abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194749922
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:48 schreef zuco het volgende:
Is er veel verschil tussen een corrigerende tik of iemand compleet de grond inboren (geestelijke klappen zijn misschien nog wel erger).
Is dan ook beide verboden onder dezelfde wet. ( Zie OP)
pi_194750367
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:12 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dus je moet bang zijn voor de politie... Gewoon respect hebben en geen fysiek geweld gebruiken is geen optie
Blijkbaar niet.
Blijkbaar moeten we het maar normaal vinden dat agenten, en andere hulpverleners, bespuugd, geschopt, geslagen en uitgescholden worden en dat ze alles behalve de gootsteen naar hun hoofd gegooid krijgen.

'Foei. En nou nooit meer doen, hè?' zeggen is niet altijd genoeg om respect bij te brengen

[ Bericht 6% gewijzigd door marc0871 op 27-08-2020 19:56:05 ]
pi_194751072
Mijn ouders komen uit een cultuur waarbij het normaal is om een corrigerende tik te geven, eventueel met behulp van een slipper :P

Ik kreeg ook weleens tikjes van mijn moeder tot een bepaalde leeftijd, heb daar verder geen trauma's aan overgehouden. Zolang je niet in elkaar wordt geslagen, vind ik het allemaal wel meevallen.

Desondanks zou ik mijn eigen kind nooit tikjes geven. Ik denk dat je heel veel dingen kunt leren/ meegeven door goed te communiceren en 'straffen' kan ook op een andere manier als het nodig is.
pi_194751219
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:10 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Anecdotes, altijd leuk. Kom eens met bewijs dat het helpt bij de opvoeding?
Vooral het feit dat het vaker gebeurd is bij jou en je broertje zou al een lichtje bij je moeten laten branden dat je er niks van leerde en het dus niet hielp
Heb je kinderen?
Dan zou je namelijk weten dat iedere vorm van disciplineren en corrigeren van je kinderen vooral effectief is dankzij de kunst van herhaling. Als het na 1 x al volkomen 100% effectief zou zijn, dan komt dat door angst en dat willen we toch juist voorkomen?

Scheelt natuurlijk ook per leeftijdcategorie. Een kind van 4 is makkeljker te sturen dan een halve zool van een puber van 13. :P
-nee-
pi_194751366
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:24 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Heb je kinderen?
Dan zou je namelijk weten dat iedere vorm van disciplineren en corrigeren van je kinderen vooral effectief is dankzij de kunst van herhaling. Als het na 1 x al volkomen 100% effectief zou zijn, dan komt dat door angst en dat willen we toch juist voorkomen?
ja 2. Nooit geslagen. Dus je vindt dat je kinderen regelmatig moet slaan zelfs
quote:
Scheelt natuurlijk ook per leeftijdcategorie. Een kind van 4 is makkeljker te sturen dan een halve zool van een puber van 13. :P
Natuurlijk jongen
pi_194751425
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:30 schreef devlinmr het volgende:

[..]

ja 2. Nooit geslagen. Dus je vindt dat je kinderen regelmatig moet slaan zelfs
[..]

Natuurlijk jongen
Ik zou nooit m'n kinderen slaan of corrigerende tikken geven, je parafraseert, stuurt weg van de daadwerkelijke issue en ik merk gewoon dat je dit topic niet hebt geopend om een discussie te voeren, maar vooral om te janken tegen iemand die dingen anders ziet
-nee-
pi_194751473
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:47 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Blijkbaar niet.
Blijkbaar moeten we het maar normaal vinden dat agenten, en andere hulpverleners, bespuugd, geschopt, geslagen en uitgescholden worden en dat ze alles behalve de gootsteen naar hun hoofd gegooid krijgen.

'Foei. En nou nooit meer doen, hè?' zeggen is niet altijd genoeg om respect bij te brengen
En door slaan verlies je wmb alle respect

Maar kom eens met concreet bewijs dat kinderen niet slaan als gevolg heeft wat jij beschrijft

[ Bericht 6% gewijzigd door devlinmr op 27-08-2020 20:50:35 ]
pi_194751512
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:33 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Ik zou nooit m'n kinderen slaan of corrigerende tikken geven, je parafraseert, stuurt weg van de daadwerkelijke issue en ik merk gewoon dat je dit topic niet hebt geopend om een discussie te voeren, maar vooral om te janken tegen iemand die dingen anders ziet
Het daadwerkelijke issue is dat veel mensen de corrigerende tik nog steeds zien als noodzakelijk ondanks dat het al sinds 2007 verboden is

Bovendien vraag ik om bewijs dat een corrigerende tik zou helpen. Buiten wat anecdotes heb ik nog niks gezien

[ Bericht 6% gewijzigd door devlinmr op 27-08-2020 20:59:00 ]
pi_194751771
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:10 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Anecdotes, altijd leuk. Kom eens met bewijs dat het helpt bij de opvoeding?
Vooral het feit dat het vaker gebeurd is bij jou en je broertje zou al een lichtje bij je moeten laten branden dat je er niks van leerde en het dus niet hielp
Ik kan alleen maar voor m’n hond spreken, aangezien ik geen kinderen heb, maar bij hem helpen corrigerende tikken. Hij luistert dán wel omdat hij weet dat het dan menens is.

En dat het vaker bij ons is gebeurd zegt niet dat het altijd dezelfde situatie was. Het waren steeds andere dingen. Dus je argument dat het niet hielp wordt bij deze van tafel geveegd.

Corrigerende tikken helpen wél bij de opvoeding van kinderen.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/1s.gif[/img] Op zaterdag 22 mei 2021 10:44 schreef Catkiller het volgende:
Dat je gestoord bent was al duidelijk.
[/quote]
pi_194751870
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:49 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Ik kan alleen maar voor m’n hond spreken, aangezien ik geen kinderen heb, maar bij hem helpen corrigerende tikken. Hij luistert dán wel omdat hij weet dat het dan menens is.
Experts zijn het niet met je eens
https://www.doggo.nl/arti(...)t-gebruik-van-straf/

https://www.dierenkliniek(...)straffen-bij-de-hond
quote:
En dat het vaker bij ons is gebeurd zegt niet dat het altijd dezelfde situatie was. Het waren steeds andere dingen. Dus je argument dat het niet hielp wordt bij deze van tafel geveegd.
De situatie was wel hetzelfde want je deed iets waarvan je wist dat het niet mocht en wat de gevolgen waren
quote:
Corrigerende tikken helpen wél bij de opvoeding van kinderen.
Bron? En geen anekdotes
pi_194751979
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:00 schreef ZarB het volgende:

[..]

Daar hebben ze best wel hulp voor, want het is abnormaal om jezelf niet te kunnen beheersen. Maar mensen die dat hebben vinden het vaak wel normaal. Vergoeilijken bagatelliseren, noem maar op.

Net als "ja ik ben wel alcoholist maar een paar wijntjes moet af en toe wel kunnen"

"Ja maar dat meisje van 6 zei dat ze het goed vond"

Bla
Bla
Bla
Je antwoord niet op hoe jij omgaat met échte frustratie. Heb je dat weleens meegemaakt? Ik had dat nml nog nooit meegemaakt, en een pup veroorzaakte dit... :{ De frustratie van een pc die niet doet wat jij wil, of je hele werkstuk weg omdat je op een verkeerd knopje drukt is NIKS in vergelijking met de frustratie die een pup (bij mij) kan veroorzaken.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/1s.gif[/img] Op zaterdag 22 mei 2021 10:44 schreef Catkiller het volgende:
[/quote]
pi_194752021
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:54 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Experts zijn het niet met je eens
https://www.doggo.nl/arti(...)t-gebruik-van-straf/

https://www.dierenkliniek(...)straffen-bij-de-hond
[..]

De situatie was wel hetzelfde want je deed iets waarvan je wist dat het niet mocht en wat de gevolgen waren
[..]

Bron? En geen anekdotes
Wij hebben nu eenmaal een nogal aparte hond... Dus bij ons/mij helpt het iig wél. Wat experts ook zeggen. 🙂
[/quote]
pi_194752761
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:24 schreef -Ferb- het volgende:
Voor mensen die ferm tégen de corrigerende tik zijn: Hoe ga jij om met énorme frustratie? Kun jij dan nog normaal reageren? Ik niet! Ik word daar wel zo ontzettend kwaad van dat ik me niet (meer) kan beheersen...
Die frustratie kent iedere ouder wel, zo af en toe.
Wat ik dan doe?
Ik plaats mezelf, of mijn kind, letterlijk uit de situatie.

Als het niet een acuut gevaarlijke situatie is voor het kind, is 2 minuten ademen ook geen probleem.

Pick your battles wisely.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator donderdag 27 augustus 2020 @ 21:31:07 #214
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_194752808
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 21:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Die frustratie kent iedere ouder wel, zo af en toe.
Wat ik dan doe?
Ik plaats mezelf, of mijn kind, letterlijk uit de situatie.

Als het niet een acuut gevaarlijke situatie is voor het kind, is 2 minuten ademen ook geen probleem.

Pick your battles wisely.
Dat geldt eigenlijk voor alle situaties die je als mens tegenkomt in het leven
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_194752829
quote:
6s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 21:31 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

Dat geldt eigenlijk voor alle situaties die je als mens tegenkomt in het leven
Ja. Eens. :D
- Goethe, “Faust”
pi_194753430
Ik voed mijn kinderen op zonder slaan en zonder straffen. Dat laatste deed ik toen ze jonger waren wel (op de trap zitten, een minuut per levensjaar bijv) maar het zorgde er niet voor dat niet gewenst gedrag ophield en ze deden/doen eigenlijk ook geen dingen waarvan ik vind dat ze alleen dmv heftige consequenties kunnen leren dat dat niet goed is.
pi_194753529
Omdat eeuwig praten en discuseren soms niet de juiste oplossing is en een beetje machtsvertoon nodig is om de harmonie te herstellen.
Vakman pur sang
pi_194753655
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 21:58 schreef Samhain het volgende:
Ik voed mijn kinderen op zonder slaan en zonder straffen. Dat laatste deed ik toen ze jonger waren wel (op de trap zitten, een minuut per levensjaar bijv) maar het zorgde er niet voor dat niet gewenst gedrag ophield en ze deden/doen eigenlijk ook geen dingen waarvan ik vind dat ze alleen dmv heftige consequenties kunnen leren dat dat niet goed is.
Idem hier
Naarmate ze ouder worden valt er ook beter mee te praten.
Die echte extreme driftbuien (waar een 3 of 4 jarig kind soms niet goed zelf uit komt) zijn wel over.
En dat alles zonder slaan.
- Goethe, “Faust”
pi_194753692
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Omdat eeuwig praten en discuseren soms niet de juiste oplossing is en een beetje machtsvertoon nodig is om de harmonie te herstellen.
Er is ook geen eeuwig praten en al helemaal geen discussie.
Maar als jij niet kan uitleggen waarom iets niet mag dan zou je misschien bij jezelf te rade moeten gaan
Fysiek machtsvertoon is niet nodig en werkt vaak averechts
pi_194753750
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 21:58 schreef Samhain het volgende:
Same here.. ook mbt dat trapzitten. Onzin methode wmb
pi_194753792
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 21:01 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Wij hebben nu eenmaal een nogal aparte hond... Dus bij ons/mij helpt het iig wél. Wat experts ook zeggen. 🙂
Oh vast. Een bange hond zal vast luisteren. Maar is dat wat je wil een hond of kind dat bang voor je is?
pi_194753932
Ik heb in mijn jeugd wel eens een corrigerende tik geïncasseerd. Mijn broertje en ik verkenden grenzen vaak door er keihard overheen te gaan. Wij konden beiden ontzettend driftig worden en waren er dan niet makkelijk uit te halen. Het spreekwoord “als die iets in zn kop heeft, dan heeft ie het niet in zn kont” is denk ik voor ons uitgevonden. Wij hoefden elkaar soms alleen maar aan te kijken, en dan werd het écht vechten. Heb nog jarenlang littekens op mn armen gehad van die nageltjes van dat jong :p Jaren later bleek dat we allebei ADHD hadden.

Vaak was er zwaarder geschut nodig om ons uit zo’n moment te krijgen. Wat bij mij vaak goed werkte was me onder de koude douche zetten. Dat is ook maar een paar keer voorgekomen en daarna was dreigen genoeg :') ik kan me eigenlijk maar 1 klap goed herinneren en dat was toen mn broertje en ik elkaar weer zaten af te maken in de auto. Dan was het huilen en was er ook gelijk weer een saamhorigheidsgevoel waarin we allebei “stomme papa” dachten, en samen zielig waren.

Wij werden echt niet te pas en te onpas geslagen, maar soms was het écht nodig om ons uit de situatie te krijgen. Onze ouders hadden wel kunnen dreigen met ‘een week geen dit’ of ‘een maand geen dat’, maar dat had bij ons geen zin. Je kon het me vertellen, maar de daadwerkelijke consequentie is voor mij te abstract om te bevatten. En dat heb ik nog steeds, ik kan je rationeel de consequentie van een handeling vertellen, maar dat zal me niet weerhouden om iets tóch te doen, want ik snáp het niet. En ik ben niet debiel ofzo, want ik doe gewoon een WO-opleiding, maar dat snappen mn hersenen gewoon niet (Blijkt ook bij ADHD te horen).

Ik denk niet dat ik mijn toekomstige kinderen ooit zal slaan, want dat fysieke zit niet zo in mij, naast het feit dat ik natuurlijk ook gewoon van mening ben dat je kinderen in principe niet slaat. :p Ik denk ook niet per sé dat wij die klappen nódig hadden in onze opvoeding, dat er geen ander alternatief was. Maar het heeft gewerkt op de momenten dat wij ze wel gehad hebben, en het heeft niet voor een verstoorde relatie gezorgd ofzo. Ik hield, en houd nog steeds ontzettend veel van mijn vader en mijn broertje, hoeveel pijn we elkaar dan ook gedaan hebben :') Ik erger me daardoor soms wel aan dat absolute “er is geen enkele situatie waarin het gerechtvaardigd is om een kind te slaan” want elk kind is anders, en waar met mn zusje goed te praten viel, was dat bij mijn broertje en mij gewoon niet zo. Even goede vrienden :p
pi_194753995
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:08 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Er is ook geen eeuwig praten en al helemaal geen discussie.
Maar als jij niet kan uitleggen waarom iets niet mag dan zou je misschien bij jezelf te rade moeten gaan
Fysiek machtsvertoon is niet nodig en werkt vaak averechts
Hoe eens op te reageren alsof je de bijbel zit te verdedigen.
Anders krijg je ook een tik voor je bil! :(
Vakman pur sang
pi_194754342
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:06 schreef capricia het volgende:

[..]

Idem hier
Naarmate ze ouder worden valt er ook beter mee te praten.
Die echte extreme driftbuien (waar een 3 of 4 jarig kind soms niet goed zelf uit komt) zijn wel over.
En dat alles zonder slaan.
Ja, precies.

Mijn oudste heeft het ooit goedgevonden dat een klasgenoot in de supermarkt iets jatte en bij hem in zijn rugzak stopte. Natuurlijk werden ze gepakt.
Maar ook hier heb ik hem niet voor gestraft. Hij kreeg een boete, die moest hij zelf betalen en verder was het feit dat zijn vader en ik met hem bij de bedrijfsleider moesten komen straf genoeg. Daar hoefde ik niet ook nog prvivieges voor af te nemen ofzo.
pi_194754544
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:32 schreef Samhain het volgende:

[..]

Ja, precies.

Mijn oudste heeft het ooit goedgevonden dat een klasgenoot in de supermarkt iets jatte en bij hem in zijn rugzak stopte. Natuurlijk werden ze gepakt.
Maar ook hier heb ik hem niet voor gestraft. Hij kreeg een boete, die moest hij zelf betalen en verder was het feit dat zijn vader en ik met hem bij de bedrijfsleider moesten komen straf genoeg. Daar hoefde ik niet ook nog prvivieges voor af te nemen ofzo.
Oh. Die schaamte is straf genoeg. :o :)
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')