Dat hebben we in maart wel gezien ja...quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:34 schreef Fred het volgende:
[..]
Er zijn inmiddels landen die hebben aangetoond dat het wel degelijk mogelijk is om met een korte strikte lockdown snel weer terug te kunnen naar wat normaal was. China lijkt het daarin erg goed te doen bijvoorbeeld.
Nee dus. Veel minder.quote:Maar die schade heeft dat kind met de huidige halfzachte maatregelen toch ook?
We hebben ook in maart geen strikte lockdown gehad.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:36 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het scenario van een korte strikte lockdown kan toch zo langzamerhand wel de prullenbak in.
In maart hadden we een strikte lockdown en die duurde -2 maanden- en kijk waar we nu staan.
Ik vind de vergelijking met een huis neerzetten wel een mooie. Dat is vaak een proces waar maanden overheen gaat, maar technisch gezien (met de juiste voorbereiding) in principe in één dag zou kunnen. Ik heb ooit nog eens een consultant-opdracht gedaan met exact ditzelfde probleem. Het neerzetten van de (prefab)woning kon in één dag gedaan worden, maar door allerlei bureaucratie duurde het proces maanden. Alleen al het aanvragen van de nutsvoorzieningen bij de gemeente duurde 8 weken.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:37 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Klopt, maar alles wat je tegelijk kan doen gebeurt nu tegelijk.
Je kan ook vast beginnen met bouwen voordat je de bouwvergunning hebt bij wijze van spreke. Krijg je die dan niet dan heb je een probleem en veel voor niks gedaan. Dat is precies wat ze hier ook gedaan hebben. Fase 1 was nog niet goedgekeurd, maar toch vast aan fase 2 begonnen. Wordt fase 1 dan afgekeurd, kan je fase 1 weer opnieuw doen met alle gevolgend voor fase 2. Zo moet je het zien denk ik.
Hoezo niet? Alles was dicht, inclusief scholen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:39 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
We hebben ook in maart geen strikte lockdown gehad.
In Spanje mocht je alleen naar buiten met een briefje voor 2 maanden.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoezo niet? Alles was dicht, inclusief scholen.
Winkels waren gewoon open.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoezo niet? Alles was dicht, inclusief scholen.
En kijk wat dat heeft opgeleverd.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:42 schreef Momo het volgende:
[..]
In Spanje mocht je alleen naar buiten met een briefje voor 2 maanden.
Haha, dat geeft niet hoor, je mag daar mijn post prima voor gebruiken. Ik snap best dat ik soms wat ongefundeerd uit de hoek kan komen. Ik probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen, maar de gedachtegang die ik in mijn hoofd heb komt niet altijd even goed over. Ik vind het fijn dat je het aangeeft, dank je wel daarvoor.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik doe geen aannames, ik schets andere opties die je zou kunnen aannemen. Ik heb volgens mij niet gezegd of ik een van deze dingen ook daadwerkelijk aanneem. Of je moet duiden op de aanname die ik inderdaad in mijn eerste alinea doe en die ik ook aangeef.
Ik deel je zorgen in zoverre dat ik ook graag transparant zou hebben wat er nu precies is gebeurd om te zorgen dat het proces zo snel kan verlopen. Ik realiseer me echter ook dat ik van er niet voldoende kennis van heb om er echt een oordeel over te hebben. Dat is iets wat ik hier op Fok, en zeker ook in dit topic, een beetje mis. En ik pikte er jouw post uit om dat even aan te stippen, omdat het me daarin weer even heel erg opviel. Misschien is dat een gebrek van mezelf, dat ik me er teveel van bewust ben dat ik over sommige zaken gewoonweg niet voldoende kennis heb om er iets over te zeggen; dat kan ook
Dat scenario is voor nu nog vooral theoretisch en zie ik alleen gebeuren als we in januari met het huidige pakket niet verder dalen.quote:
Personen die dat een goed plan vonden mogen ze van mij op het schavot zetten.En heeft ook niks opgeleverd uiteindelijk.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:42 schreef Momo het volgende:
[..]
In Spanje mocht je alleen naar buiten met een briefje voor 2 maanden.
Niet noodzakelijke winkels hadden best dicht gemogen ja (komtie weer: een Action ok IKEA bijvoorbeeld?).quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is nogal noodzakelijk ja. Maar die hadden ook dicht gemoeten volgens jou?
Dat is een andere discussie, beweren dat wij een strikte lockdown hebben gehad is gewoon niet waar.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:45 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
[..]
Personen die dat een goed plan vonden mogen ze van mij op het schavot zetten.
Maar het is niet helemaal zo hè. Voor de bewoner/koper duurt het één dag. Maar het bouwen van die prefab woning kost ook tijd.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:39 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik vind de vergelijking met een huis neerzetten wel een mooie. Dat is vaak een proces waar maanden overheen gaat, maar technisch gezien (met de juiste voorbereiding) in principe in één dag zou kunnen. Ik heb ooit nog eens een consultant-opdracht gedaan met exact ditzelfde probleem. Het neerzetten van de (prefab)woning kon in één dag gedaan worden, maar door allerlei bureaucratie duurde het proces maanden. Alleen al het aanvragen van de nutsvoorzieningen bij de gemeente duurde 8 weken.
Nee, dat is niet aannemelijk.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:46 schreef Faraday01 het volgende:
Als je naar België kijkt, waar het eerst enorm uit de hand gelopen is, zie je dat de besmettingscijfers nu veel sneller dalen. En nee er is geen hard bewijs maar het is best aannemelijk dat de verlenging van de herfstvakantie daar een rol in heeft gespeeld.
Alles dicht muv winkels en alleen naar het bos kunnen valt voor mij wel in de definitie van strikt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is een andere discussie, beweren dat wij een strikte lockdown hebben gehad is gewoon niet waar.
Het is een opeenstapeling van maatregelen denk ik. In België hebben ze gewoon de botte bijl er in gezet (wat zeer nodig was).quote:
Het is wat mij betreft altijd een opstapeling van factoren natuurlijk. Vandaar dat die discussies over randzaken als scholen en mondkapjes zo zinloos zijn.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is een opeenstapeling van maatregelen denk ik. In België hebben ze gewoon de botte bijl er in gezet (wat zeer nodig was).
Ze lullen nu al over een 3e golf in Januariquote:Op donderdag 19 november 2020 22:34 schreef Twinkle20 het volgende:
Naja weet je .
Stel we sluiten inderdaad de scholen per december. Plakken er even een kerstvakantie achteraan.
En dan is het januari. Nog geen vaccin die we op grote schaal in kunnen zetten wanneer men hem wil halen.
Waarom zou er dan geen 3e golf komen half/eind januari?
Waarom is het na mei ook weer opgelaaid?
Daarom zie ik het nut er niet van in en denk ik dat we maar gewoon ons lot onder ogen moeten zien.
Wanneer is ooit griep ontstaan? Ging dat toentertijd ook niet gepaard met massale sterfte? En is het daarna gemuteerd en gemuteerd en gemuteerd tot de variant waar we heden ten dagen mee te maken hebben?
Die hebben uiteindelijk niks geholpenquote:Op vrijdag 20 november 2020 10:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Niet noodzakelijke winkels hadden best dicht gemogen ja (komtie weer: een Action ok IKEA bijvoorbeeld?).
Lockdowns zoals ze in Spanje, Frankrijk en Italië hebben gehad, hebben wij simpelweg nooit gehad (gelukkig).
Kan me herinneren dat we in de zomermaanden ook wekenlang discussie hier hebben gehad dat die Tweede Golf niet zou gaan komen (het ging toch zo goed!?). De kennis groeit met de dag en ze weten ook dat de aankomende feestmaand in potentie er voor kan zorgen dat je in januari weer terug bij af bent.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:49 schreef Freecky28 het volgende:
[..]
Ze lullen nu al over een 3e golf in Januari
Hou toch op man , hoezo 3e golf hebben ze een glazen bol of liegen ze ons alles voor?
In Victoria (Australië) duurde die korte strikte lockdown een maand of drie.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:34 schreef Fred het volgende:
Er zijn inmiddels landen die hebben aangetoond dat het wel degelijk mogelijk is om met een korte strikte lockdown snel weer terug te kunnen naar wat normaal was. China lijkt het daarin erg goed te doen bijvoorbeeld.
Nogmaals, het gaat niet om de discussie of een volledige lockdown helpt of niet.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:52 schreef Freecky28 het volgende:
[..]
Die hebben uiteindelijk niks geholpen
Kijk, onder andere hierom vind ik je een prettige user. Dank daarvoor. En voor de les, ik zou zulke posts wat vaker moeten kunnen opbrengenquote:Op vrijdag 20 november 2020 10:44 schreef chratnox het volgende:
[..]
Haha, dat geeft niet hoor, je mag daar mijn post prima voor gebruiken. Ik snap best dat ik soms wat ongefundeerd uit de hoek kan komen. Ik probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen, maar de gedachtegang die ik in mijn hoofd heb komt niet altijd even goed over. Ik vind het fijn dat je het aangeeft, dank je wel daarvoor.
Dat snap ik. Dat ervaar ik ook zo. Ik probeer dan informatie te vinden erover en kijk en luister wat mensen die er wel verstand van hebben erover te zeggen hebben.quote:Ik heb die kennis ook niet, maar ik zou het wel graag wat beter uitgelegd zien. Wat ik nu zie is dat de tijdlijnen ontzettend gecomprimeerd worden, dat er gesprekken zijn over een directe/indirecte verplichting en dat er een techniek voor een vaccin gebruikt wordt die nog niet eerder gebruikt is. Mijn onrust/zorgen komen daar denk ik ook vooral vandaan, dat ik niet zo goed overzie hoe dit echt op een goede manier gedaan is.
Niet zo vreemd als je in de zomer gewoon drie maanden lang overal het toerisme weer open gooit en scholieren straalbezopen met honderden tegelijk laat hossen in Spaanse en Portugese nachtclubs. Daar kan geen 1,5 meter regel of mondkapje tegenop.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:52 schreef Freecky28 het volgende:
[..]
Die hebben uiteindelijk niks geholpen
Herfstvakantie was maar 1 week, alleen verdeeld over regio Noord de eerste week en regio's Midden en Zuid de tweede week.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:53 schreef Cue_ het volgende:
Maar voor de mensen die denken dat de scholen een grote bron zijn, 2 weken scholen dicht dus met de herfstvakantie, zou toch net lang genoeg moeten zijn om dan een sterkere daling te kunnen zien?
(natuurlijk mits men nu doorgaat zoals ze doen, wat met kerst misschien lastig is)
Sorry, bedoel met kerst/nieuwjaar, dat is toch 2 weken?quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:57 schreef miss_sly het volgende:
Herfstvakantie was maar 1 week, alleen verdeeld over regio Noord de eerste week en regio's Midden en Zuid de tweede week.
Waarmee ik niets zeg over of de herfstvakantie al dan niet van invloed is geweest. Het is puur een feitelijke post.
Zelfde dat ik voor mijn werk al info kreeg over NOW 3.2 t/m februari 2021 en NOW 3.3. t/m mei 2021...quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:49 schreef Freecky28 het volgende:
[..]
Ze lullen nu al over een 3e golf in Januari
Hou toch op man , hoezo 3e golf hebben ze een glazen bol of liegen ze ons alles voor?
https://www.telegraaf.nl/(...)e-golf-op-14-januariquote:'Microbiologen spreken van start derde golf op 14 januari'
Peter Langenbach van het Maasstad Ziekenhuis maakt zich zorgen over de feesten die tijdens oud en nieuw mogelijk worden gehouden. Bij Op1 vertelt hij dat hij en zijn collega’s vrezen voor een derde golf.
Klopt, ,die is 2 weken. Gezien de kerstdagen en O&N kun je je wel afvragen of die twee weken een verschil maakt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:58 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Sorry, bedoel met kerst/nieuwjaar, dat is toch 2 weken?
Het grappige is, nee, wij discrimeneren. Zelfs al is het positief.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:56 schreef aartstyle het volgende:
Weet niet of het gepost was, maar interessant artikel "discrimineert het corona virus" .
https://www.topics.nl/dis(...)D&utm_content=topics
(voorzichtige) conclusies:
* Ja er liggen meer mensen op de IC van niet westerse afkomst dan van wel westerse afkomst
* Turkse mensen hebben vaker diabetes dan mensen van Nederlandse afkomst
* Niet westerse mensen doen minder vaak mee aan medicijn onderzoeken, hun lichaam lijkt op sommige virussen/medicijnen anders te reageren.
* Registratie van etniciteit in ziekenhuizen wordt ook niet gedaan om stigmatisering alla Geert wilders te voorkomen.
* Er wordt niet gesproken over eventuele vitamine D etc....
https://www.rijksoverheid(...)ciele-regelingen/nowquote:Op vrijdag 20 november 2020 10:58 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Zelfde dat ik voor mijn werk al info kreeg over NOW 3.2 t/m februari 2021 en NOW 3.3. t/m mei 2021...
Ben idd benieuwdquote:Op vrijdag 20 november 2020 10:59 schreef miss_sly het volgende:
Klopt, ,die is 2 weken. Gezien de kerstdagen en O&N kun je je wel afvragen of die twee weken een verschil maakt.
Hoewel je toch ook ziet dat in die twee weken veel mensen vrije dagen opnemen, dus wellicht dat de gang naar kantoor minder wordt en dat een goede uitwerking heeft.
Bang maken of een stukje realisme? Als we met de Kerst en Oud & Nieuw massaal de afspraken gaan negeren, kun je er van uitgaan dat je in de 2e / 3e week van januari weer een hoop extra besmettingen krijgt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:59 schreef leolinedance het volgende:
Zoals verwacht is het bangmaken met de 3e golf begonnen
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)e-golf-op-14-januari
Want al die mensen die vreesden voor een 2e golf bleken het ook te overdrijven?quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:59 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel mee kan vallen, inderdaad. Ik denk dat veel mensen zich zoveel mogelijk aan de adviezen zullen houden. Dat een deel zich net over de grenzen van de adviezen zal begeven. En dat een klein deel zich er niets van aan zal trekken. In ieder geval wat betreft Kerst. Voor O&N weet ik het nog niet zo. Maar hopelijk blijven de gevolgen beperkt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:01 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Ben idd benieuwd![]()
Want opzich verwacht ik niet, dat als men kerst in kleine groepen viert (ook al is dat meer dan het geadviseerde/verplichte? aantal), dat dat heel veel uitmaakt.
Want mijn vermoeden is, dat deze mensen meestal toch wel eens bij elkaar op bezoek kwam daarvoor.
Oooh wat erg dit!quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:56 schreef aartstyle het volgende:
Weet niet of het gepost was, maar interessant artikel "discrimineert het corona virus" .
https://www.topics.nl/dis(...)D&utm_content=topics
(voorzichtige) conclusies:
* Ja er liggen meer mensen op de IC van niet westerse afkomst dan van wel westerse afkomst
* Turkse mensen hebben vaker diabetes dan mensen van Nederlandse afkomst
* Niet westerse mensen doen minder vaak mee aan medicijn onderzoeken, hun lichaam lijkt op sommige virussen/medicijnen anders te reageren.
* Registratie van etniciteit in ziekenhuizen wordt ook niet gedaan om stigmatisering alla Geert wilders te voorkomen.
* Er wordt niet gesproken over eventuele vitamine D etc....
Verwacht niet dat er massaal genegeerd gaat worden eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Bang maken of een stukje realisme? Als we met de Kerst en Oud & Nieuw massaal de afspraken gaan negeren, kun je er van uitgaan dat je in de 2e / 3e week van januari weer een hoop extra besmettingen krijgt.
Net zoals de tweede golf bangmakerij was en corona voorbij zeker?quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:59 schreef leolinedance het volgende:
[..]
In het voorjaar ging die daling veel harder dan nu. We zijn tot echt lage cijfers gekomen. Nu gaat het een stuk trager en ik heb het idee dat we blijven hangen en maar wat aanmodderen nu. In mijn visie (niet de enige waarheid, het is enkel een mening) zijn er twee grote verschillen qua maatregelen tussen toen en nu. Veel meer mensen werkten thuis (het voelde bij veel mensen veel meer als een verplichting), en de scholen waren gesloten. Ik denk echt dat je op z’n minst een van die twee nodig hebt om echt goed te dalen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:28 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Ja dat denk ik ook wel. Een hele hoop mensen die zich nu te belangrijk voelen om thuis te werken en toch naar kantoor gaan kunnen dan ineens wel thuis blijven als hun kroost niet meer naar school gaat. Denk dat het indirect echt veel invloed heeft op de R waarde.
Kameraad Van Haga gespot.quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:07 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Net zoals de tweede golf bangmakerij was en corona voorbij zeker?
Daar heb je een punt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:14 schreef WheeledWarrior het volgende:
Semantische discussie, maar zolang we op deze cijfers blijven hangen en niet eerst voor wat langere tijd echt aan een dal raken, kan er ook geen sprake zijn van een 'derde golf' maar wordt het gewoon een lange 'tweede golf'.
De scholen gingen vrij snel weer open omdat het kabinet al snel door had dat dat een fout was. Er is geen enkele aanwijzing dat de sluiting enig effect had op de daling.quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:10 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
In het voorjaar ging die daling veel harder dan nu. We zijn tot echt lage cijfers gekomen. Nu gaat het een stuk trager en ik heb het idee dat we blijven hangen en maar wat aanmodderen nu. In mijn visie (niet de enige waarheid, het is enkel een mening) zijn er twee grote verschillen qua maatregelen tussen toen en nu. Veel meer mensen werkten thuis (het voelde bij veel mensen veel meer als een verplichting), en de scholen waren gesloten. Ik denk echt dat je op z’n minst een van die twee nodig hebt om echt goed te dalen.
Zou dat niet afhangen of de nieuwe piek dan hoger wordt of onder de eerste piek van de tweede golf blijft?quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar heb je een punt.
En als we op dit niveau blijven hangen en halverwege januari stijgt het weer flink, wordt het dan een nieuwe piek in de tweede golf, of toch een derde?
31 augustus gingen scholen pas weer helemaal open volgens https://www.rijksoverheid(...)le-scholen-weer-openquote:Op vrijdag 20 november 2020 11:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De scholen gingen vrij snel weer open omdat het kabinet al snel door had dat dat een fout was. Er is geen enkele aanwijzing dat de sluiting enig effect had op de daling.
Geen idee. Ik weet niet of er officiële standaarden zijn om een golf of piek aan te wijzenquote:Op vrijdag 20 november 2020 11:19 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zou dat niet afhangen of de nieuwe piek dan hoger wordt of onder de eerste piek van de tweede golf blijft?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |