abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192858057

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Blijf thuis!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
  woensdag 29 april 2020 @ 14:17:13 #2
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_192858090
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:13 schreef Scrummie2.1 het volgende:

[..]

Ja, dan nog. Het is niet zo dat je zodra je klachten krijgt direct naar het ziekenhuis moet en dus opgenomen zal zijn.

Week (tot max 2) incubatietijd, klachten ontwikkelen, en het kan maar zo zijn dat je pas in week 3 naar het ziekenhuis moet.
En dan moet het nog worden gemeld bij het RIVM. Sommige gevallen van vorige maand zijn pas vandaag gemeld.
pi_192858106
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 13:58 schreef LTVDK het volgende:
Positief geteste personen
38.802* (+386)
Zo ging het ook in Wuhan.
Over 10 dgn nog 30-40 nieuwe besmettingen per dag.

pi_192858111
We zijn er iig nog lang niet - dat moge duidelijk zijn. Versoepeling zal mondjesmaat blijven gaan en we moeten blij zijn wanneer het tegen einde zomer weer een beetje normaal open is allemaal (zeg ik vanuit mijn onderbuikgevoel).
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_192858126
Het is toch eigenlijk belachelijk dat wij in deze tijd nog aan weekenden en vakanties doen. Geen technische briefing, geen persconferenties, niet kloppende cijfers. Alleen omdat de gemiddelde mens niet werkt in het weekend en de vakanties.
pi_192858145
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:18 schreef Jor_Dii het volgende:
We zijn er iig nog lang niet - dat moge duidelijk zijn. Versoepeling zal mondjesmaat blijven gaan en we moeten blij zijn wanneer het tegen einde zomer weer een beetje normaal open is allemaal (zeg ik vanuit mijn onderbuikgevoel).
Wanneer je nagaat dat in China bij dit soort aantallen alleen dubbele luchtweginfecties geteld werden als nieuwe gevallen, en hier ook asymptomatische personen, zijn we er bijna hoor.
pi_192858147
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:19 schreef Remco het volgende:
Het is toch eigenlijk belachelijk dat wij in deze tijd nog aan weekenden en vakanties doen. Geen technische briefing, geen persconferenties, niet kloppende cijfers. Alleen omdat de gemiddelde mens niet werkt in het weekend en de vakanties.
Ook Rutte en co hebben recht op weekend en/of een vrije week. Verder wordt er gewoon overleg gepleegd natuurlijk.
pi_192858150
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:14 schreef Scrummie2.1 het volgende:

[..]

Ja klopt, het doet alleen niets af aan het verhaal. Je kan op basis van cijfers gewoon geen conclusies trekken over het paasweekend en de effecten daarvan.
Ik vind ook dat het nog te vroeg is om een conclusie te trekken - terwijl je hier met Pasen struikelde over het 'wacht de cijfers over twee weken maar af!! schreeuwers -, maar het is wel interessant. Als de komende week de cijfers af blijven vlakken kun je twee dingen concluderen. Of de toegenomen activiteit met Pasen heeft geen verdere verspreiding veroorzaakt, of het was gewoon niet zo druk buiten als (hier) werd aangenomen.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  woensdag 29 april 2020 @ 14:21:55 #9
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192858152
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:18 schreef Za het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Bijzonder boude uitspraak.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192858159
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:21 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Ik vind ook dat het nog te vroeg is om een conclusie te trekken - terwijl je hier met Pasen struikelde over het 'wacht de cijfers over twee weken maar af!! schreeuwers -, maar het is wel interessant. Als de komende week de cijfers af blijven vlakken kun je twee dingen concluderen. Of de toegenomen activiteit met Pasen heeft geen verdere verspreiding veroorzaakt, of het was gewoon niet zo druk buiten als (hier) werd aangenomen.
Grootste effecten zijn er vanwege geen evenementen en 1.5 meter.

De overige maatregelen zijn pinda's op het geheel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192858163
quote:
Pas maar op. Haal je dat weg werken we straks 24-7.
Plus alle social events zijn normaal in het weekend.
pi_192858166
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:21 schreef Za het volgende:

[..]

Wanneer je nagaat dat in China bij dit soort aantallen alleen dubbele luchtweginfecties geteld werden als nieuwe gevallen, en hier ook asymptomatische personen, zijn we er bijna hoor.
Op papier zijn we er bijna ja - maar dat moet ook vertaald kunnen worden in de vorm van versoepeling. In die zin zijn we er denk ik nog lang niet.
pi_192858170
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:21 schreef Pumpalov het volgende:

Bijzonder boude uitspraak.
Kun je dat verklaren?

Ik plaats er zelfs een overzicht bij, dezelfde trend zie je overal.
pi_192858179
quote:

[..]

Die twee weken had ook wel kunnen kloppen als we hier aan testen testen testen deden :D

Maar nu duurt het net even wat langer. Je hebt wel gelijk verder, het is ook interessant. Juist omdat we anders tot twee/drie weken na openen van de scholen moeten wachten op wat informatie over effecten van het opheffen van zo'n maatregel.
pi_192858185
quote:

[..]

Of buiten zijn heeft minder effect op de verspreiding dan gedacht?
Zou mooi zijn toch als buiten weer een hoop zou kunnen.
pi_192858187
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:22 schreef Jor_Dii het volgende:

Op papier zijn we er bijna ja - maar dat moet ook vertaald kunnen worden in de vorm van versoepeling. In die zin zijn we er denk ik nog lang niet.
Die gaan echt heel rap komen.
pi_192858188
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Wij zittten niet zo extreem in lock down als zij he.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192858198
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:23 schreef Scrummie2.1 het volgende:

[..]

Die twee weken had ook wel kunnen kloppen als we hier aan testen testen testen deden :D

Maar nu duurt het net even wat langer. Je hebt wel gelijk verder, het is ook interessant. Juist omdat we anders tot twee/drie weken na openen van de scholen moeten wachten op wat informatie over effecten van het opheffen van zo'n maatregel.
Is dat nodig? Of kun je via ziekmeldingen van kinderen omdat iemand in het gezin ziek is, redelijk wat opmaken?
  woensdag 29 april 2020 @ 14:25:05 #19
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_192858200
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:22 schreef ludovico het volgende:

[..]

Geen evenementen, geen horeca, thuiswerken, 1,5 meter. Deze dragen het meeste bij denk ik. De rest is inderdaad peanuts.
2000 light years from home
pi_192858206
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:22 schreef ludovico het volgende:

[..]

Met meer activiteit wordt de 1,5e meter minder in acht genomen.
In Southern Sun
pi_192858208
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:24 schreef Za het volgende:

[..]

Die gaan echt heel rap komen.
Waar baseer je dat op? RIVM en Rutte blijven er op hameren dat we niet te veel moeten verwachten de komende periode.
pi_192858211
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:24 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Buiten zijn heeft eerder een positief effect.
pi_192858212
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:24 schreef ludovico het volgende:

Wij zittten niet zo extreem in lock down als zij he.
In de praktijk is gebleken dat niet zo extreem effectiever is, bij mijn weten.
Juist die extreme lockdowns hebben tot enorme pieken geleid her en der.
  woensdag 29 april 2020 @ 14:26:12 #24
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192858218
quote:
Haha wat? Jij wil mensen 24/7 laten werken? Even vergeten wat er met Bruins gebeurde?
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  woensdag 29 april 2020 @ 14:26:40 #25
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192858225
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:23 schreef Za het volgende:

[..]

Kun je dat verklaren?

Ik plaats er zelfs een overzicht bij, dezelfde trend zie je overal.
Je plaatst een grafiek vanuit China met andere startwaarden, maatregels en telling.

Zelfs in een marginaal landje met veel zwaardere maatregelen die eerder getroffen zijn, veel lagere bevolkingsdichtheid en absolute incidentie van het virus zoals Bulgarije zijn er vandaag al 38 nieuwe gevallen gemeld.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192858228
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:25 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Met meer activiteit wordt de 1,5e meter minder in acht genomen.
Wat bedoel je.
pi_192858234
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:25 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op? RIVM en Rutte blijven er op hameren dat we niet te veel moeten verwachten de komende periode.
Faalbeleid.
pi_192858235
Eind vd zomer is "alles weer normaal", iedereen mondkapje op en 1,5 meter afstand. Totdat er ergens een vaccin verschijnt, want dan begint WW3.
pi_192858246
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:25 schreef ludovico het volgende:

[..]

Buiten zijn heeft eerder een positief effect.
Hoop het. Momenteel skip ik zelfs hardlopen of in de tuin zitten bij meer dan een paar mensen.
pi_192858249
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:25 schreef Za het volgende:

[..]

In de praktijk is gebleken dat niet zo extreem effectiever is, bij mijn weten.
Juist die extreme lockdowns hebben tot enorme pieken geleid her en der.
Zie je dat terug in China?
pi_192858252
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:27 schreef ludovico het volgende:

[..]

Faalbeleid.
Het snel versoepelen is faalbeleid? Lees even voordat je klakkeloos ergens op reageert.
pi_192858254
quote:

Op de cijfers, op wat er gebeurt in andere landen, op het feit dat het virus bij lange na niet zo dodelijk is als verwacht, op het feit dat mensen in krappe ruimtes zetten negatief werkt, op het feit dat het land weer moet gaan draaien, je mensen niet eeuwig kunt ophokken, je een zekere immuniteit wilt betrachten, in Zweden de IC's niet volliggen etc.
pi_192858258
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:26 schreef ludovico het volgende:

[..]

Wat bedoel je.
Dat toegenomen buitenactiviteit er automatisch voor zorgt dat de anderhalve meter minder strikt nageleefd kan worden.
In Southern Sun
pi_192858279
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:28 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Het snel versoepelen is faalbeleid? Lees even voordat je klakkeloos ergens op reageert.
quote:

[..]

Huh?
pi_192858286
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:29 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Dat toegenomen buitenactiviteit er automatisch voor zorgt dat de anderhalve meter minder strikt nageleefd kan worden.
Oh, maar zo botergeil is die maatregel ook weer niet.
  woensdag 29 april 2020 @ 14:31:30 #36
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192858287
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:27 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Hoop het. Momenteel skip ik zelfs hardlopen of in de tuin zitten bij meer dan een paar mensen.
Geloof dat je het meer van belang is hoeveel mensen je in totaal ziet. Continu met tien man afspreken die ook dat patroon aanhouden zal tot minder verspreiding leiden dan wanneer iedereen met max 4 man zit maar dat over een bepaalde periode bij wijze van alsnog 40 man zijn waar interactie mee is geweest.
pi_192858294
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:26 schreef Pumpalov het volgende:

Zelfs in een marginaal landje met veel zwaardere maatregelen die eerder getroffen zijn, veel lagere bevolkingsdichtheid en absolute incidentie van het virus zoals Bulgarije zijn er vandaag al 38 nieuwe gevallen gemeld.
Ik kan niets met deze onvolledige info, asymptomatisch, dubbele longontsteking gevallen? Ik gok het eerste?
pi_192858297
quote:

[..]

Dat doe je jezelf aan.
pi_192858301
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Oh, maar zo botergeil is die maatregel ook weer niet.
Botergeil ja?
In Southern Sun
pi_192858303
quote:

[..]

Dat doe je zelf.
pi_192858307
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:33 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Botergeil ja?
Botergeil.
pi_192858309
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:31 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Geloof dat je het meer van belang is hoeveel mensen je in totaal ziet. Continu met tien man afspreken die ook dat patroon aanhouden zal tot minder verspreiding leiden dan wanneer iedereen met max 4 man zit maar dat over een bepaalde periode bij wijze van alsnog 40 man zijn waar interactie mee is geweest.
True maar zodra er 1 irmand tussen zit via via met veel interactie is het al een probleem.
  woensdag 29 april 2020 @ 14:34:31 #43
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192858315
steeph twitterde op woensdag 29-04-2020 om 14:31:15 Het blijft lastig in Limburg zo te zien. https://t.co/MwfSUjppTJ reageer retweet
  woensdag 29 april 2020 @ 14:35:27 #44
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192858327
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:27 schreef byah het volgende:
Eind vd zomer is "alles weer normaal", iedereen mondkapje op en 1,5 meter afstand. Totdat er ergens een vaccin verschijnt, want dan begint WW3.
He?

Dat vaccin ligt in Leiden bij Janssen Pharma/J&J.

Zie niet in waarom er een WW3 voor nodig is..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_192858331
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:32 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Dat doe je jezelf aan.
Klopt, ik heb er verder ook geen moeite mee hoor. Alleen zou wel beter zijn voor iedereen als massaal meer mogelijk bleek te zijn buiten.
  woensdag 29 april 2020 @ 14:36:49 #46
8369 speknek
Another day another slay
pi_192858340
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 14:55 schreef speknek het volgende:

[..]

Hoe vaak hebben we deze dans nou al gehad? Morgen komt er een veel hoger cijfer, net als de woensdag na pasen.
🤷

145 doden valt me op zich nog mee gezien er effectief twee zondagen waren, maar als je kijkt naar waar de doden geregistreerd zijn dan lijkt de grafiek die eerder een duidelijke daling aangaf toch iets meer te plateauen anderhalve week geleden. Hopelijk blijft de dalingstrend van deze week wel in stand.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_192858357
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:28 schreef ludovico het volgende:

Zeker, Wuhan had 400 besmettingen bij aanvang van de lockdown, dit liep binnen de lockdown in no time op naar 50.000.
En dat zijn 50.000 gevallen dubbele longontsteking, geen milde symptomen die telden zij niet mee.
pi_192858369
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:38 schreef Za het volgende:

[..]

Zeker, Wuhan had 400 besmettingen bij aanvang van de lockdown, dit liep binnen de lockdown in no time op naar 50.000.
En dat zijn 50.000 gevallen dubbele longontsteking, geen milde symptomen die telden zij niet mee.
De cijfers vanuit Wuhan zou ik sowieso niet vergelijken met hier..
  woensdag 29 april 2020 @ 14:39:40 #49
8369 speknek
Another day another slay
pi_192858375
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Ik geloof steeds minder van de Chinese cijfers. Overal heeft de registratie van cases na lockdown een vertraging van drie weken tot een maand (een-twee weken incubatietijd, eventueel een week tot ziekenhuisopname, en ook nog een-twee weken tot de rest van het gezin het heeft), maar in China zou je zogenaamd gelijk effect zien.

edit: oh deze grafiek begint drie weken na de lockdown, vooruit dan. Nog steeds op veel andere plekken ongeloofwaardige cijfers.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 29 april 2020 @ 14:40:07 #50
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192858385
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:28 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ja. Is faalbeleid ja.

Belgie en Spanje hebben zelfs al een routemap gepresenteerd en Frankrijk gaat ook een afbouwen. Je moet mensen perspectief geven niet en niet blijven hangen in dat eeuwige 'hou vol hoor, we doen het zo goed nu, echt super hou vol allemaal, lekker solidair zijn, hou vol he'. Holle frazen als je bedrijf naar de klote gaat of je geen salaris meer krijgt en toch maandelijks de hypotheek/huur er af gaat.

rutte is overal te laat mee. Met de maatregelen zelf, het regelen van beschermingsmaterialen en nu met het afschalen.

Vorige week zelfs gewezen worden door partijen in het kabinet dat hij andere mensen moet toevoegen van andere disciplines aan het omt.
1947-2016
pi_192858399
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:38 schreef Za het volgende:

[..]

Zou dat niet een beetje statistiek zijn waar je naar aan het kijken bent... Niet de waarheid maar de methode van registratie?

Ik dacht dat ze het nu heel goed onder controle hadden daar en dat ze nu fabrieken starten etc.
pi_192858403
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:28 schreef ludovico het volgende:

Zie de officiële geregistreerde besmettingen:

pi_192858409
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:15 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[ afbeelding ]

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)
[ afbeelding ]

Blijf thuis!
[ afbeelding ]

Moderatie:
@:trein2000 @:capricia @:Lonaa @:Muck @:Lavenderr @:Kyran @:Sounddragon @:D_A
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:22 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ik sluit me aan bij jouw woorden. Ik ga er vanuit, en dat zou ik ook willen zien, dat de maatregelen die we nu hebben minmaal tot eind augustus aanwezig zijn. En eigenlijk zou ik de maatregel dat de scholen weer opengaan wordt teruggedraaid, tot het onderzoek is afgerond en er vanuit andere landen ook onderzoeken zijn geweest. Wat ik een goeie zou vinden is er een extra schooljaar aan vastplakken zoals ik las in een aantal kranten. Ja dat zou normaal niet kunnen, maar het zijn gekke tijden.

Ga eigenlijk ook gewoon vanuit dat de maatregelen die we nu hebben in meer of mindere mate verlengd gaan worden tot eind dit jaar/begin volgend jaar. Eigenlijk zou je je daarin moeten berusten, en ja ik snap de economische zorgen van iedereen, ik bagatelliseer die ook niet, maar die conclusie kan je eigenlijk wel trekken, gezien de besmettingen en het feit dat we geen lockdown hebben ala China, waar delen dus hermetisch afgesloten waren.
pi_192858417
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 11:02 schreef polderturk het volgende:
Dit is wel interessant.

Nederlandse studenten die naar huis zijn varen uit Cuba.
Het duurde 5 weken. Dat is wel heel lang.

6000 km in 35 dagen. Ongeveer 180 km/dag. Dat is ongever 7,5 km/uur.
Best traag.

https://mobile.reuters.com/video/watch/idOVCB9WF3B
Een middelbare school die een reis van 6 weken in de Caribbean organiseert? Wassenaar? Het Gooi ergens?
  woensdag 29 april 2020 @ 14:42:44 #55
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192858424
145 doden..aardig wat weer.
pi_192858427
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:40 schreef Red_85 het volgende:

rutte is overal te laat mee. Met de maatregelen zelf, het regelen van beschermingsmaterialen en nu met het afschalen.
Keb zitten kijken maar die lock down ging al in met 40 IC gevallen ofzo? Dus is dat wanbeleid geweest of gaat het gewoon tering snel als het eenmaal in je land is?
pi_192858448
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:41 schreef Za het volgende:

[..]

Zie de officiële geregistreerde besmettingen:

[ afbeelding ]
Dus er zijn nog steeds veelm ensen die de diagnose krijgen? Gele staafjes?
pi_192858460
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:41 schreef BoerHagenees het volgende:
. En eigenlijk zou ik de maatregel dat de scholen weer opengaan wordt teruggedraaid, tot het onderzoek is afgerond en er vanuit andere landen ook onderzoeken zijn geweest.
Is het nou niet duidelijk dat mensen onder de 50 nauwelijks risico lopen en dat er nagenoeg geen kinderen op de IC belanden?
  woensdag 29 april 2020 @ 14:46:05 #59
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192858464
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

Keb zitten kijken maar die lock down ging al in met 40 IC gevallen ofzo? Dus is dat wanbeleid geweest of gaat het gewoon tering snel als het eenmaal in je land is?
covid was er al veel langer dan het rivm officieel door had en het is een bewijs dat we misschien wel 2 a 3 weken te lang hebben doorgegaan. We waren er al uit geweest nu, zie bijvoorbeeld Nieuw Zeeland.
1947-2016
pi_192858475
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:44 schreef ludovico het volgende:

Dus er zijn nog steeds veelm ensen die de diagnose krijgen? Gele staafjes?
Nee die grafiek loopt tot 11 Feb.
Ik heb hem geplaatst omdat het goed laat zien hoe bizar veel besmettingen in de weken na een lockdown plaatsvinden.
Je ziet dat ook in Italië, Spanje en België.
pi_192858482
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:41 schreef BoerHagenees het volgende:
en ja ik snap de economische zorgen van iedereen, ik bagatelliseer die ook niet, maar die conclusie kan je eigenlijk wel trekken, gezien de besmettingen en het feit dat we geen lockdown hebben ala China, waar delen dus hermetisch afgesloten waren.
Aantal besmettingen valt reuze mee, IC kan het ook prima aan op dit moment, waarom zou je dan niet asap de economie in kleine stapjes open gooien?
pi_192858484
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]

covid was er al veel langer dan het rivm officieel door had en het is een bewijs dat we misschien wel 2 a 3 weken te lang hebben doorgegaan. We waren er al uit geweest nu, zie bijvoorbeeld Nieuw Zeeland.
Al dat achteraf gelul hier begint echt nodeloos vermoeiend te worden. Het is wat het is mensen..
  woensdag 29 april 2020 @ 14:47:45 #63
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192858486
Ik, toch in LockDown, ben wat verder gedoken of dragen van maskers mogelijk de (veronderstelde druppel) verspreiding van Covid19 kan tegenhouden:
COR / Het grote SARS-CoV-2 topic #631 Op naar IKEA & COR / Het grote SARS-CoV-2 topic #632 Zonder paniekzaaiers en downplayers

en vond het volgende relevante stuk op Researchgate april2020: "Review-Social-policy-Covid19"

Het is een evenwichtig stuk dat de vele "onderzoeksrapporten" onderzocht omtrent effectiviteit van maskers.
Sterk samengevat: maskers beschermen publiek nauwelijks tegen besmetting en er wordt gehakt gemaakt van overheden die dat aanraden en dit zonder serieuze onderbouwing toch aanraden.
quote:
The present paper about masks illustrates the degree to which governments, the mainstream
media, and institutional propagandists can decide to operate in a science vacuum, or select only
incomplete science that serves their interests. Such recklessness is also certainly the case with
the current global lockdown
of over 1 billion people, an unprecedented experiment in medical
and political history.
Denk aan de acties in Duitsland en Frankrijk die mondkapjes nu verplicht stellen voor het publiek, wat wetenschappelijk vooral een "tast" in het duister is. Dit geldt trouwens tot op zekere hoogte ook voor het 1.5m afstand-houden.
Er worden allerlei maatregelen opgelegd zonder dat duidelijk is wat de ongeveer bijdrage van één maatregel is.

Naast diverse andere kanttekeningen, is het onbekend of maskers in voldoende mate de uitgehoeste druppels en daarmee verspreiding van virusdeeltjes zullen kunnen tegenhouden.
quote:
...
• Are large droplets captured by a mask atomized or aerolized into breathable components?
Can virions escape an evaporating droplet stuck to a mask fiber?
...
Kortom men, de wetenschap, weet het simpelweg niet en overheden/mensen moeten dan niet terugvallen op frases zoals "het moet, zal en kan mogelijk helpen".

Zelf heb ik een hekel om op grond van een veronderstelling, maatregelen op te leggen. Een maatregel dient helder; een concreet inzichtelijk en onderbouwd doel na te streven.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_192858489
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:47 schreef ludovico het volgende:

[..]

Aantal besmettingen valt reuze mee, IC kan het ook prima aan op dit moment, waarom zou je dan niet asap de economie in kleine stapjes open gooien?
Dat gaan ze ook doen, in kleine stapjes :)
pi_192858497
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:42 schreef Markesh het volgende:
145 doden..aardig wat weer.
Hoeveel verwacht jij er normaliter per dag?
quote:
Sinds 1950 is het jaarlijks aantal sterfgevallen verdubbeld tot bijna 152 duizend in 2019
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)en-zijn-er-per-jaar-
152.000 / 365 = 416 doden per dag.
pi_192858512
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:40 schreef ludovico het volgende:

Zou dat niet een beetje statistiek zijn waar je naar aan het kijken bent... Niet de waarheid maar de methode van registratie?
Ze hadden elke dag een persco, en uitgebreide persberichten met toelichting bij elk individueel geval toen nog.

quote:
Ik dacht dat ze het nu heel goed onder controle hadden daar en dat ze nu fabrieken starten etc.
Klopt.
pi_192858521
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:46 schreef Za het volgende:

[..]

Ik heb hem geplaatst omdat het goed laat zien hoe bizar veel besmettingen in de weken na een lockdown plaatsvinden.
Die indruk heb ik ook. Mensen worden 24 uur per dag samen gebracht in vaak grote en oude wooncomplexen. Verveling gaat een rol spelen. Ze mogen niet naar buiten, maar besmetten elkaar onbewust in de gezamenlijke ruimten .
pi_192858555
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:46 schreef Za het volgende:

[..]

Ja of pas later worden geconstateerd........... Daarom die gele balkjes. En de "true"cases grafiek. DIe bijna 0 is.
  woensdag 29 april 2020 @ 14:53:17 #69
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192858567
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:24 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Zou mooi zijn toch als buiten weer een hoop zou kunnen.
Buiten zullen weinig besmettingen plaatsvinden. In Frankrijk mocht je enkel buiten komen als je vooraf een document invulde met een geldige reden en bestemming, maar dat was waarschijnlijk vooral om te beletten dat ze bij anderen op bezoek gingen. Je kan dat wel verbieden, maar als iedereen de straat op mag is het niet te handhaven, dan kan je ze enkel betrappen in de 5-30 seconden tussen aanbellen en de deur sluiten.
are we infinite or am I alone
pi_192858572
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat wij in staat zijn om een ziekte uit te roeien met stricte lock downs.
Iedereen gaat het gewoon krijgen.

Tenzij je de economie echt keihard wilt pijnigen maar daar lijkt het virus niet serieus genoeg voor.
pi_192858583
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:47 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Al dat achteraf gelul hier begint echt nodeloos vermoeiend te worden. Het is wat het is mensen..
Lijkt me toch verstandig om lessen te trekken uit het verleden.
pi_192858587
Juist in de strenge lockdown landen zie ik heel veel besmettingen. Ik denk dat besmetting in de buitenlucht veel geringer is dan in afgesloten ruimten.
pi_192858592
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:54 schreef ludovico het volgende:

[..]

Lijkt me toch verstandig om lessen te trekken uit het verleden.
Ja dat heb je vandaag al eerder gezegd en dat gebeurt ook echt wel. Maar daar hebben we voor nu even niks aan.
pi_192858604
quote:
3s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:47 schreef Vallon het volgende:
The present paper about masks illustrates the degree to which governments, the mainstream
media, and institutional propagandists can decide to operate in a science vacuum, or select only
incomplete science that serves their interests. Such recklessness is also certainly the case with
the current global lockdown of over 1 billion people, an unprecedented experiment in medical
and political history.
Sorry hoor je weet het niet 100% zeker, dat betekent niet dat je halve informatie niet kunt gebruiken om levens te redden / economie te redden of om tot een zo goed mogelijk oordeel te komen met je beperkte informatie.
Wetenschappers moeten hun opinie achterwege laten om een reden.
pi_192858612
Het is gewoon accepteren dat we een jaar deze maatregelen hebben, of mensen dat willen of niet. Rutte stond niet voor niks te worstelen en zijn woorden af te wegen, dat zegt al genoeg. Dat is atypisch voor hem.
pi_192858615
quote:
Ik, toch in LockDown, ben wat verder gedoken of dragen van maskers mogelijk de (veronderstelde druppel) verspreiding van Covid19 kan tegenhouden:
COR / Het grote SARS-CoV-2 topic #631 Op naar IKEA & COR / Het grote SARS-CoV-2 topic #632 Zonder paniekzaaiers en downplayers

en vond het volgende relevante stuk op Researchgate april2020: "Review-Social-policy-Covid19"

Het is een evenwichtig stuk dat de vele "onderzoeksrapporten" onderzocht omtrent effectiviteit van maskers.
Sterk samengevat: maskers beschermen publiek nauwelijks tegen besmetting en er wordt gehakt gemaakt van overheden die dat aanraden en dit zonder serieuze onderbouwing toch aanraden.
[..]

Denk aan de acties in Duitsland en Frankrijk die mondkapjes nu verplicht stellen voor het publiek, wat wetenschappelijk vooral een "tast" in het duister is. Dit geldt trouwens tot op zekere hoogte ook voor het 1.5m afstand-houden.
Er worden allerlei maatregelen opgelegd zonder dat duidelijk is wat de ongeveer bijdrage van één maatregel is.

Naast diverse andere kanttekeningen, is het onbekend of maskers in voldoende mate de uitgehoeste druppels en daarmee verspreiding van virusdeeltjes zullen kunnen tegenhouden.
[..]

Kortom men, de wetenschap, weet het simpelweg niet en overheden/mensen moeten dan niet terugvallen op frases zoals "het moet, zal en kan mogelijk helpen".

Zelf heb ik een hekel om op grond van een veronderstelling, maatregelen op te leggen. Een maatregel dient helder; een concreet inzichtelijk en onderbouwd doel na te streven.
Ik zie dat je gezocht hebt op "masks don't work".
Daar zul je je mening op voorhand bevestigd zien.

Google eens op "effectiveness of surgical masks".

Gewoon een onbevoordeelde search.
pi_192858618
Onderstaand bericht is van gisteren, iemand deze data al ergens gezien?

quote:
Tot nu toe is onbekend hoeveel zorgmedewerkers in Nederland aan de gevolgen van het coronavirus zijn overleden of in het ziekenhuis zijn beland. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) laat aan NU.nl weten deze cijfers woensdag voor het eerst, als onderdeel van de dagelijkse update, te zullen publiceren.

[...]

Na vragen van onder meer NU.nl besloot het RIVM dinsdag de cijfers te verzamelen en woensdag te publiceren bij de eerstvolgende update. Het RIVM is voor zover bekend het enige instituut dat op landelijk niveau zicht heeft op alle meldingen van de GGD over besmettingen, ziekenhuisopnames en sterfgevallen.

Bij de update vermeldt het RIVM woensdag hoeveel zorgmedewerkers positief zijn getest, hoeveel medewerkers zijn opgenomen en hoeveel er zijn overleden. Het is nog niet zeker of het RIVM deze informatie voortaan ook dagelijks gaat melden, omdat het verzamelen en opschonen van de gegevens uit het meldingssysteem veel werk kost.
pi_192858631
quote:

Lijkt mij dat de onderbouwing "je hoest in een doek en niet in iemands gezicht" vrij duidelijk is.

Nee ik ben het hier echt radicaal oneens met je. :') Gebruik je gezonde verstand.
pi_192858647
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dat gaan ze ook doen, in kleine stapjes :)
Scholen open, asap, niet 2-3 weken wachten.
Rutte vindt dat de IC een vakantie verdient ofzo, terwijl de economie aan het infuus hangt.
  woensdag 29 april 2020 @ 14:58:14 #80
68638 Zwansen
pi_192858648
quote:

[..]

[..]

RIVM heeft het dus niet zomaar ‘afgeraden’. ^O^
  Moderator woensdag 29 april 2020 @ 14:58:20 #81
5428 crew  miss_sly
pi_192858650
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:56 schreef Za het volgende:

[..]

Mevrouw Timen zei benadrukte gisteren nog eens dat in ieder geval in Duitsland het niet gaat om chirurgische mondmaksers, maar gewoon simpele huis- tuin- en keuken mondmaskers.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_192858662
quote:
17s.gif Op woensdag 29 april 2020 13:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Goed gewerkt bij jullie ziekenhuis. _O_
Het was trouwens bij lange na niet genoeg om de corona piek op te vangen, daarvoor moesten nog veel meer bedden "gecreëerd" worden.
pi_192858664
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:58 schreef ludovico het volgende:

[..]

Rutte vindt dat de IC een vakantie verdient ofzo, terwijl de economie aan het infuus hangt.
Dit is gewoon ivm de vakantie..
En hoe bedoel je de IC verdient een vakantie? :')
pi_192858679
quote:

[..]

[..]

https://www.nature.com/articles/s41591-020-0843-2

Had je deze gezien hierover? best interessant.
pi_192858680
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:53 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Buiten zullen weinig besmettingen plaatsvinden. In Frankrijk mocht je enkel buiten komen als je vooraf een document invulde met een geldige reden en bestemming, maar dat was waarschijnlijk vooral om te beletten dat ze bij anderen op bezoek gingen. Je kan dat wel verbieden, maar als iedereen de straat op mag is het niet te handhaven, dan kan je ze enkel betrappen in de 5-30 seconden tussen aanbellen en de deur sluiten.
Wat een vertrouwen in de mensheid heb je. Maar welke rectificatie kun je vinden bij onze cijfers voor zoiets dramatisch?
pi_192858690
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:54 schreef Nia het volgende:
Juist in de strenge lockdown landen zie ik heel veel besmettingen. Ik denk dat besmetting in de buitenlucht veel geringer is dan in afgesloten ruimten.
Als het probleem groter is bij je, dan val je het ook grootser aan.

Oorzaak / gevolg.

Daarnaast hb je wel gelijk met die buitenlucht maar dat kun je niet concluderen uit wat je net aanhaalt.
pi_192858696
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mevrouw Timen zei benadrukte gisteren nog eens dat in ieder geval in Duitsland het niet gaat om chirurgische mondmaksers, maar gewoon simpele huis- tuin- en keuken mondmaskers.
Ook sjaals en doeken mogen ze om.
pi_192858701
Iemand Jensen op youtube gekeken? Die comments ook. :')
pi_192858706
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:54 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ja dat heb je vandaag al eerder gezegd en dat gebeurt ook echt wel. Maar daar hebben we voor nu even niks aan.
Nou als ze nu weer te traag zijn met open gooien zie je toch een patroon ontstaan waar een beetje op gedrukt mag worden.
  Moderator woensdag 29 april 2020 @ 15:01:28 #90
5428 crew  miss_sly
pi_192858707
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:59 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dat het nu meivakantie is, vergeten veel schreeuwers voor het gemak maar even.
En dat de mensen die op de IC werken heel erg hard aan wat rust toe zijn, is echt totaal onbelangrijk. Die hebben maanden veel te veel gewerkt, maar daar kunnen ze gewoon nog even mee doorgaan.
  Moderator woensdag 29 april 2020 @ 15:02:06 #91
5428 crew  miss_sly
pi_192858715
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:00 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ook sjaals en doeken mogen ze om.
Ja, precies. Maar dus geen bijzondere, goedgekeurde mondmaskers. Simpelweg 'iets' voor je mond.
pi_192858725
CERN laat tienduizend cpu-cores meerekenen aan Folding@home
CERN zet tienduizend processorcores in voor het gedistribueerde computingproject Folding@home om mee te helpen bij het analyseren van het nieuwe coronavirus en zo een vaccin te kunnen ontwikkelen.

https://tweakers.net/nieu(...)aan-foldinghome.html
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_192858728
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:01 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nou als ze nu weer te traag zijn met open gooien zie je toch een patroon ontstaan waar een beetje op gedrukt mag worden.
Waarom het onzekere voor het zekere nemen? Liever traag, stapje voor stapje, alles opengooien dan alle maatregelen te snel afschalen waardoor de IC's weer te snel te vol worden.

Het is een kwestie van solidair blijven met de ouderen, en discipline uitoefenen. Hoe moeilijk kan dat nou zijn dan?
pi_192858734
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:58 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe veel scholen daarvoor uit maakt.
Vitale beroepen draaien al, wat thuis kan werken werkt thuis, wat niet kan zak dat ook in het algemeen amper kunnen met kinderen naar school.
Lijkt me niet dat het een groot verschil gaat zijn.
pi_192858748
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:59 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Nou, hard gewerkt, shifts van 14 uur, "dat moet eerst normaal zijn"
Dat lijkt mij helemaal niet normaal in crisis tijd met veel heftigere maatregelen actief.
pi_192858749
Ik ben ook nog steeds voor mondkapjes hoor.
Aziaten zeggen ook van het is om anderen niet te besmetten.
Goed punt!
Hou lekker je virussen in je eigen mondkapje , wel zo sociaal.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:05:43 #97
68638 Zwansen
pi_192858774
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:02 schreef Aether het volgende:
CERN zet tienduizend processorcores in voor het gedistribueerde computingproject Folding@home om mee te helpen bij het analyseren van het nieuwe coronavirus en zo een vaccin te kunnen ontwikkelen.

Slecht nieuws voor de fokkers die aan kop wilden komen van de ranglijsten. :D
pi_192858781
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:04 schreef quirina het volgende:
Goed punt!
Jaap van dissel logica is dat dan iedereen met symptomen alsnog dingen gaat ondernemen met een mondkapje om en dat het leidt tot meer besmettingen dan 1,5m afstand en thuisblijven bij verschijnselen.
pi_192858785
-mag wel iets respectvoller en minder kinderachtig

[ Bericht 92% gewijzigd door Lonaa op 29-04-2020 15:10:55 ]
pi_192858796
quote:

Cool!
pi_192858805
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:52 schreef ludovico het volgende:

Ja of pas later worden geconstateerd........... Daarom die gele balkjes. En de "true"cases grafiek. DIe bijna 0 is.
Die chart is gemaakt door lui in Utrecht, waarbij men (zeker achteraf) geen zicht heeft op de situatie in Hubei.

Ik heb hem alleen geplaatst omdat het zo gauw de enige chart was die ik kon vinden die de officiële registraties vlak na de lockdown laat zien.
pi_192858845
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:02 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

Waarom het onzekere voor het zekere nemen? Liever traag, stapje voor stapje, alles opengooien dan alle maatregelen te snel afschalen waardoor de IC's weer te snel te vol worden.

Het is een kwestie van solidair blijven met de ouderen, en discipline uitoefenen. Hoe moeilijk kan dat nou zijn dan?
Precies, je kunt beter niet met zekerheid de economie verneuken dan het onzekere "de IC zou het misschien beetje te druk kunnen krijgen".

Liever geen zekere onnodige schade veroorzaken t.o.v. een hele kleine onwaarschijnlijkheid dat de IC het te druk krijgt.

Het is een kwestie van solidair blijven met alle economische actoren buiten enkele bejaarde mensen die in een extreem onwaarschijnlijk geval niet geholpen zouden worden op de IC omdat daar tekort bedden zouden zijn.

Hoe moeilijk kan dat nou zijn?
pi_192858864
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:59 schreef koemleit het volgende:

[..]

Het was trouwens bij lange na niet genoeg om de corona piek op te vangen, daarvoor moesten nog veel meer bedden "gecreëerd" worden.
Ongetwijfeld. Maar het feit dat er bij jullie lessen uit de griepgolf zijn getrokken en daarnaar gehandeld is is een compliment waard :P
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_192858869
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:03 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe veel scholen daarvoor uit maakt.
Vitale beroepen draaien al, wat thuis kan werken werkt thuis, wat niet kan zak dat ook in het algemeen amper kunnen met kinderen naar school.
Lijkt me niet dat het een groot verschil gaat zijn.
Nauwelijks tot niet. Besmettingen lopen we binnenshuis op in het bejaardentehuis of in het ziekenhuis ofzo.

En de oudjes zijn geïsoleerd, de kids en ouders komen ermee misschien in aanraking maar komen niet op de IC terecht. En als iemand ziek is in het huis blijven ze thuis.
pi_192858872
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:10 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

Nee wat zorgpersoneel dat overuren draait op de IC's maandenlang waardoor ze straks opgebrand thuiszitten en daardoor de reguliere zorg niet door kan gaan, dat wil je? :N

Wat een solidariteit toch weer.
Ben benieuwd of die solidariteit er dan aan het eind van het jaar ook is, als in ieder geval de pensioenen en misschien ook wel de AOW gekort moeten worden.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:12:24 #106
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192858873
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:56 schreef Za het volgende:

[..]

De zoekterm alleen al _O-
Deze user doet wel heel erg zijn best met achter zijn standpunt te willen blijven staan.
pi_192858879
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:10 schreef ludovico het volgende:

[..]

Precies, je kunt beter niet met zekerheid de economie verneuken dan het onzekere "de IC zou het misschien beetje te druk kunnen krijgen".

Liever geen zekere onnodige schade veroorzaken t.o.v. een hele kleine onwaarschijnlijkheid dat de IC het te druk krijgt.

Het is een kwestie van solidair blijven met alle economische actoren buiten enkele bejaarde mensen die in een extreem onwaarschijnlijk geval niet geholpen zouden worden op de IC omdat daar tekort bedden zouden zijn.

Je snapt er werkelijk niks van en denkt enkel aan de economie. Eerst de zorg, daarna de economie.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:13:03 #108
432997 Ven1972
Man met humor
pi_192858885
Er wordt gezegd dat een groot financiële schade van deze crisis is: 150 miljard euro die de overheid komende maanden uitgeeft aan bedrijven, mensen en etc. Maar volgens mij wordt het wel meer dan 150 miljard euro, als de maatregelen iets langer duren... helaas is het niet anders.
Humor, serieus en vrolijk!
  Moderator woensdag 29 april 2020 @ 15:13:17 #109
5428 crew  miss_sly
pi_192858887
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:10 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

Nee wat zorgpersoneel dat overuren draait op de IC's maandenlang waardoor ze straks opgebrand thuiszitten en daardoor de reguliere zorg niet door kan gaan, dat wil je? :N

Wat een solidariteit toch weer.
Niet alleen gebrek aan solidariteit, maar tevens ook gewoon dom. Als anderen op de IC komen na een ongeluk, met een hartstilstand, of andere spoedeisende zaken, kunnen ze die ook niet opnemen en behandelen. IC vol, personeel overbelast, fouten worden gemaakt, mensen gaan dood. Ook jonge mensen die met iets anders op de IC terecht komen.
pi_192858897
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:10 schreef ludovico het volgende:

[..]

"buiten enkele bejaar de mensen...."

Ik zit al een tijdje te lurken, maar waarom worden al weken dit soort onwaarheden verteld? Het zijn niet "enkele bejaarde mensen", het gaat om vrijwel iedereen die in een risicogroep valt, en ik kan je verzekeren dat zijn meer dan wat oude mensen.

Gast, schaam je. De economische crisis moeten we maar op de koop toenemen, de volksgezondheid staat wat mij betreft nog steeds met stip op 1. De crisis zal toch zeer tijdelijk hevig zijn, waarnaar er weer snelle groei komt.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:14:07 #111
432997 Ven1972
Man met humor
pi_192858899
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Niet alleen gebrek aan solidariteit, maar tevens ook gewoon dom. Als anderen op de IC komen na een ongeluk, met een hartstilstand, of andere spoedeisende zaken, kunnen ze die ook niet opnemen en behandelen. IC vol, personeel overbelast, fouten worden gemaakt, mensen gaan dood. Ook jonge mensen die met iets anders op de IC terecht komen.
Precies! Daarmee moeten we echt voorzichtig met ons zelf zijn.... niets forceren.
pi_192858901
quote:

[..]

Ah joh dat is toch helemaal niet van belang, gewoon alles asap open gooien!

:')
pi_192858911
https://www.wsj.com/artic(...)a-say-no-11587930911

Toch niet de meest 'right wing' journal he ;)
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  woensdag 29 april 2020 @ 15:14:59 #114
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192858912
quote:

[..]

Evenwichtig? De auteur is van de "Ontario Civil Liberties Association", wat vragen oproept betreffende zijn motief. En alles lijkt te berusten op de aanname dat: "The main transmission path is long-residence-time aerosol particles (< 2.5 μm), which are too fine to be blocked, and the minimum-infective-dose is smaller than one aerosol particle."

Terwijl de WHO net zegt dat het verspreid wordt via droplets >5 μm.
Trouwens, als die aanname correct was, dan zou je verwachten dat covid-19, de griep en gewone verkoudheid even besmettelijk zijn als de mazelen. Mazelen heeft een veel hogere R0: 12 tot 18.
Bovendien keken die studies enkel of een masker de drager beschermt, niet of een masker anderen tegen besmetting door de drager kan beschermen.
pi_192858915
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:12 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Je snapt er werkelijk niks van en denkt enkel aan de economie. Eerst de zorg, daarna de economie.
De economie en zorg staan niet zo los van elkaar, ik denk helemaal niet eerst aan economie, ik denk echter wel volledig aan economie als je netto nauwelijks baten hebt van extra focussen op zorg, terwijl er gigantische kosten aan de economie zijde staan van het spectrum.

Jij snapt er werkelijk helemaal niks van en denkt totaal niet aan economie.
pi_192858924
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:14 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

Ik zit al een tijdje te lurken, maar waarom worden al weken dit soort onwaarheden verteld? Het zijn niet "enkele bejaarde mensen", het gaat om vrijwel iedereen die in een risicogroep valt, en ik kan je verzekeren dat zijn meer dan wat oude mensen.

Gast, schaam je. De economische crisis moeten we maar op de koop toenemen, de volksgezondheid staat wat mij betreft nog steeds met stip op 1. De crisis zal toch zeer tijdelijk hevig zijn, waarnaar er weer snelle groei komt.
Zo mee eens, sommige users hier zouden zich echt moeten schamen hoe ze reageren. Sluit je anders aan bij die alu gekkies gisteren in Den Haag, maar blijf weg uit dit topic als je er echt zo over denkt.
pi_192858934
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:14 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Gewoon blijven versoepelen met redelijke tussenpozen zolang de zorg het aankan.
pi_192858938
quote:

[..]

https://www.rtlnieuws.nl/(...)irusstreng-populatie
quote:
Economie = volksgezondheid. Dat schijnen velen van jullie maar niet te begrijpen. Met je 'schaam je'.
pi_192858948
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:13 schreef Ven1972 het volgende:
Er wordt gezegd dat een groot financiële schade van deze crisis is: 150 miljard euro die de overheid komende maanden uitgeeft aan bedrijven, mensen en etc. Maar volgens mij wordt het wel meer dan 150 miljard euro, als de maatregelen iets langer duren... helaas is het niet anders.
Het is prima anders, capaciteit op de IC's opschalen, mensen vragen extra te werken, nieuwe besmettingen tegengaan zonder economische schade toe te doen door te werken met mondkapjes of andere oplossingen. Leeftijdsdiscriminatie invoeren als tijdelijke maatregel om het besmettingen iets conservatiever te benaderen. Gogogo.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:17:35 #120
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192858950
pi_192858960
quote:

[..]

Alsof je niet geholpen wordt op de IC, alsof er levensbedreigende fouten gemaakt zullen worden, allemaal onderbuik gevoelens van iemand die in angst leeft.
pi_192858964
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:16 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Zeker, in kleine stapjes - dat is de enige juiste keuze om niet weer in een enorm gat te vallen. Die kans is klein misschien, maar elke mogelijkheid op een terugval moet je zien te voorkomen.
  Moderator woensdag 29 april 2020 @ 15:18:46 #123
5428 crew  miss_sly
pi_192858968
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:14 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ja, eigeniljk wel. Gewoon alles open, doen alsof er niets aan de hand is, en maar zien waar het schip strandt. Beetje wat doden accepteren, maar de economie gaat prima door. De economie heeft namelijk al die mensen niet nodig om te functioneren, dat doet de economie mooi op zijn dooie eentje.
pi_192858972
quote:

Als jij triage moet doen, wie geef je dan voorrang? De bejaarde of iemand die een grote kans maakt op veel gezonde levensjaren?

quote:
Het is maar te hopen dat er geen structurele schade wordt veroorzaakt, alle faillissementen zijn structureel en beperken de kans dat we op de normale voet verder kunnen maar veel langer met schade blijven leven.

[ Bericht 18% gewijzigd door Lonaa op 29-04-2020 15:21:20 ]
pi_192858984
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:17 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Ah, ja. Die zocht ik voor ludovico maar kon m niet vinden.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_192858985
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Alsof je niet geholpen wordt op de IC, alsof er levensbedreigende fouten gemaakt zullen worden, allemaal onderbuik gevoelens van iemand die in angst leeft.
Wel als er geen IC capaciteit meer is, slimpie.
Dan kunnen mensen die een ernstig autoongeluk krijgen niet op de intensive care terecht, want allemaal bezet door coronapatienten omdat er zonodig maatregelen te veel te snel versoepeld moesten worden omdat een groot gedeelte alleen aan zichzelf dacht.
pi_192858991
Dat op de man spelen is wel klaar, trouwens.
pi_192858992
wanneer is die jongen in de leeftijdscategorie 15-19 overleden?
  woensdag 29 april 2020 @ 15:20:51 #129
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192858995
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:47 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Klopt.
Maar je gaat er wel van leren. Ook nu direct terwijl je het al weet.

Alleen het zelflerende vermogen van de politiek is ver te zoeken.
1947-2016
pi_192859004
quote:
99s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:20 schreef OmniRocket het volgende:
wanneer is die jongen in de leeftijdscategorie 15-19 overleden?
Twee weken geleden ongeveer.
pi_192859034
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:19 schreef ludovico het volgende:
alle faillissementen zijn structureel en beperken de kans dat we op de normale voet verder kunnen maar veel langer met schade blijven
Een deel van de economie draait nog gewoon he? Het is niet dat letterlijk alles is stilgevallen.
  Moderator woensdag 29 april 2020 @ 15:22:55 #132
5428 crew  miss_sly
pi_192859039
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:16 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Precies, dat lijkt me de best mogelijke strategie.

En ik ben het met Gommers eens: wellicht had men vorige week een versoepeling kunnen invoeren die nog voor de scholen kon beginnen, zoals de contactberoepen. Dan had je tegen de tijd dat de scholen effectief open gaan al een beeld gehad van de eventuele consequenties. Jammer dat ze dat niet hebben gedaan, maar voor nu is dit het dan dus.
pi_192859042
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:16 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)irusstreng-populatie
[..]

Economie = volksgezondheid. Dat schijnen velen van jullie maar niet te begrijpen. Met je 'schaam je'.
Deze statistieken zijn "confirmed cases" mensen die zo oud zijn worden vaak niet eens opgenomen als corona dode. Wie weet ligt de gemiddelde sterfte leeftijd nog hoger ;)
  woensdag 29 april 2020 @ 15:23:16 #134
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192859044
quote:

Dit zet zoden aan de dijk.
1947-2016
pi_192859046
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:14 schreef crystal_meth het volgende:
Evenwichtig? De auteur is van de "Ontario Civil Liberties Association", wat vragen oproept betreffende zijn motief.
Eens, maar dit laat gewoon weer duidelijk zien dat er allesbehalve een wetenschappelijke consensus is over het effect van mondkapjes. Als je maar selectief genoeg shopt vind je vanzelf het bewijs voor jouw stelling.

En dit vond ik wel aardig:
quote:
Why There Can Never Be an Empirical Test of a Nation-Wide Mask-Wearing
Policy

As mentioned above, no study exists that shows a benefit from a broad policy to wear masks in
public. There is good reason for this. It would be impossible to obtain unambiguous and bias-
free results:

• Any benefit from mask-wearing would have to be a small effect, since undetected in
controlled experiments, which would be swamped by the larger effects, notably the
large effect from changing atmospheric humidity.
• Mask compliance and mask adjustment habits would be unknown.
• Mask-wearing is associated (correlated) with several other health behaviours; see Wada
(2012).
• The results would not be transferable, because of differing cultural habits.
• Compliance is achieved by fear, and individuals can habituate to fear-based propaganda,
and can have disparate basic responses.
• Monitoring and compliance measurement are near-impossible, and subject to large
errors.
• Self-reporting (such as in surveys) is notoriously biased, because individuals have the
self-interested belief that their efforts are useful.
• Progression of the epidemic is not verified with reliable tests on large population
samples, and generally relies on non-representative hospital visits or admissions.
• Several different pathogens (viruses and strains of viruses) causing respiratory illness
generally act together, in the same population and/or in individuals, and are not
resolved, while having different epidemiological characteristics.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192859053
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:13 schreef Ven1972 het volgende:
:') zonder enige onderbouwing gewoon iets roepen.
  Moderator woensdag 29 april 2020 @ 15:23:49 #137
249559 crew  Lavenderr
pi_192859055
Alles samengevat: we weten eigenlijk nog heel weinig.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:24:15 #138
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_192859062
Al 10 dagen minder dan 100 ziekenhuisopnames per dag *O*
  woensdag 29 april 2020 @ 15:24:38 #139
8369 speknek
Another day another slay
pi_192859067
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:15 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Zo mee eens, sommige users hier zouden zich echt moeten schamen hoe ze reageren. Sluit je anders aan bij die alu gekkies gisteren in Den Haag, maar blijf weg uit dit topic als je er echt zo over denkt.
Ja maar zestig is vet oud, dus als iemand van 61 doodgaat dan was die waarschijnlijk anders ook wel een week later overleden.
  Moderator woensdag 29 april 2020 @ 15:24:49 #140
5428 crew  miss_sly
pi_192859069
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:23 schreef Lavenderr het volgende:
In a nutshell.
pi_192859070
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:17 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Business as usual gaat niet op als we 1.5 meter afstand houden, niet op bezoek gaan bij risicogroepen, evenementen niet door laten gaan, en allerlei andere maatregelen omhoog hebben staan, die veel verspreiding zouden kunnen tegengaan.
pi_192859071
quote:
Het NIDI verwacht verder dat door het coronavirus op korte termijn waarschijnlijk net iets meer Nederlanders overlijden dan tijdens de zware griepepidemie van november 2017 tot maart 2018. De onderzoekers verwachten dat op langere termijn de impact van het virus op de samenleving "aanzienlijk groter zal zijn" dan die van een griepgolf.

In hun berekeningen gaat het NIDI uit van de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over de oversterfte in Nederland. De verwachting is dat die oversterfte bijna 10 procent hoger zal liggen dan tijdens de griepgolf van ruim twee jaar geleden.
10 procent of 10 procentpunt?

edit: (slechts) 10% dus:
quote:
De extra sterfte ten tijde van de coronapandemie is vanaf half maart bijna twee keer zo hoog als de extra sterfte onder gediagnosticeerde coronapatiënten. Wat opvalt is dat de sterftepiek door corona een stuk hoger ligt dan de sterftepiek tijdens de griepepidemie van 2017/2018 die de hoogste griepoversterfte in het afgelopen decennium vertoonde. Echter, onder de veronderstelling van een voortzettende daling van de coronasterfte, zal de coronasterfte vermoedelijk nog oplopen tot circa 9.760, wat ongeveer 10 procent hoger is dan de oversterfte tijdens de griepepidemie van eind november 2017 tot begin april 2018 (8.885).
https://nidi.nl/demos/sterfte-door-de-coronapandemie/
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192859079
En
quote:
En daarom is, IMHO, voorzichtigheid geboden met het te snel afschalen van de beperkingen die er nu gelden. Met meer peer-reviewed onderzoeken kunnen er beperkingen opgeheven/afgeschaald worden, eerder niet.
pi_192859084
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:18 schreef miss_sly het volgende:
Ja, eigeniljk wel. Gewoon alles open, doen alsof er niets aan de hand is, en maar zien waar het schip strandt. Beetje wat doden accepteren, maar de economie gaat prima door. De economie heeft namelijk al die mensen niet nodig om te functioneren, dat doet de economie mooi op zijn dooie eentje.
Je weet dat veelal AOW'ers zijn op de IC?
  woensdag 29 april 2020 @ 15:26:18 #145
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192859086
quote:
Er komt weinig naar buiten. Maar dat is raar met alle R&D afdelingen van de bigpharma aan het werk en alle veldwerkers+ opgedane kennis wereldwijd.

Heel raar.
1947-2016
pi_192859104
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:26 schreef Red_85 het volgende:
Er komt weinig naar buiten.
echt? Ik vind dat er echt heel veel data beschikbaar wordt gesteld.
Waarom denk jij van niet?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192859106
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:26 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je weet dat veelal AOW'ers zijn op de IC?
Bullshit.
pi_192859113
quote:
15s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:19 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

Wel als er geen IC capaciteit meer is, slimpie.
Dan kunnen mensen die een ernstig autoongeluk krijgen niet op de intensive care terecht, want allemaal bezet door coronapatienten omdat er zonodig maatregelen te veel te snel versoepeld moesten worden omdat een groot gedeelte alleen aan zichzelf dacht.
En als dat zo is dan voeren ze geen triage uit op een jonge vent of vrouw in zijn of haar bloei van het leven. Maar krijgt de 80+er met lage kansen geen behandeling.

Afgezien van dat we écht nog flink kunnen opschalen, met onze 700 IC patiënten voor corona terwijl we 2500 IC capaciteit hebben neergezet.
pi_192859120
quote:

[..]

De cijfers onderbouwen je stelling niet, wat overledenen betreft is leeftijd met het bijbehorende afnemen van weerstand / onderliggende zaken toch wel de grootste gemene deler.
pi_192859121
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:27 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Bullshit.
Zoek een grafiekje op dan zou ik zeggen.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:28:29 #151
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192859123
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:24 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja maar zestig is vet oud, dus als iemand van 61 doodgaat dan was die waarschijnlijk anders ook wel een week later overleden.
60 is absoluut niet oud.
Eerst maar eens zorgen dat je het wordt
  woensdag 29 april 2020 @ 15:28:30 #152
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192859124
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

echt? Ik vind dat er echt heel veel data beschikbaar wordt gesteld.
Waarom denk jij van niet?
Ik zou wel wat meer updates willen horen in het nieuws voor de quest naar een medicijn/vaccin. Die dagelijkse berichten om angst in te boezemen met een dosis propaganda beginnen echt saai te worden.
1947-2016
pi_192859131
quote:

[..]

Het gros is 65 / 70+ dat overlijd - maar dat zijn gewoon ouders, opa's en oma's of echtparen die uit elkaar gerukt worden. Onderliggend lijden dit dat.. echt smakeloos hoe er af en toe over deze oudjes wordt gesproken, alsof ze er toch al niet meer toe deden of iets bij droegen aan onze maatschappij. Al die 60+ers vormen het gros van onze vrijwilligersmaatschappij om maar een voorbeeld te noemen.
pi_192859139
quote:

[..]

Bullshit.

Dit zijn normale ziekenhuis opnames, de IC opname is nog verder skewed.

Je blijft hier bezig hoor, kijk naar de cijers en de feiten i.p.v. je eigen onderbuik.
pi_192859148
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:04 schreef quirina het volgende:
Goed punt!
Inderdaad wel als je ook om andere mensen geeft.
1,5 meter afstand blijven houden met mondkapje en bril. Safe safer safest
Hallo iedereen ik kom eens kijken in deze crisistijd omdat er veel informatie op deze geweldige site te vinden is.
pi_192859154
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik zou wel wat meer updates willen horen in het nieuws voor de quest naar een medicijn/vaccin. Die dagelijkse berichten om angst in te boezemen met een dosis propaganda beginnen echt saai te worden.
ah je baseert dit op de keuzes die journalisten maken en denkt dan dat er niks anders aan informatie wordt gedeeld?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192859162
t
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En ik ben het met Gommers eens: wellicht had men vorige week een versoepeling kunnen invoeren die nog voor de scholen kon beginnen, zoals de contactberoepen. Dan had je tegen de tijd dat de scholen effectief open gaan al een beeld gehad van de eventuele consequenties. Jammer dat ze dat niet hebben gedaan, maar voor nu is dit het dan dus.
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik zou zelf, als ik in een positie zat dat er wat van zou kunnen zeggen, de contactberoepen en scholen tot eind v/d zomer dichthouden. Tegen die tijd is er meer bekend, zijn er meer onderzoeken afgerond en weet je of de situatie aanzienlijk is verbeterd op de IC's.
pi_192859164
quote:

[..]

Het gaat er niet om dat een dode niet te betreuren zou zijn, en zeker 61 niet, dat is tamelijk jong voor de huidige standaarden.

Je moet alleen niet een statistische uitzondering gaan gebruiken om beleid voor iedereen te rectificeren.
pi_192859166
quote:

[..]

Bullshit.
Is toch weinig bullshit aan? Niet dat ik er een waardeoordeel aan wil hangen, maar de cijfers wijzen dat toch echt uit.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:31:47 #160
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_192859167
quote:

[..]

Zoals dat er al een werkend vaccin voor Corona is bij apen?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  woensdag 29 april 2020 @ 15:32:11 #161
8369 speknek
Another day another slay
pi_192859172
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:01 schreef quirina het volgende:
Iemand Jensen op youtube gekeken? Die comments ook. :')
Iedere keer dat Jensen een view krijgt, krijgt ie extra geld, dus het is beter dit niet aan te moedigen.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:32:34 #162
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192859177
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:28 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Het gros is 65 / 70+ dat overlijd - maar dat zijn gewoon ouders, opa's en oma's of echtparen die uit elkaar gerukt worden. Onderliggend lijden dit dat.. echt smakeloos hoe er af en toe over deze oudjes wordt gesproken, alsof ze er toch al niet meer toe deden of iets bij droegen aan onze maatschappij. Al die 60+ers vormen het gros van onze vrijwilligersmaatschappij om maar een voorbeeld te noemen.
Degenen die dit roepen zijn waarschijnlijk broekie's die amper droog achter hun oren zijn.

Ik vind het ook schaamteloos dat er zo over oudere mensen gepraat wordt. Kan gewoon echt niet
  Moderator woensdag 29 april 2020 @ 15:32:59 #163
249559 crew  Lavenderr
pi_192859183
quote:

[..]

Dit is precies wat mij al een poosje heel erg stoort. Alsof oudere mensen wegwerpmateriaal zijn. Grote schande vind ik.
pi_192859198
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:28 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zoek een grafiekje op dan zou ik zeggen.
Er staat een grafiek van IC opnames naar leeftijd op https://www.stichting-nice.nl/

Ga jij tellen? Want je komt echt wel een beetje bedrogen uit met je 'veel al AOW'ers op de IC'.
pi_192859201
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:31 schreef BoerHagenees het volgende:
t
[..]

[..]

Ik zou zelf, als ik in een positie zat dat er wat van zou kunnen zeggen, de contactberoepen en scholen tot eind v/d zomer dichthouden. Tegen die tijd is er meer bekend, zijn er meer onderzoeken afgerond en weet je of de situatie aanzienlijk is verbeterd op de IC's.
Die IC's verbeteren wel, dat zie je nu al, daarvoor hoef je niet te wachten met scholen open doen.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:34:14 #166
8369 speknek
Another day another slay
pi_192859207
quote:

[..]

60-67 is ook nog gewoon arbeidsleeftijd, dat zijn mensen die dan weer hup aan het werk moeten ookal hebben ze een redelijke kans dood te gaan, of in ieder geval blijvend verminkt te raken bij zware longontsteking.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:35:12 #167
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_192859225
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:31 schreef BoerHagenees het volgende:
t
[..]

[..]

Elke maand langer dicht is een jaar verloren aan groei, en ruwweg een hersteltijd van meer dan jaar... Buiten de druk om van afnemende steun bij de bevolking en hevige protesten van de ondernemers. Als dan blijkt dat je ook maar 2 weken te lang hebt gewacht met openen kun je je partij opdoeken. Dapper.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_192859231
quote:

[..]

Je zit er 20 jaar naast.

In die leeftijdscategorie is de kans aan iets anders te overlijden normaal in een jaar nog steeds vele malen groter dan aan corona.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:35:52 #169
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192859237
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:23 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Eens, maar dit laat gewoon weer duidelijk zien dat er allesbehalve een wetenschappelijke consensus is over het effect van mondkapjes. Als je maar selectief genoeg shopt vind je vanzelf het bewijs voor jouw stelling.

En dit vond ik wel aardig:
[..]

"since undetected in controlled experiments": die experimenten betroffen enkel extra bescherming voor de dragers, niet verspreiding door besmette dragers. Chirurgen dragen altijd een masker tijdens een operatie. Open wonden zijn veel vatbaarder voor besmetting dan de luchtwegen, dus als maskers zelfs daar besmetting voorkomen...
pi_192859240
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:32 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dit is precies wat mij al een poosje heel erg stoort. Alsof oudere mensen wegwerpmateriaal zijn. Grote schande vind ik.
Plus dat mensen ouder worden, waardoor iemand in de 60 zeker niet oud is, zelfs niet bejaard. Ja, 40 jaar terug misschien, maar nu zeker niet. Veel mensen in de 60 en 70 zijn nog arbeidsparticipant.
pi_192859257
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zelfs AL HEB JE HET als corona patiënt, dan nog is de kans 200% hoger dat je aan iets anders overlijdt.

En wij maar doen alsof het gigantische getallen zijn die nu dood gaan aan corona. Alsof je met 50% extra kans om kapot te gaan aan een virus - als je het al hebt gekregen! -, t.o.v. nu opeens drastisch de maatschappij op slot moet gooien.

Mensen er gaan 450 mensen PER DAG dood aan allerlei oorzaken.
Nu zijn er 140 Corona patiënten bijgekomen ofzo per dag. Mensen gaan dood, accepteer dat.
Het zijn er alleen 'maar' 140 per dag omdat we daar drastische maatregelen voor hebben genomen.
pi_192859267
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:34 schreef speknek het volgende:

[..]

60-67 is ook nog gewoon arbeidsleeftijd, dat zijn mensen die dan weer hup aan het werk moeten ookal hebben ze een redelijke kans dood te gaan, of in ieder geval blijvend verminkt te raken bij zware longontsteking.
De 60ers hebben een heeele kleine kans om eraan te sterven. Pas bij 70 gaat het meer omhoog.

Maar nog steeds is de kans daarop kleiner dan de normale sterftekans in een jaar.

pi_192859268
quote:

[..]

Ben je eindelijk met Pensioen en dan ga je dood :')

maar ja tis niet anders.
Albert Einstein Quote's:
"Soms betaal je het meest voor dingen die gratis zijn."
"Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen".
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal".
pi_192859278
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:33 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Er staat een grafiek van IC opnames naar leeftijd op https://www.stichting-nice.nl/

Ga jij tellen? Want je komt echt wel een beetje bedrogen uit met je 'veel al AOW'ers op de IC'.
Je ziet de staafjes toch zelf. :+
pi_192859285
quote:

[..]

Ahja, de onderbuik is weer los. :7 We sturen risicogroepen gewoon het graf in voor de economie, uiteraard.
pi_192859288
quote:

[..]

Bullshit.
Wat?

Dit bedoel ik dus. Niets weten van de cijfers maar wel boos en heel stellig reageren...

https://nos.nl/collectie/(...)t-nog-het-epicentrum
  woensdag 29 april 2020 @ 15:40:17 #177
68638 Zwansen
pi_192859289
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:37 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Het zijn er alleen 'maar' 140 per dag omdat we daar drastische maatregelen voor hebben genomen.
Precies. Dat beseft hij niet volgens mij. Zonder maatregelen zodat we op 500+ extra doden PER DAG. :P
pi_192859292
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dit is dus kenmerkend voor deze hele discussie, als je zegt dat we doden moeten accepteren of dat mensen niet het oneindige leven hebben dan word je aangevallen op je morele kompas.

Maar omdat alle pijn voor jullie zo abstract is omdat jullie lekker je WW kunnen krijgen als je baas failliet gaat denken jullie niet verder dan je neus lang is. Asocialen. :')
Ik vind het vrij respectloos ja, hoe je over mensen van in de 60 praat. Velen staan nog actief in het leven. Vinden dit ook vrij kut, om het zo maar te zeggen. Als daar een significant deel van doodgaat, want de economie wordt anders te veel 'opgeofferd', dan zou je dat verstandig beleid vinden?

Het is gewoon beschamend zoals mensen daarover denken. Veel mensen voelig zich daar ook in gestrekt oa door mafklappers zoals Jort.
pi_192859303
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:39 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je ziet de staafjes toch zelf. :+
Je kan toch zelf ook zien dat dat grofweg in de 65+ categorie 500+500+300 menen zijn.
Tel jij ze dan even in de categorieen onder de 65? Want ik denk dat je grofweg op hetzelfde aantal uitkomt.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:41:34 #180
68638 Zwansen
pi_192859304
quote:
15s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:40 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Wat?

Dit bedoel ik dus. Niets weten van de cijfers maar wel boos en heel stellig reageren...

[ afbeelding ]
Waar is je grafiek van de IC dan?
  Moderator woensdag 29 april 2020 @ 15:41:51 #181
5428 crew  miss_sly
pi_192859309
quote:

[..]

En die updates zouden dan toch bestaan uit: we aijn hard aan het werk, we hopen dat we nog dit jaar misschien wel iets hebben, maar het kan ook nog langer duren. x85 als er zoveel bedrijven mee bezig zijn.
pi_192859315
quote:

[..]

Dude? :@

Je bedoeld dit liefkozend neem ik aan?
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_192859316
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:41 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Er staat er 1 op de website van Stichting Nice welke ik niet kan kopieren.
pi_192859318
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:33 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ruim 58% zo te zien. (met de cijfers uit je genoemde grafiek)
pi_192859320
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:37 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Iedereen gaat het virus krijgen, tenzij ze zichzelf goed isoleren.

Die drastische maatregelen hebben 0.0 effect op het totaal aantal corona doden - maar vertraagt het aantal doden! - tenzij er mensen met kans op overleven van de IC geweerd zou zijn. Aangezien daar totaal geen reden toe is om dat te denken gezien de capaciteit van de IC en de huidige bezetting / prognose van de bezetting, gaat je comment nergens over.
  Moderator woensdag 29 april 2020 @ 15:42:32 #186
5428 crew  miss_sly
pi_192859323
quote:

[..]

En wat dacht je van opvang van kleinkinderen?
pi_192859324
quote:
15s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:40 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Wat?

[ afbeelding ]
Geef cijfers van de IC dan.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:43:22 #188
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192859333
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:32 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, meerdere verhalen zien voorbij komen dat iedereen boven de 50 jaar maar binnen moest blijven en het anders jammer dan was. En dat voor jonge mensen de kroegen wel weer open kunnen zo. Of het is puur getrol of puur egoïsme.
pi_192859337
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:41 schreef Zwansen het volgende:

[..]

quote:
Ook op de intensive care-afdelingen is het gros van de patiënten ouder dan 60 jaar; ruim 71 procent. Nog eens 19 procent valt in de leeftijdscategorie 50-59. De overige 10 procent is jonger dan 50. De Stichting Nationale Intensive Care Evaluatie, die alle IC-opnames bijhoudt, deelt geen data over de man-vrouwverhouding.
pi_192859340
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:38 schreef Ansachteraf het volgende:

[..]

Ben je eindelijk met Pensioen en dan ga je dood :')

maar ja tis niet anders.
Dat komt niet door Corona of onze anti corona maatregelen, maar omdat mensen nou eenmaal met 100% zekerheid een keer doodgaan in het leven.
pi_192859341
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:42 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Staan er gewoon bij:
Ook op de intensive care-afdelingen is het gros van de patiënten ouder dan 60 jaar; ruim 71 procent. Nog eens 19 procent valt in de leeftijdscategorie 50-59. De overige 10 procent is jonger dan 50. De Stichting Nationale Intensive Care Evaluatie, die alle IC-opnames bijhoudt, deelt geen data over de man-vrouwverhouding.

90% is 60+.
pi_192859354
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:43 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Staan er gewoon bij:

90% is 60+.
Dan kijken wij naar hele andere cijfers. De cijfers op de website van stichting Nice bijgewerkt to vandaag laten echt iets heel anders zien. :')
  woensdag 29 april 2020 @ 15:45:02 #193
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192859355
Een paar weken geleden was er in het nieuws dat er in een ziekenhuis( weet niet meer welk) alleen maar vrij jonge mensen lagen onder de 50.
Dus het treft ZEKER niet alleen ouderen.

Een deel van de jongeren die een lock-down party hielden kwamen ook op de IC.

https://www.ad.nl/binnenl(...)de-vijftig~a058aad2/

https://www.rtlz.nl/algem(...)ienten-bedden-longen
pi_192859357
11 Mei gaan we openen hier in Zwitserland; Restaurants, museums, bibliotheken, scholen, markten, winkels. Normale dienstregeling OV _O_

Wel streng eisen voor restaurants, Max 4. P, iedereen moet zitten. Tussen de tafels 2 meter.

Deze beslissingen zijn naar voren geschoven wegens de positieve cijfers+economisch belang.
Volgende stappen 27 mei
pi_192859367
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:40 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Precies. Dat beseft hij niet volgens mij. Zonder maatregelen zodat we op 500+ extra doden PER DAG. :P
Laten we het over vermijdbare doden gaan hebben en niet met drogredenaties komen dat er 4x meer doden zijn als 4x zoveel mensen het virus krijgen, dat laatste is namelijk evident en kun je praktisch niet tegenhouden - tenzij je jezelf heeeeel goed isoleert, en in dat geval maakt het geen ene drol uit hoe snel het virus door de maatschappij heen trekt, je bent immers zo goed geïsoleerd dat je het virus niet gaat krijgen -.
pi_192859376
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En die updates zouden dan toch bestaan uit: we aijn hard aan het werk, we hopen dat we nog dit jaar misschien wel iets hebben, maar het kan ook nog langer duren. x85 als er zoveel bedrijven mee bezig zijn.
of er wordt info gedeeld wat niemand snapt.... en dat zal de reden zijn dat journalisten iets anders belangrijker vinden.....
pi_192859378
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:45 schreef Markesh het volgende:
Een paar weken geleden was er in het nieuws dat er in een ziekenhuis( weet niet meer welk) alleen maar vrij jonge mensen lagen onder de 50.

Als je naar de statistieken keek toen bleek het meer 40 plussers te zijn

Dan is het wel makkelijk lullen meerderheid van de jongeren
  woensdag 29 april 2020 @ 15:46:36 #198
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192859379
quote:

[..]

Staan er gewoon bij:

90% is 60+.
90% is 60+ plus ja?
pi_192859383
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

Die drastische maatregelen hebben 0.0 effect op het totaal aantal corona doden - maar vertraagt het aantal doden! - tenzij er mensen met kans op overleven van de IC geweerd zou zijn. Aangezien daar totaal geen reden toe is om dat te denken gezien de capaciteit van de IC en de huidige bezetting / prognose van de bezetting, gaat je comment nergens over.
De enige reden dat de prognose van bezetting op dit moment gunstig is, is omdat er maatregelen zijn.
pi_192859384
quote:

[..]

Eens met je stelling. Ik moest er net alleen in het winkelcentrum wel weer met grote verbazing constateren dat juist die generatie zelf de noodzaak van het in acht nemen van de richtlijnen ook maar moeilijk snapt. In groepsverband met elkaar keuvelen op minder dan een meter afstand, voor je langs duiken in supermarkten of winkels of qua looprichtingen echt bijna tegen je aanlopen. Ik vind dat echt frustrerend, we doen het voornamelijk voor hen :P
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_192859388
Even wat positief nieuws

https://www.outlookindia.(...)reinfections/1818085

Mensen waren niet opnieuw besmet maar testen waarschijnlijk false positive.

quote:
He said lab tests on animals suggest that COVID-19 patients would maintain immunity for at least a year after their infections.
pi_192859390
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:45 schreef Markesh het volgende:

Er zijn enkele jongere mensen overleden. Maar dat gebeurd, is ie weer, aan de griep helaas ook wel eens. Het zijn echt enorme uitzonderingen.
pi_192859402
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:46 schreef Momo het volgende:

[..]

90% is 60+ plus ja?
[ afbeelding ]
Bedankt voor het, alweer, posten van een plaatje dat ik wel wilde maar niet gepost kreeg.
pi_192859405
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:43 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat komt niet door Corona of onze anti corona maatregelen, maar omdat mensen nou eenmaal met 100% zekerheid een keer doodgaan in het leven.
De kans op overlijden door corona, direct of indirect, is natuurlijk wel een stuk groter voor deze groep.

En dat mensen een keer doodgaan klopt, maar is in deze discussie niet relevant, vind ik. Op basis daarvan kan je toch geen beleid voeren en denken dat we dan de maatregelen kunnen versoepelen want "dood is nou eenmaal onderdeel van het leven". Nee dat zou wat mij betreft onacceptabel zijn, en gelukkig ziet Rutte en het kabinet het ook zo. :)
  woensdag 29 april 2020 @ 15:48:27 #205
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192859412
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:47 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Bedankt voor het, alweer, posten van een plaatje dat ik wel wilde maar niet gepost kreeg.
Screenshot gemaakt want het is een interactief figuur op die pagna.
pi_192859417
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:42 schreef Salina het volgende:

[..]

Dude? :@

Je bedoeld dit liefkozend neem ik aan?
Begrijp niet wat je bedoelt..
pi_192859427
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Begrijp niet wat je bedoelt..
Het woord "oudjes".

Maakt verder niet uit. :*
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:49:50 #208
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192859433
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:43 schreef Momo het volgende:

[..]

Ja, meerdere verhalen zien voorbij komen dat iedereen boven de 50 jaar maar binnen moest blijven en het anders jammer dan was. En dat voor jonge mensen de kroegen wel weer open kunnen zo. Of het is puur getrol of puur egoïsme.
Gros van de mensen zijn ook grote egoïsten.
Ikke, ikke, ikke.
Die vinden het ook heel normaal dat ze voorrang krijgen op de IC.
pi_192859436
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:40 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ik heb hier door de weken heen diverse malen mensen met droge ogen "Ja, dat weet je helemaal niet zeker!" horen beweren! :')
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_192859439
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:40 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

Ik vind het vrij respectloos ja, hoe je over mensen van in de 60 praat. Velen staan nog actief in het leven. Vinden dit ook vrij kut, om het zo maar te zeggen. Als daar een significant deel van doodgaat, want de economie wordt anders te veel 'opgeofferd', dan zou je dat verstandig beleid vinden?

Het is gewoon beschamend zoals mensen daarover denken. Veel mensen voelig zich daar ook in gestrekt oa door mafklappers zoals Jort.
Ik heb het over bejaarde mensen van 80+, de gemiddelde leeftijd voor iemand van 80 = 85, in matige gezondheid. Stel er zou triage nodig zijn - waar we echt gigantisch ver vanaf zitten - dan spreek je over een handje vol van deze mensen die van de IC worden geweerd. Als daarvoor 50.000 bedrijven overeind blijven en mensen kunnen blijven werken dan red je daar meer mensenlevens mee. Simple as that, dat jij geen oog hebt voor abstracte doden moet jij allemaal weten, ik vind dat kortzichtig.

Het is totaal niet aan de orde dat er veel 60'ers overlijden. Als dit nou echt een beetje dodelijk was was ik het vast met je eens geweest maar de huidige doden rectificeren helemaal 0.0 beleid.
pi_192859445
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:47 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Maar dit geeft toch duidelijk weer dat de ruime meerderheid 60+ is.... of snap je statistiek niet?
pi_192859446
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:49 schreef Salina het volgende:

[..]

Het woord "oudjes".

Maakt verder niet uit. :*
Gewoon vriendelijk bedoelt ja.. in tegenstelling tot wat anderen hier soms neerzetten
  woensdag 29 april 2020 @ 15:50:27 #213
68638 Zwansen
pi_192859447
quote:

[..]

Staan er gewoon bij:

90% is 60+.
50+.

Maar heb je hier een bron van?

Overigens goed nieuws voor mij als 30’er. *O*
pi_192859451
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:42 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Hoeft niet meer. Zijn alweer achterhaald.
pi_192859453
quote:

[..]

Inderdaad gaat iedereen het virus eens krijgen..... Maar dan voor veel mensen liever over 18 maanden als er dan hopelijk een vaccin is.
Hallo iedereen ik kom eens kijken in deze crisistijd omdat er veel informatie op deze geweldige site te vinden is.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:50:58 #216
432997 Ven1972
Man met humor
pi_192859461
Wat vinden jullie als we ooit met het vliegtuig op vakantie kunnen ook allemaal mondkapjes dragen in plaats van 1,5 meter regel te houden...?
pi_192859463
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:35 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

"since undetected in controlled experiments": die experimenten betroffen enkel extra bescherming voor de dragers, niet verspreiding door besmette dragers. Chirurgen dragen altijd een masker tijdens een operatie. Open wonden zijn veel vatbaarder voor besmetting dan de luchtwegen, dus als maskers zelfs daar besmetting voorkomen...
Ik neem het helemaal niet op voor die studies. Maar dezelfde kritische blik kun je toepassen op de studies die beweren dat mondkapjes per saldo wel een positief effect hebben.
pi_192859479
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:41 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Je kan toch zelf ook zien dat dat grofweg in de 65+ categorie 500+500+300 menen zijn.
Tel jij ze dan even in de categorieen onder de 65? Want ik denk dat je grofweg op hetzelfde aantal uitkomt.
Dat denk ik ook ;)

Nou kunnen we concluderen dat we beide werkende ogen hebben.
pi_192859487
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:50 schreef magrec het volgende:

[..]

Maar dit geeft toch duidelijk weer dat de ruime meerderheid 60+ is.... of snap je statistiek niet?
Ik weet niet waar die weerstand vandaan komt om te benoemen dat het vooral ouderen treft. Zowel op de IC (in mindere mate) als bij de sterfgevallen zijn ze in de meerderheid.
pi_192859494
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:50 schreef magrec het volgende:

[..]

ludovico beweerde dat de IC-opnames 'veelal AOW-leeftijd' hadden. Dat is onjuist. AOW-leeftijd = 67+.

Verder beweerde er net nog iemand dat 90% 60+ was. Dat is ook onjuist.

Dat een meerderheid 60+ is, klopt inderdaad.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:53:16 #221
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192859512
quote:

[..]

En het is dat idee waardoor we veel meer economische schade zullen oplopen dan Taiwan, Z Korea, Singapore, Hong Kong...
pi_192859521
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:50 schreef Ven1972 het volgende:
Wat vinden jullie als we ooit met het vliegtuig op vakantie kunnen ook allemaal mondkapjes dragen in plaats van 1,5 meter regel te houden...?
Misschien in het begin wel. Volgens mij werkt de ventilatie in een vliegtuig ook van boven naar beneden, misschien dat daar nog wat mee mogelijk is. Zulke ventilatie zorgt er voor dat het niet makkelijk kan verspreiden.
pi_192859526
quote:

[..]

90% is 60+ plus ja?
[ afbeelding ]
<20: 10
20-24: 10
25-29: 20
30-34: 30
35-39: 40
40-44: 60
45-49: 140
50-54: 220
55-59: 350
-----------------
880 onder de 60

60-64: 420
65-69: 480
70-74: 540
75-79: 310
80-84: 70
85-89: 20
>90: 10
----------------------
1780

Totaal 2660. Dat is zo'n 67%.

Nou dan liegt of de NOS of deze bron.

Kijk trouwens eens naar het aantal overledenen en de verdeling daarvan.
pi_192859528
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:51 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat denk ik ook ;)

Nou kunnen we concluderen dat we beide werkende ogen hebben.
En dat jouw 'veelal AOW-leeftijd op de IC' niet klopt.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:54:12 #225
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192859532
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:47 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Er zijn enkele jongere mensen overleden. Maar dat gebeurd, is ie weer, aan de griep helaas ook wel eens. Het zijn echt enorme uitzonderingen.
Ik loop al even op deze aardbol en ken Niemand maar dan ook Niemand die op jongere leeftijd is overleden is aan griep. Ook nooit gehoord van vrienden, kennissen, collega's whatever dat er in hun kring een jongere was overleden aan griep

Corona daarin tegen wel...
pi_192859540
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:53 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

En het is dat idee waardoor we veel meer economische schade zullen oplopen dan Taiwan, Z Korea, Singapore, Hong Kong...
Dat idee van herd immunity moeten sommigen maar eens loslaten idd. Dan is de economische schade pas niet te overzien.
pi_192859547
quote:

[..]

90% is 60+ plus ja?
[ afbeelding ]
50+, dat stond ook in zijn tekst, als je leest en minder sensatie zoekt.
quote:
De overige 10 procent is jonger dan 50.
pi_192859551
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:54 schreef Markesh het volgende:

[..]

Ik loop al even op deze aardbol en ken Niemand maar dan ook Niemand die op jongere leeftijd is overleden is aan griep. Ook nooit gehoord van vrienden, kennissen, collega's whatever dat er in hun kring een jongere was overleden aan griep

Altijd goed anekdotisch bewijs. Ik ken iemand die aan griep is overleden op jonge leeftijd en niemand aan corona.
En nu?
  woensdag 29 april 2020 @ 15:55:28 #229
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192859553
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:53 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

<20: 10
20-24: 10
25-29: 20
30-34: 30
35-39: 40
40-44: 60
45-49: 140
50-54: 220
55-59: 350
-----------------
880 onder de 60

60-64: 420
65-69: 480
70-74: 540
75-79: 310
80-84: 70
85-89: 20
>90: 10
----------------------
1780

Totaal 2660. Dat is zo'n 67%.

Nou dan liegt of de NOS of deze bron.

Kijk trouwens eens naar het aantal overledenen en de verdeling daarvan.
Deze bron is de FUCKING Stichting Nationale Intensive Care Evaluatie die om de paar uur deze grafieken üpdatet. :')
pi_192859567
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:55 schreef Momo het volgende:

[..]

Deze bron is de FUCKING Stichting Nationale Intensive Care Evaluatie die om de paar uur deze grafieken geüpdatet. :')
Dan nemen we die aan en de NOS niet. Ik ben voor. Dan is 67% 60+. En vrijwel alle doden vallen waar ook al weer precies?
pi_192859569
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:55 schreef Momo het volgende:

[..]

Deze bron is de FUCKING Stichting Nationale Intensive Care Evaluatie die om de paar uur deze grafieken geüpdatet. :')
Ja, fake news. Doet Trump ook altijd als ie door z'n argumenten heen is omdat ie geen gelijk heeft.
pi_192859578
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:44 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Dan kijken wij naar hele andere cijfers. De cijfers op de website van stichting Nice bijgewerkt to vandaag laten echt iets heel anders zien. :')
Nou, goed teken, extra voorzichtigheid van risicogroepen heeft effect, groepsimmuniteit zal effectief opgebouwd worden bij niet-risicogroepen. Precies zoals gewenst.
pi_192859579
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:44 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik zie nu een fout van mij. Ook de NOS komt op ongeveer 70%. Het moet zijn 90% is 50+, niet 60+.
pi_192859588
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:56 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ja, fake news. Doet Trump ook altijd als ie door z'n argumenten heen is omdat ie geen gelijk heeft.
Ik heb netjes de aantallen opgeteld en percentages erbij berekend hoor. :{

Met je TrUMpF :')
pi_192859595
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:46 schreef Lonaa het volgende:

[..]

De enige reden dat de prognose van bezetting op dit moment gunstig is, is omdat er maatregelen zijn.
Waarbij niemand tegen maatregelen is, alleen waarbij mensen van mening zijn dat de afweging economie onterecht ondergesneeuwd is.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:58:08 #236
432997 Ven1972
Man met humor
pi_192859596
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:53 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Misschien in het begin wel. Volgens mij werkt de ventilatie in een vliegtuig ook van boven naar beneden, misschien dat daar nog wat mee mogelijk is. Zulke ventilatie zorgt er voor dat het niet makkelijk kan verspreiden.
Okay, dan zal Boeing en Airbus even naar moeten kijken wat er aan te doen is met ventilatie in een vliegtuig om aan te passen. Ik denk dat technisch wel mogelijk is... maar 1,5 meter in een vliegtuig is ondoenlijk. Ik denk dat droge lucht in het vliegtuig wel oorzaak kan zijn dat het virus sneller verspreidt.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:58:13 #237
14505 OProg
A Life in Music
pi_192859599
quote:

[..]

Ik dit leven in de omgeving al aan een ongeluk met medicijnen, borstkanker, verongelukt in het verkeer en gewoon dood neergevallen als gezonde mid dertiger.

Ik zeg niet dat je niet voorzichtig moet zijn ofzo, maar wel dat allemaal mensen elkaar nu gewoon gek aan het maken zijn met de risico's voor sommige groepen mensen.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_192859603
quote:

[..]

Meisje 11 sterft aan griep
https://m.hln.be/nina/fit(...)der-letten~a7f96ea8/

Kind 5 sterft aan griep
https://www.libelle.nl/le(...)overleden-griepprik/

Elk jaar zijn er wel wat te vinden, corona geloof ik 0 nog, van die leeftijd.
pi_192859624
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:47 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

De kans op overlijden door corona, direct of indirect, is natuurlijk wel een stuk groter voor deze groep.

En dat mensen een keer doodgaan klopt, maar is in deze discussie niet relevant, vind ik. Op basis daarvan kan je toch geen beleid voeren en denken dat we dan de maatregelen kunnen versoepelen want "dood is nou eenmaal onderdeel van het leven". Nee dat zou wat mij betreft onacceptabel zijn, en gelukkig ziet Rutte en het kabinet het ook zo. :)
Ik vind het gigantisch relevant hoe dodelijk iets wel niet is, we moeten dat risico namelijk gewoon lopen om normaal te kunnen leven, alleen nu wordt er opeens gezegd dat, vanwege een miniem extra risico om te sterven in een gegeven jaar van Corona, dat we het complete leven opeens stil moeten zetten.

Dat gaat nergens over.
pi_192859645
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:00 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik vind het gigantisch relevant hoe dodelijk iets wel niet is, we moeten dat risico namelijk gewoon lopen om normaal te kunnen leven, alleen nu wordt er opeens gezegd dat, vanwege een miniem extra risico om te sterven in een gegeven jaar van Corona, dat we het complete leven opeens stil moeten zetten.

Dat gaat nergens over.
Het complete leven ligt helemaal niet stil, hoe kom je daar toch telkens bij :')
  woensdag 29 april 2020 @ 16:02:46 #241
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192859649
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:55 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Altijd goed anekdotisch bewijs. Ik ken iemand die aan griep is overleden op jonge leeftijd en niemand aan corona.
En nu?
Verschil is dat jij dit waarschijnlijk ter plaatse verzint en ik niet.

Geef mij de cijfers maar eens hoeveel jonge mensen er jaarlijks aan griep overlijden in Nederland.
  woensdag 29 april 2020 @ 16:03:18 #242
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_192859654
quote:

[..]

Dat gaat nergens over.
Het leven wordt deels stilgezet om de instroom op de IC niet enorm te vergroten.

Al bijna 8 weken verder en nog steeds begrijpen sommige figuren er maar weinig van. Bijzonder is dat.
pi_192859657
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:50 schreef Oekelele het volgende:

[..]

Inderdaad gaat iedereen het virus eens krijgen..... Maar dan voor veel mensen liever over 18 maanden als er dan hopelijk een vaccin is.
Dat haal je niet als je nu richting 7-10% gaat die het virus heeft gehad in anderhalve maand tijd.
En die mensen die zichzelf 1,5 jaar succesvol weten te isoleren weten dat niet minder of beter te doen als mensen het snel of langzaam krijgen.
  woensdag 29 april 2020 @ 16:05:08 #244
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_192859680
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:58 schreef ludovico het volgende:

[..]

Waarbij niemand tegen maatregelen is, alleen waarbij mensen van mening zijn dat de afweging economie onterecht ondergesneeuwd is.
De economie krijgt ook een klap als de IC's het niet meer aan kunnen en mensen bij bosjes thuis sterven.
pi_192859681
NS laat dinsdag een "1,5 meter afstand' testtrein rijden tussen Zwolle en Groningen: https://www.nu.nl/coronav(...)en-aan-politiek.html
pi_192859682
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:52 schreef Lonaa het volgende:

[..]

ludovico beweerde dat de IC-opnames 'veelal AOW-leeftijd' hadden. Dat is onjuist. AOW-leeftijd = 67+.

https://nos.nl/artikel/23(...)erwezen-naar-ic.html

quote:
Oudere met coronavirus minder vaak doorverwezen naar IC
Ouderen die ernstig ziek worden door het coronavirus worden minder snel doorverwezen naar de intensive care. Dat schrijft Trouw op basis van cijfers van de stichting Nationale Intensive Care Evaluatie (NICE).

Was in maart een op de drie coronapatiënten op de IC 70 jaar of ouder, nu is dat een op de vier. In maart was de grootste leeftijdsgroep op de IC die tussen de 70 en 75 jaar oud, nu zijn de meeste patiënten tussen de 60 en 65 jaar oud.

In een reactie nuanceert voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg de betekenis van de cijfers. "Als je naar de eerste twee weken van april kijkt en je zet die af tegen de situatie van maart, dat gaat het concreet om dertig mensen tussen de 70 en 90. Op tachtig IC's. Dat zijn heel kleine aantallen."

De daling duidt vermoedelijk niet op een afname van het aantal ouderen met corona, schrijft de krant. Zij worden waarschijnlijk vaker thuis behandeld. Kuipers: "Het gevoerde beleid zal hier waarschijnlijk een rol hebben gespeeld. We wisten in april meer van het virus dan in maart."

Geruststellend
Volgens Marcel Olde Rikkert, hoogleraar geriatrie in het Radboudumc in Nijmegen, wordt er nu scherper geselecteerd. "Zieke en kwetsbare ouderen blijven vaker thuis en krijgen daar eventueel zuurstof en medicijnen", zegt hij in Trouw.

De hoogleraar vindt het geruststellend dat het aantal ouderen op de IC's afneemt. "Een IC-opname is voor ouderen een grote aanslag en dan neemt de kans op overleving af. Dan is een behandeling thuis vaak geschikter en die kan ook minder eenzaam zijn." Hoeveel meer ouderen nu thuis sterven aan corona is niet bekend.

Duidelijk is wel dat de afname van het aantal ouderen de IC-afdelingen lucht heeft gegeven. "Eerder dan in bijvoorbeeld Spanje of Italië hebben we hier geconcludeerd dat een ziekenhuisopname voor ouderen onverstandig kan zijn", zegt Olde Rikkert. Het is alleen jammer dat we dat niet eerder hebben geconcludeerd, stelt hij. "Maar in een crisis tast je aanvankelijk in het duister, ik denk dat we net op tijd hebben geleerd wat het virus met mensen doet."
Dat kan natuurlijk ook wel voor scheve verhoudingen zorgen. Daarnaast willen sommigen ouderen niet eens naar de IC.
pi_192859684
quote:

[..]

https://upload.wikimedia.(...)rtality.svg?download
0,007 +0,003% doden zijn er aardig wat aan griep tussen de 0/15 jaar
https://nl.wikipedia.org/wiki/Griep
  woensdag 29 april 2020 @ 16:05:28 #248
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192859688
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:58 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Meisje 11 sterft aan griep
https://m.hln.be/nina/fit(...)der-letten~a7f96ea8/

Kind 5 sterft aan griep
https://www.libelle.nl/le(...)overleden-griepprik/

Elk jaar zijn er wel wat te vinden, corona geloof ik 0 nog, van die leeftijd.
Twee kinderen dus te vinden bij je zoektocht op google.
En dat van jaren info op het net.
Hoelang hebben wij Corona?
Juist.
:)
pi_192859692
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:52 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik zit hier niet om in semantische discussies te vervallen maar:

quote:
veelal

veelal bijwoordUitspraak: ['velɑl] in de meeste gevallen, grotendeels
Is meer dan 50% 67+? Okay top.
  woensdag 29 april 2020 @ 16:05:53 #250
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192859694
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:31 schreef zalkc het volgende:

[..]

Zoals dat er al een werkend vaccin voor Corona is bij apen?
Gooi daar eens wat achtergrond info over op ipv dat eeuwige mondkapjes/ hou vol gejammer.
1947-2016
  woensdag 29 april 2020 @ 16:06:21 #251
14505 OProg
A Life in Music
pi_192859702
Ik denk trouwens dat je met de cijfers uit het noorden wel aardig in kan schatten wat het verloop ga zijn als je de vruchten niet hoeft te plukken van massale evenementen als Carnaval. Dus dat soort massaliteit voorlopig niet doen is inderdaad een goed idee.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
pi_192859715
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:05 schreef Markesh het volgende:

[..]

Twee kinderen dus te vinden bij je zoektocht op google.
En dat van jaren info op het net.
Hoelang hebben wij Corona?
Juist.
:)
Hoeveel kinderen zijn er dood door corona op hoeveel cases?

Je maakt het erger dan het is, of je maakt griep minder erg dan het is, 1 van de 2.
pi_192859718
quote:
15s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:54 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

Dat idee van herd immunity moeten sommigen maar eens loslaten idd. Dan is de economische schade pas niet te overzien.
:D Zoek eens op wat het inhoudt.
  woensdag 29 april 2020 @ 16:09:02 #254
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192859737

Een heel duidelijk verschil dus
pi_192859739
quote:

[..]

Dat gaat nergens over.
Miniem extra risico is zo onwaar als ik weet niet wat. We zitten midden in een pandemie, incluis Nederland. Zonder de genomen maatregelen waren de tot nu gevallen doden een factor x10 van wat we nu hebben. Dat zou een niveau zijn dat ons brengt op de Spaanse Griep.
  woensdag 29 april 2020 @ 16:09:10 #256
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192859740
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wel leuk is om daar achtergronden achter te zoeken, hoe worden medicijnen gemaakt, wat komt er bij kijken, waarom duurt het zo lang.

Wat niet leuk is, is het eeuwige 'kijk eens op de straten/ vraag tante sjaan/ we doen er lekker toch niks aan politiek / maar hou vol he' gecopy-paste wat iedere dag langs komt.
1947-2016
  woensdag 29 april 2020 @ 16:09:48 #257
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192859746
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:07 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Hoeveel kinderen zijn er dood door corona op hoeveel cases?

Je maakt het erger dan het is, of je maakt griep minder erg dan het is, 1 van de 2.
pi_192859750
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Het complete leven ligt helemaal niet stil, hoe kom je daar toch telkens bij :')
pi_192859765
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:09 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat is wat je typt hoor.. onderbouw dat eens dan?
pi_192859769
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:09 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hij heeft gelijk. Bezorgkoeriers bezorgen nog eten, bezorgdiensten bezorgen nog post, werknemers van bedrijven in verschillende sectoren werken nog, maar dan grotendeels thuis.

Moet ik nog even doorgaan?

Dat klinkt niet echt als een 'stilgevallen' economie.
pi_192859771
quote:
15s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:09 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

Miniem extra risico is zo onwaar als ik weet niet wat. We zitten midden in een pandemie, incluis Nederland. Zonder de genomen maatregelen waren de tot nu gevallen doden een factor x10 van wat we nu hebben. Dat zou een niveau zijn dat ons brengt op de Spaanse Griep.
Dit is wel het meest idiote wat ik hier heb gelezen. Spaanse Griep, man man. :')
pi_192859775
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:03 schreef Poem_ het volgende:

[..]

Het leven wordt deels stilgezet om de instroom op de IC niet enorm te vergroten.

Al bijna 8 weken verder en nog steeds begrijpen sommige figuren er maar weinig van. Bijzonder is dat.
Dat snap ik, alleen zolang de IC genoeg capaciteit heeft voor een gegeven aantal nieuwe patiënten op de IC. Houdt dat gewoon in dat er capaciteit is om economisch pijnlijke maatregelen te versoepelen.
Dáár heb ik het over. Niet eens zozeer of je maar gewoon de doden moet accepteren.
Ik zeg alleen dat als je effectief niet eens meer mensen redt met je maatregelen maar wel de economie sloopt, dat dat irrationeel is.
pi_192859777
Ik vind het grappig om te zien hoeveel moeite sommigen er mee hebben om te accepteren dat de meerderheid van de besmettingen nou eenmaal in de 50/60+ categorie zitten. Wat is er zo erg aan om dat te zeggen? Bepaalde users denken dat gelijk staat aan een wil om ze op te offeren of zo. Er is best een mogelijkheid om de economie nog meer op te starten, maar om ook de risico groepen te beschermen. Tegelijkertijd moet er gewoon een stukje acceptatie komen. Mensen gaan nu eenmaal dood en dat is altijd verschrikkelijk; elke dood zou je willen voorkomen, maar dat kan niet ten koste van alles gaan imo. Geen hond die je hoort klagen wanneer er normaal oudere mensen dood gaan; en dat zal ook wel te voorkomen zijn in veel gevallen. Zelfde met mensen die doodgaan van andere leeftijden. Hoort er nou eenmaal bij.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2020 16:15:34 ]
pi_192859779
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:05 schreef Poem_ het volgende:

[..]

De economie krijgt ook een klap als de IC's het niet meer aan kunnen en mensen bij bosjes thuis sterven.
De economie heeft sowieso klappen te verduren ja. Alleen nu meer dan nodig opgelegd door de overheid.
En dat gebeurt nu al zonder dat de IC overbelast is of wordt.
pi_192859782
Weer minder mensen op de IC met Corona. Nu nog 804 mensen.

Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)sive-cares~a413ac64/
pi_192859788
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:09 schreef Markesh het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Bang makerij, maar goed. We zullen zien als we hier allemaal afsterven op 11 mei, wanneer bijna alles weer open is. (Zwitserland)
pi_192859792
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:11 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Dit is wel het meest idiote wat ik hier heb gelezen. Spaanse Griep, man man. :')
Ja ja. Mijn quote pik je eruit van meest idiote wat hier de afgelopen tijd is gezegd. Ik lurkte hier een tijdje, en heb toch wat dingen voorbij zien komen, zelfs het afgelopen uur. Maar mijn post is het toppunt van idioterie.

Gast, het is goed met je.
pi_192859798
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:05 schreef Nia het volgende:
NS laat dinsdag een "1,5 meter afstand' testtrein rijden tussen Zwolle en Groningen: https://www.nu.nl/coronav(...)en-aan-politiek.html
Stoppen ze er ook besmette personen in zodat ze kunnen monitoren of dat besmettelijk is? :7
pi_192859812
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:06 schreef OProg het volgende:
Ik denk trouwens dat je met de cijfers uit het noorden wel aardig in kan schatten wat het verloop ga zijn als je de vruchten niet hoeft te plukken van massale evenementen als Carnaval. Dus dat soort massaliteit voorlopig niet doen is inderdaad een goed idee.
Daar zit wel wat in ja :Y
pi_192859829
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:58 schreef Ven1972 het volgende:

[..]

Okay, dan zal Boeing en Airbus even naar moeten kijken wat er aan te doen is met ventilatie in een vliegtuig om aan te passen. Ik denk dat technisch wel mogelijk is... maar 1,5 meter in een vliegtuig is ondoenlijk. Ik denk dat droge lucht in het vliegtuig wel oorzaak kan zijn dat het virus sneller verspreidt.
Ik weet ook niet precies hoe het zit hoor, maar dat is wat iemand die er wel wat van wist vertelde. Lucht komt via het plafond naar binnen en gaat via de vloer weg. Luchtdruk is ook lager in een cabine en inderdaad erg droog, geen idee of dat veel of weinig invloed heeft.
pi_192859840
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:12 schreef kol7680 het volgende:

Beneden de 800 zitten ze toch weer op het niveau van januari?
  woensdag 29 april 2020 @ 16:17:40 #272
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192859843
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:51 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik neem het helemaal niet op voor die studies. Maar dezelfde kritische blik kun je toepassen op de studies die beweren dat mondkapjes per saldo wel een positief effect hebben.
Daar ben ik het mee eens (eerlijk gezegd heb ik nog geen studies gezien die een groot positief effect tonen). Ik heb vooral een probleem met deze zin in de summary: "the relevant known physics and biology, which I review, are such that masks and respirators should not work."

Ik zou zeggen dat de fysica, meer specifiek fluid dynamics, net argumenten geeft waarom maskers voor besmette dragers effectief zouden zijn, als zijn claim dat het vooral aerosols betreft zou kloppen. Zonder masker blaas je die deeltjes tot een meter ver, en door de intense menging met de omgevingslucht koelt de uitgeademde lucht af en blijft op dezelfde hoogte hangen. Met een masker is er weinig menging van de uitgeademde lucht, waardoor die "wolk" warmer is dan de omgevingslucht en door convectie meteen opstijgt (dat verschil in temperatuur voel je ook wanneer je op je hand blaast of met mond wijd open uitademt). Dan duurt het alvast langer vooraleer die deeltjes weer op een hoogte belanden waar ze ingeademd kunnen worden.
  woensdag 29 april 2020 @ 16:17:55 #273
14505 OProg
A Life in Music
pi_192859847
quote:
[ afbeelding ]

En ongehoorde bullshitgrafiek omdat er bij de ene bij een groot deel van de bevolking al antistoffen, vaccinatie en immunuteit is en de andere nieuw is voor de hele popilatie.
pi_192859848
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:10 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dat is wat je typt hoor.. onderbouw dat eens dan?
Dat is uiteindelijk hoe je voor jezelf leven definieert, maar voor mij neemt het kwaliteit van leven nogal af als ik thuis moet blijven en niet langs vrienden kan, niet welkom ben bij mijn ouders en 1.5 meter afstand moet houden van vrienden en familie zogezegd.

Afgezien van dat ik gewoon gek word van binnenzitten.
pi_192859851
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:11 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

Hij heeft gelijk. Bezorgkoeriers bezorgen nog eten, bezorgdiensten bezorgen nog post, werknemers van bedrijven in verschillende sectoren werken nog, maar dan grotendeels thuis.

Nee dat draait, er staat ook veel stil wat onnodig stil staat.
Kappers, scholen, fysio's.
pi_192859861
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:12 schreef kol7680 het volgende:

57 minder
Nice!
Go hard or go home
pi_192859864
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:02 schreef Markesh het volgende:

[..]

Verschil is dat jij dit waarschijnlijk ter plaatse verzint en ik niet.

Geef mij de cijfers maar eens hoeveel jonge mensen er jaarlijks aan griep overlijden in Nederland.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)iep-11801922-a502718

https://www.rtlnieuws.nl/(...)t-heel-uitzonderlijk

Hoeveel 5 en 18 jarigen zijn al dood door corona?
pi_192859866
Mijn voornaamste punt met het versoepelen van maatregelen is dat we niet echt een bevolking hebben die er verantwoord en gedisciplineerd mee om kan gaan. De IKEA opent zijn deuren er staan honderden mensen voor de deur te wachten. Het is een dag mooi weer en de parken zitten vol, mensen gaan in de straat BBQ'en en organiseren straatfeestjes.

Wat denk je dat er op de eerste dag dat de horeca weer open mag gaat gebeuren? Mensen gaan als hongerige wolven het terras op, de kroeg in of uit eten terwijl je dan ook best nog wel een weekje extra kunt wachten ipv en masse de stad in te duiken....
pi_192859870
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat is uiteindelijk hoe je voor jezelf leven definieert, maar voor mij neemt het kwaliteit van leven nogal af als ik thuis moet blijven en niet langs vrienden kan, niet welkom ben bij mijn ouders en 1.5 meter afstand moet houden van vrienden en familie zogezegd.

Poe poe, wat een opoffering. Ga naar buiten (want dat kunnen we gelukkig nog) en geniet van wat er allemaal nog gewoon mogelijk is in deze bizarre tijd.
pi_192859878
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:12 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik vind het grappig om te zien hoeveel moeite sommigen er mee hebben om te accepteren dat de meerderheid van de besmettingen nou eenmaal in de 50/60+ categorie zitten. Wat is er zo erg aan om dat te zeggen? Bepaalde users denken dat gelijk staat aan een wil om ze op te offeren of zo. Er is best een mogelijkheid om de economie nog meer op te starten, maar om ook de risico groepen te beschermen. Tegelijkertijd moet er gewoon een stukje acceptatie komen. Mensen gaan nu eenmaal dood en dat is altijd verschrikkelijk; elke dood zou je willen voorkomen, maar dat kan niet ten koste van alles gaan imo. Geen hond die je hoort klagen wanneer er normaal oudere mensen dood gaan; en dat zal ook wel te voorkomen zijn in veel gevallen. Zelfde met mensen die doodgaan van andere leeftijden. Hoort er nou eenmaal bij.
De discussie die ik interessant vind is hoe conservatief je die capaciteit van de IC's moet benaderen.

Want ik denk dat je daarin redelijk progressief kunt zijn aangezien je mogelijkheden hebt om bij te schalen / genomen maatregelen in te trekken etc.
pi_192859883
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat is dan dikke vette pech, want de maatregelen zullen nog wel even blijven.
Het is persoonlijk kut, maar je hebt het er maar mee te doen. Stap eens over je persoonlijke sores heen, en zie dat je met solidariteit meer kan bereiken, dat snapt zefls een neoliberaal als Rutte.
Rutte was niet voor niks niet zo positief over de cijfers.
pi_192859892
quote:
[ afbeelding ]

Klopt niet met dit:

Met je Chineze cijfers.
pi_192859893
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:17 schreef Nia het volgende:

[..]

Is dat niet een beetje overdreven conservatief als je zegt dat je in een gezondheidscrisis zit?
pi_192859895
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:21 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Klopt niet met dit:

[ afbeelding ]

Met je Chineze cijfers.
Die van jou is recenter en beter.
pi_192859899
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:11 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

Eh... de grootste afname ooit qua omzet is nu aan de gang.
  woensdag 29 april 2020 @ 16:22:39 #286
68638 Zwansen
pi_192859902
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:13 schreef ludovico het volgende:

[..]

Stoppen ze er ook besmette personen in zodat ze kunnen monitoren of dat besmettelijk is? :7
Tijdens het optrekken moet je 2m afstand houden tot mensen voor je. Tijdens afremmen 2m afstand tot mensen achter je. :P
pi_192859907
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:17 schreef Nia het volgende:

[..]

Yep. Voor Corona dus.
pi_192859909
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:19 schreef TheVulture het volgende:
Mijn voornaamste punt met het versoepelen van maatregelen is dat we niet echt een bevolking hebben die er verantwoord en gedisciplineerd mee om kan gaan. De IKEA opent zijn deuren er staan honderden mensen voor de deur te wachten. Het is een dag mooi weer en de parken zitten vol, mensen gaan in de straat BBQ'en en organiseren straatfeestjes.

Wat denk je dat er op de eerste dag dat de horeca weer open mag gaat gebeuren? Mensen gaan als hongerige wolven het terras op, de kroeg in of uit eten terwijl je dan ook best nog wel een weekje extra kunt wachten ipv en masse de stad in te duiken....
Ook dat. Waarom kan een terrasje dan in godsnaam niet een weekje wachten dan, of zelfs langer? Hoe meer we een loopje nemen met de maatregelen hoe langer we deze maatregelen houden. Hoe 'langer' we ons wel goed aan de maatregelen houden, hoe eerder we van deze maatregelen af zijn, paradoxaal genoeg.
pi_192859931
quote:
15s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:22 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Eh... de grootste afname ooit qua omzet is nu aan de gang.
Plus de grootste afnames ooit van consumentenvertrouwen en producentenvertrouwen.
pi_192859932
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:19 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Poe poe, wat een opoffering. Ga naar buiten (want dat kunnen we gelukkig nog) en geniet van wat er allemaal nog gewoon mogelijk is in deze bizarre tijd.
Iedereen mag er naar kijken zoals ze willen ik vind het geen leven. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet onterecht is - op de korte termijn -
Een nieuwe normaal is compleet wiedes.
pi_192859937
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:20 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

Dat is dan dikke vette pech, want de maatregelen zullen nog wel even blijven.
Het is persoonlijk kut, maar je hebt het er maar mee te doen. Stap eens over je persoonlijke sores heen, en zie dat je met solidariteit meer kan bereiken, dat snapt zefls een neoliberaal als Rutte.
Rutte was niet voor niks niet zo positief over de cijfers.
Wees dan eens solidair met de economie!?
EN nee dat hoeft niet ten koste te gaan van mensenlevens.
pi_192859938
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:25 schreef ludovico het volgende:

[..]

Iedereen mag er naar kijken zoals ze willen ik vind het geen leven.
Als je dit al geen leven vind, dan vraag ik me af hoe je om zou gaan met strengere maatregelen of leven in een crisis/oorlogsgebied.
pi_192859939
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:25 schreef ludovico het volgende:

Een nieuwe normaal is compleet wiedes.
Nee zo'n leven hoeft van mij ook niet.
pi_192859947
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:23 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

Ook dat. Waarom kan een terrasje dan in godsnaam niet een weekje wachten dan, of zelfs langer? Hoe meer we een loopje nemen met de maatregelen hoe langer we deze maatregelen houden. Hoe 'langer' we ons wel goed aan de maatregelen houden, hoe eerder we van deze maatregelen af zijn, paradoxaal genoeg.
Want het virus gaat eerder weg als we ons goed aan de maatregelen houden?
pi_192859958
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:24 schreef ludovico het volgende:

[..]

Het is goed hoor meneer Stalin. Jij weet alles beter dan het volk. Die netjes 1.5 meter afstand houdt in de buitenlucht .
:') Ik constateer alleen maar wat er gebeurd zodra er wat verlichting ontstaat. Ik ben ook niet Roomser dan de paus, maar ik probeer wel echt 1,5 afstand te houden tot alles en iedereen ja.

Maar waarom zou je op dag 1 dat maatregelen worden versoepeld of winkels heropenen meteen naar een winkel rennen of het terras op duiken en niet gewoon een paar dagen kunnen wachten?
pi_192859963
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:26 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Als je dit al geen leven vind, dan vraag ik me af hoe je om zou gaan met strengere maatregelen of leven in een crisis/oorlogsgebied.
Dat lijkt me ook geen leven, jou wel?
pi_192859967
quote:

[..]

Daar heb je tenminste nog dat mensen normaal met elkaar om kunnen gaan en niet panisch weg moeten blijven, bang moeten zijn voor normaal menselijk contact. En een verwachte einddatum.
pi_192859970
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:13 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

Ja ja. Mijn quote pik je eruit van meest idiote wat hier de afgelopen tijd is gezegd. Ik lurkte hier een tijdje, en heb toch wat dingen voorbij zien komen, zelfs het afgelopen uur. Maar mijn post is het toppunt van idioterie.

Gast, het is goed met je.
Spaanse Griep had het vooral gemund op gezonde jonge mensen met een top afweersysteem.

Corona dood voornamelijk ouderen, zwakke en mensen die erg ongezond leven, met een gemiddelde leeftijd van 81.
pi_192859978
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:27 schreef TheVulture het volgende:

[..]

:') Ik constateer alleen maar wat er gebeurd zodra er wat verlichting ontstaat. Ik ben ook niet Roomser dan de paus, maar ik probeer wel echt 1,5 afstand te houden tot alles en iedereen ja.

Maar waarom zou je op dag 1 dat maatregelen worden versoepeld of winkels heropenen meteen naar een winkel rennen of het terras op duiken en niet gewoon een paar dagen kunnen wachten?
Omdat het prima kan?
pi_192859980
quote:

[..]

Dan lopen we in ieder geval allemaal evenveel risico, wat nu niet zo is :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')