijd gezegd dat een mondkapje minder dan 5% verschil maakt, dan is er veel meer winst te halen uit die groep mensen waar het vaccin onvoldoende werkt de mogelijkheid te geven op een ander moment te reizen dan dat iedereen die beperkingen opgelegd krijgt.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:39:53 #131
445514 DonDruiper
pi_201292143
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:38 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Ga jij maar eens 1,5 jaar lang met een ernstige aandoening thuis zitten wachten op een vaccin om vervolgens te horen dat het vaccin niet aanslaat bij jou en dan vervolgens anderen te horen klagen hoe belabberd het is om een paar uur met een mondkapje op te zitten. En het enige wat jij kunt denken is 'goh, was dat maar het ergste van mijn zorgen'.

:') _O-
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201292146
quote:
Kortom wat weten we nu:

- TvT wordt uitgebreid

Verwachting:
Als dit de uitkomst is, dan wordt het dus alleen maar strenger, ipv dat er versoepeld wordt.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:40:23 #133
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_201292152
quote:
Kortom wat weten we nu:

- TvT wordt uitgebreid

Verwachting:
Mooi pakket versoepelingen, hoor. Top. Zo maak je je verwachtingen wel waar als verantwoordelijk bewindspersoon.

En de culturele/evenementensector? Nou, die blijft vast nog wel even solidair toch? Ook zonder steunregelingen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:40:24 #134
335133 MichaelScott
pi_201292153
quote:
Kortom wat weten we nu:

- TvT wordt uitgebreid

Verwachting:
Dat lijkt me historisch gezien een goede verwachting.

"We gaan al versoepelen op de basisscholen en weten niet welk effect dat heeft dus stellen we andere versoepelingen 3 weken uit."
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:40:26 #135
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201292154
quote:

[..]
In India zitten ze gewoon op het dak van de trein, da's pas coronaproof!
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:40:40 #136
445514 DonDruiper
pi_201292159
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Ik snap niet zo goed waarom jij gaat van 'oh, we moeten nog even mondkapjes in het ov dragen' naar 'nou, laten we dan nog een jaar lang de hele culturele sector dicht houden'.
Omdat er volgens jou geen alternatief is.

Alles of niks.. toch?

En nu ga je daar anderen op aanvallen :')
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201292161
quote:
Kortom wat weten we nu:

- TvT wordt uitgebreid

Verwachting:
Ik ga er vanuit dat de steunmaatregelen dan ook blijven na 1 oktober.
pi_201292166
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:39 schreef chratnox het volgende:

[..]
Dat vind ik ook hoor. Daartegenover vind ik ook dat we wat te makkelijk met grote getallen gooien "want het gaat fout!!$%"

We weten niet hoeveel mensen waar het immuunsysteem niet goed werkt op een moment dat het druk is gebruik maken van het OV, net als we niet weten hoe besmettelijk andere gevaccineerden zijn met of zonder mondkapje. Sterker nog, er is altijd gezegd dat een mondkapje minder dan 5% verschil maakt, dan is er veel meer winst te halen uit die groep mensen waar het vaccin onvoldoende werkt de mogelijkheid te geven op een ander moment te reizen dan dat iedereen die beperkingen opgelegd krijgt.
Eens, wel of geen mondkapje dragen gaat het verschil ook niet maken. 't Is maar om wat tegengas te geven aan de 'we moeten toch echt een keer door met ons leven, jammer voor die mensen'-stemming.
pi_201292175
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Omdat Hugo ook al hint op beperkingen binnen die sector. En met de "griepgolf" in aantocht gaat dat nog wel een tijd duren voordat we daar dan in gaan versoepelen.
pi_201292176
quote:

[..]
??? Wat dan?
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:41:57 #141
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_201292178
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:40 schreef chratnox het volgende:

[..]
Optimist.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_201292181
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:40 schreef DonDruiper het volgende:

[..]
Omdat er volgens jou geen alternatief is.

Alles of niks.. toch?

En nu ga je daar anderen op aanvallen :')
Je sarcasmemeter is een beetje stuk vandaag, hè?
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:42:51 #143
445514 DonDruiper
pi_201292190
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:42 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Je sarcasmemeter is een beetje stuk vandaag, hè?
Ohh dus alles wat je roept is nu opeens sarcasme.

Alright. :)
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201292191
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:41 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
??? Wat dan?
Omdat je te maken hebt met gevoelige persoonlijke (medische) informatie. En als je dat niet goed regelt krijg je weer allerlei FOK!kers die 'dat ze dat niet goed geregeld hebben :')' gaan roepen.
pi_201292193
quote:

[..]

Voor die paar mensen die het betreft moet je niet maanden langer dan noodzakelijk een maatregel aanhouden dat is mijn punt, die mensen die het betreft weten dat van zichzelf en kunnen derhalve zich prima zelf beter beschermen. Daarnaast spelen er andere belangrijke zaken in het OV : toegenomen geweld richting medewerkers, onherkenbaarheid personen met mondkapjes op camera, daar moet je ook niet lichtzinnig over denken. De veiligheid is algemeen gewoon verminderd door de mondkapjes in het OV.

Daarnaast is een gemiddelde trein / ov reis enkele reis al snel een uur.
pi_201292197
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:41 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Omdat Hugo ook al hint op beperkingen binnen die sector. En met de "griepgolf" in aantocht gaat dat nog wel een tijd duren voordat we daar dan in gaan versoepelen.
Hugo hint erop dat de cultuursector een jaar lang gesloten blijft zonder financiële steun? Die is nieuw voor mij.
pi_201292219
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:43 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Hugo hint erop dat de cultuursector een jaar lang gesloten blijft zonder financiële steun? Die is nieuw voor mij.
Hugo hint er op dat er weinig versoepelingen aan komen binnen de cultuursector. Plus dat ze 1 oktober stoppen met financiële steun.

Edit: Ik heb gezegd dat het een tijd duurt, niet dat het een jaar duurt.
pi_201292222
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:43 schreef _serial_ het volgende:
Daarnaast is een gemiddelde trein / ov reis enkele reis al snel een uur.
Lijkt me bijzonder sterk. Misschien in Zeeland.
pi_201292224
quote:

[..]

Ik vind het lichtzinnig dat sommigen hier dat futiel vinden.
pi_201292231
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:45 schreef Shaar12 het volgende:

[..]

Edit: Ik heb gezegd dat het een tijd duurt, niet dat het een jaar duurt.
quote:
Dus nog maar een jaar de culturele en evenementensector dicht houden? Zonder dat ze steun krijgen?
pi_201292244
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:46 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
[..]

Dat is een reactie op jou, omdat jij zegt dat we maatregelen moeten blijven houden voor degenen bij wie het vaccin niet aan slaat. Nee prima joh, over een jaar slaat dat vaccin bij diezelfde mensen ook niet aan.
pi_201292250
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:43 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Omdat je te maken hebt met gevoelige persoonlijke (medische) informatie. En als je dat niet goed regelt krijg je weer allerlei FOK!kers die 'dat ze dat niet goed geregeld hebben :')' gaan roepen.
Ik snap echt niet waarom dat zo zou zijn. Ik geloof jou dat het RIVM dat gezegd heeft, maar ik snap niet waarom. Het klinkt vooral als een makkelijk excuus in mijn oren.

Ze hebben alle data, ze kunnen (en mogen) prima die data anoniem gebruiken. Ik begrijp dat het lastig kan zijn het te koppelen, maar ze doen het al op allerlei verschillende plekken en momenten.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:48:00 #153
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201292255
Maar als we geen mondkapje opzetten in het OV geven we het leven van honderdduizenden mensen op? Ik snap het allemaal niet meer.
pi_201292256
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:47 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Dat is een reactie op jou, omdat jij zegt dat we maatregelen moeten blijven houden voor degenen bij wie het vaccin niet aan slaat. Nee prima joh, over een jaar slaat dat vaccin bij diezelfde mensen ook niet aan.
Zoveel mensen vinden het wel gewoon prima, voor altijd maatregelen nooit meer terug naar oude normaal.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201292257
quote:

[..]

Doe even normaal zeg. Niet de hele wereld hoeft zich aan te passen voor een paar mensen met een ernstige aandoening. Hoe hard het ook klinkt, die moeten zelf maar hun maatregelen nemen. Hoe jij het schetst is echt de omgekeerde wereld.
pi_201292261
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:48 schreef WheeledWarrior het volgende:
Maar als we geen mondkapje opzetten in het OV geven we het leven van honderdduizenden mensen op? Ik snap het allemaal niet meer.
Alsof die zin hebben.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:48:33 #157
445514 DonDruiper
pi_201292264
quote:
Er is geen alternatief :'(
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201292268
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:48 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Doe even normaal zeg. Niet de hele wereld hoeft zich aan te passen voor een paar mensen met een ernstige aandoening. Hoe hard het ook klinkt, die moeten zelf maar hun maatregelen nemen. Hoe jij het schetst is echt de omgekeerde wereld.
Tegenwoordig niet meer hoor, als transgender mag je gewoon je privé toilet eisen.
pi_201292270
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:47 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Dat is een reactie op jou, omdat jij zegt dat we maatregelen moeten blijven houden voor degenen bij wie het vaccin niet aan slaat.
Wanneer heb ik het over een jaar gehad? Dat maak jij ervan.

quote:
Nee prima joh, over een jaar slaat dat vaccin bij diezelfde mensen ook niet aan.
Dat is nog maar te bezien. Er worden nog steeds vaccins ontwikkeld. En ook medicijnen worden nog steeds ontwikkeld.

Overigens snap ik het punt wel, maar goed, om nou te stellen 'helaas, het vaccin werkt niet, pech voor jullie, jullie zijn fucked, wij gaan weer verder met ons leven #yolo' is ook weer zo wat.
pi_201292277
quote:
Daar komt het volgens mij wel op neer ja:
quote:
Voor een besluit genomen wordt over opheffing van de mondkapjesplicht, moet goed overwogen worden welke gevolgen dat heeft voor mensen die zich "extra kwetsbaar voelen", zei De Jonge in een reactie. Zeker omdat het ook om mensen gaat die soms afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Hij zei er dinsdag pas een besluit over te willen nemen na advies van het Outbreak Management Team.
Ik voel me kwetsbaar als ik een mondkapje draag. Krijg ik dan ontheffing?
pi_201292282
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:40 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Als dit de uitkomst is, dan wordt het dus alleen maar strenger, ipv dat er versoepeld wordt.
Sowieso, wat kan er nu méér met TvT als de clubs en evenementen nog steeds niet mogen? Ik dacht dat dat juist voor de clubs/evenementen bedoeld was.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:49:39 #162
445514 DonDruiper
pi_201292283
quote:

[..]
hearhear.
Zuiger van het FOK!-OMT
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:49:55 #163
75556 erkel
back from Dagestan
pi_201292285
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:29 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Maat het houdt een keer op hè. Nu moeten we ook al maatregelen blijven nemen, omdat gevaccineerde kwetsbaren anders in de trein corona op kunnen lopen. Je kunt nu eenmaal niet elke dode voorkomen. Niet met corona, niet met kanker, niet met een auto-ongeluk. Doodgaan hoort nou eenmaal ook bij het leven.
Het hoofddoel is ook niet om elke dode te voorkomen, maar om het zorgapparaat beschikbaar te houden voor een ieder die het nodig heeft. Acuut of minder acuut.

Telkens wordt weer vergeten bij uitspraken als: 'Het is klaar! Kwetsbaren moeten zichzelf maar beschermen' of 'Iedereen kan nu gevaccineerd zijn. Alles weer open!', dat niet alleen ongevaccineerden of kwetsbaren een probleem hebben. Iedereen heeft een probleem als je kanker 6 maanden te laat wordt gediagnosticeerd of als je met je gebroken been even een paar dagen moet wachten.

Natuurlijk is het geen eentweetje dat de zorg overspoelt raakt bij alles los, maar Dansen met Janssen heeft wel aangetoond dat het snel kan gaan.
Weisst
pi_201292286
quote:

[..]
700.000 mensen. Noem dat maar een paar.
pi_201292287
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:49 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Sowieso, wat kan er nu méér met TvT als de clubs en evenementen nog steeds niet mogen? Ik dacht dat dat juist voor de clubs/evenementen bedoeld was.
Dat is volgens mij ook nog steeds de planning.

Dat was ook de reden dat het uitgesteld wordt naar 25 september.
pi_201292289
quote:

[..]
_O-
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:50:35 #167
445514 DonDruiper
pi_201292293
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:49 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Vergeet geen kaarten te kopen als je spontaan na 22:00 nog een kroeg in wil hé!

Toch weer wat ongevaccineerde kerkgangers gered _O_
Zuiger van het FOK!-OMT
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:51:09 #168
335133 MichaelScott
pi_201292299
quote:
Klopt, volgens de Dissel kunnen we maximaal 3500 IC-opnames verwachten bij het loslaten van alle maatregelen maar Direstraits is het daar niet mee eens.
pi_201292316
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:51 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Klopt, volgens de Dissel kunnen we maximaal 3500 IC-opnames verwachten bij het loslaten van alle maatregelen maar Direstraits is het daar niet mee eens.
Nee hoor, dat heb ik niet gezegd. Ik heb niet gezegd dat al die mensen gaan overlijden. Maar goed, hoeveel mensen van die 700.000 zullen uit voorzorg zichzelf (al dan niet onnodig) isoleren denk je?
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:52:45 #170
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201292320
Misschien maar beginnen met die kapjes afschaffen op de perrons en in de stationshal.

Zoals iemand al opmerkte, het slaat nergens op dat je in de hal zo'n ding verplicht op moet en als je de AH To Go binnenwandelt kan ie af :')
pi_201292342
quote:
Ze worden niet opgegeven. Ze moeten gewoon solidair zijn.
pi_201292345
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:50 schreef DonDruiper het volgende:

[..]
Vergeet geen kaarten te kopen als je spontaan na 22:00 nog een kroeg in wil hé!

Toch weer wat ongevaccineerde kerkgangers gered _O_
Ach, als dat alleen maar een administratief dingetje is, lekker boeiend.

Maar ik zie dat nog compleet de soep in lopen bij de controles aan de deur.
pi_201292350
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:54 schreef Dimachaerus het volgende:

[..]
Ze worden niet opgegeven. Ze moeten gewoon solidair zijn.
Je hebt echt geen idee hoe groot die groep is, geloof ik.
pi_201292358
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:52 schreef WheeledWarrior het volgende:
Misschien maar beginnen met die kapjes afschaffen op de perrons en in de stationshal.

Zoals iemand al opmerkte, het slaat nergens op dat je in de hal zo'n ding verplicht op moet en als je de AH To Go binnenwandelt kan ie af :')
In de winkels op het station moet 'ie ook op.
pi_201292374
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:54 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Je hebt echt geen idee hoe groot die groep is, geloof ik.
De groep waar de vaccins mogelijkerwijs niet goed werken is ongeveer 10% van de bevolking volgens het RIVM en de Jonge, dus ongeveer 1,3 tot 1,4 miljoen mensen.

We hebben alleen geen idee hoe groot de groep die (veel) gebruik maakt van het OV is, dat is echt gokwerk.
pi_201292391
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:56 schreef chratnox het volgende:

[..]
De groep waar de vaccins mogelijkerwijs niet goed werken is ongeveer 10% van de bevolking volgens het RIVM en de Jonge, dus ongeveer 1,3 tot 1,4 miljoen mensen.

We hebben alleen geen idee hoe groot de groep die (veel) gebruik maakt van het OV is, dat is echt gokwerk.
Ik wil het graag breder trekken, omdat er hier een aantal zijn die beweren dat alles maar weg moet en dat die mensen zichzelf maar even 'uit solidariteit' ( :')) nog moeten (blijven) isoleren.

Overigens gaat zo'n 17% met het OV naar het werk. https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nen/van-en-naar-werk
pi_201292395
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:56 schreef chratnox het volgende:

[..]

Moraal van het verhaal zorg dat je die 2 miljoen mensen die niet gevaccineerd zijn een vaccin inspuit, dan loopt die 1,3 miljoen waar dan ook minder gevaar.
pi_201292396
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:49 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
700.000 mensen. Noem dat maar een paar.
Die iets hebben en met het openbaar vervoer moeten, dat zijn er maar een paar ja. De meesten van die groep hebben WIA en komen helemaal nergens. En zeker niet in de spits.
pi_201292397
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:57 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Ik wil het graag breder trekken, omdat er hier een aantal zijn die beweren dat alles maar weg moet en dat die mensen zichzelf maar even 'uit solidariteit' ( :')) nog moeten (blijven) isoleren.
Uiteindelijk zul je daar toch naartoe moeten. Anders heb je 17 miljoen mensen die zich 'uit solidariteit' voor altijd aan maatregelen moeten houden.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:58:57 #180
445514 DonDruiper
pi_201292400
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:54 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Ach, als dat alleen maar een administratief dingetje is, lekker boeiend.

Maar ik zie dat nog compleet de soep in lopen bij de controles aan de deur.
Ik weet niet hoe het bij jou zit.. maar ik ben wel een kroeghopper.

Die controles wordt een fiasco. Allemaal weer heel leuk op papier, maar in de praktijk onhaalbaar.

Maar goed, wat verwacht je ook uit DH. Die leven in hun eigen werkelijkheid. :)
Zuiger van het FOK!-OMT
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:59:17 #181
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201292403
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:55 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
In de winkels op het station moet 'ie ook op.
Volgens ervaringsdeskundigen hier niet. Of het gebeurt gewoon niet, kan ook.
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:59:24 #182
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_201292408
Kwetsbare personen hoeven niet als breekijzer misbruikt te worden om mensen aan te spreken op solidariteit. Het is kolder. Ieder enkel persoon zal blootgesteld worden aan corona. Daar geen mondkapjes geen verandering in brengen. Maar goed, ik mijd het OV zelf als de pest covid.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_201292409
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:58 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Uiteindelijk zul je daar toch naartoe moeten. Anders heb je 17 miljoen mensen die zich 'uit solidariteit' voor altijd aan maatregelen moeten houden.
Ho ho, DireStraits wil wachten op een medicijn of een beter vaccin. Dus dat is niet voor altijd.

:')
  vrijdag 10 september 2021 @ 14:00:11 #184
445514 DonDruiper
pi_201292416
quote:

[..]

Overigens gaat zo'n 17% met het OV naar het werk. https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nen/van-en-naar-werk
De rest van NL is een jaar solidair geweest met de 'zwakkeren' in de samenleving.

Nou is het tijd voor die groep om solidair te zijn met de mensen die niks te vrezen hebben.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201292424
quote:

[..]
Het is al officieel dat ze stoppen per 1 oktober. TVL en NOW hebben vanaf die datum al geen nieuwe regelingen meer. En ook het uitstel van belastingbetaling loopt eind deze maand af. Dat is al wettelijk vastgelegd.
pi_201292429
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:58 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Tuurlijk, uiteindelijk wel. En dat hoeft ook niet pas over een jaar te zijn.
pi_201292433
quote:

[..]
Ik snap wat je probeert te doen, daar kan ik me ook wel in vinden. De uitdaging is denk ik wel dat nú gaan komen met het argument 'we moeten aan de kwetsbaren die gevaccineerd zijn denken' ervoor zorgt dat dit gaat voelen alsof je er nooit meer vanaf komt.

Als we voor het gemak stellen dat er 2 miljoen ongevaccineerden zijn en die groep voor bijna 50% bestaat uit jongeren die (vrijwel) geen risico lopen op langdurige opname dan is de groep waar het vaccin niet voldoende werkt groter dan de groep die niet gevaccineerd is.

Dan snap ik het emotionele pleidooi 'als niet nu, wanneer dan wel' best goed. Zoals wel vaker, de Jonge heeft voor zijn beurt gepraat en de komende dagen wordt het weer vooral onvrede lijmen.
pi_201292434
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:59 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Volgens ervaringsdeskundigen hier niet. Of het gebeurt gewoon niet, kan ook.
Dat laatste dan. Maar officieel moet het wel.
pi_201292435
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:00 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Betaal jij de schade, Hans?
  vrijdag 10 september 2021 @ 14:01:54 #190
445514 DonDruiper
pi_201292442
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:00 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Oh.. wanneer dan wel?
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201292443
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:59 schreef Shaar12 het volgende:

[..]
Ho ho, DireStraits wil wachten op een medicijn of een beter vaccin. Dus dat is niet voor altijd.

:')
Als je alleen maar je eigen narratief op mijn posts gaat plakken ben ik er klaar mee.
pi_201292447
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:01 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Als je alleen maar je eigen narratief op mijn posts gaat plakken ben ik er klaar mee.
Maar omgekeerd is het wel prima voor jou toch?
pi_201292450
quote:

[..]

Met als verschil dat die groep mensen over het algemeen niet werkt, maar WIA of een AOV heeft.
  vrijdag 10 september 2021 @ 14:03:17 #195
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201292462
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:59 schreef GemMagic het volgende:
Kwetsbare personen hoeven niet als breekijzer misbruikt te worden om mensen aan te spreken op solidariteit. Het is kolder. Ieder enkel persoon zal blootgesteld worden aan corona. Daar geen mondkapjes geen verandering in brengen. Maar goed, ik mijd het OV zelf als de pest covid.
Heb het idee dat die kapjes vooral in stand gehouden worden om het idee te geven 'we zijn er nog steeds mee bezig'.

Nu je vaccinaties tot je beschikking hebt zijn die dingen letterlijk en figuurlijk een lapmiddeltje.
pi_201292468
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:00 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Het is al officieel dat ze stoppen per 1 oktober. TVL en NOW hebben vanaf die datum al geen nieuwe regelingen meer. En ook het uitstel van belastingbetaling loopt eind deze maand af. Dat is al wettelijk vastgelegd.
Dat kunnen ze vast nog een beetje oprekken.
pi_201292474
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:03 schreef _serial_ het volgende:

[..]
Gaat niet gebeuren.
pi_201292487
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:00 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Interessant. Ben benieuwd hoe ze dat dan gaan doen. Of die sectoren worden opgegeven, of er komen nieuwe steunpakketten met een hippe naam (VTVL en VNOW ofzo? :) )
pi_201292489
quote:

[..]
Wanneer er geld binnen moet komen dan "kunnen ze best nog wat oprekken" maar wanneer er meer geld uit moet dan gaan ze daar niet eens over denken.
pi_201292500
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:01 schreef chratnox het volgende:
Dan snap ik het emotionele pleidooi 'als niet nu, wanneer dan wel' best goed. Zoals wel vaker, de Jonge heeft voor zijn beurt gepraat en de komende dagen wordt het weer vooral onvrede lijmen.
Ik zou graag zien dat ze bij de persconferentie een eerlijk verhaal vertellen. En ook eerlijk de keuzes voorleggen waar zij (of wij als land) voor staan.

Platitudes als 'het moet nu klaar zijn' hebben we niets aan. Het onderliggende sentiment is terecht. Maar laten we dan ook eerlijk zijn over de consequenties. En zoveel verwijten als er zijn richting de regering dat er geen compassie voor bv. de cultuursector... het gemak waarmee in dit topic hele groepen mensen weggezet worden vind ik vele malen erger.

Laten we dan ook een eerlijk gesprek voeren over de reële consequenties die bepaalde keuzes hebben. En niet blijven hangen in een discussie waarbij het lijkt alsof er makkelijke keuzes zijn.
pi_201292503
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:01 schreef chratnox het volgende:

[..]
Ik snap wat je probeert te doen, daar kan ik me ook wel in vinden. De uitdaging is denk ik wel dat nú gaan komen met het argument 'we moeten aan de kwetsbaren die gevaccineerd zijn denken' ervoor zorgt dat dit gaat voelen alsof je er nooit meer vanaf komt.

Als we voor het gemak stellen dat er 2 miljoen ongevaccineerden zijn en die groep voor bijna 50% bestaat uit jongeren die (vrijwel) geen risico lopen op langdurige opname dan is de groep waar het vaccin niet voldoende werkt groter dan de groep die niet gevaccineerd is.

Hij toont hier wat mij betreft definitief aan ongeschikt te zijn. Niemand vroeg om de afschaffing van die plicht, hij kondigt het zelf out of the blue aan en komt er dan, zonder gewijzigde omstandigheden, doodleuk weer op terug. Dan ben je dus incompetent en onbetrouwbaar.

Precies hetzelfde verhaal als dat dansen met Jansen, niemand vroeg om opening van de nachtclubs. Er waren totaal geen verwachtingen, die wekt hij zelf. Hij creëert z’n eigen teleurstellingen op deze manier. Ongeschikt.
zie email 27 oktober
  vrijdag 10 september 2021 @ 14:07:40 #202
335133 MichaelScott
pi_201292526
quote:

[..]
Voorlopig maken ze ook geen haast met de regeling voor nachtclubs die per 1 oktober in zou moeten gaan. Zou me niet verbazen als dat straks weer een paar weken uitgesteld wordt, zoals al eerder is gebeurd.
pi_201292527
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Met als verschil dat die groep mensen over het algemeen niet werkt, maar WIA of een AOV heeft.
Bron?
  vrijdag 10 september 2021 @ 14:07:56 #204
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_201292530
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:03 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Heb het idee dat die kapjes vooral in stand gehouden worden om het idee te geven 'we zijn er nog steeds mee bezig'.

Nu je vaccinaties tot je beschikking hebt zijn die dingen letterlijk en figuurlijk een lapmiddeltje.
Ja, ik viel een beetje over deze quote van Hugo over solidariteit met 'de kwetsbaren':
"Zij zullen er niet zo blij blij mee zijn dat ze tegen iemand aangeplakt staan die de hele tijd in hun nek staat te aerosolen."
Maar goed, dan doen we allemaal net alsof ze veilig zijn en dan gebeuren er 1 van 2 dingen, of ze worden echt doodziek of ze blijken er ook geen last van te hebben.
pi_201292545
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:06 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Ik zou graag zien dat ze bij de persconferentie een eerlijk verhaal vertellen. En ook eerlijk de keuzes voorleggen waar zij (of wij als land) voor staan.

Platitudes als 'het moet nu klaar zijn' hebben we niets aan. Het onderliggende sentiment is terecht. Maar laten we dan ook eerlijk zijn over de consequenties. En zoveel verwijten als er zijn richting de regering dat er geen compassie voor bv. de cultuursector... het gemak waarmee in dit topic hele groepen mensen weggezet worden vind ik vele malen erger.

Laten we dan ook een eerlijk gesprek voeren over de reële consequenties die bepaalde keuzes hebben. En niet blijven hangen in een discussie waarbij het lijkt alsof er makkelijke keuzes zijn.
Oh dat ben ik ook met je eens, maar dat eerlijke verhaal is nu twee keer geweest volgens mij. In beide gevallen toen Rutte die toespraak aan het volk had. De persconferenties waren over 't algemeen niet de plek waar dit gedaan werd.

Ik vind dat de regering het helemaal niet zo slecht heeft gedaan, ook al bitch ik ook regelmatig erover. Wel vind ik dat de Jonge een ongeleid projectiel is en zo'n persoon op dit moment op zo'n sleutelpositie hebben zitten is gevaarlijk. Voor de vaccinatiebereidheid, voor de bereidheid van sectoren om mee te willen helpen, voor de bereidheid van de zorg om er vol voor te gaan en ga zo maar door. Er zijn een hoop bruggen verbrand.
pi_201292547
pi_201292555
Ik vind het toch wel grappig (en ergens een beetje schrijnend) dat nu juist de mondkapjes, in de meeste landen een no-brainer, de meeste weerstand van allemaal oproept. Wellicht na de avondklok dan. En het schrijnende vind ik dat velen dat blijkbaar belangrijker vinden dan bv. schoolsluiting, verbieden van (team)sport, sluiting nachtleven, thuiswerkadvies.
pi_201292565
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:09 schreef chratnox het volgende:
Wel vind ik dat de Jonge een ongeleid projectiel is en zo'n persoon op dit moment op zo'n sleutelpositie hebben zitten is gevaarlijk
Dit ben ik helemaal met je eens.
Hij moet stoppen met voor zijn beurt praten
pi_201292568
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:10 schreef DireStraits7 het volgende:
Ik vind het toch wel grappig (en ergens een beetje schrijnend) dat nu juist de mondkapjes, in de meeste landen een no-brainer, de meeste weerstand van allemaal oproept. Wellicht na de avondklok dan. En het schrijnende vind ik dat velen dat blijkbaar belangrijker vinden dan bv. schoolsluiting, verbieden van (team)sport, sluiting nachtleven, thuiswerkadvies.
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat het gaat om het mondkapje. Het mondkapje is op dit moment het symbool voor de druppel die de emmer doet overlopen.

Zoals @trein2000 net zegt. Eerst uit eigen beweging aankondigen dat ze weggaan en erna aangeven dat ze toch niet weggaan met een redenering die twijfelachtig is zorgt ervoor dat mensen je gaan wantrouwen.

Het is nooit één reden, het is altijd een opstapeling van heel veel verschillende dingen die ertoe leidt dat er weerstand komt.
pi_201292569
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:09 schreef chratnox het volgende:
Wel vind ik dat de Jonge een ongeleid projectiel is en zo'n persoon op dit moment op zo'n sleutelpositie hebben zitten is gevaarlijk.
Tja, ik vraag me toch af waarom. Waarom hij zoveel uitspraken doet waarvan ook zijn naaste adviseurs toch moeten waarschuwen dat het niet handig is. Tegelijkertijd zal hij ook gewoon veel klappen op moeten vangen, denk ik. Zo'n mondkapjesadvies zal vermoedelijk nu niet per se uit zijn koker komen. Het lijkt me sterk dat hij vanochtend opstond en dacht 'oh ja kut, die kwetsbaren, helemaal vergeten'.
  vrijdag 10 september 2021 @ 14:12:23 #211
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201292571
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:11 schreef _serial_ het volgende:

[..]
Dit ben ik helemaal met je eens.
Hij moet stoppen met voor zijn beurt praten
pi_201292574
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:12 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Functie elders
pi_201292575
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:12 schreef chratnox het volgende:
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat het gaat om het mondkapje. Het mondkapje is op dit moment het symbool voor de druppel die de emmer doet overlopen.

Ik heb het idee dat de felle reacties er al vanaf het begin geweest zijn. Deels aangewakkerd door Van Dissel en de zijne die maandenlang geroepen hebben dat ze een marginaal effect hebben.
  vrijdag 10 september 2021 @ 14:13:27 #214
445514 DonDruiper
pi_201292582
quote:
Teamsporten mogen allang weer
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201292589
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:13 schreef DonDruiper het volgende:

[..]
Teamsporten mogen allang weer
Heel knap het punt gemist. ^O^
pi_201292593
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:12 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Tja, ik vraag me toch af waarom. Waarom hij zoveel uitspraken doet waarvan ook zijn naaste adviseurs toch moeten waarschuwen dat het niet handig is. Tegelijkertijd zal hij ook gewoon veel klappen op moeten vangen, denk ik. Zo'n mondkapjesadvies zal vermoedelijk nu niet per se uit zijn koker komen. Het lijkt me sterk dat hij vanochtend opstond en dacht 'oh ja kut, die kwetsbaren, helemaal vergeten'.
Ik denk dat dat vooral het karakter van de Jonge is. Heb regelmatig tijdens de persconferenties gezien dat Rutte probeerde te lijmen wat de Jonge net daarvoor kapot gemaakt had. Ik denk dat de Jonge altijd een weerwoord wil hebben, dat zie je ook in de debatten. Nadat zijn microfoon uitgezet is nog even een sneer maken. Aan het einde van zijn pleidooi toch nog even iemand schofferen.
  vrijdag 10 september 2021 @ 14:15:36 #217
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_201292606
quote:
Als Hugo het morgen verplicht, loopt 90% maandag weer met een kapje in de supermarkt.. weerstand valt dus wel mee, ook veel te zichtbaar natuurlijk dat je 'niet meer mee' doet.

Ik vind ze zelf wel vervelend, maar waar het moet daar moet het. Als ik met (oud) asbest werk, zet ik er ook wel eentje op. In het dagelijks leven mijd ik wel zo veel mogelijk de locaties waar het verplicht is, maar daar ben je vrij in toch.

Die ruilhandel tussen verschillende maatregelen is hoe dan ook een fantasie economie van hypothetische besmettingen. Daar kan ik niet zo veel mee.
pi_201292607
quote:
People who recovered from the coronavirus and then received one dose of the COVID-19 vaccine are protected from the virus at levels similar to those who were never infected and received three doses, a study conducted by Israel’s Gertner Institute has found.
https://www.haaretz.com/i(...)ree-doses-1.10195989
Kleine toevoeging: lijkt erop dat ze data hebben vergeleken pre-delta, dus vraag is of dit stand houdt.
pi_201292614
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:14 schreef chratnox het volgende:

[..]
Ik denk dat dat vooral het karakter van de Jonge is. Heb regelmatig tijdens de persconferenties gezien dat Rutte probeerde te lijmen wat de Jonge net daarvoor kapot gemaakt had. Ik denk dat de Jonge altijd een weerwoord wil hebben, dat zie je ook in de debatten. Nadat zijn microfoon uitgezet is nog even een sneer maken. Aan het einde van zijn pleidooi toch nog even iemand schofferen.
Zou goed kunnen hoor. Ik denk ook dat hij zich graag opwerpt als de redder. In die zin dat hij graag de goednieuwsbrenger is, ook al is dat soms/vaak prematuur.

Misschien toch dat Rotterdamse in hem. Die zijn toch vaak wat minder tactvol. O-)
pi_201292618
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:13 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat de felle reacties er al vanaf het begin geweest zijn. Deels aangewakkerd door Van Dissel en de zijne die maandenlang geroepen hebben dat ze een marginaal effect hebben.
Betreffende mondkapjes zelf denk ik dat je gelijk hebt dat er een fellere reactie is geweest, maar ook eerder stond het mondkapje symbool voor andere dingen. Die hele discussie over 'muilkorven' ging niet over het mondkapje zelf maar ging erover dat mensen (voor hun gevoel) monddood gemaakt werden omdat er geen discussie mogelijk was, omdat de tweede kamer aangaf geen onderdeel ervan te zijn, omdat we van relatief milde maatregelen ineens naar heel strenge maatregelen gingen.

Een mondkapjesplicht zorgt op veel plekken voor een Pavlovreactie.
pi_201292620
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:15 schreef GemMagic het volgende:
Als Hugo het morgen verplicht, loopt 90% maandag weer met een kapje in de supermarkt.. weerstand valt dus wel mee, ook veel te zichtbaar natuurlijk dat je 'niet meer mee' doet.
Nou ja, weerstand in de zin van geklaag.
pi_201292626
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:13 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Dat klopt toch ook? Dan is de weerstand toch ook gewoon terecht? Ik neem aan dat jij ook graag ziet dat mensen zich verzetten tegen maatregelen die wetenschappelijk niet onderbouwd zijn.
pi_201292634
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:12 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Als wethouder in Rotterdam ging hij al behoorlijk tekeer in de media, ik herinner me nog een betoog voor verplichte anti-conceptie, het is ook gewoon deels de aard van het beestje. Zeer extrovert.

Maar inderdaad, je vraagt je soms wel af waar de adviseurs zijn.
zie email 27 oktober
pi_201292650
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:17 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]
Dat klopt toch ook? Dan is de weerstand toch ook gewoon terecht? Ik neem aan dat jij ook graag ziet dat mensen zich verzetten tegen maatregelen die wetenschappelijk niet onderbouwd zijn.
Mwa, ik heb wel het idee dat de Nederlandse strategie in dezen echt fundamenteel anders is geweest dan vrijwel alle andere landen op de wereld. Je zou dat ontnuchterend kunnen noemen. In het buitenland zouden ze het star en eigenwijs noemen. Ik zeg je eerlijk dat dit een van de weinige maatregelen is waarvan ik oprecht niet durf te zeggen of het nou echt een effect heeft of niet. En daarmee typisch zo'n maatregel is waarbij je naargelang je eigen standpunt met je eigen bewijs kunt komen om dat standpunt te bevestigen zonder dat de ander daar echt wat tegenin kan brengen.
pi_201292666
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:20 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Mwa, ik heb wel het idee dat de Nederlandse strategie in dezen echt fundamenteel anders is geweest dan vrijwel alle andere landen op de wereld. Je zou dat ontnuchterend kunnen noemen. In het buitenland zouden ze het star en eigenwijs noemen. Ik zeg je eerlijk dat dit een van de weinige maatregelen is waarvan ik oprecht niet durf te zeggen of het nou echt een effect heeft of niet.
Van veel maatregelen is het effect gewoon duidelijk. Maar bij mondkapjes is er eigenlijk best veel twijfels en onduidelijkheid geweest, en niet alleen in NL.
pi_201292692
Overigens vind ik tegelijkertijd dat mondkapjes dragen zo'n beetje de minst storende maatregel is. Ja, het is af en toe irritant dat je aan zo'n ding moet denken of je hem wel bij je hebt. En ja, soms is het irritant dat je je eigen knoflookadem ruikt. Maar goed, is het nou echt storend? Niet echt. Ik heb ook regelmatig dat ik vergeet dat ik 'm op heb en bv. aan mijn bureau zit met zo'n ding of halverwege het naar huis fietsen ik bedenk dat ik 'm nog op heb.

Daarom snap ik persoonlijk de felle tegenstand ook niet. Maar misschien heb ik gewoon een hoofd waarbij mondkapjes wel prima zitten (of anderen moeten beter passende mondkapjes kopen).

En in de winter is het soms zelfs wel lekker warm. O-)
pi_201292702
Mondkapjes :').

Als ze nodig zijn; prima, ik zet zo'n ding op.

Nu? Ga weg met je mondkapje.
pi_201292704
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:20 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Mwa, ik heb wel het idee dat de Nederlandse strategie in dezen echt fundamenteel anders is geweest dan vrijwel alle andere landen op de wereld. Je zou dat ontnuchterend kunnen noemen. In het buitenland zouden ze het star en eigenwijs noemen. Ik zeg je eerlijk dat dit een van de weinige maatregelen is waarvan ik oprecht niet durf te zeggen of het nou echt een effect heeft of niet.
Er is nou eenmaal veel meer buitenland dan binnenland dus ik vind het niet echt handig om dat als een soort leidraad te gebruiken :P. Voor zover ik weet helpen mondkapjes in bepaalde situaties als ze door iedereen goed gedragen worden het meest. Als dat laatste niet het geval is neemt de werking meteen keihard af. Je kunt je afvragen of een maatregel die meteen onklaar gemaakt kan worden door 1 iemand die het niet goed doet ooit echt effectief kan zijn.

Dat geldt wat mij betreft voor alle mogelijke maatregelen, in dit stadium zou wat mij betreft een maatregel alleen ingevoerd moeten worden als het zeer aannemelijk gemaakt kan worden dat het het beoogde effect heeft. Als dat niet kan, dan maar niet.
  vrijdag 10 september 2021 @ 14:26:19 #229
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_201292712
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:16 schreef DireStraits7 het volgende:
Nou ja, weerstand in de zin van geklaag.
Klagen lijkt me toch dat je moet doen als je het ergens niet mee eens bent en het toch gebeurt. We weten dat wetenschappelijke argumenten niet nodig zijn voor corona maatregelen en dat persoonlijke voorkeuren gemakkelijk aan de kant worden geschoven. Dan moet je je klacht maar blijven herhalen.

Overigens ontken ik niet dat mondkapjes in geen enkele situatie zinvol zijn, het gaat hier om die snotlapjes die men onder de neus draag terwijl men door versafdeling laveert op zoek naar de beste komkommer of het langst houdbare pak melk.
pi_201292725
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:24 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens vind ik tegelijkertijd dat mondkapjes dragen zo'n beetje de minst storende maatregel is. Ja, het is af en toe irritant dat je aan zo'n ding moet denken of je hem wel bij je hebt. En ja, soms is het irritant dat je je eigen knoflookadem ruikt. Maar goed, is het nou echt storend? Niet echt. Ik heb ook regelmatig dat ik vergeet dat ik 'm op heb en bv. aan mijn bureau zit met zo'n ding of halverwege het naar huis fietsen ik bedenk dat ik 'm nog op heb.

Daarom snap ik persoonlijk de felle tegenstand ook niet. Maar misschien heb ik gewoon een hoofd waarbij mondkapjes wel prima zitten (of anderen moeten beter passende mondkapjes kopen).

Ik heb nu een beeld in mijn hoofd van jou met een perfect rond hoofd en een mondkapje erop, zoals deze smiley: :M

Het hangt af van het soort mondkapje. Die blauwe mondkapjes krijg ik het stikbenauwd van, dus ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden. Ik heb geen idee wat daar de reden achter is, wellicht mijn astma.

Indien mondkapjes op de werkplek verplicht zouden zijn zou ik in elk geval thuis blijven werken.
pi_201292756
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:25 schreef Bliksem92 het volgende:
Dat geldt wat mij betreft voor alle mogelijke maatregelen, in dit stadium zou wat mij betreft een maatregel alleen ingevoerd moeten worden als het zeer aannemelijk gemaakt kan worden dat het het beoogde effect heeft. Als dat niet kan, dan maar niet.
Eigenlijk alle andere landen (en dan zijn vooral vergelijkbare landen interessant) hebben gedurende deze pandemie een fundamenteel andere keuze gemaakt inzake het mondkapjesbeleid. En dat terwijl landen als België, Duitsland, Frankrijk, Spanje etc. allemaal dezelfde soort experts hebben, dezelfde literatuur lezen en vergelijkbare standpunten erop nahouden. Uiteindelijk maken ze allemaal een evidence-informed besluit (en velen maken de denkfout dat alleen evidence-based maatregelen te verdedigen zijn, ter vergelijking: de 1,5 meter is ook niet evidence-based). En toch kiezen ze in het buitenland en mass voor mondkapjes.

En volgens mij is dat niet alleen ingegeven door het beoogde effect, maar ook vanwege het non-invasieve, laagdrempelige karakter van de maatregel. Met recht een 'baat het niet dan schaadt het niet'-regel.
pi_201292777
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:26 schreef GemMagic het volgende:
Overigens ontken ik niet dat mondkapjes in geen enkele situatie zinvol zijn, het gaat hier om die snotlapjes die men onder de neus draag terwijl men door versafdeling laveert op zoek naar de beste komkommer of het langst houdbare pak melk.
Het verwordt zo toch ook wel tot een self-fulfilling prophecy.

'We geloven niet dat het werkt, dus we gaan de mondkapjes niet dragen zoals hoort'
'Zie je wel, niemand draagt deze zoals het hoort, dus het werkt niet'.
pi_201292815
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:27 schreef chratnox het volgende:

[..]
Ik heb nu een beeld in mijn hoofd van jou met een perfect rond hoofd en een mondkapje erop, zoals deze smiley: :M

Het hangt af van het soort mondkapje. Die blauwe mondkapjes krijg ik het stikbenauwd van, dus ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden. Ik heb geen idee wat daar de reden achter is, wellicht mijn astma.

Indien mondkapjes op de werkplek verplicht zouden zijn zou ik in elk geval thuis blijven werken.
Ik heb een stuk of vijf mondkapjes geprobeerd in de loop der maanden. De een zit beter dan de ander. Die blauwe 'medische' zitten overigens het beste bij mij. Samen met een (herbruikbare) die ik ooit bij de Kruidvat heb gekocht. Met Ajax-print, dus misschien is het ook wat cognitieve dissonantie. O-)
pi_201292816
quote:

[..]

Je geeft in elk geval toe dat het futiel is. Kleine stapjes.
pi_201292844
quote:

Ik denk dat voor de meeste mensen het ook geen probleem is dat jij een mondkapje wilt dragen. Misschien knap je er nog van op ook. Maar het probleem is dat veel mensen ze blijkbaar niet prettig vinden. Ik zelf vind het ook ondingen. Zeker op plekken waar het warm was zweet je de pleuris met zo'n ding op. Plus iedere keer dat ik naar huis kon omdat ik me mondkapje vergeten was als ik naar de winkel ging enzovoort. Zelf heb ik er nu geen last meer van omdat ik nooit het OV gebruik behalve als ik ga stappen maar met de kroegen die om 0.00 dicht gaan kan je dat niet echt een stapavond noemen.
pi_201292849
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:29 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Eigenlijk alle andere landen (en dan zijn vooral vergelijkbare landen interessant) hebben gedurende deze pandemie een fundamenteel andere keuze gemaakt inzake het mondkapjesbeleid. En dat terwijl landen als België, Duitsland, Frankrijk, Spanje etc. allemaal dezelfde soort experts hebben, dezelfde literatuur lezen en vergelijkbare standpunten erop nahouden. Uiteindelijk maken ze allemaal een evidence-informed besluit (en velen maken de denkfout dat alleen evidence-based maatregelen te verdedigen zijn, ter vergelijking: de 1,5 meter is ook niet evidence-based). En toch kiezen ze in het buitenland en mass voor mondkapjes.

En volgens mij is dat niet alleen ingegeven door het beoogde effect, maar ook vanwege het non-invasieve, laagdrempelige karakter van de maatregel. Met recht een 'baat het niet dan schaadt het niet'-regel.
Wat mij betreft bestaat dat niet. Je kunt namelijk sowieso met die redenering een heleboel maatregel tot in het eeuwige verdedigen. Elke maatregel is schadelijk op z'n eigen manier. En zoals gezegd, zeker in dit stadium vind ik dat elke maatregel een veel hogere drempel nodig heeft dan dat.
pi_201292863
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:05 schreef chratnox het volgende:

[..]
Interessant. Ben benieuwd hoe ze dat dan gaan doen. Of die sectoren worden opgegeven, of er komen nieuwe steunpakketten met een hippe naam (VTVL en VNOW ofzo? :) )
Ik ga er eigenlijk vanuit dat alles dan weer door kan gaan. Ook voor de culturele sector. Vooral ook omdat dat in België en Duitsland ook al weer enige tijd allemaal open is.
pi_201292872
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:30 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Het verwordt zo toch ook wel tot een self-fulfilling prophecy.

'We geloven niet dat het werkt, dus we gaan de mondkapjes niet dragen zoals hoort'
'Zie je wel, niemand draagt deze zoals het hoort, dus het werkt niet'.
Ik snap niet echt waar je dit vandaan haalt. Ook in andere landen dragen mensen die dingen niet altijd correct, dat is een gegeven en heeft niets te maken met enige weerstand tegen de maatregel zelf.

Het is precies andersom naar mijn mening, mondkapjes zijn voornamelijk een performatieve actie. Het geeft mensen het idee dat ze de mogelijkheid hebben om te signaleren hoe serieus ze de pandemie nemen. Een beetje zoals jij in dit topic je gedraagt :P.
pi_201292894
quote:
Overigens vind ik tegelijkertijd dat mondkapjes dragen zo'n beetje de minst storende maatregel is.
Ja jij kunt zoveel vinden. Maar het is helemaal niet belangrijk wat jij er van vindt.
pi_201292933
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:38 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik ga er eigenlijk vanuit dat alles dan weer door kan gaan. Ook voor de culturele sector. Vooral ook omdat dat in België en Duitsland ook al weer enige tijd allemaal open is.
Ik heb er een beetje een hard hoofd in. De manier waarop de berichten op dit moment naar buiten komen is vrijwel hetzelfde als alle eerdere persconferenties. Als het versoepeld zou worden hadden we het denk ik al wel geweten.
pi_201292981
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:36 schreef Bliksem92 het volgende:
Wat mij betreft bestaat dat niet. Je kunt namelijk sowieso met die redenering een heleboel maatregel tot in het eeuwige verdedigen.
En ze laten afschaffen onder het mom van 'het is niet onomstotelijk bewezen dat het werkt'.
pi_201292990
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:36 schreef ipa84 het volgende:
Zeker op plekken waar het warm was zweet je de pleuris met zo'n ding op.
Dat ligt toch echt aan je mondkapje hoor.
pi_201293006
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:39 schreef Bliksem92 het volgende:
Ik snap niet echt waar je dit vandaan haalt. Ook in andere landen dragen mensen die dingen niet altijd correct, dat is een gegeven en heeft niets te maken met enige weerstand tegen de maatregel zelf.
Ik zie niet in hoe dit mijn punt ondermijnt.
pi_201293017
Maar als dinsdag definitief wordt gemaakt dat het mondkapje blijft in het OV, bekijk dan wel in godsnaam:

- Of de mondkapjes alleen in ochtend/avondspits op moeten
- De mondkapjesplicht komt te vervallen op stations, perrons en haltes.
pi_201293032
quote:
Er zijn 700k non-responders. Het aantal mensen in de WAO is iets meer dan 200k. Zelfs als dat allemaal non-responders zijn (wat een kans van 0 heeft), heb je nog steeds 500k mensen over. Je hebt maar wat geroepen.
pi_201293067
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:50 schreef Oliver23 het volgende:
Maar als dinsdag definitief wordt gemaakt dat het mondkapje blijft in het OV, bekijk dan wel in godsnaam:

Lijkt me onzinnig. Sommige spitstreinen zijn superrustig. Sommige treinen in de daluren zijn superdruk.

Net zoals Utrecht Centraal niet hetzelfde is als Rilland-Bath.

Levert alleen maar meer geneuzel op.
pi_201293095
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:47 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
En ze laten afschaffen onder het mom van 'het is niet onomstotelijk bewezen dat het werkt'.
Inderdaad. Is daar iets mis mee?
pi_201293103
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:49 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Ik zie niet in hoe dit mijn punt ondermijnt.
Je impliceert dat mensen de mondkapjes niet goed dragen omdat men denkt dat ze toch niet werken. Dat is simpelweg een niet te onderbouwen aanname.
pi_201293106
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:55 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]
Inderdaad. Is daar iets mis mee?
Ja, want dan kun je effectief geen enkele maatregel nemen.
  vrijdag 10 september 2021 @ 14:56:19 #251
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_201293110
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:50 schreef Oliver23 het volgende:

Dat eerste gaan ze sowieso niet doen want dat zorgt voor alleen maar meer chaos en niet te handhaven maatregel.
Dat tweede zou prima kunnen natuurlijk want het is over het algemeen allemaal open lucht. Verwacht echter niet dat ze daar aan gaan en dat ze het gewoon in een stuk verlengen.
  vrijdag 10 september 2021 @ 14:56:37 #252
445514 DonDruiper
pi_201293114
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:56 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Ja want elke maatregel is inderdaad hetzelfde.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201293130
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:56 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]
Dat eerste gaan ze sowieso niet doen want dat zorgt voor alleen maar meer chaos en niet te handhaven maatregel.
Dat tweede zou prima kunnen natuurlijk want het is over het algemeen allemaal open lucht. Verwacht echter niet dat ze daar aan gaan en dat ze het gewoon in een stuk verlengen.
Alles zal wel min of meer verlengd worden tot mid Oktober. Tegen die tijd hebben we weer meer besmettingen etc. etc.
pi_201293136
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:51 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Er zijn 700k non-responders. Het aantal mensen in de WAO is iets meer dan 200k. Zelfs als dat allemaal non-responders zijn (wat een kans van 0 heeft), heb je nog steeds 500k mensen over. Je hebt maar wat geroepen.
Je snapt de tabel niet. Die andere kolommen zijn ook uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid. Daarnaast zijn er nog ondernemers met een AOV-uitkering. Dus dan zit je al over dat aantal mensen zelfs. WAO heet al jaren WIA.
pi_201293149
*gaat zitten, legt eventuele ergernissen op de lege stoel naast haar en wacht rustig de cijfertjes af.... :M :lijstje:
pi_201293151
Present 2100
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201293153
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:58 schreef bloodymary1 het volgende:
Je snapt de tabel niet.
Dat zal het zijn ja. :D

Het probleem is totaal niet dat jij aanneemt dat alle non-responders zonder baan thuis zitten met een uitkering. :D

SPOILER
pi_201293155
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:56 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn prima onderbouwingen te vinden voor maatregelen die genomen zijn. Een aantal uitzonderingen daargelaten heeft Nederland dat wat mij betreft ook wel geprobeerd en gedaan.
pi_201293156
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:59 schreef Mammietje het volgende:
*gaat zitten, legt eventuele ergernissen op de lege stoel naast haar en wacht rustig de cijfertjes af.... :M :lijstje:
Die ergernissen moeten op anderhalve meter liggen hè, tenzij ze negatief getest zijn.
pi_201293167
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:10 schreef Momo het volgende:
De Jonge: grote nadelen aan afschaffen mondkapjesplicht ov

Waarschijnlijk moeten mensen in het openbaar vervoer voorlopig nog een mondkapje dragen. Demissionair minister De Jonge zei vanochtend dat er grote nadelen kleven aan het schrappen van de mondkapjesplicht in het ov.

Eerder deze week zei NS-directeur Rintel tegen BNR dat de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer zo langzamerhand lastig wordt. Reizigers zouden niet begrijpen waarom ze in een winkelcentrum geen mondkapje moeten dragen, maar op een station en in de trein wel.

De Jonge zegt dat hij, voordat het kabinet een besluit neemt, nog goed wil nadenken over mondkapjes in trein, tram en bus. "Want dit betekent wel wat voor mensen met een kwetsbare gezondheid, die graag met het openbaar vervoer willen reizen en daar soms ook echt op aangewezen zijn. Laten we die groep niet uit het oog verliezen."
Dit is precies de reden waarom maatregelen op allerlei manieren gehandhaafd gaan blijven of straks wederom ingevoerd gaan worden, kwetsbaren willen ook graag naar de bioscoop of whatever.
pi_201293168
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:59 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn prima onderbouwingen te vinden voor maatregelen die genomen zijn. Een aantal uitzonderingen daargelaten heeft Nederland dat wat mij betreft ook wel geprobeerd en gedaan.
Nagenoeg alle maatregelen zijn evidence-informed, niet evidence-based.

Zelfs het effect van lockdowns is betwist.
pi_201293177
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:00 schreef Za het volgende:

[..]
Dit is precies de reden waarom maatregelen op allerlei manieren gehandhaafd gaan blijven of straks wederom ingevoerd gaan worden, kwetsbaren willen ook graag naar de bioscoop of whatever.
Wat is de definitie van een kwetsbare?
pi_201293180
twitter
pi_201293183
quote:

[..]
Je snapt de tabel niet. Die andere kolommen zijn ook uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid. Daarnaast zijn er nog ondernemers met een AOV-uitkering. Dus dan zit je al over dat aantal mensen zelfs.
Niet iedere arbeidsongeschikte is immuungecomprommiteerd en/of andersom he? ;)
pi_201293187
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:59 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Dat zal het zijn ja. :D

Het probleem is totaal niet dat jij aanneemt dat alle non-responders zonder baan thuis zitten met een uitkering. :D

SPOILER
Ongelooflijk, jij kunt echt nooit eens een keer toegeven dat je fout zit. Je hebt de tabel gewoon echt verkeerd gelezen met je opmerking over 200K mensen in de WAO.
Maar ik ben helemaal klaar met jou. Ga ook niet meer reageren op je. Is totaal zinloos want je hebt enorme betonnen plaat voor je kop. Ik geloof dat meerderen hier dat al inzien. Je komt er wel, geeft niks hoor.
En Dire Straits zijn al 20 jaar passé. :W
pi_201293188
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:00 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Nagenoeg alle maatregelen zijn evidence-informed, niet evidence-based.

Zelfs het effect van lockdowns is betwist.
Tja volgens mij zijn we het gewoon eens hoor. Sommige maatregelen hebben betere onderbouwing dan andere.
  vrijdag 10 september 2021 @ 15:02:34 #267
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_201293189
quote:

[..]
Alleen is dat een non-argument, want dat wilden ze voor corona ook. En toen liepen ze net zo goed risico om virussen of bacteriën op te lopen. M.a.w. als je als kwetsbare dat risico wil lopen, dan dien je zelf voorzorgsmaatregelen te treffen.
pi_201293210
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:01 schreef Mammietje het volgende:

[..]
Niet iedere arbeidsongeschikte is immuungecomprommiteerd en/of andersom he? ;)
Dat is het punt ook niet. Maar het komt er op neer dat een groot deel van die groep dus niet gaat werken en dat daarvan dus niet gezegd kan worden dat 17 % het OV neemt zoals van alle werkenden mensen. Daar ging het over.
pi_201293222
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:01 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Wat is de definitie van een kwetsbare?
Als de populistische term van de Jonge gebruikt wordt: Iemand die zijn neus in zijn nek heeft zitten. Of misschien wel iemand die kieuwen heeft.

In elk geval iemand die zich er niet prettig bij voelt dat iemand aerosolen in zijn nek verspreidt.
pi_201293225
quote:
WAO heet al jaren WIA.
Je verwijst zelf naar een link met:
Arbeidsongeschiktheid WAO-uitkering (aantal personen)
Arbeidsongeschiktheid WIA-uitkering: IVA-regeling (aantal personen)

:W

Dus dat onderscheid wordt door het CBS nog gemaakt.
  vrijdag 10 september 2021 @ 15:05:41 #271
445514 DonDruiper
pi_201293232
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:02 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]
Alleen is dat een non-argument, want dat wilden ze voor corona ook. En toen liepen ze net zo goed risico om virussen of bacteriën op te lopen. M.a.w. als je als kwetsbare dat risico wil lopen, dan dien je zelf voorzorgsmaatregelen te treffen.
Maar dat is niet solidair.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_201293236
quote:

[..]
Het zou echt onzin zijn om nu ad infinitum mondkapjes te gaan dragen ter bescherming van kwetsbaren. Dat hebben we voor die tienduizenden andere ziekteverwekkers ook nooit gedaan.

Ik zeg niet dat die kwetsbaren gewoon maar dood kunnen vallen, alleen ik vind dat je dit er niet zo nu even door kan jassen zonder fatsoenlijk debat hierover.
pi_201293240
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:03 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat is het punt ook niet. Maar het komt er op neer dat een groot deel van die groep dus niet gaat werken en dat daarvan dus niet gezegd kan worden dat 17 % het OV neemt zoals van alle werkenden mensen. Daar ging het over.
Als we de lijn doortrekken en de 700k die @DireStraits7 genoemd heeft juist is, de 200k die jij noemt juist is houdt dat in dat er zo'n 500k mensen over zijn.

17% van 500k mensen is ~85.000 mensen. Dat is niet zo heel veel.
  vrijdag 10 september 2021 @ 15:07:14 #274
335133 MichaelScott
pi_201293250
quote:

[..]
Niemand houdt ze tegen.
pi_201293253
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

En Dire Straits zijn al 20 jaar passé. :W
Dit gaat te ver.
pi_201293257
:M :lijstje:
pi_201293259
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:06 schreef chratnox het volgende:

[..]
Als we de lijn doortrekken en de 700k die @:DireStraits7 genoemd heeft juist is, de 200k die jij noemt juist is houdt dat in dat er zo'n 500k mensen over zijn.

Ik noem geen 200.000, ik noem 750.000 met een arbeidsongeschiktheidsuitkering van de overheid. En daarnaast nog een paar honderduizend met een particuliere AOV. Dat laatste cijfer is een gok.
pi_201293265
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:06 schreef Spablauw214 het volgende:
Het zou echt onzin zijn om nu ad infinitum mondkapjes te gaan dragen ter bescherming van kwetsbaren. Dat hebben we voor die tienduizenden andere ziekteverwekkers ook nooit gedaan.
Het zou ook onzin zijn om vanaf nu iedere winter een avondklok in te voeren.
  vrijdag 10 september 2021 @ 15:09:16 #279
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_201293271
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:05 schreef DonDruiper het volgende:

[..]
Maar dat is niet solidair.
Tuurlijk wel dat is solidair van de kwetsbaren naar de rest toe.
pi_201293274
De Jonge: "Als je weer als haringen in de ton in de trein zit, dat met name mensen die wel gevaccineerd zijn, maar een toch zwakke immuunrespons hebben, het eigenlijk wel prettig vinden dat ze niet tegen iemand aan geplakt staan die ze de hele tijd in de nek staat te aerosolen."

Iemand die" staat te aerosolen", ik heb die uitdrukking hier meermaals gebruikt.

Jammmer dat de Jonge de bijbehorende "covid wolken" niet meeneemt in zijn verhaal.
pi_201293280
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:06 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat die kwetsbaren gewoon maar dood kunnen vallen, alleen ik vind dat je dit er niet zo nu even door kan jassen zonder fatsoenlijk debat hierover.
Op een gegeven moment komt eigen verantwoordelijkheid ook gewoon weer om het hoekje kijken. Het leven zit vol met risico's en iedereen bepaald op individuele basis welk risico hij/zij wil nemen.

De kwetsbaren hebben ondertussen de kans gehad om een prik te halen (m.u.v. de kwetsbaren die het niet konden vanwege medische redenen), dan is het wel een keer mooi geweest hoor. Met deze redenatie kunnen ze zo'n maatregelen nog jaren rekken. Er zal immers altijd een risico zijn; Corona gaat niet opeens weg.
pi_201293281
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:07 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Niemand houdt ze tegen.
Even dystopisch, maar in mijn hoofd heel komisch.

Straks zijn de maatregelen afgeschaft en wil iemand die in die groep kwetsbaren zit naar de bioscoop, wordt heel de bioscoop ontruimd door mensen in hazmat-pakken, wordt de hele bioscoop ontsmet en gaat die kwetsbare in zijn ééntje in de bioscoop zitten. Daarna direct terug naar huis, want het is een kwetsbaar persoon.

Eenmaal thuis geeft die persoon zijn vrouw een kus en zegt: "Ik ga zo naar bed". Hij is alleen vergeten dat zijn vrouw op de cohort-afdeling van het ziekenhuis werkt en hoewel ze gevaccineerd is besmet is met corona.

<insert CSI Miami tune>.
pi_201293288
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:08 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik noem geen 200.000, ik noem 750.000 met een arbeidsongeschiktheidsuitkering van de overheid. En daarnaast nog een paar honderduizend met een particuliere AOV. Dat laatste cijfer is een gok.
Onder de mensen met een uitkering zitten ook Wahjongers, die hebben over het algemeen niet per se een autoimmuunziekte.

Net zoals de AOV niet per se bedoeld is voor mensen met autoimmuunziekten, maar voor mensen die om allerlei redenen arbeidsongeschikt raken. Je stapelt aanname op aanname.
pi_201293289
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:10 schreef chratnox het volgende:

[..]

Straks zijn de maatregelen afgeschaft en wil iemand die in die groep kwetsbaren zit naar de bioscoop, wordt heel de bioscoop ontruimd door mensen in hazmat-pakken, wordt de hele bioscoop ontsmet en gaat die kwetsbare in zijn ééntje in de bioscoop zitten. Daarna direct terug naar huis, want het is een kwetsbaar persoon.

Eenmaal thuis geeft die persoon zijn vrouw een kus en zegt: "Ik ga zo naar bed". Hij is alleen vergeten dat zijn vrouw op de cohort-afdeling van het ziekenhuis werkt en hoewel ze gevaccineerd is besmet is met corona.

<insert CSI Miami tune>.
pi_201293295
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:10 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Corona gaat niet opeens weg.
Het gaat niet meer weg.
pi_201293302
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:11 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Het gaat niet meer weg.
Ja, dat zeg ik :D
pi_201293305
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:06 schreef chratnox het volgende:
Dat zijn wel alleen nog de mensen die voor het dagelijkse woon-werkverkeer 'verplicht' met het OV moeten.
pi_201293306
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:12 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Zeg dat dan!
pi_201293318
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:02 schreef Mallerd01 het volgende:

Het is allemaal quatch, net als het alleen testen van ongevaccineerden.

Het zijn niets meer als de stokken waarmee geslagen wordt.
pi_201293319
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:12 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Alleen samen krijgen we corona.
pi_201293322
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:10 schreef AlwaysHappy het volgende:
De kwetsbaren hebben ondertussen de kans gehad om een prik te halen (m.u.v. de kwetsbaren die het niet konden vanwege medische redenen), dan is het wel een keer mooi geweest hoor.
Zou je dat i.p.v. op een anoniem forum ook face-to-face durven zeggen tegen de honderdduizenden Nederlanders die daardoor keihard geraakt worden?

(Oprechte vraag)
pi_201293325
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:10 schreef chratnox het volgende:

[..]

<insert CSI Miami tune>.
Heb je vaak van die uitgebreide fantasieën? :P
pi_201293343
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:08 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Het zou ook onzin zijn om vanaf nu iedere winter een avondklok in te voeren.
Neem aan dat dat dan ook niet serieus op tafel ligt he.
pi_201293348
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:13 schreef Mammietje het volgende:

[..]
Nou.. Dit scenario was in mijn hoofd nog een heel stuk groter (inclusief taxi's met schotten, aparte ingangen/uitgangen e.d) maar ik wilde het niet te groot maken O-)
pi_201293350
Even vol posten.
pi_201293351
Ja, bijna.
pi_201293353
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:13 schreef Mammietje het volgende:

[..]
pi_201293357
:M
pi_201293358
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:14 schreef chratnox het volgende:

[..]
Nou.. Dit scenario was in mijn hoofd nog een heel stuk groter (inclusief taxi's met schotten, aparte ingangen/uitgangen e.d) maar ik wilde het niet te groot maken O-)
LOL :D
pi_201293361
:lijstje:
pi_201293363
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:15 schreef Zipportal het volgende:
Ja, bijna.
Nog maar een paar..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: