Heel simpel:quote:Op donderdag 19 november 2020 17:53 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Hoe wordt het mondkapje eigenlijk gedefinieerd? Helemaal geen mondkapje is verboten, maar alle zelfgemaakte knutselwerkjes? En waar ligt dan de grens?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
quote:Op donderdag 19 november 2020 19:05 schreef Vallon het volgende:
Fipo...duurde mij te lang, staand met dat kapje...soz
[..]
Heel simpel:
Een niet medisch mondkapje moet specifiek bedoeld, en als voorwerp bestemd en (desnoods zelf) gemaakt zijn om (alleen) de neus en mond af te dekken dat daarbij zoveel mogelijk verspreiding van het virus tegengaan.
Daar kun je dus alle kanten mee op.
Ik heb met succes een visnetje gemaakt van een mandarijn-zakje en dat in de metro geprobeerd waarbij de controleur ws geen zin (meer) had in oeverloze discussies waarvoor ik dan ronddwalend; de tijd neem.
In de bieb keek een bewaker minzaam (ook vermoeid, de ogen omhoog slaand) naar mijn doorzichtig niet medisch afdekkapje.
De grens is dat er geen grens is. Ergens in de wet (OV) staat wel dat een sjaal of bandana sws geen mondkapje is, dus daar kom je dan niet mee weg.Een omgebouwde sok is geldig, maar een sjaal nietSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
[..]
Heel simpel:
Een niet medisch mondkapje moet specifiek bedoeld, en als voorwerp bestemd en (desnoods zelf) gemaakt zijn om (alleen) de neus en mond af te dekken dat daarbij zoveel mogelijk verspreiding van het virus tegengaan.
Ik heb met succes een visnetje gemaakt van een mandarijn-zakje en dat in de metro geprobeerd waarbij de controleur ws geen zin (meer) had in oeverloze discussies waarvoor ik dan ronddwalend; de tijd neem.
In de bieb keek een bewaker minzaam (ook vermoeid, de ogen omhoog slaand) naar mijn doorzichtig niet medisch afdekkapje.
De grens is dat er geen grens is. Ergens in de wet (OV) staat wel dat een sjaal of bandana sws geen mondkapje is, dus daar kom je dan niet mee weg.gewoon express de boel stangen........SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
[..]
Heel simpel:
De grens is dat er geen grens is. Ergens in de wet (OV) staat wel dat een sjaal of bandana sws geen mondkapje is, dus daar kom je dan niet mee weg.Ja, en dat vind ik een van de (vele) merkwaardige kwesties eraan. Bandana is geen mondkapje. Maak je van exact dezelfde stof een wat meer op een mondkapje gelijkend vod met twee elastiekjes eraan? Is het ineens wel een mondkapje. Ik heb zelf geen zin in oeverloze discussies dus ik heb hier inmiddels een als dusdanig bedoeld wasbaar stoffen kapje liggen, maar het voelt vaak alsof we gezamelijk een toneelstukje op moeten voeren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha serieus?quote:Op donderdag 19 november 2020 19:05 schreef Vallon het volgende:
[..]
ik zou liever zien dat ze dat zouden doen bij minder besmettingen en na kerst.....quote:Op donderdag 19 november 2020 19:12 schreef miss_sly het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)tum-niet-bekend.html
Er wordt toch echt wel gekeken of er dingen mogelijk zijn. Misschien niet met de snelheid of alle branches die iedereen liever zou zien, maar het staat ook niet star stil.
En op een later moment is dat niet vragen om een 3e golf?quote:Op donderdag 19 november 2020 19:14 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ik zou liever zien dat ze dat zouden doen bij minder besmettingen en na kerst.....
horeca weer open net voor kerst en andere versoepelingen is vragen om een 3de golf
minder besmettingen, geen feestdagen, veel beter onder controle te houden ?quote:Op donderdag 19 november 2020 19:15 schreef galantis het volgende:
[..]
En op een later moment is dat niet vragen om een 3e golf?
Aantal besmettingen is niet van invloed op het reproductiegetal. Tenzij ze zo laag zijn dat BCO effectief wordt, maar dat zie ik ook niet gebeuren.quote:Op donderdag 19 november 2020 19:16 schreef Predator40 het volgende:
[..]
minder besmettingen, geen feestdagen, veel beter onder controle te houden ?
nouja ik vind het allemaal wel best verder.....gooi maar open hoor, ik gun iedereen zijn plezier voor zolang het duurt.quote:Op donderdag 19 november 2020 19:17 schreef galantis het volgende:
[..]
Aantal besmettingen is niet van invloed op het reproductiegetal. Tenzij ze zo laag zijn dat BCO effectief wordt, maar dat zie ik ook niet gebeuren.
Nee, nee.. zo werkt dat niet.....quote:Op donderdag 19 november 2020 19:08 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Een omgebouwde sok is geldig, maar een sjaal niet
Mijn niet medische mondkapje is gekocht bij bol.com en een kek vrijademend visnetje komt van Ali-express en voldoen wel aan alle eisen. Bestemd en gemaakt voor niet medisch gebruik om het virus zoveel mogelijk tegen te houden. Ik twijfel of mijn zelfgemaakt mandarijn-netje het zal kunnen halen bij de Hoge-Raad. ga ik maar niet veel op gokken en zal desgevraagd (immers eerst waarschuwing die ik kan aanvechten) omwisselen.quote:"bron: rijksoverheid Een sjaal, spatmasker, col, bandana, het gebruik van een kraag van een jas of bijvoorbeeld mondkapjes gemaakt van een sok zijn niet toegestaan."
Yep en anderen die express met dat als doel die rare regeltjes opstellen zodat anderen daarmee blijmoedig anderen van dat gedrag kunnen beschuldigen. Idd.. ik ben het met je eens, een bizar rare wereld.quote:Op donderdag 19 november 2020 19:09 schreef Predator40 het volgende:
[..]
gewoon express de boel stangen........
Shit, dan maar een vieze onderbroek gebruiken.quote:Op donderdag 19 november 2020 19:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nee, nee.. zo werkt dat niet.....![]()
[..]
Ben je werkloos?quote:Op donderdag 19 november 2020 19:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
[..]
Mijn niet medische mondkapje is gekocht bij bol.com en een kek vrijademend visnetje komt van Ali-express en voldoen wel aan alle eisen. Bestemd en gemaakt voor niet medisch gebruik om het virus zoveel mogelijk tegen te houden. Ik twijfel of mijn zelfgemaakt mandarijn-netje het zal kunnen halen bij de Hoge-Raad. ga ik maar niet veel op gokken en zal desgevraagd (immers eerst waarschuwing die ik kan aanvechten) omwisselen.
Kostelijk idd, dit kinderlijke gedragvan wie laat ik dan maar in het midden
...
Ik lees overigens niets over de zichtbaarheid van het kapje. Je doet een bandana of sjaal over je mondkapje heen, dat zal mogelijk leiden tot vragen van een controleur maar je kan dan niet beboet worden lijkt me?quote:Op donderdag 19 november 2020 19:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
[..]
Mijn niet medische mondkapje is gekocht bij bol.com en een kek vrijademend visnetje komt van Ali-express en voldoen wel aan alle eisen.Bestemd en gemaakt voor niet medisch gebruik om het virus zoveel mogelijk tegen te houden. Ik twijfel of mijn zelfgemaakt mandarijn-netje het zal kunnen halen bij de Hoge-Raad ga ik maar niet veel op gokken en zal desgevraagd, immers eerst waarschuwing die ik kan aanvechten, omwisselen.
Kostelijk idd, dit kinderlijke gedragvan wie laat ik dan maar in het midden
...
[..]
Heel simpel:
De grens is dat er geen grens is. Ergens in de wet (OV) staat wel dat een sjaal of bandana sws geen mondkapje is, dus daar kom je dan niet mee weg.Godverdomme wat kinderachtig ditSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Twiddel
Ik heb ook nog een bivakmuts liggen, als je daar het tankstation mee inloopt is het wel goed voor het "gevoel van urgentie" dat men met mondkapjes hoopt te bereiken.quote:
Wat zullen die mensen bij de bieb veel aan die regels kunnen doen idd.quote:Op donderdag 19 november 2020 19:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep en anderen die express met dat als doel die rare regeltjes opstellen zodat anderen daarmee blijmoedig anderen van dat gedrag kunnen beschuldigen. Idd.. ik ben het met je eens, een bizar rare wereld.
Maar goed, we vermaken ons. Beiden, zien we vanuit verschillend zichtpunt, de totale nutteloosheid.
Deze 'maatregelen' serieus nemenquote:Op donderdag 19 november 2020 19:09 schreef Predator40 het volgende:
[..]
gewoon express de boel stangen........
Dit is inderdaad de reden dat ik, ondanks dat ik tegen een mondkapplicht ben ik er a. niet al te moeilijk over ga doen want inderdaad, winkelmedewerkers kunnen er ook niets aan doen, en b. ik volstrekt ongeschikt ben om als personeelslid in een winkel te werken want het zou me volstrekt worst wezen of iemand wel of niet aan aan allerlei regeltjes voldoet.quote:Op donderdag 19 november 2020 19:44 schreef summer2bird het volgende:
Okey en nu even mijn kant van het verhaal.
Ik werk op een plek waar mondkapjes ook een vereiste zijn van klanten.
Ik heb regelmatig klanten aan de toonbank staan die erover zeiken en hun best doen om zo naar mogelijk hun ongenoegen te uiten.
Verziekt je hele dag, dat soort mensen, en ik kan echt geen reet aan die regel doen.
Dit komt allemaal van hogeraf, zelfs de teamleider heeft er niks over te zeggen.
Maar ja, ga vooral de mensen in de winkels, bieb en op het station hiermee lastig vallen, maar weet dat je alleen iemands dag vergald en er verder niks aan gedaan kan worden omdat 85% van dit soort beslissingen van hoger af komen.
Pas op h, de bieb is levensgevaarlijk. Veel gevaarlijker dan 3 uur met 20 man oeverloos lullen in een kippenhok, zonder mondkapje.quote:Op donderdag 19 november 2020 19:41 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Wat zullen die mensen bij de bieb veel aan die regels kunnen doen idd.
Gauw dichtgooien die handel. Wel voor 2 weken, want daarna is het opgelost.quote:Op donderdag 19 november 2020 19:51 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Pas op h, de bieb is levensgevaarlijk. Veel gevaarlijker dan 3 uur met 20 man oeverloos lullen in een kippenhok, zonder mondkapje.
Dat is inderdaad vervelend, maar op een gegeven moment moet het toch ook een keertje afgelopen zijn. Weet niet wat de aard van het werk is en of je in de problemen komt als je mensen zonder binnenlaat. Maar wat zou er in het uiterste geval moeten gebeuren? Zou je mensen fysiek buiten de deur moeten houden? Of de politie bellen straks?quote:Op donderdag 19 november 2020 19:44 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb regelmatig klanten aan de toonbank staan die erover zeiken en hun best doen om zo naar mogelijk hun ongenoegen te uiten.
Verziekt je hele dag, dat soort mensen, en ik kan echt geen reet aan die regel doen.
Dit komt allemaal van hogeraf, zelfs de teamleider heeft er niks over te zeggen.
Maar ja, ga vooral de mensen in de winkels, bieb en op het station hiermee lastig vallen, maar weet dat je alleen iemands dag vergald en er verder niks aan gedaan kan worden omdat 85% van dit soort beslissingen van hoger af komen.
Een controlerend ambtenaar zal imo niet zomaar mogen vragen om functionele (noch religieuze) mond/neus bedekking te verwijderen, dat mag alleen ivm noodzakelijke identificatie of een aannemelijk gemaakt vermoeden.quote:Op donderdag 19 november 2020 19:33 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik lees overigens niets over de zichtbaarheid van het kapje. Je doet een bandana of sjaal over je mondkapje heen, dat zal mogelijk leiden tot vragen van een controleur maar je kan dan niet beboet worden lijkt me?
Het gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding geldt wel nog steeds? Of valt een mondkap met tijgerprint niet onder kleding?quote:Op donderdag 19 november 2020 19:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
Een controlerend ambtenaar zal imo niet zomaar mogen vragen om functionele (noch religieuze) mond/neus bedekking te verwijderen, dat mag alleen ivm noodzakelijke identificatie of een aannemelijk gemaakt vermoeden.
Ik ken/weet zelf niet van voorvallen en vermoed dat de controleur (zoals in mijn geval) blikkend dacht "..stik er maar in, hufter.. ". De meeste mensen zijn sws kuddedieren (niets mis mee) en hebben doorgaans geen zin in verzet wanneer (andermans) rechten met voeten worden getreden.
Er zullen ongetwijfeld rechtszaken worden gevoerd naarmate deze onzin verder duurt.
En terecht dat hij dat dacht. Wat ontzettend kansloos.quote:Op donderdag 19 november 2020 19:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
Een controlerend ambtenaar zal imo niet zomaar mogen vragen om functionele (noch religieuze) mond/neus bedekking te verwijderen, dat mag alleen ivm noodzakelijke identificatie of een aannemelijk gemaakt vermoeden.
Ik ken/weet zelf niet van voorvallen en vermoed dat de controleur (zoals in mijn geval) blikkend dacht "..stik er maar in, hufter.. ". De meeste mensen zijn sws kuddedieren (niets mis mee) en hebben doorgaans geen zin in verzet wanneer (andermans) rechten met voeten worden getreden.
Er zullen ongetwijfeld rechtszaken worden gevoerd naarmate deze onzin verder duurt.
Ik breng een bewaker noch winkelmedewerker in problemen.quote:Op donderdag 19 november 2020 19:41 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Wat zullen die mensen bij de bieb veel aan die regels kunnen doen idd.
Die boetes zijn n ding, maar om door de rest van de bevolking met de nek aangekeken worden omdat je tuig bent, lijkt me veel erger.quote:
Je langspeelplaat begint saai te worden Socios. Verzin eens wat nieuws.quote:Op donderdag 19 november 2020 20:02 schreef Socios het volgende:
Steeds meer mensen die zich laten muilkorven...
Vanaf 1 december worden de jongetjes van de mannen gescheiden en is duidelijk wie alleen maar een grote bek had en toch als een mak schaap een mondneusmasker opdoet.
Licht die laatste zin eens verder toequote:Op donderdag 19 november 2020 20:24 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik breng een bewaker noch winkelmedewerker in problemen.
De gedachte dat medewerkers in problemen komen wanneer bezoekers zich niet aan buitenaardse regels houden, is vooral een sociale idee-fixe die het goed doet. Ik zie niet hoe een mondkapje dragen dan enige waarde toevoegt.
Hooguit dat de winkel dan voldoet aan de ridicule overheidseisen zoals 3x de horlepiep dansen.
Het niet medische mondkapje is vooral wenselijk gedrag afdwingen onder het "mom van" dat de overheid poogt op te leggen zoals- helaas - vaker is gebeurd in de geschiedenis.
Vooral andere klanten zoeken, of desnoods een duidelijk bordje ophangen dat mondkapjes van zus/zo type in jouw zaak verplicht zijn en evt verstrekken. Ik kan dan kiezen en ws elders gaan waar ik vooral wel welkom ben.quote:Op donderdag 19 november 2020 19:44 schreef summer2bird het volgende:
Dat artikel praat vooral over druppels he:quote:Op donderdag 19 november 2020 20:33 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Dat stomme gedoe met mondkapjes op behalve als je zit is puur omdat de rol van aerogene verspreiding nog steeds onderbelicht is.
Gister nog heel artikel in de NY times erover:
https://www.nytimes.com/2020/11/18/world/asia/covid-cleaning.html
Alleen omdat het OMT geen gezichtverlies wil lijden (wat anders) moeten we handen "stuk blijven wassen" en mondkapjes (die volgens hen niet helpen) op tijdens lopen en passeren maar bij het zitten ben je veilig.
Over maand hoor je weer een verhaal dat een halve spinningklas besmet is.
"Maar ik had een mondkapje op voor ik het hokje in kwam... en heb mijn handen gewssen en het zadel gedesinfecteerd..."
Dat komt gewoon overeen met wat het RIVM en OMT zeggen. Daarom is die 1,5m zo belangrijk.quote:Viruses are emitted through activities that spray respiratory droplets — talking, breathing, yelling, coughing, singing and sneezing. And disinfecting sprays are often made from toxic chemicals that can significantly affect indoor air quality and human health, Dr. Miller said.
Kon ik verwachten in deze battlequote:Op donderdag 19 november 2020 20:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Licht die laatste zin eens verder toe
Per 1 december is dat dus geen optie meer voor winkel om dat niet te doen. Ik zou niet blij zijn als winkelier die gewoon netjes haar werk wil doen dat je als klant zo reageert op een situatie waar de winkelier niks aan kan doen.quote:Op donderdag 19 november 2020 20:47 schreef Vallon het volgende:
[..]
Vooral andere klanten zoeken, of desnoods een duidelijk bordje ophangen dat mondkapjes van zus/zo type in jouw zaak verplicht zijn en evt verstrekken. Ik kan dan kiezen en ws elders gaan waar ik vooral wel welkom ben.
Het is geen wet en het is al helemaal niet jouw taak je kopers te controleren op hun aard of verschijningsvorm.
Dat je dat doet op verzoek van je clientle is dan nofi onderdeel van je bedrijfsvoering die ik vlijmscherp (nofi) doorkap met "white caps only".
Krijgt de winkel een boete als er een klant zonder mondlap naar binnen loopt?quote:Op donderdag 19 november 2020 21:00 schreef Momo het volgende:
Per 1 december is dat dus geen optie meer voor winkel om dat niet te doen.
Battle? nou.... Ja, ik vind dat je er nog al heftig op reageert. Ik denk dat effect ook beperkt is van mondkapjes. Maar ja dan zet ik een keer per week een mondkapje op een winkel voor een kwartier. Ik kan mij daar echt niet druk om maken persoonlijk. Wel om hoe het gaat met de Nederlandse zorg, de economie etc...quote:Op donderdag 19 november 2020 20:57 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kon ik verwachten in deze battleen licht dit toe op een totaal ws wat onverwacht andere weg.
Er zijn talloze voorbeelden en ik hou het actueel.
Denk aan de geschiedenis waar mensen door de Belastingdienst op grond van etnische profilering werden opgejaagd.
Niet medische mondkapjes kent eenzelfde proileringsaanzet die in de kiem moet worden gesmoord.
Ik ga niet wachten op wetgeving van goedkeurende meelopers die dwarsliggers menen te mogen vervolgen.
Daarom ook mijn felle reacties op dit onderwerp, niet op het middel maar omtrent de methode.
Hihi Mondlapquote:Op donderdag 19 november 2020 21:05 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Krijgt de winkel een boete als er een klant zonder mondlap naar binnen loopt?
Dit is nu de regel, ik vermoed dus hetzelfde bij mondmaskers? Iemand die het zeker weet hier?quote:Wanneer je je willens en wetens niet aan de regels houdt kun je een boete krijgen. Deze boete kan oplopen tot 4.000 euro. Bijvoorbeeld wanneer er te veel mensen in je zaak zijn zonder dat je ingrijpt
Muilkorf dan. Was een serieuze vraag trouwens.quote:
Forse boete voor een regel die er alleen maar is om van de discussie af te zijn.quote:Dit is nu de regel, ik vermoed dus hetzelfde bij mondmaskers? Iemand die het zeker weet hier?
Naar de rechter denk ik. Of naar het malieveldquote:Op donderdag 19 november 2020 21:11 schreef TheVulture het volgende:
Wel benieuwd hoe de mensen die zich niet willen laten vaccineren gaan reageren als voor hen de restricties in stand blijven straks
De nuance hier imo ligt wat anders. Het RIVM deed wat het goed deed, het OMT heeft zelf ook geen advies genitieerd. Dat "experts" de Kabinetkeuze overnemen, is vooral uit lijfsbehoud van hun opdrachtgever.quote:Op donderdag 19 november 2020 20:33 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Dat stomme gedoe met mondkapjes op behalve als je zit is puur omdat de rol van aerogene verspreiding nog steeds onderbelicht is.
Alleen omdat het OMT geen gezichtverlies wil lijden (wat anders) moeten we handen "stuk blijven wassen" en mondkapjes (die volgens hen niet helpen) op tijdens lopen en passeren maar bij het zitten ben je veilig.
"Maar ik had een mondkapje op voor ik het hokje in kwam... en heb mijn handen gewssen en het zadel gedesinfecteerd..."
Waar ik werkzaam ben in het weekend, hebben ze aangegeven dat het kosten-baten technisch geen zoden aan de dijk zet als ze bijvoorbeeld maar voor max 30 mensen open mogen, waar we normaal 130 gasten kwijt kunnen op een avond.quote:Op donderdag 19 november 2020 19:12 schreef miss_sly het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)tum-niet-bekend.html
Er wordt toch echt wel gekeken of er dingen mogelijk zijn. Misschien niet met de snelheid of alle branches die iedereen liever zou zien, maar het staat ook niet star stil.
Je hebt altijd een keuze.quote:Op donderdag 19 november 2020 19:44 schreef summer2bird het volgende:
En wat zou mijn keuze zijn dan?quote:Op donderdag 19 november 2020 21:21 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Je hebt altijd een keuze.
Per 1 december komt het ook van hogerhand.
Ze mogen hem ergens in stoppen waar de zon nooit schijnt
Prima en goed om geen karakterdiscussie te houden.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Battle? nou.... Ja, ik vind dat je er nog al heftig op reageert. Ik denk dat effect ook beperkt is van mondkapjes. Maar ja dan zet ik een keer per week een mondkapje op een winkel voor een kwartier. Ik kan mij daar echt niet druk om maken persoonlijk. Wel om hoe het gaat met de Nederlandse zorg, de economie etc...
Als je er echt niet achter staat? Gesprek aan gaan met je werkgever.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:24 schreef summer2bird het volgende:
[..]
En wat zou mijn keuze zijn dan?
Ik sta er prima achter, ik vind dat mensen niet debiel moeten doen tegen winkelpersoneel vanwege een regel.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:31 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Als je er echt niet achter staat? Gesprek aan gaan met je werkgever.
Ik ken in mijn omgeving verschillende mensen die dat gedaan hebben. Jet resultaat was dat de werkgever over stapte van verplichting naar ieders eigen keuze. Waarbij het merendeel alsnog koos om hem op te zetten. Maar daar heb ik totaal geen moeite mee. Ieder mag doen waar hij zich goed bij voelt, ik veroordeel niemand daar om.
Ikzelf heb hier begin oktober ook mee te maken gekregen bij mijn weekendbaan in de horeca. Ik ben het gesprek aan gegaan met mijn werkgever en heb hem te kennen gegeven dat als hij echt op verplichting stond, ik tijdelijk helaas even niet voor hem zou werken. Of we zouden werkzaamheden moeten bedenken waarbij het niet noodzakelijk was. Heel snel al hakte hij de knoop door door de keuze vrijwillig te laten. De meeste hebben hem op, steeds meer collega's af. Maar dat moet ieder voor zich weten. Werkgever blij dat hij me kan inzetten, ik blij dat ik gewoon mijn ding mag blijven doen voor hem.
Hou maar op.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:27 schreef Elan het volgende:
http://www.telegraaf.nl/n(...)ingen-op-780-scholen
780![]()
Scholen spelen amper een rol !!
Ja dat zal, en ergens snap ik dat ook nog wel, maar we kunnen ook nog niet met z'n allen een jaar het leven on hold zetten als de meest voor de hand liggende oplossing zoals een vaccin beschikbaar is.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:14 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Naar de rechter denk ik. Of naar het malieveld
Ja, dat kan hier amper genoemd worden.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:27 schreef Elan het volgende:
780![]()
Dat mensen dat nog met een strak gezicht ontkennen vind ik lachwekkend inmiddels.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:27 schreef Elan het volgende:
780![]()
Gaat niet gebeuren. Dat het buitenland dan vaccinatie eisen gaan stellen, zie ik wel gebeuren.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:11 schreef TheVulture het volgende:
Wel benieuwd hoe de mensen die zich niet willen laten vaccineren gaan reageren als voor hen de restricties in stand blijven straks
Kan die aerogene besmetting niet zolangzamerhand de prullenbak in?quote:Op donderdag 19 november 2020 20:33 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik denk dat ze er uiteindelijk ook niet aandurvenquote:Op donderdag 19 november 2020 21:40 schreef Vallon het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren. Dat het buitenland dan vaccinatie eisen gaan stellen, zie ik wel gebeuren.
Genoeg bananenrepublieken die dat omarmen. Dit in Nederland, kan rekenen op Bataafse onlusten.
Misschien lachen ze wel keihard achter hun mondkapje, je weet het nooit zeker.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:40 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat mensen dat nog met een strak gezicht ontkennen vind ik lachwekkend inmiddels.
Wat ga je dan doen?quote:Op donderdag 19 november 2020 21:40 schreef Vallon het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren. Dat het buitenland dan vaccinatie eisen gaan stellen, zie ik wel gebeuren.
Genoeg bananenrepublieken die dat omarmen. Dit in Nederland, kan rekenen op Bataafse onlusten.
En je moet maar met bronnen blijven komen dat scholen een grote rol in de verspreiding spelen. Maar geen enkele bron is goed genoeg en alle doorgegeven bronnen worden door ons verkeerd genterpreteerd. Ik snap oprecht niet dat er mensen zijn die denken dat het sluiten van een bieb of bios wl een goed besluit was, maar dat de scholen echt open moeten blijven.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:37 schreef Noek het volgende:
[..]
Ja, dat kan hier amper genoemd worden.
Als hier in de gemeente de clusters vooral bestaan uit scholen dan is het anekdotisch.
Er zijn er hier 2 die blijven volhouden dat scholen geen rol spelen wie er ook maar anders beweert is zo 4 uren verder.![]()
Heel gek!
Pff, dat is echt ''goed'' geregeld. Lijkt me geen makkelijke tijd om ouder te zijn of om een schoolgaand kind te zijn. Of leerkracht. Geforceerd open blijven (want het kabinet wil niet ingrijpen waar het cht nodig is) en dan ook nog eens de verantwoordelijkheid bij de school en de ouders leggen. Sterkte!quote:Op donderdag 19 november 2020 21:33 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Hou maar op.![]()
Vandaag alwr een mail van school gehad met de mededeling dat er n leerling van het leerjaar van mijn kind besmet in de klas heeft gezeten. Vorige keren moesten de kinderen die er direct naast gezeten hadden () nog in quarantaine, maar deze keer hoefde dat na overleg met de GGD niet meer. Of we ze wel weer even 10 dagen in de gaten willen houden en bij de minste klachten willen testen.
Ik snap het argument wel om de scholen open te houden, maar ben wel eens benieuwd wat er zou gebeuren als we de (middelbare) scholen een maand op slot doen. Volgens mij zitten we in no-time onder de 2000 besmettingen per dag.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:43 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
En je moet maar met bronnen blijven komen dat scholen een grote rol in de verspreiding spelen. Maar geen enkele bron is goed genoeg en alle doorgegeven bronnen worden door ons verkeerd genterpreteerd. Ik snap oprecht niet dat er mensen zijn die denken dat het sluiten van een bieb of bios wl een goed besluit was, maar dat de scholen echt open moeten blijven.
[..]
Pff, dat is echt ''goed'' geregeld. Lijkt me geen makkelijke tijd om ouder te zijn of om een schoolgaand kind te zijn. Of leerkracht. Geforceerd open blijven (want het kabinet wil niet ingrijpen waar het cht nodig is) en dan ook nog eens de verantwoordelijkheid bij de school en de ouders leggen. Sterkte!
quote:Op donderdag 19 november 2020 21:42 schreef WheeledWarrior het volgende:
In de kerk en moskee mogen ze dus gewoon lekker zonder mondmasker blijven bleren.
Die draagplicht gaat dus niet om volksgezondheid, weten we dat ook weer.
Ja, ik denk dat de cijfers dan wel flink zouden dalen. Er zijn twee plekken waar we ons echt zorgen om moeten maken en dat zijn de scholen en het feit dat er nog teveel mensen op kantoor werken.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik snap het argument wel om de scholen open te houden, maar ben wel eens benieuwd wat er zou gebeuren als we de (middelbare) scholen een maand op slot doen. Volgens mij zitten we in no-time onder de 2000K besmettingen per dag.
Wat een figuur blijft het. Wat een hypocriet.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:49 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Mondkapje biedt 'schijnveiligheid' vindt minister De Jonge.
Hugo de Jonge weigerde dinsdagavond voor de tweede keer om een mondkapje op te zetten toen verslaggever Jar Ferwerda daarom vroeg. Dat was te zien in de uitzending van Jinek. Jar probeerde Hugo aan het begin van de coronacrisis al eens aan het mondkapje te krijgen, maar toen riep de zorgminister dat hem dat niet staat.
[ afbeelding ]
Past toch mooi bij die kekke blauwe schoentjes.
[ afbeelding ]
Met risico van herhaling. Waarom is dat dan voor jou debiel ?quote:Op donderdag 19 november 2020 21:32 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik sta er prima achter, ik vind dat mensen niet debiel moeten doen tegen winkelpersoneel vanwege een regel.
Lijkt me nogal normaal toch.
Met het huidige pakket aan maatregelen blijft het aanmodderen tot het voorjaar. Gekloot in de marge met mondmaskers, vuurwerkverboden en 4 of 6 mensen aan de kerstkalkoen terwijl je met zevenmijlslaarzen de besmettingen kunt indammen door die scholieren 2 weken eerder - of langer - kerstvakantie te geven.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:51 schreef AlwaysHappy het volgende:
''Ondanks de toenemende besmettingen is de kans dat het kabinet overgaat tot een scholensluiting uiterst klein. Minister Slob (onderwijs) liet al eerder weten dat de scholen, zolang dat verantwoord is, openblijven.''
Joh, is het nu nog steeds niet verantwoord?
[..]
Ja, ik denk dat de cijfers dan wel flink zouden dalen. Er zijn twee plekken waar we ons echt zorgen om moeten maken en dat zijn de scholen en het feit dat er nog teveel mensen op kantoor werken.
Snap ook echt wel dat onderwijs enorm belangrijk is. Maar als ik het volgende lees:
[quote]Het Scholenmeldpunt ziet daarnaast een nieuwe ontwikkeling, namelijk de psychische gevolgen van het openhouden van de scholen. „Wij krijgen steeds meer berichten van ouders, onderwijspersoneel en kinderen die kampen met mentale problemen. Die constante angst om op school of door kinderen te worden besmet zorgt voor depressieve gevoelens.”[/quote
Dan ga ik toch twijfelen of het niet beter is voor iedereen om het weer even digitaal te doen. Of om het te compenseren met vakanties later in het jaar. Je gooit een horeca sector maandenlang dicht zonder enig perspectief, maar de scholen moeten koste wat kost open blijven. Ja, onderwijs is belangrijk, maar er kan ook buiten de box nagedacht word. Dat vragen ze ook van andere sectoren.
Waar moet een ondernemer mee denken dan, als hij niet met zijn omzet denkt? Met jouw ongenoegen en tegenzin tegen het dragen van een mondkapje?quote:Op donderdag 19 november 2020 21:53 schreef Vallon het volgende:
[..]
Met risico van herhaling. Waarom is dat dan voor jou debiel ?
Omdat klanten een andere keuze of afweging maken ?
Jij hebt (en naar ik ms begrijp je baas, heeft) op eigen houtje; een stupide regel ingevoerd dat sws als beleid in een onderneming, volstrekt debiel is. Het getuigt van weinig oog omtrent (grond)rechten en die voor medewerkers die zich dit aantrekken. Ik zou de boze klanten doorverwijzen naar de baas die kennelijk vooral met zijn omzet denkt.
Jaquote:Op donderdag 19 november 2020 22:03 schreef TheVulture het volgende:
Wordt er nog een studie gedaan of er een verband is of de vakantievierende Nederlanders mede verantwoordelijk zijn voor de stijging op de Antillen?
Niet zo denigrerend, dat staat je niet. Voor de rest ga ik in deze toonzetting, dit niet zo bespreken.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:42 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Wat ga je dan doen?
Met je sinaasappelnetje voor je snufferd bushokjes kapot trappen?
Serieus?quote:
Hebben we nu 2 miljoen besmettingen erbij per dag?quote:Op donderdag 19 november 2020 21:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
Volgens mij zitten we in no-time onder de 2000K besmettingen per dag.
Ja, uitkomst is ook al bekend: kwam niet door toeristen uit Nederland, die waren al negatief getest. Bleek dat er een lokale gelegenheid zich niet aan de regels hield.quote:
Ah ok.. ik vond het allemaal net iets teveel 1+1 is 3quote:Op donderdag 19 november 2020 22:07 schreef Fred het volgende:
[..]
Ja, uitkomst is ook al bekend: kwam niet door toeristen uit Nederland, die waren al negatief getest. Bleek dat er een lokale gelegenheid zich niet aan de regels hield.
Haha, well spottedquote:Op donderdag 19 november 2020 22:06 schreef Fred het volgende:
[..]
Hebben we nu 2 miljoen besmettingen erbij per dag?
Gewoon nooit meer open , niks , alles dichtlaten tot 2045quote:Op donderdag 19 november 2020 19:15 schreef galantis het volgende:
[..]
En op een later moment is dat niet vragen om een 3e golf?
Dan was er geen pressiemiddel meer om het voetvolk te muilkorven.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:16 schreef Kyran het volgende:
Als de scholen een paar weken mee hadden gedaan dan hadden wij nu al veel lagere cijfers.
Primair met rechtmatigheid en pas dan of er geld is te verdienen. De reden dat wij grondwetten hebben is voorkomen dat ondernemers hun klanten discrimineren en medewerkers daarvoor worden ingezet.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waar moet een ondernemer mee denken dan, als hij niet met zijn omzet denkt? Met jouw ongenoegen en tegenzin tegen het dragen van een mondkapje?
Je kunt onmogelijk de scholen maanden sluiten en honderdduizenden kinderen thuis houden. Dan zadel je ze met nog een half jaar leerachterstand op. Zeker voor kwetsbare kinderen is dat een ramp. Vooralsnog is de situatie niet nijpend genoeg om zulke draconische maatregelen te rechtvaardigen.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:16 schreef Kyran het volgende:
Zo, huize Kyran is nu een fort met bewakingscamera's en alarmpjes in ieder hoek (/paranoidmuch, kut inbrekers). Weinig kunnen posten vandaag door alle gedoe.
Zie dat er weer een lekker sfeertje hangtRelax mensen, gaat allemaal goedkomen, ondanks het keiharde gefaal. De sinaasappelnetjes gaan ons redden
![]()
Dat nieuwsbericht over scholen is om te janken, maar moet er ook wel om lachen. Lekker musea dichtgooien, waar al bijna niemand kwam en nauwelijks besmettingsgevaar was, maar de scholen met grote clusters blijven wij lekker negeren. Tuurlijk wil niemand dat de scholen gesloten worden, maar het is toch niet zo heel gek om te verwachten dat er na 8 maanden toch wel wat meer onderwijs op afstand gegeven kon worden?
Niemand staat te wachten op gesloten horeca.
Niemand staat te wachten op regels omtrent het vieren van sinterklaas of kerst.
etc. etc.
Als de scholen een paar weken mee hadden gedaan dan hadden wij nu al veel lagere cijfers.
Wat een hoop onzin weer. Je kan ook echt geen discussie voeren op zo'n manier, want dan ben je gewoon een schaap die er niks van begrijpt.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:20 schreef Vallon het volgende:
[..]
Primair met rechtmatigheid en pas dan of er geld is te verdienen. De reden dat wij grondwetten hebben is voorkomen dat ondernemers hun klanten discrimineren en medewerkers daarvoor worden ingezet.
Mijn ongenoegen zou ook dat van jou moeten zijn. Het is verder zinloos om iets te duiden dat niet eens kan worden begrepen omdat de wil daartoe is ontnomen. Gewoon doen wat het opperhoofd zegt behalve als het zelf niet uitkomt.
Verwar het onderwerp niet met de inhoudelijke redenen. Ik pleit voor rechtvaardigheid van regels en gelijke kansen van/voor mensen die het betreffen. Vooral wanneer rampen toeslaan en mensen labiel zijn.
Ik kan zelf prima leven met een zinloze maatregel maar niet als die heimelijk opgeborgen in gelogen verhaal om het aannemelijk te maken.
Jeetje zeg al die records, wat een topvirus.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:13 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Vandaag is de dodelijkste covid dag sinds begin pandemie
Ik zeg ook niet maanden. Een maand had al kunnen helpen om het wat sneller te laten gebeuren. Hadden wij nu waarschijnlijk al lagere cijfers gehad en was er veel meer ruimte ontstaan. Aan de andere kant had men ook veel meer werk moeten maken van onderwijs op afstand. Iedereen steekt gewoon de kop in het zand en hoopt dat dit hele gebeuren zo snel mogelijk weer gaat overwaaien. Ik mis het stukje vooruit denken en proberen dingen voor te zijn.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:22 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Je kunt onmogelijk de scholen maanden sluiten en honderdduizenden kinderen thuis houden. Dan zadel je ze met nog een half jaar leerachterstand op. Zeker voor kwetsbare kinderen is dat een ramp. Vooralsnog is de situatie niet nijpend genoeg om zulke draconische maatregelen te rechtvaardigen.
Wat is er mis met een half jaar vertraging?quote:Op donderdag 19 november 2020 22:22 schreef Van_Poppel het volgende:
Je kunt onmogelijk de scholen maanden sluiten en honderdduizenden kinderen thuis houden. Dan zadel je ze met nog een half jaar leerachterstand op. Zeker voor kwetsbare kinderen is dat een ramp.
En dat is bijna op alle middelbare scholen zo. Ze krijgen nu ook online les als ze thuis moeten blijven om getest te worden of in quarantaine zitten. Blijf me om die reden ook afvragen waarom 50/50 online geen optie is. Zou een hoop stress, besmettingen en uitval van lessen schelen, volgens mij.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:29 schreef Luke83 het volgende:
Bij ons staat alles klaar om over te gaan op online. Als ze NU zouden besluiten om scholen te sluiten, zou er geen les niet doorgaan. Een online periode van 2 weken voorafgaand aan de kerstvakantie zou best een goed idee kunnen zijn.
Stel dat de scholen de grote besmettingsbron zijn, dan gaan de besmettingscijfers na heropening weer net zo hard stijgen. Het klinkt cru maar goed onderwijs voor kinderen is belangrijker dan het leven van een paar honderd bejaarden proberen te rekken.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:26 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet maanden. Een maand had al kunnen helpen om het wat sneller te laten gebeuren. Hadden wij nu waarschijnlijk al lagere cijfers gehad en was er veel meer ruimte ontstaan. Aan de andere kant had men ook veel meer werk moeten maken van onderwijs op afstand. Iedereen steekt gewoon de kop in het zand en hoopt dat dit hele gebeuren zo snel mogelijk weer gaat overwaaien. Ik mis het stukje vooruit denken en proberen dingen voor te zijn.
Zo werkt de natuur, op een gegeven moment moet een oude generatie plaats maken voor een nieuwe.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:35 schreef Van_Poppel het volgende:
Het klinkt cru maar goed onderwijs voor kinderen is belangrijker dan het leven van een paar honderd bejaarden proberen te rekken.
ik snap dat het makkelijker is om supporterend te zeggen, je hebt helemaal gelijk en wat eet je morgen om het over het drukkende weer te hebben.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:25 schreef Kyran het volgende:
[..]
Wat een hoop onzin weer. Je kan ook echt geen discussie voeren op zo'n manier, want dan ben je gewoon een schaap die er niks van begrijpt.
Sorry hoor .... over denigrerend doen gesproken.
Het is niet alleen leerachterstand; ook op sociaal vlak is het voor kinderen niet goed ze weer maanden thuis te houden.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:34 schreef Fred het volgende:
[..]
Wat is er mis met een half jaar vertraging?
Ik heb 9 jaar over de basisschool, 6 jaar over de Havo en 6,5 jaar over mijn studie gedaan en ik mag toch echt niet klagen hoe ik terecht ben gekomen.
Voorlopig loopt de werkloosheid hard genoeg op om dat half jaartje op te vangen.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:40 schreef Van_Poppel het volgende:
Verder betekent een half jaar vertraging een half jaar later op de arbeidsmarkt komen en aan de maatschappij bijdragen. Zeker met de aanstaande vergrijzing gaat dat problemen opleveren.
Pas nog gedaald, was vandaag nog in het nieuws.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:42 schreef Fred het volgende:
[..]
Voorlopig loopt de werkloosheid hard genoeg op om dat half jaartje op te vangen.
Is dat in of exclusief seizoenscorrectie?quote:Op donderdag 19 november 2020 22:44 schreef VoMy het volgende:
Pas nog gedaald, was vandaag nog in het nieuws.
Geert Wilders staat er ook weer goed op als opportunistische lamlul.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:40 schreef VoMy het volgende:
Nu op tv, Medialogica. Over hoe kutprogramma's als EenVandaag met hun eindeloze stupiditeit wantrouwen richting de wetenschap over corona op gevaarlijke wijze aanwakkeren.
Ik zeg het al jaren, maar bij de redactie van opinieprogramma's werken voornamelijk halve zolen.
Terwijl dat laatste wel word verwacht van de sectoren die wl moesten sluiten/de maatregelen enorm hard merken. Het is heel selectief allemaal. De scholen mogen niet geraakt worden, ongeacht de onnodige extra schade bij de andere sectoren. Koste wat het kost.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:26 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet maanden. Een maand had al kunnen helpen om het wat sneller te laten gebeuren. Hadden wij nu waarschijnlijk al lagere cijfers gehad en was er veel meer ruimte ontstaan. Aan de andere kant had men ook veel meer werk moeten maken van onderwijs op afstand. Iedereen steekt gewoon de kop in het zand en hoopt dat dit hele gebeuren zo snel mogelijk weer gaat overwaaien. Ik mis het stukje vooruit denken en proberen dingen voor te zijn.
Ik denk dat je dan op het punt komt dat het kabinet zich weer moet bewijzen; dat de cijfers dan zo ver gedaald zijn dat ze weer regionaal kunnen ingrijpen mits dat nodig is. Dat de cijfers zo laag zijn dat ze weer fatsoenlijk BCO kunnen doen, etc.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:34 schreef Twinkle20 het volgende:
Naja weet je .
Stel we sluiten inderdaad de scholen per december. Plakken er even een kerstvakantie achteraan.
En dan is het januari. Nog geen vaccin die we op grote schaal in kunnen zetten wanneer men hem wil halen.
Waarom zou er dan geen 3e golf komen half/eind januari?
Scholen dicht = kinderen thuis = meer ouders thuis = minder personeel beschikbaar = schade voor alle sectorenquote:Op donderdag 19 november 2020 22:50 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Terwijl dat laatste wel word verwacht van de sectoren die wl moesten sluiten/de maatregelen enorm hard merken. Het is heel selectief allemaal. De scholen mogen niet geraakt worden, ongeacht de onnodige extra schade bij de andere sectoren. Koste wat het kost.
Scholen open = meer clusters = meer besmettingen = veel sectoren die onnodig lang geraakt worden = meer werkloosheid = meer faillissementen = enorme schade voor de economie.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:52 schreef Fred het volgende:
[..]
Scholen dicht = kinderen thuis = meer ouders thuis = minder personeel beschikbaar = schade voor alle sectoren
Dit gaat niet op voor middelbare scholen.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:52 schreef Fred het volgende:
[..]
Scholen dicht = kinderen thuis = meer ouders thuis = minder personeel beschikbaar = schade voor alle sectoren
Andere kant daarvan is dat je die besmettingen op cruise schepen, verzorgingstehuizen(maassluis), kerkkoor, restaurants niet anders kan verklaren.quote:Op donderdag 19 november 2020 21:41 schreef Za het volgende:
[..]
Kan die aerogene besmetting niet zolangzamerhand de prullenbak in?
Wanneer je er bij stilstaat dat een besmet persoon de afgelopen maanden gemiddeld 1 a 2 anderen besmette, gedurende zijn gehele besmettelijke periode, en kijkend naar hoeveel mensen er op iemands pad komen, bv alleen al bij leerlingen die uren met 20+ samenzitten, in steeds wisselende samenstelling, waar per zitting 40 ouders boven hangen, per dag een air contact met wellicht 100 leerlingen, gedurende de week 500 welke weer contact hebben met 1000 ouders en wellicht 2000 buitenschoolse vrienden, en de besmetting desondanks 1 a 2 per besmet persoon is, kun je daar bijna niet meer in geloven.
Maar het grote effect van scholen dichtgooien, is dat ouders meer thuis gaan werken. Nogal een omslachtige methode en dat gaat ten koste van de kinderen die dan niet naar school kunnen.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Scholen open = meer clusters = meer besmettingen = veel sectoren die onnodig lang geraakt worden = meer werkloosheid = meer faillissementen = enorme schade voor de economie.
Geen enkele oplossing is perfect, maar tijdelijk (2-3 weken) de scholen sluiten is niet de grootste ramp. Veel mensen kunnen ook gewoon thuis werken. Niet optimaal, maar liever 2-3 weken sterke maatregelen dan dit aanpappen van nu. Doe je veel meer schade mee.
Maar wat ik al eerder aanhaaldequote:Op donderdag 19 november 2020 22:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Scholen open = meer clusters = meer besmettingen = veel sectoren die onnodig lang geraakt worden = meer werkloosheid = meer faillissementen = enorme schade voor de economie.
Geen enkele oplossing is perfect, maar tijdelijk (2-3 weken) de scholen sluiten is niet de grootste ramp. Veel mensen kunnen ook gewoon thuis werken. Niet optimaal, maar liever 2-3 weken sterke maatregelen dan dit aanpappen van nu. Doe je veel meer schade mee.
Ja, kinderen steken kinderen niet aan natuurlijk. Al die gerapporteerde clusters worden echt niet veroorzaakt door de kinderen. Sluiting van scholen voorkom je vooral mee dat die clusters groter worden. Dat er meer mensen thuis werken is een bijkomende bonus.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:58 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar het grote effect van scholen dichtgooien, is dat ouders meer thuis gaan werken. Nogal een omslachtige methode en dat gaat ten koste van de kinderen die dan niet naar school kunnen.
Thuis 'werken' met 3 kinderen van 4/6/8 die de boel afbreken omdat ze geen kant op kunnen in de winter?quote:Op donderdag 19 november 2020 22:58 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar het grote effect van scholen dichtgooien, is dat ouders meer thuis gaan werken. Nogal een omslachtige methode en dat gaat ten koste van de kinderen die dan niet naar school kunnen.
Dat was wel een andere (en dus niet een op een vergelijkbare) tijd, als voortijdig schoolverlater aan de slag was in de jaren 40/50 geen enkel probleem. Tevens zijn niet alle scholen vijf jaar lang gesloten geweest.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:42 schreef Fred het volgende:
[..]
Voorlopig loopt de werkloosheid hard genoeg op om dat half jaartje op te vangen.
In de oorlog hebben ze wel langer dan een half jaar school moeten missen, geloof niet dat dt nou echt een dealbreaker was voor de wederopbouw.
Dat lijkt me zeker niet makkelijk nee. Ik heb geen kinderen, dus heb relatief makkelijk praten natuurlijk.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:00 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Maar wat ik al eerder aanhaalde
Ouders zijn door diezelfde grap uit te halen afgelopen april/mei door hun vakantieuren heen.
En ik persoonlijk zit niet in de gelukkige situatie dat ik even eend maand onbetaald verlof kan doen.
En met mij nog velen.
Maar de ouder mag het vervolgens zelf uitzoeken met de werkgever.
Ik vind alles prima. Maar dan klapt de overheid daar ook maar wat geld tegenaan. Ik moet ook nog eten enzo.
Daarom moet je juist de scholen koste wat kost openhouden. Afgezien van de horeca heb ik toch wel het idee dat het normale leven nu min of meer door hobbelt. Door de scholen te sluiten ontwricht je zoals in dit voorjaar weer de hele samenleving.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:02 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Thuis 'werken' met 3 kinderen van 4/6/8 die de boel afbreken omdat ze geen kant op kunnen in de winter?
Stroman.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:02 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ja, kinderen steken kinderen niet aan natuurlijk.
Dat zegt niemand.quote:Al die gerapporteerde clusters worden echt niet veroorzaakt door de kinderen.
Nee, dat is niet een bonus, dat is waarschijnlijk het sterkste effect.quote:Sluiting van scholen voorkom je vooral mee dat die clusters groter worden. Dat er meer mensen thuis werken is een bijkomende bonus.
Sure.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:08 schreef VoMy het volgende:
[..]
Stroman.
[..]
Dat zegt niemand.
[..]
Nee, dat is niet een bonus, dat is waarschijnlijk het sterkste effect.
Kinderen spelen een vrij kleine rol in de verspreiding van corona.
Dan doe je alleen de middelbare of bovenbouw van de middelbare. Die kinderen kunnen prima thuis blijven.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:58 schreef VoMy het volgende:
[..]
Goed argument.quote:
Maar dan verdwijnt het effect goeddeels...quote:Op donderdag 19 november 2020 23:09 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Dan doe je alleen de middelbare of bovenbouw van de middelbare. Die kinderen kunnen prima thuis blijven.
Ouders kunnen voor de machine rustig doorwerken dan.
Gewoon middelbare scholen digitaal tot na de kerst.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Effect van?quote:Op donderdag 19 november 2020 23:14 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar dan verdwijnt het effect goeddeels...
De scholensluiting. Als je het zo inricht dat de ouders niet ook thuis hoeven te blijven win je vrij weinig.quote:
Het is natuurlijk ook een maatregel die sociale ongelijkheid in de hand speelt. Onwenselijk dus.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:18 schreef _serial_ het volgende:
[ twitter ]
Vrij diepgaand onderzoek waarom je de scholen niet meer moet sluiten.
Nee, dat is niet de grootste ramp. Probleem is dat je er niets mee bereikt. Na die 2-3 weken zijn de signaalwaarden niet zo dat je ze weer kan openen, en als dat wel kan zul je ze een maand later weer opnieuw dicht moeten gooien.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
Geen enkele oplossing is perfect, maar tijdelijk (2-3 weken) de scholen sluiten is niet de grootste ramp.
Vooral Delano en Mohamed hebben daar last van, maar dat vind de gemiddelde beleidsmaker in Nederland, of opiniemaker, niet zo'n groot probleem.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:18 schreef _serial_ het volgende:
[ twitter ]
Vrij diepgaand onderzoek waarom je de scholen niet meer moet sluiten.
Op scholen kan je natuurlijk ook deels bubbelen of in kleinere settings om-en-om online/naar school.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:06 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Daarom moet je juist de scholen koste wat kost openhouden. Afgezien van de horeca heb ik toch wel het idee dat het normale leven nu min of meer door hobbelt. Door de scholen te sluiten ontwricht je zoals in dit voorjaar weer de hele samenleving.
Inderdaad; hoogopgeleide tweeverdieners in een vrijstaande woning van 200m2 kunnen prima thuisonderwijs organiseren. Voor achterstandsgezinnen waar men met 6 personen in een flatje woont en de ouders vaak nauwelijks Nederlands spreken is dat niet te doen.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:24 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook een maatregel die sociale ongelijkheid in de hand speelt. Onwenselijk dus.
Je hebt het precies verkeerd om. Scholen zorgen nauwelijks voor clusters en besmettingen en vele sectoren worden veel harder geraakt als de scholen weer dichtgaan. Het sluiten van de scholen in maart dit jaar heeft ongekende schade aangericht in het bedrijfsleven.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
En aan kinderen die het toch al hard te halen hadden.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:43 schreef MoreDakka het volgende:
Het sluiten van de scholen in maart dit jaar heeft ongekende schade aangericht in het bedrijfsleven.
Gevaarlijke onzin dit. Het scheelt een slok op een borrel in de cijfers maar richt een enorme ravage aan in de samenleving.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:16 schreef Kyran het volgende:
Correct, maar dat had jij al aangestipt. Ik wilde nog even een toevoeging doen. Er zijn meerdere hele goede redenen om er alles aan te doen om sluiting van scholen te voorkomen.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En aan kinderen die het toch al hard te halen hadden.
Ja, vanuit jouw oogpunt klopt dat inderdaad.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
De scholensluiting. Als je het zo inricht dat de ouders niet ook thuis hoeven te blijven win je vrij weinig.
Er zijn maar weinig beleidsmakers die zich dat kunnen voorstellen of tenminste bereid zijn zich vol in te zetten voor iets dat hun "groep" niet kent/raakt. Als er al begrip is, blijkt vaak het moeilijk om er een overtuiging uit te halen.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vooral Delano en Mohamed hebben daar last van, maar dat vind de gemiddelde beleidsmaker in Nederland, of opiniemaker, niet zo'n groot probleem.
Zeker.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Correct, maar dat had jij al aangestipt. Ik wilde nog even een toevoeging doen. Er zijn meerdere hele goede redenen om er alles aan te doen om sluiting van scholen te voorkomen.
Minstens 50% van de beroepsbevolking heeft een baan waarbij dat helemaal niet kan.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:50 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ja, vanuit jouw oogpunt klopt dat inderdaad.
Die ouders moeten sowieso thuis blijven waar mogelijk.
Niet dat in de praktijk overal zo is natuurlijk.
Echt overdreven. Middelbare scholen thuis tot na de kerst maakt echt geen fuck uit voor je ontwikkeling.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:47 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Gevaarlijke onzin dit. Het scheelt een slok op een borrel in de cijfers maar richt een enorme ravage aan in de samenleving.
Het uitgangspunt om scholen zo lang mogelijk open te houden kan bijna iedereen volgen. Tegelijkertijd zijn de middelbare scholen wel degelijk een grote bron van overdracht waardoor het virus vervolgens in de thuissituatie veel sneller kan verspreiden. Dus als we in een situatie komen dat de besmettingen op gaan lopen, is uit beheersingsoogpunt een korte stevigere lockdown inclusief scholen best een optie die goed kan werken. Dat het niet de eerste voorkeursmaatregel is begrijp ik maar ik zou het ook zeker niet zo snel afschrijven als maatregel als de cijfers weer toenemen. Van deze extreem uitgespreide tweede golf worden we ook niet beter en de vraag is ook of dit per saldo niet meer schade aan richt dan een korte en heftigere lockdown naar het model van het voorjaar.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:39 schreef MoreDakka het volgende:
Mensen onderschatten ook de impact op het bedrijfsleven als de scholen weer dicht gaan. Toen dat gebeurde eerder dit jaar stortte de productiviteit volledig in. Met veel thuiswerken hobbelt het allemaal nu een beetje door en gaat het op zich wel, maar als de kinderen ook thuis zijn staat alles in een keer stil. Ik ben persoonlijk heel blij met het standpunt van de regering dat scholen openhouden van levensbelang is.
Was het maar zo'n feest.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:57 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Echt overdreven. Middelbare scholen thuis tot na de kerst maakt echt geen fuck uit voor je ontwikkeling.
Kan best maar van de overige 50% werkt een groot deel nu (deels) op kantoor tov maart terwijl het niet nodig is.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:53 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Minstens 50% van de beroepsbevolking heeft een baan waarbij dat helemaal niet kan.
Die was niet kort. De middelbare scholen waren toen 10 weken dicht, en daarna 4 weken half open.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:59 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het uitgangspunt om scholen zo lang mogelijk open te houden kan bijna iedereen volgen. Tegelijkertijd zijn de middelbare scholen wel degelijk een grote bron van overdracht waardoor het virus vervolgens in de thuissituatie veel sneller kan verspreiden. Dus als we in een situatie komen dat de besmettingen op gaan lopen, is uit beheersingsoogpunt een korte stevigere lockdown inclusief scholen best een optie die goed kan werken. Dat het niet de eerste voorkeursmaatregel is begrijp ik maar ik zou het ook zeker niet zo snel afschrijven als maatregel als de cijfers weer toenemen. Van deze extreem uitgespreide tweede golf worden we ook niet beter en de vraag is ook of dit per saldo niet meer schade aan richt dan een korte en heftigere lockdown naar het model van het voorjaar.
Wat een onzin kraam je uit. Veel kinderen hebben dit jaar (dus geen schooljaar) al 1/5 van normale onderwijs gemist. Dat zorgt bij veel kinderen zeker die het thuis al lastiger omdat ouders niet kunnen helpen voor een achterstand. Er zijn onderzoeken die aantonen dat voor hun dat in het latere leven al 1% van hun inkomen kan schelen.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:57 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Echt overdreven. Middelbare scholen thuis tot na de kerst maakt echt geen fuck uit voor je ontwikkeling.
Mensen doen of je met een paar weekjes online van cum laude naar het verschil net weten tussen rechts en links.
Ik geef je even de tijd om rustig mijn posts terug te lezen. En als ik daarna veel zin heb, dan zal ik uitleggen wat er niet klopt aan je idee.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:03 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Want? Die 25 lesdagen online ipv fysiek in de klas runeert een tiener volledig?
quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:03 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Want? Die 25 lesdagen online ipv fysiek in de klas runeert een tiener volledig?
Ik zeg ook niet dat het in zo'n situatie weer zo lang dicht moet, maar er is een legitieme belangenafweging te maken. Dat ouders met kinderen daar een duidelijke mening over hebben begrijp ik. Tegelijkertijd ben jij docent wiskunde en je kan niet ontkennen dat deze tweede golf die veel langer duurt per saldo zo maar meer slachtoffers kan maken dan de eerste golf. Omdat we daar een veel hogere piek hadden is het logisch dat het in het voorjaar langer duurde dat alles dicht moest.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die was niet kort. De middelbare scholen waren toen 10 weken dicht, en daarna 4 weken half open.
En de mbo's (en hoger) zijn nog steeds niet farsoenlijk open. Maar h, achter je laptop kun je ook gewoon lessen volgen hoor. Niks aan de hand.
Echt belachelijk en vergezocht. Van die sneeuwvlokjespsychologie. 25 dagen hebben we het over he? Niemand zegt maandenlange lockdown toch?quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:01 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Wat een onzin kraam je uit. Veel kinderen hebben dit jaar (dus geen schooljaar) al 1/5 van normale onderwijs gemist. Dat zorgt bij veel kinderen zeker die het thuis al lastiger omdat ouders niet kunnen helpen voor een achterstand. Er zijn onderzoeken die aantonen dat voor hun dat in het latere leven al 1% van hun inkomen kan schelen.
Het is vooral een ritueel terugkerend vals dilemma: we gooien alles drie weken dicht en dan kunnen we weer maanden normaal doen. Nee dus, dat is niet zo, ik benoem niet voor niets dat we tijdens het vorige schooljaar de kinderen maanden lang thuis hebben gezet. Als we de scholen nu dichtgooien en ze dichtlaten totdat we 'acceptabele cijfers' hebben dan zitten de leerlingen weer tot carnaval thuis ofzo. Ik pas ervoor om dat een goed idee te vinden.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:06 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het in zo'n situatie weer zo lang dicht moet, maar er is een legitieme belangenafweging te maken. Dat ouders met kinderen daar een duidelijke mening over hebben begrijp ik. Tegelijkertijd ben jij docent wiskunde en je kan niet ontkennen dat deze tweede golf die veel langer duurt per saldo zo maar meer slachtoffers kan maken dan de eerste golf. Omdat we daar een veel hogere piek hadden is het logisch dat het in het voorjaar langer duurde dat alles dicht moest.
En nogmaals ik wil helemaal niet zeggen dat de scholen perse dicht moeten. Ik zeg alleen dat als we nog een volgende golf krijgen een korte en hevige lockdown, mits we er een beetje op tijd bij zijn, een realistische beleidsoptie kan zijn.
Ook zeg ik helemaal niet dat thuisonderwijs makkelijk kan en voor iedereen goed werkt want dat is natuurlijk niet zo.
Maar helaas is ook in dit topic de nuance en discussie op argumenten niet altijd mogelijk
We moeten het samen doen!quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is vooral een ritueel terugkerend vals dilemma: we gooien alles drie weken dicht en dan kunnen we weer maanden normaal doen. Nee dus, dat is niet zo, ik benoem niet voor niets dat we tijdens het vorige schooljaar de kinderen maanden lang thuis hebben gezet. Als we de scholen nu dichtgooien en ze dichtlaten totdat we 'acceptabele cijfers' hebben dan zitten de leerlingen weer tot carnaval thuis ofzo. Ik pas ervoor om dat een goed idee te vinden.
Als het een aantoonbaar effect zou hebben om de scholen twee weken te sluiten, dan heb je me echt snel om. Alleen is dat gewoon niet zo. Dus wil ik niet mee.
Als we zo gaan beginnen heeft het geen zin. Maar er zijn meerdere onderzoeken die dat gewoon bevestigen. We hebben het niet over alleen 25 dagen maar over meer dagen van het vorige schooljaar. Maar het heeft toch geen zin omdat je het niet wilt geloven.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:12 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Echt belachelijk en vergezocht. Van die sneeuwvlokjespsychologie.
Ten eerste is het zo dat als je er eerder bij bent de periode korter kan zijn en gezien de veel lagere piek waren we er relatief eerder bij, hoewel nog steeds veel te laat. Als je dan vervolgens harder in grijpt hoeft dat niet voor zo'n lange periode als in het voorjaar. Ik ben met je eens dat je er niet met twee weken bent maar een periode van een maand kan al veel helpen. Bovendien levert het op dat de belasting van de zorg sneller daalt omdat transmissie veel eerder in de opkomende pandemie veel lager wordt. Wat we nu gedaan hebben is halfslachtige maatregelen nemen om de boel net voldoende af te vlakken om het te redden en dat blijkt niet te werken. Dat leidt voor mij tot de conclusie dat je beter eerder en harder in kunt grijpen omdat je er dan sneller door bent en de effecten veel kleiner zijn. En bij dat harder ingrijpen is sluiting van de middelbare scholen een beleidsoptie wat mij betreft. Dat vind ik vooral omdat blijkt dat de effecten van de vakantieweken aanzienlijk zijn en het effect dus zeer aannemelijk is.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is vooral een ritueel terugkerend vals dilemma: we gooien alles drie weken dicht en dan kunnen we weer maanden normaal doen. Nee dus, dat is niet zo, ik benoem niet voor niets dat we tijdens het vorige schooljaar de kinderen maanden lang thuis hebben gezet. Als we de scholen nu dichtgooien en ze dichtlaten totdat we 'acceptabele cijfers' hebben dan zitten de kinderen weer tot carnaval thuis ofzo. Ik pas ervoor om dat een goed idee te vinden.
Als het een aantoonbaar effect zou hebben om de scholen twee weken te sluiten, dan heb je me echt snel om. Alleen is dat gewoon niet zo. Dus wil ik niet mee.
Krijg een beeld dat er alleen nog even bij het kruisje van Pfizer en Moderna getekend moet/gaat worden. Die bedrijven zullen natuurlijk geen aanvraag indienen als dat niet (vooraf) goed gaat.quote:bron: nu.nl 20nov20
"Als alles zonder problemen verloopt" kan het Europees Medicijnagentschap (EMA) de twee veelbelovende vaccins "al in de tweede helft van december" voorwaardelijk toelaten, zei Von der Leyen na overleg met de regeringsleiders en staatshoofden van de lidstaten.
Je bereikt er wel degelijk wat mee. Een goede daling in besmettingen waardoor het weer makkelijker word om BCO te doen. Om op tijd regionaal in te grijpen.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat is niet de grootste ramp. Probleem is dat je er niets mee bereikt. Na die 2-3 weken zijn de signaalwaarden niet zo dat je ze weer kan openen, en als dat wel kan zul je ze een maand later weer opnieuw dicht moeten gooien.
Laten we daar maar niet aan beginnen.
Ik wil niet vervelend doen maar in welke landen is aangetoond dat een korte lockdown in het begin werkt? Australi begon ook aan het begin van de 2de golf met een lockdown dat heeft 3 maanden geduurd. In Engeland hebben ze het regionaal geprobeerd maar daar liepen de cijfers juist op tijdens de lockdowns.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:24 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ten eerste is het zo dat als je er eerder bij bent de periode korter kan zijn en gezien de veel lagere piek waren we er relatief eerder bij, hoewel nog steeds veel te laat. Als je dan vervolgens harder in grijpt hoeft dat niet voor zo'n lange periode als in het voorjaar. Ik ben met je eens dat je er niet met twee weken bent maar een periode van een maand kan al veel helpen. Bovendien levert het op dat de belasting van de zorg sneller daalt omdat transmissie veel eerder in de opkomende pandemie veel lager wordt. Wat we nu gedaan hebben is halfslachtige maatregelen nemen om de boel net voldoende af te vlakken om het te redden en dat blijkt niet te werken. Dat leidt voor mij tot de conclusie dat je beter eerder en harder in kunt grijpen omdat je er dan sneller door bent en de effecten veel kleiner zijn. En bij dat harder ingrijpen is sluiting van de middelbare scholen een beleidsoptie wat mij betreft. Dat vind ik vooral omdat blijkt dat de effecten van de vakantieweken aanzienlijk zijn en het effect dus zeer aannemelijk is.
Dan blijkt het een moeilijke afweging maar bij een volgende golf komt het automatisch in beeld omdat de roep om harder ingrijpen enorm zal zijn vanwege wat we in deze golf zien. Hopelijk kunnen risicogroepen binnenkort gevaccineerd worden want dat levert veel meer opties om de boel onder controle te houden.
Al die antwoorden zijn al meermaals gegeven. Het is alleen nooit goed genoeg in jouw ogen; het ligt nooit aan de scholen. Dus die discussie blijf ik niet aan gaan. Ieder zo z’n mening.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:13 schreef VoMy het volgende:
[..]
Goed argument.
Als kinderen elkaar de hele tijd besmetten op school, en alle scholen open zijn waar de rest van het land in ieder geval deels dicht is, waarom zijn er dan niet significant meer kinderen besmet dan andere leeftijdsgroepen?
Waarom volgt de besmettingsgraad onder schoolgaande kinderen dan de trend ipv dat het deze voorop gaat?
Heb je hier bewijs voor?quote:Op donderdag 19 november 2020 23:59 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het uitgangspunt om scholen zo lang mogelijk open te houden kan bijna iedereen volgen. Tegelijkertijd zijn de middelbare scholen wel degelijk een grote bron van overdracht waardoor het virus vervolgens in de thuissituatie veel sneller kan verspreiden.
Die vraag is al beantwoord. We hebben gezien hoe dat ging begin dit jaar. Dramatisch. De weerstand tegen het sluiten van scholen is onder andere daar op gebaseerd. Het experiment is al gedaan, de uitslag is bekend.quote:Dus als we in een situatie komen dat de besmettingen op gaan lopen, is uit beheersingsoogpunt een korte stevigere lockdown inclusief scholen best een optie die goed kan werken. Dat het niet de eerste voorkeursmaatregel is begrijp ik maar ik zou het ook zeker niet zo snel afschrijven als maatregel als de cijfers weer toenemen. Van deze extreem uitgespreide tweede golf worden we ook niet beter en de vraag is ook of dit per saldo niet meer schade aan richt dan een korte en heftigere lockdown naar het model van het voorjaar.
De druk zal groot zijn. EMA kan zich alleen echt niet veroorloven een vaccin toe te laten dat niet aan de eisen voldoet. Grootste risico zit er verwacht ik in dat de beschikbare data voor de lange termijn erg beperkt is vanwege de haast. En dan kom je op een haast politiek afweging wel risico als gevolg van het onbekende acceptabel is.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:25 schreef Vallon het volgende:
Gaat goed....
[..]
Krijg een beeld dat er alleen nog even bij het kruisje van Pfizer en Moderna getekend moet/gaat worden. Die bedrijven zullen natuurlijk geen aanvraag indienen als dat niet (vooraf) goed gaat.
Ik hoop dat men de bevolking/wetenschap laat delen in de genuanceerde kennis zodat we de EMA kunnen volgen om dat mee te nemen als keuze.
FF dazen, Di 15dec20 Persco: Rutte "we got it" terwijl Hugo en Jaap gezamenlijk Irma omhelzen, gaat vervolgens compleet los en 22dec20 komen de wijzen al stekend uit het oosten, op 24dec te wijzen op het sterretje.. en met wat wil kan ieder op 30dec20 ingent zijn zodat we alsnog de vreugdevuren kunnen ontsteken.
Wordt vast een heel mooi feestje
En dus hoeven scholen in dan geval ook niet dicht.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:24 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ten eerste is het zo dat als je er eerder bij bent de periode korter kan zijn en gezien de veel lagere piek waren we er relatief eerder bij, hoewel nog steeds veel te laat. Als je dan vervolgens harder in grijpt hoeft dat niet voor zo'n lange periode als in het voorjaar.
Het gaat niet om een mening. Het idee dat scholen sluiten voor een significante daling van besmetting zou leiden is totaal niet onderbouwd.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:28 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Al die antwoorden zijn al meermaals gegeven. Het is alleen nooit goed genoeg in jouw ogen; het ligt nooit aan de scholen. Dus die discussie blijf ik niet aan gaan. Ieder zo z’n mening.
Er zijn duidelijke aanwijzingen dat de transmissie in de weken van de herfstvakantie aanzienlijk lager lag, dat zie je duidelijk terug in de besmettingscijfers.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Heb je hier bewijs voor?
[..]
Die vraag is al beantwoord. We hebben gezien hoe dat ging begin dit jaar. Dramatisch. De weerstand tegen het sluiten van scholen is onder andere daar op gebaseerd. Het experiment is al gedaan, de uitslag is bekend.
Ik vind van wel. Bepaalde andere mensen ook. Dat nieuwsartikel van de Telegraaf van vanavond is nou niet bepaald het eerste artikel die benoemd dat er echt een groot probleem is. En dat word aangegeven door de mensen die er ook echt wat meer vanaf weten dat wij hier. Dat anderen dat niet aan willen nemen mag natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:31 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het gaat niet om een mening. Het idee dat scholen sluiten voor een significante daling van besmetting zou leiden is totaal niet onderbouwd.
Zo werkt het niet. Op dit moment wordt er al tijdens de onderzoeken meegekeken door de instanties die over de goedkeuring gaan. Dat zorgt dat het sneller kan dan eerst het complete onderzoek af te ronden en dan pas de reporten op te sturen. Dat gebeurt niet vaak dat de goedkeuringsinstanties mee kijken tijdens de lopende onderzoeken maar omdat de druk groot is nu wel.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:25 schreef Vallon het volgende:
Gaat goed....
[..]
Krijg een beeld dat er alleen nog even bij het kruisje van Pfizer en Moderna getekend moet/gaat worden. Die bedrijven zullen natuurlijk geen aanvraag indienen als dat niet (vooraf) goed gaat.
Ik hoop dat men de bevolking/wetenschap laat delen in de genuanceerde kennis zodat we de EMA kunnen volgen om dat mee te nemen als keuze.
FF dazen, Di 15dec20 Persco: Rutte "we got it" terwijl Hugo en Jaap gezamenlijk Irma omhelzen, gaat vervolgens compleet los en 22dec20 komen de wijzen al stekend uit het oosten, op 24dec te wijzen op het sterretje.. en met wat wil kan iedereen op 30dec20 ingent zijn zodat we alsnog de vreugdevuren kunnen ontsteken.
Zullen we ook met de schoolvakanties stoppen dan? De verschrikkelijke schade van 6 weken niks in de zomer. Stel je voor dat het 3 weken was. Dan hadden we vliegende auto's over 15 jaar...quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:22 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Als we zo gaan beginnen heeft het geen zin. Maar er zijn meerdere onderzoeken die dat gewoon bevestigen. We hebben het niet over alleen 25 dagen maar over meer dagen van het vorige schooljaar. Maar het heeft toch geen zin omdat je het niet wilt geloven.
Nogmaals, heb je daar bewijs voor?quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:32 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er zijn duidelijke aanwijzingen dat de transmissie in de weken van de herfstvakantie aanzienlijk lager lag, dat zie je duidelijk terug in de besmettingscijfers.
Deze uitgerekte tweede golf is er sowieso, of de scholen gesloten worden of niet. Verder zijn er in dit topic al meerdere keren redenen gegeven waarom scholen open houden veel beter is voor de maatschappij als geheel, in welke situatie dan ook.quote:Natuurlijk heeft het sluiten van de scholen een groot negatief effect en ik zeg ook helemaal niet dat je dat perse moet doen. Maar het is wel degelijk een waarschijnlijk zeer effectieve mogelijkheid om de besmettingscijfers onder controle te krijgen. En denk jij dat de mentale gezondheid van Nederland meer gebaat is bij deze heel erg uitgerekte tweede golf? Het gaat niet alleen om de effecten op kinderen.
Dat heeft te maken met je definitie van begin, als een middel om het virus weg te krijgen werkt het niet. Daar is het veel te besmettelijk voor. Als een middels om relatief snel de besmettingscijfers enigszins onder controle te krijgen kan het wel werken. En ja als we ons beter aan de regels houden is het waarschijnlijk helemaal niet nodig. Helaas doen we dat slecht, zowel de jongeren als de ouderen...quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:28 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik wil niet vervelend doen maar in welke landen is aangetoond dat een korte lockdown in het begin werkt? Australi begon ook aan het begin van de 2de golf met een lockdown dat heeft 3 maanden geduurd. In Engeland hebben ze het regionaal geprobeerd maar daar liepen de cijfers juist op tijdens de lockdowns.
Ja maar je zit er naast.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:33 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik vind van wel. Bepaalde andere mensen ook.
De Dansende Hamer is in de kern hopeloos als oplossing waarmee je idd voortdurend moet bijsturen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:26 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Je bereikt er wel degelijk wat mee. Een goede daling in besmettingen waardoor het weer makkelijker word om BCO te doen. Om op tijd regionaal in te grijpen.
Met jouw redenatie heeft geen enkele maatregel zin, want bij een versoepeling begint alles weer opnieuw.
Wanneer de lange termijn dus ontbreekt... is met de normen daarvoor dus niet goed te keuren.....quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:28 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De druk zal groot zijn. EMA kan zich alleen echt niet veroorloven een vaccin toe te laten dat niet aan de eisen voldoet. Grootste risico zit er verwacht ik in dat de beschikbare data voor de lange termijn erg beperkt is vanwege de haast. En dan kom je op een haast politiek afweging wel risico als gevolg van het onbekende acceptabel is.
Als je de coronacijfers per provincie bekijkt zie je wel degelijk dipjes in de tweede helft van oktober en die liggen voor Noord NL ongeveer en weer eerder dan voor Zuid Nederland. Dat valt samen met het verschil in de herfstvakantie.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nogmaals, heb je daar bewijs voor?
[..]
Wat ik al zei je wilt het niet geloven dan heeft het geen zin. Maar er zijn gewoon studies over bekent. Een bekent onderzoek is uit Argentini waar jaren lang leraren regelmatig staakte. Daardoor miste kinderen structureel meer onderwijs dan andere generaties. Die generatie had daardoor ook een veel lager inkomen dan de andere generaties. Nu zijn er ook al verschillende onderzoeken die aantonen dat studenten die al tijd digitaal onderwijs krijgen vanwege corona veel minder gemotiveerd zijn daardoor minder presteren. Dat zal bij pubers nog groter zijn omdat hun sowieso al meer moeite hebben met school. Plus ze hebben vorig schooljaar al een flink deel gemist.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:34 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Zullen we ook met de schoolvakanties stoppen dan? De verschrikkelijke schade van 6 weken niks in de zomer. Stel je voor dat het 3 weken was. Dan hadden we vliegende auto's over 15 jaar...
Kijk, lange tijd geen school is natuurlijk nadelig. Een andere conclusie is trouwens dat digitaal beter moet en een hoop kinderen er juist baat bij hebben.
Maar ik geloof niet dat die paar weekjes thuis echt verschil maken nee.
Maar zouden dat wel maken voor de cijfers,het beleid en de rest van de samenleving. Is dat overigens niet zo hoef je ze ook nooit meer dicht te gooien ook.
Maar heb je bewijs dat dat komt door de herfstvakantie?quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:40 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als je de coronacijfers per provincie bekijkt zie je wel degelijk dipjes in de tweede helft van oktober en die liggen voor Noord NL ongeveer en weer eerder dan voor Zuid Nederland. Dat valt samen met het verschil in de herfstvakantie.
Oke. Net als al die personen die alarmsignalen af geven. Die er ook echt meer zicht op hebben dan jij en ik.quote:
Oh, je hebt alleen maar drogredenen. Fijn, weer iemand om niet serieus te nemenquote:Op vrijdag 20 november 2020 00:44 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Oke. Net als al die personen die alarmsignalen af geven. Die er ook echt meer zicht op hebben dan jij en ik.
Goed om te weten. Gelukkig heb jij alle kennis in handen. Kan ik rustig gaan slapen.
Wederom stelselmatig langere periodes. Korte periode van een paar weken geeft weinig tot geen schade en helpt ook om de cijfers te drukken helpt ook voor de rest van het land in economisch en mentaal aspect.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:42 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Wat ik al zei je wilt het niet geloven dan heeft het geen zin. Maar er zijn gewoon studies over bekent. Een bekent onderzoek is uit Argentini waar jaren lang leraren regelmatig staakte. Daardoor miste kinderen structureel meer onderwijs dan andere generaties. Die generatie had daardoor ook een veel lager inkomen dan de andere generaties. Nu zijn er ook al verschillende onderzoeken die aantonen dat studenten die al tijd digitaal onderwijs krijgen vanwege corona veel minder gemotiveerd zijn daardoor minder presteren. Dat zal bij pubers nog groter zijn omdat hun sowieso al meer moeite hebben met school. Plus ze hebben vorig schooljaar al een flink deel gemist.
Kortom, ben simpel, ze winnen hier een maand of twee mee op het normale proces.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:33 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Zo werkt het niet. Op dit moment wordt er al tijdens de onderzoeken meegekeken door de instanties die over de goedkeuring gaan. Dat zorgt dat het sneller kan dan eerst het complete onderzoek af te ronden en dan pas de reporten op te sturen. Dat gebeurt niet vaak dat de goedkeuringsinstanties mee kijken tijdens de lopende onderzoeken maar omdat de druk groot is nu wel.
plaatje versnelde aanpak:quote:bron: EMA
COVID-19 vaccines can only be approved and used if they comply with all the requirements of quality, safety and efficacy set out in the EU pharmaceutical legislation. For more information, see Authorisation of medicines.
bron: EMA
In the European Union (EU), there are two main routes for authorising medicines: a centralised route and a national route.
....
EMA's Committee for Medicinal products for Human Use (CHMP) or Committee for Medicinal products for Veterinary Use (CVMP) carry out a scientific assessment of the application and give a recommendation on whether the medicine should be marketed or not.
....
Once a medicine has been authorised for use in the EU, EMA and the EU Member States constantly monitor its safety and take action if new information indicates that the medicine is no longer as safe and effective as previously thought.
Ook over thuisonderwijs zijn de meningen erg verdeelt of dat zo goed is. Kijk naar het hoger onderwijs waar nu bij veel studenten problemen ontstaan. Dan hebben we het al over een oudere leeftijdscategorie die waarschijnlijk meer discipline heeft dan de jongere leeftijdscategorien.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:48 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Wederom stelselmatig langere periodes. Korte periode van een paar weken geeft weinig tot geen schade en helpt ook om de cijfers te drukken helpt ook voor de rest van het land in economisch en mentaal aspect.
Daarna beter thuisonderwijs, goede ventilatie in scholen en hybride klassen met halve bezetting op locatie, half thuis online door de kwetsbare leraren die zo ook geen risico lopen.
Opgelost dan toch?
https://www.telegraaf.nl/(...)ingen-op-780-scholenquote:Op vrijdag 20 november 2020 00:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Oh, je hebt alleen maar drogredenen. Fijn, weer iemand om niet serieus te nemen
Het is niet perfect. Heeft voor en nadelen. Maar als noodoplossing (besef trouwens hoe slecht dit 20 jaar terug was geweest) biedt het uitkomst.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:53 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ook over thuisonderwijs zijn de meningen erg verdeelt of dat zo goed is. Kijk naar het hoger onderwijs waar nu bij veel studenten problemen ontstaan. Dan hebben we het al over een oudere leeftijdscategorie die waarschijnlijk meer discipline heeft dan de jongere leeftijdscategorien.
Ze zullen er wel meer tijd mee winnen dan 2 maanden. Anders hadden ze het niet gedaan. Wat ik begrepen heb krijgen de instanties constant tussen tijdige rapportages. Dus zullen vragen waarschijnlijk sneller beantwoord kunnen worden of tijdens het onderzoek naar gekeken worden.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:50 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kortom, ben simpel, ze winnen hier een maand of twee mee op het normale proces.
Hierbij neem ik, zonder inhoudelijke kenns (moet/wil mij gaan inlezen) aan dat de EMA de volgende dingen doet.dingen deed:
1) Studies controleren (papier)
2) Samples verifieren (materiaal/proeven)
3) Productieproces/opzet controleren (aanmaak/kwaliteit)
4) Goedkeuring/vrijgeven en gebruikseisen formuleren
5) Procescontrole (monitoring)
Stap 1-3 zal, ik zeg maar wat, normaal een jaar nemen, die zal wel al lopen waarna stap 4 in een paar weken kan wat vooral afronden is van concepten waarna gelijk stap5 start.
Indien de EMA al meekijkt, wat we veronderstellen, moeten zij dus al inzicht (NDA?) hebben over de kwaliteiten.
Virus actief in 780 scholen. Dat zegt precies niets.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)ingen-op-780-scholen
Noem dat maar een drogreden. Al die experts die daar betrokken zijn.
Maar ga vooral door met bijdehand reageren. Ik weet tegen wie ik het heb
Nee dat is niet zo.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:32 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er zijn duidelijke aanwijzingen dat de transmissie in de weken van de herfstvakantie aanzienlijk lager lag, dat zie je duidelijk terug in de besmettingscijfers.
Nee, waarschijnlijk niet zelfs.quote:Natuurlijk heeft het sluiten van de scholen een groot negatief effect en ik zeg ook helemaal niet dat je dat perse moet doen. Maar het is wel degelijk een waarschijnlijk zeer effectieve mogelijkheid om de besmettingscijfers onder controle te krijgen.
De scholen dichtdoen heeft waarschijnlijk meer effect omdat er dan meer ouders thuiswerken, dan dat het effect heeft omdat de kinderen thuisblijven.quote:En denk jij dat de mentale gezondheid van Nederland meer gebaat is bij deze heel erg uitgerekte tweede golf? Het gaat niet alleen om de effecten op kinderen.
plaatje versnelde aanpak:quote:Op vrijdag 20 november 2020 01:03 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ze zullen er wel meer tijd mee winnen dan 2 maanden. Anders hadden ze het niet gedaan. Wat ik begrepen heb krijgen de instanties constant tussen tijdige rapportages. Dus zullen vragen waarschijnlijk sneller beantwoord kunnen worden of tijdens het onderzoek naar gekeken worden.
20 Jaar geleden was onze bevolking een stukje jonger en was onze zorgcapaciteit wat groter. Dus denk dat deze crisis toen wat beter te handelen was. Maar onderwijs is ongeveer het enige wat nog open is dus ja nu zitten daar de clusters. Als je dat dichtgooit zul je weer andere clusters vinden. Dus op een gegeven moment moet je ook gewoon stoppen met dingen dicht gooien en zeggen ok we krijgen het niet lager. Want of je wilt of niet maar mensen blijven elkaar opzoeken.quote:Op vrijdag 20 november 2020 01:02 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Het is niet perfect. Heeft voor en nadelen. Maar als noodoplossing (besef trouwens hoe slecht dit 20 jaar terug was geweest) biedt het uitkomst.
Stel je leert 80% tov op school. Dan is dat voor een maand te verwaarlozen wanneer het in andere opzichten een wereld van verschil maakt.
Het gaat erom wat echt helpt met zo min mogelijk schade. Daarom zeg ik niks over basisscholen. Geloof niet dat die veel bijdragen in het grote geheel qua besmettingen en zou een hoop schade opleveren plus ouders thuis.
Maar middelbare scholen of zelfs enkel de bovenbouw een paar weekjes digitaal zou gewoon moeten kunnen.
Wat de kwaliteitseisen zijn durf ik ook niet te zeggen. Het moet sowieso veilig zijn. Ik had begrepen dat ze in eerste instantie ook genoegen namen met 60 procent effectiviteit. Maar aangezien er nu al 2 ruim boven de 90 procent zitten is dat stadium al voorbij.quote:Op vrijdag 20 november 2020 01:14 schreef Vallon het volgende:
[..]
plaatje versnelde aanpak:[ afbeelding ]
Als trial 3 klaar allopt, komt er bij OK dus (bijna) gelijktijdig goedkeuring.
@:ipa84 Helaas kan ik zo snel niets vinden over kwaliteitseisen.....
dat processen qua procedures verkort worden/zijn, snap ik.
Blijf vaag idd..... het zit ergens "deep down inside" verborgen als het al ergens publiekelijk staat.quote:Op vrijdag 20 november 2020 01:20 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Wat de kwaliteitseisen zijn durf ik ook niet te zeggen. Het moet sowieso veilig zijn. Ik had begrepen dat ze in eerste instantie ook genoegen namen met 60 procent effectiviteit. Maar aangezien er nu al 2 ruim boven de 90 procent zitten is dat stadium al voorbij.
Er zijn meer oorzaken denkbaar, zoals dicht bij elkaar hard spreken, toilet gebruik, meer druppeloverdracht vanwege meer slijmproductie vanwege overgang warm/koud, van alles.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:58 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Andere kant daarvan is dat je die besmettingen op cruise schepen, verzorgingstehuizen(maassluis), kerkkoor, restaurants niet anders kan verklaren.
Iedereen snapt dat niet iedereen in zijn gezicht gehoest wordt.
Wanneer is dat berhaupt ooit gebeurd behalve met kleine kinderen?
Wat blijft dan over? Verspreiding dmv praten, zingen, schreeuwen, veel hijgen.
Manieren waarop veel uitgestoten wordt.
De beoordeling loopt parallel aan het test traject waardoor de procedure versneld kan worden doorlopen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:25 schreef Vallon het volgende:
Gaat goed....
[..]
FF dazen, Di 15dec20 Persco: Rutte "we got it" terwijl Hugo en Jaap gezamenlijk Irma omhelzen, gaat vervolgens compleet los en 22dec20 komen de wijzen al stekend uit het oosten, op 24dec te wijzen op het sterretje.. en met wat wil kan iedereen op 30dec20 ingent zijn zodat we alsnog de vreugdevuren kunnen ontsteken.
Ik neem aan dat de Telegraaf zijn artikel baseert op Scholenmeldpunt of Scholendicht.nl, een onofficile site van een paar hobbyisten die berichten in de media verzamelen om 'besmette scholen' te registreren. En dat doen ze cumulatief, dus dat aantal van 780 zegt dat er op die scholen ergens in de afgelopen elf schoolweken minstens een besmette leerling op de school geconstateerd is. Waar die besmet is en/of de leerling ook andere leerlingen besmet is, is voor deze telling niet relevant.quote:Op vrijdag 20 november 2020 01:08 schreef VoMy het volgende:
[..]
Virus actief in 780 scholen. Dat zegt precies niets.
Natuurlijk. Als krant is het ontzettend belangrijk dat je de beeldvorming en beoordeling rond coronamaatregelen over laat aan vooringenomen amateurs die nietszeggende cijfers uit hun verband trekken om hun gewenste punt 'aan te tonen'.quote:Op vrijdag 20 november 2020 08:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de Telegraaf zijn artikel baseert op Scholenmeldpunt of Scholendicht.nl, een onofficile site van een paar hobbyisten die berichten in de media verzamelen om 'besmette scholen' te registreren.
Wel jammer dat het schematische plaatjes zijn waar geen gemiddelde tijdslijn bij staat. Dan had je ook een beeld van waar het nu echt sneller gaat.quote:Op vrijdag 20 november 2020 01:38 schreef Vallon het volgende:
[..]
Blijf vaag idd..... het zit ergens "deep down inside" verborgen als het al ergens publiekelijk staat.
Wat mij wel opvalt, en deel bekend is, dat men de normaal afrondende lange termijn studies laat beginnen gedurende het de goedkeuring en gebruik terwijl de termijn studies normaliter eerst moeten zijn afgesloten
Hier de twee vergelijkende plaatjes normaal procedure <> covid19 procedure.
normaal
[ afbeelding ] <>
covid19-versneld
[ afbeelding ]
Studies na autorisatie en nadat productie gereed is, hoeven dus niet te zijn afgerond igv Covid19.
Begrijpelijk maar ook uiterst zorgelijk (wat ik al wist) dat dus totaal onbekend zal gaan zijn wat de gebruikseffecten (gaan) zijn. Instanties kunnen dus zeker NIET op bijwerkingen monitoren die normaliter gedurende de acceptatie fases kunnen optreden.
Hierbij nog opmerken dat mRNA vaccin nog nooit eerder zijn toegestaan op mensen wat in mijn denken sws al een apart proces vraagt.
Kernpunt hier bij Covid19 is dat Autorisatie gelijk toestemming is voor toestemming algemeen gebruik..... wat mij een uiterst serieus en zeker voor mRNA vaccines een groot ding lijkt om te beschouwen.
Tijd voor bed.
In dit topic zijn we best wel in gegaan op Scholenmeldpunt: COR / ’Moeten we echt wachten tot een leerling op de ic terechtkomt?’quote:Op vrijdag 20 november 2020 08:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de Telegraaf zijn artikel baseert op Scholenmeldpunt of Scholendicht.nl, een onofficile site van een paar hobbyisten die berichten in de media verzamelen om 'besmette scholen' te registreren. En dat doen ze cumulatief, dus dat aantal van 780 zegt dat er op die scholen ergens in de afgelopen elf schoolweken minstens een besmette leerling op de school geconstateerd is. Waar die besmet is en/of de leerling ook andere leerlingen besmet is, is voor deze telling niet relevant.
Ik durf veilig te schatten dat op 99% van alle middelbare scholen wel coronabesmettingen zijn geweest. Zo lang de aantallen klein blijven, en dat blijven ze vooralsnog, dan is er geen eerlijke reden om scholen te gaan sluiten. Dat zou anders liggen als besmettingen op scholen met regelmaat zouden lijden tot grote groepen besmette leerlingen uit dezelfde klas - maar dat is dus niet zo.
Als ik dit soort dingen lees word ik al terughoudend over de waarde van die site, want het kan goed dat het uitvergroot wordt. Het geeft in elk geval geen gevoel van 'onpartijdig' informeren.quote:Sandra Roqu (48) uit Dordrecht houdt haar dochtertje van 7 sinds maart wl thuis. Roqu is woordvoerder van het Scholenmeldpunt, dat coronagevallen in de klas registreert. Volgens het platform grijpt het virus al op meer dan 400 scholen om zich heen. „Ik vind de scholen absoluut niet veilig”, zegt Roqu. Haar dochter krijgt een half uur per week les op school en verder doen moeder en kind aan thuisonderwijs. Lachend: „De leerplichtambtenaar heeft mij inmiddels opgegeven, geloof ik.”
Waar is zij precies bang voor? „RIVM, GGD en kabinet blijven maar volhouden dat kinderen nauwelijks een rol spelen in de verspreiding van dit virus, maar dat is niet waar. En ze houden al helemaal geen rekening met de langetermijnschade, die je ook kunt oplopen als je slechts milde klachten hebt.”
Je ziet het nu al gebeuren. Gisteren heeft Von der Leyen tegen de europese commissie gezegd: "We kunnen 2e helft december beginnen met uitrollen als EMA goedkeurt"quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:26 schreef IrishBastard het volgende:
Toevoeging: dit plaatje laat dus zien dat de hele discussie over funding voor dit soort onderzoek als een tang op een varken slaat, het proces is wel degelijk significant aangepast met veel parallelle stappen die normaliter sequentieel gebeuren.
Vanuit stukje procesmanagement kan ik niets anders dan denken dat je hier ook relevante overwegingen voor tollgates dan overboord gooit.
Om te janken gewoonquote:Op vrijdag 20 november 2020 09:08 schreef Lenny_Leonard het volgende:
De VVT heeft een hoop contracten niet verlengd en medewerkers moesten terug in uren vanwege financile problemen (gevolg van minder patinten tijdens en na eerste golf).
Nu kunnen ze COVID patinten uit de ziekenhuizen niet meer overnemen vanwege personeelstekort. Die patinten liggen dus langer in het ziekenhuis en verdringen de reguliere zorg.
Nederland
Wat een vergelijking...quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
Je ziet het nu al gebeuren. Gisteren heeft Von der Leyen tegen de europese commissie gezegd: "We kunnen 2e helft december beginnen met uitrollen als EMA goedkeurt"
Dat betekent dus dat de EMA een week of 2/3 heeft om alles door te nemen, goed te keuren en af te ronden, en dat terwijl veel van de onderzoeksresultaten nog niet gepubliceerd zijn. Ja, ze zullen meegekeken hebben tijdens de onderzoeken. Dierenartsen kijken ook mee bij slachthuizen, en daar gaan ook dingen fout.
Alsof het thuishouden van je kind geen langetermijnschade op kan leveren. Sterker nog, daarvan weet je zker dat het nadelig is voor de ontwikkeling van een kind.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:28 schreef chratnox het volgende:
Als ik dit soort dingen lees word ik al terughoudend over de waarde van die site, want het kan goed dat het uitvergroot wordt. Het geeft in elk geval geen gevoel van 'onpartijdig' informeren.
9 maanden lang leerplicht negeren is toch wel grond om iemand uit de ouderlijke macht te zetten? Of in ieder geval in te grijpen? Kinderbescherming, jeugdzorg, een instantie moet hier toch wat tegen doen?quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:28 schreef chratnox het volgende:
Dit is wat de woordvoerder (Sandra Roqu) van Scholenmeldpunt in het artikel waar in dit topic over gesproken wordt (Telegraaf, premium) zegt:
Sandra Roqu (48) uit Dordrecht houdt haar dochtertje van 7 sinds maart wl thuis.
Hangt er vanaf of het kind of n van de gezinsleden tot de risicogroep behoort en/of de ouder wel of geen (deugdelijk) thuisonderwijs kan bieden.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:38 schreef VoMy het volgende:
[..]
9 maanden lang leerplicht negeren is toch wel grond om iemand uit de ouderlijke macht te zetten? Of in ieder geval in te grijpen? Kinderbescherming, jeugdzorg, een instantie moet hier toch wat tegen doen?
Die aannames gaan twee kanten op. Die schematische voorstelling die gepost wordt laat zien dat op alle plekken (zoals @IrishBastard zegt) tollgates korter gemaakt zijn. Wat ik zei zaten volgens mij vrij weinig aannames in, want wat ik zei was:quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een vergelijking...
En wat een hoop aannames. Niemand in dit topic weet precies hoe het proces nu verloopt. Er wordt door iemand een schematische voorstelling gepost van hoe het normaal verloopt en hoe het nu verloopt, maar waar het verschil hem precies zit, hoe het nu wordt aangevlogen, is voor de leek helemaal niet bekend. Laten we dat dan ook beseffen en niet zoveel oordelen rondstrooien tot we meer informatie hebben.
Thuisonderwijs zou verboden moeten worden.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:40 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Hangt er vanaf of het kind of n van de gezinsleden tot de risicogroep behoort en/of de ouder wel of geen (deugdelijk) thuisonderwijs kan bieden.
Indien aan beide voorwaarden voldaan is zal een leerplichtambtenaar snel 'geoorloofd verzuim' oordelen.
Ze zijn al een tijd terug begonnen met beoordelen, h. Dat proces omhelst meer dan de gepubliceerde resultaten te verifiren. Je kunt vrijwel alle stappen (opzet onderzoek, inhoudelijke analyse van het vaccin etc.) allemaal al beoordelen. Dan is het 'slechts' nog een kwestie om met de daadwerkelijke data te verifiren of wat ze claimen ook klopt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:41 schreef chratnox het volgende:
• De 'tollgate' voor goedkeuring is nu in het gunstigste geval 4 weken gemaakt (van nu naar half december). In het slechtste geval korter als ze langer nodig hebben de resultaten te publiceren
Een half jaartje geen school is het niet hetzelfde als school verlaten of 5 jaar lang niet naar school gaan...quote:Op donderdag 19 november 2020 23:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dat was wel een andere (en dus niet een op een vergelijkbare) tijd, als voortijdig schoolverlater aan de slag was in de jaren 40/50 geen enkel probleem. Tevens zijn niet alle scholen vijf jaar lang gesloten geweest.
Thuisonderwijs zoals door de meesten begrepen is al verboden.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:42 schreef VoMy het volgende:
[..]
Thuisonderwijs zou verboden moeten worden.
Dat begrijp ik. Half december is geen 'deadline' inderdaad, maar doordat de EC nu geroepen heeft dat ze half december kunnen beginnen als het EMA het goedkeurt ligt de druk nu daar. Je kan er donder op tegen zeggen dat dat gezien wordt als de deadline en dat daar een gigantische druk op ligt. De kans op fouten wordt daarmee gewoonweg een stuk groter.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:43 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ze zijn al een tijd terug begonnen met beoordelen, h. Dat proces omhelst meer dan de gepubliceerde resultaten te verifiren. Je kunt vrijwel alle stappen (opzet onderzoek, inhoudelijke analyse van het vaccin etc.) allemaal al beoordelen. Dan is het 'slechts' nog een kwestie om met de daadwerkelijke data te verifiren of wat ze claimen ook klopt.
En half december is geen deadline, h.
Je wilde zeggen dat de situatie waar we nu in zitten niet schadelijk is voor een kind?quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:37 schreef DireStraits7 het volgende:
Alsof het thuishouden van je kind geen langetermijnschade op kan leveren. Sterker nog, daarvan weet je zker dat het nadelig is voor de ontwikkeling van een kind.
De scholen zijn niet allemaal vijf jaar dichtgegooid geweest, zeker in eerste instantie bleven ze gewoon open. En nogmaals, niet naar school kunnen in 1940 had qua maatschappelijke en economische gevolgen niet dezelfde betekenis als niet naar school kunnen in 2020.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:44 schreef Fred het volgende:
[..]
Een half jaartje geen school is het niet hetzelfde als school verlaten of 5 jaar lang niet naar school gaan...
Als je dit soort dingen doet als ouder kan je kind ook gewoon naar school als je het mij vraagt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:46 schreef Fred het volgende:
Niet naar school wil niet zeggen dat ze letterlijk thuis moeten blijven. Ze kunnen dan nog steeds (net zoals hun ouders vast ook doen) volgens de geldende regels bij mensen op bezoek of met een groepje van 4 ergens "hangen"
Ik heb er toch een beetje moeite mee dat je allerlei procedurele beren op de weg ziet zonder aan te geven waarom jij denkt dat het de kwaliteit van de inhoudelijke beoordeling zou comprimeren. Wat dat betreft sluit ik me aan bij bovenstaande opmerking van @miss_slyquote:Op vrijdag 20 november 2020 09:46 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Half december is geen 'deadline' inderdaad, maar doordat de EC nu geroepen heeft dat ze half december kunnen beginnen als het EMA het goedkeurt ligt de druk nu daar. Je kan er donder op tegen zeggen dat dat gezien wordt als de deadline en dat daar een gigantische druk op ligt. De kans op fouten wordt daarmee gewoonweg een stuk groter.
Nogmaals: ik zeg nergens dat de scholen 5 jaar dicht zijn geweest in de oorlog.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:47 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
De scholen zijn niet allemaal vijf jaar dichtgegooid geweest, zeker in eerste instantie bleven ze gewoon open. En nogmaals, niet naar school kunnen in 1940 had qua maatschappelijke en economische gevolgen niet dezelfde betekenis als niet naar school kunnen in 2020.
Je vergelijk met de slachthuizen slaat nergens op. Het zou je sieren dat toe te geven.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
Die aannames gaan twee kanten op. Die schematische voorstelling die gepost wordt laat zien dat op alle plekken (zoals @:IrishBastard zegt) tollgates korter gemaakt zijn. Wat ik zei zaten volgens mij vrij weinig aannames in, want wat ik zei was:
• Onderzoeksresultaten zijn nog niet gepubliceerd (er zijn resultaten gepubliceerd in de media, maar nog niet de gedetailleerde)
• De 'tollgate' voor goedkeuring is nu in het gunstigste geval 4 weken gemaakt (van nu naar half december). In het slechtste geval korter als ze langer nodig hebben de resultaten te publiceren
De vergelijking op het laatst ging over opmerkingen die hier regelmatig voorbij kwamen dat partijen als de EMA nu actief meekijken tijdens de onderzoeken. Dat is iets wat dierenartsen in slachthuizen altijd doen. Je zou dus enigzins kunnen zeggen dat het daarmee vergelijkbaar is.
Ik besef me prima dat ik niet alle antwoorden heb, maar mijn persoonlijke oordeel is dat er een oneigenlijke druk op staat, wat gevolgen voor de kwaliteit kan hebben. Gevolgen voor de kwaliteit hebben gevolgen voor de volksgezondheid in een ongunstig geval.
N = 1.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:53 schreef Fred het volgende:
Verder zitten die problemen van vertraging tussen de oren van volwassenen. In totaal heb ik 4,5 jaar "vertraging" opgelopen in mijn schooltijd. Desondanks verdien ik een riant salaris, woon ik een hele goede buurt, heb ik een leuke vriendin, goede band met mijn ouders en een goed sociaal leven, met vrienden die er 20 jaar geleden ook al waren.
Waarom? Als het normaal 9 maanden duurt om iets goed te keuren (om maar even wat te noemen) en het mag nu 4 weken duren is het toch niet raar dat je je zorgen maakt of het de inhoudelijke beoordeling negatief kan benvloeden? Ik vind het persoonlijk raar dat niemand lijkt te denken dat dat een risico kan zijn.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik heb er toch een beetje moeite mee dat je allerlei procedurele beren op de weg ziet zonder aan te geven waarom jij denkt dat het de kwaliteit van de inhoudelijke beoordeling zou comprimeren. Wat dat betreft sluit ik me aan bij bovenstaande opmerking van @:miss_sly
Dit is een prima stuk over de parallelle processtappen: Waar is het optimisme over het coronavaccin op gebaseerd? Een passage:quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:26 schreef IrishBastard het volgende:
Toevoeging: dit plaatje laat dus zien dat de hele discussie over funding voor dit soort onderzoek als een tang op een varken slaat, het proces is wel degelijk significant aangepast met veel parallelle stappen die normaliter sequentieel gebeuren.
Vanuit stukje procesmanagement kan ik niets anders dan denken dat je hier ook relevante overwegingen voor tollgates dan overboord gooit.
Dat hangt ervan af waarom iets 9 maanden duurt. Als dat betekent dat ze 9 maanden lang n dag in de week ergens aan werken, kun je dat al tot 1/5e verkorten door 5 dagen in de week eraan te gaan werken. Als je jouw hypothetische 500 pagina's studiemateriaal over twee personen verdeeld kun je de tijd nog een keer door de helft doen. Voil, het kan in n maand.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:56 schreef chratnox het volgende:
Waarom? Als het normaal 9 maanden duurt om iets goed te keuren (om maar even wat te noemen) en het mag nu 4 weken duren is het toch niet raar dat je je zorgen maakt of het de inhoudelijke beoordeling negatief kan benvloeden? Ik vind het persoonlijk raar dat niemand lijkt te denken dat dat een risico kan zijn.
Jij vindt dat mijn vergelijking met slachthuizen nergens op slaat, naar mijn mening slaat ie wel ergens op. Ik snap dat ik 'm wellicht niet goed overgebracht heb en dat ben ik prima bereid toe te geven. Ik bedoelde ermee te zeggen dat dat (in mijn ogen) een voorbeeld is van een sector waar bij elke stap meegekeken wordt, waar een dierenarts elke stap volgt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je vergelijk met de slachthuizen slaat nergens op. Het zou je sieren dat toe te geven.
Wat betreft de rest: je "ja, ze zullen meegekeken hebben" klinkt nogal denigrerend terwijl je geen flauw idee hebt, zoals ik al zei, hoe dat proces nu is. Je doet net alsof het een beetje erbij zitten en afwachten zal betekenen, maar er kan nu ook gekozen zijn voor een nauwe samenwerking waarbij EMA constant op de hoogte wordt gehouden en niet pas aan het einde een rapport krijgt om zich over te buigen.
Je kunt een boek proeflezen aan het einde als het boek klaar is, je kunt het ook hoofdstuk voor hoofdstuk proeflezen. In het tweede geval heb je aan het einde van het boek nog maar n hoofdstuk te beoordelen en zijn alle fouten uit de hoofdstukken ervoor al gecorrigeerd.
InB4 "nee, jouw vergelijking slaat nergens op": Natuurlijk gaat dat voor de ontwikkeling van een vaccin net wat anders, maar ik bedoel te zeggen dat je processen naast elkaar kunt laten lopen. De urgentie wordt gevoeld en dus zijn tijd en geld voor de ontwikkeling van deze vaccins anders bedeeld dan normaal. Helaas, zou je kunnen zeggen, want er is wellicht ook veel winst te behalen bij de ontwikkeling van andere vaccins of medicijnen.
Je zorgen hierover zijn ongegrond. Reviewers zijn onderzoekers die al een (meer dan) fulltime baan hebben. Ze reviewen op vrijwillige basis. En dat geldt ook voor de redactie van een wetenschappelijk tijdschrift. Daar komt bij dat er vl studies binnenkomen bij wetenschappelijke tijdschriften, meer dan ze kunnen publiceren. Reviewprocessen nemen veel tijd in beslag vanwege de doorlooptijd, niet de tijd die daadwerkelijk nodig is om naar een individuele studie te kijken.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:56 schreef chratnox het volgende:
[..]
Waarom? Als het normaal 9 maanden duurt om iets goed te keuren (om maar even wat te noemen) en het mag nu 4 weken duren is het toch niet raar dat je je zorgen maakt of het de inhoudelijke beoordeling negatief kan benvloeden? Ik vind het persoonlijk raar dat niemand lijkt te denken dat dat een risico kan zijn.
Het gaat ook om sociale mobiliteit, veiligheid, toezicht van buitenaf op de gezinssituatie, etcetera. Je lijkt het punt nogal te missen met je salarisstrookje.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:53 schreef Fred het volgende:
[..]
Nogmaals: ik zeg nergens dat de scholen 5 jaar dicht zijn geweest in de oorlog.
Verder zitten die problemen van vertraging tussen de oren van volwassenen. In totaal heb ik 4,5 jaar "vertraging" opgelopen in mijn schooltijd. Desondanks verdien ik een riant salaris, woon ik een hele goede buurt, heb ik een leuke vriendin, goede band met mijn ouders en een goed sociaal leven, met vrienden die er 20 jaar geleden ook al waren.
Die "gevolgen" van het niet naar school sturen van kinderen van hooguit een paar maanden maken dan ook weinig indruk op mij.
Nu is de EMA wel een fundamenteel ander reviewproces dan reviewen voor een willekeurig journal. Hoop ik tenminste.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:04 schreef Claudia_x het volgende:
Reviewers zijn onderzoekers die al een (meer dan) fulltime baan hebben. Ze reviewen op vrijwillige basis. En dat geldt ook voor de redactie van een wetenschappelijk tijdschrift. Daar komt bij dat er vl studies binnenkomen bij wetenschappelijke tijdschriften, meer dan ze kunnen publiceren. Reviewprocessen nemen veel tijd in beslag vanwege de doorlooptijd, niet de tijd die daadwerkelijk nodig is om naar een individuele studie te kijken.
Daar kan ik niks over zeggen - niet mijn vakgebied. Maar het is in ieder geval een illusie om te denken dat het tot in detail napluizen van een onderzoek deel is van een regulier reviewproces. Dat is meer iets voor een replicatiestudie.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nu is de EMA wel een fundamenteel ander reviewproces dan reviewen voor een willekeurig journal. Hoop ik tenminste.
De reden dat je slachthuis-vergelijking nergens op slaat, is dat het meekijken van dierenartsen in de slachthuizen niet correct werd uitgevoerd, onder andere omdat het actief werd tegengewerkt en er een tekort aan dierenartsen is die dat werk doet/wil doen. In het geval van deze vaccins is iedere partij meer dan gemotiveerd om het snel en goed te doen. Iedereen wil meewerken, geld is geen issue, en ik kan me zo voorstellen (maar dat is inderdaad een aanname) dat ook tijd gul wordt gegeven door iedereen die ermee te maken heeft.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Jij vindt dat mijn vergelijking met slachthuizen nergens op slaat, naar mijn mening slaat ie wel ergens op. Ik snap dat ik 'm wellicht niet goed overgebracht heb en dat ben ik prima bereid toe te geven. Ik bedoelde ermee te zeggen dat dat (in mijn ogen) een voorbeeld is van een sector waar bij elke stap meegekeken wordt, waar een dierenarts elke stap volgt.
Als ik dat niet goed uitgelegd heb of het niet goed overkomt dan is dat inderdaad geen goede vergelijking.
"Ja, ze zullen meegekeken hebben" kun je zien als denigrerend, dat is niet hoe ik het bedoel. De EMA doet niet zelf het onderzoek, zij kijken mee tijdens het onderzoek, zo bedoelde ik het. Daar bedoel ik niets denigrerend mee.
Hoe het op mij overkomt is gewoon dat een situatie die normaal 10+ jaar duurt voor een vaccin dat een techniek gebruikt die al eerder gebruikt is wordt nu verkort naar 9 maanden, met een techniek die nog nooit op deze manier toegepast is. Dat houdt in dat je de tijd met meer dan 9 jaar comprimeert.
Ik werk niet in die sector, dat realiseer ik me, maar in mijn sector vinden er vrijwel altijd consessies op kwaliteit plaats als je tijdlijnen zo ingekort worden. Als dat nu niet zo is spreekt dat ontzettend voor ze en ben ik de eerste die aangeeft dat hij het fout had, maar tot nu toe zie ik vooral dingen voorbij komen die uitspreken dat er een hele grote druk is om het allemaal zo snel mogelijk te doen, waardoor ik me zorgen maak dat die consessies nog pijn gaan doen.
Ok, dat helpt zeker. Dank je wel (en ook @DireStraits7 ) voor die inhoudelijke reactie. Heb je enig idee hoe het reviewproces voor de EMA werkt, dat is toch anders? Peer-reviews heb ik geen enkele twijfel over inderdaad, daar zie ik dat het ontzettend onder een vergrootglas ligt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je zorgen hierover zijn ongegrond. Reviewers zijn onderzoekers die al een (meer dan) fulltime baan hebben. Ze reviewen op vrijwillige basis. En dat geldt ook voor de redactie van een wetenschappelijk tijdschrift. Daar komt bij dat er vl studies binnenkomen bij wetenschappelijke tijdschriften, meer dan ze kunnen publiceren. Reviewprocessen nemen veel tijd in beslag vanwege de doorlooptijd, niet de tijd die daadwerkelijk nodig is om naar een individuele studie te kijken.
En dan wordt er ook nog eens regelmatig heen en weer gegaan: reviewers geven commentaar en een onderzoeker moet dat commentaar verwerken. Die onderzoeker geeft onderwijs en heeft ander onderzoek lopen en komt daar dus niet meteen aan toe. Vervolgens moet het aangepaste stuk terug naar de redactie en naar de reviewers. En dat kan gerust nog een keer op en neer en nog een keer.
Kortom: er is vooral een lange doorlooptijd. Coronastudies liggen bovendien onder een vergrootglas. Ik heb eigenlijk meer vertrouwen in de reviewprocessen die nu bij coronastudies plaatsvinden dan die bij andere studies.
Allemaal belangrijke dingen idd, maar dan is het nog maar de vraag waar de maatschappij het meeste aan heeft:quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:05 schreef VoMy het volgende:
Het gaat ook om sociale mobiliteit, veiligheid, toezicht van buitenaf op de gezinssituatie, etcetera.
Dus als je niet weet welke concessie is gedaan, dan is er niks aan de hand?quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:11 schreef miss_sly het volgende:
Mijn punt is dat je niet weet wat die concessies zijn die gedaan worden. Zijn dat concessies aan het gehele proces? Zijn dat concessies aan de kwaliteit? Of zijn dat concessies aan de hoeveelheid geld die erin gepompt wordt (veel meer dan anders)? Tijd die men aan deze vaccins spendeert en dus juist concessies aan andere trajecten die lopen? Als dat laatste de concessies zijn, is dat niet zorgelijk.
Dan heb ik die zorgen niet goed ge-uit, zal er beter op letten. In jouw post doe je net als ik aannames, maar vanuit de positieve kantquote:Op vrijdag 20 november 2020 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De reden dat je slachthuis-vergelijking nergens op slaat, is dat het meekijken van dierenartsen in de slachthuizen niet correct werd uitgevoerd, onder andere omdat het actief werd tegengewerkt en er een tekort aan dierenartsen is die dat werk doet/wil doen. In het geval van deze vaccins is iedere partij meer dan gemotiveerd om het snel en goed te doen. Iedereen wil meewerken, geld is geen issue, en ik kan me zo voorstellen (maar dat is inderdaad een aanname) dat ook tijd gul wordt gegeven door iedereen die ermee te maken heeft.
Mijn punt is dat je niet weet wat die concessies zijn die gedaan worden. Zijn dat concessies aan het gehele proces? Zijn dat concessies aan de kwaliteit? Of zijn dat concessies aan de hoeveelheid geld die erin gepompt wordt (veel meer dan anders)? Tijd die men aan deze vaccins spendeert en dus juist concessies aan andere trajecten die lopen? Als dat laatste de concessies zijn, is dat niet zorgelijk.
Mijn punt is dat je wat aannames doet, deze vooral negatief zijn en een conclusie trekt. Daar is te weinig informatie voor. Dat je je zorgen maakt, is niet wat ik uit je post opmaakte. Het klonk vooral heel erg vol oordelen en niet over je zorgen.
Er is geen enkele reden om te denken dat dit aan de orde is. Het is een schijntegenstelling, want de scholen nu dicht doen zorgt er niet voor dat er de jaren daarna opeens geen maatregelen nodig zijn.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:13 schreef Fred het volgende:
[..]
Allemaal belangrijke dingen idd, maar dan is het nog maar de vraag waar de maatschappij het meeste aan heeft:
Twee maanden heel weinig contact en dan weer normaal versus jarenlang beperkt contact en maatregelen
Dit zijn dus ook twee dingen die los van elkaar staan. Je krijgt niet een veiligere maatschappij door individuele veiligheid van kinderen op te offeren. Je berokkent eerst schade voor de kinderen en dan is het hopen en bidden dat het wat oplevert, maar dat is helemaal niet gegeven.quote:Hoe zwaar weegt de veiligheid van een individueel schoolkind op tegen de veiligheid van de maatschappij?
De leraren zijn degenen die de signalen moeten oppikken...quote:Toezicht van buitenaf snap ik niet helemaal, als je kinderen niet naar school stuurt kan dat toch nog steeds doorgaan?
Ja, en zoals ook al vaak gezegd in dit topic, scholen dicht zorgt er niet voor dat het coronavirus stopt met zich verspreiden.quote:Zoals ik al eerder zei in dit topic: Scholen dicht is niet schoolkinderen letterlijk thuishouden.
Er waren ook heel veel economen die bij hoog en bij laag volhieden dat de crash van 2008 nooit kon gebeuren. Economie is nu niet echt een exacte wetenschap.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:06 schreef ipa84 het volgende:
[..]
[ twitter ]
Een econoom is het niet bepaalt met je eens.
Het zou de R waarde in potentie wel met 0,1 kunnen laten dalen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:23 schreef VoMy het volgende:
Ja, en zoals ook al vaak gezegd in dit topic, scholen dicht zorgt er niet voor dat het coronavirus stopt met zich verspreiden.
Ja dat denk ik ook wel. Een hele hoop mensen die zich nu te belangrijk voelen om thuis te werken en toch naar kantoor gaan kunnen dan ineens wel thuis blijven als hun kroost niet meer naar school gaat. Denk dat het indirect echt veel invloed heeft op de R waarde.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het zou de R waarde in potentie wel met 0,1 kunnen laten dalen.
Dat zeg ik dus niet.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:19 schreef Fred het volgende:
[..]
Dus als je niet weet welke concessie is gedaan, dan is er niks aan de hand?
Zeg dat even tegen de nabestaanden van de passagiers van de twee gecrashte Boeing 737 max-en. Daar had Boeing ook een aantal concessies gedaan, waarvan niemand wist welke concessies dat waren.
Gedeeltelijk wel, maar niet helemaal natuurlijk. Je kunt je muren pas zetten als je fundering ligt. Je fundering pas leggen als je heipalen de grond in zijn. De vloer pas storten als je plafonds/muren erin zitten.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:24 schreef aartstyle het volgende:
Ik vergelijk het maken van een vaccin met het maken van een (rijtjes) huis. Het duurt vaak langer dan een jaar, maar het zou theoretisch ook kunnen in een paar weken/dagen. Zo'n aannemer wil zijn recourses zo efficient mogelijk inzetten. Dus verdeeld hij het over meerdere projecten anders staat de helft van zijn resources (materiaal en personeel) de helft van de tijd niks te doen. Als een aannemer dedicated 1 huis zou bouwen zou het in een paar dagen/weken af zijn. Is het dan minder van kwaliteit? Nee, denk eerlijk gezegd dat er dan minder fouten gemaakt worden. Maar het is dan wel veel duurder omdat niet alle resources altijd bezig zijn.
Denk dat je dit wel aardig kan vergelijken.
Er is al eens doorberekend dat het effect van de scholen maar een miniem effect (0,04 staat me bij) op het R getal heeft.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:33 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik vind van wel. Bepaalde andere mensen ook. Dat nieuwsartikel van de Telegraaf van vanavond is nou niet bepaald het eerste artikel die benoemd dat er echt een groot probleem is. En dat word aangegeven door de mensen die er ook echt wat meer vanaf weten dat wij hier. Dat anderen dat niet aan willen nemen mag natuurlijk.
Er zijn inmiddels landen die hebben aangetoond dat het wel degelijk mogelijk is om met een korte strikte lockdown snel weer terug te kunnen naar wat normaal was. China lijkt het daarin erg goed te doen bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:23 schreef VoMy het volgende:
Er is geen enkele reden om te denken dat dit aan de orde is. Het is een schijntegenstelling, want de scholen nu dicht doen zorgt er niet voor dat er de jaren daarna opeens geen maatregelen nodig zijn.
Maar die schade heeft dat kind met de huidige halfzachte maatregelen toch ook?quote:Dit zijn dus ook twee dingen die los van elkaar staan. Je krijgt niet een veiligere maatschappij door individuele veiligheid van kinderen op te offeren. Je berokkent eerst schade voor de kinderen en dan is het hopen en bidden dat het wat oplevert, maar dat is helemaal niet gegeven.
Dat sprookje geloof ik al heel lang niet meer. Het is eerder uitzondering dan regel dat een leraar een signaal op kan pikken dat er iets aan de hand is met een kind.quote:De leraren zijn degenen die de signalen moeten oppikken...
Scholen ophouden blijkbaar ook niet...quote:Ja, en zoals ook al vaak gezegd in dit topic, scholen dicht zorgt er niet voor dat het coronavirus stopt met zich verspreiden.
Ik doe geen aannames, ik schets andere opties die je zou kunnen aannemen. Ik heb volgens mij niet gezegd of ik een van deze dingen ook daadwerkelijk aanneem. Of je moet duiden op de aanname die ik inderdaad in mijn eerste alinea doe en die ik ook aangeef.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:21 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dan heb ik die zorgen niet goed ge-uit, zal er beter op letten. In jouw post doe je net als ik aannames, maar vanuit de positieve kant
Misschien zitten we wat dat betreft anders in elkaar, ik ben redelijk risico-mijdend. Misschien is dat wel de reden dat ik er wat terughoudender in zit. Zoals ik aangaf, in mijn werkgebied kun je ook tijd winnen, maar meer dan 90% tijdswinst kan daar vrijwel nooit zonder in te leveren op kwaliteit.
Het scenario van een korte strikte lockdown kan toch zo langzamerhand wel de prullenbak in.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:34 schreef Fred het volgende:
[..]
Er zijn inmiddels landen die hebben aangetoond dat het wel degelijk mogelijk is om met een korte strikte lockdown snel weer terug te kunnen naar wat normaal was. China lijkt het daarin erg goed te doen bijvoorbeeld.
[..]
Maar die schade heeft dat kind met de huidige halfzachte maatregelen toch ook?
[..]
Dat sprookje geloof ik al heel lang niet meer. Het is eerder uitzondering dan regel dat een leraar een signaal op kan pikken dat er iets aan de hand is met een kind.
[..]
Scholen ophouden blijkbaar ook niet...
Ik verwacht eerlijk gezegd dat het tot in detail napluizen juist fundamenteel is voor deze EMA-reviews.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar kan ik niks over zeggen - niet mijn vakgebied. Maar het is in ieder geval een illusie om te denken dat het tot in detail napluizen van een onderzoek deel is van een regulier reviewproces. Dat is meer iets voor een replicatiestudie.
Klopt, maar alles wat je tegelijk kan doen gebeurt nu tegelijk.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Gedeeltelijk wel, maar niet helemaal natuurlijk. Je kunt je muren pas zetten als je fundering ligt. Je fundering pas leggen als je heipalen de grond in zijn. De vloer pas storten als je plafonds/muren erin zitten.
Dat is wat ik hier misschien niet helemaal begrijp. Ja je kunt dingen tegelijk doen, maar niet alles. Er zijn dingen die op elkaar moeten wachten.
Dat hebben we in maart wel gezien ja...quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:34 schreef Fred het volgende:
[..]
Er zijn inmiddels landen die hebben aangetoond dat het wel degelijk mogelijk is om met een korte strikte lockdown snel weer terug te kunnen naar wat normaal was. China lijkt het daarin erg goed te doen bijvoorbeeld.
Nee dus. Veel minder.quote:Maar die schade heeft dat kind met de huidige halfzachte maatregelen toch ook?
We hebben ook in maart geen strikte lockdown gehad.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:36 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het scenario van een korte strikte lockdown kan toch zo langzamerhand wel de prullenbak in.
In maart hadden we een strikte lockdown en die duurde -2 maanden- en kijk waar we nu staan.
Ik vind de vergelijking met een huis neerzetten wel een mooie. Dat is vaak een proces waar maanden overheen gaat, maar technisch gezien (met de juiste voorbereiding) in principe in n dag zou kunnen. Ik heb ooit nog eens een consultant-opdracht gedaan met exact ditzelfde probleem. Het neerzetten van de (prefab)woning kon in n dag gedaan worden, maar door allerlei bureaucratie duurde het proces maanden. Alleen al het aanvragen van de nutsvoorzieningen bij de gemeente duurde 8 weken.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:37 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Klopt, maar alles wat je tegelijk kan doen gebeurt nu tegelijk.
Je kan ook vast beginnen met bouwen voordat je de bouwvergunning hebt bij wijze van spreke. Krijg je die dan niet dan heb je een probleem en veel voor niks gedaan. Dat is precies wat ze hier ook gedaan hebben. Fase 1 was nog niet goedgekeurd, maar toch vast aan fase 2 begonnen. Wordt fase 1 dan afgekeurd, kan je fase 1 weer opnieuw doen met alle gevolgend voor fase 2. Zo moet je het zien denk ik.
Hoezo niet? Alles was dicht, inclusief scholen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:39 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
We hebben ook in maart geen strikte lockdown gehad.
In Spanje mocht je alleen naar buiten met een briefje voor 2 maanden.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoezo niet? Alles was dicht, inclusief scholen.
Winkels waren gewoon open.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoezo niet? Alles was dicht, inclusief scholen.
En kijk wat dat heeft opgeleverd.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:42 schreef Momo het volgende:
[..]
In Spanje mocht je alleen naar buiten met een briefje voor 2 maanden.
Haha, dat geeft niet hoor, je mag daar mijn post prima voor gebruiken. Ik snap best dat ik soms wat ongefundeerd uit de hoek kan komen. Ik probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen, maar de gedachtegang die ik in mijn hoofd heb komt niet altijd even goed over. Ik vind het fijn dat je het aangeeft, dank je wel daarvoor.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik doe geen aannames, ik schets andere opties die je zou kunnen aannemen. Ik heb volgens mij niet gezegd of ik een van deze dingen ook daadwerkelijk aanneem. Of je moet duiden op de aanname die ik inderdaad in mijn eerste alinea doe en die ik ook aangeef.
Ik deel je zorgen in zoverre dat ik ook graag transparant zou hebben wat er nu precies is gebeurd om te zorgen dat het proces zo snel kan verlopen. Ik realiseer me echter ook dat ik van er niet voldoende kennis van heb om er echt een oordeel over te hebben. Dat is iets wat ik hier op Fok, en zeker ook in dit topic, een beetje mis. En ik pikte er jouw post uit om dat even aan te stippen, omdat het me daarin weer even heel erg opviel. Misschien is dat een gebrek van mezelf, dat ik me er teveel van bewust ben dat ik over sommige zaken gewoonweg niet voldoende kennis heb om er iets over te zeggen; dat kan ook
Dat scenario is voor nu nog vooral theoretisch en zie ik alleen gebeuren als we in januari met het huidige pakket niet verder dalen.quote:
Personen die dat een goed plan vonden mogen ze van mij op het schavot zetten.En heeft ook niks opgeleverd uiteindelijk.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:42 schreef Momo het volgende:
[..]
In Spanje mocht je alleen naar buiten met een briefje voor 2 maanden.
Niet noodzakelijke winkels hadden best dicht gemogen ja (komtie weer: een Action ok IKEA bijvoorbeeld?).quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is nogal noodzakelijk ja. Maar die hadden ook dicht gemoeten volgens jou?
Dat is een andere discussie, beweren dat wij een strikte lockdown hebben gehad is gewoon niet waar.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:45 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
[..]
Personen die dat een goed plan vonden mogen ze van mij op het schavot zetten.
Maar het is niet helemaal zo h. Voor de bewoner/koper duurt het n dag. Maar het bouwen van die prefab woning kost ook tijd.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:39 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik vind de vergelijking met een huis neerzetten wel een mooie. Dat is vaak een proces waar maanden overheen gaat, maar technisch gezien (met de juiste voorbereiding) in principe in n dag zou kunnen. Ik heb ooit nog eens een consultant-opdracht gedaan met exact ditzelfde probleem. Het neerzetten van de (prefab)woning kon in n dag gedaan worden, maar door allerlei bureaucratie duurde het proces maanden. Alleen al het aanvragen van de nutsvoorzieningen bij de gemeente duurde 8 weken.
Nee, dat is niet aannemelijk.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:46 schreef Faraday01 het volgende:
Als je naar Belgi kijkt, waar het eerst enorm uit de hand gelopen is, zie je dat de besmettingscijfers nu veel sneller dalen. En nee er is geen hard bewijs maar het is best aannemelijk dat de verlenging van de herfstvakantie daar een rol in heeft gespeeld.
Alles dicht muv winkels en alleen naar het bos kunnen valt voor mij wel in de definitie van strikt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is een andere discussie, beweren dat wij een strikte lockdown hebben gehad is gewoon niet waar.
Het is een opeenstapeling van maatregelen denk ik. In Belgi hebben ze gewoon de botte bijl er in gezet (wat zeer nodig was).quote:
Het is wat mij betreft altijd een opstapeling van factoren natuurlijk. Vandaar dat die discussies over randzaken als scholen en mondkapjes zo zinloos zijn.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is een opeenstapeling van maatregelen denk ik. In Belgi hebben ze gewoon de botte bijl er in gezet (wat zeer nodig was).
Ze lullen nu al over een 3e golf in Januariquote:Op donderdag 19 november 2020 22:34 schreef Twinkle20 het volgende:
Naja weet je .
Stel we sluiten inderdaad de scholen per december. Plakken er even een kerstvakantie achteraan.
En dan is het januari. Nog geen vaccin die we op grote schaal in kunnen zetten wanneer men hem wil halen.
Waarom zou er dan geen 3e golf komen half/eind januari?
Waarom is het na mei ook weer opgelaaid?
Daarom zie ik het nut er niet van in en denk ik dat we maar gewoon ons lot onder ogen moeten zien.
Wanneer is ooit griep ontstaan? Ging dat toentertijd ook niet gepaard met massale sterfte? En is het daarna gemuteerd en gemuteerd en gemuteerd tot de variant waar we heden ten dagen mee te maken hebben?
Die hebben uiteindelijk niks geholpenquote:Op vrijdag 20 november 2020 10:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Niet noodzakelijke winkels hadden best dicht gemogen ja (komtie weer: een Action ok IKEA bijvoorbeeld?).
Lockdowns zoals ze in Spanje, Frankrijk en Itali hebben gehad, hebben wij simpelweg nooit gehad (gelukkig).
Kan me herinneren dat we in de zomermaanden ook wekenlang discussie hier hebben gehad dat die Tweede Golf niet zou gaan komen (het ging toch zo goed!?). De kennis groeit met de dag en ze weten ook dat de aankomende feestmaand in potentie er voor kan zorgen dat je in januari weer terug bij af bent.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:49 schreef Freecky28 het volgende:
[..]
Ze lullen nu al over een 3e golf in Januari
Hou toch op man , hoezo 3e golf hebben ze een glazen bol of liegen ze ons alles voor?
In Victoria (Australi) duurde die korte strikte lockdown een maand of drie.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:34 schreef Fred het volgende:
Nogmaals, het gaat niet om de discussie of een volledige lockdown helpt of niet.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:52 schreef Freecky28 het volgende:
[..]
Die hebben uiteindelijk niks geholpen
Kijk, onder andere hierom vind ik je een prettige user. Dank daarvoor. En voor de les, ik zou zulke posts wat vaker moeten kunnen opbrengenquote:Op vrijdag 20 november 2020 10:44 schreef chratnox het volgende:
[..]
Haha, dat geeft niet hoor, je mag daar mijn post prima voor gebruiken. Ik snap best dat ik soms wat ongefundeerd uit de hoek kan komen. Ik probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen, maar de gedachtegang die ik in mijn hoofd heb komt niet altijd even goed over. Ik vind het fijn dat je het aangeeft, dank je wel daarvoor.
Dat snap ik. Dat ervaar ik ook zo. Ik probeer dan informatie te vinden erover en kijk en luister wat mensen die er wel verstand van hebben erover te zeggen hebben.quote:Ik heb die kennis ook niet, maar ik zou het wel graag wat beter uitgelegd zien. Wat ik nu zie is dat de tijdlijnen ontzettend gecomprimeerd worden, dat er gesprekken zijn over een directe/indirecte verplichting en dat er een techniek voor een vaccin gebruikt wordt die nog niet eerder gebruikt is. Mijn onrust/zorgen komen daar denk ik ook vooral vandaan, dat ik niet zo goed overzie hoe dit echt op een goede manier gedaan is.
Niet zo vreemd als je in de zomer gewoon drie maanden lang overal het toerisme weer open gooit en scholieren straalbezopen met honderden tegelijk laat hossen in Spaanse en Portugese nachtclubs. Daar kan geen 1,5 meter regel of mondkapje tegenop.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:52 schreef Freecky28 het volgende:
[..]
Die hebben uiteindelijk niks geholpen
Herfstvakantie was maar 1 week, alleen verdeeld over regio Noord de eerste week en regio's Midden en Zuid de tweede week.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:53 schreef Cue_ het volgende:
Maar voor de mensen die denken dat de scholen een grote bron zijn, 2 weken scholen dicht dus met de herfstvakantie, zou toch net lang genoeg moeten zijn om dan een sterkere daling te kunnen zien?
(natuurlijk mits men nu doorgaat zoals ze doen, wat met kerst misschien lastig is)
Sorry, bedoel met kerst/nieuwjaar, dat is toch 2 weken?quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:57 schreef miss_sly het volgende:
Herfstvakantie was maar 1 week, alleen verdeeld over regio Noord de eerste week en regio's Midden en Zuid de tweede week.
Waarmee ik niets zeg over of de herfstvakantie al dan niet van invloed is geweest. Het is puur een feitelijke post.
Zelfde dat ik voor mijn werk al info kreeg over NOW 3.2 t/m februari 2021 en NOW 3.3. t/m mei 2021...quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:49 schreef Freecky28 het volgende:
[..]
Ze lullen nu al over een 3e golf in Januari
Hou toch op man , hoezo 3e golf hebben ze een glazen bol of liegen ze ons alles voor?
https://www.telegraaf.nl/(...)e-golf-op-14-januariquote:'Microbiologen spreken van start derde golf op 14 januari'
Peter Langenbach van het Maasstad Ziekenhuis maakt zich zorgen over de feesten die tijdens oud en nieuw mogelijk worden gehouden. Bij Op1 vertelt hij dat hij en zijn collega’s vrezen voor een derde golf.
Klopt, ,die is 2 weken. Gezien de kerstdagen en O&N kun je je wel afvragen of die twee weken een verschil maakt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:58 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Sorry, bedoel met kerst/nieuwjaar, dat is toch 2 weken?
Het grappige is, nee, wij discrimeneren. Zelfs al is het positief.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:56 schreef aartstyle het volgende:
Weet niet of het gepost was, maar interessant artikel "discrimineert het corona virus" .
https://www.topics.nl/dis(...)D&utm_content=topics
(voorzichtige) conclusies:
* Ja er liggen meer mensen op de IC van niet westerse afkomst dan van wel westerse afkomst
* Turkse mensen hebben vaker diabetes dan mensen van Nederlandse afkomst
* Niet westerse mensen doen minder vaak mee aan medicijn onderzoeken, hun lichaam lijkt op sommige virussen/medicijnen anders te reageren.
* Registratie van etniciteit in ziekenhuizen wordt ook niet gedaan om stigmatisering alla Geert wilders te voorkomen.
* Er wordt niet gesproken over eventuele vitamine D etc....
https://www.rijksoverheid(...)ciele-regelingen/nowquote:Op vrijdag 20 november 2020 10:58 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Zelfde dat ik voor mijn werk al info kreeg over NOW 3.2 t/m februari 2021 en NOW 3.3. t/m mei 2021...
Ben idd benieuwdquote:Op vrijdag 20 november 2020 10:59 schreef miss_sly het volgende:
Klopt, ,die is 2 weken. Gezien de kerstdagen en O&N kun je je wel afvragen of die twee weken een verschil maakt.
Hoewel je toch ook ziet dat in die twee weken veel mensen vrije dagen opnemen, dus wellicht dat de gang naar kantoor minder wordt en dat een goede uitwerking heeft.
Bang maken of een stukje realisme? Als we met de Kerst en Oud & Nieuw massaal de afspraken gaan negeren, kun je er van uitgaan dat je in de 2e / 3e week van januari weer een hoop extra besmettingen krijgt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:59 schreef leolinedance het volgende:
Zoals verwacht is het bangmaken met de 3e golf begonnen
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)e-golf-op-14-januari
Want al die mensen die vreesden voor een 2e golf bleken het ook te overdrijven?quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:59 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel mee kan vallen, inderdaad. Ik denk dat veel mensen zich zoveel mogelijk aan de adviezen zullen houden. Dat een deel zich net over de grenzen van de adviezen zal begeven. En dat een klein deel zich er niets van aan zal trekken. In ieder geval wat betreft Kerst. Voor O&N weet ik het nog niet zo. Maar hopelijk blijven de gevolgen beperkt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:01 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Ben idd benieuwd![]()
Want opzich verwacht ik niet, dat als men kerst in kleine groepen viert (ook al is dat meer dan het geadviseerde/verplichte? aantal), dat dat heel veel uitmaakt.
Want mijn vermoeden is, dat deze mensen meestal toch wel eens bij elkaar op bezoek kwam daarvoor.
Oooh wat erg dit!quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:56 schreef aartstyle het volgende:
Weet niet of het gepost was, maar interessant artikel "discrimineert het corona virus" .
https://www.topics.nl/dis(...)D&utm_content=topics
(voorzichtige) conclusies:
* Ja er liggen meer mensen op de IC van niet westerse afkomst dan van wel westerse afkomst
* Turkse mensen hebben vaker diabetes dan mensen van Nederlandse afkomst
* Niet westerse mensen doen minder vaak mee aan medicijn onderzoeken, hun lichaam lijkt op sommige virussen/medicijnen anders te reageren.
* Registratie van etniciteit in ziekenhuizen wordt ook niet gedaan om stigmatisering alla Geert wilders te voorkomen.
* Er wordt niet gesproken over eventuele vitamine D etc....
Verwacht niet dat er massaal genegeerd gaat worden eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Bang maken of een stukje realisme? Als we met de Kerst en Oud & Nieuw massaal de afspraken gaan negeren, kun je er van uitgaan dat je in de 2e / 3e week van januari weer een hoop extra besmettingen krijgt.
Net zoals de tweede golf bangmakerij was en corona voorbij zeker?quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:59 schreef leolinedance het volgende:
[..]
In het voorjaar ging die daling veel harder dan nu. We zijn tot echt lage cijfers gekomen. Nu gaat het een stuk trager en ik heb het idee dat we blijven hangen en maar wat aanmodderen nu. In mijn visie (niet de enige waarheid, het is enkel een mening) zijn er twee grote verschillen qua maatregelen tussen toen en nu. Veel meer mensen werkten thuis (het voelde bij veel mensen veel meer als een verplichting), en de scholen waren gesloten. Ik denk echt dat je op z’n minst een van die twee nodig hebt om echt goed te dalen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:28 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Ja dat denk ik ook wel. Een hele hoop mensen die zich nu te belangrijk voelen om thuis te werken en toch naar kantoor gaan kunnen dan ineens wel thuis blijven als hun kroost niet meer naar school gaat. Denk dat het indirect echt veel invloed heeft op de R waarde.
Kameraad Van Haga gespot.quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:07 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Net zoals de tweede golf bangmakerij was en corona voorbij zeker?
Daar heb je een punt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:14 schreef WheeledWarrior het volgende:
Semantische discussie, maar zolang we op deze cijfers blijven hangen en niet eerst voor wat langere tijd echt aan een dal raken, kan er ook geen sprake zijn van een 'derde golf' maar wordt het gewoon een lange 'tweede golf'.
De scholen gingen vrij snel weer open omdat het kabinet al snel door had dat dat een fout was. Er is geen enkele aanwijzing dat de sluiting enig effect had op de daling.quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:10 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
In het voorjaar ging die daling veel harder dan nu. We zijn tot echt lage cijfers gekomen. Nu gaat het een stuk trager en ik heb het idee dat we blijven hangen en maar wat aanmodderen nu. In mijn visie (niet de enige waarheid, het is enkel een mening) zijn er twee grote verschillen qua maatregelen tussen toen en nu. Veel meer mensen werkten thuis (het voelde bij veel mensen veel meer als een verplichting), en de scholen waren gesloten. Ik denk echt dat je op z’n minst een van die twee nodig hebt om echt goed te dalen.
Zou dat niet afhangen of de nieuwe piek dan hoger wordt of onder de eerste piek van de tweede golf blijft?quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar heb je een punt.
En als we op dit niveau blijven hangen en halverwege januari stijgt het weer flink, wordt het dan een nieuwe piek in de tweede golf, of toch een derde?
31 augustus gingen scholen pas weer helemaal open volgens https://www.rijksoverheid(...)le-scholen-weer-openquote:Op vrijdag 20 november 2020 11:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De scholen gingen vrij snel weer open omdat het kabinet al snel door had dat dat een fout was. Er is geen enkele aanwijzing dat de sluiting enig effect had op de daling.
Geen idee. Ik weet niet of er officile standaarden zijn om een golf of piek aan te wijzenquote:Op vrijdag 20 november 2020 11:19 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zou dat niet afhangen of de nieuwe piek dan hoger wordt of onder de eerste piek van de tweede golf blijft?
Ander seizoen?quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:24 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
31 augustus gingen scholen pas weer helemaal open volgens https://www.rijksoverheid(...)le-scholen-weer-open
Waarom dalen we nu veel minder dan in het voorjaar in jouw ogen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |