abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194744082
Bij een min of meer ongerelateerd topic op de FP eindigde ik in een ellenlange discussie over het wel of niet gebruiken van de "corrigerende tik".

Een aantal mensen blijkt te vinden dat het bij opvoeden hoort en vielen en masse over me heen toen ik meldde dat elke vorm van fysiek bestraffen bij wet verboden is. Nog even afgezien van het ontkennen van iets wat een feit is (corrigerende tik is verboden) verbaast het me dat men het blijkbaar nog steeds als een acceptabele manier van straffen ziet.

Ter ondersteuning van mijn punt

Onderzoeksresultaten naar effect van "spanking" (corrigerende tik)
https://www.sciencedaily.com/releases/2017/07/170731164027.htm

Wets artikel + memorie van toelichting waarin het verbod is opgenomen

Het tweede lid van artikel 247 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek:
"Onder verzorging en opvoeding worden mede verstaan de zorg en de verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn en de veiligheid van het kind alsmede het bevorderen van de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid. In de verzorging en opvoeding van het kind passen de ouders geen geestelijk of lichamelijk geweld of enige andere vernederende behandeling toe."

quote:
2. Reikwijdte van het voorstel

a. Het wetsvoorstel verbiedt, naast de toepassing van geestelijk geweld of vernederende behandeling, de fysieke bestraffing van kinderen («corporal punishment»). Hieronder valt iedere vorm van geweld die wordt gebruikt als opvoedingsmiddel. In de praktijk blijkt het begrip «geweld» niettemin verschillend te worden geïnterpreteerd. Er zijn ouders die geweldgebruik kwalificeren als een verantwoord correctiemechanisme. Dat is niet een interpretatie die verenigbaar is met dit wetsvoorstel. Ieder opzettelijk een ander pijn laten ondervinden is een vorm van geweldsuitoefening in de zin van dit wetsvoorstel.

Geweldsuitoefening levert in beginsel ook in strafrechtelijke zin mishandeling op. Zoals de Raad terecht opmerkt, is de meest eenvoudige vorm van mishan-deling het opzettelijk een ander pijn laten ondervinden. Hieruit kan geconcludeerd worden dat iedere vorm van fysieke bestraffing die opzettelijk wordt gegeven en bij het kind pijn veroorzaakt, in beginsel onder de norm te scharen is. De reflexwerking van de voorgestelde aanpassing van het Burgerlijk Wetboek brengt met zich mee dat de ruimte om geweldsuitoefening jegens kinderen in het strafrecht niet als mishandeling aan te merken, verkleind wordt.

Tegelijk kan evenwel niet worden gesteld dat elke tik die de bedoeling tot corrigeren heeft, geweld oplevert. Een tik op de vingers die voorkomt dat een snoeppot geplunderd wordt, is geen geweld. Ook het stevig beetpakken van een kind om te voorkomen dat het iets gevaarlijks doet, valt niet onder het toepassen van geweld, omdat alsdan niet het bestraffen maar het voorkomen overheerst. Wel kan gesteld worden dat ieder opzettelijk een ander pijn laten ondervinden een vorm van geweldsuitoefening in de zin van dit wetsvoorstel is. Iedere vorm van fysiek bestraffen van een kind na een incident valt om die reden onder de norm en is derhalve niet verenigbaar met het gebod.

De memorie van toelichting is conform bovenstaande verduidelijkt.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30316-4.html

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

[ Bericht 0% gewijzigd door devlinmr op 27-08-2020 13:25:56 ]
pi_194744131
kijk eens op straat hoe de jeugd omgaat met ouderen, het gevolg van het pamperen van halfzachte sneeuwvlokjes.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_194744154
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:13 schreef halfway het volgende:
kijk eens op straat hoe de jeugd omgaat met ouderen, het gevolg van het pamperen van halfzachte sneeuwvlokjes.
Waarom denk je dat dat een gevolg is van "pamperen van halfzachte sneeuwvlokjes" ? Kun je dat onderbouwen?
pi_194744174
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:13 schreef halfway het volgende:
Want als je ze niet slaat ben je ze aan het pamperen? :')
pi_194744268
Je bent aan het mierenneuken en in alle info die je aanlevert is er een duidelijk onderscheid tussen mishandeling en een corrigerende tik. Jij schaart alles onder mishandeling ondanks dat uit ALLE linkjes die jij te voorschijn tovert hier onderscheid tussen maakt.
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_194744275
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:16 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Dat schijnt men nog steeds te denken ja. Evenals "het is maar een tik"
pi_194744285
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:22 schreef Tim_G het volgende:
Je bent aan het mierenneuken en in alle info die je aanlevert is er een duidelijk onderscheid tussen mishandeling en een corrigerende tik. Jij schaart alles onder mishandeling ondanks dat uit ALLE linkjes die jij te voorschijn tovert hier onderscheid tussen maakt.
Dat doe ik dus niet, dat doet de wet, die schaart "Iedere vorm van fysiek bestraffen van een kind na een incident" onder mishandeling
pi_194744314
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:16 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Dat zegt toch niemand, dat maak je ervan. Maar lui die roepen dat een corrigerend tikje mishandeling is zijn er wel.
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_194744321
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:22 schreef Tim_G het volgende:
Sinds 2007 is een corrigerende tik bij wet verboden in Nederland.

Bijvorobeeld hier te lezen.

Of hier.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194744325
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:23 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dat doe ik dus niet, dat doet de wet, die schaart "Iedere vorm van fysiek bestraffen van een kind na een incident" onder mishandeling
Jezus kerel, dat doet de wet niet?! daar wijs ik je keer op keer op.
pi_194744356
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:25 schreef Tim_G het volgende:

[..]

En ik wijs je er keer op keer op dat je verkeerd leest en interpreteert
pi_194744376
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:25 schreef Tim_G het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Of hier.
Ik ben bang dat Tim_G dit niet als bewijs ziet
pi_194744395
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Of hier.
Blij dat ik ver voor die tijd ben geboren
pi_194744411
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:29 schreef Fugue het volgende:

[..]

Want?
pi_194744424
quote:

[..]

Want jij wordt graag gespanked door je daddy :')
pi_194744433
quote:

[..]

Want jij hebt genoten van de corrigerende tikken die je hebt gekregen?
pi_194744443
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:30 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Want?
Ik vind dat mijn opvoeding erg goed gelukt is
pi_194744472
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:30 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Want jij wordt graag gespanked door je daddy :')
Leerde wel dat ik rotzooi niet nog een keer durfde uit te halen. Werkt mi beter dan die halfbakken ouders die nu softies uitbroeden
pi_194744512
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:31 schreef Fugue het volgende:

[..]

Ik vind dat mijn opvoeding erg goed gelukt is
En zonder corrigerende tik was jij volledig ontspoord?
Wat hield die corrigerende tik in bij jou?
pi_194744525
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:32 schreef Fugue het volgende:

[..]

Leerde wel dat ik rotzooi niet nog een keer durfde uit te halen. Werkt mi beter dan die halfbakken ouders die nu softies uitbroeden
Leerde je dat uit angst voor pijn of omdat je doorhad waarom wat je dan ook gedaan had niet acceptabel was?
pi_194744527
Sommige kinderen hebben dat af en toe nodig.
pi_194744536
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:35 schreef zuco het volgende:
Sommige kinderen hebben dat af en toe nodig.
zoals? en waarom? en waarom helpen alternatieven niet?
pi_194744594
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:35 schreef devlinmr het volgende:

[..]

zoals? en waarom? en waarom helpen alternatieven niet?
Ik heb geen voorbeelden en zal mijn kinderen ook nooit slaan, maar je hebt kinderen die dat soms nodig hebben denk ik.
pi_194744602
Wat zijn de alternatieven, als ze na 100 keer nog niet luisteren?
pi_194744613
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:38 schreef zuco het volgende:

[..]

Ik heb geen voorbeelden en zal mijn kinderen ook nooit slaan, maar je hebt kinderen die dat soms nodig hebben denk ik.
Het is verboden om een reden, er is al veel onderzoek gedaan naar fysiek straffen bij kinderen, en keer op keer de zelfde conclusie, namelijk dat de kinderen die fysiek gestraft worden, eerder ontsporen dan degene bij wie dat niet zo is.
pi_194744811
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:38 schreef zuco het volgende:

[..]

Ik vraag me altijd af mensen die vinden dat ze hun kind een corrigerende tik mogen geven, ook vinden dat ze hun partner een corrigerende tik mogen geven. En dat ze vinden dat deze partner dat ook bij hen mag doen. En als ze vinden van niet: waarom dat niet en je kind wel?
pi_194744965
Je kind fysiek aanpakken, vind ik vaak getuigen van gebrek aan pedagogische alternatieven van de opvoeders.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_194744996
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vraag me altijd af mensen die vinden dat ze hun kind een corrigerende tik mogen geven, ook vinden dat ze hun partner een corrigerende tik mogen geven. En dat ze vinden dat deze partner dat ook bij hen mag doen. En als ze vinden van niet: waarom dat niet en je kind wel?
Dit.
Je leert je kind dat slaan mag, zolang je maar de sterkste bent.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_194745045
Corrigerende tik is soms gewoon nodig, bij bepaalde kinderen. De overheid zit hier weer eens zich met dingen te bemoeien waar ze geen reet van af weten en niets te zoeken hebben. Let op: er zit een enorm verschil tussen corrigerende tik en de tyfus slaan.

Ik zelf heb ook wel eens klappen gehad vroeger en ik kan je zeggen: ik had ze zowel verdiend als nodig.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_194745060
quote:

[..]

Domme vergelijking. Ik voed mijn partner niet op noch heb ik een bovenliggende relatie met mijn partner.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 14:04:54 #31
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_194745084
quote:

[..]

Geef jou dadelijk een corrigerende tik, mag toch ook. Dan mag mn vrouw en kind al helemaal. :Y
Thinking about thinking of you.
pi_194745093
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:03 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Domme vergelijking. Ik voed mijn partner niet op noch heb ik een bovenliggende relatie met mijn partner.
Ik denk dat het een verkeerd uitgangspunt is dat je een bovenliggende relatie tov je kind hebt.

Je voedt je partner wellicht niet op, maar toch zal hij/zij echt wel eens dingen doen die je niet leuk of fijn vindt. Hoe ga je daar dan mee om?
pi_194745100
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:04 schreef shifto het volgende:

[..]

Geef jou dadelijk een corrigerende tik, mag toch ook. Dan mag mn vrouw en kind al helemaal. :Y
Dat mag dus niet, dus tamelijk domme opmerking.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 14:06:49 #34
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_194745113
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat mag dus niet, dus tamelijk domme opmerking.
Wie houdt mij tegen? Politie doet echt niets hoor.
pi_194745122
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik denk dat het een verkeerd uitgangspunt is dat je een bovenliggende relatie tov je kind hebt.
Eh... nee. IK ben de ouder, ik voed op, ik ben wel degelijk de bovenliggende partij, totdat ze volwassen zijn en dat ook tonen in hun gedrag.

Wat een volledig verkeerd uitgangspunt is, is die van jou: namelijk dat ouders-kinderen een gelijkwaardige positie hebben.
quote:
Je voedt je partner wellicht niet op, maar toch zal hij/zij echt wel eens dingen doen die je niet leuk of fijn vindt. Hoe ga je daar dan mee om?
Nooit een vrouw geslagen, nooit de neiging gehad. Echt twee totaal verschillende dingen.

Voed jij je partner op? Verbied jij ze bv te snoepen? Of zeg je hoe laat bedtijd is? :?
pi_194745143
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:06 schreef shifto het volgende:

[..]

Wie houdt mij tegen? Politie doet echt niets hoor.
De vraag of de politie al dan niet iets doet, maakt niet dat iets wel of niet mag.
Het mag niet.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 14:09:28 #37
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_194745150
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De vraag of de politie al dan niet iets doet, maakt niet dat iets wel of niet mag.
Het mag niet.
Ai dan kijk ik maar beter uit inderdaad. :X
pi_194745217
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:07 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Eh... nee. IK ben de ouder, ik voed op, ik ben wel degelijk de bovenliggende partij, totdat ze volwassen zijn en dat ook tonen in hun gedrag.

Wat een volledig verkeerd uitgangspunt is, is die van jou: namelijk dat ouders-kinderen een gelijkwaardige positie hebben.
[..]

Nooit een vrouw geslagen, nooit de neiging gehad. Echt twee totaal verschillende dingen.

Voed jij je partner op? Verbied jij ze bv te snoepen? Of zeg je hoe laat bedtijd is? :?
Verbieden vind ik sowieso al ver gaan, maar goed als je wil verbieden, dat kun je niet anders handhaven dan met een corrigerende tik? Dan zit er toch iets niet goed?

Ik vind dat mensen gelijkwaardig zijn, inderdaad. Dat wil niet zeggen dat ik als ouder niet dingen wil overbrengen aan mijn kind, maar daar heb ik geen geweld, of eufemistisch gesproken 'corrigerende tik', voor nodig.
pi_194745225
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Jij hebt dezelfde tik als je medestander. Dat je een corrigerende tik vind kunnen betekend niet dat je de hele dag je kinderen aan het meppen bent? Wat voor idiote gedachte is dat?
pi_194745236
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Dit.
Je leert je kind dat slaan mag, zolang je maar de sterkste bent.
Dus op school moet een kind zich maar laten slaan?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_194745242
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:13 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Jij hebt dezelfde tik als je medestander. Dat je een corrigerende tik vind kunnen betekend niet dat je de hele dag je kinderen aan het meppen bent? Wat voor idiote gedachte is dat?
Volgens mij zeg ik dat ook nergens. Probeer het nog eens.
pi_194745261
Ik zou het zelf nooit doen, maar er zijn genoeg culturen waarin het doodgewoon is. Een vriend van mij heeft een Colombiaanse moeder, die geeft hem nog steeds wel eens een 'corrigerende' tik, wat best genant is als je vrienden en je kinderen erbij zijn. En latino-corrigerend is een stuk harder dan hollands-corrigerend.

Ik vind er verder niet zoveel van. Alles heeft grenzen van het toelaatbare. Als een tik op de vingers al verboden zou zijn, zoals TS suggereert, dan lijkt me dat goed ingewikkeld, sommige kinderen gaan nou eenmaal fases door waarin het een effectief middel is, zeker als ze nog niet kunnen praten en de frustratie groot kan worden.

Je moet altijd andere opties proberen, vind ik, en soms accepteren dat effectief opvoeden niet altijd on the spot meteen lukt.

Als ik op straat een moeder haar zoon een tik op het achterhoofd of op de arm zie geven zou ik dat gewoon laten gebeuren. Zodra ik zie dat het geleverde pijntje angstig maakt, zou ik wel handelen. Maar er zijn gradaties mogelijk waarin je de tik kan geven zonder schadelijke gevolgen.
-nee-
pi_194745268
Jong geleerd, oud gedaan. Als je je kind leert dat je mag slaan zodra er niet naar je wordt geluisterd...
pi_194745278
quote:

[..]

Als je dat niet zelf kunt verzinnen snap ik waarom we deze discussie voeren.......
pi_194745295
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:07 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

[..]

Zij zijn van die lui die graag vriendjes zijn met hun kinderen ipv dat ze ze opvoeden.
pi_194745320
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:16 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Als je dat niet zelf kunt verzinnen snap ik waarom we deze discussie voeren.......
Leg het me eens uit dan.
pi_194745337
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Verbieden vind ik sowieso al ver gaan, maar goed als je wil verbieden, dat kun je niet anders handhaven dan met een corrigerende tik? Dan zit er toch iets niet goed?
Dus je zegt inderdaad dat je je partner niet opvoed? Nou dan.
Wat is er dan 'te handhaven'?
quote:
Ik vind dat mensen gelijkwaardig zijn, inderdaad. Dat wil niet zeggen dat ik als ouder niet dingen wil overbrengen aan mijn kind, maar daar heb ik geen geweld, of eufemistisch gesproken 'corrigerende tik', voor nodig.
"Mensen zijn gelijkwaardig". Wat een mooie, nietszeggende bloemetjes in je haar uitspraak weer.
De menselijke relaties zijn NIET per definitie gelijkwaardig en ouder-kind is er daar 1 van. De ouder is de bovenliggende partij.

Tenzij je enorme etterbakken wil opvoeden, dan is het wel een goed idee om papa/mama en Vlinder en Sterre als gelijkwaardig in hun relatie te zien ja.
pi_194745350
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:14 schreef halfway het volgende:

[..]

Dus op school moet een kind zich maar laten slaan?
Dat wordt inderdaad op school geleerd. Je mag NOOIT terugslaan. Ook niet als je consequent gepest, geslagen etc wordt.

Dat heb ik dus al zo vaak tegen die van mij gezegd: je mag niet beginnen, maar als iemand jou slaat mag je van mij 2 x zo hard terugmeppen. Sterker nog: ik juich het toe. Beetje over je heen laten lopen en je laten slaan... dat gaat je niet verder brengen in het echte leven :N
pi_194745359
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:16 schreef Rock92 het volgende:
Jong geleerd, oud gedaan. Als je je kind leert dat je mag slaan zodra er niet naar je wordt geluisterd...
Je kind leert dat er grenzen zijn aan ontoelaatbaar gedrag en dan acties consequenties hebben.
pi_194745363
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Leg het me eens uit dan.
Je wilt 2 compleet verschillende relaties met elkaar gaan vergelijken en blijkbaar daar dan ook dezelfde principes hanteren. Straks kom je nog met de vraag waarom je je baas dan geen corrigerende tik geeft........
pi_194745365
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:18 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Zij zijn van die lui die graag vriendjes zijn met hun kinderen ipv dat ze ze opvoeden.
Exact. En we weten allemaal hoe die kinderen zich gedragen als ze hun zin niet krijgen :X
pi_194745378
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:16 schreef Rock92 het volgende:
Je springt van 'corrigerende tik' naar 'slaan', maar ik denk dat als iemand dit gereedschap gebruikt, dat die daar verschil in ziet.
-nee-
pi_194745422
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:25 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Je springt van 'corrigerende tik' naar 'slaan', maar ik denk dat als iemand dit gereedschap gebruikt, dat die daar verschil in ziet.
Een 'zachte' klap is natuurlijk een lichte vorm van geweld. Als je kind daar dan niet naar luistert. Wat ga je dan doen? Of hij luistert er in het begin wel naar maar naar mate die ouder wordt niet meer omdat hij door heeft dat hij je fysiek de baas is? Angst voor geweld is geen eerlijke manier om je kind zijn respect te verdienen. Het kan makkelijk back firen.
pi_194745446
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:29 schreef Rock92 het volgende:

[..]

Een 'zachte' klap is natuurlijk een lichte vorm van geweld. Als je kind daar dan niet naar luistert. Wat ga je dan doen? Of hij luistert er in het begin wel naar maar naar mate die ouder wordt niet meer omdat hij door heeft dat hij je fysiek de baas is? Angst voor geweld is geen eerlijke manier om je kind zijn respect te verdienen. Het kan makkelijk back firen.
Het lijkt mij dat er ook een leeftijd is dat de effectiviteit daalt, ergens rond een jaar of 6 ofzo, maar het is aan de ouder zelf om in te schatten waar je begint en waar je ophoudt.
-nee-
pi_194745481
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:31 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat er ook een leeftijd is dat de effectiviteit daalt, ergens rond een jaar of 6 ofzo, maar het is aan de ouder zelf om in te schatten waar je begint en waar je ophoudt.
Zacht klap voor effectiviteit, harde klap voor jeugdzorg?

Zo iets?
pi_194745563
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:35 schreef Rock92 het volgende:

[..]

Zacht klap voor effectiviteit, harde klap voor jeugdzorg?

Zo iets?
Zoiets.
-nee-
pi_194745574
:')
pi_194745666
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:34 schreef devlinmr het volgende:

[..]

En zonder corrigerende tik was jij volledig ontspoord?
Wat hield die corrigerende tik in bij jou?
Moeilijk te zeggen

Gewoon een klap voor mijn kop als ik niet luisterde
pi_194745805
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Volgens mij vindt men doorgaans dat ze er niet slechter van zijn geworden en wordt het gerelativeerd als functioneel. Bovendien kan iemand als prima volwassene eindigen al was de opvoeding bagger en andersom.

Het zal ook vaak niet tot een soort levenslang trauma leiden, maar je geeft er impliciet mee aan dat het onder bepaalde omstandigheden oké is om op basis van autoriteit andermans lichamelijke integriteit te schenden. En grenzen stellen en geen polderende curling ouder worden kan ook zonder fysiek te worden. Vals dilemma van mensen die niet beter weten of kunnen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2020 15:01:46 ]
pi_194745819
Het dochtertje van 3 van mijn werkgever had er een handje van om achter ons langs te lopen en ons om het hardst op ons achterste te slaan.
Haar berispend toespreken had al weken geen succes.
Dat leek ze eerder als motivatie te zien om het nog eens te doen.
Dus heb ik haar een keer beetgepakt en een veeg over haar brillen gegeven, alsof je ergens stof vanaf slaat.
-He, je mag niet slaan, zei ze.
-Waarom doe jij het dan? Vroeg ik.
Moest ze toch over nadenken.

De volgende dag liep ze weer in de schuur rond en kwam weer op me af om me een klap te geven.
Haar handje kwam al naar beneden, toen ze ineens inhield en zichtbaar stond na te denken.
Ze heeft het nooit meer gedaan.

Niks mis met zo af en toe een lesje oorzaak en gevolg.
pi_194745861
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:01 schreef Chia het volgende:

[..]

Het zal ook vaak niet tot een soort levenslang trauma leiden, maar je geeft er impliciet mee aan dat het onder bepaalde omstandigheden oké is om op basis van autoriteit andermans lichamelijke integriteit te schenden.
Je vindt dus dat je onder geen enkele omstandigheid ooit een ander mens lichamelijk geweld aan mag doen?
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:07:31 #62
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194745875
Slaan is een gebrek aan woorden. Als je je kinderen alleen met geweld kunt opvoeden, faal je als ouder.

Overigens zijn er ook ouders die falen zonder geweld. Dat ligt echter niet aan het gebrek aan geweld.
pi_194745880
Ik vraag me trouwens af hoe de 'je mag nooit slaan' figuren een losgeslagen puberjoch als ik in de hand hadden willen houden zonder een tik zo af en toe. Want ik had op die leeftijd gewoon schijt aan je gehad, als ik niet wist dat die ouwe me een paar hoeken verkocht als ik te ver ging.
pi_194745888
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:01 schreef Chia het volgende:

[..]

Volgens mij vindt men doorgaans dat ze er niet slechter van zijn geworden en wordt het gerelativeerd als functioneel. Bovendien kan iemand als prima volwassene eindigen al was de opvoeding bagger en andersom.
Eens hoor, maar hij zei zo stellig dat hij blij was dat hij voor 2007 was geboren, dat het een beetje vreemd klonk, alspf hij genoten had van de tikken die hij had gehad ;)
quote:
Het zal ook vaak niet tot een soort levenslang trauma leiden, maar je geeft er impliciet mee aan dat het onder bepaalde omstandigheden oké is om op basis van autoriteit andermans lichamelijke integriteit te schenden. En grenzen stellen en geen polderende curling ouder worden kan ook zonder fysiek te worden. Vals dilemma van mensen die niet beter weten of kunnen.
Precies. Grenzen stellen, waarden meegeven, opvoeden, kan allemaal erg goed zonder fysiek te worden. Ook een corrigerende tik is nooit echt nodig.
pi_194745889
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:07 schreef Zilverberk het volgende:
Slaan is een gebrek aan woorden. Als je je kinderen alleen met geweld kunt opvoeden, faal je als ouder.

Overigens zijn er ook ouders die falen zonder geweld. Dat ligt echter niet aan het gebrek aan geweld.
Maar dat is ook niet de discussie.........
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:09:52 #66
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194745899
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:08 schreef De_Onnoembare het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe de 'je mag nooit slaan' figuren een losgeslagen puberjoch als ik in de hand hadden willen houden zonder een tik zo af en toe. Want ik had op die leeftijd gewoon schijt aan je gehad, als ik niet wist dat die ouwe me een paar hoeken verkocht als ik te ver ging.
Je kunt als ouder ook gewoon het respect verdienen van je kinderen, zonder via angst goed gedrag te moeten afdwingen.
pi_194745920
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:09 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Je kunt als ouder ook gewoon het respect verdienen van je kinderen, zonder via angst goed gedrag te moeten afdwingen.
Ja. Maar dat gaat ook simpelweg niet altijd. Er zijn ook kinderen die op een gegeven moment, zeker als puber, de grenzen op gaan zoeken en daar soms te ver in gaan. Dat hoeft zeker niet het resultaat te zijn van een falende opvoeding ervoor hoor. Kan veel oorzaken hebben: verkeerde vrienden, drugs/drankgebruik, simpelweg een uitdagende etterbak zijn die zichzelf heel stoer vindt etc
pi_194745927
quote:

[..]

In theorie wel, in de praktijk is dat wel anders. De corrigerende tik is trouwens niet om angst in te boezemen, raar dat je die associatie ermee hebt....
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:16:30 #69
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194745988
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:11 schreef Tim_G het volgende:

[..]

In theorie wel, in de praktijk is dat wel anders. De corrigerende tik is trouwens niet om angst in te boezemen, raar dat je die associatie ermee hebt....
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:08 schreef De_Onnoembare het volgende:
Daar, angst voor een paar hoeken van pa.
pi_194745998
quote:

[..]

Dat is niet vreemd, want degene waar ze op reageert haalt dat zelf als voorbeeld waarin dat aan de orde is aan aan...........

quote:

[..]

Maar men gaat daar dan vaak uit van hun eigen referentiekader waarbij in het voorbeeld van De_Onnoembare het gefaal met geweld gecompenseerd moest worden en dus de enige 'oplossing' was. Sowieso ben je mi niet objectief over je eigen opvoeding en werkt loyaliteit richting je ouders onbewust nog heel ver door.
pi_194746029
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:16 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

[..]

Daar, angst voor een paar hoeken van pa.
Is dat angst? of heeft hij gewoon geleerd dat bepaald gedrag niet word getolereerd?
pi_194746064
quote:

[..]

De corrigerende tik zoals sommigen dat zien met de tik op de vingers om van het kaarsje af te blijven, is nog enigzins te begrijpen.
De 'paar hoeken van mijn ouwe' als je als puber iets doet waar je ouders het niet mee eens zijn, is echt een heel ander verhaal. Dat valt sowieso niet meer onder corrigerende tik, overigens.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:23:05 #73
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194746087
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:19 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Is dat angst? of heeft hij gewoon geleerd dat bepaald gedrag niet word getolereerd?
Dat laatste kun je ook prima met woorden overbrengen. Blijkbaar lukte dat niet, dus moest de volwassen vader zijn eigen kind slaan.

En dat kind mocht dan natuurlijk niet terugslaan. Sta je daar als 'volwassen' vent. :')
pi_194746092
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De corrigerende tik zoals sommigen dat zien met de tik op de vingers om van het kaarsje af te blijven, is nog enigzins te begrijpen.
De 'paar hoeken van mijn ouwe' als je als puber iets doet waar je ouders het niet mee eens zijn, is echt een heel ander verhaal. Dat valt sowieso niet meer onder corrigerende tik, overigens.
Maar je snapt toch ook wel dat dat een gechargeerde uitspraak is?
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:23:49 #75
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_194746099
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik bel NU de kinderbescherming.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')