Exact. En we weten allemaal hoe die kinderen zich gedragen als ze hun zin niet krijgenquote:Op donderdag 27 augustus 2020 14:18 schreef Tim_G het volgende:
[..]
Zij zijn van die lui die graag vriendjes zijn met hun kinderen ipv dat ze ze opvoeden.
Je springt van 'corrigerende tik' naar 'slaan', maar ik denk dat als iemand dit gereedschap gebruikt, dat die daar verschil in ziet.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 14:16 schreef Rock92 het volgende:
Jong geleerd, oud gedaan. Als je je kind leert dat je mag slaan zodra er niet naar je wordt geluisterd...
Een 'zachte' klap is natuurlijk een lichte vorm van geweld. Als je kind daar dan niet naar luistert. Wat ga je dan doen? Of hij luistert er in het begin wel naar maar naar mate die ouder wordt niet meer omdat hij door heeft dat hij je fysiek de baas is? Angst voor geweld is geen eerlijke manier om je kind zijn respect te verdienen. Het kan makkelijk back firen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 14:25 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Je springt van 'corrigerende tik' naar 'slaan', maar ik denk dat als iemand dit gereedschap gebruikt, dat die daar verschil in ziet.
Het lijkt mij dat er ook een leeftijd is dat de effectiviteit daalt, ergens rond een jaar of 6 ofzo, maar het is aan de ouder zelf om in te schatten waar je begint en waar je ophoudt.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 14:29 schreef Rock92 het volgende:
[..]
Een 'zachte' klap is natuurlijk een lichte vorm van geweld. Als je kind daar dan niet naar luistert. Wat ga je dan doen? Of hij luistert er in het begin wel naar maar naar mate die ouder wordt niet meer omdat hij door heeft dat hij je fysiek de baas is? Angst voor geweld is geen eerlijke manier om je kind zijn respect te verdienen. Het kan makkelijk back firen.
Zacht klap voor effectiviteit, harde klap voor jeugdzorg?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 14:31 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat er ook een leeftijd is dat de effectiviteit daalt, ergens rond een jaar of 6 ofzo, maar het is aan de ouder zelf om in te schatten waar je begint en waar je ophoudt.
Zoiets.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 14:35 schreef Rock92 het volgende:
[..]
Zacht klap voor effectiviteit, harde klap voor jeugdzorg?
Zo iets?
Moeilijk te zeggenquote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:34 schreef devlinmr het volgende:
[..]
En zonder corrigerende tik was jij volledig ontspoord?
Wat hield die corrigerende tik in bij jou?
Volgens mij vindt men doorgaans dat ze er niet slechter van zijn geworden en wordt het gerelativeerd als functioneel. Bovendien kan iemand als prima volwassene eindigen al was de opvoeding bagger en andersom.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Want jij hebt genoten van de corrigerende tikken die je hebt gekregen?
Je vindt dus dat je onder geen enkele omstandigheid ooit een ander mens lichamelijk geweld aan mag doen?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:01 schreef Chia het volgende:
[..]
Het zal ook vaak niet tot een soort levenslang trauma leiden, maar je geeft er impliciet mee aan dat het onder bepaalde omstandigheden oké is om op basis van autoriteit andermans lichamelijke integriteit te schenden.
Eens hoor, maar hij zei zo stellig dat hij blij was dat hij voor 2007 was geboren, dat het een beetje vreemd klonk, alspf hij genoten had van de tikken die hij had gehadquote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:01 schreef Chia het volgende:
[..]
Volgens mij vindt men doorgaans dat ze er niet slechter van zijn geworden en wordt het gerelativeerd als functioneel. Bovendien kan iemand als prima volwassene eindigen al was de opvoeding bagger en andersom.
Precies. Grenzen stellen, waarden meegeven, opvoeden, kan allemaal erg goed zonder fysiek te worden. Ook een corrigerende tik is nooit echt nodig.quote:Het zal ook vaak niet tot een soort levenslang trauma leiden, maar je geeft er impliciet mee aan dat het onder bepaalde omstandigheden oké is om op basis van autoriteit andermans lichamelijke integriteit te schenden. En grenzen stellen en geen polderende curling ouder worden kan ook zonder fysiek te worden. Vals dilemma van mensen die niet beter weten of kunnen.
Maar dat is ook niet de discussie.........quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:07 schreef Zilverberk het volgende:
Slaan is een gebrek aan woorden. Als je je kinderen alleen met geweld kunt opvoeden, faal je als ouder.
Overigens zijn er ook ouders die falen zonder geweld. Dat ligt echter niet aan het gebrek aan geweld.
Je kunt als ouder ook gewoon het respect verdienen van je kinderen, zonder via angst goed gedrag te moeten afdwingen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:08 schreef De_Onnoembare het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe de 'je mag nooit slaan' figuren een losgeslagen puberjoch als ik in de hand hadden willen houden zonder een tik zo af en toe. Want ik had op die leeftijd gewoon schijt aan je gehad, als ik niet wist dat die ouwe me een paar hoeken verkocht als ik te ver ging.
Ja. Maar dat gaat ook simpelweg niet altijd. Er zijn ook kinderen die op een gegeven moment, zeker als puber, de grenzen op gaan zoeken en daar soms te ver in gaan. Dat hoeft zeker niet het resultaat te zijn van een falende opvoeding ervoor hoor. Kan veel oorzaken hebben: verkeerde vrienden, drugs/drankgebruik, simpelweg een uitdagende etterbak zijn die zichzelf heel stoer vindt etcquote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:09 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Je kunt als ouder ook gewoon het respect verdienen van je kinderen, zonder via angst goed gedrag te moeten afdwingen.
In theorie wel, in de praktijk is dat wel anders. De corrigerende tik is trouwens niet om angst in te boezemen, raar dat je die associatie ermee hebt....quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:09 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Je kunt als ouder ook gewoon het respect verdienen van je kinderen, zonder via angst goed gedrag te moeten afdwingen.
quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:11 schreef Tim_G het volgende:
[..]
In theorie wel, in de praktijk is dat wel anders. De corrigerende tik is trouwens niet om angst in te boezemen, raar dat je die associatie ermee hebt....
Daar, angst voor een paar hoeken van pa.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:08 schreef De_Onnoembare het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe de 'je mag nooit slaan' figuren een losgeslagen puberjoch als ik in de hand hadden willen houden zonder een tik zo af en toe. Want ik had op die leeftijd gewoon schijt aan je gehad, als ik niet wist dat die ouwe me een paar hoeken verkocht als ik te ver ging.
Dat is niet vreemd, want degene waar ze op reageert haalt dat zelf als voorbeeld waarin dat aan de orde is aan aan...........quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:11 schreef Tim_G het volgende:
[..]
In theorie wel, in de praktijk is dat wel anders. De corrigerende tik is trouwens niet om angst in te boezemen, raar dat je die associatie ermee hebt....
Maar men gaat daar dan vaak uit van hun eigen referentiekader waarbij in het voorbeeld van De_Onnoembare het gefaal met geweld gecompenseerd moest worden en dus de enige 'oplossing' was. Sowieso ben je mi niet objectief over je eigen opvoeding en werkt loyaliteit richting je ouders onbewust nog heel ver door.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:09 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Is dat angst? of heeft hij gewoon geleerd dat bepaald gedrag niet word getolereerd?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:16 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
[..]
Daar, angst voor een paar hoeken van pa.
De corrigerende tik zoals sommigen dat zien met de tik op de vingers om van het kaarsje af te blijven, is nog enigzins te begrijpen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:11 schreef Tim_G het volgende:
[..]
Dat laatste kun je ook prima met woorden overbrengen. Blijkbaar lukte dat niet, dus moest de volwassen vader zijn eigen kind slaan.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:19 schreef Tim_G het volgende:
[..]
Is dat angst? of heeft hij gewoon geleerd dat bepaald gedrag niet word getolereerd?
Maar je snapt toch ook wel dat dat een gechargeerde uitspraak is?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De corrigerende tik zoals sommigen dat zien met de tik op de vingers om van het kaarsje af te blijven, is nog enigzins te begrijpen.
De 'paar hoeken van mijn ouwe' als je als puber iets doet waar je ouders het niet mee eens zijn, is echt een heel ander verhaal. Dat valt sowieso niet meer onder corrigerende tik, overigens.
Ik bel NU de kinderbescherming.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De corrigerende tik zoals sommigen dat zien met de tik op de vingers om van het kaarsje af te blijven, is nog enigzins te begrijpen.
Waarom zou je je kind pijn doen (tik), om pijn te voorkomen (kaarsje)?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De 'paar hoeken van mijn ouwe' als je als puber iets doet waar je ouders het niet mee eens zijn, is echt een heel ander verhaal. Dat valt sowieso niet meer onder corrigerende tik, overigens.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en daar ga je weer. Een corrigerend tikje is wat anders dan je kind in elkaar meppen. Ga jij even lekker in discussie met een dwarse 2 jarige die voor de 100e keer iets uithaalt. Ik zeg Succes!quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:23 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Dat laatste kun je ook prima met woorden overbrengen. Blijkbaar lukte dat niet, dus moest de volwassen vader zijn eigen kind slaan.
En dat kind mocht dan natuurlijk niet terugslaan. Sta je daar als 'volwassen' vent.
Ben altijd tegen cursussen en diploma's voor ouderen geweest maar alleen uit deze reactie blijkt toch wel dat het misschien niet zo'n heel slecht plan is.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:26 schreef Tim_G het volgende:
[..]
en daar ga je weer. Een corrigerend tikje is wat anders dan je kind in elkaar meppen. Ga jij even lekker in discussie met een dwarse 2 jarige die voor de 100e keer iets uithaalt. Ik zeg Succes!
quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:25 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Waarom zou je je kind pijn doen (tik), om pijn te voorkomen (kaarsje)?Raar voorbeeld, dus je laat je kind zich bewust verbranden maar een tikje is uit den boze...........SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
Mijn kind is ondertussen al wat ouder. Ik heb hem niet geslagen, dat was nooit nodig. Hij luistert vooralsnog prima.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:26 schreef Tim_G het volgende:
[..]
en daar ga je weer. Een corrigerend tikje is wat anders dan je kind in elkaar meppen. Ga jij even lekker in discussie met een dwarse 2 jarige die voor de 100e keer iets uithaalt. Ik zeg Succes!
Ja absoluut. Had je ook veel succes gewenst me zonder dat in het gareel te houden op die leeftijd.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:16 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
[..]
Daar, angst voor een paar hoeken van pa.
Mooi toch?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:28 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Mijn kind is ondertussen al wat ouder. Ik heb hem niet geslagen, dat was nooit nodig. Hij luistert vooralsnog prima.
quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:25 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Waarom zou je je kind pijn doen (tik), om pijn te voorkomen (kaarsje)?Eens hoor. Wij hebben het ook niet gedaan, maar ik kan nog enigzins begrijpen dat een ouder in een reflex, uit angst misschien, zo reageert.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarschuwen en laten begaan (onder toezicht en begeleiding) zijn goede manieren om te leren. Ook om te leren dat je ouders je niet zonder reden waarschuwen, dat ze meer wijsheid en ervaring hebben en als ze dus iets zeggen, dat ze daar een reden voor hebben.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
Welk gefaal? Mooi staaltje projectie weer.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:16 schreef Chia het volgende:
[..]
Maar men gaat daar dan vaak uit van hun eigen referentiekader waarbij in het voorbeeld van De_Onnoembare het gefaal met geweld gecompenseerd moest worden
Een tik leert niets, behalve dat de ouder een hufter is die slaat.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:28 schreef Tim_G het volgende:
[..]
Raar voorbeeld, dus je laat je kind zich bewust verbranden maar een tikje is uit den boze...........
Je leert ook dat schijt hebben aan je ouders en hun regels niet respecteren consequenties heeft.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:19 schreef Tim_G het volgende:
[..]
Is dat angst? of heeft hij gewoon geleerd dat bepaald gedrag niet word getolereerd?
Ik hoop dat t in de pubertijd ongeveer het zelfde blijft gaan, dus wel luisteren als het nodig is.quote:
Die dwarse peuter is hier inmiddels ook al een stuk ouder en we zijn zonder tikken die tijd doorgekomen, hoor.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:26 schreef Tim_G het volgende:
[..]
Was jij zo'n reller?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:28 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ja absoluut. Had je ook veel succes gewenst me zonder dat in het gareel te houden op die leeftijd.
Als iemand mijn kind slaat, kom ik je opzoeken. Met een agent in mijn kielzog, aangifte van mishandeling, alles. Succes met de boete.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:29 schreef Marsenal het volgende:
Dan denk ik dat we nu toe zijn aan de discussie: Corrigerende tik bij het kind van een ander, yay or nay
Nee jij juist.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:26 schreef Tim_G het volgende:
en daar ga je weer. Een corrigerend tikje is wat anders dan je kind in elkaar meppen.
Dit zijn de leukste. 'as je aon me kind komp, kom je aan mijn'quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:32 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Als iemand mijn kind slaat, kom ik je opzoeken. Met een agent in mijn kielzog, aangifte van mishandeling, alles. Succes met de boete.
Vermoedelijk krijgen juist de messendragers wel genoeg 'tikken'.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:32 schreef FlippingCoin het volgende:
Als ik zie wat voor lui je kinderen je tegenwoordig ziet lopen met messen en alles zouden die best een paar petsen mogen krijgen.
Een kind slaan mag gewoon niet.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:34 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Dit zijn de leukste. 'as je aon me kind komp, kom je aan mijn'
Het was gewoon een grapje. Ik heb toch geen idee wie je kind is?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:36 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Een kind slaan mag gewoon niet.
Als je last hebt van mijn kind, hoor ik dat graag direct. Als het een terechte klacht is, krijg je direct excuses van mij, daarna van mijn kind en dan zorg ik dat t niet meer voorkomt. Deal?
Misschien juist omdat hij als puber in een strak gareel gehouden werd in plaats van gewoon wat vrijer met duidelijke grenzen met ruimte voor zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid. Maar ja, als die ouwe net zo zwart wit was in zijn denken als zijn zoon snap ik heel goed waarom dat niet van de grond is gekomen.quote:
Ah ja iedereen is altijd zielig.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:35 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Vermoedelijk krijgen juist de messendragers wel genoeg 'tikken'.
Maar noet genoeg aandacht, liefde, hulp bij school, hulp bij problemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |