abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 november 2020 @ 00:00:49 #151
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196328303
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 23:59 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Het uitgangspunt om scholen zo lang mogelijk open te houden kan bijna iedereen volgen. Tegelijkertijd zijn de middelbare scholen wel degelijk een grote bron van overdracht waardoor het virus vervolgens in de thuissituatie veel sneller kan verspreiden. Dus als we in een situatie komen dat de besmettingen op gaan lopen, is uit beheersingsoogpunt een korte stevigere lockdown inclusief scholen best een optie die goed kan werken. Dat het niet de eerste voorkeursmaatregel is begrijp ik maar ik zou het ook zeker niet zo snel afschrijven als maatregel als de cijfers weer toenemen. Van deze extreem uitgespreide tweede golf worden we ook niet beter en de vraag is ook of dit per saldo niet meer schade aan richt dan een korte en heftigere lockdown naar het model van het voorjaar.
Die was niet kort. De middelbare scholen waren toen 10 weken dicht, en daarna 4 weken half open.

En de mbo's (en hoger) zijn nog steeds niet farsoenlijk open. Maar hé, achter je laptop kun je ook gewoon lessen volgen hoor. Niks aan de hand.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196328319
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 23:57 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Echt overdreven. Middelbare scholen thuis tot na de kerst maakt echt geen fuck uit voor je ontwikkeling.
Mensen doen of je met een paar weekjes online van cum laude naar het verschil net weten tussen rechts en links.

Wat een onzin kraam je uit. Veel kinderen hebben dit jaar (dus geen schooljaar) al 1/5 van normale onderwijs gemist. Dat zorgt bij veel kinderen zeker die het thuis al lastiger omdat ouders niet kunnen helpen voor een achterstand. Er zijn onderzoeken die aantonen dat voor hun dat in het latere leven al 1% van hun inkomen kan schelen.
pi_196328328
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 23:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Was het maar zo'n feest.
Want? Die 25 lesdagen online ipv fysiek in de klas ruïneert een tiener volledig?
  vrijdag 20 november 2020 @ 00:04:56 #154
346939 Janneke141
pi_196328352
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:03 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Want? Die 25 lesdagen online ipv fysiek in de klas ruïneert een tiener volledig?
Ik geef je even de tijd om rustig mijn posts terug te lezen. En als ik daarna veel zin heb, dan zal ik uitleggen wat er niet klopt aan je idee.

-edit- en gezien je post hieronder denk ik niet dat ik nog zin heb.

[ Bericht 5% gewijzigd door Janneke141 op 20-11-2020 00:16:28 ]
pi_196328368
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:03 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

twitter

Een econoom is het niet bepaalt met je eens.
pi_196328369
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die was niet kort. De middelbare scholen waren toen 10 weken dicht, en daarna 4 weken half open.

En de mbo's (en hoger) zijn nog steeds niet farsoenlijk open. Maar hé, achter je laptop kun je ook gewoon lessen volgen hoor. Niks aan de hand.
Ik zeg ook niet dat het in zo'n situatie weer zo lang dicht moet, maar er is een legitieme belangenafweging te maken. Dat ouders met kinderen daar een duidelijke mening over hebben begrijp ik. Tegelijkertijd ben jij docent wiskunde en je kan niet ontkennen dat deze tweede golf die veel langer duurt per saldo zo maar meer slachtoffers kan maken dan de eerste golf. Omdat we daar een veel hogere piek hadden is het logisch dat het in het voorjaar langer duurde dat alles dicht moest.

En nogmaals ik wil helemaal niet zeggen dat de scholen perse dicht moeten. Ik zeg alleen dat als we nog een volgende golf krijgen een korte en hevige lockdown, mits we er een beetje op tijd bij zijn, een realistische beleidsoptie kan zijn.

Ook zeg ik helemaal niet dat thuisonderwijs makkelijk kan en voor iedereen goed werkt want dat is natuurlijk niet zo.
Maar helaas is ook in dit topic de nuance en discussie op argumenten niet altijd mogelijk
pi_196328420
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:01 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Wat een onzin kraam je uit. Veel kinderen hebben dit jaar (dus geen schooljaar) al 1/5 van normale onderwijs gemist. Dat zorgt bij veel kinderen zeker die het thuis al lastiger omdat ouders niet kunnen helpen voor een achterstand. Er zijn onderzoeken die aantonen dat voor hun dat in het latere leven al 1% van hun inkomen kan schelen.
Echt belachelijk en vergezocht. Van die sneeuwvlokjespsychologie. 25 dagen hebben we het over he? Niemand zegt maandenlange lockdown toch?

Volgens jouw logica is een kind geruïneerd als hij een keer een paar weken ziek is.

Loopt immers onherstelbare schade op wat nooit meer in te halen is.
Daar gaat dat hogere inkomen 15 jarige zoon. Succes met je roompot vakanties en schültenbrau de rest van je leven. Had je maar geen griep moeten krijgen en volleybal, tekstje begrijpend lezen en christianne f moeten missen.
  vrijdag 20 november 2020 @ 00:15:26 #158
346939 Janneke141
pi_196328449
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:06 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het in zo'n situatie weer zo lang dicht moet, maar er is een legitieme belangenafweging te maken. Dat ouders met kinderen daar een duidelijke mening over hebben begrijp ik. Tegelijkertijd ben jij docent wiskunde en je kan niet ontkennen dat deze tweede golf die veel langer duurt per saldo zo maar meer slachtoffers kan maken dan de eerste golf. Omdat we daar een veel hogere piek hadden is het logisch dat het in het voorjaar langer duurde dat alles dicht moest.

En nogmaals ik wil helemaal niet zeggen dat de scholen perse dicht moeten. Ik zeg alleen dat als we nog een volgende golf krijgen een korte en hevige lockdown, mits we er een beetje op tijd bij zijn, een realistische beleidsoptie kan zijn.

Ook zeg ik helemaal niet dat thuisonderwijs makkelijk kan en voor iedereen goed werkt want dat is natuurlijk niet zo.
Maar helaas is ook in dit topic de nuance en discussie op argumenten niet altijd mogelijk
Het is vooral een ritueel terugkerend vals dilemma: we gooien alles drie weken dicht en dan kunnen we weer maanden normaal doen. Nee dus, dat is niet zo, ik benoem niet voor niets dat we tijdens het vorige schooljaar de kinderen maanden lang thuis hebben gezet. Als we de scholen nu dichtgooien en ze dichtlaten totdat we 'acceptabele cijfers' hebben dan zitten de leerlingen weer tot carnaval thuis ofzo. Ik pas ervoor om dat een goed idee te vinden.

Als het een aantoonbaar effect zou hebben om de scholen twee weken te sluiten, dan heb je me echt snel om. Alleen is dat gewoon niet zo. Dus wil ik niet mee.
  vrijdag 20 november 2020 @ 00:20:45 #159
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_196328503
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is vooral een ritueel terugkerend vals dilemma: we gooien alles drie weken dicht en dan kunnen we weer maanden normaal doen. Nee dus, dat is niet zo, ik benoem niet voor niets dat we tijdens het vorige schooljaar de kinderen maanden lang thuis hebben gezet. Als we de scholen nu dichtgooien en ze dichtlaten totdat we 'acceptabele cijfers' hebben dan zitten de leerlingen weer tot carnaval thuis ofzo. Ik pas ervoor om dat een goed idee te vinden.

Als het een aantoonbaar effect zou hebben om de scholen twee weken te sluiten, dan heb je me echt snel om. Alleen is dat gewoon niet zo. Dus wil ik niet mee.
We moeten het samen doen!
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_196328516
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:12 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Echt belachelijk en vergezocht. Van die sneeuwvlokjespsychologie.
Als we zo gaan beginnen heeft het geen zin. Maar er zijn meerdere onderzoeken die dat gewoon bevestigen. We hebben het niet over alleen 25 dagen maar over meer dagen van het vorige schooljaar. Maar het heeft toch geen zin omdat je het niet wilt geloven.
pi_196328531
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is vooral een ritueel terugkerend vals dilemma: we gooien alles drie weken dicht en dan kunnen we weer maanden normaal doen. Nee dus, dat is niet zo, ik benoem niet voor niets dat we tijdens het vorige schooljaar de kinderen maanden lang thuis hebben gezet. Als we de scholen nu dichtgooien en ze dichtlaten totdat we 'acceptabele cijfers' hebben dan zitten de kinderen weer tot carnaval thuis ofzo. Ik pas ervoor om dat een goed idee te vinden.

Ten eerste is het zo dat als je er eerder bij bent de periode korter kan zijn en gezien de veel lagere piek waren we er relatief eerder bij, hoewel nog steeds veel te laat. Als je dan vervolgens harder in grijpt hoeft dat niet voor zo'n lange periode als in het voorjaar. Ik ben met je eens dat je er niet met twee weken bent maar een periode van een maand kan al veel helpen. Bovendien levert het op dat de belasting van de zorg sneller daalt omdat transmissie veel eerder in de opkomende pandemie veel lager wordt. Wat we nu gedaan hebben is halfslachtige maatregelen nemen om de boel net voldoende af te vlakken om het te redden en dat blijkt niet te werken. Dat leidt voor mij tot de conclusie dat je beter eerder en harder in kunt grijpen omdat je er dan sneller door bent en de effecten veel kleiner zijn. En bij dat harder ingrijpen is sluiting van de middelbare scholen een beleidsoptie wat mij betreft. Dat vind ik vooral omdat blijkt dat de effecten van de vakantieweken aanzienlijk zijn en het effect dus zeer aannemelijk is.
Dan blijft het een moeilijke afweging maar bij een volgende golf komt het automatisch in beeld omdat de roep om harder ingrijpen enorm zal zijn vanwege wat we in deze golf zien. Hopelijk kunnen risicogroepen binnenkort gevaccineerd worden want dat levert veel meer opties om de boel onder controle te houden.
  vrijdag 20 november 2020 @ 00:25:48 #162
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196328541
Gaat goed.... :X

quote:
bron: nu.nl 20nov20
"Als alles zonder problemen verloopt" kan het Europees Medicijnagentschap (EMA) de twee veelbelovende vaccins "al in de tweede helft van december" voorwaardelijk toelaten, zei Von der Leyen na overleg met de regeringsleiders en staatshoofden van de lidstaten.
Krijg een beeld dat er alleen nog even bij het kruisje van Pfizer en Moderna getekend moet/gaat worden. Die bedrijven zullen natuurlijk geen aanvraag indienen als dat niet (vooraf) goed gaat.
Ik hoop dat men de bevolking/wetenschap laat delen in de genuanceerde kennis zodat we de EMA kunnen volgen om dat mee te nemen als keuze.

FF dazen, Di 15dec20 Persco: Rutte "we got it" terwijl Hugo en Jaap gezamenlijk Irma omhelzen, gaat vervolgens compleet los en 22dec20 komen de wijzen al stekend uit het oosten, op 24dec te wijzen op het sterretje.. en met wat wil kan iedereen op 30dec20 ingeënt zijn zodat we alsnog de vreugdevuren kunnen ontsteken.

Wordt vast een heel mooi feestje *O*
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196328545
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 23:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, dat is niet de grootste ramp. Probleem is dat je er niets mee bereikt. Na die 2-3 weken zijn de signaalwaarden niet zo dat je ze weer kan openen, en als dat wel kan zul je ze een maand later weer opnieuw dicht moeten gooien.
Laten we daar maar niet aan beginnen.
Je bereikt er wel degelijk wat mee. Een goede daling in besmettingen waardoor het weer makkelijker word om BCO te doen. Om op tijd regionaal in te grijpen.

Met jouw redenatie heeft geen enkele maatregel zin, want bij een versoepeling begint alles weer opnieuw.
pi_196328559
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:24 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ten eerste is het zo dat als je er eerder bij bent de periode korter kan zijn en gezien de veel lagere piek waren we er relatief eerder bij, hoewel nog steeds veel te laat. Als je dan vervolgens harder in grijpt hoeft dat niet voor zo'n lange periode als in het voorjaar. Ik ben met je eens dat je er niet met twee weken bent maar een periode van een maand kan al veel helpen. Bovendien levert het op dat de belasting van de zorg sneller daalt omdat transmissie veel eerder in de opkomende pandemie veel lager wordt. Wat we nu gedaan hebben is halfslachtige maatregelen nemen om de boel net voldoende af te vlakken om het te redden en dat blijkt niet te werken. Dat leidt voor mij tot de conclusie dat je beter eerder en harder in kunt grijpen omdat je er dan sneller door bent en de effecten veel kleiner zijn. En bij dat harder ingrijpen is sluiting van de middelbare scholen een beleidsoptie wat mij betreft. Dat vind ik vooral omdat blijkt dat de effecten van de vakantieweken aanzienlijk zijn en het effect dus zeer aannemelijk is.
Dan blijkt het een moeilijke afweging maar bij een volgende golf komt het automatisch in beeld omdat de roep om harder ingrijpen enorm zal zijn vanwege wat we in deze golf zien. Hopelijk kunnen risicogroepen binnenkort gevaccineerd worden want dat levert veel meer opties om de boel onder controle te houden.
Ik wil niet vervelend doen maar in welke landen is aangetoond dat een korte lockdown in het begin werkt? Australië begon ook aan het begin van de 2de golf met een lockdown dat heeft 3 maanden geduurd. In Engeland hebben ze het regionaal geprobeerd maar daar liepen de cijfers juist op tijdens de lockdowns.
pi_196328560
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 23:13 schreef VoMy het volgende:

[..]

Goed argument.
Als kinderen elkaar de hele tijd besmetten op school, en alle scholen open zijn waar de rest van het land in ieder geval deels dicht is, waarom zijn er dan niet significant meer kinderen besmet dan andere leeftijdsgroepen?

Waarom volgt de besmettingsgraad onder schoolgaande kinderen dan de trend ipv dat het deze voorop gaat?
Al die antwoorden zijn al meermaals gegeven. Het is alleen nooit goed genoeg in jouw ogen; het ligt nooit aan de scholen. Dus die discussie blijf ik niet aan gaan. Ieder zo z’n mening.

Misschien moet je dat Telegraaf artikel wat Elan poste eens goed doorlezen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2020 00:29:01 ]
pi_196328561
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 23:59 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Het uitgangspunt om scholen zo lang mogelijk open te houden kan bijna iedereen volgen. Tegelijkertijd zijn de middelbare scholen wel degelijk een grote bron van overdracht waardoor het virus vervolgens in de thuissituatie veel sneller kan verspreiden.
Heb je hier bewijs voor?
quote:
Dus als we in een situatie komen dat de besmettingen op gaan lopen, is uit beheersingsoogpunt een korte stevigere lockdown inclusief scholen best een optie die goed kan werken. Dat het niet de eerste voorkeursmaatregel is begrijp ik maar ik zou het ook zeker niet zo snel afschrijven als maatregel als de cijfers weer toenemen. Van deze extreem uitgespreide tweede golf worden we ook niet beter en de vraag is ook of dit per saldo niet meer schade aan richt dan een korte en heftigere lockdown naar het model van het voorjaar.
Die vraag is al beantwoord. We hebben gezien hoe dat ging begin dit jaar. Dramatisch. De weerstand tegen het sluiten van scholen is onder andere daar op gebaseerd. Het experiment is al gedaan, de uitslag is bekend.
pi_196328565
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:25 schreef Vallon het volgende:
[..]

Krijg een beeld dat er alleen nog even bij het kruisje van Pfizer en Moderna getekend moet/gaat worden. Die bedrijven zullen natuurlijk geen aanvraag indienen als dat niet (vooraf) goed gaat.
Ik hoop dat men de bevolking/wetenschap laat delen in de genuanceerde kennis zodat we de EMA kunnen volgen om dat mee te nemen als keuze.

FF dazen, Di 15dec20 Persco: Rutte "we got it" terwijl Hugo en Jaap gezamenlijk Irma omhelzen, gaat vervolgens compleet los en 22dec20 komen de wijzen al stekend uit het oosten, op 24dec te wijzen op het sterretje.. en met wat wil kan ieder op 30dec20 ingeënt zijn zodat we alsnog de vreugdevuren kunnen ontsteken.

De druk zal groot zijn. EMA kan zich alleen echt niet veroorloven een vaccin toe te laten dat niet aan de eisen voldoet. Grootste risico zit er verwacht ik in dat de beschikbare data voor de lange termijn erg beperkt is vanwege de haast. En dan kom je op een haast politiek afweging wel risico als gevolg van het onbekende acceptabel is.
pi_196328574
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:24 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ten eerste is het zo dat als je er eerder bij bent de periode korter kan zijn en gezien de veel lagere piek waren we er relatief eerder bij, hoewel nog steeds veel te laat. Als je dan vervolgens harder in grijpt hoeft dat niet voor zo'n lange periode als in het voorjaar.
En dus hoeven scholen in dan geval ook niet dicht.
pi_196328584
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:28 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Al die antwoorden zijn al meermaals gegeven. Het is alleen nooit goed genoeg in jouw ogen; het ligt nooit aan de scholen. Dus die discussie blijf ik niet aan gaan. Ieder zo z’n mening.
Het gaat niet om een mening. Het idee dat scholen sluiten voor een significante daling van besmetting zou leiden is totaal niet onderbouwd.
pi_196328588
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:28 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Heb je hier bewijs voor?
[..]

Die vraag is al beantwoord. We hebben gezien hoe dat ging begin dit jaar. Dramatisch. De weerstand tegen het sluiten van scholen is onder andere daar op gebaseerd. Het experiment is al gedaan, de uitslag is bekend.
Er zijn duidelijke aanwijzingen dat de transmissie in de weken van de herfstvakantie aanzienlijk lager lag, dat zie je duidelijk terug in de besmettingscijfers.

Natuurlijk heeft het sluiten van de scholen een groot negatief effect en ik zeg ook helemaal niet dat je dat perse moet doen. Maar het is wel degelijk een waarschijnlijk zeer effectieve mogelijkheid om de besmettingscijfers onder controle te krijgen. En denk jij dat de mentale gezondheid van Nederland meer gebaat is bij deze heel erg uitgerekte tweede golf? Het gaat niet alleen om de effecten op kinderen.
pi_196328593
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:31 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Het gaat niet om een mening. Het idee dat scholen sluiten voor een significante daling van besmetting zou leiden is totaal niet onderbouwd.
Ik vind van wel. Bepaalde andere mensen ook. Dat nieuwsartikel van de Telegraaf van vanavond is nou niet bepaald het eerste artikel die benoemd dat er echt een groot probleem is. En dat word aangegeven door de mensen die er ook echt wat meer vanaf weten dat wij hier. Dat anderen dat niet aan willen nemen mag natuurlijk.
pi_196328595
quote:
[..]

FF dazen, Di 15dec20 Persco: Rutte "we got it" terwijl Hugo en Jaap gezamenlijk Irma omhelzen, gaat vervolgens compleet los en 22dec20 komen de wijzen al stekend uit het oosten, op 24dec te wijzen op het sterretje.. en met wat wil kan iedereen op 30dec20 ingeënt zijn zodat we alsnog de vreugdevuren kunnen ontsteken.

Zo werkt het niet. Op dit moment wordt er al tijdens de onderzoeken meegekeken door de instanties die over de goedkeuring gaan. Dat zorgt dat het sneller kan dan eerst het complete onderzoek af te ronden en dan pas de reporten op te sturen. Dat gebeurt niet vaak dat de goedkeuringsinstanties mee kijken tijdens de lopende onderzoeken maar omdat de druk groot is nu wel.
pi_196328604
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:22 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Als we zo gaan beginnen heeft het geen zin. Maar er zijn meerdere onderzoeken die dat gewoon bevestigen. We hebben het niet over alleen 25 dagen maar over meer dagen van het vorige schooljaar. Maar het heeft toch geen zin omdat je het niet wilt geloven.
Zullen we ook met de schoolvakanties stoppen dan? De verschrikkelijke schade van 6 weken niks in de zomer. Stel je voor dat het 3 weken was. Dan hadden we vliegende auto's over 15 jaar...

Kijk, lange tijd geen school is natuurlijk nadelig. Een andere conclusie is trouwens dat digitaal beter moet en een hoop kinderen er juist baat bij hebben.

Maar ik geloof niet dat die paar weekjes thuis echt verschil maken nee.
Maar zouden dat wel maken voor de cijfers,het beleid en de rest van de samenleving. Is dat overigens niet zo hoef je ze ook nooit meer dicht te gooien ook.
pi_196328608
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:32 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Er zijn duidelijke aanwijzingen dat de transmissie in de weken van de herfstvakantie aanzienlijk lager lag, dat zie je duidelijk terug in de besmettingscijfers.
Nogmaals, heb je daar bewijs voor?

quote:
Natuurlijk heeft het sluiten van de scholen een groot negatief effect en ik zeg ook helemaal niet dat je dat perse moet doen. Maar het is wel degelijk een waarschijnlijk zeer effectieve mogelijkheid om de besmettingscijfers onder controle te krijgen. En denk jij dat de mentale gezondheid van Nederland meer gebaat is bij deze heel erg uitgerekte tweede golf? Het gaat niet alleen om de effecten op kinderen.
Deze uitgerekte tweede golf is er sowieso, of de scholen gesloten worden of niet. Verder zijn er in dit topic al meerdere keren redenen gegeven waarom scholen open houden veel beter is voor de maatschappij als geheel, in welke situatie dan ook.
pi_196328612
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:28 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Ik wil niet vervelend doen maar in welke landen is aangetoond dat een korte lockdown in het begin werkt? Australië begon ook aan het begin van de 2de golf met een lockdown dat heeft 3 maanden geduurd. In Engeland hebben ze het regionaal geprobeerd maar daar liepen de cijfers juist op tijdens de lockdowns.
Dat heeft te maken met je definitie van begin, als een middel om het virus weg te krijgen werkt het niet. Daar is het veel te besmettelijk voor. Als een middels om relatief snel de besmettingscijfers enigszins onder controle te krijgen kan het wel werken. En ja als we ons beter aan de regels houden is het waarschijnlijk helemaal niet nodig. Helaas doen we dat slecht, zowel de jongeren als de ouderen...
pi_196328613
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:33 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik vind van wel. Bepaalde andere mensen ook.
Ja maar je zit er naast. :)
  vrijdag 20 november 2020 @ 00:36:46 #177
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196328623
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:26 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Je bereikt er wel degelijk wat mee. Een goede daling in besmettingen waardoor het weer makkelijker word om BCO te doen. Om op tijd regionaal in te grijpen.

Met jouw redenatie heeft geen enkele maatregel zin, want bij een versoepeling begint alles weer opnieuw.
De Dansende Hamer is in de kern hopeloos als oplossing waarmee je idd voortdurend moet bijsturen.
We hebben nu een Hamerperiode die cijfers terug moet laten duiken waarna al hortend wordt opgetrokken en geremd. Een versoepeling leidt imo per definitie weer tot een beperking om zich vervolgens moedeloos wordend te gaan herhalen.

Wat men ms kan veroorzaken door het dansen te laten ronddraaien in het land zodat niet alles tegelijk plat hoeft maar dat meer een regionaal gaat worden van zeg 2/3 regio's gelijktijdig. Er zijn dan nog steeds vele besmettingen maar niet overal tegelijkertijd waardoor het totaal beheersbaar wordt.
  vrijdag 20 november 2020 @ 00:40:26 #178
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196328648
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:28 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

De druk zal groot zijn. EMA kan zich alleen echt niet veroorloven een vaccin toe te laten dat niet aan de eisen voldoet. Grootste risico zit er verwacht ik in dat de beschikbare data voor de lange termijn erg beperkt is vanwege de haast. En dan kom je op een haast politiek afweging wel risico als gevolg van het onbekende acceptabel is.
Wanneer de lange termijn dus ontbreekt... is met de normen daarvoor dus niet goed te keuren.....

Ik ga mij proberen in te lezen in de EMA procedures die sws wat geheimzinnig en moeilijk vindbaar zijn.
Ik weet wel dat de FDA haar acceptatienormen heeft bijgesteld zodat een vaccin daar makkelijker kan worden goedgekeurd.
pi_196328653
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Nogmaals, heb je daar bewijs voor?
[..]

Als je de coronacijfers per provincie bekijkt zie je wel degelijk dipjes in de tweede helft van oktober en die liggen voor Noord NL ongeveer en weer eerder dan voor Zuid Nederland. Dat valt samen met het verschil in de herfstvakantie.
pi_196328664
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:34 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Zullen we ook met de schoolvakanties stoppen dan? De verschrikkelijke schade van 6 weken niks in de zomer. Stel je voor dat het 3 weken was. Dan hadden we vliegende auto's over 15 jaar...

Kijk, lange tijd geen school is natuurlijk nadelig. Een andere conclusie is trouwens dat digitaal beter moet en een hoop kinderen er juist baat bij hebben.

Maar ik geloof niet dat die paar weekjes thuis echt verschil maken nee.
Maar zouden dat wel maken voor de cijfers,het beleid en de rest van de samenleving. Is dat overigens niet zo hoef je ze ook nooit meer dicht te gooien ook.
Wat ik al zei je wilt het niet geloven dan heeft het geen zin. Maar er zijn gewoon studies over bekent. Een bekent onderzoek is uit Argentinië waar jaren lang leraren regelmatig staakte. Daardoor miste kinderen structureel meer onderwijs dan andere generaties. Die generatie had daardoor ook een veel lager inkomen dan de andere generaties. Nu zijn er ook al verschillende onderzoeken die aantonen dat studenten die al tijd digitaal onderwijs krijgen vanwege corona veel minder gemotiveerd zijn daardoor minder presteren. Dat zal bij pubers nog groter zijn omdat hun sowieso al meer moeite hebben met school. Plus ze hebben vorig schooljaar al een flink deel gemist.
pi_196328673
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Als je de coronacijfers per provincie bekijkt zie je wel degelijk dipjes in de tweede helft van oktober en die liggen voor Noord NL ongeveer en weer eerder dan voor Zuid Nederland. Dat valt samen met het verschil in de herfstvakantie.
Maar heb je bewijs dat dat komt door de herfstvakantie?

- de herfstvakantie is gespreid per regio met een reden
- dagelijkse cijfers zijn alleen niet nauwkeurig, het gaat om een trend
- dipjes en pieken komen op elk moment voor
- zelfs als je kunt bewijzen dat de vakantie een causaal verband heeft met het dipje is het effect alsnog nihil

Het ziet er eerder naar uit dat je probeert te redeneren van conclusie naar data in plaats van andersom.
pi_196328683
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:35 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ja maar je zit er naast. :)
Oke. Net als al die personen die alarmsignalen af geven. Die er ook echt meer zicht op hebben dan jij en ik.

Goed om te weten. Gelukkig heb jij alle kennis in handen. Kan ik rustig gaan slapen.

:D
pi_196328690
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:44 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Oke. Net als al die personen die alarmsignalen af geven. Die er ook echt meer zicht op hebben dan jij en ik.

Goed om te weten. Gelukkig heb jij alle kennis in handen. Kan ik rustig gaan slapen.

:D
Oh, je hebt alleen maar drogredenen. Fijn, weer iemand om niet serieus te nemen :)
pi_196328710
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:42 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Wat ik al zei je wilt het niet geloven dan heeft het geen zin. Maar er zijn gewoon studies over bekent. Een bekent onderzoek is uit Argentinië waar jaren lang leraren regelmatig staakte. Daardoor miste kinderen structureel meer onderwijs dan andere generaties. Die generatie had daardoor ook een veel lager inkomen dan de andere generaties. Nu zijn er ook al verschillende onderzoeken die aantonen dat studenten die al tijd digitaal onderwijs krijgen vanwege corona veel minder gemotiveerd zijn daardoor minder presteren. Dat zal bij pubers nog groter zijn omdat hun sowieso al meer moeite hebben met school. Plus ze hebben vorig schooljaar al een flink deel gemist.
Wederom stelselmatig langere periodes. Korte periode van een paar weken geeft weinig tot geen schade en helpt ook om de cijfers te drukken helpt ook voor de rest van het land in economisch en mentaal aspect.

Daarna beter thuisonderwijs, goede ventilatie in scholen en hybride klassen met halve bezetting op locatie, half thuis online door de kwetsbare leraren die zo ook geen risico lopen.

Opgelost dan toch?
  vrijdag 20 november 2020 @ 00:50:01 #185
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196328718
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:33 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Zo werkt het niet. Op dit moment wordt er al tijdens de onderzoeken meegekeken door de instanties die over de goedkeuring gaan. Dat zorgt dat het sneller kan dan eerst het complete onderzoek af te ronden en dan pas de reporten op te sturen. Dat gebeurt niet vaak dat de goedkeuringsinstanties mee kijken tijdens de lopende onderzoeken maar omdat de druk groot is nu wel.
Kortom, ben simpel, ze winnen hier een maand of twee mee op het normale proces.
Hierbij neem ik, zonder inhoudelijke kenns (moet/wil mij gaan inlezen) aan dat de EMA de volgende dingen doet.dingen deed:
1) Studies controleren (papier)
2) Samples verifieren (materiaal/proeven)
3) Productieproces/opzet controleren (aanmaak/kwaliteit)
4) Goedkeuring/vrijgeven en gebruikseisen formuleren
5) Procescontrole (monitoring)
Stap 1-3 zal, ik zeg maar wat, normaal een jaar nemen, die zal wel al lopen waarna stap 4 in een paar weken kan wat vooral afronden is van concepten waarna gelijk stap5 start.
Indien de EMA al meekijkt, wat we veronderstellen, moeten zij dus al inzicht (NDA?) hebben over de kwaliteiten.

Update, weliswaar prematuur maar ook voor mijn slaapmutsje:
quote:
bron: EMA
COVID-19 vaccines can only be approved and used if they comply with all the requirements of quality, safety and efficacy set out in the EU pharmaceutical legislation. For more information, see Authorisation of medicines.
bron: EMA
In the European Union (EU), there are two main routes for authorising medicines: a centralised route and a national route.
....
EMA's Committee for Medicinal products for Human Use (CHMP) or Committee for Medicinal products for Veterinary Use (CVMP) carry out a scientific assessment of the application and give a recommendation on whether the medicine should be marketed or not.
....
Once a medicine has been authorised for use in the EU, EMA and the EU Member States constantly monitor its safety and take action if new information indicates that the medicine is no longer as safe and effective as previously thought.
plaatje versnelde aanpak:
Als trial 3 klaar is is er, als alles goed ook gelijk goedkeuring.

@ipa84 Helaas kan ik zo snel niets vinden over kwaliteitseisen..... dat processen verkort worden/zijn. snap ik

[ Bericht 40% gewijzigd door Vallon op 20-11-2020 01:12:17 ]
pi_196328743
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:48 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Wederom stelselmatig langere periodes. Korte periode van een paar weken geeft weinig tot geen schade en helpt ook om de cijfers te drukken helpt ook voor de rest van het land in economisch en mentaal aspect.

Daarna beter thuisonderwijs, goede ventilatie in scholen en hybride klassen met halve bezetting op locatie, half thuis online door de kwetsbare leraren die zo ook geen risico lopen.

Opgelost dan toch?
Ook over thuisonderwijs zijn de meningen erg verdeelt of dat zo goed is. Kijk naar het hoger onderwijs waar nu bij veel studenten problemen ontstaan. Dan hebben we het al over een oudere leeftijdscategorie die waarschijnlijk meer discipline heeft dan de jongere leeftijdscategorieën.
pi_196328771
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:45 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Oh, je hebt alleen maar drogredenen. Fijn, weer iemand om niet serieus te nemen :)
https://www.telegraaf.nl/(...)ingen-op-780-scholen

Noem dat maar een drogreden. Al die experts die daar betrokken zijn.

Maar ga vooral door met bijdehand reageren. Ik weet tegen wie ik het heb :)
pi_196328796
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:53 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Ook over thuisonderwijs zijn de meningen erg verdeelt of dat zo goed is. Kijk naar het hoger onderwijs waar nu bij veel studenten problemen ontstaan. Dan hebben we het al over een oudere leeftijdscategorie die waarschijnlijk meer discipline heeft dan de jongere leeftijdscategorieën.
Het is niet perfect. Heeft voor en nadelen. Maar als noodoplossing (besef trouwens hoe slecht dit 20 jaar terug was geweest) biedt het uitkomst.

Stel je leert 80% tov op school. Dan is dat voor een maand te verwaarlozen wanneer het in andere opzichten een wereld van verschil maakt.

Het gaat erom wat echt helpt met zo min mogelijk schade. Daarom zeg ik niks over basisscholen. Geloof niet dat die veel bijdragen in het grote geheel qua besmettingen en zou een hoop schade opleveren plus ouders thuis.

Maar middelbare scholen of zelfs enkel de bovenbouw een paar weekjes digitaal zou gewoon moeten kunnen.
pi_196328804
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:50 schreef Vallon het volgende:

[..]

Kortom, ben simpel, ze winnen hier een maand of twee mee op het normale proces.
Hierbij neem ik, zonder inhoudelijke kenns (moet/wil mij gaan inlezen) aan dat de EMA de volgende dingen doet.dingen deed:
1) Studies controleren (papier)
2) Samples verifieren (materiaal/proeven)
3) Productieproces/opzet controleren (aanmaak/kwaliteit)
4) Goedkeuring/vrijgeven en gebruikseisen formuleren
5) Procescontrole (monitoring)
Stap 1-3 zal, ik zeg maar wat, normaal een jaar nemen, die zal wel al lopen waarna stap 4 in een paar weken kan wat vooral afronden is van concepten waarna gelijk stap5 start.
Indien de EMA al meekijkt, wat we veronderstellen, moeten zij dus al inzicht (NDA?) hebben over de kwaliteiten.
Ze zullen er wel meer tijd mee winnen dan 2 maanden. Anders hadden ze het niet gedaan. Wat ik begrepen heb krijgen de instanties constant tussen tijdige rapportages. Dus zullen vragen waarschijnlijk sneller beantwoord kunnen worden of tijdens het onderzoek naar gekeken worden.
  vrijdag 20 november 2020 @ 01:08:43 #190
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196328828
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:56 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

https://www.telegraaf.nl/(...)ingen-op-780-scholen

Noem dat maar een drogreden. Al die experts die daar betrokken zijn.

Maar ga vooral door met bijdehand reageren. Ik weet tegen wie ik het heb :)
Virus actief in 780 scholen. Dat zegt precies niets.
Antifa
  vrijdag 20 november 2020 @ 01:11:39 #191
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196328840
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 00:32 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Nee dat is niet zo.
quote:
Natuurlijk heeft het sluiten van de scholen een groot negatief effect en ik zeg ook helemaal niet dat je dat perse moet doen. Maar het is wel degelijk een waarschijnlijk zeer effectieve mogelijkheid om de besmettingscijfers onder controle te krijgen.

Nee, waarschijnlijk niet zelfs.
quote:
En denk jij dat de mentale gezondheid van Nederland meer gebaat is bij deze heel erg uitgerekte tweede golf? Het gaat niet alleen om de effecten op kinderen.
De scholen dichtdoen heeft waarschijnlijk meer effect omdat er dan meer ouders thuiswerken, dan dat het effect heeft omdat de kinderen thuisblijven.
Antifa
  vrijdag 20 november 2020 @ 01:14:28 #192
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196328855
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 01:03 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Ze zullen er wel meer tijd mee winnen dan 2 maanden. Anders hadden ze het niet gedaan. Wat ik begrepen heb krijgen de instanties constant tussen tijdige rapportages. Dus zullen vragen waarschijnlijk sneller beantwoord kunnen worden of tijdens het onderzoek naar gekeken worden.
plaatje versnelde aanpak:
Als trial 3 klaar allopt, komt er bij OK dus (bijna) gelijktijdig goedkeuring.

@ipa84 Helaas kan ik zo snel niets vinden over kwaliteitseisen.....
dat processen qua procedures verkort worden/zijn, snap ik.
pi_196328862
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 01:02 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Het is niet perfect. Heeft voor en nadelen. Maar als noodoplossing (besef trouwens hoe slecht dit 20 jaar terug was geweest) biedt het uitkomst.

Stel je leert 80% tov op school. Dan is dat voor een maand te verwaarlozen wanneer het in andere opzichten een wereld van verschil maakt.

Het gaat erom wat echt helpt met zo min mogelijk schade. Daarom zeg ik niks over basisscholen. Geloof niet dat die veel bijdragen in het grote geheel qua besmettingen en zou een hoop schade opleveren plus ouders thuis.

Maar middelbare scholen of zelfs enkel de bovenbouw een paar weekjes digitaal zou gewoon moeten kunnen.
20 Jaar geleden was onze bevolking een stukje jonger en was onze zorgcapaciteit wat groter. Dus denk dat deze crisis toen wat beter te handelen was. Maar onderwijs is ongeveer het enige wat nog open is dus ja nu zitten daar de clusters. Als je dat dichtgooit zul je weer andere clusters vinden. Dus op een gegeven moment moet je ook gewoon stoppen met dingen dicht gooien en zeggen ok we krijgen het niet lager. Want of je wilt of niet maar mensen blijven elkaar opzoeken.
pi_196328885
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 november 2020 01:14 schreef Vallon het volgende:

[..]

plaatje versnelde aanpak:[ afbeelding ]
Als trial 3 klaar allopt, komt er bij OK dus (bijna) gelijktijdig goedkeuring.

@:ipa84 Helaas kan ik zo snel niets vinden over kwaliteitseisen.....
dat processen qua procedures verkort worden/zijn, snap ik.
Wat de kwaliteitseisen zijn durf ik ook niet te zeggen. Het moet sowieso veilig zijn. Ik had begrepen dat ze in eerste instantie ook genoegen namen met 60 procent effectiviteit. Maar aangezien er nu al 2 ruim boven de 90 procent zitten is dat stadium al voorbij.
  vrijdag 20 november 2020 @ 01:38:38 #195
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196328962
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 01:20 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Wat de kwaliteitseisen zijn durf ik ook niet te zeggen. Het moet sowieso veilig zijn. Ik had begrepen dat ze in eerste instantie ook genoegen namen met 60 procent effectiviteit. Maar aangezien er nu al 2 ruim boven de 90 procent zitten is dat stadium al voorbij.
Blijf vaag idd..... het zit ergens "deep down inside" verborgen als het al ergens publiekelijk staat.

Wat mij wel opvalt, en deel bekend is, dat men de normaal afrondende lange termijn studies laat beginnen gedurende het de goedkeuring en gebruik terwijl de termijn studies normaliter eerst moeten zijn afgesloten

Hier de twee vergelijkende plaatjes normaal procedure <> covid19 procedure.
normaal
<>
covid19-versneld

Studies na autorisatie en nadat productie gereed is, hoeven dus niet te zijn afgerond igv Covid19.
Begrijpelijk maar ook uiterst zorgelijk (wat ik al wist) dat dus totaal onbekend zal gaan zijn wat de gebruikseffecten (gaan) zijn. Instanties kunnen dus zeker NIET op bijwerkingen monitoren die normaliter gedurende de acceptatie fases kunnen optreden.
Hierbij nog opmerken dat mRNA vaccin nog nooit eerder zijn toegestaan op mensen wat in mijn denken sws al een apart proces vraagt.

:o Kernpunt hier bij Covid19 is dat Autorisatie gelijk toestemming is voor toestemming algemeen gebruik..... wat mij een uiterst serieus en zeker voor mRNA vaccines een groot ding lijkt om te beschouwen.

Tijd voor bed :W .
pi_196329147

[ Bericht 100% gewijzigd door Za op 20-11-2020 02:29:42 ]
pi_196329152
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 22:58 schreef Cesare-Borgia het volgende:

Andere kant daarvan is dat je die besmettingen op cruise schepen, verzorgingstehuizen(maassluis), kerkkoor, restaurants niet anders kan verklaren.

Iedereen snapt dat niet iedereen in zijn gezicht gehoest wordt.
Wanneer is dat überhaupt ooit gebeurd behalve met kleine kinderen?

Wat blijft dan over? Verspreiding dmv praten, zingen, schreeuwen, veel hijgen.
Manieren waarop veel uitgestoten wordt.
Er zijn meer oorzaken denkbaar, zoals dicht bij elkaar hard spreken, toilet gebruik, meer druppeloverdracht vanwege meer slijmproductie vanwege overgang warm/koud, van alles.

Tevens is aërosole besmetting tot op heden nooit aangetoond, en zeker met zeer bevattelijk dieren als nertsen zou dat geen probleem moeten zijn.

Wanneer er op de een of andere manier meer snelheid achter de druppels zit, kun je op langere afstand iemand besmetten.

In besmettelijke ronddolende covid wolken in gebouwen en dergelijke geloof ik niet meer, dan zouden we honderdduizenden besmettingen pd moeten hebben.
pi_196329191
quote:
[..]

De beoordeling loopt parallel aan het test traject waardoor de procedure versneld kan worden doorlopen.
  vrijdag 20 november 2020 @ 08:44:39 #200
346939 Janneke141
pi_196330344
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 01:08 schreef VoMy het volgende:

[..]

Virus actief in 780 scholen. Dat zegt precies niets.
Ik neem aan dat de Telegraaf zijn artikel baseert op Scholenmeldpunt of Scholendicht.nl, een onofficiële site van een paar hobbyisten die berichten in de media verzamelen om 'besmette scholen' te registreren. En dat doen ze cumulatief, dus dat aantal van 780 zegt dat er op die scholen ergens in de afgelopen elf schoolweken minstens een besmette leerling op de school geconstateerd is. Waar die besmet is en/of de leerling ook andere leerlingen besmet is, is voor deze telling niet relevant.

Ik durf veilig te schatten dat op 99% van alle middelbare scholen wel coronabesmettingen zijn geweest. Zo lang de aantallen klein blijven, en dat blijven ze vooralsnog, dan is er geen eerlijke reden om scholen te gaan sluiten. Dat zou anders liggen als besmettingen op scholen met regelmaat zouden lijden tot grote groepen besmette leerlingen uit dezelfde klas - maar dat is dus niet zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')