Wat zijn haar kwalificaties dat iedereen het fout heeft behalve zij?quote:Waar is zij precies bang voor? „RIVM, GGD en kabinet blijven maar volhouden dat kinderen nauwelijks een rol spelen in de verspreiding van dit virus, maar dat is niet waar. En ze houden al helemaal geen rekening met de langetermijnschade, die je ook kunt oplopen als je slechts milde klachten hebt.”
quote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:51 schreef LowLands2304 het volgende:
Ouders bezorgd over scholen: ’Moeten we echt wachten tot een leerling op de ic terechtkomt?’
Welke overdreven reacties?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:06 schreef Anton91 het volgende:
[..]![]()
![]()
Ik dacht dat die overdreven reacties over de prinsen en prinsessen inmiddels wel al voorbij was.
Precies datgene dat ik quote, dat ouders denken dat hun kinderen deel uitmaken van een experiment en dat kinderen mogelijk op de ic terecht komen. Allemaal gevoed door de (vaak te dikke) onderbuik.quote:
Lol je zou maar zo'n moeder hebben.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:51 schreef LowLands2304 het volgende:
Elke ochtend appt Monique de Vos (54) met haar 16-jarige zoon Thomas. „Hoe is de situatie in de klas?, vraag ik dan.
Waarom hebben ze hulp nodig?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 08:59 schreef chratnox het volgende:
Tja.. dus om een toegenomen risico gooien deze ouders de toekomst van hun kinderen qua opleiding op zeker op straat? Ik vind het vervelend voor ze hoor, maar wat kunnen we met dit soort individuele gevallen?
En deze:
[..]
Wat zijn haar kwalificaties dat iedereen het fout heeft behalve zij?
Ik vind het vooral een goede verzameling mensen die -wellicht begrijpelijk- in paniek zijn, en hulp nodig hebben.
Stel je hebt als ouder astma of hartproblemen en je hebt een bericht van school gekregen, dat er veel positief geteste mensen zitten op school. Dan kan je dat best een keer afvragen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:10 schreef Remco het volgende:
[..]
Lol je zou maar zo'n moeder hebben.
Typisch verhaaltje voor in de T
Omdat mensen in blinde paniek zijn. Met hulp bedoel ik mentale hulp, om het een plekje te geven, een uitlaatklep. Mijn dochter is anderhalf, dus die gaat naar de BSO en niet naar school, maar ze vindt het helemaal het einde daar. De kans is groter dat we samen een auto-ongeluk krijgen als ik ‘r breng dan ze ‘t daar oploopt en ernstig ziek wordt.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:11 schreef LowLands2304 het volgende:
[..]
Waarom hebben ze hulp nodig?
Docenten van mijn kinderen zijn ook bezorgd. Eentje zei jullie zijn killers. Ik zit hier bijna dood te gaan. Dit gebeurd nadat een leerling zat te hoesten en omdat er veel positief geteste leerlingen en docenten zijn.
Als ik dat zo hoor dan is dat ook niet leuk om te horen van je kinderen en zijn klasgenoten.
Experiment waar staat dat dan?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:10 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Precies datgene dat ik quote, dat ouders denken dat hun kinderen deel uitmaken van een experiment en dat kinderen mogelijk op de ic terecht komen. Allemaal gevoed door de (vaak te dikke) onderbuik.
Ik begrijp het. Ik zie dat je nog een klein kindje hebt en die vallen er ook buiten. Heerlijk, dat je kindje het naar z'n zin heeft op de BSO.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:19 schreef chratnox het volgende:
[..]
Omdat mensen in blinde paniek zijn. Met hulp bedoel ik mentale hulp, om het een plekje te geven, een uitlaatklep. Mijn dochter is anderhalf, dus die gaat naar de BSO en niet naar school, maar ze vindt het helemaal het einde daar. De kans is groter dat we samen een auto-ongeluk krijgen als ik ‘r breng dan ze ‘t daar oploopt en ernstig ziek wordt.
Mensen zijn het perspectief volledig kwijt. Een leraar die tegen zijn kinderen zegt: jullie zijn killers
Ik zou die leraar direct op non-actief zetten. Als je zo bang bent om ziek te kunnen worden blijf je thuis, maar doe normaal tegen die kinderen
Ongelofelijk ook. Een werkpkek moet veilig zijn wettelijk. Als die docent denkt dat dat niet zo is, stap dan naar de arbeidsinspectie en blijf thuis met advocaat, maar lul niet uit je nek tegen kinderen. Eigenlijk moet die docent op non-actief gezet worden.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:19 schreef chratnox het volgende:
[..]
Omdat mensen in blinde paniek zijn. Met hulp bedoel ik mentale hulp, om het een plekje te geven, een uitlaatklep. Mijn dochter is anderhalf, dus die gaat naar de BSO en niet naar school, maar ze vindt het helemaal het einde daar. De kans is groter dat we samen een auto-ongeluk krijgen als ik ‘r breng dan ze ‘t daar oploopt en ernstig ziek wordt.
Mensen zijn het perspectief volledig kwijt. Een leraar die tegen zijn kinderen zegt: jullie zijn killers
Ik zou die leraar direct op non-actief zetten. Als je zo bang bent om ziek te kunnen worden blijf je thuis, maar doe normaal tegen die kinderen
Toch zie je dit niet terug in de bco, tenzij je denkt dat die 50% onbekend van scholen komen.... Maar dat is dan puur alleen om je onderbuikgevoel nog enige argumentatie te geven.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:25 schreef LowLands2304 het volgende:
[..]
Ik begrijp het. Ik zie dat je nog een klein kindje hebt en die vallen er ook buiten. Heerlijk, dat je kindje het naar z'n zin heeft op de BSO.
Stel dat je kinderen van 16+ hebt op de middelbare scholen die verspreiden het wel en kunnen thuis hun familieleden besmetten
Niet direct hier in de test, maar dit was een veel gehoord idee toen de scholen net weer open gingen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:23 schreef LowLands2304 het volgende:
[..]
Experiment waar staat dat dan?
![]()
Zo te lezen hou jij niet van te dikke onderbuiken. Dat kan.
Wat doet het met jou als er ouders zijn die zich zorgen maken?
Misschien vinden andere mensen jouw vragen/ antwoorden en gedachten maar raar die jij op dit forum plaatst .
Ik denk dat die ouders zich beter druk kunnen maken om andere dingen in het leven. Als je een beetje de epidemiologische rapporten van het rivm bekijkt dan valt het voor ouders van kinderen (mensen onder de 50). Wel aardig mee.quote:Zorgen over veiligheid als kinderen weer naar school gaan: ‘Het voelt als een experiment’
Er zijn de afgelopen 2 weken 17 kinderen in de leeftijd tot 9 jaar met Covid opgenomen in het ziekenhuis.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:19 schreef chratnox het volgende:
[..]
Op de website van het rivm staan andere getallen in de laatste twee weken.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zijn de afgelopen 2 weken 17 kinderen in de leeftijd tot 9 jaar met Covid opgenomen in het ziekenhuis.
Bron
Op hoeveel kinderen totaal? Met wat voor klachten?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zijn de afgelopen 2 weken 17 kinderen in de leeftijd tot 9 jaar met Covid opgenomen in het ziekenhuis.
Bron
Data schijnt uit NICE te komen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:57 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Op de website van het rivm staan andere getallen in de laatste twee weken.
0-4 in de laatste 2 weken: 9
5-9 in de laatste 2 weken: 0
10-14 in de laatste 2 weken: 0
15 - 19 in de laatste 2 weken: 2
20-24 in de laatste 2 weken: 4
https://www.rivm.nl/docum(...)19-29-september-2020
https://www.rivm.nl/docum(...)rland-6-oktober-2020
Het Scholenmeldpunt is onderdeel van het dataplatform Corona Locator Nederland (CLN). Dat registreert de bestaande coronaclusters in ons land. Opvallend is dat volgens CLN ruim de helft van de huidige clusters is ontstaan in het onderwijs. „Het RIVM blijft maar zeggen dat kinderen geen prominente rol spelen in de verspreiding van het virus, maar de cijfers laten echt een ander beeld zien”, vertelt de woordvoerder van het Scholenmeldpunt.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:59 schreef chratnox het volgende:
[..]
Op hoeveel kinderen totaal? Met wat voor klachten?
Die gegevens heeft de RIVM niet. Alleen de GGD
Klopt! Hier maak ik me meer druk om dan mondkapjes en huidige maatregelen. Tja iedereen heeft zo zijn eigen dingen waar hij/zij zich zo nu en dan druk over maakt.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Niet direct hier in de test, maar dit was een veel gehoord idee toen de scholen net weer open gingen.
https://www.gelderlander.(...)experiment~adbb0c51/
[..]
Ik denk dat die ouders zich beter druk kunnen maken om andere dingen in het leven. Als je een beetje de epidemiologische rapporten van het rivm bekijkt dan valt het voor ouders van kinderen (mensen onder de 50). Wel aardig mee.
Het is dus onbekend. Ze weten het niet!quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Niet direct hier in de test, maar dit was een veel gehoord idee toen de scholen net weer open gingen.
https://www.gelderlander.(...)experiment~adbb0c51/
[..]
Ik denk dat die ouders zich beter druk kunnen maken om andere dingen in het leven. Als je een beetje de epidemiologische rapporten van het rivm bekijkt dan valt het voor ouders van kinderen (mensen onder de 50). Wel aardig mee.
Het is de interpretatie van de cijfers, niet de cijfers zelf.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:03 schreef LowLands2304 het volgende:
[..]
Het Scholenmeldpunt is onderdeel van het dataplatform Corona Locator Nederland (CLN). Dat registreert de bestaande coronaclusters in ons land. Opvallend is dat volgens CLN ruim de helft van de huidige clusters is ontstaan in het onderwijs. „Het RIVM blijft maar zeggen dat kinderen geen prominente rol spelen in de verspreiding van het virus, maar de cijfers laten echt een ander beeld zien”, vertelt de woordvoerder van het Scholenmeldpunt.
Zorgen
Omdat de coronagevallen op de scholen alleen bij de GGD worden geregistreerd en die cijfers niet openbaar zijn, is het moeilijk om exact vast te stellen hoe groot de problemen werkelijk zijn. Toch blijkt uit de eerste kleine enquêtes dat ongeveer een op de vijf kinderen in de eerste weken van het schooljaar al thuis heeft gezeten. „Omdat de cijfers niet openbaar zijn, vrezen we dat we slechts het topje van de ijsberg in zicht hebben. De problemen nemen met de week toe en dat baart ons zorgen”, aldus het Scholenmeldpunt.
Goede vraag! Het is gewoon niet duidelijk.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het is de interpretatie van de cijfers, niet de cijfers zelf.
En wie heeft er nu gelijk, het rivm of het scholenmeldpunt?
Het probleem kan ook angst zijn... Cijfers halen dat niet weg omdat er op internet altijd andere cijfers te vinden zijn die elke andere mening ook onderbouwen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:18 schreef LowLands2304 het volgende:
[..]
Goede vraag! Het is gewoon niet duidelijk.
Scholenmeldpunt meldt gewoon dat er een probleem is en daar moet naar gekeken worden.
RIVM weet het niet exact. Zie berichten hiervoor.
Het zou fijn zijn als er daadwerkelijke cijfers komen.
In het originele bericht staat een stuk van de woordvoerder van Scholenmeldpunt:quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het probleem kan ook angst zijn... Cijfers halen dat niet weg omdat er op internet altijd andere cijfers te vinden zijn die elke andere mening ook onderbouwen.
Als het gaat om interpretatie van cijfers is Scholenmeldpunt hiermee af, aangezien het niet gaat om objectief cijfers presenteren maar je eigen interpretatie hiervan. Die woordvoerder doet al maandan aan thuisonderwijs en een half uur per week op school. Ik denk dat ze haar kind hier meer schade dan goed mee doet, die heeft straks een flinke leerachterstand.quote:Sandra Roqué (48) uit Dordrecht houdt haar dochtertje van 7 sinds maart wél thuis. Roqué is woordvoerder van het Scholenmeldpunt, dat coronagevallen in de klas registreert. Volgens het platform grijpt het virus al op meer dan 400 scholen om zich heen. „Ik vind de scholen absoluut niet veilig”, zegt Roqué. Haar dochter krijgt een half uur per week les op school en verder doen moeder en kind aan thuisonderwijs. Lachend: „De leerplichtambtenaar heeft mij inmiddels opgegeven, geloof ik.”
Waar is zij precies bang voor? „RIVM, GGD en kabinet blijven maar volhouden dat kinderen nauwelijks een rol spelen in de verspreiding van dit virus, maar dat is niet waar. En ze houden al helemaal geen rekening met de langetermijnschade, die je ook kunt oplopen als je slechts milde klachten hebt.”
Wat bedoel je met angst regeren? Heb je kinderen? Zo ja, in welke leeftijdsklassen? Hoe oud ben je zelf?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:31 schreef VoMy het volgende:
Zoveelste topic van TS met als doel om iedereen de school uit te krijgen omdat de angst moet regeren. Waarschijnlijk een puber die geen zin heeft in de schoolexamens?
De kans dat ze op weg van of naar school worden aangereden door een auto is waarschijnlijk groter dan dat ze met Covid op een IC belanden.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:38 schreef galantis het volgende:
Met ongeveer 2.5 miljoen leerlingen in het bao/vo is dit net zo onnozel als vragen 'Moeten we echt wachten tot er een mens op de ic terechtkomt?' Beetje stemmingmakerij met zo'n vraagstelling.
Besmettingen gebeuren simpelweg overal, en ja, ook op scholen.
Ik ben 41 met pleegkinderen en adoptiekinderen van 16, 12, 10 en 8 jaar.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:37 schreef LowLands2304 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met angst regeren? Heb je kinderen? Zo ja, in welke leeftijdsklassen? Hoe oud ben je zelf?
Volgens mij is het helemaal niet zo relevant hoe oud ik zelf ben, en of ik kinderen heb, want ik open niet om de dag een tendentieus topic waarin ik zonder onderbouwing oproep om de scholen te sluiten. Zoals @galantis ook al aangaf, zijn er 2 miljoen schoolgaande kinderen - plaats dat eens in verhouding met je 'wachten tot een leerling op de ic terechtkomt'. Daar bij voorbaat zo bang voor zijn dat je de scholen dichtgooit, dat is de angst laten regeren.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:37 schreef LowLands2304 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met angst regeren? Heb je kinderen? Zo ja, in welke leeftijdsklassen? Hoe oud ben je zelf?
Mag ik vragen waar je je voor jezelf druk om maakt? Stel dat covid nog tot eind 2021 rondwaart, moeten we dan echt tot eind 2021 scholen sluiten enzo? Die ouders realiseren zichzelf toch ook wel dat ze daarmee onherstelbare schade in de opvoeding van hun kind veroorzaken, voor een virus wat ze nagenoeg niet zal raken.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:37 schreef LowLands2304 het volgende:
[..]
Scholen dicht doen komt vaak van mensen zonder kinderen, net zoals opmerkingen dat je je kind niet thuis wilt omdat ze vervelend zijn.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:41 schreef VoMy het volgende:
[..]
Volgens mij is het helemaal niet zo relevant hoe oud ik zelf ben, en of ik kinderen heb, want ik open niet om de dag een tendentieus topic waarin ik zonder onderbouwing oproep om de scholen te sluiten. Zoals @:galantis ook al aangaf, zijn er 2 miljoen schoolgaande kinderen - plaats dat eens in verhouding met je 'wachten tot een leerling op de ic terechtkomt'. Daar bij voorbaat zo bang voor zijn dat je de scholen dichtgooit, dat is de angst laten regeren.
De mijne werkt in Duitsland in een kinderdagverblijf; deze week kregen zij en haar collega's een stuk chocola van het bestuur als goedmakertje omdat men "vergeten had" hun te vertellen dat de vader van één van de kinderen positief getest was en dus in quarantaine zat. Dat kind wordt nog dagelijks opgevangen alsof er niets aan de hand is. Het plaatselijke Gesundheitsamt is op de hoogte en vind het ook allemaal wel prima.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:18 schreef Glazenmaker het volgende:
Mijn vriendin heeft net een baan gekregen op een middelbare school
Waarom moet dat kind naar de dagopvang als papa thuis is?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:51 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
De mijne werkt in Duitsland in een kinderdagverblijf; deze week kregen zij en haar collega's een stuk chocola van het bestuur als goedmakertje omdat men "vergeten had" hun te vertellen dat de vader van één van de kinderen positief getest was en dus in quarantaine zat. Dat kind wordt nog dagelijks opgevangen alsof er niets aan de hand is. Het plaatselijke Gesundheitsamt is op de hoogte en vind het ook allemaal wel prima.
In andere Duitse steden en dorpen zijn al kinderdagverblijven gesloten wegens coronagevallen...
Zo dan heb je aardig wat kinderen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:31 schreef VoMy het volgende:
Zoveelste topic van TS met als doel om iedereen de school uit te krijgen omdat de angst moet regeren. Waarschijnlijk een puber die geen zin heeft in de schoolexamens?
Ik heb er ook 4. Ik ben het er mee eens dat je sommige mensen zonder kinderen die op deze topic reageren niet serieus moet nemen. Ze begrijpen daar niks van en weten niet wat er speelt op scholen momenteelquote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Scholen dicht doen komt vaak van mensen zonder kinderen, net zoals opmerkingen dat je je kind niet thuis wilt omdat ze vervelend zijn.
Of iemand kinderen heeft is wel degelijk relevant als je de mening van die persoon serieus moet nemen.
Mensen die geen kinderen hebben en roepen dat de scholen dicht moeten neem ik niet serieus.
Het is niet of/of, he? Het is en fietsen en covid.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:24 schreef DrParsifal het volgende:
Inderdaad lijkt het wat overdreven. Ik begrijp de angst, maar Zweden met scholen voor leerlingen tot 16 jaar open heeft 2 Covid doden voor 20-ers (beide onder de 10) en 26 IC ers (8 onder de 10jaar en 18 tussen de 10 en 19 jaar)
Dat is nog steeds beroerd, maar ik weet niet of het echt gevaarlijker is dan je kind dagelijks 10 km naar en van school laten fietsen.
Tsja, waarom moeten kinderen de dagopvang in wanneer beide ouders vakantie hebben? Waarom halen sommige ouders onder het oog van één van hun kinderen het andere kind op uit de dagopvang om daar "wat leuks mee te gaan doen"?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:59 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Waarom moet dat kind naar de dagopvang als papa thuis is?
Dat is jouw verplichting*, leerplicht, tenzij je 900 euro wilt dokken.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 11:16 schreef LowLands2304 het volgende:
Ik vind dat als er maatregelen genomen moeten worden, dat ze ook eens naar de scholen moeten kijken. Ik heb het dan over de middelbare scholen.
Momenteel zijn er veel kinderen die positief getest zijn. Ze hebben dat op scholen opgelopen. Families thuis kunnen dan ook weer in quarantaine of ze zijn zelf positief getest. Ouders kunnen dan niet werken. Als er ouders zijn die ondernemers zijn dan is dat ook een minpunt.
Ik heb het dus niet over de basisschoolleerlingen, want die verspreiden het virus nauwelijks. Leerlingen op middelbare, hogere scholen en universiteiten die verspreiden het virus dus wel degelijk.
Ik begrijp dat veel ouders de scholen fijn vinden, want dan hebben ze tijd voor zichzelf of kunnen ze thuiswerken voor hun baas, maar als de cijfer zo oplopen en de economie gaat er meer door lijden. Pak de scholen aan!
Voorbeelden voor maatregelen: zorg dat de ventilaties in orde zijn, halve klassen gecombineerd met hybride lessen of geheel hybride lessen.
Maar goed als jij jouw kinderen naar besmette scholen (besmette kinderopvang) wil sturen. Dat is jouw goed recht.
Inderdaad dat klopt wat je zegt. Vooral niet echt zelf kijken en niet zelf verantwoording nemen, maar alles afschuiven op het collectief.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 11:23 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Dat is jouw verplichting*, leerplicht, tenzij je 900 euro wilt dokken.
Heb je voorbeelden in NL dat iemand corona op school heeft opgelopen?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 11:16 schreef LowLands2304 het volgende:
Ik vind dat als er maatregelen genomen moeten worden, dat ze ook eens naar de scholen moeten kijken. Ik heb het dan over de middelbare scholen.
Momenteel zijn er veel kinderen die positief getest zijn. Ze hebben dat op scholen opgelopen. Families thuis kunnen dan ook weer in quarantaine of ze zijn zelf positief getest. Ouders kunnen dan niet werken. Als er ouders zijn die ondernemers zijn dan is dat ook een minpunt.
Ik heb het dus niet over de basisschoolleerlingen, want die verspreiden het virus nauwelijks. Leerlingen op middelbare, hogere scholen en universiteiten die verspreiden het virus dus wel degelijk.
Ik begrijp dat veel ouders de scholen fijn vinden, want dan hebben ze tijd voor zichzelf of kunnen ze thuiswerken voor hun baas, maar als de cijfer zo oplopen en de economie gaat er meer door lijden. Pak de scholen aan!
Voorbeelden voor maatregelen: zorg dat de ventilaties in orde zijn, halve klassen gecombineerd met hybride lessen of geheel hybride lessen.
Maar goed als jij jouw kinderen naar besmette scholen (besmette kinderopvang) wil sturen. Dat is jouw goed recht.
Ja leerlingen die naast een leerling zaten die corona positief getest waren of docenten die les gaven aan die betreffende klas en naderhand ook corona bleken te hebben.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 12:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Heb je voorbeelden in NL dat iemand corona op school heeft opgelopen?
Ik vind dit echt te kort door de bocht. Het gaat niet om 900 euro of de gezondheid van je kind.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 12:05 schreef LowLands2304 het volgende:
[..]
Inderdaad dat klopt wat je zegt. Vooral niet echt zelf kijken en niet zelf verantwoording nemen, maar alles afschuiven op het collectief.
Dus een soort collectieve coma en niemand die ho roept. Wel bang zijn voor 900 euro en daarmee de gezondheid van je kind en misschien jezelf op het spel zetten. Wat is belangrijker?
Ja of ze moeten de klassen halveren. Dus de ene helft krijgt hybride les en de andere helft van de klas krijgt fysiek onderwijs en dit wisselen, zodat de leerlingen elkaar ook nog kunnen ontmoeten.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 12:52 schreef Zwolsboy het volgende:
De scholen dan maar ook in een lockdown?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |