Bronquote:Het Openbaar Ministerie gaat vanaf maandag 'slimme' camera's inzetten om automobilisten te fotograferen die achter het stuur een telefoon vasthouden. De foto's worden automatisch naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) gestuurd. De boete voor het vasthouden van een telefoon achter het stuur is 240 euro.
De camera's maken beelden schuin naar beneden. Het gezicht van de bestuurder wordt daardoor niet vastgelegd, zijn handen en kenteken wel. Alleen als het systeem vermoedt dat er een telefoon wordt vastgehouden, gaat de foto naar het CJIB. Daar beoordeelt een boa de overtreding definitief.
Volgens het OM zijn de foto's zo duidelijk dat er een boete kan worden opgelegd, aldus een woordvoerder. De foto’s kunnen door de kentekenhouder worden opgevraagd. Tegen de opgelegde boete kan beroep worden aangetekend.
Veel overtredingen tijdens test
In Nederland is er al getest met het systeem. Tijdens die testperiodes werden veel overtredingen geconstateerd - op één dag registreerden twee camera's 400 bestuurders met een telefoon in hun hand. De camera's werken dag en nacht en bij alle weersomstandigheden.
Het systeem wordt al gebruikt in Australië. Nederland is het eerste land in Europa waar het wordt ingezet.
Ik vind het nogal big brother-achtig eigenlijk.quote:
Het doel heiligt de middelen; het is gevaarlijk om die smartfoon te gebruiken als je rijdt.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:42 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik vind het nogal big brocherende achting eigenlijk.
quote:Op donderdag 12 november 2020 22:37 schreef Aanmodderfakker het volgende:
Daar beoordeelt een boa de overtreding definitief.
Chinese toestanden is onze toekomst.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:42 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Volgende stap is een verplichte camera in je auto en in alle kamers van je huisquote:Op donderdag 12 november 2020 22:48 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind dit niet zo'n goed idee. Je gaat ook niet mensen door het keukenraam fotograferen om ze te betrappen op iets dat niet mag van vadertje staat.
Hoezo?quote:Op donderdag 12 november 2020 22:46 schreef De_Onstopbare het volgende:
Lekker automobilistje pesten weer.
We moeten alleen even wennen aan het idee. Je kan het zo extreem niet bedenken of ze staan hier weer in de rij om de meest dystopische plannen goed te praten. Het is een keertje genoeg hoor, hoeveel bevoegdheden heeft politie nodig om een land een beetje in goede banen te leiden vraag ik me wel eens af.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:49 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Volgende stap is een verplichte camera in je auto en in alle kamers van je huis
Wat gebeurt er met de foto's waarop toch geen overtreding te zien is?quote:Alleen als het systeem vermoedt dat er een telefoon wordt vastgehouden, gaat de foto naar het CJIB. Daar beoordeelt een boa de overtreding definitief.
Het zijn die verdomde nihilistische heidenen die ieder moreel besef ontberen wat maakt dat we een onevenredig groot politieapparaat nodig hebben om dit land leefbaar te houden voor de vrome medemens.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:51 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
We moeten alleen even wennen aan het idee. Je kan het zo extreem niet bedenken of ze staan hier weer in de rij om de meest dystopische plannen goed te praten. Het is een keertje genoeg hoor, hoeveel bevoegdheden heeft politie nodig om een land een beetje in goede banen te leiden vraag ik me wel eens af.
@De_Onnoembare is smartphone verslaafdquote:Op donderdag 12 november 2020 22:46 schreef De_Onstopbare het volgende:
Dit is toch geen automobilistje pesten.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:46 schreef De_Onstopbare het volgende:
Die worden boven het bed van Koos Spee gehangen zodat hij zich lekker af kan trekken op foto’s van je kruis.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wat gebeurt er met de foto's waarop toch geen overtreding te zien is?
Cams in huis zou prima zijn. Je pakt hiermee inbrekers op, mocht men inbreken. Tip: De Action schijnt prima cams te hebben. Goedkoop ook. En gelijk verbinding hebben met politie. Dan zijn ze ook snel ter plaatsequote:Op donderdag 12 november 2020 22:51 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
We moeten alleen even wennen aan het idee. Je kan het zo extreem niet bedenken of ze staan hier weer in de rij om de meest dystopische plannen goed te praten. Het is een keertje genoeg hoor, hoeveel bevoegdheden heeft politie nodig om een land een beetje in goede banen te leiden vraag ik me wel eens af.
Deze?quote:Op donderdag 12 november 2020 22:56 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Het zijn die verdomde nihilistische heidenen die ieder moreel besef ontberen wat maakt dat we een onevenredig groot politieapparaat nodig hebben om dit land leefbaar te houden voor de vrome medemens.
Niet een minuut zonder je mobiel kunnen.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:46 schreef De_Onstopbare het volgende:
Dit dus en wat mij betreft mag de boete per overtreding verdubbeld worden en bij 3 van zulke overtreding ben je je rijbewijs kwijt en mag je een jaar later weer eens gaan lessen. Net zoals bij alcohol overtredingen gebeurt Mischien ook nog et verplichte dure cursussen erbij, psychiatrisch onderzoeken ook.quote:Op donderdag 12 november 2020 23:05 schreef FYazz het volgende:
[..]
Dit is toch geen automobilistje pesten.
Ik heb er als automobilist geen enkele last van.
Dit is meer smartphone-verslaafden aanpakken die voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen.
Een watte?quote:Op donderdag 12 november 2020 22:42 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
"Zwaardere straffen op drugshandel"quote:Op donderdag 12 november 2020 22:46 schreef De_Onstopbare het volgende:
Als de de bestuurder een mooie dame is dan zet de BOA er een fapje op.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Gewoon je alleen met het verkeer bezig houden en niet met randzaken is gewoon het veiligst. De rest wat je hier verzint is ook nog steeds onveilig.quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:30 schreef Tyr80 het volgende:
Doe het zelf ook, maar is tot op heden gelukkig altijd goed gegaan...zie wel eens mensen dusdanig slingeren dat het echt een keer fout moet gaan, dus ben het er wel mee eens dat ze er meer aandacht aan besteden.
In het verre oosten zie ik veel meer mensen korte audio berichtjes sturen via whatsapp, dat is natuurlijk eigenlijk veel veiliger omdat je je ogen niet op het scherm hoeft te richten. Via CarPlay kan ik ze ook als tekst sturen, maar niet in het NL dus dat pakt wel eens raar uit.
Misschien de wet op privacy dat de beoordelende boa geen gezichten mag zien?quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:42 schreef Red_85 het volgende:
Je heb toch handsfree?
Enige wat me stoort is dat er van alles een foto wordt gemaakt en apart bekeken wordt. Een telefoon kan ook aan iemands oor zitten. Hoezo is gezicht niet te zien dan?
Raaaar
Vind ik niet. Je hebt gewoon op te letten in het verkeer. Als jij zit te appen zie je niet dat het licht weer groen wordt of de file opschuift.quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:50 schreef nostra het volgende:
In Australië krijg je met die dingen ook een prent als je stilstaat voor een rood stoplicht of file. Da's dan weer wat overdreven.
Dit dus maar blijkbaar snappen velen niet dat het besturen van een potentieel moordwapen de opperste concentratie vergt. En wil men hun telefoonverslaving daar zo min mogelijk onder laten leiden.quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:58 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Vind ik niet. Je hebt gewoon op te letten in het verkeer. Als jij zit te appen zie je niet dat het licht weer groen wordt of de file opschuift.
Beboeten doe je om gevaarzetting te voorkomen, niet om iets als "je zou het groene licht wel eens kunnen missen". Als dat al valide overwegingen zijn voor de staat om in te grijpen, dan kunnen we wel bezig blijven. "U keek naar die langsfietsende vrouw meneer, dat is niet de bedoeling hè!".quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:58 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Vind ik niet. Je hebt gewoon op te letten in het verkeer. Als jij zit te appen zie je niet dat het licht weer groen wordt of de file opschuift.
In Nederland is dat niet strafbaar idd. Terecht ook, want de gevaarzetting is er niet.quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:50 schreef nostra het volgende:
In Australië krijg je met die dingen ook een prent als je stilstaat voor een rood stoplicht of file. Da's dan weer wat overdreven.
Blijven stil staan voor een groen licht is strafbaar en kan je een boete voor krijgen. Je negeert immers een verkeersteken.quote:Op vrijdag 13 november 2020 09:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Beboeten doe je om gevaarzetting te voorkomen, niet om iets als "je zou het groene licht wel eens kunnen missen". Als dat al valide overwegingen zijn voor de staat om in te grijpen, dan kunnen we wel bezig blijven. "U keek naar die langsfietsende vrouw meneer, dat is niet de bedoeling hè!".
Ja, dus daar kun je al een boete voor krijgen die relatief is aan de hinder die je veroorzaakt.quote:Op vrijdag 13 november 2020 09:09 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Blijven stil staan voor een groen licht is strafbaar en kan je een boete voor krijgen. Je negeert immers een verkeersteken.
Jawel. Als jij voor het stoplicht staat is het voertuig actief/in werking. En zolang dat het geval is mag je geen telefoon in je handen hebben.quote:Op vrijdag 13 november 2020 09:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja, dus daar kun je al een boete voor krijgen die relatief is aan de hinder die je veroorzaakt.
Dan hoef je dus niet iemand nog los te beboeten met een boete voor handheld bellen, want die boete is relatief aan het gevaar dat je veroorzaakt omdat je rijdt met een telefoon in je hand. Dus als je stilstaat ben je daar terecht niet strafbaar voor imo.
Die gaan voor de zekerheid naar de belastingdienst, want het zou zo maar kunnen dat jij net onderweg was naar Zwitserland om je geheime bankrekening te beheren.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Of je zet je smartphone gewoon in een houder. Als het maar handsfree is.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:42 schreef Dries4Ever het volgende:
je smartphone mirroren naar je auto touchscreen en ze kunnen je geen zak maken
Niet als je hem dan in je handen moet houden. Als hij in een houder zit, mag dat gewoon.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:47 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik app nooit in de auto met whatsapp (daarbuiten ook zelden) maar stel wel vaak navigatie in of check het weer en beurskoersen.
Mag dat dan ook niet meer?
Nee, de definitie is rijden.quote:Op vrijdag 13 november 2020 09:22 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Jawel. Als jij voor het stoplicht staat is het voertuig actief/in werking. En zolang dat het geval is mag je geen telefoon in je handen hebben.
Correct, ik had het mis. Neemt niet weg dat je dan nog steeds beboet kan worden omdat je niet doorrijdt bij groen omdat je op je telefoon zat te kijken.quote:
Zeker zoquote:Op vrijdag 13 november 2020 09:27 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Correct, ik had het mis. Neemt niet weg dat je dan nog steeds beboet kan worden omdat je niet doorrijdt bij groen omdat je op je telefoon zat te kijken.
Genoeg prutsers die bij groen met de telefoon nog in hun hand dan gas geven. Maximaal cashen voor de Nederlandse staat een boete voor obstructie en voor telefoongebruik.quote:
Serieuze vraag maar als je tijdens de autorit even niet het weer of de beurs kunt checken, wat is dan je grote angst?quote:Op donderdag 12 november 2020 22:47 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik app nooit in de auto met whatsapp (daarbuiten ook zelden) maar stel wel vaak navigatie in of check het weer en beurskoersen.
Je bedoelt telefoonverslaafden pesten. Want het is natuurlijk wel zo dat je gewoon verslaafd aan je telefoon bent als je dat ding niet een paar uur los kan laten.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:46 schreef De_Onstopbare het volgende:
editquote:Op donderdag 12 november 2020 22:46 schreef De_Onstopbare het volgende:
Lekker automobilistje telefonistje pesten weer.
Exact. Dat is mijn vraag ook, hoe kan dit anoniem worden gemaakt dat gezichten niet te zien zijn juist vanwege de privacy wet.quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Misschien de wet op privacy dat de beoordelende boa geen gezichten mag zien?![]()
![]()
Hoe wil je anders zonder foto bewijs van de overtreding hebben. Bij een snelheids overtreding wordt ook een foto gemaakt.
Niet. Je hebt altijd kans dat er een gezicht zichtbaar is lijkt me.quote:Op vrijdag 13 november 2020 11:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact. Dat is mijn vraag ook, hoe kan dit anoniem worden gemaakt dat gezichten niet te zien zijn juist vanwege de privacy wet.
quote:Op vrijdag 13 november 2020 09:22 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Jawel. Als jij voor het stoplicht staat is het voertuig actief/in werking. En zolang dat het geval is mag je geen telefoon in je handen hebben.
Uit de OP:quote:Op vrijdag 13 november 2020 12:06 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Niet. Je hebt altijd kans dat er een gezicht zichtbaar is lijkt me.
Dit is dus een load of bullshit.quote:De camera's maken beelden schuin naar beneden. Het gezicht van de bestuurder wordt daardoor niet vastgelegd, zijn handen en kenteken wel. Alleen als het systeem vermoedt dat er een telefoon wordt vastgehouden,
Dat zijn allemaal dingen die je prima kan doen als je stilstaat. Beurskoersen checken terwijl je auto rijdt...quote:Op donderdag 12 november 2020 22:47 schreef Hyaenidae het volgende:
Geen idee, ik weet niet hoe die camera's precies worden opgesteld. Doet het er heel erg toe?quote:Op vrijdag 13 november 2020 13:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Uit de OP:
[..]
Dit is dus een load of bullshit.
Als het wel in strijd is met de privacy wetgeving haalt het natuurlijk geen flikker uit.quote:Op vrijdag 13 november 2020 16:32 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Geen idee, ik weet niet hoe die camera's precies worden opgesteld. Doet het er heel erg toe?
Lijkt me dat dat wel geregeld kan worden toch, net zoals de verwerking van persoonsgegevens bij boetes (Kenteken, adres, woonplaats, etc) nu al geregeld is.quote:Op vrijdag 13 november 2020 16:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als het wel in strijd is met de privacy wetgeving haalt het natuurlijk geen flikker uit.
Ja, maar dan is het gegevens opvragen bij een bewezen overtreding. Als hier de privacy wel in het geding is bij die telefoon camera's is het onrechtmatig verkregen bewijs. En net als bij een fout geijkt apparaat, kan de boete niet blijven staan.quote:Op vrijdag 13 november 2020 16:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Lijkt me dat dat wel geregeld kan worden toch, net zoals de verwerking van persoonsgegevens bij boetes (Kenteken, adres, woonplaats, etc) nu al geregeld is.
Wel op 10 voor 2 he....quote:Op vrijdag 13 november 2020 16:41 schreef RamboDirk het volgende:
Volgende stap, camera's die controleren of je wel beide handen aan het stuur hebt.
Alleen mongolen die het moeilijk vinden om eventjes zonder te telefoon te leven hoeven deze boete te betalen dus ik denk dat je je druk maakt om niks.quote:Op vrijdag 13 november 2020 16:41 schreef RamboDirk het volgende:
Volgende stap, camera's die controleren of je wel beide handen aan het stuur hebt.
Dit is weer zo'n maatregel om ordinair de staatskas te spekken. Zogenaamd in het kader van de veiligheid, terwijl het aantal verkeersdoden al jaren daalt.
Verschrikkelijke betutteling, een maatschappij waarin elk foutje afgestraft moet worden met een geldboete. Ik ken/zie weinig mongolen die op een gevaarlijke plek even snel hun telefoon bekijken. Zelfs de meest grote idioot gaat niet in een bocht zijn mobiel checken.
Dit is allemaal weer van die kansloze retoriek om burgers tegen elkaar op te zetten. Om ondertussen begrotingstekorten te dichten omdat er op ander vlak weer hopeloos gefaald is door de overheid.
Er worden wel meer gegevens tijdelijk verwerkt en weggegooid als er geen overtreding geconstateerd is.quote:Op vrijdag 13 november 2020 16:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ja, maar dan is het gegevens opvragen bij een bewezen overtreding. Als hier de privacy wel in het geding is bij die telefoon camera's is het onrechtmatig verkregen bewijs. En net als bij een fout geijkt apparaat, kan de boete niet blijven staan.
Ja, daar is geen gezicht in te herkennen. Alleen kenteken.quote:Op vrijdag 13 november 2020 16:49 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Er worden wel meer gegevens tijdelijk verwerkt en weggegooid als er geen overtreding geconstateerd is.
Denk bijvoorbeeld aan trajectcontroles. Of die wagens van parkeerbeheer.
Dat dus.quote:Op vrijdag 13 november 2020 16:41 schreef RamboDirk het volgende:
Dit is weer zo'n maatregel om ordinair de staatskas te spekken. Zogenaamd in het kader van de veiligheid, terwijl het aantal verkeersdoden al jaren daalt.
Verschrikkelijke betutteling, een maatschappij waarin elk foutje afgestraft moet worden met een geldboete. Ik ken/zie weinig mongolen die op een gevaarlijke plek even snel hun telefoon bekijken. Zelfs de meest grote idioot gaat niet in een bocht zijn mobiel checken.
Dit is allemaal weer van die kansloze retoriek om burgers tegen elkaar op te zetten. Om ondertussen begrotingstekorten te dichten omdat er op ander vlak weer hopeloos gefaald is door de overheid.
Is ook een persoonsgegeven toch?quote:Op vrijdag 13 november 2020 17:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ja, daar is geen gezicht in te herkennen. Alleen kenteken.
Autobestuurders zijn toch criminelen? Want armere mensen blootstellen aan voortdurend geluid en voortdurende bewegingen waardoor oren en ogen geen rust krijgen is nog steeds terreur.quote:Op vrijdag 13 november 2020 18:10 schreef asco het volgende:
[..]
Dat dus.
En tegen echte criminelen en misstanden doen ze niks want ANGST.
En dan die mensen die dit geweldig vinden want: "Het hoorrt ook niet heurrr."![]()
Maak je godverdomme dan ook eens druk over zaken die er daadwerkelijk toe doen. Nee, dan hoor je dat soort types nooit, Walgelijk.
Bah, wat heb ik een hekel gekregen aan deze hele klote maatschappij.![]()
![]()
En nee, ik gebruik die klote telefoon niet in mijn auto.
Bang dat je gepakt wordt, Rambootje? Zolang je gewoon dat klote mobieltje links laat liggen tijdens het rijden is er niets aan de hand. Wat dat betreft juich ik dit toe.quote:Op vrijdag 13 november 2020 16:41 schreef RamboDirk het volgende:
Gewoon laag houdenquote:Op vrijdag 13 november 2020 19:08 schreef DW457 het volgende:
[..]
Bang dat je gepakt wordt, Rambootje? Zolang je gewoon dat klote mobieltje links laat liggen tijdens het rijden is er niets aan de hand. Wat dat betreft juich ik dit toe.
Je pikt die mobieltjes junks er zo uit in het verkeer. Zwabberend over de weg. De straf en de pakkans kan mij niet hoog genoeg zijn. Stomme mobieltjesjunks.
Een foto is echt wat anders dan een kenteken volgens mij.quote:Op vrijdag 13 november 2020 18:32 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Is ook een persoonsgegeven toch?
Getriggerd?quote:Op vrijdag 13 november 2020 18:10 schreef asco het volgende:
[..]
Dat dus.
En dan die mensen die dit geweldig vinden want: "Het hoorrt ook niet heurrr."![]()
Maak je godverdomme dan ook eens druk over zaken die er daadwerkelijk toe doen. Nee, dan hoor je dat soort types nooit, Walgelijk.
![]()
quote:Op vrijdag 13 november 2020 18:10 schreef asco het volgende:
[..]
Dat dus.
![]()
Ook voor de AVG ja? Een persoonsgegeven is een persoonsgegeven. Overigens maakt een trajectcontrole ook een foto van je in- en uitrit.quote:Op vrijdag 13 november 2020 20:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een foto is echt wat anders dan een kenteken volgens mij.
Op alle kenteken scanners en cameras is een kenteken te zien. Maar bij deze dingen toch echt een gezicht, ondanks wat er gezegd wordt. Zie de eerdere discussie.quote:Op zaterdag 14 november 2020 09:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ook voor de AVG ja? Een persoonsgegeven is een persoonsgegeven. Overigens maakt een trajectcontrole ook een foto van je in- en uitrit.
En die scanautos maken ook foto’s die nog beoordeeld worden door een medewerker, om te kijken of er bijvoorbeeld sprake is van laden en lossen. Vooralsnog werkt dat ook prima.
Verder voldoet dit ook gewoon aan een van de grondslagen om persoonsgegevens te mogen verwerken, namelijk om een taak van algemeen belang of openbaar gezag uit te oefenen. Dan is er ook geen toestemming voor de verwerking nodig.
Op welke grond zou er een rechtzaak aangespannen moeten worden?quote:Op zaterdag 14 november 2020 10:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Op alle kenteken scanners en cameras is een kenteken te zien. Maar bij deze dingen toch echt een gezicht, ondanks wat er gezegd wordt. Zie de eerdere discussie.
Een gezicht is wat anders dan een kenteken. Zitten juridisch wat meer haken en ogen aan en daarom noemen ze het ook zo expliciet. En daarom kijk ik uit naar de eerste die een rechtzaak aanspant.
Dat het aangezicht dus wel op de foto's komen te staan. Zou in strijd kunnen zijn met andere zaken. Daarom ben ik benieuwd naar wat juristen vinden van deze controle.quote:Op zaterdag 14 november 2020 11:05 schreef DW457 het volgende:
[..]
Op welke grond zou er een rechtzaak aangespannen moeten worden?
Welke extra haken en ogen zitten er aan een gezicht dan binnen de AVG?quote:Op zaterdag 14 november 2020 10:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Op alle kenteken scanners en cameras is een kenteken te zien. Maar bij deze dingen toch echt een gezicht, ondanks wat er gezegd wordt. Zie de eerdere discussie.
Een gezicht is wat anders dan een kenteken. Zitten juridisch wat meer haken en ogen aan en daarom noemen ze het ook zo expliciet. En daarom kijk ik uit naar de eerste die een rechtzaak aanspant.
Waar leid je uit af dat er een gezicht te zien zou zijn? In sommige berichten staat juist expliciet dat dat niet zo zal zijn.quote:Op zaterdag 14 november 2020 11:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat het aangezicht dus wel op de foto's komen te staan. Zou in strijd kunnen zijn met andere zaken. Daarom ben ik benieuwd naar wat juristen vinden van deze controle.
Anders hebben we er nog geen flikker aan.
De overheid kennende zijn er vormvereiste gesteld aan de foto, wil deze rechtsgeldig zijn. Ik denk dan ook niet dat er een rechtszaak gaat komen op deze grond.quote:Op zaterdag 14 november 2020 11:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat het aangezicht dus wel op de foto's komen te staan. Zou in strijd kunnen zijn met andere zaken. Daarom ben ik benieuwd naar wat juristen vinden van deze controle.
Anders hebben we er nog geen flikker aan.
Ffies t topic lezenquote:Op zaterdag 14 november 2020 13:00 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Waar leid je uit af dat er een gezicht te zien zou zijn? In sommige berichten staat juist expliciet dat dat niet zo zal zijn.
Ah, okquote:Op zaterdag 14 november 2020 13:01 schreef DW457 het volgende:
[..]
De overheid kennende zijn er vormvereiste gesteld aan de foto, wil deze rechtsgeldig zijn. Ik denk dan ook niet dat er een rechtszaak gaat komen op deze grond.
Ja, ik lees dat jij zelf bedacht hebt dat er wél een gezicht te zien zal zijn. En vervolgens ga je daar een probleem van maken.quote:
Niet ik alleenquote:Op zondag 15 november 2020 01:09 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, ik lees dat jij zelf bedacht hebt dat er wél een gezicht te zien zal zijn. En vervolgens ga je daar een probleem van maken.
Ten eerste lees ik nergens een argument waaruit zou blijken dat de berichten niet kloppen. Er wordt schuin van boven gefotografeerd, dus je schoot is zichtbaar, niet je gezicht. Wellicht het gezicht van je passagier als die je onder het rijden een plezier wil doen...
Ten tweede is het geen probleem als er wel een gezicht zichtbaar zou zijn. Als je van voren geflitst wordt (ongebruikelijk in Nederland, maar mag wel) is je gezicht ook te zien.
Ten derde is deze nieuwe methode goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegevens.
Wat voor schandaal?quote:Op zondag 15 november 2020 01:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet ik alleen
Ik wacht rustig af tot het eerste 'schandaal' naar buiten komt
Suggestieve vraag... Dat het misschien toch niet zou mogen?quote:
Uhm, nee, dit verzon je zelf meen ik. Alsof je dacht dat er AI in zat die automatisch het mobieltje lokaliseert en daar de camera op richt.quote:
Wacht even hoor. Jij verzint dat er toch gezichten op de foto komen. Vervolgens verzin je dat dit niet zou mogen. Tenslotte verzin je dat daar wel eens een schandaal over zou kunnen komen.quote:Op zondag 15 november 2020 10:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Suggestieve vraag... Dat het misschien toch niet zou mogen?
Yup, net zoals je een boete krijgt als die ander te hard rijdt met jouw auto. Je blijft verantwoordelijk voor wat er gebeurd met jouw auto.quote:Op zondag 15 november 2020 11:27 schreef CoExist het volgende:
Slechte zaak.
Ik vind je smartphone bedienen in de auto absoluut not-done maar ik vind ook dat ik mij in mijn eigen auto onbespied mag wanen.
En wat als je je auto uit leent en die bestuurder word gesnapt door deze slimme camera. Dan krijg jij als kenteken houder dus maar de boete?
Ik hoop het wel... Ik ben aangereden door een muts die zo reed.. "oh ik wilde even kijken hoe lang de file was".. in de 3 seconden dat ze naar beneden keek zat ze achterin mijn autoquote:Op vrijdag 13 november 2020 11:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik leg vaak mijn mobiel op mijn benen wat functioneerd als navigatiesysteem. Eenmaal ingesteld hief je het niet meer aan te raken.
Word je dan ook geflitst als je dit doet?
Er is echt geen enkele reden om tijdens het rijden op je mobiel te kijken. Je mist dan gewoon dingen...zoals een motorrijder die je inhaalt en dan dus opeens naast je rijdt als je van rijstrook gaat wisselen...maak ik zo vaak mee.quote:Op zondag 15 november 2020 11:41 schreef YoshiBignose het volgende:
De verkeersongelukken voor auto's zijn sinds 1950 gigantisch afgenomen (de laatste jaren redelijk stabiel), terwijl het steeds drukker wordt op de weg . Toch mogen we nog maar 100 rijden, worden we gevolgd om te zien of we mobieltjes in onze hand hebben, hebben we overal trajectcontroles en stijgen boetes ieder jaar fors. Hoe kan je nou in godsnaam zeggen het doel heiligt de middelen? Onze wegennet is superieur en dat is de reden dat we genoeg tijd hebben om af en toe op onze telefoon te kijken. Als je in India rijdt dan laat je dat wel, omdat je volledig moet focussen om levend op je plaats van bestemming te komen
Ja, net zoals jij je auto uitleent en iemand begaat er een snelheidsovertreding mee. Of rood licht. Etc.quote:Op zondag 15 november 2020 11:27 schreef CoExist het volgende:
Slechte zaak.
Ik vind je smartphone bedienen in de auto absoluut not-done maar ik vind ook dat ik mij in mijn eigen auto onbespied mag wanen.
En wat als je je auto uit leent en die bestuurder word gesnapt door deze slimme camera. Dan krijg jij als kenteken houder dus maar de boete?
Dus ook niet kijken op je TomTom, naar de radio, snelheidsmeter etc?quote:Op zondag 15 november 2020 11:59 schreef DW457 het volgende:
[..]
Er is echt geen enkele reden om tijdens het rijden op je mobiel te kijken. Je mist dan gewoon dingen...zoals een motorrijder die je inhaalt en dan dus opeens naast je rijdt als je van rijstrook gaat wisselen...maak ik zo vaak mee.
Is niet hetzelfde en dat weet je best. Of je nou even een fractie van een seconde kijkt of een appje typt...dat maakt heel veel uit.quote:Op zondag 15 november 2020 12:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus ook niet kijken op je TomTom, naar de radio, snelheidsmeter etc?
Dan moet je dat zeggen. Als jij je telefoon in je houder hebt zitten kun je best ff naar je telefoon kijken, je mag hem zelfs gaan bedienen. Pas op het moment dat je hem in je handen hebt ben je in overtreding.quote:Op zondag 15 november 2020 13:20 schreef DW457 het volgende:
Is niet hetzelfde en dat weet je best. Of je nou even een fractie van een seconde kijkt of een appje typt...dat maakt heel veel uit.
Fuck em!quote:Op donderdag 12 november 2020 22:46 schreef De_Onstopbare het volgende:
Daar is die hele maatregel ook op gericht, dus als je dat niet snapt ligt de fout bij jou.quote:Op zondag 15 november 2020 13:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan moet je dat zeggen. Als jij je telefoon in je houder hebt zitten kun je best ff naar je telefoon kijken, je mag hem zelfs gaan bedienen. Pas op het moment dat je hem in je handen hebt ben je in overtreding.
Zeg dit dan gewoon niet: "Er is echt geen enkele reden om tijdens het rijden op je mobiel te kijken"quote:Op zondag 15 november 2020 13:57 schreef DW457 het volgende:
Daar is die hele maatregel ook op gericht, dus als je dat niet snapt ligt de fout bij jou.
Zucht, ok, voor navigatie in een houder, prima. Maar enkel kijken, niet bedienen. Dat doe je maar op een P.quote:Op zondag 15 november 2020 14:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zeg dit dan gewoon niet: "Er is echt geen enkele reden om tijdens het rijden op je mobiel te kijken"
Als ik even een andere route nodig heb etc, dan kan dat prima hoor. Zelfde als met je tomtom. Daar zit het probleem ook niet in.quote:Op zondag 15 november 2020 14:10 schreef DW457 het volgende:
[..]
Zucht, ok, voor navigatie in een houder, prima. Maar enkel kijken, niet bedienen. Dat doe je maar op een P.
Daarmee overschat je jezelf. Je dénkt dat je het prima kan, maar ondertussen mis je een hoop en hou je geen vaste richting meer aan op de weg en ga je afwijken en zwabberen. Dat heb je zelf niet door, omdat je op een schermpje aan het kijken bent.quote:Op zondag 15 november 2020 14:19 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Als ik even een andere route nodig heb etc, dan kan dat prima hoor. Zelfde als met je tomtom. Daar zit het probleem ook niet in.
Moeten ze hem wel kunnen zien. Weet niet of de zoomfunctie zo goed is.quote:Op zondag 15 november 2020 13:48 schreef Exypnakias het volgende:
Mag je nog wel je lul in je handen hebben tijdens het rijden? (Sturen ze ook foto's naar huis?)
Onzin. Je kan net zo goed dingen missen als je naar een lekker wijf op straat kijkt, verandert van radio zender, een wesp in je auto hebt, een niesbui krijgt, je kinderen irritant zijn een tik geven, half in slaap sukkelen etc. etc. Er zijn zelfs mensen die dingen missen omdat ze oud en blind zijn. Ik zou geen hele gesprekken op whatsapp gaan voeren nee, maar even een appje met "ik rij nu hier zie je in 5 min." kan best. In de binnenstad doe ik dat meestal bij stoplichten, op de snelweg zijn er zat momenten dat er niets gebeurt en dat even kan.quote:Op zondag 15 november 2020 11:59 schreef DW457 het volgende:
[..]
Er is echt geen enkele reden om tijdens het rijden op je mobiel te kijken. Je mist dan gewoon dingen...zoals een motorrijder die je inhaalt en dan dus opeens naast je rijdt als je van rijstrook gaat wisselen...maak ik zo vaak mee.
Je onderschat jezelf. Mensen kunnen best veel dingen tegelijk doen, maar je moet er wel een beetje mee oefenen.quote:Op zondag 15 november 2020 14:23 schreef DW457 het volgende:
[..]
Daarmee overschat je jezelf. Je dénkt dat je het prima kan, maar ondertussen mis je een hoop en hou je geen vaste richting meer aan op de weg en ga je afwijken en zwabberen. Dat heb je zelf niet door, omdat je op een schermpje aan het kijken bent.
En dit is typisch een voorbeeld van iemand die zijn eigen foute gedrag goed probeert te praten. Natuurlijk zijn er tal van zaken die afleiden, zoals je terecht schrijft, maar dat is geen reden om zaken niet aan te pakken. Hoe minder afleiding, hoe beter. En de mobiele telefoon aanpakken is zeker geen overbodige luxe, zoals het SWOV ook onderstreept:quote:Op zondag 15 november 2020 15:00 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Onzin. Je kan net zo goed dingen missen als je naar een lekker wijf op straat kijkt, verandert van radio zender, een wesp in je auto hebt, een niesbui krijgt, je kinderen irritant zijn een tik geven, half in slaap sukkelen etc. etc. Er zijn zelfs mensen die dingen missen omdat ze oud en blind zijn. Ik zou geen hele gesprekken op whatsapp gaan voeren nee, maar even een appje met "ik rij nu hier zie je in 5 min." kan best. In de binnenstad doe ik dat meestal bij stoplichten, op de snelweg zijn er zat momenten dat er niets gebeurt en dat even kan.
[..]
Je onderschat jezelf. Mensen kunnen best veel dingen tegelijk doen, maar je moet er wel een beetje mee oefenen.
Bron: SWOV (2020). Afleiding in het verkeer. SWOV-Factsheet, juli 2020. SWOV, Den Haagquote:Hoeveel slachtoffers vallen er door afleiding in het verkeer?
Automobilisten
Het precieze aantal verkeersslachtoffers onder automobilisten door afleiding is onbekend. De politie in Nederland registreert niet systematisch of de bestuurder was afgeleid tijdens een ongeval. Eerder werd geschat dat het in Nederland bij auto-ongevallen jaarlijks om ten minste enige tientallen verkeersdoden gaat, met een bovengrens van ruim honderd [7]. Deze schatting is echter gebaseerd op wat oudere, voornamelijk buitenlandse studies. Recente schattingen gebaseerd op Nederlandse studies ontbreken. Volgens de Amerikaanse ongevallencijfers uit 2017 speelde afleiding een rol bij 9% van de geregistreerde dodelijke auto-ongevallen en was 6% van de automobilisten die betrokken waren bij een dodelijk ongeval, afgeleid [8]. Sommige van deze dodelijke ongevallen betroffen twee of meer afgeleide automobilisten. Deze percentages zijn gebaseerd op verklaringen van de betrokkenen (en getuigen) en zijn daarom waarschijnlijk een onderschatting van de werkelijke percentages.
Ja en ik zeg het is mierenneuken. Je zal altijd afgeleid worden in een auto totdat we volledig autonoom rijden. Ik vind de cijfers echt niet schokkend, dat risico neem ik graag als ik m'n auto instap. In India sterven er 1,35 miljoen mensen per jaar aan een verkeersongeluk en 50 miljoen raken gewond. Dat zijn cijfers waarbij je inderdaad moet zeggen hier gaan we wat aan doen. De cijfers in NL zijn een droom voor veel landen en nog doen we hier alsof iedere automobilist een potentiële moordenaar isquote:Op zondag 15 november 2020 15:08 schreef DW457 het volgende:
[..]
En dit is typisch een voorbeeld van iemand die zijn eigen foute gedrag goed probeert te praten. Natuurlijk zijn er tal van zaken die afleiden, zoals je terecht schrijft, maar dat is geen reden om zaken niet aan te pakken. Hoe minder afleiding, hoe beter. En de mobiele telefoon aanpakken is zeker geen overbodige luxe, zoals het SWOV ook onderstreept:
[..]
Bron: SWOV (2020). Afleiding in het verkeer. SWOV-Factsheet, juli 2020. SWOV, Den Haag
Prima, maar dan draag je ook alle gevolgen op het moment dat je je telefoon belangrijker vindt en je iemand aanrijdt?quote:Op zondag 15 november 2020 15:28 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja en ik zeg het is mierenneuken. Je zal altijd afgeleid worden in een auto totdat we volledig autonoom rijden. Ik vind de cijfers echt niet schokkend, dat risico neem ik graag als ik m'n auto instap. In India sterven er 1,35 miljoen mensen per jaar aan een verkeersongeluk en 50 miljoen raken gewond. Dat zijn cijfers waarbij je inderdaad moet zeggen hier gaan we wat aan doen. De cijfers in NL zijn een droom voor veel landen en nog doen we hier alsof iedere automobilist een potentiële moordenaar is
Dat het ergens anders (zoals in Indiaquote:Op zondag 15 november 2020 15:28 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja en ik zeg het is mierenneuken. Je zal altijd afgeleid worden in een auto totdat we volledig autonoom rijden. Ik vind de cijfers echt niet schokkend, dat risico neem ik graag als ik m'n auto instap. In India sterven er 1,35 miljoen mensen per jaar aan een verkeersongeluk en 50 miljoen raken gewond. Dat zijn cijfers waarbij je inderdaad moet zeggen hier gaan we wat aan doen. De cijfers in NL zijn een droom voor veel landen en nog doen we hier alsof iedere automobilist een potentiële moordenaar is
Met mijn telefoon in de houder krijg ik geen boete hoor.quote:Op zondag 15 november 2020 15:31 schreef DW457 het volgende:
[..]
Dat het ergens anders (zoals in India) vele malen erger is, betekend niet dat er niets aan gedaan moet worden aan het gebruik van een mobieltje. De hele reden dat het hier zo veilig is, komt o.a. door maatregelen die over de jaren zijn genomen. Daar is deze maatregel geen uitzondering op.
En dat jij dat risico neemt, vind ik achterlijk. Ik heb geen zin om de dupe te worden van jouw mobieltjesverslaving.
Je mag het natuurlijk mierenneuken vinden, net zoals dat ik je een idioot vind als je wel je mobiel gebruikt tijdens het rijden. Op dat vlak gaan we het nooit eens worden. Ik kan echter niet wachten totdat bij jou de eerste bekeuring hiervoor op jouw deurmat valt
En dat vind jammer. Maar het gaat niet om de boete, maar om de bewustwording dat het gebruik van je mobiel in het verkeer gewoon gevaarlijk is. Waarom zou je zo je best doen om dat ding ook dan te blijven gebruiken? Ben je zo verslaafd? Ben je echt zo'n junkie?quote:Op zondag 15 november 2020 15:40 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Met mijn telefoon in de houder krijg ik geen boete hoor.
Op het moment dat die telefoon in de houder zit valt het bij mij in dezelfde categorie als een zender wisselen, TomTom bedienen, broodje eten, drinken, etc.quote:Op zondag 15 november 2020 15:42 schreef DW457 het volgende:
[..]
En dat vind jammer. Maar het gaat niet om de boete, maar om de bewustwording dat het gebruik van je mobiel in het verkeer gewoon gevaarlijk is. Waarom zou je zo je best doen om dat ding ook dan te blijven gebruiken? Ben je zo verslaafd? Ben je echt zo'n junkie?
Ik zie op dat beginplaatje al iemand met een telefoon in beide handen....quote:Op zondag 15 november 2020 15:46 schreef DW457 het volgende:
Ja, t gaat inderdaad heel goed...je mobiel in het verkeer gebruiken
quote:Op zondag 15 november 2020 15:31 schreef DW457 het volgende:
Dat het ergens anders (zoals in India) vele malen erger is, betekend niet dat er niets aan gedaan moet worden aan het gebruik van een mobieltje.
Nee, maar moet soms route aanpassen, gesprekken aannemen of starten, etcquote:Op zondag 15 november 2020 15:42 schreef DW457 het volgende:
[..]
En dat vind jammer. Maar het gaat niet om de boete, maar om de bewustwording dat het gebruik van je mobiel in het verkeer gewoon gevaarlijk is. Waarom zou je zo je best doen om dat ding ook dan te blijven gebruiken? Ben je zo verslaafd? Ben je echt zo'n junkie?
Nummertje doorklikken, prima. Eén klikshandelingetjes, prima. Maar een nieuwe bestemming invoeren, een appje beantwoorden of door je apps scrollen...nee...dat gaat echt niet samen. Dan ben je simpelweg te veel afgeleid.quote:Op zondag 15 november 2020 15:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Op het moment dat die telefoon in de houder zit valt het bij mij in dezelfde categorie als een zender wisselen, TomTom bedienen, broodje eten, drinken, etc.
Dat jij dat junkie gedrag noemt is allemaal prima ik zie dat gewoon als standaard handelingen die je er onder het rijden makkelijk bij kunt doen. Lukt dat multi tasken je allemaal niet dan moet je toch ernstig gaan twijfelen aan je eigen rijvaardigheid. De juiste versnelling kiezen terwijl je remt en het stoplicht in de gaten houdt zal dan ook wel te moeilijk zijn.
Nee hoor.quote:Op zondag 15 november 2020 15:59 schreef DW457 het volgende:
Nummertje doorklikken, prima. Eén klikshandelingetjes, prima. Maar een nieuwe bestemming invoeren, een appje beantwoorden of door je apps scrollen...nee...dat gaat echt niet samen. Dan ben je simpelweg te veel afgeleid.
Zoek dan even een P op als je zo nodig je mobiel intensief moet gebruiken en rij mij dan even niet van mijn motor af, wil je? Mijn dochter zal je dankbaar zijn dat ze nog een vader heeftquote:Op zondag 15 november 2020 15:58 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nee, maar moet soms route aanpassen, gesprekken aannemen of starten, etc
Ik zal beiden niet doenquote:Op zondag 15 november 2020 16:01 schreef DW457 het volgende:
[..]
Zoek dan even een P op als je zo nodig je mobiel intensief moet gebruiken en rij mij dan even niet van mijn motor af, wil je? Mijn dochter zal je dankbaar zijn dat ze nog een vader heeft
? In wat voor oldtimers rijden jullie dan?quote:Op zondag 15 november 2020 15:58 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dit dus.quote:Op zondag 15 november 2020 15:58 schreef Drekkoning het volgende:
Ah dat is echt super fijn iddquote:Op zondag 15 november 2020 16:03 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
? In wat voor oldtimers rijden jullie dan?
Ik hoef niets aan te raken om de navigatie te starten, op mijn stuur zitten alle overige knoppen die ik zonder erna te hoeven zoeken kan bedienen.
Telefoon gesprek starten gaat gewoon via mijn stem, zoals Siri werkt.
quote:
Dit dus.quote:Op zondag 15 november 2020 16:03 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik hoef niets aan te raken om de navigatie te starten, op mijn stuur zitten alle overige knoppen die ik zonder erna te hoeven zoeken kan bedienen.
Telefoon gesprek starten gaat gewoon via mijn stem, zoals Siri werkt.
Idd, gewoon een old school.Saab 9-3 hier zonder al die shizzle.quote:Op zondag 15 november 2020 16:03 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik kijk op geen enkel moment naar mijn mobiel tijdens het rijden. Dat is het voordeel van motorrijden, dan zit hij sowieso in mijn broekzak.quote:
Waar komt die motor nou in 1 keer weer vandaan... Volgens mij gaat het over auto's.quote:Op zondag 15 november 2020 16:07 schreef DW457 het volgende:
Ik kijk op geen enkel moment naar mijn mobiel tijdens het rijden. Dat is het voordeel van motorrijden, dan zit hij sowieso in mijn broekzak.
Het is gewoon ronduit triest dat je niet even zonder kan. Ik heb bijna medelijden.
Ik heb dat al een aantal keer aangehaald dat ik voornamelijk motor rij, maar dat heb je blijkbaar gemist (omdat je op je mobiel keek?quote:Op zondag 15 november 2020 16:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar komt die motor nou in 1 keer weer vandaan... Volgens mij gaat het over auto's.
Heb je uberhaupt je B/ een auto?
De discussie hier gaat over het autorijden, zie TT. En ook ik heb naast mijn B en C ook het A rbw.quote:Op zondag 15 november 2020 16:20 schreef DW457 het volgende:
Ik heb dat al een aantal keer aangehaald dat ik voornamelijk motor rij, maar dat heb je blijkbaar gemist (omdat je op je mobiel keek?)
En ja, ik heb ook een auto en een B-rijbewijs. Langer dan mijn A btw.
Maar wat is je punt precies, die je hiermee wil maken?quote:Op zondag 15 november 2020 16:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
De discussie hier gaat over het autorijden, zie TT. En ook ik heb naast mijn B en C ook het A rbw.
Ik niet jij. Jij gaat motorrijden plotseling vergelijken met autorijden. En aangezien ik ook beide doe weet ik echt wel dat daar een enorm verschil in zit.quote:Op zondag 15 november 2020 16:24 schreef DW457 het volgende:
Maar wat is je punt precies, die je hiermee wil maken?
quote:Op zondag 15 november 2020 16:07 schreef DW457 het volgende:
Ik kijk op geen enkel moment naar mijn mobiel tijdens het rijden. Dat is het voordeel van motorrijden, dan zit hij sowieso in mijn broekzak.
Het enige wat ik zeg is dat ik mijn mobiel niet gebruik tijdens het rijden omdat hij tijdens het motorrijden sowieso in mijn zak zit...quote:Op zondag 15 november 2020 16:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik niet jij. Jij gaat motorrijden plotseling vergelijken met autorijden. En aangezien ik ook beide doe weet ik echt wel dat daar een enorm verschil in zit.
Je blinkt niet uit in duidelijke taal op deze manier...quote:Op zondag 15 november 2020 16:28 schreef DW457 het volgende:
Het enige wat ik zeg is dat ik mijn mobiel niet gebruik tijdens het rijden omdat hij tijdens het motorrijden sowieso in mijn zak zit...
Maar goed, om het helemaal af te maken: ook tijdens het autorijden gebruik ik hem niet, zo goed?
Waar het mij om gaat is dat ik er last van heb als appende bestuurders mij (bijna) van mijn motor afrijden, zoals ik al meermaals heb gezegd. Mede daarom ben ik zo fel tegen het gebruik van je mobiel in het verkeer. Ik vind mensen die dat doen gewoon achterlijke idioten en ben dan ook enorm voorstander van deze maatregel. Daarnaast heb ik aangetoond dat je wel degelijk wordt afgeleid door het mobieltje en dat dat grote gevolgen kan hebben, ook al beweren een aantal users van niet. Die punten heb ik gemaakt en onderbouwd.quote:Op zondag 15 november 2020 16:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je blinkt niet uit in duidelijke taal op deze manier...
De maatregel gaat om het in de hand houden van de telefoon. Zolang dat ding in de houder zit op een logische plaats kun je deze prima bedienen net als de radio, navigatie, knipperlichten, toeter, eten, drinken, iets pakken en de hele mikmak. Jij hebt daar een andere mening over dat mag maar daar gaat deze maatregel dus geen reet aan veranderen.quote:Op zondag 15 november 2020 16:33 schreef DW457 het volgende:
Waar het mij om gaat is dat ik er last van heb als appende bestuurders mij (bijna) van mijn motor afrijden, zoals ik al meermaals heb gezegd. Mede daarom ben ik zo fel tegen het gebruik van je mobiel in het verkeer. Ik vind mensen die dat doen gewoon achterlijke idioten en ben dan ook enorm voorstander van deze maatregel.
Als je al afgeleid wordt door je mobieltje en je dus niet meer fatsoenlijk kunt rijden ben je je rijbewijs niet waard. Simpel zat. Want dan ben je gewoon niet in staat om meerdere dingen tegelijk te doen wat in het verkeer best wel een pre is.quote:Daarnaast heb ik aangetoond dat je wel degelijk wordt afgeleid door het mobieltje en dat dat grote gevolgen kan hebben, ook al beweren een aantal users van niet. Die punten heb ik gemaakt en onderbouwd.
Is dit duidelijk genoeg voor je?
Dit is dezelfde soort eigenwijsheid als die je ziet bij mensen die dronken de auto in stappen. Die vinden ook dat ze nog heel goed in staat zijn om te rijden. Je zou eigenlijk een keer een test in een simulator moeten doen, dan ben je snel genezen van het idee dat je dit prima kunt.quote:
30 Jaar schadevrij met jarenlang rond de 30 a 40K kilometers per jaar. Dus ik zou niet weten wat ik wel en niet kan achter het stuur?quote:Op zondag 15 november 2020 17:16 schreef Sodemieters het volgende:
Dit is dezelfde soort eigenwijsheid als die je ziet bij mensen die dronken de auto in stappen. Die vinden ook dat ze nog heel goed in staat zijn om te rijden. Je zou eigenlijk een keer een test in een simulator moeten doen, dan ben je snel genezen van het idee dat je dit prima kunt.
Die kans lijkt me behoorlijk aanwezig als ik zie wat voor dingen je allemaal zegt.quote:Op zondag 15 november 2020 17:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
30 Jaar schadevrij met jarenlang rond de 30 a 40K kilometers per jaar. Dus ik zou niet weten wat ik wel en niet kan achter het stuur?
Kom maar terug als je dezelfde bedragen op kan hoesten. Dan praten we verder.quote:Op zondag 15 november 2020 17:28 schreef Sodemieters het volgende:
Die kans lijkt me behoorlijk aanwezig als ik zie wat voor dingen je allemaal zegt.
Ze kunnen niet rijden. Dat is wat ik zeg.quote:En dat de jeugd geen fiets kan besturen wordt al heel snel wel jouw probleem wanneer je iemand raakt. Of dat nou strikt genomen jouw schuld was of niet.
Jij weet helemaal niks van mij, dus ik zou een beetje voorzichtig zijn met je claims.quote:Op zondag 15 november 2020 17:29 schreef AchJa het volgende:
Kom maar terug als je dezelfde bedragen op kan hoesten. Dan praten we verder.
Het is heel simpel, als een telefoon in de houder zit kun je deze prima bedienen, net als je navigatie, radio en alles. Dat het de petjes in de golf niet lukt is verder niet mijn probleem.
Net zo min dat jij wel even kunt bepalen dat ik niet veilig zou rijden. Dus jij moet ook knap voorzichtig zijn met je claims.quote:Op zondag 15 november 2020 17:38 schreef Sodemieters het volgende:
Jij weet helemaal niks van mij, dus ik zou een beetje voorzichtig zijn met je claims.
Jouw probleem is inderdaad heel anders. Het aantal gereden kilometers zegt betrekkelijk weinig over hoe veilig je rijdt. Voor veel mensen geldt dat ze gewoon geluk hebben dat het zo lang is goed gegaan. Jouw probleem is vooral je arrogantie en je eigenwijsheid. Jij weet zelf wel hoe het moet, niemand hoeft jou iets te vertellen. Terwijl jij helemaal niet weet hoe je rijdt. Je zou jezelf eens moeten zien rijden, als je aan het appen bent. Vandaar de tip om eens een simulatortest te doen.
Het echte gevaar is dat jij ervan overtuigd bent dat je veilig rijdt, puur en alleen omdat het tot nu toe steeds goed gegaan is.
Dat klopt, maar ik ga ervan uit dat wat je tot nu toe in dit topic hebt gezegd de waarheid is. Je zult niet doorlopend als een idioot rijden, maar je doet wel gevaarlijke dingen. En nog extra gevaarlijk omdat je kennelijk niet beseft dat ze gevaarlijk zijn.quote:Op zondag 15 november 2020 17:43 schreef AchJa het volgende:
Net zo min dat jij wel even kunt bepalen dat ik niet veilig zou rijden. Dus jij moet ook knap voorzichtig zijn met je claims.
Eerlijk is eerlijk, zo lang en zo veel schadevrij rijden is alleen maar bewonderingswaardig. Wat hier echter wel terecht wordt gezegd is dat je niet weet hoe het er van buiten uit ziet als je met je mobiel bezig bent. Misschien wijken andere bestuurders dan wel uit en ligt het niet aan jou maar aan hen dat je geen brokken maakt. Je kan gewoon niet om de wetenschappelijke feiten heen: multi-tasken kan het brein niet...snel schakelen wel en dat is wat je brein doet. Je kan niet op twee dingen tegelijk letten, dus als je met je mobiel bezig bent, zie je de weg niet meer.quote:Op zondag 15 november 2020 17:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Net zo min dat jij wel even kunt bepalen dat ik niet veilig zou rijden. Dus jij moet ook knap voorzichtig zijn met je claims.
Daarnaast is het best wel een goede graadmeter, je kilometers icm schadevrije jaren.
Als jij dat "gevaarlijk" vindt is eten, drinken, roken, radio verstellen en alles ook "gevaarlijk"... Dat mag, ik denk er anders over.quote:Op zondag 15 november 2020 17:46 schreef Sodemieters het volgende:
Dat klopt, maar ik ga ervan uit dat wat je tot nu toe in dit topic hebt gezegd de waarheid is. Je zult niet doorlopend als een idioot rijden, maar je doet wel gevaarlijke dingen. En nog extra gevaarlijk omdat je kennelijk niet beseft dat ze gevaarlijk zijn.
Net zo min dat je de weg ziet als je je broodje van de bijrijdersstoel pakt of je fles cola ergens uit het deurvak trekt. Maar dat soort dingen doe je dan ook niet als je op de periferique Paris oid rijdt... Dat doe je ook onder omstandigheden waarin dat wel verantwoord is.quote:Op zondag 15 november 2020 17:47 schreef DW457 het volgende:
Eerlijk is eerlijk, zo lang en zo veel schadevrij rijden is alleen maar bewonderingswaardig. Wat hier echter wel terecht wordt gezegd is dat je niet weet hoe het er van buiten uit ziet als je met je mobiel bezig bent. Misschien wijken andere bestuurders dan wel uit en ligt het niet aan jou maar aan hen dat je geen brokken maakt. Je kan gewoon niet om de wetenschappelijke feiten heen: multi-tasken kan het brein niet...snel schakelen wel en dat is wat je brein doet. Je kan niet op twee dingen tegelijk letten, dus als je met je mobiel bezig bent, zie je de weg niet meer.
quote:Op zondag 15 november 2020 17:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als jij dat "gevaarlijk" vindt is eten, drinken, roken, radio verstellen en alles ook "gevaarlijk"... Dat mag, ik denk er anders over.
Niet alles dat niet verboden is, is goed om te doen achter het stuur. Neem eten als voorbeeld. Dat kan prima zolang je je ogen op de weg houdt. Maar toen viel er een augurkje met mayo op je net nieuwe overhemd. Je vloekt en baalt...zoekt op de bijrijders stoel naar een servetje...je vindt er 1 en probeert de vlek weg te poetsen, je focus is daarbij BOEM!!!!! Kak...dat was een motorrijder die een noodstop moest maken voor je....harstikke dood. Maar hey, eten achter het stuur is inderdaad niet verboden.quote:Op zondag 15 november 2020 17:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Net zo min dat je de weg ziet als je je broodje van de bijrijdersstoel pakt of je fles cola ergens uit het deurvak trekt. Maar dat soort dingen doe je dan ook niet als je op de periferique Paris oid rijdt... Dat doe je ook onder omstandigheden waarin dat wel verantwoord is.
Maar goed, we verschillen gewoon van mening.
En dan begrijp je het dus niet als automobilist nmm. Het is toch al gebeurd dus je overhemd is toch al naar de kloten dus kun je net zo goed met die vlek door blijven rijden want niemand die jou op dat ogenblik ziet met je vlek.quote:Op zondag 15 november 2020 17:57 schreef DW457 het volgende:
Niet alles dat niet verboden is, is goed om te doen achter het stuur. Neem eten als voorbeeld. Dat kan prima zolang je je ogen op de weg houdt. Maar toen viel er een augurkje met mayo op je net nieuwe overhemd. Je vloekt en baalt...zoekt op de bijrijders stoel naar een servetje...je vindt er 1 en probeert de vlek weg te poetsen, je focus is daarbij BOEM!!!!! Kak...dat was een motorrijder die een noodstop moest maken voor je....harstikke dood. Maar hey, eten achter het stuur is inderdaad niet verboden.
Voorbeeldje he.
Helemaal met je eens...toch gebeurd het heel veel. En misschien doe jij het wel goed (ik ken je immers niet), maar helaas zijn er heel veel andere die dat niet doen. Ik maak dat praktisch dagelijks mee in meer of mindere mate.quote:Op zondag 15 november 2020 18:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dan begrijp je het dus niet als automobilist nmm. Het is toch al gebeurd dus je overhemd is toch al naar de kloten dus kun je net zo goed met die vlek door blijven rijden want niemand die jou op dat ogenblik ziet met je vlek.
Prioriteiten stellen, kan het dan kan het. Kan het niet dan kan het niet.
Hoe vaak ik wel niet koffie heb lopen knoeien, jammer dan... En door.quote:Op zondag 15 november 2020 18:10 schreef DW457 het volgende:
Helemaal met je eens...toch gebeurd het heel veel. En misschien doe jij het wel goed (ik ken je immers niet), maar helaas zijn er heel veel andere die dat niet doen. Ik maak dat praktisch dagelijks mee in meer of mindere mate.
Dat is ook afleiding maar dan van een heel andere orde. Ik snap het niet dat men dat verschil niet wil zien.quote:Op zondag 15 november 2020 17:07 schreef AchJa het volgende:
De maatregel gaat om het in de hand houden van de telefoon. Zolang dat ding in de houder zit op een logische plaats kun je deze prima bedienen net als de radio, navigatie, knipperlichten, toeter, eten, drinken, iets pakken en de hele mikmak.
Wat een stoere taal toch weer... Het is vaak en altijd weer helemaal over the top. Die krachtige uitspraken van ik doe dat wel en jij niet en daarom zit jij fout. Dat levert toch nooit een normale discussie op. Maar dat wil je denk ik ook niet.quote:Op zondag 15 november 2020 17:07 schreef AchJa het volgende:
Als je al afgeleid wordt door je mobieltje en je dus niet meer fatsoenlijk kunt rijden ben je je rijbewijs niet waard.
Dit bedoel ik ook: Het zijn altijd weer die verdomde anderen. Zelf doen wij dat heel goed maar ja, al die anderen die fout zitten.quote:Op zondag 15 november 2020 18:10 schreef DW457 het volgende:
En misschien doe jij het wel goed (ik ken je immers niet), maar helaas zijn er heel veel andere die dat niet doen.
Je kiest er zelf voor om afgeleid te zijn, simpel zat.quote:Op zondag 15 november 2020 18:49 schreef Bart2002 het volgende:
Wat een stoere taal toch weer... Het is vaak en altijd weer helemaal over the top. Die krachtige uitspraken van ik doe dat wel en jij niet en daarom zit jij fout. Dat levert toch nooit een normale discussie op. Maar dat wil je denk ik ook niet.
Feit is dat je ALTIJD levensgevaarlijk wordt afgeleid met een smartphone in de auto. Jij ook.
Zo makkelijk. Je kiest daar helemaal niet voor. Al denk je dat wel. Enige goede methode is standje uit. Jij bent niet heel anders en/of veel verstandiger dan de bulk. Die grote broek en hoge hoed altijd gaat over het beeld wat je van jezelf hebt maar niet over hoe anderen dat ervaren. Je bent gewoon dezelfde sukkel als ons allemaal.quote:Op zondag 15 november 2020 19:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kiest er zelf voor om afgeleid te zijn, simpel zat.
Wat jij wil. Jij was toch degene die altijd op de fiets zit en iedereen de auto uit wil hebben?quote:Op zondag 15 november 2020 19:05 schreef Bart2002 het volgende:
Zo makkelijk. Je kiest daar helemaal niet voor. Al denk je dat wel. Enige goede methode is standje uit. Jij bent niet heel anders en/of veel verstandiger dan de bulk. Die grote broek en hoge hoed altijd gaat over het beeld wat je van jezelf hebt maar niet over hoe anderen dat ervaren. Je bent gewoon dezelfde sukkel als ons allemaal.
Je moet je dan ook niet laten afleiden he.quote:We kunnen niet omgaan met die afleiding. Ook jij niet.
Ja gaan we weer. Die High Hat is zeer vermoeiend.quote:Op zondag 15 november 2020 19:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat jij wil. Jij was toch degene die altijd op de fiets zit en iedereen de auto uit wil hebben?
Tsja, erg neutraal sta jij vooralsnog niet in de wedstrijd gezien je hier regelmatig geetaleerde standpunt als het om auto's/ automobilisten gaat.quote:Op zondag 15 november 2020 19:07 schreef Bart2002 het volgende:
Ja gaan we weer. Die High Hat is zeer vermoeiend.
Ik ben niet neutraal. Dat is niemand. Maar hoe is het nou zo gekomen dat alles wat jij doet en vindt altijd en steevast een level of 2 a 3 verheven schijnt te zijn boven de "normale mens" laten we maar even zeggen. Denk je zelf ook niet eens van nou nou... dat kan wel een tikkeltje minder AchJa? Ik zou zo moe van mezelf worden als ik jou was. Niet normaal.quote:Op zondag 15 november 2020 19:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tsja, erg neutraal sta jij vooralsnog niet in de wedstrijd gezien je hier regelmatig geetaleerde standpunt als het om auto's/ automobilisten gaat.
Niemand, letterlijk niemand, is in staat om veilig te rijden terwijl hij zijn mobieltje bedient. Dat het meestal goed gaat is pure mazzel.quote:Op zondag 15 november 2020 17:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je al afgeleid wordt door je mobieltje en je dus niet meer fatsoenlijk kunt rijden ben je je rijbewijs niet waard. Simpel zat. Want dan ben je gewoon niet in staat om meerdere dingen tegelijk te doen wat in het verkeer best wel een pre is.
Erg bijzonder om dit uit jouw mond te horen. Ik kan me nog flink wat discussies herinneren waar jij je ook in mengde en je bv. wel even ging vertellen dat iedereen maar op de fiets naar zijn werk moest ipv met de auto... Dat is ook van dat "verheven" gedrag.quote:Op zondag 15 november 2020 19:33 schreef Bart2002 het volgende:
Ik ben niet neutraal. Dat is niemand. Maar hoe is het nou zo gekomen dat alles wat jij doet en vindt altijd en steevast een level of 2 a 3 verheven schijnt te zijn boven de "normale mens" laten we maar even zeggen. Denk je zelf ook niet eens van nou nou... dat kan wel een tikkeltje minder AchJa? Ik zou zo moe van mezelf worden als ik jou was. Niet normaal.
Op een gegeven ogenblik is het over met de twijfel.quote:Dat altijd alles zeker weten is m.i. dodelijk voor de perceptie en het denkvermogen. Beetje meer twijfel is erg goed voor de geest.![]()
Nog maar een keer dan, dat geldt dan ook voor alle overige activiteiten. Maar dat telt dan weer niet zeker?quote:Op zondag 15 november 2020 19:43 schreef Nobu het volgende:
Niemand, letterlijk niemand, is in staat om veilig te rijden terwijl hij zijn mobieltje bedient. Dat het meestal goed gaat is pure mazzel.
Ik had dat al aangegeven: die andere activiteiten die je noemde zijn van een heel andere orde. Je moet dat verschil wel willen zien. Maar dat wil je niet. Je doet gewoon of het allemaal hetzelfde is qua afleiding. Dat is het niet.quote:Op zondag 15 november 2020 19:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nog maar een keer dan, dat geldt dan ook voor alle overige activiteiten. Maar dat telt dan weer niet zeker?
Dat is het nmm wel. Of ik nou de radio op een andere zender zet, de navigatie verander of een ack in de app gooi maakt weinig verschil.quote:Op zondag 15 november 2020 19:49 schreef Bart2002 het volgende:
Ik had dat al aangegeven: die andere activiteiten die je noemde zijn van een heel andere orde. Je moet dat verschil wel willen zien. Maar dat wil je niet. Je doet gewoon of het allemaal hetzelfde is qua afleiding. Dat is het niet.
Zoek het dan eens op. Voor je eigen info gewoon. Je bent m.i. te overtuigd van jezelf. Maar weigert je te verdiepen in informatie die je mogelijk op andere gedachten brengt. Die supereigenwijsheid is schadelijk.quote:Op zondag 15 november 2020 19:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is het nmm wel. Of ik nou de radio op een andere zender zet, de navigatie verander of een ack in de app gooi maakt weinig verschil.
Ik heb het niet over hele teksten quoten hier op Fok! he.
Doe anders gewoon eens je ogen vijf seconden dicht in de spits.quote:Op zondag 15 november 2020 19:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nog maar een keer dan, dat geldt dan ook voor alle overige activiteiten. Maar dat telt dan weer niet zeker?
quote:Op zondag 15 november 2020 19:56 schreef Nobu het volgende:
Doe anders gewoon eens je ogen vijf seconden dicht in de spits.
quote:Op zondag 15 november 2020 17:55 schreef AchJa het volgende:
Net zo min dat je de weg ziet als je je broodje van de bijrijdersstoel pakt of je fles cola ergens uit het deurvak trekt. Maar dat soort dingen doe je dan ook niet als je op de periferique Paris oid rijdt... Dat doe je ook onder omstandigheden waarin dat wel verantwoord is.
Dus jij hebt wel gelijk?quote:Op zondag 15 november 2020 19:57 schreef Bart2002 het volgende:
Inderdaad. Dat is vergelijkbaar maar dat wil hij niet weten. Dat grotemannengelijk is schadelijk en soms dodelijk.
Ik durf te twijfelen ja. Dat maakt niet dat ik gelijk heb maar dat helpt gewoon omdat je nou eenmaal niet alles kunt weten. Als je dat wel denkt dan is dat een kwestie van hoogmoed. Ik ga op zoek naar dingen die mij mogelijk anders laten denken over de dingen des levens. Dit vanuit de wetenschap dat ik de wijsheid niet in pacht heb. Daar lijk jij helaas werkelijk nooit "last" van te hebben. Doe het gewoon eens.quote:
Nooit??? Dat is me nogal een beschuldiging... Ook ik word hier regelmatig geconfronteerd met iets wat ik niet weet.quote:Op zondag 15 november 2020 20:01 schreef Bart2002 het volgende:
Ik durf te twijfelen ja. Dat maakt niet dat ik gelijk heb maar dat helpt gewoon omdat je nou eenmaal niet alles kunt weten. Als je dat wel denkt dan is dat een kwestie van hoogmoed. Ik ga op zoek naar dingen die mij mogelijk anders laten denken over de dingen des levens. Dit vanuit de wetenschap dat ik de wijsheid niet in pacht heb. Daar lijk jij helaas werkelijk nooit "last" van te hebben. Doe het gewoon eens.
Dat is al een heel foute zienswijze m.i. Vrij bespottelijk dat je zou moeten "werken" in de auto. Dat werken leidt in hoge mate af. Maar nog lang niet zoveel als de smartphone dat doet. Neem gewoon eens wat aan of zoek het op en lees je in.quote:Op zondag 15 november 2020 20:07 schreef AchJa het volgende:
Toen moest er nog gewoon gewerkt worden in de auto.
Dan snap je niet helemaal wat ik daarmee bedoel. Ik bedoel "werken" als in een auto besturen zonder allerlei handigheidjes zoals stuur- en rembekrachtiging, navigatie, cruise, airco, automatische dit, dat, alles.quote:Op zondag 15 november 2020 20:10 schreef Bart2002 het volgende:
Dat is al een heel foute zienswijze m.i. Vrij bespottelijk dat je zou moeten "werken" in de auto. Dat werken leidt in hoge mate af. Maar nog lang niet zoveel als de smartphone dat doet. Neem gewoon eens wat aan of zoek het op en lees je in.
Ohoho boehoeh het mag gewoon nietquote:Op zondag 15 november 2020 15:31 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Prima, maar dan draag je ook alle gevolgen op het moment dat je je telefoon belangrijker vindt en je iemand aanrijdt?
Je kan er van vinden wat je wil, het mag gewoon niet. En India met Nederland vergelijken is appels en peren.
We gaan het zien, heb echt zelden boetes en rij best vaak te hard, door rood, met telefoon etc.quote:Op zondag 15 november 2020 15:31 schreef DW457 het volgende:
[..]
Dat het ergens anders (zoals in India) vele malen erger is, betekend niet dat er niets aan gedaan moet worden aan het gebruik van een mobieltje. De hele reden dat het hier zo veilig is, komt o.a. door maatregelen die over de jaren zijn genomen. Daar is deze maatregel geen uitzondering op.
En dat jij dat risico neemt, vind ik achterlijk. Ik heb geen zin om de dupe te worden van jouw mobieltjesverslaving.
Je mag het natuurlijk mierenneuken vinden, net zoals dat ik je een idioot vind als je wel je mobiel gebruikt tijdens het rijden. Op dat vlak gaan we het nooit eens worden. Ik kan echter niet wachten totdat bij jou de eerste bekeuring hiervoor op jouw deurmat valt
Ben je zo'n klapjosti dat je 5 sec. naar je telefoon scherm moet kijken en meteen helemaal niets meer om je heen ziet? Dan moet je inderdaad niet je telefoon gaan gebruiken in de auto want dat slaat nergens op. Soms leg ik m'n telefoon op m'n stuur, dan zie je op de achtergrond gewoon wat er gebeurt op de weg en kan je ook op je telefoon kijken. Maar goed, het is ook weer niet dat ik dit iedere rit doe hoor, zo erg verslaafd ben ik niet. Maar af en toe is het wel handig.quote:Op zondag 15 november 2020 19:56 schreef Nobu het volgende:
[..]
Doe anders gewoon eens je ogen vijf seconden dicht in de spits.
Wat bewijst dit dan precies?quote:Op zondag 15 november 2020 17:27 schreef AchJa het volgende:
30 Jaar schadevrij met jarenlang rond de 30 a 40K kilometers per jaar. Dus ik zou niet weten wat ik wel en niet kan achter het stuur?
Dat zie ik ook mensen doen zonder telefoon.quote:Op zondag 15 november 2020 21:37 schreef kanovinnie het volgende:
Ik vind het oprecht schokkend dat zoveel mensen het normaal vinden om hun telefoon te gebruiken tijdens het rijden.
Ik heb trouwens nog nooit iemand goed zien rijden tijdens het gebruik van de telefoon. Allemaal doen ze wel iets geks. Onnodig linksrijden, slingeren, niet knipperen tijdens het wisselen van rijstrook en zo kan ik nog wel even doorgaan.
https://www.youtube.com/p(...)JISc02dDfYl9_sD8WDF6quote:Op zondag 15 november 2020 21:37 schreef kanovinnie het volgende:
Ik vind het oprecht schokkend dat zoveel mensen het normaal vinden om hun telefoon te gebruiken tijdens het rijden.
Ik heb trouwens nog nooit iemand goed zien rijden tijdens het gebruik van de telefoon. Allemaal doen ze wel iets geks. Onnodig linksrijden, slingeren, niet knipperen tijdens het wisselen van rijstrook en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dat behaalde resultaten in het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.quote:
Wat?quote:Op zondag 15 november 2020 21:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
https://www.youtube.com/p(...)JISc02dDfYl9_sD8WDF6
Wat is daarmee je punt?quote:Op zondag 15 november 2020 21:39 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat zie ik ook mensen doen zonder telefoon.
Precies.quote:Op zondag 15 november 2020 22:02 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Dat behaalde resultaten in het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.
Schijnbaar genoeg om de verzekeringsmaatschappijen tevreden te stellen. Dit itt de Golfjes met petjes bemanning die nog nooit van een BM trede gehoord hebben.quote:
Ik snap je punt niet. Bedoel je te zeggen dat het niet door de telefoon komt? Of dat het niet erg is om dat andere mensen het nou eenmaal ook doen?quote:Op zondag 15 november 2020 22:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Heel veel filmpjes met exact de overtredingen die jij opnoemt, zonder phone...
Wat een raar argument. Er zijn ook mensen die tegen een boom rijden zonder dat ze gezopen hebben. Is dat een reden om alcohol in het verkeer toe te staan?quote:Op zondag 15 november 2020 22:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Heel veel filmpjes met exact de overtredingen die jij opnoemt, zonder phone...
quote:Op zondag 15 november 2020 22:17 schreef kanovinnie het volgende:
Ik snap je punt niet. Bedoel je te zeggen dat het niet door de telefoon komt? Of dat het niet erg is om dat andere mensen het nou eenmaal ook doen?
Er worden een aantal overtredingen benoemd en jullie weten schijnbaar zeker dat het door het gebruik van de telefoon komt... Zaten jullie bij ze in de auto ofzo? Of zijn het aannames?quote:Op zondag 15 november 2020 22:43 schreef Sodemieters het volgende:
Wat een raar argument. Er zijn ook mensen die tegen een boom rijden zonder dat ze gezopen hebben. Is dat een reden om alcohol in het verkeer toe te staan?
Het is nou eenmaal feitelijk zo dat het gebruik van de mobiele telefoon in toenemende mate een oorzaak is van ongelukken. En waarschijnlijk nog erger dan gedacht, omdat de politie vaak wel vermoedt - maar niet keihard kan vaststellen - dat dit het geval was en de bestuurder uit zichzelf natuurlijk niet gaat melden dat ie op z'n telefoon bezig was.quote:Op zondag 15 november 2020 22:47 schreef AchJa het volgende:
Er worden een aantal overtredingen benoemd en jullie weten al zeker dat het door het appen komt... Zat je bij ze in de auto ofzo?
Doe je toch de taalnazi uithangen he?quote:Op zondag 15 november 2020 22:49 schreef Sodemieters het volgende:
En ik wil niet de taalnazi uithangen, maar ik zie het je zo vaak fout doen dat ik er toch eens iets van ga zeggen. Zoek eens op wat schijnbaar betekent. Hint: niet hetzelfde als blijkbaar.
https://taaladvies.net/ta(...)lijkbaar_schijnbaar/quote:Volgens Van Dale heeft schijnbaar in bijwoordelijk gebruik een andere betekenis: 'klaarblijkelijk'. Het gebruik van schijnbaar in deze betekenis is vergelijkbaar met dat van blijkbaar.
Ik rij ook al 15 jaar schadevrij en heb in al die jaren twee of drie keer een snelheidsboete gehad voor zo’n 10 per uur te hard. Ik rij echt heel netjes en rustig.quote:Op zondag 15 november 2020 17:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat de jeugd nog geen fiets kan besturen is niet mijn probleem.
Vroeger was het gewoon hetzelfde nu schijnbaarquote:Op zondag 15 november 2020 23:01 schreef Sodemieters het volgende:
Ja, dat is wat ik al aangaf. Ik wil het niet, maar bij uitzondering doe ik het nu toch.
Het zegt dat he deels prima rijdt, maar ook dat je mazzel hebt met de bestuurders om je heen, want:quote:Op zondag 15 november 2020 22:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Schijnbaar genoeg om de verzekeringsmaatschappijen tevreden te stellen. Dit itt de Golfjes met petjes bemanning die nog nooit van een BM trede gehoord hebben.
Maar goed, mijn mening omtrent dit verhaal mag ondertussen genoeglijk bekend zijn en ik ga er echt niet anders over denken. Dus ik hou er hier mee op.
quote:Op zondag 15 november 2020 17:47 schreef DW457 het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, zo lang en zo veel schadevrij rijden is alleen maar bewonderingswaardig. Wat hier echter wel terecht wordt gezegd is dat je niet weet hoe het er van buiten uit ziet als je met je mobiel bezig bent. Misschien wijken andere bestuurders dan wel uit en ligt het niet aan jou maar aan hen dat je geen brokken maakt. Je kan gewoon niet om de wetenschappelijke feiten heen: multi-tasken kan het brein niet...snel schakelen wel en dat is wat je brein doet. Je kan niet op twee dingen tegelijk letten, dus als je met je mobiel bezig bent, zie je de weg niet meer.
Nou nou, poeh poeh, stoer zegquote:Op zondag 15 november 2020 20:29 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ohoho boehoeh het mag gewoon nietTe hard rijden mag ook niet. Geen knipperlicht aangeven op een rotonde mag ook niet. Je vuilnisbak te vroeg buiten zetten mag ook niet. Waar hebben we het nou over? Natuurlijk draag ik de gevolgen als ik iemand aanrijd, maar dat doe ik ook als ik geen mobieltje in m'n hand heb, tenzij het de schuld van de ander is.
[..]
We gaan het zien, heb echt zelden boetes en rij best vaak te hard, door rood, met telefoon etc.Politie moet gewoon veel meer op de weg gaan rijden en mongolen mensen staande houden ipv dat stomme geflits voor 5 km/u te hard.
[..]
Ben je zo'n klapjosti dat je 5 sec. naar je telefoon scherm moet kijken en meteen helemaal niets meer om je heen ziet? Dan moet je inderdaad niet je telefoon gaan gebruiken in de auto want dat slaat nergens op. Soms leg ik m'n telefoon op m'n stuur, dan zie je op de achtergrond gewoon wat er gebeurt op de weg en kan je ook op je telefoon kijken. Maar goed, het is ook weer niet dat ik dit iedere rit doe hoor, zo erg verslaafd ben ik niet. Maar af en toe is het wel handig.
Lees mijn stukje nog eens...quote:Op zondag 15 november 2020 22:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Er worden een aantal overtredingen benoemd en jullie weten schijnbaar zeker dat het door het gebruik van de telefoon komt... Zaten jullie bij ze in de auto ofzo? Of zijn het aannames?
Wat ook gewoon wetenschappelijk bewezen is en uitgebreid is behandeld in deze Factsheet:quote:Op maandag 16 november 2020 06:59 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Lees mijn stukje nog eens...
Ik zeg niet dat iedereen die slingert etc op de telefoon zit, ik zeg dat ik nog nooit iemand goed heb zien rijden tijdens het gebruik van de telefoon.
Ik ben er wel trots op, als ik namelijk dagelijks zie wat voor capriolen mensen uithalen ben ik een erg goede bestuurder. Ik hoop dat jij trots bent dat je (denkt) iemand op Fok een lesje te leren op basis van een paar regels tekst. Oh ik ben er trouwens nog één vergeten ik rij ook gewoon met drank op achter het stuur. Om me nog even stoerder te maken. Uiteraard wel wat maximaal toegestaan is, dus meestal een biertje of 3.quote:Op maandag 16 november 2020 01:07 schreef DW457 het volgende:
[..]
Nou nou, poeh poeh, stoer zeg![]()
Maar eerlijk, jij bent inderdaad te verslaafd en te ver heen. Er moet in jouw geval eerst een kind of 2 onder je auto komen wil je je mobiel wegleggen....voor een maandje.
Jij bent echt by far de meest arrogante bestuurder hier op Fok. Ik vergelijking met jou is AchJa nog bescheiden. Niet iets om trots op te zijn.
Let nou eens op als je over de A8 rijdt... dan zie je voor de eerste keer iemand goed rijden met een telefoonquote:Op maandag 16 november 2020 06:59 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Lees mijn stukje nog eens...
Ik zeg niet dat iedereen die slingert etc op de telefoon zit, ik zeg dat ik nog nooit iemand goed heb zien rijden tijdens het gebruik van de telefoon.
Ik heb absoluut niet de hoop of de illusie om jouw gedrag te veranderen. Daar is namelijk een zekere mate van zelfinzicht en intelligentie voor nodig en jij laat duidelijk zien die niet in huis te hebben.quote:Op maandag 16 november 2020 08:15 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik ben er wel trots op, als ik namelijk dagelijks zie wat voor capriolen mensen uithalen ben ik een erg goede bestuurder. Ik hoop dat jij trots bent dat je (denkt) iemand op Fok een lesje te leren op basis van een paar regels tekst. Oh ik ben er trouwens nog één vergeten ik rij ook gewoon met drank op achter het stuur. Om me nog even stoerder te maken. Uiteraard wel wat maximaal toegestaan is, dus meestal een biertje of 3.
Maar goed 9 van de 10 keer komt dit allemaal niet ter voor want dan rij ik m'n standaard woon-werk ritje en is het te druk op de weg om door rood te rijden, te vroeg voor drank en m'n auto te traag om te hard te rijden
[..]
Let nou eens op als je over de A8 rijdt... dan zie je voor de eerste keer iemand goed rijden met een telefoon![]()
Dit. Pak de appende fietsers maar een stuk harder aan, zijn veel gevaarlijker.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:46 schreef De_Onstopbare het volgende:
De schade van die appende automobilist die achterin mij reed was vele male groter dan een fietser ooit zou kunnen veroorzaken.quote:Op maandag 16 november 2020 08:44 schreef harrievankempen het volgende:
[..]
Dit. Pak de appende fietsers maar een stuk harder aan, zijn veel gevaarlijker.
Wat een emotie in je post man. Dat kan wel wat minder.quote:Op maandag 16 november 2020 08:37 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ik heb absoluut niet de hoop of de illusie om jouw gedrag te veranderen. Daar is namelijk een zekere mate van zelfinzicht en intelligentie voor nodig en jij laat duidelijk zien die niet in huis te hebben.
Ik hoop voor jou en voor de eventuele nabestaande dat je hier nooit iemand in meeneemt, want dat wil je niet meemaken. Al vraag ik me ook ernstig af of het je überhaupt zou interesseren als je een kind kapot rijdt vanwege drank of mobielgebruik in het verkeer. Waarschijnlijk schuif je dan ook de schuld op dat kind...had ie maar niet achter die bal aan moeten rennen...
Bij een stoplicht dat op rood staat mag je wel even kijken. Als het groen is moet je dan wel doorrijden, dus blijven oplettenquote:Op maandag 16 november 2020 09:37 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Mag het bij het stoplicht wel?
Worden die camera's alleen op snelwegen geplaatst of ook binnen de bebouwde kom?
Als je stilstaat mag je je telefoon in je handen hebben.quote:Op maandag 16 november 2020 09:37 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Mag het bij het stoplicht wel?
Worden die camera's alleen op snelwegen geplaatst of ook binnen de bebouwde kom?
https://www.ad.nl/auto/an(...)-euro-s-op~ad762926/quote:Op maandag 16 november 2020 09:40 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Als je stilstaat mag je je telefoon in je handen hebben.
Geen idee waar ze precies komen te hangen..
Top, mooi spulquote:Op maandag 16 november 2020 09:41 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/auto/an(...)-euro-s-op~ad762926/
Het wachten is op de eerste wappies die ze gaan vernielenquote:
Het wachten is op de implementatie in Flitsmeister om hiervoor te waarschuwenquote:Op maandag 16 november 2020 09:45 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Het wachten is op de eerste wappies die ze gaan vernielen
Ik vraag me af hoe dit dan in de file werkt. Daar sta je vaak stil of ga je van stil/stap voets rijden.quote:Op maandag 16 november 2020 09:40 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Als je stilstaat mag je je telefoon in je handen hebben.
Geen idee waar ze precies komen te hangen..
Zodra je stilstaat mag hij in je handen zijn. Zodra je weer (stapvoets) gaat rijden moet hij uit je handen zijn.quote:Op maandag 16 november 2020 09:54 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe dit dan in de file werkt. Daar sta je vaak stil of ga je van stil/stap voets rijden.
Als ik op mijn telefoon zit tijdens autorijden is het in zo'n situatie.
Ok ben benieuwd of zo'n camera dat onderscheid kan maken.quote:Op maandag 16 november 2020 09:55 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zodra je stilstaat mag hij in je handen zijn. Zodra je weer (stapvoets) gaat rijden moet hij uit je handen zijn.
Precies de reden waarom in files kop/staart botsingen plaatsvindenquote:Op maandag 16 november 2020 09:54 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe dit dan in de file werkt. Daar sta je vaak stil of ga je van stil/stap voets rijden.
Als ik op mijn telefoon zit tijdens autorijden is het in zo'n situatie.
Zelf nooit gehad gelukkig maar zou idd wel kunnen. Ben benieuwd lf het aantal kop staart botsingen in files drastisch is toegenomen sinds 2011.quote:Op maandag 16 november 2020 10:00 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Precies de reden waarom in files kop/staart botsingen plaatsvinden
Dat mag je vinden. Ik sta echter achter elk woord en neem er niets van terug. Vanuit mijn werk heb ik meermaals de gevolgen mogen zien en meemaken en dan beleef je het toch anders.quote:Op maandag 16 november 2020 09:09 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat een emotie in je post man. Dat kan wel wat minder.
Overigens schijnt een autoradio ook af te leiden. Dezelfde op de persoon gespeelde en overdreven argumenten die jij hier aanvoert kunnen we daar ook op toepassen.
Mensen die een interessante podcast luisteren vinden vinden het helemaal niet erg om een kind kapot te rijden!
Ik zie heel vaak mensen hun radio zachtjes of uit zetten bij het zoeken van een parkeerplek.quote:Op maandag 16 november 2020 10:17 schreef DW457 het volgende:
[..]
Dat mag je vinden. Ik sta echter achter elk woord en neem er niets van terug. Vanuit mijn werk heb ik meermaals de gevolgen mogen zien en meemaken en dan beleef je het toch anders.
quote:Op zondag 15 november 2020 14:36 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Moeten ze hem wel kunnen zien. Weet niet of de zoomfunctie zo goed is.
Ik ben groot voorstander van de controles, maar dit is helemaal kut natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:27 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Die camera's blijken toch niet zo slim te zijn. Kansloos dit.
De handmatige controle door BOA's schiet dus tekort. Zaak om zelf te controleren dusquote:Op vrijdag 20 november 2020 08:58 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik ben groot voorstander van de controles, maar dit is helemaal kut natuurlijk.
Laat ze dat eerst maar oplossen.
Blijkbaar ja. Als dat zo is moeten ze dat eerst oplossen voor het middel ingezet kan worden lijkt me.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:12 schreef devlinmr het volgende:
[..]
De handmatige controle door BOA's schiet dus tekort. Zaak om zelf te controleren dus
Blijft mensenwerk en dus zullen er fouten gemaakt worden.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:16 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Blijkbaar ja. Als dat zo is moeten ze dat eerst oplossen voor het middel ingezet kan worden lijkt me.
Nee, het strafbare feit is het vasthouden van een telefoon.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:27 schreef Redbullkid het volgende:
Maar ik rij wel met mijn telefoon met navigatie altijd. Hij ligt dan op mijn schoot.
Is dit wel of geen boete?
Zou wel zuur zijn als dat zo is.
Mooiquote:Op vrijdag 20 november 2020 09:42 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nee, het strafbare feit is het vasthouden van een telefoon.
Heb je het artikel gelezen?quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:27 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:52 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Mooi
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bij die 2e foto zal je vast en zeker nog een boete krijgen vanwege belemmering van je zicht. Net zoals je niet met half gekrapte ramen mag rijden.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:52 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Mooi
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Uit dit verhaal zou blijken dat je niet standaard de foto krijgt? Dat is wel apart....niet echt transparant. Moet je dus elke keer in de pen gaan klimmen om je foto te krijgen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:27 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Neem aan dat dit net als flitsboetes gewoon online te zien is met je digid...quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:06 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Uit dit verhaal zou blijken dat je niet standaard de foto krijgt? Dat is wel apart....niet echt transparant. Moet je dus elke keer in de pen gaan klimmen om je foto te krijgen.
Lijkt mij ook, verhaal zal wel weer half kloppen van wat die journalist daar neergeschreven heeft.quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:07 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Neem aan dat dit net als flitsboetes gewoon online te zien is met je digid...
Maar dan nog steeds is het belachelijk een systeem te hanteren dat mogelijk onterechte boetes uitdeelt en dan vervolgens de verantwoordelijkheid daarvoor bij de burger zelf te leggen
Zou ik ook wel denken ja, zo'n ding vol in je smoel hoe kom je erop haha. Anderzijds hebben sommige mensen de carkit ook wel links van de bestuurder geplakt. Ik weet niet precies wanneer het belemmeren van zicht is.quote:Op vrijdag 20 november 2020 11:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij die 2e foto zal je vast en zeker nog een boete krijgen vanwege belemmering van je zicht. Net zoals je niet met half gekrapte ramen mag rijden.
quote:
Dat was dus niet met het camerasysteem waar het in dit topic over gaat.quote:Volgens Bergers ging het om een van de nieuwe slimme camera’s die toen getest werden, maar daar is volgens het Openbaar Ministerie geen sprake van. ,,Wat er waarschijnlijk aan de hand is, is dat er sprake was van een camera die de politie al gebruikt om te controleren op handheld bellen”, laat woordvoerster Marloes van Kessel weten aan De Telegraaf. ,,Het is terecht dat hij in bezwaar is gegaan en dat het rechtgetrokken is, maar de link met de nieuwe camera’s klopt niet. Die camera’s ontwikkelen we juist met de nieuwste technieken en met goede nacontroles om dit soort misverstanden te voorkomen”, benadrukt Van Kessel. ,,Er kan altijd een foutje insluipen, maar de foutmarge is klein.”
Ik zie nu dat het artikel is aangepast. Dat stond er gisteravond nog niet bij.quote:Op vrijdag 20 november 2020 12:56 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[..]
Dat was dus niet met het camerasysteem waar het in dit topic over gaat.
Klopt, maar vasthouden betekent niet per definitie dat je 'm in je hand hebt. De rechter heeft bepaald dat tussen oor en schouder klemmen ook 'vasthouden' is en je mag de telefoon zelfs niet in je hoofddoekje steken, want dat is volgens de rechter ook 'vasthouden'.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:42 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nee, het strafbare feit is het vasthouden van een telefoon.
Sowieso lijkt het me niet prettig navigeren. En moet je 'm dan ook niet constant rechtleggen?quote:Op vrijdag 20 november 2020 13:25 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Klopt, maar vasthouden betekent niet per definitie dat je 'm in je hand hebt. De rechter heeft bepaald dat tussen oor en schouder klemmen ook 'vasthouden' is en je mag de telefoon zelfs niet in je hoofddoekje steken, want dat is volgens de rechter ook 'vasthouden'.
Dus of je weg komt met een telefoon die op je schoot ligt? Misschien wel, misschien niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |