uiteraard maar die griepdoden zaten er bij dat oude sterftecijfer ook al bij dan kan je toch wel stellen dat die verhoging voornamelijk door covid komtquote:Op woensdag 29 april 2020 13:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Onder die normale jaarlijkse doden, zitten ook de griepdoden.
Ja, er gaan meer mensen dood aan de griep. Echter alleen in het seizoen en vrij snel.
Hoe zit het met de griepdoden dit jaar eigenlijk? Of werd die sowieso altijd berekend middels oversterfte en worden die nu (vanwege de gelijke symptomen) onder Covid gegooid? Ik denk het laatste.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:12 schreef Tarado het volgende:
[..]
uiteraard maar die griepdoden zaten er bij dat oude sterftecijfer ook al bij dan kan je toch wel stellen dat die verhoging voornamelijk door covid komt
Die zijn er ook gewoon, en griepdoden worden niet berekend door oversterfte. Het is namelijk al enkele eeuwen zo dat in de winter mensen aan de griep overlijden, dat slaat niet snel een jaar over.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:14 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Hoe zit het met de griepdoden dit jaar eigenlijk? Of werd die sowieso altijd berekend middels oversterfte en worden die nu (vanwege de gelijke symptomen) onder Covid gegooid? Ik denk het laatste.
Je krijgt toch niet 1.5 dag na aangestoken te zijn meteen ziekteverschijnselen?quote:
Bedoel: de piek in gemelde besmettingen/doden die normaal op Dinsdag is.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:17 schreef RipCity het volgende:
[..]
Je krijgt toch niet 1.5 dag na aangestoken te zijn meteen ziekteverschijnselen?
op 1 maart waren het wereldwijd 80.000 aan de gewone griepgolf van 2020quote:Op woensdag 29 april 2020 13:14 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Hoe zit het met de griepdoden dit jaar eigenlijk? Of werd die sowieso altijd berekend middels oversterfte en worden die nu (vanwege de gelijke symptomen) onder Covid gegooid? Ik denk het laatste.
Ja maar daar kijken ze ook naar de oversterfte. https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederlandquote:Op woensdag 29 april 2020 13:16 schreef zalkc het volgende:
[..]
Die zijn er ook gewoon, en griepdoden worden niet berekend door oversterfte. Het is namelijk al enkele eeuwen zo dat in de winter mensen aan de griep overlijden, dat slaat niet snel een jaar over.
He bijna 10.000 griepdoden in 2017/2018 schat men! 10.000! Niemand die het er over had, echt helemaal NIEMAND.quote:In de winter van (2017/2018) was de sterfte 15 weken lang verhoogd (week 51 2017 t/m 14 2018). De verhoogde sterfte viel samen met de griepepidemie die plaatsvond van week 50 2017 tot en met week 15 2018. De oversterfte tijdens de 18 weken griepepidemie werd geschat op 9.444 (8.885 voor de gehele winter periode van week 40 t/m 20). Hiermee was de oversterfte het hoogst ooit gemeten sinds het begin van de monitoring in 2009. De oversterfte betrof voornamelijk mensen van 75 jaar en ouder, maar er waren ook enkele weken waarin de sterfte verhoogd was in mensen tussen de 55-64 jaar en 65-74 jaar.
Wedden dat die gewoon bij Covid zijn geteld?quote:Op woensdag 29 april 2020 13:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:
We hebben wel een heel mild griepseizoen gehad iig.
Klopt. Mijn 91-jarige oma is een week terug overleden aan corona, terwijl ze al tijden niet meer naar buiten ging.quote:Op woensdag 29 april 2020 12:45 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
De bejaarde die nooit buiten komt krijgt ook corona, ben bang dat je t niet kan ontlopen of je moet echt nooit meer van je zolderkamer afkomen.
Wedden van niet, de telling van de COVID-19 slachtoffer is discutabel en dan voornamelijk dat er veels te weinig worden meegeteld.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:18 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Wedden dat die gewoon bij Covid zijn geteld?
Behalve dan iedereen die wel eens het nieuws las. De ziekenhuizen sloegen zelfs alarm vanwege het hoge aantal patiënten icm zieke medewerkers.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:18 schreef De_Onnoembare het volgende:
He bijna 10.000 griepdoden in 2017/2018 schat men! 10.000! Niemand die het er over had, echt helemaal NIEMAND.
Zou kunnen, maar aangezien we een heel mild griepseizoen hadden zal dat niet veel doen op het totaalcijfer.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:18 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Wedden dat die gewoon bij Covid zijn geteld?
Inderdaad - dat was toen echt wel uitgebreid in het nieuws.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Behalve dan iedereen die wel eens het nieuws las. De ziekenhuizen sloegen zelfs alarm vanwege het hoge aantal patiënten icm zieke medewerkers.
Ja maar was er een lockdown? Evenementen verboden? Scholen dicht? Horeca dicht? Bezoek verboden in verzorgingstehuizen? 1,5 meter afstand verplicht?quote:Op woensdag 29 april 2020 13:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Behalve dan iedereen die wel eens het nieuws las. De ziekenhuizen sloegen zelfs alarm vanwege het hoge aantal patiënten icm zieke medewerkers.
dit is wel een aardig artikel eroverquote:Op woensdag 29 april 2020 13:14 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Maar er waren nul maatregelen noch was er ook maar een klein beetje paniek/angst onder de bevolking. Meer dan het 3e onderwerp op het nieuws was het niet.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Inderdaad - dat was toen echt wel uitgebreid in het nieuws.
Was gedurende de hele winter periode en je hebt niet te maken met besmettingen onderling. We hebben nu 5000 doden in krap 8 weken.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:23 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Maar er waren nul maatregelen noch was er ook maar een klein beetje paniek/angst onder de bevolking. Meer dan het 3e onderwerp op het nieuws was het niet.
Maar ook teveel. Zo worden nu door artsen mensen met terugwerkende kracht, zonder getest te zijn, als corona-slachtoffer gediagnosticeerd. Terwijl de klachten verdomd veel op die van oa de griep lijken.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:20 schreef zalkc het volgende:
[..]
Wedden van niet, de telling van de COVID-19 slachtoffer is discutabel en dan voornamelijk dat er veels te weinig worden meegeteld.
Hoe bedoel je niet met besmettingen onderling? De griep is toch zeer besmettelijk?quote:Op woensdag 29 april 2020 13:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Was gedurende de hele winter periode en je hebt niet te maken met besmettingen onderling. We hebben nu 5000 doden in krap 8 weken.
Kan me ook nog goed herinneren dat het echt uniek was.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Inderdaad - dat was toen echt wel uitgebreid in het nieuws.
Nee, maar dat je beweert dat niemand het erover had is echt onzin. Het was een serieus probleem van een serieuze omvang. Het was ook erg zeldzaam. Dus de ergste griepgolf die we in decennia gehad hebben gebruiken om Covid-19 te downplayen is wat onnozel imhoquote:Op woensdag 29 april 2020 13:23 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ja maar was er een lockdown? Evenementen verboden? Scholen dicht? Horeca dicht? Bezoek verboden in verzorgingstehuizen? 1,5 meter afstand verplicht?
Nu ja. Het plaatst de boel wel aardig in perspectief.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Nee, maar dat je beweert dat niemand het erover had is echt onzin. Het was een serieus probleem van een serieuze omvang. Het was ook erg zeldzaam. Dus de ergste griepgolf die we in decennia gehad hebben gebruiken om Covid-19 te downplayen is wat onnozel imho
Ben je gek joh..quote:Op woensdag 29 april 2020 13:26 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Hoe bedoel je niet met besmettingen onderling? De griep is toch zeer besmettelijk?
Er heerst momenteel nergens griep. Dat is al helemaal ingedamd met de maatregelen. Geen idee waarom er users zijn die zich dat steeds afvragen.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Was gedurende de hele winter periode en je hebt niet te maken met besmettingen onderling. We hebben nu 5000 doden in krap 8 weken.
Een stuk minder besmettelijk dan dit coronavirus. Wat voor een belangrijk deel door vaccinatie bereikt wordt, een jaarlijks terugkerende maatregel in Nederland.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:26 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Hoe bedoel je niet met besmettingen onderling? De griep is toch zeer besmettelijk?
Yep,naar aanleiding daarvan zijn er bij ons in het ziekenhuis voorzorgsmaatregelen genomen om elk jaar de "grieppiek" op te kunnen vangen. (Lees extra bedden stand by). Kwam goed van pas dit jaar.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Goed gewerkt bij jullie ziekenhuis.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:30 schreef koemleit het volgende:
[..]
Yep,naar aanleiding daarvan zijn er bij ons in het ziekenhuis voorzorgsmaatregelen genomen om elk jaar de "grieppiek" op te kunnen vangen. (Lees extra bedden stand by). Kwam goed van pas dit jaar.
De zwaarste epidemie vwb influenza in tijden die zonder enige maatregelen geen landelijke druk veroorzaakt heeft op het zorgstelsel zegt wat dat betreft genoeg.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Kan me ook nog goed herinneren dat het echt uniek was.
[..]
Nee, maar dat je beweert dat niemand het erover had is echt onzin. Het was een serieus probleem van een serieuze omvang. Het was ook erg zeldzaam. Dus de ergste griepgolf die we in decennia gehad hebben gebruiken om Covid-19 te downplayen is wat onnozel imho
De griep heeft een R0 van 1 terwijl dat bij Corona op 3 ligt.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:26 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Omdat de griep soms een welkome vriend is voor bejaarden die de dagen zat zijn, en er weinig tot geen 65 minners aan dood gaan. het klinkt wat hard, maar er zijn zat bejaarden die het wel best vinden en niet meer bang voor de dood zijn.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Overigens, maar dat is wel offtopic heb ik me al heel lang verbaasd over hoe nonchalant we doen over de griep en hoe weinig aan de bestrijding ervan.
https://www.who.int/influ(...)_update_366.png?ua=1quote:Op woensdag 29 april 2020 13:29 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Er heerst momenteel nergens griep. Dat is al helemaal ingedamd met de maatregelen. Geen idee waarom er users zijn die zich dat steeds afvragen.
quote:Summary
The current influenza surveillance data should be interpreted with caution as the ongoing COVID-19 pandemic might have influenced to different extents health seeking behaviours, staffing/routines in sentinel sites, as well as testing capacities in Member States. The various social and physical distancing measures implemented by Member States to reduce SARS-CoV2 virus transmission might also have played a role in interrupting influenza virus transmission.
In the temperate zone of the northern hemisphere, influenza activity was low overall. A marked overall increase in excess all-cause mortality was seen across the countries of the EuroMOMO network.
In the Caribbean and Central American countries, elevated severe acute respiratory infection (SARI) activity was reported by several countries in the sub-region, while influenza and other respiratory virus detections were low.
In tropical South American countries, influenza detections were low.
In tropical Africa, influenza detections were low overall, except for Mozambique
In Southern Asia, ILI and SARI activity appeared to decrease in Afghanistan and Bhutan.
In South East Asia, there were no or low influenza detections across reporting countries.
In the temperate zones of the southern hemisphere, influenza activity remained at inter-seasonal levels overall. SARI activity appeared to decrease in Chile and Paraguay.
Worldwide, seasonal influenza A and B viruses were detected in similar proportion.
Jaarlijks terugkerende griep is volgens mij - hoe hard het ook klinkt - gewoon nodig om een 'normaal' sterftecijfer onder je 70 en 80 plussers in stand te houden. Veel meer dan de griepspuit kan men niet doen denk ik en het belast de verdere samenleving en economie ook niet dus is het voor Nederland als land geen must om het verder in te dammen.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Overigens, maar dat is wel offtopic heb ik me al heel lang verbaasd over hoe nonchalant we doen over de griep en hoe weinig aan de bestrijding ervan.
Je kan ook niet veel anders doen vanwege de mutaties toch.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Verplichtte vaccinatie, jij durft! Zeker met de griepprik die ongeveer de meeste kritiek krijgt.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:41 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Je kan ook niet veel anders doen vanwege de mutaties toch.
Grappige is dat de corona maatregelen ook enorm gaan helpen tegen de griep.
Vooral handen wassen, niet handen schudden en niet ziek gaan werken leidt tot veel minder griepslachtoffers.
Is misschien ook een idee om iedereen een grieporik te geven zodat mensen niet en corona en griep krijgen?
Niet verplicht, optioneel.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:43 schreef zalkc het volgende:
[..]
Verplichtte vaccinatie, jij durft! Zeker met de griepprik die ongeveer de meeste kritiek krijgt.
Rutte denkt echt dat alles een uitje is he. Stop zinnetje van 'm.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:08 schreef Nober het volgende:
BREKENDtwitter:MinPres twitterde op woensdag 29-04-2020 om 13:05:00De mensen in de afvaldienstverlening hebben zich razendsnel aangepast om ook in deze tijd hun onmisbare werk te kunnen doen. Zij hebben het drukker dan ooit nu veel mensen thuisblijven en aan het opruimen zijn geslagen, zo hoorde ik bij de Haagse Milieu Services vanochtend. https://t.co/5HIEysNaRZ reageer retweet
twitter:MinPres twitterde op woensdag 29-04-2020 om 13:05:01Het is belangrijk dat zij hun werk veilig kunnen doen. Dat doen zij zelf door extra hygiënemaatregelen te treffen. Wij kunnen helpen door echt 1,5 meter afstand van ze te houden op straat én alleen naar de milieustraat te komen als het echt nodig is. Maak er geen uitje van. reageer retweet
Ik denk dat griepvaccin niet werkt tegen het coronavirus, maar ze zijn nog bezig met ontwikkelen van een speciale vaccin voor corona. Verder hebben ze gezegd tussen september 2020 en de zomer 2021 komt misschien een vaccin beschikbaar.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:41 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Je kan ook niet veel anders doen vanwege de mutaties toch.
Grappige is dat de corona maatregelen ook enorm gaan helpen tegen de griep.
Vooral handen wassen, niet handen schudden en niet ziek gaan werken leidt tot veel minder griepslachtoffers.
Is misschien ook een idee om iedereen een grieporik te geven zodat mensen niet en corona en griep krijgen?
Te weinig doden en gevaarlijke varianten in Europa om dat interessant te maken.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Woonde ze nog zelfstandig?quote:Op woensdag 29 april 2020 13:19 schreef An_0_Niem het volgende:
[..]
Klopt. Mijn 91-jarige oma is een week terug overleden aan corona, terwijl ze al tijden niet meer naar buiten ging.
Het is anders wel nodig om te blijven herhalen want ook bij Kassa zag je zaterdag dat mensen zelfs naar de supermarkt blijven gaan met z'n 2en of meer. Dat is gewoon niet de bedoeling momenteel.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:44 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Rutte denkt echt dat alles een uitje is he. Stop zinnetje van 'm.
maak een griep topic aan......quote:Op woensdag 29 april 2020 13:18 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ja maar daar kijken ze ook naar de oversterfte. https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland
[..]
He bijna 10.000 griepdoden in 2017/2018 schat men! 10.000! Niemand die het er over had, echt helemaal NIEMAND.
Dat hij het zegt bij boodschappen kan ik nog enigszins begrijpen, maar de milieu straat.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:46 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is anders wel nodig om te blijven herhalen want ook bij Kassa zag je zaterdag dat mensen zelfs naar de supermarkt blijven doen met z'n 2en of meer. Dat is gewoon niet de bedoeling momenteel.
Ik ga wel even een hartig woordje met mijn bejaarde ouders spreken als het weer grieppriktijd is wat dat betreftquote:Op woensdag 29 april 2020 13:41 schreef Cesare-Borgia het volgende:
juist....hetzelfde als naar de stort met het hele gezin of de bouwmarkt.....optiefen gewoonquote:Op woensdag 29 april 2020 13:46 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is anders wel nodig om te blijven herhalen want ook bij Kassa zag je zaterdag dat mensen zelfs naar de supermarkt blijven gaan met z'n 2en of meer. Dat is gewoon niet de bedoeling momenteel.
Ook dat gebeurt met het hele gezin - 'ja moet toch kunnen..?' hoor je dan. Nee, gewoon kei hard beboeten zoiets. Eens kijken hoe snel mensen er dan mee stoppen.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:47 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat hij het zegt bij boodschappen kan ik nog enigszins begrijpen, maar de milieu straat.
Ik heb de griepprik gehad, maar toch zwaar ziek geweest vanaf 17 januari. Week heel erg, en nog 4 weken naweeën.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Een stuk minder besmettelijk dan dit coronavirus. Wat voor een belangrijk deel door vaccinatie bereikt wordt, een jaarlijks terugkerende maatregel in Nederland.
Het is dus ook niet zo dat we de griep maar rond laten waren. Ook in de zorg is het een jaarlijks terugkerend thema en wordt mensen op het hart gedrukt om zich te laten vaccineren en extra op te letten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |