Bronquote:Het Openbaar Ministerie gaat vanaf maandag 'slimme' camera's inzetten om automobilisten te fotograferen die achter het stuur een telefoon vasthouden. De foto's worden automatisch naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) gestuurd. De boete voor het vasthouden van een telefoon achter het stuur is 240 euro.
De camera's maken beelden schuin naar beneden. Het gezicht van de bestuurder wordt daardoor niet vastgelegd, zijn handen en kenteken wel. Alleen als het systeem vermoedt dat er een telefoon wordt vastgehouden, gaat de foto naar het CJIB. Daar beoordeelt een boa de overtreding definitief.
Volgens het OM zijn de foto's zo duidelijk dat er een boete kan worden opgelegd, aldus een woordvoerder. De foto’s kunnen door de kentekenhouder worden opgevraagd. Tegen de opgelegde boete kan beroep worden aangetekend.
Veel overtredingen tijdens test
In Nederland is er al getest met het systeem. Tijdens die testperiodes werden veel overtredingen geconstateerd - op één dag registreerden twee camera's 400 bestuurders met een telefoon in hun hand. De camera's werken dag en nacht en bij alle weersomstandigheden.
Het systeem wordt al gebruikt in Australië. Nederland is het eerste land in Europa waar het wordt ingezet.
Ik vind het nogal big brother-achtig eigenlijk.quote:
Het doel heiligt de middelen; het is gevaarlijk om die smartfoon te gebruiken als je rijdt.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:42 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik vind het nogal big brocherende achting eigenlijk.
quote:Op donderdag 12 november 2020 22:37 schreef Aanmodderfakker het volgende:
Daar beoordeelt een boa de overtreding definitief.
Chinese toestanden is onze toekomst.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:42 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Volgende stap is een verplichte camera in je auto en in alle kamers van je huisquote:Op donderdag 12 november 2020 22:48 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind dit niet zo'n goed idee. Je gaat ook niet mensen door het keukenraam fotograferen om ze te betrappen op iets dat niet mag van vadertje staat.
Hoezo?quote:Op donderdag 12 november 2020 22:46 schreef De_Onstopbare het volgende:
Lekker automobilistje pesten weer.
We moeten alleen even wennen aan het idee. Je kan het zo extreem niet bedenken of ze staan hier weer in de rij om de meest dystopische plannen goed te praten. Het is een keertje genoeg hoor, hoeveel bevoegdheden heeft politie nodig om een land een beetje in goede banen te leiden vraag ik me wel eens af.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:49 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Volgende stap is een verplichte camera in je auto en in alle kamers van je huis
Wat gebeurt er met de foto's waarop toch geen overtreding te zien is?quote:Alleen als het systeem vermoedt dat er een telefoon wordt vastgehouden, gaat de foto naar het CJIB. Daar beoordeelt een boa de overtreding definitief.
Het zijn die verdomde nihilistische heidenen die ieder moreel besef ontberen wat maakt dat we een onevenredig groot politieapparaat nodig hebben om dit land leefbaar te houden voor de vrome medemens.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:51 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
We moeten alleen even wennen aan het idee. Je kan het zo extreem niet bedenken of ze staan hier weer in de rij om de meest dystopische plannen goed te praten. Het is een keertje genoeg hoor, hoeveel bevoegdheden heeft politie nodig om een land een beetje in goede banen te leiden vraag ik me wel eens af.
@De_Onnoembare is smartphone verslaafdquote:Op donderdag 12 november 2020 22:46 schreef De_Onstopbare het volgende:
Dit is toch geen automobilistje pesten.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:46 schreef De_Onstopbare het volgende:
Die worden boven het bed van Koos Spee gehangen zodat hij zich lekker af kan trekken op foto’s van je kruis.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wat gebeurt er met de foto's waarop toch geen overtreding te zien is?
Cams in huis zou prima zijn. Je pakt hiermee inbrekers op, mocht men inbreken. Tip: De Action schijnt prima cams te hebben. Goedkoop ook. En gelijk verbinding hebben met politie. Dan zijn ze ook snel ter plaatsequote:Op donderdag 12 november 2020 22:51 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
We moeten alleen even wennen aan het idee. Je kan het zo extreem niet bedenken of ze staan hier weer in de rij om de meest dystopische plannen goed te praten. Het is een keertje genoeg hoor, hoeveel bevoegdheden heeft politie nodig om een land een beetje in goede banen te leiden vraag ik me wel eens af.
Deze?quote:Op donderdag 12 november 2020 22:56 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Het zijn die verdomde nihilistische heidenen die ieder moreel besef ontberen wat maakt dat we een onevenredig groot politieapparaat nodig hebben om dit land leefbaar te houden voor de vrome medemens.
Niet een minuut zonder je mobiel kunnen.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:46 schreef De_Onstopbare het volgende:
Dit dus en wat mij betreft mag de boete per overtreding verdubbeld worden en bij 3 van zulke overtreding ben je je rijbewijs kwijt en mag je een jaar later weer eens gaan lessen. Net zoals bij alcohol overtredingen gebeurt Mischien ook nog et verplichte dure cursussen erbij, psychiatrisch onderzoeken ook.quote:Op donderdag 12 november 2020 23:05 schreef FYazz het volgende:
[..]
Dit is toch geen automobilistje pesten.
Ik heb er als automobilist geen enkele last van.
Dit is meer smartphone-verslaafden aanpakken die voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen.
Een watte?quote:Op donderdag 12 november 2020 22:42 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
"Zwaardere straffen op drugshandel"quote:Op donderdag 12 november 2020 22:46 schreef De_Onstopbare het volgende:
Als de de bestuurder een mooie dame is dan zet de BOA er een fapje op.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Gewoon je alleen met het verkeer bezig houden en niet met randzaken is gewoon het veiligst. De rest wat je hier verzint is ook nog steeds onveilig.quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:30 schreef Tyr80 het volgende:
Doe het zelf ook, maar is tot op heden gelukkig altijd goed gegaan...zie wel eens mensen dusdanig slingeren dat het echt een keer fout moet gaan, dus ben het er wel mee eens dat ze er meer aandacht aan besteden.
In het verre oosten zie ik veel meer mensen korte audio berichtjes sturen via whatsapp, dat is natuurlijk eigenlijk veel veiliger omdat je je ogen niet op het scherm hoeft te richten. Via CarPlay kan ik ze ook als tekst sturen, maar niet in het NL dus dat pakt wel eens raar uit.
Misschien de wet op privacy dat de beoordelende boa geen gezichten mag zien?quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:42 schreef Red_85 het volgende:
Je heb toch handsfree?
Enige wat me stoort is dat er van alles een foto wordt gemaakt en apart bekeken wordt. Een telefoon kan ook aan iemands oor zitten. Hoezo is gezicht niet te zien dan?
Raaaar
Vind ik niet. Je hebt gewoon op te letten in het verkeer. Als jij zit te appen zie je niet dat het licht weer groen wordt of de file opschuift.quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:50 schreef nostra het volgende:
In Australië krijg je met die dingen ook een prent als je stilstaat voor een rood stoplicht of file. Da's dan weer wat overdreven.
Dit dus maar blijkbaar snappen velen niet dat het besturen van een potentieel moordwapen de opperste concentratie vergt. En wil men hun telefoonverslaving daar zo min mogelijk onder laten leiden.quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:58 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Vind ik niet. Je hebt gewoon op te letten in het verkeer. Als jij zit te appen zie je niet dat het licht weer groen wordt of de file opschuift.
Beboeten doe je om gevaarzetting te voorkomen, niet om iets als "je zou het groene licht wel eens kunnen missen". Als dat al valide overwegingen zijn voor de staat om in te grijpen, dan kunnen we wel bezig blijven. "U keek naar die langsfietsende vrouw meneer, dat is niet de bedoeling hè!".quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:58 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Vind ik niet. Je hebt gewoon op te letten in het verkeer. Als jij zit te appen zie je niet dat het licht weer groen wordt of de file opschuift.
In Nederland is dat niet strafbaar idd. Terecht ook, want de gevaarzetting is er niet.quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:50 schreef nostra het volgende:
In Australië krijg je met die dingen ook een prent als je stilstaat voor een rood stoplicht of file. Da's dan weer wat overdreven.
Blijven stil staan voor een groen licht is strafbaar en kan je een boete voor krijgen. Je negeert immers een verkeersteken.quote:Op vrijdag 13 november 2020 09:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Beboeten doe je om gevaarzetting te voorkomen, niet om iets als "je zou het groene licht wel eens kunnen missen". Als dat al valide overwegingen zijn voor de staat om in te grijpen, dan kunnen we wel bezig blijven. "U keek naar die langsfietsende vrouw meneer, dat is niet de bedoeling hè!".
Ja, dus daar kun je al een boete voor krijgen die relatief is aan de hinder die je veroorzaakt.quote:Op vrijdag 13 november 2020 09:09 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Blijven stil staan voor een groen licht is strafbaar en kan je een boete voor krijgen. Je negeert immers een verkeersteken.
Jawel. Als jij voor het stoplicht staat is het voertuig actief/in werking. En zolang dat het geval is mag je geen telefoon in je handen hebben.quote:Op vrijdag 13 november 2020 09:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja, dus daar kun je al een boete voor krijgen die relatief is aan de hinder die je veroorzaakt.
Dan hoef je dus niet iemand nog los te beboeten met een boete voor handheld bellen, want die boete is relatief aan het gevaar dat je veroorzaakt omdat je rijdt met een telefoon in je hand. Dus als je stilstaat ben je daar terecht niet strafbaar voor imo.
Die gaan voor de zekerheid naar de belastingdienst, want het zou zo maar kunnen dat jij net onderweg was naar Zwitserland om je geheime bankrekening te beheren.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Of je zet je smartphone gewoon in een houder. Als het maar handsfree is.quote:Op donderdag 12 november 2020 22:42 schreef Dries4Ever het volgende:
je smartphone mirroren naar je auto touchscreen en ze kunnen je geen zak maken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |