abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194744082
Bij een min of meer ongerelateerd topic op de FP eindigde ik in een ellenlange discussie over het wel of niet gebruiken van de "corrigerende tik".

Een aantal mensen blijkt te vinden dat het bij opvoeden hoort en vielen en masse over me heen toen ik meldde dat elke vorm van fysiek bestraffen bij wet verboden is. Nog even afgezien van het ontkennen van iets wat een feit is (corrigerende tik is verboden) verbaast het me dat men het blijkbaar nog steeds als een acceptabele manier van straffen ziet.

Ter ondersteuning van mijn punt

Onderzoeksresultaten naar effect van "spanking" (corrigerende tik)
https://www.sciencedaily.com/releases/2017/07/170731164027.htm

Wets artikel + memorie van toelichting waarin het verbod is opgenomen

Het tweede lid van artikel 247 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek:
"Onder verzorging en opvoeding worden mede verstaan de zorg en de verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn en de veiligheid van het kind alsmede het bevorderen van de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid. In de verzorging en opvoeding van het kind passen de ouders geen geestelijk of lichamelijk geweld of enige andere vernederende behandeling toe."

quote:
2. Reikwijdte van het voorstel

a. Het wetsvoorstel verbiedt, naast de toepassing van geestelijk geweld of vernederende behandeling, de fysieke bestraffing van kinderen («corporal punishment»). Hieronder valt iedere vorm van geweld die wordt gebruikt als opvoedingsmiddel. In de praktijk blijkt het begrip «geweld» niettemin verschillend te worden geïnterpreteerd. Er zijn ouders die geweldgebruik kwalificeren als een verantwoord correctiemechanisme. Dat is niet een interpretatie die verenigbaar is met dit wetsvoorstel. Ieder opzettelijk een ander pijn laten ondervinden is een vorm van geweldsuitoefening in de zin van dit wetsvoorstel.

Geweldsuitoefening levert in beginsel ook in strafrechtelijke zin mishandeling op. Zoals de Raad terecht opmerkt, is de meest eenvoudige vorm van mishan-deling het opzettelijk een ander pijn laten ondervinden. Hieruit kan geconcludeerd worden dat iedere vorm van fysieke bestraffing die opzettelijk wordt gegeven en bij het kind pijn veroorzaakt, in beginsel onder de norm te scharen is. De reflexwerking van de voorgestelde aanpassing van het Burgerlijk Wetboek brengt met zich mee dat de ruimte om geweldsuitoefening jegens kinderen in het strafrecht niet als mishandeling aan te merken, verkleind wordt.

Tegelijk kan evenwel niet worden gesteld dat elke tik die de bedoeling tot corrigeren heeft, geweld oplevert. Een tik op de vingers die voorkomt dat een snoeppot geplunderd wordt, is geen geweld. Ook het stevig beetpakken van een kind om te voorkomen dat het iets gevaarlijks doet, valt niet onder het toepassen van geweld, omdat alsdan niet het bestraffen maar het voorkomen overheerst. Wel kan gesteld worden dat ieder opzettelijk een ander pijn laten ondervinden een vorm van geweldsuitoefening in de zin van dit wetsvoorstel is. Iedere vorm van fysiek bestraffen van een kind na een incident valt om die reden onder de norm en is derhalve niet verenigbaar met het gebod.

De memorie van toelichting is conform bovenstaande verduidelijkt.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30316-4.html

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

[ Bericht 0% gewijzigd door devlinmr op 27-08-2020 13:25:56 ]
pi_194744131
kijk eens op straat hoe de jeugd omgaat met ouderen, het gevolg van het pamperen van halfzachte sneeuwvlokjes.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_194744154
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:13 schreef halfway het volgende:
kijk eens op straat hoe de jeugd omgaat met ouderen, het gevolg van het pamperen van halfzachte sneeuwvlokjes.
Waarom denk je dat dat een gevolg is van "pamperen van halfzachte sneeuwvlokjes" ? Kun je dat onderbouwen?
pi_194744174
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:13 schreef halfway het volgende:
Want als je ze niet slaat ben je ze aan het pamperen? :')
pi_194744268
Je bent aan het mierenneuken en in alle info die je aanlevert is er een duidelijk onderscheid tussen mishandeling en een corrigerende tik. Jij schaart alles onder mishandeling ondanks dat uit ALLE linkjes die jij te voorschijn tovert hier onderscheid tussen maakt.
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_194744275
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:16 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Dat schijnt men nog steeds te denken ja. Evenals "het is maar een tik"
pi_194744285
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:22 schreef Tim_G het volgende:
Je bent aan het mierenneuken en in alle info die je aanlevert is er een duidelijk onderscheid tussen mishandeling en een corrigerende tik. Jij schaart alles onder mishandeling ondanks dat uit ALLE linkjes die jij te voorschijn tovert hier onderscheid tussen maakt.
Dat doe ik dus niet, dat doet de wet, die schaart "Iedere vorm van fysiek bestraffen van een kind na een incident" onder mishandeling
pi_194744314
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:16 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Dat zegt toch niemand, dat maak je ervan. Maar lui die roepen dat een corrigerend tikje mishandeling is zijn er wel.
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_194744321
quote:
Sinds 2007 is een corrigerende tik bij wet verboden in Nederland.

Bijvorobeeld hier te lezen.

Of hier.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194744325
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:23 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dat doe ik dus niet, dat doet de wet, die schaart "Iedere vorm van fysiek bestraffen van een kind na een incident" onder mishandeling
Jezus kerel, dat doet de wet niet?! daar wijs ik je keer op keer op.
pi_194744356
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:25 schreef Tim_G het volgende:

[..]

En ik wijs je er keer op keer op dat je verkeerd leest en interpreteert
pi_194744376
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:25 schreef Tim_G het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Of hier.
Ik ben bang dat Tim_G dit niet als bewijs ziet
pi_194744395
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Of hier.
Blij dat ik ver voor die tijd ben geboren
pi_194744411
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:29 schreef Fugue het volgende:

[..]

Want?
pi_194744424
quote:

[..]

Want jij wordt graag gespanked door je daddy :')
pi_194744433
quote:

[..]

Want jij hebt genoten van de corrigerende tikken die je hebt gekregen?
pi_194744443
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:30 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Want?
Ik vind dat mijn opvoeding erg goed gelukt is
pi_194744472
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:30 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Want jij wordt graag gespanked door je daddy :')
Leerde wel dat ik rotzooi niet nog een keer durfde uit te halen. Werkt mi beter dan die halfbakken ouders die nu softies uitbroeden
pi_194744512
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:31 schreef Fugue het volgende:

[..]

Ik vind dat mijn opvoeding erg goed gelukt is
En zonder corrigerende tik was jij volledig ontspoord?
Wat hield die corrigerende tik in bij jou?
pi_194744525
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:32 schreef Fugue het volgende:

[..]

Leerde wel dat ik rotzooi niet nog een keer durfde uit te halen. Werkt mi beter dan die halfbakken ouders die nu softies uitbroeden
Leerde je dat uit angst voor pijn of omdat je doorhad waarom wat je dan ook gedaan had niet acceptabel was?
pi_194744527
Sommige kinderen hebben dat af en toe nodig.
pi_194744536
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:35 schreef zuco het volgende:
Sommige kinderen hebben dat af en toe nodig.
zoals? en waarom? en waarom helpen alternatieven niet?
pi_194744594
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:35 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ik heb geen voorbeelden en zal mijn kinderen ook nooit slaan, maar je hebt kinderen die dat soms nodig hebben denk ik.
pi_194744602
Wat zijn de alternatieven, als ze na 100 keer nog niet luisteren?
pi_194744613
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:38 schreef zuco het volgende:

[..]

Ik heb geen voorbeelden en zal mijn kinderen ook nooit slaan, maar je hebt kinderen die dat soms nodig hebben denk ik.
Het is verboden om een reden, er is al veel onderzoek gedaan naar fysiek straffen bij kinderen, en keer op keer de zelfde conclusie, namelijk dat de kinderen die fysiek gestraft worden, eerder ontsporen dan degene bij wie dat niet zo is.
pi_194744811
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:38 schreef zuco het volgende:

[..]

Ik vraag me altijd af mensen die vinden dat ze hun kind een corrigerende tik mogen geven, ook vinden dat ze hun partner een corrigerende tik mogen geven. En dat ze vinden dat deze partner dat ook bij hen mag doen. En als ze vinden van niet: waarom dat niet en je kind wel?
pi_194744965
Je kind fysiek aanpakken, vind ik vaak getuigen van gebrek aan pedagogische alternatieven van de opvoeders.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_194744996
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vraag me altijd af mensen die vinden dat ze hun kind een corrigerende tik mogen geven, ook vinden dat ze hun partner een corrigerende tik mogen geven. En dat ze vinden dat deze partner dat ook bij hen mag doen. En als ze vinden van niet: waarom dat niet en je kind wel?
Dit.
Je leert je kind dat slaan mag, zolang je maar de sterkste bent.
- Goethe, “Faust”
pi_194745045
Corrigerende tik is soms gewoon nodig, bij bepaalde kinderen. De overheid zit hier weer eens zich met dingen te bemoeien waar ze geen reet van af weten en niets te zoeken hebben. Let op: er zit een enorm verschil tussen corrigerende tik en de tyfus slaan.

Ik zelf heb ook wel eens klappen gehad vroeger en ik kan je zeggen: ik had ze zowel verdiend als nodig.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_194745060
quote:

[..]

Domme vergelijking. Ik voed mijn partner niet op noch heb ik een bovenliggende relatie met mijn partner.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 14:04:54 #31
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_194745084
quote:

[..]

Geef jou dadelijk een corrigerende tik, mag toch ook. Dan mag mn vrouw en kind al helemaal. :Y
Thinking about thinking of you.
pi_194745093
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:03 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Domme vergelijking. Ik voed mijn partner niet op noch heb ik een bovenliggende relatie met mijn partner.
Ik denk dat het een verkeerd uitgangspunt is dat je een bovenliggende relatie tov je kind hebt.

Je voedt je partner wellicht niet op, maar toch zal hij/zij echt wel eens dingen doen die je niet leuk of fijn vindt. Hoe ga je daar dan mee om?
pi_194745100
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:04 schreef shifto het volgende:

[..]

Geef jou dadelijk een corrigerende tik, mag toch ook. Dan mag mn vrouw en kind al helemaal. :Y
Dat mag dus niet, dus tamelijk domme opmerking.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 14:06:49 #34
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_194745113
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat mag dus niet, dus tamelijk domme opmerking.
Wie houdt mij tegen? Politie doet echt niets hoor.
pi_194745122
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik denk dat het een verkeerd uitgangspunt is dat je een bovenliggende relatie tov je kind hebt.
Eh... nee. IK ben de ouder, ik voed op, ik ben wel degelijk de bovenliggende partij, totdat ze volwassen zijn en dat ook tonen in hun gedrag.

Wat een volledig verkeerd uitgangspunt is, is die van jou: namelijk dat ouders-kinderen een gelijkwaardige positie hebben.
quote:
Je voedt je partner wellicht niet op, maar toch zal hij/zij echt wel eens dingen doen die je niet leuk of fijn vindt. Hoe ga je daar dan mee om?
Nooit een vrouw geslagen, nooit de neiging gehad. Echt twee totaal verschillende dingen.

Voed jij je partner op? Verbied jij ze bv te snoepen? Of zeg je hoe laat bedtijd is? :?
pi_194745143
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:06 schreef shifto het volgende:

[..]

Wie houdt mij tegen? Politie doet echt niets hoor.
De vraag of de politie al dan niet iets doet, maakt niet dat iets wel of niet mag.
Het mag niet.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 14:09:28 #37
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_194745150
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De vraag of de politie al dan niet iets doet, maakt niet dat iets wel of niet mag.
Het mag niet.
Ai dan kijk ik maar beter uit inderdaad. :X
pi_194745217
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:07 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Eh... nee. IK ben de ouder, ik voed op, ik ben wel degelijk de bovenliggende partij, totdat ze volwassen zijn en dat ook tonen in hun gedrag.

Wat een volledig verkeerd uitgangspunt is, is die van jou: namelijk dat ouders-kinderen een gelijkwaardige positie hebben.
[..]

Nooit een vrouw geslagen, nooit de neiging gehad. Echt twee totaal verschillende dingen.

Voed jij je partner op? Verbied jij ze bv te snoepen? Of zeg je hoe laat bedtijd is? :?
Verbieden vind ik sowieso al ver gaan, maar goed als je wil verbieden, dat kun je niet anders handhaven dan met een corrigerende tik? Dan zit er toch iets niet goed?

Ik vind dat mensen gelijkwaardig zijn, inderdaad. Dat wil niet zeggen dat ik als ouder niet dingen wil overbrengen aan mijn kind, maar daar heb ik geen geweld, of eufemistisch gesproken 'corrigerende tik', voor nodig.
pi_194745225
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Jij hebt dezelfde tik als je medestander. Dat je een corrigerende tik vind kunnen betekend niet dat je de hele dag je kinderen aan het meppen bent? Wat voor idiote gedachte is dat?
pi_194745236
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Dit.
Je leert je kind dat slaan mag, zolang je maar de sterkste bent.
Dus op school moet een kind zich maar laten slaan?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_194745242
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:13 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Jij hebt dezelfde tik als je medestander. Dat je een corrigerende tik vind kunnen betekend niet dat je de hele dag je kinderen aan het meppen bent? Wat voor idiote gedachte is dat?
Volgens mij zeg ik dat ook nergens. Probeer het nog eens.
pi_194745261
Ik zou het zelf nooit doen, maar er zijn genoeg culturen waarin het doodgewoon is. Een vriend van mij heeft een Colombiaanse moeder, die geeft hem nog steeds wel eens een 'corrigerende' tik, wat best genant is als je vrienden en je kinderen erbij zijn. En latino-corrigerend is een stuk harder dan hollands-corrigerend.

Ik vind er verder niet zoveel van. Alles heeft grenzen van het toelaatbare. Als een tik op de vingers al verboden zou zijn, zoals TS suggereert, dan lijkt me dat goed ingewikkeld, sommige kinderen gaan nou eenmaal fases door waarin het een effectief middel is, zeker als ze nog niet kunnen praten en de frustratie groot kan worden.

Je moet altijd andere opties proberen, vind ik, en soms accepteren dat effectief opvoeden niet altijd on the spot meteen lukt.

Als ik op straat een moeder haar zoon een tik op het achterhoofd of op de arm zie geven zou ik dat gewoon laten gebeuren. Zodra ik zie dat het geleverde pijntje angstig maakt, zou ik wel handelen. Maar er zijn gradaties mogelijk waarin je de tik kan geven zonder schadelijke gevolgen.
-nee-
pi_194745268
Jong geleerd, oud gedaan. Als je je kind leert dat je mag slaan zodra er niet naar je wordt geluisterd...
pi_194745278
quote:

[..]

Als je dat niet zelf kunt verzinnen snap ik waarom we deze discussie voeren.......
pi_194745295
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:07 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

[..]

Zij zijn van die lui die graag vriendjes zijn met hun kinderen ipv dat ze ze opvoeden.
pi_194745320
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:16 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Als je dat niet zelf kunt verzinnen snap ik waarom we deze discussie voeren.......
Leg het me eens uit dan.
pi_194745337
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Verbieden vind ik sowieso al ver gaan, maar goed als je wil verbieden, dat kun je niet anders handhaven dan met een corrigerende tik? Dan zit er toch iets niet goed?
Dus je zegt inderdaad dat je je partner niet opvoed? Nou dan.
Wat is er dan 'te handhaven'?
quote:
Ik vind dat mensen gelijkwaardig zijn, inderdaad. Dat wil niet zeggen dat ik als ouder niet dingen wil overbrengen aan mijn kind, maar daar heb ik geen geweld, of eufemistisch gesproken 'corrigerende tik', voor nodig.
"Mensen zijn gelijkwaardig". Wat een mooie, nietszeggende bloemetjes in je haar uitspraak weer.
De menselijke relaties zijn NIET per definitie gelijkwaardig en ouder-kind is er daar 1 van. De ouder is de bovenliggende partij.

Tenzij je enorme etterbakken wil opvoeden, dan is het wel een goed idee om papa/mama en Vlinder en Sterre als gelijkwaardig in hun relatie te zien ja.
pi_194745350
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:14 schreef halfway het volgende:

[..]

Dus op school moet een kind zich maar laten slaan?
Dat wordt inderdaad op school geleerd. Je mag NOOIT terugslaan. Ook niet als je consequent gepest, geslagen etc wordt.

Dat heb ik dus al zo vaak tegen die van mij gezegd: je mag niet beginnen, maar als iemand jou slaat mag je van mij 2 x zo hard terugmeppen. Sterker nog: ik juich het toe. Beetje over je heen laten lopen en je laten slaan... dat gaat je niet verder brengen in het echte leven :N
pi_194745359
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:16 schreef Rock92 het volgende:
Jong geleerd, oud gedaan. Als je je kind leert dat je mag slaan zodra er niet naar je wordt geluisterd...
Je kind leert dat er grenzen zijn aan ontoelaatbaar gedrag en dan acties consequenties hebben.
pi_194745363
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Leg het me eens uit dan.
Je wilt 2 compleet verschillende relaties met elkaar gaan vergelijken en blijkbaar daar dan ook dezelfde principes hanteren. Straks kom je nog met de vraag waarom je je baas dan geen corrigerende tik geeft........
pi_194745365
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:18 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Zij zijn van die lui die graag vriendjes zijn met hun kinderen ipv dat ze ze opvoeden.
Exact. En we weten allemaal hoe die kinderen zich gedragen als ze hun zin niet krijgen :X
pi_194745378
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:16 schreef Rock92 het volgende:
Je springt van 'corrigerende tik' naar 'slaan', maar ik denk dat als iemand dit gereedschap gebruikt, dat die daar verschil in ziet.
-nee-
pi_194745422
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:25 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Je springt van 'corrigerende tik' naar 'slaan', maar ik denk dat als iemand dit gereedschap gebruikt, dat die daar verschil in ziet.
Een 'zachte' klap is natuurlijk een lichte vorm van geweld. Als je kind daar dan niet naar luistert. Wat ga je dan doen? Of hij luistert er in het begin wel naar maar naar mate die ouder wordt niet meer omdat hij door heeft dat hij je fysiek de baas is? Angst voor geweld is geen eerlijke manier om je kind zijn respect te verdienen. Het kan makkelijk back firen.
pi_194745446
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:29 schreef Rock92 het volgende:

[..]

Een 'zachte' klap is natuurlijk een lichte vorm van geweld. Als je kind daar dan niet naar luistert. Wat ga je dan doen? Of hij luistert er in het begin wel naar maar naar mate die ouder wordt niet meer omdat hij door heeft dat hij je fysiek de baas is? Angst voor geweld is geen eerlijke manier om je kind zijn respect te verdienen. Het kan makkelijk back firen.
Het lijkt mij dat er ook een leeftijd is dat de effectiviteit daalt, ergens rond een jaar of 6 ofzo, maar het is aan de ouder zelf om in te schatten waar je begint en waar je ophoudt.
-nee-
pi_194745481
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:31 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat er ook een leeftijd is dat de effectiviteit daalt, ergens rond een jaar of 6 ofzo, maar het is aan de ouder zelf om in te schatten waar je begint en waar je ophoudt.
Zacht klap voor effectiviteit, harde klap voor jeugdzorg?

Zo iets?
pi_194745563
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:35 schreef Rock92 het volgende:

[..]

Zacht klap voor effectiviteit, harde klap voor jeugdzorg?

Zo iets?
Zoiets.
-nee-
pi_194745574
:')
pi_194745666
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:34 schreef devlinmr het volgende:

[..]

En zonder corrigerende tik was jij volledig ontspoord?
Wat hield die corrigerende tik in bij jou?
Moeilijk te zeggen

Gewoon een klap voor mijn kop als ik niet luisterde
pi_194745805
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Volgens mij vindt men doorgaans dat ze er niet slechter van zijn geworden en wordt het gerelativeerd als functioneel. Bovendien kan iemand als prima volwassene eindigen al was de opvoeding bagger en andersom.

Het zal ook vaak niet tot een soort levenslang trauma leiden, maar je geeft er impliciet mee aan dat het onder bepaalde omstandigheden oké is om op basis van autoriteit andermans lichamelijke integriteit te schenden. En grenzen stellen en geen polderende curling ouder worden kan ook zonder fysiek te worden. Vals dilemma van mensen die niet beter weten of kunnen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2020 15:01:46 ]
pi_194745819
Het dochtertje van 3 van mijn werkgever had er een handje van om achter ons langs te lopen en ons om het hardst op ons achterste te slaan.
Haar berispend toespreken had al weken geen succes.
Dat leek ze eerder als motivatie te zien om het nog eens te doen.
Dus heb ik haar een keer beetgepakt en een veeg over haar brillen gegeven, alsof je ergens stof vanaf slaat.
-He, je mag niet slaan, zei ze.
-Waarom doe jij het dan? Vroeg ik.
Moest ze toch over nadenken.

De volgende dag liep ze weer in de schuur rond en kwam weer op me af om me een klap te geven.
Haar handje kwam al naar beneden, toen ze ineens inhield en zichtbaar stond na te denken.
Ze heeft het nooit meer gedaan.

Niks mis met zo af en toe een lesje oorzaak en gevolg.
pi_194745861
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:01 schreef Chia het volgende:

[..]

Het zal ook vaak niet tot een soort levenslang trauma leiden, maar je geeft er impliciet mee aan dat het onder bepaalde omstandigheden oké is om op basis van autoriteit andermans lichamelijke integriteit te schenden.
Je vindt dus dat je onder geen enkele omstandigheid ooit een ander mens lichamelijk geweld aan mag doen?
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:07:31 #62
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194745875
Slaan is een gebrek aan woorden. Als je je kinderen alleen met geweld kunt opvoeden, faal je als ouder.

Overigens zijn er ook ouders die falen zonder geweld. Dat ligt echter niet aan het gebrek aan geweld.
pi_194745880
Ik vraag me trouwens af hoe de 'je mag nooit slaan' figuren een losgeslagen puberjoch als ik in de hand hadden willen houden zonder een tik zo af en toe. Want ik had op die leeftijd gewoon schijt aan je gehad, als ik niet wist dat die ouwe me een paar hoeken verkocht als ik te ver ging.
pi_194745888
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:01 schreef Chia het volgende:

[..]

Volgens mij vindt men doorgaans dat ze er niet slechter van zijn geworden en wordt het gerelativeerd als functioneel. Bovendien kan iemand als prima volwassene eindigen al was de opvoeding bagger en andersom.
Eens hoor, maar hij zei zo stellig dat hij blij was dat hij voor 2007 was geboren, dat het een beetje vreemd klonk, alspf hij genoten had van de tikken die hij had gehad ;)
quote:
Het zal ook vaak niet tot een soort levenslang trauma leiden, maar je geeft er impliciet mee aan dat het onder bepaalde omstandigheden oké is om op basis van autoriteit andermans lichamelijke integriteit te schenden. En grenzen stellen en geen polderende curling ouder worden kan ook zonder fysiek te worden. Vals dilemma van mensen die niet beter weten of kunnen.
Precies. Grenzen stellen, waarden meegeven, opvoeden, kan allemaal erg goed zonder fysiek te worden. Ook een corrigerende tik is nooit echt nodig.
pi_194745889
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:07 schreef Zilverberk het volgende:
Slaan is een gebrek aan woorden. Als je je kinderen alleen met geweld kunt opvoeden, faal je als ouder.

Overigens zijn er ook ouders die falen zonder geweld. Dat ligt echter niet aan het gebrek aan geweld.
Maar dat is ook niet de discussie.........
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:09:52 #66
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194745899
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:08 schreef De_Onnoembare het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe de 'je mag nooit slaan' figuren een losgeslagen puberjoch als ik in de hand hadden willen houden zonder een tik zo af en toe. Want ik had op die leeftijd gewoon schijt aan je gehad, als ik niet wist dat die ouwe me een paar hoeken verkocht als ik te ver ging.
Je kunt als ouder ook gewoon het respect verdienen van je kinderen, zonder via angst goed gedrag te moeten afdwingen.
pi_194745920
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:09 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Je kunt als ouder ook gewoon het respect verdienen van je kinderen, zonder via angst goed gedrag te moeten afdwingen.
Ja. Maar dat gaat ook simpelweg niet altijd. Er zijn ook kinderen die op een gegeven moment, zeker als puber, de grenzen op gaan zoeken en daar soms te ver in gaan. Dat hoeft zeker niet het resultaat te zijn van een falende opvoeding ervoor hoor. Kan veel oorzaken hebben: verkeerde vrienden, drugs/drankgebruik, simpelweg een uitdagende etterbak zijn die zichzelf heel stoer vindt etc
pi_194745927
quote:

[..]

In theorie wel, in de praktijk is dat wel anders. De corrigerende tik is trouwens niet om angst in te boezemen, raar dat je die associatie ermee hebt....
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:16:30 #69
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194745988
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:11 schreef Tim_G het volgende:

[..]

In theorie wel, in de praktijk is dat wel anders. De corrigerende tik is trouwens niet om angst in te boezemen, raar dat je die associatie ermee hebt....
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:08 schreef De_Onnoembare het volgende:
Daar, angst voor een paar hoeken van pa.
pi_194745998
quote:

[..]

Dat is niet vreemd, want degene waar ze op reageert haalt dat zelf als voorbeeld waarin dat aan de orde is aan aan...........

quote:

[..]

Maar men gaat daar dan vaak uit van hun eigen referentiekader waarbij in het voorbeeld van De_Onnoembare het gefaal met geweld gecompenseerd moest worden en dus de enige 'oplossing' was. Sowieso ben je mi niet objectief over je eigen opvoeding en werkt loyaliteit richting je ouders onbewust nog heel ver door.
pi_194746029
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:16 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

[..]

Is dat angst? of heeft hij gewoon geleerd dat bepaald gedrag niet word getolereerd?
pi_194746064
quote:

[..]

De corrigerende tik zoals sommigen dat zien met de tik op de vingers om van het kaarsje af te blijven, is nog enigzins te begrijpen.
De 'paar hoeken van mijn ouwe' als je als puber iets doet waar je ouders het niet mee eens zijn, is echt een heel ander verhaal. Dat valt sowieso niet meer onder corrigerende tik, overigens.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:23:05 #73
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746087
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:19 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Is dat angst? of heeft hij gewoon geleerd dat bepaald gedrag niet word getolereerd?
Dat laatste kun je ook prima met woorden overbrengen. Blijkbaar lukte dat niet, dus moest de volwassen vader zijn eigen kind slaan.

En dat kind mocht dan natuurlijk niet terugslaan. Sta je daar als 'volwassen' vent. :')
pi_194746092
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De corrigerende tik zoals sommigen dat zien met de tik op de vingers om van het kaarsje af te blijven, is nog enigzins te begrijpen.
De 'paar hoeken van mijn ouwe' als je als puber iets doet waar je ouders het niet mee eens zijn, is echt een heel ander verhaal. Dat valt sowieso niet meer onder corrigerende tik, overigens.
Maar je snapt toch ook wel dat dat een gechargeerde uitspraak is?
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:23:49 #75
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_194746099
quote:

[..]

Ik bel NU de kinderbescherming.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:25:05 #76
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746113
quote:

[..]

Waarom zou je je kind pijn doen (tik), om pijn te voorkomen (kaarsje)?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194746132
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:23 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dat laatste kun je ook prima met woorden overbrengen. Blijkbaar lukte dat niet, dus moest de volwassen vader zijn eigen kind slaan.

En dat kind mocht dan natuurlijk niet terugslaan. Sta je daar als 'volwassen' vent. :')
en daar ga je weer. Een corrigerend tikje is wat anders dan je kind in elkaar meppen. Ga jij even lekker in discussie met een dwarse 2 jarige die voor de 100e keer iets uithaalt. Ik zeg Succes!
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:27:57 #78
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194746160
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:26 schreef Tim_G het volgende:

[..]

en daar ga je weer. Een corrigerend tikje is wat anders dan je kind in elkaar meppen. Ga jij even lekker in discussie met een dwarse 2 jarige die voor de 100e keer iets uithaalt. Ik zeg Succes!
Ben altijd tegen cursussen en diploma's voor ouderen geweest maar alleen uit deze reactie blijkt toch wel dat het misschien niet zo'n heel slecht plan is.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194746168
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:25 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Raar voorbeeld, dus je laat je kind zich bewust verbranden maar een tikje is uit den boze...........
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:28:13 #80
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746172
quote:

[..]

Mijn kind is ondertussen al wat ouder. Ik heb hem niet geslagen, dat was nooit nodig. Hij luistert vooralsnog prima. :Y
pi_194746176
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:16 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

[..]

Ja absoluut. Had je ook veel succes gewenst me zonder dat in het gareel te houden op die leeftijd.
pi_194746182
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:28 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Mijn kind is ondertussen al wat ouder. Ik heb hem niet geslagen, dat was nooit nodig. Hij luistert vooralsnog prima. :Y
Mooi toch?
pi_194746183
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:25 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

SPOILER
Eens hoor. Wij hebben het ook niet gedaan, maar ik kan nog enigzins begrijpen dat een ouder in een reflex, uit angst misschien, zo reageert.

Waarschuwen en laten begaan (onder toezicht en begeleiding) zijn goede manieren om te leren. Ook om te leren dat je ouders je niet zonder reden waarschuwen, dat ze meer wijsheid en ervaring hebben en als ze dus iets zeggen, dat ze daar een reden voor hebben.
pi_194746192
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:16 schreef Chia het volgende:

[..]
Maar men gaat daar dan vaak uit van hun eigen referentiekader waarbij in het voorbeeld van De_Onnoembare het gefaal met geweld gecompenseerd moest worden
Welk gefaal? Mooi staaltje projectie weer.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:29:16 #85
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746194
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:28 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Raar voorbeeld, dus je laat je kind zich bewust verbranden maar een tikje is uit den boze...........
Een tik leert niets, behalve dat de ouder een hufter is die slaat.

Vuur is heet, dat leer je door er (bij voorkeur voorzichtig) mee te spelen.
pi_194746198
Dan denk ik dat we nu toe zijn aan de discussie: Corrigerende tik bij het kind van een ander, yay or nay
-nee-
pi_194746201
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:19 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Je leert ook dat schijt hebben aan je ouders en hun regels niet respecteren consequenties heeft.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:30:24 #88
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746216
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:28 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Mooi toch?
Ik hoop dat t in de pubertijd ongeveer het zelfde blijft gaan, dus wel luisteren als het nodig is.
pi_194746221
quote:

[..]

Die dwarse peuter is hier inmiddels ook al een stuk ouder en we zijn zonder tikken die tijd doorgekomen, hoor.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:31:04 #90
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746227
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:28 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ja absoluut. Had je ook veel succes gewenst me zonder dat in het gareel te houden op die leeftijd.
Was jij zo'n reller? :D
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:32:08 #91
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746241
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:29 schreef Marsenal het volgende:
Dan denk ik dat we nu toe zijn aan de discussie: Corrigerende tik bij het kind van een ander, yay or nay
Als iemand mijn kind slaat, kom ik je opzoeken. Met een agent in mijn kielzog, aangifte van mishandeling, alles. Succes met de boete.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:32:22 #92
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_194746243
Als ik zie wat voor kinderen je tegenwoordig ziet lopen met messen en alles zouden die best een paar petsen mogen krijgen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_194746259
quote:
en daar ga je weer. Een corrigerend tikje is wat anders dan je kind in elkaar meppen.
Nee jij juist. :') Dat hoeken kan ik niet interpreteren als bescheiden corrigerende tik hoor, ook een beetje chargering in acht nemende niet. En dat is waar zij weer op reageerde en wat jij weer uit zijn verband rukt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2020 15:34:06 ]
pi_194746275
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:32 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Als iemand mijn kind slaat, kom ik je opzoeken. Met een agent in mijn kielzog, aangifte van mishandeling, alles. Succes met de boete.
Dit zijn de leukste. 'as je aon me kind komp, kom je aan mijn'
-nee-
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:35:07 #95
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746288
quote:
16s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:32 schreef FlippingCoin het volgende:
Als ik zie wat voor lui je kinderen je tegenwoordig ziet lopen met messen en alles zouden die best een paar petsen mogen krijgen.
Vermoedelijk krijgen juist de messendragers wel genoeg 'tikken'.

Maar noet genoeg aandacht, liefde, hulp bij school, hulp bij problemen.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:36:31 #96
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746310
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:34 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Dit zijn de leukste. 'as je aon me kind komp, kom je aan mijn'
Een kind slaan mag gewoon niet.

Als je last hebt van mijn kind, hoor ik dat graag direct. Als het een terechte klacht is, krijg je direct excuses van mij, daarna van mijn kind en dan zorg ik dat t niet meer voorkomt. Deal?
pi_194746321
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:36 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Een kind slaan mag gewoon niet.

Als je last hebt van mijn kind, hoor ik dat graag direct. Als het een terechte klacht is, krijg je direct excuses van mij, daarna van mijn kind en dan zorg ik dat t niet meer voorkomt. Deal?
Het was gewoon een grapje. Ik heb toch geen idee wie je kind is?
-nee-
pi_194746327
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:31 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Misschien juist omdat hij als puber in een strak gareel gehouden werd in plaats van gewoon wat vrijer met duidelijke grenzen met ruimte voor zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid. Maar ja, als die ouwe net zo zwart wit was in zijn denken als zijn zoon snap ik heel goed waarom dat niet van de grond is gekomen.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:38:36 #99
459912 FlippingCoin
pi_194746355
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:35 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Vermoedelijk krijgen juist de messendragers wel genoeg 'tikken'.

Maar noet genoeg aandacht, liefde, hulp bij school, hulp bij problemen.
Ah ja iedereen is altijd zielig. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_194746357
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:31 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Ja rond mijn vroeger pubertijd was ik wel erg vervelend ja. Terwijl ik een poeslief kind was... zo vanaf een jaar of 14 tot 16/17 echt best vervelend... :@
Daarna werd het wel weer normaler. Was echt een fase.
pi_194746371
quote:
16s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:38 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah ja iedereen is altijd zielig. :+
Dat is het punt helemaal niet.
pi_194746382
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:37 schreef Chia het volgende:

[..]

Misschien juist omdat hij als puber in een strak gareel gehouden werd in plaats van gewoon wat vrijer met duidelijke grenzen met ruimte voor zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid. Maar ja, als die ouwe net zo zwart wit was in zijn denken als zijn zoon snap ik heel goed waarom dat niet van de grond is gekomen.
Neuh viel wel mee. Ik mocht best m'n ding doen. Alleen er waren (mi terechte) grenzen die ik overschreed. Zou ik nu ook niet pikken van mijn kinderen trouwens, maar die hebben dat nog nooit gedaan. Zonder tikken trouwens.
pi_194746407
Simpel voorbeeld: stel je hebt een puberzoon van 15 en die komt een keertje stomdronken om 6 uur 's ochtends thuis (terwijl hij om 23:30 terug moest zijn), je hebt als ouders de hele nacht in de rats gezeten (geen mobieltjes toen nog) en zoonlief geeft ook nog eens een grote bek als hij binnenkomt en je zegt er wat van.

Dan vindt je het vreemd dat je een paar tikken krijgt?
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:42:14 #104
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746410
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:38 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ja rond mijn vroeger pubertijd was ik wel erg vervelend ja. Terwijl ik een poeslief kind was... zo vanaf een jaar of 14 tot 16/17 echt best vervelend... :@
Daarna werd het wel weer normaler. Was echt een fase.
He is gelukkig overgegaan.
pi_194746420
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:42 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

He is gelukkig overgegaan.
:+
Sommige dingen zitten ook gewoon in iemands karakter he? Je kan veel sturen, maar zeker niet alles.
pi_194746428
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:42 schreef De_Onnoembare het volgende:
Simpel voorbeeld: stel je hebt een puberzoon van 15 en die komt een keertje stomdronken om 6 uur 's ochtends thuis (terwijl hij om 23:30 terug moest zijn), je hebt als ouders de hele nacht in de rats gezeten (geen mobieltjes toen nog) en zoonlief geeft ook nog eens een grote bek als hij binnenkomt en je zegt er wat van.

Ja, dat vind ik vreemd.
Dat wil niet zeggen dat er aan zulk gedrag geen consequenties zullen zitten, maar geen fysieke.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:45:22 #107
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746467
quote:

:Y
Ik zou het s nachts laten voor wat t is, met een dronken figuur is geen gesprek aan te gaan. Wel zou ik hem rond 11 uur uit bed trekken en een duidelijk en stevig gesprek aangaan. Wat heb je gedaan? Wat zijn de gevolgen? Wat zijn de risico's? Wat vind je nou zelf van je gedrag?

En dan voorlopig geen feestjes meer.
pi_194746471
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik vreemd.
Dat wil niet zeggen dat er aan zulk gedrag geen consequenties zullen zitten, maar geen fysieke.
Je begrijpt toch wel dat als iemand al schijt heeft aan het thuiskom-tijdstip en dan, ipv sorry te zeggen, ook nog eens zegt dat ze niet zo moeten zeiken en hij doet wat hij wil, je misschien niet meer ermee wegkomt met 'foei' en 'je hebt huisarrest'? Want dan was ik gewoon de deur uitgelopen.
pi_194746479
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:45 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Ik zou het s nachts laten voor wat t is, met een dronken figuur is geen gesprek aan te gaan. Wel zou ik hem rond 11 uur uit bed trekken en een duidelijk en stevig gesprek aangaan. Wat heb je gedaan? Wat zijn de gevolgen? Wat zijn de risico's? Wat vind je nou zelf van je gedrag?

En als hij dan gewoon simpelweg niet luistert en gewoon toch gaat?
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:46:23 #110
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746485
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:45 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Je begrijpt toch wel dat als iemand al schijt heeft aan het thuiskom-tijdstip en dan, ipv sorry te zeggen, ook nog eens zegt dat ze niet zo moeten zeiken en hij doet wat hij wil, je misschien niet meer ermee wegkomt met 'foei' en 'je hebt huisarrest'? Want dan was ik gewoon de deur uitgelopen.
Met een dronken puber is geen gesprek te voeren. Dat doe je dus een paar uur later, als ie brak is. :+
pi_194746491
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:46 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Met een dronken puber is geen gesprek te voeren. Dat doe je dus een paar uur later, als ie brak is. :+
Same story.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:47:19 #112
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746501
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:46 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Dan was het gesprek niet duidelijk genoeg OF, ERGER, dan is de ouder-kind-band blijkbaar waardeloos.
pi_194746575
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:47 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dan was het gesprek niet duidelijk genoeg OF, ERGER, dan is de ouder-kind-band blijkbaar waardeloos.
Maar wat ga je dan concreet doen?
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:58:00 #114
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746665
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:51 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Maar wat ga je dan concreet doen?
In een hoekje zitten huilen. :+

Nee, geen idee. Maar slaan in ieder geval niet.
pi_194746674
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:58 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

In een hoekje zitten huilen. :+

Nee, geen idee. Maar slaan in ieder geval niet.
Dus je laat hem gewoon de deur uit lopen? Ok.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 16:00:34 #116
459912 FlippingCoin
pi_194746692
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:39 schreef Chia het volgende:

[..]

Dat is het punt helemaal niet.
Maar wel jullie perspectief.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 16:02:00 #117
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746710
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:58 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Dus je laat hem gewoon de deur uit lopen? Ok.
Om 6 uur, in bezopen staat? Nee, die gaat zijn bed in.

Met een emmer ernaast.
pi_194746712
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:02 schreef marc0871 het volgende:
Het dochtertje van 3 van mijn werkgever had er een handje van om achter ons langs te lopen en ons om het hardst op ons achterste te slaan.
Haar berispend toespreken had al weken geen succes.
Dat leek ze eerder als motivatie te zien om het nog eens te doen.
Dus heb ik haar een keer beetgepakt en een veeg over haar brillen gegeven, alsof je ergens stof vanaf slaat.
-He, je mag niet slaan, zei ze.
-Waarom doe jij het dan? Vroeg ik.
Moest ze toch over nadenken.

De volgende dag liep ze weer in de schuur rond en kwam weer op me af om me een klap te geven.
Haar handje kwam al naar beneden, toen ze ineens inhield en zichtbaar stond na te denken.

Niks mis met zo af en toe een lesje oorzaak en gevolg.
Dus jij sloeg het kind van een ander? hmm.. bedenkelijke actie als je het mij vraagt.
pi_194746718
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:02 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Om 6 uur, in bezopen staat? Nee, die gaat zijn bed in.

Met een emmer ernaast.
Ik bedoel de volgende keer.
pi_194746726
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:46 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Geen zakgeld, telefoon privileges, internet privileges wegnemen... zoveel mogelijkheden
pi_194746730
quote:
16s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:00 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar wel jullie perspectief.
Lekker staaltje projectie weer, valt me tegen van je (of ook een jullie? aangezien er blijkbaar homogene groepen zijn die hetzelfde denken).

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2020 16:04:57 ]
pi_194746743
quote:

ja, dat vind ik vreemd
pi_194746747
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:03 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Geen zakgeld, telefoon privileges, internet privileges wegnemen... zoveel mogelijkheden
Telefoon/internet. Als hij dat gewoon niet af laat pakken dan?

Man man.
pi_194746749
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:02 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dus jij sloeg het kind van een ander? hmm.. bedenkelijke actie als je het mij vraagt.
Spreek de ouders erop aan. Die zijn hier in gebreke. Niet het kind wat mij betreft.
pi_194746776
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:29 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Je leert ook dat schijt hebben aan je ouders en hun regels niet respecteren consequenties heeft.
Je leert dat je bang moet zijn voor je ouders, juist degenen die je geborgenheid en veiligheid moeten geven
pi_194746782
quote:

Nee heel normaal. Dat mensen het vreemd vinden is raar. Vandaar de half zachte jeugd die niet zoveel kan hebben. Actie is reactie. Dat leer je het beste met een mep. :Y

Ik kreeg ook altijd meppen, dan leer je snel :Y
pi_194746789
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:05 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Telefoon/internet. Als hij dat gewoon niet af laat pakken dan?

Man man.
wie betaald die shit? Is heel simpel, ik beheer de abbo's dus ik kan ze ook uitzetten
pi_194746793
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:08 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Je leert dat je bang moet zijn voor je ouders, juist degenen die je geborgenheid en veiligheid moeten geven
Je leert dat je niet alles kan flikken.
pi_194746797
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:08 schreef devlinmr het volgende:

[..]

wie betaald die shit? Is heel simpel, ik beheer de abbo's dus ik kan ze ook uitzetten
Tja. Die dingen had je niet toen ik puber was, maar goed.
pi_194746810
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:08 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Nee heel normaal. Dat mensen het vreemd vinden is raar. Vandaar de half zachte jeugd die niet zoveel kan hebben. Actie is reactie. Dat leer je het beste met een mep. :Y

Ik kreeg ook altijd meppen, dan leer je snel :Y
Ik zie die relatie met halfzachte jeugd niet. Iemand die in zijn jeugd niet door zijn ouders is geslagen is een watje? zoiets?
pi_194746818
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:09 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Je leert dat je niet alles kan flikken.
en dat je dan maar klappen krijgt. Goeie les... not
pi_194746825
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:09 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Tja. Die dingen had je niet toen ik puber was, maar goed.
Geen tv dan of whatever je hobby was in die tijd
pi_194746841
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:11 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Mijn hobby was op straat hangen met vrienden en zo. Daar kan je geen abbo voor uitzetten.
Lastig om me dan tegen te houden als je gewoon de deur uitloopt.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 16:14:05 #134
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746852
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:11 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dit ja, kamer leeghalen behalve bed plus kledingkast. Fiets aan de ketting. Busabo stopzetten, bankpas innemen, mogelijkheden te over.

En na een gesprek langzaamaan de zaken weer retourneren, mits het gedrag goed blijft.
pi_194746858
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:12 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Mijn hobby was op straat hangen met vrienden en zo. Daar kan je geen abbo voor uitzetten.
Lastig om me dan tegen te houden als je gewoon de deur uitloopt.
Dan zou of de deur op slot zitten als je terugkomt, of er geen eten zijn of je was niet meer gedaan worden, of geen nieuwe kleren etc etc
Denk je zo volwassen te zijn? dan zorg je voor de rest ook maar voor jezelf
pi_194746865
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:45 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

theoretisch prachtig!
pi_194746879
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:14 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dan zou of de deur op slot zitten als je terugkomt, of er geen eten zijn of je was niet meer gedaan worden, of geen nieuwe kleren etc etc
Denk je zo volwassen te zijn? dan zorg je voor de rest ook maar voor jezelf
Kijk nou we're talking. Dus je sluit hem buiten op en laat de hele nacht dan zijn eigen boontjes doppen. Ok.
pi_194746880
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:14 schreef Tim_G het volgende:

[..]

theoretisch prachtig!
nee laat thuiskomen en weten dat je een pak slaag wacht is de manier om een puber weer naar huis te krijgen :')
pi_194746888
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:10 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ik zie die relatie met halfzachte jeugd niet. Iemand die in zijn jeugd niet door zijn ouders is geslagen is een watje? zoiets?
Oh yes, ik heb tikken gehad. Nu ben ik immuun voor burn-outs en andere dingen die als aanstelleritus worden gezien door tiktokkies.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 16:16:14 #140
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746892
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:15 schreef devlinmr het volgende:

[..]

nee laat thuiskomen en weten dat je een pak slaag wacht is de manier om een puber weer naar huis te krijgen :')
Precies, dan weet ie echt dat ie welkom is! O+ O+ O+
pi_194746894
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:15 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Kijk nou we're talking. Dus je sluit hem buiten op en laat de hele nacht dan zijn eigen boontjes doppen. Ok.
Bel maar aan.
pi_194746908
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:16 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Precies, dan weet ie echt dat ie welkom is! O+ O+ O+
I feel the love... it's burning
pi_194746932
Maar ik vind het toch best schokkend als ik zie hoeveel mensen het dus toch nog steeds normaal vinden om fysiek geweld toe te passen op kinderen. En nee billenkoek klinkt leuk, maar is gewoon fysiek geweld evenals een "corrigerende tik"
Leuke eufemismes
Tevens apart dat men blijft beweren dat het niet bij wet verboden is
pi_194746950
Zijn er serieus nog mensen die hun kinderen slaan onder de noemer van een corrigerende tik :')
blablablabla
pi_194746962
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:20 schreef Elan het volgende:
Zijn er serieus nog mensen die hun kinderen slaan onder de noemer van een corrigerende tik :')
Yep zie dit topic. Sterker nog, men denkt dat het erbij hoort en goed is voor de kinderen
pi_194747000
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:02 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dat kind van een ander sloeg mij ook :6

Haar vader heeft het er verder ook nooit meer over gehad, nadat ik het hem vertelde.

Het was me ook meer om het schrikeffect te doe, dan dat ik haar pijn wilde doen.
Het werkte wel.
pi_194747024
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:21 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Yep zie dit topic
Wat zullen die mensen zich dapper voelen daarna. Een klein kind fysiek kunnen onderwerpen aan jou als volwassene _O_ . Schaam je kapot.
blablablabla
pi_194747035
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:24 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Dat kind van een ander sloeg mij ook :6

Haar vader heeft het er verder ook nooit meer over gehad, nadat ik het hem vertelde.

Het was me ook meer om het schrikeffect te doe, dan dat ik haar pijn wilde doen.
Het werkte wel.
Je wilde haar geen pijn doen maar deed het toch... de tyfus
pi_194747061
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:26 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Joh, je moet niet zo'n topic openen als je niet in staat bent mensen aan te horen waar je het niet mee eens bent. Ik vind het ook maar niks, maar als je zo reageert is er geen discussie mogelijk.
-nee-
pi_194747076
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:28 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Joh, je moet niet zo'n topic openen als je niet in staat bent mensen aan te horen waar je het niet mee eens bent. Ik vind het ook maar niks, maar als je zo reageert is er geen discussie mogelijk.
:? Ik hoor het toch aan, en ik mag daar toch wat van vinden?
pi_194747094
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:29 schreef devlinmr het volgende:

[..]

:? Ik hoor het toch aan, en ik mag daar toch wat van vinden?
Tuurlijk, maar er zijn verschillende manieren om dat te doen, de ene wat productiever dan de andere. 'De tyfus' is de andere.
-nee-
pi_194747109
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:31 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar er zijn verschillende manieren om dat te doen, de ene wat productiever dan de andere. 'De tyfus' is de andere.
De tyfus, moet je zien als uiting van verbazing... ik zit echt met mijn bek vol tanden als ik dat lees.
pi_194747218
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:32 schreef devlinmr het volgende:

[..]

De tyfus, moet je zien als uiting van verbazing... ik zit echt met mijn bek vol tanden als ik dat lees.
'It takes a village to raise a child'

Begrijp goed dat het wat hij deed, het streng corrigeren van andermans kind in de meeste culture doodgewoon is, en tot ergens vorige eeuw in letterlijk bijna iedere cultuur juist prettig gevonden kon worden. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, tijden veranderen ook, maar het is heus niet ongewoon.

Ik zou het ook niet prettig vinden bij mijn ki d, maar een beetje perspectief is wel op zijn plaats.
-nee-
pi_194747308
Ik weet niet hoe ik zou reageren als ik een volwassene mijn dochter van 3 zie slaan..als correctie.

Vind dat nogal heftig. :{
- Goethe, “Faust”
pi_194747310
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:38 schreef Marsenal het volgende:

[..]

'It takes a village to raise a child'

Begrijp goed dat het wat hij deed, het streng corrigeren van andermans kind in de meeste culture doodgewoon is, en tot ergens vorige eeuw in letterlijk bijna iedere cultuur juist prettig gevonden kon worden. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, tijden veranderen ook, maar het is heus niet ongewoon.

Ik zou het ook niet prettig vinden bij mijn ki d, maar een beetje perspectief is wel op zijn plaats.
In onze cultuur is het zeer zeker ongewoon en onacceptabel en strafbaar
pi_194747400
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:26 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Pijn :')

De verontwaardiging dat ik haar die tik gaf en het besef dat ze iets bij een ander deed wat ze zelf ook niet leuk zou vinden, deden waarschijnlijk meer pijn dan die veeg langs haar billen.

En laat dat nou net het doel geweest zijn.
pi_194747427
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:43 schreef capricia het volgende:
Ik weet niet hoe ik zou reageren als ik een volwassene mijn dochter van 3 zie slaan..als correctie.

Wat denk je van een stomp vol op zijn neus?
blablablabla
pi_194747459
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:47 schreef marc0871 het volgende:

[..]

De verontwaardiging dat ik haar die tik gaf en het besef dat ze iets bij een ander deed wat ze zelf ook niet leuk zou vinden, deden waarschijnlijk meer pijn dan die veeg langs haar billen.

En die ouders vonden dat prima dat jij hun kind van drie sloeg? Of zagen ze het niet?
- Goethe, “Faust”
pi_194747480
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:47 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Het verbaast me nog het meest dat je zelf niet inziet hoe fout het is wat je hebt gedaan. Je had ook gewoon naar haar vader kunnen gaan
pi_194747489
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:49 schreef Elan het volgende:

[..]

ho ho... een corrigerende tik op zijn neus bedoel je
pi_194747501
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:49 schreef Elan het volgende:

[..]

Ja ik kan daar ook niet bij.
Dan spreek je de ouders toch aan, denk ik dan. Als dat kindje ongewenst gedrag vertoont naar jou toe.
- Goethe, “Faust”
pi_194747547
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:43 schreef capricia het volgende:

Ik denk dat ie zelf 'dat krijg je er nou van' tegen haar had gezegd, als hij het had gezien.
Hij is wel pragmatisch, wat dat betreft
pi_194747549
Ik heb geen kinderen, maar wel een hond die corrigerende tikken krijgt. Ik ben er 100% voor om kinderen en honden corrigerende tikken te geven. Beide lijken op elkaar qua gedrag (niet luisteren) en dan is een corrigerende tik een prima middel om te laten luisteren.

Het is absoluut geen mishandeling, vind ik. (Zeker bij een hond niet die er qua bouw beter tegen kan. En bij kinderen tegen een luierbroek voelen ze ook niks van. En een tik op de vingers is ook niet zo erg mijn inziens.) En ik weet zeker dat we nu zulke kutkinderen produceren omdát “we geen corrigerende tikken meer mogen geven”. Kinderen worden niet meer opgevoed these days. :{
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/1s.gif[/img] Op zaterdag 22 mei 2021 10:44 schreef Catkiller het volgende:
Dat je gestoord bent was al duidelijk.
[/quote]
pi_194747563
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:53 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan spreek je de ouders toch aan, denk ik dan. Als dat kindje ongewenst gedrag vertoont naar jou toe.
Aanspreken is het wel het minste ja, als ze hem of haar echt bewust pijn doen zou bij mij het licht uit gaan.
blablablabla
pi_194747621
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:55 schreef -Ferb- het volgende:
Ik heb geen kinderen, maar wel een hond die corrigerende tikken krijgt. Ik ben er 100% voor om kinderen en honden corrigerende tikken te geven. Beide lijken op elkaar qua gedrag (niet luisteren) en dan is een corrigerende tik een prima middel om te laten luisteren.
met dien verschil dat je met een kind kunt praten en kunt uitleggen wat het fout doet en dat een kind een besef heeft van oorzaak en gevolg als het andere consequenties heeft dan slaan
quote:
Het is absoluut geen mishandeling, vind ik.
De wet ziet dat toch anders en dan is het irrelevant wat jij ervan vindt
quote:
(Zeker bij een hond niet die er qua bouw beter tegen kan. En bij kinderen tegen een luierbroek voelen ze ook niks van. En een tik op de vingers is ook niet zo erg mijn inziens.) En ik weet zeker dat we nu zulke kutkinderen produceren omdát “we geen corrigerende tikken meer mogen geven”. Kinderen worden niet meer opgevoed these days. :{
Vertel mij dan eens hoe fysiek geweld opvoeden is en overleg dan ook meteen even wat onderzoeken waaruit blijkt dat fysiek geweld op een positieve manier bijdraagt aan de opvoeding van een kind. Dus onderbouw je onderbuikgevoelens eens
Indien je wil kan ik je wat onderzoeken laten lezen waaruit precies het tegenovergestelde komt van wat jij beweert.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 17:06:59 #166
459912 FlippingCoin
pi_194747778
quote:
13s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:04 schreef Chia het volgende:

[..]

Lekker staaltje projectie weer, valt me tegen van je (of ook een jullie? aangezien er blijkbaar homogene groepen zijn die hetzelfde denken).
Dat valt wel mee maar wanneer er gelijk gezegd wordt dat jongeren en kinderen die met messen of andere wapens rondlopen al genoeg geslagen worden krijg ik die indruk wel.
pi_194747804
Ouders die hun kinderen een tik geven, daar groeit wel vaak een positieve harmonie die er zou kunnen zijn vaak scheef, Daarmee gooien de ouders dan ook vaak triest genoeg hun eigen ruiten in, Sad but true
pi_194747919
quote:
16s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 17:06 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dat valt wel mee maar wanneer er gelijk gezegd wordt dat jongeren en kinderen die met messen of andere wapens rondlopen al genoeg geslagen worden krijg ik die indruk wel.
Tja, het is nou eenmaal een feit dat kinderen die thuis mishandeld worden (en dan heb ik het niet over een relatief milde tik op de vingers maar gewoon stelselmatig mishandeld worden) vaak agressieproblemen ontwikkelen. Evenals allerlei andere psychische problemen
pi_194747973
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:55 schreef -Ferb- het volgende:

Het is absoluut geen mishandeling, vind ik. (Zeker bij een hond niet die er qua bouw beter tegen kan. En bij kinderen tegen een luierbroek voelen ze ook niks van. En een tik op de vingers is ook niet zo erg mijn inziens.) En ik weet zeker dat we nu zulke kutkinderen produceren omdát “we geen corrigerende tikken meer mogen geven”. Kinderen worden niet meer opgevoed these days. :{
Nou zal over het algemeen iedere persoon die met honden werkt je vertellen dat je hond slaan niet de manier is om hem op te voeden.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 17:18:20 #170
459912 FlippingCoin
pi_194748006
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 17:14 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Tja, het is nou eenmaal een feit dat kinderen die thuis mishandeld worden (en dan heb ik het niet over een relatief milde tik op de vingers maar gewoon stelselmatig mishandeld worden) vaak agressieproblemen ontwikkelen. Evenals allerlei andere psychische problemen
Om er van uit te gaan dat wanneer iemand met een wapen loopt deze wel mishandelt moet worden of iets ander zieligs is gewoon kolder.
pi_194748073
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:53 schreef capricia het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:56 schreef Elan het volgende:

[..]

Aanspreken is het wel het minste ja, als ze hem of haar echt bewust pijn doen zou bij mij het licht uit gaan.
Ze was al weken bezig om iedereen die ze zag een klap op hun kont te geven en haar vader, moeder, opa en oma hadden er allemaal al wat van gezegd. Haar zelfs beetgepakt om haar duidelijk te maken dat ze fout zat.
Het leek niet tot haar door te dringen.

Nu was ik na de lunch even alleen bezig in de schuur en zij kwam daar spelen.
Toen ze mij zag, dacht ze vast van 'oh ja, dat was een leuk spelletje'.
Na de derde keer vond ik het niet meer zo leuk.

Haar laten voelen dat het niet leuk was wat zij bij iemand anders deed, werkte iig beter dan alle standjes bij elkaar.
Dus ja; ik ben voor af en toe een corrigerende tik.
Desnoods bij een kind van een ander, ja.
pi_194748123
quote:
16s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 17:18 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Om er van uit te gaan dat wanneer iemand met een wapen loopt deze wel mishandelt moet worden of iets ander zieligs is gewoon kolder.
Dat zeg ik ook niet. Het kan een reden zijn... Ik zeg niet dat het altijd de reden is
pi_194748141
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 17:22 schreef marc0871 het volgende:

[..]

[..]

Ze was al weken bezig om iedereen die ze zag een klap op hun kont te geven en haar vader, moeder, opa en oma hadden er allemaal al wat van gezegd. Haar zelfs beetgepakt om haar duidelijk te maken dat ze fout zat.

Haar laten voelen dat het niet leuk was wat zij bij iemand anders deed, werkte iig beter dan alle standjes bij elkaar.
Een standje is ook niet de oplossing... vragen waarom ze het doet en of ze het leuk zou vinden als anderen dat bij haar deden is iig wel een begin.

Ik begin steeds meer voorstander te worden van verplichte opvoedcursussen voor aanstaande ouders als ik dit zo allemaal lees. Ze wist blijkbaar al dat slaan niet mag.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 17:29:16 #174
459912 FlippingCoin
pi_194748203
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 17:25 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet. Het kan een reden zijn... Ik zeg niet dat het altijd de reden is
Ja en ik stel het omgekeerde niet, dan snap ik niet waarom je mij tegenspreekt eigenlijk.
pi_194748251
Direct d'r op klapp'n.

@Wereldgozer
Ciao ciao, doei doei, al het goeie.
pi_194748278
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 17:26 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Een standje is ook niet de oplossing... vragen waarom ze het doet en of ze het leuk zou vinden als anderen dat bij haar deden is iig wel een begin.

Ik begin steeds meer voorstander te worden van verplichte opvoedcursussen voor aanstaande ouders als ik dit zo allemaal lees. Ze wist blijkbaar al dat slaan niet mag.
Ze hebben het geprobeerd.
Het drong gewoon niet tot haar door.

Eén opvoedende tik, man. Eén .
Bij niemand.
pi_194748285
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 17:32 schreef De_Kraam het volgende:
Direct d'r op klapp'n.

@:Wereldgozer
Turbotaal
pi_194748358
quote:
16s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 17:29 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja en ik stel het omgekeerde niet, dan snap ik niet waarom je mij tegenspreekt eigenlijk.
omdat ik de indruk kreeg dat je mishandeling van kinderen niet als potentiele oorzaak voor agressief gedrag op latere leeftijd zag. Mijn excuses dat ik het verkeerd interpreteerde
pi_194748384
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 17:35 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Ze hebben het geprobeerd.
Het drong gewoon niet tot haar door.

Eén opvoedende tik, man. Eén .
Bij niemand.
Dan hebben ze het niet goed gedaan, maar daar noch jij noch ik precies weten hoe zij dat kind opvoedde is dit een discussie zonder einde.

feit blijft dat het bij wet verboden is fysiek geweld te hanteren bij kinderen
pi_194748884
quote:

[..]

[..]

Je had het kindje ook weg kunnen sturen.

Even serieus: je blijft toch gewoon met je handen van andermans kind af.
- Goethe, “Faust”
pi_194748927
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 17:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nou zal over het algemeen iedere persoon die met honden werkt je vertellen dat je hond slaan niet de manier is om hem op te voeden.
En tóch heb ik het nu voor elkaar dat hij een bepaalde behandeling nu gewoon ondergaat ipv weg te rennen. Ik ben namelijk 1 keer zo ongelofelijk boos geworden op hem, dus nu luistert hij wel. Wellicht uit angst ja, maar ik heb iig gewonnen. Ik ben namelijk de baas en hij moet luisteren naar mij. 🙂 Hoe dan ook.

Nu kom jij vast aan met: “Maar belonen met snoepjes had gewerkt hoor.” Nee. }:| Zelfs dát werkte toen niet. Ik kon het lekkerste snoepje laten zien/ruiken, meneer weigerde te komen en te luisteren. En het moest, die behandeling, dus hoe had ik hem anders kunnen laten luisteren? Vertel eens...?
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/1s.gif[/img] Op zaterdag 22 mei 2021 10:44 schreef Catkiller het volgende:
[/quote]
pi_194748956
quote:

[..]

[..]

Begrijpelijk hoor, een tik op de kont van een driejarige is natuurlijk ook onacceptabel. Dat moet je er meteen uit slaan :)
blablablabla
pi_194748964
Voor mensen die ferm tégen de corrigerende tik zijn: Hoe ga jij om met énorme frustratie? Kun jij dan nog normaal reageren? Ik niet! Ik word daar wel zo ontzettend kwaad van dat ik me niet (meer) kan beheersen...

[ Bericht 0% gewijzigd door -Ferb- op 27-08-2020 18:29:56 ]
[/quote]
  donderdag 27 augustus 2020 @ 18:27:25 #184
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_194749006
Ik denk dat die mensen zich om te beginnen al niet enorm laten frustreren door een snotneus.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_194749015
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:35 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Karen gespot :')
pi_194749023
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:59 schreef devlinmr het volgende:

[..]

met dien verschil dat je met een kind kunt praten en kunt uitleggen wat het fout doet en dat een kind een besef heeft van oorzaak en gevolg als het andere consequenties heeft dan slaan
[..]

De wet ziet dat toch anders en dan is het irrelevant wat jij ervan vindt
[..]

Vertel mij dan eens hoe fysiek geweld opvoeden is en overleg dan ook meteen even wat onderzoeken waaruit blijkt dat fysiek geweld op een positieve manier bijdraagt aan de opvoeding van een kind. Dus onderbouw je onderbuikgevoelens eens
Indien je wil kan ik je wat onderzoeken laten lezen waaruit precies het tegenovergestelde komt van wat jij beweert.
Ik ben opgevoed met de corrigerende tik. Ik ben ooit eens écht hard (te hard) aangepakt door mijn vader (geheel terecht). En mijn broertje is meer dan eens de trap op geschopt.

Beide hebben we er helemaal niks aan overgehouden! Behalve dat we hebben leren luisteren. Zo vind ik dat je naar de politie hoort te luisteren en als je dat niet doet, je hard aangepakt dient te worden. Maakt niet uit of je een mevrouw in jurk bent of een oma in een scootmobiel. (Die filmpjes van laatst.) Dat is het voordeel van mijn opvoeding.
[/quote]
pi_194749173
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:28 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Ik ben opgevoed met de corrigerende tik. Ik ben ooit eens écht hard (te hard) aangepakt door mijn vader (geheel terecht). En mijn broertje is meer dan eens de trap op geschopt.

Beide hebben we er helemaal niks aan overgehouden! Behalve dat we hebben leren luisteren. Zo vind ik dat je naar de politie hoort te luisteren en als je dat niet doet, je hard aangepakt dient te worden. Maakt niet uit of je een mevrouw in jurk bent of een oma in een scootmobiel. (Die filmpjes van laatst.) Dat is het voordeel van mijn opvoeding.
Zo is dat.
Vroeger hadden de ettertjes nog ontzag voor de politie, omdat ze anders met de lange lat kregen.
Tegenwoordig mogen ze niks meer, zonder een middag verslagen te moeten maken om zich te verantwoorden.
En de ettertjes weten dat en maken er gretig misbruik van.
Zelfde verschil met kinderen.
pi_194749388
Is er veel verschil tussen een corrigerende tik of iemand compleet de grond inboren (geestelijke klappen zijn misschien nog wel erger).
  donderdag 27 augustus 2020 @ 18:49:57 #189
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194749410
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:48 schreef zuco het volgende:
Is er veel verschil tussen een corrigerende tik of iemand compleet de grond inboren (geestelijke klappen zijn misschien nog wel erger).
In bewijsbaarheid is er verschil, in kans op schade waarschijnlijk niet zoveel.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 18:51:04 #190
459912 FlippingCoin
pi_194749443
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:36 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Zo is dat.
Vroeger hadden de ettertjes nog ontzag voor de politie, omdat ze anders met de lange lat kregen.
Tegenwoordig mogen ze niks meer, zonder een middag verslagen te moeten maken om zich te verantwoorden.
Precies daarom gooien ze nu van alles en nog wat naar de politie in dit land.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 18:58:17 #191
338319 ZarB
Piña colada
pi_194749594
Nooit een tik gehad. Prima terecht gekomen. Door de jaren heen honderden mensen gezien die wel een (paar) tikken kregen, allemaal getraumatiseerd.

Als je niet kunt opvoeden zonder fysiek te worden dan had je geen kinderen moeten hebben. Fysiek ingrijpen is hét bewijs van machteloosheid.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  donderdag 27 augustus 2020 @ 19:00:24 #192
338319 ZarB
Piña colada
pi_194749619
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:24 schreef -Ferb- het volgende:
Voor mensen die ferm tégen de corrigerende tik zijn: Hoe ga jij om met énorme frustratie? Kun jij dan nog normaal reageren? Ik niet! Ik word daar wel zo ontzettend kwaad van dat ik me niet (meer) kan beheersen...
Daar hebben ze best wel hulp voor, want het is abnormaal om jezelf niet te kunnen beheersen. Maar mensen die dat hebben vinden het vaak wel normaal. Vergoeilijken bagatelliseren, noem maar op.

Net als "ja ik ben wel alcoholist maar een paar wijntjes moet af en toe wel kunnen"

"Ja maar dat meisje van 6 zei dat ze het goed vond"

Bla
Bla
Bla
pi_194749747
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:27 schreef Geerd het volgende:

[..]

Karen gespot :')
Top argument.. echt ik ben om
pi_194749781
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:28 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Anecdotes, altijd leuk. Kom eens met bewijs dat het helpt bij de opvoeding?
Vooral het feit dat het vaker gebeurd is bij jou en je broertje zou al een lichtje bij je moeten laten branden dat je er niks van leerde en het dus niet hielp
pi_194749788
quote:
16s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:51 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Precies daarom gooien ze nu van alles en nog wat naar de politie in dit land.
Bron?
  donderdag 27 augustus 2020 @ 19:11:58 #196
459912 FlippingCoin
pi_194749805
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:11 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Bron?
Lol. _O-
pi_194749828
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:36 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Zo is dat.
Dus je moet bang zijn voor de politie... Gewoon respect hebben en geen fysiek geweld gebruiken is geen optie
pi_194749850
quote:
16s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:11 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Lol. _O-
Tja je bent zo stellig dat men geen respect heeft voor de politie omdat paps en mams het er niet hebben ingeslagen dat je daar vast een gedegen onderzoek van hebt
  donderdag 27 augustus 2020 @ 19:14:59 #199
459912 FlippingCoin
pi_194749865
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:14 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Tja je bent zo stellig dat men geen respect heeft voor de politie omdat paps en mams het er niet hebben ingeslagen dat je daar vast een gedegen onderzoek van hebt
Nee, lees het eens terug.
pi_194749897
quote:
16s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:14 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nee, lees het eens terug.
Oeps sarcasme >:O
pi_194749922
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:48 schreef zuco het volgende:
Is dan ook beide verboden onder dezelfde wet. ( Zie OP)
pi_194750367
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:12 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dus je moet bang zijn voor de politie... Gewoon respect hebben en geen fysiek geweld gebruiken is geen optie
Blijkbaar niet.
Blijkbaar moeten we het maar normaal vinden dat agenten, en andere hulpverleners, bespuugd, geschopt, geslagen en uitgescholden worden en dat ze alles behalve de gootsteen naar hun hoofd gegooid krijgen.

'Foei. En nou nooit meer doen, hè?' zeggen is niet altijd genoeg om respect bij te brengen

[ Bericht 6% gewijzigd door marc0871 op 27-08-2020 19:56:05 ]
pi_194751072
Mijn ouders komen uit een cultuur waarbij het normaal is om een corrigerende tik te geven, eventueel met behulp van een slipper :P

Ik kreeg ook weleens tikjes van mijn moeder tot een bepaalde leeftijd, heb daar verder geen trauma's aan overgehouden. Zolang je niet in elkaar wordt geslagen, vind ik het allemaal wel meevallen.

Desondanks zou ik mijn eigen kind nooit tikjes geven. Ik denk dat je heel veel dingen kunt leren/ meegeven door goed te communiceren en 'straffen' kan ook op een andere manier als het nodig is.
pi_194751219
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:10 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Vooral het feit dat het vaker gebeurd is bij jou en je broertje zou al een lichtje bij je moeten laten branden dat je er niks van leerde en het dus niet hielp
Heb je kinderen?
Dan zou je namelijk weten dat iedere vorm van disciplineren en corrigeren van je kinderen vooral effectief is dankzij de kunst van herhaling. Als het na 1 x al volkomen 100% effectief zou zijn, dan komt dat door angst en dat willen we toch juist voorkomen?

Scheelt natuurlijk ook per leeftijdcategorie. Een kind van 4 is makkeljker te sturen dan een halve zool van een puber van 13. :P
-nee-
pi_194751366
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:24 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Heb je kinderen?
Dan zou je namelijk weten dat iedere vorm van disciplineren en corrigeren van je kinderen vooral effectief is dankzij de kunst van herhaling. Als het na 1 x al volkomen 100% effectief zou zijn, dan komt dat door angst en dat willen we toch juist voorkomen?
ja 2. Nooit geslagen. Dus je vindt dat je kinderen regelmatig moet slaan zelfs
quote:
Scheelt natuurlijk ook per leeftijdcategorie. Een kind van 4 is makkeljker te sturen dan een halve zool van een puber van 13. :P
Natuurlijk jongen
pi_194751425
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:30 schreef devlinmr het volgende:

[..]

ja 2. Nooit geslagen. Dus je vindt dat je kinderen regelmatig moet slaan zelfs
[..]

Natuurlijk jongen
Ik zou nooit m'n kinderen slaan of corrigerende tikken geven, je parafraseert, stuurt weg van de daadwerkelijke issue en ik merk gewoon dat je dit topic niet hebt geopend om een discussie te voeren, maar vooral om te janken tegen iemand die dingen anders ziet
-nee-
pi_194751473
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:47 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Blijkbaar niet.
Blijkbaar moeten we het maar normaal vinden dat agenten, en andere hulpverleners, bespuugd, geschopt, geslagen en uitgescholden worden en dat ze alles behalve de gootsteen naar hun hoofd gegooid krijgen.

'Foei. En nou nooit meer doen, hè?' zeggen is niet altijd genoeg om respect bij te brengen
En door slaan verlies je wmb alle respect

Maar kom eens met concreet bewijs dat kinderen niet slaan als gevolg heeft wat jij beschrijft

[ Bericht 6% gewijzigd door devlinmr op 27-08-2020 20:50:35 ]
pi_194751512
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:33 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Ik zou nooit m'n kinderen slaan of corrigerende tikken geven, je parafraseert, stuurt weg van de daadwerkelijke issue en ik merk gewoon dat je dit topic niet hebt geopend om een discussie te voeren, maar vooral om te janken tegen iemand die dingen anders ziet
Het daadwerkelijke issue is dat veel mensen de corrigerende tik nog steeds zien als noodzakelijk ondanks dat het al sinds 2007 verboden is

Bovendien vraag ik om bewijs dat een corrigerende tik zou helpen. Buiten wat anecdotes heb ik nog niks gezien

[ Bericht 6% gewijzigd door devlinmr op 27-08-2020 20:59:00 ]
pi_194751771
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:10 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ik kan alleen maar voor m’n hond spreken, aangezien ik geen kinderen heb, maar bij hem helpen corrigerende tikken. Hij luistert dán wel omdat hij weet dat het dan menens is.

En dat het vaker bij ons is gebeurd zegt niet dat het altijd dezelfde situatie was. Het waren steeds andere dingen. Dus je argument dat het niet hielp wordt bij deze van tafel geveegd.

Corrigerende tikken helpen wél bij de opvoeding van kinderen.
[/quote]
pi_194751870
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:49 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Ik kan alleen maar voor m’n hond spreken, aangezien ik geen kinderen heb, maar bij hem helpen corrigerende tikken. Hij luistert dán wel omdat hij weet dat het dan menens is.
Experts zijn het niet met je eens
https://www.doggo.nl/arti(...)t-gebruik-van-straf/

https://www.dierenkliniek(...)straffen-bij-de-hond
quote:
En dat het vaker bij ons is gebeurd zegt niet dat het altijd dezelfde situatie was. Het waren steeds andere dingen. Dus je argument dat het niet hielp wordt bij deze van tafel geveegd.
De situatie was wel hetzelfde want je deed iets waarvan je wist dat het niet mocht en wat de gevolgen waren
quote:
Corrigerende tikken helpen wél bij de opvoeding van kinderen.
Bron? En geen anekdotes
pi_194751979
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:00 schreef ZarB het volgende:

[..]

Daar hebben ze best wel hulp voor, want het is abnormaal om jezelf niet te kunnen beheersen. Maar mensen die dat hebben vinden het vaak wel normaal. Vergoeilijken bagatelliseren, noem maar op.

Net als "ja ik ben wel alcoholist maar een paar wijntjes moet af en toe wel kunnen"

"Ja maar dat meisje van 6 zei dat ze het goed vond"

Bla
Bla
Bla
Je antwoord niet op hoe jij omgaat met échte frustratie. Heb je dat weleens meegemaakt? Ik had dat nml nog nooit meegemaakt, en een pup veroorzaakte dit... :{ De frustratie van een pc die niet doet wat jij wil, of je hele werkstuk weg omdat je op een verkeerd knopje drukt is NIKS in vergelijking met de frustratie die een pup (bij mij) kan veroorzaken.
[/quote]
pi_194752021
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:54 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Experts zijn het niet met je eens
https://www.doggo.nl/arti(...)t-gebruik-van-straf/

https://www.dierenkliniek(...)straffen-bij-de-hond
[..]

De situatie was wel hetzelfde want je deed iets waarvan je wist dat het niet mocht en wat de gevolgen waren
[..]

Bron? En geen anekdotes
Wij hebben nu eenmaal een nogal aparte hond... Dus bij ons/mij helpt het iig wél. Wat experts ook zeggen. 🙂
[/quote]
pi_194752761
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:24 schreef -Ferb- het volgende:
Die frustratie kent iedere ouder wel, zo af en toe.
Wat ik dan doe?
Ik plaats mezelf, of mijn kind, letterlijk uit de situatie.

Als het niet een acuut gevaarlijke situatie is voor het kind, is 2 minuten ademen ook geen probleem.

Pick your battles wisely.
- Goethe, “Faust”
  Moderator donderdag 27 augustus 2020 @ 21:31:07 #214
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_194752808
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 21:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Die frustratie kent iedere ouder wel, zo af en toe.
Wat ik dan doe?
Ik plaats mezelf, of mijn kind, letterlijk uit de situatie.

Als het niet een acuut gevaarlijke situatie is voor het kind, is 2 minuten ademen ook geen probleem.

Pick your battles wisely.
Dat geldt eigenlijk voor alle situaties die je als mens tegenkomt in het leven
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_194752829
quote:
6s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 21:31 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

Dat geldt eigenlijk voor alle situaties die je als mens tegenkomt in het leven
Ja. Eens. :D
- Goethe, “Faust”
pi_194753430
Ik voed mijn kinderen op zonder slaan en zonder straffen. Dat laatste deed ik toen ze jonger waren wel (op de trap zitten, een minuut per levensjaar bijv) maar het zorgde er niet voor dat niet gewenst gedrag ophield en ze deden/doen eigenlijk ook geen dingen waarvan ik vind dat ze alleen dmv heftige consequenties kunnen leren dat dat niet goed is.
pi_194753529
Omdat eeuwig praten en discuseren soms niet de juiste oplossing is en een beetje machtsvertoon nodig is om de harmonie te herstellen.
Vakman pur sang
pi_194753655
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 21:58 schreef Samhain het volgende:
Ik voed mijn kinderen op zonder slaan en zonder straffen. Dat laatste deed ik toen ze jonger waren wel (op de trap zitten, een minuut per levensjaar bijv) maar het zorgde er niet voor dat niet gewenst gedrag ophield en ze deden/doen eigenlijk ook geen dingen waarvan ik vind dat ze alleen dmv heftige consequenties kunnen leren dat dat niet goed is.
Idem hier
Naarmate ze ouder worden valt er ook beter mee te praten.
Die echte extreme driftbuien (waar een 3 of 4 jarig kind soms niet goed zelf uit komt) zijn wel over.
En dat alles zonder slaan.
- Goethe, “Faust”
pi_194753692
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Omdat eeuwig praten en discuseren soms niet de juiste oplossing is en een beetje machtsvertoon nodig is om de harmonie te herstellen.
Er is ook geen eeuwig praten en al helemaal geen discussie.
Maar als jij niet kan uitleggen waarom iets niet mag dan zou je misschien bij jezelf te rade moeten gaan
Fysiek machtsvertoon is niet nodig en werkt vaak averechts
pi_194753750
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 21:58 schreef Samhain het volgende:
Same here.. ook mbt dat trapzitten. Onzin methode wmb
pi_194753792
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 21:01 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Wij hebben nu eenmaal een nogal aparte hond... Dus bij ons/mij helpt het iig wél. Wat experts ook zeggen. 🙂
Oh vast. Een bange hond zal vast luisteren. Maar is dat wat je wil een hond of kind dat bang voor je is?
pi_194753932
Ik heb in mijn jeugd wel eens een corrigerende tik geïncasseerd. Mijn broertje en ik verkenden grenzen vaak door er keihard overheen te gaan. Wij konden beiden ontzettend driftig worden en waren er dan niet makkelijk uit te halen. Het spreekwoord “als die iets in zn kop heeft, dan heeft ie het niet in zn kont” is denk ik voor ons uitgevonden. Wij hoefden elkaar soms alleen maar aan te kijken, en dan werd het écht vechten. Heb nog jarenlang littekens op mn armen gehad van die nageltjes van dat jong :p Jaren later bleek dat we allebei ADHD hadden.

Vaak was er zwaarder geschut nodig om ons uit zo’n moment te krijgen. Wat bij mij vaak goed werkte was me onder de koude douche zetten. Dat is ook maar een paar keer voorgekomen en daarna was dreigen genoeg :') ik kan me eigenlijk maar 1 klap goed herinneren en dat was toen mn broertje en ik elkaar weer zaten af te maken in de auto. Dan was het huilen en was er ook gelijk weer een saamhorigheidsgevoel waarin we allebei “stomme papa” dachten, en samen zielig waren.

Wij werden echt niet te pas en te onpas geslagen, maar soms was het écht nodig om ons uit de situatie te krijgen. Onze ouders hadden wel kunnen dreigen met ‘een week geen dit’ of ‘een maand geen dat’, maar dat had bij ons geen zin. Je kon het me vertellen, maar de daadwerkelijke consequentie is voor mij te abstract om te bevatten. En dat heb ik nog steeds, ik kan je rationeel de consequentie van een handeling vertellen, maar dat zal me niet weerhouden om iets tóch te doen, want ik snáp het niet. En ik ben niet debiel ofzo, want ik doe gewoon een WO-opleiding, maar dat snappen mn hersenen gewoon niet (Blijkt ook bij ADHD te horen).

Ik denk niet dat ik mijn toekomstige kinderen ooit zal slaan, want dat fysieke zit niet zo in mij, naast het feit dat ik natuurlijk ook gewoon van mening ben dat je kinderen in principe niet slaat. :p Ik denk ook niet per sé dat wij die klappen nódig hadden in onze opvoeding, dat er geen ander alternatief was. Maar het heeft gewerkt op de momenten dat wij ze wel gehad hebben, en het heeft niet voor een verstoorde relatie gezorgd ofzo. Ik hield, en houd nog steeds ontzettend veel van mijn vader en mijn broertje, hoeveel pijn we elkaar dan ook gedaan hebben :') Ik erger me daardoor soms wel aan dat absolute “er is geen enkele situatie waarin het gerechtvaardigd is om een kind te slaan” want elk kind is anders, en waar met mn zusje goed te praten viel, was dat bij mijn broertje en mij gewoon niet zo. Even goede vrienden :p
pi_194753995
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:08 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Er is ook geen eeuwig praten en al helemaal geen discussie.
Maar als jij niet kan uitleggen waarom iets niet mag dan zou je misschien bij jezelf te rade moeten gaan
Fysiek machtsvertoon is niet nodig en werkt vaak averechts
Hoe eens op te reageren alsof je de bijbel zit te verdedigen.
Anders krijg je ook een tik voor je bil! :(
Vakman pur sang
pi_194754342
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:06 schreef capricia het volgende:

[..]

Idem hier
Naarmate ze ouder worden valt er ook beter mee te praten.
Die echte extreme driftbuien (waar een 3 of 4 jarig kind soms niet goed zelf uit komt) zijn wel over.
En dat alles zonder slaan.
Ja, precies.

Mijn oudste heeft het ooit goedgevonden dat een klasgenoot in de supermarkt iets jatte en bij hem in zijn rugzak stopte. Natuurlijk werden ze gepakt.
Maar ook hier heb ik hem niet voor gestraft. Hij kreeg een boete, die moest hij zelf betalen en verder was het feit dat zijn vader en ik met hem bij de bedrijfsleider moesten komen straf genoeg. Daar hoefde ik niet ook nog prvivieges voor af te nemen ofzo.
pi_194754544
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:32 schreef Samhain het volgende:

[..]

Ja, precies.

Mijn oudste heeft het ooit goedgevonden dat een klasgenoot in de supermarkt iets jatte en bij hem in zijn rugzak stopte. Natuurlijk werden ze gepakt.
Maar ook hier heb ik hem niet voor gestraft. Hij kreeg een boete, die moest hij zelf betalen en verder was het feit dat zijn vader en ik met hem bij de bedrijfsleider moesten komen straf genoeg. Daar hoefde ik niet ook nog prvivieges voor af te nemen ofzo.
Oh. Die schaamte is straf genoeg. :o :)
- Goethe, “Faust”
pi_194754697
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:32 schreef Samhain het volgende:

[..]

Ja, precies.

O, herkenbaar. Was ik zelf degene die met een vriendinnetje snoepjes had gejat. Ik moest wat over was zelf terugbrengen naar de bedrijfsleider en excuus aanbieden. De schaamte! Meer straf was echt niet nodig.

En zo werkt het ook. Daden hebben gevolgen. Dat leren kinderen door ze de consequenties te laten ervaren.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 23:15:00 #227
338319 ZarB
Piña colada
pi_194755380
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:59 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Je antwoord niet op hoe jij omgaat met échte frustratie. Heb je dat weleens meegemaakt? Ik had dat nml nog nooit meegemaakt, en een pup veroorzaakte dit... :{ De frustratie van een pc die niet doet wat jij wil, of je hele werkstuk weg omdat je op een verkeerd knopje drukt is NIKS in vergelijking met de frustratie die een pup (bij mij) kan veroorzaken.
Ik gebruik iig geen fysiek geweld én echte frustratie ken ik blijkbaar niet in dezelfde hoedanigheid als jij. Gelukkig.

Je komt eng over met dat continue rechtvaardigen van je gedrag. Tegenover een dier nog wel. Ga je schamen. Als ik wist wie je was had ik vandaag de dierenbescherming nog gebeld en je dringend een cursus agressieregulatie geadviseerd.

Nogmaals, als je zo'n lage frustratietolerantie en een kort lontje hebt, neem dan geen dier of kind. :r
pi_194755601
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Oh. Die schaamte is straf genoeg. :o :)
Ja, echt!
15 was hij ofzo (19 inmiddels), dus dat is echt vol puberen. En ik schaamde me ook dood natuurlijk.
pi_194755720
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]

O, herkenbaar. Was ik zelf degene die met een vriendinnetje snoepjes had gejat. Ik moest wat over was zelf terugbrengen naar de bedrijfsleider en excuus aanbieden. De schaamte! Meer straf was echt niet nodig.

En zo werkt het ook. Daden hebben gevolgen. Dat leren kinderen door ze de consequenties te laten ervaren.
Oh ja, hij heeft ooit nog veel jonger een aansteker bij de snackbar gejat. Of gekocht met te weinig geld. Toen moest hij ook òf de aansteker òf het geld wat hij tekort kwam gaan brengen (gek, ineens weet ik niet meer hoe het precies zat).

Inmiddels is er gewoon goed moreel besef en komen dit soort dingen niet meer voor.
pi_194755873
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Hoe eens op te reageren alsof je de bijbel zit te verdedigen.
Anders krijg je ook een tik voor je bil! :(
Is dat een dreigement of een belofte ? ~O>

Ik zit niks te verdedigen buiten mijn standpunt. Vooralsnog heeft niemand hier ook maar 1 argument kunnen aanbrengen voor de corrigerende tik
pi_194755916
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:18 schreef Broccolitaartje het volgende:
Ik heb in mijn jeugd wel eens een corrigerende tik geïncasseerd. Mijn broertje en ik verkenden grenzen vaak door er keihard overheen te gaan. Wij konden beiden ontzettend driftig worden en waren er dan niet makkelijk uit te halen. Het spreekwoord “als die iets in zn kop heeft, dan heeft ie het niet in zn kont” is denk ik voor ons uitgevonden. Wij hoefden elkaar soms alleen maar aan te kijken, en dan werd het écht vechten. Heb nog jarenlang littekens op mn armen gehad van die nageltjes van dat jong :p Jaren later bleek dat we allebei ADHD hadden.

Vaak was er zwaarder geschut nodig om ons uit zo’n moment te krijgen. Wat bij mij vaak goed werkte was me onder de koude douche zetten. Dat is ook maar een paar keer voorgekomen en daarna was dreigen genoeg :') ik kan me eigenlijk maar 1 klap goed herinneren en dat was toen mn broertje en ik elkaar weer zaten af te maken in de auto. Dan was het huilen en was er ook gelijk weer een saamhorigheidsgevoel waarin we allebei “stomme papa” dachten, en samen zielig waren.

Wij werden echt niet te pas en te onpas geslagen, maar soms was het écht nodig om ons uit de situatie te krijgen. Onze ouders hadden wel kunnen dreigen met ‘een week geen dit’ of ‘een maand geen dat’, maar dat had bij ons geen zin. Je kon het me vertellen, maar de daadwerkelijke consequentie is voor mij te abstract om te bevatten. En dat heb ik nog steeds, ik kan je rationeel de consequentie van een handeling vertellen, maar dat zal me niet weerhouden om iets tóch te doen, want ik snáp het niet. En ik ben niet debiel ofzo, want ik doe gewoon een WO-opleiding, maar dat snappen mn hersenen gewoon niet (Blijkt ook bij ADHD te horen).

Ik denk niet dat ik mijn toekomstige kinderen ooit zal slaan, want dat fysieke zit niet zo in mij, naast het feit dat ik natuurlijk ook gewoon van mening ben dat je kinderen in principe niet slaat. :p Ik denk ook niet per sé dat wij die klappen nódig hadden in onze opvoeding, dat er geen ander alternatief was. Maar het heeft gewerkt op de momenten dat wij ze wel gehad hebben, en het heeft niet voor een verstoorde relatie gezorgd ofzo. Ik hield, en houd nog steeds ontzettend veel van mijn vader en mijn broertje, hoeveel pijn we elkaar dan ook gedaan hebben :') Ik erger me daardoor soms wel aan dat absolute “er is geen enkele situatie waarin het gerechtvaardigd is om een kind te slaan” want elk kind is anders, en waar met mn zusje goed te praten viel, was dat bij mijn broertje en mij gewoon niet zo. Even goede vrienden :p
Ontroerend verhaal maar ook hier had het ( gedeeltelijk) voorkomen kunnen worden als je ouders hulp gezocht hadden.
Er is echter veel moed voor nodig als ouder om dat te doen
pi_194758696
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:12 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Oh vast. Een bange hond zal vast luisteren. Maar is dat wat je wil een hond of kind dat bang voor je is?
Ja. Hij ondergaat nu een bepaalde behandeling uit angst ja. En ik heb dus gewonnen. :) Voor mij is het belangrijkste dat hij luistert en het gewoon ondergaat, zonder elke keer irritant weg te lopen en niet gepakt kunnen worden, want leuk spelletje! 🤦🏻♀ Dat maakte me écht voorbij furieus gewoon. En als ik furieus word dan wil ik alles slopen. 😬😅 Als ik tussen die 2 moet kiezen heb ik toch echt liever dat de hond iets doet uit angst, dan dat andere...
[/quote]
  Moderator vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:13:39 #233
5428 crew  miss_sly
pi_194758751
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 10:16 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Ja. Hij ondergaat nu een bepaalde behandeling uit angst ja. En ik heb dus gewonnen. :) Voor mij is het belangrijkste dat hij luistert en het gewoon ondergaat, zonder elke keer irritant weg te lopen en niet gepakt kunnen worden, want leuk spelletje! 🤦🏻♀ Dat maakte me écht voorbij furieus gewoon. En als ik furieus word dan wil ik alles slopen. 😬😅 Als ik tussen die 2 moet kiezen heb ik toch echt liever dat de hond iets doet uit angst, dan dat andere...
De andere optie zou kunnen zijn om ook iets aan je angermanagement probleem te doen. Sowieso, ongeacht of je hond nu luistert uit angst. Lijkt me voor jezelf en je omgeving echt een stuk gezonder.
pi_194758888
Tja....ik heb zelf deels een andere afkomst dan de Nederlandse en die cultuur is men erg fysiek, vergelijkbaar met Latino's. Fysiek als in, drukke handbewegingen, veel fysieke aanrakingen en een corrigerende tik is doodnormaal.

Als m'n kind ergens aan wil zitten en dat mag niet dan krijgen ze wel eens een tik op de vingers en dat noem ik niet eens een corrigerende tik. Maken ze heel bont en ik ben niet in de buurt dan vliegt er een slipper door de kamer. Tja, mogen jullie vanalles van vinden maar ik ben gewoon fysiek ingesteld.

Als m'n kinderen volwassen zijn en ze doen iets idioots, dan kunnen ze nog steeds een tik tegen het achterhoofd verwachten en mijn kinderen zien dat zeer zeker niet als mishandeling.
pi_194758909
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 23:15 schreef ZarB het volgende:

[..]

Ik gebruik iig geen fysiek geweld én echte frustratie ken ik blijkbaar niet in dezelfde hoedanigheid als jij. Gelukkig.

Je komt eng over met dat continue rechtvaardigen van je gedrag. Tegenover een dier nog wel. Ga je schamen. Als ik wist wie je was had ik vandaag de dierenbescherming nog gebeld en je dringend een cursus agressieregulatie geadviseerd.

Nogmaals, als je zo'n lage frustratietolerantie en een kort lontje hebt, neem dan geen dier of kind. :r
Het grappige is: ik heb juist over het algemeen een zeer hoge frustratietolerantie. Wat andere mensen frustreert dat frustreert mij totaal niet. Denk aan het verkeer, in de verkeerde rij gaan staan bij de supermarkt, en verder weet ik niet eens meer frustratiepunten op te noemen. Dus daar ligt het niet aan.

Ik kon nooit van tevoren weten dat een pup mij zo ontzettend zou frustreren! Juist omdat ik zo’n hoge frustratietolerantie heb.

Ik rechtvaardig corrigerende tikken, ik rechtvaardig absoluut niet slaan/mishandeling! Dat is een verschil van dag en nacht. Mishandeling is een no-go!
[/quote]
pi_194758992
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 11:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De andere optie zou kunnen zijn om ook iets aan je angermanagement probleem te doen. Sowieso, ongeacht of je hond nu luistert uit angst. Lijkt me voor jezelf en je omgeving echt een stuk gezonder.
Ik heb over het algemeen totaal geen probleem met beheersing van woede. Niets heeft mij ooit net zo furieus gemaakt. Angermanagement vind ik daarom niet nodig.
[/quote]
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:27:01 #237
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194759018
Ik kreeg een paar keer per jaar een corrigerende tik. Ik heb die tikken nooit verdiend. Achteraf gezien was het altijd toe te schrijven aan pure onmacht van mijn ouders om een situatie op normale volwassen manier op te lossen. Mijn ouders deden ook niet aan zelfreflectie wat betreft hun opvoedingsmethoden.

En nog steeds zijn zij niet in staat om conflicten op normale manier af te handelen. Wat een armoe als je als volwassenen onderling alleen maar in staat bent om emotionele chantage toe te passen, of irrationeel in de aanval te vliegen (mijn moeder), of doen alsof er niets aan de hand is (mijn vader).

Wat mij betreft is iedereen die kinderen (of dieren) slaat, een dikke faalhaas.
Resistance is futile.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:57:18 #238
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_194759665
Als kind heb ik drie keer een tik gekregen
Alledrie in situaties die een angstreactie teweeg brachten (alhoewel ik als kind het gevaar niet zag).

Wat me bijgebleven is is niet die tik. Maar het praten. Hoe die tik niet ok was, hoe bang de ouder was en waarom.

Een sporadische tik binnen proportie is niet het probleem
Dat is bij degene die het toepassen ook geen opvoed middel.

Wie leunt op de tik als opvoedmiddel voedt niet op.
Niet voor niets geld dat waar de handjes wapperen het vaker wel dan niet een zooitje is en de kinderen minder goed gaan.

Maar een keer een (natuurlijk matige tik) doet geen kwaad mits er verdere opvoeding naast zit.
Een ouder die zich kapot schrikt of heftiger reageerd omdat er echt gevaar is is niet perse slecht.
Juist omdat het uitzonderlijk is kan het juist bijdragen.

Het vb van de dronken en op dat moment botte tiener vind ik dan ook een slechte
Die tik je niet, die maak je vrij vroeg en zeer vrolijk wakker de volgende dag. Die laat je de eigen gevolgen voelen. Zet die wat aan zelfs.
Daar ga je niet mee in discussie op dat moment, die moet zo snel mogelijk zijn/haar nest in.
Opvoeden en dronkenschap gaat niet samen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:59:34 #239
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_194759716
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 11:21 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Het grappige is: ik heb juist over het algemeen een zeer hoge frustratietolerantie. Wat andere mensen frustreert dat frustreert mij totaal niet. Denk aan het verkeer, in de verkeerde rij gaan staan bij de supermarkt, en verder weet ik niet eens meer frustratiepunten op te noemen. Dus daar ligt het niet aan.

Ik kon nooit van tevoren weten dat een pup mij zo ontzettend zou frustreren! Juist omdat ik zo’n hoge frustratietolerantie heb.

Ik rechtvaardig corrigerende tikken, ik rechtvaardig absoluut niet slaan/mishandeling! Dat is een verschil van dag en nacht. Mishandeling is een no-go!
Wat een bs dit.

Een pup is een stuk makkelijker als een kind.
Een pup zal niets doen om jou te frustreren. Dat kind zal dat wel doen.

Als je je bij een pup niet eens in kan houden kan je maar beter kinderloos blijven.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:15:23 #240
338319 ZarB
Piña colada
pi_194759988
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 10:16 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Ja leuk, stop.maar met trollen.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:15:55 #241
338319 ZarB
Piña colada
pi_194760001
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 11:59 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Wat een bs dit.

Als je je bij een pup niet eens in kan houden kan je maar beter kinderloos blijven.
En dierloos.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:27:13 #242
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_194760182
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 12:15 schreef ZarB het volgende:

[..]

En dierloos.
Idd
pi_194760502
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 11:59 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Wat een bs dit.

Onee? Heb je ooit een pup gehad? Zeker wel dat pups dingen doen die de eigenaar frustreert! Denk maar aan weglopen als er iets belangrijks moet gebeuren (of je hem bij je wil hebben), en dan niet te pakken kunnen krijgen omdat ie elke keer speels wegholt. En dat is maar 1 voorbeeld. Ik kan er nog zo 5 noemen...

Geloof me: ik weet al jaren dat ik beter kinderloos kan blijven. En als ik had geweten hoezeer een pup op een kind lijkt qua gedrag, dan had ik het heel wrs niet gedaan. Maar dat wist ik dus niet.
[/quote]
  Moderator vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:49:51 #244
5428 crew  miss_sly
pi_194760549
quote:
4s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 12:46 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Onee? Heb je ooit een pup gehad? Zeker wel dat pups dingen doen die de eigenaar frustreert! Denk maar aan weglopen als er iets belangrijks moet gebeuren (of je hem bij je wil hebben), en dan niet te pakken kunnen krijgen omdat ie elke keer speels wegholt. En dat is maar 1 voorbeeld. Ik kan er nog zo 5 noemen...

Geloof me: ik weet al jaren dat ik beter kinderloos kan blijven. En als ik had geweten hoezeer een pup op een kind lijkt qua gedrag, dan had ik het heel wrs niet gedaan. Maar dat wist ik dus niet.
Kwestie van je behoorlijk inlezen voor je aan zoiets begint.

Maar goed, ik denk dat zelfreflectie niet tot je mogelijkheden behoort, dus ik ga het hierbij laten wat jou betreft.
pi_194760570
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 12:15 schreef ZarB het volgende:

[..]

Ja leuk, stop.maar met trollen.
Ik troll niet. Ik geloof wel degelijk in het nut van corrigerende tikken. Omdat het werkt bij mij.

Ik ben trouwens al 3 andere hondeneigenaren tegengekomen tijdens het uitlaten, die ook hun hond corrigerende tikken geven. In andermans bijzijn dus. Eén tik kon ik zelfs horen, terwijl ik me al omgedraaid had en van de eigenaar wegliep.
[/quote]
pi_194760673
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 12:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Kwestie van je behoorlijk inlezen voor je aan zoiets begint.

Maar goed, ik denk dat zelfreflectie niet tot je mogelijkheden behoort, dus ik ga het hierbij laten wat jou betreft.
Hij is er nu eenmaal en ik doe hem absoluut niet zomaar weg! Dat kun je bij een kind ook niet doen. Wij hebben voor een hond gekozen, met een goede reden (dus niet zomaar “omdat het ons leuk leek”), we hebben in het begin een afspraak gemaakt en daar hou ik me aan.
[/quote]
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:15:40 #247
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_194760758
quote:
4s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 12:46 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Ik heb weleens een pup gehad ja, meer dan 1 zelfs.
Ben in een andere richting gegaan, maar jaren gedrags specialist honden geweest. Niet alleen pups gehad, maar ook met volwassen honden met ernstige problematiek gewerkt.
Die dat nogsteeds, alleen niet met andere honden dan de drie die ik zelf heb.

Frustratie is een valkuil. Geen opvoeding
Frustratie, angst en gevoel van falen.
De valkuilen die een normale en gedegen opvoeding in de weg zitten

En dan zijn dieren zoals honden nog makkelijk
pi_194760802
Lekkere flower-power-huddle-and-cuddle-reacties hier en dan ook nog krachttermen als "geweld" gebruiken. Sommige kinderen hebben nou af en toe een tik op de billen of vingers nodig, hoe je het ook wendt of keert en dan heb ik het niet over een dagelijkse, wekelijkse of misschien zelfs wel maandelijkse tik. Toen ik een jaar of tien was, gingen we een keer met vrienden van mijn ouders en hun 10-jarige dochter op vakantie. Als wij iets deden wat niet mocht, gebruikte mijn vader stemverheffing (heel boos) of in het uiterste geval een tik. Die dochter moest iedere keer een uur lang gaan praten met haar moeder waarom iets niet mocht. Na een paar dagen vroeg ze of ze ook niet een klap kon krijgen. Het schiet dan misschien wel zijn doel voorbij; ik leerde in ieder geval in één klap (no pun intended) dat je het niet meer moest doen en daarna was het weer spelen. Ik heb misschien tien keer in mijn jeugd een tik gehad van mijn vader. Nogmaals, als je er elke dag of elke week/maand naar grijpt, is het misschien een zwaktebod, maar in uiterste gevallen is er niets mis mee; of het nou mag van de wet of niet.

Dat eeuwige gepraat en geknuffel altijd. Nog een voorbeeld: ik was vroeger hartstikke nieuwsgierig. Zo kroop ik wel eens naar keukenkastjes. Ondanks dat er geen giftige of gevaarlijke schoonmaakmiddelen stonden, wilden mijn ouders dat niet hebben (stel dat er een keer wat stond...). Ik bleef er naartoe kruipen, totdat ik dus een keer een tik kreeg. Daarna nooit meer naartoe gekropen. Wat is er mis mee als kinderen 'angst' hebben voor iets wat gevaarlijk is, ook al is die angst erin getikt....???

Mijn vrouw is Thaise. Daar tikt het hele dorp op elkaars kinderen los. Haar zoon - die nu bij ons woont en geen tikken meer van haar krijgt, omdat ik haar erop gewezen heb dat het in Nederland niet mag en ze het niet te pas en te onpas moet gebruiken - is best wel eens geslagen door de buurtbewoners. Hij heeft meer respect voor ons en leraren dan wat ik dagelijks in mijn klassen zie bijvoorbeeld.....mocht ik maar eens met een lineaal aan de slag gaan in het klaslokaal :D

[ Bericht 2% gewijzigd door DjVero op 28-08-2020 13:36:45 ]
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:22:40 #249
338319 ZarB
Piña colada
pi_194761246
Al die mensen die het hier recht komen lullen omdat ze zelf tikken hebben gehad. Sneu :')
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:26:42 #250
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194761303
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:22 schreef ZarB het volgende:
Al die mensen die het hier recht komen lullen omdat ze zelf tikken hebben gehad. Sneu :')
Pedagogisch inderdaad he-le-maal nergens voor nodig. Zélfs bij de zeer bijzondere gevallen in de zorg niet en ook totaal not done.

Maar goed, zonder verstand van opvoeden is het natuurlijk gemakkelijk om te denken dat een frustatiegevuld pak rammel goed zal doen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:28:33 #251
338319 ZarB
Piña colada
pi_194761337
Mijn oom verkrachtte me elke dag en ma vader dee hetzelfde bij ze nichgje dus is gwoon normaal hor
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:29:11 #252
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194761349
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 13:31 schreef DjVero het volgende:
Lekkere flower-power-huddle-and-cuddle-reacties hier en dan ook nog krachttermen als "geweld" gebruiken. Sommige kinderen hebben nou af en toe een tik op de billen of vingers nodig, hoe je het ook wendt of keert en dan heb ik het niet over een dagelijkse, wekelijkse of misschien zelfs wel maandelijkse tik. Toen ik een jaar of tien was, gingen we een keer met vrienden van mijn ouders en hun 10-jarige dochter op vakantie. Als wij iets deden wat niet mocht, gebruikte mijn vader stemverheffing (heel boos) of in het uiterste geval een tik. Die dochter moest iedere keer een uur lang gaan praten met haar moeder waarom iets niet mocht. Na een paar dagen vroeg ze of ze ook niet een klap kon krijgen. Het schiet dan misschien wel zijn doel voorbij; ik leerde in ieder geval in één klap (no pun intended) dat je het niet meer moest doen en daarna was het weer spelen. Ik heb misschien tien keer in mijn jeugd een tik gehad van mijn vader. Nogmaals, als je er elke dag of elke week/maand naar grijpt, is het misschien een zwaktebod, maar in uiterste gevallen is er niets mis mee; of het nou mag van de wet of niet.

Dat eeuwige gepraat en geknuffel altijd. Nog een voorbeeld: ik was vroeger hartstikke nieuwsgierig. Zo kroop ik wel eens naar keukenkastjes. Ondanks dat er geen giftige of gevaarlijke schoonmaakmiddelen stonden, wilden mijn ouders dat niet hebben (stel dat er een keer wat stond...). Ik bleef er naartoe kruipen, totdat ik dus een keer een tik kreeg. Daarna nooit meer naartoe gekropen. Wat is er mis mee als kinderen 'angst' hebben voor iets wat gevaarlijk is, ook al is die angst erin getikt....???

Mijn vrouw is Thaise. Daar tikt het hele dorp op elkaars kinderen los. Haar zoon - die nu bij ons woont en geen tikken meer van haar krijgt, omdat ik haar erop gewezen heb dat het in Nederland niet mag en ze het niet te pas en te onpas moet gebruiken - is best wel eens geslagen door de buurtbewoners. Hij heeft meer respect voor ons en leraren dan wat ik dagelijks in mijn klassen zie bijvoorbeeld.....mocht ik maar eens met een lineaal aan de slag gaan in het klaslokaal :D
Misschien nog effe SPH'je in plaats van enkel de pabo doen en dan leer je over het hoe en wat.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:29:40 #253
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194761357
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:28 schreef ZarB het volgende:
Mijn oom verkrachtte me elke dag en ma vader dee hetzelfde bij ze nichgje dus is gwoon normaal hor
Zo leer je het wel af om een gore slet te zijn ja.
pi_194761595
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:22 schreef ZarB het volgende:
Omdat wij het bewijs zijn dat er niets mis is met een corrigerende tik.
[/quote]
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:17:15 #255
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194762151
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:43 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

No offence, maar er is plenty mis met jou, als ik zo naar je postgeschiedenis kijk.
Resistance is futile.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:19:40 #256
338319 ZarB
Piña colada
pi_194762187
quote:

[..]

Wauw :') :') :')
In je posts kom je in ieder geval vrij disturbed over.

Ah, je r&p topic over je intense oncontroleerbare woede als anderen niet naar je luisteren. Zegt genoeg. Je bent inderdaad goed gelukt ^O^
pi_194762249
quote:

[..]

Want alleen als je er per definitie PTSS aan over houdt kan er ergens iets mis mee zijn? :')
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:24:52 #258
338319 ZarB
Piña colada
pi_194762271
quote:
13s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 15:23 schreef Chia het volgende:

[..]

Want alleen als je er per definitie PTSS aan over houdt kan er ergens iets mis mee zijn? :')
Ferb heeft overduidelijk ook wel een dsm etiketje. En een groot gebrek aan probleeminzicht.
pi_194762408
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 15:17 schreef Seven. het volgende:

[..]

No offence, maar er is plenty mis met jou, als ik zo naar je postgeschiedenis kijk.
Dat klopt, maar dat heeft niets te maken met corrigerende tikken hebben gehad vroeger.
[/quote]
pi_194762435
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 15:24 schreef ZarB het volgende:

[..]

Ferb heeft overduidelijk ook wel een dsm etiketje. En een groot gebrek aan probleeminzicht.
Moet ik ze even opnoemen? Schizoaffectief, borderline, schizoïde en autisme.
[/quote]
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:53:53 #261
338319 ZarB
Piña colada
pi_194762625
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 15:37 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Moet ik ze even opnoemen? Schizoaffectief, borderline, schizoïde en autisme.
Had niet gehoeven. Was al duidelijk. Arme hond.
pi_194762632
Typisch dat niemand reageert op mijn post van die 3 andere hondeneigenaren die hun hond ook corrigerende tikken geven...
[/quote]
pi_194762677
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 15:53 schreef ZarB het volgende:

[..]

Had niet gehoeven. Was al duidelijk. Arme hond.
Nee hoor, er is niks mis met hem. Hij komt nog gewoon lekker bij me liggen op de bank en vraagt me om te spelen. Hij wil heel graag met mij wandelen. Dus absoluut geen “arme hond”.
[/quote]
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:57:03 #264
338319 ZarB
Piña colada
pi_194762678
quote:
4s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 15:54 schreef -Ferb- het volgende:
Typisch dat niemand reageert op mijn post van die 3 andere hondeneigenaren die hun hond ook corrigerende tikken geven...
Zucht.

Mensen als jij, en dat heeft niks te maken met te diagnoses want dat is echt geen excuus voor je kut gedrag, moeten gewoon uit de buurt blijven van levende wezens. Al zijn er 100 mensen die tikken uitdelen.
pi_194762716
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 15:57 schreef ZarB het volgende:

[..]

Zucht.

Mensen als jij, en dat heeft niks te maken met te diagnoses want dat is echt geen excuus voor je kut gedrag, moeten gewoon uit de buurt blijven van levende wezens. Al zijn er 100 mensen die tikken uitdelen.
Ik heb de andere huisdieren die ik heb gehad nog nooit een corrigerende tik gegeven! Ik heb nog nooit een kind waar ik op paste een corrigerende tik gegeven. :) Ik heb nog nooit iemand geslagen, afgezien van 1 keer een ex. 1 keertje maar... En dat is alweer jaren geleden. En nee, je weet de situatie waarom dat gebeurde niet.
[/quote]
pi_194762751
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 15:57 schreef ZarB het volgende:

[..]

Al zijn er 100 mensen die tikken uitdelen.
Wil die ervaring van mij misschien zeggen dat honden een corrigerende tik soms gewoon nodig hebben?! Want waarom zouden zij het anders doen? Niet iedereen is hetzelfde als mij, en het waren echt niet allemaal eigenaren waarvan je zegt: “Ja gezien het uiterlijk is het logisch.”
[/quote]
  Moderator vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:05:25 #267
5428 crew  miss_sly
pi_194762773
quote:
4s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 15:54 schreef -Ferb- het volgende:
Dat doet er toch niet toe? Het feit dat je andere mensen hebt ontmoet die hetzelfde doen, maakt het nog niet oké.
Het valideert je gedrag niet dat anderen het ook niet goed doen.
  Redactie Frontpage vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:09:10 #268
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_194762830
quote:
Even afgezien van mijn mening over dit onderwerp heb je het volgens mij niet bij het juiste eind.

Volgens de wet dus echt niet. Elke vorm van fysiek bestraffen van een kind is bij wet verboden. De wet maakt geen uitzondering en is daar expliciet duidelijk over. Geef dan even aan waar de wet volgens jou bepaalde fysieke straffen wel toestaat. Ik vind het niet terug.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:12:34 #269
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194762874
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:09 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Even afgezien van mijn mening over dit onderwerp heb je het volgens mij niet bij het juiste eind.

Volgens de wet dus echt niet. Elke vorm van fysiek bestraffen van een kind is bij wet verboden. De wet maakt geen uitzondering en is daar expliciet duidelijk over. Geef dan even aan waar de wet volgens jou bepaalde fysieke straffen wel toestaat. Ik vind het niet terug.
Vroeger was dan onderscheid er wel. Mishandelende ouders kwamen dan bij de rechter goed weg als ze meldden dat hun kind alleen een corrigerende tik had gehad. Nu is iedere fysieke straf verboden, dus hebben meppende ouders niks op terug te vallen.
  Redactie Frontpage vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:13:43 #270
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_194762891
quote:
4s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:00 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Ik heb de andere huisdieren die ik heb gehad nog nooit een corrigerende tik gegeven! Ik heb nog nooit een kind waar ik op paste een corrigerende tik gegeven. :) Ik heb nog nooit iemand geslagen, afgezien van 1 keer een ex. 1 keertje maar... En dat is alweer jaren geleden. En nee, je weet de situatie waarom dat gebeurde niet.
Al die keren dat je niet slaat of hebt geslagen boeien niet. De keren dat je wel slaat boeien wel. Het niet slaan compenseert niet het wel slaan. Laat het niet slaan maar gewoon weg uit je reacties.

De situatie in welke je slaat boeit ook niet, ben ik niet in geïnteresseerd.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_194762982
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:09 schreef JeMoeder het volgende:
rscheid tussen maakt.

Dat slaat nergens op. Je eigen kinderen een tik geven, moet kunnen. Een tik geen hoek punch.
  Redactie Frontpage vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:25:17 #272
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_194763066
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:12 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Vroeger was dan onderscheid er wel. Mishandelende ouders kwamen dan bij de rechter goed weg als ze meldden dat hun kind alleen een corrigerende tik had gehad. Nu is iedere fysieke straf verboden, dus hebben meppende ouders niks op terug te vallen.
Inderdaad, maar degene waarop ik reageer meent dat je wel gewoon een tik mag uitdelen en dat dat ook zo in de wet staat. Ik geef aan dat dit niet het geval is en dat hij dan maar moet komen met waar die passage staat.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:25:43 #273
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_194763077
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:19 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Dat slaat nergens op. Je eigen kinderen een tik geven, moet kunnen. Een tik geen hoek punch.
Volgens jou moet dat kunnen, volgens de wet kan dat niet.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_194763129
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat doet er toch niet toe? Het feit dat je andere mensen hebt ontmoet die hetzelfde doen, maakt het nog niet oké.
Het valideert je gedrag niet dat anderen het ook niet goed doen.
Dat probeerde ik er niet mee te zeggen, wel dat het dan gewoon nodig is om een hond af en toe een tik te geven. Alsin: Ik ben dus niet de enige die het doet. (Wat ik wel dacht.)
[/quote]
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:35:00 #275
338319 ZarB
Piña colada
pi_194763207
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:29 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Dat probeerde ik er niet mee te zeggen, wel dat het dan gewoon nodig is om een hond af en toe een tik te geven. Alsin: Ik ben dus niet de enige die het doet. (Wat ik wel dacht.)
Er zijn ook heel veel mensen die kinderen misbruiken. Maakt dat het dan ook goed? Dat je niet ergens de enige in bent maakt het niet meteen goed en dat als argument inzetten is een enorm zwaktebod.

Honden en kinderen hebben geen corrigerende tik nodig. Punt.
pi_194763233
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:25 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Volgens jou moet dat kunnen, volgens de wet kan dat niet.
Je kan begrijpend lezend. Heel goed.
pi_194763299
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:35 schreef ZarB het volgende:

[..]

Er zijn ook heel veel mensen die kinderen misbruiken. Maakt dat het dan ook goed? Dat je niet ergens de enige in bent maakt het niet meteen goed en dat als argument inzetten is een enorm zwaktebod.

Honden en kinderen hebben geen corrigerende tik nodig. Punt.
Maar dat argument heb ik dan ook helemaal niet ingezet. Ik zeg namelijk nergens dat het goed is, alleen dat iig honden (maar ook kinderen voor mij) het soms nodig hebben. En daar blijf ik bij, want het werkt voor mij.

Net ook weer: Hij heeft in de voorbijgaande dagen al een aantal keer het eten van de kat opgegeten. Nu net stond hij er wéér bij te snuffelen, ondanks dat ik het verplaatst heb en hij er niet meer bij kan, en dus kreeg hij een tik en een hele boze preek als waarschuwing. Ik wil het niet hebben. Punt!
[/quote]
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:42:19 #278
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194763311
Zin om sommige users een corrigerende muilpeer te verkopen.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:44:37 #279
338319 ZarB
Piña colada
pi_194763348
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:41 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Maar dat argument heb ik dan ook helemaal niet ingezet. Ik zeg namelijk nergens dat het goed is, alleen dat iig honden (maar ook kinderen voor mij) het soms nodig hebben. En daar blijf ik bij, want het werkt voor mij.

Net ook weer: Hij heeft in de voorbijgaande dagen al een aantal keer het eten van de kat opgegeten. Nu net stond hij er wéér bij te snuffelen, ondanks dat ik het verplaatst heb en hij er niet meer bij kan, en dus kreeg hij een tik en een hele boze preek als waarschuwing. Ik wil het niet hebben. Punt!
Ach ja, het is praten tegen een muur zie ik al. Gek mens.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:45:09 #280
338319 ZarB
Piña colada
pi_194763355
Is dat die gekke brummetje bedenk ik me nu?
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:47:19 #281
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194763394
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:42 schreef Dven het volgende:
Zin om sommige users een corrigerende muilpeer te verkopen.
Mag ook al niet. :N

en het zou ook niet helpen
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:47:42 #282
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194763400
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:47 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Nee maar het lucht wel gigantisch op. Net als de 'corrigerende' tik.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:47:59 #283
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194763409
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:45 schreef ZarB het volgende:
Is dat die gekke brummetje bedenk ik me nu?
Geen rare gedachte.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:48:25 #284
338319 ZarB
Piña colada
pi_194763416
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:47 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Zijn meer mensen die het doen!!1
pi_194763421
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 11:20 schreef Brybry het volgende:
Tja....ik heb zelf deels een andere afkomst dan de Nederlandse en die cultuur is men erg fysiek, vergelijkbaar met Latino's. Fysiek als in, drukke handbewegingen, veel fysieke aanrakingen en een corrigerende tik is doodnormaal.

Als m'n kind ergens aan wil zitten en dat mag niet dan krijgen ze wel eens een tik op de vingers en dat noem ik niet eens een corrigerende tik. Maken ze heel bont en ik ben niet in de buurt dan vliegt er een slipper door de kamer. Tja, mogen jullie vanalles van vinden maar ik ben gewoon fysiek ingesteld.

Als m'n kinderen volwassen zijn en ze doen iets idioots, dan kunnen ze nog steeds een tik tegen het achterhoofd verwachten en mijn kinderen zien dat zeer zeker niet als mishandeling.
En dan meppen ze terug want "je mag niet slaan" althans dat is wat je ze waarschijnlijk geleerd hebt
  Redactie Frontpage vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:51:17 #286
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_194763461
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:36 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Je kan begrijpend lezend. Heel goed.
Jammer voor jou dat je je aan de wet moet houden.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:59:39 #287
338319 ZarB
Piña colada
pi_194763574
quote:

Ook al zo'n stupide argument. "Ze zien het niet als mishandeling". Nee als mensen niet beter weten dan zien ze nooit hetgeen er écht gebeurt. Dat zien ze pas als iemand anders ze dat later vertelt. Dat rechtvaardigt dus nog steeds deze handelingen niet.

Zo krijg je dus verknipte koters en een achterlijke wereld.
pi_194763648
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:59 schreef ZarB het volgende:

[..]

Ook al zo'n stupide argument. "Ze zien het niet als mishandeling". Nee als mensen niet beter weten dan zien ze nooit hetgeen er écht gebeurt. Dat zien ze pas als iemand anders ze dat later vertelt. Dat rechtvaardigt dus nog steeds deze handelingen niet.

Zie je ook bij mishandelde vrouwen.... "ja maar hij bedoelt het wel goed hoor, en hij kan ook heel lief zijn"
pi_194763747
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:59 schreef ZarB het volgende:

Wat overdreven...het gaat niet om het neerbeuken, maar een tik. Heb je geen filter of nuance?

Heel raar.
pi_194763758
quote:
13s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 17:11 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Wat overdreven...het gaat niet om het neerbeuken, maar een tik. Heb je geen filter of nuance?

Heel raar.
Ook een tik is bij wet verboden en in al deze 6 pagina's heb ik nog niemand een legitieme reden zien geven om het wel te doen
pi_194763767
quote:

Er wordt hier heel spastisch op gereageerd. Ik vind dat eigenlijk nog enger. :') Dat mensen daadwerkelijk denken dat je door een tikje fucked up mensen krijgt. Totaal van het padje af en van de realiteit af. 8)7
pi_194763788
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 17:12 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ook een tik is bij wet verboden en in al deze 6 pagina's heb ik nog niemand een legitieme reden zien geven om het wel te doen
Ok. Dat mag. Keuze die je als ouder gelukkig maakt. :Y
pi_194763804
Maar wat vind jij mishandeling en wat vind ik mishandeling? Ik weet zeker dat dat verschilt. En met wat jij ervan vindt bedoel ik zonder naar de definitie te kijken. Wat vind jij persoonlijk mishandeling?

Mishandeling vind ik persoonlijk als het zeer regelmatig plaatsvind. Elke dag bijvoorbeeld, of minstens 3 keer in de week. Verder vind ik het mishandeling als het uit onmacht is en je geen andere straf weet. Ik vind het mishandeling als het meer dan 1 of hooguit een paar tikken zijn, als iemand echt losgaat op iemand/een dier.

Ik vind het dus geen mishandeling als het heel af en toe voorkomt, eens in de paar weken of zelfs maanden. Als het maar 1 tik is, ook al zou dat - al dan niet per ongeluk - een goeie tik zijn. Of als je wel andere straffen weet, maar ervoor kiest om 1 tik te geven. Of als je niet echt heel boos bent, maar gewoon even een tik geeft om het gedrag te willen laten stoppen.
[/quote]
pi_194763824
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 17:12 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dus mijn reden “omdat het werkt” is niet legitiem? 🤷🏻♀
[/quote]
pi_194763845
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 17:14 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Ok. Dat mag. Keuze die je als ouder gelukkig maakt. :Y
Dat is het dus niet.. Het is bij wet verboden oftewel, je hebt geen keuze.
pi_194763861
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 17:16 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Kom met onderzoeken waaruit dat blijkt en niet met anekdotes.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:21:50 #297
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194763914
quote:

[..]

Punt is dat uit solide wetenschappelijk onderzoek blijkt dat t niet werkt. En dat is bij duizenden, zo niet tienduizenden kinderen onderzocht. Jouw n = 1 ervaring valt daarbij in het niet.
pi_194764030
Ik heb ook een corrigerende tik, ik moet spelfouten altijd verbeteren.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:36:37 #299
338319 ZarB
Piña colada
pi_194764138
quote:
13s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 17:11 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Heel raar.
Nee geen filter nee. Kom op :')
Ik keur geen enkele vorm van fysieke agressie goed en bovendien is het ook niet nodig. Behalve als je niet kunt omgaan met kinderen/dieren/mensen. Dan zijn ze dus ook niet aan jou besteed.

In dit soort gevallen is het "zoeken van een nuance" op zich al gevaarlijk goed.
pi_194764150
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 17:17 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dat is het dus niet.. Het is bij wet verboden oftewel, je hebt geen keuze.
Jawel. Dan moet je lekker ergens gaan wonen waar het wel mag.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:38:01 #301
338319 ZarB
Piña colada
pi_194764158
quote:

[..]

Nee dat heb je correct.

Maar je snapt het toch niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')